Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tuon voi lukea sarkasmina tai olla lukematta...
Tai sitten vain hieman suolaisena versiona. Jotkut tykkäävät ominaisuudesta, itse en osaa kaivata ja pidän tärkeänä että sen saa pois haittaamasta. Paljon käytetään väärin ja käyttäjillä on usein haasteita ymmärryksessä. En oikeasti kannata turhaa yksityiskohtiin menevää sääntelyä pikkuasioissa ja lailliset kevyet sähköajoneuvot olisi hyvä määritellä mahdollisimman yksinkertaisesti ilman nipottavia yksityiskohtiin meneviä sääntöjä.

Lehtipuhaltimessa käsikaasu on asiallinen varuste, raivaussahassa vaarallinen. Sähköpotkulauta kaupunkiliikenteessä on enemmän verrattavissa jälkimmäiseen työkaluun sikäli että se voi ns. karata tumpusta.
 
Onko kenelläkään kokemuksia kun aliexpressistä (EU varasto) tilattu potkulauta jää Postiin jumiin syyllä "Lähetyksen VAK-tiedoissa oleva virhe on keskeyttänyt toimituksen...". Seisooko seuraavan kuukauden pölyttymässä varaston perukoilla.

Laitoin itse juuri myös Aliexpressistä tilaukseen. Huomionarvoista on, ettei kauppapaikassa ei ole yhtään arvostelua Suomeen toimitetuista laudoista.

Ilmoita miten tämä etenee, luulen mahdollisesti muillakin sama edessä.
 
Tuli myös tilattua DHgatesta tuohon 615€ hintaan, on kyllä erittäin laadukas laite.
Nyt kun ollut paremmin aikaa tutustua laitteeseen huomasin, että tein testit vakiotilassa (D) ja olin jo silloin tyytyväinen tehoihin. Äskön pistin päälle S, kiihtyvyys maksimiin ja mukavan kuivalle autotielle kiihdyttelemään, on ainakin tämmöiselle ~70kg hurjasti tehoa ja kohta pitäisi tulla lisää (Betassa ollut N2O Acceleration), saa nähdä tuleeko sitä edes laitettua päälle. Tulisi nyt se kesä äkkiä, tulee varmasti olemaan ahkerassa käytössä.

Alkaa tulla hintaa harrastukselle, en aluksi ajatellut ostaa kuin jonkun halvan lukon ja pumpun, mutta nyt tilannut jo Xiaomin pumpun ja SmartTagin, lisäksi päässä vilisee modausideoita ja tarviihan tuohon selvästi lisävarusteita, ainakin puhelinpidikkeen. Kypärän osalta en ole vielä päättänyt, eihän sitä ole mukava käyttää tai kantaa mukana, mutta vielä epämukavampi on mikäli huono tuuri käy ja tulee pää edellä katuun.

Joka vuonna narisen samasta aiheesta ja nyt on hyvä aloittaa jo ajoissa. Eli miten niiden lautojen jättäminen kauppojen ulkopuolelle on niin uskomattoman vaikea asia ymmärtää varsinkin jos selvästi kielletään? Pitkin talvea olen katsellut moneen paikkaan ilmestyneen lautakieltoja mutta aika moni ilmeisesti katsoo oikeudekseen toimia kieltoja vastaan.
Viime viikolla oli jo kahdesti sama, Prismassa ja kauppakeskuksessa joissa selkeät kiellot. Laudalla vauhdilla ovelle ja kun ovi ehtii auki niin ajaen eteenpäin mallilla kaasu pohjassa. En edelleenkään pidä tarpeellisena viedä lautoja ollenkaan kauppoihin sisälle mutta järkeä käyttäen ja taluttaen asia on aivan eri kuin täysin päätön käyttäytyminen jolla kustaan varmuudella kaikkien muroihin.
Tuo on ilmeisesti joku pk-seudun oma juttu, itse en ole ainakaan täällä pohjoisemmassa nähnyt kenenkään vievän lautaa sisälle. Sitäkin pohtinut kehtaako ottaa esim. pikkukauppaan talutettavaksi vai ei, ei aina jaksaisi pultata kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on ilmeisesti joku pk-seudun oma juttu, itse en ole ainakaan täällä pohjoisemmassa nähnyt kenenkään vievän lautaa sisälle. Sitäkin pohtinut kehtaako ottaa esim. pikkukauppaan talutettavaksi vai ei, ei aina jaksaisi pultata kiinni.
Koitan pysyä kehä 3:n ulkopuolella joten pk-seudun osalta en osaa sanoa mitään. Mutta 15-20 suurimman kaupungin joukkoon menevät ne, missä erinäistä perseilyä on vastaan tullut.
Sitä en tiedä, mitä tarkoitat pikkukaupalla mutta ainakin itse jätän sen enempiä miettimättä laudan kaupan ulkopuolelle jos joku pikkupaikkakunta tai rauhallisen maineessa oleva lähiö. Joka paikkaan taas ei laudalla viitsi mennä juuri siksi, ettei järkeviä paikkoja ole. En jaksa kantaa jotain monen kilon U-lukkoa mukanani ja toisaalta joillakin alueilla pistetään kuitenkin kappaleiksi jos ei irti saada.

Aiheesta on tosiaan tässä ketjussa keskusteltu moneen kertaan. Ja moneen kertaan on tullut esille se, ettei läheskään kaikissa laudoissa ole varsinaisesti lukitsemista ajateltu. Sähköiset lukituksetkin ovat jokseenkin yhtä tyhjän kanssa mutta ehkä jossakin kohdassa aletaan nähdä kunnollisiakin ratkaisuja. Toisaalta ongelmansa näissäkin. Lauta muuttuu äkkiä paljon hankalammaksi huoltaa jos sähköisiä osia ei pysty vaihtamaan ilman valmistajan softaa tms.
 
En jaksa kantaa jotain monen kilon U-lukkoa mukanani

En ole koskaan tätä ymmärtänyt. Pätevä U-lukko painaa 1.3kg ja se saa lautaan kiinni. Ei sitä tarvii erikseen kantaa. Toinen on sitten "Yhyy se näyttää tyhmälle ja kaikki tuijottaa". Ketään ei kiinnosta mitä laudassasi on kiinni ja ehkä kannattaisi työstää itsetuntoa jos tuollainen asia aiheuttaa ahdistusta.
 
En ole koskaan tätä ymmärtänyt. Pätevä U-lukko painaa 1.3kg ja se saa lautaan kiinni. Ei sitä tarvii erikseen kantaa. Toinen on sitten "Yhyy se näyttää tyhmälle ja kaikki tuijottaa". Ketään ei kiinnosta mitä laudassasi on kiinni ja ehkä kannattaisi työstää itsetuntoa jos tuollainen asia aiheuttaa ahdistusta.
Tuon sävyn viesti ei oikeastaan ansaitsisi vastausta ollenkaan. Mutta lienee jokaisen oma asia, millaista lukkoa ja miten haluaa tai ei halua mukana kuljettaa ja myös se, mitä kokee tarvitsevansa?

Ja koska kirjoitat "laudassasi" niin taisi unohtua, ettei täällä keskustella keskustelijoista. "Hieman" ollaan kaukana asiakeskustelusta jos saat lukosta "päässä vikaa".
 
edit. 120€ koodi tuli vielä, joka vain hetken voimassa: 24AN090. Sai vielä peruttua tuon 70€ koodin tilauksen ja uusi sisään.
496,78€ olisi korissa nyt, joutuuko tässä vielä tilaamaan toisen, jos sitä vaimon saisi houkuteltua ajamaan myös..
 
Ja koska kirjoitat "laudassasi" niin taisi unohtua, ettei täällä keskustella keskustelijoista.

Yksikön 2. persoonan (puhekielellä sinä-passiivi) käyttäminen on täysin kieliopillisesti oikein kun ei viitata kenenkään tiettyyn henkilöön vaan yleisesti keneen tahansa. En viestilläni viitannut kehenkään tiettyyn keskustelijaan. Pahoittelen jos tunsit että viittaan sinuun tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitukseni. Tuota samaa argumenttia että näyttää tyhmälle on viljelty tässä ketjussa vuosia.

Viime vuonna kun tästä samasta väännettiin niin useampi henkilö pisti kuvia miltä U-lukko näyttää kiinni laudassa. Se ei juurikaan näy, varsinkin kun huristelet ihmisten ohi 20kmh vauhdilla niin ei kukaan kerkeä edes rekisteröimään lukkoa laudassasi joten lukon vuoksi ei kannata olla itsetietoinen vaan tärkeämpää on että lautaa ei nyysitä ja käytettävyys pysyy edelleen kohtuullisena. Hommsin itsekin viime vuonna tuon keskustelun perusteella U-lukon. Monella on myös paljon isompi lukko kuin tuo suosittu Kryptonite Evolution Mini 7 johon itsekin päädyin joka on todella suosittu jos haluaa pienimmän mahdollisen mutta silti toimivan lukon.

U-lukko on varsin toimiva ratkaisu jos skuutin saa parkkeerattua sellaiseen moderniin telineeseen joka on maahan pultattu U muotoinen tolppa. Silloin ainoa järkevä vaihtoehto varkaalle on alkaa rälläköimään lukkoa. Perinteiseen pyörätelineeseen en jättäisi U-lukollakaan lautaa pitkäksi aikaa, mutta päivä ja ilta aikaan Leppävaaran ja Kannelmäen alueella lauta on saanut olla rauhassa puolikin päivää. Molempia alueita pidetään välillä melko levottomina.

Suosittelen vahvasti lukon kiinnittämistä lautaan niin sitä ei tarvitse erikseen kantaa esim. repussa eikä siitä aiheudu mitään ylimääräistä säätöä. Se vaan on siinä. Kannattaa tarkistaa että lukko on kunnolla telineessä kiinni niin ei kivetyksiä ylittäessä lennä pois kuten itselle kerran kävi kun olin sen siihen hutiloinut nopeasti enkä ollut painanut pohjaan.
 
Viimeksi muokattu:
U-Lukko kulkee kätevästi repun hihnassa ajon aikana.
Pitäis joku teline kyllä 3D-printtailla mutta en oikein keksi mihin kohtaan sen sais järkevästi
 
U-Lukko kulkee kätevästi repun hihnassa ajon aikana.
Pitäis joku teline kyllä 3D-printtailla mutta en oikein keksi mihin kohtaan sen sais järkevästi
Itsehän vedin vain solki remmillä pohjaan kiinni. Remmi itse on kiinni laudan pohjalaudan ruuveilla. Vähänhän siihen lukkoon tulee tennarin jälkiä, mut so what. Painopistekkin pysyy mukavasti alempana:)
 
Kryptonite Evolution Mini 7
Menipä taas hankalaksi, aloin tuota katselemaan ja päädyin johonkin foorumille missä pelottelivat, että noita U-lukkoja on vahvaa ketjua helpompi rälläköidä. Itsekin päässyt jo näkemään miten nistit kaivaa repuista akkurälläkät ja pyörät lähtee mukaan. Sitä en ole vielä selvittänyt miten hyvin nuo kalliimmat lukot kestää niitä vastaan.
 
Kolmas kausi käynnissä kahdella G30 Max II laudalla. Ehkä joutuu tänävuonna jotain huoltoa jo tekemään. Muutakin kuin ilmaa renkaisiin ja pesut.
 
Menipä taas hankalaksi, aloin tuota katselemaan ja päädyin johonkin foorumille missä pelottelivat, että noita U-lukkoja on vahvaa ketjua helpompi rälläköidä. Itsekin päässyt jo näkemään miten nistit kaivaa repuista akkurälläkät ja pyörät lähtee mukaan. Sitä en ole vielä selvittänyt miten hyvin nuo kalliimmat lukot kestää niitä vastaan.

Kaikissa lukoissa on kyse kompromissista turvallisuuden ja käytettävyyden välillä. Kyllä ne kaikki rälläkällä irtoaa. Ero on siinä onko se 20 sekuntia vai 5 minuuttia.

Valitsee sellaisen lukon jossa paino ja koko on itselle mukavassa tasossa riskiin verrattuna. Itse valitsin pienemmän ja kapeamman lukon kun en tuota jätä esim. yön yli mihinkään tai yön pikkutunneille. Se kaapeli joka tuon mukana tulee on ihan turha kyllä.

Bilteman U-lukosta on useampikin video YT:ssä. Yhden minkä löysin tähän hätään niin siinä sen rälläköimiseen meni 11 minuuttia. Tuosta lukosta on toinenkin video missä poliisi esitteli miten nopeasti eri lukot murretaan ja se voitti sen testin ylivoimaisesti tulos taisi olla että he eivät sitä saaneet rikki.

Näkisin että ellei asu jossa aivan ghetossa ja jätä yöksi ulos mikä tahansa lukko jota ei isoilla voimapihdeillä saa rikki on riittävä. Ainakin pari vuotta sitten Poliisi sanoi että varkaat käyttävät pääasiassa pihtejä jotka mahtuvat reppuun.
 
Kaikissa lukoissa on kyse kompromissista turvallisuuden ja käytettävyyden välillä. Kyllä ne kaikki rälläkällä irtoaa. Ero on siinä onko se 20 sekuntia vai 5 minuuttia.

Valitsee sellaisen lukon jossa paino ja koko on itselle mukavassa tasossa riskiin verrattuna. Itse valitsin pienemmän ja kapeamman lukon kun en tuota jätä esim. yön yli mihinkään tai yön pikkutunneille. Se kaapeli joka tuon mukana tulee on ihan turha kyllä.

Bilteman U-lukosta on useampikin video YT:ssä. Yhden minkä löysin tähän hätään niin siinä sen rälläköimiseen meni 11 minuuttia. Tuosta lukosta on toinenkin video missä poliisi esitteli miten nopeasti eri lukot murretaan ja se voitti sen testin ylivoimaisesti tulos taisi olla että he eivät sitä saaneet rikki.

Näkisin että ellei asu jossa aivan ghetossa ja jätä yöksi ulos mikä tahansa lukko jota ei isoilla voimapihdeillä saa rikki on riittävä. Ainakin pari vuotta sitten Poliisi sanoi että varkaat käyttävät pääasiassa pihtejä jotka mahtuvat reppuun.
11minuuttia silloin on ollu vika äijässä tai laitteessa:D

Kyllä suurin osa menee minuuteissa poikki
 
11minuuttia silloin on ollu vika äijässä tai laitteessa:D

Kyllä suurin osa menee minuuteissa poikki
Hiplok D1000 on sellainen lukko, että sitä saa rälläköidä kunnolla, ja menee 5-7 laikkaa vaihtoon ennenkuin lukko antautuu. Lisäksi akkuvehkeissä ei välttämätt yksi akullinen riitä. Hiplok D1000: Anti-Angle Grinder bike Lock | Hiplok

Youtubessa videoita esim: Tuossa videolla meni 3 laikkaa, eikä eka "sanka" mennyt katki, ja tuossa pitää katkaista molemmat, eli noita laikkoja olisi mennyt vähintään se 7 kpl, ja aikaa kivasti:

 
Hiplok D1000 on sellainen lukko, että sitä saa rälläköidä kunnolla, ja menee 5-7 laikkaa vaihtoon ennenkuin lukko antautuu. Lisäksi akkuvehkeissä ei välttämätt yksi akullinen riitä. Hiplok D1000: Anti-Angle Grinder bike Lock | Hiplok

Youtubessa videoita esim: Tuossa videolla meni 3 laikkaa, eikä eka "sanka" mennyt katki, ja tuossa pitää katkaista molemmat, eli noita laikkoja olisi mennyt vähintään se 7 kpl, ja aikaa kivasti:


Oho ompas melkonen:D harmi että hiukan hintava, tosin sahaakin aika tyhmästi tolla videolla, pitäis ylhäältä puolet ja kääntää ja sit toinen puoli niin ei tarvi niin montaa terää vaihtaa ku loppuu mitta kesken
 
Kaikissa lukoissa on kyse kompromissista turvallisuuden ja käytettävyyden välillä. Kyllä ne kaikki rälläkällä irtoaa. Ero on siinä onko se 20 sekuntia vai 5 minuuttia.
Tavallaan olen samaa mieltä mutta ehkä eri sanoin. Jos unohdetaan ne sekunissa likipitäen käsin avattavat niin monessa tapauksessa riittää se, että oma kulkupeli on tavalla tai toisella haastavampi / vähemmäm houkutteleva varastaa vs vierellä olevat.
Ammattivaras vie melkein miten tahansa lukitun niin halutessaan mutta joku perus näpistelijä tai kännikulkupeliä etsivä ottaa helpoimman.

Yksi ongelma on toisaalta ihmisten kiinnostuksen puute. Jos keskellä päivää katkot akkupelillä lukkoa vaikka jonkun kauppakeskuksen edessä, ei ketään kiinnosta. Jos kiinnostaa niin "hukkasin avaimen, pakko rikkoa lukko" ja siinä kaikki. Perustehan on toisaalta ihan validi, lukon rikkominen on järkevämpää vs jättää lauta pidemmäksi aikaa rikottavaksi.
Keskellä yötä kiinnostaisi ehkä enemmän jo melun takia jos paikka on asutuksen välittömässä läheisyydessä.

Juu on toki hintava, mutta itsellä sen hinta on alle 4% sähköpyöräni hinnasta. Tuohon kun suhteuttaa niin ei tunnu enää niin pahalle :)
Tässä on hyvä pointti. Lukitus on hyvä suhteuttaa lukittavan kulkupelin arvoon. Tuon hintaluokan laitetta en silti itse jättäisi ihan jo ilkivallan riskin takia juuri mihinkään. Samalla tulee kyllä toinenkin pointti, jota on ehkä fillariketjussa käsitelty, täällä en heti muista. Eli mitä / miten pitäisi lukita.

Fillarista lähtee äkkiä kiekot alta jos rungosta lukossa jne. Lauta hieman eri, niitä kun saa hyvin parikin laadukasta yhden laatukiekon hinnalla. Mutta siitä huolimatta, jos laudan lukitsee rungosta, moottori lähtee todella nopeasti matkaan. Eikä sopivilla työkaluilla akku / elektroniikka sekään pitkään rungossa pysy. Kun kalliimpien lautojen määrä kasvaa ja on näitä "2 gen moottorilla kulkee paremmin" jne niin kasvaa myös varaosamarkkina. Muutaman vuoden vanhan peruslaudan kanssa ei paljon murehtia tarvitse mutta kalliimpi / erikoisempi voikin olla eri.

Toki osat voidaan parittaa keskenään niin, että akun kennoja lukuun ottamatta sähköisillä osilla ei tee mitään. Samalla onnistuisi järkevä sähköinen lukituskin. Mutta moniko haluaa tällaisen? Suojauksellinen hyötyhän katoaisi heti, jos olemassa on joku tunnettu keino parittaa vaihdetut osat keskenään. Mitään "merkkihuoltoa" taas on joka laudalle turha odottaa joten lopputulos voi olla lauta serriin turhankin pienen syyn vuoksi.

Oma lukunsa on ilkivalta. Paljon ei mainintoja muistu mieleen ketjusta, itsellä on yksi poikki väännetty kurakaari joka sekin on toki liikaa. Yksi rengas saattaa olla myös mutta vaikea olla 100% varma joten menee "näitä nyt puhkeaa"-luokkaan.
 
Onko joku tässä keväällä kysellyt liikennevakuutuksia laudoille? Minkä hintasia? OP erityisesti kiinnostaa kun sieltä löytyy kaikki muutkin vakuutukset.
Taitaa olla itellä vakuuttaminen edessä kun paino mukavasti 26kg.
Lautana G30 jonka oma painohan toki jää reippaasti alle 25kg, mutta vähän tuppaa sharksetit painamaan edessä ja takana + lisäakkuhan tuossa möllöttää myös.
 
Auttakaahan vauvaa tekemään päätöstä sähköpotkulaudan hankinnan suhteen. Tosiaan hesessä metro ei pysähdy rautatientorilla koko kesänä, ja tämä ei ole toivottua ottaen huomioon että kolmena päivänä viikossa tulisi toimistolle ilmaantua.

Matkaa töihin n. 11 km ja vuokralautojen pakettihinnoilla tästä tulisi kolmessa kuussa kuluja jo runsaat 200€. Toiveissa olisi löytää lauta joka kestäisi edes 3 ajokautta ja kuljettaisi tätä 104 kg ruhoa 25 km/h keskinopeudella tuon matkan edestakaisin päivittäin + satunnaisia retkiä muualle. Mitä lautaa suosittelisitte?

Lisäksi, säilytättekö potkulautaa ihan kotona sisällä, uskaltaako jättää pyörävarastoon tms? Kuinka usein tulee ladata jos päivittäinen kulutus em. tapaista?
 
Onko joku tässä keväällä kysellyt liikennevakuutuksia laudoille? Minkä hintasia? OP erityisesti kiinnostaa kun sieltä löytyy kaikki muutkin vakuutukset.
Taitaa olla itellä vakuuttaminen edessä kun paino mukavasti 26kg.
Lautana G30 jonka oma painohan toki jää reippaasti alle 25kg, mutta vähän tuppaa sharksetit painamaan edessä ja takana + lisäakkuhan tuossa möllöttää myös.
Oikein hyvä kysymys, vastauksia taitaa olla aika heikosti. Edelleen ollaan "uuden liikennevakuutuslain pitäisi tulla voimaan 1.5." ja äkkiä katsoen vakuutusyhtiöt kertovat vielä "ei tarvitse vakuuttaa".

Mutta jos noin lähellä on 25kg niin miettisin, saako sitä kiloa pois. Ja joku tulkintahan tuohon on saatava, mikä lasketaan laudan painoon ja mikä ei. Ja siihen, miten menee käytäntö. Jos laudan paino on valmistajan mukaan ihan rajoilla niin voiko siihen luottaa vai aletaanko lautoja punnitsemaan.
Lisäakkusikin on mielenkiintoinen kysymys. Jos on vain työkaluin irroitettavissa niin voi ajatella kuuluvan laudan painoon. Onko tarranauhalla pystyputkessa sama? Ja jos on niin ollaan jo naurettavissa asioissa. Tilannehan muuttuisi jos laitat pystyputkeen laukun ja kuljetat akkua siinä.

Todellisuudessa en jaksa uskoa lautoja tien päällä punnittavan, lähinnä varmasti katsotaan oikeasti järeän näköiset laudat muun valvonnan ohessa. Kovin positiivista ei kuitenkaan ole jos laki muuttuu ajokauden alussa ja joskus tulevaisuudessa tiedetään, mitä siihen oikeasti on kirjoitettu.
 
Onko joku tässä keväällä kysellyt liikennevakuutuksia laudoille? Minkä hintasia? OP erityisesti kiinnostaa kun sieltä löytyy kaikki muutkin vakuutukset.
Taitaa olla itellä vakuuttaminen edessä kun paino mukavasti 26kg.
Lautana G30 jonka oma painohan toki jää reippaasti alle 25kg, mutta vähän tuppaa sharksetit painamaan edessä ja takana + lisäakkuhan tuossa möllöttää myös.

ihmettelen kovasti, jos koko säädöksen tarkoitus ja valvonta ei painotu selvästi isoihin (Kontio Cruiser jne kokoluokka) täysjousitettuihin laitteisiin.
G30 on vielä niin pieni lauta, että menee helpolla ”pikkukirput” luokkaan.
 
Oikein hyvä kysymys, vastauksia taitaa olla aika heikosti. Edelleen ollaan "uuden liikennevakuutuslain pitäisi tulla voimaan 1.5." ja äkkiä katsoen vakuutusyhtiöt kertovat vielä "ei tarvitse vakuuttaa".

Mutta jos noin lähellä on 25kg niin miettisin, saako sitä kiloa pois. Ja joku tulkintahan tuohon on saatava, mikä lasketaan laudan painoon ja mikä ei. Ja siihen, miten menee käytäntö. Jos laudan paino on valmistajan mukaan ihan rajoilla niin voiko siihen luottaa vai aletaanko lautoja punnitsemaan.
Lisäakkusikin on mielenkiintoinen kysymys. Jos on vain työkaluin irroitettavissa niin voi ajatella kuuluvan laudan painoon. Onko tarranauhalla pystyputkessa sama? Ja jos on niin ollaan jo naurettavissa asioissa. Tilannehan muuttuisi jos laitat pystyputkeen laukun ja kuljetat akkua siinä.

Todellisuudessa en jaksa uskoa lautoja tien päällä punnittavan, lähinnä varmasti katsotaan oikeasti järeän näköiset laudat muun valvonnan ohessa. Kovin positiivista ei kuitenkaan ole jos laki muuttuu ajokauden alussa ja joskus tulevaisuudessa tiedetään, mitä siihen oikeasti on kirjoitettu.

Joo, näin ajattelin kans et jos jotain sais karsittua, mutta eipä oikeen saa :lol:
Tuli punnittua tuo siis jo ilman lukkoa esim.
Akku on sullottuna tommoseen perus varusteboksiin. Yks liitin irti ja varusteboksin tarrat irti nii se lähtee sillä.
Mut joo, toivotaan et tämmösiä "peruslautoja" eivät ala syynäämään.

ihmettelen kovasti, jos koko säädöksen tarkoitus ja valvonta ei painotu selvästi isoihin (Kontio Cruiser jne kokoluokka) täysjousitettuihin laitteisiin.
G30 on vielä niin pieni lauta, että menee helpolla ”pikkukirput” luokkaan.

Näinpä.
 
ihmettelen kovasti, jos koko säädöksen tarkoitus ja valvonta ei painotu selvästi isoihin (Kontio Cruiser jne kokoluokka) täysjousitettuihin laitteisiin.
G30 on vielä niin pieni lauta, että menee helpolla ”pikkukirput” luokkaan.
Toisaalta olisi mielenkiintoista jos valvonta painottuu laitteisiin, joilla sattuu vähemmän luokkaantumisia, kun turvallisuuden ja vahinkojen takiahan tuota lakia ainakin osittain haluttiin tehdä :hmm: Tässä toki iso syy varmasti se että noita isoja laitteita ei samalla tavalla ole vuokra käytössä kuin lautoja ja vuokrakäytössä usein sattuu eniten vahinkoja ja onnettomuuksia. Itse siis juurikin ajelen E-go City sähköskootterilla (1000W ja 25km/h) ja noilla huomattavasti turvallisempaa ja vakaampaa ajella kuin laudoilla. Eri asia jos ajelee miten sattuu ja liian kovaa, niin silloin se ja sama millä ja minkä kokoisella laitteella ajaa.
 
Oikein hyvä kysymys, vastauksia taitaa olla aika heikosti. Edelleen ollaan "uuden liikennevakuutuslain pitäisi tulla voimaan 1.5." ja äkkiä katsoen vakuutusyhtiöt kertovat vielä "ei tarvitse vakuuttaa".

Mutta jos noin lähellä on 25kg niin miettisin, saako sitä kiloa pois. Ja joku tulkintahan tuohon on saatava, mikä lasketaan laudan painoon ja mikä ei. Ja siihen, miten menee käytäntö. Jos laudan paino on valmistajan mukaan ihan rajoilla niin voiko siihen luottaa vai aletaanko lautoja punnitsemaan.
Lisäakkusikin on mielenkiintoinen kysymys. Jos on vain työkaluin irroitettavissa niin voi ajatella kuuluvan laudan painoon. Onko tarranauhalla pystyputkessa sama? Ja jos on niin ollaan jo naurettavissa asioissa. Tilannehan muuttuisi jos laitat pystyputkeen laukun ja kuljetat akkua siinä.

Todellisuudessa en jaksa uskoa lautoja tien päällä punnittavan, lähinnä varmasti katsotaan oikeasti järeän näköiset laudat muun valvonnan ohessa. Kovin positiivista ei kuitenkaan ole jos laki muuttuu ajokauden alussa ja joskus tulevaisuudessa tiedetään, mitä siihen oikeasti on kirjoitettu.

Toinen puoli on sitten se että saako tommoiselle itse modatulle laudalle, jonka seurauksena paino ylittää 25kg oikeasti vakuutusta keneltäkään. Jotenkin luulisi että laki/vakuutustulkinnoissa mennään pitkälti aika mustavalkoisesti vakiolaudan ja valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella eikä tommosille modatuille käytännössä saa välttämättä vakuutusta ollenkaan.
 
Toinen puoli on sitten se että saako tommoiselle itse modatulle laudalle, jonka seurauksena paino ylittää 25kg oikeasti vakuutusta keneltäkään. Jotenkin luulisi että laki/vakuutustulkinnoissa mennään pitkälti aika mustavalkoisesti vakiolaudan ja valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella eikä tommosille modatuille käytännössä saa välttämättä vakuutusta ollenkaan.
Jotenkin epäilen ettei ainakaan joka firmassa syynätä vakuutettavan laitteen tietoja niin tarkasti, etteikö vakuutuksen saisi jostain myös sellaiseen joka on valmistajan mukaan alle 25 kg, puhumatta mitään omista virityksistä. Eikös se ole silloin ihan oikein vakuutettu jos sarjanumerolle on vakuutussopimus ja massa on oikeasti ja tosiasiallisesti yli 25 kg.

Ne ilmoitetut massathan ovat sitäpaitsi aika vaihtelevalla tarkkuudella ja uskottavuudella ja lähteet usein lähinnä mainostekstejä. Harvassa laitteessa on ihan tarkat paperit mukana kuten ainakin G30D:ssä näkyi olevan jo silloisia saksalaisen viranomaisen vaatimuksia varten.
 
Jotenkin epäilen ettei ainakaan joka firmassa syynätä vakuutettavan laitteen tietoja niin tarkasti, etteikö vakuutuksen saisi jostain myös sellaiseen joka on valmistajan mukaan alle 25 kg, puhumatta mitään omista virityksistä. Eikös se ole silloin ihan oikein vakuutettu jos sarjanumerolle on vakuutussopimus ja massa on oikeasti ja tosiasiallisesti yli 25 kg.

Joo eihän ne sitä tule tarkistamaan mutta kyllähän se voi herättää kysymyksiä jos joku hakee skuutille vakuutusta joka on valmistajan mukaan alle 25kg. Toinen sit jos tommoisen vakuutuksen saa niin mitä sitten tapahtuu kun tulee oikeasti se vahingonkorvaustapaus ja ilmenee että skuutti on modattu.
 
Toinen sit jos tommoisen vakuutuksen saa niin mitä sitten tapahtuu kun tulee oikeasti se vahingonkorvaustapaus ja ilmenee että skuutti on modattu.
Mieltäisin ensisijaisesti niin, että ei ole kielletty muuttamasta eikä toistaiseksi luultavasti vaadittu ilmoittamaan moisesta. Tuskin se vakuutusmaksun määräytymiseenkään vaikuttaisi(samalla logiikalla kuin yleensä vakuutusyhtiö tarjoaa kaikkiin vanhoihin traktoreihin saman hinnan). Tai toisena vertailukohtana kotivakuutukseen liittyvissä skuutti/polkupyörävahingoissa ei vaikuta, onko ajettu jopolla vai spandexpyörällä.

Tämä kaikki sillä oletuksella että varusteet ja rakenne ovat vaatimusten mukaiset muutosten jälkeenkin.
 
Jotenkin epäilen ettei ainakaan joka firmassa syynätä vakuutettavan laitteen tietoja niin tarkasti, etteikö vakuutuksen saisi jostain myös sellaiseen joka on valmistajan mukaan alle 25 kg, puhumatta mitään omista virityksistä. Eikös se ole silloin ihan oikein vakuutettu jos sarjanumerolle on vakuutussopimus ja massa on oikeasti ja tosiasiallisesti yli 25 kg.

Ne ilmoitetut massathan ovat sitäpaitsi aika vaihtelevalla tarkkuudella ja uskottavuudella ja lähteet usein lähinnä mainostekstejä. Harvassa laitteessa on ihan tarkat paperit mukana kuten ainakin G30D:ssä näkyi olevan jo silloisia saksalaisen viranomaisen vaatimuksia varten.
Samaa epäilen myös itse eli vakuutuksen saa ja jos sattuu vahinko, siinä kohden tarkistetaan, onko laudassa jotain sellaisia muutoksia, joista vahinko johtui tai jotka pahensivat sitä. Poliisilla ei ole mitään mahdollisuuksia normaalin valvonnan yhteydessä arvioida juuri muita muutoksia kuin maksiminopeuden nosto ja valojen puute tms. Ja ennen puuttumista tulisi luonnollisesti olla yhtenevä linjaus, mitä muutoksia voi tehdä ja mitä ei.

Mutta jo pelkkä vakuutuksen teko voi olla mielenkiintoista varsinkin eksoottisempien kohdalla. Onko jokaisessa tekeleessä edes sarjanumeroa ja miten hyvät tiedot itse Kiinasta tilatusta on antaa jne? Hintatasonkin voisi ajatella mukautuvan siihen, millaisella laitteella sattuu eniten vahinkoja. Ainoa, ettei vakuutusyhtiö voi tietää onko se PingPonG Pro potkulauta, joku Kontion tapainen tms. Poliisilla tuskin on kiinnostusta ja resursseja valvoa, onko joku laite vakuutettu oikean tyyppisenä / painoisena. Varsinkin jos saadaan vielä kilvet niin "kilpi on, homma ok" on varmasti pitkälti se totuus.
 
Mutta jo pelkkä vakuutuksen teko voi olla mielenkiintoista varsinkin eksoottisempien kohdalla. Onko jokaisessa tekeleessä edes sarjanumeroa ja miten hyvät tiedot itse Kiinasta tilatusta on antaa jne?
Ainakin sähköpyörien kohdalla (L1e-A) ja omavalmisteiden varsinkin pitää runkoon kaivertaa joku vapaavalintainen "runkonumero/sarjanumero", jos siinä ei sellaista ole. Esim itselläni ei ollut. Diy pyörä siis kyseessä, ja runko tilattu Ukrainasta aikanaan. Ei ongelmaa liikennevakuutuksen saamiseksi.

Muutamalla tutulla ollut samahomma. Pitänyt kaivertaa / stanssata joku numerosarja runkoon ja ilmoittaa se vakuutusyhtiölle.

Kannattaa muuten huomata sellainen asia, että kun laitteeseen hankkii liikennevakuutuksen niin jatkossa kotivakuutus ei kata varkauksia, vaan pitää ottaa lisäksi osakasko varkausturvalla. Nythän lautojen varkaudet korvataan kotivakuutuksesta. 1.5 jälkeen ei, ellei tuohon tule samalla muutosta. Ikävää rahastusta, mutta minkäs teet.
 
En kyllä itse edes harkitsisi mitään vakuutuksia sen takia, että modattu paino yli, kiinnijäämisen riski lottovoiton luokkaa. Harmi kun nuo lait on niin paskoja, mielellään maksaisin vaikka mitä vakuutuksia ja veroja jos saisi ajella jollain Wolf King GTR kesän.
 
Kolmas kausi käynnissä kahdella G30 Max II laudalla. Ehkä joutuu tänävuonna jotain huoltoa jo tekemään. Muutakin kuin ilmaa renkaisiin ja pesut.
Eturenkaan vasen laakeri on varmasti vaihtokunnossa, jätetty ihan paljaalle siltä puolen.
Takarenkaissa on ilmeisesti hitusen isommat laakerit jos internettiä uskotaan, hyvä ottaa huomioon uusia ostaessa
 
Nythän lautojen varkaudet korvataan kotivakuutuksesta. 1.5 jälkeen ei, ellei tuohon tule samalla muutosta. Ikävää rahastusta, mutta minkäs teet.
Js tämähän tietysti koskee niitä melko harvinaisia liikennevakuutettavia invamopoja ja muskelilautoja sekä kaikkia kolmea GGG-skuuttia. Eiköhän polkupyörään rinnastettava eli 99% skuuteista säily entisellään.
 
Lauta tuli nytten, mutta en saa yhdistettyä sitä ninebotin omaan sovellukseen enkä scooterhacking sovellukseen. Scooterhacking se lauta näkyy ja yrittää yhdistää mutta ei tapahdu mitään tai sovellus kaatuu, kuitenkin skuubassa bluetooth valo syttyy hetkeksi ja sitten häviää. Ninebotin oma sovellus ei löydä lautaa ollenkaan. Kokeillut asentaa sovellukset uudelleen sekä puhelimen/bluetoothin ja käyttänyt laudan paneelin liitännän irti ilman apuja. Kellään muulla samanlaista ongelmaa ?
Tähän liittyen sain laudan toimimaan. Piti muuttaa serial XiaoDash sovelluksella joka oli ainoa joka lautaan yhdistyi. Serial alkoi 01GU..... muutin siihen 01GX.... loppu sarjanumero pysyi samana. Tämän jälkeen yhdistyi Ninebotin omaan sovellukseen.
Tämä tiedoksi muille jos jollain samanlaista ongelmaa.
 
Toisaalta olisi mielenkiintoista jos valvonta painottuu laitteisiin, joilla sattuu vähemmän luokkaantumisia, kun turvallisuuden ja vahinkojen takiahan tuota lakia ainakin osittain haluttiin tehdä :hmm: Tässä toki iso syy varmasti se että noita isoja laitteita ei samalla tavalla ole vuokra käytössä kuin lautoja ja vuokrakäytössä usein sattuu eniten vahinkoja ja onnettomuuksia. Itse siis juurikin ajelen E-go City sähköskootterilla (1000W ja 25km/h) ja noilla huomattavasti turvallisempaa ja vakaampaa ajella kuin laudoilla. Eri asia jos ajelee miten sattuu ja liian kovaa, niin silloin se ja sama millä ja minkä kokoisella laitteella ajaa.

Turvallisempaa tankkilaudan kuskille ehkä, mutta ei ehkä niinkään törmäyksen toiselle osapuolelle.
Sitä vasten ajatellen olisi oikeastaan loogisempaa, että isojen ja painavien läskiskuuttien vakuutuksia vahdittaisiin tarkemmin.
Vaan oma mielipidehän tämä vaan on, aika näyttää sitten kuinka käy.
 
Turvallisempaa tankkilaudan kuskille ehkä, mutta ei ehkä niinkään törmäyksen toiselle osapuolelle.
Sitä vasten ajatellen olisi oikeastaan loogisempaa, että isojen ja painavien läskiskuuttien vakuutuksia vahdittaisiin tarkemmin.
Vaan oma mielipidehän tämä vaan on, aika näyttää sitten kuinka käy.
Tuokin totta, kommentoinkin lopuksi että asia erikseen, että miten niillä ajelee :) Itsellä esim. niin ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli, että vastapuoli joutuu kyllä kovaa tulemaan päälle, että tormäys tulee ja aiemminhan kotivakuutus ainakin yleensä korvasi vastuuvahingot :hmm: Mutta on hyvä että mielipiteitä on paljon eri kantilta, kun meitä kuskejakin on niin erilaisia :thumbsup: Lisäksi sekin toki iso ero, että ajeleeko kaupungissa vai maalla, täällä maalla kun pitää jo melkein ajaa tahallaan ihmisiä päin, että siinä edes onnistuisi, kun niin vähän porukkaa liikkuu :D
 
Niin eiköhän se lopputulos ole todellisesti se ettei niitä valvota ollenkaan muuten kuin onnettomuus- tai ylinopeustilanteissa.
 
Niin eiköhän se lopputulos ole todellisesti se ettei niitä valvota ollenkaan muuten kuin onnettomuus- tai ylinopeustilanteissa.
Epäilisin kanssa samaa, olisi poliiseilla älytön homma nuo kaikki ajelijat tarkastaa, varsinkin kun laitteesta ei voi päällepäin nähdä onko vakuutettu vai ei :hmm:
 
Epäilisin kanssa samaa, olisi poliiseilla älytön homma nuo kaikki ajelijat tarkastaa, varsinkin kun laitteesta ei voi päällepäin nähdä onko vakuutettu vai ei :hmm:

Oli jostain muistin perukoilta ajalta kivi&keppi jäänyt hassu muistikuva, että vakuutettaessa tulisi myös kilpi takalokasuojaan, mutta ei ole tietoa jäikö kilpi suunnitelmista pois.
Liekö tuon hataran muistikuvan taustalla ollut syynä joku juttu saksasta vai tämän vakuutuksen alkuajoilta suunnitelmat, ei aavistustakaan.

Ei sitten kiinnostanut yhtään enää selvittää todellista asianlaitaa, kun selvisi vakuutusten olevan tajuttoman kalliita ainakin tämän sivun mukaan.
En sitten tulevaisuudessakaan hanki isompaa lautaa, vaan nykyisen kanssa mennään loppuun asti.
 
Saako Augmentin LR-akkua jostain muualta edullisemmin?
Vuosien tutkimusten mukaan hyvin huonosti saa mistään ihmishintaan ja erityisesti Augmentilta ei saa yleensä mitään vaikka olisi lompakko auki. Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa "Augmentin LR-akku"? Niitähän HX:n kasin akkuja on kovin monenlaisia. Tavallista 10 Ah akkua joka joskus kauan sitten oli "LR" ja pitkään normaali vai sitä isompaa jolla jotain tekisikin? Vanhaa paskalla DVI:n näköisellä itsetuhoutuvalla liittimellä varustettua vai uudempaa?

Täytyy varmaan ihan kiusallaan joskus kennottaa oma 10Ah akku ja kokeilla josko suorituskyvyn parannus alkuperäisestä speksistä jää alle 30%. Lottoan ettei. Jos tekisi isompaa puukotusta, voisi toki helposti tuplata ja laite olisi jo lähes kypsä markkinoille.

Itse asiassa ei välttämättä ollenkaan paha jos ylittäisi G30 kapasiteetin alemmalla painolla. Etuveto ja paskat jarrut @25km/h voisi kompensoitua paremmalla taitetun käsiteltävyydellä ja etenkin irrotettavalla akustolla. :hmm: Toki vaihtoakun tai edes aihion kohtuuton hinta jää vielä dilemmaksi.
 
Tää uus vakuutus näille painavemmille yli 25kg 1000w skoottereille on kyllä niin turha. Vois samalla tulla fillareille kerran änkee sen muillekkin painaville vehkeille. No eipä sitä kukaan valvo kummiskaan.
Fillareillahan on jo, siis samantehoisilla L1e-a. Nykytilannehan on ollut täysin absurdi, että fillarilla tarvii olla, mutta skuutilla ei.
 
Mikä on augmentin käyttäjän painoraja?
100 kg. Nämähän ovat vain viitteellisiä. Rengaspainetta tulee olla riittävästi.

Kuormattavuushan ei tarkkaan ottaen ole käyttäjän painoraja vaan sisältää vaatteet ja matkatavarat. Eikä se tarkoita että heti runko hajoaa jos liian lihava ajaa. Siinä vaan alkaa samalla kiihtyvyys, toimintamatka, mäennousukyky ja jarrujen kuormitus mennä aina vaan huonommaksi joten johonkin on suunnittelussa raja vedetty.

Ja oletan että tässä tarkoitetaan tavallisia 10 ja 210-malleja. Joku ultrakevyt tuote ainakin joskus oli enkä ihmettele jos sille ilmoitettu kuormauskyky on pienempi.
 
e-way e-6075frs ongelma lauta mykkänä mutta kun laittaa laturiin niin käynnistyy, jos repäisee laturin pois niin sekunnissa tolpat pois ja näyttö pimeeks, voisko olla akku vaan paskana
 
Maanmuokkauskausi alkaa taas olla käsillä ja pitäisi saada järkihintainen sähköskuutti hiekkateillä tapahtuvia muutaman kilometrin siirtymiä varten. Hirveän kallista en viitsisi hankkia koska laite viskataan siirron ajaksi kaivinkoneen kauhaan ja sieltä ajellaan takaisin autolle. Rangella ei juurikaan ole merkitystä, toki pidempi aina parempi. Kuskilla painoa 100kg.

Suosituksia? Myös käytettyjä voi linkata. Ostaja itä-suomessa.
 
Laitoin itse juuri myös Aliexpressistä tilaukseen. Huomionarvoista on, ettei kauppapaikassa ei ole yhtään arvostelua Suomeen toimitetuista laudoista.

Ilmoita miten tämä etenee, luulen mahdollisesti muillakin sama edessä.

Potkulauta saapui kokonaisena perille. Syy VAK-tietojen virheellisyyteen oli se, että pakkauksesta puuttui oikeallainen UN3171 merkintä. Päivän viivästyksen aiheutti omassa toimituksessa.
 
Saako ES-210 vaihdettua näytön nopeusasteikon maileista kilometreiksi?

Näkeekö jostain näppärästi paljonko akkua on jäljellä?

Miten olette normaalisti putsanneet laudan ja kuinka usein?


Sain puoli kautta käytetyn kappaleen testiin ja näitä ei selvinnyt ihan heti käyttöohjeista.
 
Turvallisempaa tankkilaudan kuskille ehkä, mutta ei ehkä niinkään törmäyksen toiselle osapuolelle.
Sitä vasten ajatellen olisi oikeastaan loogisempaa, että isojen ja painavien läskiskuuttien vakuutuksia vahdittaisiin tarkemmin.
Vaan oma mielipidehän tämä vaan on, aika näyttää sitten kuinka käy.
Lähestyisin tätä turvallisuusajatusta siitä suunnasta, että törmäys muuhun kevyeen liikenteeseen edustaa melko pientä osaa vahingoista. Töyssyyn, railoon, tasapainon katoamiseen, vauhdissa dekiltä astumiseen ja vaikka mihin käyttäjäperäiseen virheeseen kaatumiset ilman toista osapuolta ovat huomattavan yleisiä. Käsien ja kasvojen murtumat ovat kai aika yleisiä juuri yhden skuutin vahingoissa. Aivovammakaan ei ole ihme. Erilaisilla istuen ajettavilla hitailla läskipyörillä vastaavat vahingot ovat intuition mukaan vallan harvinaisia, enkä ihmettele jos harvinaisempia kuin perinteisesti polkupyöräillessä. Kontiomopon tai vastaavan päältä ei kaadu kovin korkealta.

Tietenkin läskipyörämopo on haitta ja vaara jos sitä käytetään väärin eli "meillä polvenkorkuiset ajaa mopolla kun nyt se on sallittua, tosi kätevää tämä nykyaika". Kahdeksanvuotiaat jalkakäytävällä pimeässä kulmassa kolme päällä 25 km/h(tai pahimmassa tapauksessa paljon kovempaa) ei naurata. Toisaalta kyllä sitä liike-energiaa on myös satakiloisessa karjussa, täydessä repussa ja 25 kilon laudassa, etenkin jos kulkua on lisätty yli sallitun.

Töheltäminen väistävänä osapuolena ajoneuvoliikenteen alle? En osaa vertailla läskiskuuttia, lautaa ja fillaria mitenkään järkevästi. Sen tyyppinen mokaaminen kaikilla sattuu, yleensä vain itseen.

Saako ES-210 vaihdettua näytön nopeusasteikon maileista kilometreiksi?
Aivan varmasti saa, muutenhan tästä olisi joka paikassa urputusta. Saako suoraan sovelluksesta? En edes muista saiko ES10:ssä sitä kautta.

Mittariston asetuksista tämä menee ainakin vanhassa versiossa samaan tyyliin kuin muissakin brändäyksissä:



Näkeekö jostain näppärästi paljonko akkua on jäljellä?
Ainakin Augmentin omasta sovelluksesta prosenttilukuna.
Miten olette normaalisti putsanneet laudan ja kuinka usein?
Rätillä tarpeen vaatiessa, tai isoimmat pohjakurat ulkona harjalla.

Tuli myös vastaan vihje, johon en ole itse törmännyt - ei ole tullut etsittyäkään koska vanhassa versiossa ei ollut tarvetta: Konfiguraatiomuutos jolla videon mukaan saa vaihdettua rajoittimen asetusta sovelluksesta. ES10:ssa saa vaihdettua suoraan mittaristosta, näissä asetuksissa kun eri jälleenmyyjien HX-skuuttien eri versioissa on eri valikoima. Saattaa olla jo ketjussa tämäkin video mutta laitetaan nyt kuitenkin.


Sain puoli kautta käytetyn kappaleen testiin ja näitä ei selvinnyt ihan heti käyttöohjeista.
AI niin, ainakin vanhassa versiossa maahantuoja suosittelee rengaspaineeksi 2,0-2,5 bar. Tuo on melko matala mukavuusarvo, jolla kumit ovat suht lussun näköiset ajoneuvon ollessa kuormattu. Ehdottaisin että laitat ainakin 3, jos tarkoitus on että painavampi aikuinen vehkeellä ajaa. Olen joskus käyttänyt neljääkin, mutta se taitaa jonkin verran jo ylittää renkaan sallitun arvon, joten en nyt varsinaisesti kehtaa sitä suositella varauksitta.

Käyttö on ollut vähäistä, mutta päälle kolme kesäkautta on mennyt yhdellä rengasrikolla. Korjaaminen on sisärengasvehkeessä aina hieman vittumaista, mutta mielestäni asennustyö oli helppo erotuksena siihen, että ainakin Xiaomin rengastöitä on täällä yleisesti pidetty suorastaan tuskallisina.
 
Viimeksi muokattu:
Maanmuokkauskausi alkaa taas olla käsillä ja pitäisi saada järkihintainen sähköskuutti hiekkateillä tapahtuvia muutaman kilometrin siirtymiä varten. Hirveän kallista en viitsisi hankkia koska laite viskataan siirron ajaksi kaivinkoneen kauhaan ja sieltä ajellaan takaisin autolle. Rangella ei juurikaan ole merkitystä, toki pidempi aina parempi. Kuskilla painoa 100kg.

Suosituksia? Myös käytettyjä voi linkata. Ostaja itä-suomessa.
Tälläisen ajattelin itse tilata suurinpiirtein saman pituiseen päivittäiseen ajoon. Katsotaan minkälainen rimpula sieltä tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 700
Viestejä
4 496 322
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom