Sähkönsiirto

Helen on siis itse vähentänyt alueellista sähköntuotantoa (siirtämällä mm. paikalliset fossiilisilla polttoaineilla toimivat laitokset kauempana toimiviksi tuulivoimaloiksi) ja sitten kuluttajia kuritetaan tehomaksulla tämän(kin) seurauksena. Syyllinen saattaa löytyä Arkadianmäeltä tai EU:sta, mutta laskun maksaa kuluttaja.
Toisaalta on päästy nauttimaan edullisesta sähköenergian hinnasta. Kolikolla on kaksi puolta.

Toisaalta on päästy nauttimaan edullisesta sähköenergian hinnasta. Kolikolla on kaksi puolta.
Mitä hemmettiä, ei se ole mikään "kolikon kääntöpuoli", jos ennen hyvin olleita asioita tarkoituksella tuhotaan.

Kolikon kääntöpuoli on korkeintaan puhtaampi ilma tai ehkä jopa "vähempi poliittinen ilmastonmuutos". Se, että ennen sähkö oli halvempaa, kuuluu kuitenkin eri kolikkoon.

Puhin siitä että mitä todennäköisemmin teollisuuden investointeja valutetaan pienkuluttajille tällä tehomaksulla.
Jotain perustelua siihen miksi pienliittymien tehomaksut on nimeomaan teollisuuden investointien valuttamista kuluttajille ?

Mitä pienempiä hankkeita olet vailla?
Siis niitä mitkä nyt on sirtymässä kuluttajien maksettavaksi ?

Et taida tietää mitä muutuvat kustannukset on...
Ehkä on joku käry,
Mutta sano nyt suoraan mitä mielessä, ajat takaa jotain mitkä ei ole muuttuvia eikä kiinteitä kustannuksia ?

suurin osa tästä koko tehomaksusta on edelleen tietämättömyyttä, ja ko vasta esitys energiaviratolta, itsekin olin kauhian negatiivinen alussa, kunes hokasin et maksut eivät voi nousta, max paljon kuluttavilla pysyä samassa ja ne jotka välttää tehomaksun tai ottaa sen pienenä saa edukkaamin kuin nyt, mikäli siis siirtoyhtiö edes tulee tarjoamaan tehomaksullista vaihtoehtoa, se luonnoshan ei siihen velvoita, ainoastaan velvoittaa tarjoamaan rinnalle myös tehomaksutonta mikäli tarjoavat tehomaksullisen.
eli ei ole pakko olla tulevaisuudessakaan tehomaksun piirissä jollei niin halua!

Jotain perustelua siihen miksi pienliittymien tehomaksut on nimeomaan teollisuuden investointien valuttamista kuluttajille ?

Siis niitä mitkä nyt on sirtymässä kuluttajien maksettavaksi ?

Ehkä on joku käry,
Mutta sano nyt suoraan mitä mielessä, ajat takaa jotain mitkä ei ole muuttuvia eikä kiinteitä kustannuksia ?
Näyttää että teollisuuden hankkeita joudutaan viivästämään kun verkon pitää rakentaa. Samaan aikaan pienkuluttajille keksitään uusia maksuja. Etkö todellakaan näe mitään yhteyttä näillä?

Itse olet puhunut muutuvista kustannuksista, en minä. Joten selität sinä mitä sillä yrität sanoa? Yleisesti käytössä oleva määritelmä muuttuvista kustannuksista ei oikein sovi noihin juttuihisi.

Näyttää että teollisuuden hankkeita joudutaan viivästämään kun verkon pitää rakentaa. Samaan aikaan pienkuluttajille keksitään uusia maksuja. Etkö todellakaan näe mitään yhteyttä näillä?

Valtakunnallisessa uutisoinnissa lähinnä Fingridin aikatauluista , ja niissäkin vähän sitä että rakentaminen vie aikansa ja rakentamiset vaatii sitoumusta, joten osa niistä on ilmassa sen takia.

Paikallisilla yhtiöillä vähän sama.

Tehomaksu ei mikään uusijuttu, se on nyt pinnalla sen takia että energiavirasto antamassa siitä määräystä, joka lähinnä heikentää pienliittymissä sen käyttökelpoisuuden.

Verkko-operaattori ei tarvi teollisuuden liittymiä varten mitään pienliittymien tehomaksua.

Itse olet puhunut muutuvista kustannuksista, en minä. Joten selität sinä mitä sillä yrität sanoa? Yleisesti käytössä oleva määritelmä muuttuvista kustannuksista ei oikein sovi noihin juttuihisi.

Miten ajattelet sen Fingrin hinnoittelun jakaantuvan ? Ymmärtääksen siellä on hyvin montaa komponenttia, osa selkeästi muuttuvia.

Näitä tehomaksukomponentteja on kyllä mietitty verkkoyhtiöissä jo aika kauan, esimerkiksi Elenia on teettänyt yhden diplomityön aiheesta jo vuonna 2017. Ei tämä ole siis ihan mikään täysin uusi ajatus. Ja näitä vastaavia töitä löytyy useita googlen avulla.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 691
Jäsenet
80 748
Uusin jäsen
pekkzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom