Sähkönsiirto

Eikös tuo tehomaksu toteudu monella verkkoyhtiöllä jo perusmaksun muodossa. Monella perusmaksu nousee sulakekoon mukaan, ei toki kaikilla.
Onko sellaisia verkkoythiöitä joilla perusmaksu ei olisi sulakekoon mukaan (edit Vantaalla, seuraava viesti). Joillain voi olla samalla rahalla joitain eri kokoisia tuotteita, esim yksivaiheinen ja kolmivaiheinen(aika tyypillistä pienin 3 vaihen sama kuin se yksivaiheinen), tai jokin pienin ja toiseksi pieninen niputettu samalla hinnalla (en nopeasti löytänyt esimerkkiä).

Isommille asiakkaille on tehoperustaisia tuotteita, ajatus se että kustannus jaetaan tarpeen mukaan.

Viimeksi muokattu:
Onko sellaisia verkkoythiöitä joilla perusmaksu ei olisi sulakekoon mukaan. Joillain voi olla samalla rahalla joitain eri kokoisia tuotteita, esim yksivaiheinen ja kolmivaiheinen(aika tyypillistä pienin 3 vaihen sama kuin se yksivaiheinen), tai jokin pienin ja toiseksi pieninen niputettu samalla hinnalla (en nopeasti löytänyt esimerkkiä).

Isommille asiakkaille on tehoperustaisia tuotteita, ajatus se että kustannus jaetaan tarpeen mukaan.
Esim. Vantaalla 3x25A - 3x63A liittymissä sama perusmaksu, 5.50e/kk yleissiirrossa.

Screenshot_20241129_144354_Firefox.jpg

mä luulin et oon perillä ees hiukan, mut tää sähköteho maksu ny tuli puutakaata, siis mitä ihmettä ny? jos käy isompi piikki jonain kk päivänä ni seuraava kk rokotetaan vai mitä?

Olen kyllä yllättynyt miten erilailla näitä asioita on sittenkin hoidettu, luulin jo pitkään tehomaksujen olleen vakiohommaa muissakin siirtoyhtiöissä. Lahti Energian alueella taisi 2019 tulla tehomaksut käyttöön.

Esimerkkinä, meillä vaaraja vie parhaimmillaan 14 kW joten, 14* 0,88 -> 12,32 e/kk joka laskuun kunnes vuosi pyörähtää tai uudet ennätykset teet.

1732888361540.png

Olen kyllä yllättynyt miten erilailla näitä asioita on sittenkin hoidettu, luulin jo pitkään tehomaksujen olleen vakiohommaa muissakin siirtoyhtiöissä. Lahti Energian alueella taisi 2019 tulla tehomaksut käyttöön.

Esimerkkinä, meillä vaaraja vie parhaimmillaan 14 kW joten, 14* 0,88 -> 12,32 e/kk joka laskuun kunnes vuosi pyörähtää tai uudet ennätykset teet.

1732888361540.png
Päivä siirtomaksu näkyy olevan teho versiossa vajaan sentin halvempi kuin tehottomass yösiirrossa. (4,02 senttiä /kWh)

Sähköntuotanto ketjusta
Miten Putinin sotatoimet vaikuttaa Suomen sähkönsiirtoverkkoihin?
Monella tapaa, mutta kirjoittaessa ajattelin lähinnä sähköenergian hintaa, ja sen vaihtelun kasvamista. -> eli siirtomaksuihin tuli nousupainetta sitä kautta (häviöiden kustannukset nousi).

Eli siellä sitten niitä vaikutuksia minkä takia painetta investoida verkon vakauteen, varmuuteen, idäntuontikin loppu. Fingridin kustannukset valuu niihin kuluttajalta perittäviin siirtomaksuihin.

Jollain varmaan tuli ensin mieleen talousjutut, kustannus inflaatio, korot, joille alku toki koronassa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 867
Jäsenet
74 503
Uusin jäsen
Koskenkorvaani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom