Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tekeekö tuommosella E-Way -ketjulukko 60e (jossa pyöritetään ne 4 numeroa) mitään? Eli pystyykö sen esim tunnustelemalla avaamaan?
Näyttää hyvältä. Sehän näissä lähinnä tärkein on ettei laite näytä helpoimmin otettavalta. Numeromekanismin puolesta nää taitaa kaikki olla pitkälti samaa kauraa. En itse ainakaan ole kuullut enkä osaa mekanismin tietäen kuvitella että niitä kuuntelemalla saisi auki.

Mutta en mä tuollaista(kaan) yksin yöksi jättäisi laitetta pitämään turvassa. Kauppareissun uskaltaa kyllä hoitaa tuon varassa.

Edit: Ilmeisesti näytä pystyy tunnustelemaan kun aiemman vastauksen luin. Mutta tosiaan en mä pitkäksi aikaa minkään lukon varaan vehkeitä jättäisi.

Pitää oma numerolukko (joku merkitön halpis) laittaa testiin ja katsoa opinko tunnustelemaan.
 
Käväsin tubessa katsomassa tuommosten avaamisvideoita ja näytti niin helpolta että taidan kuitenkin päätyä avaimelliseen versioon.
 
tosiaan pointti toi et lähteekö virkavalta apuun hakemaan lautaa(ei lähde)
Omaisuusrikoksissa aika korkea kynnys että lähdetään asuntoa etsimään koska vakuutusyhtiöt maksaa parin tonnin keissejä rikosilmotusta vastaan kyselemättä.

Toki jäljittimellä saa käytyä joinkkaa laudan takaisin jos sillä lähdetään liikkeelle mut siihen voi mennä viikkoja tai kuukausia, niin jäljitin kustannukset + käytetty aika alkaa olemaan 1:1 vakuutuksen omavastuun kanssa

Tuo on totta ettei poliisilta varmaan helposti saa apua näissä asioissa, ainakaan tarpeeksi nopeasti. Oma tarkoitukseni olisikin ennalta ehkäistä poliisin tarve. Jos tuonne saisi jonkun vanhan luurin sisään niin se toimisi samalla GPS paikantimena, liikesensorina, kaiuttimena (hälyääntä esim) Ja kaikki tuo olisi ohjattavissa mistä vaan, milloin vaan koska toiminta ei perustu mihinkään muihin BT laitteisiin vaan siinä olisi oma LTE yhteys joka on hyvin todennäköisesti myös paljon vahvempi jostain metallikuorien sisältä kuin mikään BT. Varsinkin tuo liikesensori ja hälyääni olisi omiaan motivoimaan varasta jättämään laite heti. Mutta helpoin ja pienin tuo ei ole tietenkään verrattuna noihin käteviin Tageihin. Ne mahtuu melkeen mihin vain, itseäni vaan häiritsee se että ne tarttee aina jonkun muun laitteen lähelleen että toimivat lainkaan.

..ja jos oikein tekniseksi haluaa alkaa niin teoriassa puhelimen saisi ohjaamaan myös jonkinlaista kill-switchiä. (ei omalla osaamisellani kyllä) :hmm:

Tosin en ole vielä päättänty onko mikään tämä edes tarpeellista vielä kun en aio ostaa mitään laitetta missä ei ole NFC-ajonestoa. Se toki ei estä sitä etteikö koko laitosta voisi napata ja heittää takakonttiin koska mitään vaijerilukkoja tms en ala käyttämään.
 
Tosin en ole vielä päättänty onko mikään tämä edes tarpeellista vielä kun en aio ostaa mitään laitetta missä ei ole NFC-ajonestoa. Se toki ei estä sitä etteikö koko laitosta voisi napata ja heittää takakonttiin koska mitään vaijerilukkoja tms en ala käyttämään.
Kyllä mä ottaisin ensimmäisenä varokeinona käyttöön lukon. Vaikka sen saisi sivuleikkureilla rikki niin se kertoo että kyseessä on lukittu laite. Se on halvin vakuutus mitä laitteelle saa.

Auton konttiin tosiaan saa minkä tahansa laitteen mikä ei ole kytketty kiinteästi mihinkään. Kun laitteeseen liitetään liikkeentunnistus joka hälyttää kun laitetta koetetaan siirtää niin kyllä se ajaa osan ryöstäjistä pakosalle, etenkin jos kyse on kaupan edessä hetkellisesti pysäköidyistä laitteista eikä kahden aikaan yöllä omassa pihassa tapahtuvista ryöstöistä.

Mä en lähtisi itse hirveästi panostamaan ajonestoihin (ainakaan yksinään) koska joku saattaa yrittää laitteen anastamista ja huomata että se ei lähde käyntiin. Siinä vaiheessa tekijä katsoo ehkä läpi muut laitteet ja mikäli kaikki ovat lukittuna niin sitten ottaa sen estetyn laitteen kainaloon ja kävelee pois.
Jos taas kyseessä on valkoisella pakettiautolla liikkuva porukka niin ne heittävät kaikki irtoavat laitteen auton takaosaan ja ajavat pois. Vähät väliä siitä onko ajonesto, se ehditään katsoa verstaalla myöhemmin.

Verstaalla kuitenkin pystyy tekemään enemmän kuin kaupan pihassa ilman että seuraamuksia tulee.

Tämä tosiaan siinä kontekstissa että meillä maakunnissa laitteita viedään joko valkoiseen pakuun (harvemmin) tai ex-temporena sillä periaatteella että mikä tahansa liikkuva väline nopeuttaa omaa liikkumista.
 
Edit: Ilmeisesti näytä pystyy tunnustelemaan kun aiemman vastauksen luin. Mutta tosiaan en mä pitkäksi aikaa minkään lukon varaan vehkeitä jättäisi.

Pitää oma numerolukko (joku merkitön halpis) laittaa testiin ja katsoa opinko tunnustelemaan.
Helpompi olettaa, että pystyy vs ei pysty. Monessa kuulee tai tuntee tai molempia aivan liian helposti ne oikeat numerot joten ainakaan alle viiden numeron lukkoon en luottaisi yhtään. Toisaalta avaimellisiakin avaa tyyliin klemmarilla.

Muttei se aika ratkaise vaan paikka. Huonompaan paikkaan ei kannattaisi jättää hetkeksikään.

Jos tuonne saisi jonkun vanhan luurin sisään niin se toimisi samalla GPS paikantimena, liikesensorina, kaiuttimena (hälyääntä esim)
...
..ja jos oikein tekniseksi haluaa alkaa niin teoriassa puhelimen saisi ohjaamaan myös jonkinlaista kill-switchiä
...
en aio ostaa mitään laitetta missä ei ole NFC-ajonestoa. Se toki ei estä sitä etteikö koko laitosta voisi napata ja heittää takakonttiin koska mitään vaijerilukkoja tms en ala käyttämään.
Mitään kännykkää sinne ei todellakaan kannata alkaa virittelemään koska tarkoitukseen sopivia valmiita laitteita saa todella halvalla. Myös sellaisia, joissa on ohjattava lähtö, jolla voisi tuollaisen tappokytkimen virittää.
Mutta jaksatko olla joka ainoa pysäköintikerta aktivoimassa kännykällä jotain ajonestoa? En jaksa uskoa. Ja toisaalta, pelkkä ohjauksen katkaisu on aika riittämätön toimi. Lauta kainaloon ja hetken homma myöhemmin poistaa.

Niitä lautoja taas saat kyllä hakemalla hakea, joissa on NFC. Ja ilman fyysistä lukitsemista on lähinnä ajan kysymys, milloin lähtee varkaan matkaan. En ainakaan itse kokeilisi onneani.
Ja jotta se softalukko toimisi kunnolla, tulisi joko akun, kontrollerin ja näyttöyksikön olla paritettu keskenään niin, ettei mitään pysty vaihtamaan. Silloin riittäisi yhden lukitseminen mutta korjaamisen kannalta todella epätoivottu ratkaisu. Vaihtoehtoisesti tulisi lukita kaikki erikseen, muutoin koko lukko on jokseenkin täysin turha ja varsinkin lukitsematon akku on kuitenkin varkaalle rahaksi muutettavaa omaisuutta.

Ja kun niitä lautoja voi viedä joku muukin kuin ammattivaras niin ei siinä varastaessa mietitä, saako sen käyttöön vai ei. Otetaan mukaan jos helposti saa.
 
Helpompi olettaa, että pystyy vs ei pysty. Monessa kuulee tai tuntee tai molempia aivan liian helposti ne oikeat numerot joten ainakaan alle viiden numeron lukkoon en luottaisi yhtään. Toisaalta avaimellisiakin avaa tyyliin klemmarilla.

Muttei se aika ratkaise vaan paikka. Huonompaan paikkaan ei kannattaisi jättää hetkeksikään.
Huonompi paikka on aina huonompi paikka. Näissä olisi hyvä vähän määrittää missä päin asuu. Itse voisin todennäköisesti jättää menopelini lukitsematta tunniksi paikkakunnan isoimman Citymarketin telineeseen eikäxse lähtisi mihinkään kun muualla lauta lähtisi kävelemään heti kun selän käännän.

Mitä tulee näihin 4 vs 5 -numerosarjan lukkoihin niin yhtä lailla isomman pystyy kai kuuntelemaan tai tunnustelemaan kuin pienemmän. Tekniikka on loppupeleissä sama sillä erotuksella että 4-numeroiseen verrattuna 5-numeroisessa on 25% enemmän työtä. Eli jos pienempi aukeaa 40 sekunnissa niin isompi aukeaa alle minuutissa

Suurin tekijä lukkojen kanssa näissä on se ettei laitetta jätä paikkaan missä kukaan pääsisi hääräämään liian pitkään sen kanssa. Lentokentällä esimerkiksi oletus on ettei käyttäjä ihan heti ole paikalla mutta lähikaupassa omistaja saapunee paikalle viiden minuutin sisään.

Tämä huomioiden ehkä joskus vielä saadaan isompien markettien parkkeihin koirahäkkien tai vastaavien säilöjen tyyppiset karsinat joihin pientä panttia vastaan voisi jättää menopelinsä.
 
Itse voisin todennäköisesti jättää menopelini lukitsematta tunniksi paikkakunnan isoimman Citymarketin telineeseen eikäxse lähtisi mihinkään kun muualla lauta lähtisi kävelemään heti kun selän käännän.
Varmasti paikkakuntakohtaistakin eroa mutta itse vierastan tuollaisia isompia paikkoja. Siellä ei kukaan kiinnitä mitään huomiota jos joku touhuaa vähän pidemmän aikaa jonkun laudan tai fillarin kimpussa.

Mitä tulee näihin 4 vs 5 -numerosarjan lukkoihin niin yhtä lailla isomman pystyy kai kuuntelemaan tai tunnustelemaan kuin pienemmän. Tekniikka on loppupeleissä sama sillä erotuksella että 4-numeroiseen verrattuna 5-numeroisessa on 25% enemmän työtä. Eli jos pienempi aukeaa 40 sekunnissa niin isompi aukeaa alle minuutissa
Hieman yleistäen enemmän numeroita saa helpommin kalliimmissa lukoissa joten laatukin on parempaa. Eikä se tunnustelemalla avaamista ainakaan helpota, jos numeroiden määrää lisätään. Karsii satunnaiset kokeilijat helpommin pois.
Toki ammattimaisempi varautuu sopivin välinein ja vaikka noihinkin tiirikkansa on, nopein on helposti järeät leikkurit.

Suurin tekijä lukkojen kanssa näissä on se ettei laitetta jätä paikkaan missä kukaan pääsisi hääräämään liian pitkään sen kanssa. Lentokentällä esimerkiksi oletus on ettei käyttäjä ihan heti ole paikalla mutta lähikaupassa omistaja saapunee paikalle viiden minuutin sisään.
Tämä on hieman ristiriidassa tuon mainitsemasi Citymarketin kanssa. Siellä kun ketään ei kiinnosta. Mutta lähikaupan osalta voit olla monelle niin tuttukin, että ottaa silmään jos sen ainoan pihassa olevan laudan kimpussa on joku tuntematon.
Tosin jos sen laudan haluaa viedä niin lähikaupankin parkkisella voi "päivystää" ja lauta lähtee kun kävelet sisään.

Tämä huomioiden ehkä joskus vielä saadaan isompien markettien parkkeihin koirahäkkien tai vastaavien säilöjen tyyppiset karsinat joihin pientä panttia vastaan voisi jättää menopelinsä.
Näitähän on aikaisemmin esitetty ihan liikkeen sisätiloihinkin. Monen ihan normaalikin fillari on arvokkaampi, mitä monen lauta. Kuitenkaan niille ei ole erityisiä paikkoja joten miksi laudoille tulisi tällaisia?
Ja lauta (kuten sähköfillarikin) on laite, jollaisia ei ole suotavaa varsinkaan mihinkään kaupan eteiseen laittaa palovaaran vuoksi ainakaan suuremmissa määrin.

Kyllä se vika on omasta mielestäni lautojen valmistajissa jotka eivät ota lukitustarvetta käytännössä mitenkään huomioon. Järkevä mahdollisuus lukita järkevällä lukolla riittäisi varsin pitkälle.
 
Kyllä se vika on omasta mielestäni lautojen valmistajissa jotka eivät ota lukitustarvetta käytännössä mitenkään huomioon. Järkevä mahdollisuus lukita järkevällä lukolla riittäisi varsin pitkälle.
Mikä loppupeleissä on järkevä lukko? Laitteen valmistaja ei ole vastuussa siitä kiinteästä esineestä mihin laite kiinnitetään. Vastaavasti mikään laitteessa oleva väline ei estä sitä että se nostetaan auton konttiin tai lavalle ja availlaan sitten paremmalla ajalla paremmassa paikassa.

Tietysti laite voidaan pysyvästi valmistajan tietokantaan rekisteröidä alkuperäisen ostajan rekisteröimään BT-tunnisteeseen mutta se estäisi kaverille lainaamisen, tekisi laitteesta käyttökelvottoman mikäli laite unohtuu eikä siltikään estäisi laitteen fyysistä liikuttamista.

Ei tuollaisen laitteeseen oikein saa mitään varkausenestoa mikä tekisi siitä ryöstövarman. Fyysinen lukko on murrettavissa, elektroninen laitelukko on kierrettävissä. Toinen estää kainaloon kaappaamisen, toinen suoraan ajoon viemisen, kumpikaan ei estä ammattimaista rikollisuutta jossa lukot katkotaan pihdeillä ja laitteet heitetään auton takakonttiin joko sellaisenaan tai varaosia myytäväksi.
 
Mikä loppupeleissä on järkevä lukko? Laitteen valmistaja ei ole vastuussa siitä kiinteästä esineestä mihin laite kiinnitetään.
Järkevä lukko on sellainen, jota pystyy kuljettamaan laudan mukana ilman kohtuutonta vaivaa, joka on kohtuuhelppo käyttää ja on riittävän laadukas. Eli kompromissi mutta joka tapauksessa mielellään parempi kuin muilla.
Eikä tietenkään ole vastuussa. Mutta jos laitat laudan kiinni lyhtypylvääseen tai monessa paikassa olevaan järeämpään pyörätelineeseen jne niin ei se se ole kynnyskysymys.

Tietysti laite voidaan pysyvästi valmistajan tietokantaan rekisteröidä alkuperäisen ostajan rekisteröimään BT-tunnisteeseen mutta se estäisi kaverille lainaamisen, tekisi laitteesta käyttökelvottoman mikäli laite unohtuu eikä siltikään estäisi laitteen fyysistä liikuttamista.

Ei tuollaisen laitteeseen oikein saa mitään varkausenestoa mikä tekisi siitä ryöstövarman. Fyysinen lukko on murrettavissa, elektroninen laitelukko on kierrettävissä. Toinen estää kainaloon kaappaamisen, toinen suoraan ajoon viemisen, kumpikaan ei estä ammattimaista rikollisuutta jossa lukot katkotaan pihdeillä ja laitteet heitetään auton takakonttiin joko sellaisenaan tai varaosia myytäväksi.
Ei mitään pakotettuja tietokantapohjaisia. Pitää ehdottomasti olla laitteessa itsessään kaikki tarvittava. Kukaan ei halua laudan olevan jumissa jos nettiyhteys pätkii, valmistajan palvelin on nurin, se kiinalainen pikkupaja pistikin ovet kiinni tms.

Kaverille lainaaminen ei ole mikään ongelma. Sen toteuttamiseen on montakin tapaa, kyse on vain valmistajan halusta.

Ja kuten jo edellä totesin, sähköinen lukko on varsin varma jos kaikki laudan elektroniikka on koodattu toisiinsa niin, ettei ilman valmistajan toimia voi vaihtaa mitään osaa. Eli samaan tapaan kuin autojen ajonesto. Ei se varas vaihda varsinkaan akkua joten kaiken vaihtaminen ei ole vaihtoehto. Ja riittävän huolella tehtynä ei muutoinkaan ole ainakaan jokaisen ohitettavissa. Tosin kuten myös todettua, huollettavuus kärsii melkoisesti joten ainakaan itse en tällaisesta ratkaisusta välitä.
Kunnollinen softalukitus kyllä estää nimenomaan niiden ammattilaisten osalta varkaudet. Jos tarjolla on helposti käyttöön otettavia lautoja vs (lähes) mahdoton tai ainakin vaikeasti käyttöön otettava niin jälkimmäistä on turha viedä. Ottavat kyllä tuollaiset huomioon. Satunnainen varas taas vie joten fyysinen lukitus on joka tapauksessa välttämätön.

En silti vieläkään näe ongelmaa varsinkaan jonkun peruslautojen kanssa. Niitä on joka nurkalla joten miksi kukaan haluaisi viedä sitä vähänkään paremmalla lukolla lukittua jos vieressä on vastaavia helpommin periksi antavilla lukoilla. Ja mikä edes on pimeillä markkinoilla joku 500€ peruslaudan arvo varsinkaan vähän enemmän ajettuna?
 
Järkevä lukko on sellainen, jota pystyy kuljettamaan laudan mukana ilman kohtuutonta vaivaa, joka on kohtuuhelppo käyttää ja on riittävän laadukas. Eli kompromissi mutta joka tapauksessa mielellään parempi kuin muilla.
Eikä tietenkään ole vastuussa. Mutta jos laitat laudan kiinni lyhtypylvääseen tai monessa paikassa olevaan järeämpään pyörätelineeseen jne niin ei se se ole kynnyskysymys.


Ei mitään pakotettuja tietokantapohjaisia. Pitää ehdottomasti olla laitteessa itsessään kaikki tarvittava. Kukaan ei halua laudan olevan jumissa jos nettiyhteys pätkii, valmistajan palvelin on nurin, se kiinalainen pikkupaja pistikin ovet kiinni tms.

Kaverille lainaaminen ei ole mikään ongelma. Sen toteuttamiseen on montakin tapaa, kyse on vain valmistajan halusta.

Ja kuten jo edellä totesin, sähköinen lukko on varsin varma jos kaikki laudan elektroniikka on koodattu toisiinsa niin, ettei ilman valmistajan toimia voi vaihtaa mitään osaa. Eli samaan tapaan kuin autojen ajonesto. Ei se varas vaihda varsinkaan akkua joten kaiken vaihtaminen ei ole vaihtoehto. Ja riittävän huolella tehtynä ei muutoinkaan ole ainakaan jokaisen ohitettavissa. Tosin kuten myös todettua, huollettavuus kärsii melkoisesti joten ainakaan itse en tällaisesta ratkaisusta välitä.
Kunnollinen softalukitus kyllä estää nimenomaan niiden ammattilaisten osalta varkaudet. Jos tarjolla on helposti käyttöön otettavia lautoja vs (lähes) mahdoton tai ainakin vaikeasti käyttöön otettava niin jälkimmäistä on turha viedä. Ottavat kyllä tuollaiset huomioon. Satunnainen varas taas vie joten fyysinen lukitus on joka tapauksessa välttämätön.

En silti vieläkään näe ongelmaa varsinkaan jonkun peruslautojen kanssa. Niitä on joka nurkalla joten miksi kukaan haluaisi viedä sitä vähänkään paremmalla lukolla lukittua jos vieressä on vastaavia helpommin periksi antavilla lukoilla. Ja mikä edes on pimeillä markkinoilla joku 500€ peruslaudan arvo varsinkaan vähän enemmän ajettuna?
No mä ajan valkoisella pakulla kaupan pihaan, heitän kyytiin seitsemän lukitsematonta lautaa ja ruuvaan irti akut sekä moottorit joita sitten kauppaan varaosina eteenpäin.

Jos joku niistä laudoista on ilman elektronista lukitusta myös ja suoraan myytävissä eteenpäin niin aina parempi, mutta en mä lähde niitä kaupan pihassa erottelemaan mikä on ja mikä ei, kaikki irtoava vain kyytiin.

Oli siellä se yksi lauta sillä halvalla Pirkka-lukolla kiinni mutta en mä siihen koskenut. Liikaa vaivaa.
 
No mä ajan valkoisella pakulla kaupan pihaan, heitän kyytiin seitsemän lukitsematonta lautaa ja ruuvaan irti akut sekä moottorit joita sitten kauppaan varaosina eteenpäin.

Jos joku niistä laudoista on ilman elektronista lukitusta myös ja suoraan myytävissä eteenpäin niin aina parempi, mutta en mä lähde niitä kaupan pihassa erottelemaan mikä on ja mikä ei, kaikki irtoava vain kyytiin.
Et ilmeisesti ymmärtänyt asiaa.

Jos ne laudan komponentit paritetaan toisiinsa ja vain valmistaja / valmistajan softilla voi näin tehdä, niillä ei ole minkäänlaista varaosa-arvoa. Eikä vastaavasti itse laudalla ilman elektroniikkaa ole mainittavaa arvoa. Ei ainakaan sellaista, että niiden varastaminen kannattaisi. Mikäli tuollaisen lukituksen saa auki mutta edellyttää suurempaa purkamista ja softaamista / mahdollisesti vielä seriaalit sisältävien piirien vaihdot tms niin myös siinä kohdassa muuttuu kannattamattomaksi ja pysyy sellaisena niin pitkään kun toisella laitteella saa rahan helpommin.
Eli jos joku tietty lauta / valmistaja on tällainen, ei mikään ammattivaras käytä aikaansa niihin.

Mutta kuten todettua, se fyysinen lukitus on vaan pakko olla vähintäänkin satunnaisten varkaiden varalta vaikka olisi millainen softalukko.
 
Et ilmeisesti ymmärtänyt asiaa.
En. Mä en tiedä minkä lähetteen moottori tai akku lähettää muulle laitteistolle ettei se kommunikoisi niiden kanssa.

Mutta kuten todettua, se fyysinen lukitus on vaan pakko olla vähintäänkin satunnaisten varkaiden varalta vaikka olisi millainen softalukko.
Juurikin se mitä sanoin, fyysinen lukko on se pelote tai haitta mikä estää laitteen siirtämisen alunperin. Sitä ei heitetä auton konttiin kuten kaikki muut fyysisesti lukitsemattomat.

Ensisijalla satunnaisille yrittäjille on kiikarissa laitteet joita eri ole lukittu ja jotka lähtevät käyntiin. Sen jälkeen tulee ammatimmaiset yrittäjät jotka heittelevät kyytiin kaiken irti lähtevän, oli se sitten pyörä tai lauta ja kolmantena laitteet jotka pitää rälläkällä tai leikkureilla irrottaa. Se lähtevätkö ne käyntiin enää siinä vaiheessa ei ole oleellista koska ne ovat auton tavaratilassa. Ehkä ne eivät lähde, ehkä ne lähtevät, mutta ei niitä kaupan pihaan enää palauteta mikäli eivät.

Se satunnainen varas joka etsii menopeliä ei kanna mukanaan leikkureita joita hän käyttää vasta sitten kun koneita räpläämällä löytyy se käyntiin suostuva laite.

Toki elektroninen lukitus on ihan kiva bonus mutta se ei poista fyysisen lukon tarvetta. Fyysinen lukko taas on kiva koska se saattaa ajoittain estää elektronisen lukon tarpeen.

Mä en itse maksaisi extraa laitteesta joka on muuten samanlainen kuin omani mutta jossa on elektroninen lukko. Jos samaan hintaan saa sellaisen niin mikä jottei. Ei se haitaksi varmaan ole.
 
Jos haluatte lukon missä lauta pysyy varmimmin paikoillaan tolpassa, niin tästä sellainen.

Kestää/estää kulmahiomakoneella yritykset ja leikkaukset.

Ei toki estä, jos varkaalla on plasmaleikkuri tai polttoleikkausvehkeet mukana pakussa ja kurvaa sitten viereen hoitamaan homman kotiin.

Se toki alkaa olemaan jo epätodennäköisempää :D

Hiplok-D1000-Studio-Image.png


Hiplok D1000: Anti-Angle Grinder bike Lock

--
 
@iSot Tuo on kalliimpi kuin lauta. :D
Siinä käy rosmokin miettimään kahteen kertaan että pitäisikö sahata laudan runko poikki ja varastaa lukko.

Varmasti jykevä, mutta hankalampi juttu jos johonkin puun ympärille joutuu laudan vyöttämään. Paino voi olla myös toinen juttu.

Mutta tästä tuli mieleen toinen juttu, kun kaupat jossakin päin kieltävät laudan tuomisen myymälään, mutta voivatko ne kieltää potkulaudan muotoisen selkärepun tuomisen kauppaan? Taitaa melkein olla turvallisinta kuljettaa omat vehkeet mukanaan tällä menolla kun lautojen ja pyörien hinnat vain jatkavat nousemistaan. Kyllähän tuohon tällä menolla on joku ratkaisu tultava.
 
En. Mä en tiedä minkä lähetteen moottori tai akku lähettää muulle laitteistolle ettei se kommunikoisi niiden kanssa.
Akku, kontrolleri ja mittaristossa oleva elektroniikka kommunikoivat nykyisellään keskenään, moottorin osalta ei vastaavaa tarvetta normaalisti ole. Joka tapauksessa sen olemassa olevan väylän kautta voidaan siirtää ihan mitä tahansa valmistajan haluamaa dataa. Ja jo nyt ollaan menossa siihen suuntaan, että firmiksiin käsiksi pääsyä yritetään estää. Eli mitään ongelmaa ei ole toteuttaa softalla lukitusta.

Mutta tämä tuosta aiheesta.

Mutta tästä tuli mieleen toinen juttu, kun kaupat jossakin päin kieltävät laudan tuomisen myymälään, mutta voivatko ne kieltää potkulaudan muotoisen selkärepun tuomisen kauppaan?
Kauppa voi valita asiakkaansa vapaasti kunhan syy on perusteltu, kaikille sama eikä sitä voida pitää syrjintänä. Eli kyllä sen laudan selässä voi kieltää aivan samoin kuin osassa liikkeistä on kielletty (koululaisilta) reppu selässä sisään tulo.

Ja itse toivoisin, että entistä enemmän kiellettäisiin lautojen tuonti kauppoihin ennen, kuin sattuu vahinkoja. Täälläkin on esille useaan otteeseen tullut, niiden lautojen kanssa ei osata käyttäytyä siellä sisätiloissa. Eikä tilanne todellakaan parane lautojen lisääntymisen myötä.
Muutoinkin oudoksun, miksi lauta on eri vs fillari. Moni sähköpyörä maksaa kuitenkin moninkertaisesti laudan hinnan joten suurempi riski sen jättäminen ulos on.

Taitaa melkein olla turvallisinta kuljettaa omat vehkeet mukanaan tällä menolla kun lautojen ja pyörien hinnat vain jatkavat nousemistaan. Kyllähän tuohon tällä menolla on joku ratkaisu tultava.
Mitä tarkoitat ratkaisun tulemisella? En ainakaan itse odota enkä oleta kauppiaan tarjoavan mitään lukittuja tiloja tai muuta täälläkin toivottua laudoille. Enkä halua maksaa senttiäkään lisää ruuan hinnassa tällaisten vuoksi vaikka itsekin laudalla ajan.
Kyllä se on pitkälti laudan / fillarin / minkä tahansa muun omistajan asia ratkaista tuo. Kauppa voi toki tarjota riittävän kiinteän rakenteen, johon saa lukolla kiinni mutta sitä enempää ei mielestäni ole tarvetta.
 
Mitä tarkoitat ratkaisun tulemisella? En ainakaan itse odota enkä oleta kauppiaan tarjoavan mitään lukittuja tiloja tai muuta täälläkin toivottua laudoille. Enkä halua maksaa senttiäkään lisää ruuan hinnassa tällaisten vuoksi vaikka itsekin laudalla ajan.
Kyllä se on pitkälti laudan / fillarin / minkä tahansa muun omistajan asia ratkaista tuo. Kauppa voi toki tarjota riittävän kiinteän rakenteen, johon saa lukolla kiinni mutta sitä enempää ei mielestäni ole tarvetta.
Sitä että meillä on nyt ykskaks yllättäen menopelien hinnat nousseet melkoisesti. Siinä missä aiemmin oli mummopyörät niin nyt on vähän alta tonnin hintaiset sähkölaudat ja parin tonnin sähköpyörät. Ei kukaan halua niiden joutuvan joidenkin muiden käsiin, vielä vähemmän kuin mummopyörien.

Tiedä sitten miten se toteutetaan, saadaanko kuntien ja kaupunkien tekemiä koppeja/karsinoita vehkeille, tarjoavatko kaupat sellaisia, tullaanko näihin tekemään erillisiä varkausvakuutuksia vai mitä, en tiedä. Vai eikö näille vehkeille sitten tulekaan varkauspiikkiä?

Kauppa voi valita asiakkaansa vapaasti kunhan syy on perusteltu, kaikille sama eikä sitä voida pitää syrjintänä. Eli kyllä sen laudan selässä voi kieltää aivan samoin kuin osassa liikkeistä on kielletty (koululaisilta) reppu selässä sisään tulo.

Ja itse toivoisin, että entistä enemmän kiellettäisiin lautojen tuonti kauppoihin ennen, kuin sattuu vahinkoja. Täälläkin on esille useaan otteeseen tullut, niiden lautojen kanssa ei osata käyttäytyä siellä sisätiloissa. Eikä tilanne todellakaan parane lautojen lisääntymisen myötä.
Muutoinkin oudoksun, miksi lauta on eri vs fillari. Moni sähköpyörä maksaa kuitenkin moninkertaisesti laudan hinnan joten suurempi riski sen jättäminen ulos on.
Koululaisilta varmasti on repun tuominen kielletty syystä että sinne on helppo sujauttaa tuotteita. Lautoja on paljon kielletty koska niillä ajellaan sisälläkin. Kädessä tai selässä kannettavaa lautaa ei liene isompi intressi kieltää koska sinne ei mahdu sisälle mitään ostoksia eikä kannossa olevalla ajeta. Toki jää vaihtoehto että jos kannettu lauta sallitaan sisään niin sitten se otetaan selästä ja sillä ajetaan sisällä, eli helpompi kieltää kokonaan. Ja onhan se hiukan lisää tungosta koska lauta vie kuitenkin tilaa.
Omalla kohdalla tämä ei ole ongelma koska paikalliset kaupat sallivat laitteen tuonnin sisään.

Mikäli itse omistaisin sähköpyörän niin ehkä omalla kylällä uskaltaisin jättää kaupan eteen lukittuna hetkeksi, isommassa paikassa en välttämättä uskaltaisi, enkä kumpaakaan kyllä yön yli valvomatta muualle kuin omalle takapihalle missä se ei pistä kenenkään silmään. Vilkkaammalla seudulla en edes sinne jättäisi lukitsematta kumpaakaan.

Muutamaa paikallista sähköpyöräilijää olen jututtanut asian tiimoilta ja kaikki ovat samaa mieltä että eivät mielellään jätä pitkäksi aikaa valvomatta; korkeintaan jonnekin vähemmän liikennöidään kaupan pyörätelineeseen lukittuna hetkeksi mutta muuten ei.

Kalliita vehkeitä kummatkin eikä oikein ole suotavaa että niiden ryöstöaalto alkaisi täällä.
 
Ja itse toivoisin, että entistä enemmän kiellettäisiin lautojen tuonti kauppoihin ennen, kuin sattuu vahinkoja. Täälläkin on esille useaan otteeseen tullut, niiden lautojen kanssa ei osata käyttäytyä siellä sisätiloissa. Eikä tilanne todellakaan parane lautojen lisääntymisen myötä.
Muutoinkin oudoksun, miksi lauta on eri vs fillari. Moni sähköpyörä maksaa kuitenkin moninkertaisesti laudan hinnan joten suurempi riski sen jättäminen ulos on.

Kielletään kaikki vaan mentaliteetti siis ja ihan varoiksi, että oma mielipide tulee täytetyksi?

En näe mitään syytä kieltää laudan tuomista sisälle, jos taluttaa nätisti lautaa vieressä. Vie tilaa vähemmän kuin isot ostoskärryt, toimii myös "ostoskärrynä". Sisään saa tuoda lastenvaunut, rollaattorin jne. Fillari on nyt hivenen eri asia.

Fillarin saa kiinni järkevästi kunnon lukolla rungosta tolppaan esim. juuri laittamallani lukkoesimerkillä ja mallilla. Lautaa ei saa, piste.

Olen ajanut laudoilla nyt 4 vuotta ja taluttanut nätisti aina kauppaan. Lautoja on ollut kahdenlaisia pieni ja iso. Kukaan ei ole koskaan sanonut mitään, enkä ole koskaan nähnyt kaupoissa mitään "lautojen kanssa ei osata käyttäytyä" toimintaa esimerkkisi mukaisesti. Hyvin vähän varsinaisia yksityisiä lautoja edes näkee edelleen liikenteessäkään. 98% on vuokralautoja.

Loppuun uskon kuitenkin, että tämä kauppaan tuominen kielletään kyllä. Viimeistään siinä vaiheessa kun laitteet vakuutetaan, isketään rekisterikilpi persuksiin ja vilkut. Muuttuu siinä kohtaa yleisesti mielikuvana "mopoksi". Se aika tulee sitten aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kielletään kaikki vaan mentaliteetti siis ja ihan varoiksi, että oma mielipide tulee täytetyksi?

En näe mitään syytä kieltää laudan tuomista sisälle, jos taluttaa nätisti lautaa vieressä.

...enkä ole koskaan nähnyt kaupoissa mitään "lautojen kanssa ei osata käyttäytyä" toimintaa esimerkkisi mukaisesti.
Kyse ei ole mistään "kielletään kaikki" tai vain omasta mielipiteestäni vaan turvallisuudesta.

Jo siihen on kyllä hyviä syitä, miksi lautaa tai muutakaan ei ole tarpeen edes taluttaen viedä sisälle liikkeisiin. Perusteluja on tässäkin ketjussa. Mutta suurempi ongelma on se, ettei jokainen todellakaan osaa taluttaa nätisti joten vähissä ovat keinot kiellon lisäksi. Esimerkkinä voi pitää rullaluistimia. Ainakin itse miellän aika pienen ryhmän harrastukseksi mutta siitä huolimatta monissa paikoissa ovat kielletty.

Täällä on myös kerrottu esimerkiksi lautaa talutettavan virrat päällä ja vahingossa kaasua painaessa pyrkii lähtemään käsistä. Ja nähtyjen lisäksi itsellä on ainoa lähes laudan alle jääminen tapahtunut kaupassa sisällä. Sivukäytävältä tullessa ei heti tule mieleen jonkun ajavan sisällä laudalla todella reilulla nopeudella. Kyseessä vielä paikka, johon laudan tuonti oli kielletty mutta vähänpä se rivimyyjä tuossa kohdassa voi tehdä.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus analysoida toisia käyttäjiä, eikä keskustella heistä
Jokaisella on oikeutensa mielipiteensä toki, mutta perustelusi ontuvat kyllä erittäin pahasti miksi sähköpotkulautaa ei voi nätisti taluttaa kaupassa vierellä.

Sekoitit rullaluistimetkin jo tähän aiheeseen, kun et muuta keksinyt. Kaikki tietävät, että rullaluistimilla ei kauppaan saa mennä. Saa toki, jos ottaa rullaluistimet pois jalasta ja kävelee, vaikka laittaa ne ostoskoriin tai reppuun. Sähköpotkulautaa kun ei käytetä, sitä talutetaan.

Mielipiteestäsi hehkuu enemmänkin ajatus, että kielletään kaikki, vaikka muuta yrität väittääkin. Koit jotain yksilönä mitä ei pitäisi tapahtua tietystikään, mutta mitä sitten senkö pitäisi riittää kieltoon koko Suomessa?

Se, että sinä olet kokenut jotain tuollaista yksilönä ei tarkoita, että kielto pitää asettaa viipymättä kaikkiin Suomen kauppoihin ja kattamaan koko maan välittömästi.

Kieltoja ja pykäliä laaditaan, kun sille on aihetta ja kun kiellolla voitetaan jotain tai estetään merkittävästi jotain ihmisryhmää toimimasta väärin. Kieltoja ja estoja ei tehdä yksittäistapauksien tai vähän esiintyvän asian vuoksi.

Asiassa täytyy osata ajatella useimpien hyvin entuudestaan toimivien käyttäjien kannalta, eikä vaatia toimia välittömästi muutamien idioottien toimiessa huonosti, koska yksilönä koit jotain mitä ei pitäisi tapahtua.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ehottomasti laudat pitää saada kaupoissa sisätiloihin, mutta se että niitä lähdetään taluttamaan pitkin myymälää ei oo mikään hyvä idea. Kenties johonki kassojen läheisyyteen joitain koukkuja seinään joihin sen voi fyysisesti lukita ois paras, eikä häiritse varmasti ketään ja ovat valvovan silmän alla (ainakin kulmahiomakoneen puolesta) :D
 
@iSot Tuo on kalliimpi kuin lauta. :D
Siinä käy rosmokin miettimään kahteen kertaan että pitäisikö sahata laudan runko poikki ja varastaa lukko.

Varmasti jykevä, mutta hankalampi juttu jos johonkin puun ympärille joutuu laudan vyöttämään. Paino voi olla myös toinen juttu.

Mutta tästä tuli mieleen toinen juttu, kun kaupat jossakin päin kieltävät laudan tuomisen myymälään, mutta voivatko ne kieltää potkulaudan muotoisen selkärepun tuomisen kauppaan? Taitaa melkein olla turvallisinta kuljettaa omat vehkeet mukanaan tällä menolla kun lautojen ja pyörien hinnat vain jatkavat nousemistaan. Kyllähän tuohon tällä menolla on joku ratkaisu tultava.

Tämä on ikuinen keskustelu, mutta lukkoahan voi käyttää moneen muuhunkin kuin vain laudan lukitsemiseen.

Ainakin itsellä on pyörä ja prätkä lukittu niin että varmasti varas ymmärtää että on olemassa helpompiakin kohteita ja pelkkä Abloy lukko maksaa enemmän kuin tuo linkin U-lukko.
 
Ettet nyt olisi tarkistanut linkistä lukon säilytyspussin hintaa? Tuo lukkohan on lähes 300€.

En, mun abloy lukko maksoi vissiin 5v sitten 350€, siitä menee vielä 17mm karkaistua terästä oleva ketju mikä on talossa kiinni, koko komeus taisi olla +7kg ja eturenkaassa lisäksi hälyyttävä levylukko.

Naapurilta lähti prätkä, omaan ei oltu edes koskettu :tup:

Enhän mä tuota mukana kanna, mutta eipä prätkäkään seiso yötä missään tuntemattomassa paikassa ja kaupassa tms vain pelkkä levylukko joten kyllähän sen kantaa kyytiin jos haluaa, mutta himassa missä tuo seisoo olen varmistanut että ei varmasti lähde kenenkään mukaan, niin ja onhan tuossa vielä SmarTag rungon sisällä jemmassa.

Pyörässä sama idea, mutta "hieman" kevyempi... :tup:
 
Ei ainakaan itselleni ole mitään valitettu, kun paikallisessa Prismassa omaa lautaa talutellut virrat pois päältä. Hyllyn täyttäjät, myyjät ja vartijat tervehtinyt, kuten normaalistikkin. Kori vaan deckille ja latoo tavaraa kyytiin.
Tuo potkulauta ei sen enempää tilaa vie kaupassa, kuin ostoskärryt ja ainakin estää kassajonossa ettei takana oleva ole ihan niskassa hengittämässä nyt kun korona psykoosi on ohi. Yleensä tietty suosin isoja itsepalvelukassoja, joihin harvemmin tarvitsee jonottaa.
 
Ei ainakaan itselleni ole mitään valitettu, kun paikallisessa Prismassa omaa lautaa talutellut virrat pois päältä. Hyllyn täyttäjät, myyjät ja vartijat tervehtinyt, kuten normaalistikkin. Kori vaan deckille ja latoo tavaraa kyytiin.
Tuo potkulauta ei sen enempää tilaa vie kaupassa, kuin ostoskärryt ja ainakin estää kassajonossa ettei takana oleva ole ihan niskassa hengittämässä nyt kun korona psykoosi on ohi. Yleensä tietty suosin isoja itsepalvelukassoja, joihin harvemmin tarvitsee jonottaa.

Sama juttu.

Kaikki kaupan työntekijät ovat vaan iloisesti tervehtineet vartijoita myöden. Useampi asiakas kaupoissa maininnut myös: " Ai sulla on oma ostoskori/kärry siinä samalla...Onpas kätevä".

Pienemmällä laudalla olen mennyt käytännössä joka paikkaan ympäri vuoden. Isommalla laudalla ajellaan sitten matkaa ja siirtymiä pääasiassa. Pienempi lauta on ollut mukana ravintoloissa, sekä jopa hieman "hienommissa ravintoloissakin" pöydän alla, töissä, terasseilla, lääkärissä vastaanotolla ja näytteenotossa jne. Lääkärissä lääkärit ovat usein halunneet jutella "kulkupelistä" ensin ja sanoneet, "noh tuolla varmaan todella kätevä liikkua kaupungissa. Ole vain varovainen muun liikenteen ja autojen seassa".

Useimmiten näin talviaikaan pienempi lauta myös kerää lunta ja kuraa, mutta eipä tuokaan näytä lääkäreitä kiinnostavan tai haittaavan. Tarjouduin, jopa yhdellä vastaanotolla pyyhkimään käsipaperilla lumesta sulaneen veden ja kuran pois vastaanoton lattialta, johon lääkäri tokaisi "Ei ole mitään tarvetta, kengissäkin tulee vettä ja kuraa, siivooja hoitaa myöhemmin". Siihen sitten kiitokset ja näkemiin.

Ainoastaan yhdessä kaupassa reilun 4 vuoden aikana, joka oli hyvin pieni K-kauppa, nainen kassalla sanoi, että "jätä vaikka lauta siihen kassalle siksi aikaa, niin hän vahtii. Kauppa niin pieni, että käytävillä ei ole tilaa muutoin oikein" ja olihan kauppa tosi pieni. Lauta oli siinä kassalla ja kävin ostokset tekemässä.

Pienempi laudoista mikä painaa 13kg, jota ei pysty lukitsemaan myöskään mitenkään järkevästi, niin ainoa vaihtoehto on ottaa se mukaan. Mukaanottoa puoltaa sekin, että lauta on hyvin pienikokoinen, eikä vie tilaa millään lailla. Pienemmän laudan saa täysin nippuun myös tarvittaessa (ja kantoon), kun ohjaustanko taittuu ja tangon saa alas.

En näe mitään syytä miksei lautaa voisi ottaa mukaan erilaisiin paikkoihin, taikka nätisti taluttaa kaupassa keräten ostokset koriin. Eri asia on se, jos aletaan hölmöilemään ns. ajelemaan liikkeessä ja aiheutetaan häiriötä.

Mitään tämänkaltaista toimintaa en ole kuitenkaan itse koskaan nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Sellanen lukittava metallinen kaappi ois kaikkein paras vaihtoehto noiden säilytykseen isoissa kaupoissa. Eikä niitä tarvis olla edes kovin montaa per kauppa. Tai sitten kaupunki vois laittaa johonki otolliseen paikkaan moisia, harmi vaan kun nämä asiat ei kiinnosta ketään muuta kuin käyttäjiä. Kaikkia muita asiakasryhmiä kyllä palvelllaan :/
 
Ettet nyt olisi tarkistanut linkistä lukon säilytyspussin hintaa? Tuo lukkohan on lähes 300€.

Juu 300 euroa. Eipä sitä varmaan mihinkään alle 1000 lautaan laiteta :) Isompiin lautoihin, taikka sähköpyöriin mielestäni todella oiva valinta. Olen itse harkinnut tuota lukkoa isompaa lautaa varten, kun sitä ei jaksa tai pysty joka paikkaan ottaa. Tuo lukko tarjoaisi suojaa, jos vain keksii sopivan kiinnitystavan ensin.

Laitoin vaan esimerkiksi, että tuollainen lukko löytyy markkinoilta, jota ei saa kulmahiomakoneella poikki taino saa, mutta vaatii useita katkaisulaikkoja :) Riittävästi vie aikaa kuitenkin ja leikkaus aiheuttaa niin paljon meteliä/häiriötä, ettei ketään täysjärkinen jää siihen surruttaa ja yrittämään.

Videolla leikataan johdollisella kulmahiomakoneella, jossa ei leikkausvoima hyydy akun takia. Akkukäyttöisellä nää varkaat kuitenkin yrittää leikata poikki, joten voipi olla, että lukon poikkileikkaus vaatineen useita akkuja myöskin useiden katkaisulaikkojen lisäksi eli aikaa mutuna tuplasti tai triplasti enemmän.

Jos lauta tai pyörä on tällä lukolla tolpassa kiinni, niin varkaan pitää leikata myöskin kahteen kertaan lukon läpi, jotta lukon saa pois paikoiltaan. Lukon salpa ei pyöri ympäri, joten suoraan pelkkä läpileikkaus ei tuo mitään hyötyä varkaalle lukon irroittamisen kannalta.

edit: lisätty myös toinen vastaavanlainen lukkovaihtoehto Abloy:n lukkosylinterillä: Litelok X3




 
Viimeksi muokattu:
Enskesäksi aion ostaa sähköpotkulaudan kun viimekesänä tuli vuokralautaa aika usein käytettyä, muuten jatkaisin huolettoman vuokralaudan käyttöä mutta ajo-alue vähän turhan rajattu.

Tuo ninebot 30 Max olis varmaan peruslaudaksi ihan varma valinta mutta hintaa on noin 800e ja nyt olisi tarjouksessa evx Ace 2 hintaan 399e joka vaikuttaa suurinpiirtein samanlaiselta. Onko täälä kokemuksia tuosta?

En halua mitään mörköä offroad vempelettä vaan tollasen mikä ei herätä liikaa huomiota ja menee helposti farmarin takakonttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Sellanen lukittava metallinen kaappi ois kaikkein paras vaihtoehto noiden säilytykseen isoissa kaupoissa. Eikä niitä tarvis olla edes kovin montaa per kauppa. Tai sitten kaupunki vois laittaa johonki otolliseen paikkaan moisia, harmi vaan kun nämä asiat ei kiinnosta ketään muuta kuin käyttäjiä. Kaikkia muita asiakasryhmiä kyllä palvelllaan :/
En kieltämättä ymmärrä, miten kaikkia muita ryhmiä palveltaisiin paremmin.

Toki varsinkin isommissa kaupoissa on ihan hyvin parkkitilaa autoille mutta varsin monessa paikassa fillarille on tarjolla joku ikivanha pyöräteline ilman sen parempaa tapaa lukita se. Samoin ainakin tuntuu, ettei läheskään kaikissa kaupoissa ole lukittavia laatikoita edes repun tai vastaavan säilyttämiseen. Saati jos jättäisit lastenrattaat johonkin ja nostaisit lapsen kärryyn istumaan.

Vaikka toki itsekin laittaisin laudan mielelläni järkevään paikkaan, en silti vieläkään ymmärrä näitä ajatuksia lukittavista kaapeista ja vastaavista. Kyllä siinä suosittaisiin ainakin vielä tällä hetkellä varsin pientä ryhmää varsin kalliilla toteutuksella. Siis toteutuksella, jolle ei läheskään kaikkialla ole edes tilaa. Samaten tuollaiset kaapit ovat asia, johon paloviranomaisilla on sanansa sanottavana. Aivan jokaiseen paikkaan niitä ei voi laittaa.

Mikä sitten olisi moisen kaapin soveltuva käyttökorvaus? Eivät ole ilmaisia joten jos ei maksateta kaikille, pitää käytön maksaa. Moniko on halukas maksamaan? Jos halukkuutta löytyy niin eihän mikään estä ehdottamasta kauppiaalle / kauppakeskukselle tällaista. Jos ehdotuksia tulee tarpeeksi, herättää se kiinnostustakin. Ja jos joku tekee hyvin kokemuksin ensin, seuraa varmasti muita perässä.

Omasta mielestäni oikein ratkaisu on "pyöräteline" joka on riittävän tukeva ja siihen on mahdollista lukita järkevästi niin fillari kuin lautakin. Ei ole mahdoton toteuttava ja tällaisia on olemassakin valmiiksi.

Laitoin vaan esimerkiksi, että tuollainen lukko löytyy markkinoilta, jota ei saa kulmahiomakoneella poikki taino saa, mutta vaatii useita katkaisulaikkoja :) Riittävästi vie aikaa kuitenkin ja leikkaus aiheuttaa niin paljon meteliä/häiriötä, ettei ketään täysjärkinen jää siihen surruttaa ja yrittämään.
Näissä on huonona puolena paino ja koko. Laudassa kun ei ole liikaa paikkoja säilyttää. Ja toisaalta, jos runko on lukossa, se ei estä varastamasta moottoria tai muuten vaan rikkomasta lautaa.
Mutta kyllä, esimerkiksi kotipihaan (jos ulkona joutuu säilyttämään) tuollainen joku järeä on ihan paikallaan. Toki suhteessa laudan arvoon, selvähän se. Muualla riittää pitkästi se, ettei lukko ole halvin kiinalainen ja ainakin näyttää olevan paremmin lukittu kun viereinen lauta.

Tuo ninebot 30 Max olis varmaan peruslaudaksi ihan varma valinta mutta hintaa on noin 800e ja nyt olisi tarjouksessa evx Ace 2 hintaan 399e joka vaikuttaa suurinpiirtein samanlaiselta. Onko täälä kokemuksia tuosta?
Omakohtaisia kokemuksia ei ole mutta varma voi olla siitä, että puolella hintaa ei saa yhtä laadukasta tuotetta vaikka jollain tasolla samalta näyttääkin. Ja tottakai osia saa paremmin siihen tunnettuun lautaan.
Akun laadun lisäksi itseä epäilyttää kyllä jo jousitus tuon hintaluokan laudassa. Toki voin olla turhan pessimisti mutta puhutaan kuitenkin jonkin hintaisesta komponentista.

Tuolla kerrotaan takuuksi 24kk
Ja tuolla taas kerrotaan komponentista riippuen 3, 6 tai 12kk. Lisäksi varsin pitkä lista vaatimuksia, esimerkiksi "Jarrujen ja jarrupalojen kuluminen on tarkistettava ennen jokaista ajoa" ja muuta mukavaa.

Minimi on kuitenkin 24kk joten pakko oudoksua noita mainittuja takuun pituuksia. Ne ja ehdot huomioiden taitaa olla luvassa pelkästään tappelua jos joku takuuasia tulee vastaan. Ja joska suurin osa ei jaksa tapella kovinkaan paljon, jää asiakkaan tappioksi.
 
Enskesäksi aion ostaa sähköpotkulaudan kun viimekesänä tuli vuokralautaa aika usein käytettyä, muuten jatkaisin huolettoman vuokralaudan käyttöä mutta ajo-alue vähän turhan rajattu.

Tuo ninebot 30 Max olis varmaan peruslaudaksi ihan varma valinta mutta hintaa on noin 800e ja nyt olisi tarjouksessa evx Ace 2 hintaan 399e joka vaikuttaa suurinpiirtein samanlaiselta. Onko täälä kokemuksia tuosta?

En halua mitään mörköä offroad vempelettä vaan tollasen mikä ei herätä liikaa huomiota ja menee helposti farmarin takakonttiin.
Mielenkiintoisia kommentteja ostajilta:

 
djmake, Sais edes tuommosen silmukkaruuvin 10e kappale (vaikka 10 kappaletta) isoissa kaupoissa niin kassojen läheisyyteen niin ei ois sähköpotkulauta tiellä seinän vierustalla edes ja kustannus kaupalle kokonaiset 100e.

fortojningsring-300x114-1.jpg


Niin ja se lukittava kaappi idea minkä heitin, oli sittenkin huono, kun sitähän käytettäs koulukiusaamiseen... Eli joku työnnettäs sinne kaappiin, koska se ois pakostakin sen verran iso että sinne joku ihminen mahtuu :/
 
Viimeksi muokattu:
djmake, no ei nyt välttämättä lukittavaa kaappia tarvi olla sisätilois, mutta sais edes tuommosen silmukkaruuvin 10e kappale (vaikka 10 kappaletta) isoissa kaupoissa niin kassojen läheisyyteen niin ei ois sähköpotkulauta tiellä seinän vierustalla edes ja kustannus kaupalle kokonaiset 100e.

fortojningsring-300x114-1.jpg
Tuollainen ruuvi antautuu varsin helposti sopivin työkaluin ja toisaalta on paremmalle lukolle pieni. Joten ei sikäli oikein palvele joka paikassa.
Toki, jos on liikkeeseen sisälle mutta harvassa paikassa on järkevää tilaa ja edelleen, miksi lautojen paikka olisi liikkeessä sisällä jos siellä ei muillekaan laitteille paikkaa ole? Eikä ruuvi poista sitä ongelmaa, että lisätään palon riskiä sisätiloissa. Jo pyöräkellarissa säilytys, saati lataus, on ainakin osassa Suomea aivan mahdoton jos kysyt palo / pelastuspuolen kantaa.

Omasta mielestäni se oikea sijoituspaikka on edelleen ulkona. Sinne pystyy helpoiten toteuttamaan riittävän vahvat telineet. Mikään ei estä myöskään sijoittamasta kameraa tai paria tällaiseen paikkaan. Varastamista ei estä kokonaan mutta rauhoittaa tilannetta.

Mutta kuten edellä jo. Mikään ei estä ehdottamasta niitä ratkaisuja sinne mahdollisen toteuttajan suuntaan. Jos kukaan ei palautetta anna eikä se kauppias tms itse laudalla aja niin ongelmaa ei ole olemassakaan. Tästähän tässäkin asiassa on ainakin osin kyse.
 
Ja tuolla taas kerrotaan komponentista riippuen 3, 6 tai 12kk. Lisäksi varsin pitkä lista vaatimuksia, esimerkiksi "Jarrujen ja jarrupalojen kuluminen on tarkistettava ennen jokaista ajoa" ja muuta mukavaa.

Minimi on kuitenkin 24kk joten pakko oudoksua noita mainittuja takuun pituuksia. Ne ja ehdot huomioiden taitaa olla luvassa pelkästään tappelua jos joku takuuasia tulee vastaan. Ja joska suurin osa ei jaksa tapella kovinkaan paljon, jää asiakkaan tappioksi.
kaikki kaupat ei (ainakaan suomessa) jaksa erikseen mainita kulutusosien takuiden kestosta
Kulutukseen tarkoitetuissa osissa vähän kesto vaihtelee(esim kevyen liikenteen jarrupalat on tuo 3kk, mutta autoissa 6kk jos en väärin muista) ja lithium akkujen kanssa mennään tolla 6kk minimillä.
Runkojen takuuaikojen määrittelyistä en tiedä...
 
Mielenkiintoisia kommentteja ostajilta:


Todellakin. Valmistus/materiaalivikoja tuntuu olevan jopa enemmän kuin aikoinaan e-vau maxissa alkuaikoina.
Luottamusta ei herätä sekään, että osa arvostelijoista on jostain syystä antanut täydet pinnat senkin jälkeen kun ovat jo ehtineet luetella tuotteesta vastaan tulleita selkeitä vikoja.
 
kaikki kaupat ei (ainakaan suomessa) jaksa erikseen mainita kulutusosien takuiden kestosta
Kulutukseen tarkoitetuissa osissa vähän kesto vaihtelee(esim kevyen liikenteen jarrupalat on tuo 3kk, mutta autoissa 6kk jos en väärin muista) ja lithium akkujen kanssa mennään tolla 6kk minimillä.
Runkojen takuuaikojen määrittelyistä en tiedä...
Luitko niitä takuuehtoja?

Kuten sanottua, tuotteen sivuilla mainitaan 24kk takuu mutta siellä takuusivuilla rajataan aivan kaikki lyhyemmäksi. Siis kaikki, mukaan lukien jopa runko. Taittomekanismille ja ohjainlaakerille 6kk ja esim jarruvalolle 3kk jne.
Suurin osa menee toki viimeistään riittävän tappelun jälkeen virhevastuuseen mutta ainakaan itse en ostaisi mitään firmalta, jolla ei ole tuotteisiinsa mitään luottoa ja joka pyrkii surutta kiertämään tuon pakollisen 24kk takuun.

Ja akun 6kk tarkoittaa kyllä suoraan halvimpia mahdollisia kennoja. Tosin toki hintakin tässä kohdassa sen sanoo mutta myös takuu.

Kuluvat osat taas mainitaan normaalin kulumisen osalta tuolla kyllä erikseen. Siitä ei siis ole kyse.
 
Tuo ninebot 30 Max olis varmaan peruslaudaksi ihan varma valinta mutta hintaa on noin 800e ja nyt olisi tarjouksessa evx Ace 2 hintaan 399e joka vaikuttaa suurinpiirtein samanlaiselta. Onko täälä kokemuksia tuosta?
Mitään kokemusasiantuntijuutta ei ole tuosta plagiaatista, mutta aidosta Ninebotista hieman. G30 on yleisesti niin jämäkkä ja kiva, vaikka ei vailla tyyppivikoja, että sitä voisi sanoa hintansa arvoiseksi. Makuasia lienee sitten, pitääkö käypänä hintana alle 500 aikanaan Puolasta, 620 Verkkokaupan kampanjaerä 2020 vai sittemmin yleinen suomihinta 800-900 euroa.

400 eurolla uutena myytävä noname ei yhtään houkuttele, vaan budjettiratkaisuna etsisin mieluummin käytettyä Ninebotia. Varmaan suurin osa myydyistä laitteista on ollut vähemmällä käytöllä kuin suurta huomiota saavat tuhansia km vuodessa ajettavat tosiharrastajien yksilöt vaikkapa tässä ketjussa.
 
Sinänsä ihan positiivista jos näiden hinnat vähän tippuiskin. Akut varmaan aika suuressa osassa siinä prosessissa? Kyllähän tuo 400e lauta kiinnostas oikkuineen noiden jousien ansiosta.

Ja varsinkin kiinnostaa sitten 1-2 vuoden päästä kun jengi on ajanut sillä, että paljon on rangea jäljellä luvastusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään kokemusasiantuntijuutta ei ole tuosta plagiaatista, mutta aidosta Ninebotista hieman. G30 on yleisesti niin jämäkkä ja kiva, vaikka ei vailla tyyppivikoja, että sitä voisi sanoa hintansa arvoiseksi. Makuasia lienee sitten, pitääkö käypänä hintana alle 500 aikanaan Puolasta, 620 Verkkokaupan kampanjaerä 2020 vai sittemmin yleinen suomihinta 800-900 euroa.

400 eurolla uutena myytävä noname ei yhtään houkuttele, vaan budjettiratkaisuna etsisin mieluummin käytettyä Ninebotia. Varmaan suurin osa myydyistä laitteista on ollut vähemmällä käytöllä kuin suurta huomiota saavat tuhansia km vuodessa ajettavat tosiharrastajien yksilöt vaikkapa tässä ketjussa.

Ei kyllä harmita vaikka maksoinkin omasta G30 täydet 800€, laadusta jo tietää että sillä ajetaan ainakin seuraavat 4-5 vuotta eikä tarvi ku laakereita ja renkaita vaihtaa
 
Noista laakereista sen verran että ei vissiin oo yleensä keraamiset sähköpotkulaudois? Ne on kyllä ihan ylivoimaset omasta mielestä niin nopeuden, kestävyyden ja helppohoitoisuuden suhteen.
 
Noista laakereista sen verran että ei vissiin oo yleensä keraamiset sähköpotkulaudois? Ne on kyllä ihan ylivoimaset omasta mielestä niin nopeuden, kestävyyden ja helppohoitoisuuden suhteen.
Potkulaudan pyöränlaakeri on kyllä niin yksinkertainen ja helppo kohde vieläpä vähäisellä kuormituksella, että ihan tavallisista tavallisin laadukas laakeri täyttää ja ylittää kaikki vaatimukset.

Valmistuskustannus on oleellinen tekijä. Niin on toki massakin, mutta kokonaistaloudellinen kevennys ei löydy ensimmäisenä eikä ihan toisenakaan pyöränlaakereista.
 
Ei kyllä harmita vaikka maksoinkin omasta G30 täydet 800€, laadusta jo tietää että sillä ajetaan ainakin seuraavat 4-5 vuotta eikä tarvi ku laakereita ja renkaita vaihtaa
Tämä oli kyllä ihan vakuuttava viesti. Ja tuntuu että ehkä tähän hintaluokkaan voisi laittaa rajan kun äkkiä lähtee laukalle kun alkaa noita jousitettuja katsomaan, yhtäkkiä huomaa selaavansa tuplasti kalliimpia.

G30 saa nyt voltride.eusta 629e, hitusen halvemmalla dhgaten ninebot official Storesta tai sitten 789e Suomesta. Turha kai tässä hätiköidä kun ajokeleihin on vielä lähes 2kk aikaa.
 
Tämä oli kyllä ihan vakuuttava viesti. Ja tuntuu että ehkä tähän hintaluokkaan voisi laittaa rajan kun äkkiä lähtee laukalle kun alkaa noita jousitettuja katsomaan, yhtäkkiä huomaa selaavansa tuplasti kalliimpia.

G30 saa nyt voltride.eusta 629e, hitusen halvemmalla dhgaten ninebot official Storesta tai sitten 789e Suomesta. Turha kai tässä hätiköidä kun ajokeleihin on vielä lähes 2kk aikaa.

Pakko silti todeta että jos ei ole ihan niin rahasta kiinni harkitsisin ehkä noita threadissa juuri mainittuja Xiaomin ja Segwayn uutuuksia joiden pitäisi asettua 999€ hintaluokkaan ja tuoda mm. jousitus, tehokkaampi moottori ja inasen lisää rangea.
 
olin kattovinani että uudessa segwayssä on käytetty samaa akkua (kapasiteetiltaan) niin taitaa sinne 45-55km paikkeille jäädä kantama tässäkin versiossa
 
olin kattovinani että uudessa segwayssä on käytetty samaa akkua (kapasiteetiltaan) niin taitaa sinne 45-55km paikkeille jäädä kantama tässäkin versiossa

Joo paperilla on hurjat 5km lisää.. testit näyttää aikanaan onko käytännössä identtinen range mutta joka tapauksessa marginaalinen ero jonka takia sanoinkin "inasen" eli noi muut on merkittävämpiä :D
 
Itse miettinyt ostamista ja juuri tota että mites jos käy kaupassa. Meidän paikallisen prisman pihassa on kaksi todella isoa lukittavaa häkkiä koirille jotka on aina tyhjinä, niin mä ainakin laitan sen laudan sinne kauppareissun ajaksi. Tai sit ostaa kantokassin mikä maksaa sen 50e ja heittää kärryyn
 
Mitä itse olen katsellut niin speksien suhteen ihan ylivoimainen hinta/laatusuhde on kyllä e-wheels e2s v2 pro. Tohon saa ostettua tuolta vielä lisäosia tai jos jotain menee rikki, esim uusi akku 100e

Onko jollakin kokemusta kys. laitteesta?
 
Itse miettinyt ostamista ja juuri tota että mites jos käy kaupassa. Meidän paikallisen prisman pihassa on kaksi todella isoa lukittavaa häkkiä koirille jotka on aina tyhjinä, niin mä ainakin laitan sen laudan sinne kauppareissun ajaksi. Tai sit ostaa kantokassin mikä maksaa sen 50e ja heittää kärryyn
Tuohon kantokassihommaan pitää sanoa että itse ostin Xiaomi Mi Pro 2:lle ihan sitä varten suunnitellun kantokassin. Sellainen vetoketjullinen perusputkikassi.

Laitteen antaminen sen sisälle oli melko hankalaa, vähän kuin koittaisi laittaa rullaluistimia jalkaan ja pois, eli onnistuu mutta ei se kivaa ole. Ostin vielä mukavamman tuntuiset kahvagripit lautaan mikä levensi ohjaustankoa karvan verran ja säkin sulkeminen sen jälkeen oli aivan mahdotonta. Puhumattakaan siitä että menin vielä 10" renkaat vaihtamaan pienempien alkuperäisten tilalle.

Tarjoitus viime kesänä oli rakentaa itse vehkeelle kantolaukku. Ihan perus suorakaiteen mallinen kangas jonka käärii laitteen ympärille ja jonka reunassa on tarranauhat ja kantoside olisi kaikista helpoin. Tai itse kankaasta taiteiltu riittävän iso säkki johon laite menee ja säkin suulle sellainen kiristysnauha, mitä noita kolmioreppuja paljon nykyään näkee, samalla periaatteella.

Tai sitten ihan raakasti vain joku kantoliina jonka lyö laitteen keulaan ja perään ja sitten heittää olalle sen kummemmin peittelemättä. Se näyttää laudalta, mutta koska se on kantotavarana mukana niin monessa paikassa varmaan ymmärretään että se on mukana turvallisuussyistä eikä ajopelinä.
 
Miten on muuten kun yksi henkilö väitti että laudan kanssa ei saa mennä bussiin ellei laita sitä kantokassiin? Ei siis riitä että laittaa kasaan ja kantaa kädessä. Kyse siis pk-seudun liikenteestä
 
Miten on muuten kun yksi henkilö väitti että laudan kanssa ei saa mennä bussiin ellei laita sitä kantokassiin? Ei siis riitä että laittaa kasaan ja kantaa kädessä. Kyse siis pk-seudun liikenteestä
Kuskista riippuva, joillekkin on ihan fine et viet sen taittamattakin, jotkut käskee taittamaan ja jotkut suurinpiirtein sanoo ettet saa sen kanssa tulla. Omaa pelisilmää tohon kanssa kannattaa käyttää, jos se ei mahdu penkin alle taitettuna ja keskikohdassa on kahdet lastenvaunut niin varmaan kannattavampaa odotella seuraavaa. Toisaalta laudan roudaaminen bussiin on muutenkin vähän ??? ku itelle se laudan tarkotus on pääasiassa se et ei bussin kanssa tarttee puljata. Junaan ja metroon voi viedä ihan miten lystää about sit.

Niin joo ja tohon kauppajuttuun vielä. Ei oo mulle ongelmaks muodostunu vähän isommallakin laudalla mennä Prismaan yms isoimpiin liikkeisiin. Mihinkään K-marketteihin tai Alepoihin en välttämättä lähtis puljaamaan ellei sitä vois jättää siihen kassan nurkille vahdittavaks. Tääkin on yleensä sellanen asia et maalaisjärjellä pääsee pitkälle, isossa marketissa kärryt ja lastenrattaat yms vie kuitenkin huomattavasti enemmän tilaa kun se lauta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 768
Viestejä
4 495 643
Jäsenet
74 289
Uusin jäsen
Kaaleppi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom