Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noita lukkorenkaita on muutamaa erilaista riippuen moottorin valmistajasta ja versiosta. Yleensä niissä itsessään lukee momentti johon ne pitää kiristää (pääsääntöisesti se taitaa olla noin 40Nm). Minä olen yleensä kiristellyt kaiken käsituntumalla, mutta toki se voi pahimmillaan kostautua myös yllä mainittuina ongelmina, mutta ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut ongelmia.Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.
Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin"
![]()
Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasaOsaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.
Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin"
![]()
Ilmeisesti Broseen käy sama työkalu kuin Boschiin, esim. tämä:Kiitos vinkistä. Brosen kone mutta pitääkin etsiä jostain tuohon avain. Kampien ulosvetäjäkin vaatii tuunausta kun kierre sopii mutta on tehtu umpi akselille. Pitää sorvailla sovitekappale jos ja kun tulee tarvetta.
Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.Hyvän näköinen paketti. Jos pyörän huoltotila toteutuu niin pitää ottaa mallia - muutoin saattaa olla että turvaudun huoltoon jatkossakin. Vaikka eihän nuo muihin työkaluihin nähden kovin paljon tilaa vie.
Kävin aamulla viemässä pyörän huoltoon, toistaiseksi ei ole kuulunut mitään joten jospa tuo tulisi kuntoon.
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasa
![]()
![]()
Joo, tuosta kuvasta puuttuu vielä muutama jälkikäteen hankittu työkalu kuten se takapakan hylsy. Joskus tulevaisuudessa eteen tuleva etuhaarukan huolto on varmaan sellainen, mitä en itse viitsi alkaa tehdä, mutta huolto-osasarjan voisi jo ennakolta hankkia, kun se ei paljoa maksa, lähinnä tiivisteitä. Netistä kyllä löytyy valmistajan tekemät huolto-ohjeet, jos itse aikoo homman hoidella.Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.
Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.
Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:
![]()
Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.
Noita työkaluja monia tuplastikin huoltolaukkua varten. Kannattaa myös hankkia kunnollinen huoltoteline, muuten kaikenlaiset säädöt ja muut huoltamiset ovat aika hankalia.
Mulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.Vaihdoin fillariin eturattaan (Boschin moottori, FSA:n 15T ratas), Shimanon 36-12T takapakan ja KMC:n e9 ketjut ja nyt sopivassa kuormituksessa tuntuu poljettaessa sellaista pientä "jurinaa". Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Onko hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moista? Takakiekon laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tehnyt sille mitään muutoksia, eikä takapakan mahdollisen ylikiristämisenkään pitäisi käsittääkseni vaikuttaa sen toimintaan. Ennen osien vaihtamista ei ollut minkäänlaista oiretta, eli jollakin tavalla se liittyy tähän.
Pitää nyt ainakin ensimmäisenä tarkistaa vielä takakiekon laakereiden säätö ja ehkä myös kuulien kunto, kun hieman tuntui sormilla sivusuuntaista klappia takapakassa kun sitä heilutteli.
Samaa veikkaan. Kulunut ketju + uusi eturatas kombo? Itellä joskus jurisi kun ketju "tarras" eturattaaseen kaiken paskan seurauksena mitä oli voimansiirtoon kertynyt ja en ollut huomannutMulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.
Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.
Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.
Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:
Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...
Shimanon sähkärien kammet nyt ainakin:Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.
Volspeed v4 Ebiketuningshopista, 6kk ajellut työmatkat ilman mitään ongelmiavolspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms![]()
Toi Volspeed v4 on kyllä pirun hyvä. Itse tilasin tuolta. Keväällä pistin kiinni ja tyytyväinen olen ollut. Joitain säätö mahdollisuuksia ja itse laitettava lukitus koodi plussaa.volspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms![]()
No yksi iso ongelma Suomessa on saatavuus. Voit tehdä moisia löytöjä kuten olet itse tehnyt mutta itse olen joutunut viimeiset kolme osan hankintaa tekemään sen perusteella että mitä saa. Jokainen osa oli mallia ainoa Suomessa. Takapakasta soittelin viime vuonna PK-seudulta Tampereelle asti kunnes löytyi jostain varaston perältä yhdestä liikkeestä. Samoin kävi akulle mitä piti vaihtaa ehjään. Luokkaa ainoa Suomessa (ainakaan mitä löysin tai sain liikkeitä kiinni, osa kun ei vastaa puhelimeen). Hinta noilla kaikilla aivan posketon saksan hintoihin verratessa (etenkin akku) mutta jos on pakko saada heti niin minkäs teet.Osien suhteen saa olla kyllä todella hintatietoinen nykyään. Tämä kyseinen aikakin varmaan vaikuttaa mutta jopa paikallinen liike saattaa myydä todella edullisesti. Esim. Itse ostin Sramin 38 eturattaan 19.90€ paikallisesta Verkkokaupasta suoraan hyllystä. Shimano xt 12 vaihtajaa löytyy 109€ viereisestä pyörä liikkeestä.
Osasarjoissa taas ero saattaa olla satasia ulkomaiden hyväksi.
Minä olen aivan noobi polkupyörillä. Brosesta juuri samanlainen kokemus, eli täydellinen moottori. Bosch avustaa mielestäni liikaa emtb:llä, mutta onneksi on off ja eco. Emtb:stä toki pidän kyllä, mikäli ei halua rasittaa itseään. Ehkä tekninen maastokin alkaa sujumaan, jos oppii luottamaan avustukseen. Halvemmalla silti piti mennä ja hintaisekseen bosch on hyvä, mutta broseen jos on halua sijoittaa, niin peukku silleOnko täällä muuten jollain toisella kokemuksia Brosen tämän vuoden koneista?
Itsellä tuli just 300km Fanticiin ja en oikeastaan ole edes keksinyt mitä pitäisi parantaa Brosen Smag koneessa.
Täysi harrastelija olen ja en rymistele missään hyppereissä mutta on nyt kuitenkin enduropyörien lenkkiäkin tullut ajettua.
Omat huomiot kiinnittyneet, hiljaisuuteen, tasaiseen tehoon jota tuntuu löytyvän aina vaan lisää, akun kesto tieajossa tuntuu uskomattoman hyvältä (varmaan kaikilla nykyisin) ja se että moottori "kiskoo omiaan" todella vähän mutta tarvittaessa avustaa järjettömästi. Ajan suurimman osan 50-75% avustuksella ja jotain mäkien nousua kokeillut 100%.
Tieajossa huomasin että se täydellinen avustuksen loppuminen vasta 27kmh on todella mukava ( on gps mukaan oikeasti näin) 25kmh jälkeen huomaa kuinka teho jyrkästi laskee mutta ei lopu kuin seinään ja myös moottorin vastustus on käytännössä lähellä nollaa kun avustus loppuu.
Sori sekava sepustus.....innostus edelleen liian suurta. Nyt tölkki Pirkkaa ja polkemaan.![]()
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
Kyllä se parempikuntoisellekin toimii. Tuoreilla jaloilla on vaikea olla polkematta Täysiä ja sitten kun mehut on miehestä tiristetty ja sijainti on 10 km kotoa, on se kiva kun sähkö vie takaisin. Ilman akkua tuli tehtyä paljon lyhyempiä ja hitaampia lenkkejä ihan vaan varmuuden vuoksi.Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
osaako kukaan sanoa, mistä kaupasta suomessa saisi näitä sopivia liittimiä akkuun, se pitänee vaihtaa, ei tarvinne olla samanlainenkaan kunhan sopii akun koteloon, voihan se laturin päähän helposti sitten vaihtaa..GZR Pedelec plus pyörästä meni ilmeisesti latausliitin rikki kun joku kompuroi johtoon. Tarkastelin yleismittarilla, että akun omista navoista tulee sama jännite mitä latausliittimestä, laturi myös antaa oikea jännitteen. Eli kaikki on kunnossa mutta ei lataa. Jos laitan hyppylangat akun omaan "riviliittimeen" akku latautuu. En vain näe silmällä tai tunne mitään vikaa tuossa RCA liittimessä, levitin keskinastaakin että varmasti ottaa kontaktin mutta ei vaan lataa. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Saakohan tuohon jostain kaupasta uutta liittintä?
Tuosta näkee kuvan jossa akun liitännät: 13.5US $ 25% OFF|2022 Metalen Ingebouwde Batterij Behuizing Voor 36V 48V 52V 350W 500W 750W 1000W Verborgen Elektrische Fiets Ebike Batterij Doos|Electric Bicycle Battery| - AliExpress
Osa irti ja mallin tai valokuvan kanssa kyselemään elektroniikkaliikkeistä ja/tai akkuja korjaavista liikkeistä? Partco, Yleiselektroniikka, Proakku jne.osaako kukaan sanoa, mistä kaupasta suomessa saisi näitä sopivia liittimiä akkuun, se pitänee vaihtaa, ei tarvinne olla samanlainenkaan kunhan sopii akun koteloon, voihan se laturin päähän helposti sitten vaihtaa..
Tämmönen teline itsellä janojuomilleHuh huh..... Taas akkua tyhjennetty ja kilsoja kerätty. Pyörä toiminut todella hyvin mutta takaiskarissa havaitsin paineiden laskua. Toki vasta kun pyörä oli ollut jo hetken parkissa.
Ps. Kevennys sallittakoon näin perjantaina, niin ja joo alkuperäiset polkimet pitää vaihtaa kun ehtii. Menee nuokin muuten mutta liian pienet![]()
Tämmönen teline itsellä janojuomille
![]()
Mulla on tuon Topeakin pullotelineen alla sovitin, millä telinettä saa puoli reikäväliä ylöspäin - tai alaspäinkin. Normireikiin pullopaikka olisi alempana ollut liian ahdas. Paketissa tuli kaksi tällaista sovitinta, ja jos jollain tällainen tarve, niin voin tämän sovittimen postittaakin. Topeakin pullotelinettä voi säätää leveämmäksi ja korkeammaksi tarpeen mukaan. Max. halkaisija noin 80 mm.On ihan mahdottoman ahdas tuo täpäri-Canyonin pullotelineen paikka.
Ei mene edes litrainen Suomi-viina kun kaula ottaa kiinni vaikka teline on alimmassa asennossa.
Noin testin vuoksi kokeilin kuitenkin 0,75l Osheen ja hyvin näkyy nyt menevän. Kelpaa jatkossa lähteä lenkille kun mukaan ei tarvitse enää kuin luurin (kaikki ovet aukeaa luurilla).![]()
Mulla on tuon Topeakin pullotelineen alla sovitin, millä telinettä saa puoli reikäväliä ylöspäin - tai alaspäinkin. Normireikiin pullopaikka olisi alempana ollut liian ahdas. Paketissa tuli kaksi tällaista sovitinta, ja jos jollain tällainen tarve, niin voin tämän sovittimen postittaakin. Topeakin pullotelinettä voi säätää leveämmäksi ja korkeammaksi tarpeen mukaan. Max. halkaisija noin 80 mm.
![]()
Oveen tulee älylukko niin pyörän ottaminen ulos ajamista varten nopeutuu jatkossa huomattavasti.
Kertoisitko tyhmälle miten tuo voi olla huomattavasti nopeampi kuin joku avaimellinen joka aukeaa 10 sekunnissa josta 5 menee siihen että ottaa avaimen taskusta ja laittaa takas..
Vai onko lukossa joku proximity sensor. Kuinka kauan siinä kestää akku tai patteri pakkasessa?
Kaikkialle sitä päätyykin kun vaan ajelee ajatuksella, että kyllä tämä polku johonkin vie. Ensin oli tasaista soratietä, sitten vähemmän käytettyä, mutta urista päätellen autolla ajettua metsätietä, joka muuttui ihan ajokelpoiseksi poluksi, joka kapeni ja kapeni... Pyöräkään ei nyt ihan sovellu tuollaiseen maastoon. Noh, pois selvittiin vähän kantamalla ja muutaman sadan metrin päässä kuvan ottopaikasta polku palasikin jo sille soratielle, mistä lähdettiin.
![]()