Honzo
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 06.02.2017
- Viestejä
- 3 056
Öljyämistarpeeseen ei ole yhtä vastausta. Riippuu niin paljon ajosta. Esim. maantiepyörä, jolla ajan vain kuivalla ja kauniilla säällä kesällä, pärjää aika pitkään yhdellä öljyämisellä.Tämän kohtalaisen pitkän alustuksen kautta kysymyksiin öljystä. Miten usein sitä ketjuihin laitetaan? Joka lenkin jälkeen, kerran viikossa? Miten päivittäinen huolto esim. ketjujen osalta eroaa teillä esim. työmatka-ajon ja metsäreissun jäljiltä? Öljyvalikoimakin on vähän laajempi kuin se yksi Bilteman kannu, jolla voideltiin ennen vanhaan kaikki. Mulla on nyt muc offin öljyjä kuivana ja märkänä, mutta en ole ihan varma miten usein niitä pitäisi laittaa ja pitäisikö ketju pestä jotenkin erityisesti jollainen erityisellä aineella?
Maasturilla kun ajaa 3h syksyn kurapaskassa ja pesee sen jälkeen vielä pyörän, niin varmasti on ketjuissa ruostetta, kun seuraavana kerran menee pyörää varastoon ihmettelemään.
Eli joka ajokerran jälkeen tiheimmillään ja harvimmillaan kymmenien ajokertojen jälkeen.
Itse laitan tipan öljyä jokaisen lenkin liitokseen, pyörittelen hetken ja sitten kuivalla rätillä kaikki ylimääräinen pois. Ja jos kurassa on ajeltu, niin ensin tosiaan pesen ketjuista ihan vedellä hiekan ja kuran pois, sitten kuivaus ja uutta öljyä ketjuun. Paketista otettu uusi ketju on usein sellaisessa tahmeassa rasvassa, johon jää kaikki hiekka sun muu kiinni. Tällaisen uuden ketjun pyyhin TF2:lla kostutetulla rätillä, kunnes tahmeus on poissa. Ei sitä rasvaa ketjun pinnalle, varsinkaan levyjen ulkopinnoilla tartte olla, vaan siellä sisällä näkymättömissä lähinnä. Jos ketju on päässyt aivan tolkuttoman paskaiseksi, olen joskun irroittanut ketjun ja laitan sen lasipurkkiin, jossa tärpättiä. Purkia sitten ravistellaan aikansa ja ketju puhdistuu aika hyvin. Tosin tossa sitten lähtee kaikki rasvat tehokkaasti ja tollaisen "syväpuhdistuksen" jälkeen öljyä saa lutrata vähän reippaammin.