Kyllä se vaan kertoo jo jotain että aina kun joku hommaa köyhäperän niin ollaan jo viikon sisään kyselemässä mikä olisi sopiva joustotolppa satulaan.
"Köyhäperä"? Olipa aika elitistinen "meidän äiti tekee parempaa ruokaa kuin teidän äiti" -kommentti.
Jäykkäperä voi olla myös tarkoituksellinen valinta, jolle on olemassa muitakin järkeviä perusteluita kuin hinta. Mm. minä en ole halunnut kaikkiin fillareihini täysjouston tuomaa lisäpainoa, enkä varsinkaan yhtään lisäriesaa huolloista. Joustotolppaa en ole myöskään kaivannut. Tosin painollahan ei saanut olla täällä mitään väliä, koska kaikki ajavat kuitenkin pelkällä sähköllä, vai miten se mantra menikään.
Jos polkimilla keventäminen on ongelma ja pienetkin kuopat tuntuvat lekan iskuilta, kuten aiemmin sanoit, niin sitten kannattaa tosiaan katsella täysjoustoa. Eikä siinä mitään, onneksi on vaihtoehtoja eri tarpeisiin. Vielä kun ymmärrettäisiin, että omat valinnat eivät ole aina aukottomasti parhaita kaikille muille ja kaikkiin käyttötarkoituksiin.
Tämän sanottuakin, jos tosiaan on tarpeen selvittää, että "mikä olisi paras työsuhdepyöränä noin 3700-3900e haarukassa" ja rahaa pitää laittaa haisemaan maksimit, niin sitten kannattaa katsella jotain täysjoustoa, kun ainakin minusta tuntuisi hassulta maksaa mistään normaaliin käyttöön tarkoitetusta jäykkäperästä niin paljon.
Ja mitä tulee tuohon täpärin huoltoon niin se on toinen urbaani legenda että se takalinkusto ja/tai takaiskari vaatisi jotain ylimääräistä. Linkuston laakerit kestävät suurimmalla osalla normikäyttäjistä koko pyörän eliniän. Takaiskarin huolto on myös asia jota paisutellaan ihan turhaan.
Ihan samalla tavalla sitä takaiskaria pitää huoltaa kuin etuiskariakin. Osa toki vaan ajelee, eikä huolla koskaan juuri mitään muutakaan, mutta se nyt on taas vähän sellainen juttu, että jos ei koe sitä tarpeelliseksi ja/tai ei huomaa eroa, niin on vähän kyseenalaista, että onko tarvinnut sitä koko iskaria alunperinkään, tai ainakaan että onko ollut järkeä maksaa useita tuhansia euroja kulkineesta, jota ei halua pitää kunnossa? No, meitä on moneen junaan.