On pakko kysyä, että miten nämä tämän kaltaiset rahoitettaisiin? Millaisen summan olisitte valmiita maksamaan siitä tilasta? Entä, jos tarjolla on sähköä latausta varten?
Samaten on kysyttävä, miksi laudoille tarvitaan tällaisia? Monella on fillarikin näitä peruslautoja kalliimpi, saati sähköfillari. Jos niiden osalta ei tarvita, miksi laudoille? Tai kääntäen: miksi ei fillareille jos laudoille.
Toki rajan vetokin kiinnostaisi. Mikä on saatava sinne lukkojen taa tai valvottuun tilaan? Lauta menee ok, joku Kontion tekele ei enää niin helpolla, saati joku vielä suurempi laite.
Ja jos sisälle halutaan suurempi määrä lautoja, vaatii se tilantarpeen lisäksi jo palokuormankin huomiointia. En kieltämättä ainakaan itse haluaisi asioida kaupoissa, joissa eteistiloissa on reilumpi määrä lautoja säilössä enkä toisaalta usko paloviranomaistenkaan ajatusta kovin hyvällä katsovan.
Fillareitakin varastetaan mutta kyllähän siellä korostuu ammattivarkaat ja kännissä kotiin ajelut. Ensimmäinen vie jos haluaa, lukituksesta riippumatta. Toinen taas jättää rauhaan jos on lukittu. Näkisin pitkälti samaa kyllä varsinkin näissä peruslaudoissa. Niitä alkaa olla monessa paikassa niin paljon, ettei ainakaan satunnainen "lainaaja" viitsi kovin suurta vaivaa nähdä jos vierellä on toinen helpommin otettavissa. Ammattivarasta taas kiinnostanee kalliimmat / uudet.
Mutta kyllä, olen itsekin täällä kirjoitellut jossakin kohtaa hyvien lukitusmahdollisuuksien puutteen olevan huono laudoissa. Jostain syystä ei valmistajia kiinnosta vaikka varsin pienellä mahdollisuuksia voisi parantaa melkoisesti. En siis ole tyytyväinen omaan lautaankaan aiheen osalta ja samasta syystä en aivan minne tahansa jätä. Keskellä päivää kaupan pihaan kyllä aivan surutta. Mutten tietenkään pidä huonona jos saan vieressä olevaa lautaa paremmin lukkoon.
Sähköistä lukitusta olisi sitäkin mahdollista parantaa. Jos sekä akun, moottorin ohjaimen ja näytön elektroniikka saadaan kaikki lukkoon, ei satunnainen varas tee laitteella oikeastaan mitään. Tosin toki seuraus on sama kuin autojen ajonestoissa. Kun ongelmia tulee vastaan, ei niitä välttämättä korjata ihan helposti / halvalla.
No, oot selkeesti asiaa miettinyt pidemmälle kun ite. Mä en ees ruvennu noita paloturvallisuusjuttuja miettimään tai rahotusta tai oikeastaan juurikaan mitään muutakaan, paitsi sitä et joku paikka mihin noi sais lukittua oikeesti turvallisesti ois aika kova juttu varsinkin kauppakeskuksissa.
En tiiä olisinko valmis maksamaan juurikaan mitään. Maksimissaan parista eurosta puhutaan. Eikä mua sinällänsä haittais se vaikka toi säilytystila oliskin vaikka jossain parkkihallin nurkassa paloriskin vuoks. Samasta syystä sitä latausmahdollisuuttakaan tuskin halutaan tarjota, sillä suoraan ajosta lataukseen laittaminen tarjoaa sen korkeimman riskin et jotain menee vituiks ja akku syttyy tuleen.
Fillareissa on tosiaan usein paremmat lukitusmahdollisuudet mitä laudoissa. Laudassa taitaa olla yks paikka mistä saa edes etäisesti fiksusti lukittua, ja sekin on siinä astinlaudan ja ohjaustangon välissä oleva tanko. Mut on se kyllä totta et fillareita on kalliimpia, mut lähtökohtasesti kans fillari ei ihan niin paljoa pistä silmään siinä pyörätelineessä vrt. lauta. Ei se kyllä sitä muuta et samat riskit siihen pyörän lukitsemiseen liittyy kun laudankin, ja jos mulla olis kallis pyörä niin tottakai mä sitäkin kuumottelisin et se lähtee kävelemään. Eikä tässä pointtina ollu se et tollanen on pakko saada, vaan enemmänkin se et se ois ajatuksen tasolla ihan kiva juttu, mut en siitä ajatuksen tasolta oo nähny tarvetta lähteä syvällisemmin pohtimaan et miten se toteutetaan ja niin poispäin, pääasiassa sen takia koska ei se nyt oikeastaan loppujenlopuks oo mun käsissä se homma ollenkaan.
Omassa ja monessa muussakin laudassa on nykyään ihan avaimellinen virtalukko. Se on tosin sen verran yksinkertainen kötöstys et taitais johdon poikki leikkaamalla ja kaks piuhaa yhdistämällä pystyä sen kiertämään, mut tollanen satunnainen varas nyt ei välttämättä asiasta tiedä senkään vertaa et sen homman hiffais. En kuitenkaan juurikaan luota tohonkaan ihan liikoja, se nyt vaan käytännössä estää sen et jos joku ton nyt sattuis jostain kaupan pihasta pöllimään niin se ei ainakaan pääse suoraan siitä ajamaan pois.
Itse olen ja tuo pienempien kauppojen osuus tulisi tosiaan olla sanomattakin selvä asia.
Mutta lautojen ja niitä mukana kuljettavien määrä ei vielä ole kovin suuri. Määrä lisääntyy kuitenkin koko ajan ja jos mukana taluttaviin liittyvät vielä fillaristit niin eiköhän niitä kieltoja ala tulla enevässä määrin. Kun vielä huomioidaan sekin, ettei se taluttaminen ole mikään itsestään selvyys kaikille ja täälläkin on jossakin kohdassa mainittu, miten se nollanopeudesta kaasulla liikkeelle lähtevä lauta onkin pyrkinyt kaupassa karkaamaan niin...
Eli pessimistinä epäilen tosiaan joko määrän kasvamisen tai muutaman käyttäytymistaidottoman aikaansaavan niitä kieltoja. Kielto on kuitenkin lopulta tuossakin kaupoille helpoin ratkaisu ja jos muutama sen vuoksi jättää asioimatta, ei sillä kokonaisuuteen ole lopulta merkitystä.
No, itelle ei oo tullu vielä vastaan, mut laudan kanssa pyrin menemään oikeastaan vaan sellasiin isoihin kauppoihin missä ei kovinkaan suurta riskiä oo et se olis mitenkään tukkeena siellä.
Ja joo, kyl varmasti jossain vaiheessa tulee tilanne eteen et sanotaan et ei saa tuoda sisälle. Sekin on ihan fine, sit vaan mennään muualle. Ja totta sekin on et jos porukka alkaa näiden kanssa perseilemään kaupoissa yms niin tuleehan niitä kieltoja, se nyt on vaan ihan puhdasta tyhmyyttä pitää virtoja siinä laudassa samalla kun taluttaa sitä kaupassa, en ainakaan ite keksi äkkiseltään mitään syytä miks siinä ne virrat pitäis olla kun se enemmänkin mahdollistaa just noi vahingot et kaasua kun hipasee niin lauta onkin lähimmässä seinässä tai kolannu jonkun mummelin sinne pakastealtaan pohjalle.
Mut tämäkin asia on sellanen et en ite ihan liikaa murehdi, koska ei sekään mun käsissä loppujenlopuks ole. Voin vähän vaikuttaa siihen sillä et en ite perseile sen laudan kanssa siellä kaupassa tai kauppakeskuksissa, mut siinäpä se.