Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Pakko silti todeta että jos ei ole ihan niin rahasta kiinni harkitsisin ehkä noita threadissa juuri mainittuja Xiaomin ja Segwayn uutuuksia joiden pitäisi asettua 999€ hintaluokkaan ja tuoda mm. jousitus, tehokkaampi moottori ja inasen lisää rangea.
Ihmettelen jos toimintamatka pitenee eikä lyhene. Sama akkukapasiteetti, sama rengastus ja useita kiloja lisäpainoa. Jousitus kaiken järjen mukaan hieman lisää häviöitä. Moottorin ja elektroniikan puolesta pitäisi siis tehdä melko vahvoja loitsuja, jotta kokonaisuus kallistuu pidempään toimintamatkaan.

Jos se tonnin vähittäishinta tosiaan yltäisi myös suomihinnoitteluun, niin senhän toisaalta pitäisi aiheuttaa rajua alennusmyyntiä G30-varastoihin.
 
Ihmettelen jos toimintamatka pitenee eikä lyhene. Sama akkukapasiteetti, sama rengastus ja useita kiloja lisäpainoa. Jousitus kaiken järjen mukaan hieman lisää häviöitä. Moottorin ja elektroniikan puolesta pitäisi siis tehdä melko vahvoja loitsuja, jotta kokonaisuus kallistuu pidempään toimintamatkaan.

Jos se tonnin vähittäishinta tosiaan yltäisi myös suomihinnoitteluun, niin senhän toisaalta pitäisi aiheuttaa rajua alennusmyyntiä G30-varastoihin.

Ilmeisesti viittaat etenkin Segwayhin. Kyllähän toi kieltämättä erikoiselta kuulostaa. Taas järjellä luulisi ettei olisi pokkaa mainostaa 5 km pidempää rangea jos todellisesti jäädään edeltäjästä mutta eipä näistä tiedä. Ainahan noi on melkoisia markkinointihattiwattilukuja olleet. Teoriassa toki eroja voisi selittää energiatehokkaammalla moottorilla (edeltäjä taitaa olla jo 4v vanha malli) tai sitten toi epämääräinen "RideyLONG" teknologia vaikuttaa energiatehokkuuteen oikeasti jotenkin. Tai sitten vaan on tosiaan muutettu testaus/laskentatapaa. Noh testejä odotellessa.

EDIT: Xiaomin osaltahan rated capacity on milliampeeritunneissa 4 Pron ja 4 Ultran välillä pienentynyt 12400 -> 12000 mutta silti ilmoitetut Wh:t on kasvaneet 446Wh -> 552Wh eli onko tossa sitten käyttöjännite vaihtunut vai mikä ton selittää. Paino on kasvanut +7,5kg, moottorin rated power +150W ja siitä huolimatta ilmoitettu range on kasvanut Segwaytakin enemmän 55km -> 70km.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs kokemuksia Augmentista?

Hieman ristiriitaista epämääristen verkkosivujen perusteella. Tiedot ei täsmää sopimuksen tekstien kanssa.
 
Tuohon kantokassihommaan pitää sanoa että itse ostin Xiaomi Mi Pro 2:lle ihan sitä varten suunnitellun kantokassin. Sellainen vetoketjullinen perusputkikassi.

Laitteen antaminen sen sisälle oli melko hankalaa, vähän kuin koittaisi laittaa rullaluistimia jalkaan ja pois, eli onnistuu mutta ei se kivaa ole. Ostin vielä mukavamman tuntuiset kahvagripit lautaan mikä levensi ohjaustankoa karvan verran ja säkin sulkeminen sen jälkeen oli aivan mahdotonta. Puhumattakaan siitä että menin vielä 10" renkaat vaihtamaan pienempien alkuperäisten tilalle.

Tarjoitus viime kesänä oli rakentaa itse vehkeelle kantolaukku. Ihan perus suorakaiteen mallinen kangas jonka käärii laitteen ympärille ja jonka reunassa on tarranauhat ja kantoside olisi kaikista helpoin. Tai itse kankaasta taiteiltu riittävän iso säkki johon laite menee ja säkin suulle sellainen kiristysnauha, mitä noita kolmioreppuja paljon nykyään näkee, samalla periaatteella.

Tai sitten ihan raakasti vain joku kantoliina jonka lyö laitteen keulaan ja perään ja sitten heittää olalle sen kummemmin peittelemättä. Se näyttää laudalta, mutta koska se on kantotavarana mukana niin monessa paikassa varmaan ymmärretään että se on mukana turvallisuussyistä eikä ajopelinä.

Ilmoita sitten, kun/jos olet tehnyt tuon laudan "pussituksen" sadannen kerran putkeen ennen kauppaan menoa, niin nostan kyllä hattua :)

Vähän kuin jenkeissä voit juoda julkisella paikalla, jos pussitat pullon paperipussiin. Ei kyllä ole mitään järkeä ja kuka tuollaista pussitusta jaksaa parin kerran jälkeen, sekä laahaat jotain pussia mukanasi :)

Vaikeaksi menee.
 
Mitäs kokemuksia Augmentista?

Hieman ristiriitaista epämääristen verkkosivujen perusteella. Tiedot ei täsmää sopimuksen tekstien kanssa.

Mikä hiertää?

Oma 24kk meni oikein hyvin, ennen hinnankorotuksia alekoodin kanssa maksoi alle 20e/kk. Reipas 1200km tuli rullattua ja testattua akun- sekä laitteenvaihto. Toki jos laite olisi kyrvähtänyt kuukautta myöhemmin, jolloin ei enää soppari olisi ollut voimassa niin ei ihan niin hyvää sanottavaa olisi.
 
Niin joo ja tohon kauppajuttuun vielä. Ei oo mulle ongelmaks muodostunu vähän isommallakin laudalla mennä Prismaan yms isoimpiin liikkeisiin. Mihinkään K-marketteihin tai Alepoihin en välttämättä lähtis puljaamaan ellei sitä vois jättää siihen kassan nurkille vahdittavaks. Tääkin on yleensä sellanen asia et maalaisjärjellä pääsee pitkälle, isossa marketissa kärryt ja lastenrattaat yms vie kuitenkin huomattavasti enemmän tilaa kun se lauta.

Juurikin näin :thumbsup: :)
 
Ilmoita sitten, kun/jos olet tehnyt tuon laudan "pussituksen" sadannen kerran putkeen ennen kauppaan menoa, niin nostan kyllä hattua :)

Vähän kuin jenkeissä voit juoda julkisella paikalla, jos pussitat pullon paperipussiin. Ei kyllä ole mitään järkeä ja kuka tuollaista pussitusta jaksaa parin kerran jälkeen, sekä laahaat jotain pussia mukanasi :)

Vaikeaksi menee.
Kauppoihin meillä päin onneksi saa viedä. Isommissa marketeissa talutan, pienemmissä kannan kädessä tai raahaan perässä niin että lauta on linkussa ja toinen rengas maassa, toinen pää kädessä. Pienimmissä jätän kassan nurkkaan ja huikkaan myyjälle et pure niitä jos yrittävät viedä sen.

Mutta tuo pussihomma tosiaan oli käytössä työmaalle lautaa tuodessa. Kerää hiukan liikaa huomiota herroilla isoilta herroilta jos ihan näkösällä on. Sittemmin olen oppinut kuitenkin jättämään vähän kulman taakse missä ei ole turhien silmien alla.

