Lähdettä? Mun mielestä skuutilla voi vapaasti ajella max 15km/h kävelytiellä ihan aikuinenkin. Itse ajelen 95% ajasta kävelyteillä eikä poliisit ole moksiskaan.
www.traficom.fi
Trafin sivuilla lukee:
Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
Ja
Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.
Usein potkulaudoissa on eco / pedesdrian moodi joka rajoittaa kulun 15km/h -> sähköavustus katkeaa 15km/h kohdalla.
Selitin jo silloin viimeksi hyvin kärsivällisesti, mitä tuossa tarkoitetaan ja mitä ei tarkoiteta. Mitään lakitekstiähän tuo ei ole mutta ihan oikeaa tietoa.
Tuossa ei sanota, että sähköpotkulaudat ovat jalankulkua avustavia välineitä. Siinä sanotaan, että tällainen väline voi olla sähköpotkulauta.
Tuossa ei sanota, että eco modella saa ajaa jalkakäytävällä. Sen sijaan kerrotaan, että maksiminopeus saa olla jalankulkua avustavassa enintään 15 km/h. Tavallisen sähköpotkulaudan maksiminopeus on enemmän, myös silloin jos joku hassu ajaa ecolla, jota harva koskaan tarkoituksella käyttää.
Tuo koko "rakenteellinen nopeus" on niin tulkinnanvarainen asia, esimerkiksi nämä ewau 600 maxin rakenteellinen nopeus on muistaakseni 45km/h, silti niitä myydään laillisesti suomessa, koska on napista/softasta rajoitettu 25km/h.
Kyllä kaikkien normaalien Suomessa myytävien mopojenkin rakenteellinen nopeus on 45 km/h. Tämä siitä huolimatta, että moni malli normaalina ehjänä versiona kulkee 80-90 km/h ja pyörän on valmistaja tämän mukaan suunnitellut.
Ninebot G30 on toki sekin perusteellisesti mitoitettu kulkemaan turvallisesti 30 km/h ja enemmän, mutta ei sitä saa Suomessa konfiguroida kulkemaan yli 25.
Se ehjäksi epäkuristettu rajoittamaton mopo ei taas muutu lailliseksi sillä, että väittää ajavansa vain ykkösvaihteella.
Jalkakäytäväpyöräily ei näillä semanttisilla väännöillä muutu yhtäkkiä sallituksi. Niin iso liikenneuudistus ei jäisi keneltäkään huomaamatta, vaikka yrittäisi välttää kaikkea iltapäivälehtisontaa.