@bowtie81 Porukka kyllä tekee noita. Itse en ole viitsinyt. Täälläkin taisi olla muutama jotka on alkuja lisäilleet joten vastatkoon he kun tietävät paremmin. Hyvät ja laadukkaat akut eivät vain ole ilmaisia joten laudan päivitys voi olla vaihtoehto jota kannattaa harkita, mikäli vanhalle löytyy joku ottaja joka maksaa siitä hyvin. Ajokilometrithän siinä vaikuttaa paljon.
Mutta jos laitetaan nykypäivän hintoina viivalle nämä vehkeet:
Essential 300€ (20km)
Mi 3 400€ (30km)
Pro 2 470€ (45km)
Muistaakseni viime kesän tietämillä akkupaketit näihin pyöri 100€ paremmalla puolen ja muut tarvittavat vehkeet päälle, jos arviolta otettaisiin 150€ kokonaisuudessaan. Mieluummin ottaisin vaikka vähän takkiin vaihtaessani uuteen lautaan koska asennusvaiva ja sitten tuo että laitteessa roikkuu taas lisää kamaa.
Mutta jos otetaan vaikka skenaario että Essential jo löytyy ja matkaa pitäisi saada vaikka tuo 45km mikä Pro2:ssa on niin ehkä tuolla 170€ hintaerotuksella sopivan lisäakun voisi saada. Mutta jos vanhasta vehkeestä saisi myydessä sen 200€ niin sitten tuleekin takkiin jo satasen verran lisää kun päivittää uuteen. Ei välttämättä aivan rahan arvoista, mutta jokainen päättäköön itse.
Kun tarkistin Pro2:n omaa akkua niin hinta pyörii 300€ korvilla. Essentialiin ei taida sellainen mahtua, mutta välimallin 1S:n Pro2:n akku kuulemma mahtuu, eli teoriassa tuollainen voisi olla vaihtoehto jollekulle. Vaivattomampi kuin lisäakku, mutta kalliimpi myös.
Mutta ennen kuin lähdet kikkailemaan itse noita niin ota laudalle sen verran kilometrejä alle että näet omassa käytössäsi realistisen kantaman, ellet jo viime vuonna ennen lumia ehtinyt ajella. Voi hyvinkin olla että ajo-olosuhteesi ja maasto ovat suotuisammat kuin itselläni ja kantama sitä myötä parempi.
Ihan vertauksena omasta elämästä voisin ottaa sen että mulla on Pro2 jonka kantama 45km. Vauhtia on tuumattu ja renkaat vaihdettu isompiin. Kulkee parhaimmillaan tasaisella karvan vajaa 40km/h laitteen oman mittarin mukaan. Pääsen sillä urku auki jälleen töihin 13km ja takaisin hyvällä tuurilla puoleen väliin, eli 20km olisi varmaan todellinen käyttökantama vähän reilu 80kg käyttäjällä. Ylämäkiä matkassa kyllä on ja akun lataus toiminto alamäessä on kytketty pois käytännön syistä. En usko että se hirveästi antaisi lisämatkaa kaikkinensa.
Kollega ajelee samaa reittiä 90% matkasta ja eroava pätkä meillä on about saman mittainen, hiukan eri maasto vain. Karkeasti verrannollinen kuitenkin. Hän on kevyempi naisihminen, ei varmaan yli 50kg. Hän ajaa Essentialilla jonka kantama 20km. Pääsee töihin näppärästi, mutta ei viimeksi kysyessä ollut molempiin suuntiin ajanut koskaan, vaan pummannut osittaisen kyydin takaisin päin. Loppumatkasta sitten ajellut kotiin laudalla. Taitaa päästä melko lähelle tuota 20km todellista kantamaa, ainakin 15km pitäisi mennä. Tämä ihan vakiosäädöillä olevalla vehkeellä.
Alkuunsa kun oman vehkeen ostin niin kokeilin kulkea työmatkaa meno-paluuna, eli 26km ja ikävästi jäi vajaaksi joka kerta. Parhaimmillaan kun päästäkin ihan lopun hitaasti ryömien niin taisin saada sellaisen 25km irti kantamasta. Tämä siis ns. "tottumattomalla" akulla. Sanovat että parin lataussyklin jälkeen saavuttaa todellisen kapasiteettinsa.
Nopeasti tuli vehje tuunattua softan puolesta nopeammaksi (32km/h) siinä kun vakio meni 25km/h. Kantama tippui arviolta 10%. Isompien renkaiden myötä sitten hiukan lisää. Siinä sitten meni hiukan kyllä vääntöäkin, eli ylämäet hiukan työläämpiä.
Nykyisellään kun kuljen töihin tuolla niin otan laturin mukaan ja lataan akun myös töissä, eli yhden suunnan pääsen kivasti aina kulkemaan. Optimi toki olisi ettei tarvitsisi ladata töissä lainkaan (lue: kotona) vaan pääsisin samalla akulla molempiin suuntiin. Siinä mielessä tekisi mieli Segway G30 Max 68km:n kantamalla hankkia tuon tilalle, mutta renkaiden, astinlaudan ja rapakaarien tuunaamisen vuoksi en tuosta taida saada vaihtorahaa niin paljon että viitsisin vaihtoa yrittää. Vähän kuin harrasteauto, sen verran laitettu ja käytetty ettei voi uuden hintaa pyytää ja tuunaukset eivät ole sellaisia että kaikille halukkaille olisivat lisähinnan arvoisia.
Mutta kokeile tosiaan onko oikea tarve akun parantamiselle. Essentialissa taisi olla pienempi kone kuin Pro2:ssa ja sähkökoneet on veikeitä veijareita akun kapasiteetin suhteen koska lisäkapasiteetti on lisävoimaa, niin lisäakun tuoma kantama ei välttämättä ole suoraan arvioitavissa. Tuolla koneella en välttämättä odottaisi Essentialilla yli 25km/h vauhteja, mutta siihen pitäisi kuitenkin päästä.