Työmaan pyöräparkki olisi muuten suht turvallinen paikka jättää lukitukseen (ainakin toistaiseksi, aina välillä on pyörävarkausbuumeja meilläkin) mutta kun pitää pirullinen tuoda latinkiin sisälle. Muuten ei pääse kotiin taluttamatta.
 
Mikä hiertää?

Oma 24kk meni oikein hyvin, ennen hinnankorotuksia alekoodin kanssa maksoi alle 20e/kk. Reipas 1200km tuli rullattua ja testattua akun- sekä laitteenvaihto. Toki jos laite olisi kyrvähtänyt kuukautta myöhemmin, jolloin ei enää soppari olisi ollut voimassa niin ei ihan niin hyvää sanottavaa olisi.
Verkkosivu:
"Voit halutessasi ostaa skuutin itsellesi milloin tahansa maksamalla tilauksesi loppuosan ja 29 euron siirtomaksun. "

Sopimus:
Sopimuksen voimassaoloaika

Sopimusaika on vähintään 24 kuukautta sopimuksen alkamisesta. Ensimmäiset 24kk Sopimus on voimassa määräaikaisena eikä se ole irtisanottavissa (minimisopimuskausi).

"Mahdollisuus lunastaa Skuutti omaksi

Minimisopimuskauden jälkeen käytössä olevan skuutin voi lunastaa omaksi maksamalla 49 euron lunastushinnan. Ennen minimisopimuskauden päättymistä skuutin voi lunastaa maksamalla jäljellä olevat minimisopimuskauden palvelumaksut ja 49 euron lunastushinnan. Lunastushinnan maksamisen jälkeen sopimus lakkaa olemasta voimassa.

Sopimuksen päättäminen ennen minimisopimuskauden päättymistä

Asiakkaalla on oikeus päättää sopimus aikaisintaan 11 kuukauden kuluttua sen alkamisesta toimittamalla asiasta tieto Augmentin asiakaspalvelulle ja maksamalla 195 €. Maksun suorittamisen jälkeen skuutti siirtyy asiakkaan omaksi ja sopimus lakkaa olemasta voimassa."
 
Ilmeisesti viittaat etenkin Segwayhin. Kyllähän toi kieltämättä erikoiselta kuulostaa. Taas järjellä luulisi ettei olisi pokkaa mainostaa 5 km pidempää rangea jos todellisesti jäädään edeltäjästä mutta eipä näistä tiedä. Ainahan noi on melkoisia markkinointihattiwattilukuja olleet. Teoriassa toki eroja voisi selittää energiatehokkaammalla moottorilla (edeltäjä taitaa olla jo 4v vanha malli) tai sitten toi epämääräinen "RideyLONG" teknologia vaikuttaa energiatehokkuuteen oikeasti jotenkin. Tai sitten vaan on tosiaan muutettu testaus/laskentatapaa. Noh testejä odotellessa.

EDIT: Xiaomin osaltahan rated capacity on milliampeeritunneissa 4 Pron ja 4 Ultran välillä pienentynyt 12400 -> 12000 mutta silti ilmoitetut Wh:t on kasvaneet 446Wh -> 552Wh eli onko tossa sitten käyttöjännite vaihtunut vai mikä ton selittää. Paino on kasvanut +7,5kg, moottorin rated power +150W ja siitä huolimatta ilmoitettu range on kasvanut Segwaytakin enemmän 55km -> 70km.
Xiaomi on tosiaan 48v akulla kun uus Max G30 on perinteisellä 36v.

Jos pitää otsalla arvioida niin veikkaisin et kontrolleri ja moottori on kokenut jonkinnäköstä kehitystä tässä n. 4v aikana et hyvinkin voi olla et toi uus malli pääsee pikkasen parempiin lukemiin vaikka akku oiskin sama. Täytyy kyllä myöntää et jos tota Xiaomin Ultra 4 sais vaikkapa 500€ hintalapulla alennuksesta joskus niin sellanen vois kiinnostaa ihan vaan tollaseks kakkoslaudaks millä ei niin kauheasti väliä olis. Harmi vaan et noissa on softat täysin lukittu tehtaalta eikä tietoa et päästäänkö niitä rassaamaan vaiko ei oikeastaan koskaan.

Mikäli pääsee niin vaikuttais ainakin paperilla siltä et Xiaomi vois olla se fiksumpi valinta. Kivempi laittaa isompaa akkua rinnalle kun on valmiiks jo 48v tsydeemit niin ei tartte kun kapasiteettia kasvattaa. Luulis kanssa et siinä ehkä vois olla järeämpi kontrolleri josta vois enemmänkin tehoja ottaa pois niin jaksaa mäet mukavemmin. Plus ainakin toi etujousi vaikuttaa fiksummalta kun Ninebotissa, vaikka toi onkin toi typerä C-mallinen joka vähän kamppailee itteensä vastaan kokoajan.
 
Verkkosivu:
"Voit halutessasi ostaa skuutin itsellesi milloin tahansa maksamalla tilauksesi loppuosan ja 29 euron siirtomaksun. "

Sopimus:
Sopimuksen voimassaoloaika

Sopimusaika on vähintään 24 kuukautta sopimuksen alkamisesta. Ensimmäiset 24kk Sopimus on voimassa määräaikaisena eikä se ole irtisanottavissa (minimisopimuskausi).

"Mahdollisuus lunastaa Skuutti omaksi

Minimisopimuskauden jälkeen käytössä olevan skuutin voi lunastaa omaksi maksamalla 49 euron lunastushinnan. Ennen minimisopimuskauden päättymistä skuutin voi lunastaa maksamalla jäljellä olevat minimisopimuskauden palvelumaksut ja 49 euron lunastushinnan. Lunastushinnan maksamisen jälkeen sopimus lakkaa olemasta voimassa.

Sopimuksen päättäminen ennen minimisopimuskauden päättymistä

Asiakkaalla on oikeus päättää sopimus aikaisintaan 11 kuukauden kuluttua sen alkamisesta toimittamalla asiasta tieto Augmentin asiakaspalvelulle ja maksamalla 195 €. Maksun suorittamisen jälkeen skuutti siirtyy asiakkaan omaksi ja sopimus lakkaa olemasta voimassa."
Onpas näköjään sotkettu tekstit pahasti. Se on tietysti merkityksellistä, onko lunastusmaksu 29 vai 49 euroa. Sen sijaan sopimuksen irtisanominenhan ei varsinaisesti ole tarpeellista tai edes kannattavaa, ellei suunnittele jälleenmyyntiä 2 vuoden aikana. Sehän on käytännössä huoltotakuu osamaksun päälle, eikä kai ole voimassa lunastuksen jälkeen, eli ennen kautta lunastus on omassa käytössä vain tappiollista.

Oma 24kk meni ongelmitta(käytin sopimusta vain renkaan pyytämiseen mikä toimi hyvin) ja ilmoitin lopetuksesta 23 kuukauden jälkeen. Muistaakseni loppueränä perittiin itse asiassa jokunen sentti vähemmän kuin olisi laskujeni mukaan pitänyt, eli oli vähemmän kuin se noin 20+29. :confused: Enpä sitten tiedä. Joka tapauksessa 2020 tekemäni kaikkien tekstien tarkan luvun jälkeen se lunastusraha oli varmuudella silloin 29 euroa. Nykyinen materiaali jättää epäselväksi onko sitä nostettu vai ei. :hmm:

Tuo viimeinen lainaamasi kappale kuulostaa vähän ristiriitaiselta ja siinä lienee käynyt kämmi. Tuohan olisi aika hyvä alennus. Jossain vanhassa tekstissä itse asiassa muistaisin nähneeni vastaavan summan optiona jos palauttaisi skuutin. Yhtä kaikki ainoa kannattava vaihtoehtohan näissä on ollut maksuerien lukumäärään katsomatta se, että makselee pois ja lunastaa. Ei siis vaihda uuteen, eikä jatka pelkkää huoltosopimusta.

Jos koko paskan maksaa kerralla(vaikka periaatteessa kahden vuoden päähän jää vielä se lunastusmaksu) niin asian juridinen luonne ei välttämättä ole maallikkonäkemykselläni ihan selkeä. Transaktio muistuttaa silloin niin kovasti tavallista kauppaa, että skuutti saattaapi tosiasiallisesti olla asiakkaan omaisuutta jo saapuessaan, jos asiaa oikeudessa käsiteltäisiin. Saattaa kyllä muutenkin olla, että kyseessä on itse asiassa osamaksukauppa jossa on vaan hyvä takuu kylkiäisenä.
 
Miten tollanen augmentin lauta jaksaa vetää ylämäet? verrokkina vaikka noi vuokralaudat, voi , ryde jne. Noi vuokralaudat jaksaa vääntää ylämäet mallikkaasti vaikka oma paino on 110
 
Olisi hyväkuntoinen ja vähän ajeltu Ninebot by Segway Kickscooter MAX G30 -sähköpotkulauta myynnissä:Myydään - Ninebot by Segway Kickscooter MAX G30 -sähköpotkulauta+vara moottori(Forssa)

Alle tonni takana, eli käytännössä sisäänajettu. Gen2-moottorilla ja tuolla hinnalla, niin ei luulisi kauaa ostajaa joutua odottamaan. :thumbsup:

On ihan omaa tuuria, että tällaisia tulee myyntiin kohta sen jälkeen, kun on päättänyt sitoutua vielä muutamaksi vuodeksi omaan M365:een ja on jo tehnyt hankintoja sen mukaan... :itku:
 
Mitä itse olen katsellut niin speksien suhteen ihan ylivoimainen hinta/laatusuhde on kyllä e-wheels e2s v2 pro. Tohon saa ostettua tuolta vielä lisäosia tai jos jotain menee rikki, esim uusi akku 100e
Ihan mielenkiinnosta... Miten päättelet speksien valossa hinta/laatusuhteen? Hinta/ominaisuus olisi ymmärrettävä mutta laatua ei ilman fyysistä tutkimista kyllä mielestäni pysty mitenkään päättelemään.

Akun hinta kuulostaa jokseenkin uskomattomalta vaikka miten halpoja kennoja olisikin. Laitatko linkin, mistä tuohon hintaan? Osaa voisi kiinnostaa miettiä kakkosaukiksi, eihän edes Kiinasta saa tuolla hinnalla.

Miten on muuten kun yksi henkilö väitti että laudan kanssa ei saa mennä bussiin ellei laita sitä kantokassiin? Ei siis riitä että laittaa kasaan ja kantaa kädessä. Kyse siis pk-seudun liikenteestä

Voit kuljettaa skeittilautaa ja potkulautaa mukanasi joukkoliikennevälineissä, kunhan kannat laudan kainalossa ja pidät huolen siitä, ettet kolhi sillä muita matkustajia.

Ihmettelen jos toimintamatka pitenee eikä lyhene. Sama akkukapasiteetti, sama rengastus ja useita kiloja lisäpainoa. Jousitus kaiken järjen mukaan hieman lisää häviöitä. Moottorin ja elektroniikan puolesta pitäisi siis tehdä melko vahvoja loitsuja, jotta kokonaisuus kallistuu pidempään toimintamatkaan.
Aika vähän tuossa on elektroniikan puolesta tehtävissä ja vaikka moottorin energiatehokkuutta voikin joissakin tilanteissa kasvattaa, en kyllä jaksa uskoa noihin lupauksiin. Ilman painon lisäystä ehkä pieni lisämatka mutta tässä kohden ei.

Kivempi laittaa isompaa akkua rinnalle kun on valmiiks jo 48v tsydeemit niin ei tartte kun kapasiteettia kasvattaa. Luulis kanssa et siinä ehkä vois olla järeämpi kontrolleri josta vois enemmänkin tehoja ottaa pois niin jaksaa mäet mukavemmin.
Käytännössä ei tarvitse olla yhtään järeämpää kontrolleria, pikemminkin päinvastaiseen suuntaan.

Toki Xiaomi on käyttänyt jännitekestoltaan hieman turhankin alhaisia päätekiviä noissa mutta on varsin triviaali toimenpide vaihtaa ne enemmän jännitettä kestäviin. Jännitteen noustessa taas virta putoaa jos teho pidetään samana. Vaikuttaa tosiaan komponenttivalintaan, korkeampi jännite on suurempaa virtaa helpommin käsiteltävissä, hukkalämpöä vähemmän, piirilevyllä voi olla mahdollista käyttää ohuempia vetoja (toki vetojen välejä voi joutua kasvattamaan), johtojen paksuudeksi voi riittää ohuempi tai vanhalla koolla häviöitä tulee vähemmän jne. Oletuksena siis aikaisempaa vastaava moottori. Käämityksen muuttaminen vaikuttaa luonnollisesti myös asiaan.

Se taas on kokonaan eri asia, mikä on ensimmäinen tehon nostoa rajoittava. Kontrolleri voidaan mitoittaa rimaa hipoen mutten näkisi tähän järkevää syytä (no kiinalaiset ja järki on joskus vähän niin ja näin). Vastaavasti moottorin osalta lämpö voi muodostua nopeastikin ongelmaksi joten itse uskoisin rajan tulevan sieltä ensin vastaan. Toki varma voi olla vasta jos laitteeseen pääsee kunnolla tutustumaan.
 
Ihan mielenkiinnosta... Miten päättelet speksien valossa hinta/laatusuhteen? Hinta/ominaisuus olisi ymmärrettävä mutta laatua ei ilman fyysistä tutkimista kyllä mielestäni pysty mitenkään päättelemään.

Akun hinta kuulostaa jokseenkin uskomattomalta vaikka miten halpoja kennoja olisikin. Laitatko linkin, mistä tuohon hintaan? Osaa voisi kiinnostaa miettiä kakkosaukiksi, eihän edes Kiinasta saa tuolla hinnalla.

hinta/ominaisuus siis se mitä hain takaa.

Ihan jatkoa varten vinkiksi että jos jonkun asian hinta kiinnostaa niin kannattaa ekana googlettaa. E-wheels e2s pro akku ja näkyy ekana. Toki toi on 150e, mutta kun viime vuonna noita katsoin niin löytyi siihen malliin satasella, nyt loppuunmyyty Akku (E2S V2/Pro).

Toki ton laudan hintakin seilaa ihan kokoajan. Joskus katselin että olisi saanu 500eurolla ja välilä 700e, nyt näyttäisi olevan 599. Myös tämä uusin muka "long range" vaikka specsit on ihan samat kun tossa tavallisessa pro mallissa
 
Ihan jatkoa varten vinkiksi että jos jonkun asian hinta kiinnostaa niin kannattaa ekana googlettaa. E-wheels e2s pro akku ja näkyy ekana. Toki toi on 150e, mutta kun viime vuonna noita katsoin niin löytyi siihen malliin satasella, nyt loppuunmyyty Akku (E2S V2/Pro).
Osaan kyllä googlettaa muttei se auttanut. Ei myöskään tuo linkkisi.

Linkkasit tuo pienen akun, jota on nonprossa ja ilmeisesti vanhemmassa prossa. Vastaavasti tuolla edellä kirjoittamassasi v2 prossa on tuplakokoinen akku. Sekin löytyy valintana laittamasi linkin takaa: Akku (E2S V2/Pro) Hintaa on kuitenkin 200€ joten ilmeisesti olet sekoillut akkujen koon kanssa tai jäänyt tuo v2 huomiotta.
Lisäksi sekin selvisi vasta nyt, että puhut vanhoista hinnoista. Uudet eivät ainakaan halvempia ole jos tarjontaa akuista tuonne tulee.
 
Käytännössä ei tarvitse olla yhtään järeämpää kontrolleria, pikemminkin päinvastaiseen suuntaan.

Toki Xiaomi on käyttänyt jännitekestoltaan hieman turhankin alhaisia päätekiviä noissa mutta on varsin triviaali toimenpide vaihtaa ne enemmän jännitettä kestäviin. Jännitteen noustessa taas virta putoaa jos teho pidetään samana. Vaikuttaa tosiaan komponenttivalintaan, korkeampi jännite on suurempaa virtaa helpommin käsiteltävissä, hukkalämpöä vähemmän, piirilevyllä voi olla mahdollista käyttää ohuempia vetoja (toki vetojen välejä voi joutua kasvattamaan), johtojen paksuudeksi voi riittää ohuempi tai vanhalla koolla häviöitä tulee vähemmän jne. Oletuksena siis aikaisempaa vastaava moottori. Käämityksen muuttaminen vaikuttaa luonnollisesti myös asiaan.

Se taas on kokonaan eri asia, mikä on ensimmäinen tehon nostoa rajoittava. Kontrolleri voidaan mitoittaa rimaa hipoen mutten näkisi tähän järkevää syytä (no kiinalaiset ja järki on joskus vähän niin ja näin). Vastaavasti moottorin osalta lämpö voi muodostua nopeastikin ongelmaksi joten itse uskoisin rajan tulevan sieltä ensin vastaan. Toki varma voi olla vasta jos laitteeseen pääsee kunnolla tutustumaan.
Joo, eihän se tae oo et siellä on järeempää kontrolleria joka kestää enemmän virtaa ku siihen vakiona syötetään. Tää mutuilu perustuu täysin vanhempiin M365 ja Max G30 lautoihin joissa on paljon samaa keskenään, molemmissa on kontrollerit jotka kestää huomattavasti korkeempia virtamääriä mitä vakiona. Max G30 heikkous on ne liittimet ja M365 kontrollerissa oli aikoinaan vähän niukasti tinaa joka sit saattoi kärtsätä.

Veikkaisin et se kontrolleri tulee ekana vastaan jos tehoa lähetään nostamaan. Moottorit saa jäähdytystä aika hyvin jo pienestäkin ilmavirrasta ja useemmin kuulee sitä et kontrollerit poksuu eikä moottorit. Toki näistä malleista paha sanoa mitään kun kukaan ei noita oo saanu käsiinsä tai avannu, mut tälleen jos lottoomaan tarttee ruveta. Toki tosi jyrkkä ylämäki ja paljon painoa + tappiin nostetut tehorajat on sellanen resepti et helposti jotain leviää.
 
Onko noissa Augmentin vehkeissä jotain miksi ei kannattaisi esiteinille hommata?

Vai onko jokin muu hinta/laatu/takuu mielessä ylivoimainen noihin verrattuna?
 
Tuli ensimmäinen Youtube review Xiaomi 4 Ultrasta vastaan:



TK Bay tosin näyttää olevan enemmän geneerinen tech arvostelija, joka näkyy siinä että arvostelu aika ylätasolla, kehuu kaikkea, vertaillaan lähinnä 4 pron käyttökokemuksiin eikä oikein mitään ole oikeasti mitattu (edes painoa).

Samalla bongasin Navee S65:n arvostelun neljän kuukauden takaa. Tuo kiinnostaa lähinnä siksi että Xiaomi ilmeisesti osti ton firman ja toi Navee on ainakin speksilistaltaan ja ulkonäöltään lähes identtinen 4 Ultran kanssa. Tuon arvostelu ei kuitenkaan ole täysin kehuva eli saa kritiikkiä nopeudesta (todellisesti max 22km/h) ja äänekkäästä ratasmoottorista. En nyt sitten tiedä onko 4 Ultrassa täysin sama moottori ja sen myötä samat ongelmat. TK Bay ei noita mainitse millään tavalla.

 
Onko noissa Augmentin vehkeissä jotain miksi ei kannattaisi esiteinille hommata?

Vai onko jokin muu hinta/laatu/takuu mielessä ylivoimainen noihin verrattuna?

Augment on ihan OK perus käyttäjälle jolla ei pysy ruuvari kädessä. Tässä oma mielipide ES210:sta mitä tuolla ajellut:

+huoltosoppari, eli jos rengas puhkeaa, niin vaihtavat ilmaiseksi uuden. Toki tässä taisi olla rajoitteita, eli kerta vuodeen tai jtn vastaavaa
+tehokas ja kiihtyy hyvin
+varmasti toimiva takuu
+vaihdettava/irrotettava akku

-ei pysty mitenkään ohittamaan 25km/h rajoitusta, erittäin ärsyttävä. Jos ajat esim alamäkeä ja pidät kaasun täysillä, skootteri jarruttaa johonkin 22km/h vaikka olisi erittäin jyrkkä alamäki
-todella etupainoinen + etuvetoinen, on hieman vaarallinen märällä ja hiekkaisella tiellä, kuin myös kivityksissä yms koska lennät helposti tangon yli.

Mutta koska kyse on esiteinistä, niin ihan hyvä vaihtoehto jos haluaa suht huoltovapaan ja tehokkaan laudan. Itselleni ostaisin mielummin esim G30 maxin, mutta sitten saattaa välillä ruuvaria tarvita.
Lisäys: ku kyse esiteinistä, saattaisin koittaa etsiä jopa jotain kevyempää / halvempaa / ei niin tehokasta lautaa. Ja myös ihmisen paino vaikuttaa todella paljon akun kestoon. Esim jos valmistaja ilmoittaa akulle esim 40km, niin estiteini pääee luultavasti 50km, mutta aikuinen 20km.
 
Viimeksi muokattu:
Augmentista on ollut nyt aika lailla kysymyksiä niin itse pitää mainita että vaimolta löytyy Fitnord-lauta joka on päällisin puolin suoranainen kopio Augmentista mitä katsoo malleja ulkoisesti (on siis verrattu 1:1 livenä) ja sitä kautta katsoisin näiden tarjouksia ja hintoja, tietysti sillä erotuksella että Augmentin diiliin kuuluu tuo huoltohomma.

Itseltä löytyy Xiaomi Mi Pro 2 johon on vaihdettu itse 8½" renkaiden sijaan 10" renkaat ja tätä on kompensoitu luonnollisesti saatananmoisella vauhdilla ja kiihtyvyydellä. Vaimo kuitenkin tuumasi että paljon miellyttävämpi lähtö mun laudalla kuin omallaan, joka tuntuu ottavan mukaansa puoli naapurustoa kun lähtee liikkeelle.

Mutta jos esiteini tosiaan on jo tottunut lautaan niin ostopäätöstä on myöhäistä perua. Pientä hillintää ja hallintaa vaan liikkeellelähtöön ettei tule ylläreitä liikennevaloissa tai muuten äkillisesti liikkeelle lähtiessä.

Itse lautailen huomattavasti enemmän kuin vaimo enkä hirveää eroa huomaa/osaan odottaa sellaiset, eli luonnollisesti ei päde kaikkiin.
 
Tuli ensimmäinen Youtube review Xiaomi 4 Ultrasta vastaan:



TK Bay tosin näyttää olevan enemmän geneerinen tech arvostelija, joka näkyy siinä että arvostelu aika ylätasolla, kehuu kaikkea, vertaillaan lähinnä 4 pron käyttökokemuksiin eikä oikein mitään ole oikeasti mitattu (edes painoa).

Samalla bongasin Navee S65:n arvostelun neljän kuukauden takaa. Tuo kiinnostaa lähinnä siksi että Xiaomi ilmeisesti osti ton firman ja toi Navee on ainakin speksilistaltaan ja ulkonäöltään lähes identtinen 4 Ultran kanssa. Tuon arvostelu ei kuitenkaan ole täysin kehuva eli saa kritiikkiä nopeudesta (todellisesti max 22km/h) ja äänekkäästä ratasmoottorista. En nyt sitten tiedä onko 4 Ultrassa täysin sama moottori ja sen myötä samat ongelmat. TK Bay ei noita mainitse millään tavalla.



Saihan noista nyt jonkinlaisen käsityksen millaista tulee tarjolle. Itse videoista sen verran, että ensimmäisen videon tekijällä oli puheripuli speedrun-vaihteella ja suurin osa jutuista täytettä, asiapuolen jäädessä vähemmälle. Toisen videon tekijän murre taas teki puheesta paikoin huvittavaa (esim. "Noinbot") ja välillä käsittämätöntä ilman useampaa toistoa. Vähän nipotusta: Omaan silmään pisti toisessa videossa piittaamaton liikennekäytös, mutta ehkä paikalliset liikennesäännöt ovat vaan täysin erilaiset. En siis tarkoita vasemmanpuolista liikennettä, mutta lähtien liikennevalojen värien merkityksestä... :hmm:

Olkoonkin, että olen jo aiemmin päättänyt muutaman vuoden jatkaa M365:n kanssa, kumpikaan uutuus ei tuonut em. päätöksestä pahaa mieltä. Alinopeus, kumijousitus, ratasmoottori? Juu, ei kiitos niille! Uusina molempiin voi myös joutua odottelemaan varaosasaatavuuden paranemista, puhumattakaan mahdollisuutta softapuolen omiin hienosäätöihin.

Silti ihan kiva että tulee uusia malleja, niin "jokaiselle" löytyy jotain. :thumbsup:
 
Saihan noista nyt jonkinlaisen käsityksen millaista tulee tarjolle. Itse videoista sen verran, että ensimmäisen videon tekijällä oli puheripuli speedrun-vaihteella ja suurin osa jutuista täytettä, asiapuolen jäädessä vähemmälle. Toisen videon tekijän murre taas teki puheesta paikoin huvittavaa (esim. "Noinbot") ja välillä käsittämätöntä ilman useampaa toistoa. Vähän nipotusta: Omaan silmään pisti toisessa videossa piittaamaton liikennekäytös, mutta ehkä paikalliset liikennesäännöt ovat vaan täysin erilaiset. En siis tarkoita vasemmanpuolista liikennettä, mutta lähtien liikennevalojen värien merkityksestä... :hmm:

Olkoonkin, että olen jo aiemmin päättänyt muutaman vuoden jatkaa M365:n kanssa, kumpikaan uutuus ei tuonut em. päätöksestä pahaa mieltä. Alinopeus, kumijousitus, ratasmoottori? Juu, ei kiitos niille! Uusina molempiin voi myös joutua odottelemaan varaosasaatavuuden paranemista, puhumattakaan mahdollisuutta softapuolen omiin hienosäätöihin.

Silti ihan kiva että tulee uusia malleja, niin "jokaiselle" löytyy jotain. :thumbsup:

Jooh toivottavasti joku ESG tai muu skuutteihin keskittynyt laadukkaampi toimija testaa ton ja Ninebotin piakkoin. ESG tosin on vähän nihkeästi uusimpia Xiaomeja testaillut kun ne ovat ilmeisesti pienempi tekijä jenkeissä.

Itellä on kans M365 Pro alla ja pidempään miettinyt päivitystä mutta nämä ovat nyt ensimmäiset mallit jotka tuovat tarpeeksi uutta eli ainakin paperilla isommat puhkeamattomat renkaat, jousituksen, paremman rangen sekä enemmän vääntöä ylämäkiin.

Mitä miinuksiin tulee niin oikeastaan toi moottori on ainut potentiaalinen deal-breaker. Vähän tosin edelleen epäselvää onko siinä "Geared Motor" vai ei ja onko se nyt kuinka suuri haitta esim. kestävyyden näkökulmasta. Piti täältä lueskella moottorityyppien eroista tuon perusteella teoriassahan toi voisi selittää pidemmän rangenkin:
The geared hub motor will typically be less powerful. However, because of the leverage the gears provide, a less powerful motor can make it more energy-efficient and in fact, produce more power.
Longer range, quicker acceleration, as well as good hill climbing ability, are all pros.
More friction will generate more wear and tear and thus be susceptible to more repairs and a shorter life span, a clear con.
Very strong low-end torque, i.e. quick acceleration. Power consumption will be quicker at a higher cruising speed than on a gearless hub motor though.


Mikähän on muuten geared motorin oikea suomennos? Heitin ton ratasmoottorin aikaisemmin lonkalta.

Alinopeus tuntuu olevan M365 Prossakin. Käytännössä siis mittari näyttää 25km/h mutta ainakin kaduilla olevat nopeusmittarit tuntuvat poikkeuksetta näyttävän kilsan tai kaksi alle. Puhelimen GPS-softilla en ole koskaan jaksanut testata. En tiedä onko tohon sitten syynä ihan valmistajan kikkailu, halutaanko olla varmasti laillisuusrajan alapuolella vai onko kuski vaan riittävästi painavampi kuin valmistajan varmaan 60kg kalibrointikuski.

En tiedä oikein tosta jousituksen kuluvuudesta. Varaosatarve tulee varmaan vasta tuhansien kilometrien jälkeen ja eiköhän tohon nyt varaosia tule aika pian sekä kolmannen osapuolen modeja.

Huomasin että jälkimmäinen kaveri oli myös tehnyt tämmöisen "mixed feelings" ennakkovideon 4 Ultrasta (näkemättä vielä skuuttia), jossa vähän miettii niin moottoria kuin noita renkaita jotka ovat ilmeisesti liukkaat vesipinnalla.
 
Itellä on kans M365 Pro alla ja pidempään miettinyt päivitystä mutta nämä ovat nyt ensimmäiset mallit jotka tuovat tarpeeksi uutta eli ainakin paperilla isommat puhkeamattomat renkaat, jousituksen, paremman rangen sekä enemmän vääntöä ylämäkiin.
Sama lauta ja ainakin vielä näyttää siltä, ettei mitään pakkopäivitystä ole edessä. Tuolla pärjää kuitenkin edelleen, vaikka välillä rangea enemmän kaipaisikin. Eikä sitä vääntöäkään lopulta lisää mahdottomasti tule jos moottorista otetaan sama teho ulos.

Mitä miinuksiin tulee niin oikeastaan toi moottori on ainut potentiaalinen deal-breaker. Vähän tosin edelleen epäselvää onko siinä "Geared Motor" vai ei ja onko se nyt kuinka suuri haitta esim. kestävyyden näkökulmasta. Piti täältä lueskella moottorityyppien eroista tuon perusteella teoriassahan toi voisi selittää pidemmän rangenkin:
The geared hub motor will typically be less powerful. However, because of the leverage the gears provide, a less powerful motor can make it more energy-efficient and in fact, produce more power.
Longer range, quicker acceleration, as well as good hill climbing ability, are all pros.
More friction will generate more wear and tear and thus be susceptible to more repairs and a shorter life span, a clear con.
Very strong low-end torque, i.e. quick acceleration. Power consumption will be quicker at a higher cruising speed than on a gearless hub motor though.


Mikähän on muuten geared motorin oikea suomennos? Heitin ton ratasmoottorin aikaisemmin lonkalta.
En tiedä suomennoksesta mutta itse sanoisin "vaihteistollinen moottori".

Itse en tiedä yhtään lautaa, jossa moista ratkaisua olisi käytetty. Kyllä se veto on suoraan ilman mitään vaihteistoa ja moisen olemassaolon tarpeenkin voi aivan aiheesta kyseenalaistaa. En myöskään keksi, miten range kasvaa jos lisätään mukaan häviötä aiheuttavia rattaita. Eikä mäen kiipeäminenkään parane jos ei tehdä jotain useamman vaihteen ratkaisua. Toki sopivilla välityksillä voimaa on enemmän mutta nopeuden kustannuksella.

Fillareissa tuon kaltaista ratkaisua on vaihteelliessa moottorin ollessa polkimien yhteydessä. Mutta vastaavasti esim sähköautoissa ei vaihteistolle ole tarvetta. On siis kovin vaikea nähdä hyötyjä toteuttaa mitään pakollista monimutkaisempaa, kalliimpaa ja vika-alttiimpaa ratkaisua lautoihin. Tilaakaan ei käytännössä nykymalleissa ole joten vaatisi aivan eri tyylisiä rakenteita.

En siis usko moista tuossa laudassa olevan. Jos jostain erikoisesta syystä näin kuitenkin olisi, pysyisin itse kaukana ainakin siihen asti, kunnes kunnollisia, pidemmän ajan kokemuksia on saatavilla.
 
Augment on ihan OK perus käyttäjälle jolla ei pysy ruuvari kädessä. Tässä oma mielipide ES210:sta mitä tuolla ajellut:

+huoltosoppari, eli jos rengas puhkeaa, niin vaihtavat ilmaiseksi uuden. Toki tässä taisi olla rajoitteita, eli kerta vuodeen tai jtn vastaavaa
+tehokas ja kiihtyy hyvin
+varmasti toimiva takuu
+vaihdettava/irrotettava akku

-ei pysty mitenkään ohittamaan 25km/h rajoitusta, erittäin ärsyttävä. Jos ajat esim alamäkeä ja pidät kaasun täysillä, skootteri jarruttaa johonkin 22km/h vaikka olisi erittäin jyrkkä alamäki
-todella etupainoinen + etuvetoinen, on hieman vaarallinen märällä ja hiekkaisella tiellä, kuin myös kivityksissä yms koska lennät helposti tangon yli.

Mutta koska kyse on esiteinistä, niin ihan hyvä vaihtoehto jos haluaa suht huoltovapaan ja tehokkaan laudan. Itselleni ostaisin mielummin esim G30 maxin, mutta sitten saattaa välillä ruuvaria tarvita.
Lisäys: ku kyse esiteinistä, saattaisin koittaa etsiä jopa jotain kevyempää / halvempaa / ei niin tehokasta lautaa. Ja myös ihmisen paino vaikuttaa todella paljon akun kestoon. Esim jos valmistaja ilmoittaa akulle esim 40km, niin estiteini pääee luultavasti 50km, mutta aikuinen 20km.
Huomenna on Augmentin LR tulossa..
Ruuvari kyllä pysyy kädessä, mut tuo oli kaverinkin suositus, joka työkseen rassaa koneita.
 
Esim jos valmistaja ilmoittaa akulle esim 40km, niin estiteini pääee luultavasti 50km, mutta aikuinen 20km.
Sanoisin tuota villiksi optimismiksi. Ne ilmoitetut toimintamatkat ovat kuitenkin uudella akulla esimerkiksi 60 tai 75 kg 16 km/h tasaisella lämpimässä. Ehkä realistisemmin tätä paljon kevyempi pääsee lähelle nimellistä ajomatkaa mutta ei ylitä sitä, ellei sitten erikseen kokeile ennätystä tussuttamalla puolinopeudella tuntikausia. Vastaavasti aikuinen pääsee yli tai alle puolet luvatusta riippuen korkeuseroista ja elopainosta. Käytännössähän ajetaan yleensä valtaosa matkasta huippunopeudella tai muuten liipaisin pohjassa.

E: Sulla on toki pointti. Jos satakiloinen aikuinen ajaa vaikka G30 maxilla, niin kyllähän aika pienellä teholla 30 kg junnu pysyy perässä tai jättää kiihdytyksissä, ja aika pienellä akulla voi päästä samaan todelliseen matkaan. "Täysikokoinen" skuuttihan on sitäpaitsi lapselle suhteessa yhtä ketterä käsitellä kuin mopo aikuiselle. Helppo unohtaa kun taittaa koneen kasaan ja kantaa yhdellä kädellä portaat ylös.
 
Mitä miinuksiin tulee niin oikeastaan toi moottori on ainut potentiaalinen deal-breaker. Vähän tosin edelleen epäselvää onko siinä "Geared Motor" vai ei ja onko se nyt kuinka suuri haitta esim. kestävyyden näkökulmasta. Piti täältä lueskella moottorityyppien eroista tuon perusteella teoriassahan toi voisi selittää pidemmän rangenkin:
The geared hub motor will typically be less powerful. However, because of the leverage the gears provide, a less powerful motor can make it more energy-efficient and in fact, produce more power.
Longer range, quicker acceleration, as well as good hill climbing ability, are all pros.
More friction will generate more wear and tear and thus be susceptible to more repairs and a shorter life span, a clear con.
Very strong low-end torque, i.e. quick acceleration. Power consumption will be quicker at a higher cruising speed than on a gearless hub motor though.

Ei se vaihdelaatikko vähennä tarvittavaa työmäärää mikä tarvitaan esim. mäen nousuun, se vaan jakaa sen useammalle moottorin pyörähdykselle.
Polttomoottorissa on optimaaliset hyötysuhteet tietyillä kierrosluvuilla, sähkömoottoriin moiset ei päde koska kyse on pelkästään moottorille menevän signaalin taajuuden muuttamisesta.

Toki vääntöä sillä saa ja sehän on plussaa, mutta ajomatkaan se ei pitäisi vaikuttaa
 
Sama lauta ja ainakin vielä näyttää siltä, ettei mitään pakkopäivitystä ole edessä. Tuolla pärjää kuitenkin edelleen, vaikka välillä rangea enemmän kaipaisikin. Eikä sitä vääntöäkään lopulta lisää mahdottomasti tule jos moottorista otetaan sama teho ulos.

En tiedä suomennoksesta mutta itse sanoisin "vaihteistollinen moottori".

Itse en tiedä yhtään lautaa, jossa moista ratkaisua olisi käytetty. Kyllä se veto on suoraan ilman mitään vaihteistoa ja moisen olemassaolon tarpeenkin voi aivan aiheesta kyseenalaistaa. En myöskään keksi, miten range kasvaa jos lisätään mukaan häviötä aiheuttavia rattaita. Eikä mäen kiipeäminenkään parane jos ei tehdä jotain useamman vaihteen ratkaisua. Toki sopivilla välityksillä voimaa on enemmän mutta nopeuden kustannuksella.

Fillareissa tuon kaltaista ratkaisua on vaihteelliessa moottorin ollessa polkimien yhteydessä. Mutta vastaavasti esim sähköautoissa ei vaihteistolle ole tarvetta. On siis kovin vaikea nähdä hyötyjä toteuttaa mitään pakollista monimutkaisempaa, kalliimpaa ja vika-alttiimpaa ratkaisua lautoihin. Tilaakaan ei käytännössä nykymalleissa ole joten vaatisi aivan eri tyylisiä rakenteita.

En siis usko moista tuossa laudassa olevan. Jos jostain erikoisesta syystä näin kuitenkin olisi, pysyisin itse kaukana ainakin siihen asti, kunnes kunnollisia, pidemmän ajan kokemuksia on saatavilla.

Ilmeisesti toi on kuitenkin ihan yleinen moottorityyppi skuuteissa kun jokainen skuuttien moottoreita käsittelevä sivusto ton erikseen mainitsee. Ei ole terminä tullut kans ennen vastaan enkä tiedä mitä malleja tolla sitten on muuta kuin tuo aiemmin mainittu Navee S65.

Ei se vaihdelaatikko vähennä tarvittavaa työmäärää mikä tarvitaan esim. mäen nousuun, se vaan jakaa sen useammalle moottorin pyörähdykselle.
Polttomoottorissa on optimaaliset hyötysuhteet tietyillä kierrosluvuilla, sähkömoottoriin moiset ei päde koska kyse on pelkästään moottorille menevän signaalin taajuuden muuttamisesta.

Toki vääntöä sillä saa ja sehän on plussaa, mutta ajomatkaan se ei pitäisi vaikuttaa

Niin no tää nyt ei ollut mun väite enkä osaa sen oikeellisuutta arvioida vaan näyttää olevan jokaisella moottorityyppejä käsittelevällä sivustolla mainittuna ja perusteena ilmeisesti juurikin tuo ratastuksen tuoma "leverage" jonka kautta niistä saataisiin energiatehokkaampia ilmeisesti erityisesti kiihdytysvaiheessa ja sen ja paremman väännön kautta itse moottori voisi olla tehottomampi.

"The geared system provides leverage, and so a less powerful motor can actually output more power. That can make geared hub motors more energy-efficient."

Tässä nyt näitä random googletuksella vastaan tulleita sivustoja moottoreista:

Yhdellä noista oli tämmöinen selitevideo tosin sähköpyöriä käsittelevänä 6 vuoden takaa:
 
Viimeksi muokattu:
Yhdellä noista oli tämmöinen selitevideo tosin sähköpyöriä käsittelevänä 6 vuoden takaa:

Tuon videon kuvan perusteella on kyse planeettapyörästöstä. Itselleni tutumpi autojen starttimoottorista, mutta tunnetaan myös planeettavaihteistona esim. polkupyörissä.
 
Onkoha tuohon E-Way 6075FRS skuuttiin tullu cfw jonka saa asennettua ofw 1.31 tilalle. Nuo aijjemmat cfw:t ei ainakaan toiminu omassa laudassa että ois saanu ohitettua tuon ärsyttävän 25km/h rajotuksen.
 
Joo tuota oon kokeillut ja se toimii 1.26 tai vanhemmissa. Itellä on 1.31 firmis ja ei toimi. Olin yhteyvvessä tuohon sohlbergiin syksyllä ja ei se oikeen osannu sanoa juuta eikä jaata tuohon uudempaan firmikseen. En tiiä sitten onko tuossa laudassa muutaki eroa ku pelkkä firmis.
 
Kattelin vähän tuossa lautaa jo ajokuntoon, ensviikolla alkais olee pyörätiet sulana jos ei tule ylläripylläri lunta.
Mitähän Ninebotin ohjekirja horis että idlessä tyhjentää akkua, oisko 5% kadonnu ja viimeks joulukuun alkupuolella ajanut
 
Kattelin vähän tuossa lautaa jo ajokuntoon, ensviikolla alkais olee pyörätiet sulana jos ei tule ylläripylläri lunta.
Mitähän Ninebotin ohjekirja horis että idlessä tyhjentää akkua, oisko 5% kadonnu ja viimeks joulukuun alkupuolella ajanut
Eli ohjekirja piti paikkaansa. Litiumakku itsepurkautuu 0.1-2% kuukaudessa säilytyslämpötilasta ja varauksesta riippuen.
 
Jäi sellanen mielikuva että 2-3kk välein pitäis täyteen ladata jos ei halua että akku menee lepotilaan (<30%)
No ei nyt sentään. 20-80% välissä jos sen pitää säilytyksessä niin homma on ok, eli käytännössä jos sen jättää about mihin tahansa 30-80% väliin niin ei tartte latailla.

Silti valitettavan monella on se harhakäsitys et se vehje ladataan täyteen ennen varastoon laittamista, jopa jossain ohjekirjassa muistan lukeneeni saman ohjeen, et mistä lie sit tullu alunperin mut noinhan ei kannata tehdä ellei akkuja halua turhanpäiten kuluttaa.
 
NOTE Typically, a fully charged battery should retain power for 120-180 days. A low-power battery should retain power for 30–60 days. Remember to charge the battery after each use. Completely draining the battery may cause permanent damage to the battery. Electronics inside the battery record the charge-discharge condition of the battery; damage caused by over-charging or under-charging will not be covered by the Limited Warranty.

Tämmönen siel luki. Antaa ymmärtää että akku aktiivisesti purkais itseään silloin kun ei käytetä...

En tiedä mikä se paras säilytys-taso Li-akuilla on nykyään, puhelimiakin tuntuuvat toimittavan tehtaalta täysillä akuilla ja ne on varmasti kontissa seilannu kuukausia ja toisen mokoman kaupan hyllyssä...
 
@Kulliver007 Itellä sama lauta samalla 1,31v firmiksellä ja ei mitään ongelmaa. En ole koskaan päivittäny firmistä, joten tuo 1,31v taitaa olla vakio kyseisessä laudassa.
Olethan yrittänyt poistaa rajottimen sovelluksesta settings > speed settings > unlimited?
Sovelluksen etusivulla oleva speed settings painikeesta ei meinaan tapahdu mitään..
 
Mulla fat scootteri saman kokoisilla tupla-akulla. Onko jotain haittaa jos liitän ylimääräisen latauspistokkeen "sokeripalaan" johon molempien akkujen virtajohdot tulee ja lähtee siitä controllerille?
Eli voisin ladata molempia akkuja yhden liittimen kautta eikä tarvitsisi kytkeä laturia erikseen akkujen liittimiin?

Itse en näe tuossa ongelmaa, kai akkujen bms hoitaa sen jos toinen akku tulee täyteen ennen toista,tms.
 
Tämmönen siel luki. Antaa ymmärtää että akku aktiivisesti purkais itseään silloin kun ei käytetä...

En tiedä mikä se paras säilytys-taso Li-akuilla on nykyään, puhelimiakin tuntuuvat toimittavan tehtaalta täysillä akuilla ja ne on varmasti kontissa seilannu kuukausia ja toisen mokoman kaupan hyllyssä...
Ihan puupäisiähän noissa ohjeissa lukee. Puhelintenkin pikaoppaissa kerrotaan edelleen(tai vielä jokunen vuosi sitten), miten tärkeää on ladata täyteen ennen käyttöönottoa tai jopa yön yli tms. 80-luvun parhaita. Jälkimmäinen on ihan sairasta(enkä mene väittämään että enää moista toistellaan 2023) ja ensinmainittu ehkä tottumuksesta järkevä neuvo, jotta asiakkaalle tulee hyvä laatuvaikutelma uudesta laitteestaan.

Mainstream-laudoissa sitä varaustilaa säilytyksen aikana tai jälkeen voi melko järjellisellä tarkkuudella arvioida katsomalla jännitteitä m365toolsilla tms.

Puhelimen prosentit eivät aina kerro ihan koko totuutta etenkin jos ollaan lähellä täyttä varaustilaa.

Heikosti säilytetty akku voi menettää kapasiteettiaan happanemiseen nopeammin kuin varaustilaa itsepurkautumiseen.
 
Augmentin ES 210 LR tyypätty. Ajosta en osaa sanoa juuta enkä jaata, ei ole tullut ajettua kuin pari tuntia Voilla, Joella ja Swupilla. Ihan kätsä se on mutta jarru voisi olla tehokkaampi. EABS:in miedoimmalla tasolla ei tapahdu paljon mitään, tehokkaimmalla asetuksella taas 'meinasin lentää yli tangon' eli keskimmäisellä mennään. Tehokkainkin olisi ihan hyvä jos se jarruteho nousisi sekunnin tai kahden aikana, tuollain kertalaakista tappiin on kyllä turhan raju. Ja muutenkin, voisiko joku laittaa pikku tiivistelmän tuosta EABSista. Onko nyt niin että kun vähän vetää jarrukahvasta niin tapahtuu 'moottorijarrutus' joka ilmeisesti lataa myös akkua ja jos enemmän jarruttaa niin sitten mennään levyjarrulle?

Äpissä ei paljon mitään ole mutta eipä tietysti tarvitakaan. Ainoastaan trippimittaria kaipaisin, nythän siinä on vain kokonaismatka. Esimerkiksi akun riittävyyden arvioimiseen olisi näppärämpää jos siinä olisi trippikin.

Ja sananen akun kestävyydestä. Minähän painan sen 130 ja ehkä vähän päälle, eli selvästi enemmän kuin mitä tuolle suositellaan (100kg) ja myös enemmän kuin mitä maksimiksi ilmoittavat (120kg). Autoilin tuonne vähän syrjemmälle ja sieltä sitten lauta ajoon. Reitillä oli useita pitkiä mäkiä, yksi jopa niin jyrkkä että joduin ihan potkuttamaan että jaksoi mennä. Ja täytyy kyllä sanoa että ennakko-odotukset ylittyivät aika kivasti. 16 kilsaa meni ihan vakiotahtiin, sen jälkeen meno hyytyi selvästi jo niin miedoissa nousuissa että niitä ei olisi ehkä edes nousuiksi tajunnut. Mutta matka jatkui kuitenkin aina 18.6 kilometriin asti mutta sitten se loppui. Tämän pohjalta arvelen että kun jätän isojen mäkien tietentahtoisen ajelun väliin niin 15 kilometrin työmatkakin saattaisi onnistua vaikka en tätä nyt ihan siihen käyttöön hommannutkaan :)

Eli toistaiseksi kaikki kivasti, nyt vaan tutkaillaan että kauan tuon akun latautuminen kestää.
 
Kauheeta säätöä ja roplausta oli, mutta talviajeluista lähtien pientä hyytymisen merkkejä osoittanut G30 Max piristyi väännön ja rangen osalta kummasti kun korjasin sulaneet liittimet ja vaihdoin uudet takalaakerit. Takakumi antautui 1900km jälkeen ja sen vaihto kotikonstein osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi, mutta paikallinen pyöräliike hoiti homman sitten lopulta maaliin. Toivottavasti tämä "laadukas tarvikerengas" toimii ees jonkun aikaa eikä hajoa heti, koska en raaskinut maksaa 50eur enemmän originaalista, saattoi olla virhe. Mutta nyt ei muuta kuin kovaa ajoa taas :cool:
 
Veikkaan että jos haluaa välttää selkäkivut näillä niin pitäs olla hyvä jousitus + ilmatäytteiset isot renkaat.
 
Veikkaan että jos haluaa välttää selkäkivut näillä niin pitäs olla hyvä jousitus + ilmatäytteiset isot renkaat.
Veikkaan että selkäkipuja tulisi helposti lähinnä pitkistä ajomatkoista potkulaudan kierossa ajoasennossa ja ajoviimasta kevyesti pukeutuneena ajellessa.

Ajonaikainen tärinä pienemmillä ilmarenkailla ei ole kovin merkittävä osa ajon rasitusta eikä kova tärinä verrattuna muuhun tärinäaltistukseen, mitä erilaisissa töissä tai muissa harrastuksissa voi saada.
 
Ois kiva jos joku tekis väitöskirjan tai jonku tuosta tärinästä miten se rasittaa ihmistä.
 
Ois kiva jos joku tekis väitöskirjan tai jonku tuosta tärinästä miten se rasittaa ihmistä.
En nyt lähde etsimään sopivia, mutta tällaista tutkimustyötähän on tehty. Erilaisten voimatyökalujen kuten esimerkiksi moottorisahojen tärinärasitus on tunnettu työterveysriski, jopa niin pitkälle että monien koneiden tärinätaso pitää valmistajan mitata ja ilmoittaa.

Siinä tosin puhutaan vähän eri mittakaavasta kuin jonkin tavallisen sähköpotkulaudan "tärinä" joka vastaa lähinnä junamatkustamista.
 
Siinä tosin puhutaan vähän eri mittakaavasta kuin jonkin tavallisen sähköpotkulaudan "tärinä" joka vastaa lähinnä junamatkustamista.
Noissa ei niin tavallisissa, joissa on karkeat renkaat tärinä on kyllä aivan hirveää, kun rengas kuluu epätasaisesti.
15-20km/h oli aivan mahdoton ajaa, kun ei nähnyt kunnolla tärinän takia.
Ei tosin varmaan ole kaikissa sama homma, liekkö itsellä ollut väärät rengaspaineet tms. kun nappulat kului sahalaitaiseksi.
 
Noissa ei niin tavallisissa, joissa on karkeat renkaat tärinä on kyllä aivan hirveää, kun rengas kuluu epätasaisesti.
15-20km/h oli aivan mahdoton ajaa, kun ei nähnyt kunnolla tärinän takia.
Ei tosin varmaan ole kaikissa sama homma, liekkö itsellä ollut väärät rengaspaineet tms. kun nappulat kului sahalaitaiseksi.
Nappularengas kuluu sahalaitaiseksi asfaltilla/kovalla pinnalla ajettaessa. Kovat rengaspaineet edesauttavat tätä, koska nappula on siinä vaiheessa suurimman jouston tekijä renkaassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 752
Viestejä
4 494 913
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom