EV tekee päätöksen joskus ensi vuonna, joku myyjä valittaa Markkinaoikeuteen, EV valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Päätösasia palaa EV:lle uudelleen käsiteltäväksi jne. Eiköhän tässä vähintään yli viisi vuotta mene.
En ihan usko tohon, laki sanoo, että sen päätöksen kohtuullisesta hinnasta VOI energiavirasto tehdä, joten sitä aletaan kyllä noudattaa ja kun se tehdään harkitusti ja kohtuullisena. Sitä ei välttämättä lähdetä edes haastamaan oikeuteen. Asia on niin iso poliittisestikin, että tarvittaessa tehdään uusi laki tai selkeä tarkennus mitä tolla kohtuullisuudella tarkoitetaan.
Tästä keskustellaan vielä paljon ennen vaaleja ja sitä päätöstä tarvitaan, koska energiayhtiöillä ei näytä olevan halua asiaa vapaaehtoisesti hoitaa. Toi mun hintaesimerkki kertoo, että nyt kyllä vedetään välistä
Politikkojen on vaan pakko-ottaa kantaa ja niistä voimaloistakin tullaan keskustelemaan, jos emme saa energiaa riittävästi kovilla pakkasilla.
Energiavirasto voi lähestyä kohtuullisuuden muutamalla eri tavalla:
1) Kohtuullisuus asiakkaan kannalta, kohtuullinen hinta on X senttiä, sanotaan 5 tai 10. Asiakaskunta pitää pienentää merkittävästi että oma olettavasti halpa tuotanto riittää kattamaan tarve heille joille olisi pakko myydä halvalla. Jos oma tuotanto ei silti riitä, yhtiö menee konkurssiin. Kilpailu sähkön vähittäismarkkinoilla vähenee kun Energiavirasto määrää alueet minne pitää myydä ja hinta millä myydä.
mielestäni tämä johtaa siihen että vähäittäismyynnin yhtiöitä menee yksi toisensa konkurssiin, tai sitten yrityksille ja suurkäyttäjille nostetaan hintoja kunnes yritykset lopettavat ja muuttavat muualle. Lopputulos maa jossa massatyöttömät saavat halpaa sähköä. Mankalasähköstä nauttivat yhtiöt voi toimia vähän pidemmön aikaa, mutta kun alihankkijat lopettavat tai muuttavat ulkomaille mankalatkin muuttavat pois.
Tossa alla toi pykälä, joka on siis tehty kuluttajan suojaksi. Ei sähkölaitoksen.
9 Luku 67§
-Vähittäismyyjän, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan vastuualueella, on toimitettava vastuualueella sähköä kohtuulliseen hintaan kuluttajille sekä muille loppukäyttäjille, joiden käyttöpaikka on varustettu enintään 3 x 63 ampeerin pääsulakkeilla tai joiden sähkönkäyttöpaikkaan ostetaan sähköä enintään 100 000 kilowattituntia vuodessa
(toimitusvelvollisuus). Jos jakeluverkonhaltijan vastuualueella ei ole vähittäismyyjää, jolla on huomattava markkinavoima, on toimitusvelvollisuus sillä vähittäismyyjällä, jonka toimitetun sähkön määrällä mitattu markkinaosuus toimitusvelvollisuuden piirissä olevien loppukäyttäjien hankkimasta sähköstä on kyseisellä vastuualueella suurin.
Vähittäismyyjällä, jolla on toimitusvelvollisuus, on oltava julkiset sähkön myyntiehdot ja -hinnat sekä niiden määräytymisperusteet toimitusvelvollisuuden piirissä oleville loppukäyttäjille. Niissä ei saa olla kohtuuttomia eikä sähkökaupan kilpailua rajoittavia ehtoja. Kuluttajille suunnatut myyntiehdot on lisäksi esitettävä selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla, eikä niihin saa sisältyä sopimusten ulkopuolisia esteitä kuluttajien oikeuksien toteutumiselle.
Energiamarkkinavirasto voi määrätä tässä pykälässä tarkoitetun vähittäismyyjän toimittamaan sähköä 2 momentissa tarkoitetuilla ehdoilla toimitusvelvollisuuden piirissä oleville loppukäyttäjille.
Lainaus loppuu
---------------------------------
Minusta noi toimitusvelvollisuus alueet tulevat ton momentin 1 mukaan. Hessasa se on Helen ja Espoossa Fortum ja ton lisäkis on luultavasti vain 9 muuta voimayhtiötä
(Energiavirasto tutkii 11 yhtiötä ton toimitusvelvollisuuden osalta.
Noi vähittäismyyjät ovat nyt menettäneet merkityksensä, koska ei myydä kuin pörssinhintaan, kuten täällä mainittu toimitusjohtaja jo kertoi. Heitä toi kohtuullisuuspykälä ei koske (myyvät yli 100000kWh)
Kohtuullinen hinta on asiakkaankin kannalta sellainen, että sillä kannattaa tehdä sähköä, mutta ei viedä asiakkaalta älyttömiä voittoja kuten nyt tehdään ja ajeta heitä pois sähkön käyttäjistä. Esim. siirrtytään fossiilisiin.
Jos pienyrittäjät (toisin kuin nyt) saavat energiansa nykyistä halvemmalla se päin vastoin
parantaa heidän kykyään tehdä taloudellisesti kannattavaa yritystoimintaa. Eikä heillä ole
energian takia mitään tarvetta muuttaa Suomesta pois. Päin vastoin jos euroopassa on sähkö kalliimpaa paranee heidän kilpailukykynsä.
2a) Hankintakustannus + kohtuullinen kate. Tarkastetaanko vain toinitusvelvollisuuden piirissä olevien asiakkaiden sähkön hankintahinta, vai katsotaanko koko yhtiön, tai peräti koko konsernin sähkön hankintahintaa? Lasketaanko finannssisopimukset (johdannaiset) mukaan?
2b) Vähittäismyynti yhtiön voitot rajoitetaan kohtuulliseen tasoon niin kuin siirtoyhtiöiden kanssa tehdään. Jos vain vähittäismyyntiyhtiö tarkastellaan, lopputulos on että pörssihinta + marginaali on kohtuullinen. Jos koko konsernia käsitellään, niin lopputulos on että kuntaomisteinen saa tehdä enemmän voittoa koska kunnan talouden surkea tilante yleensä kompensoi vähittäismyyntiyhtiön voitot. Muille konserneille vähittäismyyntitoiminnan myynti tulee kyseeseen, koska se jatkossa vain rasittaisi muut toimialueet rajoittamalla voittoja. Käy vähän kuin Carunan kanssa, sijoittavat ostavat mielellään takuutuottoa tuottava rahasampo.
Minusta toi kohtuuhinta: on hankintakustannus + kohtuullinen kate ja se KATE on asia minkä Energiaviraston pitää osata tässä määrittää.
Toi pykälä on asiakkaan suojaksi tehty, joten tarkastelussa tulee olla sen asikkaan kannalta kohtuullinen hinta huomioiden yrityksen kulurakenteen sähköntuotannossa ja siihen se kohtuullinen kate.
Toi pykälä ei siis koske kuin toimitusvelvollisuutta 3x63A ja alle 100000kWh energiaa tarvitsevia. Eikä sillä, onko kunnan omistuksessa vai ei ,ole mitään merkitystä.
Ja se on tehty sen pienen energianostajan turvaksi, jolla ei ole oikeasti mitään edellytyksiä
kilpailuttaa sähkön hintaansa.
-Kun käy Energiaviraston sivuilla ja sieltä sähkön hintavertailu saa 25000kWh kulutuksella
kymmenkunta pörssisähkötarjousta) reipas 3600? € (sekin siis vain ARVIO, en muista tarkasti tota hintaa) vuositasolla ja hinnat vaihtelevat 10-50€?/vuosi.
=> Toi näyttää käytännön kartellilta ei siinä mistää kilpailusta ole enää kyse.
Ja tota Helen markkinoi toimitusvelvollisena sähkötarjouksenaan.
3) Kohtuullinen on sähkön käypä hinta plus kate. Energiavirasto ryhtyy valvomaan että kate on sopivalla tasolla toimitusvelvollisuuden piirissä oleville asiakkaille.
Tuo viimeinen vaihtoehto on helpoin ja pienin todennäköisyys että se törmäsi johonkin muuhun lakiin.
Joo tämä on minustakin se mihin päädyttäneen ja laki ei mielestäni estä meitä ostamasta
toimitusvelvollista sähköä oman alueemme toimitusvelvolliselta energianmyyjältä.
Ja se käypä hinta = Sähkön tuottamiseen tarvittava hinta koko sähköön kohdistuva kulurakenne huomioiden, ei siis nykyinen pörssihinta, jossa ei ole enää todellista kilpailua.
Eli ei tarvitse olla ns. viimeinen vaihtoehto, vaan tolla turvataan se kohtuuhintainen sähkö kaikille sähkön pienkuluttajille. Tämä näin yleisesti sinuun mitenkään liittymättä.