Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Täti haluais sähköpyörän ja pyysi katteleen jos tulee jotain tarjouksia vastaan. Hintaraja suht tiukka 1000€ :beye:

No tuli vastaan tämmöinen:

Kait tuommonen menee täti-ihmisen satunnaisiin ajoihin? Ikää reilu 50 ja ihan matka-ajoon toki. Onko tuosta jotain pahaa sanottavaa, eli meneekö se tonni ihan hukkaan tuommosen kanssa?
 
Aikamoista kusetusta taas kun L1e-a -luokkaan on saman vaikka toisen nopeus liki tuplat. Kyllä toi pitäisi määritellä huippunopeuden eikä tehojen perusteella.
 
Se on se liikennevakuutus, tarvitset osakaskon varkauden varalle, koska "ajoneuvo" ei ole kotivakuutuksen piirissä...


Hyvä huomio tuokin. Mä kirjoittelinkin tonne ylemmäs siitä kun itse kyselin Lähitapiolasta ja melkoisen selostuksen sieltäkin sain, koskien siis ihan normi pyöriä/sähköavusteisia pyöriä.
 
Ja lisäyksenä, avustusnopeuden nosto 25 - 32 km/h ei tee pyörästä yhtään tehokkaampaa tai nopeammin kiihtyvää tai ”viritettyä”. Toki sillä pääsee 7 km/h nopeammin kuin vakiolla. Vaan saa tohon nopeuteen ihan polkeakin. Tosita ovat sitten nämä 1000 W vehkeet joilla jo polkemattakin pääsee 40 - 50 km/h.
Ei välttämättä, eFat ei mene 32km/h kovempaa vaikka kuinka yrittää virittää, koska se moottori on käämitetty vääntö (95nm) edellä, ei nopeus.
 
Kaveri joutui maksumieheksi kun ajoi viritetyllä potkulaudallaan pahan kolarin. En tiedä mitä sille oli tehty. Ei kyllä ole mitään uutta kun se jäi nuorempana kiinni viritetyllä Monkeylla ajosta, jotkut asiat ei vaan muutu :rofl:

Riski on varmaan pieni mutta kannattaa aina harkita onko se sen arvoista. Ratsiassa tuskin pyöriä testaavat?

Tänään tuli pyörätiellä ohi joku papparainen umpikopillisella nelipyöräisellä sähkövehkeellä, siinä edessä se puikkelehti pienten lastenkin ohi. Vähän hirvitti ja siinä muutkin puistelivat päätä. Ei kai toi voi olla sallittua? Olisi pitänyt ottaa rekkari ylös.
 
Täti haluais sähköpyörän ja pyysi katteleen jos tulee jotain tarjouksia vastaan. Hintaraja suht tiukka 1000€ :beye:

No tuli vastaan tämmöinen:

Kait tuommonen menee täti-ihmisen satunnaisiin ajoihin? Ikää reilu 50 ja ihan matka-ajoon toki. Onko tuosta jotain pahaa sanottavaa, eli meneekö se tonni ihan hukkaan tuommosen kanssa?

Itsellä saman "tason" bilteman maastopyörä ollut yli viisi vuotta, kyllä se ihan hyvin toimii aina vaan.

Mukava kun sähkö jeesaa ylämäissä ja vastatuulessa, 15-35km lenkkejä huristellut itse, ilman kiirettä.

Eihän noita voi verrata tietty 5 kertaa kalliimpiin, mutta kyllä ne asiansa ajaa.
 
Täti haluais sähköpyörän ja pyysi katteleen jos tulee jotain tarjouksia vastaan. Hintaraja suht tiukka 1000€ :beye:

No tuli vastaan tämmöinen:

Kait tuommonen menee täti-ihmisen satunnaisiin ajoihin? Ikää reilu 50 ja ihan matka-ajoon toki. Onko tuosta jotain pahaa sanottavaa, eli meneekö se tonni ihan hukkaan tuommosen kanssa?
Mites vähän käytetyt? Vähän vierastan noita aivan hinnat alkaen -malleja.
 
Mites vähän käytetyt? Vähän vierastan noita aivan hinnat alkaen -malleja.

No hän asuu Kittilän yläpuolella niin sieltä käytetyn löytäminen on vähän haastavaa, ja varmaan myyjät myy mieluiten noudolla eivätkä lyö esim MH kuskattavaksi. Vai pystyykö pyörää edes lähettämään MH:n kautta.
 
No hän asuu Kittilän yläpuolella niin sieltä käytetyn löytäminen on vähän haastavaa, ja varmaan myyjät myy mieluiten noudolla eivätkä lyö esim MH kuskattavaksi. Vai pystyykö pyörää edes lähettämään MH:n kautta.
Kyllä MH kuljettaa pyöriä. Oisko 70€ hinta. Mutta joo oishan se helpompaa hakea itse..
 
Käytetyistä sähköpyöristä kannattaa tarkastaa akun kunto - eli voltit kannattaa mitata täyteen ladatusta akusta. Semmoisiakin tapauksia on, että akku on kunnossa, mutta BMS näyttää virheellisesti voltit.
 
Miten tunturi 290se ja me poikkeaa toisistaan?

Kokeilin kaverin ME mallia,ja se ainakin tuntui todella hyvälle.
 
Miten tunturi 290se ja me poikkeaa toisistaan?

Kokeilin kaverin ME mallia,ja se ainakin tuntui todella hyvälle.
Olisko tuossa ME:ssä parempi keula? Ainakin vähän enemmän joustoa, yksi vaihde enemmän ja isompi akku. Myös akun latausaika tyhjästä täyteen aika paljon pienempi (6,5 vs 4,5 tuntia) jos se merkkaa jotain? Muutenhan ne näyttäisi olevan aika samanlaisia.
 
Siksi omassa pyörässä rajoittimen ohitukset katoaa saman tien kun pyörä sammuu. Ja pyörä sammuu automaattisesti 30 sekunnin kuluttua jos se kaatuu (gyro ja kiihtyvyysanturi, nämä on hälytintä varten, mutta pystyi käyttämään hyväkseen myös tuossa) ja ei nosteta ylös ja paineta jarrua. Saa tutkia aivan vapaasti sen jälkeen. Ohjaimen asetukset on sen jälkeen vakiona rajoittimen sisältävänä. Vaatii myös 10 merkkisen salasanan jos haluaa ohjaimen asetuksiin mennä katsomaan.
Sama täällä, rajoitus palautuu aina 25km/h -tasoon käynnistyksen yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi hyvä ns. starter pyörä tällaiselle isommalle kaverille(120 kg) pelkkään vapaa-ajan ajeluun. Lähinnä siis pientä matka-ajoa sora- ja asfalttiteitä, mutta satunnaisesti hyväkuntoisille metsäpoluillekin voisi eksyä. Aikaisemmin täällä on suositeltu tätä Bilteman mallia, mutta olisiko joku muu parempi? Irroitettava akku oikeastaan ainoa kriteeri, koska lämmintä säilytystilaa fillarille ei ole.

Budjetti varmaan 2k € luokkaa max. Ei nappaa oikein liioksi maksaa 6000 € fillarista, jolle ei mitään oikeeta käyttöä ole, kun ei sillä työmatkojakaan voi ajella. Huonosti on myöskään kivijalkaliikkeitä täällä päin, niin ei kauheasti testailemaan pääse.

Eilen saapui Matkahuollon kyydissä Haibike Hardnine 4 ja ainakin ensimmäisen testilenkin perusteella oli hyvinkin sitä, mitä etsinkin. Painoraja tuossa on vähän hilkulla, mutta näyttänyt tuo oma paino kesää kohden menneen alaspäin, niin en usko tämän olevan ongelma omilla ajeluilla. Mikäli jotain oikeeta maastorynkytystä harrastais, niin sitten tilanne olis ehkä eri.

Se tuli vähän yllätyksenä, että miten "vähän" tuo nopeus pysyy alle tuon 25 km/h. Käytännössä koko ajan matka-ajossa nopeus oli siellä 30-40 km/h välimaastossa ja jos vähänkin tuuletonta kohtaa, niin kyllähän se yli 40 km/h kipusi. En oo ikinä ennen ajatellut, että mikä se pyörän nopeus on, kun ei oo mittaria ollut. Toki en tiedä miten paljon noi nopeusmittarit näissä pyörissä heittää.

Alkufiiliksen perusteella kuitenkin ihan hyvä ostos. Toki vertailukohtaa ei juurikaan ole.
 
Eilen saapui Matkahuollon kyydissä Haibike Hardnine 4 ja ainakin ensimmäisen testilenkin perusteella oli hyvinkin sitä, mitä etsinkin. Painoraja tuossa on vähän hilkulla, mutta näyttänyt tuo oma paino kesää kohden menneen alaspäin, niin en usko tämän olevan ongelma omilla ajeluilla. Mikäli jotain oikeeta maastorynkytystä harrastais, niin sitten tilanne olis ehkä eri.

Se tuli vähän yllätyksenä, että miten "vähän" tuo nopeus pysyy alle tuon 25 km/h. Käytännössä koko ajan matka-ajossa nopeus oli siellä 30-40 km/h välimaastossa ja jos vähänkin tuuletonta kohtaa, niin kyllähän se yli 40 km/h kipusi. En oo ikinä ennen ajatellut, että mikä se pyörän nopeus on, kun ei oo mittaria ollut. Toki en tiedä miten paljon noi nopeusmittarit näissä pyörissä heittää.

Alkufiiliksen perusteella kuitenkin ihan hyvä ostos. Toki vertailukohtaa ei juurikaan ole.
On sulla melkoiset reidet jos 25km/h maasturilla ajelet tuollaisia vauhteja ainakaan pitempiä matkoja.
 
Onko täällä kellään kokemusta Leader Fox Brasasta? Näyttäisi olevan aivan ok hintainen ja isolla akulla. Keula toki näyttäisi olevan joku halpis RST Guide 95mm pomppukeppi.
 
Eilen saapui Matkahuollon kyydissä Haibike Hardnine 4 ja ainakin ensimmäisen testilenkin perusteella oli hyvinkin sitä, mitä etsinkin. Painoraja tuossa on vähän hilkulla, mutta näyttänyt tuo oma paino kesää kohden menneen alaspäin, niin en usko tämän olevan ongelma omilla ajeluilla. Mikäli jotain oikeeta maastorynkytystä harrastais, niin sitten tilanne olis ehkä eri.

Se tuli vähän yllätyksenä, että miten "vähän" tuo nopeus pysyy alle tuon 25 km/h. Käytännössä koko ajan matka-ajossa nopeus oli siellä 30-40 km/h välimaastossa ja jos vähänkin tuuletonta kohtaa, niin kyllähän se yli 40 km/h kipusi. En oo ikinä ennen ajatellut, että mikä se pyörän nopeus on, kun ei oo mittaria ollut. Toki en tiedä miten paljon noi nopeusmittarit näissä pyörissä heittää.

Alkufiiliksen perusteella kuitenkin ihan hyvä ostos. Toki vertailukohtaa ei juurikaan ole.
Tekeekös näillä sähköpyörillä mitään siinä tapauksessa jos muutenkin polkee yli 30 km/h? Kun eikös nämä sähköpyörät vain auta tässätapauksessa alkukiihdytyksessä lukemaan 25 km/h? Vai onko näissä sähköpyörissä se idea, että voi tehdä sitä intervalli treeniä, eli polkea täysillä aina jonku aikaa ja sitten levätä, niin sähköpolkupyörä polkee itestään sitten sen tauon ajan sitä 25 km/h vauhtia?
 
Se tuli vähän yllätyksenä, että miten "vähän" tuo nopeus pysyy alle tuon 25 km/h. Käytännössä koko ajan matka-ajossa nopeus oli siellä 30-40 km/h välimaastossa ja jos vähänkin tuuletonta kohtaa, niin kyllähän se yli 40 km/h kipusi. En oo ikinä ennen ajatellut, että mikä se pyörän nopeus on, kun ei oo mittaria ollut. Toki en tiedä miten paljon noi nopeusmittarit näissä pyörissä heittää.
Minullakin nopeus on suurimman osan ajasta hieman avustusrajan yläpuolella, mutta nuo mainitsemasi lukemat ovat silti niin korkeita, että taitaa olla aika paljon mittarivirhettä tai sitten sitä kuuluisaa Lapinlisää. Ei tuollaisia nopeuksia jaksa pitää yllä lihasvoimin kovin pitkiä matkoja.

Kannattaa ainakin tarkistaa, että renkaan ympärysmitta on asetettu oikein.

Tekeekös näillä sähköpyörillä mitään siinä tapauksessa jos muutenkin polkee yli 30 km/h? Kun eikös nämä sähköpyörät vain auta tässätapauksessa alkukiihdytyksessä lukemaan 25 km/h? Vai onko näissä sähköpyörissä se idea, että voi tehdä sitä intervalli treeniä, eli polkea täysillä aina jonku aikaa ja sitten levätä, niin sähköpolkupyörä polkee itestään sitten sen tauon ajan sitä 25 km/h vauhtia?
Idea on siinä, että voit ensinnäkin valita avustustehon, eli kuinka paljon haluat käyttää lihasvoimaa ja toisekseen siinä, että voi pitää vastuksen tasaisena koko matkan, myös vastatuulessa ja ylämäissä jne. Itsestään kaasukahvasta ajelevat versiot ovat sitten lähempänä mopoja ja kuuluvat eri luokitukseenkin.

Jos on niin helvetin kova kunto ja jerkkua reisissä, että pystyy ja haluaa ajaa joka tilanteessa yli 25km/h, niin eipä siitä avustavasta moottorista sitten ole mitään apua.
 
Ei kai nyt sähköpyörä ole optimi treeniin? Itse en ole edes mikään kovakuntoinen mutta silti pelkästään tavallisella vaihdepyörällä saa tykittää aika lujaa että se kunnon hikitreenistä kävisi. Toki täällä ei ole paljon mäkiä..
 
Ei kai nyt sähköpyörä ole optimi treeniin? Itse en ole edes mikään kovakuntoinen mutta silti pelkästään tavallisella vaihdepyörällä saa tykittää aika lujaa että se kunnon hikitreenistä kävisi. Toki täällä ei ole paljon mäkiä..
Riippuu ihan paikasta. Maantiellä kun ajaa tunninkin 25kmh asti avustavalla sähkömaastopyörällä 30kmh, niin eiköhän aika monella polkijalla ole ainakin hiki.

Itse luovuin sähköistä hybridissä, sillä se meni jo varpaankärjillä polkemalla sen 25kmh. eli matkanopeudet oli reilusti yli 25kmh vaikka mäissä toki tippui runsaasti alle 25kmh. Sitten taas täysjoustomaastopyörällä tuon 25kmh edestä saa ilman avustusta jo hieman polkeakin (toki renkaista yms riippuen myöskin), niin kyllä sen kanssa lenkkiä ajaessa tuommoinen 30kmh matkanopeuden ylläpito on jo kova saavutus
 
Jos haluaa ajaa työmatkoja hikoilematta tai sitten haastaa itseään maastoajossa, sähköpyörä on lyömätön. Työmatkatkin on helpompia huonosti hoidetulla/auratulla kevyen liikenteen väylällä, ja kesällä voi lähteä mäkiseen maastoon latupohjille lenkille ilman että sykkeet menee minne sattuu.

Mutta varsinkin jos voi valita suhteellisen tasaisen maaston reittejä lenkeilleen niin onhan se puolet kevyempi luomupyörä paljon parempi kuntoiluvälineenä jos pysytellään maantiellä tai pyöräteillä. Huonompikuntoiselle se tasainen kakkossykealueen lenkki on vain ihan eri tavalla mahdollista sähköpyörällä.
 
Itsellä sähköfillari helpotti kroonista ylikuntoa - liikun kaikki matkat fillarilla ja en osaa polkea kuin täysiä niin muun treenin päälle tuo pyöräily veti mittarit punaiselle.

Sähköfillari avustaa sen verran että raivopolkeminen jää vähemmälle ja tosiaan tulee ajettua aikalailla kaikki ajot fillarilla kun ei tarvi miettiä jaksaako vai ei. Jos ei jaksa niin sähkö alle ja zoom zoom vaan.
 
Minullakin nopeus on suurimman osan ajasta hieman avustusrajan yläpuolella, mutta nuo mainitsemasi lukemat ovat silti niin korkeita, että taitaa olla aika paljon mittarivirhettä tai sitten sitä kuuluisaa Lapinlisää. Ei tuollaisia nopeuksia jaksa pitää yllä lihasvoimin kovin pitkiä matkoja.

Kannattaa ainakin tarkistaa, että renkaan ympärysmitta on asetettu oikein.

Joo varmaan mittarivirhe kyseessä. En tarkastellut mitään, vaan pyörän otin käytännössä suoraan ajoon, kun testilenkille lähdin. Vähän reilu 43 km/h näytti mittari nopeimmillaan ja vaikka tässä ei ihan missään rapakunnossa olla(painosta huolimatta), niin aika kovalta vauhdilta tuo omaankin korvaan kuulosti. Tarvii tänään varmaan töiden jälkeen tutkailla, että miten tuota saisi säädettyä. Kello näköjään näytti huippunopeudeksi 40,5 km/h ja keskinopeudeksi 22,7 km/h. Tuossa asfalttipätkällä ollaan kellon mukaan pyöritty jossain 30 km/h molemmin puolin keskimäärin, eli kyllähän tuo sitten useamman kilometrin ainakin heittää (en tiedä miten tarkka on kellonkaan mittaus). Silti kyllä oltais avustusrajojen ulkopuolella, mutta kyllä toi huomattavasti kevyemmältä silti tuntui polkea, kuin avustamattomat fillarit.
 
Onko täällä kellään kokemusta Leader Fox Brasasta? Näyttäisi olevan aivan ok hintainen ja isolla akulla. Keula toki näyttäisi olevan joku halpis RST Guide 95mm pomppukeppi.
Kokemusta ei ole mutta laita toki linkki niin osaa arvioida järkevyyttä. Näyttää olevan ainakin nopealla googletuksella yli 3.5k pyörä, katselisin tuolla hinnalla ns oikeaa merkkiä eikä tuollaista halpakauppojen huijausta. On hyvä pitää mielessä että jos pyörää mainostetaan sen akun kapasiteetilla, siinä ei ole mitään hyvää.
 
Ei kai nyt sähköpyörä ole optimi treeniin? Itse en ole edes mikään kovakuntoinen mutta silti pelkästään tavallisella vaihdepyörällä saa tykittää aika lujaa että se kunnon hikitreenistä kävisi. Toki täällä ei ole paljon mäkiä..
Riippuu millaista treeniä kukakin haluaa. Jos tavoitteena on aerobinen liikunta, niin silloin sykkeen tulisi olla noin 70-80 % keskimääräisestä maksimisykkeestä, eli jossakin siellä 125-135 paikkeilla ja sen sähköavusteisella fillarilla saa aikaiseksi aika helposti kun ajaa juuri siinä avustusrajan yläpuolella lihasvoimalla ja moottori sitten puuttuu peliin sopivasti kun voimat ehtyvät tai tulee mäkeä tms vastaan. Koska eteneminen on sujuvaa ja ahdistavimmat piikit puuttuvat ylämäkienkin kohdalla, tulee helposti ajettua myös pidempään. Avustuksen määrää voi nykyfillareissa säätää portaittain 0% - 85% välillä oman fiiliksen ja tarpeen mukaan. Jos haluaa nostaa sykettä enemmän, niin jättää avustuksen kokonaan pois päältä.

 
Viimeksi muokattu:
Kokemusta ei ole mutta laita toki linkki niin osaa arvioida järkevyyttä. Näyttää olevan ainakin nopealla googletuksella yli 3.5k pyörä, katselisin tuolla hinnalla ns oikeaa merkkiä eikä tuollaista halpakauppojen huijausta. On hyvä pitää mielessä että jos pyörää mainostetaan sen akun kapasiteetilla, siinä ei ole mitään hyvää.
Muutamassa kaupassa tuota on myynnissä. Face keskustelujen perusteella yleinen fillari vuokraamoissa ja ilmeisesti siinä käytössä on toiminut ongelmitta. Mutta ei kai sitä kukaan omaansa hauku. Tsekkiläinen firma noita valmistaa. Panasonicin GX moottori, LG:n akut. Leader Fox Brasa e-Fat Onhan tuossa halvempaa palikkaa kuin tunnetummilla merkeillä, mutta on hintaakin vähemmän.

Mitkä on niitä ns. oikeita merkkejä? Näissä on hinnat selkeästi nousu suhtanteisia ja saatavuus huononee kokoajan mitä lähemmäs kesää mennään. 4k hintaluokkaan menee Helkama ja Rock Machine jäykkä keulaisena. Tunturia saa etujousitettuna 4200-4300e hintaluokasta jos sattuu sopivaa runkokokoa löytymään. M koko monesta paikasta loppunut.

Yritän tässä metsästää työsuhdepyöräetuun soveltuvaa fillaria. Pitää vaan tuota laskuria vähän pyöritellä minkähintaisella setillä saisi maksimihyödyn tuosta veroedusta. Kun tietty summa ylittyy, vuokra-aika pitenee kuukaudella ja potentiaalinen säästö % tippuu. Vuokra-aika pitenee mitä kalliimpi fillari on ja tietyn pisteen jälkeen pitää itse maksaa ylittyvä osuus. Ei kiinnostaisi älyttömän pitkään vuokra-aikaan ryhtyä, vaikkakin väkisinkin tuo taitaa tuonne liki 4 vuotiseksi venyä jos sähköfättiksen aikoo hankkia. Laskurin mukaan mahdollinen säästö pyöräetuna vs. omalla rahalla hankittuna on 24-28%. Onkohan nämä laskurit kuinka luotettavia?
 
Muutamassa kaupassa tuota on myynnissä. Face keskustelujen perusteella yleinen fillari vuokraamoissa ja ilmeisesti siinä käytössä on toiminut ongelmitta. Mutta ei kai sitä kukaan omaansa hauku. Tsekkiläinen firma noita valmistaa. Panasonicin GX moottori, LG:n akut. Leader Fox Brasa e-Fat Onhan tuossa halvempaa palikkaa kuin tunnetummilla merkeillä, mutta on hintaakin vähemmän.

Mitkä on niitä ns. oikeita merkkejä? Näissä on hinnat selkeästi nousu suhtanteisia ja saatavuus huononee kokoajan mitä lähemmäs kesää mennään. 4k hintaluokkaan menee Helkama ja Rock Machine jäykkä keulaisena. Tunturia saa etujousitettuna 4200-4300e hintaluokasta jos sattuu sopivaa runkokokoa löytymään. M koko monesta paikasta loppunut.

Yritän tässä metsästää työsuhdepyöräetuun soveltuvaa fillaria. Pitää vaan tuota laskuria vähän pyöritellä minkähintaisella setillä saisi maksimihyödyn tuosta veroedusta. Kun tietty summa ylittyy, vuokra-aika pitenee kuukaudella ja potentiaalinen säästö % tippuu. Vuokra-aika pitenee mitä kalliimpi fillari on ja tietyn pisteen jälkeen pitää itse maksaa ylittyvä osuus. Ei kiinnostaisi älyttömän pitkään vuokra-aikaan ryhtyä, vaikkakin väkisinkin tuo taitaa tuonne liki 4 vuotiseksi venyä jos sähköfättiksen aikoo hankkia. Laskurin mukaan mahdollinen säästö pyöräetuna vs. omalla rahalla hankittuna on 24-28%. Onkohan nämä laskurit kuinka luotettavia?
Onko pakko olla fätbike? Käytät erityisesti talvella? Sähköfatbiket on oman kokemuksen mukaan esim maastopyöräreiteillä turhan massiivisia. Jos leveät renkaat ei oo ehottomat niin tuohon rahaan saa erinomaisia täysjoustomaastureita jo.
 
Onko pakko olla fätbike? Käytät erityisesti talvella? Sähköfatbiket on oman kokemuksen mukaan esim maastopyöräreiteillä turhan massiivisia. Jos leveät renkaat ei oo ehottomat niin tuohon rahaan saa erinomaisia täysjoustomaastureita jo.
Nykyinen fillari on jäykkäperäinen Cuben maasturi, niin siinä mielessä tekisi mieli testata sähköfättiä. Tuolla ei ole tullut käytännössä ollenkaan talvella ajettua, joten aattelin että ehkä sähkö fatbike olisi parempi ympärivuotinen vaihtoehto. Eihän ne omiaan ole asfaltilla ajeluun, mutta sähköversiona päihittäisi tuon korkean vierintävastuksen tuomat haitat. Ei tietysti ole täysin poissuljettua että hankkisikin luomu fatbiken, mutta toisaalta nyt olisi mahdollisuus ostaa kallis sähkö fatbike ilman että tarvii maksaa hirveää summaa kerralla.
 
Nykyinen fillari on jäykkäperäinen Cuben maasturi, niin siinä mielessä tekisi mieli testata sähköfättiä. Tuolla ei ole tullut käytännössä ollenkaan talvella ajettua, joten aattelin että ehkä sähkö fatbike olisi parempi ympärivuotinen vaihtoehto. Eihän ne omiaan ole asfaltilla ajeluun, mutta sähköversiona päihittäisi tuon korkean vierintävastuksen tuomat haitat. Ei tietysti ole täysin poissuljettua että hankkisikin luomu fatbiken, mutta toisaalta nyt olisi mahdollisuus ostaa kallis sähkö fatbike ilman että tarvii maksaa hirveää summaa kerralla.
Jos esim ylimääräisiä smarttumeita tms löytyy niin kannattaa käydä kokeilemassa tuota pyörää kun ilmeisesti löytyy vuokraamoista? Keula on aika kuraa mutta rahalla siitäkin selviää. Toriin myyntiin ja manitouta tai vastaavaa tilalle jos pyörä muuten tuntuu hyvältä.
 
Nykyinen fillari on jäykkäperäinen Cuben maasturi, niin siinä mielessä tekisi mieli testata sähköfättiä. Tuolla ei ole tullut käytännössä ollenkaan talvella ajettua, joten aattelin että ehkä sähkö fatbike olisi parempi ympärivuotinen vaihtoehto. Eihän ne omiaan ole asfaltilla ajeluun, mutta sähköversiona päihittäisi tuon korkean vierintävastuksen tuomat haitat. Ei tietysti ole täysin poissuljettua että hankkisikin luomu fatbiken, mutta toisaalta nyt olisi mahdollisuus ostaa kallis sähkö fatbike ilman että tarvii maksaa hirveää summaa kerralla.

Sähköfättihän sopii kaikkeen ajoon siinä missä muutkin, toki siinä omat kompromissit, mutta niinhän se on normi maastureissakin, pehmeällä alustalla niillä ei tee mitään kun uppoaa vain.

Fatilla on hienoa vetää talvella löysillä renkailla hankikantoa ihan missä vain, ei tarvitse ajaa polkuja pitkin...

Itse olen 100% tyytyväinen sähköfättiin ja kun en niin välitä siitä nopeasta polkuajosta niin fätillä pärjää ihan polulla kuin polulla ja tosiaan mitä märempää sitä enemmän sillä on hauskaa kun menee vain eikä tarvitse tunkata.
 
Sähköfättihän sopii kaikkeen ajoon siinä missä muutkin, toki siinä omat kompromissit, mutta niinhän se on normi maastureissakin, pehmeällä alustalla niillä ei tee mitään kun uppoaa vain.

Fatilla on hienoa vetää talvella löysillä renkailla hankikantoa ihan missä vain, ei tarvitse ajaa polkuja pitkin...

Itse olen 100% tyytyväinen sähköfättiin ja kun en niin välitä siitä nopeasta polkuajosta niin fätillä pärjää ihan polulla kuin polulla ja tosiaan mitä märempää sitä enemmän sillä on hauskaa kun menee vain eikä tarvitse tunkata.
No tämä ajatus oli juuri, että sähköfätti ympärivuotiseen rauhallisempaan ajoon missä mennään rentoja metsäpolkuja Suomen kesää ihaillen. Täällä päin kai on myös fättisreittejä tehtynä talveksi, että kai sellaisiakin voisi käydä katsastamassa ja tietysti töihinkin kulkea aina silloin kun päivän ohjelma sen sallii.

Tuossa Cubessa suhteellisen kevyesti rullaavat 29" renkaat, niin se menee yllättävän kivasti asfaltilla, joten sillä voi jatkossa hoidella asfalttipyöräilyt ja jättää fättis pururata ja metsäpolku ajeluun.
 
Jos esim ylimääräisiä smarttumeita tms löytyy niin kannattaa käydä kokeilemassa tuota pyörää kun ilmeisesti löytyy vuokraamoista? Keula on aika kuraa mutta rahalla siitäkin selviää. Toriin myyntiin ja manitouta tai vastaavaa tilalle jos pyörä muuten tuntuu hyvältä.
Epassi on käytössä, mutta ei löydy käyttämättömiä etuja kun kävin hakemassa 12kk salikortin tuolla. Eikä kyllä taida ihan läheltä löytyä vuokraamoa missä tuota olisi tarjolla, että sinällään vähän joutuisi ostamaan sian säkissä. Joo keula ei kyllä tuossa vakuuttanut. Toisaalta sitten hyvä ilmakeula fättiin maksaa helposti sen 600-700, että yksi vaihtoehto voisi olla suunnata katse jäykkäkeulaiseen fättiin ja hankkia siihen joustokeula myöhemmin. Pitää varmaan käydä paikallisessa/naapurikuntien fillariliikkeissä katsomassa minkälaista siellä on paikan päällä kokeiltavissa. En ole koskaan Fatilla ajellut, niin paha sanoa onko se edes tuo M koko mikä pitäisi olla, kun sekin niin riippuu pyörän geometriasta. Esim. Helkaman FE12 on vissiin niin pitkä runkoinen, että siitä on monet joutuneet ottamaan S kokoisen M kokoisen sijaan. Cubesta valitsin L kokoisen M koon sijaan, kun Cuben laskurin perusteella osui juuri noiden väliin ja halusin vähän pystymmän ajoasennon.
 
Risut ja ruusut; Tunturi E290 CE/ME.

Viime viikonloppuna puras sähköpyöräkärpänen pahasti kun kävin sähköfättiä ajelemassa.
Omat ajot enemmänkin kevät/kesä/syksy ja sora/asfaltti, satunnaista maastoajoa ehkä myös joten maastopyörä mielestäni se parempi optio.
Tätä kyseistä Tunturia oon käynyt nyt pari kertaa testaamassa ja on vaikuttanut kaikin puolin oikealta peliltä.
SRAM vaihteisto uus tuttavuus mutta eiköhän siihenkin ajan kanssa totu.

Onko jotain muuta/parempaa mitä vois semmosella maks 3200e budjetilla saada?

Mikäli asialla merkitystä niin työsuhde-edulla olisi tulossa fillari.
 
Päädyin laittamaan kättä syvemmälle taskuun ja paikallisesta liikkeestä Tunturi eMAX CE tilaukseen. LeaderFoxin Brasaan verrattuna keula ja renkaat tuossa on ainaki heti kertaluokkaa paremmat. Rockshox Bluto Air 120mm vs. RST Guide 95mm ja renkaat Jumbo Jim 26x4.8 vs. CST 26x4”. Jos tuohon Leaderiin olisi päivittänyt saman keulan ja renkaat (taisi muuten olla siinä ei mahdu taakse 4.4" leveämpää kummia), niin olisi rahaa palanut yhtäkkiä lähemmäs 800e saksasta tilattunakin. Hintaeroa noilla oli alle 400e. Pienempi akku tuossa Tunturissa nyt on, mutta eiköhän senkin kanssa pärjää, 504Wh vs 720Wh. Painoa Tunturilla oli 4,5kg vähemmän, mutta on nuo fätit niin julmetun painoisia muutenkin, että en tiedä onko tuolla suurta merkitystä.
 
Päädyin laittamaan kättä syvemmälle taskuun ja paikallisesta liikkeestä Tunturi eMAX CE tilaukseen. LeaderFoxin Brasaan verrattuna keula ja renkaat tuossa on ainaki heti kertaluokkaa paremmat. Rockshox Bluto Air 120mm vs. RST Guide 95mm ja renkaat Jumbo Jim 26x4.8 vs. CST 26x4”. Jos tuohon Leaderiin olisi päivittänyt saman keulan ja renkaat (taisi muuten olla siinä ei mahdu taakse 4.4" leveämpää kummia), niin olisi rahaa palanut yhtäkkiä lähemmäs 800e saksasta tilattunakin. Hintaeroa noilla oli alle 400e. Pienempi akku tuossa Tunturissa nyt on, mutta eiköhän senkin kanssa pärjää, 504Wh vs 720Wh. Painoa Tunturilla oli 4,5kg vähemmän, mutta on nuo fätit niin julmetun painoisia muutenkin, että en tiedä onko tuolla suurta merkitystä.
Akun kapasiteetti ei kerro oikeastaan mitään pyörän kantomatkasta. Hyvä ja älykäs moottori on huomattavasti tärkeämpi kantaman kannalta kuin teoreettinen akun maksimikapasiteetti. Hyvä valinta!
 
Akun kapasiteetti ei kerro oikeastaan mitään pyörän kantomatkasta. Hyvä ja älykäs moottori on huomattavasti tärkeämpi kantaman kannalta kuin teoreettinen akun maksimikapasiteetti.
Eiköhän se kaikissa noissa laadukkaammissa moottoreissa ole aika suoraan toisiinsa verrannollinen, jos ajetaan koko ajan suunnilleen samanlaisella avustusteholla. Tuossa LeaderFoxissa on näköjään Panasonicin tekniikka, josta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta käsittääkseni se ei mainittavasti häviä Tunturissa olevalle Shimanolle, ehkä jopa päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se kaikissa noissa laadukkaammissa moottoreissa ole aika suoraan toisiinsa verrannollinen, jos ajetaan koko ajan suunnilleen samanlaisella avustusteholla. Tuossa LeaderFoxissa on näköjään Panasonicin tekniikka, josta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta käsittääkseni se ei mainittavasti häviä Tunturissa olevalle Shimanolle, ehkä jopa päinvastoin.
Kommenttini koski vain aiempaa akun kapasiteettivertailua.
 
No onhan tuo yli 200Wh nyt aika iso ero jo.

Aika iso kulutusero pitää pyörissä olla pienempiakkuisen eduksi ettei tuolla olisi muutaman kymmenen kilometrin eroa rangessa.
 
Kyse on kuitenkin 30% erosta, joten iso ero on akuissa. Jos kummassakin pyörässä on nykyaikainen moottori, vaikkakin eri valmistajalta, niin suurin piirtein samoja kilometrimääriä samoilla Wh määrillä pääsee, joten isommalla akulla pääsee tietenkin pitemmälle.

Mutta, kyllähän 504 Wh akku riittää myös aika pitkälle.

Tässä esim. Boschin suuntaa antava laskuri, millä voi leikkiä mitä eri variaatiot antaisi kilometrimääriksi.
 
No onhan tuo yli 200Wh nyt aika iso ero jo.

Aika iso kulutusero pitää pyörissä olla pienempiakkuisen eduksi ettei tuolla olisi muutaman kymmenen kilometrin eroa rangessa.
Sitä juuri tarkoitin ja siksi ihmettelin, että mitä mahdetaan tarkoittaa sillä, että muu sähkötekniikka voisi nykyaikaisessa fillarissa syödä eron. Kyllä se akun kapasiteetti on näissä olennaisin asia tuossa mielessä.

Kiinan ihmeet ovat sitten eri asia.
 
Meidän firma tarjoaa vain sopimusta Electrobikeen.
Mitäs kommentteja tästä? Just riittäs hankintaraja.
 
Meidän firma tarjoaa vain sopimusta Electrobikeen.
Mitäs kommentteja tästä? Just riittäs hankintaraja.


Tuohon hintaan voisi todeta että "hirveä kokonaisuus"

Siis jos et saa alennusta mieti kahdesti. Äkkiä katsottuna Sram SX vaihteisto joka on halvin sarja ja sanon tämän siksi että kokemusta NX sarjasta joka vaatii melkoisesti kaljaa että saa säädettyä kohdalleen ja on kuitenkin pykälää parempi. Akku 630wh joka riittää. Moottori ja näyttö on halvempaa Yamahaa. Jousitus halvimmasta päästä, keula varsinkin.

Eli jos ostat tuon niin varaudu siihen että vaihteisto vaatii oikeasti päivityksen. (150-250€) jarrut, renkaat, kiekot kaikki sellaisia joiden kanssa voi tulla ongelmia jo tieajossa.

Sanon tämän siksi että varsinkin jos ensimmäistä pyörää ostat ja ei kokemusta säätämisestä niin mieti vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 765
Viestejä
4 565 187
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom