Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

No otetaan vaikka Väre jolla on 250 000 asiakasta. Heitetään hatusta että 1/4 käyttää pörssiä, eli noin 62 500 asiakasta ja heitetään hatusta et nää käyttää keskimäärin 15 000 kWh vuodessa. Eli 937 500 000 kWh vuodessa. Tuo kertaa 0.005€ niin vuodessa tulee ovista ja ikkunoista rahaa taloon: 4 687 500€, tekemättä mitään käytännössä. Kun taas jos ottavat vain 0.004€ niin ikkunoista ja ovista tulee vain 3 750 000€.
Tuo on niin pieleen heitetty arvio keskimääräisestä kulutuksesta, kun olla ja voi. Oikeasti kolmannes on lähempänä totuutta, ellei allekin.

Tuo on niin pieleen heitetty arvio keskimääräisestä kulutuksesta, kun olla ja voi. Oikeasti kolmannes on lähempänä totuutta, ellei allekin.
No tämän viestin enempää menemättä off topiciin, niin kuten ilmaisin hatusta vedetty tuolle laskelmalle, mutta jos vedetään hatustasi tuo 5000 kWh ja tarkastin energiaviraston sivustolta niin kolmanneksella on nykyään pörssisoppari, niin sovelletaan sitä tuohon Väreen asiakaskuntaan, eli

83333.33 käyttäjää kuluttaa vuodessa 5000 kWh per käyttäjä, eli yhteensä 416 666 666.66 kWh. 0.005€ marginaali tuottaa energia oy ab:lle 2 083 333.33€ (sis alv 25,5%) kun taas 0.004€ marginaali tuottaa energia oy ab:lle 1 666 666.66€(sis alv 25,5%) ja jos vilkkua piilataan 0.0038€ tuottaa 1 583 333.33€(sis alv 25,5%)

Edit lisätty (sis alv 25,5%) teksti ettei joku nyt luule että tämä olisi joku liiketoimintasuunnitelma ilman ALV:ia.

Viimeksi muokattu:
No tämän viestin enempää menemättä off topiciin, niin kuten ilmaisin hatusta vedetty tuolle laskelmalle, mutta jos vedetään hatustasi tuo 5000 kWh ja tarkastin energiaviraston sivustolta niin kolmanneksella on nykyään pörssisoppari, niin sovelletaan sitä tuohon Väreen asiakaskuntaan, eli

83333.33 käyttäjää kuluttaa vuodessa 5000 kWh per käyttäjä, eli yhteensä 416 666 666.66 kWh. 0.005€ marginaali tuottaa energia oy ab:lle 2 083 333.33€ kun taas 0.004€ marginaali tuottaa energia oy ab:lle 1 666 666.66€ ja jos vilkkua piilataan 0.0038€ tuottaa 1 583 333.33€
Tosta intoutuneen laskin äkäseen viellä mitä kk maksusta saavat, melkonen summa lisää..
Ei ihme että niitä epäilyttäviäkin yhtiöitä pyrkii markkinoille.

83333.33 käyttäjää kuluttaa vuodessa 5000 kWh per käyttäjä, eli yhteensä 416 666 666.66 kWh. 0.005€ marginaali tuottaa energia oy ab:lle 2 083 333.33€ kun taas 0.004€ marginaali tuottaa energia oy ab:lle 1 666 666.66€ ja jos vilkkua piilataan 0.0038€ tuottaa 1 583 333.33€

Nämä laskelmat, joissa selvästi laskijalla ei ole mitään käsitystä yrityksen pyörittämisestä on aina huvittavia. Ensimmäkin kuluttamyynnissä hinnoissa on aina alv, mutta alv ei ole firman rahaa, mutta se pitää kuitenkin kerätä ja tilittää verottajalle. Eli vähennät nyt ensimmäisenä sen alv osuuden. Sen jälkeen asiakkaat pitää laskuttaa eikä sähkölasku saa maksaa kuluttajalle mitään vaikka se tulisi paperilla. Heitetään hatusta vaikka 1€/lasku keskiarvo (tässä mukana järjestelmät, joilla laskut muodostetaan automaattisesti, osalla on paperilaskut, valvotaan niiden maksutilannetta jne.). Toki asiakaspalvelu pitää olla joka vastaa sillä sekunnilla kun sinne soitetaan jne. Markkinointi ja yleensäkkin firman kaikki muut kulut (suhteelliseella osuudella asiakkaista tottakai). Kun kaikki kulut otat huomioon, niin huomaatkin hyvin pian, että 0€/kk-maksulla olevat pörssiasiakkaat ~0,5snt/kWh marginaalilla tuovat keskimäärin vain hiekkaa kengänpohjissaan firman lattialle. Kyllä se raha tehdään ihan muilla asiakkailla.

Oomi laskenut kiinteän 24kk hintaa 8,39 --> 7,99. Ei ole sieltä halvimmasta päästä joten kantsii odotella aprillipäivää jolloin Oomi täyttää 5v. Varmaan ainakin viikko ennen pukkaa tarjousta.

Onkos nyt jotain tarjousta pörssisähköstä? Itellä loppuu tässä kuussa 6kk kiinteä määräaikainen ja ajattelin ekan kerran elämässäni hypätä pörssiin sen jälkeen.

Ekat 6kk perusmaksu 0e

Mulla on juuri nyt tämä ja huhtikuun lopussa päättyy 0e/kk perusmaksu. Pörssisähköllä meinasin jatkaa, mutta omalla kulutuksella kerrostalossa kaikista eniten on merkitystä kuukausimaksulla. Eli mistähän sitten tilalle 0e/kk perusmaksullinen pörssisoppari?

Mulla on juuri nyt tämä ja huhtikuun lopussa päättyy 0e/kk perusmaksu. Pörssisähköllä meinasin jatkaa, mutta omalla kulutuksella kerrostalossa kaikista eniten on merkitystä kuukausimaksulla. Eli mistähän sitten tilalle 0e/kk perusmaksullinen pörssisoppari?
Lummelta 3kk:n ajalta 0€/kk

Nyt sais Lumpeelta 10.3. asti 6kk määräaikaisen kiinteän 5.98c/kWh 0€/kk perusmaksuilla👍🏼
Pystyy laittaa alkamaan 3kk päähän.

Itse oon ainakin ketjuttanut pari kertaa tuota samaa Vattenfallin lidl sopimusta.

Tuolla on ainankin 4kk ilman kk maksua ja 0,4c marginaali.

Et joutunut vaihtamaan toiseen firmaan välissä?
En, tässä pari viimeisintä:
image.png

Viimeksi muokattu:
1000001821.png

Hinnat ne vaan laskee
Eipä ne nyt hirveästi laskeneet ole vaikka kolmeksi kuukaudeksi halvemmalla saisi. Väre tarjoaa jatkosopimusta 7,3 sentin sopparille yli yhdeksän sentin hintaan. Samoin tuo Lumpeen tarjous on kuitenkin ajanjaksolle, jolloin se hinta keskimäärin muutenkin on alempi( ja valitettavasti soppari alkaisi kaksi viikkoa ennen oman nykyisen Väre-sopimuksen loppumista niin olisin silti sen mökille ottanut, vaikka se tarkoittaisi samalla jatkosopparin olevan erittäin kallis)

1000001821.png

Hinnat ne vaan laskee
Muuten hyvä mutta pienellä kulutuksella hirveä kk-maksu pilaa taas tarjouksen. Ajatellaan että tämän saisi alkamaan 2 viikon päähän (iritsanomisaika), silloin jo maaliskuu melkein taputeltu. OL3-huolto jatkuu vielä (ainakin) huhtikuun, touko-kesäkuussa kWh-hinta hävinnee jo taas pörssille.

Nyt sais Lumpeelta 10.3. asti 6kk määräaikaisen kiinteän 5.98c/kWh 0€/kk perusmaksuilla👍🏼
Pystyy laittaa alkamaan 3kk päähän.

Tuo alkaa olla jo ihan oikeasti aika hyvä tarjous. Laskin liukurilla oman kulutukseni omakotitalossa huhti-syyskuun ajalle viime kesän pörssihintojen mukaan, ja tuo Lumpeen sopimus tulisi vain 20-30e kalliimmaksi samalle ajanjaksolle. Ensimmäinen kiinteä tarjous mikä pääsee edes lähelle pörssiä kesäaikaan. Viime kesä oli lisäksi poikkeuksellisen halpa pörssissä, eikä mitään takuita ole että tämä kesä olisi yhtä halpa.

Viimeksi muokattu:
Tuo alkaa olla jo ihan oikeasti aika hyvä tarjous. Laskin liukurilla oman kulutukseni omakotitalossa huhti-syyskuun ajalle viime kesän pörssihintojen mukaan, ja tuo Lumpeen sopimus tulisi vain 20-30e kalliimmaksi samalle ajanjaksolle. Ensimmäinen kiinteä tarjous mikä pääsee edes lähelle pörssiä kesäaikaan. Viime kesä oli lisäksi poikkeuksellisen halpa pörssissä, eikä mitään takuita ole että tämä kesä olisi yhtä halpa.
Ite laitoin tuon Lumpeen tarjouksen juoksemaan 9.6. alkaen ja siihen saakka (2.4. alkaen) pörssillä. Tämän talven menin 9.5c/kWh sopparilla ja oli ihanan kallista sähkölämmitteisessä omakotitalossa, mutta ei pörssiin riittänyt usko vaikka jälkikäteen varmasti halvemmaksi olisi tullutkin. Huhtikuusta eteenpäin kulutus jo laskee mukavasti niin ei pörssin heittely haittaa.

Toisaalta eipä pörssillä oikein voi hävitä kesällä tuolaiselle 6snt/kWh sopparille, jos okt:ssä on optimoitu lvv, märkätilojen lattilämmitystä jne.
Ite laitoin tuon Lumpeen tarjouksen juoksemaan 9.6. alkaen ja siihen saakka (2.4. alkaen) pörssillä. Tämän talven menin 9.5c/kWh sopparilla ja oli ihanan kallista sähkölämmitteisessä omakotitalossa, mutta ei pörssiin riittänyt usko vaikka jälkikäteen varmasti halvemmaksi olisi tullutkin. Huhtikuusta eteenpäin kulutus jo laskee mukavasti niin ei pörssin heittely haittaa.
Nyt on kyllä pakko kysyä miksi? Jos ei talvea uskalla vetää pörssillä, niin laitoit kyllä sopimuksen uusimisen suunnilleen pahimpaan mahdolliseen aikaan. Eikö olisi paljon järkevämpi vetää pörssillä ja etsiä se kiinteä kevään/kesän aikana?

Toisaalta eipä pörssillä oikein voi hävitä kesällä tuolaiselle 6snt/kWh sopparille, jos okt:ssä on optimoitu lvv, märkätilojen lattilämmitystä jne.

Nyt on kyllä pakko kysyä miksi? Jos ei talvea uskalla vetää pörssillä, niin laitoit kyllä sopimuksen uusimisen suunnilleen pahimpaan mahdolliseen aikaan. Eikö olisi paljon järkevämpi vetää pörssillä ja etsiä se kiinteä kevään/kesän aikana?
Tai sitten heti voimaan ja syyskuun puolessa välissä katsoo mitä soppareita on tarjolla talveksi... On tässä kevättäkin vielä edessä...

Tai sitten heti voimaan ja syyskuun puolessa välissä katsoo mitä soppareita on tarjolla talveksi... On tässä kevättäkin vielä edessä...
Yleisesti 3kk etukäteen saa tehtyä sopparin, joten jos olisi heti ottanut voimaan, niin kesäkuussa saisi jo alkaa sopparia metsästää. Itse en kyllä kesäksi ottaisi kiinteätä varsinkaan jos nyt on pörssillä. Kesä kuitenkin se halvin aika vuodesta. 6kk sopparit on kuitenkin kalliimmat kuin pidemmät, niin ainut idea noissa 6kk soppareissa on mielestäni ottaa se talveksi ja kesä pörssillä.

Yleisesti 3kk etukäteen saa tehtyä sopparin, joten jos olisi heti ottanut voimaan, niin kesäkuussa saisi jo alkaa sopparia metsästää. Itse en kyllä kesäksi ottaisi kiinteätä varsinkaan jos nyt on pörssillä. Kesä kuitenkin se halvin aika vuodesta. 6kk sopparit on kuitenkin kalliimmat kuin pidemmät, niin ainut idea noissa 6kk soppareissa on mielestäni ottaa se talveksi ja kesä pörssillä.
Omia viime vuoden kulutustietoja katselin, niin pari kk kesällä meni alle tuon , mutta eipä silloin sähköäkään kulu niin paljoa. Oma sähkönkäyttö on suurinta klo 7-22 välillä, jolloin kodinkoneet pyörii... Ajattelen, että enemmän tämä kevät voi tuoda yllätyksiä, kun on Olkiluotojen huollot... Päivähinnat voivat pompsahtaa... Juu kesällä voi jo alkaa katselemaan syksyn soppareita...

Katselen toki kiinteitä syyskuussa jolloin voin, hinnan ollessa sopiva, tehdä uutta sopimusta (9.12. loppuu Lumpeen tarjous eli 3kk sitä ennen saan uuden kiinni). Ei ideaali tilanne, mutta sen verran epävakaa maailman tilanne ja tykkään tietää mihin varautua. Mikäli syyskuusta eteenpäin kiinteiden hinnat tippuu järkevälle tasolle (7c/kWh jo jees 3kk sopparille) niin lyön kiinni, muutoin menen pörssillä.

Taloudessa ladataan plugareita sitä mukaan kun pihaan ajetaan ja lämmityskausi on pohjosemmassa aika pitkä ja olen valmis maksamaan varmuudesta ja huolettomuudesta.

IMG_0655.jpeg

Paitsi että nyt tuo 6kk Lumpeen tarjous paljon halvempi entä pidemmät sopparit.

Katselen toki kiinteitä syyskuussa jolloin voin, hinnan ollessa sopiva, tehdä uutta sopimusta (9.12. loppuu Lumpeen tarjous eli 3kk sitä ennen saan uuden kiinni). Ei ideaali tilanne, mutta sen verran epävakaa maailman tilanne ja tykkään tietää mihin varautua. Mikäli syyskuusta eteenpäin kiinteiden hinnat tippuu järkevälle tasolle (7c/kWh jo jees 3kk sopparille) niin lyön kiinni, muutoin menen pörssillä.

Taloudessa ladataan plugareita sitä mukaan kun pihaan ajetaan ja lämmityskausi on pohjosemmassa aika pitkä ja olen valmis maksamaan varmuudesta ja huolettomuudesta.

IMG_0655.jpeg
En kyllä vielkään ymmärrä logiikkaa, haluat kiinnittää halvimmaksi ajaksi hinnan (siis kun nyt menet pörssillä ja siirryt 9.6 kiinteään), että tiedät mihin varautua. Seuraavaksi kuitenkin sanot että menet pörssillä sitten joulukuusta, jos 7snt/kWh lyhyttä sopparia ei saa talveksi. Jos niihin riskeihin haluaa varautua niin kiinnittää talven hinnan. Näin kun vielä on lämmityskausi menossa, niin kiinteässä voisi olla jotain järkeä, kesällä en kyllä itse näe järkeä. Kun löytyy pluggareita jne. niin olisi aika hyvä kohde automaatiolla vetää pörssillä. Pääsee varmasti alle pörssin keskiarvon, jolloin voittaa kyllä nuo kiinteät ihan mennen tullen.

Toki ymmärrän senkin ettei osaa kiinnosta optimoida jne. mutta miksi ei sitten vedä jo suoraan 12kk/24kk sopparilla, jos varmuudesta on valmis maksamaan? Lähinnä nyt kun miettii niin tuollainen 9.5snt/kWh kiinteä talveksi (jolloin sitä sähköä menee eniten), vie aikalailla ne lopun ajan kikkailun hyödyt. Jokainen toki tekee miten haluaa, mutta herätti vaan mielenkiintoa miksi joku vetää näin lämmityskaudella pörssillä, mutta keskellä kestää ottaa kiinteän. Itse vedän pörssillä läpi vuoden OKT:ssa, mutta jos 6kk kiinteätä ottaisin, niin se olisi kyllä talvelle ei kesälle.
Paitsi että nyt tuo 6kk Lumpeen tarjous paljon halvempi entä pidemmät sopparit.
Oli ehkä hieman epäselvästi ilmaistu, tarkoitin lämmityskauden ajalle tarjottavia soppareita. Tuokin päättyy kun lämmityskausi on päässyt kunnolla käyntiin. Tietenkin kesälle lyhyet on halvempia kuin myös lämmityskauden sisältävät sopparit.

En kyllä vielkään ymmärrä logiikkaa, haluat kiinnittää halvimmaksi ajaksi hinnan (siis kun nyt menet pörssillä ja siirryt 9.6 kiinteään), että tiedät mihin varautua. Seuraavaksi kuitenkin sanot että menet pörssillä sitten joulukuusta, jos 7snt/kWh lyhyttä sopparia ei saa talveksi. Jos niihin riskeihin haluaa varautua niin kiinnittää talven hinnan. Näin kun vielä on lämmityskausi menossa, niin kiinteässä voisi olla jotain järkeä, kesällä en kyllä itse näe järkeä. Kun löytyy pluggareita jne. niin olisi aika hyvä kohde automaatiolla vetää pörssillä. Pääsee varmasti alle pörssin keskiarvon, jolloin voittaa kyllä nuo kiinteät ihan mennen tullen.
Lyhyesti? Löin kiinteän kiinni mahdollisimman kauas lämmityskaudesta enkä luota parempaa tarjousta olevan tulossa lähempänä lämmityskautta. Koen tuon 5.98c/kWh halpana ja löisin heti vaikka 48kk kiinni jos olis tarjolla - nyt saan vajaan 3kk lämmityskautta kiinnitettyä (mennyt vuosi tosi lauha loka-joulu, vuodet ei veljiä keskenään) ja lämmin jaksokin edelleen halpa.

Siellä voi olla tarjolla heinäkuussa halvimmillaan 9c/kWh soppareita. Tai sitten ei - kuten sanoin ei ideaali tilanne (vain 3kk päähän sai sopparin alun siirettyä) ja mun kristallipallo ennusti tämän olevan hyvä diili ja sun kristallipallo ennusti huonoksi, aika näyttää.

Lyhyesti? Löin kiinteän kiinni mahdollisimman kauas lämmityskaudesta enkä luota parempaa tarjousta olevan tulossa lähempänä lämmityskautta. Koen tuon 5.98c/kWh halpana ja löisin heti vaikka 48kk kiinni jos olis tarjolla - nyt saan vajaan 3kk lämmityskautta kiinnitettyä (mennyt vuosi tosi lauha loka-joulu, vuodet ei veljiä keskenään) ja lämmin jaksokin edelleen halpa.

Siellä voi olla tarjolla heinäkuussa halvimmillaan 9c/kWh soppareita. Tai sitten ei - kuten sanoin ei ideaali tilanne (vain 3kk päähän sai sopparin alun siirettyä) ja mun kristallipallo ennusti tämän olevan hyvä diili ja sun kristallipallo ennusti huonoksi, aika näyttää.
Lyömällä tuolle ajalle sopparin kiinni otat myös riskin, että millä hinnalla soppareita enää tarjotaan syyskuussa kun voit aikaisintaan ottaa seuraavan (ellei puoliso sitten kesällä mene ottamaan omaa sopparia). Kuten sanoin itse en näe kesälle riskiä hinnasta, mutta talvelle se riski on ihan todellinen ja sen jätät tuolla sopparilla nyt aikalailla auki (joulukuussa vasta alkaa se kylmin aika talvesta ja silloin tuo soppari päättyy). Itse jos ottaisin 6kk sopparia ottaisin sen kyllä alkamaan jossain lokakuussa tai aikaisintaan syyskuussa, jotta sillä pääsisi lämmityskauden yli. Ihan tämänkin takia vetäisin pörssillä, että saisi sitten napata sen koko lämmityskauden kestävän sopparin nyt keväällä/kesällä. Jokainen toki päättää itse miten haluaa, mutta vaikutti vaan niin erikoiselta ratkaisulta.

Lyömällä tuolle ajalle sopparin kiinni otat myös riskin, että millä hinnalla soppareita enää tarjotaan syyskuussa kun voit aikaisintaan ottaa seuraavan (ellei puoliso sitten kesällä mene ottamaan omaa sopparia). Kuten sanoin itse en näe kesälle riskiä hinnasta, mutta talvelle se riski on ihan todellinen ja sen jätät tuolla sopparilla nyt aikalailla auki (joulukuussa vasta alkaa se kylmin aika talvesta ja silloin tuo soppari päättyy). Itse jos ottaisin 6kk sopparia ottaisin sen kyllä alkamaan jossain lokakuussa tai aikaisintaan syyskuussa, jotta sillä pääsisi lämmityskauden yli. Ihan tämänkin takia vetäisin pörssillä, että saisi sitten napata sen koko lämmityskauden kestävän sopparin nyt keväällä/kesällä. Jokainen toki päättää itse miten haluaa, mutta vaikutti vaan niin erikoiselta ratkaisulta.
Menee jo vänkäämiseksi vänkäämisen ilosta? Joo tottakai, minäkin, haluaisin löydä koko lämmityskaudeksi halvan sopparin kiinni - en usko että sellaista on tulossa ja tämä talvi mentiinkin sitten 9.5c/kWh sopparilla (mikä oli halvin lämmityskauden kiinteähintainen soppari).

Mulla jää 9.12. -> pörssillä mentäväksi jos ei halpaa kiinteähintaista tarjolla syyskuun alun jälkeen eli tuon ajan olen varautunut kikkailemaan jos niin käy kuten jo alkujaan mainitsin - noin 3kk siis.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 625
Jäsenet
76 632
Uusin jäsen
Urf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom