Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kiitokset tälle foorumille jo annetuista vinkeistä ja kokemuksista apuna laudan hankintaan.

Nyt vaan tuli itselleni valinnan vaikeus.. Saisin täysin uuden Xiaomi Pro 2:sen 2 vuoden takuulla hintaan 380 euroa, mutta toisaalta Ninebot G30 lähtisi dhgatesta alennuksineen noin 500 euron pintaan.

Tulisin laudalla ajamaan pääosin alle 2 km väliä autolta toimistolle ja takaisin, mahdollisesti vähän huonommallakin kelillä (ehkä jopa lumellakin). Ninebotin parempi ip-luokitus sekä takaveto houkuttelee (toki myös parempi voimalinja ja isommat renkaat). Xiaomissa puhuttelee hinta, keveys ja oikea takuu (jonka hyöty on toki kyseenalainen jos laitteen rikkoutuessa jää heti kiinni siitä että on ajanut vaikkapa sateella).

Ja sitten tietty jos laittaisi reilu 100 euroa lisää niin tulisi dhgaten kautta vaihtoehdoksi G2, jonka lähes kaksinkertainen paino vrt Pro 2 hieman pelottaa.

EDIT: Arvostaisin siis kovasti kaikenlaisia näkökulmia asiaan.
Itse jo tuon jousituksen vuoksi kallistuisin enemmän G2 suuntaan, kun hinnassakaan ei mitään järjetöntä eroa ole. Itselläni MAX G30 ja isoimmaksi puutteksi näen juurikin tuon jousituksen puutteen, kun eivät paikkakunnalla ole edes jaksaneet asfaltissa poikittainmeneviä halkeamia täyttää bitumilla. Tärähtää aina sitten tanko näpeille, kun näiden asfaltissa olevien halkeamien yli ajaa, eikä tuo kropassa muutenkaan kivalta tunnu. Onneksi kuitenkin suurin osa asfaltista on kunnossa reitillä, missä yleensä tulee ajettua ja tällöin iskareista ei niin suurta hyötyä olisikaan.
Taitaa myös aika moni täällä olla ostanut G30 lautaan erilliset iskarit.
 
Kiitokset tälle foorumille jo annetuista vinkeistä ja kokemuksista apuna laudan hankintaan.

Nyt vaan tuli itselleni valinnan vaikeus.. Saisin täysin uuden Xiaomi Pro 2:sen 2 vuoden takuulla hintaan 380 euroa, mutta toisaalta Ninebot G30 lähtisi dhgatesta alennuksineen noin 500 euron pintaan.

Tulisin laudalla ajamaan pääosin alle 2 km väliä autolta toimistolle ja takaisin, mahdollisesti vähän huonommallakin kelillä (ehkä jopa lumellakin). Ninebotin parempi ip-luokitus sekä takaveto houkuttelee (toki myös parempi voimalinja ja isommat renkaat). Xiaomissa puhuttelee hinta, keveys ja oikea takuu (jonka hyöty on toki kyseenalainen jos laitteen rikkoutuessa jää heti kiinni siitä että on ajanut vaikkapa sateella).

Ja sitten tietty jos laittaisi reilu 100 euroa lisää niin tulisi dhgaten kautta vaihtoehdoksi G2, jonka lähes kaksinkertainen paino vrt Pro 2 hieman pelottaa.

EDIT: Arvostaisin siis kovasti kaikenlaisia näkökulmia asiaan.
G30 on (pääosin ja alan normiin verrattuna) erittäin jämäkän, asiallisen ja laadukkaan tuntuinen - on siinäkin raskaassa käytössä tai muutenkin harvoin ilmeneviä tyyppivikoja, ja niihin on korjaukset tiedossa. Se on mukava ja vakaa käsiteltävä ajossa osittain takavetoisuutensa ja osittain muun suunnittelun takia.

Vastakkainen argumentti olisi se, että G30 on paljon painavampi ja kömpelömpi käsitellä taitettuna vetäessä. Takapyörän moottori painaa, runkorakenne painaa ja isohko akusto pohjassa painaa. Siinä on enemmän nostettavaa taitetun laudan otepäässä kuin monessa muussa. Sinänsähän se ei ole painava eivätkä monet vertailukelpoiset vaihtoehdot ole merkittävästi kevyempiä. Pro 2 toki on paljon kevyempi, millä saattaa laitetta kantaessa olla kantajasta riippuen suuri merkitys.

G30 ei sovi kaikkiin pikkuautojen takaluukkuihin, joten se kannattaa myös huomioida. Jos ajelet tarpeeksi isolla autolla, tällä ei ole merkitystä. Ei toki taida myöskään Pro mahtua mihinkään pikku-yariksen takakonttiin penkkiä avaamatta, mutta varmasti monessa rajatapauksessa joku pienempi kuin G30 mahtuu vaikka G30 ei.

En välttämättä valitsisi isoa Ninebotia 2 kilometrin matkan jatkamiseen autolta eteenpäin, mutta toisaalta voisin kuvitella että yleensä sille tulee muutakin käyttöä.
 
G30 ei sovi kaikkiin pikkuautojen takaluukkuihin, joten se kannattaa myös huomioida. Jos ajelet tarpeeksi isolla autolla, tällä ei ole merkitystä. Ei toki taida myöskään Pro mahtua mihinkään pikku-yariksen takakonttiin penkkiä avaamatta, mutta varmasti monessa rajatapauksessa joku pienempi kuin G30 mahtuu vaikka G30 ei.

En välttämättä valitsisi isoa Ninebotia 2 kilometrin matkan jatkamiseen autolta eteenpäin, mutta toisaalta voisin kuvitella että yleensä sille tulee muutakin käyttöä.

Kiitoksia vastauksista. Pari olennaista huomiota jäi mainitsematta alkuperäisessä viestissä. Massaa olisi liikuteltavana n. 95 kilon verran ja työmatkalla autona toimii 2013 vuoden Beetle. Yhtään sähköskuuttia vielä omistamatta yllätyin vastikään siitä kuin paljon laudat vaativat tilaa myös taitettuina.

Kuplassa on se hyvä puoli että lastausluukku on iso, mutta tavaratila kapea ja mataloituu nopeasti perää kohden. Mikään lauta ei mahdu ainoastaan tavaratilan puolelle ja olen asennoitunut siihen että takapenkki pitää olla toiselta puolen kaadettu aina lautaa kyydittäessä.

Alan kallistua G30:n puoleen (koska voima). G2:n jousitus + muut herkut menee ehkä vähän luksun puolelle, koska pääasiallinen käyttö on tuota lyhyttä pätkää ja maakuntamatkoja varten löytyy sähköpyörä.
 
@Mietek
Koita katsoa jos mahdollista, että lauta olisi GEN2 moottorilla varustettu, koska sillä saa halutessaan reippaasti lisää vauhtia sekä vääntöä ja se auttaa myös pitkien mäkien kiipeämisessä ylös (oma kulkee nyt 37-38 ja alamäessä 40).

Ja sitten kun saat laudan käsiisi, älä tee missään nimessä Ninebotin sovelluksen kautta päivitystä tai lauta saattaa alkaa kulkemaan enää 20km/h. Sen jälkeen joudut joko käyttämään ST-link kaapelia, joka on hankalaa tai ostamaan kokonaan uuden kontrollerin.

Ainut mikä sen apin kautta tarvitsee tehdä, on laudan käyttöönotto nimiisi.

GEN2 moottorissa sarjanumero alkaa ysillä ja GEN1 moottoreissa vitosella tai kutosella.

serial.PNG
 
En tiedä antaako yhtään mitään perspektiiviä, mutta mun lautaa (joka mitoiltaan vastaa suurin piirtein G30) on kuljeteltu Citroën C4 takapenkillä. Pressu vaan penkille istuinosien suojaksi ja menoksi. Tämä on osoittautunut erittäin näppäräksi tavaksi vs. takakontti.

G2 onkin sitten jo aivan käsittämättömän iso ja painava laitos lastattavaksi melkein mihin tahansa autoon.
 
En tiedä antaako yhtään mitään perspektiiviä, mutta mun lautaa (joka mitoiltaan vastaa suurin piirtein G30) on kuljeteltu Citroën C4 takapenkillä. Pressu vaan penkille istuinosien suojaksi ja menoksi. Tämä on osoittautunut erittäin näppäräksi tavaksi vs. takakontti.

G2 onkin sitten jo aivan käsittämättömän iso ja painava laitos lastattavaksi melkein mihin tahansa autoon.
Oma G30 mahtuu oman Civicin takapenkin jalkatilaan poikittain. Tosin joutuu kyllä vetämään hantin penkin aivan eteen tangon takia.

Edit: On kyllä 4 ovinen auto. Beetlet taitaa olla 2 ovisia, niin se tunkeminen sinne takapenkille saattaa olla hieman hankalampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaluukun kautta lastaus yksi penkki tai reuna laskettuna menee melko helposti jos kaikki mitat riittävät. Pienemmässä farkussa tai hatchbackissa voi yllättäen korkeusmittari hattuhyllyyn/verhoon ollakin melko niukka. Useinhan lastaus on kätevää pystyasennossa etupyörä edellä, kahvat takana. Taitetun tolpan korkeus vaihtelee ja 250 mm pyörät ovat aina yllättäen isommat kuin 200.

Takaluukussa onnistuu jonkinlainen kuormansidontakin jos sellaisesta välittää. Oven kautta ainakin itse herkästi kolhisin jotain, ja lisäksi tosiaan joku pressu on pakollinen. Sidonta takapenkin istuinvöillä on kaunis ajatus ja jää helposti siihen.
 
@Mietek
Koita katsoa jos mahdollista, että lauta olisi GEN2 moottorilla varustettu, koska sillä saa halutessaan reippaasti lisää vauhtia sekä vääntöä ja se auttaa myös pitkien mäkien kiipeämisessä ylös (oma kulkee nyt 37-38 ja alamäessä 40).

Ja sitten kun saat laudan käsiisi, älä tee missään nimessä Ninebotin sovelluksen kautta päivitystä tai lauta saattaa alkaa kulkemaan enää 20km/h. Sen jälkeen joudut joko käyttämään ST-link kaapelia, joka on hankalaa tai ostamaan kokonaan uuden kontrollerin.

Ainut mikä sen apin kautta tarvitsee tehdä, on laudan käyttöönotto nimiisi.

GEN2 moottorissa sarjanumero alkaa ysillä ja GEN1 moottoreissa vitosella tai kutosella.

serial.PNG


Omaani tein kaikki päivitykset ninebotin sovelluksen kautta muuan viikko sitten eikä pudonnut nopeus. Samalla 30km/h nopeudella menee.
Eri sovelluksella sittem pystyi pudottamaan 20/25/30 kmh ja nostamaan takas.
 
@Mietek
Koita katsoa jos mahdollista, että lauta olisi GEN2 moottorilla varustettu, koska sillä saa halutessaan reippaasti lisää vauhtia sekä vääntöä ja se auttaa myös pitkien mäkien kiipeämisessä ylös (oma kulkee nyt 37-38 ja alamäessä 40).

Ja sitten kun saat laudan käsiisi, älä tee missään nimessä Ninebotin sovelluksen kautta päivitystä tai lauta saattaa alkaa kulkemaan enää 20km/h. Sen jälkeen joudut joko käyttämään ST-link kaapelia, joka on hankalaa tai ostamaan kokonaan uuden kontrollerin.

Ainut mikä sen apin kautta tarvitsee tehdä, on laudan käyttöönotto nimiisi.

GEN2 moottorissa sarjanumero alkaa ysillä ja GEN1 moottoreissa vitosella tai kutosella.

serial.PNG
Eikä muuten edes sitä käyttöön ottoakaan. Senkin voi tehdä muullakin "Apilla"
 
Omaani tein kaikki päivitykset ninebotin sovelluksen kautta muuan viikko sitten eikä pudonnut nopeus. Samalla 30km/h nopeudella menee.
Eri sovelluksella sittem pystyi pudottamaan 20/25/30 kmh ja nostamaan takas.
Tätä päivittämättä jättämistä on käsittääkseni suositeltu syistä, jotka ovat sekä yleisluontoisia että G30-spesifisiä. Ei välttämättä pelosta, että alkuperäinen rajoitettu nopeus vaihtuisi. Eihän se oletusarvoisesti vaihdu vaan pysyy samana kuin markkina-aluekohtaisesti on määritelty.
  • valmistajan päivityksistä ei oletettavasti ole tarjolla mainittavaa hyötyä - optimointihaluinen käyttää kolmannen osapuolen softaa
  • varman ja hyvän päivittäminen tuntemattomaan on aina riski
  • uusien päivitysversioiden kohdalla ilmeni jossain vaiheessa ongelmia, jos haluttiin kolmannen osapuolen softa
 
Tätä päivittämättä jättämistä on käsittääkseni suositeltu syistä, jotka ovat sekä yleisluontoisia että G30-spesifisiä. Ei välttämättä pelosta, että alkuperäinen rajoitettu nopeus vaihtuisi. Eihän se oletusarvoisesti vaihdu vaan pysyy samana kuin markkina-aluekohtaisesti on määritelty.
  • valmistajan päivityksistä ei oletettavasti ole tarjolla mainittavaa hyötyä - optimointihaluinen käyttää kolmannen osapuolen softaa
  • varman ja hyvän päivittäminen tuntemattomaan on aina riski
  • uusien päivitysversioiden kohdalla ilmeni jossain vaiheessa ongelmia, jos haluttiin kolmannen osapuolen soft
Tätä päivittämättä jättämistä on käsittääkseni suositeltu syistä, jotka ovat sekä yleisluontoisia että G30-spesifisiä. Ei välttämättä pelosta, että alkuperäinen rajoitettu nopeus vaihtuisi. Eihän se oletusarvoisesti vaihdu vaan pysyy samana kuin markkina-aluekohtaisesti on määritelty.
  • valmistajan päivityksistä ei oletettavasti ole tarjolla mainittavaa hyötyä - optimointihaluinen käyttää kolmannen osapuolen softaa
  • varman ja hyvän päivittäminen tuntemattomaan on aina riski
  • uusien päivitysversioiden kohdalla ilmeni jossain vaiheessa ongelmia, jos haluttiin kolmannen osapuolen softa
Hyvinkin pitkälle juuri noin, ikävä kyllä Foorumilla jaetaan tässäkin asiassa "mutu" tietoo, ja omiamielipiteitä Mutta eikös tällä nimen omaan ole tarkoitus keskustella.:)
 
Minulla on poliisin huutokaupasta ostettu Xiaomi Mi S1.
Lautaan ei Xiaomi Home ohjelmalla pääse käsiksi koska se on "rekisterissä" edellisellä omistajalla. Näin olen ymmärtänyt.
Tarvitsenko Xiaomi ohjelmaa ollenkaan?
Virta päälle ja menoksi (niin kuin nytkin).

M365 Tools ohjelma kertoo:
-ajettu 525km
-80% akkukapasiteettia jäljellä
 
Hienoa omassa ewaussa e5045 on ilmennyt sellainen ongelma että satunnaisesti rupeaa jarruttamaan, eikä reagoi jos painaa kaasua. Pitää antaa vauhdin mennä nollaan ennenkuin taas toimii. Mikähän tuossa on menossa paskaksi?
 
Hienoa omassa ewaussa e5045 on ilmennyt sellainen ongelma että satunnaisesti rupeaa jarruttamaan, eikä reagoi jos painaa kaasua. Pitää antaa vauhdin mennä nollaan ennenkuin taas toimii. Mikähän tuossa on menossa paskaksi?
oisko paskaa menny jarruanturin väliin, kokeilisin eka nykästä piuhan irti katella tekeekö samaa, jäähän siihen vielä takajarru käyttöön
 
Veikkaan että ei oo mitään vakavaa, vaikka en näiden sielunelämästä vielä tiedäkkään tarpeeks että neuvos muita, mutta kuulostaa että jarru pitäs säätää paremmin kohdilleen. Sitten kun alkaa tuleen virhekoodeja näyttöön niin alkasin oleen huolestunut.
 
Taitaa tulla 25kg raja skuuteille, vuokrafirmat järeine lautoineen ongelmissa


Nää firmathan vaan vaihtaa takaisin hentoihin alle 25kg lautoihin jonka seurauksena leikataan laitteen kestävyydestä, jämäkkyydestä, rengaskoosta, jousituksesta, jarrutusvoimasta...
Taitaa haitata enempi harrastajia joilla painavampaa laitetta alla.
 
haisee räpeltämisen maku, kohta ollaan sit sormi perseessä miettimässä että mites yli 25kg sähköpyörät, vai pitääkö lautaan asentaan pedaalit koristeeksi ettei tarvi vakuutuksia maksaa
 
Löytykö siitä ninebotista vihdoin joku "ongelma" tän foorumin käyttäjille, kun max g2 paino lähellä tuota maagista 25 kiloa.
 
Mitähän sää taas trollaat? Sehän on juuri ton alla 24.3kg samoin kuin Xiaomi Ultra 4. Ongelmaksi tulee noilla isommilla 1000W+/tuplamoottori-tyyppisillä vehkeillä kuten VSETT 10, joissa paino on yli 30kg
Toisaalta pääosin nämä vehkeet ovat tähän saakka olleet laittomia. Sikäli siis niiden asema ei ainakaan huonone.

Toisaalta tämä tarkoittaisi sitä, että laittomaan kalustoon aletaan puuttua enemmän kun se on helpompaa.
 
Löytykö siitä ninebotista vihdoin joku "ongelma" tän foorumin käyttäjille, kun max g2 paino lähellä tuota maagista 25 kiloa.
Vaikka haastatkin vain riitaa, vastaan silti tärkeään aiheeseen.

Se tuote joka on täällä nauttinut suurta suosiota, on ollut ihan kaikkialla muuallakin suosittu hyvästä syystä. Sen sijaan Ninebot merkkinä ei nauti suurta arvostusta koko elinkaarensa ajalta. ES-sarja on ihan kamalaa paskaa, muut tuotteet G30-ajalta lähinnä rimpuloita. G2 on tuskin kovin monelle vielä tuttu lainkaan, ja joutui heti aluksi hyvin kyseenalaiseen valoon kun siihen oli rakennettu paha miina.
 
Toisaalta pääosin nämä vehkeet ovat tähän saakka olleet laittomia. Sikäli siis niiden asema ei ainakaan huonone.

Toisaalta tämä tarkoittaisi sitä, että laittomaan kalustoon aletaan puuttua enemmän kun se on helpompaa.

Juu totta... äkkiseltään tulee mieleen vain muutama väliinputoaja kuten Ninebotin premium mallit P65:n, P100SE ja GT1E, jotka vähän tulkinnasta riippuen ovat laillisia (AVG alle 1000W) mutta menevät painossa yli. Noissa tosin hinta/speksisuhdekin aika haastava.
 
Mitähän sää taas trollaat?

En mä mitään trollaa, sain vain mielihyvää tuosta uutisesta että osu noin lähelle segwayn paino tuota maagista liikennevakuutus rajaa. Kun teidän käyttäjiltä ei ole kuulunut mitään muuta kuin pään aukomista koskaan. Toki poliisit ei varmaan ala punnitseen tien päällä potkulautoja että painaako ne karvan yli 25 kiloa vai ei.
 
En mä mitään trollaa, sain vain mielihyvää tuosta uutisesta että osu noin lähelle segwayn paino tuota maagista liikennevakuutus rajaa. Kun teidän käyttäjiltä ei ole kuulunut mitään muuta kuin pään aukomista koskaan. Toki poliisit ei varmaan ala punnitseen tien päällä potkulautoja että painaako ne karvan yli 25 kiloa vai ei.

Ei täällä nyt mielestäni hirveästi päätä ole auottu muuta kuin ehkä näillä muutamalle "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa"-tapaukselle, joissa on lähdetty aika provosoivasti postaileen kuten toi sun viesti jossa ei ole käytännössä mitään järkeä (=trollaamista).
 
Toisaalta pääosin nämä vehkeet ovat tähän saakka olleet laittomia. Sikäli siis niiden asema ei ainakaan huonone.

Toisaalta tämä tarkoittaisi sitä, että laittomaan kalustoon aletaan puuttua enemmän kun se on helpompaa.
En nyt suoranaisesti sano, että laittomaan kalustoon puuttuminen olisi välttämättä sen helpompaa, ellei sitten tosiaan kyseessä ole joku selvästi yli 25kg painava potkulauta.
Ihan mielenkiintoiseksi menee, että miten tuota painorajaa valvotaan, kun markkinoilla on satoja eri sähköpotkulautojen valmistajia ja suuri osa valmistajista vielä saattaa hieman pyöristellä potkulaudan painoa alaspäin. Eihän se vaaka tietysti paljoa vie tilaa poliisiautossa, mutta jos potkulautoja punnitaan suoraan ajosta kadun varrella, niin tämä asettaa käyttäjiä aika eriarvoiseen asemaan.
Sanotaan, että olet hankkinut 22kg painavan sähköpotkulaudan, mutta parempien ajo-ominaisuuksien tavoittelemiseksi olet tähän asentanut jousituksen etu- ja taka-akselistolle kuin myös turvallisuuden parantamiseksi aputangon, jossa on lisävalot ja kännykkäteline. Nyt lautasi painaakin 30kg, eikä tämä ole vakuutettu, tulisiko tämä vakuuttaa? Esität poliisille potkulaudanlaudan mallin, että hän voi vaikka netistä laudan painon tarkistaa, mutta vastaan tuleekin poliisilla vain myynti-ilmoituksia, jossa on merkattuna koko sähköpotkulaudan paino pakkauksineen ja oheistarvikkeineen 28 kg. Tuossa luultavasti menisi poliisillakin sormisuuhun, että miten tarkkaan lakipykälää luetaan ja kenen antamaan tietoon painosta luotetaan. Tietty tämähän on vain mutuilua vielä, kun tietääkseni tuota lakipykälää ei ole vielä lyötylukkoon.

Noissa 25-30kg painavissa sähköpotkulaudoissa alkaa olemaan jo hieman järeämpi runko, jousitus ja jarrut, joten sen suhteen nämä ovat turvallisempia käyttää. Samalla useimmissa näissä on tehoa jo enemmän, joka ei välttämättä lisää sitä käyttäjäturvallisuutta. On tuossa 25-30kg luokassa kuitenkin alle 1kW sähköpotkulautoja useita ja nämä tietysti ovat järeämpiä kuin nämä perus G30 maxit, jossa saa miettiä miten koon 45 kengät mahtuvat kyytiin ja tanko on 10cm kapeampi kuin ajajan hartiat.:rolleyes:
 
oisko paskaa menny jarruanturin väliin, kokeilisin eka nykästä piuhan irti katella tekeekö samaa, jäähän siihen vielä takajarru käyttöön

Missäköhän tuossa mahtaa moinen anturi edes olla tai missä se on yleensä?

Tuossa kun kyykkien joutu katsomaan joku piuha tuolle menee mutta taitaa olla tolle takavalolle
 
Eikös näissä mene paino valmistajan ilmoituksen mukaan? Eli jos sulla lauta niin likainen että paino nousee yli 25kg, ei se vaikuta vakuutuksen tarpeeseen?
 
Eikös näissä mene paino valmistajan ilmoituksen mukaan? Eli jos sulla lauta niin likainen että paino nousee yli 25kg, ei se vaikuta vakuutuksen tarpeeseen?
Periaatteessa laudoissa ei ole sellaista virallista dokumenttia, ainakaan kaikissa, joka sen valmistajan ilmoittaman tarkan painon ilmaisisi.

Lisäksi kevyen sähköajoneuvon saa vaikka itse valmistaa alusta asti ja muutenkin sellaisen rakennetta saa muuttaa melko vapaasti. Silloin edes mainokseen painettua massaa ei ole olemassa tai se ei oikeasti päde. Siksi en näe epäselvissä tapauksissa mitään muuta vaihtoehtoa kuin punnitus. Siinä taas tulee tietenkin ongelmaksi että kiinteästi asennetut lisävarusteet kasvattavat painoa. Tulkinnassa on odotettavissa isoja eroja. Onko ohjaustankoon kiinnitetty pikakiinnitteinen pyöräilyajovalo ajoneuvon osa vai matkatavara? Entä telineeseen kiinnitetty älylaite? Jousituksen jälkiasennus tietenkin on ainoan järkevän tulkinnan mukaan kiinteä osa ja omamassa on muuttunut vakiosta.
 
Oispa joku ratkasu tuohon kun haluaa käyttää täyskumisia renkaita (puhkeamattomia) niin siihen uuden renkaan vaihtoon.

Muistelen että joku tarralla tai kettingillä toimiva ohut päälykumi, joka laitetaan kuluneen renkaan päälle oli jossain ehdotettu, mutta ei muista millään mikä se oli. Tulevaisuudessa saattaa tulla jotain tällä NASA:n teknologialla olevia renkaita myyntiin, mutta siihen menee varmaan vielä kauan: smarttirecompany.com

Tällä hetkellä joutuu irrottaan koko renkaan sähköjohtoineen, jotta menis pienempään pakettiin (jos ei ole korjaamoa lähellä). Koska koko potkulaudan lähettäminen jonnekkin on epäkäytännöllistä ja kallista.
 
Tällä hetkellä joutuu irrottaan koko renkaan sähköjohtoineen, jotta menis pienempään pakettiin (jos ei ole korjaamoa lähellä). Koska koko potkulaudan lähettäminen jonnekkin on epäkäytännöllistä ja kallista.
Ratkaisuhan on tehdä pyörän, myös moottoroidun pyörän, irrottamisesta helpompaa.

Samoin renkaiden luotettavuusongelmaa kannattaa mieluummin pyrkiä korjaamaan laadukkailla ja oikein mitoitetuilla tubeless-ilmarenkailla eikä millään umpikumeilla. Niitä voi jossain määrin myös paikata irrottamatta rengasta vanteelta - ja tällöin myös irrottamatta pyörää ajoneuvosta.

Ei henkilöautoissakaan esiinny ilmiötä, jossa ihmiset laajasti toivoisivat umpikumeja tai haaveilisivat moderneista ilmarenkaan kaltaisista umpikumeista. Tässä näkyy ero kypsän ja kokeellisen tuotteen välillä. Sähköpotkulaudat ovat edelleen hiukan sellaista kokeellista puuhastelua, jopa ison volyymin mainstream-tuotteet.
 
Ei henkilöautoissakaan esiinny ilmiötä, jossa ihmiset laajasti toivoisivat umpikumeja tai haaveilisivat moderneista ilmarenkaan kaltaisista umpikumeista. Tässä näkyy ero kypsän ja kokeellisen tuotteen välillä. Sähköpotkulaudat ovat edelleen hiukan sellaista kokeellista puuhastelua, jopa ison volyymin mainstream-tuotteet.

Totta että potkulaudat on vielä kokeellista puuhastelua, mutta potkulaudoissa jousittamattoman massan vaikutus ei nopeuden takia ole kovin kriittinen joten niissä voidaan helpommin hyväksyä umpikumin huonot puolet.
Olisikohan edes mahdollista tehdä umpikumirengas 200+ nopeusluokkaan niin että minkään auton ripustukset kestäisivät niitä.
Lisäksi autossa on helppoa kuljettaa vararengasta mukana.
 
Totta että potkulaudat on vielä kokeellista puuhastelua, mutta potkulaudoissa jousittamattoman massan vaikutus ei nopeuden takia ole kovin kriittinen joten niissä voidaan helpommin hyväksyä umpikumin huonot puolet.
Olisikohan edes mahdollista tehdä umpikumirengas 200+ nopeusluokkaan niin että minkään auton ripustukset kestäisivät niitä.
Lisäksi autossa on helppoa kuljettaa vararengasta mukana.

Ehkä joku päivä nähdään ilmattomat renkaat autosss, mutta syystäkin aloitus on keskusta-alueella liikkuvissa kotteroissa. Umpikumi ei oikein anna oikeaa kuvaa ja "airless" on hyvä kuvaus. Skoottereihinkin on jonkinlaisia joustavia umpikumirenkaita, mutta varmaan ostamisen kanssa on tarkkaa ja erot renkaissa suuria.
 
Ai se olikin ihan retyre nimellä mitä etsin, tätä innovaatiota tarkotin:


Ei taida vaan olla myynnissä tällä hetkellä tuota potkulautaversioo niin ei näe hintaa..

e: ja tais olla vaan Tierin lautoihin nämä muutenkin.

Luultavasti tuommonen vetoketju hajoaa tai ei ole paras mahdollinen renkaaseen. Jos vanteessa ois reiät pultille johon sais kettinki + kumi yhdistelmä niin ois varmaan huomattavasti parempi ratkaisu. Ja alle kun sais vielä tän Nasan renkaan niin ois huippu.
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Osaisiko joku viisaampi kertoa että mikähän mahtaa olla vialla sähköskootterissa?

Kyseessä tämä skootteri:

Kun skootterin nostaa esim penkille niin että molemmat renkaat on ilmassa ja painaa kaasua, niin pyörii aivan normaalisti kuten ennenkin, mutta kun pyörän laskee maahan ja istuu päälle niin ei lähde sitten millään eteenpäin.

Toinen vika on latauksessa tai laturissa, eli laturi vain vilkuttaa punaista valoa, kun normaalisti se ladatessa pysyy punaisena ja täynnä ollessa muuttuu vihreäksi.

Kaikki tämä alkoi ihan yhtäkkiä, ilman mitään kaatumisia tms.

Uudet akut vaihdettu, moottori vaihdettu, eli niissä tuskin vikaa. Kertokaa joku fiksumpi mitä seuraavaksi lähden koittamaan?

Iso kiitos jo valmiiksi kaikista vastauksista!
 
Toinen vika on latauksessa tai laturissa, eli laturi vain vilkuttaa punaista valoa, kun normaalisti se ladatessa pysyy punaisena ja täynnä ollessa muuttuu vihreäksi.
Voiko olla käynyt niin että se ainoa vika on laturissa? Miten akkujen varaustilaa on arvioitu? Sehän ei lyijyakuilla ole kai mikään ihme että jotakuinkin tyhjä akku jaksaa pyörittää nostettua pyörää mutta kuormitettuna mitään ei enää tapahdu.

Ainakaan ei kannata jatkaa umpimähkäistä osien vaihtamista halpislaitteeseen. Kierrättämistäkin kannattaa harkita vakavasti.
 
Uudet akut näyttää täyttä ja vanhat akut 2/3.
Laitetta tuntematta ja yleisesti: Ensimmäisenä kannattaisi mitata jännite yleismittarilla navoilta ja tutkia liitosten kunto. Lyijyakuissa(oletan mainosten puutteellisten tietojen pohjalta) lepojännite vaihtelee enemmän äskettäisten latausten kuin varaustason mukaan ja sitä tulee osata tulkita. Jos kuitenkin oletetaan että varaustila on melko korkea ja viimeisimmän latauksen jälkeen akkua sitä on lepuutettu ja/tai hieman kuormitettu, pitäisi kuusikennoisen akun näyttää luokkaa 12,5-12,7 volttia. Sellainen 11,5 tarkoittaa tyhjää ja vähemmän yleensä "rikki". Heti latauksen jälkeen voipi näyttää reilusti yli 13 vaikka ei olisi likimainkaan täysi.

Enkä nyt edes näkemättä tiedä onko kyseessä lyijyakusto mutta merkithän viittaavat siihen.

Jonkin verran ihmisille on jäänyt vara-akkuja nurkkiin siitäkin kun esimerkiksi auton laturivikaa lähdetään korjaamaan vaihtamalla sokkona käynnistysakku. ;)
 
Unohtanut jakaa tän vinkin e-way potkulautaan monta kuukautta. Huomasin miten herkkää moottorirenkaan akselin mutterien säätö on, kun ihmettelin kun se moottorirengas ei pyöriny kunnolla. Kun laudan starttas niin vähä meni vaan eteenpäin ja sitten stoppas. (kun nämä laudat ovat niin fiksuja vekottimia että huomaavat kun joku ei ole kohdallaan ja pysäyttävät menon :)

Ei tarvinnut kun vähä pyörittää mutteria toiselta puolelta auki ja toiselta puolelta kiinni niin alko pyörä pyöriin vapaasti. Uskomatonta miten vähästä sekin oli kiinni ettei se ollu kohdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Unohtanut jakaa tän vinkin e-way potkulautaan monta kuukautta. Huomasin miten herkkää moottorirenkaan akselin mutterien säätö on, kun ihmettelin kun se moottorirengas ei pyöriny kunnolla.
Ei tarvinnut kun vähä pyörittää mutteria toiselta puolelta auki ja toiselta puolelta kiinni niin alko pyörä pyöriin vapaasti. Uskomatonta miten vähästä sekin oli kiinni ettei se ollu kohdilla.

Huomasin itse saman kun modailin omaa e-wautsiwautani. Se on itseasiassa parempi jättää jopa vähän epäilyttävän löysälle jotta kulkee varmasti eteenpäin :-D Olen myös onnistunut saamaan oman yksilöni tekemään jarrutuksia kun päästää kaasukahvasta irti. Tämä saattanee liittyä jarrukahvan johtoon tai anturiin tms. En ole jaksanut tutkia kun lähtee "buutilla" pois. Nämä vaativat ihan säännöllistä huoltoa ja huolenpitoa jos haluaa pitää vuosia kulkukelpoisina.
Ovat nämä kyllä veikeitä laitoksia. Ehkä joskus vielä oppivat tekemään ihan oikeasti kunnollisia kulkineita - katse kohti tulevaisuutta.
 
Saako Suomessa muuten rakentaa omaa sähköpotkulautaa? Siis tuli vaan tässä työpäivän jälkeen mieleen, että jos saisi jonkun sähköpotkulaudan raadon jossa olisi akusto ja moottori kunnossa ja johdotukset niin mikä estää rakentamasta itselleen lautaa alle?
 
Saako Suomessa muuten rakentaa omaa sähköpotkulautaa? Siis tuli vaan tässä työpäivän jälkeen mieleen, että jos saisi jonkun sähköpotkulaudan raadon jossa olisi akusto ja moottori kunnossa ja johdotukset niin mikä estää rakentamasta itselleen lautaa alle?
Ei mikään estä. Vaatimukset koskevat mittoja, moottoria, nopeutta ja tiettyjä piirteitä(valot jne). Valmistajasta tai tyyppihyväksynnästä ei ole sanottu mitään.
 
eikös tuo liene fillareiden säännöksillä mene eli kunhan jarrut ja valot löytyy. Toki sähkömoottorin käyttö tuo mukanaan sen 25km/h nopeusrajoituksen.
Vakuutusyhtiöt ei tietysti hirveästi noista DIY rakennelmista tykkää, tämä siis jos tulee vahinkoja ajaessa
 
Vakuutusyhtiöt ei tietysti hirveästi noista DIY rakennelmista tykkää, tämä siis jos tulee vahinkoja ajaessa
Naa on semmoisia heittoja joita esiintyy aina DIY kanssa mutta ikina ei ole mitaan lahdetta naille. En ole esimerkiksi kuullut koskaan etta palovakuutus olisi ollut korvaamatta koska sahkot DIY.
 
sillä sanoinkin ympäripyöreästi, pitkälti vakuutusfirmasta kiinni.
Käsittelijällä on huono päivä niin pikkukorvausjuttukin voi mennä helvetin hankalaks ihan vaan sen takia että oli tehty itse eikä jonkun firman toimesta
 
eikös tuo liene fillareiden säännöksillä mene eli kunhan jarrut ja valot löytyy. Toki sähkömoottorin käyttö tuo mukanaan sen 25km/h nopeusrajoituksen.
Vakuutusyhtiöt ei tietysti hirveästi noista DIY rakennelmista tykkää, tämä siis jos tulee vahinkoja ajaessa
Ei se mitään lentoturmatutkintaa sentään ole. Aika paljon liikenteessä näkyy fillareitakin jotka eivät mielestäni ole asiallisessa käyttökunnossa ja on valmistettu ties koska ties missä ties kenen toimesta mistä sattuu osista. Jos niissä on jarrut ja valot olemassa niin sehän riittää. Kummallekaan ei aseteta kovin ihmeellisiä vaatimuksia vaan aika paskat kelpaavat. En ole nähnyt tai kuullut puhuttavan siitä, että vakuutusyhtiö eväsi korvauksen koska Jopossa oli itse hitsattu runko, tosi paska ajovalo ja toimimaton takajarrukin korvattu vaijerikäyttöisellä jarrukahvalla. Polkupyörässähän saa olla vaikka miten paskat renkaat, vaikka itse katajasta väännetyt kuten pula-aikaan jotkut tekivät. Ja tämän tasoisethan ovat ihan yleisiä kaupallisissa potkulaudoissa.

Suurempi ongelma vakuutusturvan kannalta olisi jokin kuljettajaan liittyvä seikka. Mitä jos ajoi kovasti päissään tai rikkoi todella piittaamattomasti TLL.

Mitä jos kyseessä ei ollutkaan polkupyörä tai siihen rinnastettava kevyt sähköajoneuvo, vaan jokin moottoriajoneuvo. Sittenhän asiaankuuluvaa vakuutusta ei ollut olemassa(kotivakuutus ei enää liity) ja muitakin vaatimuksia ja kovennettuja vastuita kuljettajalla olisi. Ei ole vakuutusyhtiötä jolta lähteä vaatimaan mitään, mutta nyt onkin liikennevakuutuskeskus joka on vaatimassa kuljettajalta. Siitä, että potkulauta tosiaan on edelleen oikeasti polkupyörään rinnastuva moottoriton ajoneuvo, on syytä olla omavalmisteiden ja virityksen kanssa erityisen tarkkana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 749
Viestejä
4 497 805
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom