Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Mikä siinä takavalossa niin hiertää? Saatika etuvalossa.

Varsinkin sähköpyörän ollessa kyseessä, niin ne valot saa järjestään kytkettyä suoraan moottoriin, ettei tarvitse mitään pattereita tai akkuja miettiä ja päälle saa nappia painamalla.
Se hiertää, koska heijastin on keksitty, joka on ihan ok, vaikka monessa muussa maassa pystyy kummallisesti ajamaan polkupyörillä ilman sitäkin ja takavalon kanssa häslääminen on aivan perseestä. Kenelle pyöräilijä muka aiheuttaa ongelmia, jos on heijastin takana, eikä valoa. Etuvalo on hyödyllinen, koska sen avulla pyöräilijä itsekin näkee sentään jotain. Takavalo on täysin turha pyöräilijälle itselleen. Takana tulevilla ajoneuvoilla tulisi olla ajovalot pimeällä, jos ei ole, niin se on niiden ongelma, ei pyöräilijän.
 
Se hiertää, koska heijastin on keksitty, joka on ihan ok, vaikka monessa muussa maassa pystyy kummallisesti ajamaan polkupyörillä ilman sitäkin ja takavalon kanssa häslääminen on aivan perseestä. Kenelle pyöräilijä muka aiheuttaa ongelmia, jos on heijastin takana, eikä valoa. Etuvalo on hyödyllinen, koska sen avulla pyöräilijä itsekin näkee sentään jotain. Takavalo on täysin turha pyöräilijälle itselleen. Takana tulevilla ajoneuvoilla tulisi olla ajovalot pimeällä, jos ei ole, niin se on niiden ongelma, ei pyöräilijän.
Vaikka miten takavalon kanssa häslääminen on perseestä, lisää se pyöräilijän näkyvyyttä heijastinta enemmän ja parantaa toisen osapuolen mahdollisuutta ennakointiin huomattavasti. Siten takavalo lisää itse pyöräilijän turvallisuutta. Iso homma ei ole takavalon kanssa häslääminen, kun nykypäivänä ne osaavat mennä päälle liikkeestä ja valon kesto kymmeniä tunteja.

Auton ratista olen todennut takavalon ylivoimaisuuden ihan riittävän monta kertaa (vaikka autossa hyvät valot onkin), jotta pidän pyörässäni ja lasten pyörissä takavaloa.
 
Se hiertää, koska heijastin on keksitty, joka on ihan ok, vaikka monessa muussa maassa pystyy kummallisesti ajamaan polkupyörillä ilman sitäkin ja takavalon kanssa häslääminen on aivan perseestä. Kenelle pyöräilijä muka aiheuttaa ongelmia, jos on heijastin takana, eikä valoa. Etuvalo on hyödyllinen, koska sen avulla pyöräilijä itsekin näkee sentään jotain. Takavalo on täysin turha pyöräilijälle itselleen. Takana tulevilla ajoneuvoilla tulisi olla ajovalot pimeällä, jos ei ole, niin se on niiden ongelma, ei pyöräilijän.
Kyllä se aika pian on pyöräilijän ongelma, jos ei tule nähdyksi takaa autojen joukossa :D varsinkin jos omaa laiskuuttaan luottaa siihen, että kyyyllä niillä muilla valot on
 
Takavalo juurikin on se hyödyllisempi valo. Takavalo on pelkästään sitä varten että takaa (eli sieltä mihin itse ei näe) tuleva näkee sinut. Edestä tulevat huomaa itse ja osaa tehdä mahdollisia peliliikkeitä mahdollisen törmäyksen välttämiseksi.
Tämäkin keskustelu taidettiin käydä tässä pari kuukautta sitten ja lopputulos oli sama. Valojen käyttämättömyys pelkkää omaa tyhmyyttä.

Tuo kaasun käyttö ja hieman nopeampi rajoitus meinaisi, että alle 15 km työmatkat olisi todella ketterä ja nopea ajaa pyörälläkin. Erityisesti kiihdytykset ovat ärsyttävin asia kaupunkiajossa, johon tuo kaasun käyttö toisi helpotusta.
Miten olisi helpompaa lähteä kaasulla vrt. polkemalla? Avustus alkaa heti paikaltaa lähtiessä. Alkaa kuulostaa siltä ettet ole ikinä ajanut edes sähköpyörällä.
 
Miten olisi helpompaa lähteä kaasulla vrt. polkemalla?
Kyllä kaasuvipu liikkellelähtöä auttaa, ei tarvitse laittaa jalkoja polkimille tai pyöräyttää polkimia hyvään asentoon kun pääsee jo matkaan. Myös hitaasti ihmismassan seassa ajelu on helpompaa kun voi tasaista vauhtia madella eteenpäin tarvittaessa vaikka jalka maassa tai toisella polkimella seisoen, eikä siksakkia hoiperrellen yrittäen pitää fillaria pystyssä.
 
Jos se polkeminen ihmismassassa on vaikeaa niin walk Mode kyllä avustaa sen 5kmh ilman polkemista, sama liikkeelle lähdössä.
 
Tervehdys,

Olisiko tämä oikea ketju kysellä?

Hakusessa
- L runkoinen low step ebike
- Budjetti 3000€-5000€
- Runkokoko 51 cm, (suositeltu rungon koko, 55-58 cm )
- Rengaskoko 28"
- Käyttö: työmatka, hiekkatie

Ehdokkaita, onko mielipiteitä/kokemuksia?

Yamaha PW-ST moottori ja suuri 630wh akku
Haibike Trekking 7 on varustettu Yamaha PW-ST -moottorilla, jonka ansiosta pääset mäet ylös kevyesti! Moottorista löytyy 70Nm vääntöä ja sen kadenssitukea on nostettu huomattavasti edeltäjäänsä verrattuna. Moottorissa on myös automaattimoodi, joka säätelee avustuksia automaattisesti tarpeen mukaan. 630wh akusta riittää virtaa pidemmällekin retkelle

Tehokas Bosch CX GEN4 moottori ja 625wh akku
Trekking 9.0 LowStep tarjoaa huippuluokan suorituskykyä! Bosch CX GEN4 moottorista löytyy hulppeat 85nm vääntöä ja se takaa, että pääset mäen kuin mäen ylös kepeästi, ja 625Wh akku pitää huolen, että akussa riittää virtaa pitkällekin reissulle.

Yamaha PW-SE moottori ja 500Wh akku
Haibike Trekking 6.0 on varustettu Yamaha PW-ST -moottorilla, jonka 70 newtonmetrin väännön ansiosta pääset mäet ylös kevyesti! 500Wh akulla pääsee noin 50-120km, joten akku riittää hyvin pidemmillekin reissuille!

- Loppu
Focus Planet2 6.8 WA 17,3Ah grey
Sähköavusteinen hybridi Boschin tekniikalla ja laadukkailla komponenteilla. Tehokas Bosch Performance Line CX moottori 85Nm, 17,3ah (625wh) akku, Purion LCD-näyttö, SR Suntour XCM 32 LOR 100mm joustohaarukka, hydrauliset Shimano levyjarrut ja M4120 Deore 10-speed takavaihtaja.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä olevaan lyhyt kommentti. Valitse se minkä satut saamaan. Jos tänä kesänä tarkoitus ajaa voi olla että kaikki tilattavat pyörät tulevat talvella.

Jos aiot ajaa pitkiä lenkkejä niin mahdollisimman suuri akku, varsinkin tiellä siitä ei ole mitään haittaa. 700-750wh akkua löytyy myös jo useammista.

Noista vaihtoehdoista vaikka Haibike ja mallina iso akkuisin jos sitä on saatavilla.

Moottorit ym. jutut on sitten makuasioita ja mitä enemmän euroja yleensä sen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä olevaan lyhyt kommentti. Valitse se minkä satut saamaan. Jos tänä kesänä tarkoitus ajaa voi olla että kaikki tilattavat pyörät tulevat talvella.

Jos aiot ajaa pitkiä lenkkejä niin mahdollisimman suuri akku, varsinkin tiellä siitä ei ole mitään haittaa. 700-750wh akkua löytyy myös jo useammista.

Noista vaihtoehdoista vaikka Haibike ja mallina iso akkuisin jos sitä on saatavilla.

Moottorit ym. jutut on sitten makuasioita ja mitä enemmän euroja yleensä sen parempi.
Tiellä sitä akkua ei myöskään niin tarvitse. Ajoin eilen Korsossa reippaat 32km Orvea Risellä (360Wh akku). Pääosin polkuja, muutamilla tieosuuksilla höystettynä (mtbreitti.fi ja sieltä Korson träckki). Sellaista kevyttä ajelua n. 2h. Akkua jäi 70% jäljelle.
 
Tiellä sitä akkua ei myöskään niin tarvitse. Ajoin eilen Korsossa reippaat 32km Orvea Risellä (360Wh akku). Pääosin polkuja, muutamilla tieosuuksilla höystettynä (mtbreitti.fi ja sieltä Korson träckki). Sellaista kevyttä ajelua n. 2h. Akkua jäi 70% jäljelle.
Itse en tajua tota hinkua tunkea yli 500Wh akkuja pyöriin. 500Wh akulla polkee pyöräteitä helposti yli 100km. Maastossakin sillä pärjää useamman tunnin. Onko jollain ihan oikeasti loppunut akku kesken?
Isompi akku nostaa hintaa heti useamman satasen. Lisäkilometrejä tulee sitten vain kourallinen.
Itse en huomaa mitään eroa ajomatkoissa tai latausmäärissä, kun akku on nyt 625Wh vrt. vanhaan 500Wh.
 
500Wh akulla polkee pyöräteitä helposti yli 100km. Maastossakin sillä pärjää useamman tunnin. Onko jollain ihan oikeasti loppunut akku kesken?
Itsellä oli äskettäin uusi 29" keskimoottorinen maasturi 504 Wh akulla. Poljin 49 km lenkin asfalttia pitkin, mitään merkittäviä mäkiä ei matkan varrella ole, eli tasainen reitti. Avustustaso oli koko ajan 2/5. Akkua kului 95 -> 27 %. Noin huono akkukesto ei ainakaan itselle riitä, joten oli hankkiuduttava pyörästä eroon.
 
Akun kestäminen riippuu tietysti myös ajajan kunnosta. Jos on hyväkuntoinen ja paljon pyöräilyä harrastava, niin eipä se akku paljoa pääse kulumaan, kun vauhtia on muutenkin jo yli 25 km/h tasaisella, eli avustaa käytännössä vain ylämäessä. Huonokuntoisella sitä avustusta tarvitaan useammin ja se kuluttaa akkua.
 
Onko kukaan tilannut näitä ulkomaiden sähköpyöriä, kuten vaikka Himiway Zebraa? Kokemuksia tällaisista ihmeistä otetaan vastaan, jos vaikka sellaisen eksyisi talvella tilaamaan.

e-Fatbike olisi hakusessa, sen verran hupaa hommaa oli ajella pitkin Salpausselän harjuja.
 
Yllä olevaan lyhyt kommentti. Valitse se minkä satut saamaan. Jos tänä kesänä tarkoitus ajaa voi olla että kaikki tilattavat pyörät tulevat talvella.

Jos aiot ajaa pitkiä lenkkejä niin mahdollisimman suuri akku, varsinkin tiellä siitä ei ole mitään haittaa. 700-750wh akkua löytyy myös jo useammista.

Noista vaihtoehdoista vaikka Haibike ja mallina iso akkuisin jos sitä on saatavilla.

Moottorit ym. jutut on sitten makuasioita ja mitä enemmän euroja yleensä sen parempi.

- Haibike on netin hehkutuksen perusteella todennäköisin vaihtoehto. Kunhan nyt pääsee kokeilemaan, niin katsotaan tärppääkö.
- Netissä ennustetaan 3v vaihtoväliä akulle. Tarkoitus olisi pitää pyörää pitkään, siksi max akku kiikarissa.
- Osa kiinnostavista malleista on tosiaan fin. Larun pyörä ilmoitti toimitusajaksi 2-3 viikkoa.

Joitain malleja on saatavilla samantien:
- Tosin tuolla liikkuminen tuntui hieman heiveröiseltä
- Netissä olevat kommentit pyörien laadusta eivät olleen kovin mairittelevia.

XXL liikkeessä löytyy Cube mallistoa, täytyy jaksaa etsiä, testailla ja löytää itselle sopivin...
 
Viimeksi muokattu:
Käyttääkö kukaan Garminin, Polarin tai Suunnon kelloa maastokarttojen kanssa ja bosch ebikella. Itsellä on nyt Polar Vantage ja mielestäni näin jossain Grit X paritusmahdollisuuden, garminin jne. Mutta en nyt löydä mistään. Varmistaisin ennen uuden kellon ostoa mihin noista saa kyseisen kartan ja olisi yhteensopiva pyörän kanssa (vai meneekö sitten komootin kautta?)

Oletuksena siis saada seurattua reittiä ja tallennettua aktiviteetti (sykevyöllä), niin että harjoitus löytyisi yhdestä palvelusta kokonaisena. Reitinhän saan nyt pyörällä, samalla tallentaa Polar reitin ja sykkeet. Mutta nyt puuttuu Polarista poljintehot sekä ranteesta tuo kartta :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt lähtemässä tämä tilaukseen:


Kommentteja, tulossa pääosin työmatka ja vapaa-ajan kruisailuun. Mitään HC maastoajoa ei ole tarkoitus tehdä ainakaan aktiivisesti. Katsoin, että tässä olisi 750w akku jo ja uusin KIOX-screen (varmaan turha, mutta on ainakin uusin). Ilmeisesti tätä Bosch voi myös hienosäätää nykyään kuten Shimanoa. Oli varauksessa Canyon Grand Canyon: ON 8, mutta en näe oikein mitään suurempaa etua enää tässä tähän Cubeen verrattuna.

Onko kukaan tilannut sähköpyörää bike-discountin kautta - onnistuiko toimitus ym. ihan hyvin?
 
Nyt lähtemässä tämä tilaukseen:


Kommentteja, tulossa pääosin työmatka ja vapaa-ajan kruisailuun. Mitään HC maastoajoa ei ole tarkoitus tehdä ainakaan aktiivisesti. Katsoin, että tässä olisi 750w akku jo ja uusin KIOX-screen (varmaan turha, mutta on ainakin uusin). Ilmeisesti tätä Bosch voi myös hienosäätää nykyään kuten Shimanoa. Oli varauksessa Canyon Grand Canyon: ON 8, mutta en näe oikein mitään suurempaa etua enää tässä tähän Cubeen verrattuna.

Onko kukaan tilannut sähköpyörää bike-discountin kautta - onnistuiko toimitus ym. ihan hyvin?
Minä tilasin ja pyörä tuli hyvin perille. Toimitusaika oli luvatun 3-4 vrk sijaan 2 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Nyt lähtemässä tämä tilaukseen:


Kommentteja, tulossa pääosin työmatka ja vapaa-ajan kruisailuun. Mitään HC maastoajoa ei ole tarkoitus tehdä ainakaan aktiivisesti. Katsoin, että tässä olisi 750w akku jo ja uusin KIOX-screen (varmaan turha, mutta on ainakin uusin). Ilmeisesti tätä Bosch voi myös hienosäätää nykyään kuten Shimanoa. Oli varauksessa Canyon Grand Canyon: ON 8, mutta en näe oikein mitään suurempaa etua enää tässä tähän Cubeen verrattuna.

Onko kukaan tilannut sähköpyörää bike-discountin kautta - onnistuiko toimitus ym. ihan hyvin?
Bike-discountista tuli tuossa keväällä pykälää parempi Reaction Hybrid SL 750 29 ja jotain pikaisia kokemuksia löytyy tästä ketjusta, mutta toimituksessa ei ollut mitään ongelmia (toimituksen kesto 8pvä), pyörä tuli täysin kasattuna (tanko piti toki kiristää) ja testattuna (b-d:n testausraportti mukana).
Tuossa Boschin uudessa smart systemissä tosiaan hyvänä ominaisuutena, että softan voi päivittää itse esim. keväällä tuli tuo sähköinen avustinlukko, eli moottori ei anna avustusta jos ei löydä puhelintasi läheltä yms.
Kiox 300 näyttö on sinänsä hyvä, että kaikki varsinainen äly on siirretty siitä tuohon smart remoteen, eli vaikka se hukkuisi tai varastettaisiin, niin uuden saa suhteellisen edullisesti ja pyörä toimii ilmankin.
 
Nyt lähtemässä tämä tilaukseen:


Kommentteja, tulossa pääosin työmatka ja vapaa-ajan kruisailuun. Mitään HC maastoajoa ei ole tarkoitus tehdä ainakaan aktiivisesti. Katsoin, että tässä olisi 750w akku jo ja uusin KIOX-screen (varmaan turha, mutta on ainakin uusin). Ilmeisesti tätä Bosch voi myös hienosäätää nykyään kuten Shimanoa. Oli varauksessa Canyon Grand Canyon: ON 8, mutta en näe oikein mitään suurempaa etua enää tässä tähän Cubeen verrattuna.

Onko kukaan tilannut sähköpyörää bike-discountin kautta - onnistuiko toimitus ym. ihan hyvin?

Tilasin kanssa oman Cuben tuolta Bike-Discointista. Ei ongelmia tilauksessa tai toimituksessa. Pari viikkoa kesti toimituksessa ja toivat kotiovelle asti
 
Crankbrothers stamp Larget en nyt muista onko juurikin tuo 2 mitkä ollut 2v käytössä ja toimii hyvin ainakin 44.5 räpylällä. Eiköhän ne mene hiukan isommallaki.


Just laitoin Stamp 2 Larget kiinni ja onhan ne nyt tämmöisen lökärihousu polkijankin jalkaan aika passelit. Pikku lenkin polkaisin ja totesin että noi "imee" jalat kiinni. :cool:

Lyhyesti. Vaikka näistä et mitään ymmärtäisi niin suositukset yleensä kertovat jotain.

Pakko laittaa verrokkikuva siitä paljonko "halpis mukaan laitetut" on paksummat ja pienemmät. Niissä ainut hyvä puoli oli se että asialliset laakerit ja kuitenkin alumiinia.
 

Liitteet

  • IMG_20220715_152424.jpg
    IMG_20220715_152424.jpg
    2 MB · Luettu: 206
Viimeksi muokattu:
Olen harkinnut päivittäisten asioiden hoitoon sähköpyörää. Nykyisin tulee tehtyä kaikenlaista pientä asiointia fillarilla mutta lähiaikoina siihen pitäisi lisätä lapsen vienti päiväkotiin vähän kauemmaksi niin tuli vastaan tuollaiset tavarapyörät. Lähinnä katselin noita pitkäperäisiä kuten benno boost ja tern gsd. Noita ei löytynyt tästä ketjusta kertaakaan mainittuna vaikka tuntuvat olevan genressään suosittuja. Suomessa näköjään vain tuo pyörä-asiantuntija suuremmin myy(fillarifiilari lisäksi terniä). Eikö kukaan ole tuollaista hankkinut? Hyvin vähän tulee yleensäkin suomenkielistä matskua noista vastaan.

Käyttötarkoitus fillarille olisi kaupassa käyntiä n. 500m, postiautomaatilla käyntiä n. 2km, päiväkoti 3km ja satunnaisia muita ostoksia vähän kauempaa. Lisäksi pitäisi pystyä kaksi kuskia tällä vaihtelevasti ajamaan ja homma pitäisi nimenomaan hoitua niin että vaivattomasti vaan tallin ovi auki, kypärä päähän ja pyörän selkään. Päämotivaattori tässä on että ei tarvisi toista autoa hankkia. Se myös auttaa siinä että ei tule otettua sitä autoa alle kun sitä ei ole.
 
Olen harkinnut päivittäisten asioiden hoitoon sähköpyörää. Nykyisin tulee tehtyä kaikenlaista pientä asiointia fillarilla mutta lähiaikoina siihen pitäisi lisätä lapsen vienti päiväkotiin vähän kauemmaksi niin tuli vastaan tuollaiset tavarapyörät. Lähinnä katselin noita pitkäperäisiä kuten benno boost ja tern gsd. Noita ei löytynyt tästä ketjusta kertaakaan mainittuna vaikka tuntuvat olevan genressään suosittuja. Suomessa näköjään vain tuo pyörä-asiantuntija suuremmin myy(fillarifiilari lisäksi terniä). Eikö kukaan ole tuollaista hankkinut? Hyvin vähän tulee yleensäkin suomenkielistä matskua noista vastaan.

Käyttötarkoitus fillarille olisi kaupassa käyntiä n. 500m, postiautomaatilla käyntiä n. 2km, päiväkoti 3km ja satunnaisia muita ostoksia vähän kauempaa. Lisäksi pitäisi pystyä kaksi kuskia tällä vaihtelevasti ajamaan ja homma pitäisi nimenomaan hoitua niin että vaivattomasti vaan tallin ovi auki, kypärä päähän ja pyörän selkään. Päämotivaattori tässä on että ei tarvisi toista autoa hankkia. Se myös auttaa siinä että ei tule otettua sitä autoa alle kun sitä ei ole.
Kyllähän noita aina silloin tällöin liikenteessä näkee, mutta aika harvinaisia ovat kuitenkin. Yksi syy on varmaankin korkea hinta ja toinen sitten se, että niillä ei tee mieli ajella juurikaan muuta ajoa. Ovat myös lastattuna melko kikkeriä kulkineita.

Meillä oli lasten ollessa pieniä pari kertaa lainassa Bennon etukopalla varustettu versio. Olihan se ihan toimiva, mutta itse pidin enemmän maastopyörästä peräkärryllä. Peräkärryn voi myös näppärästi vaihtaa pyörästä toiseen.
 
Kyllähän noita aina silloin tällöin liikenteessä näkee, mutta aika harvinaisia ovat kuitenkin. Yksi syy on varmaankin korkea hinta ja toinen sitten se, että niillä ei tee mieli ajella juurikaan muuta ajoa. Ovat myös lastattuna melko kikkeriä kulkineita.

Meillä oli lasten ollessa pieniä pari kertaa lainassa Bennon etukopalla varustettu versio. Olihan se ihan toimiva, mutta itse pidin enemmän maastopyörästä peräkärryllä. Peräkärryn voi myös näppärästi vaihtaa pyörästä toiseen.

Ääni kärrylle, itsellä hamaxin outback yhden lapsen kärry jäykkäperäisen sähkömaasturin perässä, päivittäin tulee 10-15km kuskausta. Uutena 600e ja ylöspäin riippuen varustelusta, torista löytyy halvemmalla käytettyjä kun lapset kasvaneet kärrystä pois.

Suosittelen uudempaa 2019 mallia, jossa selkänojan kallistusta saa säädettyä pikalukituksella. Itsellä vanhempi malli, jossa tarvitsee kuusiokoloavainta ja on vähän säätämistä silloin kun tuota tarvitsisi muuttaa.
 
Molemmat samaa hintaa mutta toinen on suomesta ja toinen ranskasta ,kumpikohan olisi parempi valinta:Ride66 RX02 vai pyrkijä jazz 500 ?

En ole asiantuntija, mutta tutkailtuani molempia vaikuttaisi Ride66 tarjoavan huomattavasti enemmän vastinetta rahalle. Mikä tuossa arveluttaa, niin miten hyvin nuo tekniset tiedot pitävät paikkansa?
Voiko tuohon hintaan saada 200Kg kuorman ja 1000W moottorin kestävät komponentit ja rungon, kuten tiedoissa väitetään?
 
Kävin koeajamassa paria pyörää ajatuksena ostaa sellainen pääasiassa työmatkakäyttöön. Jäin miettimään, että mikähän mahtaa olla tulevaisuudessa vaihtoakkujen saatavuus varsinkin integroitujen / semi-integroitujen akkujen kanssa. Kuinka standardoituja nuo ovat vai onko riskinä että parin vuoden päästä jonkin mallinen akku katoaa kokonaan saatavilta?
Esimerkiksi tämä malli tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta noin muuten:
 
Kävin koeajamassa paria pyörää ajatuksena ostaa sellainen pääasiassa työmatkakäyttöön. Jäin miettimään, että mikähän mahtaa olla tulevaisuudessa vaihtoakkujen saatavuus varsinkin integroitujen / semi-integroitujen akkujen kanssa. Kuinka standardoituja nuo ovat vai onko riskinä että parin vuoden päästä jonkin mallinen akku katoaa kokonaan saatavilta?
Esimerkiksi tämä malli tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta noin muuten:
Tunnettu valmistaja+tekniikka niin en usko että olisi ongelma. Itsellä vakuutusyhtiö maksoi itsensä kipeäksi uuden akun kanssa (paskoontui muutossa vm2016 fillarissa) mutta niitä oli saatavilla ihan suomesta ja homma hoitui. Noita yleisempiä merkkejä myydään niin paljon että kun virallinen tuki loppuu, kolmannet osapuolet hyppäävät mukaan.
 
Canyonilla nyt sellaiset vajaat 100km päästelty, suurin osa heinäkuussa kun lähteminen on ollut helpompaa.

Kovin keskinopeus taisi olla torstaina kun vetäisin reilut 12km puoleen tuntiin, trail-asetus päällä.

Tänään mentiin kokeeksi hiukan pidempi pätkä, n. 17km ja hyvin menee sekin. Lenkit voisi pidentää 20km ja siitä ylöspäin. Pyörä on toiminut hyvin mitä nyt akun kiinnitys tahtoo edelleen temppuilla ja joutuu auttamaan ruuvimeisselillä tai veitsellä auki kun haluaa pois paikaltaan. Varastossa ei luonnollisesti ole sähköä joten latausta varten tuon joutuu ottamaan irti.

Tyytyväinen olen pyörään vaikka kustansikin kokolailla paljon omalla mittapuulla. Pyöräilyyn on tullut uutta intoa ja heikohko kuntokin on lähtenyt selkeästi nousuun jokaviikkoisten pyörälenkkien myötä.

Helkamakin kulki tänään huollon jälkeen suoraan, ohjaustankoa pitäisi saada vähän nostettua optimaaliseen ajoasentoon mutta tuossa taitaa olla sen tyyppinen tanko ja ohjainkannatin että väliin pitää tilata korotussarja. Siis tämän tyyppinen:

 
Saakohan noista fitnordin ranger pyöristä rajoittimen pois tai saako nopeutta nostettua ? Jos jollain ois kokemusta pyöristä, että onko niistä mihinkään, ku oon lukenut ettei olisi kauheen hyvälaatuisia.
 
Saakohan noista fitnordin ranger pyöristä rajoittimen pois tai saako nopeutta nostettua ? Jos jollain ois kokemusta pyöristä, että onko niistä mihinkään, ku oon lukenut ettei olisi kauheen hyvälaatuisia.
ebikeparts.fi sivulla mainitaan:
" Huomio: suosittuihin FitNord sähköpyöriin EI ole toistaiseksi olemassa rajoittimen ohitusta "
 
Löytyisikö täältä tietoa.

Takanapa moottori Bafang RM G060.250.DC sisältä ilmeisesti alkaa antautumaan se kytkin tai rattaat, kun välil lyö tyhjää. Eka ajattalen että eihä ne rattaat voi hetkellisest lyödä tyhjää, 2 kertaa 50km matkan aikana, vaan yksinkertaisesti veto loppuisi kokonaan. Sitten selvisi kun aloin googletella et siinä on joku kytkin myös. Se varmaan voisi alkaa luistaa hetkittäin kun enteilisi hajoamista

Ongelmani on kun yritän etsiä varaosaa, löytyy malli joka sopii G060.350/500 ja eri versio G060.750, mutta ei tuolle 250 watin versiolle suoraa löydy.

Tuntuu olevan paljon eri mitoilla. Eri pikkurattaan paksuus/halkaisia. Eri kytkin laipan halkasia enkä onnistu löytämään varmistusta et millä mitoilla osan pitäisi olla.

Pyörä vielä päivittäises ajossa ja haluasin tilata osan valmiiksi ennekuin avaan. Alla selventävä kuva.

Eli lyhyesti: Tietäkö kukaan millä mitoilla oleva kyseinen osa käy Bafang G060.250.DC moottoriin
1659118541829.png
 
Kaivoimpa osat kaapista ja otin mittoja / kuvia. Minulla on siis G060.250.DC ja G060.750.DC motit. Noiden ulkokuoret ovat itseasiassa identtiset, eli vain moottoriosuus sisällä eroaa. Siksi esim tuossa pyörässä (vanteelle pinnattu) lukee kuoressa 250w, mutta sisällä on tuon 750 sisukset. Tämän vuoksi myös nuo rattaat ovat melkein täysin samaa kokoa. Alla muutama kuva ja mittoja

Toisessa sähköläskissäni on pinnattu 250w kuoret, mutta 750w motin sisukset:




Sen 750w motin kuoret jäi siis ylimääräiseksi varalle:



Tuossa kuvaa molempien mallien rattaistosta / kytkinpaketista. Ylempi on 250w mukana tullut ja alempi 750w mallin:



Tässä sama homma, ylempi on 250w ja alempi 750w mallin. Tuossa näkee jo pientä eroa, 750w mallin rattaissa on enemmän metallia keskellä
muuten molemmissa versioissa rattaat ovat 36 hampaisia:




Kuvista näkee myös syyn miksi ovat kaapissa. Hampaita on siis hajonnut muutama. Toki pelkät rattaat olisi voinut vaihtaa, mutta itse päätin vaihtaa koko asetelman. Molempia olen siis käyttänyt niin 250w ja 750w motissa. Eli toimivat oikein hyvin keskenään ristiin.



Ja lisää mittoja:


Tuossa näkyy vielä moottorien erot. Pienempi 250w ja isompi 750w versio. Muuten osat ovat samoja, esim kuoret ja tuo rattaisto / kytkinpaletti:


 
Viimeksi muokattu:
Kaivoimpa osat kaapista ja otin mittoja / kuvia. Minulla on siis G060.250.DC ja G060.750.DC motit. Noiden ulkokuoret ovat itseasiassa identtiset, eli vain moottoriosuus sisällä eroaa. Siksi esim tuossa pyörässä (vanteelle pinnattu) lukee kuoressa 250w, mutta sisällä on tuon 750 sisukset. Tämän vuoksi myös nuo rattaat ovat melkein täysin samaa kokoa. Alla muutama kuva ja mittoja

Toisessa sähköläskissäni on pinnattu 250w kuoret, mutta 750w motin sisukset:




Sen 750w motin kuoret jäi siis ylimääräiseksi varalle:



Tuossa kuvaa molempien mallien rattaistosta / kytkinpaketista. Ylempi on 250w mukana tullut ja alempi 750w mallin:



Tässä sama homma, ylempi on 250w ja alempi 750w mallin. Tuossa näkee jo pientä eroa, 750w mallin rattaissa on enemmän metallia keskellä
muuten molemmissa versioissa rattaat ovat 36 hampaisia:




Kuvista näkee myös syyn miksi ovat kaapissa. Hampaita on siis hajonnut muutama. Toki pelkät rattaat olisi voinut vaihtaa, mutta itse päätin vaihtaa koko asetelman. Molempia olen siis käyttänyt niin 250w ja 750w motissa. Eli toimivat oikein hyvin keskenään ristiin.



Ja lisää mittoja:


Tuossa näkyy vielä moottorien erot. Pienempi 250w ja isompi 750w versio. Muuten osat ovat samoja, esim kuoret ja tuo rattaisto / kytkinpaletti:


Iso kiitos. Nyt arvaan laittaa tilaukseen. Toivottavasti vika on tuossa ja osa tulee ennen totaalista hajoamista. Onhan tuolla jo 11+tkm ajettu :thumbsup:
 
Mistä tilaat, linkki?
Tätä katselin

Ei halvin, Mutta väittäsi tulevan saksasta ja nopeasti. En tilannut vielä. Yö vuoro+pitkä retkipäivä takana joten ajattelin vielä huomenna katsastaa levännein silmin onko muita ns hyviä vaihtoehtoja. Tuo nyt ykkös vaihtoehtona tällä hetkellä.

Edit: Tilasin tuon
 
Viimeksi muokattu:
Minä tilasin ja pyörä tuli hyvin perille. Toimitusaika oli luvatusta 3-4vrk sijaan 2vko
Tästä yksi epäsuositus Cuben hiilikuiturungolle, joista ilmeisesti murhetta laajemminkin. Oma reklamaatioasiani tuolla toisessa ketjussa
 
Siniseltä Saavutukselta fiilistelyt ja toteamus että Mondraker R uusimmalla Boschilla pelitti myös oikein kivasti (vuokralla) mutta latausliittimen sijaintia en ymmärrä, kuljetettaessa kaikki kura menee kumi läpyskän välistä liittimeen. Vaihteisto muuten sama kuin Fanticissa mutta miksi laittaa GX eagle vaihtaja jos NX liipaisin ja 11-50 pakka sekä halvin NX ketju :hmm: Pyörällä ajettu noin 600km ja itse ajoin siihen reilut 150km lisää. Vaihteisto pelitti huonommin kuin Fanticin NX mutta se onkin oikeasti säädetty kohdalleen.

Fanticissa nyt 1500km ylitetty ja ei mitään erikoista. Vaimo kippasi kerran ja totesi että sininen saavutus on todellakin sininen (mustelmat jaloissa) :whistling:
 

Liitteet

  • IMG_20220731_162731.jpg
    IMG_20220731_162731.jpg
    7,2 MB · Luettu: 307
  • Tykkää
Reactions: Sid
Vaimolle pitäisi sähköpyörä saada auton korvikkeeksi 5-20 km matkoille, kilometrejä tuskin satoja viikossa tulee. Fätteihin kovasti tykästynyt ja kyselee vinkkejä, mutta kun en näistä tiedä mitään ajo kuitenkin pääosin asfaltilla, mutta myös maastoa.
Budjetti ehkä n. 2 K€, saako tällä mitään järkevää?

Pärjääkö esim tällä peruspyöritykset? Tai onko jollakulla vinkata sopivaa näillä spekseillä?

 
Vaimolle pitäisi sähköpyörä saada auton korvikkeeksi 5-20 km matkoille, kilometrejä tuskin satoja viikossa tulee. Fätteihin kovasti tykästynyt ja kyselee vinkkejä, mutta kun en näistä tiedä mitään ajo kuitenkin pääosin asfaltilla, mutta myös maastoa.
Budjetti ehkä n. 2 K€, saako tällä mitään järkevää?

Pärjääkö esim tällä peruspyöritykset? Tai onko jollakulla vinkata sopivaa näillä spekseillä?

Aivan varmasti pärjää, maastoon vain laskee rengaspaineita reilusti sinne 0,5bar niin on pehmeämpi mennä...
 
Kiitos kommentista, tuollanen lähti tilaukseen, sattu oleen outletissä -400€ Haibike Trekking 4 Trapez -sähköpyörä, S 2 790,00

Mielestäni ihan hyvä valinta työmatkalle. Riippuu toki maastosta, mutta kyllä noilla renkailla polut ja perusjuurakot menevät jos tarkoitus on Ajaa paikasta a paikkaan b. Maastoharrastukset sitten erikseen.

Moottori on hyvä ja aika huomaamaton ja riittävän tehokas. Paremmin toteutettu kun perusbafang. Erinomainen työmatkafillari
 
Etenkin Dunlopeista on tässä muutaman viikon ajojen aikana paineet tippuneet jonka ilmeisesti huomaa taas pyörän "lieppaamisena".

Parilla lenkillä olen ollut tuntevinani pientä paineen muuttumista myös oman pyörän takarenkaassa, joskin kelithän tässä on vaihdelleet helteestä 10 asteen lämpötiloihin jolla toki on myös vaikutusta.

Totesin että ehkäpä on aika lopettaa halpojen pumppujen kanssa leikkiminen ja kävin hakemassa Motonetsitä Boschin EasyPumpin. Jospa niissä renkaissa nyt alkaisi riittää painetta.
 
Kiitos kommentista, tuollanen lähti tilaukseen, sattu oleen outletissä -400€ Haibike Trekking 4 Trapez -sähköpyörä, S 2 790,00

Muijalla joku vastaava hybridi sähköpyörä ja se ajeli ihan hyvin sipoonkorven polkuja.

Suurin este oli tekniikka, tai sen puute. Polkimet kolisi kiviin ja juuriin ja tasapainoilu oli polvivammaiselle haastavaa, mutta yllättävän pahoista paikoista se meni ihan polkemalla ja sanoikin ettei olisi ikinä lähtenyt normi pyörällä ajamaan, mutta kun sähköpyörä ei pysähdy kun vain polkee niin moottori auttaa esteidenkin yli.

Koitti sitten mun sähköläskiä ja sanoi että oli kuin ilmatyyny alus, löysät renkaat, kunnon etuiskari nielee kyllä tehokkaasti kivet ja juuret pois ja onhan tuossa mun vehkeessä 1000w ja 95nm niin voimaa on ihan erilailla.
 
Uudella pumpulla Dunlopin täyttyivät hienosti ja nyt renkaisiin sai sentään painetta. Suuremmaksi ongelmaksi osoittautuikin sitten yllättäen Canyonin Prestat. Takarenkaan venttiili kyllä toimi ihan oikein ja sillä sai renkaaseeen haluamansa paineet. Mutta eturenkaan venttiiliä en saanut toimimaan kunnolla vaikka kuinka nysväsin sen kanssa. Ei ollut suurempaa merkitystä että kiersikö mutterin auki tapin päähän asti vai muuhun kohtaan. Venttiili kyllä toimii oikein mutta kun siihen laittaa pumpun letkun adaptereineen paikalleen, ilmaa alkaa vuotaa myös ulospäin.

Laulautin pumppua punaisella ja sain tuonne vähän reilut 2 bar. Tuota pienemmillä paineilla rengas antaa itselläkin periksi kun testilenkillä kävin. Tulee ajeltua pääosin asfaltteja ainakin toistaiseksi niin kovemmat renkaat ovat miellyttävämmät.

Helkama kyllä ainakin oman kokeilun perusteella parani huomattavasti kun renkaat sai täytettyä kunnolla. Huomenna on vähän pidemmän testilenkin vuoro.
 
Venttiili kyllä toimii oikein mutta kun siihen laittaa pumpun letkun adaptereineen paikalleen, ilmaa alkaa vuotaa myös ulospäin.
Olisiko vääntynyt se venttiilin sielu? Vaihda sisuskumi uuteen, tai jos venttiilin sielu on irroitettava, niin vaihda pelkkä sielu.
 
Olisiko vääntynyt se venttiilin sielu? Vaihda sisuskumi uuteen, tai jos venttiilin sielu on irroitettava, niin vaihda pelkkä sielu.

Tätä mietin itsekin - melko uusihan tuo koko laitos on ja ellei huolto ole lisännyt ilmaa tuohon, niin ensimmäistä kertaa tuota nyittiin - eihän se toki silti sitä mahdollisuutta poista etteikö venttiili voisi rikki olla. Tänään on vähän muita aktiviteetteja mutta jospa tuohon pääsisi perehtymään jälleen huomenna.
 
Isäukolla on mittarissa kohta 70 vuotta ja harrastaa ja liikkuu edelleen paljon. Ongelma on välillä vihoitteleva polvi, joten normi fillarin kaveriksi mietittiin kuntopyörää yms. Itse olin koko ajan sähkärin kannalla ja tänänä vihdoin ja viimein "sähköistettiin" isäukko :)

Hankittiin Haibike Trekking 7 MID, syynä:
  • Kaverin hyvät kokemukset Haibikestä (+6k€ full fat) ja yli päätään positiiviset kokemukset merkistä
  • Trekking siksi, että jämäkkänä ja leveärenkaisena monipuolisempi. Katujen lisäksi voi ajella sorapätkiä ja helppoja polkuja. Toiminee talvellakin paremmin. Lokarit, valot ja tarakka valmiina.
  • MID / Trapez malli siksi, että jalka nousee helpommin putken yli ja ajoasento pystympi ja rennompi
  • 7 malli koska Yamaha PW-ST 70Nm + 630 Wh akku + Deoren osasarja. 8 mallin uusissa olisi ollut Bosch Performance CX 85Nm + 750 Wh akku, mutta hintaa jo +600€. Alemmissa vähän heikompaa osasarjaa.
  • Negatiivisena ehkä tuo ilmakeulan puute, mikä olisi löytynyt ainaki osasta 8 malleja. Toki taivas on rajana... rahaa saisi upotettua loputtomasti :)
Täytyy myöntää etten sitten lopulta super paljon jaksanut valmistaja valikoimia ja moottoreiden eroja kuitenkaan vahdata. Koitin kuitenkin katsoa tasapainoista ja ok osilla olevaa ja jollain tapaa siedettävän hintaista. Aika näyttää menikö putkeen.
 
Tekisi mieli vaihtaa bosch cx gen 4 moottorilliseen pyörään etuhammasratas isompaan, jotta poljinnopeutta kovissa vauhdeissa saisi pienemmäksi.
Tykkääkö ajojärjestelmä kyttyrää tästä, vai voiko vain vaihtaa kylmästi isomman tilalle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 137
Viestejä
4 523 260
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom