Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paljon helpompaa on pitää oikea rengaspaine ja rässiä vähän varovaisemmin. Kyllä sen umpikuminkin saa paskaksi jos yrittää.Tässsä taas yhden vsett 9 renkaan vaihtaneena kyselisin mistä kannattaisi tilata siihen sellainen honeycomb rengas?
Paljonko muuten "suositeltu taso" oli? Sehän on yleisesti parempimaineisissakin tuotteissa absurdin matala ja tarkoitettu lapsille.Rengaspaine oli kyllä suositelluissa tasoissa, tosin kylmä ilma sattoi pudottaa sitä. En tiedä mitä rässiminen tarkoitaa, mutta ajelelen tuolla ihan perus asfaltoiduilla teillä. Joskus hyvin harvoin hiekkateillä.
Ylipäänsä moottoriajoneuvoissa ja työkoneissa tavallisimmat ketjurakenteet ovat tuon tapaisia. Tämän miniatyrisointi skuuttiin on ongelmallista monesta syystä, mutta etenkin tarvittavien välysten takia. Myös pyörän sivulla, renkaan kyljessä on yleensä haarukka aika lähellä. Siitä kohdasta kiinni nappaava ketju aiheuttaa minipyörässä herkästi pyörän lukittumisen ja äkillisen kaatumisen. Isommassa mittakaavassa selvitään usein pienillä naarmuilla johonkin lokariin tai runkopalkkiin.
Rekoissahan se on ratkaistu noin.
Näissä oli myös ongelma että metalli hankasi itselleen sopivan kolon ulkokumiinMyöhemmin tuli malli jossa oli "lukko" (yhden kiinnityskohdan kiinnityslenkki ilman piikkiä, ollen hieman avoin lenkki), mutta niillä oli paha tapa pudota pois päältä jos rengaspaineet pääsivät alhaiseksi tai rengas tyhjeni. Tuolloin vaarana oli ketjujen pois päältä lähtiessä niiden sotkeutuminen ja pyörän lukittuminen. Näitä ei myöskään ollut myynnissä muistaakseni kovin pitkää aikaa, mahdollisesti johtuen em. sotkeutumisen aiheuttamasta vaarasta.
Viime talven ketju-projektissa kävi ilmi ettei G30 renkaiden ympärille mahdu mitään yli 5mm paksumpaa.Ylipäänsä moottoriajoneuvoissa ja työkoneissa tavallisimmat ketjurakenteet ovat tuon tapaisia. Tämän miniatyrisointi skuuttiin on ongelmallista monesta syystä, mutta etenkin tarvittavien välysten takia. Myös pyörän sivulla, renkaan kyljessä on yleensä haarukka aika lähellä. Siitä kohdasta kiinni nappaava ketju aiheuttaa minipyörässä herkästi pyörän lukittumisen ja äkillisen kaatumisen. Isommassa mittakaavassa selvitään usein pienillä naarmuilla johonkin lokariin tai runkopalkkiin.
Pitäis aloitella lumiketju - projektin jatkot, sääennuste vihjailee että kohta tulis lunta...
vielä auki millä ne kiinnittäis vanteisiin, 3D printatut osat ei varmaan kestä tärinää pakkasessa
Eihän tuo ole ketju vaan kumia. Eikö kannattaisi vaihtaa talveksi ihan vaan karkeakuvioiset renkaat? Joo, pitää käytännön järkevyyden takia hankkia toiset vanteet eli käytännössä myös toinen moottori, mutta valitsisin sen aika nopealla harkinnalla noin ison askartelun sijaan.
Tietenkään ei saisi mitään olettaa kun rengaskoko ja ajoneuvoluokka on täysin aiemmista poikkeava, voihan kokeellinen tutkimus paljastaa myös aiemmasta poikkeavia tuloksia. En kuitenkaan odota kovin ihmeellisiä tuloksia nahkakaljuista kivikovista sileistä renkaista, joihin on asennettu järjetön määrä nastoja. Yllätyn mielelläni. Pahoin pelkään että nuo saattavat olla tappavan liukkaat jopa sulalla.Voi olla kyllä haastavaa saada kestämään.
Itse olen 3 vuotta ajellut kesät talvet täyskumirenkailla varustetulla pienemmällä kelkalla ja nyt tuli ajatus saada hieman turvallisempaa kyytiä talvikeleihin. Aihioksi tuli 4000km nähneet jo melko kuluneet renkaat, joista tuli nyt sitten talvirenkaat. Renkaisiin asensin ruuvattavat nastat (80 kpl per rengas).
"Lumiketju" - termillä nyt tarkoitetaan jotain mikä tulee renkaan päälle pidon lisäämiseksi.Eihän tuo ole ketju vaan kumia. Eikö kannattaisi vaihtaa talveksi ihan vaan karkeakuvioiset renkaat? Joo, pitää käytännön järkevyyden takia hankkia toiset vanteet eli käytännössä myös toinen moottori, mutta valitsisin sen aika nopealla harkinnalla noin ison askartelun sijaan.
Jos tätä oikein tosissaan haluaa harrastaa niin Ebaystä löytyy kuvio leikkureita renkaisiin ja ruuvvattavia nastoja. Vaatii kyllä sitten sen kokokumi renkaan.Kyllä katsoin talvirenkaitakin, mutta valinnanvara on aika nihkeä näissä kokoluokissa. Nastarenkaita kyllä löytyy, mutta ei niissäkään tahdo olla kuvioita lumella ajamiseen
äkkiseltään katoin niin kunnollisen kuvioleikkurin hinnalla voi ostaa jo toisen skuutin...vaihtoterätkin maksaa enemmän kuin talvirenkaatJos tätä oikein tosissaan haluaa harrastaa niin Ebaystä löytyy kuvio leikkureita renkaisiin ja ruuvvattavia nastoja. Vaatii kyllä sitten sen kokokumi renkaan.
En toki aja talvikelillä skuutilla koska minulla on kengät ja auto, mutta tarkoitan sellaista skenaariota jossa ajaisin.
Tietenkään ei saisi mitään olettaa kun rengaskoko ja ajoneuvoluokka on täysin aiemmista poikkeava, voihan kokeellinen tutkimus paljastaa myös aiemmasta poikkeavia tuloksia. En kuitenkaan odota kovin ihmeellisiä tuloksia nahkakaljuista kivikovista sileistä renkaista, joihin on asennettu järjetön määrä nastoja. Yllätyn mielelläni. Pahoin pelkään että nuo saattavat olla tappavan liukkaat jopa sulalla.
Toihan on oikeesti hyvä idea jos on ylimääräinen täyskumirengas vanteineen.
Itse en oo ajamassa talvella kun potkulaudassa vielä takuu jäljelllä ja en halua että akustoon tai muualle joutuu vettä.
Miksi siihen tarvis pyörän kumia?
Niin no, hänellähän oli näkemys ettei ilmaton umpirengas anna ihmeempää pitoa vaikka siinä on millainen kuvio. Olen varovaisesti samaa mieltä.No justhan tuo iSot kirjotti novellin aiheesta, lue siitä miksi.
Oon samaa mieltä tosta, mutta mutulla uskoisin että jos umpikumiin ruuvaisi tarpeeksi ruuveja ja katkoisi niistä kannat niin voisi saada kohtuullisen pidon jäälle.
Testaisin tohon e600maxiin jos aikoisin ajaa sillä talvella.
Jihaa. Hyvät pannut tuli vedettyä viikonloppuna Bird laudalla. Ajoin alkuillalla tunneliin ja kaaduin jonkin syyn seurauksena. Maksimi vauhti ja vissiin kylki edellä maahan sekä pää perässä. Rillit solmuun, kuulokkeet saivat muutaman naarmun, kulmakarvojen kohdalla toisella puolella pari hyvää vekkiä ja toinen puoli kropasta helvetin kipeä. En mennyt lääkäriin ja ajattelin käydä tarkastuksessa alkuviikosta. Verenvuoto kasvoissa tyrehtyi nopeasti ja mutta aikamoinen henkinen pommi. Jatkoin matkaa kävellen mutta huomionarvoinen asia, että ajovalot olivat kehnot ja luultavasti kuskin vika. Taitaa ajot jäädä vähemmälle tulevaisuudessa. Kalliiksi tuli. Onneksi materiaalivahingot pieniä ja fyysinen toimintakyky luultavasti paranee.
Vähällä pääsit ja hyvä toki niin Jos ajelet kuvailemallasi tavalla "täysiä" päättömästi ilman näkyvyyttä ja ilman kypärää, niin ehkä on syytä jättää ajelut vähemmälle tai lopettaa kokonaan
Ostat 230V invertterin niin voit hyödyntää 12V akkuja paikoissa joissa ei ole 230V tarjolla mutta on auton akkuja.Mites muuten, onko joku ostanut semmosta "lisävirtapakettia" omalle potkulaudalle että vois ladata paikoissa sitä missä ei oo sähköä tarjolla? Kun en tajua noista mitään, kun tiedä ees mitä lithium teknologiaa oma lauta käyttää, ainoa mitä on tiedossa että "54,6volttia ois input ja 2A max".
Ostat 230V invertterin niin voit hyödyntää 12V akkuja paikoissa joissa ei ole 230V tarjolla mutta on auton akkuja.
Lähtökohtaisesti saman verran kuin verkkovirralla, jos yhdistelmä on sellainen joka ylipäänsä toimii ja kestää. Invertterin pitää olla riittävä(yleensä ovat ääritapauksia lukuun ottamatta) ja auton 12v rasian pitää kestää tämä käyttö.Jos ajan vaikka 200km, niin saanko autostani siis ladattua sähköpyörän akkuun virtaa ja kuinka paljon? Eli jos vaikka 2h latautuu tuossa, niin paljonko kerkeää virtaa akkuun tulla 12v socketista invertterillä?
Jos kuvitellaan, että autossa on 12V 80Ah akku, eli 840Wh ja kohtalaisen yleisessä Ninebot G30:ssä 550 Wh akku, sekä invertterin ja laturin hyötysuhteen olevan kummankin 0,9, eli 0,8 yhteensä, niin silloin auton akusta menee 690Wh. Lopputulos on, että sitten auto ei todennäköisesti enää käynnisty. Jos autosta haluaa ladata, niin auton pitää olla ainakin osan aikaa käynnissä tai sitten akuston on oltava järeämpi pakettiauton tai kuorma-auton akusto.Jos ajan vaikka 200km, niin saanko autostani siis ladattua sähköpyörän akkuun virtaa ja kuinka paljon? Eli jos vaikka 2h latautuu tuossa, niin paljonko kerkeää virtaa akkuun tulla 12v socketista invertterillä?
Sanoisin vieläpä, että esimerkkispekseillä lopputulos on että auton starttiakku on tällöin lataustarpeen lisäksi vaurioitunut.Lopputulos on, että sitten auto ei todennäköisesti enää käynnisty.
eliLähtökohtaisesti saman verran kuin verkkovirralla, jos yhdistelmä on sellainen joka ylipäänsä toimii ja kestää. Invertterin pitää olla riittävä(yleensä ovat ääritapauksia lukuun ottamatta) ja auton 12v rasian pitää kestää tämä käyttö.
.Itse latausnopeuteen auton akku tai invertteri ei vaikuta, vaan se on täysin laudan laturista kiinni. Invertterin on oltava tarpeeksi järeä.
Tällähän kai tarkoitettiin sitä, että jos halutaan ladata paikassa jossa ei ole verkkovirtaa, onnistuu se suht vaatimattomalla lyijyakkuvarustuksella. Jos vaikka mökillä on muutaman sadan ampeeritunnin kahdentoista voltin lyijyakut, joita ladataan ties millä aurinkopaneelilla, invertterillä voi niistä periaatteessa ladata offgrid-käyttöön sitä sähköpyörää tms.Ostat 230V invertterin niin voit hyödyntää 12V akkuja paikoissa joissa ei ole 230V tarjolla mutta on auton akkuja.
Tähän voisi vastata, että eihän missään voi ladata ellei ole sähköä tarjolla. Ei se niin toimi. Tietysti sähköllä tarkoitat verkkovirtaa, ja ilman sitä onnistuu oikein hyvin myös alkuperäislaturilla, jos sitä vaihtovirtaa jotenkin muuten saa. Sitä saa yksinkertaisimmillaanMites muuten, onko joku ostanut semmosta "lisävirtapakettia" omalle potkulaudalle että vois ladata paikoissa sitä missä ei oo sähköä tarjolla? Kun en tajua noista mitään, kun tiedä ees mitä lithium teknologiaa oma lauta käyttää, ainoa mitä on tiedossa että "54,6volttia ois input ja 2A max".
Nämä eivät siis toimi taikuudella. En ole ihan varma mitä olet etsimässä, mutta se selvisi ettet ymmärtänyt vastausta.Pitää varmaan sitten hommata joku invertteri ensi kesää varten. Tuntuu vaan typerältä kantaa mukana virtapankkia joka painaa yli kilon (onneks omistan moisen jo entuudestaan 50Ah) + invertteri + laturi johtoineen :/
mutta se selvisi ettet ymmärtänyt vastausta.
50 Ah millä jännitteellä? Ois varmaan sullekin helpompaa laskeskella noita asioita Wh:na lataushäviöt mukaan otettuna?Väität siis ettei invertterit toimi lithium virtapankkien kanssa? Vai mitä oikein horiset ettei 50Ah akku latais muka lautaa ollenkaan.
Tuossa virtapankissa on about 5A max ulos ja 12 volttia. Ensin tässä ketjussa ehdotettiin invertteriä ja sitten vedetään takas?
Se ei kerro mitään virtapankin sisältämästä energiamäärästä. Reilun kilon painoinen virtapankki ei varmasti anna 50Ah ulos @12V etenkään, kun siihen rykäistään invertterin kautta parisataa wattia kuormaa.Tuossa virtapankissa on about 5A max ulos ja 12 volttia. Ensin tässä ketjussa ehdotettiin invertteriä ja sitten sanotaan heti perään ettei se kannata. *huokaus*