Tuli tehtyä yleishuoltoa laudalle talvisäilöön laittoa edeltäen. Aloin kunnon pesusta, kun kauden vikat ajot sattui märille keleille, niin skuutti jäi rapaiseksi. Sattumoisin ulkolämpöasteista johtuen pesu piti suorittaa suihkussa. Sen verran näytti deckin päälle lorahtavan vettä, että avattavahan se oli. Akkutilan pohjalta löytikin 3-4 ruokalusikallista vettä. Hyvä saada pois talvisäilytystä varten. Samalla vaihdoin moottorinohjainten asennot täällä suositellun kaltaisiksi, eli kapea, ruuvit sisältävä sivu deckin laitaa vasten. Laitoin kuvien mukaisella tavalla, eli molemmista yksi iso sivu pohjaa vasten ja sanotun mukaan mosfetit sisältävä kapeampi laita deckin laitaa vasten, ja väliin silikonilämpöjohdemattoa. Akun jouduin kääntämään ylösalaisin, koska sen kulmassa olevan johtolähdön kanssa se ei oikein päin millään olisi enää mahtunut tilaan. Toivottavasti tuolla ei ole mitään väliä, mutta omaan mieleen ei tule syytä miksi olisi. Otin samalla kuvat akkutilan kannen ruuveista, koska pari niistä puuttui jo käytettynä ostaessa. Voisi vaikka kaikki uusia samalla, kun kannat jo vähän huonokuntoiset.
Jännä kun aiemmin oli mennyt ohi, että toisen moottorinohjaimen akkuvirtajohto oli Y-haaroitettu. Ei kyllä tule itselle mitään syytä mieleen, että miksi? Kätevähän tuosta olisi ollut tehdä ylimääräinen virranottojohto akusta, mutta kun nyt se ei ole lähisuunnitelmissa, niin otin välistä pois. Tekee kyllä pahaa runtata noi johdot tonne täydellisessä sekamelskassa, että saa kannen kiinni. Käytännössä ei mitään mahdollisuuksia saada niitä siististi, vaan suurpiirteisesti ja pääsääntöisesti voimalla, ja toivoa parasta. Niitä on liikaa ja kun osa on jäykkiä, paksuja, niin menee mahdottomaksi. Käsiä varmaan tarvisi vähintään 4, ja siltikin voisi olla mahdottomuus.
Vähän kuvia ja videot sekä taka- että etupäästä sen jälkeen, kun vaihdoin molempiin uudet jarrupalat. En muista tuliko täällä mainittua, mutta modasin laudan jarrusatulat tuossa loppukesästä. Omassa X10 laudassa vakioasennuksella jarrupalojen ylälaidat istuivan 1-3 mm jarrulevyn yläpuolella. Takaa riitti pelkästään, kun jätti satulan alimpia prikkoja pois: Takimmaiset kokonaan ja pahvinpala tilalle ja edemmäksi voi jättää yhden prikan. Etujarrusatulan pohjasta taas piti dremelöidä ihan kohtalaisen huomattavasti pois. Ihan sinne rajoille, että rakenteen voi vielä olettaa kestävän siihen kohdistuvat voimat. Satulan alimmat prikat pois sekä edempää että taaempaa, ja tilalle ohuet pahvinpalat maalipinnan suojaksi ja antamaan vähän tukea pulttikiinnitystä varten. Lopputulos molempien jarrujen osalta täydellinen: Jarrujen palat istuu selvästi, eli 1-2 mm levyn yläreunan alapuolella ja palat kuluu nyt täydellisesti, eikä yläreunan kulumaton osa aiheuta ongelmia ja ennenaikaista palojen vaihtotarvetta. Tietysti jarrutusteho on myös nyt paras mahdollinen. Videolla tilanne uusien palojen vaihtojen ja kiinnityksen kohdistamisen jälkeen. Palat istuu erittäin lähellä levyä, eikä pienintäkään hankausta. Edessä piti jättää hienokseltaan enemmän tilaa, kun näköjään mahdollisesti eturenkaan akselointi ja sitä myöten jarrulevy hienokseltaan vaeltaa, tai sitten vaan levy aavistuksen vino. Joka tapauksessa on toi aina omanlaisensa tyydytyksen tunne, kun jarrut säädetty ihan tikiin ja tiedossa useampi sata kilsaa huoletonta menoa.
0 new items added to shared album
photos.app.goo.gl
Jos jollain vinkki mistä noita ruuveja, niin laittakaa tiedoksi.