Itse kannan sähköläskin (fillari siis), jolla painoa 47kg päivittäin asuntooni. Siinä tosiaan myös "kiinteä" akku joten lataus kotona. Toki akku ei ole mitään tusinakamaa, vaan laadukas suomessa rakennettu varmasti aidoista kennoista, aidoilla nikkeleillä ja kuparilla tehty kennojen kiinnitykset jne.
Minulla on joitakin vuosia sitten syttynyt halpa kiinan akku (hailong koteloinen, eli näitä irrotettavia mustia muovikoteloita, mitä fillareissa näkee) kesken latauksen. Onneksi olin paikalla (samassa huoneessa). Ensiksi kuulin outoa ääntä akusta, jonka jälkeen pientä savun muodostumista. Tässä vaiheessa akku kantoon ja mietin hetken, että lähdenkö juoksemaan se kädessä ulos, mutta päädyin siihen, että en ehtisi rappusia alas. Vein akun kylppäriin suihkun alle. Suihku täysille ja kylppärin ovi kiinni.
Juuri kun sain suihkun auki leimahti akku kunnolla. No onneksi suihku sammutti nopeasti näkyvät liekit ja sitoi osan palokaasuista / savusta. Ja kun kylppärin ovi oli kiinni, ei savukaasut päässeet muun asunnon puolelle. Kylppärin kaakelit oli toki mustana melkein kattoon asti, mutta onneksi oli helppo pestä pois. Lattialla olevaan kaakeliin (jonka päällä akku oli) tuli pieni palojälki. Muuten ei tullut vahinkoja, ei edes niitä savusta johtuvia. Mutta jos akku olisi ollut palaessaan jossain muualla kuin suihkun alla kylppärissä niin lopputulos olisi ollut hiton paljon ikävämpi. Enää en ikinä osta halpaa kiinankuraa. Vain suomessa laadukkasti tehtyjä akkuja.
Olen nähnyt miten tuollaiset akut käyttäytyy palaessaan. Kävimme palokunnan sekä Preston edustajien jne kanssa polttamassa muutaman sähköpyörän akun. Kuvasimme dronella / lämpökameralla tätä prosessia. Testasimme samalla esim tälläisen "akkupussin" / sammutuspeitteen riittävyyttä. Paloi läpi oikein hienosti hyvin nopeasti. Pahintahan tuossa on, se kun kennot pääsevät kuumenemaan yli 800c hehkuviksi kekäleiksi, jotka vielä lentävät sieltä akusta monien metrien päähän. Tämäkin tuli hienosti videolle. Nämä sitten levittävät tulipaloa edelleen.