Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.

Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
No aika monessa varmaan kyse vain markkinoinnista. Jos verrataan ääripäitä toisiinsa niin eroja varmasti löytyy. Sähköpyörälle tarkotetut ketjut on kyllä testaamatta, voihan olla että ne kestäisi pidempään. Onko niissä hintaeroa vastaavaan normiketjuun kuinka paljon?
 
No aika monessa varmaan kyse vain markkinoinnista. Jos verrataan ääripäitä toisiinsa niin eroja varmasti löytyy. Sähköpyörälle tarkotetut ketjut on kyllä testaamatta, voihan olla että ne kestäisi pidempään. Onko niissä hintaeroa vastaavaan normiketjuun kuinka paljon?
En hinnasta tiedä mutta raskaamman kaverin alla paukkui parit ns "perus" ketjut poikki kun kokeili josko ns normi ketjuilla pärjäisi. Löi uudet OEM ebike ketjut alle ja yhtäkkiä kestikin. Voi olla tuuria, voi olla ettei. Itse en jaksa uskoa että vain tuuria. 150kg ja voimaa jaloissa+80nm moottori=iso iso rasitus ketjuille.
 
Xiaomi Himo Z20 kiinnostelee kun tuo verkkokaupan gzr pedelec e-fat meni ohitse, uskaltaako nykyään hobby hallista tilailla mitään? Siellä olisi 999€ hinnalla ja eipä tuota taida kovin paljon halvemmalla muualta saada?
Arvostelujen mukaan pitäisi olla ihan ok peli. Kyselin aspasta onko tuo käsikaasulla, mutta ei tullut vielä vastausta.
 
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?

Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.

Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.

Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.

Kaiken jahkailun sijaan päädyin ostamaan Cubelta Nuride hybride pron. Todella hyväksi valinnaksi osui. Tällä menee työmatkat täydellisesti ja satunnainen ei pro maastoajokin heittämällä. Rullaa tosi mukavasti ja vaikka halvin joustokeula onkin niin olen ollut tyytyväinen. Vaimon pyörässä joustokeula puuttuu ja ehdottomasti ääni keulalle joustolla.

 
Kaiken jahkailun sijaan päädyin ostamaan Cubelta Nuride hybride pron. Todella hyväksi valinnaksi osui. Tällä menee työmatkat täydellisesti ja satunnainen ei pro maastoajokin heittämällä. Rullaa tosi mukavasti ja vaikka halvin joustokeula onkin niin olen ollut tyytyväinen. Vaimon pyörässä joustokeula puuttuu ja ehdottomasti ääni keulalle joustolla.

Erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Ehdottomasti harkintaan menee!
 
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green
 
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green
Kiitos. Otettu huomioon. :thumbsup:
 
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Käy koeajamassa mahdollisimman paljon pyöriä. Kokeile eritoten Shimanon moottorin ja Boschin moottorin erot, itselle Shimano ei sovi ollenkaan ihan liian rajun kiihtyvyyden takia kovemmilla avustuksilla, päädyin Boschin moottorilla olevaan Ktm-pyörään, avustus tulee paljon pehmeämmin, ja pyörä tuntui rullaan kevyemmin. Työmatka-ajoon korkeintaan joustokeula, mutta jos on paksummat renkaat niin siitäkin voi tinkiä. mutta kapeilla kovapaineisilla se on oikein mukava kun ilman joustoa railot ja urat asfaltissa hakkaa ikävästi käsille kovemmissa vauhdeissa ja kanttarikiviä joutuu varomaan.

Sitten mallin valinta. Jos ajat puhtaasti asfaltilla, niin kattele esimerkiksi gravelia tai cross countrya (xc), joissa ajoasento on enemmän vaakaan kallistuva. Ympärivuotiseen ajoon ettisin noista xc-pyöriä etujoustolla koska talvella kaipaa isompia renkaita ja joustoa. Jos tykkäät pystymmästä ajoasennosta niin nykyään on etujousitettuja jäykkäperiä missä vaakaputki on oikeastaan vinossa suoraan ohjainkannattimen juuresta takarenkaan keskelle, ajoasento on yleensä pystympi ja painopiste paremmin maastoon/alamäkeen sopiva. Tässäkin se koeajo on tärkeä, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa erilaisia runkoja, ja kokeilla mikä omalle kropalle on paras.

Kannattaa katsoa saksasta Radon Bikesin tarjonta, sekä Canyonin mallit, muutamalla kaverilla on noita ja olleet laadukkaita. Ei ne mitenkään erikoisia ole, mutta hintalaatu on kohdillaan. Kotimaasta kannattaa koittaa ettiä liikkeistä testiin Tunturin malleja, Orbean valikoimaa, yms. Painoraja pyörillä on, jotkut voi olla liian hepposia 100kg kuskille koska pyörät itessään painaa yli 20kg ja niiden paino sisältyy yleensä ilmotettuun painorajaan. Kannattaa olla tarkkana...
 
Käy koeajamassa mahdollisimman paljon pyöriä. Kokeile eritoten Shimanon moottorin ja Boschin moottorin erot, itselle Shimano ei sovi ollenkaan ihan liian rajun kiihtyvyyden takia kovemmilla avustuksilla, päädyin Boschin moottorilla olevaan Ktm-pyörään, avustus tulee paljon pehmeämmin, ja pyörä tuntui rullaan kevyemmin. Työmatka-ajoon korkeintaan joustokeula, mutta jos on paksummat renkaat niin siitäkin voi tinkiä. mutta kapeilla kovapaineisilla se on oikein mukava kun ilman joustoa railot ja urat asfaltissa hakkaa ikävästi käsille kovemmissa vauhdeissa ja kanttarikiviä joutuu varomaan.

Sitten mallin valinta. Jos ajat puhtaasti asfaltilla, niin kattele esimerkiksi gravelia tai cross countrya (xc), joissa ajoasento on enemmän vaakaan kallistuva. Ympärivuotiseen ajoon ettisin noista xc-pyöriä etujoustolla koska talvella kaipaa isompia renkaita ja joustoa. Jos tykkäät pystymmästä ajoasennosta niin nykyään on etujousitettuja jäykkäperiä missä vaakaputki on oikeastaan vinossa suoraan ohjainkannattimen juuresta takarenkaan keskelle, ajoasento on yleensä pystympi ja painopiste paremmin maastoon/alamäkeen sopiva. Tässäkin se koeajo on tärkeä, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa erilaisia runkoja, ja kokeilla mikä omalle kropalle on paras.

Kannattaa katsoa saksasta Radon Bikesin tarjonta, sekä Canyonin mallit, muutamalla kaverilla on noita ja olleet laadukkaita. Ei ne mitenkään erikoisia ole, mutta hintalaatu on kohdillaan. Kotimaasta kannattaa koittaa ettiä liikkeistä testiin Tunturin malleja, Orbean valikoimaa, yms. Painoraja pyörillä on, jotkut voi olla liian hepposia 100kg kuskille koska pyörät itessään painaa yli 20kg ja niiden paino sisältyy yleensä ilmotettuun painorajaan. Kannattaa olla tarkkana...
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä. :thumbsup::thumbsup:
 
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä. :thumbsup::thumbsup:
Ja muista, hyvän pyörän kun löydät joka edes aavistuksen menee maastossa, niin siihen työmatkalle mahtuu yllättävän monta oikoreittiä joita on kiva vetää sähkömoottorin avustamana, asfalttipohja käy helposti tylsäksi jos on yhtään skidinä harrastanu ja tykänny maastossa ajamisesta ;)
 
Ja muista, hyvän pyörän kun löydät joka edes aavistuksen menee maastossa, niin siihen työmatkalle mahtuu yllättävän monta oikoreittiä joita on kiva vetää sähkömoottorin avustamana, asfalttipohja käy helposti tylsäksi jos on yhtään skidinä harrastanu ja tykänny maastossa ajamisesta ;)
Juu ja sähkön kanssa ei haittaa painavampi pyörä niin paljoa. Sopivat asfaltille sopivat hyvin rullaavat nappulat alle niin ei ei haittaa vaikka metsäänkin eksyy kunhan pitää vauhdit kohdillaan. Itse pystyn pitämään yli 25kmh keskinopeuden 20km matkalla täysjousto sähköllä kun muistaa käyttää sähköä mäissä eli ei tarvitse pelätä myöskään ettei nappularenkailla jaksaisi polkea tai eivät rullaisi. Itsellä on ollut jäykkäperäistä ja nyt täysjousto ja ei valittamista kummassakaan. Mietin aluksi että täysjousto olisi raskas ja/tai veisi polkiessa liikaa tehoa mutta eipä tuo tunnu itsellä ainakaan liikoja ja takajousitus on käytössä aina (saa halutessa siis lukkoon eikä jousta).
 
Kukas osaisi avittaa tai ohjata oikeaan suuntaan. Bosch Powerpack 400:n jossa ollut talven aikana virtaa (näyttää noin puolta akullista akussa). Oireet: Ei lataa vaan ledit pysyvät päällä mutteivat liiku (kolme pienimmästä isompaan olevaa lediä), ei anna sähköavustusta/pyörä ei tunnista ja resetoimalla akku pitämällä akun virtanappia pohjassa se 10-15s antaa ladata sen 15s tms ja toimii pyörässä sen noin 15s.

Onko syyllinen akku/BMS kuten itse olen ymmärtänyt vai voiko olla jotain muuta? Mitä tehdä tuolle aka onko järkevää keinoa fiksata/kennottaa vai ostaakko uusi akku? Mikä tahansa näistä viimeisistä niin suositeltavaa paikkaa jossa saisi akun korjattua tai uuden akun fiksuun hintaan? Bonusta jos saisi 400:sta päivityksen 500:een. Niin ja juu suomesta ellei jostain LUOTETTAVASTA paikasta löydy euroopasta fiksussa ajassa kun pitäisi kausi saada käyntiin.
Oma tilanne ratkesi sillä että syy akun paukkumiselle löytyi. Soittelin erääseen liikkeeseen ja sieltä huollon kaveri sanoi oireet kuvailtuani että hänellä oli pari kappaletta hajonnut vuosien saatossa iskun seurauksena ja käytös kuulema sama. Noh laskin 1+1 ja tajusin että otin akun muuttolaatikosta joka oli ottanut osumaa ja akku luonnollisesti alimpana oletuksella että kyllähän tuo kestää. Pikainen soitto vakuutusyhtiöön ja sain luvan etsiä käsiini Powerpack 400 tai jos ei saatavuutta niin 500 ja lasku heille ikävähennyksien kanssa. Noh yhden onnistuin löytämään ja uusi akku testattu toimivaksi. Samalla testattiin tuo aiempi akku ja todettiin vian olevan nimenomaan akussa.
 
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green


Hyvä nosto. Hybrid pro oli jo tilauksessa. Siihen olisin laittanut rullaavammat renkaat ja mietin onko työmatkalle ajoasento hyvä. Pyörien saatavuus oli heikko ja kun tuli viivästys, laitoin Nuriden tilaukseen vihreänä.

Molemmilla pärjää erinomaisesti. Nuridessa vähän pystympi asento, josta tykkään työmatkalla. Alamäessä ja kovaa taas Hybrid pro:lla kivempi. Ostaa kumman vaan, voi olla tyytyväinen.

Erityisen siistiä on juuri se, että sähköpyöräily palauttaa lapsenomaisen seikkailuntunteen. Tie tulvii, ei pääse eteenpäin. Kierränkö takaisin siltaa etsien, en. Täysillä ylös märkää sammalta, kalliota ja oksikkoa jyrkässä ylämäessä. Matka muuttuu seikkailuksi ja lukemattomiksi vaihtoehdoiksi.
 
Tarkoituksena olisi hankkia itselle sähköpyörä pääosin työmatkaa varten, lisäksi sitten vapaa-ajalla olisi esim. luonnon helmassa kiva käydä polkemassa.

