Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Jos nyt olisi 800€ käytettävissä ja pitäisi hankkia kevyehkö alle 20kg lauta, joka kulkee mukavasti 35-40km/h, taittuu helposti kasaan ja akku kestäisi 30km, niin mikä olisi valinnan kohde? Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.
 
Jos nyt olisi 800€ käytettävissä ja pitäisi hankkia kevyehkö alle 20kg lauta, joka kulkee mukavasti 35-40km/h, taittuu helposti kasaan ja akku kestäisi 30km, niin mikä olisi valinnan kohde? Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.

Jos voit joustaa rangesta hieman, niin tästä: E-TWOW GT SL with bluetooth 700W 48V - 7.8Ah Color Grey

Jos parit sataset lisää, niin saat nuo kaikki:
 
Jos voit joustaa rangesta hieman, niin tästä: E-TWOW GT SL with bluetooth 700W 48V - 7.8Ah Color Grey

Jos parit sataset lisää, niin saat nuo kaikki:
Valmistajan ilmoittamista rangeista voi ottaa surutta puolet pois vastaamaan todellisuutta.

Tuo kalliimman laudan akun kestävyys jää siis 17,5 - 22,5 kilometriin.
 
Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.
tämähän ei sinänsä ole ongelma, uuden laudan rekisteröinnin yhteydessä ilmoitetaan käyttömaa ja sen mukaan appi sit asettaa laudan firmikseen rajotukset.
esim USA on rajoittamaton, mutta jos laittaa vaikka Saksan niin tulee kaikki lapsilukot ja vähän päälle.
Suomen asetuksilla tulee vaan se 25km/h nopeusrajotus

softalukitus vaan meinaa ettei sitä voi jälkikäteen enää muuttaa ilman että aletaan uudelleenohjelmoimaan controlleria
 
Jos nyt olisi 800€ käytettävissä ja pitäisi hankkia kevyehkö alle 20kg lauta, joka kulkee mukavasti 35-40km/h, taittuu helposti kasaan ja akku kestäisi 30km, niin mikä olisi valinnan kohde? Ninebot G30:n uudet ilmeisesti on softalukittu, joten se ei ole enää mahdollista ellei tiedä saavansa vanhaa varastoa.
Jos kiinnostaa niin olisi mahdollisesti myynnissä dualtron mini.laudalla ajettu noin. 1600km akku 17.5ah.
 
tämähän ei sinänsä ole ongelma, uuden laudan rekisteröinnin yhteydessä ilmoitetaan käyttömaa ja sen mukaan appi sit asettaa laudan firmikseen rajotukset.
esim USA on rajoittamaton, mutta jos laittaa vaikka Saksan niin tulee kaikki lapsilukot ja vähän päälle.
Suomen asetuksilla tulee vaan se 25km/h nopeusrajotus

softalukitus vaan meinaa ettei sitä voi jälkikäteen enää muuttaa ilman että aletaan uudelleenohjelmoimaan controlleria
Näiden firmistä on päässyt tai joutunut muokkaamaan, että saa lisää tehoja, moottorijarrutusta pois jne. Erinomainen juttu, mutta ei onnistu ilmeisesti uusilla kaupasta ostetuilla
 
Jos kiinnostaa niin olisi mahdollisesti myynnissä dualtron mini.laudalla ajettu noin. 1600km akku 17.5ah.
Ei ole suoranaisesti tulossa omaan käyttöön, joten käytetty huoltotarpeellinen ei välttämättä nyt ole paras ratkaisu. Jos olet luopumassa, niin laita yv:llä sijaintia, hintaa, kuntotietoa jne.
 
Lauta kaikinpuolin kunnossa, eihän näissä mitään huollontarvetta ole, renkaita vaihtelee. Näissä dualtroneissa on muutenkin laatu ihan eri kun noissa ns.tusina laudoissa. Helsinki sijainti hintaa voidaan katsoa. Itsellä sähköpyörä niin jää niinku vähän ylimääräseksi ltänä lauta.
 
Valmistajan ilmoittamista rangeista voi ottaa surutta puolet pois vastaamaan todellisuutta.

Tuo kalliimman laudan akun kestävyys jää siis 17,5 - 22,5 kilometriin.

Toki näin perus sääntönä, että vähentää saa hiukan aina. Kuitenkin juuri tuolla isommalla versiolla (10,5A akulla) olen itse ajanut kesällä aikoinaan laudan ollessa uusi 29km matkan akkua säästellen. Nyt mittarissa 3000km ja kantama siellä 24km nurkilla. Reippaalla kaasun käytöllä kantama on sitten sen 16-17km.
 
Lauta kaikinpuolin kunnossa, eihän näissä mitään huollontarvetta ole, renkaita vaihtelee. Näissä dualtroneissa on muutenkin laatu ihan eri kun noissa ns.tusina laudoissa. Helsinki sijainti hintaa voidaan katsoa. Itsellä sähköpyörä niin jää niinku vähän ylimääräseksi ltänä lauta.
Joo ja mulla jää helmikuun alussa ylimääräiseksi potkulauta kun on toi koira. Täällähän on myös kauppa-alue, johon ei tosin uunituoreella tunnuksella pääse ja ihan syystä. Eikä paljon haise skämmiltä.
 
Joo ja mulla jää helmikuun alussa ylimääräiseksi potkulauta kun on toi koira. Täällähän on myös kauppa-alue, johon ei tosin uunituoreella tunnuksella pääse ja ihan syystä. Eikä paljon haise skämmiltä.
No kaupat tehdään tietysti naamatusten, en ymmärrä miten voi skämmätä. No mutta eihän tämä tosiaan kuulu tähän säikeeseen, joten jätän tähän.
 
Oon miettinyt kesäksi uutta lautaa. Muutaman viiden sadan laudan omistaneena ajattelin jos kerran panostaisi eikä joutuisi joka toinen kevät päivittämään.

Kaksi ideaa on ollut nyt.

Kaabo Wolf warrior 11+
VSETT 11+

Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona rajoitettuna sääntöjen mukaan, eli en etsi lautaa joka kulkee maksimit. Akkujen koot toisaalta menee tehojen mukaan eikä 500w lautoja ole olemassa isoilla akuilla.

Vsetissä olisi hieman isompi akku mutta onko se tuon 700 euron hintaeron arvoinen.

Kaabo merkkinä taitaa yleisesti olevan suositumpi ja varaosien saatavuus parempaa. Olen tällä hetkellä hieman kallistunut kaabon suuntaan.

Muitakin voi suositella +/-2k hintaluokassa.

En etsi tietoa tieliikennelaista, vakuutuksista tai niiden puutteista.
Molemmat aika huonoja vaihtoehtoja. Vanhaa kamaa jo niinsanotusti ja painoa noista molemmista löytyy vähän liikaakin. Ei sillä oo mitään väliä kuinka iso ukko on ku ei näitten kannettavuudessa se ongelma oo se paino vaan ihan vaan se fyysinen koko ja mistä sen otteen nyt sattuu saamaankaan. Molemmat on noista kans "vaan" 60v vehkeitä ja samat tehot ja isommankin akun saat oikeastaan huomattavasti pienemmässäkin paketissa jo nykysin, pääasiassa sen takia et nyt on siirrytty jo pitkälti käyttämään 21700 kennoja noiden vanhojen 18650 kennojen sijasta.

Kannattavin veto on aikalailla edelleenkin uittaa kiinasta suoraan valmistajalta lauta. Ite läpikävin ton prosessin ööh, 2021 kesällä. Menihän siinä vitun kauan et se lauta saapu (6kk...) ja välissä tuntu et onkohan sieltä mitään tulossakaan, mut tuli mitä pitikin ja kaikki skulannu siitä lähtien ongelmitta. Takuutahan ei toki sit varsinaisesti oo ellei satu jotain pamahtamaan aikalailla suoraan paketista tai ekan parinsadan kilsan aikana, mut varaosiakin saa noilta valmistajilta suoraan tilattua, eikä noissa oikeastaan mitään muuta oikeasti kallista oo kun akut. Se säästökin mikä tulee valmistajalta tilatessa on kuitenkin parhaimmillaan sellasta about tonnin luokkaa.

Noissa sit vaan kannattaa ottaa huomioon valmistaja ja se et minkä akun se lauta on syöny. Saa paskoilla kiina-akuilla, mut lisää maksamalla usein on tarjolla ihan laatuvalmistajankin kennoista kasattua akkua, pääasiassa Samsung, LG ja Panasonic. Kiinakennoja ei kenenkään kannata ottaa ihan vaan siitäkin syystä et niissä menee herkemmin asiat vituiks ja lopputulos on yleensä todella huono jos akun kanssa käy jotain. Toki samalla tehtaallahan noi akkupaketit kasataan, et ei sen puoleen, mut onpahan yks riski eliminoitu pois kun kennot on ainakin laadukkaat.

Varmaan tän hetken kiinnostavimmat laudat itelle olis Teverun Fighter 11+, tos on 60v/35ah akku ja sinewave-kontrollerit, eli rangea riittää ja kaasua on kivempi operoida sinewavejen ansiosta, helpompi pitää tasanen nopeus pienemmissäkin vauhdeissa. Painoa tolla on yllättävän pienet 35kg ja tulee 11" tubeless renkaillakin. Voin tälleen perus sisäkumeilla varustetun laudan omistavana sanoa et sä ehdottomasti haluat tubelessit, jo senkin takia et tehokkaimmissa laudoissa on noissa non-tubeless malleissa halkaistava vanne joka on vaihtelevaa vahvuutta valmistajien välillä, yleensä just jotain kiinametallia joka helposti murtuu jos painoa laudalla vähänkään enemmän ja ajat sopivasti jostain kanttarista alas. Plus sisäkumithan puhkee helpommin muutenkin.

Toinen on sit Unicoolin/Unigogon G4 (taitaa mennä jälkimmäisellä nimellä nykyään jonkun yhdistymisen jälkeen?). Aikalailla identtiset speksit, eli 60v/35ah akku, kontrollerit varmaan about samat, pitäis olla sinewavet, yllätyn jos ei ole. Erona suurimmaks osaks se et G4 on sit 12" tubelessit ja painoa se 10kg enemmän, eli toi painais sit jo 45kg. Pelastavana tekijänä ton painon suhteen on se et tossa on sit irrotettava akku, eli kantamista voi helpottaa sillä et irrottaa akun ja kantaa sit erikseen. Toi G4 on Titanin valmistama, eli saman lafkan joka esimerkiks noi Vsettitkin tekee. Titan on myös Zero 10x OEM ja aika monen muunkin laudan joita ollaan sit eri nimillä uudelleenbrändäilty, mut samalta tehtaalta aika moni lauta kuitenkin sit loppujenlopuks tulee. Vsett on vaan rajattu silleen et sitä ei suoraan valmistajalta saa ostettua ollenkaan.

Hinnoista mulla ei oo ajankohtaista tietoa, mut veikkaisin et samalla tavalla noidenkin hinnat on kärsiny inflaatiosta kun kaikki muukin. Titanin löytää helpoiten alibabasta ja tilaaminenhan menee silleen hassusti et pitää ekana laittaa viestiä ja kysellä hintaa, noi on parhaimmillaan vaan suuntaa antavia noi hinnat mitä tuolla ilmotetaan. Vastaavat kyllä nopeasti ja lontoota puhuvat ihan sujuvasti. Tilausprosessikin on siinä mielessä mutkaton et tullit ei jää asiakkaalle maksettavaks vaan kauppias hoitaa ne, lauta lähtee sit kiinasta venäjän kautta junalla puolaan ja tän pätkän aikana seurantaa ei juurikaan ole. Puolasta sit sen kantoon nappaa UPS josta sit pystyykin seurata matkaa kotiovelle asti.

Oma lauta on tuolta alibabasta Titanin kautta tosiaan ostettu. Menihän siinä aikaa kauan, mut se oli osittain kans siitä et siinä lähettämisessäkin kesti kun noissa akkukennoissa oli saatavuusongelmia koronan takia. Säästin kuitenkin niin helvetin pitkän pennin et ei se toisaalta haitannu. Toi takuuhommakin on mun mielestä aikalailla yks lysti, kyllähän se valmistajakin sille takuun myöntää mut en oo joutunu kokeilemaan et miten toimii sit käytännössä. Nää on onneks vähän sellasia laitteita et ei näissä oikeasti muita kuluvia osia ole ku jarrut ja renkaat, akku toki kanssa mut sitku siinä on lataussyklit täynnä niin alkaa lauta olemaan muutenkin roskiskamaa jo. Ykskään takuu ei kuitenkaan kata minkäänlaisia vesivahinkoja ja en nyt nopeasti keksi et mikä muu näissä poksuis omia aikojaan, jos joku kontrolleri pamahtaa niin sellasenkin saa about satasella tilattua uuden kuitenkin, nekään ei poksu ellei oo lämmönsiirtymisessä ongelmaa tai jostain syystä sähköjarrut säädetty turhan vahvaks ja sieltä lähtee jotain virtapiikkiä ja suojaukset pettää. Samasta syystä suosittelen et sähköjarru olis matalimmalla mahdollisella asetuksella tai kokonaan pois päältä, jykevimmissä laudoissa on hydrauliset jarrut edessä ja takana ja niillä kyllä pysähtyy fiksuista nopeuksista (25-30kmh) aikalailla välittömästi ilmankin sähköjarruja, ainakin huomattavasti nopeammin mitä tollaset perinteisemmät sähköjarru + yks levyjarru kombot samoista nopeuksista, ehkä vähemmän yllättäen mut kuitenkin.

Huomioitavaa et "IS:n tietojen mukaan ehdotetaan", eli ekaks IS:n tiedot pitäs pitää paikkaansa ja toiseks pitäs ehdotus mennä läpikin. Ei oo varmaankaan tän kesän juttuja vielä.

Toiseks on eri asia kanssa et kuinka moni ton 1kw/25kmh rajojen sisälle menevä lauta painaa yli 25kg? Ei kovinkaan moni, et tää ei esimerkiks Max G30, Xiaomi tai juurikaan muitakaan laillisia lautoja koske mitenkään. Laittomien lautojen kanssa sit aikalailla yks lysti kun ne ei muutenkaan mee kumpienkaan raamien sisään, eikä siitä mitään lisämaksuja tuu kiinnijäädessä vaikka se painais 250kg ku se vakuutuspakko olis jokatapauksessa siinä vaiheessa kun tehoa on enemmän ku 1kw tai nopeus on yli 25kmh. Tai jos tulee niin ei kai se enää siinä konkurssissa juurikaan tunnu.
 
Ehdin jo säikähtää. Ei kuitenkaan koske tavallisia sähköpotkulautoja eikä sähköpyöriä.
Alkaakohan poliisi pysäyttämään lautailijoita ja punnitsemaan laudan painon? :rofl: Painaako vuokralaudat edes 25 kg? Ja mikä estää vuokrafirmoja poistamasta vähän painoa ettei tarvitse kalliita vakuutuksia?
 
Alkaakohan poliisi pysäyttämään lautailijoita ja punnitsemaan laudan painon? :rofl: Painaako vuokralaudat edes 25 kg? Ja mikä estää vuokrafirmoja poistamasta vähän painoa ettei tarvitse kalliita vakuutuksia?
Kyl ne aika tankkereita on ja ne on suurin osa vaan jykevämpiä Max G30 lautoja joka itessään painaa jo sen 19kg muistaakseni. Helposti hurahtaa sinne 25kg tienoille jos on isompaa akkua ja jousitusta yms, veikkaisin ainakin et Tierit ja Voit painaa yli 25kg.
 
Tätä juttua on nyt kans päivitetty, IS väittää et 1kw tehoraja olis kanssa poistumassa, eli pakollinen vakuutus tulis yli 25kg ja/tai yli 25kmh kulkeville vehkeille.

Eli summa summarum, ei vaikuta suurimpaan osaan laudoista ollenkaan, vaikka meniskin läpi ja olis totta. Isompiin lautoihin vaikuttais positiivisesti, sillä toi poikkeuksellisen typerä 1kw raja poistuis ja ainut raja olis enää 25kmh, jonka pystyy aika moneen järeempäänkin lautaan toteuttamaan suhteellisen yksinkertasestikkin. Toki sit toi 25kg raja aiheuttaa sen et joku vakuutus pitäis olla, mut nähtäväks jää et mitä siitä sit tullaan haluamaan. Jos maksaa liikaa niin eihän sitä sit kukaan oikeen tule ottamaankaan, mikä on ehkä vähän turhankin todellinen skenaario ottaen huomioon et paljonko näillä vehkeillä ajellaan onnettomuuksia, pääasiassa vuokralaudalla.
 
Kyl ne aika tankkereita on ja ne on suurin osa vaan jykevämpiä Max G30 lautoja joka itessään painaa jo sen 19kg muistaakseni. Helposti hurahtaa sinne 25kg tienoille jos on isompaa akkua ja jousitusta yms, veikkaisin ainakin et Tierit ja Voit painaa yli 25kg.

Kyllä varmasti painaa yli 25kg, mutta jos tuollainen laki tulee, niin tottakai tekevät uudet heppoisemmat laudat. Nyt ne on tehty kestämään kovaa käyttöä.
 
En ehkä ihan ymmärrä mitä tolla tavoitellaan. Käytännössähän yksityiskäytön skuuteista lähinnä noi yli tonnin maksavat ison akun ~100km mallit ylittävät tuon 25kg eli todella niche käyttäjämäärät. Enkä sitten tiedä miten tota käytännössä sovelletaan noiden vuokraskuuttien kanssa eli yrityksetkö tossa joutuu jotain vakuutuksia hommaamaan (ehkä teoriassa järkevä tavoite mutta miten näkyy hinnoissa). Toki näin yksityiskäytön näkökulmasta typerää ettei nyt sitten oikein kannatakaan hommata tommosta pitkän rangen parempaa skuuttia.
 
Osaako kukaan sanoa pystyykö swoop es600x mallista ottamaan rajoitinta pois? Onko mahdollista sovelluksen kautta tai poistamalla rajoitinjohto, mikäli sellainen kyseisessä mallissa on?
 
haisee niin taksimafian ulina tossa lainsäädännössä taas....

Ninebot G30 Max alkaa olemaan jo siinä painorajalla(paketissa lukee "Battery powered vehicle 23.8kg)
Mutta irrotettavaa akkuahan ei painoon lasketa eli pikaliitin ja jatkojohdolla repuun
 
Ainakin täkäläiset TIER:n skuutit tuntuu painavan 25+kg, tiedä sitten paljon ne tosiaan painaa, mutta lyödäänkö vetoa, että toteutuessaan vakuutuslakiin tulee poikkeus yritysomisteisista skuuteista. Suomalaiset vakuutusyhtiöt tietäen hinta on posketon yksityisille ja jos yritykset joutuisivat saman maksamaan, kaatuisi tai katoaisi kyseiset yritykset suomesta aika äkkiä. Tai sitten tilalle tulisi jotain rimpuloita ja koko homma ottaa takapakkia vauhdilla.

Taksit saa ulista, ei sitä tänne kuulu niin kuin ei taksejakaan nykyään kun niitä tilaa.

Se on johtoportaassa helppo huudella että ei se parikymppiä kuussa tee mitään.
 
Varmaan jostain löytyypi jo vastaus tähän kysymykseen, mutta en jaksa kaikkia postauksia lukea lävitse. Eli kysymys kuuluupi. Pystyykö e-way e350 akun vaihtamaan ja mitä tulee huomioida akun vaihdossa? Liittimet näyttää kaikissa monissa skuuteissa olevan samat. Joten riittääkö että akku on 36V ja akku on oikean kokoinen?
 
Nyt löytyi pitkään etsityt suuntavilkut omaan M365:een. Ottavat virtansa sisäisesti, eli ei tarvitse patterien tai virtapankkien kanssa pelehtiä. Tuli sitten samalla uudet jarrutkin hankittua, kun selvisi vanhoista puuttuneen toinen jarrupaloja kolossaan pitävä pieni magneetti. Nyt kun vielä löytäisi jossain välissä sen verran ylimääräistä aikaa, että ehtisi asennella... :hmm:
 
Meneehän nuo fillarillakin sekoilut kotivakuutukseen, miksi skuuteille pitäis erikseen alkaa säätämään poikkeuksen poikkeusta jos muuten samalla lainsäädännöllä mennään...
Niin miksi pitäisi? Tuo nyt oli vain ajatus mikä tuskin toteutuu. Pisti vaan miettimään, koska jos vakuutuslaki muuttuu uutisen mukaan, sillä on melkoisia vaikutuksia. Suurin osa törppöilijöistä joita olen nähnyt ihan livenäkin ajelee juuri vuokravehkeillä. Muutaman kerran ajokautena olen noita itsekkin käyttänyt ja olen tykännyt kun ei joka paikkaan tarvitse kantaa omaa kulkinetta mukana, varsinkin kun se on isokokoisemmille väpyttimille "hieman" hankalaa kun usein fillarikin tuntuu mahdottomalta (julkinen liikenne). Minusta vaan näyttää että tulevaisuudessa vuokraskuutilla töröilyt maksaa jatkossa yksityinen nätisti laudalla ajava.
Toki niitä peeloja on omillakin laudoilla mutta lyhyen kokemukseni perusteella kovin vähän, vertaa vuokralautoihin.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä ero G30 Max ja G30 Max II, painoero kuulostaa ihmeelliseltä, kuvittelin, että ainoa ero on moottorissa?
Samaa voisin kysyä, en ole päässyt uudempaa punnitsemaan eikä ole mitään muistikuvaa miten lähelle vanhemman version paino täsmää. Spekseissä kuitenkin on tuollainen ero. Liekö nämä ilmoitettu eri rengasvarustuksella, eli uudemmassa painavimmalla mahdollisella? Maxissa kuluttajatuotteena käsitykseni mukaan on Ninebotilla aina tubeless-ilmarenkaat, mutta ehkä tämä ei ollut alkuperäinen suunnitelma tai ehkä erehdyn ja jossain myydäänkin umpikumiversiota.

Onko niissä moottorissa eroa? Olen tähän saakka kuvitellut, että ykkösmallin kahdesta moottoriversiosta toista on käytetty kakkosmallissa.

Mikäli todellinen 1200 gramman ero on ilman mitään laskutapaeroa, luonnollinen selitys voisi olla esimerkiksi rungon materiaalivahvuuden muutos.
 
Tässä jutussa mainitaan pariinkin otteeseen, että sähköpotkulaudan maksiminopeus saa olla 35 km/h. Nyt siis kaikki virittämään lautoja! Kiitos, Iltalehti!

Mun silmään pistää erityisesti kohdat joissa mainitaan että yli 35km/h kulkeva lauta luokiteltaisiin mopoksi ja se että näiden lautojen suurin sallittu on 25km/h.
 
Mun silmään pistää erityisesti kohdat joissa mainitaan että yli 35km/h kulkeva lauta luokiteltaisiin mopoksi ja se että näiden lautojen suurin sallittu on 25km/h.
Juttua on luonnollisesti päivitetty sen jälkeen kun linkin postasin.
Liekö tämä tulkittavissa niin, että potkulaudan kulkiessa yli 25 mutta ei yli 35 km/h mitään ei asialle voi paitsi kovasti paheksua.

Jos sitä ei mopoksi pääse tulkitsemaan, sehän rinnastuu edelleen polkupyöräilyyn, eikä 30 km/h polkupyöräilyssäkään ole itsessään mitään kiellettyä tai moitittavaa. Jotkut fillarithan on ihan erityisesti suunniteltu tätä suurempiinkin nopeuksiin. Ja kai sitä saa pienipyöräiselläkin polkupyörällä sotkea kovaa jos jaksaa.

Tai jos asian haluaa vielä eri tavalla selostaa, niin sehän on myös ihan sallittua rullata alamäkeen 40 km/h niin sähköpotkulaudalla kuin Jopollakin. Kunhan ajokki on vaatimusten mukainen. Mikäänhän ei kiellä vapaarullauskykyä.
 
Liekö tämä tulkittavissa niin, että potkulaudan kulkiessa yli 25 mutta ei yli 35 km/h mitään ei asialle voi paitsi kovasti paheksua.

Jos sitä ei mopoksi pääse tulkitsemaan, sehän rinnastuu edelleen polkupyöräilyyn, eikä 30 km/h polkupyöräilyssäkään ole itsessään mitään kiellettyä tai moitittavaa. Jotkut fillarithan on ihan erityisesti suunniteltu tätä suurempiinkin nopeuksiin. Ja kai sitä saa pienipyöräiselläkin polkupyörällä sotkea kovaa jos jaksaa.

Tai jos asian haluaa vielä eri tavalla selostaa, niin sehän on myös ihan sallittua rullata alamäkeen 40 km/h niin sähköpotkulaudalla kuin Jopollakin. Kunhan ajokki on vaatimusten mukainen. Mikäänhän ei kiellä vapaarullauskykyä.
Mä luulen et toi mopomääritelmä on jokseenkin turha tuossa, kun mopoksi ei kuitenkaan saa/voi rekisteröidä. Olisiko sitten niin että sen merkitys on lähinnä kovempi sakkoluokitus kuin mitä sähkölaudalla joka kulkee alle 35km/h, ainakin sellaisten kohdalla joilla ei ole mopon ajo-oikeutta (mopokortti tai vm.85).

Sähköpolkupyörä on kyllä hauska väliinputoaja, kun avustettuna ei saa mennä yli rajoituksen, mutta itse polkemalla saa. Normaalipyörällähän se on merkittävä nopeus ja silloin tietää menevänsä kovaa, mutta sähkäöpyörällä on helppo ilmeisesti pikkuisen polkaista avustetun ajon lisäksi niin mennään jo kovaa eikä tunnu miltään. Vauhtisokeus tavallaan iskee päälle niinkuin laudallakin ajaessa kun sitä nopeutta ei suoranaisesti hahmota ruumiillisen työn kautta.
 
Mä luulen et toi mopomääritelmä on jokseenkin turha tuossa, kun mopoksi ei kuitenkaan saa/voi rekisteröidä.
Juuri tätä tarkoitin. Samaan tapaan kuin viritetyn mopon moottoripyörästatus, joka on tavallaan turha muutoskatsastuksen ollessa mahdoton, mutta kuitenkin merkittävä seurausten osalta kun ajeltiin omin luvin.

Nyt on kuitenkin pieni ero tässä verrannossa aiempiin. Jos nimittäin ei lasketa liian nopeaa potkulautaa mopoksi, niin miksi sitten? Tämä on erittäin oleellista lainopillisesti. Se määritelmän mukainen kevyt sähköajoneuvohan on polkupyörään rinnastettava moottoroimaton ajoneuvo. Mopo olisi moottoriajoneuvo. Ajokorttiasia ei ole ainoa ratkaiseva, vaan vakuuttamisvelvollisuus, kuljettajaa koskevat yleiset vaatimukset, ja aivan ilmeisenä rattijuoppous.

Jos se liian nopea(vain vähän liian nopea) potkulauta on edelleen sähköajoneuvosääntöjen mukaisena poikkeuksena ei-moottoriajoneuvo, niin mikä se sitten on? Se on silloin jotain, mitä ei ole määritelty samaan tapaan kuin moottoriajoneuvot vaan ylimalkaisesti kuten polkupyöräkin. Vääränlainen leivänpaahdin, jonka puutteet olisivat lähinnä markkinoijan moittimisen aihe.

Ennen näitä uusia ajoneuvoluokituksia oli aina alaviitteenä "pienitehoinen mopo", jolla ei ollut mitään relevanssia käytännön liikenteelle vuosikymmeniin. Sitä en lähde edes vertaamaan mihinkään, koska ei vaan riitä historiallinen sivistys.

Oikein jyrkästi tulkiten mihinkään luokkaan sopimaton olisi aina moottoripyörä, mutta tällainen tulkinta ei liene mitenkään oikeuskäytännössä kohtuulliseksi katsottava. Pienitehoinen mopo kaiketi katsotaan nykyisin moottoriajoneuvoksi, mutta toisaalta skuutti ei sellaiseksi määrity sitten millään, kun ei ole polkimia.

Sähköpolkupyörä on kyllä hauska väliinputoaja, kun avustettuna ei saa mennä yli rajoituksen, mutta itse polkemalla saa.
Tämähän ei sitten ole mikään sähköpolkupyörän erikoisuus. Kuten edellä mainitsin, sähköpotkulaudallakin voi rullata alamäkeen selvästi yli 25 km/h, tätä ei missään ole kielletty ja tällä tavoin toimivia, kuitenkin asiallisesti 25 km/h rajoitettuja on myytykin. Sääntöhän on tältä osin sama eli moottori ei saa "avustaa" yli 25 km/h nopeudessa. Potkulaudan tapauksessa siis moottori ei saa vetää.

Niinikään kaikilla tavallisilla mopoilla voi päästä alamäkeen yli mitoitetun rakenteellisen nopeuden ja tehon. Niiden osalta ei edes ole mitään puhetta "avustamisesta" eikä nopeuden rajoitin ole mikään pakollinen varuste. Tämä on eri asia kuin tyyppihyväksynnän ja vakiokunnon mukainen kierrosten rajoitin ja välityssuhde - vanhemmissa täysin laillisissa mopoissa ei välttämättä moista ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ajeltua E-Way E-350 aika paljon, 24 000km. Nyt tuli hankittua E-Way E-600, saa nähdä miten toimii ja onko uusimmassa takalokaria päivitetty kestävämpään.
 

Liitteet

  • 20230217_145650.jpg
    20230217_145650.jpg
    212,3 KB · Luettu: 179
Tuli ajeltua E-Way E-350 aika paljon, 24 000km. Nyt tuli hankittua E-Way E-600, saa nähdä miten toimii ja onko uusimmassa takalokaria päivitetty kestävämpään.

Joku 1/5 ilmoitetusta olisi vielä jotenkin ymmärrettävissä, mutta tuo luku kuulostaa jo hurjalta!
Kun kuvaruutukaappauksessa luku ilmoitetaan vielä maileina (joka tekee kilometreissä vieläkin enemmän), niin kuinkahan on?
Onko akku uusittu kuinka moneen kertaan?
 
Onhan tuo aivan absurdi ajomäärä. Kuinka pitkän ajan kuluessa, millaisessa käytössä, ja ihan oikeasti? Paljonkohan on mennyt osia?
 
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.

Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä :D. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.

Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-
Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg
 
G30Max taitaa olla jytkyin lauta josta täällä saa keskustella. Kaikki muu tuntuu menevän rikollisuuden puolelle ja niistä kysyminen tässä keskustelussa on sama asia kuin laittomista aseista tiedustelu. :smoke:
 
Linjaus taisi olla joskus, niin että täällä sai puhua kyllä tehokkaista potkulaudoista vapaasti, mutta ei niiden ostoon liittyvistä seikoista ja mistä näitä kannattaa ostaa.
Harmillisesti suurinosa vähänkään jykevämmistä laudoista menee yli tuon 1kW rajan. Omaan mieleen tuo G30Max on aika kiikkerä, kun tankokin taitaa olla 10-15 cm kapeampi kuin omat hartiat. Nyt olen miettinyt josko 3d tulostaisi pienet 3cm jatkot molemmille puolille tankoa, mutta tämä vaatisi, että tangon sisällä olevaa jäykistettä pitäisi vähän dremelillä poistaa. Kerran jo tuon dremelöinnin jo aloitin, mutta tuumasin, että ei sitä julkea kerrostalokämpässä tehdä, kun senverran kovaa meteliä pitää.
 
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.

Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä :D. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.

Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-
Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg

Noilla on parhaat testit, joissa on mukana erittäin jyrkän mäen mäkitesti.

Kai noita saa tilattua Kiinasta ilman nopeusrajoitinta.
 
Linjaus taisi olla joskus, niin että täällä sai puhua kyllä tehokkaista potkulaudoista vapaasti, mutta ei niiden ostoon liittyvistä seikoista ja mistä näitä kannattaa ostaa.
Ei mitenkään poikkeuksellinen linjaus. Vastaavalla lailla aseista saa puhua mutta ei siitä mistä niitä kannattaa laittomasti hankkia.
Enemmän taitaa olla kyse valittajalla katkeruudesta kun monet kuitenkin tykkäävät ihan lailliselle pelillä ajella ettei sitten tule sanomista. Varsinkin kun foorumi kuitenkin on ikärajaton ja nuorempiin väki varmasti lukee vinkkejä.

Omaan mieleen tuo G30Max on aika kiikkerä, kun tankokin taitaa olla 10-15 cm kapeampi kuin omat hartiat.
Tuo on kyllä muuten harmistus. Ei tarvii paljoa leveämpi olla että ajo olisi huomattavasti vakaampaa. Tosin mukana kuljettelu on silloin ajoittain hiukan haastavampaa kun tanko on kuitenkin laudan levein osa. Ehkä kuitenkin tuon pienen kompromissin itsekin tekisin.
Vaimolta löytyy Fitnordin lauta jossa mielenkiintoisena ominaisuutena oli tangon päihin kierteellä ruuvattavat kädensijat. Itse lautaa kokeillessani onnistuin kerran ruuvaamaan toisen irti kun ajon aikana kumigrippiä pyörittelin. Mutta tällainen ratkaisu laudoissa olisi näppärä siinä mielessä jos niihin saisi varaosana sitten hiukan leveämpiä kahvoja niin halutessaan. Ei tarvitsisi kuin ruuvata kiinni.
 
Kiinasta en kyllä ala tilaamaan mitään arvokasta, never ever. Segwayn tuotteet ei myöskään saa oikeen viisaria värähtämään.
 
Viimeksi muokattu:
Kaipaisin suosituksia jostain kunnon vempeleestä (max 2000e vois olla about ). Olen ihan noobi näissä eikä oikeen energiaa mennä tähän kaninkoloon tuntikausiksi, päiviksi tai viikoiksi miettimään mikä voisi olla hyvä laite seuraavaksi.

Vsett 8 on ollut yhden kesän mutta vaikka 39kmh vauhti riittääkin hyvin niin ei jaksa mäkiä mitä lähistölläni on. Eli 15-astetta ei riitä ilmeisesti, ellei sitten toinen moottori auttaisi tässä radikaalisti? Taitaa olla jotain 25-astetta tuo lähin mäki mitä pitäis jaksaa, ja se ei ole päällystetty edes joten pitokin on ongelma. Samoin tuon Vsett 8:n liipasin kaasu on todella vaikea käyttää hitaissa "kävely" vauhdeissa, en tiedä onko se rikki vai onko tuo normaalia kun ei ole kokemusta muista laitteista. Pitää mennä nytkytellen kun kaasu ei tuppaa alkuun tehdä mitään ja sitten kun tekee niin tekee liikaa. Todella ärsyttävä kaupunkiajossa. Tykkään vaan ajaa mutta en säätää/huoltaa näitä :D. Liipasinkaasu on muuten mieluinen itselleni koska kärsin kroonisista jännetupeista ja peukkukaasu rasittaa enempi kättä.

Eli vaatimukset olettaisin olevan mallia:
-Alas taittuvat hantaakit pikalukoilla (ihan must säilytyksen takia)
-Moottorit edessä ja takana (ihan must)
-Jousitus edessä ja takana (ihan must)
-Cruise control (ihan must)
-
Mahdollisuus koeajaa tai sitten pitää olla palautusmahdollisuus
-Mielellään sellainen missä varaosiakin saatavilla
-Massaa pitäs kestää semmonen 110kg

Osta nami! Tarkoitus oli sellainen hankkia mutta hurahdin sähkömaastopyöräilyyn tuli sitte ostettua sellane. Itsellä on g30 max II ja leluha se on :D
 
Ei mitenkään poikkeuksellinen linjaus. Vastaavalla lailla aseista saa puhua mutta ei siitä mistä niitä kannattaa laittomasti hankkia.
Enemmän taitaa olla kyse valittajalla katkeruudesta kun monet kuitenkin tykkäävät ihan lailliselle pelillä ajella ettei sitten tule sanomista. Varsinkin kun foorumi kuitenkin on ikärajaton ja nuorempiin väki varmasti lukee vinkkejä.
Ei kuitenkaan kyse IHAN samasta asiasta. Toinen luvanvarainen, toisen saa ostaa kuka vaan ilman lupia. Jos haluaisin omalla kotiradalla ajella tehokkaammaalla laudalla, en voi kysyä suosituksia mistä ostaa, outo linjaus kylläkin. Mutta mennään mitä annetaan, ja sovitaan että ampumase = sähköpotkulauta.
 
Ei kuitenkaan kyse IHAN samasta asiasta. Toinen luvanvarainen, toisen saa ostaa kuka vaan ilman lupia. Jos haluaisin omalla kotiradalla ajella tehokkaammaalla laudalla, en voi kysyä suosituksia mistä ostaa, outo linjaus kylläkin. Mutta mennään mitä annetaan, ja sovitaan että ampumase = sähköpotkulauta.
Asioiden kärjistäminen on kivaa, varsinkin jos sillä ei ole keskustelun kannalta oikeaa merkitystä.

Sovitaanko niin että laittomat aseet ovat laittomia ja yli 25km/h kulkevat sähköpotkulaudat ovat tieliikennekäytössä laittomia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 783
Viestejä
4 496 458
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom