Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Nyt saatu KMC e8 ketjut alle.. mutta tuntuu hyppivän rattailta täydellä vedolla. Ilmeisesti jo takarattaat vaihtokunnossa, kilometrejä 1100km. Onkos tuohon jotain parempaa tarjolla vakio halpis shimanon sijaan?
 
Nyt saatu KMC e8 ketjut alle.. mutta tuntuu hyppivän rattailta täydellä vedolla. Ilmeisesti jo takarattaat vaihtokunnossa, kilometrejä 1100km. Onkos tuohon jotain parempaa tarjolla vakio halpis shimanon sijaan?
Onko sulla oikeasti 8-vaihteinen pakka takana? Tuo ketju on tarkoitettu sellaiselle ja ne ovat tietääkseni aika harvinaisia sähköfillareissa. Ketju itsessään on kyllä ihan hyvä.
 
Onko sulla oikeasti 8-vaihteinen pakka takana? Tuo ketju on tarkoitettu sellaiselle ja ne ovat tietääkseni aika harvinaisia sähköfillareissa. Ketju itsessään on kyllä ihan hyvä.

Juu piti vielä oikein laskea, ja kuva todisteeksi :-)

Helkaman "marketti" pyörä kyseessä. Mutta voiko tosiaan pakka mennä noin huonoksi äkkiä, mielestäni ei näyttänyt ainakaan kauhean kuluneelta. Vaihtaja on mielestäni hyvin linjassa, tosin alempi ratas vähän sisempänä, tullut jotain osumaa jossain kohtaa.
 

Liitteet

  • IMG_2128.JPG
    IMG_2128.JPG
    129,4 KB · Luettu: 177
Juu piti vielä oikein laskea, ja kuva todisteeksi :)

Helkaman "marketti" pyörä kyseessä. Mutta voiko tosiaan pakka mennä noin huonoksi äkkiä, mielestäni ei näyttänyt ainakaan kauhean kuluneelta. Vaihtaja on mielestäni hyvin linjassa, tosin alempi ratas vähän sisempänä, tullut jotain osumaa jossain kohtaa.
Ei tuo takapakka nyt tosiaan ihan hirveältä näytä tuossa kuvassa, mutta luonnossa varmaan näkee paremmin. Pienin ratas taitaa olla kulunein, kuten yleensäkin. Halvemman pään osilla voi tosiaan olla kaikenlaista ongelmaa, eikä säätämälläkään saa välttämättä kaikkea ihan kohdalleen.

Jos olet vaihtanut uuden ketjun vanhoille rattaille, niin saattaa olla että ongelma korjaantuu ketjun venyessä vähitellen vastaamaan rattaita. Tai sitten ei. :D

Rattaat kestävät yleensä 1-3 ketjusarjaa. Minä olen yleensä sitkistellyt siihen vaiheeseen saakka, että on ollut järkevää vaihtaa aina kaikki kerralla.

Tuosta mallia miten rattaat kuluvat:

1653479715412.png
 
Toinen vaihtoehto ketjun hyppimisellä vaihdon jälkeen on tehdasrasvat tai muuten vaan ketjun liikkuvuus.

Tehdasrasvat tuppaavat olemaan aikamoista tököttiä ja keräävät helposti likaa, joka johtaa siihen että joku nivel ei taivu luonnollisesti rattaan ympärille ja tämä johtaa hyppäämiseen. Sama tapahtuu myös silloin kun ketju on katkaisun yhteydessä liitetty liian kireälle.

Eli tehdasrasvat pois ja kunnon ketjuäljy tilalle ja linkkien läpikäynti.

Rattaan kuluminen aihettaa ongelman tietysti vaan sillä rattaalla ja ketjun jäykkyys kaikilla/osalla rattaista.
 
Toinen vaihtoehto ketjun hyppimisellä vaihdon jälkeen on tehdasrasvat tai muuten vaan ketjun liikkuvuus.

Tehdasrasvat tuppaavat olemaan aikamoista tököttiä ja keräävät helposti likaa, joka johtaa siihen että joku nivel ei taivu luonnollisesti rattaan ympärille ja tämä johtaa hyppäämiseen. Sama tapahtuu myös silloin kun ketju on katkaisun yhteydessä liitetty liian kireälle.

Eli tehdasrasvat pois ja kunnon ketjuäljy tilalle ja linkkien läpikäynti.

Rattaan kuluminen aihettaa ongelman tietysti vaan sillä rattaalla ja ketjun jäykkyys kaikilla/osalla rattaista.
Oletko ihan varma että ketjut hyppii? Voisiko olla vapaaratas?

Ei tainnut tuossa ketjussa mitään rasvaa edes olla, hyvä niin. Laitoin ihan moottoriöljykäsittelyn (kokeillaan tän ketjun kanssa nyt sitä pelkästään, tuntui että noi tahraamattomat haihtuivat ihan itsestään pois).

Vapaaratas se voisi tietysti olla, mutta nyt ei 1-2 vaihteilla ainakaan tee sitä, silloinhan olisi kaikkein suurin momentti.

Oireilee käytännössä 6-7, suurimmalla kasilla ei mun mielestä ollenkaan (tosin mulla varmaan 6-7 rasitetuimmat). Vaikka mitenkään silminnähtävästi kulumaa ei ole, niin näyttää että ketjun ollessa rattaalla ensimmäinen piikki ottaa ketjuun kiinni ja muutaman lenkin päässä on 0.5mm väli - ihan kuin olisi ketju liian pitkä, mutta saattaahan rataskin olla kulunut epäsymmetrisesti kuopalle.

No uus ratassarja maksaa n. puolet mitä ketjut, niin kokeillaan sillä.
 
Ensimmäinen sähköavusteinen pyörä hankittu firman työsuhdepyöräedun kautta. Lopulta Canyonin Precede:ON 6 valikoitu pyöräksi kun ensimmäinen vaihtoehto ehti loppua. Vaatimuksina oli tukevat kiinteät lokarit ja järkevät osat joko trekking tai kaupunkipyörän rungossa.

Muutaman päivän polkemisen perusteella tällainen kevyt muutenkin pyöräilyä harrastava polkija ei tarvitse "Tour" avustusta isompaa apua. Keskinopeus pysyy hyvin 25 km/h paremmalla puolella kun tasaisella menee luomuna se yli 25 km/h ilman vastatuulta. Kätevä liikkumisväline kaupungissa näin kesäaikaan ja pitää vielä hankkia ainakin yksi suoraan tarakkaan kiinnittyvä (Ortlieb) sivulaukku tavarankuljetusta varten.
 
Täällä kun on jonkin verran ollut puhetta ketjujen venymisestä ja rataspakkojen kulumisesta niin onko monella kokemusta hihnavetoisista pyöristä? Mulle tuli tuossa jokin aika sitten Canyon Precede:ON 7 sähköpyörä ja siinä on Gates CDX hiilikuituhihnaveto. Pitäisi olla lähes huoltovapaa. Ei tarvi öljytä, hihna ei veny, rataspakat ei kulu ja hihnan käyttöikä aivan toista luokkaa kun ketjuilla ollen jotain 30tkm eli todennäköisesti pyörä menee vaihtoon ennen hihnan vaihtoa. Lisäksi käytössä ei kuulu ketjujen ääniä eli käytännössä tämä on lähes äänetön. Gatesista kuuluu polkiessa silloin tällöin pientä narinaa, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Pyörä on tarkoitettu kaupunkiajoon, sorateille yms. joten maastoajossa hihnavedosta ei ole omia kokemuksia ja ehkä sinne sitä ei ole tarkoitettukaan. Hihnavedosta löytyy semmoinen erikoisuus, että pitää käyttää napavaihteita. Hihna ei kestä sivuttaista vääntöä eli etu- ja takarattaan eri sijaintia sivusuunnassa. Tässä pyörässä on Enviolon portaattomat vaihteet ja tähän suhtauduin aluksi vähän epäillen, mutta on kuitenkin ollut aivan täydellinen. Ei mitään valittamista.

Käytöstä vielä sellainen kokemus, että polkiessa ei tunnu lainkaan raskaalta mitä jotkut jossain väittää. En huomaa eroa ketjuvetoiseen. Tuntuu aivan loistavalta ja en näe mitään syytä miksi tulevissa pyörissä palaisin ketjuvetoisiin. Onko muilla kokemuksia hihnavedosta?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kokemusta, mutta himoittu on täälläkin. Miltä tuo Enviolon portaaton vaikuttaa?
 
Työantaja alkaa tarjoamaan työsuhdepyöräetua ja oma työmatkani pitenee muuton yhteydessä kesällä, jonka takia ajattelin hommata sähköpyörän. Työsuhdepyörän voi tilata vissiin ainoastaan eloectrobikesta, jossa näyttäisi olevan melko suppeahko valikoima sähköpyöristä tarjolla:

Osaako joku sanoa, että onko nämä tarjolla olevat Husqvarnan ja R Raymonin pyörät hyviä? Pyörä tulisi työmatka-ajoon mutta tarkoitus olisi myös maastossa ajaa kun uuden asunnon lähellä pitäisi olla hyviä pyöräilyreittejä.
 
Ei ole kokemusta, mutta himoittu on täälläkin. Miltä tuo Enviolon portaaton vaikuttaa?

Sanotaanko näin että ei mitään huonoa sanottavaa. Vaatii aluksi vähän totuttelua niin kuin uudet jutut aina, mutta on tämä kyllä osoittautunut hyväksi. Tuskin oon koskaan käyttänyt parempia vaihteita, en osaa tarkemmin sanoa. Tämä pyörä on alumiinirungolla. Jos ottaa hiilikuiturungolla eli pyörämallin CF9 niin siinä onkin sitten Enviolon automaattivaihteisto. En nähnyt tarpeellisena kun taitaa maksaa 1400 euroa enemmän.
 
Työantaja alkaa tarjoamaan työsuhdepyöräetua ja oma työmatkani pitenee muuton yhteydessä kesällä, jonka takia ajattelin hommata sähköpyörän. Työsuhdepyörän voi tilata vissiin ainoastaan eloectrobikesta, jossa näyttäisi olevan melko suppeahko valikoima sähköpyöristä tarjolla:

Osaako joku sanoa, että onko nämä tarjolla olevat Husqvarnan ja R Raymonin pyörät hyviä? Pyörä tulisi työmatka-ajoon mutta tarkoitus olisi myös maastossa ajaa kun uuden asunnon lähellä pitäisi olla hyviä pyöräilyreittejä.
Merkkeinä pyörät on ainakin hyviä.

Perustin työsuhdepyöedusta oman topiikin, jos siitä haluaa kanssa keskustella

Kyseiset pyörät tuolla näyttää kyllä ylihintaisilta ja vanhentuvalta tekniikalta. Tietty aina ei tarvitse olla uusinta uutta, mutta sitten sen olisi syytä näkyä hinnassa. Myöskään maastoon noilla ei kyllä kannata mennä, ellei sitten aja ihan vain siistejä polkuja
 
Ensimmäinen sähköavusteinen pyörä hankittu firman työsuhdepyöräedun kautta. Lopulta Canyonin Precede:ON 6 valikoitu pyöräksi kun ensimmäinen vaihtoehto ehti loppua. Vaatimuksina oli tukevat kiinteät lokarit ja järkevät osat joko trekking tai kaupunkipyörän rungossa.

Muutaman päivän polkemisen perusteella tällainen kevyt muutenkin pyöräilyä harrastava polkija ei tarvitse "Tour" avustusta isompaa apua. Keskinopeus pysyy hyvin 25 km/h paremmalla puolella kun tasaisella menee luomuna se yli 25 km/h ilman vastatuulta. Kätevä liikkumisväline kaupungissa näin kesäaikaan ja pitää vielä hankkia ainakin yksi suoraan tarakkaan kiinnittyvä (Ortlieb) sivulaukku tavarankuljetusta varten.

Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.
 
Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.
Juuri tämä kokemus itselläkin on tuosta. Ajatus on hyvä, toteutus nykyisellään taas se, että välistävetäjäfirmat imee edun rahahyödyt omaan taskuunsa. Siksi perustin tuon erillisen ketjun, että täällä pysyisi keskustelu tuossa tavarassa ja toisessa sitten sitä maksupuolta :)
 

Tuollainen linkin takaa löytyvä pyörä tuli laitettua tilaukseen ja pitäisi näillä näkymin saapua jo ensiviikolla.

Onko täällä kellään kokemuksia tuosta Enviolon vaihteistosta kylmällä kelillä (-30)? Valmistaja itse lupaa toiminnan -20 asti. Talvella on nykyään tullut työmatkat hoidettua ihan perus läskipyörällä myös -30 kelillä joten aloinpa vain pohtimaan miten tuo vaihteisto lie toimii tuollaisilla keleillä. Niin ja ylipäänsä, onko sähköpyörissä yleensä mitään rajoituksia koville pakkasille?
 
Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.

Meillä tuo pyöräetu otetaan tietyn palveluntarjoajan kautta ja heiltä voi tilata käytännössä melkein minkä tahansa pyörän vaikka ulkomailta. Meillä työsuhdepyöräetu laskee bruttopalkkaa vain 50€/kk eli käytännössä omalla palkalla nettopalkka laskee sen noin 25 €/kk. Loput kustantaa työnantaja. Maksimi pyörän hinta on 4800 € ja tällöin sopimuksesta tulee viiden vuoden mittainen. Oma taisi jäädä alle kolmen vuoden.

Suurin ongelma oli palveluntarjoajan hidas toiminta tilauksen tekemisen kanssa ja siksi toinen pyörä ehtikin loppua ennen lopullista heidän tekemää tilausta.
 
Nyt tuli hommattua itsekin e-pyörä. Oletteko asennelleet näihin mitään trackereitä varkauden varalta?
Halvin vaihtoehto lienee airtag, joskin heikoiten toimiva.
Bikefinderiä myyjäliike ehdotti. siinä ärsytti tuo laitteen erillinen lataus, josta on huolehdittava.
BikeTrax olisi pyörän sähköjärjestelmään asennetta trackeri (+oma backup akku) joka olisi käytössä vaivattomin.

erikoista että mikään valmistajan sähköjärjestelmä ei vielä oletuksena tätä sisällä, vaikka gps+cellu moduulin lisääminen systeemiin olisi melko triviaali homma.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli hommattua itsekin e-pyörä. Oletteko asennelleet näihin mitään trackereitä varkauden varalta?
Halvin vaihtoehto lienee airtag, joskin heikoiten toimiva.
Bikefinderiä myyjäliike ehdotti. siinä ärsytti tuo laitteen erillinen lataus, josta on huolehdittava.
BikeTrax olisi pyörän sähköjärjestelmään asennetta trackeri (+oma backup akku) joka olisi käytössä vaivattomin.

erikoista että mikään moottorijärjestelmä ei vielä oletuksena tätä sisällä, vaikka gps+cellu moduulin lisääminen systeemiin olisi melko triviaali homma.

Kannattaa ainakin ensimmäisenä ostaa laadukas U-lukko tai hyvin tukeva ketjulukko sekä varmistaa kotivakuutuksen korvaavan täysin myös kalliin sähköpyörän varkauden, jollei pyörä ole leasingin kautta vakuutettu. Esimerkiksi Kryptoniten New York sarjan lukoista voi valita haluamansa.
 
Kannattaa ainakin ensimmäisenä ostaa laadukas U-lukko tai hyvin tukeva ketjulukko sekä varmistaa kotivakuutuksen korvaavan täysin myös kalliin sähköpyörän varkauden, jollei pyörä ole leasingin kautta vakuutettu. Esimerkiksi Kryptoniten New York sarjan lukoista voi valita haluamansa.
Mikään vakuutus ei korvaa "täysin", eli käytännössä niissä on aina jonkinlainen omavastuu ja mahdollisesti myös ikävähennys.

Noiden trackereiden hyöty taitaa olla aika vaatimaton, kun ammattilaisten pöllimät fillarit viedään ripeästi pois maasta ja/tai puretaan osiksi. Lisäksi niissä on aikamoinen huolehtiminen, että toimivat tarvittaessa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kunnon lukolla vaan kiinni aina johonkin kiinteään ja siinäpä se.
 
Itsekin mietin trackeria mutta hankin toistaiseksi pelkän uikuttimen. Senkin osaltahan jo todettiin että sitä ei kauaa irti repäise ja vaimenna mutta jospa se nyt ainakin sen verran auttaisi että satunnainen voro jättää rauhaan.

Ammattilaisiahan ei pidättele yhtään mikään, täytyy vaan toivoa ettei tuollainen perus-Canyon kiinnosta niitä.
 
Itsekin mietin trackeria mutta hankin toistaiseksi pelkän uikuttimen. Senkin osaltahan jo todettiin että sitä ei kauaa irti repäise ja vaimenna mutta jospa se nyt ainakin sen verran auttaisi että satunnainen voro jättää rauhaan.

Ammattilaisiahan ei pidättele yhtään mikään, täytyy vaan toivoa ettei tuollainen perus-Canyon kiinnosta niitä.
No siis jos päästäisiin tilanteeseen mikä esim briteissä on... Auto pöllitään ja parkkeerataan pariksi päiväksi tarkistaaksen onko GPS seurantaa ja jos kyllä niin miten reagoida. Tuo antaa omistajalle jo päivän tai kaksi aikaa reagoida. Itsellä auto jossa on integroitu GPS seuranta mutta aiemmissa pidin avaimissa taas GPS tägiä mutta huolloissa yms pistin yhden autoon niin ainakin tiesin jos autolla ajettiin "rallia" ja pystyin sanomaan huollon työnjohdolle että tulen tietämään mitä auto on tehnyt joten turha perseillä TAI. Tekisi kovasti mieli lisätä legit tracker fillariin etenkin kun "vanhempi" pyörä jossa päivityksiä jotta pärjää uudemmille mutta en ole vielä nähnyt täysin tarpeelliseksi koska sähköpyörä ilman akkua ja näyttöä on varsin kallis jopa varkaalle.,
 
Tänne tuli Trek Powerfly 4 ja se lähti jonku matkaan. Nyt uusi samanlainen tulossa ja ajattelin tällaisen lukon laittaa: Kryptonite New York Fahgettaboudit mini U-Lukko | Motonet Oy

Ja mahdollisesti bonuksena joku kunnon munalukko, että ei ainakaan ajaen tarvisi lähteä menemään. Eli esim renkaan ympärille. Ajatuksia? Riippulukko Abloy Sento PL350 50 mm | STARKin verkkokauppa

Ja joo, työsuhde-etu. Olis kiva nähdä mikä on kaikenkaikkiaan kustannukset, mut näillä mennään eikä kaduta. Kiva vehe. Otin vielä satasella huoltoa siihen kun jäi löysää neljän tonnin budjettikattoon. :D
 
Tänne tuli Trek Powerfly 4 ja se lähti jonku matkaan. Nyt uusi samanlainen tulossa ja ajattelin tällaisen lukon laittaa: Kryptonite New York Fahgettaboudit mini U-Lukko | Motonet Oy

Ja mahdollisesti bonuksena joku kunnon munalukko, että ei ainakaan ajaen tarvisi lähteä menemään. Eli esim renkaan ympärille. Ajatuksia? Riippulukko Abloy Sento PL350 50 mm | STARKin verkkokauppa

Ja joo, työsuhde-etu. Olis kiva nähdä mikä on kaikenkaikkiaan kustannukset, mut näillä mennään eikä kaduta. Kiva vehe. Otin vielä satasella huoltoa siihen kun jäi löysää neljän tonnin budjettikattoon. :D

Tuon mini mallin ongelma on lyhyt sanka, mitä harvoin saa kiinni mihinkään kiinteään. Kattoisin noita muita saman sarjan lukkoja.
 
Tuon mini mallin ongelma on lyhyt sanka, mitä harvoin saa kiinni mihinkään kiinteään. Kattoisin noita muita saman sarjan lukkoja.
Minulla on Kryptoniten lukon U-osan syvyys 24 cm, ja joskus sekin tuntuu liian vähäiseltä tolppakiinnitykseen. Samoin kannattaa hankkia lisävaijeri, jolla pyörän saa lukittua esim. puun ympäri, itsellä parimetrinen Kryptoniten vaijeri.

Edit: Kannattaa myös miettiä lukon painoa, jottei tulisi liikaa painoa raahattavaksi. New York -sarjan lukotkin saa rälläköityä auki, tosin vähän normilukkoja hitaammin.
 
GZR Pedelec plus pyörästä meni ilmeisesti latausliitin rikki kun joku kompuroi johtoon. Tarkastelin yleismittarilla, että akun omista navoista tulee sama jännite mitä latausliittimestä, laturi myös antaa oikea jännitteen. Eli kaikki on kunnossa mutta ei lataa. Jos laitan hyppylangat akun omaan "riviliittimeen" akku latautuu. En vain näe silmällä tai tunne mitään vikaa tuossa RCA liittimessä, levitin keskinastaakin että varmasti ottaa kontaktin mutta ei vaan lataa. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Saakohan tuohon jostain kaupasta uutta liittintä?

Tuosta näkee kuvan jossa akun liitännät: 13.5US $ 25% OFF|2022 Metalen Ingebouwde Batterij Behuizing Voor 36V 48V 52V 350W 500W 750W 1000W Verborgen Elektrische Fiets Ebike Batterij Doos|Electric Bicycle Battery| - AliExpress
 
Olikohan joku tässä ketjussa tietoinen, mistä kannattaa ostaa Bosch eturattaan kiristys/avaus työkalu? Kuulemma ominaisuus että tuo löystyy ja netissä olikin, että ketjuohjuri voi hajota kun ratas löystyy. Voisi ostaa sellaisen varoiksi jo

Edit. Gen 4 cx
 
Olikohan joku tässä ketjussa tietoinen, mistä kannattaa ostaa Bosch eturattaan kiristys/avaus työkalu? Kuulemma ominaisuus että tuo löystyy ja netissä olikin, että ketjuohjuri voi hajota kun ratas löystyy. Voisi ostaa sellaisen varoiksi jo

Edit. Gen 4 cx
Mahdollisesti tarve siis tällaiselle?

Räikkään sopivana versiona lienee tämä (verkkokaupassa 50€ nimellä Bosch -ratasavain)
 
Mitähän pirua sä taas selität... Jenkit=logistiikan ja liikkumisen kehitysmaa olisi siis mielestäsi se oikea vaihtoehto? Ollaan samaa mieltä että sähköavun vauhti voisi olla suurempi mutta tämä aiheuttaa jo nyt nykyisillä pykälillä olemassa olevaan tilanteeseen ongelman. Nopeuserot ovat varsin kovat random pyöräilijöiden ja meidän jotka polkevat yhtään enempää ja kovempaa pyöräilijöiden välillä. Tuo on aiheuttanut itselle jo todella monta vaaratilannetta. Viimeksi tänään kun "normi" pyöräilijä ei osannut arvioida että vastaan tuleekin muu kuin mummo Jopolla 12kmh ja jouduin väistämään hiekalle kun mutkitteli koko pyörätien leveydeltä ylämäkeen kaverinsa kanssa.

21km työmatka menee painavalla täysjoustolla nätisti nappulat alla 27kmh keskinopeudella jopa paskalla kunnollani mäkisessä maastossa. Jos tuo avun katoaminen kun et polje... hanki sähkömopo tai sähköpotkulauta? Ja oletko miettinyt miten tuo avustus toimii. Se ei ole on/off ns "paremmissa" pyörissä. Se on portaaton ja tulee mukaan ja lähtee pois polkuvoiman mukaan jos ajat alle 25kmh. Jos tuo maagisesti jatkaisi itsekseen ilman polkemista niin olisi kyllä varsin erikoinen ajettava kokonaisuudessaan...

Takavalosta en viitsi edes alkaa.
Tässä tullut mahdollisuus tuollaiseen diiliin työnantajan kautta hankkia sähköfillari, joten vähän tutkinut ketjua ja miettinyt järkevyyttä... joten siksi vähän vanhempaan viestiin vastaan.

Tässä menet pahasti vikaan. Niin kauan kuin tässä maassa saa sähköpotkulaudalla laillisesti vetää sen 25km/h ylämäkeen, alamäkeen, joka mäkeen täysin moottorin voimin ja alamäkeen sitten lujempaa ilman sitä, niin minusta on täysin älyvapaata, että koska fillari niin pitää polkea. Tämä on se syy miksi olenkin todennut, että kusetus tai ei koko homma, niin noissa sähköfillareissa ei ole yhtään mitään järkeä työkäyttöön kun saman voi tehdä jollain FAT mallilla istuen perseellään ja vääntäen vipua, täysin samalla nopeudella ja hikoilematta tippaakaan, lopputulos on, että samalla 25km/h nopeudella olet perillä, toisella pyöritellen jalkoja ja hikoillen, toisella ilman. Ja joo joo kärjistetty, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa täysin älyvapaata, että fillareita ei rajoiteta samaan 25km/h nopeuteen täysin ilman polkemista.
 
Tässä tullut mahdollisuus tuollaiseen diiliin työnantajan kautta hankkia sähköfillari, joten vähän tutkinut ketjua ja miettinyt järkevyyttä... joten siksi vähän vanhempaan viestiin vastaan.

Tässä menet pahasti vikaan. Niin kauan kuin tässä maassa saa sähköpotkulaudalla laillisesti vetää sen 25km/h ylämäkeen, alamäkeen, joka mäkeen täysin moottorin voimin ja alamäkeen sitten lujempaa ilman sitä, niin minusta on täysin älyvapaata, että koska fillari niin pitää polkea. Tämä on se syy miksi olenkin todennut, että kusetus tai ei koko homma, niin noissa sähköfillareissa ei ole yhtään mitään järkeä työkäyttöön kun saman voi tehdä jollain FAT mallilla istuen perseellään ja vääntäen vipua, täysin samalla nopeudella ja hikoilematta tippaakaan, lopputulos on, että samalla 25km/h nopeudella olet perillä, toisella pyöritellen jalkoja ja hikoillen, toisella ilman. Ja joo joo kärjistetty, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa täysin älyvapaata, että fillareita ei rajoiteta samaan 25km/h nopeuteen täysin ilman polkemista.

En tiedä oletko sähköpyriä kokeillut, mutta ei noilla tarvitse käytännössä kuin liikuttaa jalkoja turbo avustuksella. Hikeä ei pitäisi saada pintaan. Valitsee vaan sellaisen mallin, missä iso akku ja vääntävä moottori.

Avustus muuten loppuu täysin vasta 27 km/h nopeudessa ainakin omassa Canyonissa.
 
En tiedä oletko sähköpyriä kokeillut, mutta ei noilla tarvitse käytännössä kuin liikuttaa jalkoja turbo avustuksella. Hikeä ei pitäisi saada pintaan. Valitsee vaan sellaisen mallin, missä iso akku ja vääntävä moottori.
Olen kokeillut, se ei nyt edelleen ole sama, että joutuu liikuttamaan jalkoja kuin voi istuskella mukavasti ja nauttia menosta vaikka kuinka joku muuta väittää. Lisäksi kun puhutaan työmatkapyöräilystä, niin pelkästään koko polkimien olemassaolo siellä missä ne on, suhteessa ketjuihin ja maahan on aika monelle huono yhtälö.
 
Voisin kuvitella, että tässä työsuhde-edussa on mietitty myös terveysnäkökulmaa, eikä pelkästään että työntekijä pääsee kotoa työpaikalle ja takaisin, sillä fyysisesti (ja henkisesti) terve työntekijä lienee firmalle edullisempi.
Itselleni ainakin tuo kuntoiluaspekti oli ihan itsestään selvyys, suuri osa matkasta menee lihasvoimalla kun avustus ei enää yli 25km/h ole mukana, mutta sitten juuri niissä veemäisissä mäissä sun muissa avustetaan ettei ihan jalat hapoilla tarvitse olla.
Ne jotka sitten haluaa päästä töihin hikoilematta hommaa sen sähkö-skootterin, sähköpotkulaudan, auton tai kulkee julkisilla (tai kyhää sen oman sähkö-jopon, jota ei sitten rekisteröi lailliseksi menopeliksi).
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tullut mahdollisuus tuollaiseen diiliin työnantajan kautta hankkia sähköfillari, joten vähän tutkinut ketjua ja miettinyt järkevyyttä... joten siksi vähän vanhempaan viestiin vastaan.

Tässä menet pahasti vikaan. Niin kauan kuin tässä maassa saa sähköpotkulaudalla laillisesti vetää sen 25km/h ylämäkeen, alamäkeen, joka mäkeen täysin moottorin voimin ja alamäkeen sitten lujempaa ilman sitä, niin minusta on täysin älyvapaata, että koska fillari niin pitää polkea. Tämä on se syy miksi olenkin todennut, että kusetus tai ei koko homma, niin noissa sähköfillareissa ei ole yhtään mitään järkeä työkäyttöön kun saman voi tehdä jollain FAT mallilla istuen perseellään ja vääntäen vipua, täysin samalla nopeudella ja hikoilematta tippaakaan, lopputulos on, että samalla 25km/h nopeudella olet perillä, toisella pyöritellen jalkoja ja hikoillen, toisella ilman. Ja joo joo kärjistetty, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa täysin älyvapaata, että fillareita ei rajoiteta samaan 25km/h nopeuteen täysin ilman polkemista.
Ooookei. No siis fillari=pääasiassa lihasvoimin kulkemaan suunniteltu laite, sähköskuutti mallia esim Kontio joka on kuin mopo jossa 25kmh rajoitus eikä myöskään laillisena kulje tuon yli, sähköpyörä (katulaillinen)=näiden sekoitus ja mahdollistaa lihasvoimin kovempaa ajon tai liikunnan vähäisellä rasituksella. Jos tulee hiki sähköpyörällä 25kmh vauhtia ajaessa... Tarkista kuntosi. Ex ylipainoisena pahimmillaan 180cm/140kg kaverina omaan oikeuden huudella koska edes silloin tuo 25kmh ei tuonut hikeä pintaan ja isoin ongelma töihin ajaessa oli maltin puute, nopeus nousi välittömästi ilman suurempaa vaivaa yli 25kmh GPS nopeuden. Työnantajana on kaikkien etu että työntekijä on terve ja liikunta auttaa siinä. Esim IT-alalla on aivan liikaa väkeä jotka eivät liiku. Työpaikan tarjoamalla sähköpyörällä voidaan saada se laiskempi/huonokuntoisempia tms duunari liikkumaan joten...

Ja jos tosiaan ottaa päähän polkeminen... Älä polje vaan osta se Kontio. Jos taas haluat ehkä kuntoilua sekä helppoutta, hanki sähköpyörä. Täysjousto, hyvillä jarruilla, renkailla, satulalla ja sopivilla välityksillä on mallia pirun hyvä keino liikkua ja kuntoilla. Aamulla töihin malttaen pitää vauhdin 25kmh täydellä sähköavulla ja olet töissä ilman hikeä ja kotiin mennessä sitten pulssi tapissa hiki lentäen. Voin sanoa että kunto kyllä nousee nopeasti.

Mitä rajoitukseen tulee... 25kmh on nopeutena sellainen että lapsi polkee tuon ensimmäisellä kunnon fillarillaan helposti ja yhtään enemmän kuntoilevalle tuo on mallia etananopeus. Jos itse poljin juuri pahimman ylipainon aikaan 45kmh tasaisella omalla täysjoustolla kunnes välitykset loppuivat kesken ja jalat eivät vaan pystyneet pyörimään kovempaa... Tuo kertoo jo tarpeeksi miten pieni tuo nopeus on. Verrattuna sähköpotkulautaan fillari on kuitenkin vakaampi, monesti paremmilla jarruilla ja helpompi ajaa turvallisesti joten en näe kauheaa ongelmaa yli 25kmh vauhdista. Sähköpotkulaudalla pari kesää suhanneena (koska piti päästä töihin ilman hikeä ja en osaa ajaa fillarilla kevyesti, se on kaikki tai ei mitään vaikka miten yrittäisin) voin sanoa että jos oma maltti sallisi ja osaisin ajaa 25kmh sähköavun varassa niin en miettisi sekunttiakaan fillari vs sähköpotkulauta.
 
Ooookei. No siis fillari=pääasiassa lihasvoimin kulkemaan suunniteltu laite, sähköskuutti mallia esim Kontio joka on kuin mopo jossa 25kmh rajoitus eikä myöskään laillisena kulje tuon yli, sähköpyörä (katulaillinen)=näiden sekoitus ja mahdollistaa lihasvoimin kovempaa ajon tai liikunnan vähäisellä rasituksella. Jos tulee hiki sähköpyörällä 25kmh vauhtia ajaessa... Tarkista kuntosi. Ex ylipainoisena pahimmillaan 180cm/140kg kaverina omaan oikeuden huudella koska edes silloin tuo 25kmh ei tuonut hikeä pintaan ja isoin ongelma töihin ajaessa oli maltin puute, nopeus nousi välittömästi ilman suurempaa vaivaa yli 25kmh GPS nopeuden. Työnantajana on kaikkien etu että työntekijä on terve ja liikunta auttaa siinä. Esim IT-alalla on aivan liikaa väkeä jotka eivät liiku. Työpaikan tarjoamalla sähköpyörällä voidaan saada se laiskempi/huonokuntoisempia tms duunari liikkumaan joten...

Ja jos tosiaan ottaa päähän polkeminen... Älä polje vaan osta se Kontio. Jos taas haluat ehkä kuntoilua sekä helppoutta, hanki sähköpyörä. Täysjousto, hyvillä jarruilla, renkailla, satulalla ja sopivilla välityksillä on mallia pirun hyvä keino liikkua ja kuntoilla. Aamulla töihin malttaen pitää vauhdin 25kmh täydellä sähköavulla ja olet töissä ilman hikeä ja kotiin mennessä sitten pulssi tapissa hiki lentäen. Voin sanoa että kunto kyllä nousee nopeasti.

Mitä rajoitukseen tulee... 25kmh on nopeutena sellainen että lapsi polkee tuon ensimmäisellä kunnon fillarillaan helposti ja yhtään enemmän kuntoilevalle tuo on mallia etananopeus. Jos itse poljin juuri pahimman ylipainon aikaan 45kmh tasaisella omalla täysjoustolla kunnes välitykset loppuivat kesken ja jalat eivät vaan pystyneet pyörimään kovempaa... Tuo kertoo jo tarpeeksi miten pieni tuo nopeus on. Verrattuna sähköpotkulautaan fillari on kuitenkin vakaampi, monesti paremmilla jarruilla ja helpompi ajaa turvallisesti joten en näe kauheaa ongelmaa yli 25kmh vauhdista. Sähköpotkulaudalla pari kesää suhanneena (koska piti päästä töihin ilman hikeä ja en osaa ajaa fillarilla kevyesti, se on kaikki tai ei mitään vaikka miten yrittäisin) voin sanoa että jos oma maltti sallisi ja osaisin ajaa 25kmh sähköavun varassa niin en miettisi sekunttiakaan fillari vs sähköpotkulauta.
Eli muiden ajatukset on paskaa, koska sinä päätit niin ja ne ei osaa polkea fillaria oikein ja on läskejä ja huonokuntosia? Ihan hieno vastaus, ei mulla ole asiaan muuta. Kannattaa nyt huomioida se, että minä kritisoin lakia siitä miten se on eriarvoinen kahden vastaavan kulkulaitten välillä, koska toisella voi, ehkä, lihasvoimin mennä kovempaa tai jotain. Kyseessä on järjettömyys laissa. Mutta se onkin vaan minun lihaskunnon heikkouden ja läskeyden vika.
 
Eli muiden ajatukset on paskaa, koska sinä päätit niin ja ne ei osaa polkea fillaria oikein ja on läskejä ja huonokuntosia? Ihan hieno vastaus, ei mulla ole asiaan muuta.
Yleinen logiikka, mikä on laitteen alkuperäinen käyttötarkoitus jne jne. Olen jo pariin kertaan tarjonnut sinulle sopivaa vaihtoehtoa. Jos et halua polkea mutta haluat mennä 25kmh ilman korttia, vakuutuksia tms niin se Kontio on sinulle sopiva. Mikä ongelma? Jos taas haluat sen kaasukahvan fillariin, hanki sähkömopo.

Simppeliä? Jos joku ei miellytä (kuten sinua sähköpyörä), älä hanki noista.

Ja mitä polkemiseen tulee... Itsellä on tosiaan varaa huudella kunnosta ja ylipainosta. Joten kyllä, jos et kykene pitämään 25kmh nopeutta laadukkaalla sähköpyörällä asfaltilla normi ajossa ilman hikeä... Olet paskassa kunnossa tai et osaa polkea (esim perinteinen liian iso vaihde joka paikassa).
 
Yleinen logiikka, mikä on laitteen alkuperäinen käyttötarkoitus jne jne. Olen jo pariin kertaan tarjonnut sinulle sopivaa vaihtoehtoa. Jos et halua polkea mutta haluat mennä 25kmh ilman korttia, vakuutuksia tms niin se Kontio on sinulle sopiva. Mikä ongelma? Jos taas haluat sen kaasukahvan fillariin, hanki sähkömopo.

Simppeliä? Jos joku ei miellytä (kuten sinua sähköpyörä), älä hanki noista.

Ja mitä polkemiseen tulee... Itsellä on tosiaan varaa huudella kunnosta ja ylipainosta. Joten kyllä, jos et kykene pitämään 25kmh nopeutta laadukkaalla sähköpyörällä asfaltilla normi ajossa ilman hikeä... Olet paskassa kunnossa tai et osaa polkea (esim perinteinen liian iso vaihde joka paikassa).
Eli et suostu keskusteluun. Mikä vika sinusta on siinä, että se laite voisi mennä MYÖS käyttäjän valitsemana sen 25km/h ilman polkemista? Kuka kuoli? Sä voit polkea jos huvittaa, laki olisi kaikille sama, eikä eroteltaisi jotenkin mystisesti polkupyöriä ja muita erikseen ja lisättäisi byrokratiaa.
 
Eli et suostu keskusteluun. Mikä vika sinusta on siinä, että se laite voisi mennä MYÖS käyttäjän valitsemana sen 25km/h ilman polkemista? Kuka kuoli? Sä voit polkea jos huvittaa, laki olisi kaikille sama, eikä eroteltaisi jotenkin mystisesti polkupyöriä ja muita erikseen ja lisättäisi byrokratiaa.
Täälläkin ylipaino sellainen epidemia, että saisi tulla veron alle nuo polkematta kulkevat jollei ole jotain vammaa alla.
 
Täälläkin ylipaino sellainen epidemia, että saisi tulla veron alle nuo polkematta kulkevat jollei ole jotain vammaa alla.
Lääkäriltä sitten jatkossa paperit, että saa käyttää sähköskootteria ja pitää muistaa kantaa vammaislappua mukanaan. Aika hyvä, byrokratia vähenee jne.
 
Eli et suostu keskusteluun. Mikä vika sinusta on siinä, että se laite voisi mennä MYÖS käyttäjän valitsemana sen 25km/h ilman polkemista? Kuka kuoli? Sä voit polkea jos huvittaa, laki olisi kaikille sama, eikä eroteltaisi jotenkin mystisesti polkupyöriä ja muita erikseen ja lisättäisi byrokratiaa.
Tästähän on lait jo. Mene, tee, osta sähköpyörä jota ei tarvitse polkea. Se on sähköpotkulauta joka näyttää fillarilta. Sillä ei sitten alamäessä mennäkään yli 25kmh. Tehorajat ovat olemassa mutta 1000w riittää nätisti siihen että painaa mäet reeeilusti yli 25kmh ylös vaikka elopaino lähentelisi 100kg.
 
Lääkäriltä sitten jatkossa paperit, että saa käyttää sähköskootteria ja pitää muistaa kantaa vammaislappua mukanaan. Aika hyvä, byrokratia vähenee jne.
Noin se taitaa nykyäänkin mennä. Muutenkin outoa kuvitella ettei polkupyörää tarvitsisi polkea.
 
Noin se taitaa nykyäänkin mennä. Muutenkin outoa kuvitella ettei polkupyörää tarvitsisi polkea.
Et sitten taida olla polkumopoista koskaan kuullut, ne keksittiin jo kauan sitten ja niitäkään ei tarvinut polkea, vaikka nekin kulki polkemalla jos tarvitsi.

Mutta tässä on selvästi sanottu jo kaikki tarvittava, touhu on sitä tasoa, että järkevää keskustelua tuskin syntyy.
 
Et sitten taida olla polkumopoista koskaan kuullut, ne keksittiin jo kauan sitten ja niitäkään ei tarvinut polkea, vaikka nekin kulki polkemalla jos tarvitsi.

Mutta tässä on selvästi sanottu jo kaikki tarvittava, touhu on sitä tasoa, että järkevää keskustelua tuskin syntyy.
Polkumopo ei taida olla polkupyörä?
 
Jotenkin tästä nyt tuntuisi paistavan ehkä katkeruus, kun työpaikka ei avusta sen juuri halutunlaisen kehonsiirtimen hankinnassa.
Itselleni ainakin indikoi tuota terveyslähtöisyyttä rajata työsuhde-etu vain laitteisiin, joiden kanssa se kunto enemmän tai vähemmän kohenee ja minulle se on "all alright".
Toki byrokratiaa voitaisiin tarkistaa, että toisiaan vastaavat kulkupelit ovat samalla viivalla lain näkökulmasta (jos ei kerta ole jo), mutta mielestäni työsuhde-etu tulisi siitä huolimatta rajata koskemaan vain näitä avustettuja laitteita eikä käytännössä sähköskoottereita (jotka sitten voisi tarvittaessa rinnastaa auto-etuun).
 
Et sitten taida olla polkumopoista koskaan kuullut, ne keksittiin jo kauan sitten ja niitäkään ei tarvinut polkea, vaikka nekin kulki polkemalla jos tarvitsi.

Mutta tässä on selvästi sanottu jo kaikki tarvittava, touhu on sitä tasoa, että järkevää keskustelua tuskin syntyy.
Onnea vain kun poljet työmatkan pappatunturilla :D. Polkumopohan sekin. Ja, ei en hauku pappatuntureita mutta olen aina ollut enemmän Solifer tai Helkama tyyppi. Pitäisi melkein tuoda Solikka mökiltä arkiajojen hauskuuden takaamiseksi :P.
 
Täällä kun on keskusteltu tuosta pyörän lukitsemisesta niin eikö siihen olisi pätevä moottoripyörissä käytetty levyjarrulukko hälyttimellä? Ja vaikka sellainen malli missä tulee vaijeri mukana jos haluaa kiinteästi vielä kiinni.

Tuolta niitä esim. löytyisi.
 
Täällä kun on keskusteltu tuosta pyörän lukitsemisesta niin eikö siihen olisi pätevä moottoripyörissä käytetty levyjarrulukko hälyttimellä? Ja vaikka sellainen malli missä tulee vaijeri mukana jos haluaa kiinteästi vielä kiinni.

Tuolta niitä esim. löytyisi.
Kolme miestä nostaa 200kg prätkän 5min pakun sisään, nähty on.
 
Kolme miestä nostaa 200kg prätkän 5min pakun sisään, nähty on.

Ihan varmasti. Itse ajattelen nämä moottoripyörän/polkupyörän lukitsemiset vain nistien ja ei "ammattilaisten" suojaksi. Kun jos alan harjoittaja vehkeen haluaa mukaan niin se on aivan sama millä se on kiinni. Tuollainen hälyttimellä oleva luulisi silti vähän herättävän harkintaa entä jos vain kiinni peruslukolla, ainakin rasittava sitä ääntä kuunnella jos ei muuta.:asif:
 
Ihan varmasti. Itse ajattelen nämä moottoripyörän/polkupyörän lukitsemiset vain nistien ja ei "ammattilaisten" suojaksi. Kun jos alan harjoittaja vehkeen haluaa mukaan niin se on aivan sama millä se on kiinni. Tuollainen hälyttimellä oleva luulisi silti vähän herättävän harkintaa entä jos vain kiinni peruslukolla, ainakin rasittava sitä ääntä kuunnella jos ei muuta.:asif:
Mulla tuollainen hälyyttävä levylukko ja ei sitä voi pitää päällä, hälyttää milloin sattuu ihan syyttä.

Olen repinytkin patterit pois ja käytän äänettömänä, pyörä tosin vielä kunnon ketjulla kiinni lisäksi paikassa mitä ei saa irti kuin rälläkällä.
 
Mitä rajoitukseen tulee... 25kmh on nopeutena sellainen että lapsi polkee tuon ensimmäisellä kunnon fillarillaan helposti ja yhtään enemmän kuntoilevalle tuo on mallia etananopeus. Jos itse poljin juuri pahimman ylipainon aikaan 45kmh tasaisella omalla täysjoustolla kunnes välitykset loppuivat kesken ja jalat eivät vaan pystyneet pyörimään kovempaa... Tuo kertoo jo tarpeeksi miten pieni tuo nopeus on. Verrattuna sähköpotkulautaan fillari on kuitenkin vakaampi, monesti paremmilla jarruilla ja helpompi ajaa turvallisesti joten en näe kauheaa ongelmaa yli 25kmh vauhdista. Sähköpotkulaudalla pari kesää suhanneena (koska piti päästä töihin ilman hikeä ja en osaa ajaa fillarilla kevyesti, se on kaikki tai ei mitään vaikka miten yrittäisin) voin sanoa että jos oma maltti sallisi ja osaisin ajaa 25kmh sähköavun varassa niin en miettisi sekunttiakaan fillari vs sähköpotkulauta.
No kai sitä nyt kuka vaan polkee sen 10-15sekuntia vaikka tota 45km/h. Vaan et kyllä aja tolla täysjoustolla edes 30km/h kymmentä minuuttia. Tai jos ajat, olet todella rautaisessa kunnossa. Itse olen ajanut maastossa ja maantiellä parikymmentä vuotta ja parhaassa kunnossa tollainen 32-33km/h keskari onnistui maantiepyörällä (23mm kumit 7.0 barin paineilla) muutamman tunni ajan. Tavallinen ei kuntoharrastaja ei aja edes maantiepyörällä 30km/h keskaria muutamaa kilometriä pidempää tasaisella. Peesissä voi päästä, jos vain osaa ja uskaltaa peesata tarpeeksi lähellä. Pidemmällä matkalla 25km/h on normijampalle jo ihan hyvä suoritus pyörällä kuin pyörällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 044
Viestejä
5 060 433
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom