Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Ei se ole mitään "venkulointia". Aika ihmeellistä että näin monille ihmisille on epäselvää mitä toistaiseksi voimassa olevalla ja määräaikaisella sopimuksella tarkoitetaan.
Miksi kuvittelet tuon eron olevan epäselvä kenellekään?

Venkoilu on ihan sopiva sana tapaukselle jossa pystyssä oleva yritys irtisanoo jatkuvan sopparin kokonaan. Se on sen verran harvinainen teko ettei sitä voi pitää tyypillisenä. Venkoilu ei sanana tarkoita että olisi rikottu sopimuksia ja tässä kohtaa se mielestäni selvästi tarkoittaa että ulkopaikkakuntalaisille asiakkaille venkoillaan jotta saadaan "omat" pysymään tyytyväisenä.

Miksi kuvittelet tuon eron olevan epäselvä kenellekään?

Venkoilu on ihan sopiva sana tapaukselle jossa pystyssä oleva yritys irtisanoo jatkuvan sopparin kokonaan. Se on sen verran harvinainen teko ettei sitä voi pitää tyypillisenä. Venkoilu ei sanana tarkoita että olisi rikottu sopimuksia ja tässä kohtaa se mielestäni selvästi tarkoittaa että ulkopaikkakuntalaisille asiakkaille venkoillaan jotta saadaan "omat" pysymään tyytyväisenä.
Onko se sitten venkoilua jos maksukykyinen asiakas irtisanoo sopimuksen?

Harmittaahan se varmasti että edullinen sopimus päättyy, mutta ei tuossa nyt mun mielestä ole mitään oikeutta valittaa. Todennäköisesti hinta olisi noussut joka tapauksessa kun se sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Onko se sitten venkoilua jos maksukykyinen asiakas irtisanoo sopimuksen?

Harmittaahan se varmasti että edullinen sopimus päättyy, mutta ei tuossa nyt mun mielestä ole mitään oikeutta valittaa. Todennäköisesti hinta olisi noussut joka tapauksessa kun se sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
Ei, se on hyvin tyypillinen tilanne että asiakas vaihtaa markkinoilla halvempaan.

On se silti venkoilua ulkopuolisille asiakkaille.

Ei, se on hyvin tyypillinen tilanne että asiakas vaihtaa markkinoilla halvempaan.

On se silti venkoilua ulkopuolisille asiakkaille.
Sekö on sitten epätyypillistä, että yritys lakkauttaa tappiollista liiketoimintaa tai nostaa hintoja kustannusten kasvaessa?

Sekö on sitten epätyypillistä, että yritys lakkauttaa tappiollista liiketoimintaa tai nostaa hintoja kustannusten kasvaessa?
Sähkö on välttämättömyystuote, jossa kuluttaja on hemmetin paljon heikomassa asemassa. Siksi kuluttajansuojalain lisäksi asiassa vaikuttaa vielä lisälakeja. Eimtasa-arvoisten toimijoiden toiminnan vertailu tasa-arvoisesti on aivan täysin järjenköyhää hommaa.

Sähkö on välttämättömyystuote, jossa kuluttaja on hemmetin paljon heikomassa asemassa. Siksi kuluttajansuojalain lisäksi asiassa vaikuttaa vielä lisälakeja. Eimtasa-arvoisten toimijoiden toiminnan vertailu tasa-arvoisesti on aivan täysin järjenköyhää hommaa.
Sitä sähköä kyllä saa siltä sähköyhtiöltä jolla on alueella toimitusvelvollisuus. Tuolla Kokkolan energialla on ilmeisesti toimitusvelvollisuus vain Kokkolassa.

Pitääkö yksityisen yrityksen myydä sähköä järjettömillä tappioilla koska se on kuluttajalle välttämätyömyystuote?

Laittelin Vattenfallille chatissa viestiä ja väittivät että tarjoavat vain pörssisähköä. Onko tosissaan näin myös elenian asiakkaille vai onko joku saanut viimepäivinä erilaista sopimusta tuohon toimitusvelvollisuuteen perustuen?

Nyt näyttää Enefitkin jo 36kk sopparille 29,70snt/kWh hintaa.o_O
1662619526909.png

Soitettu aamulla turku energialle, tarjoavat vain pörssisähkösopimusta. Tämä on heidän perussähkösopimus.
Huonolta rupee näyttää, Fortumilla tällä hetkellä 2000kw 75e/kk eli 45c/kw, ei mitenkää järkevää sitoa 12kk ittensä sinne.
Isän kokkolan energia laukes pärstäälle ja nyt pitää ettiä tilalle joku kerrostaloon.

Kyllähän se firman asiakaspalvelun ilmoittamat tiedot sitovat firmaa. Se on sitten firman ja asiakaspalvelutyöntekijän välinen ongelma jos asiakaspalvelu keksinyt omiaan.
...
Vaikka lopullisessa sopimuksessa ei olisi sanaakaan sopimussakosta? Pitääkö meidän ymmärtää niin, että aspan puheet ovat osa yksilöllistä sähkönmyyntisopimusta, joka mainitaan SME2014:n kohdassa 10.3.

10.3. Jos määräaikainen myyntisopimus muuten kuin kohdissa 10.2.1–10.2.5 mainituissa tilanteissa päättyy käyttäjästä johtuvasta syystä ennen määräaikaa, on myyjällä oikeus periä käyttäjältä kohtuullinen sopimussakko, jos siitä ja sen määrästä on yksilöllisessä myyntisopimuksessa erikseen sovittu.

Jos soitan jonkun sähkönmyyjän aspaan ja kysyn sähkön hintaa ja sitten kun ryhdyn solmimaan sopimusta, onkin hinta noussut siitä, mitä aspa sanoi., niin voinko vedota tähän ja saada sopimuksen halvemmalla? Tuskin. Onhan täälläkin kerrottu tapauksista, joissa Enefitin sivuilla oli kerrottu halvempi hinta, kuin sitten kuitenkin oli lopullisessa sopimuksessa.

Vaikka lopullisessa sopimuksessa ei olisi sanaakaan sopimussakosta? Pitääkö meidän ymmärtää niin, että aspan puheet ovat osa yksilöllistä sähkönmyyntisopimusta, joka mainitaan SME2014:n kohdassa 10.3.

10.3. Jos määräaikainen myyntisopimus muuten kuin kohdissa 10.2.1–10.2.5 mainituissa tilanteissa päättyy käyttäjästä johtuvasta syystä ennen määräaikaa, on myyjällä oikeus periä käyttäjältä kohtuullinen sopimussakko, jos siitä ja sen määrästä on yksilöllisessä myyntisopimuksessa erikseen sovittu.

Jos soitan jonkun sähkönmyyjän aspaan ja kysyn sähkön hintaa ja sitten kun ryhdyn solmimaan sopimusta, onkin hinta noussut siitä, mitä aspa sanoi., niin voinko vedota tähän ja saada sopimuksen halvemmalla? Tuskin. Onhan täälläkin kerrottu tapauksista, joissa Enefitin sivuilla oli kerrottu halvempi hinta, kuin sitten kuitenkin oli lopullisessa sopimuksessa.

Jos saat sieltä reunaehdot millä aikavälillä hinta on voimassa ja pystyt tuon keskustelu tarvittaessa todistamaan, niin miksi se ei olisi pätevä? Kyllä siellä aspassa pitää osata perääntyä asioista, joihin ei ole valtuuksia antaa lupausta.

Sopimuksia voi siis ihan hyvin päivittää jälkikäteen, jos molemmat hyväksyvät muutoksen. Yksipuolisesti sitä ei voi tehdä. Ihan normaalia toimintaa. Mitä järkeä siinä olisi, jos sopimuksia ei voisi yhteisymmärryksessä päivittää ja molemmat osapuolet hirttäytyisivät siihen.

ei laske. sähkön hinta pysyy samana. veron osuus laskee.
Kuluttajakielellä Suomessa* hinta on se mikä sisältää arvonlisäveron.

Eli: Sähkön hinta laskee.

Eli siis Kokkolan energian hintakatto sähkön myyntihinnalle nyt 19,84 snt/kWh ja jos vero laskee 10%:iin, niin hintakatto sähkön myyntihinnalle 17,60 snt / kWh.

Sähkön veroton hinta ei muutu.

* Esim. jenkeissähän hinnat kuluttajille on ilman veroa ja päälle tulee "Sales Tax". Euroopassa on päätetty että kuluttajille pitää ilmoittaa tuotteen yhteydessä aina lopullinen arvonlisäveron sisältävä hinta jotta kansa ei niin helposti tajua paljonko maksavat veroja.

Jaa-a, 25min sitten tullut sähköpostiin tiedote otsikolla "Irtisanomme Kokkolan alueen ulkopuolisen sähkösopimuksesi päättymään 30.9.2022"

Hyvä asiakas,

Sähkömarkkinoiden toimimattomuuden vuoksi Kokkolan Energia luopuu toistaiseksi voimassa olevien sähkösopimusten myynnistä Kokkolan kaupungin alueen ulkopuolella.

Tästä johtuen irtisanomme Kokkolan ulkopuolella olevan sähkönkäyttöpaikkasi sähkösopimuksen päättymään 30.9.2022. Tämä koskee sinun sopimustasi, jossa sähkönkäyttöpaikan sähköliittymä sijaitsee Kokkolan alueen (Kokkola, Lohtaja, Kälviä ja Ullava) ulkopuolella.

- Nykytilanteessa markkinapohjainen sähkön myynti koko Suomessa ei ole Kokkolan Energia Oy:lle mahdollista, joten joudumme keskittämään sähkön myynnin oman kunnan alueelle, Kokkolan Energian toimitusjohtaja Mikko Rintamäki pahoittelee.

Varmistaaksesi, että sähköntoimitus jatkuu 30.9 jälkeen, tee hyvissä ajoin (viimeistään 15.9.2022) uusi sopimus uuden sähkönmyyjän kanssa. Voit olla yhteydessä alueesi sähkönmyyjään. Energiaviraston sivuilta löydät listan toimitusvelvollisista sähkönmyyjistä.

Ystävällisin terveisin
Kokkolan Energia Oy

Sopimus on määräaikainen 2+1 vuotta. Kokeilevatko jäätä jos asiakas siirtyisikin pois ja pääsisivät tässä hetkessä tappiollisista sopimuksista eroon?

Jaa-a, 25min sitten tullut sähköpostiin tiedote otsikolla "Irtisanomme Kokkolan alueen ulkopuolisen sähkösopimuksesi päättymään 30.9.2022"

Sopimus on määräaikainen 2+1 vuotta. Kokeilevatko jäätä jos asiakas siirtyisikin pois ja pääsisivät tässä hetkessä tappiollisista sopimuksista eroon?
Sinänsä kepillä jään kokeileminen vaatisi että muuttaisivat sopimuksien päättymisajan järjestelmiin 30.9.:ksi tai että ne on toistaiseksi voimassa, koska muutenhan sinne ei saa tehtyä uutta sähkösopimusta toiselta toimittajalta.

Lienee mahdollista että kyseessä on myös "inhimillinen virhe", eli ovat vahingossa lähettäneet tiedotteen kaikille Kokkolan ulkopuolisille asiakkaille. Itse olen muissa yhteyksissä (kun itselle on tullut tiedotteita jotka ei koske minua) kuullut selityksiä että "valitettavasti meidän järjestelmä ei taivu lähettämään vain osalle aasiakkaista bla bla". Asiakaspalvelu: Pilalla

Jos saat sieltä reunaehdot millä aikavälillä hinta on voimassa ja pystyt tuon keskustelu tarvittaessa todistamaan, niin miksi se ei olisi pätevä? Kyllä siellä aspassa pitää osata perääntyä asioista, joihin ei ole valtuuksia antaa lupausta.

Sopimuksia voi siis ihan hyvin päivittää jälkikäteen, jos molemmat hyväksyvät muutoksen. Yksipuolisesti sitä ei voi tehdä. Ihan normaalia toimintaa. Mitä järkeä siinä olisi, jos sopimuksia ei voisi yhteisymmärryksessä päivittää ja molemmat osapuolet hirttäytyisivät siihen.
Toisin sanoen jos aspa lupailee sopimussakkoa, mutta siitä ei ole sanaakaan myyntisopimuksessa, jonka hyväksyt, niin kyseessähän on muutos, jonka molemmat hyväksyvät. Minä en näillä hinnoilla solmisi määräaikaista sopimusta, ellei siinä ole yksiselitteisesti sanottu, miten ja millä hinnalla sen voi purkaa.

Sinänsä kepillä jään kokeileminen vaatisi että muuttaisivat sopimuksien päättymisajan järjestelmiin 30.9.:ksi tai että ne on toistaiseksi voimassa, koska muutenhan sinne ei saa tehtyä uutta sähkösopimusta toiselta toimittajalta.

Lienee mahdollista että kyseessä on myös "inhimillinen virhe", eli ovat vahingossa lähettäneet tiedotteen kaikille Kokkolan ulkopuolisille asiakkaille. Itse olen muissa yhteyksissä (kun itselle on tullut tiedotteita jotka ei koske minua) kuullut selityksiä että "valitettavasti meidän järjestelmä ei taivu lähettämään vain osalle aasiakkaista bla bla". Asiakaspalvelu: Pilalla
Ei tullut minulle ainakaan, eli voi olla vaan vahingossa mennyt postituslistaan väärä sähköposti?

Epäilen vahinkoa. Itsellä sama määräaikainen enkä saanut mitään sähköpostia. Enkä ole kokkolan alueelta.

Toisin sanoen jos aspa lupailee sopimussakkoa, mutta siitä ei ole sanaakaan myyntisopimuksessa, jonka hyväksyt, niin kyseessähän on muutos, jonka molemmat hyväksyvät. Minä en näillä hinnoilla solmisi määräaikaista sopimusta, ellei siinä ole yksiselitteisesti sanottu, miten ja millä hinnalla sen voi purkaa.
Sinänsä olisi järkevämpää puhua kertakorvauksesta, jolla sopimuksen voi purkaa, kuin sopimussakosta. Sopimussakon olemassaolo ei edes sinänsä absoluuttisesti poista mahdollisuutta vaatia myös vahingonkorvausta.

No, ehkä "sopimussakko" on näppärämpi termi käyttää, säästää näppistä.

Joo, inhimillinen virhe tai huolimattomuutta oikeastaan. Ostavat toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksellä ylijäämäsähkön niin sen perusteella olivat lähettäneet. Ei muutoksia sopimuksiin.

Musta kaikkiin sopimuksiin pitäisi sisältyä joku insentiivi säästää sähköä silloin kun se on kallista. Sen voi toteuttaa tosi karkeasti (yö vs päivä) tai tarkemmin. Ja sen laajuus voi olla hyvin pientä tyyliin 10% hintaero tai sitten enemmän. Mutta kaikella tavalla on typerää, että kiinteähintaisen sopparin (kuten minä) omaavalla ei ole mitään rahallista hyötyä säästää kun sähköstä on pulaa. Tuohon pitäisi saada muutos.

Sinänsä vähän surullista jos kukaan ei tee mitään yhteiseksi hyväksi, ellei siitä saa itse rahallista hyötyä.

Mähän en väittänyt ettei kukaan tekisi mitään. Osa tekee, mutta osa ei. Uskallan väittää, että osa ei tee mitään jos siitä ei hyödy/kärsi jotain. Raha on loistava keino motivoida ihmisiä. Sama rahalla motivointi ohjaa myös sähkön hintaa kysynnän ja tarjonnan mukaan. En oikein keksi järkevää syytä, ettei se rahalla motivointi ulotu loppukäyttäjälle asti.

Onko sun mielestä siis hyvä asia, ettei kuluttajalle ole mitään rahallista hyötyä kuluttaa silloin kun sähköä olisi yllin kyllin tarjolla?

Mähän en väittänyt ettei kukaan tekisi mitään. Osa tekee, mutta osa ei. Uskallan väittää, että osa ei tee mitään jos siitä ei hyödy/kärsi jotain. Raha on loistava keino motivoida ihmisiä. Sama rahalla motivointi ohjaa myös sähkön hintaa kysynnän ja tarjonnan mukaan. En oikein keksi järkevää syytä, ettei se rahalla motivointi ulotu loppukäyttäjälle asti.

Onko sun mielestä siis hyvä asia, ettei kuluttajalle ole mitään rahallista hyötyä kuluttaa silloin kun sähköä olisi yllin kyllin tarjolla?

Ehdottamasi systeemi vähän niinkuin tuhoaa täysin sen idean ylipäänsä ottaa mitään määräaikaisia kiinteähintaisia sopimuksia yhtään minkään hyödykkeen/palvelun kohdalla. Itse ainakin näkisin niitä otettavan lähinnä siksi, että saadaan vakuutuksenomaisesti lukittua tietty hintataso joksikin aikaa, ja siitä yleensä sitten maksetaan jonkin sortin preemio siihen verrattuna, että mentäisiin jatkuvalla käytön mukaan menevällä hinnoittelulla.

Tästäkin ketjusta löytyy kauempaa ties miten monta käyttäjää, jotka nimenomaan ovat vannoneet sen spottihintaisen sähkön nimeen, kun toteutuneet keskiarvot on olleet halvimpiakin määräaikaisia alempia. Nyt se "hintavakuutus" sitten napsahti meille määräaikaisia soppareita harrastaville.

Ja haluamasi kaltainen tuote löytyy Väreeltä nimellä Välkky. Itse en ole oikein saanut tuosta mitenkään päin pyöriteltynä kovinkaan mielenkiintoista tuotetta kuluttajalle.

Kyllä kai lähtökohtaisesti asiakkaan pitää voida luottaa yrityksen edustajan antamaan kirjalliseen selvitykseen.

Mä en luota mihinkään asiakasviestintään, joka on "hoonolla soomella" kirjoitettu. Oli sitten puljun omistajana O. L. Igarkki tai vaikkapa Eesti Vabariik..

Käytännössä juurikin noin, eli jos sitä sopimuksen purkuehtoa (sopimussakko) ei ole mainittu niin sopimus on voimassa määräajan loppuun ja siitä ei pääse edes maksamalla eroon. Kannattaa lukea huolella nuo sopimukset.

Tottakai voi irtisanoa, jos sopimuksessa on ilmoitettu sopimussakko. Tämä on vahingonkorvaus, jonka myötä sopimus purkautuu.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin homma ei mene näin. Määräaikainen sopimus on lähtökohtaisesti voimassa sen voimassaoloajan. Jos toinen osapuoli ei noudata tätä määräaikaa (eli siis sopimusta tältä osin), niin kyseessä on sopimusrikkomus. Jos sopimussakkoa ei ole tällaista keissiä varten määritelty sopimuksessa, niin kyseeseen tulee viime kädessä vahingonkorvaus.

Jälkimmäiseen: sopimussakko ei ole vahingonkorvaus. Sopimussakon vaatiminen/maksaminen ei automaattisesti tarkoita sopimuksen purkautumista. Se on vain sovittu sakko tietyn sopimuksessa sovitun asian noudattamatta jättämisestä, josta sopimuksessa on sovittu tietty euromääräinen sanktio.

Sopimustahan ei Suomessa ole pakko noudattaa, mutta noudattamatta jättämisellä on seurauksena - jos vastapuoli niin haluaa (ja olettaen, että tällaisesta on sovittu, vahinkoa syntyy tms.).

Ja nyt tuli pahoitteluviesti, että oli lähtenyt väärällä jakelulla myös toistaiseksi voimassa oleviin pientuotannon ostosopimuksiin. Kävi virhe, asia korjattu. Ei mitään nähtävää.

Vakiintunut käytäntö on, että sopimussakko käsitetään korvaukseksi, joka on maksettava sopimuksen ennenaikaisesta purkamisesta. En tiedä voiko tuota yksinkertaisemmin esittää. Tämä on yleisesti käytössä esim. vuokra-asunnoissa, joissa minimi vuokrasopimus on 12kk, mutta sopimussakko on 1kk vuokra.

En näe mitään edellytyksiä periä sekä sopimussakkoa, että vahingonkorvauksia.

Tämä menee nyt juridiseksi jappasuksi, mutta: tarkoitatko vakiintuneella käytännöllä siinä määrin sitovaa vakiintunutta käytäntöä, että vuokranantaja olisi estynyt vaatimaan vuokriaan koko vuokra-ajalta? Mielestäni tällaista vakiintunutta käytäntöä ei ole ja sopimus on sopimus.

Sähkösopimusten osalta en ole itse ainakaan kuullut, että olisi joku vakiintunut käytäntö ma-sopimuksen ennenaikaisen päättämisen sanktioinnista.

Mielenkiintoinen firma tämä Enefit ja sen asiakaspalvelu, eli sopimussakosta kysyessäni sain tällaisen vastauksen:

"Meillä ei ole sopimussakkoa, eli voit irtisanoa sopimuksen milloin haluat vaan."

On kyllä mielestäni hämmentävää jos nuo määräaikaiset sopimukset voi muka irtisanoa ilman mitään sanktioita, mikäli sopimussakkoa ei ole erikseen määritelty. Mun käsitykseni mukaan määräaikainen sopimus on voimassa ihan loppuun asti ellei ole erikseen määritelty mahdollisuutta irtisanomiseen, muussa tapauksessa sen sopimuksen irtisanominen on sopimusrikkomus.

Mikä ihme edes muka on "määräaikainen" sopimus joka voidaan irtisanoa milloin vain? Voiko tuossa tapauksessa myös sähkön myyjä irtisanoa sen sopimuksen milloin haluaa?

Esim. määräaikaisessa työsopimuksessa voi aika tavallisesti olla erikseen määritelty vaikkapa 1kk molemminpuolinen irtisanomisaika.

On kyllä mielestäni hämmentävää jos nuo määräaikaiset sopimukset voi muka irtisanoa ilman mitään sanktioita, mikäli sopimussakkoa ei ole erikseen määritelty.

Mä en usko, että tuo on mikään yleinen käytäntö, että voisi noin tehdä. Joku firma voi todeta, että saa purkaa, toinen voi todeta että määräaikaista sopimusta ei saa mistään syystä paitsi listatuista syistä purkaa. Ja loppu selvitellään käräjillä jos ei muutoin sopua synny.

Mä en usko, että tuo on mikään yleinen käytäntö, että voisi noin tehdä. Joku firma voi todeta, että saa purkaa, toinen voi todeta että määräaikaista sopimusta ei saa mistään syystä paitsi listatuista syistä purkaa. Ja loppu selvitellään käräjillä jos ei muutoin sopua synny.
Näin itsekin uskoisin. Jos nyt alkaa tekemään kovahintaista määräaikaista sähkösopimusta sillä ajatuksella että sen voi purkaa jos/kun hinnat laskee, niin kannattaa kyllä ihan oikeasti selvittää firman käytäntö tuohon liittyen. En luottaisi näihin puheisiin, että jos sopimussakkoa ei ole niin mitään korvauksia ei voida periä.

Mielenkiintoinen firma tämä Enefit ja sen asiakaspalvelu, eli sopimussakosta kysyessäni sain tällaisen vastauksen:

"Meillä ei ole sopimussakkoa, eli voit irtisanoa sopimuksen milloin haluat vaan."
Kysyin myös itse oman sopimukseni sakosta sähköpostilla. Vastaus oli sama "ei sopimussakkoa". Ja siis tein tuon 36kk sopimuksen. Liitin vielä viestiin sopimusnumeroni, eli viestin perusteella pitäsi olla "henkilökohtainen".

Itse en ole oikein saanut tuosta mitenkään päin pyöriteltynä kovinkaan mielenkiintoista tuotetta kuluttajalle.

Kyllä se on voisi olla kiinnostava, jos sillä säästäisi helposti. Ja se olisi kiinnostava ihan koko sähkömarkkinoiden toimivuuden kannalta jos sähkö saataisiin riittämään paremmin kaikille käyttäjille. Raha ohjaa kulutusta ja jos hintavaihtelu kadotetaan kuluttajalta, niin tämä mekanismi katoaa. Miksi pyörittäisi tiskikonetta 23.00 kun se maksaa ihan saman verran 09-21 välillä.

Mutta käytännössä pitäisi siis kieltää tasahintaisten tuotteiden myynti. Tai muutoin ohjata kuluttajia preferoimaan vaihtuvahintaisia.

Kysyin myös itse oman sopimukseni sakosta sähköpostilla. Vastaus oli sama "ei sopimussakkoa". Ja siis tein tuon 36kk sopimuksen. Liitin vielä viestiin sopimusnumeroni, eli viestin perusteella pitäsi olla "henkilökohtainen".
Sama homma täällä... Tein vähän vajaa pari viikkoa sitten Enefitin kanssa 36kk sopimuksen (tämän ketjun kautta sinne löysin, kiitokset taas foorumilaisille!) ja nyt alkoi jänskättää uutiset mahdollisesta sähkön hinnan romahtamisesta lähitulevaisuudessa. Ajattelin itsekin ottaa arkistoihin talteen asiakaspalvelun lausunnon 10e/kk sopimussakosta, mutta vastasivatkin että ei ole sopimussakkoa ja voi irtisanoa milloin haluaa. Kyselin tuota siis sähköpostilla ja laitoin viestiin sopimusnumeron sekä asiakasnumeron. Nopeastikin tuli vielä vastaus, ihan parissa minuutissa.

Tuo että yhdelle sanotaan jotain ja toiselle toista, kertoo siitä ettei aspalla ole hajuakaan mistä puhutaan. En luottaisi tuommoiseen vähääkään. Tämä koko homma on mennyt aivan absurdiksi käytännössä ilmaisine sopimussakkoineen. Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvyyttä, että määräaikainen on määräaikainen, eikä siitä ole tarkoitettu päästävän irti ilman hyväksyttävää syytä (poismuutto, joka minusta pitäisi vieläpä todistaa kauppakirjalla tms. asiakirjalla, kuten esim vesijohtoliittymän siirrossa vaaditaan). Toivon syvästi että sähköfirmar havahtuvat tähän epäselvistä ehdoista johtuvaan porsaanreikäänsä pian, tällainen ei palvele loppupelissä ketään.

Kyllä se on voisi olla kiinnostava, jos sillä säästäisi helposti. Ja se olisi kiinnostava ihan koko sähkömarkkinoiden toimivuuden kannalta jos sähkö saataisiin riittämään paremmin kaikille käyttäjille. Raha ohjaa kulutusta ja jos hintavaihtelu kadotetaan kuluttajalta, niin tämä mekanismi katoaa. Miksi pyörittäisi tiskikonetta 23.00 kun se maksaa ihan saman verran 09-21 välillä.

Mutta käytännössä pitäisi siis kieltää tasahintaisten tuotteiden myynti. Tai muutoin ohjata kuluttajia preferoimaan vaihtuvahintaisia.
Kysyinkin jo aiemmin tässä ketjussa, miksei yöllä olisi eri hinta, esim. sentin halvempi. Aikasähkökonsepti ampuu tuotteena itseään jalkaan, kun kuukausimaksu on alle 10000kWh vuosikuluttajalle kannattamattoman suuri.

Kaikenlaisia tuotteitahan voi kehittää. Käytännössä jos otat pörssisähkösopimuksen, niin yöllä on jopa kymmeniä senttejä halvempi ja kuukausimaksu tavanomainen.

Tuo että yhdelle sanotaan jotain ja toiselle toista, kertoo siitä ettei aspalla ole hajuakaan mistä puhutaan. En luottaisi tuommoiseen vähääkään. Tämä koko homma on mennyt aivan absurdiksi käytännössä ilmaisine sopimussakkoineen.
En tiedä itsekään mitä mieltä tuosta pitäisi olla. Toki on varmasti vahvoilla oikeudessa, jos tämmöisen on kirjallisena ottanut ylös. Uskon, että täällä koeponnistajia ensi kesänä on. Ulkomuistista foorumia selaamatta sieltä on nyt tainnut tulla vastauksia, että sakko on:
- 50 €
- 500 €
- 800 €
- ei voi katkaista
- täysimääräinen veloitus arvion mukaan
- 10 €/jäljellä oleva kk
- nyt tämä 0 €

En ole varma, on voinut mennä sekaisin jonkun toisen yrityksen kanssakin osa. Mutta aika erilaisia näkemyksiä kuitenkin.

Onko jollain tarjota ruutukaappaus aspan viestistä?

eikö näille "sopimussakoille" voisi tehdä jo oman langan. (itsekin Enefitin asiakas mutta en jaksa jaaritella tuosta)

eikö näille "sopimussakoille" voisi tehdä jo oman langan. (itsekin Enefitin asiakas mutta en jaksa jaaritella tuosta)
Ai oma lanka tämän hetken yhteen kuumimmista nimenomaan sähkösopimuksiin liittyvästä aiheesta? Mikä sitten on oma näkemyksesi sopimuksesi sopimussakosta? Onhan se nyt selvää että aihe jengiä kiinnostaa, muita kuin pörssisoppareita ei oikein enää ole edes tarjolla.

Mutta tämä pilaisi markkinoiden lopunkin ennustettavuuden. Ne jotkin tunnit ovat halpoja siksi, että tuotantoa on paljon tai kulutusta vähän. Jos halpa hinta tarkoittaisi automaattisesti suurta kulutusta ja korkea hinta pientä kulutusta, niin mitenkäs hinnoittelet sellaisen.

• Tykkää
Reactions: Sid
Ai oma lanka tämän hetken yhteen kuumimmista nimenomaan sähkösopimuksiin liittyvästä aiheesta? Mikä sitten on oma näkemyksesi sopimuksesi sopimussakosta? Onhan se nyt selvää että aihe jengiä kiinnostaa, muita kuin pörssisoppareita ei oikein enää ole edes tarjolla.
tarkoitin kylläkin että jokainen tuntuu saavan oman "sakko"vastauksen.
Mikä sitten on oma näkemyksesi sopimuksesi sopimussakosta?
muutto

Tuskinpa tuohon sakkoasiaan saadaan selvyyttä täällä foorumilla jossittelemalla vaikka tuntuukin olevan tietäjiä liikkeellä.

Anyway, nyt nähtävästi myös KSOY (Kymenlaakson Sähkö) on poistanut toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen sivuiltaan ja pörssisopimus on ainoa jota tarjotaan myös toimitusvelvollisena tuotteena.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 004
Jäsenet
78 925
Uusin jäsen
sina.jr021

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom