Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Vähän himottais ensi kesäksi ostaa uusi hieman tehokaampi lauta. E-wheels e7 kelailllu mutta onko sen vedenkestävyydestä kokemiksia kun ei ole ip luokitusta? Toisena mielenkiintoisena kaabo mantis 10 plus. Jälkimmäinen muutaman satasdn kalliimpi mutta kumpaanko täällä raati kallistuisi?
 
Tuo taitaa olla 10 tuuman vanteelle eli hurjasti isompi kuin potkulaudan 10 tuuman pyörä.

Totta. Tai toisaalta... Ajattele jos autoonkin saisi kalliita vanteita, joissa olisi sellainen ominaisuus, että moottoririkon sattuessa heittää vaan tallin nurkasta yhden kitkan alle ja matka jatkuu. Ostaisin. :think:

Taidan olla harvinainen ylivarautuja? On extra takapyörä (ilman jarrulevyä) ja etupyörä (tehokkaammalla moottorilla) yhä odottamassa entisten happanemista. Uudempi kontrolleri löytyy myös. :hmm:
Jep, sisäkumeja ja renkaita myös. Ihan kaiken varalta, jottei tulisi pitkää taukoa käyttöön.

Ja sitten huomasin, että tarakan chinesium-pultit on toiselta puolelta pettäneet, eikä vastaavia pitkiä ole. Liekö kenelläkään originaaleista mittoja/tietoja, jotta voisi paremmat pitemmät hankkia?
Eli nuo on ne jotka pitää takaheijastimet paikoillaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Verkkiksen E-Way E-600 max sähköpotkulauta houkuttelisi. Ei taida saada tuohon tämän hetkiseen 500€ tarjoushintaan tehokkaampaa lautaa mistään? Eniten huolettaa vain tämän laudan kestävyys vaikka uusimmassa erässä kaikki viat on kuulemma korjattu. Onko kellään kokemuksia tästä uudemmasta erästä?


 
Tuo Verkkiksen E-Way E-600 max sähköpotkulauta houkuttelisi. Ei taida saada tuohon tämän hetkiseen 500€ tarjoushintaan tehokkaampaa lautaa mistään? Eniten huolettaa vain tämän laudan kestävyys vaikka uusimmassa erässä kaikki viat on kuulemma korjattu. Onko kellään kokemuksia tästä uudemmasta erästä?


Ohhoh. Kampanjan eräkoko 5 kpl. :redface: :rofl2:

Ei ole tainnut olla kovin haluttua tavaraa ja viisi jäämässä nurkkiin. Myyntipuheet ovat kyllä kunnossa, ja viat varmasti kaikki korjattu - tai sitten tavara on ihan samaa kuin aina ennenkin.

Edelleen on umpikumit, enkä tiedä/muista millaiset vanteet noissa on ennenkään ollut. Jos ei ihan varmasti tiedä haluavansa umpikumit, niin sekin kannattaa ottaa edullisuutta arvioidessa huomioon.

E: Siis sehän ei olisi suuri ongelma, jos noissa on vaan käytetty suoraan samaa vannetta kuin G30, johon siis saisi G30 kumit ja tubelessventtiilit. Mutta myönnän tuotetuntemukseni puutteen tässä kohtaa. Ketjua seurannee muutamakin käyttäjä, joka aikanaan osti kuussatasen Waun ja joku varmasti tietää ja muistaa.
 
Oon miettinyt kesäksi uutta lautaa. Muutaman viiden sadan laudan omistaneena ajattelin jos kerran panostaisi eikä joutuisi joka toinen kevät päivittämään.

Kaksi ideaa on ollut nyt.

Kaabo Wolf warrior 11+
VSETT 11+

Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona rajoitettuna sääntöjen mukaan, eli en etsi lautaa joka kulkee maksimit. Akkujen koot toisaalta menee tehojen mukaan eikä 500w lautoja ole olemassa isoilla akuilla.

Vsetissä olisi hieman isompi akku mutta onko se tuon 700 euron hintaeron arvoinen.

Kaabo merkkinä taitaa yleisesti olevan suositumpi ja varaosien saatavuus parempaa. Olen tällä hetkellä hieman kallistunut kaabon suuntaan.

Muitakin voi suositella +/-2k hintaluokassa.

En etsi tietoa tieliikennelaista, vakuutuksista tai niiden puutteista.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona
Toisella paikkakunnallako käyt töissä jos noin isoilla akuilla olevia kattelet?
Eikä kukaan kilowatin lautaa osta jos ei ole kiire perille... :vihellys:

Tosiaan osta ennemmin joku Xiaomi tai Ninebot ja siihen pari lisäakkua jos työmatkaa ajat.
Tommosta 40 tai 60kg lautaa ei ole kiva veivata mukana arkiaskareissa, esim. VR:n kyytiin ole mitään asiaa noin isojen lautojen kanssa
 
Toisella paikkakunnallako käyt töissä jos noin isoilla akuilla olevia kattelet?
Eikä kukaan kilowatin lautaa osta jos ei ole kiire perille... :vihellys:

Tosiaan osta ennemmin joku Xiaomi tai Ninebot ja siihen pari lisäakkua jos työmatkaa ajat.
Tommosta 40 tai 60kg lautaa ei ole kiva veivata mukana arkiaskareissa, esim. VR:n kyytiin ole mitään asiaa noin isojen lautojen kanssa
Varsin hyviä pointteja. Ja noiden valossa voi melkein päätellä, että haetaan sitä mahdollisimman tehokasta ja samalla laitonta lautaa, ei niinkään järkevintä työmatkakulkinetta. Enkä itse edes ottaisi päivittäiseen työmatkakäyttöön varmuudella poliisinkin laittomaksi tunnistamaa lautaa. Tulee kallista työmatkailua.

Tuo paino on ihan jo säilytyksen osalta monella tekemätön paikka. Ei sovi ainakaan mihinkään kerrostalo-olosuhteisiin, jossa pitäisi raahata eteiseen / parvekkeelle. Voisi kyllä olettaa kysyjän ajatelleen tuon näkökohdan ja okt tai vastaava, jossa voi ajella suoraan talliin. Ainakin toivottavasti.

Mutta kyllä se tieto työmatkan pituudesta auttaisi joka tapauksessa.
 
Enkä itse edes ottaisi päivittäiseen työmatkakäyttöön varmuudella poliisinkin laittomaksi tunnistamaa lautaa. Tulee kallista työmatkailua.
Silläpä sen pitääkin kai olla about satasta kulkeva kaapo-susi, jotta pääsee sitten koppalakkeja karkuun tai ainakin saa kunnolla yrittää ennen kuin katkoo kyynärvarret. Ihmiset etsivät elämän sisältöä niin kovin eri asioista. Itse stressaantuisin moisesta getaway-elämäntavasta enkä muutenkaan kehtaisi ajella muka fillarilla jalankulkijoiden seassa moottoripyörällä.
 
No joo ei tossa nyt kannata ylianalysoida toisen käyttötapausta tai tarpeellisuutta kun ei niistä mitään tiedä varsinkin kun ennakkoon jo totesi ettei välitä laittomuudesta. Kuitenkin yksi laillinen 650W variantti 100km rangella on eli Segway P100SE joka on tullut juuri myyntiin. On myös ehkä vähän käyttöystävällisempi koon ja painon suhteen vaikka iso ja painava toikin on muttei sentäs yli 40kg.
 
No joo ei tossa nyt kannata ylianalysoida toisen käyttötapausta tai tarpeellisuutta kun ei niistä mitään tiedä varsinkin kun ennakkoon jo totesi ettei välitä laittomuudesta. Kuitenkin yksi laillinen 650W variantti 100km rangella on eli Segway P100SE joka on tullut juuri myyntiin. On myös ehkä vähän käyttöystävällisempi koon ja painon suhteen vaikka iso ja painava toikin on muttei sentäs yli 40kg.
Jos kerrotaan, ettei välitetä laittomuudesta tai haluta siitä mainittavan niin oletuksena otetaan halutaan nimenomaisesti mahdollisimman tehokas ja laiton lauta. Näin ainakin itse tuollaisen luen.

Mitä linkkiisi tulee niin mielenkiintoinen laite mutten tuolla hinnalla heti innostu. Ja pahoin pelkään, ettei aivan jokainen muukaan. Otetaan mielummin se laiton lauta, jossa on enemmän tehoa ja nopeutta jne. Mutta varmasti oikea askel. Ajomukavuutta ja akkua reilummin eli vastaa varmasti oikeastaa millaista vaan työmatkaa tai vastaavaa ajavien tarpeisiin.

Mitä tuohon linkkaamaasi muuten tulee niin ilmoitettu 650W on varmasti samalla tavalla ilmoitettu kuin monen muunkin laudan. Eli luokkaa tuplat näihin suosituimpiin laillisiin. Huipuissa taas tuplat tai enemmän. Eli jaksaa varmasti mäkeäkin kiivetä ihan mukavasti mutta jää nähtäväksi, miten niitä tehoja meillä lopulta tulkitaan. Ei varmasti onnistu sekään, että ilmoitetaan 1000W jatkuvana tehona ja hetkellisesti (siis määrittelemättömän hetken) käytössä on kolminkertainen.

Pitääpä kuitenkin seurailla tuota linkattua ja kilpailijoiden vastineita. Kunhan kilpailua tulee niin hinta laskee ja voisi olla hyvinkin kiinnostavaa kamaa itsellekin. Ainakaan yhtään raskaampi lauta ei tule missään nimessä kyseeseen, välillä on pakko kantaa, nostella auton takaluukkuun jne.
 
No joo ei tossa nyt kannata ylianalysoida toisen käyttötapausta tai tarpeellisuutta kun ei niistä mitään tiedä varsinkin kun ennakkoon jo totesi ettei välitä laittomuudesta.
No juuripa sen toteamuksen ja mainittujen prätkien takia ei tarvitse analysoida, vaan homma on selvä ilmankin.
Kuitenkin yksi laillinen 650W variantti 100km rangella on eli Segway P100SE joka on tullut juuri myyntiin. On myös ehkä vähän käyttöystävällisempi koon ja painon suhteen vaikka iso ja painava toikin on muttei sentäs yli 40kg.
Tuolla hinnalla, painolla ja kannettavuudella ei oikein innosta. Ihan perus G30 vähän isommalla akustolla ja mahdollisesti jousituksella olisi paljon kiinnostavampi. Etenkin kun sellaisen pitäisi irrota aiemman näytön perusteella alle tonnilla - ilmeisesti markkina on vielä niin laajenemisvaiheessa että voidaan pyytää mitä tahansa. Kuitenkin 2,5 vuotta sitten perus-maxeja(ei kevytmallia) sai Suomestakin 620 eurolla ja toissa keväänä Puolan kautta noin 450 eurolla. Toki USB-tökkeli ja suuntavilkut vakiona on sekin bonusta, mutta ei siitä nyt kovin paljon voi maksaa. Tällaisethan on ratkaistavissa muutenkin. Vielä kun 25 km/h luokassa pärjää ilman kahta levyjarrua*. Kesäkauden ajokkeja joka tapauksessa, jos nyt normaalin ihmisen turvallisiksi oletetuista liikkumistarpeista puhutaan eikä mistään Travis Pastrana -ääriharrastuksista.

*Viime kesänä erään idiootin ajotavan vuoksi jouduin huomaamaan, että kyllä se vaan pelkkä eturumpujarru sittenkin on hieman parempi kuin pelkkä takalevy, toisen pyörän jarruttaessa sähköisesti. Ja minulla sentään on aika helvetin ennakoiva ajotapa, se vaan ei aina tee kaikkea kun joku kusipää oikein yrittää. Ei osunut eikä lopulta edes ajanut päälle mutta uhkasi. Pizzataksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kun 25 km/h luokassa pärjää ilman kahta levyjarrua.
Ja omasta mielestäni tämä taas on ehdottomasti plussaa. Jos itse lauta painaa 30+ kiloa ja päälle voi laittaa 120kg kuskin niin vähän pyöristellen reppua selässä jne niin 200 kiloa on helposti täynnä.
Eli massaa on lopulta ihan reilusti ja teholupaus huomioiden moni vielä kellottanee tuon (jos mahdollista). Mielestäni oikeinkin perusteltua (siis vakionakin) olla levyt edessä ja takana, onhan kustannuslisä lopulta todella maltillinen.

Sekin on nähty, miten laudoilla ajellaan kolmea, neljää päällä. Laitointa kyllä, jokapäiväistä kyllä. Ei haittaa yhtään jos jarrut ovat kunnolliset.

Ja jos tarkoitit nimenomaisesti levyjarruja niin itse pidän niistä rumpuja enemmän. Jarrut edessä ja takana tekniikasta riippumatta kuiteniin varsinkin tuollaisissa hintaluokissa mielestäni aivan ehdoton.
 
Ja omasta mielestäni tämä taas on ehdottomasti plussaa. Jos itse lauta painaa 30+ kiloa ja päälle voi laittaa 120kg kuskin niin vähän pyöristellen reppua selässä jne niin 200 kiloa on helposti täynnä.
Eli massaa on lopulta ihan reilusti ja teholupaus huomioiden moni vielä kellottanee tuon (jos mahdollista). Mielestäni oikeinkin perusteltua (siis vakionakin) olla levyt edessä ja takana, onhan kustannuslisä lopulta todella maltillinen.
Ajon puolesta ilman muuta se on plussaa, toisaalta ajoneuvon helpon käytön ja user errorin minimoinnin kannalta vaikeuttava tekijä jos vähän lisäkahvoja aletaan ujuttaa mukaan. Kuitenkin katsoisin, että G30 pysähtyy oikein kivasti jos sitä käytetään laillisilla nopeuksilla.
Ja jos tarkoitit nimenomaisesti levyjarruja niin itse pidän niistä rumpuja enemmän.
Viittasin vertailuun esimerkkien G30 vs. "useimmat etuvetoiset" välillä.

Sitten toki jos puhutaan jostain kahden tonnin luksusvehkeistä - jollaisia ei oikeastaan kustannustehokkaasti vielä voi kuvitella lailliseen ajoneuvoluokkaan ilmestyvän - toki siinä saisi olla vaikka mitä varustetta.
 
No jooh mut pointti lähinnä että turha tossa nyt musta on päätä aukoa tai arvailla todellisia motiiveja kun jamppa ihan avoimesti tavoitteensa ja rajoitteensa kertoi ja vaihtoehtoja haki. Sinänsä itse löydän kyllä skenaarioita jossa tommosen pitkän rangen tappovehkeen hankkimisessa on teoriassa järkeä jos työmatkat on vaikka luokkaa yli kymmentä kilometria suuntaansa päivittäin edes takas, mäkisessä maastossa ja ympärivuotisesti. Tosin en kyllä usko että kukaan tolla lopulta sitten malttaa sitä 25km/h ajaa ainakaan koko aikaa enkä itse samasta syystä tuommoista lähtisi ostamaan mutta kukin tavallaan.

Mitä Segwayhin tulee niin onhan tossa selvästi Segwayn premium lisää. Tosin toihan on ovh-hinta ja näyttää Euroopasta saavan jo 1699€ tarjouksista. On tolle myös itse asiassa vähän halvempia laillisia vaihtoehtoja kuten toi pienempi VSETT 9 Pro 1499€. Ihan 1:1 speksit eivät toki toisiaan vastaa ja omaan makuun Segway on kuitenkin vähän eri tasolla tossa tuotteistamisessa vaikkei VSETT varmasti huono vehje ole. Emmä kuitenkaan oikein tohon usko että noilla spekseillä tulee lautoja alle tonniin saamaan vielä moneen vuoteen. Akuthan noissa taitaa se suurin kuluerä olla.
 
No jooh mut pointti lähinnä että turha tossa nyt musta on päätä aukoa
Ei me auottu päätä vaan kysyjä. Ei siis millään pahalla kenellekään.
Sinänsä itse löydän kyllä skenaarioita jossa tommosen pitkän rangen tappovehkeen hankkimisessa on teoriassa järkeä jos työmatkat on vaikka luokkaa yli kymmentä kilometria suuntaansa päivittäin edes takas, mäkisessä maastossa
G30.

Jos nyt hirveästi yli 20 km päivässä pitää ajaa työmatkaa, niin potkulauta ei ole se ratkaisu.
ja ympärivuotisesti
Ei onnistu millään kuin äärimmäisissä sateisen eteläisen Suomen poikkeustapauksissa joltain elämäntapaintiaanilta, ja siinäkin käy kyllä tilastollisesti sen verran iso vahinko, että kannattaisi laskennallisesti mieluummin ajaa uudella Audilla.

Tietysti asiaan voi vaikuttaa se, jos käyttötarve ei ollutkaan Suomessa vaan jossain Espanjan maaseudulla tai Kaliforniassa. Sitähän emme voi tietää. Tosin Suomen markkinoille suunnatuista kaupoista ostaminen vaikuttaisi silloin epätodennäköiseltä.
 
Ei me auottu päätä vaan kysyjä. Ei siis millään pahalla kenellekään.

G30.

Jos nyt hirveästi yli 20 km päivässä pitää ajaa työmatkaa, niin potkulauta ei ole se ratkaisu.

Ei onnistu millään kuin äärimmäisissä sateisen eteläisen Suomen poikkeustapauksissa joltain elämäntapaintiaanilta, ja siinäkin käy kyllä tilastollisesti sen verran iso vahinko, että kannattaisi laskennallisesti mieluummin ajaa uudella Audilla.

Tietysti asiaan voi vaikuttaa se, jos käyttötarve ei ollutkaan Suomessa vaan jossain Espanjan maaseudulla tai Kaliforniassa. Sitähän emme voi tietää. Tosin Suomen markkinoille suunnatuista kaupoista ostaminen vaikuttaisi silloin epätodennäköiseltä.

No jooh emmä tota kysyjän ennakkohuomautusta nyt hirveänä aukomisena ottanut kun yleensähän se tohon laittomuusvääntöön kääntyy ja kääntyi nytkin huomautuksesta huolimatta :) Mut joo turha tästä varmaan on enempää vääntää.

G30 on kelpo vehje mutta kyllä noiden pidemmät ranget ja väännöt tuo sitä käytettävyyttä vähän eri tasolla jos enemmän tai pidempiä matkoja ajaa. Mitä talviajoon tulee niin nekin on näitä jokaisen omia arvioita ja valintoja. Itse olen ajellut ympärivuotisesti viimeiset kolme vuotta ongelmitta ihan Suomessa.
 
No jooh emmä tota kysyjän ennakkohuomautusta nyt hirveänä aukomisena ottanut kun yleensähän se tohon laittomuusvääntöön kääntyy ja kääntyi nytkin huomautuksesta huolimatta :) Mut joo turha tästä varmaan on enempää vääntää.
Joo, pojat on poikia ja totta kai mitä tahansa saa tehdä eikä siitä saa vittuilla.

Mitäs jos kyselisin täällä vaikka pimeää mutkaa saatesanoilla, etten kaipaa lainopillista neuvontaa? Mitenhän asiaan suhtauduttaisiin?
Itse olen ajellut ympärivuotisesti viimeiset kolme vuotta ongelmitta ihan Suomessa.
Joka päivä lumet aurattu? Ei koskaan oikeasti liukasta? Uskotaan, mutta ei kovin pitkiä matkoja ainakaan ajamalla. Jonkin verran menee silloin kantaen ja nastakengät tulevat tarpeeseen.

Ahvenanmaan maakunnassa myöhäisen aamun lähtöjä, alle kilometrin matka?
 
Joo, pojat on poikia ja totta kai mitä tahansa saa tehdä eikä siitä saa vittuilla.

Mitäs jos kyselisin täällä vaikka pimeää mutkaa saatesanoilla, etten kaipaa lainopillista neuvontaa? Mitenhän asiaan suhtauduttaisiin?

Joka päivä lumet aurattu? Ei koskaan oikeasti liukasta? Uskotaan, mutta ei kovin pitkiä matkoja ainakaan ajamalla. Jonkin verran menee silloin kantaen ja nastakengät tulevat tarpeeseen.

Ahvenanmaan maakunnassa myöhäisen aamun lähtöjä, alle kilometrin matka?

Keskeinen ero on siinä ettei noiden ostaminen ole laitonta.

Ihan Tampereen keskustan seuduilla tommosta parin kilsan työmatkaa ja viiden kilsan harrastematkaa pääasiassa. Ei päivittäistä ajamista mutta sanotaan nyt pari kertaa viikossa tyyppistä. Ei toki joka kelillä tai täydessä lumihangessa onnistu mutta kyllä tolla yllättävän hyvin pystyssä pysyy kun rauhassa ajelee. Haastavimpia on noi välikelit jossa on 2-5cm pehmeää lunta/loskaa eikä tiedä uppooko rengas kuin juoksuhiekkaan vai ei. Puhtaalla jäällä pysyy melkein skuutin kanssa suoraa ajaen paremmin pystyssä kuin kävellen :D
 
Ihan Tampereen keskustan seuduilla tommosta parin kilsan työmatkaa ja viiden kilsan harrastematkaa pääasiassa. Ei päivittäistä ajamista mutta sanotaan nyt pari kertaa viikossa tyyppistä. Ei toki joka kelillä tai täydessä lumihangessa onnistu mutta kyllä tolla yllättävän hyvin pystyssä pysyy
Joo, näin arvelinkin. Kaksi kilometriä kohtuullisesti kävelee melkein missä tahansa missä nyt yleensä on tie, ja edellä oli puhe ympärivuotisesta ajosta skuutilla työmatkakäytössä, vieläpä 10 km ja pidempiin matkoihin aamuin illoin.

Lisäksi jos esim. Tampereen keskustan tuntumassa moista matkaa taittaa muuten kuin autolla, niin aika äkkiä talvioloissa sitä lyhentää fraktioon menemällä julkisilla.

Pystyyhän talviajoa välillä tekemään sydäntalvellakin sään ollessa sopiva jos välttämättä haluaa. Itse en toistaiseksi muistaakseni ole ajanut tammikuussa mutta eiköhän siihen esimerkiksi ensi viikolla ole Tampereella hyvä tilaisuus jos tekee mieli ihan just because.
 
Sulla nyt tuntuu olevan koko ajan kaikenmaailman oletuksia omista lähtökohdistasi. Kannattaa muistaa että ihmisiä on erilaisia, joka tarkoittaa myös hyvin erityyppisiä käyttötapauksia ja käyttöolosuhteita. :)

Esim. se että vedän töihin pari kilsaa edestakas ja illalla viitisen kilsaa edestakas harrasteisiin tarkoittaa jotain 15km päiväajoa. Eikä toi oo käytännössä edes kummoista käyttöä. Edes vähän pidempi matka tai erilainen työ jossa pitää rampata eri paikkoihin niin äkkiä kertyy. Ei tarkoita sitä etteikö esim. sillä G30:llä sinänsä pärjäis mutta kun ottaa huomioon ajo-olosuhteet ja latausajan niin kummasti helpottaa tekemistä esim. tommoset isommat akut käytännössä kun ei ole ihan niin justiinsa miten ja koska latailee.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla nyt tuntuu olevan koko ajan kaikenmaailman oletuksia omista lähtökohdistasi. Kannattaa muistaa että ihmisiä on erilaisia, joka tarkoittaa myös hyvin erityyppisiä käyttötapauksia ja käyttöolosuhteita. :)

Esim. se että vedän töihin pari kilsaa edestakas ja illalla viitisen kilsaa edestakas harrasteisiin tarkoittaa jotain 15km päiväajoa. Eikä toi oo käytännössä edes kummoista käyttöä. Vaikka eds vähän pidempi matka tai erilainen työ jossa pitää rampata eri paikkoihin niin äkkiä kertyy. Ei tarkoita sitä etteikö esim. sillä G30:llä sinänsä pärjäis mutta kun ottaa huomioon ajo-olosuhteet ja latausajan niin kummasti helpottaa tekemistä esim. tommoset isommat akut käytännössä kun ei ole ihan niin justiinsa miten ja koska latailee.
Ei ne mitään oletuksia olleet vaan edeltä lukemiani tämän illan postauksia. Mulla oli eri määritelmä ympärivuotiselle käytölle. Se nyt vaan ei ole mahdollista ajaa esimerkiksi Tampereella 15 km(tarpeen mukaista reittiä) joka päivä joulu-, tammi- ja helmikuussa. Eiköhän ne kohtuudella mahdolliset ajopäivät ole siinä 20-30% talvikuukausien päivistä ja extreme-ukolle vaikka 60%, toki riippuen vuodesta. Jos huvin ja urheilun vuoksi ajaa keskimäärin kahtena päivänä viikossa töihin skuutilla talvisin, paitsi jos on pääkallokeli tai kireä pakkanen, se on urheilua. Ei ympärivuotista työmatkakäyttöä.

Ja toki minä ymmärrän isomman akuston tai jousituksen tai moottoritehon hyödyn - olen niistä maininnutkin. Joka tapauksessa se ympärivuotinen päivittäisajo on jokseenkin yhtä mahdotonta kaapo-sudella kuin maxilla.
 
Ei ne mitään oletuksia olleet vaan edeltä lukemiani tämän illan postauksia. Mulla oli eri määritelmä ympärivuotiselle käytölle. Se nyt vaan ei ole mahdollista ajaa esimerkiksi Tampereella 15 km(tarpeen mukaista reittiä) joka päivä joulu-, tammi- ja helmikuussa. Eiköhän ne kohtuudella mahdolliset ajopäivät ole siinä 20-30% talvikuukausien päivistä ja extreme-ukolle vaikka 60%, toki riippuen vuodesta. Jos huvin ja urheilun vuoksi ajaa keskimäärin kahtena päivänä viikossa töihin skuutilla talvisin, paitsi jos on pääkallokeli tai kireä pakkanen, se on urheilua. Ei ympärivuotista työmatkakäyttöä.

Ja toki minä ymmärrän isomman akuston tai jousituksen tai moottoritehon hyödyn - olen niistä maininnutkin. Joka tapauksessa se ympärivuotinen päivittäisajo on jokseenkin yhtä mahdotonta kaapo-sudella kuin maxilla.

No jooh mun pointti ympärivuotisuuden osalta nyt oli lähinnä se kylmällä ajaminen riippumatta siitä tehdäänkö sitä päivittäin, kerran viikossa vai kerran kuukaudessa kun se vaikuttaa osaltaan myös noihin skuuttien suorituskykyarvoihin.
 
No jooh mun pointti ympärivuotisuuden osalta nyt oli lähinnä se kylmällä ajaminen riippumatta siitä tehdäänkö sitä päivittäin, kerran viikossa vai kerran kuukaudessa kun se vaikuttaa osaltaan myös noihin skuuttien suorituskykyarvoihin.
No se. Käsitän hyvin että etenkin säilytyksestä riippuen ulkolämpötila ja tien pinta vaikuttavat tarvittavaan ylimitoitukseen jo käyttömatkankin puolesta. Itse tarkoitin pääasiassa sitä, että enimmäkseen ympärivuotista lautailua rajoittaa Suomen ilmastossa keli ja toiseksi epämukavuus, kolmanneksi akuston käsittely. Toisin sanoen ei tehokkaampi ajokki hirveästi auta siihen, että voisi soveltaa liikkumismuotona ympärivuotisesti päivittäin tarpeeseen, koska ei vaan oikein voi.

Pitäisi vähintäänkin olla joku moottorikelkkatyyppinen lauta, jollaisia toki on olemassa ja jotka ovat ainakin paperilla mahdollisia laillisia kevytsähköisiä. Käytettävyys ja kustannus asia erikseen, ja latausongelmat päälle.
 
no kuka ajaa nopeusrajotusten mukaan tai ei on oma asia...

Jos haluaa panostaa esim. varaosien saatavuuteen niin voisin vinkata Velocifero MAD lautoja joihin taitaa saada renkaat, akut ja jarrut tyyliin motonetin hyllystä. Offroad lauta tämäkin mutta penkki löytyy vakiona joka voi olla pitempiä matkoja ajaessa varmasti parempi kuin seisaaltaan
 
Toisella paikkakunnallako käyt töissä jos noin isoilla akuilla olevia kattelet?
Eikä kukaan kilowatin lautaa osta jos ei ole kiire perille... :vihellys:

Tosiaan osta ennemmin joku Xiaomi tai Ninebot ja siihen pari lisäakkua jos työmatkaa ajat.
Tommosta 40 tai 60kg lautaa ei ole kiva veivata mukana arkiaskareissa, esim. VR:n kyytiin ole mitään asiaa noin isojen lautojen kanssa
Joo, työmatka kasvoi ja on tällä hetkellä 15km suunta. Aivan vitun mäkinen työmatka niin vähän vääntöä kaipaisi.

Nykyinen lauta on 500W takapotku 12ah akulla. Kahden vuoden jälkeen vähän rupee jo näkyy akussa.

Kyllä mä aikuisena miehenä jaksan 50 kiloa kantaa kotiin, se ei ole ongelma.

Lähinnä loppukaneettina laitoin tuon infon, sillä olen ketjua seurannut melkein alusta asti, ja aina joku tulee jeesustelee että 250W riittää kaikille koska syyt.

Työmatkan lisäksi kiinnostaa nimenomaan päästä ajamaan muualle kuin kauppaan lataamatta, joten long range on enemmän mitä haen.

Edit: Muokataan sen verran, että G30 lauta ei käy ajettavuuden vuoksi. En näe paluuta tuommoiseen pienistongaiseen sekä ohueen deckiin nykyisen laudan jälkeen. Erittäin outo ajettava.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 15km on aika rajatapaus kannattaako enää sähköpotkulaudalla ajaa säännöllisesti, erityisesti talvella saattaa jäädä haaveksi.

Kulutushan karkeasti tuplaantuu tuolla -10C tienoilla, eli 15km edes-takainen reissu vaatisi jo ~60km edestä virtaa, ja siihen lisärasitteeksi päivän sää (sohjo/lumi) ja jyrkät ylämäet niin alkaa varmaan ongelma hahmottumaan...
edit: Toki kyllähän se töissä otetaan sisälle lataukseen, mutta kannattaa varovasti miettiä minne se mahtuu päivän ajaksi ettei joku kompuroi siihen(+rapa mikä sen mukana tulee sisälle), joten laudan fyysistä koko on hieman huomioitava

Lisäksi säännöllisen pitkän matkan ajo tietysti kuluttaa akkua melkein kokonaisen lataussyklin verran päivässä, eli tuommoisen keskiverto-500 syklin lithium-akun joutuisi vaihtamaan kerran vuodessa että virta riittää perille
 
Viimeksi muokattu:

Liitteet

  • 2023-01-07 18.18.48.jpg
    2023-01-07 18.18.48.jpg
    125,3 KB · Luettu: 44
Muistaakseni päässyt ajamaan marraskuun lopussa viimeksi, kun alkoi lumisade, mutta huomenna ajattelin kokeilla onnistuuko kauppareissu laudan kanssa.
 
Just viikonloppuna vaihdoin toisen setin lumiketjuja kun ekat kului puhki
IMG_20230108_194158_HDR.jpg
hyvin noilla kauppaan pääsee kunhan ei ole liikaa märkää lunta, sit alkaa lauta jo hyytymään
Kerrotko:
-Mikä tuote / mihin rengaskokoon
-Mistä
-Paljonko kesti ajella

Helpottaa varsin paljon muita asiasta kiinnostuneita.
 
Kerrotko:
-Mikä tuote / mihin rengaskokoon
-Mistä
-Paljonko kesti ajella

Helpottaa varsin paljon muita asiasta kiinnostuneita.
Ihan DIY projekti oli tämä. Ei nää hupiajelua kestä juuri, oisko 60km tullu mittariin ennen vaihtoa
(Hiekoitus vaikuttaa näköjaan aika paljon kulumiseen)
Tarvikelista:
Piippo tuplapunottua PP(polypropeeni) narua 5mm paksuudella (noin 6m per rengas menee)
Wurthin 5mm nippusiteitä

Rengaskoko on 60/70-6.5 eli G30 alkuperäset joten seuraavat mitat on tolle koolle
Reunojen kiristysnarut on 50cm lenkin päästä päähän
Poikittain menevän siksakin leveys 11cm, tiheys oman maun mukaan
(11cm on aika tarkka mitta, väljäksi jäävät narut tahtoo kasautua toistensa päälle joka sit pomputtaa ajaessa/hankaa lokariin)

Tämä siis takarenkaalle, eturenkaan pujottelin narun vanteen reikien läpi koska nippusiteet ei tahtoneet mahtua haarukan ja renkaan väliin

disclaimer: En ota vastuuta kuperkeikoista tai kolareista, omalla vastuulla jos haluatte kokeilla näitä itse
 
Noita sivulenkkejä vois katella enstalveks vaijerista, sit korvata noi nippusiteet jollain metallisella niin olis nopeempi vaihtaa pelkästään toi naru(joka nyt on suht edullista kulutustavaraa) niin vois hupiajeluakin harjottaa
 
Ihan DIY projekti oli tämä. Ei nää hupiajelua kestä juuri, oisko 60km tullu mittariin ennen vaihtoa
(Hiekoitus vaikuttaa näköjaan aika paljon kulumiseen)
Tarvikelista:
Piippo tuplapunottua PP(polypropeeni) narua 5mm paksuudella (noin 6m per rengas menee)
Wurthin 5mm nippusiteitä

Rengaskoko on 60/70-6.5 eli G30 alkuperäset joten seuraavat mitat on tolle koolle
Reunojen kiristysnarut on 50cm lenkin päästä päähän
Poikittain menevän siksakin leveys 11cm, tiheys oman maun mukaan
(11cm on aika tarkka mitta, väljäksi jäävät narut tahtoo kasautua toistensa päälle joka sit pomputtaa ajaessa/hankaa lokariin)

Tämä siis takarenkaalle, eturenkaan pujottelin narun vanteen reikien läpi koska nippusiteet ei tahtoneet mahtua haarukan ja renkaan väliin

disclaimer: En ota vastuuta kuperkeikoista tai kolareista, omalla vastuulla jos haluatte kokeilla näitä itse
No tuossa alkaa olla harrastuneisuus kohdallaan jos 60km ajoon jaksaa askarrella tuollaisia :)

Kerro ihmeessä jos teet tuotekehittelyä ja kokeilet eri materiaaleja. Hyvin kun asiaa miettii niin aika ison osan talven kaupassa käynneistä pystyisi tuollaiseen 60km laittamaan vaikkei autolla koskaan kävisikään ohi kulkeissa. Sikäli satunnaiseen ajoon voi olla ihan riittäväkin.
 
Hyvin kun asiaa miettii niin aika ison osan talven kaupassa käynneistä pystyisi tuollaiseen 60km laittamaan
Nimenomaan, parin päivän välein kun käy niin muutaman kuukauden selviää.
Pitää enstalveks katella jotain eksoottisempaa narua, kumi vois kestää paremmin tuota hiekotusta joka tuntuu repivän tuota punottua narua
 
Oon miettinyt kesäksi uutta lautaa. Muutaman viiden sadan laudan omistaneena ajattelin jos kerran panostaisi eikä joutuisi joka toinen kevät päivittämään.

Kaksi ideaa on ollut nyt.

Kaabo Wolf warrior 11+
VSETT 11+

Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona rajoitettuna sääntöjen mukaan, eli en etsi lautaa joka kulkee maksimit. Akkujen koot toisaalta menee tehojen mukaan eikä 500w lautoja ole olemassa isoilla akuilla.

Vsetissä olisi hieman isompi akku mutta onko se tuon 700 euron hintaeron arvoinen.

Kaabo merkkinä taitaa yleisesti olevan suositumpi ja varaosien saatavuus parempaa. Olen tällä hetkellä hieman kallistunut kaabon suuntaan.

Muitakin voi suositella +/-2k hintaluokassa.

En etsi tietoa tieliikennelaista, vakuutuksista tai niiden puutteista.


Mites kaabo mantis king gt tai nami burn e2?

Itse olen näitä pähkäillyt seuraavaksi skootiksi.
 
On nää viime talvet ollut uskomattomia, ei pahemmin laudalla ajella. Onkos ketään teistä ajanut?

Itse olen kyllä ajanut koko talven läpi tuollaisella etelä-suomessa. Mittarissa nyt vajaa 3000km reilulta 2 vuodelta ja mitään ei oo hajonnut ja kaikki on toiminut. Mitä nyt eturengas on ainoastaan aivan täysin sileä (alkuperäiset renkaat edessä/takana) :D

Nuevo E-twow GT SE En Oferta (2022) - Distribuidor Oficial Patinete E-twow GT SE En Oferta (2022) - Distribuidor Oficial

1673557619184.png
 
Ei mitään toivoa, että olisin päässyt eilen tai tänään tekemään skuutilla kauppareissuja.

Pyörätiet loskassa ja täynnä isoja lätäköitä, ainakin täällä Vantaalla.
 
Ei mitään toivoa, että olisin päässyt eilen tai tänään tekemään skuutilla kauppareissuja.

Pyörätiet loskassa ja täynnä isoja lätäköitä, ainakin täällä Vantaalla.
Siellä tuli just joku papparainen e-scootilla vastaan kun kotia pyöräili. Tiet ihan jäässä ja saa kieli keskellä suuta mennä pyörälläkin vaikka nastarenkaat alla :).
Edit. Eikä toki kypäärää päässä, mitäpä suotta.
 
Ei mitään toivoa, että olisin päässyt eilen tai tänään tekemään skuutilla kauppareissuja.

Pyörätiet loskassa ja täynnä isoja lätäköitä, ainakin täällä Vantaalla.

Kyllä sitä ajaa vaan kummasti pystyy kevyesti lumisilla teilläkin ja myös jäisillä tieosuuksillakin, jos vaan on hiekoitettu. Pitää vain ajaa kelin mukaan, vauhti pois, jarrutukset hitaan kaavan mukaan, ei äkkinäisiä käännöksiä, rauhalliset liikkeet, ennakoida reilusti, sekä harjoittelua :)

Ainoastaan, jos satanut paksulti lunta ja teitä ei ole aurattu, niin silloin ei ole mitään asiaa, kun sileä eturengas ei pidä lainkaan ja eteneminen ei onnistu millään lailla.

Turvallista se ei toki siitä tee :D Alamäkipyöräilykypärä leukasuojalla päässä kesät/talvet toki aina ajon aikana.

Tänään juuri tulin himaan tuolta lätäköiden läpi :)
 
Mikä olisi hyvä/edullinen sähköpotkulauta kun pitäisi päivittäin ajella juna-asemalle n. 5km suuntaansa, ja lauta junaan mukaan? Onko esim. sahkopotkulaudat.fi:n käytetyt laudat ihan toimivia pelejä? Plussaa jos talvellakin pääsee ajamaan saman matkan, mutta ei tosiaan mitään maratoneja ole tarkoitus laudalla vedellä.
 
Mikä olisi hyvä/edullinen sähköpotkulauta kun pitäisi päivittäin ajella juna-asemalle n. 5km suuntaansa, ja lauta junaan mukaan? Onko esim. sahkopotkulaudat.fi:n käytetyt laudat ihan toimivia pelejä? Plussaa jos talvellakin pääsee ajamaan saman matkan, mutta ei tosiaan mitään maratoneja ole tarkoitus laudalla vedellä.

Jos tuolta liikkeestä katsot, niin varmastikin perus ajoon näistä jokin malli:

 
Äsken käytiin pojan kanssa lautojen kanssa kaupassa ja ihan hyvin onnistui ajaminen.

Perjantaista lähtien tulee taas pakkasta ja sitten ajamiset taas loppuu.
 
Tätä lautaa saa helposti alta 200€ käytettynä.


Akku finaalissa tai jotain muuta isompaa ongelmaa? Kannattaa ainakin ennen ostoa selvittää syy hinnan alhaisuuteen.
Halvimmillaankin on tullut vastaan satasta kovemmalla hinnalla ja silloinkin kunto on ollut vaihteleva.
Joissain Tori.fi:n kaltaisissa huijaripesäkkeissä moisia hintoja voi ehkä näkyä, mutta ne on ihan oma lukunsa.
 
Akku finaalissa tai jotain muuta isompaa ongelmaa? Kannattaa ainakin ennen ostoa selvittää syy hinnan alhaisuuteen.
Halvimmillaankin on tullut vastaan satasta kovemmalla hinnalla ja silloinkin kunto on ollut vaihteleva.
Joissain Tori.fi:n kaltaisissa huijaripesäkkeissä moisia hintoja voi ehkä näkyä, mutta ne on ihan oma lukunsa.
Viime syksynä ostin lapsille kyseisen laudan käytettynä 180€ hintaan.

Oli ajettu karvan verran alle 1000 km ja akkujen kunto hyvä ja lisäksi oli laitettu etujousitus.

Ei tarvinnut edes vaihtaa firmistä, kun kulkua on tasaisella 32 ja lähdössä ei tarvitse alkupotkua maasta.

Näihin hintoihin on myyty sähköpotkulautoihin liittyvissä FB-ryhmissä.
 
Viime syksynä ostin lapsille kyseisen laudan käytettynä 180€ hintaan.
Oli ajettu karvan verran alle 1000 km ja akkujen kunto hyvä ja lisäksi oli laitettu etujousitus.
Ei tietysti kilometrit anna välttämättä täyttä kuvaa kunnosta, akkukapasiteetti on voinut kärsiä kylmästä/kuumasta jos ei ole kunnolla säilytetty

Kannattaa tarkistaa akun kunto vaikka m365 toolsilla ennen kuin antaa rahat käteen
 
Viime syksynä ostin lapsille kyseisen laudan käytettynä 180€ hintaan.

Oli ajettu karvan verran alle 1000 km ja akkujen kunto hyvä ja lisäksi oli laitettu etujousitus.

Ei tarvinnut edes vaihtaa firmistä, kun kulkua on tasaisella 32 ja lähdössä ei tarvitse alkupotkua maasta.

Näihin hintoihin on myyty sähköpotkulautoihin liittyvissä FB-ryhmissä.

Ei sitten olekan ihme, ettei moisia alehintoja ole tullut vastaan, kun en Naamakirjaa käytä. :oops:
Olisin silti erittäin varovainen jos tuolla hinnalla tarjottaisiin (vrt. pelkän akun hinta), mutta mikäs siinä jos tavara on kuranttia.

Olisipa aikoinaan omaa lautaa hankkiessa säästänyt kuukauden verran kauemmin ja hankkinut Pro-mallin...
 
Ei sitten olekan ihme, ettei moisia alehintoja ole tullut vastaan, kun en Naamakirjaa käytä. :oops:
Olisin silti erittäin varovainen jos tuolla hinnalla tarjottaisiin (vrt. pelkän akun hinta), mutta mikäs siinä jos tavara on kuranttia.

Olisipa aikoinaan omaa lautaa hankkiessa säästänyt kuukauden verran kauemmin ja hankkinut Pro-mallin...
Ostin vuosien takaiselta tuttavalta ja lautaa on aina säilytetty sisätiloissa.

Enemmän riskejä tietysti kun ostaa tuntemattomalta.

Kaikin puolin hyvässä kunnossa, paitsi tietenkin muutamia naarmuja mitä tulee ihan normaalikäytössäkin.

IMG_20220827_190330.jpg DSC04540.JPG
 
Ostin vuosien takaiselta tuttavalta ja lautaa on aina säilytetty sisätiloissa.

Enemmän riskejä tietysti kun ostaa tuntemattomalta.

Kaikin puolin hyvässä kunnossa, paitsi tietenkin muutamia naarmuja mitä tulee ihan normaalikäytössäkin.

IMG_20220827_190330.jpg DSC04540.JPG

Ostajan tunteminen luonnollisesti auttaa arvioinnissa ja omakin kyyti luonnollisestikin säilytetään sisätiloissa.
Naarmuilta ja muulta luonnolliselta kulumaltahan ei oikein voi välttyä.

Onko tuo punainen viritys takarenkaan venttiilissä venttiilinjatke?
Tuntuisi ulotuvan aika paljon sivulle, mutta se johtunee perspektiivistä.
 
Ei sitten olekan ihme, ettei moisia alehintoja ole tullut vastaan, kun en Naamakirjaa käytä. :oops:
Olisin silti erittäin varovainen jos tuolla hinnalla tarjottaisiin (vrt. pelkän akun hinta), mutta mikäs siinä jos tavara on kuranttia.

Olisipa aikoinaan omaa lautaa hankkiessa säästänyt kuukauden verran kauemmin ja hankkinut Pro-mallin...
Joo, ehkä näin asiasta muutenkin ulapalla olevana Facebookin liian hyvää ollakseen totta -tarjoukset ei taida olla se paras vaihtoehto. Mietin myös jos satsaisi hitusen enemmän ja päästelisi koko matkan laudalla, tulee yhteensä joku 25km, voisi ainakin mielessään kuvitella että miten paljon säästää kun ei tarvitse ostaa HSL-lippua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 788
Viestejä
4 496 575
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom