Oon miettinyt kesäksi uutta lautaa. Muutaman viiden sadan laudan omistaneena ajattelin jos kerran panostaisi eikä joutuisi joka toinen kevät päivittämään.
Kaksi ideaa on ollut nyt.
Kaabo Wolf warrior 11+
VSETT 11+
Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona rajoitettuna sääntöjen mukaan, eli en etsi lautaa joka kulkee maksimit. Akkujen koot toisaalta menee tehojen mukaan eikä 500w lautoja ole olemassa isoilla akuilla.
Vsetissä olisi hieman isompi akku mutta onko se tuon 700 euron hintaeron arvoinen.
Kaabo merkkinä taitaa yleisesti olevan suositumpi ja varaosien saatavuus parempaa. Olen tällä hetkellä hieman kallistunut kaabon suuntaan.
Muitakin voi suositella +/-2k hintaluokassa.
En etsi tietoa tieliikennelaista, vakuutuksista tai niiden puutteista.
Molemmat aika huonoja vaihtoehtoja. Vanhaa kamaa jo niinsanotusti ja painoa noista molemmista löytyy vähän liikaakin. Ei sillä oo mitään väliä kuinka iso ukko on ku ei näitten kannettavuudessa se ongelma oo se paino vaan ihan vaan se fyysinen koko ja mistä sen otteen nyt sattuu saamaankaan. Molemmat on noista kans "vaan" 60v vehkeitä ja samat tehot ja isommankin akun saat oikeastaan huomattavasti pienemmässäkin paketissa jo nykysin, pääasiassa sen takia et nyt on siirrytty jo pitkälti käyttämään 21700 kennoja noiden vanhojen 18650 kennojen sijasta.
Kannattavin veto on aikalailla edelleenkin uittaa kiinasta suoraan valmistajalta lauta. Ite läpikävin ton prosessin ööh, 2021 kesällä. Menihän siinä vitun kauan et se lauta saapu (6kk...) ja välissä tuntu et onkohan sieltä mitään tulossakaan, mut tuli mitä pitikin ja kaikki skulannu siitä lähtien ongelmitta. Takuutahan ei toki sit varsinaisesti oo ellei satu jotain pamahtamaan aikalailla suoraan paketista tai ekan parinsadan kilsan aikana, mut varaosiakin saa noilta valmistajilta suoraan tilattua, eikä noissa oikeastaan mitään muuta oikeasti kallista oo kun akut. Se säästökin mikä tulee valmistajalta tilatessa on kuitenkin parhaimmillaan sellasta about tonnin luokkaa.
Noissa sit vaan kannattaa ottaa huomioon valmistaja ja se et minkä akun se lauta on syöny. Saa paskoilla kiina-akuilla, mut lisää maksamalla usein on tarjolla ihan laatuvalmistajankin kennoista kasattua akkua, pääasiassa Samsung, LG ja Panasonic. Kiinakennoja ei kenenkään kannata ottaa ihan vaan siitäkin syystä et niissä menee herkemmin asiat vituiks ja lopputulos on yleensä todella huono jos akun kanssa käy jotain. Toki samalla tehtaallahan noi akkupaketit kasataan, et ei sen puoleen, mut onpahan yks riski eliminoitu pois kun kennot on ainakin laadukkaat.
Varmaan tän hetken kiinnostavimmat laudat itelle olis Teverun Fighter 11+, tos on 60v/35ah akku ja sinewave-kontrollerit, eli rangea riittää ja kaasua on kivempi operoida sinewavejen ansiosta, helpompi pitää tasanen nopeus pienemmissäkin vauhdeissa. Painoa tolla on yllättävän pienet 35kg ja tulee 11" tubeless renkaillakin. Voin tälleen perus sisäkumeilla varustetun laudan omistavana sanoa et sä ehdottomasti haluat tubelessit, jo senkin takia et tehokkaimmissa laudoissa on noissa non-tubeless malleissa halkaistava vanne joka on vaihtelevaa vahvuutta valmistajien välillä, yleensä just jotain kiinametallia joka helposti murtuu jos painoa laudalla vähänkään enemmän ja ajat sopivasti jostain kanttarista alas. Plus sisäkumithan puhkee helpommin muutenkin.
Toinen on sit Unicoolin/Unigogon G4 (taitaa mennä jälkimmäisellä nimellä nykyään jonkun yhdistymisen jälkeen?). Aikalailla identtiset speksit, eli 60v/35ah akku, kontrollerit varmaan about samat, pitäis olla sinewavet, yllätyn jos ei ole. Erona suurimmaks osaks se et G4 on sit 12" tubelessit ja painoa se 10kg enemmän, eli toi painais sit jo 45kg. Pelastavana tekijänä ton painon suhteen on se et tossa on sit irrotettava akku, eli kantamista voi helpottaa sillä et irrottaa akun ja kantaa sit erikseen. Toi G4 on Titanin valmistama, eli saman lafkan joka esimerkiks noi Vsettitkin tekee. Titan on myös Zero 10x OEM ja aika monen muunkin laudan joita ollaan sit eri nimillä uudelleenbrändäilty, mut samalta tehtaalta aika moni lauta kuitenkin sit loppujenlopuks tulee. Vsett on vaan rajattu silleen et sitä ei suoraan valmistajalta saa ostettua ollenkaan.
Hinnoista mulla ei oo ajankohtaista tietoa, mut veikkaisin et samalla tavalla noidenkin hinnat on kärsiny inflaatiosta kun kaikki muukin. Titanin löytää helpoiten
alibabasta ja tilaaminenhan menee silleen hassusti et pitää ekana laittaa viestiä ja kysellä hintaa, noi on parhaimmillaan vaan suuntaa antavia noi hinnat mitä tuolla ilmotetaan. Vastaavat kyllä nopeasti ja lontoota puhuvat ihan sujuvasti. Tilausprosessikin on siinä mielessä mutkaton et tullit ei jää asiakkaalle maksettavaks vaan kauppias hoitaa ne, lauta lähtee sit kiinasta venäjän kautta junalla puolaan ja tän pätkän aikana seurantaa ei juurikaan ole. Puolasta sit sen kantoon nappaa UPS josta sit pystyykin seurata matkaa kotiovelle asti.
Oma lauta on tuolta alibabasta Titanin kautta tosiaan ostettu. Menihän siinä aikaa kauan, mut se oli osittain kans siitä et siinä lähettämisessäkin kesti kun noissa akkukennoissa oli saatavuusongelmia koronan takia. Säästin kuitenkin niin helvetin pitkän pennin et ei se toisaalta haitannu. Toi takuuhommakin on mun mielestä aikalailla yks lysti, kyllähän se valmistajakin sille takuun myöntää mut en oo joutunu kokeilemaan et miten toimii sit käytännössä. Nää on onneks vähän sellasia laitteita et ei näissä oikeasti muita kuluvia osia ole ku jarrut ja renkaat, akku toki kanssa mut sitku siinä on lataussyklit täynnä niin alkaa lauta olemaan muutenkin roskiskamaa jo. Ykskään takuu ei kuitenkaan kata minkäänlaisia vesivahinkoja ja en nyt nopeasti keksi et mikä muu näissä poksuis omia aikojaan, jos joku kontrolleri pamahtaa niin sellasenkin saa about satasella tilattua uuden kuitenkin, nekään ei poksu ellei oo lämmönsiirtymisessä ongelmaa tai jostain syystä sähköjarrut säädetty turhan vahvaks ja sieltä lähtee jotain virtapiikkiä ja suojaukset pettää. Samasta syystä suosittelen et sähköjarru olis matalimmalla mahdollisella asetuksella tai kokonaan pois päältä, jykevimmissä laudoissa on hydrauliset jarrut edessä ja takana ja niillä kyllä pysähtyy fiksuista nopeuksista (25-30kmh) aikalailla välittömästi ilmankin sähköjarruja, ainakin huomattavasti nopeammin mitä tollaset perinteisemmät sähköjarru + yks levyjarru kombot samoista nopeuksista, ehkä vähemmän yllättäen mut kuitenkin.
Huomioitavaa et "IS:n tietojen mukaan ehdotetaan", eli ekaks IS:n tiedot pitäs pitää paikkaansa ja toiseks pitäs ehdotus mennä läpikin. Ei oo varmaankaan tän kesän juttuja vielä.
Toiseks on eri asia kanssa et kuinka moni ton 1kw/25kmh rajojen sisälle menevä lauta painaa yli 25kg? Ei kovinkaan moni, et tää ei esimerkiks Max G30, Xiaomi tai juurikaan muitakaan laillisia lautoja koske mitenkään. Laittomien lautojen kanssa sit aikalailla yks lysti kun ne ei muutenkaan mee kumpienkaan raamien sisään, eikä siitä mitään lisämaksuja tuu kiinnijäädessä vaikka se painais 250kg ku se vakuutuspakko olis jokatapauksessa siinä vaiheessa kun tehoa on enemmän ku 1kw tai nopeus on yli 25kmh. Tai jos tulee niin ei kai se enää siinä konkurssissa juurikaan tunnu.