Työnantajan tarjoamaa työsuhdepyörää en raaski ottaa, vaan nyt olisi hakusessa jokin edullisempi vaihtoehto.
Ja koska tarkoitus on ostaa pyörä ilman mitään osamaksuja niin jäisin tappiolle joka tapauksessa noissa työsuhdepyörä pelleilyissä joissa veroedut kattaa vain osan turhiska lisäkuluista(korot jne).

Budjettina 2000€ jos sillä jonkin kunnollisen saisi.

Mitä raati suosittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Huhtikuussa tilattu Neuron:ON 7 lähti tänään toimitukseen. Ajelemaan tosin taitaa päästä vasta kesäkuun lopussa uudesta kämpästä käsin, tämä nykyinen kun ei oikein tue edes fillarointia (pyörävaraston ovet on välillä auki kadulle asti ja hissiin ei pyörää mahdu. Tilattu on valmiiksi Onvianin häly, X-Blade -lokari taakse ja Kryptoniten U-lukko. Täytyy käydä vielä lähiaikoina kiveniskuteippiä suojausta varten.

Sääli että pyörä täytynee pitää vielä kaiken hyvän lisäksi laatikossaan helpompaa muuttokuljetusta varten. Toimitus ajoittunee arvioidun 30.5-10.6. alkupäähän.
 
Huhtikuussa tilattu Neuron:ON 7 lähti tänään toimitukseen. Ajelemaan tosin taitaa päästä vasta kesäkuun lopussa uudesta kämpästä käsin, tämä nykyinen kun ei oikein tue edes fillarointia (pyörävaraston ovet on välillä auki kadulle asti ja hissiin ei pyörää mahdu. Tilattu on valmiiksi Onvianin häly, X-Blade -lokari taakse ja Kryptoniten U-lukko. Täytyy käydä vielä lähiaikoina kiveniskuteippiä suojausta varten.

Sääli että pyörä täytynee pitää vielä kaiken hyvän lisäksi laatikossaan helpompaa muuttokuljetusta varten. Toimitus ajoittunee arvioidun 30.5-10.6. alkupäähän.
Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova :D
 
Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova :D

Ehkä mahtuisi mutta kuten sanottu, muutto reilun kuukauden päästä joten helpompi kun pitää paketissaan.
 
Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.

Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
Sähköpyörän ketju | 1000 km kestotesti - YouTube

Tuossa mielenkiintoinen testi, jossa verrattiin sähköpyörän ketjua normiketjuun. Sattumalta kun tästä juuri oli puhetta ja itsekin totesin, että ns. sähköpyöriin tarkoitetut ketjut on vielä testaamatta. Toki tuo ei täysin tieteellinen koe ole, mutta jotain osviittaa antaa.

TLDR; Sähköpyörän ketju venyi enemmän kuin normaali ketju ja venyminen alkoi molemmissa 4-500km kohdalla :D

Eli itse jatkan kyllä edelleen ajelua ihan normiketjuilla ja suhtautuisin skeptisesti kaikkeen markkinointiin. Jokaisen ajo on kuitenkin hyvin yksilöllistä, joten ketjun venymän tarkkailulla ja perusketjujen käytöllä pääsee aika pitkälle.
 
Sähköpyörän ketju | 1000 km kestotesti - YouTube

Tuossa mielenkiintoinen testi, jossa verrattiin sähköpyörän ketjua normiketjuun. Sattumalta kun tästä juuri oli puhetta ja itsekin totesin, että ns. sähköpyöriin tarkoitetut ketjut on vielä testaamatta. Toki tuo ei täysin tieteellinen koe ole, mutta jotain osviittaa antaa.

TLDR; Sähköpyörän ketju venyi enemmän kuin normaali ketju ja venyminen alkoi molemmissa 4-500km kohdalla :D

Eli itse jatkan kyllä edelleen ajelua ihan normiketjuilla ja suhtautuisin skeptisesti kaikkeen markkinointiin. Jokaisen ajo on kuitenkin hyvin yksilöllistä, joten ketjun venymän tarkkailulla ja perusketjujen käytöllä pääsee aika pitkälle.
Oma kokemukseni on, että esim. KMC:n e11 ketju kestää paljon paremmin kuin saman hintaluokan ns. normaali ketju Shimanolta, Sramilta, tai KMC:ltä. Kaikkia niitä on kuitenkin ollut sähköistetyssä laitteessa alla ja ketjun kulumaa olen seurannut.

Niin tosiaan mainittakoot nyt se, että käytössä on 1000w Bafang, jossa tietysti teho ja vääntö on hieman eri luokkaa, kuin nimellistehoiltaan 250w pyörissä, niin oma kokemukseni ei tietysti ihan suoraan ole verrannollinen markettipyöriin. Ei aina muista katsoa keskustellaanko nyt markettipyöristä vai tehokkaista sähköpyöristä.
 
Oma kokemukseni on, että esim. KMC:n e11 ketju kestää paljon paremmin kuin saman hintaluokan ns. normaali ketju Shimanolta, Sramilta, tai KMC:ltä. Kaikkia niitä on kuitenkin ollut sähköistetyssä laitteessa alla ja ketjun kulumaa olen seurannut.

Niin tosiaan mainittakoot nyt se, että käytössä on 1000w Bafang, jossa tietysti teho ja vääntö on hieman eri luokkaa, kuin nimellistehoiltaan 250w pyörissä, niin oma kokemukseni ei tietysti ihan suoraan ole verrannollinen markettipyöriin. Ei aina muista katsoa keskustellaanko nyt markettipyöristä vai tehokkaista sähköpyöristä.

Joo tämä ketju kuitenkin koskee ainoastaan näitä "laillisia" polkupyöriä. Mutta kuten totesin, varmaan suurimmat erot saadaan aikaan avustuksen käytön määrällä, vaihteiston käytöllä ja ketjujen/voimansiirron puhtaanapidolla. Joten aika vaikea suoraa laskea 1+1 kenenkään omassa käytössä siitä miten se jollakin toisella toimii.
 
Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova :D

Tuossa äsken käytiin koiran kanssa ulkona - portaissa tuli vastaan nainen polkupyörän kanssa. Että kaipa se täälläkin on enemmän asenteesta kiinni - painaahan tuo sähköpyörä toki enemmän kuin tavallinen mutta hitusen hankalalta tuo tuntuu puolet elämästään maan pinnalla asuneena. :D

Noin oikeammin kaikenlaisessa säädössä muuton kanssa on varmasti ihan riittävästi tekemistä mutta pitänee kokeilla sähköavustettua pyörää ensi viikolla lomareissulla niin saa vähän tuntumaa.
 
Ja aika merkittävä ero myöskin onko sähkömoottori napamoottori vai keskiömoottori. Ensimmäinen kun ei rasita ketjua juurikaan enempää kuin tavallinen fillari.
 
Tuossa äsken käytiin koiran kanssa ulkona - portaissa tuli vastaan nainen polkupyörän kanssa. Että kaipa se täälläkin on enemmän asenteesta kiinni - painaahan tuo sähköpyörä toki enemmän kuin tavallinen mutta hitusen hankalalta tuo tuntuu puolet elämästään maan pinnalla asuneena. :D

Noin oikeammin kaikenlaisessa säädössä muuton kanssa on varmasti ihan riittävästi tekemistä mutta pitänee kokeilla sähköavustettua pyörää ensi viikolla lomareissulla niin saa vähän tuntumaa.
Itsellä menee oma vähän tehokkaampi sähköpyörä, jolla painoa siis n 47kg oikein hyvin kantamalla kakkos kerrokseen (ei hissiä). Usein mukana vielä 1-2 ruokakassia roikkumassa ohjaustangosta. Pyörän kannan käytännössä ainakin kerran päivässä alas ja takaisin ylös. Ei mitään ongelmaa, vauhti melkein sama kuin kävelisi ilman kantamuksia.

Pointtina siis, että tuollainen kevyt 2x kg painava pyörä menee helposti kantaen vaikka mitenkä päin.
 
Viimeksi muokattu:
Vuokrasin paikallisesti Tunturin 2021 läskiefat. Todella hauska ajaa jne. oli kyllä tosi kivaa :) Mutta imo perus suunnitteluongelmia paljon, en ikinä ostaisi. Aika lailla peruspyörän takapakka ja vuokraajakin valitteli että ei kestä 500km niin pakan rattaat alkaa olemaan finito että vaihteet rutisee ja pikkuhiljaa koko paska hajoaa käsiin. Siis vuoden vanha tunturi n. 4k hintalappua uutena
 
Vuokrasin paikallisesti Tunturin 2021 läskiefat. Todella hauska ajaa jne. oli kyllä tosi kivaa :) Mutta imo perus suunnitteluongelmia paljon, en ikinä ostaisi. Aika lailla peruspyörän takapakka ja vuokraajakin valitteli että ei kestä 500km niin pakan rattaat alkaa olemaan finito että vaihteet rutisee ja pikkuhiljaa koko paska hajoaa käsiin. Siis vuoden vanha tunturi n. 4k hintalappua uutena

Aika vahva hyperbole tässä - pakka ja ketju on kuluvia osia ja vuokrakäytössä jengi varmaan ajelee miten sattuu eli avustus täysillä ja ei kevennä kun vaihtaa.

Vaikea nähdä mikä muu siinä hajoaa käsiin? Ihan normipyörällä sama juttu, kyllä se ketju ja pakka menee paskaksi jos vääntö joka kerta täysillä kun vaihtaa.
 
Itsellä menee oma vähän tehokkaampi sähköpyörä, jolla painoa siis n 47kg oikein hyvin kantamalla kakkos kerrokseen (ei hissiä). Usein mukana vielä 1-2 ruokakassia roikkumassa ohjaustangosta. Pyörän kannan käytännössä ainakin kerran päivässä alas ja takaisin ylös. Ei mitään ongelmaa, vauhti melkein sama kuin kävelisi ilman kantamuksia.

Pointtina siis, että tuollainen kevyt 2x kg painava pyörä menee helposti kantaen vaikka mitenkä päin.

Varmasti menee, kysymys ei ehkä ole niinkään painosta vaan siitä että asian kokee hankalaksi itselle. :D

Ehkä, siis ehkä tuo tulee pysymään uuden talon lukitussa pyörävarastossa, siihen on enää n. kuukausi ja pyörä ei ole vielä liikkunut lähtöterminaalista mihinkään. Voi siis hyvinkin olla että ongelmaa ei edes ole. :)
 
Aika vahva hyperbole tässä - pakka ja ketju on kuluvia osia ja vuokrakäytössä jengi varmaan ajelee miten sattuu eli avustus täysillä ja ei kevennä kun vaihtaa.

Vaikea nähdä mikä muu siinä hajoaa käsiin? Ihan normipyörällä sama juttu, kyllä se ketju ja pakka menee paskaksi jos vääntö joka kerta täysillä kun vaihtaa.

Sitä suuremmalla syyllä sen takapakan pitäisi +4k€ pyörässä olla jo alkujaan vahvempi ja luulisi että tuollaisesta keskimoottori pyörästä löytyisi kevennys vaihtojen kohdalle?
 
Sama ku kaikessa muussakin. Käyttötyylillä voi pidentää kuluvien osien käyttöikää. Vaikka kuinka single click triggerit on niin ei kyllä täydellä teholla kannata vaihteita rusautella.
 
Totta tuokin että vuokravehkeissä varmasti käyttö on mitä on, mutta markkinoilta löytyy myös kestävempiä osia kuin vakio tunturin tehtaalla laitettu.

Onneksi omassa 1000w/95Nm on takanavassa moottori niin kestää voimansiirto sen osalta paremmin.

Pari pvä sitten oltiin taas "akseleita" myöden kurassa niin syö voimansiirtoa jo muutenkin :beye:
 

Liitteet

  • 20220515_114703.jpg
    20220515_114703.jpg
    3,8 MB · Luettu: 235
Yks vaihtoehto jos haluaa yrittää saada lisää kestävyyttä on siirtyä 12 pakasta 10/11 pakkaan jolloin ketjulle ja rattaille saisi hieman paksuutta lisää. Mutta onko sitten käytännön hyötyä en osaa sanoa. Gx pakka bosch cubessa kestänyt hyvin kun laittaa pariksi x01 ketjun.
 
Totta tuokin että vuokravehkeissä varmasti käyttö on mitä on, mutta markkinoilta löytyy myös kestävempiä osia kuin vakio tunturin tehtaalla laitettu.

Onneksi omassa 1000w/95Nm on takanavassa moottori niin kestää voimansiirto sen osalta paremmin.

Pari pvä sitten oltiin taas "akseleita" myöden kurassa niin syö voimansiirtoa jo muutenkin :beye:

Ketjut ja pakat kannattaa jo ottaa sellaisena mitä vaihdetaan kun tarvii, jos ei mitään Eaglea laita niin parikymppiä ketju ja vaihto kestää 5min. Jos ei jatkuvasti vedä mudassa maksimit ja avustus täysillä niin huonoimmassakin tapauksessa pitäis 500-1000km saada ketjulle mikä on monelle arkipyöräilijälle jo iso siivu vuoden kilsoista.

Itse ajelen vuoden ympäri, huippuvuosina jotain 3-4000km ja vaikka kuinka loskapaskaa ja huonoa huoltoa niin silti ketjut kesti vuoden heittämällä. Toki noi oli ilman sähköjä, nykyisen E290 ketju oli ekan tonnin jälkeen vielä aika uudenveroinen vaikka oli siinä kovaakin ajoa.

Eipä kukaan autossakaan estä ajamasta vaikka ykkösellä jatkuvasti kierrosrajoitinta vastaan mutta ei se viisasta ole, vuokrakamoissa aina ongelma kun jengi kokematonta ja käyttö huoletonta koska ei oo oma.
 
Cubella nyt ensimmäinen "tankillinen" alkaa olemaan ajettuna ja tuon ison 750Wh akun tulokset alkaa olemaan selvillä, eli 107km takana ja 9% kapasiteettia jäljellä.
Meikäläisen ajotyylillä siis akullinen kestäisi noin 115km eMTB tilassa, joka on Turboon kallellaan oleva dynaaminen tila (Eco < Tour+ < eMTB < Turbo).
Ajot on olleet varsin sekalaisesti pururataa, hiekkapäällysteistä ulkoilureittiä, hieman metsäpolkua ja asfalttia.

20220520_165524000_iOS.png
20220520_160611782_iOS.jpg
20220520_160752174_iOS.jpg
 
Cubella nyt ensimmäinen "tankillinen" alkaa olemaan ajettuna ja tuon ison 750Wh akun tulokset alkaa olemaan selvillä, eli 107km takana ja 9% kapasiteettia jäljellä.
Meikäläisen ajotyylillä siis akullinen kestäisi noin 115km eMTB tilassa, joka on Turboon kallellaan oleva dynaaminen tila (Eco < Tour+ < eMTB < Turbo).
Ajot on olleet varsin sekalaisesti pururataa, hiekkapäällysteistä ulkoilureittiä, hieman metsäpolkua ja asfalttia.

20220520_165524000_iOS.png
20220520_160611782_iOS.jpg
20220520_160752174_iOS.jpg
Tuo uudempi Kiox -näyttö taitaa mahdollistaa noiden avustustasojen säädön jollain tapaa itse? Ja ilmeisesti se eBike Flow -sovellus käytössä sulla?
 
Tuo uudempi Kiox -näyttö taitaa mahdollistaa noiden avustustasojen säädön jollain tapaa itse? Ja ilmeisesti se eBike Flow -sovellus käytössä sulla?
750Wh akku tuli osana tuota uutta smart systemiä, jonka osa siis myös kyseinen kuvakaappauksessa oleva eBike Flow sovellus on https://www.bosch-ebike.com/en/products/the-smart-system
Tuo Kiox 300 näyttö itsessään on melko tyhmä vekotin ja äly löytyy itse asiassa tuosta LED Remotesta + sovelluksesta, mutta tosiaan sovelluksesta pystyy muokkaamaan ECO ja Turbo -tiloja mm. maksimi avustusnopeuden, väännön ja kiihtyvyyden suhteen.
En ole vielä ainakaan noita mennyt säätämään, sillä tosiaan Tour+ ja eMTB dynaamisina tiloina ei ole muokattavissa ja vielä hieman hakusessa mitä pyörältä kaipaa.
Tämän smart systemin etuna vanhempiin myös on, että sovelluksen kautta pystyy järjestelmän firmwaren päivittämään itse, joten ei vaadi enää maksullista käyntiä pyörähuollossa.
Kiox 300 näytön myötä myös sähköinen lukitusmekanismi on siirtynyt näyttöyksiköstä sovellukseen, eli jos näyttö hajoaa/katoaa/varastetaan, niin ei vaadi kalliita ja monimutkaisia operaatioita koodata uutta yksikköä toimimaan moottorin kanssa, vaan uusi näyttö tilalle ja matka jatkuu eBike Lock: Intelligent additional theft protection
 
Viimeksi muokattu:
Saisi kyllä järkevöittää sähköpyörien lainsäädäntöä euroopassa. On se kumma, kun autoilun ihmemaassa, jenkkilässä, rajoitus on 20 mph ja saa ajaa "kaasun" kanssa. Monessa muussakin maassa rajoitus taitaa olla 32 km/h, eikä muita älyttömyyksiä ole rajoittamassa.

Mikäli halutaan oikeasti vähentää moottoriajoneuvoliikennettä, niin sähköpyöräilyn järkevöittäminen olisi todella tehokas keino. Tuommoinen about 30 km/h vauhti olisi riittävä pidemmällekin työmatkalle ja kaasun käyttö auttaisi erityisesti ylämäissä, varsinkin kun avustus on pakotettu katkeamaan välittömästi polkemisen tauottua, jolloin ylämäistä tulee yhtä helvettiä, kun ensin on avustus päällä ja sitten yhtäkkiä katkeaakin, kun tulee millisekunnin katkos polkemiseen tms.

Samalla pitäisi heittää ehkä tyhmin pyöräilyn hankaloittamisuudistus mäkeen, eli takavalo.
 
Saisi kyllä järkevöittää sähköpyörien lainsäädäntöä euroopassa. On se kumma, kun autoilun ihmemaassa, jenkkilässä, rajoitus on 20 mph ja saa ajaa "kaasun" kanssa. Monessa muussakin maassa rajoitus taitaa olla 32 km/h, eikä muita älyttömyyksiä ole rajoittamassa.

Mikäli halutaan oikeasti vähentää moottoriajoneuvoliikennettä, niin sähköpyöräilyn järkevöittäminen olisi todella tehokas keino. Tuommoinen about 30 km/h vauhti olisi riittävä pidemmällekin työmatkalle ja kaasun käyttö auttaisi erityisesti ylämäissä, varsinkin kun avustus on pakotettu katkeamaan välittömästi polkemisen tauottua, jolloin ylämäistä tulee yhtä helvettiä, kun ensin on avustus päällä ja sitten yhtäkkiä katkeaakin, kun tulee millisekunnin katkos polkemiseen tms.

Samalla pitäisi heittää ehkä tyhmin pyöräilyn hankaloittamisuudistus mäkeen, eli takavalo.
Mitähän pirua sä taas selität... Jenkit=logistiikan ja liikkumisen kehitysmaa olisi siis mielestäsi se oikea vaihtoehto? Ollaan samaa mieltä että sähköavun vauhti voisi olla suurempi mutta tämä aiheuttaa jo nyt nykyisillä pykälillä olemassa olevaan tilanteeseen ongelman. Nopeuserot ovat varsin kovat random pyöräilijöiden ja meidän jotka polkevat yhtään enempää ja kovempaa pyöräilijöiden välillä. Tuo on aiheuttanut itselle jo todella monta vaaratilannetta. Viimeksi tänään kun "normi" pyöräilijä ei osannut arvioida että vastaan tuleekin muu kuin mummo Jopolla 12kmh ja jouduin väistämään hiekalle kun mutkitteli koko pyörätien leveydeltä ylämäkeen kaverinsa kanssa.

21km työmatka menee painavalla täysjoustolla nätisti nappulat alla 27kmh keskinopeudella jopa paskalla kunnollani mäkisessä maastossa. Jos tuo avun katoaminen kun et polje... hanki sähkömopo tai sähköpotkulauta? Ja oletko miettinyt miten tuo avustus toimii. Se ei ole on/off ns "paremmissa" pyörissä. Se on portaaton ja tulee mukaan ja lähtee pois polkuvoiman mukaan jos ajat alle 25kmh. Jos tuo maagisesti jatkaisi itsekseen ilman polkemista niin olisi kyllä varsin erikoinen ajettava kokonaisuudessaan...

Takavalosta en viitsi edes alkaa.
 
Saisi kyllä järkevöittää sähköpyörien lainsäädäntöä euroopassa. On se kumma, kun autoilun ihmemaassa, jenkkilässä, rajoitus on 20 mph ja saa ajaa "kaasun" kanssa. Monessa muussakin maassa rajoitus taitaa olla 32 km/h, eikä muita älyttömyyksiä ole rajoittamassa.

Mikäli halutaan oikeasti vähentää moottoriajoneuvoliikennettä, niin sähköpyöräilyn järkevöittäminen olisi todella tehokas keino. Tuommoinen about 30 km/h vauhti olisi riittävä pidemmällekin työmatkalle ja kaasun käyttö auttaisi erityisesti ylämäissä, varsinkin kun avustus on pakotettu katkeamaan välittömästi polkemisen tauottua, jolloin ylämäistä tulee yhtä helvettiä, kun ensin on avustus päällä ja sitten yhtäkkiä katkeaakin, kun tulee millisekunnin katkos polkemiseen tms.

Samalla pitäisi heittää ehkä tyhmin pyöräilyn hankaloittamisuudistus mäkeen, eli takavalo.
Toinen on se että 1000w sähköpotkulauta ei tarvitse liikennevakuutusta, pyörä vaatii :facepalm:
 
Mitähän pirua sä taas selität... Jenkit=logistiikan ja liikkumisen kehitysmaa olisi siis mielestäsi se oikea vaihtoehto? Ollaan samaa mieltä että sähköavun vauhti voisi olla suurempi mutta tämä aiheuttaa jo nyt nykyisillä pykälillä olemassa olevaan tilanteeseen ongelman. Nopeuserot ovat varsin kovat random pyöräilijöiden ja meidän jotka polkevat yhtään enempää ja kovempaa pyöräilijöiden välillä. Tuo on aiheuttanut itselle jo todella monta vaaratilannetta. Viimeksi tänään kun "normi" pyöräilijä ei osannut arvioida että vastaan tuleekin muu kuin mummo Jopolla 12kmh ja jouduin väistämään hiekalle kun mutkitteli koko pyörätien leveydeltä ylämäkeen kaverinsa kanssa.

21km työmatka menee painavalla täysjoustolla nätisti nappulat alla 27kmh keskinopeudella jopa paskalla kunnollani mäkisessä maastossa. Jos tuo avun katoaminen kun et polje... hanki sähkömopo tai sähköpotkulauta? Ja oletko miettinyt miten tuo avustus toimii. Se ei ole on/off ns "paremmissa" pyörissä. Se on portaaton ja tulee mukaan ja lähtee pois polkuvoiman mukaan jos ajat alle 25kmh. Jos tuo maagisesti jatkaisi itsekseen ilman polkemista niin olisi kyllä varsin erikoinen ajettava kokonaisuudessaan...

Takavalosta en viitsi edes alkaa.

Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.

Olen kokeillut muutamaakin eri avustettua sähköpyörää ja jyrkässä ylämäessä kun polkee, niin aina kun poljin on ala-asennossa, niin tulee pieni katkos polkemiseen. En usko, että kukaan pystyy täysin saumattomasti polkemaan jyrkkiä ylämäkiä tasaisella nopeudella. Tällöin avustus katkeaa ja polkeminen muuttuu yhtäkkiä todella raskaaksi. Ehkä avustus kytkeytyy taas päälle, mikäli onnistuu tasapainon säilyttämään. Joku 0,1-0,2 sekunnin viive avustuksen katkeamiseen auttaisi.

On se kumma, että ilman takavaloa on yli sata vuotta pystynyt polkupyörillä ajamaan ja tuskin monikaan pyöräilijä on aiheuttanut muille vaaraa sen puuttumisen vuoksi. Jos haluat pistää takavalon pyörään, senkun pistät, mutta se, että lailla semmoinen pakotetaan, on aivan älytöntä.
 
Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.

Olen kokeillut muutamaakin eri avustettua sähköpyörää ja jyrkässä ylämäessä kun polkee, niin aina kun poljin on ala-asennossa, niin tulee pieni katkos polkemiseen. En usko, että kukaan pystyy täysin saumattomasti polkemaan jyrkkiä ylämäkiä tasaisella nopeudella. Tällöin avustus katkeaa ja polkeminen muuttuu yhtäkkiä todella raskaaksi. Ehkä avustus kytkeytyy taas päälle, mikäli onnistuu tasapainon säilyttämään. Joku 0,1-0,2 sekunnin viive avustuksen katkeamiseen auttaisi.

On se kumma, että ilman takavaloa on yli sata vuotta pystynyt polkupyörillä ajamaan ja tuskin monikaan pyöräilijä on aiheuttanut muille vaaraa sen puuttumisen vuoksi. Jos haluat pistää takavalon pyörään, senkun pistät, mutta se, että lailla semmoinen pakotetaan, on aivan älytöntä.
:facepalm: :facepalm: :facepalm:... Ja juu. Pykälät ovat kyllä hallussa, samoin kuten pyrin pitämään järkeni polkiessa sekä rekisteröidyillä laiteilla ajaessa.

Njoo.... Kokeiles kuule ajaa oikealla sähköpyörällä eikä jollain kiinan pilipalilla ja mielellään ehkä opettele käyttämään sitä tai polkemaan pyörällä. Avustus EI katkea mäissä ellet ylitä 25kmh, avustus EI katkea jos poljin on ala-asennossa. Tämä todettu niin Verkkiksen verrattain halvalla sähkiksellä, Bilteman sähkiksellä kuin usealla isomman hintalapun omaavalla pyörällä.

Takavalo ei ole pelkästään sinua varten... Vingutaan kun autoilija ajaa eteen yms yms. On se kiva kun täysin valoton pyörä tulee ja suhaa täysillä eteen. Tämä aiheuttaa vaaraa sinulle sekä seuraamuksia toiselle osapuolelle JOS/KUN se kolari tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Takavalo ei ole pelkästään sinua varten... Vingutaan kun autoilija ajaa eteen yms yms. On se kiva kun täysin valoton pyörä tulee ja suhaa täysillä eteen. Tämä aiheuttaa vaaraa sinulle sekä seuraamuksia toiselle osapuolelle JOS/KUN se kolari tulee.

Miten se pyörä olisi valoton, jos siinä ei ole takavaloa? Etuvalot on keksitty, jotka ovat erittäin hyödyllisiä. Miten se takavalo myöskään auttaa estämään autoilijaa ajamasta pyöräilijän eteen? Heijastimet on myös keksitty, mutta ilmeisestikään autojen ei tarvitse sitten käyttää pimeällä ajovaloja.
 
Miten se pyörä olisi valoton, jos siinä ei ole takavaloa? Etuvalot on keksitty, jotka ovat erittäin hyödyllisiä. Miten se takavalo myöskään auttaa estämään autoilijaa ajamasta pyöräilijän eteen? Heijastimet on myös keksitty, mutta ilmeisestikään autojen ei tarvitse sitten käyttää pimeällä ajovaloja.
Etuvalo on lähtökohtaiseti oikein suunnattuna eteenpäin osoitava valaisin ja liian usein käytännössä autojen parkkien vastine eli ei paljoa taakse näy. Heijasti=passiivinen valoa heijastava muovinen pala, valo=aktiivinen valon lähde. Kumpi näkyy kauemmas? Bonuksena noissa on esim asioita kuten jarruvalo. Itsellä on halpis usb ladattava takavalo jossa on bonuksena jarruvalo takan tuleville (toimii niin että himmatessa ei pala koska ei tule tarpeeksi hidastusta ja kun jarrutat valo syttyy koska sisällä heiluri/G-anturi tms tms). Kumpaa mielummin käytän... Heijastinta vai 10e takavaloa joka sisältää heijastimen, valon sekä jarruvalon. Toimiakseen heijastin vaatii että on valonlähde joka heijastuu siitä takaisin eri suuntiin, valaisin taas tuottaa itsessän tuon valon eikä tarvitse muita valonlähteitä. Luonnollisesti valo näkyy huomattavasti pidemmälle. Ei tarvitse paljon miettiä kun alkaa laskemaan kuinka monesti takaa tullut auto on meinannut kääntyä vuosien saatossa eteen kääntyessään. Lisänä tosiaan tuo jarruvalo joka itsessään on erittäin pieneltä tuntuva mutta hyvä ominaisuus joka on etenkin kaverin tai useamman kanssa iltamyöhään ajaessa mahtava kun ei tarvitse arvailla himmaileeko toinen vai jarruttaako se aktiivisesti. Tekniikka kehittyy... Ennen kypärä oli HV nössöjen juttu, etujarrut saati V-jarrut olivat kuumin juttu ikinä ja nyt ollaan tilanteessa että hyvin monessa uudessa markettifillarissa on levyjarrut ja kovemmissa ne monimäntäiset jäähdytetyt levyt. Itsellä nelimäntäiset isolevyiset jäähdytysiivekkeillä olevat jarrut ja levyt edessä ja takana ne maastopyörän "perus" hydrauliset jarrut päivitetyillä levyillä. Kummat ottaisit, V-jarrut vai hydrauliset levyt? Juu kyllä sitä on ennenkin pärjätty on asia mikä tulee esiin minkä tahansa tekniikan kanssa mutta jos tuolla mentaliteetilla mentäisiin niin esim autot olisivat yhä peltikoppeja joissa ei mitään avustuksia, talvella ei talvirenkaita jne ja kaikki olisi hyvin koska "on sitä ennekin pärjätty".
 
Toinen on se että 1000w sähköpotkulauta ei tarvitse liikennevakuutusta, pyörä vaatii :facepalm:

Toi on on kyllä sen luokan aivopieru EU-lainsäätäjiltä, että oksat pois. Menivät sitten tekemään polkupyörästä oman ajoneuvoluokan ja täten tarvitsee liikennevakuuttaa. Samalla janipetteri vetää 1000W laudalla yhdellä jalalla seisten vieressä vastaavan tehoisella laudalla ilman vakuutuksia. Speed Pedeleceiltä tuo nyt on ymmärrettävää 45km/h nopeuden vuoksi.
 
Olisko hyviä ehdotuksia renkaista eFat pyörään? Nyt käytössä JumboJim 4.8 x 26. Pitäs saada enemmän pitoa talven lumisille poluille, joten voisi ostaa nyt jo vararenkaiks ja vaihtaa sitten talvee vasten alle. Surly bud ja lou ollut kiikarissa, mutta saatavuutta ei ole molempien osalta. Ei tarvii olla nastat.
 
Olisko hyviä ehdotuksia renkaista eFat pyörään? Nyt käytössä JumboJim 4.8 x 26. Pitäs saada enemmän pitoa talven lumisille poluille, joten voisi ostaa nyt jo vararenkaiks ja vaihtaa sitten talvee vasten alle. Surly bud ja lou ollut kiikarissa, mutta saatavuutta ei ole molempien osalta. Ei tarvii olla nastat.
Entä jos ostaisit nyt Loun kun on saatavilla ja Budin sitten kesän mittaan, kun tulee saataville? Ja jos ei tulekkaan saataville Budia, niin sitten ostaa eteen jonkun toisen renkaan.
 
Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.

"Vapaampia" ei kyllä pidä paikkaansa. Sähköpyörät rinnastetaan esim. pyöräreiteillä moottorikäyttöisiin välineisiin ja siellä niillä ei saa ajaa ellei niitä erikseen ole sallittu. Mielestäni tämä koskee monia alueita myös mihin on muodostunut retkeilijöiden toimesta polkuja. Ja vähintäänkin jatkuvaa vittuilua jos semmoiselle eksyt sähköpyörällä. Kyllä Suomessa sähköpyöräilyä luonnossa ja pyöräreiteillä siedetään paljon paremmin. Korkeintaan junnut vinoilee että eikö omissa jaloissa riitä jerkku :D

edit: typot
 
Suomessakin kuulee mutinaa vaikka ihan laillisella L1e-a -luokan pelillä ajelee jokamiehen oikeudella. Enemmän toki näiden ”ainoiden oikeiden” sähköfillarimetsäomistajien suusta. Meni totaalisesti pata jumiin toisella foorumilla tästä keskuteltaessa kun niputettuin väkisin johonkin 5000W sähkömopoon.
 
On tiukassa löytää sähköpyörä, kaikkialla varastot tyhjänä. Havaintoja shimanon ep8 moottorilla varustetuista trekkinpyöristä mieluiten M(/L) runkokoossa.
 
On tiukassa löytää sähköpyörä, kaikkialla varastot tyhjänä. Havaintoja shimanon ep8 moottorilla varustetuista trekkinpyöristä mieluiten M(/L) runkokoossa.
Sen lisäksi että itse pyörät ovat vähissä, myös osien saatavuus on paikoitellen heikko.

Yritin tuossa juuri eilen metsästää uusia rattaita+ketjuja (Shimanon 9-speed rataspakka (12-36), Boschin 15-piikkinen eturatas + "spidertool" ja KMC:n E9 ketjut), mutta eipä löytynyt Suomesta firmaa josta olisi saanut kaikki yksillä postikuluilla. Kovin monia postikuluja ei kuitenkaan viitsi maksaa. Saksasta saakka bike-discount.de:stä piti sitten tilata ja toimituksessa menee varmaan taas oma aikansa. Positiivisena puolena hinta oli monta kymppiä halvempi kuin Suomessa. Ketjujen osalta piti tosin tinkiä ruostesuojauksesta, kun ei ollut KMC:n E9-ketjuista tarjolla ETP-versiota. Samalla piti tosiaan tilata tuo "spidertool", että saa eturattaan vaihdettua.

Hulppeat 6000km kestivät nykyiset osat ennen kuin pari pienintä ratasta alkoi hyppimään yli rasituksessa. Vaihteiden vaihto on ollut hieman takkuista jo aiemmin, mutta olen sinnitellyt silti tähän saakka, kun ei ole ollut työkalua kaapissa eturattaan vaihtamiseksi. Nyt ei enää pysty.

Edellinen rataspakka oli malliltaan CS-HG800-9, eli onkohan tuo nyt sitten peräti Ultegra-sarjaa? Vastaavaa ei nyt kuitenkaan tähän hätään löytynyt, joten piti ottaa tilalle pykälää vaatimattomampi CS-HG400-9, joka tuskin tulee kestämään lähellekään yhtä hyvin kuin edellinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 042
Viestejä
5 060 381
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom