Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tämän kohtalaisen pitkän alustuksen kautta kysymyksiin öljystä. Miten usein sitä ketjuihin laitetaan? Joka lenkin jälkeen, kerran viikossa? Miten päivittäinen huolto esim. ketjujen osalta eroaa teillä esim. työmatka-ajon ja metsäreissun jäljiltä? Öljyvalikoimakin on vähän laajempi kuin se yksi Bilteman kannu, jolla voideltiin ennen vanhaan kaikki. Mulla on nyt muc offin öljyjä kuivana ja märkänä, mutta en ole ihan varma miten usein niitä pitäisi laittaa ja pitäisikö ketju pestä jotenkin erityisesti jollainen erityisellä aineella?
Öljyämistarpeeseen ei ole yhtä vastausta. Riippuu niin paljon ajosta. Esim. maantiepyörä, jolla ajan vain kuivalla ja kauniilla säällä kesällä, pärjää aika pitkään yhdellä öljyämisellä.

Maasturilla kun ajaa 3h syksyn kurapaskassa ja pesee sen jälkeen vielä pyörän, niin varmasti on ketjuissa ruostetta, kun seuraavana kerran menee pyörää varastoon ihmettelemään.

Eli joka ajokerran jälkeen tiheimmillään ja harvimmillaan kymmenien ajokertojen jälkeen.

Itse laitan tipan öljyä jokaisen lenkin liitokseen, pyörittelen hetken ja sitten kuivalla rätillä kaikki ylimääräinen pois. Ja jos kurassa on ajeltu, niin ensin tosiaan pesen ketjuista ihan vedellä hiekan ja kuran pois, sitten kuivaus ja uutta öljyä ketjuun. Paketista otettu uusi ketju on usein sellaisessa tahmeassa rasvassa, johon jää kaikki hiekka sun muu kiinni. Tällaisen uuden ketjun pyyhin TF2:lla kostutetulla rätillä, kunnes tahmeus on poissa. Ei sitä rasvaa ketjun pinnalle, varsinkaan levyjen ulkopinnoilla tartte olla, vaan siellä sisällä näkymättömissä lähinnä. Jos ketju on päässyt aivan tolkuttoman paskaiseksi, olen joskun irroittanut ketjun ja laitan sen lasipurkkiin, jossa tärpättiä. Purkia sitten ravistellaan aikansa ja ketju puhdistuu aika hyvin. Tosin tossa sitten lähtee kaikki rasvat tehokkaasti ja tollaisen "syväpuhdistuksen" jälkeen öljyä saa lutrata vähän reippaammin.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eihän koko työsuhdepyöräetu maksa työnantajalle mitään? Ehkä jotain muutamia hiluja, mutta työntekijän palkastahan se raha siihen pyörään otetaan. Ymmärrän toki, ettei se silti joka paikassa mene läpi, itsekin juuri vaihdoin sellaisesta työpaikasta pois.

Jotta ei täysin offtopic mene, niin pitänee parempi lukko kyllä hommata asap, juuri kaveri kertoi kuinka hänen sähkömaasturi varastettiin Tampereen Lielahdesta eilen. Abuksen YourPlus -lukolle toimitusaika näytti olevan neljä viikkoa, ei jaksa niin kauaa odotella. Eli Kryptonitea siis ostamaan.

Jos se etu menee palkkaan kuuluvana eikä tule palkan päälle, niin siitä joutuu ainakin maksamaan tyel:it sun muut. Siihen kaatui toisen puoliskon työpaikassa koko etu. Omasta firmasta sain ongittua sen verran tietoa että sopimus on kyllä jo tehty mutta jonkun pitäisi ohjeistaa porukka ja ilmeisesti tunnukset palveluun puuttuivat kun viimeksi kysyin.

En ole ainut joka tuolla odottaa tietoa että saisi laitettua pyörän tilaukseen. Tällä menolla vaan jää ainakin jotkut merkit ja mallit saamatta tälle kesälle jos asiaa ei pikapuoliin saada eteenpäin. Esimerkiksi tuon Neuron:ON:in tilauskirjat täyttyivät jo viikon päästä omasta tilauksesta eikä M-koon pyörää saa tilattua kuin kesäkuussa - ja mikäli toimitusajat ovat samat kuin nyt niin kesä alkaa olemaan siinä vaiheessa taputeltu kun pyörä tulee. Jos tuleva talvi on vähänkään samanlainen kuin mennyt, niin talvipyöräilyn saa ainakin omalta osalta unohtaa, turhan mukavuudenhaluinen siihen touhuun.
 
Täytyy kyllä nostaa hattua Honzolle siitä että pitää vehkeistään hyvän huolen.
 
Täytyy kyllä nostaa hattua Honzolle siitä että pitää vehkeistään hyvän huolen.
En ymmärrä miksi kalliista harrastevehkeistä ei pitäisi huolta? Mulle toi ropaaminen on kanssa osa harrastusta. Toki olen tässä vuosien varrella huoltanut suurehkin määrän kaverien ja lasten pyöriä myös.
Varsinkin lasten pyörät ovat usein luokattoman huonossa kunnossa. Kun omat lapset oli vähän pienempiä ja niiden kaverit kävi meillä pyörillä, niin oli tapana nopsaan tossa pihalla puristella jarrukahvat, tsekata vaihteet jne. Usein sitten meni ketjut voiteluun, jarrut ja vaihteet säätöön ja renkaisiinkin sai pumpata ilmaa :)
 
Jos se etu menee palkkaan kuuluvana eikä tule palkan päälle, niin siitä joutuu ainakin maksamaan tyel:it sun muut. Siihen kaatui toisen puoliskon työpaikassa koko etu. Omasta firmasta sain ongittua sen verran tietoa että sopimus on kyllä jo tehty mutta jonkun pitäisi ohjeistaa porukka ja ilmeisesti tunnukset palveluun puuttuivat kun viimeksi kysyin.

Pyöräedusta sen verran että luulen siinä olevan saman ongelman yritysten kannalta kuin muissakin etuuksissa eli jos työntekijä vaihtaa työpaikkaa voi etuus jäädä yrityksen käsiin. Siinä sitten kustannukset pyörivät ja jossain sitä pitää säilyttääkin.

Sen takia pienemmät yritykset ovat joko varuillaan aineellisten etujen osalta tai jos kokemusta ei löydy niin saattavat suhtautua hyvin lepsusti etuuksiin. Joskus on myös tehty sopimuksia etuuden siirtymisestä työntekijälle työpaikan vaihdon yhteydessä mutta ne eivät pidä oikeudessa.

Noita puoliksi käytettyjä etuuksia on vaikea myydä firmassa eteenpäin kenellekään muulle. Mullakin on neljän vuoden sopimus pyöräedussa.
 
Huoltojuttuihin vielä sen verran, että kyllä minäkin toki oman talouden (ja muutamien tuttujenkin) fillareista huolta pidän, mutta en saa mitään kiksejä tarpeettoman pikkutarkasta hifistelystä. Fillarin yleispesu, ketjujen voitelu, vaihteiden säädöt, ilmanpaineet, renkaiden vaihdot jne. siis kohdalleen aina tarpeen mukaan. Usein ei tietenkään tarvitse tehdä kaikkea kerralla, eikä siinä siten montaa minuuttia nokka tuhise, kun tekee tarpeelliset toimet. Se on sitten eri asia, jos haluaa harrastella pyörän huoltamista. Käyttöön nämä on hankittu, ei näyttelyesineiksi. :D
 
Moro, tässä olen Jaakobin paininut ja koittanut päättää kumpi Haibikin Trekking 6 vai 7 olisi järkevä hinta-laatusuhteeltaan ensi sähköpyöräksi, kun pyörät tuntuvat olevan suht identtiset omaan silmään, pois lukien näyttöjen suhteen (1.7" side vs 2.8"). Onko ihmisillä kokemusta, kuinka paljon sitä näyttöä tulee oikeasti katseltua ajon aikana. Pyörillä on kuitenkin vain 200€ hintaeroa, joka osittain selittyy juuri tuolla näytöjen eroavaisuudella. Pääasiassa tällä hetkellä tulee ajettua asfaltilla ja sorateillä.
 
Moro, tässä olen Jaakobin paininut ja koittanut päättää kumpi Haibikin Trekking 6 vai 7 olisi järkevä hinta-laatusuhteeltaan ensi sähköpyöräksi, kun pyörät tuntuvat olevan suht identtiset omaan silmään, pois lukien näyttöjen suhteen (1.7" side vs 2.8"). Onko ihmisillä kokemusta, kuinka paljon sitä näyttöä tulee oikeasti katseltua ajon aikana. Pyörillä on kuitenkin vain 200€ hintaeroa, joka osittain selittyy juuri tuolla näytöjen eroavaisuudella. Pääasiassa tällä hetkellä tulee ajettua asfaltilla ja sorateillä.
Ei sitä kyllä ainakaa itsellä tuu tuijotettua. Itsellä ei ole ollenkaan näyttöä ja tykkään siitä miltä pyörä näyttää kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Toki makuasioita, mutta en usko että tuota näyttöä kukaan jaksaa alkuinnostuksen jälkeen tuijotella ajossa :D
 
Ei sitä kyllä ainakaa itsellä tuu tuijotettua. Itsellä ei ole ollenkaan näyttöä ja tykkään siitä miltä pyörä näyttää kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Toki makuasioita, mutta en usko että tuota näyttöä kukaan jaksaa alkuinnostuksen jälkeen tuijotella ajossa :D
Sama. Ei ole mullakaan näyttöä, enkä osaa sellaista edes kaivata.
 
Täytyy huomenna vielä katsella tarkemmin. Toisella puolella runkoa (mikä tuossa lenkki kuvassakin ylempänä näkyy) ei mielestäni ole mitään reikiä rungossa. Toisella puolella on mielestäni vaan tuo latausportti mistä tuota voi ladata paikallaan ollessaan. (liitekuva)

Runkopalkin pohjassa on sitten noita kuusiokoloruuveja mitkä näkyy jotenkin tuossa ylemmässä lenkki kuvassa myös. Akun suojakannen saa toki auki mustilla sormiruuveilla, sieltä alta voisi sitten jotain löytyä. Vanhalla omistajalla oli aina ollut akku kiinni niin ei ollut tuota irroitusta kaivannut. Itselläkin toki autotallissa akku aina kiinni, mutta olishan tuo hyvä tietää jos siihen pitäs jotkut avaimet olla :)
Ilmeisesti tämä ei siis ole lukko? Käsittääkseni lukkomekanismin pitää olla jommassa kummassa päässä, kun se lukituksen vastakappale on akun päädyssä.

1650552307188.png


Jos siinä on vain paikka, niin ehkä se lukkopesä on tarkoitettu ostettavaksi erikseen, eikä tuossa ole sitä valmiina -->


Ei sitä kyllä ainakaa itsellä tuu tuijotettua. Itsellä ei ole ollenkaan näyttöä ja tykkään siitä miltä pyörä näyttää kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Toki makuasioita, mutta en usko että tuota näyttöä kukaan jaksaa alkuinnostuksen jälkeen tuijotella ajossa :D
Niinpä. Kello on minulle tärkein. Tosin kun itselläni on Bosch Intuvia näyttönä, niin siitä näkee kätevästi yhdellä vilkaisulla kellon lisäksi määritellyn avustustason, nopeuden, akun varauksen ja moottorin tuottaman lisäavustuksen määrän. Vaimon pyörässä on Purion ja joskus kun käy sillä lenkillä, niin noista tiedoista ei näy kuin osa kerrallaan (osaa ei näy mitenkään) ja puutteen kyllä huomaa, kun on niihin tottunut. Vaan eipä tuottaisi suurta ongelmaa olla ilman.
 
Pyöräedusta sen verran että luulen siinä olevan saman ongelman yritysten kannalta kuin muissakin etuuksissa eli jos työntekijä vaihtaa työpaikkaa voi etuus jäädä yrityksen käsiin. Siinä sitten kustannukset pyörivät ja jossain sitä pitää säilyttääkin.

Sen takia pienemmät yritykset ovat joko varuillaan aineellisten etujen osalta tai jos kokemusta ei löydy niin saattavat suhtautua hyvin lepsusti etuuksiin. Joskus on myös tehty sopimuksia etuuden siirtymisestä työntekijälle työpaikan vaihdon yhteydessä mutta ne eivät pidä oikeudessa.

Noita puoliksi käytettyjä etuuksia on vaikea myydä firmassa eteenpäin kenellekään muulle. Mullakin on neljän vuoden sopimus pyöräedussa.
Meillä gobybike ja lunastus velvollisuus jos irtisanoutuu. Ymmärtääkseni oli joku mahdollisuus siirtää uuteen paikkaan jos siellä sama etu.

Itsellä Trek powerfly 4 ja reilu 200 km. Suurin vaihde meinaa välillä mennä pienemmälle, muuten hyvin toimii.

Yritin tilata Nyon:ia, mutta huono saatavuus.
 
Osaako joku sanoa noista Kuntokaupan FitNord sähköpyöristä jotain? Nehän ovat "alennusten" jälkeenkin ihan törkeän kalliitta suhteessa halpisosiin joista ne on koottu, mutta noita löytää ajoittain käytettyinä halvalla. Kannattaakohan noihin vain koskea käytettyinä, vai ovatko ne jopa niin heikkolaatuisia, että ei kannata ostaa edes halvalla jos kilometrejä on jo takanapäin?
 
Meillä gobybike ja lunastus velvollisuus jos irtisanoutuu. Ymmärtääkseni oli joku mahdollisuus siirtää uuteen paikkaan jos siellä sama etu.

Joo, tsekkasin omatkin ehdot (Vapaus) muistin virkistykseksi ja siellä on vaihtoehtona joko keskeyttää sopimus 260€ hintaan, siirtää uudelle työnantajalle jos heille kelpaa tai maksaa jäljellä olevat erät kerralla pois. Luultavimmin päädyn viimeiseen vaihtoehtoon jos tilanne tulee vastaan.

Itsellä Trek powerfly 4 ja reilu 200 km. Suurin vaihde meinaa välillä mennä pienemmälle, muuten hyvin toimii.

Mulla on pyöräetuna Canyonin Grail:on kun entuudestaan löytyi omana Focus Jam2 MTB käyttöön. Kannattaa tsekata että takapakka on kunnolla kiinni ja samoin rengas. Jouduin tuosta Grailista juuri parin sadan kilsan jälkeen kiristämään vaihdevaijeria. Se venyy ajan myötä. Youtubesta löytyy Velogilta hyvä video vaihteiden säätöön mutta uudessa pyörässä ei siitä kannata aloittaa.

Focuksessa oli taas keskiön kartiolaakerit löysällä. Aika paljon uusissa pyörissä nykyään säätämistä näiden kanssa.
 
Vinkkiä kaivattaisiin. Pääasiassa työmatkalle haussa sähkö-jäykkis. Ehkä myös satunnaista polkuajoa.

Vai


Saa toki suositella muitakin esim Cuben vastaavia.
 
Vinkkiä kaivattaisiin. Pääasiassa työmatkalle haussa sähkö-jäykkis. Ehkä myös satunnaista polkuajoa.

Vai


Saa toki suositella muitakin esim Cuben vastaavia.
Canyonissa ilmeisesti tuo lisähinta mennyt isompaan akkuun, sillä siitä löytyy coil spring etuhaarukka, jota ehkä itse jo nykyään välttäisin, sillä ilmahaarukka (kuten Cubessa) pitäisi olla pitkäikäisempi ja huoltovapaampi.

Bikester taasen tuntuu hieman vetävän välistä yrittäen olla "suomalainen" kauppa, joten kannattaa katsastaa ainakin bike-discount ja mhw-bike, sillä bikester/suomi hintaan saa joko pykälän paremman (esim. Cube Reaction Hybrid Pro 625) tai säästää noin 10%:

Mhw:lla toimitus 29€ bike-discountilla 70€. Bike-discountilta kannattaa huomioida myös heidän edustamansa Radon merkin pyörät kuten Jealous Hybrid 8.0 625
Saatavuus tosin varsin heikkoa miltei pyörällä kuin pyörällä, joten pitkiin toimitusaikoihin kannattaa varautua ja melko hyvin nämä liikkeet kertovatkin arvioidun saapumisajan.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, jos ostan sähköpyörän, joka on 250-1000w peukalokaasulla, niin toimiiko tämä kuitenkin samalla lailla kuin "normaali" sähköpyörä? Eli moottori avustaa normaalisti poljettaessa ja tämän lisäksi voi käyttää kaasua, jolloin ei tarvitse polkea ollenkaan? Ettei pyörä vain ole sellainen, että liikkuu sähköavustuksella vain kaasulla. Nopeus siis Max, 25km/h ja liikennevakuutus tuohon tottakai pitäisi ottaa.
 
Akkukeskusteluun vielä sen veran, että vuosi sitten ostamissani 10S3P 21700 Kiina-akuissa näkyy olevan vielä reilut 300WAh per akku (5A purkuvirralla 33V saakka) ja maksoivat 62€/kpl.
akut.png
 
Akkukeskusteluun vielä sen veran, että vuosi sitten ostamissani 10S3P 21700 Kiina-akuissa näkyy olevan vielä reilut 300WAh per akku (5A purkuvirralla 33V saakka) ja maksoivat 62€/kpl.
akut.png
Mittasitko sattumoisin niitä uutena? Olisi kiva tietää tai pphtia onko taso laskenut ja jos on, niin miksi
 
Canyonissa ilmeisesti tuo lisähinta mennyt isompaan akkuun, sillä siitä löytyy coil spring etuhaarukka, jota ehkä itse jo nykyään välttäisin, sillä ilmahaarukka (kuten Cubessa) pitäisi olla pitkäikäisempi ja huoltovapaampi.
Tuleeko tuo coil mahdollisesti ongelmaksi jos trailiajo on vähäistä? Onko noissa muissa komponenteissa paljoa eroa? Eikö yleensä ainakin canyon ole hinta-laatusuhteeltaan ok valinta?
 
Itse olen katsellut myös Grand Canyon: ON mutta 8 mallisena:


Onko kasissa jo etuhaarukka "parempi" mielestänne? Saa ehdottaa vaihtoehtoa 3-3,6 t€ sarjassa jos tiedossa fiksumpi, jossa myös saatavuus hyvä.

Tulee siis pääosin asfaltti/kevyeen sora-ajoon. Ajattelin silti maastopyörää jos joskus sattuisikin innostumaan hieman jonnekin raffimpaan maastoon.
 
Itse olen katsellut myös Grand Canyon: ON mutta 8 mallisena:


Onko kasissa jo etuhaarukka "parempi" mielestänne? Saa ehdottaa vaihtoehtoa 3-3,6 t€ sarjassa jos tiedossa fiksumpi, jossa myös saatavuus hyvä.

Tulee siis pääosin asfaltti/kevyeen sora-ajoon. Ajattelin silti maastopyörää jos joskus sattuisikin innostumaan hieman jonnekin raffimpaan maastoon.
Ihan hinnat alkaen -malli toi Judy Silver kyllä on. Ei toi nyt varmasti aivan kuraa ole, mutta maastoajossa kaipaa parempaa. Menettelee varmasti hiekkatieajelussa.
 
Tuleeko tuo coil mahdollisesti ongelmaksi jos trailiajo on vähäistä? Onko noissa muissa komponenteissa paljoa eroa? Eikö yleensä ainakin canyon ole hinta-laatusuhteeltaan ok valinta?
Tuskin se ongelmaksi muodostuu, paitsi ehkä juurikin sen käytön puutteen vuoksi voi ajan kanssa "jämähtää" nopeammin, mutta tämä on täysin mutua eikä tarkistettua faktaa.
Ilmakeulan suurin etu muodostuu mukautettavuudesta käyttäjän tarpeeseen, eli ilmanpaineella sitä voidaan tarvittaessa säätää, kun taas kierrejousen pituus on ennaltamääritetty.

Linkkaamistasi pyöristä Cubessa on yhden pykälän parempaa Shimanon 5000-sarjalaista osaa kuin Canyonissa 4000-sarjalaista.
Jos tosiaan mhw-bikelta tai bike-discountista napataan hinnan ja akkukapasiteetin puolesta Canyonin kanssa kilpaileva Cuben malli (Cube Reaction Hybrid Race 625 2022), niin päästäänkin jo paria-kolmea pykälää parempiin Shimanon osiin, eli sekoitus 8000/6000 sarjoja ja jarrutkin pykälää parempaa (+ tietysti se ilmakeula).

Mutta loppujen lopuksi valintaan todennäköisesti paljon vaikuttaa tuo saatavuus, eli jos pyörän haluaa vielä täksi kesäksi, niin saattaa joutua menemään hieman sen perusteella eikä optimoimalla hinta-laatu-suhdetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hinnat alkaen -malli toi Judy Silver kyllä on. Ei toi nyt varmasti aivan kuraa ole, mutta maastoajossa kaipaa parempaa. Menettelee varmasti hiekkatieajelussa.

Tämä on kyllä veikeä aihe tämä keulakeskustelu. En oikein saa kiinni siitä, että mikä on kenellekin konkreettisesti sellaista maastoajoa, jossa "alkaen hinnan" keula olisi riittämätön. Mulla on nyt Tuntsassa tuo Judy Silver. Kangaspohjaisessa, korkeuseroiltaan melko tasaisessa, polkumaastossa oikeinkin hyvä. Haastavammassakin amatöörin suorittamassa polkuajelussa, oikein hyvä, koska vauhti ei ole vielä järjetön siksi, että touhuun vielä totuttelee. Alamäkihommiin tuota pyörää osineen ei varmasti ole edes suunniteltu.

Keulan laatu tulee varmaan vastaan siinä vaiheessa, kun mennään ihan oikeasti tosi kovaa ja piukkoja käännöksiä sekä iskujen vastaanottamista vaativassa maastossa, joka vaatii jo kuskiltakin vähän enemmän ajoteknistä osaamista, kuin lähilaavulle polkuja pitkin makkarapaketti repussa viilettävältä sunnuntaimaastoilijalta. Näin minä sen nykyisellä, äärimmäisen vähäisellä, kokemuksella ja maalaisjärjellä olen pohtinut.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kyllä veikeä aihe tämä keulakeskustelu. En oikein saa kiinni siitä, että mikä on kenellekin konkreettisesti sellaista maastoajoa, jossa "alkaen hinnan" keula olisi riittämätön. Mulla on nyt Tuntsassa tuo Judy Silver. Kangaspohjaisessa, korkeuseroiltaan melko tasaisessa, polkumaastossa oikeinkin hyvä. Haastavammassakin amatöörin suorittamassa polkuajelussa, oikein hyvä, koska vauhti ei ole vielä järjetön siksi, että touhuun vielä totuttelee. Alamäkihommiin tuota pyörää osineen ei varmasti ole edes suunniteltu.

Keulan laatu tulee varmaan vastaan siinä vaiheessa, kun mennään ihan oikeasti tosi kovaa ja piukkoja käännöksiä sekä iskujen vastaanottamista vaativassa maastossa, joka vaatii jo kuskiltakin vähän enemmän ajoteknistä osaamista, kuin lähilaavulle polkuja pitkin makkarapaketti repussa viilettävää sunnuntaimaastoilijaa. Näin minä sen nykyisellä, äärimmäisen vähäisellä, kokemuksella ja maalaisjärjellä olen pohtinut.
No mä olen nyt 20+ vuotta ajanut maastossa ja olen mielestäni jonkin verran siis kykenevä vaikkapa keuloja vertailemaan.

Toki tollainen jäykkäperä ja aloittelija tuskin mitään hillitöntä kyytiä ja röykytyksiä ajaa. Vaan on noissa keuloissa aikamoisia eroja. Nyt viimeisimpien vuosien kokemuksia itsellä on, kun ostin 2018 Focuksen Jam2 Sähkärin, jossa oli Recon RL 150mm keula (tiesin huonoksi ja pyörää tilatessa jo tilasin samalla Yarin keulaksi). No pyörä tuli ennen keulaa ja ajoin muutaman lenkin tolla Reconilla ja eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Recon taipui joka suuntaa, 32mm alajaloista johuten siis oli tolkuttoman "löysä", vaimennusta ei saanut millään toimimaan, joko pohjasi herkästi tai sitte oli todella pintakova. No taisin 3-4 lenkkiä tolla ajaa ja sitte Yari kiinni pyörään ja problem solved.

Vaimon sähkötäpärissä on Rokkarin 35 Gold 150mm. Se on sinänsä ihan tukeva keula, mutta herkkyyttä ei ole nimeksikään, vaikka vrt. tohon Yariin. Olen sen purkanut ja rasvannut, ilman vaikutusta.

Jäykkiksessä mulla oli vanhanmallinen Rokkarin Revelation 140mm ja enspyörässä Pike 150mm ja taas eroa kuin yöllä ja päivällä.

Nyt ajelen tyytyväisenä sähkötäpärillä, joss Rokkarin Lyrik 150mm.

Sähkärissä mun mielestä saisi olla todella herkkä keula, kun ei se keinuminen vie samallalailla polkemisesta tehoa kuin luomussa. Tai siis sähkön avulla pääsee kuitenkin.
 
No mä olen nyt 20+ vuotta ajanut maastossa ja olen mielestäni jonkin verran siis kykenevä vaikkapa keuloja vertailemaan.

Toki tollainen jäykkäperä ja aloittelija tuskin mitään hillitöntä kyytiä ja röykytyksiä ajaa. Vaan on noissa keuloissa aikamoisia eroja. Nyt viimeisimpien vuosien kokemuksia itsellä on, kun ostin 2018 Focuksen Jam2 Sähkärin, jossa oli Recon RL 150mm keula (tiesin huonoksi ja pyörää tilatessa jo tilasin samalla Yarin keulaksi). No pyörä tuli ennen keulaa ja ajoin muutaman lenkin tolla Reconilla ja eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Recon taipui joka suuntaa, 32mm alajaloista johuten siis oli tolkuttoman "löysä", vaimennusta ei saanut millään toimimaan, joko pohjasi herkästi tai sitte oli todella pintakova. No taisin 3-4 lenkkiä tolla ajaa ja sitte Yari kiinni pyörään ja problem solved.

Vaimon sähkötäpärissä on Rokkarin 35 Gold 150mm. Se on sinänsä ihan tukeva keula, mutta herkkyyttä ei ole nimeksikään, vaikka vrt. tohon Yariin. Olen sen purkanut ja rasvannut, ilman vaikutusta.

Jäykkiksessä mulla oli vanhanmallinen Rokkarin Revelation 140mm ja enspyörässä Pike 150mm ja taas eroa kuin yöllä ja päivällä.

Nyt ajelen tyytyväisenä sähkötäpärillä, joss Rokkarin Lyrik 150mm.

Sähkärissä mun mielestä saisi olla todella herkkä keula, kun ei se keinuminen vie samallalailla polkemisesta tehoa kuin luomussa. Tai siis sähkön avulla pääsee kuitenkin.
Tarkoituksena ei nyt suinkaan ollut sinun tai kenenkään muun kompetenssia asiassa kiistää. Kuitenkin samalla tuossa kuvaat sen, että kun lajia touhuaa pidempään, niin selkeitä eroja huomaa.
Tässä muutama tyyppi itseni mukaan lukien on pohtinut esimerkiksi ajoittaista metsäajelua työmatkapyöräilyn lisäksi. Kuten kirjoitit "maastoajossa kaipaa parempaa", mutta kaipaako satunnainen maastoilija tosiaan sellaista? Jälleen tällaista yleistä pohdintaa, ei muuta. Toisaalta taas tykkään itse sanonnasta "Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.", mikä voisi päteä tämän keula-asian kohdalla hyvinkin.

Toki sitä voi tulla imaistuksi uuteen harrastukseen ja sitä kautta tietämys, taidot ja vaatimustaso nousee. Omalla markettipyörähistorialla tuo Judyn toimintakin jo kyllä nostaa polulla hymyä poskiin, kun vaan ylipäätään pääsee sinne rytkyttämään. Ennen tuota painelin pari kertaa juurakko-kivikkomaastossa jäykällä hybridillä ja paskoin vaan lokarit sekä yhden eturattaan. Halu metsässä ajoon on siis kova.
 
Olen Kundinhon kanssa samaa mieltä, itsellä Tunturi E290 ja keulana Judy Silver. Omiin sekalaisiin ajeluihin tämä keula on oikein hyvin riittänyt, polkujakin kohtuu määrin, ei kuitenkaan mitään kannokkoja ja kivikkoja.

Tällaiset suosittelut tahtoo ajautua yläkanttiin ja sellaisiksi, että ammattilaiset ja tosi harrastajat suosittelevat välineitä, joiden ominaisuuksiin suurimmalla osalla pyöräilijöitä ei ole tarvetta. Sama juttu on vaikka autopuolella, suositellaan Bemaria ja tiukkaa alustaa, kun perhelliselle parempi ratkaisu on vaikka tuikitavallinen Toyota. Joo, itselläkin on ollut BMW, ja siihen valitsin tiukan alustan:)
 
No mä olen nyt 20+ vuotta ajanut maastossa ja olen mielestäni jonkin verran siis kykenevä vaikkapa keuloja vertailemaan.

Toki tollainen jäykkäperä ja aloittelija tuskin mitään hillitöntä kyytiä ja röykytyksiä ajaa. Vaan on noissa keuloissa aikamoisia eroja. Nyt viimeisimpien vuosien kokemuksia itsellä on, kun ostin 2018 Focuksen Jam2 Sähkärin, jossa oli Recon RL 150mm keula (tiesin huonoksi ja pyörää tilatessa jo tilasin samalla Yarin keulaksi). No pyörä tuli ennen keulaa ja ajoin muutaman lenkin tolla Reconilla ja eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Recon taipui joka suuntaa, 32mm alajaloista johuten siis oli tolkuttoman "löysä", vaimennusta ei saanut millään toimimaan, joko pohjasi herkästi tai sitte oli todella pintakova. No taisin 3-4 lenkkiä tolla ajaa ja sitte Yari kiinni pyörään ja problem solved.

Vaimon sähkötäpärissä on Rokkarin 35 Gold 150mm. Se on sinänsä ihan tukeva keula, mutta herkkyyttä ei ole nimeksikään, vaikka vrt. tohon Yariin. Olen sen purkanut ja rasvannut, ilman vaikutusta.

Jäykkiksessä mulla oli vanhanmallinen Rokkarin Revelation 140mm ja enspyörässä Pike 150mm ja taas eroa kuin yöllä ja päivällä.

Nyt ajelen tyytyväisenä sähkötäpärillä, joss Rokkarin Lyrik 150mm.

Sähkärissä mun mielestä saisi olla todella herkkä keula, kun ei se keinuminen vie samallalailla polkemisesta tehoa kuin luomussa. Tai siis sähkön avulla pääsee kuitenkin.
Kokeilitko säätää Reconin progressiivisuutta bottomless tokeneilla? Sama pätee rouvan 35 Goldiin. 1-2 tokenia lisää, niin auttaa todennäköisesti herkkyyteen. Itselläni oli 35 Silver, oikein säädettynä oli ihan kelpo peli, vaikka on hinnat alkaen malli. Ainostaan tolkuton paino oli syy vaihtaa parempaan. "Huonollakin" keulalla pärjää pitkälle, jos sen osaa säätää.
 
Kokeilitko säätää Reconin progressiivisuutta bottomless tokeneilla? Sama pätee rouvan 35 Goldiin. 1-2 tokenia lisää, niin auttaa todennäköisesti herkkyyteen. Itselläni oli 35 Silver, oikein säädettynä oli ihan kelpo peli, vaikka on hinnat alkaen malli. Ainostaan tolkuton paino oli syy vaihtaa parempaan. "Huonollakin" keulalla pärjää pitkälle, jos sen osaa säätää.
Reconi lähti silloin heti myyntiin kun Yari saapui, en sitä jaksanut yhtään ihmetellä.
Eipä tokeneilla mitään tahmeutta saa pois. Sitä tolla herkkyydellä tarkoitin.
 
Reconi lähti silloin heti myyntiin kun Yari saapui, en sitä jaksanut yhtään ihmetellä.
Eipä tokeneilla mitään tahmeutta saa pois. Sitä tolla herkkyydellä tarkoitin.
No juu, siihen taitaa vaikuttaa vaimennin eniten. Ja kuskin paino tietysti, itse kun on yli 100 kiloa kevyt, niin liikkuu tahmeampikin putki. :)
 
Saapui tuossa muutama viikko sitten Grand Canyon:ON 7 2021 mallia, oli silloin ainoa malli heti toimitettavaksi, joten päädyin siihen, vaikka parempaa teki mieli.
Tämä: Grand Canyon:ON 7
Päivälleen kaksi viikkoa ja pyörä perillä.
Suositelkaapa hinta/laatu suhteella järkevää keulaa Suntourin korvaajaksi, ei tarvi olla paras, tulee sellaiseen hiekkatie ja metsäpolkuajoon aloittelijalle.
Jostain euroopan kaupoista hyvä tarjoushinta olisi parasta, tai jos jollain uudenveroinen käytetty, niin sekin kiinnostaa.
Pari rokkarin edullisemman pään ilmakeulaa ollut aiemmissa luomu maastopyörissä, kyllä ne mukavempia oli ajaa kuin tuo Suntour.
 
Saapui tuossa muutama viikko sitten Grand Canyon:ON 7 2021 mallia, oli silloin ainoa malli heti toimitettavaksi, joten päädyin siihen, vaikka parempaa teki mieli.
Tämä: Grand Canyon:ON 7
Päivälleen kaksi viikkoa ja pyörä perillä.
Suositelkaapa hinta/laatu suhteella järkevää keulaa Suntourin korvaajaksi, ei tarvi olla paras, tulee sellaiseen hiekkatie ja metsäpolkuajoon aloittelijalle.
Jostain euroopan kaupoista hyvä tarjoushinta olisi parasta, tai jos jollain uudenveroinen käytetty, niin sekin kiinnostaa.
Pari rokkarin edullisemman pään ilmakeulaa ollut aiemmissa luomu maastopyörissä, kyllä ne mukavempia oli ajaa kuin tuo Suntour.
Jos ei oo hirveästi vaatimuksia kuin, että ilmakeula ni käytännössä mikä vaan rokkari/foxi mikä on budjetissa ja saatavilla :D Ei noissa budjettiluokan keuloissa näillä kahdella nii paljon eroa oo. Jos pitää valita ni kato vaikka kumman huolto onnistuu helpommin siellä missä asut ettei tarvi keulaa lähetellä huoltoon. Molemmat toimii ja perussäädöt löytyy. Itsellä ollut rokkarin yari ja lyrik viimeisimmät kaks keulaa ja perusajossa toimii hyvin ja lyrik jopa enskahommassakin. Sit kalliimmissa alkaa tulla niitä säätöjä yms lisää.
 
Saapui tuossa muutama viikko sitten Grand Canyon:ON 7 2021 mallia, oli silloin ainoa malli heti toimitettavaksi, joten päädyin siihen, vaikka parempaa teki mieli.
Tämä: Grand Canyon:ON 7
Päivälleen kaksi viikkoa ja pyörä perillä.
Suositelkaapa hinta/laatu suhteella järkevää keulaa Suntourin korvaajaksi, ei tarvi olla paras, tulee sellaiseen hiekkatie ja metsäpolkuajoon aloittelijalle.
Jostain euroopan kaupoista hyvä tarjoushinta olisi parasta, tai jos jollain uudenveroinen käytetty, niin sekin kiinnostaa.
Pari rokkarin edullisemman pään ilmakeulaa ollut aiemmissa luomu maastopyörissä, kyllä ne mukavempia oli ajaa kuin tuo Suntour.
Millaisia kokemuksia muuten pyörästä?
 
Ei montaa lenkkiä vielä heitetty, ja ensimmäinen sähköpyörä.
Ihan tyytyväinen moottoriin, satulatolppa jo päivitetty hissitolppaan ja keula kuntoon, niin eiköhän tällä ajele...
 
Mittasitko sattumoisin niitä uutena? Olisi kiva tietää tai pphtia onko taso laskenut ja jos on, niin miksi
Mittasin myös uutena ja ~3tkm matkalla & ~100 latauskerralla on hävinnyt ~10WAh per akku.
Vanhassa pyörässäni on 4v vanhat kiina-akut ja suunnilleen saman verran ajoa & latauskertoja. Kapasiteetti on pudonnut 12,5Ah -> 10,5Ah
Mitarina tuollainen kiinamittari
 
Mittasin myös uutena ja ~3tkm matkalla & ~100 latauskerralla on hävinnyt ~10WAh per akku.
Vanhassa pyörässäni on 4v vanhat kiina-akut ja suunnilleen saman verran ajoa & latauskertoja. Kapasiteetti on pudonnut 12,5Ah -> 10,5Ah
Mitarina tuollainen kiinamittari
Oho. No siinä on kyllä laskenut akkujen kapasiteetti roimasti! Onko akut olleet kuitenkin optimaalisissa varastointiolosuhteissa, eli n.39v jännitteellä ja huonelämpötilassa?
 
Oho. No siinä on kyllä laskenut akkujen kapasiteetti roimasti! Onko akut olleet kuitenkin optimaalisissa varastointiolosuhteissa, eli n.39v jännitteellä ja huonelämpötilassa?
Ei ole ollut optimiolosuhteissa, kun talvella työpäivän pihalla -12°C pakkasella ja latailtu aina täyteen, kun alle puolet akussa. Varastoitu huonelämpötilassa tyhjänä tai täytenä. Tuskin koskaan 75% varauksessa, niinkuin pitäisi, mutta ei nuo akut viikkoa pidempää aikaa ole ollut käyttämättä.
130€ akustoa ei tule säälittyä. Jos ne 4v kestää ympärivuotista käyttöä, niin ei hintaansa hauku.
 
Olen Kundinhon kanssa samaa mieltä, itsellä Tunturi E290 ja keulana Judy Silver. Omiin sekalaisiin ajeluihin tämä keula on oikein hyvin riittänyt, polkujakin kohtuu määrin, ei kuitenkaan mitään kannokkoja ja kivikkoja.

Tällaiset suosittelut tahtoo ajautua yläkanttiin ja sellaisiksi, että ammattilaiset ja tosi harrastajat suosittelevat välineitä, joiden ominaisuuksiin suurimmalla osalla pyöräilijöitä ei ole tarvetta. Sama juttu on vaikka autopuolella, suositellaan Bemaria ja tiukkaa alustaa, kun perhelliselle parempi ratkaisu on vaikka tuikitavallinen Toyota. Joo, itselläkin on ollut BMW, ja siihen valitsin tiukan alustan:)

Maastossa sen keulan tarkoitus on syödä ne töyssyt pois. Halvemmissa keuloissa saatetaan se töyssy syödä, mutta se voi palautua liian nopeasti tai jäädä keinumaan. Kumpikaan ei välttämättä ole ongelma jos ajat jalkakäytävän kantin yli, mutta jos polulla on useita juuria ja kiviä peräkkäin ja vauhtia paljon niin huono keula voi olla jopa vaarallinen. Ite ajan mielummin maastossakin ilman joustoa kuin huonolla keulalla (nyt maastopyörässä Fox 36 Factory, ollut n. 15 eri keulaa vuosien varrella).

Tohon aikaisempaan ilma vs coil keskusteluun huomautuksena, että ilma ei todellakaan ole pitkäikäisempi kuin kierrejousi. Ilmakeulassakin on jousi, se on vain ”ilmajousi” jonka toimivuus on hyvin pitkälti riippuvainen tiivisteiden kunnosta. Ilmakeulan etuna on paino ja jo mainittu säädettävyys, eli voit iskaripumpulla itse säätää keulan juuri omalle painolle sopivaksi. Huonona puolena taas sitä tosiaan voi joutua pumppailemaan (vähintään kevään / talven välillä), huoltamaan useammin jne. Kun puhutaan sähköpyöristä jotka muutenkin painavat sairaan paljon, selvittäisin sopiiko sen kierrejousellisen mukana tuleva jousi omalle painolle ja jos sopii menisin sillä (tai mielummin ilman joustoa jos se on hinnat alkaen malli).
 
Kylläpäs osaa olla pyörän valinta tähtitiedettä nyt.

Pyöräksi on valikoitunut nyt joko Grand Canyon: ON 8 tämän keulakeskustelun jälkeen tai vaihtoehtoisesti täysin sähkötön Kona Rove NRB (gravel). Vertailen siis kahta tavallaan ihan erilaista pyörää niin rungoltaan kuin tekniikaltaankin.

Pyörä tulee lopulta varmaan 80 %:sti kuntoilukäyttöön ja ajot tulisivat olemaan varmaan 70 % asfaltilla, 20 % soratiellä ja 10 % neulaspoluilla/maastossa. Muuten olisin ostamassa tätä sähköMTB, mutta aloin vielä miettimään onko tuo turhauttava asfalttiajossa? Vai onko merkitystä kun sähköllä pääsee tarvittaessa "kepeästi"? Sähköversio kiehtoo erityisesti siksi, että antaisi ehkä isoimman tyrkkäyksen käyttää pyörää myös työ- ja kauppareissuihin.
 
Kylläpäs osaa olla pyörän valinta tähtitiedettä nyt.

Pyöräksi on valikoitunut nyt joko Grand Canyon: ON 8 tämän keulakeskustelun jälkeen tai vaihtoehtoisesti täysin sähkötön Kona Rove NRB (gravel). Vertailen siis kahta tavallaan ihan erilaista pyörää niin rungoltaan kuin tekniikaltaankin.

Pyörä tulee lopulta varmaan 80 %:sti kuntoilukäyttöön ja ajot tulisivat olemaan varmaan 70 % asfaltilla, 20 % soratiellä ja 10 % neulaspoluilla/maastossa. Muuten olisin ostamassa tätä sähköMTB, mutta aloin vielä miettimään onko tuo turhauttava asfalttiajossa? Vai onko merkitystä kun sähköllä pääsee tarvittaessa "kepeästi"? Sähköversio kiehtoo erityisesti siksi, että antaisi ehkä isoimman tyrkkäyksen käyttää pyörää myös työ- ja kauppareissuihin.
Sähkö auttaa paljon. Itellä on aika raaka kuvio valittu renkaisiin maastoajon vuoksi ja ilman sähköä ne ois todella ikävät ajaa asfaltilla. Toki ne myös kuluu paljon siellä niin hirveästi en tarkoituksella aja asfaltilla. Ja itse en käytä sähköä tasaisella muutenkaan juuri kuin sen verran että se kompensoi pyörän ylimääräisen painon. Mutta tiedoksi, että se pelkkä asfaltin kuluttaminen on ärsyttävää mutta sähkö pelastaa aika paljon :D

Sähkö on tosi hyvä siihen, että sillä voi käydä ilman hikipisaroita kaupassa jos haluaa. Itse tosin en, koska tuntuu, että täällä kaupungissa pyörä varastetaan alta jos pysähdyt liikennevaloihin :D Varsinkin sähköpyörät. Eli pyörän säilytys kannattaa huomioida.

Vertailet tosiaan kahta aika erilaista pyörää. Itse tottakai ottasin maastopyörän sähköllä jos budjetti riittää, on monikäyttöisempi, geometrialtaan ehkä vähä rennompi ja mistä sitä tietää jos innostuukin luontoon polkemaan. Mutta tää menee enemmän sen oman mieltymyksen ja käyttötarkoituksen mukaan..
 
Kylläpäs osaa olla pyörän valinta tähtitiedettä nyt.

Pyöräksi on valikoitunut nyt joko Grand Canyon: ON 8 tämän keulakeskustelun jälkeen tai vaihtoehtoisesti täysin sähkötön Kona Rove NRB (gravel). Vertailen siis kahta tavallaan ihan erilaista pyörää niin rungoltaan kuin tekniikaltaankin.

Pyörä tulee lopulta varmaan 80 %:sti kuntoilukäyttöön ja ajot tulisivat olemaan varmaan 70 % asfaltilla, 20 % soratiellä ja 10 % neulaspoluilla/maastossa. Muuten olisin ostamassa tätä sähköMTB, mutta aloin vielä miettimään onko tuo turhauttava asfalttiajossa? Vai onko merkitystä kun sähköllä pääsee tarvittaessa "kepeästi"? Sähköversio kiehtoo erityisesti siksi, että antaisi ehkä isoimman tyrkkäyksen käyttää pyörää myös työ- ja kauppareissuihin.
Itsellä on nyt mietinnässä tuon aiemmin miettimäni Grand Canyon 7 sijasta 8. Ja toisena tuo aiemmin mainittu Cube Reaction Hybrid Race 625


Olettaisin ettei noissa paljoa metsään voi mennä? Kumpaa täällä suositeltaisiin? Molemmissa saatavuus on mallia ihan ok eli kesällä saisi pyörän.

On muuten sähköisen jäykkäperän ostaminen vaikeampaa kuin oman täpärin ostaminen oli pari vuotta sitten. Arvosteluja nimittäin löytyy melko huonosti.
 
Itsellä on nyt mietinnässä tuon aiemmin miettimäni Grand Canyon 7 sijasta 8. Ja toisena tuo aiemmin mainittu Cube Reaction Hybrid Race 625


Olettaisin ettei noissa paljoa metsään voi mennä? Kumpaa täällä suositeltaisiin? Molemmissa saatavuus on mallia ihan ok eli kesällä saisi pyörän.

On muuten sähköisen jäykkäperän ostaminen vaikeampaa kuin oman täpärin ostaminen oli pari vuotta sitten. Arvosteluja nimittäin löytyy melko huonosti.

Ei kummassakaan mene metsään. Aika lähellähän nuo osien puolesta on kuten oot varmaa itekin huomannu. Canyonissa on 20mm enemmän joustoa edessä mikä voi vaikuttaa/tuoda hyötyä jonkin verran riippuen toki missä ajat. Ilmeisesti molemmat ilmakeuloja? Cubessa taas pikkasen paremmat jarrut, mut tuskin eroa normikäytössä. Yks oleellinen on tietysti geometria, kummasta löytyy mieleisempi/sopivampi geo sulle sun omassa koossa.

Ehkä valinta tiivistyy siihen, että kumpi noista moottoreista on parempi sulle. Bosch on ilmeisti luonteeltaan ärhäkkäämpi, Shimano taas luonnollisempi. Shimanossa on paremmat mahdollisuudet säätää moottoria puhelimella. En oo hirveesti viime aikoina vertaillut niin kannattaa ehkä katsoa. En tiedä onko Bosch tuonut mitään vastaavaa markkinoille, itsellä on toisessa pyörässä Bosch gen3 ja siinä ei ainakaan ole puhelimella säätöä. Tuossa Cubessa näyttäisi olevan gen4. Onko paikkakunnalla jomman kumman moottorin valtuutettua huoltoa? On aika satavarma et jotakin näiden kans aina on takuun aikana :D
 
Ei kummassakaan mene metsään. Aika lähellähän nuo osien puolesta on kuten oot varmaa itekin huomannu. Canyonissa on 20mm enemmän joustoa edessä mikä voi vaikuttaa/tuoda hyötyä jonkin verran riippuen toki missä ajat. Ilmeisesti molemmat ilmakeuloja? Cubessa taas pikkasen paremmat jarrut, mut tuskin eroa normikäytössä. Yks oleellinen on tietysti geometria, kummasta löytyy mieleisempi/sopivampi geo sulle sun omassa koossa.

Ehkä valinta tiivistyy siihen, että kumpi noista moottoreista on parempi sulle. Bosch on ilmeisti luonteeltaan ärhäkkäämpi, Shimano taas luonnollisempi. Shimanossa on paremmat mahdollisuudet säätää moottoria puhelimella. En oo hirveesti viime aikoina vertaillut niin kannattaa ehkä katsoa. En tiedä onko Bosch tuonut mitään vastaavaa markkinoille, itsellä on toisessa pyörässä Bosch gen3 ja siinä ei ainakaan ole puhelimella säätöä. Tuossa Cubessa näyttäisi olevan gen4. Onko paikkakunnalla jomman kumman moottorin valtuutettua huoltoa? On aika satavarma et jotakin näiden kans aina on takuun aikana :D
Joo ilmakeulat noissa on. Valtuutettuja huoltoja löytyy kummaltakin eli sen suhteen ei eroja. Hyvä että mainitsit koska ei tullut tuo asia mieleenkään :D Täytyy tarkemmin arvosteluita katsoa noista moottoreista.
 
Olen aika noviisi näissä sähköpyörissä, onko tällä hetkellä mitään hyvää tarjousta 1000-1500e hintaluokassa? Mielellään hybrid ja keskimoottori ensijainen, missään tapauksessa ei etuvetoista.
 
Sama kysymys kuin aikasemmalla, mutta budjetti olisi ~3000e. Työmatkapyöräilyyn lähinnä.
 
Olen aika noviisi näissä sähköpyörissä, onko tällä hetkellä mitään hyvää tarjousta 1000-1500e hintaluokassa? Mielellään hybrid ja keskimoottori ensijainen, missään tapauksessa ei etuvetoista.
edit: Oli näköjään oikein hybridiäkin GZR Forzar-e 28" -sähköpyörä, 54 cm 1 690,00
Sama kysymys kuin aikasemmalla, mutta budjetti olisi ~3000e. Työmatkapyöräilyyn lähinnä.

edit: Jos hintaluokka on tiedossa ja lähi jälleenmyyjillä on jotain hintaluokkaan sopivaa, niin suosittelen valitsemaan sen. Hintaluokkien sisällä ei suuria eroja ole ja jos mahdollista niin suosittelen lähimmältä jälleenmyyjältä ostamista. Jos tietää mitä on ostamassa ja on mielenkiintoa hoitaa takuuasioita sähköpostin välityksellä, niin siinä tapauksessa tutustua myös ulkomaan valikoimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin 8v 135cm pojalle sähkömaastopyörää. Oliskohan tästä poluille hyvä vai löytyykö vastaavanhintaista parempaa Tunturi e260 se

Liekkö riittävät välitykset maastoon? Voihan se olla omalla tavalla haastavaa liikutella tuollaista n.20kg pyörää kun poika ite painaa päälle 30kg...
 
Meinasin 8v 135cm pojalle sähkömaastopyörää. Oliskohan tästä poluille hyvä vai löytyykö vastaavanhintaista parempaa Tunturi e260 se

Liekkö riittävät välitykset maastoon? Voihan se olla omalla tavalla haastavaa liikutella tuollaista n.20kg pyörää kun poika ite painaa päälle 30kg...
Ei minulla sähköpyöriä mitään vastaan ole, täysin päteviä vehkeitä tarkoitukseensa, eli työmatkailuun jne arkipyöräilyyn. Mutta älä nyt helkkari 8v junnulle mitään painavaa sähköpyörää laita. Ehkä jos itselläsi on sähkömaasturi, niin voit jossain nousuissa vähän joutua kukkulan huipulla junnua odottelemaan mutta kyllä yleensä tuon ikäiset vaan jaksaa ihan lihasvoimin niin kovaa painaa jotta tavallisella sähkömaasturilla jää iskä toiseksi :P
Suosittelen ennemmin laadukasta ja sopivan kokoista ja kevyttä MTB:tä. Esim. joku tämmöinen tai vastaava hintaluokassa n. 1k€
 
Hyvä tarjous tai ei, mutta verkkokaupassa 799 GZR fat e. Tilasin testiin, vaikka arvostelut eivät mieltä ylennä. Työkalut kuitenkin pysyys käsissä :D

Tästä olis mukava kuulla ihan käytännön kokemuksia :thumbsup:

Kait tällä hoitaa työmatkat hyvin, huviajelut ja varmaan pienimmällä avustuksella kuntokin saattaa parantua? Ensimmäinen sähköpyörä itelle, eikä tekis mieli heti kiinni laittaa sitä muutamaa tonnia :rolleyes:
 
Tästä olis mukava kuulla ihan käytännön kokemuksia :thumbsup:

Kait tällä hoitaa työmatkat hyvin, huviajelut ja varmaan pienimmällä avustuksella kuntokin saattaa parantua? Ensimmäinen sähköpyörä itelle, eikä tekis mieli heti kiinni laittaa sitä muutamaa tonnia :rolleyes:
Täältä löytyy muutama maininta pyörästä. Ihan hyvä pyörä nykyisellä alehinnalla
 
Tästä olis mukava kuulla ihan käytännön kokemuksia :thumbsup:

Kait tällä hoitaa työmatkat hyvin, huviajelut ja varmaan pienimmällä avustuksella kuntokin saattaa parantua? Ensimmäinen sähköpyörä itelle, eikä tekis mieli heti kiinni laittaa sitä muutamaa tonnia :rolleyes:
Kirjoitellaanpa nyt hieman tarkemmin. Kävin äsken tarkotuksella hieman extremeolosuhteissa tällä.

Vahva suositus kyllä ensisähköpyöräksi, varsinkin jos ei tiedä oikein mitä pyörältä toivoo eikä halua satsata paljoa rahaa. Tällä pyörällä on juuri hyvä kokeilla mikä on se oma juttu, eli vauhti tienpäällä, meno maastossa tai leppoisa citycruisailu!
Hieman itsestään selvyyksiäkin tässä on, mutta oma listani mitä pyörällä:

Ei:

Pääse kovaa
Pysty ajamaan suuressa kivikossa
Ole kevyt polkea ilman avustusta tai avustuksen loppuessa maastossa välitykset loppuu, eli ei ole riittävän pientä vaihdetta
Asflatilla välitykset loppuu alamäessä ja siinä n.25kmh kohdalla ihan avustuksellakin, eli ei ole tarpeeksi isoa vaihdetta
Pääse alkuperäisellä akulla kovin pitkiä matkoja
Pysty juurikaan kantamaan, sillä pyörä on hionon mallinen siihen ja painava

Mutta, pyörällä:
Pystyy ajamaan hyvin vaihtelevissa olosuhteissa (polut, lumi, muta, sepeli, hiekka, aflatti)
Sen saa tarvittaessa taitettua ja ahdettua ilman suurempaa purkamista vaikka tylppäperäiseen vw golfiin
Renkaat ja jousitus tarjoavat leppoisaa ajelua (varsinkin jos penkin vaihtaa vielä jousitettuun)
Ankarissakin olosuhteissa miinus painiketta (avustus pienemmälle) saa talutusavustuksen, eli pyörä lähes vie itse itsensä mäkeä ylös, jos ei pysty polkemaan

Edit. Laitoin kuvia reissulta vielä tuonne tarjousketjuun, niin saa käsitystä missä pyörällä pystyy ajelemaan
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
260 157
Viestejä
4 523 588
Jäsenet
74 536
Uusin jäsen
nappa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom