Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.

Olen kokeillut muutamaakin eri avustettua sähköpyörää ja jyrkässä ylämäessä kun polkee, niin aina kun poljin on ala-asennossa, niin tulee pieni katkos polkemiseen. En usko, että kukaan pystyy täysin saumattomasti polkemaan jyrkkiä ylämäkiä tasaisella nopeudella. Tällöin avustus katkeaa ja polkeminen muuttuu yhtäkkiä todella raskaaksi. Ehkä avustus kytkeytyy taas päälle, mikäli onnistuu tasapainon säilyttämään. Joku 0,1-0,2 sekunnin viive avustuksen katkeamiseen auttaisi.

On se kumma, että ilman takavaloa on yli sata vuotta pystynyt polkupyörillä ajamaan ja tuskin monikaan pyöräilijä on aiheuttanut muille vaaraa sen puuttumisen vuoksi. Jos haluat pistää takavalon pyörään, senkun pistät, mutta se, että lailla semmoinen pakotetaan, on aivan älytöntä.
:facepalm: :facepalm: :facepalm:... Ja juu. Pykälät ovat kyllä hallussa, samoin kuten pyrin pitämään järkeni polkiessa sekä rekisteröidyillä laiteilla ajaessa.

Njoo.... Kokeiles kuule ajaa oikealla sähköpyörällä eikä jollain kiinan pilipalilla ja mielellään ehkä opettele käyttämään sitä tai polkemaan pyörällä. Avustus EI katkea mäissä ellet ylitä 25kmh, avustus EI katkea jos poljin on ala-asennossa. Tämä todettu niin Verkkiksen verrattain halvalla sähkiksellä, Bilteman sähkiksellä kuin usealla isomman hintalapun omaavalla pyörällä.

Takavalo ei ole pelkästään sinua varten... Vingutaan kun autoilija ajaa eteen yms yms. On se kiva kun täysin valoton pyörä tulee ja suhaa täysillä eteen. Tämä aiheuttaa vaaraa sinulle sekä seuraamuksia toiselle osapuolelle JOS/KUN se kolari tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Takavalo ei ole pelkästään sinua varten... Vingutaan kun autoilija ajaa eteen yms yms. On se kiva kun täysin valoton pyörä tulee ja suhaa täysillä eteen. Tämä aiheuttaa vaaraa sinulle sekä seuraamuksia toiselle osapuolelle JOS/KUN se kolari tulee.

Miten se pyörä olisi valoton, jos siinä ei ole takavaloa? Etuvalot on keksitty, jotka ovat erittäin hyödyllisiä. Miten se takavalo myöskään auttaa estämään autoilijaa ajamasta pyöräilijän eteen? Heijastimet on myös keksitty, mutta ilmeisestikään autojen ei tarvitse sitten käyttää pimeällä ajovaloja.
 
Miten se pyörä olisi valoton, jos siinä ei ole takavaloa? Etuvalot on keksitty, jotka ovat erittäin hyödyllisiä. Miten se takavalo myöskään auttaa estämään autoilijaa ajamasta pyöräilijän eteen? Heijastimet on myös keksitty, mutta ilmeisestikään autojen ei tarvitse sitten käyttää pimeällä ajovaloja.
Etuvalo on lähtökohtaiseti oikein suunnattuna eteenpäin osoitava valaisin ja liian usein käytännössä autojen parkkien vastine eli ei paljoa taakse näy. Heijasti=passiivinen valoa heijastava muovinen pala, valo=aktiivinen valon lähde. Kumpi näkyy kauemmas? Bonuksena noissa on esim asioita kuten jarruvalo. Itsellä on halpis usb ladattava takavalo jossa on bonuksena jarruvalo takan tuleville (toimii niin että himmatessa ei pala koska ei tule tarpeeksi hidastusta ja kun jarrutat valo syttyy koska sisällä heiluri/G-anturi tms tms). Kumpaa mielummin käytän... Heijastinta vai 10e takavaloa joka sisältää heijastimen, valon sekä jarruvalon. Toimiakseen heijastin vaatii että on valonlähde joka heijastuu siitä takaisin eri suuntiin, valaisin taas tuottaa itsessän tuon valon eikä tarvitse muita valonlähteitä. Luonnollisesti valo näkyy huomattavasti pidemmälle. Ei tarvitse paljon miettiä kun alkaa laskemaan kuinka monesti takaa tullut auto on meinannut kääntyä vuosien saatossa eteen kääntyessään. Lisänä tosiaan tuo jarruvalo joka itsessään on erittäin pieneltä tuntuva mutta hyvä ominaisuus joka on etenkin kaverin tai useamman kanssa iltamyöhään ajaessa mahtava kun ei tarvitse arvailla himmaileeko toinen vai jarruttaako se aktiivisesti. Tekniikka kehittyy... Ennen kypärä oli HV nössöjen juttu, etujarrut saati V-jarrut olivat kuumin juttu ikinä ja nyt ollaan tilanteessa että hyvin monessa uudessa markettifillarissa on levyjarrut ja kovemmissa ne monimäntäiset jäähdytetyt levyt. Itsellä nelimäntäiset isolevyiset jäähdytysiivekkeillä olevat jarrut ja levyt edessä ja takana ne maastopyörän "perus" hydrauliset jarrut päivitetyillä levyillä. Kummat ottaisit, V-jarrut vai hydrauliset levyt? Juu kyllä sitä on ennenkin pärjätty on asia mikä tulee esiin minkä tahansa tekniikan kanssa mutta jos tuolla mentaliteetilla mentäisiin niin esim autot olisivat yhä peltikoppeja joissa ei mitään avustuksia, talvella ei talvirenkaita jne ja kaikki olisi hyvin koska "on sitä ennekin pärjätty".
 
Toinen on se että 1000w sähköpotkulauta ei tarvitse liikennevakuutusta, pyörä vaatii :facepalm:

Toi on on kyllä sen luokan aivopieru EU-lainsäätäjiltä, että oksat pois. Menivät sitten tekemään polkupyörästä oman ajoneuvoluokan ja täten tarvitsee liikennevakuuttaa. Samalla janipetteri vetää 1000W laudalla yhdellä jalalla seisten vieressä vastaavan tehoisella laudalla ilman vakuutuksia. Speed Pedeleceiltä tuo nyt on ymmärrettävää 45km/h nopeuden vuoksi.
 
Olisko hyviä ehdotuksia renkaista eFat pyörään? Nyt käytössä JumboJim 4.8 x 26. Pitäs saada enemmän pitoa talven lumisille poluille, joten voisi ostaa nyt jo vararenkaiks ja vaihtaa sitten talvee vasten alle. Surly bud ja lou ollut kiikarissa, mutta saatavuutta ei ole molempien osalta. Ei tarvii olla nastat.
 
Olisko hyviä ehdotuksia renkaista eFat pyörään? Nyt käytössä JumboJim 4.8 x 26. Pitäs saada enemmän pitoa talven lumisille poluille, joten voisi ostaa nyt jo vararenkaiks ja vaihtaa sitten talvee vasten alle. Surly bud ja lou ollut kiikarissa, mutta saatavuutta ei ole molempien osalta. Ei tarvii olla nastat.
Entä jos ostaisit nyt Loun kun on saatavilla ja Budin sitten kesän mittaan, kun tulee saataville? Ja jos ei tulekkaan saataville Budia, niin sitten ostaa eteen jonkun toisen renkaan.
 
Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.

"Vapaampia" ei kyllä pidä paikkaansa. Sähköpyörät rinnastetaan esim. pyöräreiteillä moottorikäyttöisiin välineisiin ja siellä niillä ei saa ajaa ellei niitä erikseen ole sallittu. Mielestäni tämä koskee monia alueita myös mihin on muodostunut retkeilijöiden toimesta polkuja. Ja vähintäänkin jatkuvaa vittuilua jos semmoiselle eksyt sähköpyörällä. Kyllä Suomessa sähköpyöräilyä luonnossa ja pyöräreiteillä siedetään paljon paremmin. Korkeintaan junnut vinoilee että eikö omissa jaloissa riitä jerkku :D

edit: typot
 
Suomessakin kuulee mutinaa vaikka ihan laillisella L1e-a -luokan pelillä ajelee jokamiehen oikeudella. Enemmän toki näiden ”ainoiden oikeiden” sähköfillarimetsäomistajien suusta. Meni totaalisesti pata jumiin toisella foorumilla tästä keskuteltaessa kun niputettuin väkisin johonkin 5000W sähkömopoon.
 
On tiukassa löytää sähköpyörä, kaikkialla varastot tyhjänä. Havaintoja shimanon ep8 moottorilla varustetuista trekkinpyöristä mieluiten M(/L) runkokoossa.
 
On tiukassa löytää sähköpyörä, kaikkialla varastot tyhjänä. Havaintoja shimanon ep8 moottorilla varustetuista trekkinpyöristä mieluiten M(/L) runkokoossa.
Sen lisäksi että itse pyörät ovat vähissä, myös osien saatavuus on paikoitellen heikko.

Yritin tuossa juuri eilen metsästää uusia rattaita+ketjuja (Shimanon 9-speed rataspakka (12-36), Boschin 15-piikkinen eturatas + "spidertool" ja KMC:n E9 ketjut), mutta eipä löytynyt Suomesta firmaa josta olisi saanut kaikki yksillä postikuluilla. Kovin monia postikuluja ei kuitenkaan viitsi maksaa. Saksasta saakka bike-discount.de:stä piti sitten tilata ja toimituksessa menee varmaan taas oma aikansa. Positiivisena puolena hinta oli monta kymppiä halvempi kuin Suomessa. Ketjujen osalta piti tosin tinkiä ruostesuojauksesta, kun ei ollut KMC:n E9-ketjuista tarjolla ETP-versiota. Samalla piti tosiaan tilata tuo "spidertool", että saa eturattaan vaihdettua.

Hulppeat 6000km kestivät nykyiset osat ennen kuin pari pienintä ratasta alkoi hyppimään yli rasituksessa. Vaihteiden vaihto on ollut hieman takkuista jo aiemmin, mutta olen sinnitellyt silti tähän saakka, kun ei ole ollut työkalua kaapissa eturattaan vaihtamiseksi. Nyt ei enää pysty.

Edellinen rataspakka oli malliltaan CS-HG800-9, eli onkohan tuo nyt sitten peräti Ultegra-sarjaa? Vastaavaa ei nyt kuitenkaan tähän hätään löytynyt, joten piti ottaa tilalle pykälää vaatimattomampi CS-HG400-9, joka tuskin tulee kestämään lähellekään yhtä hyvin kuin edellinen.
 
Nyt saatu KMC e8 ketjut alle.. mutta tuntuu hyppivän rattailta täydellä vedolla. Ilmeisesti jo takarattaat vaihtokunnossa, kilometrejä 1100km. Onkos tuohon jotain parempaa tarjolla vakio halpis shimanon sijaan?
 
Nyt saatu KMC e8 ketjut alle.. mutta tuntuu hyppivän rattailta täydellä vedolla. Ilmeisesti jo takarattaat vaihtokunnossa, kilometrejä 1100km. Onkos tuohon jotain parempaa tarjolla vakio halpis shimanon sijaan?
Onko sulla oikeasti 8-vaihteinen pakka takana? Tuo ketju on tarkoitettu sellaiselle ja ne ovat tietääkseni aika harvinaisia sähköfillareissa. Ketju itsessään on kyllä ihan hyvä.
 
Onko sulla oikeasti 8-vaihteinen pakka takana? Tuo ketju on tarkoitettu sellaiselle ja ne ovat tietääkseni aika harvinaisia sähköfillareissa. Ketju itsessään on kyllä ihan hyvä.

Juu piti vielä oikein laskea, ja kuva todisteeksi :-)

Helkaman "marketti" pyörä kyseessä. Mutta voiko tosiaan pakka mennä noin huonoksi äkkiä, mielestäni ei näyttänyt ainakaan kauhean kuluneelta. Vaihtaja on mielestäni hyvin linjassa, tosin alempi ratas vähän sisempänä, tullut jotain osumaa jossain kohtaa.
 

Liitteet

  • IMG_2128.JPG
    IMG_2128.JPG
    129,4 KB · Luettu: 171
Juu piti vielä oikein laskea, ja kuva todisteeksi :)

Helkaman "marketti" pyörä kyseessä. Mutta voiko tosiaan pakka mennä noin huonoksi äkkiä, mielestäni ei näyttänyt ainakaan kauhean kuluneelta. Vaihtaja on mielestäni hyvin linjassa, tosin alempi ratas vähän sisempänä, tullut jotain osumaa jossain kohtaa.
Ei tuo takapakka nyt tosiaan ihan hirveältä näytä tuossa kuvassa, mutta luonnossa varmaan näkee paremmin. Pienin ratas taitaa olla kulunein, kuten yleensäkin. Halvemman pään osilla voi tosiaan olla kaikenlaista ongelmaa, eikä säätämälläkään saa välttämättä kaikkea ihan kohdalleen.

Jos olet vaihtanut uuden ketjun vanhoille rattaille, niin saattaa olla että ongelma korjaantuu ketjun venyessä vähitellen vastaamaan rattaita. Tai sitten ei. :D

Rattaat kestävät yleensä 1-3 ketjusarjaa. Minä olen yleensä sitkistellyt siihen vaiheeseen saakka, että on ollut järkevää vaihtaa aina kaikki kerralla.

Tuosta mallia miten rattaat kuluvat:

1653479715412.png
 
Toinen vaihtoehto ketjun hyppimisellä vaihdon jälkeen on tehdasrasvat tai muuten vaan ketjun liikkuvuus.

Tehdasrasvat tuppaavat olemaan aikamoista tököttiä ja keräävät helposti likaa, joka johtaa siihen että joku nivel ei taivu luonnollisesti rattaan ympärille ja tämä johtaa hyppäämiseen. Sama tapahtuu myös silloin kun ketju on katkaisun yhteydessä liitetty liian kireälle.

Eli tehdasrasvat pois ja kunnon ketjuäljy tilalle ja linkkien läpikäynti.

Rattaan kuluminen aihettaa ongelman tietysti vaan sillä rattaalla ja ketjun jäykkyys kaikilla/osalla rattaista.
 
Toinen vaihtoehto ketjun hyppimisellä vaihdon jälkeen on tehdasrasvat tai muuten vaan ketjun liikkuvuus.

Tehdasrasvat tuppaavat olemaan aikamoista tököttiä ja keräävät helposti likaa, joka johtaa siihen että joku nivel ei taivu luonnollisesti rattaan ympärille ja tämä johtaa hyppäämiseen. Sama tapahtuu myös silloin kun ketju on katkaisun yhteydessä liitetty liian kireälle.

Eli tehdasrasvat pois ja kunnon ketjuäljy tilalle ja linkkien läpikäynti.

Rattaan kuluminen aihettaa ongelman tietysti vaan sillä rattaalla ja ketjun jäykkyys kaikilla/osalla rattaista.
Oletko ihan varma että ketjut hyppii? Voisiko olla vapaaratas?

Ei tainnut tuossa ketjussa mitään rasvaa edes olla, hyvä niin. Laitoin ihan moottoriöljykäsittelyn (kokeillaan tän ketjun kanssa nyt sitä pelkästään, tuntui että noi tahraamattomat haihtuivat ihan itsestään pois).

Vapaaratas se voisi tietysti olla, mutta nyt ei 1-2 vaihteilla ainakaan tee sitä, silloinhan olisi kaikkein suurin momentti.

Oireilee käytännössä 6-7, suurimmalla kasilla ei mun mielestä ollenkaan (tosin mulla varmaan 6-7 rasitetuimmat). Vaikka mitenkään silminnähtävästi kulumaa ei ole, niin näyttää että ketjun ollessa rattaalla ensimmäinen piikki ottaa ketjuun kiinni ja muutaman lenkin päässä on 0.5mm väli - ihan kuin olisi ketju liian pitkä, mutta saattaahan rataskin olla kulunut epäsymmetrisesti kuopalle.

No uus ratassarja maksaa n. puolet mitä ketjut, niin kokeillaan sillä.
 
Ensimmäinen sähköavusteinen pyörä hankittu firman työsuhdepyöräedun kautta. Lopulta Canyonin Precede:ON 6 valikoitu pyöräksi kun ensimmäinen vaihtoehto ehti loppua. Vaatimuksina oli tukevat kiinteät lokarit ja järkevät osat joko trekking tai kaupunkipyörän rungossa.

Muutaman päivän polkemisen perusteella tällainen kevyt muutenkin pyöräilyä harrastava polkija ei tarvitse "Tour" avustusta isompaa apua. Keskinopeus pysyy hyvin 25 km/h paremmalla puolella kun tasaisella menee luomuna se yli 25 km/h ilman vastatuulta. Kätevä liikkumisväline kaupungissa näin kesäaikaan ja pitää vielä hankkia ainakin yksi suoraan tarakkaan kiinnittyvä (Ortlieb) sivulaukku tavarankuljetusta varten.
 
Täällä kun on jonkin verran ollut puhetta ketjujen venymisestä ja rataspakkojen kulumisesta niin onko monella kokemusta hihnavetoisista pyöristä? Mulle tuli tuossa jokin aika sitten Canyon Precede:ON 7 sähköpyörä ja siinä on Gates CDX hiilikuituhihnaveto. Pitäisi olla lähes huoltovapaa. Ei tarvi öljytä, hihna ei veny, rataspakat ei kulu ja hihnan käyttöikä aivan toista luokkaa kun ketjuilla ollen jotain 30tkm eli todennäköisesti pyörä menee vaihtoon ennen hihnan vaihtoa. Lisäksi käytössä ei kuulu ketjujen ääniä eli käytännössä tämä on lähes äänetön. Gatesista kuuluu polkiessa silloin tällöin pientä narinaa, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Pyörä on tarkoitettu kaupunkiajoon, sorateille yms. joten maastoajossa hihnavedosta ei ole omia kokemuksia ja ehkä sinne sitä ei ole tarkoitettukaan. Hihnavedosta löytyy semmoinen erikoisuus, että pitää käyttää napavaihteita. Hihna ei kestä sivuttaista vääntöä eli etu- ja takarattaan eri sijaintia sivusuunnassa. Tässä pyörässä on Enviolon portaattomat vaihteet ja tähän suhtauduin aluksi vähän epäillen, mutta on kuitenkin ollut aivan täydellinen. Ei mitään valittamista.

Käytöstä vielä sellainen kokemus, että polkiessa ei tunnu lainkaan raskaalta mitä jotkut jossain väittää. En huomaa eroa ketjuvetoiseen. Tuntuu aivan loistavalta ja en näe mitään syytä miksi tulevissa pyörissä palaisin ketjuvetoisiin. Onko muilla kokemuksia hihnavedosta?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kokemusta, mutta himoittu on täälläkin. Miltä tuo Enviolon portaaton vaikuttaa?
 
Työantaja alkaa tarjoamaan työsuhdepyöräetua ja oma työmatkani pitenee muuton yhteydessä kesällä, jonka takia ajattelin hommata sähköpyörän. Työsuhdepyörän voi tilata vissiin ainoastaan eloectrobikesta, jossa näyttäisi olevan melko suppeahko valikoima sähköpyöristä tarjolla:

Osaako joku sanoa, että onko nämä tarjolla olevat Husqvarnan ja R Raymonin pyörät hyviä? Pyörä tulisi työmatka-ajoon mutta tarkoitus olisi myös maastossa ajaa kun uuden asunnon lähellä pitäisi olla hyviä pyöräilyreittejä.
 
Ei ole kokemusta, mutta himoittu on täälläkin. Miltä tuo Enviolon portaaton vaikuttaa?

Sanotaanko näin että ei mitään huonoa sanottavaa. Vaatii aluksi vähän totuttelua niin kuin uudet jutut aina, mutta on tämä kyllä osoittautunut hyväksi. Tuskin oon koskaan käyttänyt parempia vaihteita, en osaa tarkemmin sanoa. Tämä pyörä on alumiinirungolla. Jos ottaa hiilikuiturungolla eli pyörämallin CF9 niin siinä onkin sitten Enviolon automaattivaihteisto. En nähnyt tarpeellisena kun taitaa maksaa 1400 euroa enemmän.
 
Työantaja alkaa tarjoamaan työsuhdepyöräetua ja oma työmatkani pitenee muuton yhteydessä kesällä, jonka takia ajattelin hommata sähköpyörän. Työsuhdepyörän voi tilata vissiin ainoastaan eloectrobikesta, jossa näyttäisi olevan melko suppeahko valikoima sähköpyöristä tarjolla:

Osaako joku sanoa, että onko nämä tarjolla olevat Husqvarnan ja R Raymonin pyörät hyviä? Pyörä tulisi työmatka-ajoon mutta tarkoitus olisi myös maastossa ajaa kun uuden asunnon lähellä pitäisi olla hyviä pyöräilyreittejä.
Merkkeinä pyörät on ainakin hyviä.

Perustin työsuhdepyöedusta oman topiikin, jos siitä haluaa kanssa keskustella

Kyseiset pyörät tuolla näyttää kyllä ylihintaisilta ja vanhentuvalta tekniikalta. Tietty aina ei tarvitse olla uusinta uutta, mutta sitten sen olisi syytä näkyä hinnassa. Myöskään maastoon noilla ei kyllä kannata mennä, ellei sitten aja ihan vain siistejä polkuja
 
Ensimmäinen sähköavusteinen pyörä hankittu firman työsuhdepyöräedun kautta. Lopulta Canyonin Precede:ON 6 valikoitu pyöräksi kun ensimmäinen vaihtoehto ehti loppua. Vaatimuksina oli tukevat kiinteät lokarit ja järkevät osat joko trekking tai kaupunkipyörän rungossa.

Muutaman päivän polkemisen perusteella tällainen kevyt muutenkin pyöräilyä harrastava polkija ei tarvitse "Tour" avustusta isompaa apua. Keskinopeus pysyy hyvin 25 km/h paremmalla puolella kun tasaisella menee luomuna se yli 25 km/h ilman vastatuulta. Kätevä liikkumisväline kaupungissa näin kesäaikaan ja pitää vielä hankkia ainakin yksi suoraan tarakkaan kiinnittyvä (Ortlieb) sivulaukku tavarankuljetusta varten.

Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.
 
Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.
Juuri tämä kokemus itselläkin on tuosta. Ajatus on hyvä, toteutus nykyisellään taas se, että välistävetäjäfirmat imee edun rahahyödyt omaan taskuunsa. Siksi perustin tuon erillisen ketjun, että täällä pysyisi keskustelu tuossa tavarassa ja toisessa sitten sitä maksupuolta :)
 

Tuollainen linkin takaa löytyvä pyörä tuli laitettua tilaukseen ja pitäisi näillä näkymin saapua jo ensiviikolla.

Onko täällä kellään kokemuksia tuosta Enviolon vaihteistosta kylmällä kelillä (-30)? Valmistaja itse lupaa toiminnan -20 asti. Talvella on nykyään tullut työmatkat hoidettua ihan perus läskipyörällä myös -30 kelillä joten aloinpa vain pohtimaan miten tuo vaihteisto lie toimii tuollaisilla keleillä. Niin ja ylipäänsä, onko sähköpyörissä yleensä mitään rajoituksia koville pakkasille?
 
Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.

Meillä tuo pyöräetu otetaan tietyn palveluntarjoajan kautta ja heiltä voi tilata käytännössä melkein minkä tahansa pyörän vaikka ulkomailta. Meillä työsuhdepyöräetu laskee bruttopalkkaa vain 50€/kk eli käytännössä omalla palkalla nettopalkka laskee sen noin 25 €/kk. Loput kustantaa työnantaja. Maksimi pyörän hinta on 4800 € ja tällöin sopimuksesta tulee viiden vuoden mittainen. Oma taisi jäädä alle kolmen vuoden.

Suurin ongelma oli palveluntarjoajan hidas toiminta tilauksen tekemisen kanssa ja siksi toinen pyörä ehtikin loppua ennen lopullista heidän tekemää tilausta.
 
Nyt tuli hommattua itsekin e-pyörä. Oletteko asennelleet näihin mitään trackereitä varkauden varalta?
Halvin vaihtoehto lienee airtag, joskin heikoiten toimiva.
Bikefinderiä myyjäliike ehdotti. siinä ärsytti tuo laitteen erillinen lataus, josta on huolehdittava.
BikeTrax olisi pyörän sähköjärjestelmään asennetta trackeri (+oma backup akku) joka olisi käytössä vaivattomin.

erikoista että mikään valmistajan sähköjärjestelmä ei vielä oletuksena tätä sisällä, vaikka gps+cellu moduulin lisääminen systeemiin olisi melko triviaali homma.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli hommattua itsekin e-pyörä. Oletteko asennelleet näihin mitään trackereitä varkauden varalta?
Halvin vaihtoehto lienee airtag, joskin heikoiten toimiva.
Bikefinderiä myyjäliike ehdotti. siinä ärsytti tuo laitteen erillinen lataus, josta on huolehdittava.
BikeTrax olisi pyörän sähköjärjestelmään asennetta trackeri (+oma backup akku) joka olisi käytössä vaivattomin.

erikoista että mikään moottorijärjestelmä ei vielä oletuksena tätä sisällä, vaikka gps+cellu moduulin lisääminen systeemiin olisi melko triviaali homma.

Kannattaa ainakin ensimmäisenä ostaa laadukas U-lukko tai hyvin tukeva ketjulukko sekä varmistaa kotivakuutuksen korvaavan täysin myös kalliin sähköpyörän varkauden, jollei pyörä ole leasingin kautta vakuutettu. Esimerkiksi Kryptoniten New York sarjan lukoista voi valita haluamansa.
 
Kannattaa ainakin ensimmäisenä ostaa laadukas U-lukko tai hyvin tukeva ketjulukko sekä varmistaa kotivakuutuksen korvaavan täysin myös kalliin sähköpyörän varkauden, jollei pyörä ole leasingin kautta vakuutettu. Esimerkiksi Kryptoniten New York sarjan lukoista voi valita haluamansa.
Mikään vakuutus ei korvaa "täysin", eli käytännössä niissä on aina jonkinlainen omavastuu ja mahdollisesti myös ikävähennys.

Noiden trackereiden hyöty taitaa olla aika vaatimaton, kun ammattilaisten pöllimät fillarit viedään ripeästi pois maasta ja/tai puretaan osiksi. Lisäksi niissä on aikamoinen huolehtiminen, että toimivat tarvittaessa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kunnon lukolla vaan kiinni aina johonkin kiinteään ja siinäpä se.
 
Itsekin mietin trackeria mutta hankin toistaiseksi pelkän uikuttimen. Senkin osaltahan jo todettiin että sitä ei kauaa irti repäise ja vaimenna mutta jospa se nyt ainakin sen verran auttaisi että satunnainen voro jättää rauhaan.

Ammattilaisiahan ei pidättele yhtään mikään, täytyy vaan toivoa ettei tuollainen perus-Canyon kiinnosta niitä.
 
Itsekin mietin trackeria mutta hankin toistaiseksi pelkän uikuttimen. Senkin osaltahan jo todettiin että sitä ei kauaa irti repäise ja vaimenna mutta jospa se nyt ainakin sen verran auttaisi että satunnainen voro jättää rauhaan.

Ammattilaisiahan ei pidättele yhtään mikään, täytyy vaan toivoa ettei tuollainen perus-Canyon kiinnosta niitä.
No siis jos päästäisiin tilanteeseen mikä esim briteissä on... Auto pöllitään ja parkkeerataan pariksi päiväksi tarkistaaksen onko GPS seurantaa ja jos kyllä niin miten reagoida. Tuo antaa omistajalle jo päivän tai kaksi aikaa reagoida. Itsellä auto jossa on integroitu GPS seuranta mutta aiemmissa pidin avaimissa taas GPS tägiä mutta huolloissa yms pistin yhden autoon niin ainakin tiesin jos autolla ajettiin "rallia" ja pystyin sanomaan huollon työnjohdolle että tulen tietämään mitä auto on tehnyt joten turha perseillä TAI. Tekisi kovasti mieli lisätä legit tracker fillariin etenkin kun "vanhempi" pyörä jossa päivityksiä jotta pärjää uudemmille mutta en ole vielä nähnyt täysin tarpeelliseksi koska sähköpyörä ilman akkua ja näyttöä on varsin kallis jopa varkaalle.,
 
Tänne tuli Trek Powerfly 4 ja se lähti jonku matkaan. Nyt uusi samanlainen tulossa ja ajattelin tällaisen lukon laittaa: Kryptonite New York Fahgettaboudit mini U-Lukko | Motonet Oy

Ja mahdollisesti bonuksena joku kunnon munalukko, että ei ainakaan ajaen tarvisi lähteä menemään. Eli esim renkaan ympärille. Ajatuksia? Riippulukko Abloy Sento PL350 50 mm | STARKin verkkokauppa

Ja joo, työsuhde-etu. Olis kiva nähdä mikä on kaikenkaikkiaan kustannukset, mut näillä mennään eikä kaduta. Kiva vehe. Otin vielä satasella huoltoa siihen kun jäi löysää neljän tonnin budjettikattoon. :D
 
Tänne tuli Trek Powerfly 4 ja se lähti jonku matkaan. Nyt uusi samanlainen tulossa ja ajattelin tällaisen lukon laittaa: Kryptonite New York Fahgettaboudit mini U-Lukko | Motonet Oy

Ja mahdollisesti bonuksena joku kunnon munalukko, että ei ainakaan ajaen tarvisi lähteä menemään. Eli esim renkaan ympärille. Ajatuksia? Riippulukko Abloy Sento PL350 50 mm | STARKin verkkokauppa

Ja joo, työsuhde-etu. Olis kiva nähdä mikä on kaikenkaikkiaan kustannukset, mut näillä mennään eikä kaduta. Kiva vehe. Otin vielä satasella huoltoa siihen kun jäi löysää neljän tonnin budjettikattoon. :D

Tuon mini mallin ongelma on lyhyt sanka, mitä harvoin saa kiinni mihinkään kiinteään. Kattoisin noita muita saman sarjan lukkoja.
 
Tuon mini mallin ongelma on lyhyt sanka, mitä harvoin saa kiinni mihinkään kiinteään. Kattoisin noita muita saman sarjan lukkoja.
Minulla on Kryptoniten lukon U-osan syvyys 24 cm, ja joskus sekin tuntuu liian vähäiseltä tolppakiinnitykseen. Samoin kannattaa hankkia lisävaijeri, jolla pyörän saa lukittua esim. puun ympäri, itsellä parimetrinen Kryptoniten vaijeri.

Edit: Kannattaa myös miettiä lukon painoa, jottei tulisi liikaa painoa raahattavaksi. New York -sarjan lukotkin saa rälläköityä auki, tosin vähän normilukkoja hitaammin.
 
GZR Pedelec plus pyörästä meni ilmeisesti latausliitin rikki kun joku kompuroi johtoon. Tarkastelin yleismittarilla, että akun omista navoista tulee sama jännite mitä latausliittimestä, laturi myös antaa oikea jännitteen. Eli kaikki on kunnossa mutta ei lataa. Jos laitan hyppylangat akun omaan "riviliittimeen" akku latautuu. En vain näe silmällä tai tunne mitään vikaa tuossa RCA liittimessä, levitin keskinastaakin että varmasti ottaa kontaktin mutta ei vaan lataa. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Saakohan tuohon jostain kaupasta uutta liittintä?

Tuosta näkee kuvan jossa akun liitännät: 13.5US $ 25% OFF|2022 Metalen Ingebouwde Batterij Behuizing Voor 36V 48V 52V 350W 500W 750W 1000W Verborgen Elektrische Fiets Ebike Batterij Doos|Electric Bicycle Battery| - AliExpress
 
Olikohan joku tässä ketjussa tietoinen, mistä kannattaa ostaa Bosch eturattaan kiristys/avaus työkalu? Kuulemma ominaisuus että tuo löystyy ja netissä olikin, että ketjuohjuri voi hajota kun ratas löystyy. Voisi ostaa sellaisen varoiksi jo

Edit. Gen 4 cx
 
Olikohan joku tässä ketjussa tietoinen, mistä kannattaa ostaa Bosch eturattaan kiristys/avaus työkalu? Kuulemma ominaisuus että tuo löystyy ja netissä olikin, että ketjuohjuri voi hajota kun ratas löystyy. Voisi ostaa sellaisen varoiksi jo

Edit. Gen 4 cx
Mahdollisesti tarve siis tällaiselle?

Räikkään sopivana versiona lienee tämä (verkkokaupassa 50€ nimellä Bosch -ratasavain)
 
Mitähän pirua sä taas selität... Jenkit=logistiikan ja liikkumisen kehitysmaa olisi siis mielestäsi se oikea vaihtoehto? Ollaan samaa mieltä että sähköavun vauhti voisi olla suurempi mutta tämä aiheuttaa jo nyt nykyisillä pykälillä olemassa olevaan tilanteeseen ongelman. Nopeuserot ovat varsin kovat random pyöräilijöiden ja meidän jotka polkevat yhtään enempää ja kovempaa pyöräilijöiden välillä. Tuo on aiheuttanut itselle jo todella monta vaaratilannetta. Viimeksi tänään kun "normi" pyöräilijä ei osannut arvioida että vastaan tuleekin muu kuin mummo Jopolla 12kmh ja jouduin väistämään hiekalle kun mutkitteli koko pyörätien leveydeltä ylämäkeen kaverinsa kanssa.

21km työmatka menee painavalla täysjoustolla nätisti nappulat alla 27kmh keskinopeudella jopa paskalla kunnollani mäkisessä maastossa. Jos tuo avun katoaminen kun et polje... hanki sähkömopo tai sähköpotkulauta? Ja oletko miettinyt miten tuo avustus toimii. Se ei ole on/off ns "paremmissa" pyörissä. Se on portaaton ja tulee mukaan ja lähtee pois polkuvoiman mukaan jos ajat alle 25kmh. Jos tuo maagisesti jatkaisi itsekseen ilman polkemista niin olisi kyllä varsin erikoinen ajettava kokonaisuudessaan...

Takavalosta en viitsi edes alkaa.
Tässä tullut mahdollisuus tuollaiseen diiliin työnantajan kautta hankkia sähköfillari, joten vähän tutkinut ketjua ja miettinyt järkevyyttä... joten siksi vähän vanhempaan viestiin vastaan.

Tässä menet pahasti vikaan. Niin kauan kuin tässä maassa saa sähköpotkulaudalla laillisesti vetää sen 25km/h ylämäkeen, alamäkeen, joka mäkeen täysin moottorin voimin ja alamäkeen sitten lujempaa ilman sitä, niin minusta on täysin älyvapaata, että koska fillari niin pitää polkea. Tämä on se syy miksi olenkin todennut, että kusetus tai ei koko homma, niin noissa sähköfillareissa ei ole yhtään mitään järkeä työkäyttöön kun saman voi tehdä jollain FAT mallilla istuen perseellään ja vääntäen vipua, täysin samalla nopeudella ja hikoilematta tippaakaan, lopputulos on, että samalla 25km/h nopeudella olet perillä, toisella pyöritellen jalkoja ja hikoillen, toisella ilman. Ja joo joo kärjistetty, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa täysin älyvapaata, että fillareita ei rajoiteta samaan 25km/h nopeuteen täysin ilman polkemista.
 
Tässä tullut mahdollisuus tuollaiseen diiliin työnantajan kautta hankkia sähköfillari, joten vähän tutkinut ketjua ja miettinyt järkevyyttä... joten siksi vähän vanhempaan viestiin vastaan.

Tässä menet pahasti vikaan. Niin kauan kuin tässä maassa saa sähköpotkulaudalla laillisesti vetää sen 25km/h ylämäkeen, alamäkeen, joka mäkeen täysin moottorin voimin ja alamäkeen sitten lujempaa ilman sitä, niin minusta on täysin älyvapaata, että koska fillari niin pitää polkea. Tämä on se syy miksi olenkin todennut, että kusetus tai ei koko homma, niin noissa sähköfillareissa ei ole yhtään mitään järkeä työkäyttöön kun saman voi tehdä jollain FAT mallilla istuen perseellään ja vääntäen vipua, täysin samalla nopeudella ja hikoilematta tippaakaan, lopputulos on, että samalla 25km/h nopeudella olet perillä, toisella pyöritellen jalkoja ja hikoillen, toisella ilman. Ja joo joo kärjistetty, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa täysin älyvapaata, että fillareita ei rajoiteta samaan 25km/h nopeuteen täysin ilman polkemista.

En tiedä oletko sähköpyriä kokeillut, mutta ei noilla tarvitse käytännössä kuin liikuttaa jalkoja turbo avustuksella. Hikeä ei pitäisi saada pintaan. Valitsee vaan sellaisen mallin, missä iso akku ja vääntävä moottori.

Avustus muuten loppuu täysin vasta 27 km/h nopeudessa ainakin omassa Canyonissa.
 
En tiedä oletko sähköpyriä kokeillut, mutta ei noilla tarvitse käytännössä kuin liikuttaa jalkoja turbo avustuksella. Hikeä ei pitäisi saada pintaan. Valitsee vaan sellaisen mallin, missä iso akku ja vääntävä moottori.
Olen kokeillut, se ei nyt edelleen ole sama, että joutuu liikuttamaan jalkoja kuin voi istuskella mukavasti ja nauttia menosta vaikka kuinka joku muuta väittää. Lisäksi kun puhutaan työmatkapyöräilystä, niin pelkästään koko polkimien olemassaolo siellä missä ne on, suhteessa ketjuihin ja maahan on aika monelle huono yhtälö.
 
Voisin kuvitella, että tässä työsuhde-edussa on mietitty myös terveysnäkökulmaa, eikä pelkästään että työntekijä pääsee kotoa työpaikalle ja takaisin, sillä fyysisesti (ja henkisesti) terve työntekijä lienee firmalle edullisempi.
Itselleni ainakin tuo kuntoiluaspekti oli ihan itsestään selvyys, suuri osa matkasta menee lihasvoimalla kun avustus ei enää yli 25km/h ole mukana, mutta sitten juuri niissä veemäisissä mäissä sun muissa avustetaan ettei ihan jalat hapoilla tarvitse olla.
Ne jotka sitten haluaa päästä töihin hikoilematta hommaa sen sähkö-skootterin, sähköpotkulaudan, auton tai kulkee julkisilla (tai kyhää sen oman sähkö-jopon, jota ei sitten rekisteröi lailliseksi menopeliksi).
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tullut mahdollisuus tuollaiseen diiliin työnantajan kautta hankkia sähköfillari, joten vähän tutkinut ketjua ja miettinyt järkevyyttä... joten siksi vähän vanhempaan viestiin vastaan.

Tässä menet pahasti vikaan. Niin kauan kuin tässä maassa saa sähköpotkulaudalla laillisesti vetää sen 25km/h ylämäkeen, alamäkeen, joka mäkeen täysin moottorin voimin ja alamäkeen sitten lujempaa ilman sitä, niin minusta on täysin älyvapaata, että koska fillari niin pitää polkea. Tämä on se syy miksi olenkin todennut, että kusetus tai ei koko homma, niin noissa sähköfillareissa ei ole yhtään mitään järkeä työkäyttöön kun saman voi tehdä jollain FAT mallilla istuen perseellään ja vääntäen vipua, täysin samalla nopeudella ja hikoilematta tippaakaan, lopputulos on, että samalla 25km/h nopeudella olet perillä, toisella pyöritellen jalkoja ja hikoillen, toisella ilman. Ja joo joo kärjistetty, mutta kuitenkin. Joka tapauksessa täysin älyvapaata, että fillareita ei rajoiteta samaan 25km/h nopeuteen täysin ilman polkemista.
Ooookei. No siis fillari=pääasiassa lihasvoimin kulkemaan suunniteltu laite, sähköskuutti mallia esim Kontio joka on kuin mopo jossa 25kmh rajoitus eikä myöskään laillisena kulje tuon yli, sähköpyörä (katulaillinen)=näiden sekoitus ja mahdollistaa lihasvoimin kovempaa ajon tai liikunnan vähäisellä rasituksella. Jos tulee hiki sähköpyörällä 25kmh vauhtia ajaessa... Tarkista kuntosi. Ex ylipainoisena pahimmillaan 180cm/140kg kaverina omaan oikeuden huudella koska edes silloin tuo 25kmh ei tuonut hikeä pintaan ja isoin ongelma töihin ajaessa oli maltin puute, nopeus nousi välittömästi ilman suurempaa vaivaa yli 25kmh GPS nopeuden. Työnantajana on kaikkien etu että työntekijä on terve ja liikunta auttaa siinä. Esim IT-alalla on aivan liikaa väkeä jotka eivät liiku. Työpaikan tarjoamalla sähköpyörällä voidaan saada se laiskempi/huonokuntoisempia tms duunari liikkumaan joten...

Ja jos tosiaan ottaa päähän polkeminen... Älä polje vaan osta se Kontio. Jos taas haluat ehkä kuntoilua sekä helppoutta, hanki sähköpyörä. Täysjousto, hyvillä jarruilla, renkailla, satulalla ja sopivilla välityksillä on mallia pirun hyvä keino liikkua ja kuntoilla. Aamulla töihin malttaen pitää vauhdin 25kmh täydellä sähköavulla ja olet töissä ilman hikeä ja kotiin mennessä sitten pulssi tapissa hiki lentäen. Voin sanoa että kunto kyllä nousee nopeasti.

Mitä rajoitukseen tulee... 25kmh on nopeutena sellainen että lapsi polkee tuon ensimmäisellä kunnon fillarillaan helposti ja yhtään enemmän kuntoilevalle tuo on mallia etananopeus. Jos itse poljin juuri pahimman ylipainon aikaan 45kmh tasaisella omalla täysjoustolla kunnes välitykset loppuivat kesken ja jalat eivät vaan pystyneet pyörimään kovempaa... Tuo kertoo jo tarpeeksi miten pieni tuo nopeus on. Verrattuna sähköpotkulautaan fillari on kuitenkin vakaampi, monesti paremmilla jarruilla ja helpompi ajaa turvallisesti joten en näe kauheaa ongelmaa yli 25kmh vauhdista. Sähköpotkulaudalla pari kesää suhanneena (koska piti päästä töihin ilman hikeä ja en osaa ajaa fillarilla kevyesti, se on kaikki tai ei mitään vaikka miten yrittäisin) voin sanoa että jos oma maltti sallisi ja osaisin ajaa 25kmh sähköavun varassa niin en miettisi sekunttiakaan fillari vs sähköpotkulauta.
 
Ooookei. No siis fillari=pääasiassa lihasvoimin kulkemaan suunniteltu laite, sähköskuutti mallia esim Kontio joka on kuin mopo jossa 25kmh rajoitus eikä myöskään laillisena kulje tuon yli, sähköpyörä (katulaillinen)=näiden sekoitus ja mahdollistaa lihasvoimin kovempaa ajon tai liikunnan vähäisellä rasituksella. Jos tulee hiki sähköpyörällä 25kmh vauhtia ajaessa... Tarkista kuntosi. Ex ylipainoisena pahimmillaan 180cm/140kg kaverina omaan oikeuden huudella koska edes silloin tuo 25kmh ei tuonut hikeä pintaan ja isoin ongelma töihin ajaessa oli maltin puute, nopeus nousi välittömästi ilman suurempaa vaivaa yli 25kmh GPS nopeuden. Työnantajana on kaikkien etu että työntekijä on terve ja liikunta auttaa siinä. Esim IT-alalla on aivan liikaa väkeä jotka eivät liiku. Työpaikan tarjoamalla sähköpyörällä voidaan saada se laiskempi/huonokuntoisempia tms duunari liikkumaan joten...

Ja jos tosiaan ottaa päähän polkeminen... Älä polje vaan osta se Kontio. Jos taas haluat ehkä kuntoilua sekä helppoutta, hanki sähköpyörä. Täysjousto, hyvillä jarruilla, renkailla, satulalla ja sopivilla välityksillä on mallia pirun hyvä keino liikkua ja kuntoilla. Aamulla töihin malttaen pitää vauhdin 25kmh täydellä sähköavulla ja olet töissä ilman hikeä ja kotiin mennessä sitten pulssi tapissa hiki lentäen. Voin sanoa että kunto kyllä nousee nopeasti.

Mitä rajoitukseen tulee... 25kmh on nopeutena sellainen että lapsi polkee tuon ensimmäisellä kunnon fillarillaan helposti ja yhtään enemmän kuntoilevalle tuo on mallia etananopeus. Jos itse poljin juuri pahimman ylipainon aikaan 45kmh tasaisella omalla täysjoustolla kunnes välitykset loppuivat kesken ja jalat eivät vaan pystyneet pyörimään kovempaa... Tuo kertoo jo tarpeeksi miten pieni tuo nopeus on. Verrattuna sähköpotkulautaan fillari on kuitenkin vakaampi, monesti paremmilla jarruilla ja helpompi ajaa turvallisesti joten en näe kauheaa ongelmaa yli 25kmh vauhdista. Sähköpotkulaudalla pari kesää suhanneena (koska piti päästä töihin ilman hikeä ja en osaa ajaa fillarilla kevyesti, se on kaikki tai ei mitään vaikka miten yrittäisin) voin sanoa että jos oma maltti sallisi ja osaisin ajaa 25kmh sähköavun varassa niin en miettisi sekunttiakaan fillari vs sähköpotkulauta.
Eli muiden ajatukset on paskaa, koska sinä päätit niin ja ne ei osaa polkea fillaria oikein ja on läskejä ja huonokuntosia? Ihan hieno vastaus, ei mulla ole asiaan muuta. Kannattaa nyt huomioida se, että minä kritisoin lakia siitä miten se on eriarvoinen kahden vastaavan kulkulaitten välillä, koska toisella voi, ehkä, lihasvoimin mennä kovempaa tai jotain. Kyseessä on järjettömyys laissa. Mutta se onkin vaan minun lihaskunnon heikkouden ja läskeyden vika.
 
Eli muiden ajatukset on paskaa, koska sinä päätit niin ja ne ei osaa polkea fillaria oikein ja on läskejä ja huonokuntosia? Ihan hieno vastaus, ei mulla ole asiaan muuta.
Yleinen logiikka, mikä on laitteen alkuperäinen käyttötarkoitus jne jne. Olen jo pariin kertaan tarjonnut sinulle sopivaa vaihtoehtoa. Jos et halua polkea mutta haluat mennä 25kmh ilman korttia, vakuutuksia tms niin se Kontio on sinulle sopiva. Mikä ongelma? Jos taas haluat sen kaasukahvan fillariin, hanki sähkömopo.

Simppeliä? Jos joku ei miellytä (kuten sinua sähköpyörä), älä hanki noista.

Ja mitä polkemiseen tulee... Itsellä on tosiaan varaa huudella kunnosta ja ylipainosta. Joten kyllä, jos et kykene pitämään 25kmh nopeutta laadukkaalla sähköpyörällä asfaltilla normi ajossa ilman hikeä... Olet paskassa kunnossa tai et osaa polkea (esim perinteinen liian iso vaihde joka paikassa).
 
Yleinen logiikka, mikä on laitteen alkuperäinen käyttötarkoitus jne jne. Olen jo pariin kertaan tarjonnut sinulle sopivaa vaihtoehtoa. Jos et halua polkea mutta haluat mennä 25kmh ilman korttia, vakuutuksia tms niin se Kontio on sinulle sopiva. Mikä ongelma? Jos taas haluat sen kaasukahvan fillariin, hanki sähkömopo.

Simppeliä? Jos joku ei miellytä (kuten sinua sähköpyörä), älä hanki noista.

Ja mitä polkemiseen tulee... Itsellä on tosiaan varaa huudella kunnosta ja ylipainosta. Joten kyllä, jos et kykene pitämään 25kmh nopeutta laadukkaalla sähköpyörällä asfaltilla normi ajossa ilman hikeä... Olet paskassa kunnossa tai et osaa polkea (esim perinteinen liian iso vaihde joka paikassa).
Eli et suostu keskusteluun. Mikä vika sinusta on siinä, että se laite voisi mennä MYÖS käyttäjän valitsemana sen 25km/h ilman polkemista? Kuka kuoli? Sä voit polkea jos huvittaa, laki olisi kaikille sama, eikä eroteltaisi jotenkin mystisesti polkupyöriä ja muita erikseen ja lisättäisi byrokratiaa.
 
Eli et suostu keskusteluun. Mikä vika sinusta on siinä, että se laite voisi mennä MYÖS käyttäjän valitsemana sen 25km/h ilman polkemista? Kuka kuoli? Sä voit polkea jos huvittaa, laki olisi kaikille sama, eikä eroteltaisi jotenkin mystisesti polkupyöriä ja muita erikseen ja lisättäisi byrokratiaa.
Täälläkin ylipaino sellainen epidemia, että saisi tulla veron alle nuo polkematta kulkevat jollei ole jotain vammaa alla.
 
Täälläkin ylipaino sellainen epidemia, että saisi tulla veron alle nuo polkematta kulkevat jollei ole jotain vammaa alla.
Lääkäriltä sitten jatkossa paperit, että saa käyttää sähköskootteria ja pitää muistaa kantaa vammaislappua mukanaan. Aika hyvä, byrokratia vähenee jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 142
Viestejä
4 523 365
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom