Nyt piti hakea faktoja, kun ei mutu riittänyt ja liitteenä niitä tarjoaa energiateollisuus.
Karkeasti koko tää vuosi on 4 TWh:n edestä tuotettu fossiilisilla polttoaineilla lämpöä, joka ikinen kuukausi. Tästä pitää päästä eroon. Suomenhan piti tulla hiilineutraaliksi 2035, mikäli oikein muistan, niin tämä tarkoittaa että me tarvitaan karkeasti 3-4 uutta ydinvoimalaa vuoteen 2035 mennessä tuottamaan sitä lämpöä (tai sähköä sähkökattiloille).
Lisäksi liikenteen sähköistyminen lisää sitä sähkön kulutusta, jolloin tarvitaan vieläkin enemmän sitä sähköä.
Myöskin itse sähkön tuotantoon on joka kuukausi käytetty biomassaa karkeasti 500 GWh edestä. Osa tästä on sellaista, jota ei voi hyödyntää muutoin paremmin, mutta paljonko on sellaista, jota voisi käyttää fiksummin, kuin polttamalla? Tästä saisi lisää syitä sähkön tuotantonnon lisäämiselle.
Mutta joo, itse sähkön osalta tilanne on nyt hyvä eikä siinä käytetä käytännössä yhtään fossiilisia polttoaineita kesällä ja vain viitenä kuukautena olittin vähintään 500 GWh per kuukausi, eikä iso ydinvoimala sovi tähän yhtälöön, pienempää voisi harkita, jotta talven päästöt saisi alas, kesällä sitten sille sähkölle pitäisi keksiä fiksu käyttökohde.
Lämmitysenergian tarve on toki suuri, mutta siinä nyt ollaan siirtymässä siihen yhdistelmään sähkökattiloita ja lämpövarastoja. Tuo mahdollistaa sen verrattain halvan sähkön tuottamisen (pääasiassa tuulivoimalla) ja sitten varastot mahdollistavat tuon tuotannon vaihtelun tasaamisen.
Lämpövarastot ovat myös siitä käteviä, että ne tuppaavat olemaan reippaasti halvempia kuin sähkövarastot.
Eli ei ne ydinvoimalat oikein sovi tuohon kaukolämpöön, paitsi jos saadaan jotain sikahalpoja SMR:iä.
Lisäksi tuulivoimalla tuotetussa sähkössä on se etu lämmityksen kannalta, että tuulivoima tuottaa vähemmän sähköä kesällä kuin talvella. Joten vaikka tuossakin tapauksessa on se kysymys, että mitä tehdään sähköllä sitten kesällä, niin se on pienempi kysymys kuin ydinvoiman kohdalla.
Liikenteen sähköistyminen lisää kyllä kulutusta, mutta paljon vähemmän kuin moni luulee. Jos Suomen koko henkilöautokanta sähköistyisi, niin tarvittaisiin about 30 GWh sähköä päivässä. Eli yhden ydinvoimalan verran.
Mutta koska sähköautot ovat myös erittäin hyviä sähkön varastoja, sähköautojen kulutus pysytään, ja kannattaakin, siirtämään helposti niihin aikoihin, kun sähkön tarjonta on runsasta. Eli tuo kannattaa hoitaa ensisijaisesti sillä tuulivoimalla.
Joten palataan taas siihen mitä tuossa aiemmin sanoin. Aikalailla ainoa tilanne, jossa uusi ydinvoima käy järkeen, on jos meille tulee jotain kulutusta, joka tasaisesti syö sen ydinvoimalan tehon verran sähköä ympäri vuoden. Tuo käytännössä tarkoittaa teollisuutta, joka voi sitten itse rakentaa sen ydinvoimalan, olettaen, että se on niille kustannustehokas ratkaisu.