Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viime kesänä kävin moottoripyörällä Puolassa. On muuten moottoriteitä ihan jonkun verran ja hienot kyltit kuinka eu mahdollisti tämänkin tien.
Ärsyttävää ettei vastaavia näy samassa mittakaavassa täällä.
Ja olen tietoinen Vaalimaan motarista.

Tarpeen tullen lisätään vaan lisää reittipisteistä, jotta kierretään haluttu reitti. Virallinen syyhän voi olla lehtopöllön havainnointi pellon reunassa tai halutaan nähdä se Ruotsin kuninkaan kusikivi.
Pöllön katsominen ei mielestäni olisi riittävä syy automatkaan. Saati minkään kusi tai paskapaikan katsominen. Mutta esim. matka luonnonsuojelualueelle harvinaista eläimistöä katsomaan olisi. Jos "painava syy autolla matkustamiseen" tulisi voimaan niin moni yrittäisi keksiä juuri tuollaisia erinäisiä verukkeita huviajelulle. Eli koittaisi valehdella että automatkalla on joku tarkoitus. Tämä tulisi ottaa järjestelmän suunnittelussa huomioon ja toki myös sanktioiden määräytymisessä. Kuten jo sanoin niin jatkuville huviajelijoille voitaisiin ehkä määrätä rankkojakin rangaistuksia.

Pöllön katsominen ei mielestäni olisi riittävä syy automatkaan. Saati minkään kusi tai paskapaikan katsominen. Mutta esim. matka luonnonsuojelualueelle harvinaista eläimistöä katsomaan olisi. Jos "painava syy autolla matkustamiseen" tulisi voimaan niin moni yrittäisi keksiä juuri tuollaisia erinäisiä verukkeita huviajelulle. Eli koittaisi valehdella että automatkalla on joku tarkoitus. Tämä tulisi ottaa järjestelmän suunnittelussa huomioon ja toki myös sanktioiden määräytymisessä. Kuten jo sanoin niin jatkuville huviajelijoille voitaisiin ehkä määrätä rankkojakin rangaistuksia.
Huviajelu voi olla monella arvokkaampia asia kuin ajaminen johonkin luonnosuojelualueelle eläimiäkatseleen.

Mutta alkaa mennä jo ohi otsikon, politiikka puolelle, sieltä katsella sopivaa politiikka ketjua.

Painava syys autolla ajelulle? Vakavia onnettomuuksia tapahtuu yöllä nuorilla kuljettajille, osassa on kuljettajan henkilökohtainen painavasyy, mutta olisko kuitenin kokemattomuus, kuolemattomuus, painvalta tuntuva syy, ne riskit. Nuoria voi valistaa, jatkuvaa joka vuosi uusisukupolv, joten jatkuvaa työtä. Kieltääkkin voi, mutta tällä saralla lasken toiveen tekniikkaan.

Vartuneemmat, jotkut iki nuoria, jos nuoreten valistus tehoaa, niin se kantaa myöhemmäksikin. En tässäkään nyt näe sitä onko painavaa syytä ajaa. Ajaa pitää, kunnes ne robottiautot valtaa markkinan. Sitä ennen valistus, ja valvonta, osa ottaa riskejä ihan tietoisesti aikuisenkin, mutta ilmeisesti paljon kuljettajia jotka ei tiedosta riskejä, ja siksi ottavat.

Turvallisuudella on hintansa, eli sitä verrataan hengen, terveyden arvoon, hintaa.
Kun otetaan huomioon suomen aatamin aikainen autokanta ja surkean näköinen tulevaisuuden taloustilanne, niin turha odottaa kovin kummoista teknologista kehitystä suomen autokannalle.

Sitten taasen jos puhutaan kehittyneistä itse ajavista autoista, niin itse ajavat autot yleisenä autokantana eivät ole tulossa pitkään aikaan suomeen. Siis todella pitkään aikaan. Ja pitää ottaa huomioon myös se että jos kehittyneet itse ajavat autot joskus laajasti yleistyisivät, niin se ei automaattisesti tarkoittaisi esim. alempia ajonopeuksia kehittyneille itse ajaville autoille vaan luultavasti kovempia ajonopeuksia koska itse ajavat AI robottiautot tekevät taatusti huomattavasti vähemmän ajovirheitä kuin ihmiset sekä vielä tärkeämpänä pointtina eivät ole tunteidensa ja/tai esim. väsymyksen "vankeja" kuten ihmiskuskit.

Sitten taas jos mietitään liiketalousmielessä itse ajavia autoja niin yleisesti olisi aina parempi mitä nopeammin tavara sekä ihmiset liikkuvat. Firmalle joka myy fyysisiä tuotteita olisi parempi että esim. jakeluauto saisi jaettua tuotteen vastaanottajalle erittäin nopeasti. Jos henkilöautot olisivat itse ajavia niin toki myös jakeluautot yms. olisi myös. Eli itse ajavilla autoilla haettaisiin ensisijaisesti tehokkuutta bisnesmielessä. Ja toki myös ihmisten liikuttaminen olisi tehokkaampaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
307 261
Jäsenet
83 041
Uusin jäsen
sundae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom