Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Niinpitkään, kun joutuu maksamaan koko paketista, niin siirto kuuluu kokonaisuuteen ja sitä ei ole mitään järkeä jättää huomioimatta..

Jos jollakulla on reilusti aurinkokennoja, jotta tuottaa kesällä riittävästi normikäyttöön, vaikka aurinko on pilvessä, niin silloin merkitystä on vain ja ainoastaan talven hinnoilla. (Joulukuu - maaliskuun loppu..) Ja silloin menee myöskin tn 90% sähköstä. se, mikä sähkösopimus kullekin on paras riippuu... Joillekkin pörssi, joillekkin kiinteä... ja se kannattaa ehdottomasti huomioida, jotta kiinteiden (24kk, oikea kiinteä soppari) hinnat nousevat syystalvella ja laskevat kevättalvella.
Taas tää vääntö alkaa. Tää on vika viesti ennenkuin taas lähtee taas sivuraiteille miljoonannen kerran samasta asiasta.
Sähköenergia on sähköenergia ja siirto on siirto. Jos haluaa säästää sähköENERGIASSA niin silloin sähköä käytetään kun se on halvinta ja jos haluaa säästää sähköKULUTUKSESSA niin silloin sähköä kulutetaan mahdollisimman vähän mihin aikaan tahansa.

Eipä ne nyt hirveästi laskeneet ole vaikka kolmeksi kuukaudeksi halvemmalla saisi. Väre tarjoaa jatkosopimusta 7,3 sentin sopparille yli yhdeksän sentin hintaan. Samoin tuo Lumpeen tarjous on kuitenkin ajanjaksolle, jolloin se hinta keskimäärin muutenkin on alempi( ja valitettavasti soppari alkaisi kaksi viikkoa ennen oman nykyisen Väre-sopimuksen loppumista niin olisin silti sen mökille ottanut, vaikka se tarkoittaisi samalla jatkosopparin olevan erittäin kallis)
Reilu viikko sitten tein tuon sopparin hintaan 6.39 snt/kWh Keskiviikkona soitin Väreelle, ja muuttivat hinnan 5.46snt/kWh , ja nyt se on taas laskenut.
No paljon järkevämmäksi itse näkisin tuollaisen 6.5snt/kWh 24kk sopparin kuin 6snt/kWh 6kk sopparin, joka päättyy joulukuussa. Tuolla sopparilla tietää paljonko se sähkö maksaa silloin talvella kun se hintariski on suurin. Lisäksi voi unohtaa sen sähkön hinnan seuraavaksi 24kk, joten siinäkin mielessä huoleton. Itse en usko, että paljon alle tuon 6.5snt/kWh saa pitkiä soppareita lähiaikoina.
6.5snt/kWh 24kk ottaisin heti... Ei tarvis kahteen vuoteen kyttäillä sopimuksia ja hintoja 😁

Onko jotain laskuria mihin voi syöttää oman toteutuneen sähkönkulutuksen tuntikohtaisesti ja mitä sähkö olisi tullut maksamaan pörssisähköllä? Miten tässä otanko ok-taloon Lumpeen 6kk tarjouksen vai pörssisähkön. Mitään kyttäämistä en aio jatkossakaan harrastaa sähkönkulutukseni osalta.

Onko jotain laskuria mihin voi syöttää oman toteutuneen sähkönkulutuksen tuntikohtaisesti ja mitä sähkö olisi tullut maksamaan pörssisähköllä? Miten tässä otanko ok-taloon Lumpeen 6kk tarjouksen vai pörssisähkön. Mitään kyttäämistä en aio jatkossakaan harrastaa sähkönkulutukseni osalta.
Laskuri.fi liukuri.fi lataat eka datahubista kulutuksesi halutulta aikaväliltä 23 lähtien. Mutta ei keralla

Viimeksi muokattu:
Juu kiitos, löysinkin ton jo. Ilmeisesti Oma spot-keskiarvo (sis. marginaali) on se mitä sähkön keskihinta itselle olisi ollut valitsemallani aikavälillä?

Edit: itelle tuli 2024 huhtikuun alusta 6 kk eteenpäin keskihinnaksi 5,25 c, jos marginaali 0,3 c. Onko tämän vuoden samalla ajanjaksolla pörssisähkö oletetusti halvempaa kuin vuosi sitten?

Juu kiitos, löysinkin ton jo. Ilmeisesti Oma spot-keskiarvo (sis. marginaali) on se mitä sähkön keskihinta itselle olisi ollut valitsemallani aikavälillä?

Edit: itelle tuli 2024 huhtikuun alusta 6 kk eteenpäin keskihinnaksi 5,25 c, jos marginaali 0,3 c. Onko tämän vuoden samalla ajanjaksolla pörssisähkö oletetusti halvempaa kuin vuosi sitten?
Mun oma oli helmikuussa 2,43c/kwh vs pörssin keskiarvo joku 5,9 tms.. automatiota kyllä kovasti, ja mulla oli marginaali mukana

Mun oma oli helmikuussa 2,43c/kwh vs pörssin keskiarvo joku 5,9 tms.. automatiota kyllä kovasti, ja mulla oli marginaali mukana
Juu itellä siinä mielessä täysin päinvastainen tilanne, että ei ole mitään automaatiota ja sähköä käytetään enimmäkseen silloin kun sitä tarvitaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 640
Jäsenet
76 653
Uusin jäsen
Tinttoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom