Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tuossa virtapankissa on about 5A max ulos ja 12 volttia. Ensin tässä ketjussa ehdotettiin invertteriä ja sitten sanotaan heti perään ettei se kannata. *huokaus*
Kyllähän se toimii "paikassa jossa ei ole sähköä". Reppuun pakattavaksi kalusto on auttamatta liian iso.

Invertteri ja vakiolaturi kävisi ihan hyvin esimerkiksi "sähköttömällä" kesämökillä latailuun. Kunhan on akusto (voi olla vaikka käytöstä ehjänä poistettuja starttiakkuja, kunhan niitä on nimelliskapasiteettina reilusti enemmän kuin uusia vapaa-ajanpattereita tarvittaisiin) ja pikku aurinkopaneelit.

Pidemmälle soveltaviin harrasteprojekteihin ei yleensä saa valmiiksi pureskeltuja vastauksia ja avaimia käteen. Pitäisi paitsi tietää myös ymmärtää. Jos elektroniikkaharrastus kiinnostaa, kannattaa aloittaa vaikka lukion fysiikan sähköä käsittelevästä kurssikirjasta. Puimuri on hyvä alku.
 
Jotelle kiitos ensimmäisestä selkeestä vastauksesta. Toki akkuteknologia aiheena voi olla sellanen että siitä ei ilman tarkkoja lukuja ja tietoja voi saadakkaan selkeitä vastauksia (anteeksi että luulin että tähän ois ollu helpot vastaukset)

Tietysti tuo tupakansytytinportti on speksattu 15A "muka", mutta todellisuus taitaa olla jotain muuta. Ja tarkoituksena oli alunperin että sitä lisävirtaa ois voinu ottaa tyylii johonki kauppakassiin mukaan.
 
Jos käy lenkkinsä aikana jossain ihmisten ilmoilla ja tarvitsee hieman lisää rangea ilman että tarvitsee ladata tyhjästä täyteen, niin itse olen ottanut pelkän laturin mukaan ja pysähtynyt johonkin terassille pariksi tunniksi syömään ja juomaan, ja ladannut samalla.
Tähän mennessä kukaan ei ole laskuttanut siitä, mutta olen valmis maksamaan siitä euron tai pari tarvittaessa.
 
Tietääkö kukaan millä keeway e-zi minun rajoittimen saisi ohitettua? 48V ja 1000W moottori jolla valmiudet ainakin siihen 45km/h.Kuvan liittimet on jo läpikäyty. 95933B05-A006-4639-8C85-0AC6E0712EBE.jpeg
Selvisikö tämä?
Tätähän myydään ulkomailla niin että kulkee sen 45...
Olis nyt runsaalla tonnilla tarjouksessa ja tekis mieli ostaa, jos sillä saisi tavis skootterin korvattua...
 
Jotelle kiitos ensimmäisestä selkeestä vastauksesta. Toki akkuteknologia aiheena voi olla sellanen että siitä ei ilman tarkkoja lukuja ja tietoja voi saadakkaan selkeitä vastauksia (anteeksi että luulin että tähän ois ollu helpot vastaukset)

Tietysti tuo tupakansytytinportti on speksattu 15A "muka", mutta todellisuus taitaa olla jotain muuta. Ja tarkoituksena oli alunperin että sitä lisävirtaa ois voinu ottaa tyylii johonki kauppakassiin mukaan.

Jos tarve on usein, niin helpoin ratkaisu on ainakin omasta mielestäni hankkia vaan ihan uusi lauta isommalla akulla ja myydä vanha. Jos vaan silloin tällöin tarve pidemmälle kantamalle, niin kesällä sähköä saa kyllä usein reissun päällä kohteliaasti pyytämällä esim. ravintoloista ja terasseilta (kunhan syö/juo samalla).

Reppuun sitten mukaan vain varoiksi esim. 5m jatkojohto

1699733308962.png
 
Jos tarve on usein, niin helpoin ratkaisu on ainakin omasta mielestäni hankkia vaan ihan uusi lauta isommalla akulla ja myydä vanha. Jos vaan silloin tällöin tarve pidemmälle kantamalle, niin kesällä sähköä saa kyllä usein reissun päällä kohteliaasti pyytämällä esim. ravintoloista ja terasseilta (kunhan syö/juo samalla).

Reppuun sitten mukaan vain varoiksi esim. 5m jatkojohto

1699733308962.png
Vaikka 10 metriä jos siltä tuntuu. Ehdottomasti ulkokäyttöön tarkoitettu, mutta saa olla edullinen ja mahdollisimman ohut.
 
kesällä sähköä saa kyllä usein reissun päällä kohteliaasti pyytämällä

En koskaan sanonut että reissut suuntautus mihinkään missä ois ihmisasutusta ihan lähellä. Jos olen vaikka jossain metsätiellä jossa ei ole asutusta niin sieltä ei auttas vaikka kuinka pyytäs niiltä puilta sähköä..
 
En koskaan sanonut että reissut suuntautus mihinkään missä ois ihmisasutusta ihan lähellä. Jos olen vaikka jossain metsätiellä jossa ei ole asutusta niin sieltä ei auttas vaikka kuinka pyytäs niiltä puilta sähköä..
Hommaa monttumopo sitten. Ihmiset yrittää auttaa sua reaalimaailman rajoissa, mutta sä suostut näkemään ratkaisujen sijaan pelkkiä ongelmia.
 
Hommaa auto jolla ajat sinne mestoillesi rallaamaan ja lataa autostasi se kelkkasi tayteen tarvittaessa. Ebausta saattaa myos saada epavirallisia latureita jotka lataavat akun tunnissa tayteen.
 
Eihän nyt kukaan oikeasti millään e-waylla muutenkaan ajele kaukana asutuksesta/sähköistä sijaitsevia kuoppaisia metsäteitä... Hirveetä kärsimystä ilman asiaan tarkoitettua hupivehjettä.
 
Eli siis kenelläkään ei ole oikeasti mitään kokemuksia Keeway e-zi mini:stä, että miten tuon saisi pois tuosta suomen 25km/h rajoituksesta?

Onko kellään mitään ideaa että mitä muita (edullisia, eli lähempänä sitä tonnia kuin kahta tonnia) 45km/h kulkevia sähköskoottereita olisi?
Ei tarvitse olla suomessa jos on joku EU liike mikä toimittaa suomeen...
 
Tosiaan voi olla hieman hankala hahmottaa skuuttien akkujen kokoa mutta ne on (ja anteeksi ranskan kieleni) vitun isoja.
Reissussa toki vois käyttää näitä matkalaukku-varavirtoja, mutta ei silläkään saa skuutin akkua täyteen.
Autolla lataaminen on puhtaasti bensan tuhlausta, sama kantaa mukana agrigaattia niin saa edes jotain vastinetta rahalle
 
Tosiaan voi olla hieman hankala hahmottaa skuuttien akkujen kokoa mutta ne on (ja anteeksi ranskan kieleni) vitun isoja.
Reissussa toki vois käyttää näitä matkalaukku-varavirtoja, mutta ei silläkään saa skuutin akkua täyteen.
Näin on. Esimerkiksi Ninebot Maxin noin 550Wh sisäinen akusto painaa noin 4 kg ja Augmentin(HX:n) 10 Ah pintakoteloitu pikavaihdettava 360 Wh akusto noin 3 kg.

On kovin turha kuvitella lataavansa jotain 700 Wh akustoa kilon painoisella paketilla merkittävässä määrin. Painoa sille ulkoiselle paketille sis. akut ja elektroniikka tulee luokkaa kaksinkertaisesti jos halutaan yksi täysi lataus surkealla hyötysuhteella. Mahdollisesti sekään ei sinnepäinkään riitä jos energia tohotetaan taivaan tuuliin jollain puuilon 30 euron invertterillä ja toteutuva hyötysuhde ei ole edes se surkea kun pikkuhommaan menee 6 tuntia aikaa.

Vaihdettavan vara-akun pakkaaminen reppuun on täysin realistista, mutta se on harvinainen ominaisuus ja akku maksaa suht vitusti verrattuna ajoneuvoon, joka pitää alunperin olla se tarkoitukseen valittu. Kokonaissumma vastaa aina astetta tai paria parempaa skuuttia, jolla pääsisi ilman kikkailuja pidemmälle. Toki osaavalle rakentajalle olisi pikavaihdettavan ulkonevan akun tapauksessa se optio, että rakentaisi itse isomman akkumoduulin. Sisäisiin integroituihin akkuihinhan tätä ei juuri voi soveltaa siististi ja ilman kyseenalaisia ulkoisia lisäräpellyksiä. Voi toki eliminoida sisäisen laturin kuten jossain halpakopiossa on tehtykin, mutta se on aika rajallista. Siihen HX:n tolppaan voi tehdä vaikka tuplakapasiteetin ilman suuria ongelmia lopputulokseen, mutta projektista tulee isompi kuin aluksi kuulostaisi eikä ihan ilmainen.
Autolla lataaminen on puhtaasti bensan tuhlausta, sama kantaa mukana agrigaattia niin saa edes jotain vastinetta rahalle
Sekään ei oikein toimi edes sillä oletuksella että todella raahaisi repussa miniaggregaattia, koska pienen aggregaatin hyötysuhde ei ole kehuttava ja osakuormalla surkea(polttoaineen kulutus on perusvehkeissä pikkukuormalla samaa suuruusluokkaa kuin täydellä teholla). Jos nyt erikseen haluaa ostaa kaikkein hienoimman ja kalleimman Hondan miniaggregaatin(maksaa yli 1000 € ja painaa toki vain yli 10 kg) ja ajaa sitä silti melkein tyhjäkäynnillä, voi päästä johonkin luokkaa 0,2 litran tuntikulutukseen. Suuruusluokka on silti surullisen lähellä sitä, mitä moderni pieni henkilöauton moottori (skuuttikeleillä eli melko lämpimänä startaten) kuluttaa tyhjäkäynnillä. Ei se paljon yli puolta litraa tunnissa vie - eli about saman kuin se Honda EU10i täyskuormalla. Jos ostaa jonkun halpiskopion, ei sekään halpaa ole. Montako tuntia on sen 300 euron kiinalaukun elinkaari? Jos se sattuu kestämään 300 tuntia, niin sehän on vain euron tunti.

Toki auton tyhjäkäyttäminen jonkin hitaan latauksen takia on puupäistä jo moottorin turhan kulumisen takia; tietyt paskamoottorit jopa säännönmukaisesti leikkaavat kiinni taksikäytössä alle 100tkm koska tyhjäkäynnillä ei riitä voitelupaine. Pienestä starttiakusta moottori seis lataaminen on ehkä vielä pölhömpää kun menee akku happamaksi ja auto voi jäädä käynnistymättä. Eri juttu jos lataa jostain asuntoauton tai pakun erillisestä viihdekäyttöakusta. Ei superkäytännöllistä sekään verrattuna verkkovirran ääressä tai ajon aikana lataamiseen. Ajon aikana lataaminen käy myös henkilöautossa; toiminnan turvallisuudesta etenkin jollain halpisvehkeillä voi olla montaa mieltä mutta ainakaan se ei ole jo periaatteellisesti toimimatonta.

Anteeksi kuolleen hevosen potkiminen. Käytännössä tämän aiheen voi niputtaa siten, että ilman ulkopuolista apua ei skuutin toimintamatkaa paljon jatketa(ja sillä avullakin tuskaisen hitaasti). Seuraava kalustokokoluokka on mopo, ja kun toimintasädettä kerran priorisoidaan, nelitahtipolttomoottorilla varustettu. Sellaisella pääsee satoja kilometrejä. Kuinka monta sataa riippuu tarkemmin mopon taloudellisuudesta, polttoainesäiliön koosta ja varakanisterista tai kanistereista. Tässä mittakaavassa varakannu voi olla vaikka 1-2 litraa ja silti pelkästään sillä ylittää useimpien skuuttien koko toimintamatkan reilusti.
 
Eihän nyt kukaan oikeasti millään e-waylla muutenkaan ajele kaukana asutuksesta/sähköistä sijaitsevia kuoppaisia metsäteitä... Hirveetä kärsimystä ilman asiaan tarkoitettua hupivehjettä.
En oikeesti jaksa teitä enää. Tässä ketjussa on heitetty niin monta olettamusta mun reissuista ja yksikään ei ole osunut kohdalle, jokainen väittämä ollut väärä. Ne tiet jolla ajan on suomen parhaita pyöräteitä (ei yhtään tärryytä) ja soratietkin joita vähä joutuu käyttään on ihan sileitä. Onneks on ulkomaiset foorumit joissa ei saa pelkästään kuulla v*ttuilua.
 
Eikös joku tässäkin keskustelussa käyny testaamassa tota invertterihommaa omalla virtapankilla ja laturilla, olikohan nyt just siellä Puuilossa.
Muistaakseni ei lähtenyt edes lataamaan/ottamaan lauta virtaa vastaan.
 
En oikeesti jaksa teitä enää. Tässä ketjussa on heitetty niin monta olettamusta mun reissuista ja yksikään ei ole osunut kohdalle, jokainen väittämä ollut väärä. Ne tiet jolla ajan on suomen parhaita pyöräteitä (ei yhtään tärryytä) ja soratietkin joita vähä joutuu käyttään on ihan sileitä. Onneks on ulkomaiset foorumit joissa ei saa pelkästään kuulla v*ttuilua.

Kun oma toimintasi on vaikuttanut enemmänkin trollaamiselta, niin uhrikortin käyttäminen lopuksi vain vahvistaa mielipidettä.

Jo "lisävirtapaketti"-saagan alkupuolella oli havaittavissa ettei kaikki ole ihan kohdallaan. Lisätietoa tuli vain jos sillä saatiin ratkaisuehdotukset kuopattua ja tällöinkin yritettiin päälle "väärinymmärtää", jotta voitaisiin toisia syytellä ja ristiriitaisuuksia hakea. Mikään ehdotus ei kelvannut, mutta missään vaiheessa et silti edes yrittänyt sen tarkemmin selittää mitä itse asiassa olit vailla. Ja lopuksi vielä tuo tässä lainaamani viestisi, joka asenteestasi kertoo.

Toivottavasti saagasi jatkuu siellä "ulkomaalaisilla foorumeilla" vähän paremmin, jotta et siellä sitten opi mitä se v*ttuilu todella on.
Itse jätän sinut vastaisuudessa huomioimatta (ignore) ilmiselvästä syystä.
 
En oikeesti jaksa teitä enää. Tässä ketjussa on heitetty niin monta olettamusta mun reissuista ja yksikään ei ole osunut kohdalle, jokainen väittämä ollut väärä. Ne tiet jolla ajan on suomen parhaita pyöräteitä (ei yhtään tärryytä) ja soratietkin joita vähä joutuu käyttään on ihan sileitä. Onneks on ulkomaiset foorumit joissa ei saa pelkästään kuulla v*ttuilua.

Tässä pitäisi ilmeisesti yksitellen arvailla näitä asioita ja jos ei osu kohdalleen tai ei maistu, niin sitten alkaa valitus.

Joihinkin kelkka malleihin saa suoraan extra akun liittimellä kiinni. Akku vain liitetään piuhalla ja hups kapasiteetti kasvoi. Yksi vaihtoehto olisi nostaa nykyisen akun kapasiteettia lisäämällä uuden kennoston laitteen ulkopuolelle, joka sitten integroidaan jollain koteloinnilla kelkkaan ja liitetään uudelleen aiemman akun kanssa. Tämäkin maksaa rahaa melko paljon suhteutettuna vaivaan ja "hyötyyn" ja itse tekemällä vaatineen varmasti osaamista mitä monella ei välttämättä ole. Samalla voi tuoda ja siirtää muut romppeet controlleineen kelkan sisältä samaan uuteen ulkopuoliseen "kotelointipakettiin", jolloin saisi vielä extra tilaa nykyisen akun lisäkennotukselle (lisää kapasiteettia).

Lyhyesti sanottuna toistaen vielä, että ajat miten ja missä tahansa, niin sitä toimintasädettä on helv***** vaikea saada lisää kelkkaan ilman suurempaa lisäpainoa tai rinkkaa selässä millä laitteet kuljettaa. Helpointa on vaan edelleen mielestäni myydä nykyinen ja hankkia isommalla akulla oleva laite tähän käyttötarkoitukseen. Ei säätöä ja selässä ei extra-painoa.

Hieman off-topic, mutta joskus muinoin autojen virityksessäkin oli perus sääntönä se, että "hankitaan suoraan riittävän optimi aihio (jos virihommat kiinnostaa), josta lähdetään sitten pikku hiljaa liikkeelle lisääntyvien tarpeiden mukaan". On aivan turha yrittää saada siihen 1.3l vapari DX corollaan jälkeenpäin mitään hevosia kestävästi ja "pienellä rahalla" lisää (noh oli niitäkin turbotettuja toki siihen aikaan :) ). Nekin rahat kannattaisi vain suoraan laittaa säästöön ja hankkia sitten kokonaan toinen aihio/auto.
 
Ostin tollasen Kontio E-Moven käytettynä.
No hidas paskahan tuo on, kun hätinä menee pieneen alamäkeen 40km/h kun 95kg äijä päällä :D
Mutta sitä mä pohdin että jos ton jotenkin sais modattua niin että rajoittaisi (jos jollain on jotain ideaa millä keinolla kontion saa jonkinlaiseen eco-moodiin ja takasin niin kertokaa ihmeessä) sen max nopeuden 25km/h niin eikös tosta sit vois napata vaan kilvet pois talveksi ja ajaa pyöräteillä?
Kun tosta on siis myynnissä sekä 25km/h että tätä 45km/h mallia joissa ei fyysisesti ole mitään eroa, vain toi maksiminopeus...

Tai vaihtoehtoisesti, jos vaan ajan ilman mitään muunnostöitä pyörätiellä tolla (en yli sitä 25km/h) ja kärähdän siitä niin mikähän sakko siitä sitten tulee? Kun liikennevakuutus kuitenkin on aktiivisena, kilvet vaan olis poissa ja ajaisin ei sallitulla tiellä...
Tolla meinaan ei ole mitään järkeä yrittää sutia tuolla liukkaalla autojen kera mut mitä eilen testasin niin sitä paria kymppiä sen kanssa saa kyllä ihan hyvin ajettua siellä liukkaalla...
 
Tai vaihtoehtoisesti, jos vaan ajan ilman mitään muunnostöitä pyörätiellä tolla (en yli sitä 25km/h) ja kärähdän siitä niin mikähän sakko siitä sitten tulee? Kun liikennevakuutus kuitenkin on aktiivisena, kilvet vaan olis poissa ja ajaisin ei sallitulla tiellä...
Eipä noihin poliisit kiinnitä huomiota jos ei hurjastele (henkilöstövaje niin parempaakin tekemistä varmasti)
Joku elektroniikasta fiksumpi voi korjata mutta eikös tollaisen kotitekoisen rajottimen voi tehdä ihan lisäämällä (säädettävän) vastuksen kaasukahvan johtojen väliin?
 
IMG_20231122_185419.jpg
IMG_20231122_185349.jpg
Nyt on "talviketjut" asennettuna, huomenna sit koeajamaan uudelle lumelle.
Tarkoitushan oli eturenkaaseen tehdä identtiset mutta hankasi jarruvaijerin kiinnikkeeseen niin pakko oli sit vanteen reikien läpi tunkea nippusiteillä
(Maastorenkaan palasissa on tukivaijeri vallissa sisällä, joten eivät repeä vetovoimasta, meni itseasiassa vaijerileikkurit pilalle kun on niin kovaa tavaraa)
 
IMG_20231122_185419.jpg
IMG_20231122_185349.jpg
Nyt on "talviketjut" asennettuna, huomenna sit koeajamaan uudelle lumelle.
Tarkoitushan oli eturenkaaseen tehdä identtiset mutta hankasi jarruvaijerin kiinnikkeeseen niin pakko oli sit vanteen reikien läpi tunkea nippusiteillä
(Maastorenkaan palasissa on tukivaijeri vallissa sisällä, joten eivät repeä vetovoimasta, meni itseasiassa vaijerileikkurit pilalle kun on niin kovaa tavaraa)
Pysyvätköhän takarenkaan palaset paikallaan, vai liukuvatko yhteen kohtaan?
Solmut narussa tuolla nippusiteiden välissä voisivat estää tämän.
 
IMG_20231122_185419.jpg
IMG_20231122_185349.jpg
Nyt on "talviketjut" asennettuna, huomenna sit koeajamaan uudelle lumelle.
Tarkoitushan oli eturenkaaseen tehdä identtiset mutta hankasi jarruvaijerin kiinnikkeeseen niin pakko oli sit vanteen reikien läpi tunkea nippusiteillä
(Maastorenkaan palasissa on tukivaijeri vallissa sisällä, joten eivät repeä vetovoimasta, meni itseasiassa vaijerileikkurit pilalle kun on niin kovaa tavaraa)

Harkitsitko oikeaa nastarengasta tuohon viritykseen? Jääpito musta se suurin haaste on eikä toi taida siihen juurikaan auttaa. Normirenkaalla vetelee aika hyvin normaalissa lumessa.
 
Pysyvätköhän takarenkaan palaset paikallaan, vai liukuvatko yhteen kohtaan?
Solmut narussa tuolla nippusiteiden välissä voisivat estää tämän.
en usko että jaksais moottori vääntää noita solmuun, kumi vs kumi ja rapiat 45kg massaa/rengas päällä kuitenkin. Pitänee kuitenkin pitää silmällä.

Harkitsitko oikeaa nastarengasta tuohon viritykseen? Jääpito musta se suurin haaste on eikä toi taida siihen juurikaan auttaa. Normirenkaalla vetelee aika hyvin normaalissa lumessa.
olishan se mahdollista mut nastarenkaat maksaa päältä 30€, joten otin kokeiluun tämmöisen perus 15€ maastorenkaan
 
Täälon ollu kokeelus wronic rengas. Hyvin pitoa mutta liika vähä ruuveja joten kulu aika nopiaa, kumi niin paska että 1 irronnu ja 3 irtoomas ja takakontrolleri hajos
 
en usko että jaksais moottori vääntää noita solmuun, kumi vs kumi ja rapiat 45kg massaa/rengas päällä kuitenkin. Pitänee kuitenkin pitää silmällä.
kyllähän ne lähti sijoiltaan, jännä kuitenkin että viimetalven "ketjut" oli samalla tavalla kiinnitettynä eikä ollut tätä ongelmaa. Pitänee vähän stoppareita viritellä sinne väliin.
Muuten pito oli erinomainen, nappulat tietysti lisää sitä hierovaa tärinä efektiä kun ei ole jousitusta...
 
Viimeksi muokattu:
kyllähän ne lähti sijoiltaan, jännä kuitenkin että viimetalven "ketjut" oli samalla tavalla kiinnitettynä eikä ollut tätä ongelmaa. Pitänee vähän stoppareita viritellä sinne väliin.
Muuten pito oli erinomainen, nappulat tietysti lisää sitä hierovaa tärinä efektiä kun ei ole jousitusta...
Ellen väärin muista, niin ne sun viime talviset oli punottu niin ettei tota ongelmaa ollut. Nyt olivat liukuvana sivunarussa, niin pääsivät kasaantumaan.
 
Ellen väärin muista, niin ne sun viime talviset oli punottu niin ettei tota ongelmaa ollut. Nyt olivat liukuvana sivunarussa, niin pääsivät kasaantumaan.
Ei ollu punottuna(ei olis mahtunut lokarin läpi).
Tarkastelin niin oli aika monta nipparia jäänyt löysälle eivätkä kireänäkään pidä tossa narussa kiinni.

Eturenkaaseen pitää varmaan leikata puolikkaita palasia noihin väleihin, siitä tuntuu suurin osa tärinästä tulevan
 
Vielä pystyi ajamaan (Ninebot MAX G30), mutta joutuu kyllä aika tarkkaan säätämään kaasua ja katsomaan mistä ajaa.

Osassa tieosuuksia paljon polanteita ja hiekoitus puuttuu ja vaikka on jousitukset edessä sekä takana, niin välillä kyllä tärisytti ihan huolella.

Etuvetoisella en lähtisi enää liikenteeseen.
 
Toimiva softa hakusessa E-way 5045 malliin millä saisi maximi nopeutta hieman ylöspäin, kellään mitään toimivaa suositusta?
 
Kävin heittämässä noin 8 kilometrin lenkin ja ei tuolla mitenkään hauska ollut ajella ja takaisin tullessa meinasi lähteä sivuluisuun lumen alla olevasta fillarinrenkaan urasta.

Pystyin köröttelemään suunnilleen 20-25km/h nopeutta ja parhaimmillaan kiihdytin 32km/h nopeuteen, mutta kääntymisissä sekä tien ylityksissä sai olla tarkkana kuin porkkana.

Aikamoista tärinää oli, mutta 10" tubeless renkaat, takaveto sekä etu-ja takajouset auttoivat vähän siinä.

Jarrua en käyttänyt juuri ollenkaan ja hidastelin 95%:sti moottorijarrulla, päästämällä kaasuvivusta irti.

Onneksi olivat hiekoittaneet melkein koko reitin juuri ennen lähtöä :thumbsup:
 
Kylmä tulee jo -5C kelissä ajaa jos ei ole tarpeeks vaatetta päällä.
Tuoreemmalla lumella on parempi huristella jos on nappularenkaat, siinä ei tärise niin pahjasti kuin tampatuilla poluilla
 
Jokos tuon augment econ skootin maakoodin on joku saanut vaihdettua jotta saisi hiukan lisää kyytiä ?
 
DH Gatesta tuli tilattua Max G2. Osaako kukaan neuvoa miten pitäisi asentaa, että saisi säilytettyä 35km/h maksiminopeuden, mutta niin, että voisi halutessaan myös vaihtaa välillä maksiminopeudeksi 25km/h ja sitten takaisin 35km/h? Näin ihan vaan sen takia, että skuuttaan yleensä puolison kanssa, jonka lauta kulkee vaan sen 25km/h, mutta ajoittain saatan liikkua yksin, jolloin 35km/h olis näppärä varsinkin pitkillä pyöräbaanoilla.
 
DH Gatesta tuli tilattua Max G2. Osaako kukaan neuvoa miten pitäisi asentaa, että saisi säilytettyä 35km/h maksiminopeuden, mutta niin, että voisi halutessaan myös vaihtaa välillä maksiminopeudeksi 25km/h ja sitten takaisin 35km/h? Näin ihan vaan sen takia, että skuuttaan yleensä puolison kanssa, jonka lauta kulkee vaan sen 25km/h, mutta ajoittain saatan liikkua yksin, jolloin 35km/h olis näppärä varsinkin pitkillä pyöräbaanoilla.
Semmoinen kutina, että US region asetuksella saattaa kulkea sen 22mp/h eli sen 35 km/h.

Koita Googlettaa esim. hakusanalla "ninebot max G2 + us region speed".
 
No, on vähän kestänyt, mutta kun alkaa olemaan ajokelit, niin sain omaan kyytiini (m365) viimein vaihdettua tuon isomman akun. Ekassa kuvassa edessä originaali (oliko tuo nyt sitten 7800mAh?), takana uusi (19000mAh) akku. Kun oli kerran pohja auki, niin vaihdoin sitten samalla vahvistetun v3 kontrollerin; Originaali kakkoskuvassa oikealla ja uusi vasmmalla. Onhan noissa molemmissa eroa vanhoihin, kun uusi akku on paljon isompi ja vaati uuden pohjan ja kontrollerikin hieman eri luokkaa. Vaikka tuo on ns. "harmaa"/klooni, niin Ninebotin ovista tuokin on ulos tullut ja on ihan ohjelmoitavissa. Ei Ninebotin nimeä kotelossa = hieman halvempi.

IMG_20240210_151836.jpgIMG_20240210_152008.jpg

Ilman aktivointia tai muuta virittelyjä molemmat heti toimivat, mutta tarkoitus on vähän firmistä koittaa säätää suurempien tehojen repimiseksi ylämäkiä varten. Vähintään 30A pitää kyllä kontrollerilta saada irti. Menee varmaan CFW-kokkailuksi, kun lautaan ei asennu SHFW, joka sekavuudestaan huolimatta helpottaisi virittelyjä kummasti. No, eipä se suostunut alkuperäisen kontrollerinkaan kanssa yhteistyöhön edes tämän avustuksella, kun SHFW jostain väittää ettei ole yhteensopiva ja DownG puolestaan valittaa viallisesta ZIPistä. Tehojen noston lisäksi on tietty tarkoitus ottaa täysin hyödytön KERS kokonaan pois käytöstä samalla, kun eihän mokoma käytännössä lataa akkua juuri lainkaan.

Vaihtoprojekti sujui kivuttomasti, joskin pari muuta yllätystä tuli matkassa vastaan. Positiivista oli se, että kovin ahtaasti tuotua jarruvaijerin vaippaa pääsi siirtämään parempaan kohtaan. Negatiivista taas se, että yhdestä vilkkujen liittimestä oli katkennut se pieni muovinen klipsi joka varmistaa kiinnityksen. Tuohon pitää joko "patentti" laittaa tai etsiä tuollaisia liittimiä jostain vaihdettaviksi.

Ennen pohjan kiinni ruuvailua pitää vielä vähän hieroskella mm. kontrollerin firmistä. Se kun oletuksena (ainakin ilman kuormaa) veisi jotain 30km/h, eli se pitää laskea alemmas lailliseen nopeuteen.

No, nyt eikun tutkimaan miten haluamansa firmiksen saa kasaan, kun tuo on vähän hankalampi tehdä kuin aiemmin käytössä ollut.


Edit: Typo ja uuden akun koko
 
Viimeksi muokattu:
Lauta tuli nytten, mutta en saa yhdistettyä sitä ninebotin omaan sovellukseen enkä scooterhacking sovellukseen. Scooterhacking se lauta näkyy ja yrittää yhdistää mutta ei tapahdu mitään tai sovellus kaatuu, kuitenkin skuubassa bluetooth valo syttyy hetkeksi ja sitten häviää. Ninebotin oma sovellus ei löydä lautaa ollenkaan. Kokeillut asentaa sovellukset uudelleen sekä puhelimen/bluetoothin ja käyttänyt laudan paneelin liitännän irti ilman apuja. Kellään muulla samanlaista ongelmaa ?
 
Lauta tuli nytten, mutta en saa yhdistettyä sitä ninebotin omaan sovellukseen enkä scooterhacking sovellukseen. Scooterhacking se lauta näkyy ja yrittää yhdistää mutta ei tapahdu mitään tai sovellus kaatuu, kuitenkin skuubassa bluetooth valo syttyy hetkeksi ja sitten häviää. Ninebotin oma sovellus ei löydä lautaa ollenkaan. Kokeillut asentaa sovellukset uudelleen sekä puhelimen/bluetoothin ja käyttänyt laudan paneelin liitännän irti ilman apuja. Kellään muulla samanlaista ongelmaa ?
Ihan tämmöinen tyhmä kysymys, että oletko kokeillut toisella puhelimella?

Kannattaa myös Googlettaa hakusanoilla "ninebot g2 + cannot connect bluetooth".
 
Ihan tämmöinen tyhmä kysymys, että oletko kokeillut toisella puhelimella?

Kannattaa myös Googlettaa hakusanoilla "ninebot g2 + cannot connect bluetooth".
Tuli kokeiltua toisella puhelimella kanssa äsken kun lueskelin mutta ei apuja, pari tuntia yrittänyt netistä etsiä vastaavilla haku sanoilla ratkaisua. XiaoFlasherin sain yhdistämään ja näyttämään tiedot, voisi kokeilla muuttaa sillä serialia jos se auttaisi.
 
Tuli kokeiltua toisella puhelimella kanssa äsken kun lueskelin mutta ei apuja, pari tuntia yrittänyt netistä etsiä vastaavilla haku sanoilla ratkaisua. XiaoFlasherin sain yhdistämään ja näyttämään tiedot, voisi kokeilla muuttaa sillä serialia jos se auttaisi.
Vähän hämärä homma. Kerroit että Bluetooth "valo" syttyy hetkeksi, eli tuo kuulostaisi siltä että yhteys muodostuu, mutta se jostain syystä katkeaa.

Tuliko jo kokeiltua skuutin resetointi? Tai pystyputkessa olevan liittimen (BLE<->DRV) irrottaminen ja uudelleen kytkeminen kontaktihäiriöiden varalta?

Todella huonosti tuohon lautaan vielä tässä vaiheessa tuntuu apuja netistä löytyvän, eikä itsellänikään oikein ole ehdotuksia. :(
 
Vähän hämärä homma. Kerroit että Bluetooth "valo" syttyy hetkeksi, eli tuo kuulostaisi siltä että yhteys muodostuu, mutta se jostain syystä katkeaa.

Tuliko jo kokeiltua skuutin resetointi? Tai pystyputkessa olevan liittimen (BLE<->DRV) irrottaminen ja uudelleen kytkeminen kontaktihäiriöiden varalta?

Todella huonosti tuohon lautaan vielä tässä vaiheessa tuntuu apuja netistä löytyvän, eikä itsellänikään oikein ole ehdotuksia. :(
Juuh, käytin liittimen irti sekä kokeilin sitä resetointia että piti kaasun ja jarrun pohjassa samaan aikaan kun virrat päälle, jonkun sivuston mukaan oli että pitäisi vilkku ja jarru painaa samanaikaisesti kun virratkin mutta ei auttanut sekään.
 
DH Gatesta tuli tilattua Max G2. Osaako kukaan neuvoa miten pitäisi asentaa, että saisi säilytettyä 35km/h maksiminopeuden, mutta niin, että voisi halutessaan myös vaihtaa välillä maksiminopeudeksi 25km/h ja sitten takaisin 35km/h? Näin ihan vaan sen takia, että skuuttaan yleensä puolison kanssa, jonka lauta kulkee vaan sen 25km/h, mutta ajoittain saatan liikkua yksin, jolloin 35km/h olis näppärä varsinkin pitkillä pyöräbaanoilla.
Mulla on DHgatesta ostettu G2 max.
Huippunopeuden saa suoraan puhelimesta säädettyä Segway-Ninebot sovelluksella miten haluaa. Kunhan pysähtyy ja sieltä sovelluksesta säätää mieleisekseen. En tosin tiedä onko montaa versiota myynnissä. Omassa oli vakiona 35km/h mahdollisuus.
 
Tää uus vakuutus näille painavemmille yli 25kg 1000w skoottereille on kyllä niin turha. Vois samalla tulla fillareille kerran änkee sen muillekkin painaville vehkeille. No eipä sitä kukaan valvo kummiskaan.
 
Yritetäänkö tällä saada kaduilta vähenemään läskiskuuteja sekä ylitehoisia lautoja :hmm:

Vuokralaudat on kyllä melkoisia tankkeja isoine akkuineen ja siellä tapahtuu paljon onnettomuuksia, joten siinä mielessä vakuuttamisessa on järkeä.

Onneksi omat MAX G30 ja Xiaomi pro 2 laudat eivät paina niin paljon, että joutuisin vakuuttamaan kumpaakaan.
 
Tää uus vakuutus näille painavemmille yli 25kg 1000w skoottereille on kyllä niin turha. Vois samalla tulla fillareille kerran änkee sen muillekkin painaville vehkeille. No eipä sitä kukaan valvo kummiskaan.
Voi olla hiukan toinen mieli kun liikennevakuutuskeskus lätkäisee 20 x liikennevakuutuksen maksuun.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh, käytin liittimen irti sekä kokeilin sitä resetointia että piti kaasun ja jarrun pohjassa samaan aikaan kun virrat päälle, jonkun sivuston mukaan oli että pitäisi vilkku ja jarru painaa samanaikaisesti kun virratkin mutta ei auttanut sekään.
Sellainenkin variantti reset-ohjeista on näkynyt, että vehje päälle, kaasu&jarru pohjaan ja samalla vehje sammuksiin. Sen jälkeen kun normaalisti käynnistää, pitäisi olla resetoitu.
En tiedä mikä niistä kaikista ohjeista on oikea, mutta tuollaisen näin väitettävän täyden tehdasresetin tekevän.
Jos ei pulmasi ratkea, niin onko takuuvaihto mahdollinen?


Asiasta toiseen. Löytyi vanha firmis joka piti olla valmiiksi nykyistä akku+kontrolleri vaihtoa ajatellen tehty, mutta ei sitten mennytkään kuin elokuvissa. Taisi olla vähän väärä firmis, kun laudasta tuli laiska, eli kiihtyvyys katosi ja nopeus tipahti melkein eco-tasolle. Millähän generaattorilla tuli viime firmis puukotettua? Jos ei sopivaa firmistä saa pian aikaan, niin pitää sitten varmaan ohjaustolpan yläosaan ne Pro:n kamat hankkia ja flashata lauta frankenstein-Pro:ksi, niin toimisi varmaan jo SHFW:kin.
 
Tuli kokeiltua toisella puhelimella kanssa äsken kun lueskelin mutta ei apuja, pari tuntia yrittänyt netistä etsiä vastaavilla haku sanoilla ratkaisua. XiaoFlasherin sain yhdistämään ja näyttämään tiedot, voisi kokeilla muuttaa sillä serialia jos se auttaisi.
Itellä suunnitteilla tilata dhgatelta myös ninebot max g2, Kerro jos saat toimimaan, ja mikä software versio siinä on, kuulema uusimmissa versioissa serialin vaihtaminen ei toimi mitä googletellu tossa eilen.

Eli jos dhgatelta tulee niin onko siihen sitten pakko hommata uus controller tai custom firmware/downgrade että sen saa suomessa pelittämään ninebotin softalla?
 
Itellä suunnitteilla tilata dhgatelta myös ninebot max g2, Kerro jos saat toimimaan, ja mikä software versio siinä on, kuulema uusimmissa versioissa serialin vaihtaminen ei toimi mitä googletellu tossa eilen.

Eli jos dhgatelta tulee niin onko siihen sitten pakko hommata uus controller tai custom firmware/downgrade että sen saa suomessa pelittämään ninebotin softalla?
Itsellä tuli maanantaina dhgatelta g2 max. Ninebot sovellukseen rekisteröityessäni valitsin asuinmaaksi jenkit. Hyvin pelittää sovellus ja toimii myös 35 km/h. Päivitin myös ongelmitta uusimmat päivitykset sisään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 736
Viestejä
4 497 100
Jäsenet
74 275
Uusin jäsen
rillo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom