Joku oli tuota Itsestään tasapainottuvan määritettä Overdrivessa Trafilta kysynyt. "mga-tomi: Juttelin Trafin tekniikka-asiantuntijan sekä heidän lakimiehen kanssa. Itsestään tasapainottuva tarkoittaa hyrrävoimilla toimivaa. Kolmipyöräinen maan painovoimalla luonnollisesti pystyssä pysyvä ei käy. Näin sanoo direktiivi. Sen sijaan "päällystämättömillä teillä ja maastossa" on niin epämääräisesti ilmaistu digestiivissä, että lakimiehen alustavan varovaisen arvion mukaan esim. maastopyörän renkaat voisivat oikeuttaa istuimen asennukseen tämän perusteella. Ajoneuvo on siis ookoo ajoteillä ja maastossa, jos se ei kulje kovempaa kuin 25 km/h. Ja rinnastetaan jalankulkijaan jalkakäytävillä jos ei ajeta kovempaa kuin 15 km/h. Ei ajokorttia, rekisteröintiä eikä liikennevakuutusta. Todellinen monikäyttövehje. Sekä auton että jalankulkijan oikeudet."
Itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo
Kruiserien kohdalla tuo istuin ongelma ratkaistiin aikoinaan nimen omaan tuolla direktiivin kohdalla missä mainitaan, että maastokäyttöön tarkoitetussa ajoneuvossa saa istuin olla. Esimerkiksi jo ajoneuvon jousitus tai ilmakumirenkaat riittävät siihen, että ajoneuvo voidaan halutessa tulkita maastokäyttöön tarkoitetuksi.
"- Mikäli maahantuoja katsoo laitteensa ensisijaisesti maastokäyttöön suunnatulta, sitä ei koske istuinkorkeuden rajoitukset. Toki tämä edellyttää, että muut kevyttä sähköajoneuvoa koskevat määritelmät täyttyvät, Trafin Jälkö kommentoi."
Laiton vai ei? Lukijoita puhuttanut skootteri sai yllättävän hyväksynnän
Tuo laissa oleva 1000W rajoitus on myös hiukan tulkinnan varainen varsinkin sähkömoottoreissa, sillä missään ei kerrota mitä tehoa tarkoitetaan, mistä ja miten se mitataan. Varsinaisesti ei ole olemassa tietyn Wattimäärän sähkömoottoria, vaan moottorissa oleva luku ilmoittaa sen, mitä sähkötehoa moottori on suunniteltu kestämään jatkuvalla rasituksella x. Eli sinulla voi olla laitteessasi ns 4kW moottori, mutta jos syötät moottorille maksimissaan 48v ja 20.83a, niin laiteen sähkön ottoteho on 999.84W, mikä tekee laitteesta laillisen tieliikenne käyttöön, jos ottotehoa käytetään perusteena, mutta teho voi tarkoittaa esimerkiksi myös moottorin vääntömomentin ja kierrosluvun (tarkemmin kulmanopeuden) tuloa tai laitteen tunnissa käyttämää sähkön määrän keskiarvoa jne.
Sähköpyörän tehoista