Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
 
Viimeksi muokattu:
140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia...
Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.
 
Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.
Sehän on juuri näin. Näitä molempia saa helposti jälkiasenteisina ja tuolla 600e erotuksella saa kyllä sitten jos jonkinlaista näyttö-laitetta sekä hissitolppaa, mutta tuo jousituksen muutos on jo vähän isompi homma tämmöiselle peruspyöräilijälle.
 
Sehän on juuri näin. Näitä molempia saa helposti jälkiasenteisina ja tuolla 600e erotuksella saa kyllä sitten jos jonkinlaista näyttö-laitetta sekä hissitolppaa, mutta tuo jousituksen muutos on jo vähän isompi homma tämmöiselle peruspyöräilijälle.
Jos lähtee suoraan ajattelemaan liian pitkälle tulevaa ammattilaisuraa varten, menee kuitenkin todennäkäisesti metsään. Jousitus on noissa mun mielestä hyvinkin vertailukelpoinen keskenään isossa kuvassa. Ellei sitten ole tarkoitus hyppiä isommista hyppyreistä ja korkeammalta niin että ollaan aina kaikki pyörät ilmassa ja sitä sisäänjouston määrää oikeasti tarvitaan. Noilla sun antamilla ajospekseillä harkitsisin myös vahvasti jopa jäykkäperää (itse ostin jäykkäperän ja vaikka kilometreistä suurin osa onkin huonompaa metsäpolkua, vauhtikaan ei ole ihan hidas niin harvoin on silti ikävä takajoustoa).
Tässä on sama kuin melkein missä tahansa hommassa, ensimmäinen menee joka tapauksessa enemmän/vähemmän harjoittelun kannalta ja vasta seuraavaan osaa miettiä mitä siihen kaipaa.
 
Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
Minulla oli tuollainen ja hiilikuiturungossa oli heti uutena "halkeamia" tms. Takuuvaihdetussa rungossa ei yhdellä lenkillä ilmaantunut ongelmia, mutta sen verran jännitti, että laitoin pyörän vaihtoon. Muutenkin hyvä tiedostaa, että käytännössä takuisiin pyörä lähetettävä Saksaan -Ei kiitos enää ikinä tällaista: Suomaiset jälleenmyyjät ei hoida Cuben takuuasioita jos pyörä on ostettu muualta (tämä vahvistettu myös kuluttajaneuvonnasta)!

Tosin tuo ei ollut ainoa syy, vaan mielestäni Cube oli liian painava ja kömpelö, niin vaihdoin Orbea Rise H30 kevytsähköön
-Kevyempi, joten on ketterämpi käsitellä ja avustus on kuitenkin riittävä. En myöskään pitänyt Boch:n "teknisen ajon avustuksesta", eli polkaisemalla poljinta pienenmatkaa avustaa pyörä tyyliin sekunnin tai 2 kohtuuttoman suurella teholla. Tuo teki jyrkkien ja vaativien nousujen ajamisesta melko mahdotonta kun poljinvoima ei pysynytkään vakiona. Tottakai jatkuvalla polkemisella ongelma olisi ratkennut, mutta itsellä ei ole taitoa tai halua muuttaa omaa ajotapaani pyörän takia - ennemmin vaihdoin pyörän, joka sopii omaan ajotapaani :tup:
Tässä nyt vielä oma kokemukseni tuosta 140 mallista, sikälimikäli muut kommentit on olleet ylistäviä
 
Jos lähtee suoraan ajattelemaan liian pitkälle tulevaa ammattilaisuraa varten, menee kuitenkin todennäkäisesti metsään. Jousitus on noissa mun mielestä hyvinkin vertailukelpoinen keskenään isossa kuvassa. Ellei sitten ole tarkoitus hyppiä isommista hyppyreistä ja korkeammalta niin että ollaan aina kaikki pyörät ilmassa ja sitä sisäänjouston määrää oikeasti tarvitaan. Noilla sun antamilla ajospekseillä harkitsisin myös vahvasti jopa jäykkäperää (itse ostin jäykkäperän ja vaikka kilometreistä suurin osa onkin huonompaa metsäpolkua, vauhtikaan ei ole ihan hidas niin harvoin on silti ikävä takajoustoa).
Tässä on sama kuin melkein missä tahansa hommassa, ensimmäinen menee joka tapauksessa enemmän/vähemmän harjoittelun kannalta ja vasta seuraavaan osaa miettiä mitä siihen kaipaa.
Kiitos avaavasta vastauksesta tuohon jousitus-asiaan.

Vuoden harjoittelin luomu-jäykkiksellä ja siitä luonnollinen siirtymä olisi toki sähkö-jäykkäperä, mutta nyt kun noita tarjouksia välillä putkahtelee, niin arvelin että hinta-ero ei enää niin iso ole noissa täysjoustoissa, jos niitä saa jo ~3000e. Ja sit ku se ei jää siihen se "arveluun", niin ollaan tuolla ~4000e hintaluokassa "entä jos kuitenkin".

Mutta joo, kaiketi tuossa oranssissa Stereo Hybrid 120:ssä on aika paljon pyörää suhteessa hintaan. Täytyy käydä vielä nuo jäykkäperät tarkemmin läpi ja jos ei niistä mitään löydy, niin ehkäpä se valinta päätyy tuohon Stereoon...
 
Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
Jos kiire ei ole, odota että vanhenevat mallit tulee poistoon(vuodenvaihteen jälkeen). Itse panostaisin enempään joustoon, olettaen että kiinnostus polkuja kohtaan nousee. Nämä on paskoja sijoituksia rahallisesti, eli päivitys parempaan myöhemmin on rahan menoa. Käytettyjä on niin paljon tarjolla, että persnettoa tulee, laita kerralla hyvä, nauti ajosta!
 
Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
tänään tuli itelle tuo Cuben Hybrid Race, ensivaikutelmat todella positiiviset.
Laatu ja ajoasento erittäin hyvä :thumbsup:

Vielä pitää hommata lokarit kyseiseen pyörään ja valot niin sitte on tiptop :tup:
 
Orbeassa on erilainen virtanappi vaikka on Shimanon EP8 ;) En kyllä tiedä miksi tuota samaa nappia ei muutkin valmistajat käytä, kun se tuntuu toimivan
Samoin Canyon Spectral pyörässä rungon nappi vain painaa runkoputken sisällä olevaa akun nappia, niin ei vaikuta pakkaset. Ep8 moottori ja akku on Canyonin oma, mutta kuuluu Shimanon huollon piiriin.
 
Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.

Itselläni samat ajatukset. Poistaisin koko näytön jos se olisi mahdollista.

Täytyy käydä vielä nuo jäykkäperät tarkemmin läpi ja jos ei niistä mitään löydy, niin ehkäpä se valinta päätyy tuohon Stereoon...

Suosittelen vahvasti kokeilemaan ajamista tuollaisella kuoppaisella tiellä ennen kuin sellaista menee ostamaan. Mielellään ajat jotain nimismiehenkiharaa. Takaan että kokemus on sellainen ettet ikinä tule edes harkitsemaan tuollaisen hankkimista.

Itselläni on maastojäykkis, täpäri ja sähkötäpäri. Noista ensimmäinen on lähinnä gravelpyörän korvike 3" renkailla ja satasen maksaneella satulan joustotolpalla. Ei tuolla kovin mielellään aja hiekkateillä jossa on paljon kuoppia. Sopii ihan jees tasaiselle hiekkapohjaiselle pyörätielle eikä missään nimessä maastoon.
 
Turun Kakolassa palanut kämppä sähköpyörän akusta alkaneessa palossa.

 
Ollut mietinnässä Haibiken Alltrail 4. Onko täällä kokemuksia tuosta tai ehdotuksia miltä muilta merkeiltä kannattaisi tarjontaa tsekkailla vastaavanlaisesta?
 
Turun Kakolassa palanut kämppä sähköpyörän akusta alkaneessa palossa.

Näissä uutisoinneissa olisi tärkeätä kertoa, minkä valmistajan akusta ja laturista on kyse, mutta tietenkin on liikaa leipääntyneiltä reporttereilta tällaista oleellista perehtymistä vaatia. Yleensä nämä palot liittyvät huonosti suojattuihin kiina-akkuihin. En ainakaan itse ole kuullut, että merkkilaitteiden kuten esim. Shimanon tai Boschin akut olisivat syttyneet palamaan.
 
Ainakin siinä edellisessä mikä paloi oli itse tehty laturi.
Olisi tosiaan kiva tietää missä olosuhteissa se on palanut ja minkä merkkinen.
Alan huolestumaan sitten kun merkkilaitteita alkaa palamaan ilman järkevää syytä.
 
Eilen aamulla eivät olleet aurakuskit vielä ehtineet töitä tehdä, niin tuli ajettua melkoisessa hangessa pyöräteillä. Ei siinä, hauskaa oli :lol: Meinasi vaan paikoin olla niin paljon lunta reitillä, että puolet takapakastakin kävi hangessa ja pienimmät rattaat selvästikin jäätyivät. En viitsinyt niitä vaihteita käyttää enää siinä vaiheessa. Onko tuohon jotain jäätymisen estävää rohtoa olemassa?
 

Kusti toi tänään tämän. Kärkkäiseltä tuli täyspitkät lokasuojat ja seisontatuki. Niiden asennuksen jälkeen on tarkoitus kokeilla.

[EDIT]Vielä maininta, että maksoi BlackWeek-aennuksessa 1500.
 
Viimeksi muokattu:

Kusti toi tänään tämän. Kärkkäiseltä tuli täyspitkät lokasuojat ja seisontatuki. Niiden asennuksen jälkeen on tarkoitus kokeilla.
Pyörä on nipussa vielä Piilteman stongalla varustettuna. Ainoa pyörästä paljastunut lapsus oli huonosti asennettu ketjulukko. Tosi hyvältä vaikuttava pyörä on, eikä kalliimmista pyöristä tuttuja "haista vittu-ratkaisuja" ole löytynyt. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan, mutta tänään todennäköisesti pääsen. Vaimo on sillä jo kaduilla rullannut ja kehunut. Sillä tavalla ikävästi on käynyt, että nyt on itsellenikin tullut kuume päivittää oma luomuläski samanlaiseen. Onneksi olen saanut vielä perusteltua itselleni, että emme tarvitse samaan aikaan molemmat sähköläskiä.
 
Pyörä on nipussa vielä Piilteman stongalla varustettuna. Ainoa pyörästä paljastunut lapsus oli huonosti asennettu ketjulukko. Tosi hyvältä vaikuttava pyörä on, eikä kalliimmista pyöristä tuttuja "haista vittu-ratkaisuja" ole löytynyt. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan, mutta tänään todennäköisesti pääsen. Vaimo on sillä jo kaduilla rullannut ja kehunut. Sillä tavalla ikävästi on käynyt, että nyt on itsellenikin tullut kuume päivittää oma luomuläski samanlaiseen. Onneksi olen saanut vielä perusteltua itselleni, että emme tarvitse samaan aikaan molemmat sähköläskiä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä kyseiset ratkaisut kalliimmissa pyörissä ovat?
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä kyseiset ratkaisut kalliimmissa pyörissä ovat?
Näitä on loputon määrä, enkä ole törmännyt kuin osaan. Yhteistä on, että ratkaisuista saattaa olla hyötyä pyöräilijöille, jotka harjoittelevat olympialaisiin tai elättävät itsensä pyöräilyllä. (Hyödyksi riittää henkinenkin hyöty) Ratkaisuja kuitenkin löytyy kuluttajien hankkimista pyöristä ja edut ovat haittoja epätodennäköisempiä. Lista on subjektiivinen, eli jonkun mielestä tekijän siellä kuuluu olla ja toisen mielestä varmaan ei. Omia suosikkejani ovat:
-Hiilikuiturunko
-Ontto keskiön akseli
-Läpi akseli pyörien navoissa
-Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
-Presta-venttiilit muissa kuin maantiepyörissä
-Ei pyöreät profiilit satulaputkessa
-Seisontatuen kiinnityksen puuttuminen
-Lokasuojien kiinnityksen puuttuminen
-Lukon kiinnityksen puuttuminen
-Vaippahoususatula
 
Talven kunniaksi oma Grand Canyon:ON 8 teki perinteiset Shimanot, joissa on EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi. Eli kun tuli vähänkään enemmän pakkasta, niin käynnistysnapin totaalinen aivopieru eli oma sisäinen akku, joka latautuu vain kun pyörää ladataan kokonaisena, ei enää jaksanut käynnistää pyörää.

Canyonin tuella ilmeisesti on tiedossa tuo ongelma ja ongelmaa yritetetään väistää mahdollisimman hyvin:
Pyörä tulisi säilyttää lämpimässä ja ladata aina mahdollisuuksien mukaan kokonaisena jotta se virtanapin pieni akku on myös täydessä latauksessa. Nyt se on kylmässä päässyt tyhjenemään.

...

Voin vain neuvoa että kannattaa pitää pyörä lämpimässä mahdollisuuksien mukaan, ladata se kokonaisena ja kun se on käynnissä niin ei sammuta sitä varsinkaan pakkasella. Toki pyörä on ladattava sitten kun se lämmennyt eikä sen lataaminen onnistukaan jos se on kylmä. Siinä on sen kylmänä lataamisen estävä toiminto.

...
Jos haluat enemmän vastauksia niin laita lomakkeella kysymyksiä. Ota yhteys meihin | CANYON FI

Eli tästä siis kyse:
Kuluttajariitalautakunta päätti – sähköpyörän täytyy käynnistyä myös pakkasessa (moottori.fi)
Pitäisikö sähköpolkupyörän käynnistyä myös pakkasessa? Näin Kuluttajariitalautakunta päätti - Tekniikan Maailma
 
Eikö rungossa ole reikää mistä saa suoraan akusta pyörän päälle? Toinen vaihtoehto on työntää pyörää taakse päin jolloin se herää henkiin.

Idiootti systeemi ja olen kyllä tyytyväinen että päätin pysyä erossa noista kaikkine vikoinensa...

Akun virtanappi on jossain tuolla
1701695612389.png


Eli teoriassa voisi juomapullotelineen ruuvinreiästä saada, mutta muistaakseni tuo on ummesssa rungon toiseltakin puolelta eli vaatisi reiän poraamista.

Tuota taaksepäin pyörittelyä en muistanut, ehkä olen siitä kuullut. Kumma ettei chatissa osanneet tuota kertoa.

Itse pyörä on ollut mitä mainioin eikä tuosta EP8 tekniikasta ole muuten pahaa sanottavaa. Jostain syystä tosin Canyon on ainakin tästä virtanappiratkaisusta luopunut..
 
Talven kunniaksi oma Grand Canyon:ON 8 teki perinteiset Shimanot, joissa on EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi. Eli kun tuli vähänkään enemmän pakkasta, niin käynnistysnapin totaalinen aivopieru eli oma sisäinen akku, joka latautuu vain kun pyörää ladataan kokonaisena, ei enää jaksanut käynnistää pyörää.

Canyonin tuella ilmeisesti on tiedossa tuo ongelma ja ongelmaa yritetetään väistää mahdollisimman hyvin:


Eli tästä siis kyse:
Kuluttajariitalautakunta päätti – sähköpyörän täytyy käynnistyä myös pakkasessa (moottori.fi)
Pitäisikö sähköpolkupyörän käynnistyä myös pakkasessa? Näin Kuluttajariitalautakunta päätti - Tekniikan Maailma

Kas - oma Shimanokin kiukutteli tänään, akkuun syttyi valot mutta näyttö pysyi pimeänä eikä reagoinut nappeihin kun yritti startata.

Lopulta kun sain päälle niin pimeni myöhemmin paluumatkalla niin että 2 tolppaa akkua hävisi kerralla eikä enää siitä toipunut
 
Kas - oma Shimanokin kiukutteli tänään, akkuun syttyi valot mutta näyttö pysyi pimeänä eikä reagoinut nappeihin kun yritti startata.

Lopulta kun sain päälle niin pimeni myöhemmin paluumatkalla niin että 2 tolppaa akkua hävisi kerralla eikä enää siitä toipunut

Testasin äsken tuota starttia pakittamalla taaksepäin pienin vaihde silmässä - toimi.

Ja pyörän virtanapissa oli ilmeisesti sen verran hönkää, että sammutus onnistui vaikka käynnistys ei.

Vein nyt pyörän lämpiämään ja meinasin ladata akun täyteen akku kiinni pyörässä.

Aion toki silti laatia reklamaation ja toimittaa sen Canyonin suuntaan, että miten aikovat korjata tuotteessa olevan ilmeisen virheen.
 
Sain Turun Canyonilta viime helmikuussa alla olevan vastauksen käynnistysnapin toiminnasta kun pyörän hankinnassani oli kynnyskysymyksenä se että akkua ei tarvitsisi koskaan ladata pyörään kiinnitettynä koska se ei ole taloyhtiön pyörävarastossa mahdollista.
Tuntuu luonnolliselta että napin toimintalogiikka olisi tuollainen, mutta ihmetyttää että jotkut vastaavat Canyonilta toisin.

Canyonin vastaus:
”NeuronON pyörässä oleva Shimanon käynnistysnappi latautuu aina kun ajoakku pitää pyörää käynnissä.
Eli idea Shimanon napissa on se että käynnistysnapin akkuun jää aina täysi lataus kun pyörä sammutetaan ja sitten sillä napissa olevalla virralla on tarkoitus pistää muu järjestelmä käyntiin seuraavalla kerralla.”
 
Onneksi tuli valittua ulkoisella Shimanon akulla olevan fillari. Oli kyllä todella lähellä, että olisin valinnut Helkama FE11 tämän Tunturi eMax CE:n sijaan
 
Näitä on loputon määrä, enkä ole törmännyt kuin osaan. Yhteistä on, että ratkaisuista saattaa olla hyötyä pyöräilijöille, jotka harjoittelevat olympialaisiin tai elättävät itsensä pyöräilyllä. (Hyödyksi riittää henkinenkin hyöty) Ratkaisuja kuitenkin löytyy kuluttajien hankkimista pyöristä ja edut ovat haittoja epätodennäköisempiä. Lista on subjektiivinen, eli jonkun mielestä tekijän siellä kuuluu olla ja toisen mielestä varmaan ei. Omia suosikkejani ovat:
-Hiilikuiturunko
-Ontto keskiön akseli
-Läpi akseli pyörien navoissa
-Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
-Presta-venttiilit muissa kuin maantiepyörissä
-Ei pyöreät profiilit satulaputkessa
-Seisontatuen kiinnityksen puuttuminen
-Lokasuojien kiinnityksen puuttuminen
-Lukon kiinnityksen puuttuminen
-Vaippahoususatula
Nyt kun noin listasit asioita niin kohtuu monesta olen samaa mieltä.
 
Testasin äsken tuota starttia pakittamalla taaksepäin pienin vaihde silmässä - toimi.

Ja pyörän virtanapissa oli ilmeisesti sen verran hönkää, että sammutus onnistui vaikka käynnistys ei.

Vein nyt pyörän lämpiämään ja meinasin ladata akun täyteen akku kiinni pyörässä.

Aion toki silti laatia reklamaation ja toimittaa sen Canyonin suuntaan, että miten aikovat korjata tuotteessa olevan ilmeisen virheen.
Kerro miten asia etenee. Itsellä Neuron On 7 joka on toistaiseksi oireeton, johtuen kohtuu lämpimästä säilytyspaikasta. Mutta tuntuu ikävältä ajatukselta, ettei pyörää voisi säilyttää viileässä ilman että starttauskyky saattaa poistua. Pitäisiköhän vain itsekkin reklamoida Canyonia asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä on loputon määrä, enkä ole törmännyt kuin osaan. Yhteistä on, että ratkaisuista saattaa olla hyötyä pyöräilijöille, jotka harjoittelevat olympialaisiin tai elättävät itsensä pyöräilyllä. (Hyödyksi riittää henkinenkin hyöty) Ratkaisuja kuitenkin löytyy kuluttajien hankkimista pyöristä ja edut ovat haittoja epätodennäköisempiä. Lista on subjektiivinen, eli jonkun mielestä tekijän siellä kuuluu olla ja toisen mielestä varmaan ei. Omia suosikkejani ovat:
-Hiilikuiturunko
-Ontto keskiön akseli
-Läpi akseli pyörien navoissa
-Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
-Presta-venttiilit muissa kuin maantiepyörissä
-Ei pyöreät profiilit satulaputkessa
-Seisontatuen kiinnityksen puuttuminen
-Lokasuojien kiinnityksen puuttuminen
-Lukon kiinnityksen puuttuminen
-Vaippahoususatula
Haluatko kertoa mitä haittoja seuraavista on mielestäsi:
  • Hiilikuiturunko
  • Läpi akseli pyörien navoissa
  • Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
  • Vaippahoususatula
 
Haluatko kertoa mitä haittoja seuraavista on mielestäsi:
  • Hiilikuiturunko
  • Läpi akseli pyörien navoissa
  • Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
  • Vaippahoususatula
Hiilikuiturunko:
-Päällepäin ei voi havaita, onko ehjä
-Ei uskalla porata reikiä
-Arvaamaton käyttäytyminen ylikuormitettuna
-Saavutettu massaetu yhtä merkitsevä kuin vatsan sisään vetämisestä

Läpi akseli:
-Ei hyötyä
-Ikävämpi käyttää
-Saako heittää koko munamankelin metallikeräykseen, jos unohtaa pihalle muutamaksi vuodeksi suolapaskassa ajelun jälkeen, kun akselit ovat samaa puuta haarukoiden kanssa?

Centerlock
-Harmittaa, että napaan on tarvinnut tehdä vaativa koneistus, jotta voidaan käyttää tarpeettomia osia jarrulevyn kiinnitykseen.
-Vähän kuin tasoittaisi puhtaaksi muuratun tiiliseinän ja laittaisi siihen tiilikuviotapetin päälle

Vaippasatula
-Vaippahousuilla pyöräilijöitä on varsin pieni osa pyöräilijöistä, mutta silti vaippahoususatuloita löytyy huomattavasta osasta uusia pyöriä ensiasenteisena
-Vähän kuin henkilöauto myytäisiin slikseillä, jotka joutuu heti vaihtamaan pois
 
Hiilikuiturunko:
-Päällepäin ei voi havaita, onko ehjä
-Ei uskalla porata reikiä
-Arvaamaton käyttäytyminen ylikuormitettuna
-Saavutettu massaetu yhtä merkitsevä kuin vatsan sisään vetämisestä

Läpi akseli:
-Ei hyötyä
-Ikävämpi käyttää
-Saako heittää koko munamankelin metallikeräykseen, jos unohtaa pihalle muutamaksi vuodeksi suolapaskassa ajelun jälkeen, kun akselit ovat samaa puuta haarukoiden kanssa?

Centerlock
-Harmittaa, että napaan on tarvinnut tehdä vaativa koneistus, jotta voidaan käyttää tarpeettomia osia jarrulevyn kiinnitykseen.
-Vähän kuin tasoittaisi puhtaaksi muuratun tiiliseinän ja laittaisi siihen tiilikuviotapetin päälle

Vaippasatula
-Vaippahousuilla pyöräilijöitä on varsin pieni osa pyöräilijöistä, mutta silti vaippahoususatuloita löytyy huomattavasta osasta uusia pyöriä ensiasenteisena
-Vähän kuin henkilöauto myytäisiin slikseillä, jotka joutuu heti vaihtamaan pois
Eli lähinnä siis muutosvastaisuutta? Onko pyörän huoltamisen laiminlyönti (läpiakselin hitsausesimerkki) tekniikan huonoutta vai käyttäjän idiotismia?

Hiilikuiturunko:
- Annoit pari ihan validia esimerkkiä, mutta huonoja puolia löytyy muistakin materiaaleista. Kompromisseja, kompromisseja.

Läpiakseli:
- Kaikin puolin parempi ja ennen kaikkea turvallisempi kiinnitystekniikka
- Ei pelkoa kiekon irtoamisesta
- Jäykempi liitos
- Ei ongelmia jarrulevyn asennon / jarrujen hankauksen kanssa
- Vaatii toki työkaluja irroitusta varten, mutta sen verran nyt lienee kaikilla aina mukana?

Centerlock:
- Kiinnitystekniikkana kaikin puolin täysin ylivertainen
- Helppo asentaa ja irroittaa
- Ei pelkoa pulttien korkkauksesta tai kantojen pyöristymisestä
- Ainoa ikävä puoli, että vaatii lukkorengastyökalun. Se kuitenkin täytyy löytyä joka tapauksessa eikä sitä nyt mukana tarvi kantaa.

Vaippasatula:
- Satulan on tarkoitus olla kontaktissa lähinnä istuinluihin, joka ei ole mahdollista satulalla mallia sohva. Se, että satula toimii oikein, ei vaadi vaippahousuja.
- Kaupunkipyörissä ymmärrän nahkasohvat, ja niistä järjestäen sellaiset aina löytyykin
 
Tämäkin on tapauskohtaista, omassa Canyonissa ainakin etuakselilla on pikalukollinen läpiakseli.
Omassa Canyon Spectralissa on myös takana pikalukolla läpiakseli. Edessä perinteinen ja takana pikalukko menee akselin sisään piiloon.

Läpiakseli on kyllä ehdottomasti paras akselityyppi.

Eli tämmöinen on. Akselin päästä tulee kahva ulos ja se kääntyy, jolloin akselin saa irti ja kiinni ilman työkaluja.
 
Centerlock:
- Kiinnitystekniikkana kaikin puolin täysin ylivertainen
- Helppo asentaa ja irroittaa
- Ei pelkoa pulttien korkkauksesta tai kantojen pyöristymisestä
- Ainoa ikävä puoli, että vaatii lukkorengastyökalun. Se kuitenkin täytyy löytyä joka tapauksessa eikä sitä nyt mukana tarvi kantaa.
Centerlockin ainoa syy on shimanon määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ts. shimano pääsee myymään oman standardinsa jarrulevyjä merkittävänä napavalmistajana.

CL on monimutkaisempi ja kalliimpi kuin vaihtoehtoinen 6 bolt, eikä tarjoa mitään etua.
  • CL kiinnitys tapahtuu hienokierteisellä erikoismutterilla, joka on merkittävästi helpompi vetää väärille kierteille kuin 6 boltin standardikuusiokoloruuvit tai torxit.
  • Hienokierteinen mutteri vaatii erikoisavaimen ja näitäkin on kaksi erilaista. Ulkopuoliselle otteelle sopiva Part Tool BBT-69.4 -hylsy maksaa 30 €, jotta momenttiavaimen käyttö on mahdollista.
  • Ulkopuolisen työkalun ote kapeasta mutterista on hutera ja herkkä lipsahtamiselle.
  • Sisäpuolisenkaan työkalun ote ei herätä luottamusta.
  • CL vaatii kalliin urituksen sekä napaan, että jarrulevyyn -> jarrulevy on kalliimpi kuluttajalle.
Nämä kaikki siksi, jotta napaan saadaan kiinni kuusisakarainen spider, johon varsinainen jarrulevy on niitattu kiinni. Samaan aikaan 6 boltissa spider on kiinteä osa napaa ja jarrulevy kiinnitetään yksinkertaisesti kuudella kuusiokolo- tai torx-ruuvilla spideriin.
 
Housut tiedän mutta kyseistä satulaa en.
Vaippahoususatula on satula, joka on tarkoitettu käytettäväksi vaippahousujen kanssa. Ei ole edes tarkoitus olla siedettävä, ilman vaippaa. Olen harmikseni törmännt näihin myös vuokrapyörissä. Kuinka todennäköistä on, että vuokrapyörän käyttäjällä on vaippahousut? Vaikka itse pyöräilen lähes päivittäin, oli tuskien taival pyöräillä vuokrapyörällä kolmen tunnin lenkki vaippahoususatulalla.
Centerlockin ainoa syy on shimanon määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ts. shimano pääsee myymään oman standardinsa jarrulevyjä merkittävänä napavalmistajana.

CL on monimutkaisempi ja kalliimpi kuin vaihtoehtoinen 6 bolt, eikä tarjoa mitään etua.
  • CL kiinnitys tapahtuu hienokierteisellä erikoismutterilla, joka on merkittävästi helpompi vetää väärille kierteille kuin 6 boltin standardikuusiokoloruuvit tai torxit.
  • Hienokierteinen mutteri vaatii erikoisavaimen ja näitäkin on kaksi erilaista. Ulkopuoliselle otteelle sopiva Part Tool BBT-69.4 -hylsy maksaa 30 €, jotta momenttiavaimen käyttö on mahdollista.
  • Ulkopuolisen työkalun ote kapeasta mutterista on hutera ja herkkä lipsahtamiselle.
  • Sisäpuolisenkaan työkalun ote ei herätä luottamusta.
  • CL vaatii kalliin urituksen sekä napaan, että jarrulevyyn -> jarrulevy on kalliimpi kuluttajalle.
Nämä kaikki siksi, jotta napaan saadaan kiinni kuusisakarainen spider, johon varsinainen jarrulevy on niitattu kiinni. Samaan aikaan 6 boltissa spider on kiinteä osa napaa ja jarrulevy kiinnitetään yksinkertaisesti kuudella kuusiokolo- tai torx-ruuvilla spideriin.
Tuossa olikin hyviä perusteluja, mutta lisäksi haluan nostaa uritetun mutterin ja/tai aluslevyn, johon olen törmännyt myös takapakan kiinnityksessä. Ratkaisu on suunniteltu sudeksi. Ei tuollaisessa liitoksessa ole mahdollista saavuttaa järkevää esikiristysvoimaa. Hammastuksella saavutetaan se, että mutteri ei pääse pyörimään kokonaan irti, mutta muuten se vain estää kunnollisen kiristyksen.
 
Tuossa olikin hyviä perusteluja, mutta lisäksi haluan nostaa uritetun mutterin ja/tai aluslevyn, johon olen törmännyt myös takapakan kiinnityksessä. Ratkaisu on suunniteltu sudeksi. Ei tuollaisessa liitoksessa ole mahdollista saavuttaa järkevää esikiristysvoimaa. Hammastuksella saavutetaan se, että mutteri ei pääse pyörimään kokonaan irti, mutta muuten se vain estää kunnollisen kiristyksen.
Luulen ettei tuolla ole tarkoituskaan saavuttaa samankaltaista esikiristysvoimaa kuin perus ruuviliitoksen pultissa. Tarkoituksena lienee lähinnä lukita pakka tai jarrulevy paikalleen.

Tuo uritetun mutterin kiristys on kyllä epämääräistä, mutta luulen että kiristysmomentissa on huomioitu mutterin otsapinnan uritus. Ts. 40 Nm on mielestäni aika kova momentti tuolle kierteelle, mutta luultavasti tuo momentti saavutetaan uran harjalla, jolloin momenttiavain naksahtaa aiemmin kuin sileää pintaa vastaan kierrettäessä. Eli esikiristys jää pienemmäksi kuin momentti ja kierteen nousu antaisi olettaa.
 
Vaippahoususatula on satula, joka on tarkoitettu käytettäväksi vaippahousujen kanssa. Ei ole edes tarkoitus olla siedettävä, ilman vaippaa. Olen harmikseni törmännt näihin myös vuokrapyörissä. Kuinka todennäköistä on, että vuokrapyörän käyttäjällä on vaippahousut? Vaikka itse pyöräilen lähes päivittäin, oli tuskien taival pyöräillä vuokrapyörällä kolmen tunnin lenkki vaippahoususatulalla.

Onko tämä satulan vika, vai vuokraamon vika? Lisäksi onhan se nyt selvää, että tietyn kategorian pyöriä ajetaan yleisemmin pehmusteet housuissa, eikä satulassa.

Preferenssit on toki henkilökohtaisia, mutta ei liene sattumaa, että ammattipyöräilyssä satula on lähes aina kivikova ja ne pehmusteet on siellä housun persuustassa.
 
Pikku hiljaa sähköpyörän hankintaa alkanut suunnittelemaan. Tavoitteena pystyä pyöräilemään työmatkat kesät ja talvet (10-15km suuntaansa) - tämän lisäksi lapsen pyöräkärryn vetäminen tulee olla mahdollista.

Mitään kovaa maastoajoa ei oo tarkoitus ajaa, mutta kyllä nyt varmaan jollain peruspoluilla olisi hienoa käydä ajelemassa. Lisäksi kun pyörän säilytystilat aika paljon vaihtelee, niin olisi hyvä kun akun saisi helposti irti sisälle lataukseen.

Tällä hetkellä ainoa listalla oleva pyörä on Cube reaction hybrid allroad mitä tässäkin ketjussa on kehuttu - vaikuttaisi aika hyvältä paketilta työmatka-ajoon. Akun koosta en oikein osaa sanoa mikä olisi sopivin, varmaan 750Wh aika hyvä kompromissi. Myöskin nuo kaikki eri mallisarjat hiukan hepreaa kun on Performancea, Prota ja SLX:ää jne. Parempia osia tietenkin eri mallien välillä, mutta minkä noista lopulta valitsisi?

Onko muita ehdotuksia pyöräksi? Tiukkaa budjettia ei oo, mutta maksimi jossain 3000e paikkeilla.
 
Pikku hiljaa sähköpyörän hankintaa alkanut suunnittelemaan. Tavoitteena pystyä pyöräilemään työmatkat kesät ja talvet (10-15km suuntaansa) - tämän lisäksi lapsen pyöräkärryn vetäminen tulee olla mahdollista.

Mitään kovaa maastoajoa ei oo tarkoitus ajaa, mutta kyllä nyt varmaan jollain peruspoluilla olisi hienoa käydä ajelemassa. Lisäksi kun pyörän säilytystilat aika paljon vaihtelee, niin olisi hyvä kun akun saisi helposti irti sisälle lataukseen.

Tällä hetkellä ainoa listalla oleva pyörä on Cube reaction hybrid allroad mitä tässäkin ketjussa on kehuttu - vaikuttaisi aika hyvältä paketilta työmatka-ajoon. Akun koosta en oikein osaa sanoa mikä olisi sopivin, varmaan 750Wh aika hyvä kompromissi. Myöskin nuo kaikki eri mallisarjat hiukan hepreaa kun on Performancea, Prota ja SLX:ää jne. Parempia osia tietenkin eri mallien välillä, mutta minkä noista lopulta valitsisi?

Onko muita ehdotuksia pyöräksi? Tiukkaa budjettia ei oo, mutta maksimi jossain 3000e paikkeilla.

Tuo Cuben malli varmasti ihan hyvä ja voi saada kivijalastakin. Jos valmis tilaamaan ilman koeajoa niin Canyon Pathlite:ON voisi olla hyvä vaihtoehto, ehkä hitusen halvempikin kuin Cube. Toki Canyonillakin saa palauttaa, jos ei ole mieleinen. Noista sitten katsoa mikä malli itselle olisi paras, 4 on halvin ja sisältää jo hyvät speksit, mutta puuttuu tarakka. Nyt taisi olla vielä alennuksiakin päällä.
 
Itsellä on Cuben Hybrid Reaction Pro Allroad jossa on 625 akku. Matka on 13,5km suunta (osa matkasta pyöräkärryllä) eli päivässä 27km. Talvella (nastoilla) saan yleensä yhdellä latauksella kaksi päivää pyöräiltyä. (+50km). Kun oli nastat mutta lumetonta niin sain 75km yhdellä latauksella.

Täällä on auraukset ajoittain hoidettu tosi huonosti niin silloin akku tietysti tyhjenee nopeammin. Varsinkin jos lumi on sellasta epätasaisesti pakkaantunutta niin olisi hyvä olla läskipyörä.

Pyörä on toiminut myös hyvin vaikka pakkasta on ollut -15 astetta.
 
Kysynpä nyt täällä asiaa, kun olen tätä aikani itse pähkäillyt:

Eli tarvetta olisi toiselle sähköpyörälle, eikä mille tahansa pyörälle, vaan laatikkopyörälle, joka olisi lähtökohtaisesti kolmipyöräinen. Kaksipyöräiset laatikkopyörät ovat siinä mielessä pois laskettuja, että niillä ei oikein Jyväskylän erittäin mäkisessä maastossa talvella aina pärjää ja tosiaan pyörän pitäisi pystyä operoimaan kesät ja talvet. Laatikkopyörä sen vuoksi, että kuljetettavia lapsia on kolme kappaletta, joten ihan mikä tahansa pyörä ei sovellu. Perheessä on jo ennestään Riese & Mullerin pitkäperäpyörä, joten toista sellaistakaan ei tässä kohtaa tarvita, vaan ydinajatus on se, että kolme lasta pitäisi pystyä kuskaamaan päivähoitoon ja takaisin myös talvella lumisohjossa ja mielellään siten, että eteneminen on varmaa.

Itse en näiden perusteella ole keksinyt oikeastaan kuin kaksi kohtalaisesti soveltuvaa vaihtoehtoa:

HNF Nicolai CD2
Cube Trike Hybrid Family

Ensimmäinen lienee vastikään lanseerattu ja sitä nyt selvitellään, että saisiko sellaista Suomeen ja mihin hintaan. Jälkimmäisessä haaste on oikeastaan se, että siihen menee helposti kaksi lasta, mutta sitten pitää värkätä jonkinlainen ratkaisu, että myös kolmas mahtuisi kyytiin, esim. saisiko pyörään kiinni eteen lastenistuinta tai sitten heti siihen laatikon ja kuljettajan istuimen väliin ns. perinteistä mallia.

Sen verran pystyn monien sähköpyörien kokemuksella sanomaan, että ihan mikä tahansa vaihtoehto ei käy, esim. Babboen pyörissä on ollut aika isoja laatuongelmia mm. voimansiirrossa ja sähköissä sekä koeajettiin yhtä Butchers & Bicyclesin pyörää ja opittiin varsin nopeasti, miksi arvosteluissa siitä ei tykätä: tilttausta ei saa kykettyä pois, joten kolmella lapsella pyörä on aika hankala käsiteltävä hitaissa nopeuksissa ja äkkijarrutus aiheuttaa perän nousemisen ilmaan (ilmeisesti yleinen ongelma laatikkopyörissä, jossa se laatikko menee osittain etuakselin etupuolelle). Eli mahtaisiko kenelläkään tämän jälkeen olla hyviä ehdotuksia? :lol:
 
Kysynpä nyt täällä asiaa, kun olen tätä aikani itse pähkäillyt:

Eli tarvetta olisi toiselle sähköpyörälle, eikä mille tahansa pyörälle, vaan laatikkopyörälle, joka olisi lähtökohtaisesti kolmipyöräinen. Kaksipyöräiset laatikkopyörät ovat siinä mielessä pois laskettuja, että niillä ei oikein Jyväskylän erittäin mäkisessä maastossa talvella aina pärjää ja tosiaan pyörän pitäisi pystyä operoimaan kesät ja talvet. Laatikkopyörä sen vuoksi, että kuljetettavia lapsia on kolme kappaletta, joten ihan mikä tahansa pyörä ei sovellu. Perheessä on jo ennestään Riese & Mullerin pitkäperäpyörä, joten toista sellaistakaan ei tässä kohtaa tarvita, vaan ydinajatus on se, että kolme lasta pitäisi pystyä kuskaamaan päivähoitoon ja takaisin myös talvella lumisohjossa ja mielellään siten, että eteneminen on varmaa.

Itse en näiden perusteella ole keksinyt oikeastaan kuin kaksi kohtalaisesti soveltuvaa vaihtoehtoa:

HNF Nicolai CD2
Cube Trike Hybrid Family

Ensimmäinen lienee vastikään lanseerattu ja sitä nyt selvitellään, että saisiko sellaista Suomeen ja mihin hintaan. Jälkimmäisessä haaste on oikeastaan se, että siihen menee helposti kaksi lasta, mutta sitten pitää värkätä jonkinlainen ratkaisu, että myös kolmas mahtuisi kyytiin, esim. saisiko pyörään kiinni eteen lastenistuinta tai sitten heti siihen laatikon ja kuljettajan istuimen väliin ns. perinteistä mallia.

Sen verran pystyn monien sähköpyörien kokemuksella sanomaan, että ihan mikä tahansa vaihtoehto ei käy, esim. Babboen pyörissä on ollut aika isoja laatuongelmia mm. voimansiirrossa ja sähköissä sekä koeajettiin yhtä Butchers & Bicyclesin pyörää ja opittiin varsin nopeasti, miksi arvosteluissa siitä ei tykätä: tilttausta ei saa kykettyä pois, joten kolmella lapsella pyörä on aika hankala käsiteltävä hitaissa nopeuksissa ja äkkijarrutus aiheuttaa perän nousemisen ilmaan (ilmeisesti yleinen ongelma laatikkopyörissä, jossa se laatikko menee osittain etuakselin etupuolelle). Eli mahtaisiko kenelläkään tämän jälkeen olla hyviä ehdotuksia? :lol:

Kattelin itsekin tuota Nicolai CD2 ja melkein laittelin sähköpostia. Classic Bike pk-seudulla ainakin myy muita HNF pyöriä niin heiltä kannattaisiko kysellä hintaa. Lopulta totesin, että itse haluan seuraavaan kunnon jousituksen eli Load4 75 on suunnitelmissa. CD2 ei sisällä jousitusta vaikka sisältääkin kallistuksen. Istuma-alue näytti myös aika pieneltä loppujen lopuksi eli en tiedä kuinka kolme lasta siihen saa istumaan kunnolla eli kannattaa siitäkin jotain videoita/kuvia kattella. Radelbandelta löytyy ainakin pari videota, esittely ja testi. Itsellä ei saksa taivu ihan videoon vaadittavaksi, mutta YouTuben automaattiset englanninkieliset tekstitykset olleet riittävät. Laatikkopyöränä meillä nyt Bakfiets e6100 moottorilla ja pitkäperäpyöränä myös Multitinker, mukavasti kyllä vääntöä tuossa Boschin 4. gen 85Nm moottorissa. Load olisi varmaan myös ihan hyvä vaihtoehto, mutta toki jos on usein sohjoa/auraamatonta niin se on haastava tilanne varmasti.
 
Kattelin itsekin tuota Nicolai CD2 ja melkein laittelin sähköpostia. Classic Bike pk-seudulla ainakin myy muita HNF pyöriä niin heiltä kannattaisiko kysellä hintaa. Lopulta totesin, että itse haluan seuraavaan kunnon jousituksen eli Load4 75 on suunnitelmissa. CD2 ei sisällä jousitusta vaikka sisältääkin kallistuksen. Istuma-alue näytti myös aika pieneltä loppujen lopuksi eli en tiedä kuinka kolme lasta siihen saa istumaan kunnolla eli kannattaa siitäkin jotain videoita/kuvia kattella. Radelbandelta löytyy ainakin pari videota, esittely ja testi. Itsellä ei saksa taivu ihan videoon vaadittavaksi, mutta YouTuben automaattiset englanninkieliset tekstitykset olleet riittävät. Laatikkopyöränä meillä nyt Bakfiets e6100 moottorilla ja pitkäperäpyöränä myös Multitinker, mukavasti kyllä vääntöä tuossa Boschin 4. gen 85Nm moottorissa. Load olisi varmaan myös ihan hyvä vaihtoehto, mutta toki jos on usein sohjoa/auraamatonta niin se on haastava tilanne varmasti.

Joo Nicolai on Classic bikella selvityksessä. Kyllä siihen pitäisi ihan hyvin kolme lasta mahtua. Jousituksen puuttuminen on toki yksi asia, mutta jos tässä yrittää kaikkea vaatia, ei tule ostettua mitään. Jos olisin etsimässä kaksipyöräistä laatikkopyörää, niin valinta olisi silloin helppo, se olisi Packster 70. Mutta noilla kaksipyöräisillä on vähän haasteita talven lumikeleissä jyrkissä mäissä ja sohjossa kolmen lapsen kanssa.
 
HNF Nicolai CD2
Cube Trike Hybrid Family
Äkkiseltään Nicolain laatikko näyttää aika pieneltä kolmelle lapselle talvikamppeissa. Riippuu toki lasten koosta. Meillä on Urban Arrow, jossa on pidempi ja toisesta päästä about yhtä leveä loota, lapset 3v ja 9v, jos olisi kolmas lapsi, niin pitäisi ainakin meidän lasten luonteilla hommata isommalla laatikolla oleva pyörä. Kesävermeissä tai talvella toki ollut kolmaskin kyydissä, mutta en talvella jatkuvasti haluaisi kolmea kuskata. Lastenistuin tai kärry perään tietysti tuo lisäpaikan, mutta siinä menettää aika paljon laatikkopyörän etuja joko suuremman vierintävastuksen tai yhden lapsen kylmälle altistumisen kanssa.

Itse kallistuisin tuossa tilanteessa ennemmin perinteisen Bakfietsin/Christianian tms. triken kannalle, vaikka moottorivalikoima ei olekaan niin hyvä(tai ei ainakaan pari vuotta sitten ollut).
 
Minkälaista käyttöikää ja vuosikuluja voi odottaa pyörälle, jos viikossa tulee kilometrejä noin 100? Kaksi latausta viikossa ja oletettu 1000:n latauksen sykli antaisi vajaat kymmenen vuotta akulle. Tämä ei kuitenkaan taida olla realistinen, kun yleensä puhe on muutaman vuoden akunkestoista.
Mietin myös pitkäikäisyyttä. Onko merkkejä, joiden filosofiana on elinikäisyys, eli huoltamalla vanhoilla osilla pääsee hyvinkin pitkälle?

Olen täysin uusi oikeastaan koko pyöräilyn suhteen. Työsuhde-etuna kuitenkin nyt houkuttelee, kun matka taittuisi bussia nopeammin. Miten muuten tavaroiden kanto, ovatko korit kestäviä ja jämäköitä?

Budjetti voisi olla tossa 3000€ tienoilla, kun sillä hyviä pyöriä näyttää saavan. Kaikki aloittelijan oppaat jotka googlella löysin ovat firmojen luomia markkinointimielessä, niin jonkinlaista apua alkuun tarvitsisin.
 
oma biltema sähkäri toiminut nyt 4v ja varmaan alle 2tkm ajettu. Paljon lyhyitä matkoja.
Olen pyörääni huoltanut itse. Lähinnä vaihteita säätänyt. Ja vain renkaat vaihtanut. Kulutusosia pitäisi alkaa jo vaihtamaan. Ainakin jarrupalat alkaa vetää viimeisiä.
takakori nippusiteillä kiinni on ollut itselläni toimiva ratkaisu.
Takatuuppari on omavalinta todennäköisesti myös jatkossa. Juuri huoltovapauden vuoksi, koska pyörittää rengasta eikä vääntö kohdistu ketjuun ja rattaisiin.
Minullekin olisi työsuhdepyörä mahdollisuus, mutta itse olen laskenut sen olevan huono etu, koska rahoituskulu. Versus että ostat itse edullisen löydön ilman rahoitusta ja vakuutusta. (maksoin omastani 799e muistaakseni). Vierastan ajatusta ajaa leasing pyörällä.
Sähkärin huoltaminen liikkeissä on tyyristä hommaa. Lähin paikallinen nyrkkipaja ei edes huoli sähkövempaimia. Hyvä huomioida mistä ostaa että huolto pelaa tarvittaessa. Liikkeet tuntuu huoltavan vain omia myytyjä pyöriään. Voi olla fiksua ostaa paikallisesta hintaa x kun jostain kaukaa hintaa x-200e pidemmän päälle jos huoltoa kaipaa.

ketjut ja rattaat kuluu keskiömoottoreilla nopeastikin.
sähköpyörä ja elinikäinen on vähän huono.. Jos perus kevyt mtb ei ole elinikäinen. Miten 2x painavampi olisi samoilla osilla. Osat kuluu nopeammin, kun massa kasvaa. Takatuupparilla voi edistää kestävyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaista käyttöikää ja vuosikuluja voi odottaa pyörälle, jos viikossa tulee kilometrejä noin 100? Kaksi latausta viikossa ja oletettu 1000:n latauksen sykli antaisi vajaat kymmenen vuotta akulle. Tämä ei kuitenkaan taida olla realistinen, kun yleensä puhe on muutaman vuoden akunkestoista.
Mietin myös pitkäikäisyyttä. Onko merkkejä, joiden filosofiana on elinikäisyys, eli huoltamalla vanhoilla osilla pääsee hyvinkin pitkälle?

Olen täysin uusi oikeastaan koko pyöräilyn suhteen. Työsuhde-etuna kuitenkin nyt houkuttelee, kun matka taittuisi bussia nopeammin. Miten muuten tavaroiden kanto, ovatko korit kestäviä ja jämäköitä?

Budjetti voisi olla tossa 3000€ tienoilla, kun sillä hyviä pyöriä näyttää saavan. Kaikki aloittelijan oppaat jotka googlella löysin ovat firmojen luomia markkinointimielessä, niin jonkinlaista apua alkuun tarvitsisin.

Kauanhan nuo pyörät kestää ja akut myös jos niitä kohtelee oikein.

Naapurin tutulla on muistaakseni 14000km ajettu Trek Boschin tekniikalla, jossa on alkuperäinen akku edelleen. Jarrulevyt oli kuulemma pitänyt nyt vaihtaa, kun olivat kuluneet liian ohueksi.

Huolloille kun laskee 150-200€/vuosi tms hintaa niin ei mene pahasti pieleen.

Jos kuski on normaalipainoinen niin sähköpyörissä on reilu tavarankuljetuskapasiteetti, koska runko täytyy sähkötekniikan painon ja tehon takia olla vahvempi.

Nyt on varsin hyvä hetki olla ostamassa pyörää kun kaupat tyhjentelee varastojaan 2023 vuosimallin pyöristä. Kannattaa rohkeasti katsoa valikoimaa saksanmaalta, hinnat monesti satoja euroja pienempiä ja liisarinakin yleensä onnistuu tilaus liisarifirma aspan kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 379
Viestejä
4 549 009
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom