Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.

Noita työkaluja monia tuplastikin huoltolaukkua varten. Kannattaa myös hankkia kunnollinen huoltoteline, muuten kaikenlaiset säädöt ja muut huoltamiset ovat aika hankalia.

Juu, mielenkiinnolla odottaen että miten suoriutuvat hommasta. Kyseinen liike huoltaa täällä yleisiäkin pyöriä joten luulisi osaamista ainakin jonkin verran löytyvän. Kyllä kai tuota pienellä harjoittelulla itsekin huoltaa pyörän, tilana vaan ei jatkossa pidä olohuonetta jatkossa. :D
 
volspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms :hmm:
 
Vaihdoin fillariin eturattaan (Boschin moottori, FSA:n 15T ratas), Shimanon 36-12T takapakan ja KMC:n e9 ketjut ja nyt sopivassa kuormituksessa tuntuu poljettaessa sellaista pientä "jurinaa". Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Onko hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moista? Takakiekon laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tehnyt sille mitään muutoksia, eikä takapakan mahdollisen ylikiristämisenkään pitäisi käsittääkseni vaikuttaa sen toimintaan. Ennen osien vaihtamista ei ollut minkäänlaista oiretta, eli jollakin tavalla se liittyy tähän.

Pitää nyt ainakin ensimmäisenä tarkistaa vielä takakiekon laakereiden säätö ja ehkä myös kuulien kunto, kun hieman tuntui sormilla sivusuuntaista klappia takapakassa kun sitä heilutteli.
Mulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.
 
Mulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.
Samaa veikkaan. Kulunut ketju + uusi eturatas kombo? Itellä joskus jurisi kun ketju "tarras" eturattaaseen kaiken paskan seurauksena mitä oli voimansiirtoon kertynyt ja en ollut huomannut :D (talvi + liian märkä ketjuöljy)
 
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:
Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...

Mutta kyllä itselläkin on aikamoinen kasa kaikkea työkalua. Just Shimanon sähkärin eturastasta varten ostin työkalun.

Ainakin Rokkarin keulojen perushuolto kannattaa opetella. Sen tekee puolessa tunnissa ja on kyllä helppo rasti
 
Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...
Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.
 
Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.
Shimanon sähkärien kammet nyt ainakin:

ja Sramin "self-extracting" kammenpultti

edt: tosin yhden tollaisen Sramin hajotin ja piti turvautua ulovetäjään...
 
Viimeksi muokattu:
Kävinpä taas pikku lenkin huollon jälkeen. Nyt toimii hissitolppakin, vaijeri meni uusiksi - liekö ollut viallinen vai ottanut itseensä kokoamisen yhteydessä.

Huollossa sanoviat että akun mekanismissa on vikaa, täytyisi jaksaa naputella Canyonille takuulomake. Toistaiseksi ei ole tarvetta irrotella akkua joten pitää testailla, lähtisikö tuo tuosta pelaamaan - nyt akku ainakin ponnahtaa sen verran irti että sen saa pois paikoiltaan.

Lieneekö kuvittelua vai harjaantumista mutta Walk-asennolla tuntui tulevan helpommin portaatkin ylös.

Puijolla on uusi maastopyöräreitti, täytynee varata vielä ennen muuttoa jokin viikonloppu aikaa ja käydä koestamassa niin pääsee maasto-ominaisuudetkin testiin.
 
volspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms :hmm:
Toi Volspeed v4 on kyllä pirun hyvä. Itse tilasin tuolta. Keväällä pistin kiinni ja tyytyväinen olen ollut. Joitain säätö mahdollisuuksia ja itse laitettava lukitus koodi plussaa.
 
Ihmettelen keskieurooppalaisten verkkokauppojen pyöräkomponenttien hinnoittelupolitiikkaa! Kun esim. komponentin saksahinta on 150 euroa, niin toimitusmaan vaihtuessa Suomeksi hinta pompahtaa 180 euroon! Tätä ei mikään alv-ero selitä, sillä Saksan kohdalla ero on noin 4 %, eli tämän komponentin kohdalla vastaava suomihinta olisi 156 euroa plus sitten päälle korkeammat toimituskulut! Keskieurooppalaiset verkkokaupat siis rokottavat suomalaisia ostajia todella "epäreilusti", sama koskee myös monia elektroniikan kauppiaita. Siksi katsonkin aina ensimmäiseksi, löytyykö tavara Saksan Amazonilta, joka onneksi tyytyy vain veroeron lisäämiseen ja lisäksi useimmiten ilmaisiin toimituksiin.
 
Osien suhteen saa olla kyllä todella hintatietoinen nykyään. Tämä kyseinen aikakin varmaan vaikuttaa mutta jopa paikallinen liike saattaa myydä todella edullisesti. Esim. Itse ostin Sramin 38 eturattaan 19.90€ paikallisesta Verkkokaupasta suoraan hyllystä. Shimano xt 12 vaihtajaa löytyy 109€ viereisestä pyörä liikkeestä.

Osasarjoissa taas ero saattaa olla satasia ulkomaiden hyväksi.
 
Osien suhteen saa olla kyllä todella hintatietoinen nykyään. Tämä kyseinen aikakin varmaan vaikuttaa mutta jopa paikallinen liike saattaa myydä todella edullisesti. Esim. Itse ostin Sramin 38 eturattaan 19.90€ paikallisesta Verkkokaupasta suoraan hyllystä. Shimano xt 12 vaihtajaa löytyy 109€ viereisestä pyörä liikkeestä.

Osasarjoissa taas ero saattaa olla satasia ulkomaiden hyväksi.
No yksi iso ongelma Suomessa on saatavuus. Voit tehdä moisia löytöjä kuten olet itse tehnyt mutta itse olen joutunut viimeiset kolme osan hankintaa tekemään sen perusteella että mitä saa. Jokainen osa oli mallia ainoa Suomessa. Takapakasta soittelin viime vuonna PK-seudulta Tampereelle asti kunnes löytyi jostain varaston perältä yhdestä liikkeestä. Samoin kävi akulle mitä piti vaihtaa ehjään. Luokkaa ainoa Suomessa (ainakaan mitä löysin tai sain liikkeitä kiinni, osa kun ei vastaa puhelimeen). Hinta noilla kaikilla aivan posketon saksan hintoihin verratessa (etenkin akku) mutta jos on pakko saada heti niin minkäs teet.
 
Niin no esim. ketju. Paikallinen liike ei ollut ja hinta 46€ jos tilaa. Bikester 32€ ja hyllystä. Eikä vissiin edes ollut se halvin.

Ketjulukko 6€, Saksassa oli muistaakseni 2.90€.

Prosentteina järjetön ero.
 
Viimeksi muokattu:
Itse yritin löytää Kendan läskisisuria koossa 26”x4.8, mutta kaikki Suomessa myi ei oota. Löytyi sitten Tanskan maalta ja oli reilun vitosen halvempikin kuin täällä. Pistin sit toisenkin samalla tulemaan. Paljon näyttää tuskaa olevan saatavuuksissa.
 
Mulle tuli mahdolliseksi työsuhdepyörän hankinta ja olinkin jo aiemmin päättänyt hankkia eMTB:n rinnakkaiskäyttöön YT Jeffsyn kanssa. On todella heikko tarjonta tähän aikaan vuodesta, kun haussa on 29" molemmissa päissä, moottorina Bosch tämän vuoden smart-systeemillä tai EP8, akku 720-750 Wh ja keskitason alusta. Käytännössä vaihtoehdot ovat rajautuneet Focus Jam² 7.9, jota Larunpyörästä löytyy. Painavahan se on, mutta ne vähät testit mitä löysin, väitti pyörän olevan kuitenkin hauska ajaa.
 
Focusta katselin itsekin ja oikeastaan mulla hinta ohjasi Fanticin malliin. Toki se on 29-27.5 mutta minulle ei ollut väliä. Focus on varmaan toimiva joten ei muuta kuin hakemaan ja polkemaan :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Onko täällä muuten jollain toisella kokemuksia Brosen tämän vuoden koneista?

Itsellä tuli just 300km Fanticiin ja en oikeastaan ole edes keksinyt mitä pitäisi parantaa Brosen Smag koneessa.
Täysi harrastelija olen ja en rymistele missään hyppereissä mutta on nyt kuitenkin enduropyörien lenkkiäkin tullut ajettua.
Omat huomiot kiinnittyneet, hiljaisuuteen, tasaiseen tehoon jota tuntuu löytyvän aina vaan lisää, akun kesto tieajossa tuntuu uskomattoman hyvältä (varmaan kaikilla nykyisin) ja se että moottori "kiskoo omiaan" todella vähän mutta tarvittaessa avustaa järjettömästi. Ajan suurimman osan 50-75% avustuksella ja jotain mäkien nousua kokeillut 100%.
Tieajossa huomasin että se täydellinen avustuksen loppuminen vasta 27kmh on todella mukava ( on gps mukaan oikeasti näin) 25kmh jälkeen huomaa kuinka teho jyrkästi laskee mutta ei lopu kuin seinään ja myös moottorin vastustus on käytännössä lähellä nollaa kun avustus loppuu.
Sori sekava sepustus.....innostus edelleen liian suurta. Nyt tölkki Pirkkaa ja polkemaan. :cool:
 
Onko täällä muuten jollain toisella kokemuksia Brosen tämän vuoden koneista?

Itsellä tuli just 300km Fanticiin ja en oikeastaan ole edes keksinyt mitä pitäisi parantaa Brosen Smag koneessa.
Täysi harrastelija olen ja en rymistele missään hyppereissä mutta on nyt kuitenkin enduropyörien lenkkiäkin tullut ajettua.
Omat huomiot kiinnittyneet, hiljaisuuteen, tasaiseen tehoon jota tuntuu löytyvän aina vaan lisää, akun kesto tieajossa tuntuu uskomattoman hyvältä (varmaan kaikilla nykyisin) ja se että moottori "kiskoo omiaan" todella vähän mutta tarvittaessa avustaa järjettömästi. Ajan suurimman osan 50-75% avustuksella ja jotain mäkien nousua kokeillut 100%.
Tieajossa huomasin että se täydellinen avustuksen loppuminen vasta 27kmh on todella mukava ( on gps mukaan oikeasti näin) 25kmh jälkeen huomaa kuinka teho jyrkästi laskee mutta ei lopu kuin seinään ja myös moottorin vastustus on käytännössä lähellä nollaa kun avustus loppuu.
Sori sekava sepustus.....innostus edelleen liian suurta. Nyt tölkki Pirkkaa ja polkemaan. :cool:
Minä olen aivan noobi polkupyörillä. Brosesta juuri samanlainen kokemus, eli täydellinen moottori. Bosch avustaa mielestäni liikaa emtb:llä, mutta onneksi on off ja eco. Emtb:stä toki pidän kyllä, mikäli ei halua rasittaa itseään. Ehkä tekninen maastokin alkaa sujumaan, jos oppii luottamaan avustukseen. Halvemmalla silti piti mennä ja hintaisekseen bosch on hyvä, mutta broseen jos on halua sijoittaa, niin peukku sille
 
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
 
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.

Tuohon se sopii kaikista parhaiten. Helppo alkaa tykätä pyöräilystä kun rasitus esimerkiksi ylämäissä ei nouse kohtuuttoman suureksi.

Kannattaa katsoa se oma budjetti ja siltä pohjalta miettiä vaihtoehtoja. Tuleeko ajoa enemmän asfaltilla, hiekalla vai metsäpoluilla, jne.
 
Täysin samaa mieltä. Kummasti helpottaa lähtemistä ja se kun innostuu siitä että ensimmäinen vastatuuliosuus ei vie hermoja. Lenkit pitenee, mielenkiinto lisääntyy ja kohta poljet räntäsateessa. :cool:
 
Ja mikä parasta, vaikka kunto olisi huono, saat kroppaa liikkeelle, lihaksia heräteltyä vähitellen enemmän ja enemmän ja syke on varsin tasainen (vs luomun törkeät piikit mäissä yms). Itselle ainakin oli iso iso juttu nuo mäkiosuuksien tasoitukset mäkisessä paikassa asuvana. Ylämäet eivät enää vituttaneet vaan olivat vain pieni lisätreeni joka ei pistä kuitenkaan kroppaa täysin hapoille. Joo joutuu polkemaan rajummin mutta sähkö tasaa tilanteen niin nätisti että itse pääsen pääosan mäistä 23-25kmh emtb modella ja loivemmat pitkät mennään joko sähkön ja pelkkien jalkojen rajamailla tai yli sähköavun. Lisänä, koska et polje itseäsi hapoille niin yhtäkkiä se pidempi lenkki ei tunnukaan huonolta idealta ja oletkin yhtäkkiä ollut siellä, täällä ja tuolla. Nimimerkillä sanoin "Käyn vain vähän availemassa uusia jarrupaloja tuolla pidemmissä mäissä, menee varmaan 20min.", ennen koko yön kestänyttä lenkkiä :D

@Junaski ainoa neuvo fillarin ostoon on että hanki fillari missä on laadukas moottori, sähköt ja runko. Kaiken muun voit/joudut vaihtamaan myöhemmin kun budjetti sallii. Eli älä katsele rengaskuvioita, jarruja jne. Katso muu tekniikka. Jytkymmätkään jarrut eivät maksa enää maltaita, renkaat kannattaa aina ostaa niin hyvät kuin voi ja nimenomaan omaan ajotapaan/maastoon parhaat (bonuksena esim Cuben mukana tulleet renkaat olivat kyllä merkkirenkaat mutta Cuben spekseihin valmistettu ja kuten autopuolella, rengas joka on identtinen, olikin eri rengasseosta ja tässä tapauksessa alkoi halkeilla), satula riippuu niin omasta perstuntumasta, gripit voi vaihtaa halvalla juuri sellaisiin kun haluaa jne jne jne. Ajattele tuo ns. alkusijoituksena peruspakettiin jonka ympärille rakennat pyörän minkä haluat. Jos taas päätyy tilanteeseen ettei kiinnosta niin myy pois jo kesällä jos saat fiksun tarjouksen tai myy pois keväällä kun into on kovimmillaan.

Itse poljen vieläkin tyytyväisenä 2016 mallin pyörällä ja lukuunottamatta paria fyysisesti osumaa ottanutta ongelmaa ja normi kulumaa... ei ongelmia. Aina kun jotain hajoaa niin vaihtaa parempaan tai itselle mieleisempään. Tähän mennessä ainoa sähköihin liittyvä asia mikä pitäisi vaihtaa on todnäk. näyttö jonka akku alkaa kuolla. Itse pyörässä on orkkista etuvanne, runko, jousitus, vaihtaja ja sähköt. Kaikki muu on vaihtunut jossain vaiheessa aina askeleen parempaan tai mieleisempään.
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
Kyllä se parempikuntoisellekin toimii. Tuoreilla jaloilla on vaikea olla polkematta Täysiä ja sitten kun mehut on miehestä tiristetty ja sijainti on 10 km kotoa, on se kiva kun sähkö vie takaisin. Ilman akkua tuli tehtyä paljon lyhyempiä ja hitaampia lenkkejä ihan vaan varmuuden vuoksi.

Pyörän valintaan ei ole oikein muuta vinkkiä kuin että keskimoottorilla, ja sopiva malli löytyy koeajamalla.
 
Mäkin lähdin tänään töiden jälkeen ajelemaan ja lenkki vei ensin täysin umpikujaan metsään ja sieltä sitten hiekkateitä ja metsäpolkua pitkin kaikkiaan noin 25km.

Ilman sähköä en olisi edes lähtenyt sen verran laiskotti. :btooth:
 
Kattelin just hintoja ja niiden perusteella pitänee kävellä lähikauppaan joka päivä ostamaan euron arpa. Eiköhän se kunto siinäkin kasva kun 365 kertaa vuodessa sen tekee, sitten jos sattuu voittamaan niin voikin ostaa tavallisen polkupyörän.
 
GZR Pedelec plus pyörästä meni ilmeisesti latausliitin rikki kun joku kompuroi johtoon. Tarkastelin yleismittarilla, että akun omista navoista tulee sama jännite mitä latausliittimestä, laturi myös antaa oikea jännitteen. Eli kaikki on kunnossa mutta ei lataa. Jos laitan hyppylangat akun omaan "riviliittimeen" akku latautuu. En vain näe silmällä tai tunne mitään vikaa tuossa RCA liittimessä, levitin keskinastaakin että varmasti ottaa kontaktin mutta ei vaan lataa. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Saakohan tuohon jostain kaupasta uutta liittintä?

Tuosta näkee kuvan jossa akun liitännät: 13.5US $ 25% OFF|2022 Metalen Ingebouwde Batterij Behuizing Voor 36V 48V 52V 350W 500W 750W 1000W Verborgen Elektrische Fiets Ebike Batterij Doos|Electric Bicycle Battery| - AliExpress
osaako kukaan sanoa, mistä kaupasta suomessa saisi näitä sopivia liittimiä akkuun, se pitänee vaihtaa, ei tarvinne olla samanlainenkaan kunhan sopii akun koteloon, voihan se laturin päähän helposti sitten vaihtaa..
 
osaako kukaan sanoa, mistä kaupasta suomessa saisi näitä sopivia liittimiä akkuun, se pitänee vaihtaa, ei tarvinne olla samanlainenkaan kunhan sopii akun koteloon, voihan se laturin päähän helposti sitten vaihtaa..
Osa irti ja mallin tai valokuvan kanssa kyselemään elektroniikkaliikkeistä ja/tai akkuja korjaavista liikkeistä? Partco, Yleiselektroniikka, Proakku jne.
 
Huh huh..... Taas akkua tyhjennetty ja kilsoja kerätty. Pyörä toiminut todella hyvin mutta takaiskarissa havaitsin paineiden laskua. Toki vasta kun pyörä oli ollut jo hetken parkissa.

Ps. Kevennys sallittakoon näin perjantaina, niin ja joo alkuperäiset polkimet pitää vaihtaa kun ehtii. Menee nuokin muuten mutta liian pienet :whistling:
 

Liitteet

  • IMG_20220617_143904.jpg
    IMG_20220617_143904.jpg
    4,8 MB · Luettu: 381
Canyonin juomapulloteline ja -pullo tulivat, täytyy kohta loman alkajaisiksi laittaa kiinni ja koestaa. Loman kunniaksi voi kerranki nautiskella asennusoluen samalla.

Seuraavat ajot taitavat näillä näkymin olla sitten muuttopäivän jälkeen kun siirrän tuon ajamalla uuteen osoitteeseen. Toivottavasti vuokratun lisävaraston saa käyttöön siihen mennessä niin voi ajaa pyörän suoraan sinne. Oveen tulee älylukko niin pyörän ottaminen ulos ajamista varten nopeutuu jatkossa huomattavasti.

Mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan niin tällaisen hankin varaston oven lukoksi.

 
Huh huh..... Taas akkua tyhjennetty ja kilsoja kerätty. Pyörä toiminut todella hyvin mutta takaiskarissa havaitsin paineiden laskua. Toki vasta kun pyörä oli ollut jo hetken parkissa.

Ps. Kevennys sallittakoon näin perjantaina, niin ja joo alkuperäiset polkimet pitää vaihtaa kun ehtii. Menee nuokin muuten mutta liian pienet :whistling:
Tämmönen teline itsellä janojuomille:)

Topeak Bottle Cage 3.jpg
 
On ihan mahdottoman ahdas tuo täpäri-Canyonin pullotelineen paikka. :(

Ei mene edes litrainen Suomi-viina kun kaula ottaa kiinni vaikka teline on alimmassa asennossa. :tdown:

Noin testin vuoksi kokeilin kuitenkin 0,75l Osheen ja hyvin näkyy nyt menevän. Kelpaa jatkossa lähteä lenkille kun mukaan ei tarvitse enää kuin luurin (kaikki ovet aukeaa luurilla). :)
 
On ihan mahdottoman ahdas tuo täpäri-Canyonin pullotelineen paikka. :(

Ei mene edes litrainen Suomi-viina kun kaula ottaa kiinni vaikka teline on alimmassa asennossa. :tdown:

Noin testin vuoksi kokeilin kuitenkin 0,75l Osheen ja hyvin näkyy nyt menevän. Kelpaa jatkossa lähteä lenkille kun mukaan ei tarvitse enää kuin luurin (kaikki ovet aukeaa luurilla). :)
Mulla on tuon Topeakin pullotelineen alla sovitin, millä telinettä saa puoli reikäväliä ylöspäin - tai alaspäinkin. Normireikiin pullopaikka olisi alempana ollut liian ahdas. Paketissa tuli kaksi tällaista sovitinta, ja jos jollain tällainen tarve, niin voin tämän sovittimen postittaakin. Topeakin pullotelinettä voi säätää leveämmäksi ja korkeammaksi tarpeen mukaan. Max. halkaisija noin 80 mm.

Topeak Bottle Cage 1.jpg
 
Mulla on tuon Topeakin pullotelineen alla sovitin, millä telinettä saa puoli reikäväliä ylöspäin - tai alaspäinkin. Normireikiin pullopaikka olisi alempana ollut liian ahdas. Paketissa tuli kaksi tällaista sovitinta, ja jos jollain tällainen tarve, niin voin tämän sovittimen postittaakin. Topeakin pullotelinettä voi säätää leveämmäksi ja korkeammaksi tarpeen mukaan. Max. halkaisija noin 80 mm.

Topeak Bottle Cage 1.jpg

Näytti ainakin toistaiseksi menevän Canyonin oma pullo ja tuo Oshee kiinni ongelmitta niin pärjään varmaan noilla. Jätetään toki muille jos tarvetta on - hienoa että täältäkin löytyy intoa auttaa harrastajia. :thumbsup:
 
Oveen tulee älylukko niin pyörän ottaminen ulos ajamista varten nopeutuu jatkossa huomattavasti.

Kertoisitko tyhmälle miten tuo voi olla huomattavasti nopeampi kuin joku avaimellinen joka aukeaa 10 sekunnissa josta 5 menee siihen että ottaa avaimen taskusta ja laittaa takas..

Vai onko lukossa joku proximity sensor. Kuinka kauan siinä kestää akku tai patteri pakkasessa?
 
Kertoisitko tyhmälle miten tuo voi olla huomattavasti nopeampi kuin joku avaimellinen joka aukeaa 10 sekunnissa josta 5 menee siihen että ottaa avaimen taskusta ja laittaa takas..

Vai onko lukossa joku proximity sensor. Kuinka kauan siinä kestää akku tai patteri pakkasessa?

Juuri alan vasta hypistelemään mutta tuossa on pin-koodi tai sitten avaus puhelimella.

Avaimellisessa oli se taika että siihen pitää olla se avain. Jatkossa myös ulko-ovet sekä asunnon ovi toimivat puhelimen Bluetoothila joten avainnippua ei ole tarvis kantaa ollenkaan mukana.

Tuossa on CR2-paristo jonka käyttöikä on n. vuosi. 9V paristolla saa myös avattua pariston vaihtoa varten.

e. Luvataan myös toimivuus pakkasessa. Itselle tulee lämpimään varastoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkialle sitä päätyykin kun vaan ajelee ajatuksella, että kyllä tämä polku johonkin vie. Ensin oli tasaista soratietä, sitten vähemmän käytettyä, mutta urista päätellen autolla ajettua metsätietä, joka muuttui ihan ajokelpoiseksi poluksi, joka kapeni ja kapeni... Pyöräkään ei nyt ihan sovellu tuollaiseen maastoon. Noh, pois selvittiin vähän kantamalla ja muutaman sadan metrin päässä kuvan ottopaikasta polku palasikin jo sille soratielle, mistä lähdettiin.

IMG_20220616_210653362.jpg
 
Kaikkialle sitä päätyykin kun vaan ajelee ajatuksella, että kyllä tämä polku johonkin vie. Ensin oli tasaista soratietä, sitten vähemmän käytettyä, mutta urista päätellen autolla ajettua metsätietä, joka muuttui ihan ajokelpoiseksi poluksi, joka kapeni ja kapeni... Pyöräkään ei nyt ihan sovellu tuollaiseen maastoon. Noh, pois selvittiin vähän kantamalla ja muutaman sadan metrin päässä kuvan ottopaikasta polku palasikin jo sille soratielle, mistä lähdettiin.

IMG_20220616_210653362.jpg

Mä päädyin tänään ensin tekstille "yksityisalue" ja sitten testasin Brosen kävelyavustinta kun kiipesin kivikasan yli takaisin polulle. Kartan mukaan piti päästä mutta nuo mökit nousee nykyään nopeammin kuin sienet maasta.
 
Tuli tilattua muutama GZR Pedec Plus 2022 mallin sähköpyörä kun kyseinen malli sattui olemaan 200e alennuksessa, ja heti pääsee toimittamaan toisen huoltoon. Sähköt menee päälle, mutta avustus ei lähde mukaan polkiessa. Hieman ehkä hirvittää kun näissä on vain 12kk takuu, aika näyttää..
 
Näistä GZR:stä puheenollen, ihmettelen minne kaikki käytetyt Ramblerit ja Raw:it on hävinneet? Ennen niitä oli tori täynnä myynnissä ja varkaidenkin keskuudessa aika suosittuja, mutta nyt ei löydy yhtään! Tuota kummiskin Verkkiksessäkin on vielä myynnissä, tosin suolaseen parin tonnin hintaan. Ei edes Verkkiksen outletissäkään ole ollut näitä.
 
Tälläinen pyörä shimanon pw-st moottorilla olisi mielessä. Mitä ajatuksia se herättää?


Lisäksi tulee hissitolppa koska muuten en saa sellaista asentoa missä ranteita ei ala särkemään vartin ajelun jälkeen
Nyt on erittäin huono aika ostaa pyörää, varsinkin jos haluaa ehtiä ajamaan tänä kesänä. Kaikki on loppu ja toimitusaika menee aikaisintaan syksyyn. Pakko valita niistä mitä varastossa on jäljellä.
 
Tälläinen pyörä shimanon pw-st moottorilla olisi mielessä. Mitä ajatuksia se herättää?


Lisäksi tulee hissitolppa koska muuten en saa sellaista asentoa missä ranteita ei ala särkemään vartin ajelun jälkeen
Nyt on erittäin huono aika ostaa pyörää, varsinkin jos haluaa ehtiä ajamaan tänä kesänä. Kaikki on loppu ja toimitusaika menee aikaisintaan syksyyn. Pakko valita niistä mitä varastossa on jäljellä.
Miten hissitolppa vaikuttaa ajoasentoon? Ei pitäisi mitenkää kyllä vaikuttaa. Hissitolppahan on normaalisti ajaessa ylhäällä aivana samalla lailla kuin kiinteä tolppakin. Jyrkkiin alamäkiin/teknisiin seisaaltaan ajettaviin paikkoihin sen voi laskea.

Ranneongelmiin hakisin ratkaisua erilaisilla nousuillla ja taivutuksilla olevista ohjaustangoista.
 
Miten hissitolppa vaikuttaa ajoasentoon? Ei pitäisi mitenkää kyllä vaikuttaa. Hissitolppahan on normaalisti ajaessa ylhäällä aivana samalla lailla kuin kiinteä tolppakin. Jyrkkiin alamäkiin/teknisiin seisaaltaan ajettaviin paikkoihin sen voi laskea.

Ranneongelmiin hakisin ratkaisua erilaisilla nousuillla ja taivutuksilla olevista ohjaustangoista.
Vaikuttaahan se niin, mitä korkeammalla satula on, sitä enemmän nojailet käsiin ja vähemmän takapuoleen. Hissitolppaa on helppo säätää lennossa että voi välillä laittaa sen alas ja kruisailla letkeämmin pystymmässä istuma-asennossa, niin että ohjailee sormenpäillä ja kovemmassa maastossa satula ylemmäs ja parempi ote.
 
Vaikuttaahan se niin, mitä korkeammalla satula on, sitä enemmän nojailet käsiin ja vähemmän takapuoleen. Hissitolppaa on helppo säätää lennossa että voi välillä laittaa sen alas ja kruisailla letkeämmin pystymmässä istuma-asennossa, niin että ohjailee sormenpäillä ja kovemmassa maastossa satula ylemmäs ja parempi ote.
Enpä kyllä ole ikinä kuullut, että joku oikeasti ajaisi hissitolppa alhaalla "letkeämmässäa asennossa". Ajoasento satulassa liian alhaalla istuen menee ihan "persiilleen". Vaan ei kai siinä mitään, jos tykkää.
Satulahan laitetaan alas, pois tieltä, jotta seisaaltaan ajaessa olisi enemmän tilaa. Ei siinä ole tarkoitus istua ala-assennossa (tai missään välisasennossakaan)
 
Enpä kyllä ole ikinä kuullut, että joku oikeasti ajaisi hissitolppa alhaalla "letkeämmässäa asennossa". Ajoasento satulassa liian alhaalla istuen menee ihan "persiilleen". Vaan ei kai siinä mitään, jos tykkää.
Satulahan laitetaan alas, pois tieltä, jotta seisaaltaan ajaessa olisi enemmän tilaa. Ei siinä ole tarkoitus istua ala-assennossa (tai missään välisasennossakaan)
Ymmärrän kyllä hissitolpan käyttötarkoituksen kun ajetaan maastossa ja poljetaan seisaaltaan. Ei se tosiaan ole mikään ergonomisin asento jos istuu liian matalalla, polvet on liian koukussa mutta eipä se haittaa kunhan pyörittelee polkimia ja antaa avustuksen hoitaa loput. Välillä voi nostaa satulan ylös ja vaihdella asentoa jos paikat alkavat jumittua. Jopo olisi muuten asennon suhteen lähes optimaalinen mutta joku saisi makeat naurut kun sillä lähtisi poluille :rofl:
 
No niin Fantic xmf 1.7 ja takana nyt 1000km.

Ajattelin kirjoitella havainnot ja kysyä paria juttua.

Pyörä on toiminut tähän asti paremmin kuin edes uskalsin kuvitella. Ei mitään häiriöitä ja alun perus kiristelyjen jälkeen kaikki osat pysyneet kiinni. Brosen kone ja Darforin akku, ei valittamista, toistaiseksi kunto 100%.

Pyörä ollut kevyellä käytöllä joten sekin varmaan selittää sitä että ei ongelmia mutta kuitenkin uskallan suositella.

Muutama päivitys kannattaa tehdä, jos ajat tiellä, vaihda eturatas isompaan, itse laitoin 38:n ja parantaa ketjulinjaa, samalla vaihdoin gx ketjun joka nyt ajettu +700km ja edelleen mittarin mukaan ok.

Kysymyksistä onko kellään tietoa suojaako joku järjestelmä akkua kuumalla? Nyt huomannut että heti laturista ottamisen jälkeen saattaa käynnistyä mutta sammuu, hetken odotus ja kaikki toimii ok. Tämä siis vain laturista ottamisen jälkeen ja nyt todella kuumalla.

Syksyllä kun raahaan pyörän säilytykseen sisälle ja teen ison huollon niin päivitänkö vaihteet Sramin X01 vai Shimano xt/xtr? Siis vaihtaja/liipaisin. Pakan ajattelin vaihtaa uuteen 11-50, maksaa kuitenkin vain 90€.

Tätä olen pähkäillyt koska tiedän että 2000-2500km on syksyllä mittarissa ja jos ensi kesän meinaa selvitä vaatii kulutusosat kunnon huoltoa.

Miten sitten vaimentimet? Vienkö huoltoon, jätän huoltamatta vai opettelenko itse? Rockshox kyseessä ja ei ole kokemusta näiden rassaamisesta mutta aikoinaan Motocross vehkeisiin olen keulaa huoltanut ja moottorinkin purkanut joten jako..... Lenkki..... Räikkäavain pysyy kädessä.

Sellaistakin olen kuullut että miksi kevyessä käytössä olleita vaimentimia avata vuosittain ja maksaa siitä 300-400€ kun tilalle voi saada perseelleen huolletut rikkinäiset.

Ehkä paras jos opettelisi itse...... Tietää ketä syyttää :btooth:

Nyt polkemaan..... Tiedä sitten mitä :whistling:
 
Miten sitten vaimentimet? Vienkö huoltoon, jätän huoltamatta vai opettelenko itse? Rockshox kyseessä ja ei ole kokemusta näiden rassaamisesta mutta aikoinaan Motocross vehkeisiin olen keulaa huoltanut ja moottorinkin purkanut joten jako..... Lenkki..... Räikkäavain pysyy kädessä.

Sellaistakin olen kuullut että miksi kevyessä käytössä olleita vaimentimia avata vuosittain ja maksaa siitä 300-400€ kun tilalle voi saada perseelleen huolletut rikkinäiset.
Roskcshoxilla on kyllä hyvät ohjeet kotisivuilla huolloille. Keulan alajalkojen huolto on hyvin yksinkertainen, eikä vaadi mitään speciaali työkaluja. Takaiskarin ilmakannunhuolto taitaa mennä myös perustyökaluilla. Vaimentimia kun pitää huoltoo niin voi jo vaatia jotain erikoisempaa työkalua, esim. kiinnipitotyökalut ruuvipenkkiin vaimentimen varrelle. Alajalkojen huoltoa suosittelisin jo nyt, helppo tehdä ja vaikuttaa toimintaan melko paljon. Ehkä veimentimia miettiä sitten syksyllä.
 
Kesän lopussa olisi itsellänikin mahdollisuus työsuhdepyörään ja alkanut tuollainen sähköavusteinen täpäri kiinnostamaan. Onko kokemuksia varsinkin HAIBIKE:ssä olevista Yamaha PW-ST -moottoreista? Tuntuu että aina puhutaan Bosch, Brose tai EP8, mutta ei ollenkaan Yamahasta.

Budjetti olisi 4000€ paikkeilla ja vaihtoehtoina olisi Cube Stereo Hybrid 120/140/160 tai Canyon Neuron:ON 6 tai jokin budjettiin sopiva HAIBIKE kuten esim. FULLSEVEN 4. Onko jotain syytä miksi jotain näistä pitäisi välttää? Pyöriä tuskin pääsee testaamaan tässä maailmantilanteessa, kun kaikkialta loppu ja mahdollisesti tilaus ulkomailta.
Kyseessä olisi itselle ensimmäinen sähköpyörä ja tarkoitus olisi kulkea vaikeammassakin maastossa, joten täysjousitettu täten itselle perusteltu.
 
Kesän lopussa olisi itsellänikin mahdollisuus työsuhdepyörään ja alkanut tuollainen sähköavusteinen täpäri kiinnostamaan. Onko kokemuksia varsinkin HAIBIKE:ssä olevista Yamaha PW-ST -moottoreista? Tuntuu että aina puhutaan Bosch, Brose tai EP8, mutta ei ollenkaan Yamahasta.

Budjetti olisi 4000€ paikkeilla ja vaihtoehtoina olisi Cube Stereo Hybrid 120/140/160 tai Canyon Neuron:ON 6 tai jokin budjettiin sopiva HAIBIKE kuten esim. FULLSEVEN 4. Onko jotain syytä miksi jotain näistä pitäisi välttää? Pyöriä tuskin pääsee testaamaan tässä maailmantilanteessa, kun kaikkialta loppu ja mahdollisesti tilaus ulkomailta.
Kyseessä olisi itselle ensimmäinen sähköpyörä ja tarkoitus olisi kulkea vaikeammassakin maastossa, joten täysjousitettu täten itselle perusteltu.
Ajotuntumaltaan laittaisin shimanon kanssa samaan luokkaan, mutta heikommin avustavaksi. Parempia on sitten järjestyksessä seuraavana bosch ja brose (paras). Luokitus omalla fiiliksellä ja poljinavustuksen luonnollisuuden/voiman mukaan

Edit. Haibiken halvimmat on surkeilla jousituksilla, joten suosittelen hieman kalliimpia (itse menin 4,5k cubeen). Tietty jonkun mielestä ei alle 10k saa hyvää, mutta tuo riittää jo itselleni
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 020
Viestejä
5 059 750
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom