Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Ei ole antanut potkulauta enää virheilmoitusta sen jälkeen kun sääti sitä rumpujarrua ja takarengasta yhtäaikaa niin että tuntu paras pyörivyys takaa ja edestä jarrutti tehokkaasti.

Tässä on video siitä minkälaista nitinää se moottorirengas silti pitää: Streamable Video
 
Ei ole antanut potkulauta enää virheilmoitusta sen jälkeen kun sääti sitä rumpujarrua ja takarengasta yhtäaikaa niin että tuntu paras pyörivyys takaa ja edestä jarrutti tehokkaasti.

Tässä on video siitä minkälaista nitinää se moottorirengas silti pitää: Streamable Video

Stefa vinkuu, eli akselin huulitiiviste. Se on aika yleistä, mutta jos vinkuminen ärsyttää, niin voit varovasti raottaa tiivistettä esim: neulalla ja laittaa tipan öljyä tai rasvaa tiivisteen ja akselin väliin.
 
rumpujarru.jpg


Niin mitä tuolla mutterilla säädetään ja miten kireällä se pitää olla?
 
20230613_090047.jpg



tommonen fätskuutti tuli. aivan tajuttoman laiska laite, pitänee laittaa rajoittamaton 1500w moottorinohjain tilaukseen...
 
20230613_090047.jpg



tommonen fätskuutti tuli. aivan tajuttoman laiska laite, pitänee laittaa rajoittamaton 1500w moottorinohjain tilaukseen...
Kontioissa tuo laiskuus on vähän ominaisuus, kun on halvemman pään laitteita (ihan ok laitteita noin muuten peruskäytössä). Olisit päässyt helpommalla, kun kerralla ostanut kunnolla vääntävän, niitäkin löytyy näistä 25km/h ja 1000W malleista.
 
Kontioissa tuo laiskuus on vähän ominaisuus, kun on halvemman pään laitteita (ihan ok laitteita noin muuten peruskäytössä). Olisit päässyt helpommalla, kun kerralla ostanut kunnolla vääntävän, niitäkin löytyy näistä 25km/h ja 1000W malleista.
kyllä vaan, tosin hinta pomppaa puoltoistakertaseks hyvin nopeesti.
 
rumpujarru.jpg


Niin mitä tuolla mutterilla säädetään ja miten kireällä se pitää olla?
Kiristetään se vaijeri (tai oikeammin vaijerin suoja) kiinni tuohon kiinnikkeeseen. Kireydeksi sopiva. Niin, että pysyy paikoillaan muttei mitään älytöntä kiristämistä tarvita.

Olen ymmärtänyt sen laudan olevan tämän vuoden hankintoja. Jos näin niin ei siinä voi olla kaikki mahdollinen pielessä ja säädön tarpeessa. Ja lämmin suositus ihan huoltoon viemiselle jos tai kun aihe ei tunnu olevan mitenkään tuttu. Varsin pienellä huollolla pärjää joten riittänee pitkälti jos keväällä tai syksyllä käyttää. Ei maksa mahdottomia ja säästyy arpomiselta.
 
Ois tarkotus silpasta Zero 10X:n tolpasta pari naarmua mustalla spraymaalilla peittoon. Mikäköhän ois lopputuloksen osalta mahdollisimman lähelle alkuperäistä menevä himmeysaste? Videolla näkyy myös alempaa tolpan tyveä vain tekstuurivertailun vuoksi.

Kuvattu 4k60-tilassa, mutta Google taitaa leipoa tarkempaa versiota aika pitkään:
 
Kysy E-Wheelsin asiakaspalvelusta saako rajoittimen pois? Suht nopeasti vastailevat. Mulla oli viime kesänä samanlainen lauta ilman rajoitinta, niin silloin pystyi apin kautta asettamaan itse rajoittimen minne halusi. Esim. 27 km/h mittarin mukaan oli 25 todellisuudessa.

Nyt mulla on KingSong N12 Pro ja sama appi toimii siinäkin rajoittimen asettamiseen kuin tuosss E-Wheelsissä.

Olen etsinyt juuri sellaista lautaa jonka pystyisi itse rajoittamaan kulkemaan sen 30 km/h, mutta ei haittaa vaikka olisi mahdollisuus nopeampaankin. Mitä mieltä olet ollut tuosta KingSongista?
Mistä ostit? En löydä mitään liikettä Suomessa tai joka toimittaisi Suomeen.
Oletko kokeillut KingSongin omaa appiä? Tämän videon mukaan sillä pystyisi säätämään kaikkien ajotilojen nopeuksia.

EDIT: Löysin tämän, mutta se näyttäisi olevan rajoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ois tarkotus silpasta Zero 10X:n tolpasta pari naarmua mustalla spraymaalilla peittoon. Mikäköhän ois lopputuloksen osalta mahdollisimman lähelle alkuperäistä menevä himmeysaste? Videolla näkyy myös alempaa tolpan tyveä vain tekstuurivertailun vuoksi.

Kuvattu 4k60-tilassa, mutta Google taitaa leipoa tarkempaa versiota aika pitkään:

Oma mielipiteeni on, että jos naarmu haittaa, niin kannattaa maalata ihan suoraan isommalta alueelta kerralla peittoon, niin ei tarvitse kikkailla/yrittää peitellä erikseen naarmua. Tulee myös siistimpi näin. Irtonaiset ensin pois hiekkapaperilla ja hakuun samaan sävyyn spray-maali. Automaaliliikkeissä voivat myös ottaa näytteen tangon maalista "pistoolilla" ja sekoittavat suoraan tällä sopivan sävyn. Samalla kannattaa ostaa sopiva lakka-spray samasta liikkeestä.

Jos häivytys tuottaa ongelmia, niin laita vaikka "huomioteippi" tai jokin muu tangon ympäri mikä erottaa maalit toisistaan tai esim. "jokin teline/lukkoteline jne", jolloin näyttää ihan tehdastekoiselta maalaus, koska uusi maalaus päättyy rajaukseen ja vanha jatkaa rajauksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Oma mieliteeni on, että jos naarmu haittaa, niin kannattaa maalata ihan suoraan isommalta alueelta kerralla peittoon, niin ei tarvitse kikkailla/yrittää peitellä erikseen naarmua. Tulee myös siistimpi näin. Irtonaiset ensin pois hiekkapaperilla ja hakuun samaan sävyyn spray-maali. Automaaliliikkeissä voivat myös ottaa näytteen tangon maalista "pistoolilla" ja sekoittavat suoraan tällä sopivan sävyn. Samalla kannattaa ostaa sopiva lakka-spray samasta liikkeestä.

Jos häivytys tuottaa ongelmia, niin laita vaikka "huomioteippi" tai jokin muu tangon ympäri mikä erottaa maalit toisistaan tai esim. "jokin teline/lukkoteline jne", jolloin näyttää ihan tehdastekoiselta maalaus, koska uusi maalaus päättyy rajaukseen ja vanha jatkaa rajauksen jälkeen.

Jep. Nyt vaan ihan liikaa kaikkea muuta aikaa vievää, niin ei todellakaan jaksa. Eli valitsen noin 10 s kestävän naarmujen kohdan päällemaalauksen potentiaalisesti useamman tunnin isomman projektin sijaan. :)
 
Nyt olisi tarkoitus hommata tämmöinen Sähköskuutti työmatkoja (4-5km suunta) varten, laitoksella vedetään niin pitkään ennen kuin Talvi alkaa.

Onko kokemuksia hyvästä Skuutista ~500-600e haarukkaan ja kertoa mikä olisi hyvä myös vesisateelle (riittääkö IP56?) ettei mene Takuu/Pala koko vekotin?
 
Kiristetään se vaijeri (tai oikeammin vaijerin suoja) kiinni tuohon kiinnikkeeseen. Kireydeksi sopiva. Niin, että pysyy paikoillaan muttei mitään älytöntä kiristämistä tarvita.

Olen ymmärtänyt sen laudan olevan tämän vuoden hankintoja. Jos näin niin ei siinä voi olla kaikki mahdollinen pielessä ja säädön tarpeessa. Ja lämmin suositus ihan huoltoon viemiselle jos tai kun aihe ei tunnu olevan mitenkään tuttu. Varsin pienellä huollolla pärjää joten riittänee pitkälti jos keväällä tai syksyllä käyttää. Ei maksa mahdottomia ja säästyy arpomiselta.

Ok, kiitos.

Joo eipä tuolla ole kun 3-4kk maksimissaaan vedelty, toki veisin huoltoon jos tulis käytyä jossain 200 tuhannen asukkaan kaupungissa jossa näitä huollettas.

(riittääkö IP56?) ettei mene Takuu/Pala koko vekotin?

Oon ymmärtänyt että takuu ei korvaa jos akustosta löytyy vesivahinkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Oon ymmärtänyt että takuu ei korvaa jos akustosta löytyy vesivahinkoa.
Näinhän tuo on. Vaikka olisi miten vesitiivis, valmistaja yleensä kieltää käyttöohjeissa märällä kelillä ajamisen ja pesee kätensä asiasta.

Mitä siihen kosteaan keliin sitten tulee, E-Way on ainakin mulle osoittanut luotettavuutensa moisessa. Mutta kriittisimpiä osia olen kyllä suojannut sateella. Monihan noita akkukoteloita käsittelee myös tiivistämällä itse lisää...
 
Näinhän tuo on. Vaikka olisi miten vesitiivis, valmistaja yleensä kieltää käyttöohjeissa märällä kelillä ajamisen ja pesee kätensä asiasta.

Mitä siihen kosteaan keliin sitten tulee, E-Way on ainakin mulle osoittanut luotettavuutensa moisessa. Mutta kriittisimpiä osia olen kyllä suojannut sateella. Monihan noita akkukoteloita käsittelee myös tiivistämällä itse lisää...

Pääsääntöisesti melkein kaikki sähköpotkulaudat "kestävät vettä" kyllä tai ainakin jonkin verran. Sähköliitoksetkin kestävät jonkinverran vettä taino "useita vuosia" ennen kuin hapettuminen tai kontaktipintojen häiriö pääsee syntymään. Se miksi näissä useimmiten ei ole luokituksia tai niitä ei anneta vedenpitävyyden osalta/vedenpitävä IP-ratings, niin johtuu ihan siitä, että on toki halvempaa tehdä tuote aina näin, että sille ei luokitella IP-ratings luokkaa. Kuluttajalla kun on taipumus yleensä hyödyntää tätä ajatusmallia, että "siinä on vedenkesto sitä ja tätä, ajoin kaatosateessa 2 viikkoa ja hajosi".

Kärjistetty esimerkki tässä on syystä, että meitä omistajia ja käyttäjiä on niin monenlaisia. Valmistajalla ei ole halua tai järkeä lähteä toteuttamaan välttämättä täysin vedenpitävillä luokituksilla laitteita, koska niiden tekeminen, sekä takuuasiat ovat hankalia johtuen juuri ostajakunnan eroavaisuuksista ja millaisessa käytössä lauta on. Tämä koskee kaikkia laitteita esim. matkapuhelimia, joissa IP-ratings voi olla hyvinkin korkea, mutta "pieni präntti" kumoaa takuun, jos laite on kastunut.

Ne laudat missä ei ole IP-ratings merkintää tai haluaa parantaa kestävyyttä (välttämättä haluaa ajaa pahassa sateessa etc jne), niin tähän on helppo apu ja se on suojata laite, läpiviennit ja tiivistykset silikoonilla ja kytkennät esim. spray öljyllä tai vaseliinilla.
 
Pääsääntöisesti melkein kaikki sähköpotkulaudat "kestävät vettä" kyllä tai ainakin jonkin verran. Sähköliitoksetkin kestävät jonkinverran vettä taino "useita vuosia" ennen kuin hapettuminen tai kontaktipintojen häiriö pääsee syntymään. Se miksi näissä useimmiten ei ole luokituksia tai niitä ei anneta vedenpitävyyden osalta/vedenpitävä IP-ratings, niin johtuu ihan siitä, että on toki halvempaa tehdä tuote aina näin, että sille ei luokitella IP-ratings luokkaa. Kuluttajalla kun on taipumus yleensä hyödyntää tätä ajatusmallia, että "siinä on vedenkesto sitä ja tätä, ajoin kaatosateessa 2 viikkoa ja hajosi".

Kärjistetty esimerkki tässä on syystä, että meitä omistajia ja käyttäjiä on niin monenlaisia. Valmistajalla ei ole halua tai järkeä lähteä toteuttamaan välttämättä täysin vedenpitävillä luokituksilla laitteita, koska niiden tekeminen, sekä takuuasiat ovat hankalia johtuen juuri ostajakunnan eroavaisuuksista ja millaisessa käytössä lauta on. Tämä koskee kaikkia laitteita esim. matkapuhelimia, joissa IP-ratings voi olla hyvinkin korkea, mutta "pieni präntti" kumoaa takuun, jos laite on kastunut.

Ne laudat missä ei ole IP-ratings merkintää tai haluaa parantaa kestävyyttä (välttämättä haluaa ajaa pahassa sateessa etc jne), niin tähän on helppo apu ja se on suojata laite, läpiviennit ja tiivistykset silikoonilla ja kytkennät esim. spray öljyllä tai vaseliinilla.
Juu tuo mitä olisin ostamassa on IP56 ja sitten itse vielä jos laittaisin silikoonia läpivienteihin yms piuhat hyvin, niin kai sillä voisi ajella pienessä vesisateessa töihin.
 
Sähköliitoksetkin kestävät jonkinverran vettä taino "useita vuosia" ennen kuin hapettuminen tai kontaktipintojen häiriö pääsee syntymään
Jokainen tavallaan mutta pienintäkään järkeä ei ole kastella yhtään ainoaa liitintä tai muutakaan sähköistä osaa. Kyllä se hapettuminen tapahtuu paljon nopeammin kuin vuosissa ja kun niitä sulavia liittimiäkin on täällä nähty niin todella auta jos ovat lisäksi hapettuneita.

Eikä joka laudassa läheskään ole lakattuja piirilevyjä joten ei se kosteus sielläkään oikeassa paikassa ole. Vetojen etäisyydetkin osin todella pieniä eli varsin pienellä saa aikaan ongelmia.

Lisäksi toki takuu katosi kun kastelee. Ei ole mikään uusi asia, että eri laitteissa on kosteuden indikoivia tarroja ja takuu oli siinä kun tarra "on aktivoitunut". Toki todellisuudessa takuun tulisi olla mennyt vain kastuneen osan / siihen yhteydessä olevien osalta mutta voi vaatia tappelua jotta homma hoituu.

kytkennät esim. spray öljyllä tai vaseliinilla.
Kuten edellä, jokainen tekee tavallaan mutta ainakaan itse en enää edes lupaa katsoa mitään sähköllä toimivaa kuntoon, jos sinne on ruiskittu ties mitä kuraa. Eli tehty kuten kehotat.
Ja tosiaan, jos piirilevyt eivät ole lakattuja niin ainoa oikea tapa suojata ne on lakkaus. Ei todellakaan mikään öljy tai muu täysin väärä tuote.

Vaseliini on lähempänä totuutta mutta liitin / liitosrasvaa on ihan valmiina tuotteena. Toisaalta niille on paikkansa (varsinkin al-liitoksissa) mutta rasva helposti kasvattaa ylimenovastusta joka taas ei ole toivottu asia.

Ja takuu menee näinkin.

Juu tuo mitä olisin ostamassa on IP56 ja sitten itse vielä jos laittaisin silikoonia läpivienteihin yms piuhat hyvin, niin kai sillä voisi ajella pienessä vesisateessa töihin.
Kannattaa sitten huomioida se, että mitä todennäköisemmin takuu on mennyttä kun alkaa silikonin kanssa pelaamaan. Laudasta riippuen kaikkia paikkoja voi olla haasteellista suojata ja onhan täällä ollut kuva esim moottorista, joka on saanut kosteutta.

Lisäksi kannattaa huomioida, ettei käytä etikkahappoa sisältäviä silikoneja. Pyrkivät aiheuttamaan tuhoa osalle metallipinnoista. Ja muutoinkin parempia tuotteita on.
 
Tervehdys! Nyt on ongelma on tuollainen gzr aähköpotkulauta ja takarengas puhki.. Sain sitten sisäkumin ja ulkokumin veke mut ei tohon saa millään uutta ulkokumia paikallee ei mene vanteelle millään ja sisäkumin laittaminen yhtä tuskaa.. sitten kun tuossa on tuo johto kiinni takarenkaassa ni homma ihan mahdoton ja en tiedä ottiko johto jo vahinkoakin tai miten vaikea noita on fiksata? Mietin menikö 500€ ostos nyt sit vaan roskiin?

saako tuohon mitenkään puhkeamatonta tilalle tai osaisko joku täällä vaihtaa rengasta?

gzr zon-e pro on malli.

hieman jo kyyneleet tässä valuu kun ensin kuoli omainen, sit auto lunarii ja nyt jos tuo lautakin vielä ni alkaa tuuri olla helvatun hieno.
 
Jokainen tavallaan mutta pienintäkään järkeä ei ole kastella yhtään ainoaa liitintä tai muutakaan sähköistä osaa. Kyllä se hapettuminen tapahtuu paljon nopeammin kuin vuosissa ja kun niitä sulavia liittimiäkin on täällä nähty niin todella auta jos ovat lisäksi hapettuneita.

Eikä joka laudassa läheskään ole lakattuja piirilevyjä joten ei se kosteus sielläkään oikeassa paikassa ole. Vetojen etäisyydetkin osin todella pieniä eli varsin pienellä saa aikaan ongelmia.

Lisäksi toki takuu katosi kun kastelee. Ei ole mikään uusi asia, että eri laitteissa on kosteuden indikoivia tarroja ja takuu oli siinä kun tarra "on aktivoitunut". Toki todellisuudessa takuun tulisi olla mennyt vain kastuneen osan / siihen yhteydessä olevien osalta mutta voi vaatia tappelua jotta homma hoituu.


Kuten edellä, jokainen tekee tavallaan mutta ainakaan itse en enää edes lupaa katsoa mitään sähköllä toimivaa kuntoon, jos sinne on ruiskittu ties mitä kuraa. Eli tehty kuten kehotat.
Ja tosiaan, jos piirilevyt eivät ole lakattuja niin ainoa oikea tapa suojata ne on lakkaus. Ei todellakaan mikään öljy tai muu täysin väärä tuote.

Vaseliini on lähempänä totuutta mutta liitin / liitosrasvaa on ihan valmiina tuotteena. Toisaalta niille on paikkansa (varsinkin al-liitoksissa) mutta rasva helposti kasvattaa ylimenovastusta joka taas ei ole toivottu asia.

Ja takuu menee näinkin.


Kannattaa sitten huomioida se, että mitä todennäköisemmin takuu on mennyttä kun alkaa silikonin kanssa pelaamaan. Laudasta riippuen kaikkia paikkoja voi olla haasteellista suojata ja onhan täällä ollut kuva esim moottorista, joka on saanut kosteutta.

Lisäksi kannattaa huomioida, ettei käytä etikkahappoa sisältäviä silikoneja. Pyrkivät aiheuttamaan tuhoa osalle metallipinnoista. Ja muutoinkin parempia tuotteita on.

Noi moottorikuvatkin pistäneenä pakko silti todeta että tullut vedettyä se 4v/3000km kyseisellä m365 prolla läpi vuoden sateista ja talvesta välittämättä, suihkun alla skuuttia pesien eikä skuutti ollut moksiskaan vaikkei kyseisessä mallissa ole edes IP-luokitusta. Eturenkaan laakeri pakotti avaamaan moottorin jolloin nuo ruostevauriotkin näkyivät muttei niilläkään tosiaan ollut mitään käytännön merkitystä. Toki on sitten käyttäjäkohtaista millaista elinikää noille skuuteille odottaa mutta kyllä noissa alle 500e malleissa viiden vuoden jälkeen alkaa akustakin paras vääntö meneen. Toki mun otoskoko on tasan yksi, skuuttimalleja on parempia ja huonompia mutta itse jättäisin noi omat virittelyt väliin ja ajelisin ihan normaalisti pikkusateessakin.
 
Noi moottorikuvatkin pistäneenä pakko silti todeta että tullut vedettyä se 4v/3000km kyseisellä m365 prolla läpi vuoden sateista ja talvesta välittämättä, suihkun alla skuuttia pesien eikä skuutti ollut moksiskaan vaikkei kyseisessä mallissa ole edes IP-luokitusta. Eturenkaan laakeri pakotti avaamaan moottorin jolloin nuo ruostevauriotkin näkyivät muttei niilläkään tosiaan ollut mitään käytännön merkitystä. Toki on sitten käyttäjäkohtaista millaista elinikää noille skuuteille odottaa mutta kyllä noissa alle 500e malleissa viiden vuoden jälkeen alkaa akustakin paras vääntö meneen. Toki mun otoskoko on tasan yksi, skuuttimalleja on parempia ja huonompia mutta itse jättäisin noi omat virittelyt väliin ja ajelisin ihan normaalisti pikkusateessakin.
Enpä muistanut, kuka laittoi mutta hienoa kun olet laittanut. Sen kaltaisilla kuvilla on kuitenkin enemmän arvoa vs sanallinen.

Faktaahan on se, että lautasi on sietänyt kovempiakin kelejä mutta tuohon kilometrimäärään niitä mahtuu silti rajallisesti. Varsin moni lauta kestää varmasti sadekelejä mutta kyse on siitä, missä kohdassa ongelmat tulevat esiin.
Ja faktaa myös se, että moottoriin menee ainakin osassa laudoista vettä. Ei välttämättä tuota heti ongelmia mutta mahdollisuus on ja kuvasi tosiaan todentaa sen. Se taas on oma asiansa, missä kohden moottorin osalta on ongelmia luvassa.

Faktaa taas ei ole se, että joka laudalla kannattaisi ajaa sateessa. Osaan vesi menee helpommin ja tuottaa ongelmia. Toisaalta pieni sade on helpompi vs reilusti vettä tiellä. Ja tosiaan, takuun saa kadotettua aika pienelläkin kastelulla.

M365 pron heikoin kohta lienee silti "mittaristo". Virtanapin ympäriltä pääsee vesi sisään ja suoraan piirilevylle. Vastaavasti akkua jne ei kyllä helpolla saa kasteltua. Mutta tämä taas on lautakohtaista, mitkä ovat ne herkimmät.

Omista virittelyistä sikäli samaa mieltä, että pitää tiedostaa vaikutus takuuseen. Mutta jos on pakko ajaa vesikeleillä niin tasapainoilua toki. Siis kunhan tosiaan ymmärtää sen, mitä kaikkea on tiivistettävä ja miten.

Joka tapauksessa on varsin älytöntä, ettei lautoja tehdä kestämään normaaleja olosuhteita. Hinta ei kuitenkaan merkittävästi nousisi siitä eikä tuottaisi kovinkaan suuria haasteita.
 
Jokainen tavallaan mutta pienintäkään järkeä ei ole kastella yhtään ainoaa liitintä tai muutakaan sähköistä osaa. Kyllä se hapettuminen tapahtuu paljon nopeammin kuin vuosissa ja kun niitä sulavia liittimiäkin on täällä nähty niin todella auta jos ovat lisäksi hapettuneita.

Eikä joka laudassa läheskään ole lakattuja piirilevyjä joten ei se kosteus sielläkään oikeassa paikassa ole. Vetojen etäisyydetkin osin todella pieniä eli varsin pienellä saa aikaan ongelmia.

Lisäksi toki takuu katosi kun kastelee. Ei ole mikään uusi asia, että eri laitteissa on kosteuden indikoivia tarroja ja takuu oli siinä kun tarra "on aktivoitunut". Toki todellisuudessa takuun tulisi olla mennyt vain kastuneen osan / siihen yhteydessä olevien osalta mutta voi vaatia tappelua jotta homma hoituu.


Kuten edellä, jokainen tekee tavallaan mutta ainakaan itse en enää edes lupaa katsoa mitään sähköllä toimivaa kuntoon, jos sinne on ruiskittu ties mitä kuraa. Eli tehty kuten kehotat.
Ja tosiaan, jos piirilevyt eivät ole lakattuja niin ainoa oikea tapa suojata ne on lakkaus. Ei todellakaan mikään öljy tai muu täysin väärä tuote.

Vaseliini on lähempänä totuutta mutta liitin / liitosrasvaa on ihan valmiina tuotteena. Toisaalta niille on paikkansa (varsinkin al-liitoksissa) mutta rasva helposti kasvattaa ylimenovastusta joka taas ei ole toivottu asia.

Ja takuu menee näinkin.


Kannattaa sitten huomioida se, että mitä todennäköisemmin takuu on mennyttä kun alkaa silikonin kanssa pelaamaan. Laudasta riippuen kaikkia paikkoja voi olla haasteellista suojata ja onhan täällä ollut kuva esim moottorista, joka on saanut kosteutta.

Lisäksi kannattaa huomioida, ettei käytä etikkahappoa sisältäviä silikoneja. Pyrkivät aiheuttamaan tuhoa osalle metallipinnoista. Ja muutoinkin parempia tuotteita on.

Koskaan ei ole helppoa siellä ilmeisesti? Aina pitää jotenkin saada se viimeinen sana ilmoille ja vielä jos nyt saisi samalla vastapuolen jotenkin "lytättyä", niin aina parempi :hmm:

Lähtökohtaisesti perus laudan omistaja ei tee omalle laudalleen yhtikäs mitään suojatoimenpiteitä ja laudalla ajellaan sateessa tai missä tahansa, sekä ladataan lautaa miten tahansa. Oma kommentti oli ns. pintaraapaisu aiheesta.

Nää piirilevyjen lakkaukset, liitinrasvat voi yleensä jättää vinkeistä suoraan pois. Koko laudan saa varmasti suojattua ihan oikeaoppisesti loppuun asti, jos on halua, hieman osaamista ja tietotaitoa hankittuna. En usko vaan, että täällä sellaiseen kukaan lähtee.

Omaan kommenttiin jokamiehen tavaksi käyttää spray-vaseliinia kytkennöissä on helppo ja halpa tapa. Tätä käytetään hyvin paljon esim. veneharrastajien keskuudessa, jos missä liitoksien suojaaminen pitää tehdä vaativien olosuhteiden vuoksi.

Liitinrasvat kun maksaa taas jälleen moninkertaisesti tähän halpaan spray-vaseliiniin nähden, joka tällöin edelleen vähentään perus lautailijan kiinnostusta tähän operaatioon ns. "oikeaoppisesti".

Lyhyesti siis omakin mielipide asiaan, että laudalla kuin laudalla kannattaa välttää kovassa sateessa ajamista ja jos haluaa suojata lautansa, niin se onnistuu kyllä pienimuotoisena toimenpiteenäkin esim. juuri läpivientien tiivistämisellä ja liitoksien suojaamisella. Tällä päästään jo hyvin pitkälle.
 
Enpä muistanut, kuka laittoi mutta hienoa kun olet laittanut. Sen kaltaisilla kuvilla on kuitenkin enemmän arvoa vs sanallinen.

Faktaahan on se, että lautasi on sietänyt kovempiakin kelejä mutta tuohon kilometrimäärään niitä mahtuu silti rajallisesti. Varsin moni lauta kestää varmasti sadekelejä mutta kyse on siitä, missä kohdassa ongelmat tulevat esiin.
Ja faktaa myös se, että moottoriin menee ainakin osassa laudoista vettä. Ei välttämättä tuota heti ongelmia mutta mahdollisuus on ja kuvasi tosiaan todentaa sen. Se taas on oma asiansa, missä kohden moottorin osalta on ongelmia luvassa.

Faktaa taas ei ole se, että joka laudalla kannattaisi ajaa sateessa. Osaan vesi menee helpommin ja tuottaa ongelmia. Toisaalta pieni sade on helpompi vs reilusti vettä tiellä. Ja tosiaan, takuun saa kadotettua aika pienelläkin kastelulla.

M365 pron heikoin kohta lienee silti "mittaristo". Virtanapin ympäriltä pääsee vesi sisään ja suoraan piirilevylle. Vastaavasti akkua jne ei kyllä helpolla saa kasteltua. Mutta tämä taas on lautakohtaista, mitkä ovat ne herkimmät.

Omista virittelyistä sikäli samaa mieltä, että pitää tiedostaa vaikutus takuuseen. Mutta jos on pakko ajaa vesikeleillä niin tasapainoilua toki. Siis kunhan tosiaan ymmärtää sen, mitä kaikkea on tiivistettävä ja miten.

Joka tapauksessa on varsin älytöntä, ettei lautoja tehdä kestämään normaaleja olosuhteita. Hinta ei kuitenkaan merkittävästi nousisi siitä eikä tuottaisi kovinkaan suuria haasteita.

No joo mikä nyt kenellekin on sitten paljon ja vähän kilometrejä. Itse arvelen että talven lämpötilavaihteluiden tuoma kondensio on moottorin kannalta suurin ongelma kuin sadevesi. On se moottori kuitenkin niin tiivis paketti ettei sinne sadevedet nyt kovin helposti eksy. Mitä normaalien olosuhteiden kestämiseen tulee niin sekin vähän näkökulmakysymys. Jos nyt oikeasti miettii kuinka monella ylipäätään skuutti jotenkin hajoaa niin väittäisin lukumäärän kuitenkin olevan aika pieni suhteessa käyttövolyymeihin. Sitten kun siitä yrittää laskea jotain kosteusvahinkoja niin mennään kyllä aika marginaaliin vaikka niiden tunnistaminen haastavaa onkin. Tästäkään ketjusta taida löytyä yhtään tarinaa. Lähinnä että jos nyt skuutit eivät kestäisi "normaaleja olosuhteita" niin niitä tarinoita pitäisi olla todella paljon enemmän. Skuutit ovat toki myös kehittyneet kun IP-luokitusta alkaa olemaan suurimmalla osalla skuuteista.
 
10x2.50x6.5 ollu ulkotengas tässä enää en jaksa tapella noiden sisäkumien kans niin saako tuohon umpinaisen kumin? E-wheels ainakin niin väittää et 10x2.50 menee tuohon? Eli 30min keittää ja hitosti liukastetta?
 

Liitteet

  • 7D348D89-55FA-431C-BA7D-2AEA68385821.jpeg
    7D348D89-55FA-431C-BA7D-2AEA68385821.jpeg
    245,1 KB · Luettu: 48
Alko kyllästyttää takarenkaan sisäkumin paikkaus ulkokumin irroitusoperaatioineen, niin kokeilin halvinta autonrenkaan paikkavaahtoa. Se ei ole tarkoitettu sisärenkaan paikkaukseen mutta toimii kuitenkin hyvin. Olen paikannut saman sisäkumin nyt jo 4-5 eri kertaa vaahdolla. Pullon paine riittää myös täyttämään renkaan piukaksi. Olen pitänyt paikkavaahtopulloa mukana reissussa, niin saa tienpäällä paikattua kätevästi, eikä tarvitse erikseen edes pumpata ilmaa.
 
Jos on kaksi skuuttimallia, joissa vaihtoehdot

36V akulla 500W / peak 850W
48V akulla 550W / peak 1100W

niin kuinka suuri tuo ero todellisuudessa on, jos jatkuvan tehon ero on kuitenkin vain 50W? Mitä tuo volttimäärä käytännössä tarkoittaa ja kuinka suuri merkitys asialla on? Molemmissa versioissa kuitenkin 15,6Ah. Jäin asiaa miettimään, kun sähköpuoli ei ole omaa osaamisaluetta.

Tehokkaammassa on tietenkin painoa enemmän + senttejä mitoissa myös enemmän, molemmat huono juttu.
 
Jos on kaksi skuuttimallia, joissa vaihtoehdot

36V akulla 500W / peak 850W
48V akulla 550W / peak 1100W

niin kuinka suuri tuo ero todellisuudessa on, jos jatkuvan tehon ero on kuitenkin vain 50W? Mitä tuo volttimäärä käytännössä tarkoittaa ja kuinka suuri merkitys asialla on? Molemmissa versioissa kuitenkin 15,6Ah. Jäin asiaa miettimään, kun sähköpuoli ei ole omaa osaamisaluetta.

Tehokkaammassa on tietenkin painoa enemmän + senttejä mitoissa myös enemmän, molemmat huono juttu.
36v * 15,6ah = 561Wh
48v * 15,6ah = 749Wh

Eli 48v mallissa isompi akku, eli pääsee kanssa pidemmälle. Toi n. 200wh erotus on jo ihan ok tossa kokoluokassa ja melkeen jättäsin ton 36v mallin ottamatta jos hintaeroa ei ihan kauheasti oo tai se paino ja kasvanu koko ei oo juurikaan este. 48v malli myös tehokkaampi oikeastaan jokasessa tilanteessa ja jaksaa mäetkin varmasti paremmin ylös.
 
36v * 15,6ah = 561Wh
48v * 15,6ah = 749Wh

Eli 48v mallissa isompi akku, eli pääsee kanssa pidemmälle. Toi n. 200wh erotus on jo ihan ok tossa kokoluokassa ja melkeen jättäsin ton 36v mallin ottamatta jos hintaeroa ei ihan kauheasti oo tai se paino ja kasvanu koko ei oo juurikaan este. 48v malli myös tehokkaampi oikeastaan jokasessa tilanteessa ja jaksaa mäetkin varmasti paremmin ylös.
Tuo kevyempi on 19kg ja painavampi 23kg. Olen "tottunut" skuuttiin jonka paino on 15kg ja toisaalta mielestäni 25kg lauta tuntuu nostettuna aivan järkyttävän painavalta rotjakkeelta.

Suurin ero mitoissa taitaa olla syvyysmitassa eli ohjaustanko on leveämpi tuossa tehokkaammassa (500 vs. 590mm). Se tuntuu aika merkittävältä, jos miettii laitteen kuljettamista auton takapenkillä tai paikallisliikenteessä (bussiin pitää mennä etuovesta ja kanniskella laitetta kapealla käytävällä... mahtaako tuota pystyä junassakaan järkevästi kuskaamaan kun nuo sarvet ei tuossa taitu alas niin kuin jossain "fiksussa" mallissa).

Edellisessä laudassa oli vain 430mm ohjaustanko. Tietty mitä pidempi tanko on, sitä vakaampi se on ajaa.

Ja sitten toisaalta se range. Tehokkaampi olisi tietty parempi. Valmistajan lupaukset rangesta näiden välillä on yllättävän vähän eroavat eli 60km vs. 70km (ja siitä pääsee ehkä kolmasosan-puolet mun elopainolla)...
 
Tuo kevyempi on 19kg ja painavampi 23kg. Olen "tottunut" skuuttiin jonka paino on 15kg ja toisaalta mielestäni 25kg lauta tuntuu nostettuna aivan järkyttävän painavalta rotjakkeelta.

Suurin ero mitoissa taitaa olla syvyysmitassa eli ohjaustanko on leveämpi tuossa tehokkaammassa (500 vs. 590mm). Se tuntuu aika merkittävältä, jos miettii laitteen kuljettamista auton takapenkillä tai paikallisliikenteessä (bussiin pitää mennä etuovesta ja kanniskella laitetta kapealla käytävällä... mahtaako tuota pystyä junassakaan järkevästi kuskaamaan kun nuo sarvet ei tuossa taitu alas niin kuin jossain "fiksussa" mallissa).

Edellisessä laudassa oli vain 430mm ohjaustanko. Tietty mitä pidempi tanko on, sitä vakaampi se on ajaa.

Ja sitten toisaalta se range. Tehokkaampi olisi tietty parempi. Valmistajan lupaukset rangesta näiden välillä on yllättävän vähän eroavat eli 60km vs. 70km (ja siitä pääsee ehkä kolmasosan-puolet mun elopainolla)...
Tuleeko sulla nosteltua sitä paljon? Tollanen 4kg painoero on vielä oikeasti aika mitätön, eikä näissä vehkeissä se ongelma nostamisen kanssa yleensä oo painosta kiinni, vaan siitä et mistä saa otteen parhaiten.

Mulla on 620mm tanko joka ei taitu. Junassa menee ongelmitta, bussiin tota ei tartte viedäkään kun sen korvikkeeks tää oma lauta on pitkälti hommattu. Tangon leveys joo tuo sitä kaivattua vakautta, ei tästä kauaakaan oo kun Xiaomia testailin pitkästä aikaa ja totesin sen ohjaustangon aivan naurettavan kapeaks, ja etenkin ton leveemmän jälkeen se tuntu tosi huteralta.

Valmistajan lupaukset on tunnetusti vähän mitä sattuu. Ajotyyli, paino, sää ja ihan kaikki oikeastaan vaikuttaa siihen rangeen. Mut ei se sitä tosiasiaa muuta et tolla 48v mallilla pääsee kuitenkin ihan tuntuvan määrän pidemmälle mitä tolla 36v, ja ajokokemuskin on varmaan mukavempi. Uskoisin et sellanen 25-30km on ihan realistinen odotus tolle 48v mallille rangen osalta, 36v mallilla nopeasti varmaan jäädään siihen pikkasen yli 20km pintaan.
 
Tuleeko sulla nosteltua sitä paljon? Tollanen 4kg painoero on vielä oikeasti aika mitätön, eikä näissä vehkeissä se ongelma nostamisen kanssa yleensä oo painosta kiinni, vaan siitä et mistä saa otteen parhaiten.

Mulla on 620mm tanko joka ei taitu. Junassa menee ongelmitta, bussiin tota ei tartte viedäkään kun sen korvikkeeks tää oma lauta on pitkälti hommattu. Tangon leveys joo tuo sitä kaivattua vakautta, ei tästä kauaakaan oo kun Xiaomia testailin pitkästä aikaa ja totesin sen ohjaustangon aivan naurettavan kapeaks, ja etenkin ton leveemmän jälkeen se tuntu tosi huteralta.
Nostelun määrä on suhteellinen. Skuutti kulkee mukana kaikkialle, oli kohteessa sitten hissi tai portaat. Jos mietin taaksepäin, yllättävän paljon olen viimeisen kahden vuoden sisällä joutunut tuota kanniskelemaan esim. portaissa. Ja sit toki autoon, bussiin jne.

Eteisessä on tällä hetkellä tuollainen 25kg painava vekotin, joka on ominaisuuksiltaan timanttia, mutta kooltaan aivan älyttömän epäkäytännöllinen. Mitoiltaan, ja myös painoltaan. Edellisen nostin yhdelläkin kädellä, tuo nousee hädin tuskin kahdella ja jos pitäisi yrittää saada nostettua lähes pystyasentoon kantoon jonkun syyn takia (esim. just paikallisbussiliikenteessä), vaikeaa on. Lisäksi edellisen käänsi kätevästi yhdellä jalalla pohjasta nostamalla. Mulla on hyvät jalkavoimat eikä tämä jättiläinen hievahdakaan. Tietty eroa on myös se, että tässä moottori on takana ja edellisessä se oli edessä.

Pidemmän rangen skuutti on/oli toiveissa juuri siksi, että välttyisi tuolta bussi-skuutti-yhdistelmältä. Alun perin ekan skuutin hankin kuitenkin juuri sitä varten, että se kulkee helposti myös paikallisbussissa, kun työmatka oli pitkä (35km) eikä bussi vienyt edes perille, vaan apostolinkyydiksi jäi vielä nelisen kilometriä per suunta. Tämä tilanne tuskin toistuu enää, mutta jotenkin sitä aina haluaa varautua.

Tarkoitus on, että lauta palvelee kätevää liikkumista kaupungissa paikasta toiseen sekä myös kaupungilla siten, että se kulkee kaupoissa, lääkärissä jne. mukanani kuten edellinenkin. Ja palvelee myös liikkumista jossain toisessa kaupungissa, johon kulkupelinä on yleensä kaukojuna. Näitä matkoja on harvoin, mutta silloin kun on, haluaisi matkustamiselta kuitenkin sujuvuutta. Muutakin matkatavaraa on yleensä mukana.

Oman kokemuksen mukaan skuutit herättää usein pahaa verta paikallisjunissa, koska niiden kanssa kilpaillaan eteisten ja vaunujen lastenvaunu- ja pyöräpaikoista. Kaukojunassa taas edellinen pieni skuutti mahtui just ja just IC:n pöytäpaikan kohdalle taitettuna... Tarkistelin, niin IC:ssä käytävän leveys on just se 59 ja Pendossa 61 senttiä. Heh.

Tosi kyllä on, että kapea ohjaustanko on erittäin epävakaa ja minkäänlaisen suuntamerkin näyttäminen kädellä vanhan skuutin kanssa oli mahdotonta. Miksi MIKSI näihin ei voi tehdä taitettavia sarvia, kuten E-Wayn uusissa malleissa on... En nimittäin haluaisi ostaa E-Wayta
 
Hei nyt tarviis apuja kumpi lauta ois parempi molemmat lähes samoissa hinnoissa. Niu KQi3 Pro Vai Segway-Ninebot Kickscooter F2 Pro.
 
Nyt kyllä pakko antaa isot risut e-wheelsille. Toimittivat laudan, laudassa vika joka todetaan muutaman ajelun jälkeen muutaman päivän sisällä laudan saapumisesta. Tehdään reklamaatio ja lauta lähtee takaisin. Lautaan pitäisi vaihtaa emolevy, mutta sellaista ei ole eikä tietoa milloin saisi, silti ei kuulemma mitenkään voi tarjota mitään vastaavaa tai parempaa tilalle eikä kauppojen peruminenkaan onnistu... onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin kuluttaja-asiamieheltä kysellä mielipidettä?
 
onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin kuluttaja-asiamieheltä kysellä mielipidettä?
Se olis varmaan oikea osoite tässä tilanteessa. Tietty eiväthän hekään voi määrätä liikettä toimimaan tietyllä tavalla, mutta suosituksia voivat antaa ja lisäohjeita tilanteeseen. Et nimittäin liene edes ensimmäinen, joka on heihin yhteydessä E-Wheelsiin liittyen, koska ei ole valitettavasti ensimmäinen näin hoidettu keissi, josta kuulen tähän lafkaan liittyen (siis että varaosia ei saa ja eivät suostu kaupan purkuun).
 
En varmaan hirveästi stressaisi tangon leveydestä, sen voi kuitenkin vaihtaa jälkikäteen itse kun vaan jaksaa etsiä sopivan metalliputken.
 
En varmaan hirveästi stressaisi tangon leveydestä, sen voi kuitenkin vaihtaa jälkikäteen itse kun vaan jaksaa etsiä sopivan metalliputken.
On siinä silti oma hommansa. Enkä ole oikein muutenkaan kustomointia harrastava jolloin tuollainen olisi pikkujuttu. Arvostan helppoutta ja toimintavarmuutta sekä sitä, että lauta on sellaisenaan käyttökelpoinen.

Ja vielä muutenkin arveluttaa tuo HX X9. Kaikista laudoistahan sitä suurin piirtein on huonoja kokemuksia netissä, mutta tästä ei oikein ole niitä hyviäkään. Lisäksi valmistaja antaa sille vain vuoden takuun ja akulle puoli vuotta, mitä en pidä hyvänä signaalina...

Ninebotin G30 en ollut ajatellut ostaa, kun mallilla on jo ikää, mutta vaihtoehdot tuntuu kaikessa runsaudessaan olevan silti aika vähissä (mallien fyysinen koko kasvaa jatkuvasti vähän kuin puhelimissakin) ja tuosta on yllättävän harvalla pahaa sanottavaa.

Tai sit joku Niu KQi3 Pro. Mut sekin on yli 20kg.
 
Nostelun määrä on suhteellinen. Skuutti kulkee mukana kaikkialle, oli kohteessa sitten hissi tai portaat. Jos mietin taaksepäin, yllättävän paljon olen viimeisen kahden vuoden sisällä joutunut tuota kanniskelemaan esim. portaissa. Ja sit toki autoon, bussiin jne.

Eteisessä on tällä hetkellä tuollainen 25kg painava vekotin, joka on ominaisuuksiltaan timanttia, mutta kooltaan aivan älyttömän epäkäytännöllinen. Mitoiltaan, ja myös painoltaan. Edellisen nostin yhdelläkin kädellä, tuo nousee hädin tuskin kahdella ja jos pitäisi yrittää saada nostettua lähes pystyasentoon kantoon jonkun syyn takia (esim. just paikallisbussiliikenteessä), vaikeaa on. Lisäksi edellisen käänsi kätevästi yhdellä jalalla pohjasta nostamalla. Mulla on hyvät jalkavoimat eikä tämä jättiläinen hievahdakaan. Tietty eroa on myös se, että tässä moottori on takana ja edellisessä se oli edessä.

Pidemmän rangen skuutti on/oli toiveissa juuri siksi, että välttyisi tuolta bussi-skuutti-yhdistelmältä. Alun perin ekan skuutin hankin kuitenkin juuri sitä varten, että se kulkee helposti myös paikallisbussissa, kun työmatka oli pitkä (35km) eikä bussi vienyt edes perille, vaan apostolinkyydiksi jäi vielä nelisen kilometriä per suunta. Tämä tilanne tuskin toistuu enää, mutta jotenkin sitä aina haluaa varautua.

Tarkoitus on, että lauta palvelee kätevää liikkumista kaupungissa paikasta toiseen sekä myös kaupungilla siten, että se kulkee kaupoissa, lääkärissä jne. mukanani kuten edellinenkin. Ja palvelee myös liikkumista jossain toisessa kaupungissa, johon kulkupelinä on yleensä kaukojuna. Näitä matkoja on harvoin, mutta silloin kun on, haluaisi matkustamiselta kuitenkin sujuvuutta. Muutakin matkatavaraa on yleensä mukana.

Oman kokemuksen mukaan skuutit herättää usein pahaa verta paikallisjunissa, koska niiden kanssa kilpaillaan eteisten ja vaunujen lastenvaunu- ja pyöräpaikoista. Kaukojunassa taas edellinen pieni skuutti mahtui just ja just IC:n pöytäpaikan kohdalle taitettuna... Tarkistelin, niin IC:ssä käytävän leveys on just se 59 ja Pendossa 61 senttiä. Heh.

Tosi kyllä on, että kapea ohjaustanko on erittäin epävakaa ja minkäänlaisen suuntamerkin näyttäminen kädellä vanhan skuutin kanssa oli mahdotonta. Miksi MIKSI näihin ei voi tehdä taitettavia sarvia, kuten E-Wayn uusissa malleissa on... En nimittäin haluaisi ostaa E-Wayta
Mulla on itellä 35kg painonen vehje, olihan se aluks tosi epäkäytännöllinen nostella mut kun tekniikan hiffas niin siitä tuli siedettävä. Pahimmillaan kantanu neloskerrokseen rappukäytävässä, toki jos ite asuisin niin ylhäällä niin miettisin kahdesti onko kuinka käytännöllinen, mut omat yhdet kierreportaat menee vielä ongelmitta. Enkä mä edes käy salilla tai mitään, tai oo kovin isokokonen muutenkaan. Sen koon kanssa oppii myös elämään siinä mielessä et alkaa hahmottamaan et millasessa tilassa sitä on järkeä yrittää kääntää tai muutenkaan sählätä. Jalalla tätä ei toki nostella, mut tarvittaessa ottaa perästä kiinni ja nostaa siitä takarengasta ja kääntää sit siitä.

Painosta ja koosta huolimatta toi lauta on mulla just nimenomaan toimittanu sitä virkaa et siirryn paikasta toiseen ja pystyn sitä vielä kuljettamaan mukana kaupoissa yms ongelmitta. Pienempiin liikkeisiin en välttämättä ihan mukanani roudaa, vaan jätän siihen sisäänkäynnin holleille. Nyt tälleen kivoilla kesäkeleillä mä pystyn sen junankin halutessani skippaamaan ja ajelemaan vaikka Vantaalta Helsinkiin ja takas ilman et menee taluttamiseks missään kohtaa.

Ja rehellisesti sanottuna mua ei ihan kauheasti kiinnosta mitä kukakin on mieltä siitä et jos mä ton laudan otan junaan tai metroon. Tilan puolesta se vie aikalailla tismalleen saman tilan kun se pyöräkin, todnäk jopa vähemmän koska kapeampi tanko. Et jos joku spandexäijä haluaa alkaa silmiänsä pyörittelemään kun oon vieny sen pyöräpaikan niin siinäs sit pyörittelee, mä oon kuitenkin ihan oikeassa paikassa sen lautani kanssa siinä vaiheessa kuitenkin. Lastenrattaatkaan ei nyt ihan kauheasti kiinnosta ihan rehellisesti sanottuna kun ei sekään varsinaisesti oma ongelma ole. Toki mä aina koitan viedä mahdollisimman pienen tilan ja annan tilaa muille jos vaan pystyn, mut jos joku yrittää jollain keksityllä etuoikeudella saada sen oman mankelinsa tai rattaansa siihen missä mä satun olemaan ja on sitä mieltä et mulla ei oo oikeutta olla siinä, niin aika hyvin saa perustella näkemyksensä ja näyttää jotain faktaakin siihen perusteeks perään et miks mä en siinä saa olla ja minkä takia mun pitäis se paikka hänelle antaa. En usko et näin tulee tapahtumaan ja yhtäkään tällästä tilannettakaan ei oo onneks ollut.

Toki toi ylempi on lähijunista. Kaukojunaan en oo roudannut mitään sähkövehjettä enkä usko et ihan heti tuun myöskään niin tekemään, sillä siellä on jo sit vähän tiukemmat noi säännöt et mitä saa missäkin olla.

Mitä noihin taitettaviin ohjaustankoihin tulee, niin mun laudassa oli vakiona sellaset. En muista monta kertaa ne oikeasti edes taitoin, mut ihan yhden käden sormilla laskettavan määrän kuitenkin. Samasta syystä vaihdoin ne sit ihan perinteiseen pyörän tankoon, koska se taittomahdollisuus ei tuonu mulle mitään muuta kun epävarmuutta siitä jos vaikka sattuukin kesken ajon taittumaan koko paska kasaan, niin siinä ollaan sit turvallaan hyvin nopeasti. Toki mallista riippuen se voi olla ihan käteväkin, se oma oli ruuvattava ja oli sit sen kiertämisen takia just aika epäkäytännöllinen.

Mut toi kannettavuus vs range tulee olemaan aina se kompromissikysymys näissä vehkeissä. Ei oo olemassa laitetta joka on kevyt ja pitkällä rangella, vaikkakin 18650 kennoista siirtyminen 21700 kennoihin toi tähän asiaan vähän helpotusta. Se akku kanssa pitää saada jonnekkin säilöön, ja se on isommissa laudoissa aina poikkeuksetta siellä dekin alla, ja siinäkin on sellanen ongelma et mitä isompi akku niin sitä enemmän kennoja. Kokokin kasvaa samalla kun range ja se vaan pitää tehä se valinta et mistä on valmis tinkimään ja mikä on itelle se kultanen keskitie. Mulle se on about just toi koko mikä on vielä nipinnapin handlattavissa, mut tota isompaa lautaa tuskin tuun ostamaan.
 
Mulla on itellä 35kg painonen vehje, olihan se aluks tosi epäkäytännöllinen nostella mut kun tekniikan hiffas niin siitä tuli siedettävä. Pahimmillaan kantanu neloskerrokseen rappukäytävässä, toki jos ite asuisin niin ylhäällä niin miettisin kahdesti onko kuinka käytännöllinen, mut omat yhdet kierreportaat menee vielä ongelmitta. Enkä mä edes käy salilla tai mitään, tai oo kovin isokokonen muutenkaan. Sen koon kanssa oppii myös elämään siinä mielessä et alkaa hahmottamaan et millasessa tilassa sitä on järkeä yrittää kääntää tai muutenkaan sählätä. Jalalla tätä ei toki nostella, mut tarvittaessa ottaa perästä kiinni ja nostaa siitä takarengasta ja kääntää sit siitä.

Painosta ja koosta huolimatta toi lauta on mulla just nimenomaan toimittanu sitä virkaa et siirryn paikasta toiseen ja pystyn sitä vielä kuljettamaan mukana kaupoissa yms ongelmitta. Pienempiin liikkeisiin en välttämättä ihan mukanani roudaa, vaan jätän siihen sisäänkäynnin holleille. Nyt tälleen kivoilla kesäkeleillä mä pystyn sen junankin halutessani skippaamaan ja ajelemaan vaikka Vantaalta Helsinkiin ja takas ilman et menee taluttamiseks missään kohtaa.

Ja rehellisesti sanottuna mua ei ihan kauheasti kiinnosta mitä kukakin on mieltä siitä et jos mä ton laudan otan junaan tai metroon. Tilan puolesta se vie aikalailla tismalleen saman tilan kun se pyöräkin, todnäk jopa vähemmän koska kapeampi tanko. Et jos joku spandexäijä haluaa alkaa silmiänsä pyörittelemään kun oon vieny sen pyöräpaikan niin siinäs sit pyörittelee, mä oon kuitenkin ihan oikeassa paikassa sen lautani kanssa siinä vaiheessa kuitenkin. Lastenrattaatkaan ei nyt ihan kauheasti kiinnosta ihan rehellisesti sanottuna kun ei sekään varsinaisesti oma ongelma ole. Toki mä aina koitan viedä mahdollisimman pienen tilan ja annan tilaa muille jos vaan pystyn, mut jos joku yrittää jollain keksityllä etuoikeudella saada sen oman mankelinsa tai rattaansa siihen missä mä satun olemaan ja on sitä mieltä et mulla ei oo oikeutta olla siinä, niin aika hyvin saa perustella näkemyksensä ja näyttää jotain faktaakin siihen perusteeks perään et miks mä en siinä saa olla ja minkä takia mun pitäis se paikka hänelle antaa. En usko et näin tulee tapahtumaan ja yhtäkään tällästä tilannettakaan ei oo onneks ollut.

Toki toi ylempi on lähijunista. Kaukojunaan en oo roudannut mitään sähkövehjettä enkä usko et ihan heti tuun myöskään niin tekemään, sillä siellä on jo sit vähän tiukemmat noi säännöt et mitä saa missäkin olla.

Mitä noihin taitettaviin ohjaustankoihin tulee, niin mun laudassa oli vakiona sellaset. En muista monta kertaa ne oikeasti edes taitoin, mut ihan yhden käden sormilla laskettavan määrän kuitenkin. Samasta syystä vaihdoin ne sit ihan perinteiseen pyörän tankoon, koska se taittomahdollisuus ei tuonu mulle mitään muuta kun epävarmuutta siitä jos vaikka sattuukin kesken ajon taittumaan koko paska kasaan, niin siinä ollaan sit turvallaan hyvin nopeasti. Toki mallista riippuen se voi olla ihan käteväkin, se oma oli ruuvattava ja oli sit sen kiertämisen takia just aika epäkäytännöllinen.

Mut toi kannettavuus vs range tulee olemaan aina se kompromissikysymys näissä vehkeissä. Ei oo olemassa laitetta joka on kevyt ja pitkällä rangella, vaikkakin 18650 kennoista siirtyminen 21700 kennoihin toi tähän asiaan vähän helpotusta. Se akku kanssa pitää saada jonnekkin säilöön, ja se on isommissa laudoissa aina poikkeuksetta siellä dekin alla, ja siinäkin on sellanen ongelma et mitä isompi akku niin sitä enemmän kennoja. Kokokin kasvaa samalla kun range ja se vaan pitää tehä se valinta et mistä on valmis tinkimään ja mikä on itelle se kultanen keskitie. Mulle se on about just toi koko mikä on vielä nipinnapin handlattavissa, mut tota isompaa lautaa tuskin tuun ostamaan.
Mulla on tosiaan huonoja kokemuksia lähijunista, milloin kukakin pyöräilijä tai vaunujen kanssa liikkuva on tullut niuhottamaan, että painuhan helvettiin lautoinesi. En tahallisesti vie tilaa, mutta kyllä se ärsyttää, kun meillä kaikilla on kuitenkin yhtäläinen oikeus matkustaa ja itselleni skuutti on sairauden takia lähes apuvälinetasoinen laite liikkumiseen. Kaikki sairaudet ei vaan näy päälle päin ja harvoin jaksaa alkaa väittelemään.

Mutta ostinpa tänään kuitenkin sitten tuon Niu KQi3 Maxin. Eräässä liikkeessä oli sattumalta mahdollisuus koeajoon ja kokemus miellytti siinä määrin, että lähti matkaan, eikä 21kg painokaan tässä laudassa tuntunut lopulta ylivoimaiselta. Kai se on se painon jakautuminen. Jonkinlainen kompromissiratkaisuhan tämä taas on, kun täydellisesti sopivaa ei tuntunut löytyvän, mutta menopeli on siinä määrin tarpeellinen että ilmankaan ei pärjää. Ensi vuonna voi sitten katsoa taas mahdollisia uusia malleja, jos tähän ei jostain syystä ole tyytyväinen.

HX X9 hautasin lopullisesti kuultuani tänään maahantuojalta, että sen takuuhuolto ei järjesty tarvittaessa lainkaan Suomessa, vaan lauta lähtee ulkomaille.
 
Saako tälläisiä tuoda suomeen ? 8kW , 0-100km/h 6 sec, 160km/h


Katu-uskottava !
Tottakai saa. Eri asia sit saatko julkisilla teillä ajella, siihen vastaus on sit ei.

Noita joskus tullu ihmeteltyä ja mietittyä et eikö tolla hinnalla ja koolla olis oikeasti sama vaan ostaa se moottoripyörä. Veikkaisin et kans vähän turvallisempi, vaikka toi onkin kooltaan jo aika lähellä prätkää. 15k tosta vaatii kyllä jo sen et omistaa sitä löysää sen verran et kaikki muu on jo hankittu ja sit katellaan näitä täysin järjenvastasia asioita.

Mut tää nyt toki oli vaan huumoriheitto kuitenkin, mut jotkut noitakin kuitenkin ostaa.
Mulla on tosiaan huonoja kokemuksia lähijunista, milloin kukakin pyöräilijä tai vaunujen kanssa liikkuva on tullut niuhottamaan, että painuhan helvettiin lautoinesi. En tahallisesti vie tilaa, mutta kyllä se ärsyttää, kun meillä kaikilla on kuitenkin yhtäläinen oikeus matkustaa ja itselleni skuutti on sairauden takia lähes apuvälinetasoinen laite liikkumiseen. Kaikki sairaudet ei vaan näy päälle päin ja harvoin jaksaa alkaa väittelemään.

Mutta ostinpa tänään kuitenkin sitten tuon Niu KQi3 Maxin. Eräässä liikkeessä oli sattumalta mahdollisuus koeajoon ja kokemus miellytti siinä määrin, että lähti matkaan, eikä 21kg painokaan tässä laudassa tuntunut lopulta ylivoimaiselta. Kai se on se painon jakautuminen. Jonkinlainen kompromissiratkaisuhan tämä taas on, kun täydellisesti sopivaa ei tuntunut löytyvän, mutta menopeli on siinä määrin tarpeellinen että ilmankaan ei pärjää. Ensi vuonna voi sitten katsoa taas mahdollisia uusia malleja, jos tähän ei jostain syystä ole tyytyväinen.

HX X9 hautasin lopullisesti kuultuani tänään maahantuojalta, että sen takuuhuolto ei järjesty tarvittaessa lainkaan Suomessa, vaan lauta lähtee ulkomaille.
Aika jännä, mulla ei oo kukaan koskaan sanonu mitään jos oon laudan kanssa junassa tjsp. Korkeintaan joku uteliaisuuttaan tulee kysymään jotain siihen lautaan liittyen. Enkä mä usko et niin pelottavaltakaan näytän etteikö joku elämänvalintojansa kyseenalastava ärtyny perhemamma uskaltais päätään aukoa jos kokee tarpeelliseks. Toisaalta sit taas PKS junissa varmaan on isompiakin murheita ku minä laudan kanssa, et oon toisaalta varmaan sieltä positiivisemmasta päästä kuitenkin. Ei sitä joo oikeasti asiasta jaksais väitellä kummosemmin mut väittelykshän se väkisinkin menis jos joku käskee siirtymään ja sit mä en siirrykkään. Toki voin sen junamatkan ajan sit vääntää asiasta jos ei fiksumpaakaan tekemistä oo, en vaan usko et siinä oikeasti kummankaan mieli asian suhteen muuttuis, sen mielestä mä edelleen olisin se mulkku joka vie sen vaunujen/konkelin paikan ja se olis edelleen mun mielestä se vitun ärsyttävä ihminen joka jostain syystä ajattelee et sillä on jotain etuoikeuksia muhun verrattuna, vaikka ollaan kyllä tismalleen samalla viivalla mun näkökulmasta.

Vähän sama ku viime kesänä paikallisessa Prismassa käveli pari kertaa ohi joku mamma joka jokasella kerralla tokas perään et "ei noita saa tuoda kauppaan" ja samalla suurinpiirtein juos toiselle puolelle koko hehtaarihallia karkuun. Tänkin kanssa olisin voinut käydä sen keskustelun et mistäs lähtien sen omat perseestä nykästyt säännöt yliajaa sen mitä se kauppa ite on laittanu säännöikseen, mut sit taas toisaalta tästä pääsee siihen pointtiin et väittelyn lopputuloksena harvemmin on se et jompikumpi muuttaa kantaansa, et sinällänsä se on aikamoista ajanhukkaa suurimman osan ajasta ja ei johda mihinkään muuhun kun molemminpuoleiseen vitutukseen.

Mut hyvä et lauta kuitenkin löyty. Niu on saanu aika hyvää palautettua noista KQi 3 laudoista ja siinä ei ihan kauheita puutoksia pitäis olla. Tuplalevyjarrut tuo aika paljon lisää pysähtymisvoimaa ja akkukin inasen isompi mitä Max G30.
 
Se on siinä ja kaksi päivää meni tuon tubeless renkaan kanssa tapellessa.

Koko homma lähti venttiilistä liikkeelle, kun se oli murtunut vanteen juuresta ja päästi kaikki ilmat hetkessä siitä ulos.

Otin alle 1k ajetusta GEN1 moottorista renkaan irti ja laitoin sen eteen.

Nyt rengas on vaihdettu ja se vaati vielä vanteen tarkan puhdistamisen sisältä hiekkapaperilla ja dremelin laikalla kaikesta paskasta, ennen kuin homma lähti toimimaan.

Ensimmäisellä kerralla kumi ei paukahtanut kunnolla vanteelle huoltoaseman pumpulla, mutta seuraavalla kerralla paukahti, kun vanne oli puhdistettu kunnolla.

Koska homma lipesi heti aluksi käsistä, niin tietenkin vaihdoin samalla kertaa myös uudet laakerit.

Lisäsin tuohon alimmaksi varoituksena kauhukuvan miltä tubeless kumi näyttää sisältä kun sinne on ruiskutettu fillareille tarkoitettua paikkavaahtoa ja sen lisäksi ainakin kolme kertaa paikkauslitkua.

Olin silloin vielä uusi skuutin käyttäjä ja näppäränä ajattelin paikkavaahdottaa renkaan, estämään tulevia paikkaustarpeita, enkä tiennyt, että renkaan sisällä on valmiiksi geelipatja.

Ehkä opin tästä jotain, mutta tilaan jo valmiiksi koko renkaan jarrurumpuineen komeroon odottamaan seuraavaa kertaa
1f601.png



DSC06065.JPG


355335185_10160863412219295_5543848580318768060_n.jpg
 
Mut hyvä et lauta kuitenkin löyty. Niu on saanu aika hyvää palautettua noista KQi 3 laudoista ja siinä ei ihan kauheita puutoksia pitäis olla. Tuplalevyjarrut tuo aika paljon lisää pysähtymisvoimaa ja akkukin inasen isompi mitä Max G30.
Ainoat puutteet on oikeastaan parempi vesitiiviys (IPX5:ää kaivaten, tässä on "vain" IP54, mutta niin oli vanhassakin...) ja jousituksia ei tietenkään ole. Siihen nähden että tämä maksaa saman verran kuin G2, olisi saanut olla. Ja laturi on valtava mötikkä, kun Nineboteissa riittää pelkkä piuha. Mut harvemmin sitä varmaan tarvitsee mukana pitää, jos tällä pääsisi edes puolet siitä mitä luvataan (eli vaikka sen 30km). Niin ja no oishan se kiva jos saisi sen US-nopeuden unlockattua, mutta eipä noita Ninebottejakaan helpolla enää saa kovempaa kulkemaan.

Rider Guiden arvostelu oli ainakin ihan positiivinen tästä ja en itse asiassa ole kuullut äänekkäitä valituksia Niun omistajilta. Myyjä sanoi, ettei ole paljon takuuhuoltoja tarvinnut tehdä ja että porukka on ollut tyytyväistä. Eikä välttämättä ollut edes myyntipuhetta, kun Verkkiksen palautusprossa on ainakin toistaiseksi pyöreä nolla ja huollotkin vain 5%.
 
Se on siinä ja kaksi päivää meni tuon tubeless renkaan kanssa tapellessa.

Koko homma lähti venttiilistä liikkeelle, kun se oli murtunut vanteen juuresta ja päästi kaikki ilmat hetkessä siitä ulos.

Otin alle 1k ajetusta GEN1 moottorista renkaan irti ja laitoin sen eteen.

Nyt rengas on vaihdettu ja se vaati vielä vanteen tarkan puhdistamisen sisältä hiekkapaperilla ja dremelin laikalla kaikesta paskasta, ennen kuin homma lähti toimimaan.

Ensimmäisellä kerralla kumi ei paukahtanut kunnolla vanteelle huoltoaseman pumpulla, mutta seuraavalla kerralla paukahti, kun vanne oli puhdistettu kunnolla.

Koska homma lipesi heti aluksi käsistä, niin tietenkin vaihdoin samalla kertaa myös uudet laakerit.

Lisäsin tuohon alimmaksi varoituksena kauhukuvan miltä tubeless kumi näyttää sisältä kun sinne on ruiskutettu fillareille tarkoitettua paikkavaahtoa ja sen lisäksi ainakin kolme kertaa paikkauslitkua.

Olin silloin vielä uusi skuutin käyttäjä ja näppäränä ajattelin paikkavaahdottaa renkaan, estämään tulevia paikkaustarpeita, enkä tiennyt, että renkaan sisällä on valmiiksi geelipatja.

Ehkä opin tästä jotain, mutta tilaan jo valmiiksi koko renkaan jarrurumpuineen komeroon odottamaan seuraavaa kertaa
1f601.png



DSC06065.JPG


355335185_10160863412219295_5543848580318768060_n.jpg

Teemaan liittyen tuli sattumalta kans VoroMotorsin rengastyyppien vertailuvideossa vastaan etteivät suosittele paikkavaahtoa tubelessiin sen takia kun se voi huonoimmassa tapauksessa "sulauttaa" rengasta vanteeseen joka tekee vaihtamisesta hankalampaa ja voi pahimmillaan tarkoittaa että joutuu vaihtaan vanteen samalla kun vaihtaa rengasta. Mistään muualta en ole tuommoisesta kuullut eli onkohan nyt sit kuinka todennäköinen skenaario.




Itse kun en ole tubeless rengasta vielä koskaan skuuttiin vaihtanut niin tyhmä kysymys nouseeko toi ihan vaikka tommosella Xiaomin pumpulla ns. paineistettuna vanteelle vai tarvitseeko toi jotain tehokkaampaa pumppua tai muita lisävarusteita (kuten Napsautin)?
 
Viimeksi muokattu:
Teemaan liittyen tuli sattumalta kans VoroMotorsin rengastyyppien vertailuvideossa vastaan etteivät suosittele paikkavaahtoa tubelessiin sen takia kun se voi huonoimmassa tapauksessa "sulauttaa" rengasta vanteeseen joka tekee vaihtamisesta hankalampaa ja voi pahimmillaan tarkoittaa että joutuu vaihtaan vanteen samalla kun vaihtaa rengasta. Mistään muualta en ole tuommoisesta kuullut eli onkohan nyt sit kuinka todennäköinen skenaario.
Sulattamisesta en tiedä mutta auton renkaiden osalta on useammassa paikassa kehotettu välttämään paikkavaahtoja. Ensisijaisesti tekevät kuulemma paikkaamisesta vaikeaa tai mahdotonta mutta myös se on mainittu, että sotkun siivoaminen ei ole mikään mukava homma.
Omakohtaista kokemusta ei siis ole itselläkään mutta sama vastaus / kommentti on kuitenkin tullut vastaan useasti.
 
...Itse kun en ole tubeless rengasta vielä koskaan skuuttiin vaihtanut niin tyhmä kysymys nouseeko toi ihan vaikka tommosella Xiaomin pumpulla ns. paineistettuna vanteelle vai tarvitseeko toi jotain tehokkaampaa pumppua tai muita lisävarusteita (kuten se joku vaahtosammuttimelta näyttävä täälläkin joskus mainittu)?
Ei nouse Xiaomin akkukompuralla ja ei ainakaan minun jalkapumpulla. Ilmaa pitää saada todella nopeassa tahdissa sisälle.

Kävin tänään ensin fillarilikkeessä, jossa yrittivät saada 13 barin paineilmalla kumin nousemaan vanteelle, mutta ei noussut.

Kävin siitä suoraan huoltoasemalla ja siellä kumi poksahti vanteelle, mutta kotona huomasin saippuavedellä, että kummallakin puolella vannetta oli kaksi vuotokohtaa.

Sitten taas kumi irti vanteelta (on muuten vittumaista puuhaa vaikka on 3 isoa rengasrautaa sekä 2 puristinta), hiekkapaperia käteen ja lopuksi dremelin laikalla vanteen kunnollinen ja tarkka siistiminen.

Taas kumi kiinni ja uusi käynti huoltoasemalla. Otin mukaan saippuavettä suihkepullossa, venttiilin sielun irti, saippuaveden suihkuttelua ja sitten ilmaa voimalla sisälle.

Paineilma vaan suhisi renkaan ja vanteen läpi, mutta kun jonkin aikaa olin pompotellut ja rutistellut rengasta ympäriinsä ja saippuavesi vähän haihtunut, niin sitten alkoi tapahtumaan.

Kumi paukahti vanteelle ja vain yhdestä kohdasta tuli hiljakseen kuplia. Enempää kuin 8 baria en uskaltanut laittaa, mutta se oli välttämätöntä kumin paikoilleen saamiseksi.

Annoin renkaan olla kotona pari tuntia paikoillaan tekemättä mitään ja ihmeekseni renkaassa oli vielä tasan 2 baria ilmaa (lähtiessä huoltoasemalta oli 3,5 baria).

Nyt rengas vuotaa jonkin verran yhdestä kohtaa, mutta ajattelin huomenna käydä ajelemassa ja toivoa, että kumi asettuisi kunnolla paikoilleen ja jos ei asetu, laitan litkua sisään tiivistämään loputkin ongelmakohdat.
 
Sulattamisesta en tiedä mutta auton renkaiden osalta on useammassa paikassa kehotettu välttämään paikkavaahtoja. Ensisijaisesti tekevät kuulemma paikkaamisesta vaikeaa tai mahdotonta mutta myös se on mainittu, että sotkun siivoaminen ei ole mikään mukava homma.
Omakohtaista kokemusta ei siis ole itselläkään mutta sama vastaus / kommentti on kuitenkin tullut vastaan useasti.

Joo sotkuhan on varmaa mutta mulle tossa oli uutta että voisi johtaa tilanteeseen jossa sitä ei saisi jotenkin siivottua ja lähtisi oikeasti vannekin vaihtoon. Sinänsä tuli yllätyksenä kun aikoinaan slimen laittamista arvoin niin suositus nimenomaan oli että toimii parhaiten tubeless renkaalla ja onhan toi pyöräilymaailmassakin nimenomaan sisäkumittomiin suunniteltu. Auto on tietty sitten vielä oma lukunsa kun slimen sotkun määrä on varmaankin ihan eri kertaluokassa.
 
Morjesta,

Olen nyt yrittänyt etsiä foorumeilta ja netistä tietoa että mikä on se oikeasti hyvä ja laadukas sähköpotkulauta, tuntuu olevan hankalampi homma. Olisiko täällä ammattilaisia kertomaan että mikä kannattaisi ostaa, budjetti oli aluksi 500e, mutta venytin sitä tonniin, ymmärrettyäni että sillä ei välttämättä laadukasta peliä saa, en tiedä riittääkö tämäkään. Vaihtoehtoja tuntuu olevan loputtomasti, alkuun pidin kriteerinä että olisi jousitus koska kerran olen TIER:llä ajanut ja se oli kovaa kyytiä ja varsin epämukavaa, onkohan se samanlaista näillä kaikilla? Toisena kriteerinä toimintamatka saisi olla tottakai mahd pitkä ja tehoa sen verran ettei hyydy joka nyppylään. Tottakai laatu ja kestävyys on tärkeitä myös, laadukkaat komponentit jotka todennäköisimmin eivät syty tuleen ladatessa tms.

Omat vaihtoehdot ovat tähän mennessä:

Segway-Ninebot MAX G30E II

E-WHEELS
E2S V2 Max Long Range+

E-Way E-6075FRS



Muut mahdollisesti paremmat vaihtoehdot ovat erittäin tervetulleita.

Muokkauksena olisiko Pure Electric
Advance mistään kotoisin, näyttää ajoasennoltaan aika mukavalta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 792
Viestejä
4 499 097
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom