Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tuo vakuutus jos paino / nopeus on yli x niin on kyllä hyvä. Parantaa hyvin turvallisuutta. Ei tietty kaikkia ongelmia poista, mutta parempaan suuntaan.
Kerrotko mulle miten toi painoraja parantaa turvallisuutta? Jatkossa noita tehään EU markkinoita ajatellen tasan siihen 24kg painoon, mikä sit tarkottaa et jostain tingitään. Usein se sattuu olemaan turvallisuudesta, eli saat heikommat jarrut, kevyemmän (eli heikomman) rungon ja muutenkin vähän tingityn vehkeen kun jos tota painorajotusta ei olis. 25kmh on nopeusrajotus jatkossakin, jos sen yli mennään niin vehje on tieliikennekäyttöön laiton. Sen osalta mikään ei oo muuttunu, rajat on edelleen 1kw ja 25kmh, mutta saatiin toi yli 25kg vakuutuspakko lisäks. En ite keksi nopeasti syitä et miks se yli 25kg painava laite on vaarallisempi kun ne 20kg rimpulat, etenkin kun noissa painavemmissa on sit jarrutkin jo vähän eri luokkaa, useimmiten niissä on edessä ja takana kun noissa alle 25kg tuppaa olemaan jommassakummassa ja sit loput tulee sähkömoottorista.
Ite en oo niin hirveästi miettinyt tota sakko juttua. Toki sekin tuntuu kun tulot on pienet. Vaikka oletus onkin ettei mitään satu, mut kuitenkin varaudun pahimpaan. Jos vaikka jotain sattuukin ja jonku kalliimman auton kanssa, niin siitä voi tulla useamman tonnin potti, joka on jo iso summa. Mutta onneksi noi vakuutukset on näillä näkymin vuosi vakuutuksia, eikä kausi. Ite tulee ajeltua varmaan noin 7kk vuoden aikana, jolloin summa ei ihan älytön oo, jos vakuutuksen vuosi hinta on 100-150€. Onhan se toki paljon, mutta ei älyttömästi. Eri juttu olisi toki jos ympäri vuoden ajaa niin silloin toi on aika paukku.
Niin no, tässä pitää kans muistaa se et iso osa yli 25kg painavista (jos ei noita kontioita yms pyörätuoleja lasketa) on jo yli 1kw tehosia nimellisteholtansa, eli lain silmissä laittomia. Vakuutusyhtiö pesee kätensä samantien jos selviää et joku siinä sun laitteessa ei oo lakipykälien mukaista. Monella tilanne on just se et vaikka olis 25kmh rajotettu niin spekseissä on yli 1kw ja se tekee siitä jo laittoman tieliikenteeseen. Kertoo vähän siitä et kun noita lakeja on rustattu niin ei oo ihan täyttä ymmärrystä ollu siitä et mitä sinne laitetaan. Voitte vaan veikata et nouseeko joku 80kg kontio niitä ylämäkiä jollain kilowatin teholla vaikka se onkin moottoriin rustattu. Sähköpyörissähän tää on ollu jo arkipäivää ties kuinka kauan. Moottoriin 250w, todellista tehoa 2,5kw. Vaikka sulla olis 10kw siinä vehkeessä tehoa ja se on rajotettu 25kmh niin en nää et se juurikaan sen vaarallisempi olis. Toki kiihtyy nopeammin varmasti mut ehkä jotain vois jättää kuskinkin vastuulle näissä hommissa.
 
G30 Maxin kulutuskäppyrää kauppareissulta, näkyy miten älyttömästi suojatien ylitykset (nopeus-notkahduksia 5kpl) syö virtaa
 

Liitteet

  • Screenshot_20240522-151154.png
    Screenshot_20240522-151154.png
    136 KB · Luettu: 139
Kerrotko mulle miten toi painoraja parantaa turvallisuutta? Jatkossa noita tehään EU markkinoita ajatellen tasan siihen 24kg painoon, mikä sit tarkottaa et jostain tingitään. Usein se sattuu olemaan turvallisuudesta, eli saat heikommat jarrut, kevyemmän (eli heikomman) rungon ja muutenkin vähän tingityn vehkeen kun jos tota painorajotusta ei olis. 25kmh on nopeusrajotus jatkossakin, jos sen yli mennään niin vehje on tieliikennekäyttöön laiton. Sen osalta mikään ei oo muuttunu, rajat on edelleen 1kw ja 25kmh, mutta saatiin toi yli 25kg vakuutuspakko lisäks. En ite keksi nopeasti syitä et miks se yli 25kg painava laite on vaarallisempi kun ne 20kg rimpulat, etenkin kun noissa painavemmissa on sit jarrutkin jo vähän eri luokkaa, useimmiten niissä on edessä ja takana kun noissa alle 25kg tuppaa olemaan jommassakummassa ja sit loput tulee sähkömoottorista.

Niin no, tässä pitää kans muistaa se et iso osa yli 25kg painavista (jos ei noita kontioita yms pyörätuoleja lasketa) on jo yli 1kw tehosia nimellisteholtansa, eli lain silmissä laittomia. Vakuutusyhtiö pesee kätensä samantien jos selviää et joku siinä sun laitteessa ei oo lakipykälien mukaista. Monella tilanne on just se et vaikka olis 25kmh rajotettu niin spekseissä on yli 1kw ja se tekee siitä jo laittoman tieliikenteeseen. Kertoo vähän siitä et kun noita lakeja on rustattu niin ei oo ihan täyttä ymmärrystä ollu siitä et mitä sinne laitetaan. Voitte vaan veikata et nouseeko joku 80kg kontio niitä ylämäkiä jollain kilowatin teholla vaikka se onkin moottoriin rustattu. Sähköpyörissähän tää on ollu jo arkipäivää ties kuinka kauan. Moottoriin 250w, todellista tehoa 2,5kw. Vaikka sulla olis 10kw siinä vehkeessä tehoa ja se on rajotettu 25kmh niin en nää et se juurikaan sen vaarallisempi olis. Toki kiihtyy nopeammin varmasti mut ehkä jotain vois jättää kuskinkin vastuulle näissä hommissa.


Niinhän ne on, jonka takia ite ostin tasan kilowatin vehkeen. Ite en kanssa ymmärrä tota teho rajaa, koska onhan se kivempi ajaa mitä enemmän on tehoa, nopeus on kuitenkin se mikä ratkaisee. Toki toi kilowatti (1.6kw piikki) on riittävä ainakin Lahden mäissä, mutta ei kuitenkaan riitä pitämään säädettyä 28km/h vauhtia vaan tippuu 20-25km/h jos on jyrkkä mäki. Toinen on tuo painoraja. Kolari tilanteissa isoin vaikutus tulee kokonais painosta, ei laitteen painosta. Eli mitä eroa todellisuudessa on, että 70kg painava ajaa 28kg vehjettä, kuin että 84kg painava ajaa 14kg vehjettä.
 
Kerrotko mulle miten toi painoraja parantaa turvallisuutta? Jatkossa noita tehään EU markkinoita ajatellen tasan siihen 24kg painoon, mikä sit tarkottaa et jostain tingitään. Usein se sattuu olemaan turvallisuudesta, eli saat heikommat jarrut, kevyemmän (eli heikomman) rungon ja muutenkin vähän tingityn vehkeen kun jos tota painorajotusta ei olis.
Eli siis G30, Xiaomin Prot jne muuttuvat vaarallisiksi ja ominaisuuksIsta on tingitty?

Suoraan ei välttämättä paranna jos ero on muutamia kiloja eikä näin varmasti ole virallisesti edes väitetty. Rajan yli ja hankit vakuutuksen, varsin yksinkertaista eikä käytännössä rajoita millään tavoin, millaisen laudan hankit.

Parantaisi merkittävästi jos samaan sidottaisiin ikäraja. Ei polven korkuisten todellakaan ole tarve ajella millään kontioilla. Samoin ihmettelen, ettei samalla tuotu painorajaa vakuutuksesta riippumatta. Sillä on melkoinen merkitys jos törmäät johonkin 15 tai 50 kilon kulkupelillä. Enkä tarkoita siis 25 kiloa maksimiksi vaan jokin järkevä yläraja.

Se taas on lopulta aika sama, onko se raja 25 vai 30 kiloa. Melkoinen osa laudoista mahtuu alle 25 kilon ja kun haetaan maksajaa vahingoille, on pakko saada jonkinlainen osa vaatimusten sisään. Lautailijoiden itse aiheuttamaa, valitettavasti.

itse laki nyt meni varsinkin voimaan tulon osalta täysin pieleen. Malliesimerkki, miten asioita ei pidä hoitaa. Ja toki siitäkin voidaan olla montaa mieltä, mikä on oikea kiloraja. Itse uskoisin valmistajien haluavan myydä niitä järeämpiäkin lautoja Eurooppaan joten eiköhän markkinoille saada lautoja jotka saa rekisteröityä mopoksi. Antaa paljon enemmän vapauksia.
Ite en kanssa ymmärrä tota teho rajaa, koska onhan se kivempi ajaa mitä enemmän on tehoa, nopeus on kuitenkin se mikä ratkaisee.
Se raja tulee juuri tuosta "kivempi" eli ihan aiheesta. Mitä enemmän tehoa, sitä enemmän kohelletaan ja sitä enemmän sattuu vahinkoja. Ihan aiheellista on miettiä myös se, millä todennäköisyydella laudasta ei katoa se nopeusraja jos tehoa on moninkertaisesti.
Ja vähemmän yllättäen kumi palaisi joka nurkalla. Palaa polttismopoillakin saati jos heti nollasta on maksimiteho käytössä.

Asiassahan ei edes ole mitään uutta. Mopoissa on raja, kevyimmällä mp-kortilla ajellessa on raja. On tehorajaa, koneen kokorajaa, nopeusrajaa ja toki sopivat hyväksynnät jotta edes saa liikenteeseen.
Mopo on sikäli hyvä esimerkki, ettei siinä saa sähköisenä olla yli 4kW tehoa. Ajamiseen tarvitset kuitenkin ajokortin, vakuutuskin on oltava. Saman tehon saat alle 25kg lautaan ja vaatimukset edelleen nolla?

Sinällään on myös älytöntä ilmoittaa moottorin tehoksi jotain ja todellisuus varsinkin piikkitehona on aivan muuta. Kiinteä raja maksimitehon raja ja siinä se, ei mitään turhaa pelleilyä. Toki rajaa voisi samalla miettiä uudelleen muttei taida Eu antaa periksi. 1,5kW tai ehkä 2kW riittäisi mainiosti mäkienkin kiipeämiseen. Läheskään jokainen nykylauta ei ainakaan vakiona pääse edes siihen kilowattiin.

Enkä ole Trafilla töissä. Omistan myös laudan ja uusi kiinnostaisi mutta eihän tässä mitään ole uskaltanut ostaa. Olen siis kohderyhmää mutta olihan se vain ajan kysymys, mitä vaatimuksia / rajoituksia tulee lisää. Lautojen määräkin kasvaa koko ajan melkoisesti, vahinkojen määrä samalla. Autoilijoiltakaan voida kaikkea ottaa.
En kuitenkaanvarmuudella tule olemaan tyytyväinen vakuutusten hintoihin. Eiköhän malli ole vakio eli muualla 20€ ja meillä 120€ ilman mahdollisuutta katkaista talvikaudeksi. Seuraavaksi sitten kaikki vakuutuksen piiriin ja hintaa lisää. Mutta vakuutusten hintojen kohtuullisuus on toisaalta eri asia kuin vaatimus vakuuttaa.
 
Olis tää silti huonomminkin voinut mennä :cool:
Tässä Irlannin versio joka astui maanantaina voimaan: 20km/h maksiminopeus, 25kg painoraja, 16v ikäraja, 400W moottorirajoitus yms. hienouksia: E-scooters

Itse en painorajasta ihan hirveästi stressaa kun siihen mahtuu kuitenkin G2 Maxin kaltaisia vehkeitä, joissa on kohtuullisen vähän kompromisseja ja siinä ei olla edes yritetty vielä käyttää kevyitä rakenteita vs. vaikka NIU KQi Air. Aika niche muutenkin noi yli 25kg vehkeet, joista yleisin kategoria varmaan juurikin noi Kontio Kruiser tyyppiset, jotka on yllättävän suosittuja vaikka IMHO ihan järjettömiä vehkeitä.
 
NIU KQi Air vähän kiinnostaisi, vaikka siinä ei ole jousitusta. Yllätyin, että siinä on kunnon kaasukahva. Onko tämä tulossa yleisemminkin skuutteihin, onko muitakin malleja kahvalla?
 
Tänään saapui Dhgatelta Segway-Ninebot Max G2. Noin 20km kerkesin ajelemaan. Hyvältä vaikuttaa noiden vuokralautojen jälkeen. :smile: Mukana tulleen "vauhti" piuhan laitoin kiinni ja firmisksen päivitin heti. Master Control v1.7.0, Bluetooth v1.7.8. Kulkee tasasella ~35kmh
 
Eli siis G30, Xiaomin Prot jne muuttuvat vaarallisiksi ja ominaisuuksIsta on tingitty?

Suoraan ei välttämättä paranna jos ero on muutamia kiloja eikä näin varmasti ole virallisesti edes väitetty. Rajan yli ja hankit vakuutuksen, varsin yksinkertaista eikä käytännössä rajoita millään tavoin, millaisen laudan hankit.

Parantaisi merkittävästi jos samaan sidottaisiin ikäraja. Ei polven korkuisten todellakaan ole tarve ajella millään kontioilla. Samoin ihmettelen, ettei samalla tuotu painorajaa vakuutuksesta riippumatta. Sillä on melkoinen merkitys jos törmäät johonkin 15 tai 50 kilon kulkupelillä. Enkä tarkoita siis 25 kiloa maksimiksi vaan jokin järkevä yläraja.

Se taas on lopulta aika sama, onko se raja 25 vai 30 kiloa. Melkoinen osa laudoista mahtuu alle 25 kilon ja kun haetaan maksajaa vahingoille, on pakko saada jonkinlainen osa vaatimusten sisään. Lautailijoiden itse aiheuttamaa, valitettavasti.

itse laki nyt meni varsinkin voimaan tulon osalta täysin pieleen. Malliesimerkki, miten asioita ei pidä hoitaa. Ja toki siitäkin voidaan olla montaa mieltä, mikä on oikea kiloraja. Itse uskoisin valmistajien haluavan myydä niitä järeämpiäkin lautoja Eurooppaan joten eiköhän markkinoille saada lautoja jotka saa rekisteröityä mopoksi. Antaa paljon enemmän vapauksia.

Se raja tulee juuri tuosta "kivempi" eli ihan aiheesta. Mitä enemmän tehoa, sitä enemmän kohelletaan ja sitä enemmän sattuu vahinkoja. Ihan aiheellista on miettiä myös se, millä todennäköisyydella laudasta ei katoa se nopeusraja jos tehoa on moninkertaisesti.
Ja vähemmän yllättäen kumi palaisi joka nurkalla. Palaa polttismopoillakin saati jos heti nollasta on maksimiteho käytössä.

Asiassahan ei edes ole mitään uutta. Mopoissa on raja, kevyimmällä mp-kortilla ajellessa on raja. On tehorajaa, koneen kokorajaa, nopeusrajaa ja toki sopivat hyväksynnät jotta edes saa liikenteeseen.
Mopo on sikäli hyvä esimerkki, ettei siinä saa sähköisenä olla yli 4kW tehoa. Ajamiseen tarvitset kuitenkin ajokortin, vakuutuskin on oltava. Saman tehon saat alle 25kg lautaan ja vaatimukset edelleen nolla?

Sinällään on myös älytöntä ilmoittaa moottorin tehoksi jotain ja todellisuus varsinkin piikkitehona on aivan muuta. Kiinteä raja maksimitehon raja ja siinä se, ei mitään turhaa pelleilyä. Toki rajaa voisi samalla miettiä uudelleen muttei taida Eu antaa periksi. 1,5kW tai ehkä 2kW riittäisi mainiosti mäkienkin kiipeämiseen. Läheskään jokainen nykylauta ei ainakaan vakiona pääse edes siihen kilowattiin.

Enkä ole Trafilla töissä. Omistan myös laudan ja uusi kiinnostaisi mutta eihän tässä mitään ole uskaltanut ostaa. Olen siis kohderyhmää mutta olihan se vain ajan kysymys, mitä vaatimuksia / rajoituksia tulee lisää. Lautojen määräkin kasvaa koko ajan melkoisesti, vahinkojen määrä samalla. Autoilijoiltakaan voida kaikkea ottaa.
En kuitenkaanvarmuudella tule olemaan tyytyväinen vakuutusten hintoihin. Eiköhän malli ole vakio eli muualla 20€ ja meillä 120€ ilman mahdollisuutta katkaista talvikaudeksi. Seuraavaksi sitten kaikki vakuutuksen piiriin ja hintaa lisää. Mutta vakuutusten hintojen kohtuullisuus on toisaalta eri asia kuin vaatimus vakuuttaa.

Koitin kyllä mukavuudella tarkoittaa ylämäkiä. Lähtee 2x 500w moottoreilla varustettu turhankin nopeasti jos asetuksen laittaa täysille, jonka takia ite oon laittanut 2 kun asteikko 1-5. Mut tosiaan nyt puhun vain omasta puolestani, joka on kieltämättä typerää, koska yksittäisen ajajan toiminta ei merkitse juuri mitään kokonaiskuvassa.

Mopossa tuo nopeus sääntö on aika typerä tai ainakin ei kovinkaan yhdenvertainen. Jos poliisi pysäyttää 50-60 kiloa painavan mopoilian, jonka mopo kulkee 60km/h, mutta jos mopo kuitenkin kulkee poliisin ajamana sen 45-50km/h on se laillinen. YouTubessa tuli juuri muutama päivä sit sattumalta tälläinen tapaus vastaan jostain poliisit jaksossa ja nopeus tosiaan mitataan poliisin ajamana ei varsinaisen kuskin.

Luulisin, että sähkövehkeiden vakuutus ei eroa auton vakuutuksesta. Eli jos ajat 7kk niin silloin maksat sen 7kk jos katkaiset vakuutuksen. Jos on maksanut koko vuoden vakuutuksesta niin loput korvataan. Kodin vakuutuksessa sama juttu, muista en oo varma. Mut outoa olisi jos sähkövehkeissä ei oo samaa systeemiä
 
Viimeksi muokattu:
Koitin kyllä mukavuudella tarkoittaa ylämäkiä. Lähtee 2x 500w moottoreilla varustettu turhankin nopeasti jos asetuksen laittaa täysille, jonka takia ite oon laittanut 2 kun asteikko 1-5. Mut tosiaan nyt puhun vain omasta puolestani, joka on kieltämättä typerää, koska yksittäisen ajajan toiminta ei merkitse juuri mitään kokonaiskuvassa.

Mopossa tuo nopeus sääntö on aika typerä tai ainakin ei kovinkaan yhdenvertainen. Jos poliisi pysäyttää 50-60 kiloa painavan mopoilian, jonka mopo kulkee 60km/h, mutta jos mopo kuitenkin kulkee poliisin ajamana sen 45-50km/h on se laillinen. YouTubessa tuli juuri muutama päivä sit sattumalta tälläinen tapaus vastaan jostain poliisit jaksossa ja nopeus tosiaan mitataan poliisin ajamana ei varsinaisen kuskin.

Luulisin, että sähkövehkeiden vakuutus ei eroa auton vakuutuksesta. Eli jos ajat 7kk niin silloin maksat sen 7kk jos katkaiset vakuutuksen. Jos on maksanut koko vuoden vakuutuksesta niin loput korvataan. Kodin vakuutuksessa sama juttu, muista en oo varma. Mut outoa olisi jos sähkövehkeissä ei oo samaa systeemiä

Ihan mielenkiinnosta mikäs skuutti sulla muuten on? Aika harva malli on juuri tossa rajan alla ja vielä tuplamoottorilla.
 
Luulisin, että sähkövehkeiden vakuutus ei eroa auton vakuutuksesta. Eli jos ajat 7kk niin silloin maksat sen 7kk jos katkaiset vakuutuksen. Jos on maksanut koko vuoden vakuutuksesta niin loput korvataan. Kodin vakuutuksessa sama juttu, muista en oo varma. Mut outoa olisi jos sähkövehkeissä ei oo samaa systeemiä
Kyllä vakuutusyhtiöt rahaa takaisin laittaa tai hyvittää seuraavassa laskussa, toki hitaasti
 
Ihan mielenkiinnosta mikäs skuutti sulla muuten on? Aika harva malli on juuri tossa rajan alla ja vielä tuplamoottorilla.

Ego tomini X10. Paino ylittää rajan, moottori ei.
Maksoi uutena 420€ huutokauppa sivuston kautta ja takuu hoituu Suomessa huippu koneen kautta. Oli kieltämättä hyvä löytö. Lopullinen hinta pyöri koko maaliskuun 400-450euron välillä. Toki olisin halunnut pienemmän. Toki toi menee kasaan ja mahtuu autoon hyvin, mutta pitkän matkan busseihin tuota ei saa, eikä ole muutenkaan yhtä kätevä kun vanha e-way, jonka laitto missä vaan kasaan ja kantoi "salkkuna". Mutta toiminnot ja hinta loistavia. En kyllä tiedä miten toi on laillinen kun mukana tuli ohjekirja missä oli myös nopeusrajoittimen säätö. Nyt on 20km/h, 28km/h ja 38km/h, mutta 28km/h kokoajan käytössä. Todella hyvät jousituksen ym, mutta kuitenkin Kiinan vehje, joten toimivuuden kestosta ei voi olla varma. On vain 1vuoden takuu ja akulla 6kk
 
Viimeksi muokattu:
Ego tomini X10. Paino ylittää rajan, moottori ei.
Maksoi uutena 420€ huutokauppa sivuston kautta ja takuu hoituu Suomessa huippu koneen kautta. Oli kieltämättä hyvä löytö. Lopullinen hinta pyöri koko maaliskuun 400-450euron välillä. Toki olisin halunnut pienemmän. Toki toi menee kasaan ja mahtuu autoon hyvin, mutta pitkän matkan busseihin tuota ei saa, eikä ole muutenkaan yhtä kätevä kun vanha e-way, jonka laitto missä vaan kasaan ja kantoi "salkkuna". Mutta toiminnot ja hinta loistavia. En kyllä tiedä miten toi on laillinen kun mukana tuli ohjekirja missä oli myös nopeusrajoittimen säätö. Nyt on 20km/h, 28km/h ja 38km/h, mutta 28km/h kokoajan käytössä. Todella hyvät jousituksen ym, mutta kuitenkin Kiinan vehje, joten toimivuuden kestosta ei voi olla varma. On vain 1vuoden takuu ja akulla 6kk

Ootko vakuutusta kysellyt? Lähinnä että saako ja mihin hintaan?
 
Koitin kyllä mukavuudella tarkoittaa ylämäkiä. Lähtee 2x 500w moottoreilla varustettu turhankin nopeasti jos asetuksen laittaa täysille, jonka takia ite oon laittanut 2 kun asteikko 1-5. Mut tosiaan nyt puhun vain omasta puolestani, joka on kieltämättä typerää, koska yksittäisen ajajan toiminta ei merkitse juuri mitään kokonaiskuvassa.
Ei mäkien osalta sinällään ongelmaa ole ja toki niihin saisi olla tehoa. Mutta "lähtee turhankin nopeasti" on juuri sitä, mistä tulee ongelmia. Jos tehoa pystyy helposti säätämään niin täysillähän se on kun vähän vähemmän järki päässä nuoriso koheltaa tai joku lähtee baarista tai jne.
Jos oikeasti oltaisiin joustavia suuntaan ja toiseen, voisi siinä laudassa olla helposti nykyistä enemmän tehoa. Mikään ei estä rajoittamasta kiihtyvyyttä johonkin sovitulle tasolle x jolloin teholla olisi merkitys lähinnä mäissä.

Omaasi jo kyseltiin, on aika mielenkiintoisen oloinen ratkaisu tuolla moottoriteholla. Tosin jos samaa mallia kun monessa muussakin, ilmoitetaan jotain ja huiput ovat selkeästi enemmän. Viimeistään softaa viilaamalla tuplat onnistuu eli omastasi voi hyvinkin löytyä se pari kiloa kiihdytykseen.

Luulisin, että sähkövehkeiden vakuutus ei eroa auton vakuutuksesta. Eli jos ajat 7kk niin silloin maksat sen 7kk jos katkaiset vakuutuksen. Jos on maksanut koko vuoden vakuutuksesta niin loput korvataan. Kodin vakuutuksessa sama juttu, muista en oo varma. Mut outoa olisi jos sähkövehkeissä ei oo samaa systeemiä
Kyllä vakuutusyhtiöt rahaa takaisin laittaa tai hyvittää seuraavassa laskussa, toki hitaasti
Itse näen rahastuksen joten oletus on eroaminen autovakuutuksista ja mallia moottoripyörät. Voit katkaista talveksi mutta kesäkausi maksaa suurimman osan koko vuoden hinnasta. Muistelen moottorikelkoissa olevan vastaava mutta talvikausi on kallis. Joku veneilijä varmaan osaa sanoa, onko sielläkin vastaavaa.

Eli näppärä keino rahastaa on jo keksitty, nyt tuodaan eteen vastaava mahdollisuus vieläpä niin, että olemassa olevallakin loppuu ajelut jollet maksa mitä pyydetään. Olen toki positiivisesti yllättynyt jos malli on joku järkevä, keskeytyksen saa tehtyä netissä helposti ja mieluusti ilmaiseksi.
Jos olisi foliohattu, voisi jo ajatella autojen pakollisen liikennevakuutuksen kaltaista josta pääsee varmimmin eroon lähinnä myymällä tai romuttamalla. Vähiin epäilen valvonnan jäävän ja jollei poliisilla ole keinoa tarkastaa vakuutuksen olemassaoloa ja sen saa irtisanottua koska tahansa niin päiväksi vakuutus, siitä todistus matkaan ja jos joku kyselee niin näyttää sen.
No, turhaa spekulaatiota. Kyllä nuokin poliisin järjestelmiin integroidaan ja kuluja syntyy parin ekan vuoden vakuutustuoton verran.

Ja toki saa palautuksena tai hyvityksinä jos vakuutus on katkolla. Se taas on eri asia, millaisen summan.
 
Ei mäkien osalta sinällään ongelmaa ole ja toki niihin saisi olla tehoa. Mutta "lähtee turhankin nopeasti" on juuri sitä, mistä tulee ongelmia. Jos tehoa pystyy helposti säätämään niin täysillähän se on kun vähän vähemmän järki päässä nuoriso koheltaa tai joku lähtee baarista tai jne.
Jos oikeasti oltaisiin joustavia suuntaan ja toiseen, voisi siinä laudassa olla helposti nykyistä enemmän tehoa. Mikään ei estä rajoittamasta kiihtyvyyttä johonkin sovitulle tasolle x jolloin teholla olisi merkitys lähinnä mäissä.

Omaasi jo kyseltiin, on aika mielenkiintoisen oloinen ratkaisu tuolla moottoriteholla. Tosin jos samaa mallia kun monessa muussakin, ilmoitetaan jotain ja huiput ovat selkeästi enemmän. Viimeistään softaa viilaamalla tuplat onnistuu eli omastasi voi hyvinkin löytyä se pari kiloa kiihdytykseen.



Itse näen rahastuksen joten oletus on eroaminen autovakuutuksista ja mallia moottoripyörät. Voit katkaista talveksi mutta kesäkausi maksaa suurimman osan koko vuoden hinnasta. Muistelen moottorikelkoissa olevan vastaava mutta talvikausi on kallis. Joku veneilijä varmaan osaa sanoa, onko sielläkin vastaavaa.

Eli näppärä keino rahastaa on jo keksitty, nyt tuodaan eteen vastaava mahdollisuus vieläpä niin, että olemassa olevallakin loppuu ajelut jollet maksa mitä pyydetään. Olen toki positiivisesti yllättynyt jos malli on joku järkevä, keskeytyksen saa tehtyä netissä helposti ja mieluusti ilmaiseksi.
Jos olisi foliohattu, voisi jo ajatella autojen pakollisen liikennevakuutuksen kaltaista josta pääsee varmimmin eroon lähinnä myymällä tai romuttamalla. Vähiin epäilen valvonnan jäävän ja jollei poliisilla ole keinoa tarkastaa vakuutuksen olemassaoloa ja sen saa irtisanottua koska tahansa niin päiväksi vakuutus, siitä todistus matkaan ja jos joku kyselee niin näyttää sen.
No, turhaa spekulaatiota. Kyllä nuokin poliisin järjestelmiin integroidaan ja kuluja syntyy parin ekan vuoden vakuutustuoton verran.

Ja toki saa palautuksena tai hyvityksinä jos vakuutus on katkolla. Se taas on eri asia, millaisen summan.


Niin. Pahinta tässä on se, ettei kukaan oikein vieläkään tunnu tietävän miten toi vakuutus tulee tarkalleen toimimaan. Jotenkin tulee vakuutusyhtiöden toiminnan perusteella mieleen, että jokin siirtymäaika voisi tulla, mutta luulisi, että se olisi jo kerrottu. Mutta outoa ettei vakuutusyhtiöt oo tyrkyttänyt vakuutuksia jo kuukausia vaan edelleen antaa suuntaa antavia summia. Reilu viikko kuitenkin enää kun vakuutus pitäisi olla. Voipi tulla pienoinen kiirus kun kesälomakaudella kaikki jotka vakuutuksen ottaa niin ottaa sen samaan aikaan.
 
Mahtoikohan olla tuo painoraja sorvattu ihan sitä ajatellen että saadaan vuokraskuutit, jotka ovat käyttäjiensä vuoksi vähemmän turvallisia, vakuutuksen piiriin?
Vuokraskuuteissa ei ole painorajoja, operaattorin on ne vakuutettava, painavat ne sitten 15kg tai 35kg.
 
Ootko vakuutusta kysellyt? Lähinnä että saako ja mihin hintaan?

En ole viikkoon kysellyt, koska vastaukset oli tyyliin "ehkä noin 120-150€/vuosi" Vakuutuksen saa joo, koska tehoraja ei ylity ja maahantuoja ilmoittaa nopeudeksi 25km/h, jota se vakioasetuksilla myös onkin, mutta mitenkään nopeudenrajoitinta ei ole estetty ja mukana tulee tosiaan ohjeet kuinka säätää eri asetuksia ja siellä on myös tuo nopeudenrajoitin. 52km/h tuo liikkui 105kilosella miehellä kun otti pois, mutta laitoin kulkee noin 28km/h. En pelkästään poliisien takia vaan oman hengen :D ja tietysti muiden
 
Onko jollakulla järkeviä kytkentäkuvia G2 sähköistä, ei tunnu googlella löytyvän. Lähinnä se kuinka rajoitin on tuohon keksintöön fyysisesti rakennettu
 
Itse näen rahastuksen joten oletus on eroaminen autovakuutuksista ja mallia moottoripyörät. Voit katkaista talveksi mutta kesäkausi maksaa suurimman osan koko vuoden hinnasta. Muistelen moottorikelkoissa olevan vastaava mutta talvikausi on kallis. Joku veneilijä varmaan osaa sanoa, onko sielläkin vastaavaa.
Ymmärtääkseni If laskuttaa ainoastaan ajokaudelta, eli ei sinänsä tarvetta hinta-kikkailulle.
Mutta tässä erona on ettei moottoripyörällä voi fyysisesti ajaa talvella, mutta noi Kontio skuutit kulkee ihan hyvin auratulla pyörätiellä.
(pienemmän laudat myös oikeilla renkailla)
 
Onpas kiven alla nuo Segway Ninebot pikalaturit (järkevään hintaan). Segwayn de ja nl sivuilla oli saatavilla mutta ei mahdollisuutta Suomeen lähetyksestä. Katsoin myös kaikki mahdolliset sivut läpi mitä googlen hakukone antoi. Onneksi proshopilta löytyi pari kappaletta, starcart kautta ostettuna alekoodin kanssa jäi hintaa vajaa 70€ :)

Edit. On kyllä muidenkin Segway tuotteiden kohdalla heikko saatavuus.
 
Onpas kiven alla nuo Segway Ninebot pikalaturit (järkevään hintaan). Segwayn de ja nl sivuilla oli saatavilla mutta ei mahdollisuutta Suomeen lähetyksestä. Katsoin myös kaikki mahdolliset sivut läpi mitä googlen hakukone antoi. Onneksi proshopilta löytyi pari kappaletta, starcart kautta ostettuna alekoodin kanssa jäi hintaa vajaa 70€ :)

Edit. On kyllä muidenkin Segway tuotteiden kohdalla heikko saatavuus.
Samaa olen kauhistellut itsekin ja olisi vähän pakko hankkia pikalaturi kun oman laudan sisäänrakennettu laturi meni rikki.

Siinä toimii onneksi vielä normiplugilla lataus ja olen käyttänyt Xiaomi Pro 2 laturia, mutta on TODELLA hidasta ladata sillä.
 
Kusetuksiahan nämä on, mulla sähköpyörässä osakaskolla 165€/v, kun taas 800cc moottoripyörässä mikä menee 0-100 3s osakasko 195€/v. Ei sitten mitään logiikkaa, joku 50€/v olisi pyörille ym. oikea hinta.

Kerrotko miten tuo osakasko liittyy pyörän kiihtyvyyteen tai korvaukset liikennevakuutukseen?
 
Eli siis G30, Xiaomin Prot jne muuttuvat vaarallisiksi ja ominaisuuksIsta on tingitty?

Suoraan ei välttämättä paranna jos ero on muutamia kiloja eikä näin varmasti ole virallisesti edes väitetty. Rajan yli ja hankit vakuutuksen, varsin yksinkertaista eikä käytännössä rajoita millään tavoin, millaisen laudan hankit.

Parantaisi merkittävästi jos samaan sidottaisiin ikäraja. Ei polven korkuisten todellakaan ole tarve ajella millään kontioilla. Samoin ihmettelen, ettei samalla tuotu painorajaa vakuutuksesta riippumatta. Sillä on melkoinen merkitys jos törmäät johonkin 15 tai 50 kilon kulkupelillä. Enkä tarkoita siis 25 kiloa maksimiksi vaan jokin järkevä yläraja.

Se taas on lopulta aika sama, onko se raja 25 vai 30 kiloa. Melkoinen osa laudoista mahtuu alle 25 kilon ja kun haetaan maksajaa vahingoille, on pakko saada jonkinlainen osa vaatimusten sisään. Lautailijoiden itse aiheuttamaa, valitettavasti.

itse laki nyt meni varsinkin voimaan tulon osalta täysin pieleen. Malliesimerkki, miten asioita ei pidä hoitaa. Ja toki siitäkin voidaan olla montaa mieltä, mikä on oikea kiloraja. Itse uskoisin valmistajien haluavan myydä niitä järeämpiäkin lautoja Eurooppaan joten eiköhän markkinoille saada lautoja jotka saa rekisteröityä mopoksi. Antaa paljon enemmän vapauksia.

Se raja tulee juuri tuosta "kivempi" eli ihan aiheesta. Mitä enemmän tehoa, sitä enemmän kohelletaan ja sitä enemmän sattuu vahinkoja. Ihan aiheellista on miettiä myös se, millä todennäköisyydella laudasta ei katoa se nopeusraja jos tehoa on moninkertaisesti.
Ja vähemmän yllättäen kumi palaisi joka nurkalla. Palaa polttismopoillakin saati jos heti nollasta on maksimiteho käytössä.

Asiassahan ei edes ole mitään uutta. Mopoissa on raja, kevyimmällä mp-kortilla ajellessa on raja. On tehorajaa, koneen kokorajaa, nopeusrajaa ja toki sopivat hyväksynnät jotta edes saa liikenteeseen.
Mopo on sikäli hyvä esimerkki, ettei siinä saa sähköisenä olla yli 4kW tehoa. Ajamiseen tarvitset kuitenkin ajokortin, vakuutuskin on oltava. Saman tehon saat alle 25kg lautaan ja vaatimukset edelleen nolla?

Sinällään on myös älytöntä ilmoittaa moottorin tehoksi jotain ja todellisuus varsinkin piikkitehona on aivan muuta. Kiinteä raja maksimitehon raja ja siinä se, ei mitään turhaa pelleilyä. Toki rajaa voisi samalla miettiä uudelleen muttei taida Eu antaa periksi. 1,5kW tai ehkä 2kW riittäisi mainiosti mäkienkin kiipeämiseen. Läheskään jokainen nykylauta ei ainakaan vakiona pääse edes siihen kilowattiin.
En mä sanonu et ne vaarallisia on, mut siitä huolimatta sen verran voin väittää et kummassakin mallissa vois olla paremmat jarrut, ihan oikeastikkin. Ei vaan tarvi kovin kummonen oraakkeli olla et tajuaa et nyt kun EU laajusesti tuli toi 25kg vakuutusraja, niin valmistajat tulee tanssimaan sen ympärillä ja se tarkottaa kompromisseja et päästään siihen 24kg painoon, sillä ostopäätöstä tehdessä kun alat miettimään et haluutko maksaa lähemmäs 200€ maksavaa vakuutusta niin aika monella se vastaus on ei ja sit mennään niitten kriteerien sisällä et sitä ei tarvi maksaa. Se mitä mä en ymmärrä on se et miten yli 25kg paino tekee siitä laitteesta automaattisesti vaarallisemman vakuutuspakon mukaan, kun todennäkösesti tilanne vois ollakkin just toistepäin.

Jos noita moottorintehoja ruvettais ilmottamaan puhtaasti maksimitehona mitä se ikinä voi missään tilanteessa viedä, niin meillä olis aika luumuja vehkeitä markkinoilla jotka on laillisia. Noi yllämainitut Max G30 ja Xiaomitkin nimittäin tarpeeks jyrkässä mäessä ottaa hetkittäin yli sen 1kw jos akussa vaan riittää virta. Max G30 on vakiona 55a virtaraja. Se ei sitä jatkuvasti vie vaan korkeintaan hetkittäin, ja tuskin välttämättä totakaan. Mut kilowatin yli mennään et heilahtaa.
Mahtoikohan olla tuo painoraja sorvattu ihan sitä ajatellen että saadaan vuokraskuutit, jotka ovat käyttäjiensä vuoksi vähemmän turvallisia, vakuutuksen piiriin?
Alunperin ehkä. Sitten tajusivat et niin, vuokrafirmat tuo 24kg laudat käyttöön siinä vaiheessa ja sit laki on vähän turha. Siitä poistettiin vuokrayhtiöiltä toi painoraja just sen takia, ja niiltä vaaditaan se vakuutus painosta riippumatta.
En ole viikkoon kysellyt, koska vastaukset oli tyyliin "ehkä noin 120-150€/vuosi" Vakuutuksen saa joo, koska tehoraja ei ylity ja maahantuoja ilmoittaa nopeudeksi 25km/h, jota se vakioasetuksilla myös onkin, mutta mitenkään nopeudenrajoitinta ei ole estetty ja mukana tulee tosiaan ohjeet kuinka säätää eri asetuksia ja siellä on myös tuo nopeudenrajoitin. 52km/h tuo liikkui 105kilosella miehellä kun otti pois, mutta laitoin kulkee noin 28km/h. En pelkästään poliisien takia vaan oman hengen :D ja tietysti muiden
Oon mä saanu vakuutustarjouksia 3kw moottorillakin. Ei vakuutusyhtiöitä tunnu kiinnostavan et mikä helvetin vehje sulla siellä on, paljonko tehoa ja paljonko huippunopeus kun myy ne sulle sen vakuutuksen silti. En tiedä miten, mut kyl mä tarjouksia ja jopa ihan voimassaolevia vakuutuksia oon nähny missä on ilmotettu tehoks jotain 3-4kw ja huippunopeudeks yli 25kmh.
 
Vakuutusyhtiöiden ahneudella ei siinä tapauksessa ole mitään rajaa. Toki jokainen tietää ettei vakuutus tee laitteesta laillista. Ilmeisesti tuo sitten tarkoittaa sitä, että saat kyseisellä vehkeellä ajaa omalla pihalla tai suljetulla alueella, jota ei saisi ilman vakuutusta tehdä. Tuo on ehkä se typerin sääntö, jonka takia ei saa lapset leikkiä sähkövehkeillään edes omalla pihalla ilman vakuutusta.

Itse en oikein usko vielä siihen, että vakuutuksen hinta tulee olemaan lähes 200euroa vuosi ellei laite ole käytössä ympäri vuoden. Tosin ei todellakaan ole tuosta mitään varmaa tietoa. Mutta olisiko se edes laillista rahastaa kuukausista jolloin ei ole vakuutusta. Mutta niinkuin aikasemmin ollaan jo mainittu niin vakuutuksen kalleimmat kuukaudet ovat todennäköisesti juuri kesällä. Mutta veneiden kaltaisesta kausi vakuutuksesta ei oo ainakaan mitään puhetta ollut.

Edit. Nyt oli tullut ainakin iffin sivuille vakuutus laskuri ja mitä vittua.. 33.87e/kk eli 7kuukautta olisi 237e. Huh

Puoliso kyseli kolmipyöräiselle sähköskootterille valuutusta, vuosi olisi 203e. Oli maininta että kesäkuukaudet kalliimpia, mutta myös että pitää poistaa liikennekäytöstä, jos ei käytä ja vähintään 30 päivää kerrallaan. Sitä tiedä miten tuollaisen voi poistaa liikennekäytöstä kun ei mitään rekisteriä ym ole. Tainneet kopioida suoraan mopojen vakuutus ehdot.

Jos hinnat oikeasti on n.200e/vuosi/kesäkausi, niin epäilen että moni riskeeraa eikä ota vakuutusta ollenkaan. Pystyykö poliisi mitenkään tarkistamaan onko laitteessa vakuutusta vai ei? Jos normi valvonnan yhteydessä pysäytetään (eikä esim onnettomuudessa ollessa), sanoo että vakuutus vanhemman/puolison/kaverin nimissä eikä pääsyä hänen tilille.
 
Puoliso kyseli kolmipyöräiselle sähköskootterille valuutusta, vuosi olisi 203e. Oli maininta että kesäkuukaudet kalliimpia, mutta myös että pitää poistaa liikennekäytöstä, jos ei käytä ja vähintään 30 päivää kerrallaan. Sitä tiedä miten tuollaisen voi poistaa liikennekäytöstä kun ei mitään rekisteriä ym ole. Tainneet kopioida suoraan mopojen vakuutus ehdot.

Jos hinnat oikeasti on n.200e/vuosi/kesäkausi, niin epäilen että moni riskeeraa eikä ota vakuutusta ollenkaan. Pystyykö poliisi mitenkään tarkistamaan onko laitteessa vakuutusta vai ei? Jos normi valvonnan yhteydessä pysäytetään (eikä esim onnettomuudessa ollessa), sanoo että vakuutus vanhemman/puolison/kaverin nimissä eikä pääsyä hänen tilille.

Vakuutustodistus pitää olla aina mukana.
 
Usein kysyttyä: Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen tuolla on tarkempaa tietoa.


Liikennevakuutuslaki muuttuu 1.6.2024. Nämä vastaukset ovat uuden liikennevakuutuslain mukaisia.

Mitkä kaikki liikkumisvälineet pitää vakuuttaa?
Pääsääntö on, että vakuutettavia ovat kaikki ne ajoneuvot, jotka jonkinlaisen moottorin avulla kulkevat kovempaa kuin 25 km tunnissa tai joiden paino on enemmän kuin 25 kg. Sähköavusteisista pyöristä ei tarvitse vakuuttaa niitä, joiden moottorin teho on enintään 250 W JA joiden moottori kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.

Miten yksilöidään ja tunnistetaan ne vakuutettavat liikkumisvälineet, joissa ei ole rekisterikilpeä?
Laitteet yksilöidään esimerkiksi runkonumeron tai valmistenumeron avulla. Sähköisiin liikkumisvälineisiin liittyy usein mobiilisovellus, jossa laitteelle on annettu yksilöivä tunnistenumero tai vastaava tieto.

Jos poliisi pysäyttää, miten osoitan, että rekisteröimättömällä ajoneuvollani on vakuutus?
Vakuutusyhtiön verkkopalvelussa näkyy, mitä vakuutuksia sinulla on. Sähköisen kulkuvälineen vakuutuksesta kannattaa ottaa verkkopalvelussa kuvakaappaus, jonka voi tallettaa esimerkiksi matkapuhelimeen.

Jos liikut vuokratulla sähköpotkulaudalla, laudan vuokrannut yritys vastaa vakuutuksen ottamisesta.

Mitä seuraa, jos ajan vakuuttamattomalla sähköisellä liikkumisvälineellä?
Jos laite on vakuuttamisvelvollisuuden piirissä, se on ilman vakuutusta käyttökiellossa. Jos sillä siitä huolimatta ajetaan, seurauksena on vakuuttamattomuusmaksu. Sen suuruus on aina moninkertainen verrattuna vakuutusyhtiöistä ostettavaan vakuutukseen.

Voiko vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaa varsinaisen tieliikenteen ulkopuolella?
Ei voi. Vakuuttamaton ajoneuvo on käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa missään. Vahinko ei katso paikkaa, ja siksi liikennevakuutus korvaa myös tieliikenteen ulkopuolella tapahtuneet vahingot.

Millaisia korvauksia vakuutetulla sähköpotkulaudalla onnettomuuteen joutunut kuljettaja saa?
Korvauksien laajuus riippuu siitä, onko kyseessä yksityisomistuksessa oleva sähköpotkulauta vai sähköpotkulautoja vuokraavan yrityksen sähköpotkulauta.

Yksityisomisteisen laudan kuljettajalle korvataan kaikki henkilövahingosta aiheutuneet kustannukset, kuten mahdollinen kuntoutus tai työkyvyttömyys. Sen sijaan vuokrayrityksen sähköpotkulaudalla ajaneen osalta liikennevakuutus korvaa vain sairaanhoitokulut.

Ulkopuolisille aiheutuneet vahingot korvataan riippumatta siitä, kuka sähköpotkulaudan omistaa.

Miten toimin, jos joudun kolariin, jonka aiheuttaja on sähköinen liikkumisväline, jolla on liikennevakuutus?
Vahingot korvataan sähköisen liikkumisvälineen vakuutuksesta. Voit tehdä vahinkoilmoituksen suoraan laitteen vakuuttaneeseen vakuutusyhtiöön, mikäli se on tiedossa. Kolaripaikalla kannattaa dokumentoida esimerkiksi valokuvien avulla mahdollisimman tarkasti sekä onnettomuustilanne että tapahtumaan osalliset tahot.

Mitä tapahtuu, jos vakuuttamaton ajoneuvo aiheuttaa kolarin?
Kolarin aiheuttaneen kuljettajan omia vahinkoja ei korvata. Jos ajoneuvo kuuluu vakuuttamisvelvollisuuden piiriin, korvaa Liikennevakuutuskeskus muiden osapuolien vahingot. Sen lisäksi Liikennevakuutuskeskus perii vakuuttamattoman ajoneuvon omistajalta vakuuttamattomuusmaksun.

Pitääkö sähköpyörätuolille hankkia liikennevakuutus?
Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sähköpyörätuolille tai muulle vastaavalle yksinomaan vammaisten käyttöön tarkoitetulle liikkumisen apuvälineelle. Vakuuttamisvelvollisuudesta on vapautettu vain sellaiset jalankulkua korvaavat liikkumisvälineet, jotka on luovutettu vammaisen henkilön käyttöön hyvinvointialueen toimesta.

Jos henkilön liikkumisrajoite johtuu muusta tekijästä, kuten ikääntymisestä, liikkumisvälineelle tulee ottaa vakuutus. Samoin esimerkiksi vammaisen henkilön liikkumista avustavalle maastomönkijälle tai vastaavalle tulee hankkia liikennevakuutus. Jos vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettu liikkumisväline aiheuttaa vahingon, Liikennevakuutuskeskus maksaa osallisille liikennevakuutuksen mukaiset korvaukset.
 
Oon koko kevään ihmetellyt, että miksi vakuutusyhtiöt eivät suostu kertomaan vakuutuksen todellista hintaa, mutta nyt tuokin selvisi. Täytyy vielä muilta vakuutusyhtiöltä pyytää tarjouksia, mutta vaikea kuvitella, että mistään saisi edes alle 300e/vuosi, koska eihän kukaan ottaisi iffin 404euron vakuutusta. Mistään ei oo tietenkään varmaa tietoa, koska muut vakuutusyhtiöt eivät vieläkään suostu kertomaan todellista hintaa, vaan antaa juuri noita arvioita, mutta iffin hinta antaa vähän osviittaa mitä hinnat todellisuudessa tulee olemaan.
Mulla on sähköpostissa kirjallinen tarjous 172€/v ja olikohan lähitapiolasta mistä sain 189€/vuosi kanssa tarjouksen. Mut 200€ nurkilla se on, nauroin itekin tolle ifin laskurille et ne ei vissiin oikeasti näitä halua yhtäkään kappaletta myydä. Odotan vielä yhestä paikkaa vastausta ja sitten teen päätöksen, mut tuskin alle 150€ tuun pääsemään mitenkään.
 
Mulla on sähköpostissa kirjallinen tarjous 172€/v ja olikohan lähitapiolasta mistä sain 189€/vuosi kanssa tarjouksen. Mut 200€ nurkilla se on, nauroin itekin tolle ifin laskurille et ne ei vissiin oikeasti näitä halua yhtäkään kappaletta myydä. Odotan vielä yhestä paikkaa vastausta ja sitten teen päätöksen, mut tuskin alle 150€ tuun pääsemään mitenkään.

Joop. Meni kuppi kyl totaallisesti nurin. Poistan nuo viestit, vaikka jengi ymmärtäisin tilapäisen mielentila häiriön. Diagnoosi: iffin sivuilla käynti
 
En mä sanonu et ne vaarallisia on, mut siitä huolimatta sen verran voin väittää et kummassakin mallissa vois olla paremmat jarrut, ihan oikeastikkin. Ei vaan tarvi kovin kummonen oraakkeli olla et tajuaa et nyt kun EU laajusesti tuli toi 25kg vakuutusraja, niin valmistajat tulee tanssimaan sen ympärillä ja se tarkottaa kompromisseja et päästään siihen 24kg painoon, sillä ostopäätöstä tehdessä kun alat miettimään et haluutko maksaa lähemmäs 200€ maksavaa vakuutusta niin aika monella se vastaus on ei ja sit mennään niitten kriteerien sisällä et sitä ei tarvi maksaa. Se mitä mä en ymmärrä on se et miten yli 25kg paino tekee siitä laitteesta automaattisesti vaarallisemman vakuutuspakon mukaan, kun todennäkösesti tilanne vois ollakkin just toistepäin.

Jos noita moottorintehoja ruvettais ilmottamaan puhtaasti maksimitehona mitä se ikinä voi missään tilanteessa viedä, niin meillä olis aika luumuja vehkeitä markkinoilla jotka on laillisia. Noi yllämainitut Max G30 ja Xiaomitkin nimittäin tarpeeks jyrkässä mäessä ottaa hetkittäin yli sen 1kw jos akussa vaan riittää virta. Max G30 on vakiona 55a virtaraja. Se ei sitä jatkuvasti vie vaan korkeintaan hetkittäin, ja tuskin välttämättä totakaan. Mut kilowatin yli mennään et heilahtaa.

Alunperin ehkä. Sitten tajusivat et niin, vuokrafirmat tuo 24kg laudat käyttöön siinä vaiheessa ja sit laki on vähän turha. Siitä poistettiin vuokrayhtiöiltä toi painoraja just sen takia, ja niiltä vaaditaan se vakuutus painosta riippumatta.

Oon mä saanu vakuutustarjouksia 3kw moottorillakin. Ei vakuutusyhtiöitä tunnu kiinnostavan et mikä helvetin vehje sulla siellä on, paljonko tehoa ja paljonko huippunopeus kun myy ne sulle sen vakuutuksen silti. En tiedä miten, mut kyl mä tarjouksia ja jopa ihan voimassaolevia vakuutuksia oon nähny missä on ilmotettu tehoks jotain 3-4kw ja huippunopeudeks yli 25kmh.
Vakuutushan pitää olla myös yli 25kg laitteilla, joilla ajetaan vain suljetulla alueella, eli tottakai ne noihinkin myy vakuutuksia.
 
Kestääkö tää laki nyt oikeesti tarkastelua tarkemmin? Eihän takautuvasti vaadita turvavöitäkäkään -68 escorttiin.
Laillisena olen sähköläskin ostanut aikoinaan. Takautuvasti en oleta sen muuta olevan ja ajelen niinkuin ennenkin.
 
Kestääkö tää laki nyt oikeesti tarkastelua tarkemmin? Eihän takautuvasti vaadita turvavöitäkäkään -68 escorttiin.
Laillisena olen sähköläskin ostanut aikoinaan. Takautuvasti en oleta sen muuta olevan ja ajelen niinkuin ennenkin.

Ei tää laki laittomuuteen vaikuttanut... pakottaa vaan ostaan vakuutuksen. Muutenkin aika onneton peruste.
 
Vakuutushan pitää olla myös yli 25kg laitteilla, joilla ajetaan vain suljetulla alueella, eli tottakai ne noihinkin myy vakuutuksia.
Joo täytyy, mut sanotaanko näin et ellei kisa-ajoa ole (tai muuta jossa on muitakin kuskeja mukana = onnettomuuden mahdollisuus jossa useampi osallinen kun yksi) vaan yksin ajelet siellä suljetulla alueella niin en usko et kukaan siitä vakuutuksesta maksaa kun siitä ei kirjaimellisesti oo mitään hyötyä. Eikä sitä varmaan kukaan tuu tarkistamaankaan.
 
Kestääkö tää laki nyt oikeesti tarkastelua tarkemmin? Eihän takautuvasti vaadita turvavöitäkäkään -68 escorttiin.
Laillisena olen sähköläskin ostanut aikoinaan. Takautuvasti en oleta sen muuta olevan ja ajelen niinkuin ennenkin.
Jos se sähköläski on tavallinen* sähköavusteinen fillari, niin et tarvitse vakuutusta vaikka massaa olisi yli 25 kg.

* Maks. 25 km/h, nimellisteho enintään 250 W, ilman polkemista maks. 6 km/h

Liikennevakuutuslaki 1.6.2024 alkaen:
Screenshot_2024-05-24-13-58-46-15_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Liikennevakuutuksesta vapautettuja ovat tällaiset ajoneuvolain 28 §:n 1 momentissa tarkoitetut sähköavusteiset polkupyörät:
Screenshot_2024-05-24-13-59-30-12_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Sähköavusteiset tavarapyörät painavat 30-40 kg, eivätkä ne tule tarvitsemaan liikennevakuutusta, kuten ei sähköavusteinen sähköläskikään.
 
Puhdasta tilastomatematiikkaa nuo vakuutusten hinnat on. Vaikka se todellinen vakuutuksista maksettujen korvausten data vielä puuttuu, niin eiköhän siellä ole nyt jo ollut käytössä tilastotietoa onnettumuuksista eikä hinnat ihan täysin tuulesta temmattuja ole. Hinnat tulee toki elämään ja tarkentumaan kun varsinaista vakuutusdataa alkaa kertyä.

Protestoijien kannattaa sitten muistaa, että liikennevakuutuksen laiminlyönti on aika rajusti sanktioitua eli siitä ei millään pienellä sakolla selviä kiinni jäädessä. Pääsääntöisesti sakkoja tulee ja vakuutusmaksut moninkertaisena.
 
Uskoisin, että parissa vuodessa vakuutuksien hinnat alenevat normaali kulutajilla, koska vielä ei ole dataa onnettomuustilastista yms. :hmm:
 
Uskoisin, että parissa vuodessa vakuutuksien hinnat alenevat normaali kulutajilla, koska vielä ei ole dataa onnettomuustilastista yms. :hmm:

Jep. Tähän asti on mennyt noin 275miljoonaa vuosittain skuuttien aiheuttamiin onnettomuuksiin, mutta eiköhän vakuutus pakko tuota tule laskemaan tuota jos ja kun vuokraskuuttien hinnat nousee ja käyttö sitä myötä todennäköisesti tulee vähenemään vahingot. Toisaalta yksityiset skuutit taas tulee todennäköisesti lisääntymään, koska alle "25kiloiset eivät onnettomuuksia tuota" ja niitä yksityiset skuutit pääasiassa on. En mä katkera ole vaikka itse 27kiloisen skuutin omistan. Aina sen voi vaihtaa pienempään, mutta uskoisin, että vakuutusten hinnat olisi kohtuullisemmat jos kaikki olisivat vakuutuksen alaisena. Ainoa oikeasti naurettava asia on noi lasten lelut. 4-6km/h kulkeva leluauto tuottaa hirveet tappiot Suomelle koska painaa yli 25kg :/
 
Oon alkanut miettiä, että onkohan tää ego tomini X10 oikeesti laillinen Suomen tieliikenteessä. Riittääkö että valmistaja ilmoittaa et laitteessa on 1000watin moottori, vaikka todellisuudessa on jotain ihan muuta. Tuli eilennä testattua mäessä tuota "nopeusrajoitinta" ylämäessä ja kun vauhti on tasaisella 28km/h ja ylämäessä hiipu noin 22km/h. Kun taas vauhti oli tasaisella 38km/h niin ylämäessä noin 30km/h. Eli todellisuudessa ei ole mitään nopeusrajoitinta vaan moottorin tehoa voi säätää. Eli teho voi olla mitä tahansa jos säätää "nopeusrajoittimen" 100 kun tällä hetkellä se on 70. Se mikä alko tuossa laillisuudessa mietityttää kun mukana tulevassa ohjevihkosesss on ohjeet myös tuon rajoittimen säätöön, eikä sitä ole mitenkään estetty, vaikka on myös sellaisia asetuksia joiden säätäminen on estetty. Tottakai nopeus mitä ajan on mun vastuulla, mutta onko valmistajalla vastuu tehoista? Ohjeessa ei edes mainita nopeudenrajoitimen kohdalla "älä muuta". Pahoittelut huonolaatuisesta kuvasta, mutta tuli joskus itselle nopeasti otettua et jos haluan matkan aikana kokeilla eri sääntöjä ja nyt oon lomalla ja ohjevihkonen kotona.
 

Liitteet

  • IMG20240516113415.jpg
    IMG20240516113415.jpg
    157,6 KB · Luettu: 54
Viimeksi muokattu:
Siis toi on just mopovakuutuksen hinta, mut on paljon kalliimpi kuin edellisen mopon…
En kyl tosiaan tajua tätä.
Kontio E-Move vakuutus op pohjolassa 162e / vuosi.
Niu M+ Sport vakuutus op pohjolassa 362e / vuosi.
Molemmat on sähköskoottereita mitkä liikkuu sen 45km/h ni miten toi voi olla noin paljon kalliimpi…
 
Oon alkanut miettiä, että onkohan tää ego tomini X10 oikeesti laillinen Suomen tieliikenteessä. Riittääkö että valmistaja ilmoittaa et laitteessa on 1000watin moottori, vaikka todellisuudessa on jotain ihan muuta. Tuli eilennä testattua mäessä tuota "nopeusrajoitinta" ylämäessä ja kun vauhti on tasaisella 28km/h ja ylämäessä hiipu noin 22km/h. Kun taas vauhti oli tasaisella 38km/h niin ylämäessä noin 30km/h. Eli todellisuudessa ei ole mitään nopeusrajoitinta vaan moottorin tehoa voi säätää. Eli teho voi olla mitä tahansa jos säätää "nopeusrajoittimen" 100 kun tällä hetkellä se on 70. Se mikä alko tuossa laillisuudessa mietityttää kun mukana tulevassa ohjevihkosesss on ohjeet myös tuon rajoittimen säätöön, eikä sitä ole mitenkään estetty, vaikka on myös sellaisia asetuksia joiden säätäminen on estetty. Tottakai nopeus mitä ajan on mun vastuulla, mutta onko valmistajalla vastuu tehoista? Ohjeessa ei edes mainita nopeudenrajoitimen kohdalla "älä muuta". Pahoittelut huonolaatuisesta kuvasta, mutta tuli joskus itselle nopeasti otettua et jos haluan matkan aikana kokeilla eri sääntöjä ja nyt oon lomalla ja ohjevihkonen kotona.
On laillinen. Oot ostanu sen spekseillä 1000w ja 25kmh. Ei ne poliisitkaan tiiä et sitä voi säätää sitä huippunopeutta niinkin helposti, ja mitä sitten jos voikin? Ei se nyt saatana voi olla niin et sen on pakko olla jonkun mustan pandoran lippaan takana se rajotin, pitäs kai sitä jotain vastuuta loppukäyttäjällekkin jättää et vaikka olis helppo poistaa niin sitä ei poista?

Tossa näyttää olevan toi perinteinen QS-S4 kaasukahva josta se P8 asetus sit skaalalla 0-100 muuttaa huippunopeutta, mut kääntöpuolena se on oikeastaan tehorajotin, ei pelkästään nopeuden, just kuten tossa ite havaitsitkin. Ne asetukset joitten säätämistä kielletään on sellasia mitkä on pakko olla just tietyssä asetuksessa tai muuten asiat menee vituiks. Esimerkiks moottorin magneetit, minimijännite ja akun käyttöjännite.

Jos joku tosta nyt sattuu kyselemään niin näytät vaikka verkkokaupasta laitteen speksit ja sanot et 1000w ja 25kmh kulkevana vehkeenä sen ostit, etkä tiedä miten rajotinta muutetaan tai poistetaan. En usko et kukaan jää vänkäämään enempää tai tulee edes asiasta oikeasti kysymään, mut näissä tapauksissa kannattaa välillä esittää vähän yksinkertasempaa kaveria mitä on, tyhmyydestä kun ei kuitenkaan sakkoja saa.

Toki mitä nyt oikeasti oon rivien välistä ymmärtäny niin tollanen nopeusrajotin ei ois ns. laillinen, koska sitä voi aika helposti lennosta säätää. Mut tuskin se poliisi alkaa sulle näyttämään et missä se asetus on ja kattoo et onks se sitä kautta rajotettu vai ei. Joissain lähtee kontrollerilta sellanen yksittäinen piuha joka yhdistyy takas about samaan paikkaan. Nää ois vissiin sellasia mitä haluttais, mut en noitten toimintaperiaatteesta sen enempää sit tiiä, ne jopa saattais rajottaa pelkän nopeuden eikä tehot. Toki kovimmat äijät tekis siihen piuhan väliin kaukosäätimellä toimivan kytkimen joka menee on/off nappia painamalla. Asia mikä ois oikeastaan aika järjettömän helppo tehä.
 
Lapsilla on tuollainen kiinalainen akkumönkijä, jossa teho alle 1kw ja nopeuskin jää varmasti tuohon n. 25km/h, no painoa on varmasti se 50-70kg eli ilmeisesti vakuutettava tuo olisi. Iffistä katselin että vakuutus karkeasti n. 380€/v. Taitaa lapsilla jäädä ajot ajamatta tänä kesänä. Käsittämätön laki, olisin ymmärtänyt jos nuo vuokrattavat laudat vakuutettaisiin kun niillä kännipäissä porukka ajelee ilman kypärää.
 
Jep. Tähän asti on mennyt noin 275miljoonaa vuosittain skuuttien aiheuttamiin onnettomuuksiin, mutta eiköhän vakuutus pakko tuota tule laskemaan tuota jos ja kun vuokraskuuttien hinnat nousee ja käyttö sitä myötä todennäköisesti tulee vähenemään vahingot. Toisaalta yksityiset skuutit taas tulee todennäköisesti lisääntymään, koska alle "25kiloiset eivät onnettomuuksia tuota" ja niitä yksityiset skuutit pääasiassa on. En mä katkera ole vaikka itse 27kiloisen skuutin omistan. Aina sen voi vaihtaa pienempään, mutta uskoisin, että vakuutusten hinnat olisi kohtuullisemmat jos kaikki olisivat vakuutuksen alaisena. Ainoa oikeasti naurettava asia on noi lasten lelut. 4-6km/h kulkeva leluauto tuottaa hirveet tappiot Suomelle koska painaa yli 25kg :/
Vähän naurattaa kaikki se mitä täälläkin ja somessa itketään vakuutusmaksuista, mutta sitten ei tajuta mitä niillä korvataan.

Mielestäni on ihan hyvä, että nyt puututaan lakimuutoksella laitoksiin jotka ovat olleet jo aikaisemmin laittomia esim. kontiot joita myydään periaatteessa vain maastokäytöön, mutta niihin virkavalta ei ole puuttunut ja VIELÄ tärkeämpää on saada vuokraskuuttien käyttäjät kuriin.

Me jotka käytämme joka päivä vastuullisesti omia laitteita saa koko ajan paskaa niskaa sen muutaman % prosentin perselijöiden takia :mad:

Jos minun tai lapsieni päälle ajaa 75 kiloinen skuutti ja kuljettajan paino vs päältä seisottava 20 kiloinen, niin onhan se selvää minkälaista jälkeä tulee.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 650
Viestejä
4 494 727
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom