• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Tämä artikkeli on juuri vanhoista säännöistä eli ennen tätä vuotta tehdyistä kaupoista.

Kuluttajansuojalain virhesäännökset uudistuivat vuoden 2022 alussa. Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa -linjauksen sisältö koskee 31.12.2021 mennessä tehtyjä kauppoja. Linjaus 1.1.2022 jälkeen tehtyjä kauppoja koskevista säännöksistä tulossa lähiaikoina.
Ei pitäis väsyneenä lukea mitään.. :facepalm:
 
Itsellä kokemusta Salomonin kengistä ja omissa meni tietystä kohtaa rikki kengät. Vähän samanlainen keissi kun sun. Oli juuri tuossa taitekohdassa kovempaa "nahkaa" ja sitä kangasta niin siitä repeityi sauma. Itsellä oli Prismasta ostettu ne aikoinaan ja sain ne takuuseen vaihdettua jopa kahteen kertaan kun ne toisetkin hajosi samalla lailla samasta kohtaa. Kolmannella sain takuuseen eri mallin kengät tai oliko malli päivittynyt mistä tuo heikko kohta poistunut.
Miten se takuuvaihto toteutui, ja olitko maahantuojaan/valmistajaan, vai myyjään yhteydessä ?

Edit:
Salomonilta sain nyt vastauksen, että pitää ottaa yhteyttä myyjään. Myyjäliike tosiaan jo aiemmin totesi, että ei mene takuuseen. Haastava varmaan pienellä vaivalla tästä edetä.

Ilmeisesti vastaus tuli kirjallisesi, mutta tuo ei ollut tarkka lainaus ?

Tuon voi tulkita kahdella tavalla, kärjistäen pesevät kätensä myöntämästään takuusta, jota vähän epäilen. Ja toinen tulkinta, kehoittavat asiakasta viemään virheellisen tuotteen jälleenmyyjälle joka hoitaa takuun prosessi alkuun. Jos myyjä on "valtuutettu" jälleenmyyjä niin voi kuulua soppariin vastuita.

Jos kyse tuosta jälkimmäisestä ja myyjä siltikin yskii, niin yhteyttä maahantuojaan/valmistajaan että mitäs nyt edetään kun myyjä kieltäytyy, toki kyseinen jälleenmyyjä poikottiin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten se takuuvaihto toteutui, ja olitko maahantuojaan/valmistajaan, vai myyjään yhteydessä ?

Tuote oli ostettu aikoinaan Prismasta ja mukisematta vaihtoivat kengät kahteen kertaan kun vuodessa meni samasta kohtaa sauma rikki. Tosin käytinkin kenkiä aika paljon, mutta silti mielestäni kengän pitäisi kestää enemmän kuin vuoden kun kyseessä oli kuitenkin yli satasen Goretex kengistä.
 
Itsellänikin mennyt monet kengät aina varpaiden taitoskohdasta rikki, mutta silti tykkään ostaa salomonin kengiä. Sopii omaan jalkaan. Koittanut myös monia muita merkkejä, mutta salomon istuu parhaiten jalkaan.
 
mutta silti mielestäni kengän pitäisi kestää enemmän kuin vuoden kun kyseessä oli kuitenkin yli satasen Goretex kengistä.
Tästä vähän kevennystä ja vähän asiaa, kovalla käytöllä voi mennä muutamassa kuukaudessa useampikin pari.
Taina, 52, on talsinut yli 4500 kilometriä Espanjasta Suomeen

SEITSEMÄN paria kenkiä kulutettuna ja yli 4 500 käveltyä kilometriä takana.

Taina Liekari, 52, aloitti elämänsä pisimmän vaelluksen helmikuun 13. päivä kotoaan Espanjan Fuengirolasta. Matka saa päätöksensä, kun Liekari saapuu Suomeen ja Turkuun torstaina. (28.7.2022 ?)
Linkistä ei tainnut selvitä minkä valmistajan kengiä käyttänyt.
 
Tästä vähän kevennystä ja vähän asiaa, kovalla käytöllä voi mennä muutamassa kuukaudessa useampikin pari.
Taina, 52, on talsinut yli 4500 kilometriä Espanjasta Suomeen

SEITSEMÄN paria kenkiä kulutettuna ja yli 4 500 käveltyä kilometriä takana.

Taina Liekari, 52, aloitti elämänsä pisimmän vaelluksen helmikuun 13. päivä kotoaan Espanjan Fuengirolasta. Matka saa päätöksensä, kun Liekari saapuu Suomeen ja Turkuun torstaina. (28.7.2022 ?)
Linkistä ei tainnut selvitä minkä valmistajan kengiä käyttänyt.

Olihan noi ns "kovassa" käytössä kun talvellakin tuli paljon noilla melkein pelkästään käytettyä kun sitä loskapaskaa riittää aika pitkään, mutta silti sanoisin että pitäisi kestää pidempään ja tuosta huomasi, että oli joku suunnitteluvirhe kun samasta kohtaa sauma repeytyi.
 
Itsellänikin mennyt monet kengät aina varpaiden taitoskohdasta rikki, mutta silti tykkään ostaa salomonin kengiä. Sopii omaan jalkaan. Koittanut myös monia muita merkkejä, mutta salomon istuu parhaiten jalkaan.
Sama itselläni, hyvät kengät kävellä, mutta eivät tunnu kestävän, joten johonkin muuhun merkkiin pitää kokeeksi siirtyä.


Miten se takuuvaihto toteutui, ja olitko maahantuojaan/valmistajaan, vai myyjään yhteydessä ?

Edit:


Ilmeisesti vastaus tuli kirjallisesi, mutta tuo ei ollut tarkka lainaus ?

Tuon voi tulkita kahdella tavalla, kärjistäen pesevät kätensä myöntämästään takuusta, jota vähän epäilen. Ja toinen tulkinta, kehoittavat asiakasta viemään virheellisen tuotteen jälleenmyyjälle joka hoitaa takuun prosessi alkuun. Jos myyjä on "valtuutettu" jälleenmyyjä niin voi kuulua soppariin vastuita.

Jos kyse tuosta jälkimmäisestä ja myyjä siltikin yskii, niin yhteyttä maahantuojaan/valmistajaan että mitäs nyt edetään kun myyjä kieltäytyy, toki kyseinen jälleenmyyjä poikottiin.
Suora lainaus:
Please be advised that if you purchased your product from one of the retailers listed below, you will need to submit your claim directly with them online or in store as per our warranty policy:

- Decathlon
- Intersport
- Amazon
- Zalando
- XXL
- REI

In your case the best way to determine whether or not you have a defective product is to contact your original point of purchase for a warranty evaluation. They will be able to investigate the issue and determine whether or not it has been caused by a fault in the material or manufacturing process. To request an evaluation you will need to contact the retailer's customer service by phone or by email.


Myyjäliike tosiaan sähköpostissa kehotti käymään liikkeessä ja siellä myyjä totesi, että ei mene takuun piiriin. Helppo jo arvata mistä liikkeestä on kyse :)
 
Myyjäliike tosiaan sähköpostissa kehotti käymään liikkeessä ja siellä myyjä totesi, että ei mene takuun piiriin. Helppo jo arvata mistä liikkeestä on kyse :)
Ok. Kävitko siis ennen ja jälkeen valmistajan ohjeen ?

Suomessa kai vaihtoehdot Intersport tai XXL, jostain syystä tulee mieleen jälkimmäinen.

Gigantin aikaa kai vakio tapa toimia, mutta pisteen esimiehellä taisi olla valtuudet ottaa ns normaali tapa toimia , tiedä sitten onko XXLllä tuotakin "viilattu.
 
Ok. Kävitko siis ennen ja jälkeen valmistajan ohjeen ?

Suomessa kai vaihtoehdot Intersport tai XXL, jostain syystä tulee mieleen jälkimmäinen.

Gigantin aikaa kai vakio tapa toimia, mutta pisteen esimiehellä taisi olla valtuudet ottaa ns normaali tapa toimia , tiedä sitten onko XXLllä tuotakin "viilattu.
Ennen ohjetta, oli oletuksena että myyjäliike sen hoitaa.
 
Ennen ohjetta, oli oletuksena että myyjäliike sen hoitaa.
Ok, jos ei suuri vaiva, niin käydä uudelleen sanoin että myyjän pitäisi hoitaa takuu, ja nyt sulle tiedossa tuo kahdenvuoden takuu, niin takuunmyöntäjän pitäisi (ainakin aiemmin) ettei oikeasti ole takuunalainen. Jos mutisevat jotain että ohjeiden vastaiset hoidettu, niin tavaa vielä ne mukana tulleet suomenkieliset ohjeet ja mitä myyjä luvannut, jos myyjälle kerrot tarpeesi ja myyjä myynyt, niin myyjä ei oikein voi vedota että vääriin.

Jos näyttää siltä sinua palvelevalla ei ole natsoja riittävästi, niin pyydä esimies, myymälävastaava, miten siellä nuo meneekään.

Kannusta sen takia että ne ketjus/liikkeet jotka hakee hintakilpailuetua muista sillä että laistavat vastuista, pitää saada kuriin.
 
Ennen ohjetta, oli oletuksena että myyjäliike sen hoitaa.
Takas vaan myymälään, jos jaksaa vääntää. Älä puhu mitään mistään takuista, valmistajan ohjeista tai muista turhista paskoista, vaan pelkästään myyjän virhevastuusta. Jos tulee väärä vastaus, niin sit esimiestä ja jos sekin on idiootti, niin pyydä vastaus kirjallisena ja forwardaat suoraan kkv:lle arbitroitavaksi. Saatat saada tunnin työllä ittelles uudet tossut parin kuukauden kuluttua, ja ainakin saadaan ennakkotapaus jolla vastaavat ratkeaa jatkossa helpommin.
 
Takas vaan myymälään, jos jaksaa vääntää. Älä puhu mitään mistään takuista, valmistajan ohjeista tai muista turhista paskoista, vaan pelkästään myyjän virhevastuusta.
Ymmärsin että popot oli ostettu liikkestä jossa noille on myönnetty takuu.

Takuu on lähtökohtaisesti lisäarvoa, ja ko merkin kohdalla niin taitaa myös olla, takuun osalta vanhankin lain mukaan kuluttajalla ei ole näyttövelvollisuutta, vaan käänteinen näyttövelvollisuus myyjällä. (Salomonilla 2v takuu)

Virhevastuu sitten jos ei kuulu takuun piiriin, mutta se vähän vaikeampia jos myyjän ansiantuntia todennut ettei mene edes takuuseen. Muistaakseni kyse kengistä jotka ostettu viimesyksynä. ja aiemmin taisin postata että Sievillä on vuoden takuu, joka sekin jo "ihan hyvä".
 
Takuu on lähtökohtaisesti lisäarvoa, ja ko merkin kohdalla niin taitaa myös olla, takuun osalta vanhankin lain mukaan kuluttajalla ei ole näyttövelvollisuutta, vaan käänteinen näyttövelvollisuus myyjällä.
Ei pidä paikkaansa. Takuu on mielivaltainen lisäpaske, joka voi olla ehdoiltaan heikompi kuin myyjän virhevastuu. Tämä on tyypillistä ja usein asiakkaat menee halpaan kun myyjä vetoaa nimenomaan takuunvastaiseen toimintaan, tai vikaan jota takuu ei korjaa, ja sen perusteella evää hyvityksen/huollon.

Virhevastuu sitten jos ei kuulu takuun piiriin, mutta se vähän vaikeampia jos myyjän ansiantuntia todennut ettei mene edes takuuseen. Muistaakseni kyse kengistä jotka ostettu viimesyksynä. ja aiemmin taisin postata että Sievillä on vuoden takuu, joka "ihan hyvä".
Kyse on salomonin kengistä, mistä sievin keksit? Lisäksi tosiaan virhevastuu on aina olemassa, ja siihen voi vedota takuun sijaan, etenkin tilanteissa joissa takuu on (mahdollisesti, kkv kertoo sit että onko oikeasti) heikompi - kuten nyt. Lisäksi tuotteen valmistaja ei päätä että mitkä viat kuuluu virhevastuun piikkiin. Takuun osalta valmistaja voi sanoa mitä haluaa, sillä se on valmistajan antama vapaaehtoinen etu.

Tässä näiden kenkien tapauksessa pitää seuraavaksi nimenomaan vedota myyjän virhevastuuseen, koska takuukortti on jo katsottu valmistajalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä paikkaansa. Takuu on mielivaltainen lisäpaske, joka voi olla ehdoiltaan heikompi kuin myyjän virhevastuu. Tämä on tyypillistä ja usein asiakkaat menee halpaan kun myyjä vetoaa nimenomaan takuunvastaiseen toimintaan, tai vikaan jota takuu ei korjaa, ja sen perusteella evää hyvityksen/huollon.
Vanhan lain aikaa takuu, jos takuuta markkinointiin niin sen piti olla lisäarvo, ja siitä käräjöitiinkin, jonka seurauksena takuita muutettiin niin että ovat parempia kuin kuluttajansuoja.
Takuu ei ole pakollinnen, jos se oli heikompi, niin ei saanut markkinoida takuuta.

Salominin kohdalla kahden vuoden takuu kengissä, joten se on ihan hyvä.

Kyse on salomonin kengistä, mistä sievin keksit?
Sievi oli esimerkki on kengissä voi olla vuodentakuu, joka sekin on ilmeisesti etu.
Tämän toin esille sentakia että nyt kyse vajaan vuoden käytetyistä kengistä, joita ilmeisen ahkerasti käytetty, joten virhevastuu, vs kahdenvuoden takuu, niin tuo takuu tässä näyttää siltä kortilta mihin kanattaa vedota.

Se ei poista mahdollisuutta vedota virhevastuuseen.

Vanhan lainsäädännön mukaan myyjällä näyttövelvollisuus takuussa, joten se helpointie.
Ja koska 6kk mennyt niin se vanhan lain kovennettu virhvastuu jo ohitettu.

Pyytää myyjältä kirjallisena sen miksi evää takuun, niin sitä vastaan sitten tehdä reklaamatiota.
 
Vanhan lain aikaa takuu, jos takuuta markkinointiin niin sen piti olla lisäarvo, ja siitä käräjöitiinkin, jonka seurauksena takuita muutettiin niin että ovat parempia kuin kuluttajansuoja.
Takuu ei ole pakollinnen, jos se oli heikompi, niin ei saanut markkinoida takuuta.

Salominin kohdalla kahden vuoden takuu kengissä, joten se on ihan hyvä.


Sievi oli esimerkki on kengissä voi olla vuodentakuu, joka sekin on ilmeisesti etu.
Tämän toin esille sentakia että nyt kyse vajaan vuoden käytetyistä kengistä, joita ilmeisen ahkerasti käytetty, joten virhevastuu, vs kahdenvuoden takuu, niin tuo takuu tässä näyttää siltä kortilta mihin kanattaa vedota.

Se ei poista mahdollisuutta vedota virhevastuuseen.

Vanhan lainsäädännön mukaan myyjällä näyttövelvollisuus takuussa, joten se helpointie.
Ja koska 6kk mennyt niin se vanhan lain kovennettu virhvastuu jo ohitettu.

Pyytää myyjältä kirjallisena sen miksi evää takuun, niin sitä vastaan sitten tehdä reklaamatiota.
Myyjä kysyy valmistajalta ja valmistaja sanoo saman asian takuusta kuin mitä se jo sanoi suoraan kysyttäessä.

Myyjän virhevastuu -> kkv on ainoa suunta joka voi tuoda jotain muuta ratkaisua asiaan.

Vanhan lain aikaa takuu, jos takuuta markkinointiin niin sen piti olla lisäarvo, ja siitä käräjöitiinkin, jonka seurauksena takuita muutettiin niin että ovat parempia kuin kuluttajansuoja.
Takuu ei ole pakollinnen, jos se oli heikompi, niin ei saanut markkinoida takuuta.
Jep, takuu voi koskea kuitenkin vain jotain tiettyä osaa tuotteesta, tai vain tietynlaisia vaurioita. Tällöin pelkkä takuu on kuitenkin kokonaisuudessaan heikompi kuin virhevastuu, mutta antaa silti teknisesti jotain lisäarvoa. Myyjä ja/tai valmistaja voi tällöin todeta että tuotteen vika ei ole takuun piirissä, ja osa asiakkaista uskoo että homma oli sitten siinä.

Em. syystä myyjän virhevastuuseen kannattaa aina vedota ensisijaisesti, etenkin jos joku osapuoli ehdoittaa että joku vika ei ole takuun piirissä, kuten näiden kenkien tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun myyjäliikkeen asiantuntija on samankaltainen kuin veljeni eli ei usko käytännössä takuuseen ja omassa työpaikassaankin lähes kaikki reklamaatiot evännyt niin ilman muuta kirjallisena vastaus miksi ei mene takuuseen.
 
Myyjä kysyy valmistajalta ja valmistaja sanoo saman asian takuusta kuin mitä se jo sanoi suoraan kysyttäessä.
Tieto, vai arvaus ? Jos tämä sitä Gigantti/XXL juttua, niin en ylläty jos ovat vain vakio vastauksen heittäneet.

Jos se ei oikeasti mene takuuseen, ja siitä saa paperilla sen miksi ei mene, niin sen jälkeen sitten arpoa.

2v ei ole kulunut, joten siihen eivät voi vedota, jotan siellä täytyy olla jotain oikeaa syytä miksi ei mene takuuseen, jos perustelu on oikea, niin eipä taida mennä virhevastuuseenkaan. Jos perustelu on väärä, niin sitten se menee takuuseen. Kun se on paperilla, niin lukijat ja kuluttaja neuvoja voi arvioida.

Ensimmäinen vastaus lainattuna-alla.
Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä,
Eli ei vedota käyttö virheisiin, eli onko rikki, vai esteettinen juttu normaalissa käytössä?

Virhevastuu ei kata normaaliakulumista.
 
Virhevastuu ei kata normaaliakulumista.
Ei niin. Mutta myyjäliike tai valmistaja ei päätä että mikä on 150€ kovaan käyttöön markkinoitujen kenkien normaali käyttöikä, vaan kkv.

Jos ne olis kulunu viikossa tohon kuntoon ja myyjä/valmistaja sanois että normaalia kulumista, niin antaisitko asian olla ja hyväksyisit tilanteen?
 
Ei niin. Mutta myyjäliike tai valmistaja ei päätä että mikä on 150€ kovaan käyttöön markkinoitujen kenkien normaali käyttöikä, vaan kkv.

Jos ne olis kulunu viikossa tohon kuntoon ja myyjä/valmistaja sanois että normaalia kulumista, niin antaisitko asian olla ja hyväksyisit tilanteen?
Miten näet, että KKV:llä olisi valtaa sanella kenkien normaali käyttöikä tai ylipäätänsä tehdä yhtään mitään päätöksiä yksittäisissä riita-asioissa? Se mitä he pystyvät tekemään on antaa ohjeita ja neuvoja kuluttajaoikeusneuvojien välityksellä, mutta siinäpä se sitten aika lailla olikin.
 
Miten näet, että KKV:llä olisi valtaa sanella kenkien normaali käyttöikä tai ylipäätänsä tehdä yhtään mitään päätöksiä yksittäisissä riita-asioissa? Se mitä he pystyvät tekemään on antaa ohjeita ja neuvoja kuluttajaoikeusneuvojien välityksellä, mutta siinäpä se sitten aika lailla olikin.
Oikeuslaitos päätyy lähes aina samaan lopputulokseen kuin mitä kkv. Em. syystä johtuen käytännössä kaikki pohjoismaiset kaupat noita kkv:n ehdoituksia noudattaa kiltisti.

edit: jonkun pitää kuitenkin olla miettimässä että milloin kuluttajaa on koijattu, ja milloin ei. Kaikkien riitojen vieminen oikeuteen olisi toivottoman tehotonta ja kallista.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on nyt Bike-discountista ostettu Cube stereo hybrid 140 Race maastopyörä. Saatu tuossa kesäkuun alussa ja heti uutenaan huomasin rungossa halkeamia, mutta ajattelin olla, kun oli niin pientä. Ekan lenkin jälkeen repesivätkin isommiksi ja jokaiseen linkkiin/moottorikiinnikeeseen. Ongelmaa on todella monella muullakin googlailun perusteella.

Noh, suomen maahantuoja Rtech sanoo, että pitäisi korjata, mutta ei heidän kauttaan vaan myyjän kautta. Myyjä oli kysynyt valmistajalta ja vastaus; on kosmeettista, ei vaikuta käyttöön, eikä siis kuulu takuuseen. Hitto, meinaa naama irrota. Myyjä tarjosi nyt 50€ lahjakorttia heidän kauppaansa. Itse laitoin luottokorttiyhtiölle reklamaation ja saan toivottavasti pyörän palautettua sitä kautta. Eipä ole ennen jännittänyt näin paljon reklamaatio, kun on melkein 5k euron laite kyseessä (ja vielä uusi)
 

Liitteet

  • 20220802_125732.jpg
    20220802_125732.jpg
    2,8 MB · Luettu: 451
  • 20220802_125727.jpg
    20220802_125727.jpg
    2,7 MB · Luettu: 452
Miten näet, että KKV:llä olisi valtaa sanella kenkien normaali käyttöikä tai ylipäätänsä tehdä yhtään mitään päätöksiä yksittäisissä riita-asioissa? Se mitä he pystyvät tekemään on antaa ohjeita ja neuvoja kuluttajaoikeusneuvojien välityksellä, mutta siinäpä se sitten aika lailla olikin.
Kuluttajariitalautakunta on aika tehokas keino, yleensä firmat haluaa sen päätöksiä noudattaa vaikka virallista valtaa sillä ei olekaan.

Lähinnä itselleni on harkinnassa paljonko noiden kanssa jaksaa riidellä, ei ehkä jaksaisi enää uudelleen siellä käydä. Periaatteessa kuvien kera voisin vielä maililla heitä lähestyä ja kysyä kommenttia kirjallisena.
 
Lähinnä itselleni on harkinnassa paljonko noiden kanssa jaksaa riidellä, ei ehkä jaksaisi enää uudelleen siellä käydä. Periaatteessa kuvien kera voisin vielä maililla heitä lähestyä ja kysyä kommenttia kirjallisena.
Onko se liike vaikean / aikaa vievän matkan päässä ?
Kannustan käymään, ihan sen takia että jos liike yrittää oikoi homissaan, niin sitten teeet sen niille vaikeaksi, ihan muiden ja kilpailijoiden takia.

En tiedä kuinka edustava kuvasi on, mutta kuvassa näyttää revenneen, jos kenkä päälipuolelta reipeilee niin maalikosta alkaa olemaan vähän muutakin kuin kulumaa, en tosin tiedä haittaako tuo käyttöä. Jos ne pitää vettä, on tukevat jne kengän perusominaisuudet kunnossa, niin kai siitä kulumisesta voi olla näkemyseroja, jos luvatut ominaisuudet ei toimi, niin rikkihän se on.

Toinen lähestymistapa voisi olla se että jatka käyttöä, jos ja kun ne hajoaa enemmän, niin sitten uutta reklamaatiota, kun ei enään ole normaaliakulumista, vaan hajonneet.




Alla lainas kuvankerran, niin ei tarvi koko ketjua etsiä.
Onko porukalla kokemuksia kenkien takuusta? Viime syksynä ostin Salomonin X Ultra 4 Wide GTX goretex-kengät ja niistä on alkanut kangas repeillä varpaiden taitoskohdasta. Myyjäliike totesi, että normaalia kulumista kovassa käytössä, mutta omaan makuun melko lyhyt käyttöaika noin 150€ kengille, jotka on kuitenkin käyttöön tehty.

A8976C87-6252-468C-8FEB-57413B2C76BF.jpeg

.
  • Istuvuus: Kapea
  • Kalvon tyyppi: Gore-Tex
  • Päällinen: Synteettinen
  • Käyttö: Metsät ja pellot
  • Käyttäjä: Miehet
  • Vedenpitävä/ vettä hylkivä: Vedenpitävä
  • Sisäpohja: Enerrgycell, EVA
  • Ulkopohja: Contagrip
  • Varsi: Keskitaso
  • Iskunvaimennus: better

Salomon X Ultra 4 Mid Wide GTX on kevyt ja vakaa vaelluskenkä, jossa on pohjoismaisille jaloille sopiva erittäin leveä lesti. Kengässä on vaimentava EnergyCell-välipohja.

PU-pinnoitetussa nahkapäällisessä on Gore-Tex-kalvo, joka suojaa optimaalisesti kosteudelta ja pitää jalat kuivina. Kengässä on kumivahvistus ja vahvistettu kärki.

Kengän uusi rakenne tehostaa verenkiertoa entisestään sekä parantaa vakautta.

Kestävyyden, vakauden ja painon yhdistelmän ansiosta kenkä sopii hyvin vuoristoon ja metsään kevyen tai keskiraskaan rinkan kanssa.

Ulkopohja on Contagrip®MA-kumiseosta, joka takaa hyvän pidon myös märällä ja liukkaalla alustalla.

Edit:
Kenkien kanssa se mitä voi normaalisti odottaa on vähän veikeampi, talvikengat jotka hajoaa talvella pakkasella on tiettävästi virhe, mutta se kuinka kovaa käyttöä vaelluskenkien pitää kestää ilman esteettistä haittaa onkin sitten vaikeampi, tuo 24kk takuu maalikosta tuntuu paljon vahvemmalta kuin virhevastuu.

Tiedät ainakin ettet osta enään ko liikkeestä.

Edit:
Kengistä löyty "kuluttaja virka sivuilta" maininta että kengät kuuluvat 6kk virheolettaman piiriin, tässä tapauksessa kolkutellaan jo vuotta, tuo takuu 24kk jossa se käänteinen näyttö
 
Viimeksi muokattu:
Oikeuslaitos päätyy lähes aina samaan lopputulokseen kuin mitä kkv. Em. syystä johtuen käytännössä kaikki pohjoismaiset kaupat noita kkv:n ehdoituksia noudattaa kiltisti.

edit: jonkun pitää kuitenkin olla miettimässä että milloin kuluttajaa on koijattu, ja milloin ei. Kaikkien riitojen vieminen oikeuteen olisi toivottoman tehotonta ja kallista.
Sekoitatko nyt kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajariitalautakuntaan?

Se, että oikeus päätyy useimmiten samaan ratkaisuun kuin KRIL on hieman eri asia kuin tämä:
Mutta myyjäliike tai valmistaja ei päätä että mikä on 150€ kovaan käyttöön markkinoitujen kenkien normaali käyttöikä, vaan kkv.
 
Kuinka helppoja Amazon.de palautukset ovat? Tarviiko postikuluja maksaa? Miten tavarat pitää pakata?

Ostin 14.05€ arvoisia silikonisia jääpalarasioita ja niillä tehdyistä jääkuutioista sulaa epämääräistä valkoista töhnää veden pinnalle. Puolitusinaa kertaa pesty ja uudelleen jäädytetty ja töhnää tulee edelleen. Töhnä ei kai ole vaarallista mutta tosi kuvottovan näköistä juoman pinnalla. Mietin onko 14€ tavaran palauttaminen vaivan arvoista.

Näitä rasioita ei kannata tilata:

 
Kuinka helppoja Amazon.de palautukset ovat? Tarviiko postikuluja maksaa? Miten tavarat pitää pakata?

Ostin 14.05€ arvoisia silikonisia jääpalarasioita ja niillä tehdyistä jääkuutioista sulaa epämääräistä valkoista töhnää veden pinnalle. Puolitusinaa kertaa pesty ja uudelleen jäädytetty ja töhnää tulee edelleen. Töhnä ei kai ole vaarallista mutta tosi kuvottovan näköistä juoman pinnalla. Mietin onko 14€ tavaran palauttaminen vaivan arvoista.

Näitä rasioita ei kannata tilata:

Jos tuotteessa on vika niin Amazon maksaa postikulut (kuittia vastaan jälkikäteen?). Itsellä edullisempien tuotteiden kohdalla ovat usein ehdottaneet, että voin pitää tuotteen ja palauttavat rahat.
 
Ja kun ensimmäiset kymmenen yhden tähden arvostelua on samasta syystä niin tuskin tarvii kauheasti asiaa todistella.
 
Jos tuotteessa on vika niin Amazon maksaa postikulut (kuittia vastaan jälkikäteen?). Itsellä edullisempien tuotteiden kohdalla ovat usein ehdottaneet, että voin pitää tuotteen ja palauttavat rahat.

Täyttelin juuri Amazonin palautus jutun ja siinä sai valita että palauttaa DHL:n pisteeseen viemällä ilmaiseksi. Kun tämän valitsee se antaa printattavan sivun joka tulee paketin pintaan. Tällä varmaan saa lähettyä maksutta. Sisälle pakettiin tulee toinen paperinpala jossa viivakoodi. Lupaavat rahat tilille 5-7 päivän päästä siitä kun saavat tavaran. Oikein helppo palautus jos kaikki toimii tämän mukaisesti.

Ja kun ensimmäiset kymmenen yhden tähden arvostelua on samasta syystä niin tuskin tarvii kauheasti asiaa todistella.

Opinpahan tulevaisuudessa lukemaan yhden tähden arvostelut myös kun tilaan 15 euron jääpalarasioita. En älynnyt että silkoniakin voi tehdä niin huonosti että siitä lähtee töhnää veteen.
 
Täyttelin juuri Amazonin palautus jutun ja siinä sai valita että palauttaa DHL:n pisteeseen viemällä ilmaiseksi. Kun tämän valitsee se antaa printattavan sivun joka tulee paketin pintaan. Tällä varmaan saa lähettyä maksutta. Sisälle pakettiin tulee toinen paperinpala jossa viivakoodi. Lupaavat rahat tilille 5-7 päivän päästä siitä kun saavat tavaran. Oikein helppo palautus jos kaikki toimii tämän mukaisesti.

Amazonilla tosiaan palauttaminen on helppoa, nopeaa ja ilmaista, niiden itse toimittamissa tuotteissa siis. Ja yleensä eivät vaadi edullisempia tuotteita edes takaisin vaan hyvittävät suoraan ilman palautusta. Muutenkin asiakaspalvelu on pitkälti asiakkaan eduksi menevää, mulle toimittivat kerran esim. vahingossa väärän tyyppisen etäohjattavan pistorasian (n. 40€) ja kun reklamoin niin tuli oikea jälkitoimituksena ja sen vääränkin sain pitää. Molemmille löytyi kyllä käyttöä :)
 
Amazonilla tosiaan palauttaminen on helppoa, nopeaa ja ilmaista, niiden itse toimittamissa tuotteissa siis. Ja yleensä eivät vaadi edullisempia tuotteita edes takaisin vaan hyvittävät suoraan ilman palautusta. Muutenkin asiakaspalvelu on pitkälti asiakkaan eduksi menevää, mulle toimittivat kerran esim. vahingossa väärän tyyppisen etäohjattavan pistorasian (n. 40€) ja kun reklamoin niin tuli oikea jälkitoimituksena ja sen vääränkin sain pitää. Molemmille löytyi kyllä käyttöä :)
Nojaa. Itse ostin xenon polttimot edelliseen autooni tuolta. Toinen uutena tarjouksesta 36e ja toinen warehouse deal:nä 26e "like a new". No se warehouse versio oli valmiiksi palanut ja pahvilaatikko rytyssä.

Silti tuo piti palauttaa, että sai hyvityksen, eikä ollut mahdollisuutta edes uutta polttimoa saada tilalle. Jouduin siten motonettiin ja maksamoin siellä n.60€ siitä toisesta samasta lampusta (amazonissa olisi nyt ilman tarjousta maksanut about saman kuin motonetistä)

Homma siis näennäisesti toimi tuossakin, mutta ei tuosta hyvä mieli jäänyt
 
Amazonilla tosiaan palauttaminen on helppoa, nopeaa ja ilmaista, niiden itse toimittamissa tuotteissa siis. Ja yleensä eivät vaadi edullisempia tuotteita edes takaisin vaan hyvittävät suoraan ilman palautusta. Muutenkin asiakaspalvelu on pitkälti asiakkaan eduksi menevää, mulle toimittivat kerran esim. vahingossa väärän tyyppisen etäohjattavan pistorasian (n. 40€) ja kun reklamoin niin tuli oikea jälkitoimituksena ja sen vääränkin sain pitää. Molemmille löytyi kyllä käyttöä :)

Miten ja mihin tälläinen DHL palautuspaketti pitää viedä? Katselin pikaisesti DHL sivuja ja siellä sanottiin että Postin pisteiseen. Menin lähikauppaan jonka DHL:n kartta näytti postin pisteeksi. Myyjä skannaili kaikki viivakoodit ja sanoi ettei heiltä voi lähettää.

Kun sanoin että on DHL paketti jonka Postin pitäisi hyväksyä sanoi että Postin paketit lähtevät automaatista. Miten saan paketin postin automaattiin vai pitääkö se viedä oikein Postiin jossa on Postin henkilökuntaa vai miten tämän saa lähtemään?
 
Miten ja mihin tälläinen DHL palautuspaketti pitää viedä? Katselin pikaisesti DHL sivuja ja siellä sanottiin että Postin pisteiseen. Menin lähikauppaan jonka DHL:n kartta näytti postin pisteeksi. Myyjä skannaili kaikki viivakoodit ja sanoi ettei heiltä voi lähettää.

Kun sanoin että on DHL paketti jonka Postin pitäisi hyväksyä sanoi että Postin paketit lähtevät automaatista. Miten saan paketin postin automaattiin vai pitääkö se viedä oikein Postiin jossa on Postin henkilökuntaa vai miten tämän saa lähtemään?

Pitäis kulkea Postin kyydissä Suomessa, itse vein lähikauppaan jossa asiamiesposti ja sieltä onnistui lähettää. Ilmeisesti osassa paikkoja homma vähän hakusessa eivätkä oikein osaa prosessia. En tiedä pystyykö noita automaattiin viemään ollenkaan...
 
Pitäis kulkea Postin kyydissä Suomessa, itse vein lähikauppaan jossa asiamiesposti ja sieltä onnistui lähettää. Ilmeisesti osassa paikkoja homma vähän hakusessa eivätkä oikein osaa prosessia. En tiedä pystyykö noita automaattiin viemään ollenkaan...

Ilmeisesti tuo johon yritin viedä oli pelkkä automaatti eikä edes asiamiesposti. DHL:n sivu vain auliaasti näyttää kaikki automaatit ja "oikeat" postit täsmälleen savalla tavalla niin en ymmärtänyt. Täytynee viedä parin kilometrin päähän oikeaan postiin sen sijaan että olisi selvinnyt 150 metrin reisulla lähikauppaan.
 
Olipa vaikeaa saada paketti lähtemään. Neljännellä yrityksellä onnistui.

Ensin menin lähikauppaan jonka DHL Finder näyttää lähimmäksi. Myyjä ystävällisesti kokeili skannata kaikki kolme viivakoodia jotka käskettiin liimata paketin päälle. Totesi ettei paketti käy heille. Kun kerroin että se on DHL paketti joka pitäisi mennä Postin kautta kertoivat että heillä on vain Postin automaatti mutta ei lähettämistä. Kun tarkasti katseli finderia niin siinä kyllä lukee että pakettiautomaatti. Typerää että DHL finder näyttää automaatit ja muut pisteet täsmälleen samalla merkillä.

Toisena kauppana yritin Prismaa jossa asiakaspalvelun yhteydessä on Postin piste ja josta olen lähetellyt postin paketteja. Siellä mies tiesi heti kertoa että pakettini jonka osoite paperissa lukee DHL ei lähde Postin kautta vaan se pitää lähettää Matkahuollon kautta ja neuvoi menemään läheiseen R-kioskiin jossa on matkahuollon piste.

Kolmantena menin sitten R-Kioskiin. Siellä myyjä oli suorastaan vihainen ja liki karjui etteivät he ota DHL:n tai Postin paketteja vastaan. Postin pakettien vastaanottamisesta kuulemma tulee pelkästään kuluja. Kun aikani kerroin seikkailuistani paketin kanssa vihainen mies suostui katsomaan viivakoodeja ja näki että yksi niistä on Postin lähetystunnus ja sanoi että se pitää lähettää Postin kautta.

Neljäntenä menin takaisin Prismaan ja kerroin mitä R-kioski oli sanonut. Mies täällä skannasi viivakoodin ja järjestelmä hyväksyi paketin ja sain sen viimein lähetettyä. Myyjä kovasti pahoitteli virhettään.

Loppupäätelmänä voin sanoa että Posti ei tiedä mitä tekee. R-Kioskin myyjä tiesi mistä puhui mutta hänen ei todellakaan pitäisi toimia asiakaspalvelussa.
 
Et kyllä ole ensinmäinen ketä on juoksutettu ympäri kylää amazonin palautuspaketin kanssa.
 
Mulla oli myös ongelmia Amazonin palautuksen kanssa jonka jätin R-kioskille. Viikkoon ei ilmestynyt seurantaan ja kyselin ties mistä miksei paketti ei rekisteröitynyt seuraan. R-Kioski ei osannut auttaa, Posti sanoi tekevänsä selvityspyynnön jaAmazonin aspa sanoi että kyllä se joskus löytyy. Lopulta DHL:n aspa epäili paketin lähteneen Ärrältä väärän kuljetusfirman kyytiin ja väärään terminaaliin. En nyt muista, että oliko tuossa ongelmana se että Postin olisi pitänyt noukkia paketti vai DHL:n.
 
No sellasta se nykyään on, kun lopetettiin kaikki postin omat toimipaikat ja pistettiin asiamiesposteja kauppojen ja kioskien nurkkiin ja irtisanottiin ammattitaitoinen ja koulutettu henkilökunta.
 
Asiaan yhteys -> Amazonin lähettämät palautuslaput tulostettuina laatikon sisälle ja päälle, oma postin kautta luot ja maksat lähetyksen ja viet postin automaattiin tai tiskille. Kuittia vastaan saat rahat toimituskuluista takaisin ja kun palautus on prosessoitu saat nekin rahat takaisin.

Onko tämä käytäntö jotenkin muuttunut lähiaikoina?:notworthy:
 
Asiaan yhteys -> Amazonin lähettämät palautuslaput tulostettuina laatikon sisälle ja päälle, oma postin kautta luot ja maksat lähetyksen ja viet postin automaattiin tai tiskille. Kuittia vastaan saat rahat toimituskuluista takaisin ja kun palautus on prosessoitu saat nekin rahat takaisin.

Onko tämä käytäntö jotenkin muuttunut lähiaikoina?:notworthy:

En olut lainkaan yhteydessä Amazoniin. Painoin vain palauta nappia jossa sain ohjeet printata DHL paperi jolla sen sai lähetettyä ilmaiseksi. Olisi ollut myös joku jossa sai lähettää ja kuittia vastaan saa postikulut mutta en kokeillut tuota. Kun kyseessä oli 14 euron tuote en hirveästi murehtinut Amazonin lupaa. Kunhan kokeilin "helpointa" tapaa jos tulevaisuudessa tulee lisää palautuksia. Meni vähän sähellykseksi kun minä tai ensimmäinen Posti ei tiennyt miten DHL:n paketti lähetetään.

Saako sen jotenkin jätettyä automaattiin? En ole koskaan automaatilla lähettänyt ja kuvittelin että se pitää valita etukäteen kun pakettikortin tulostaa ja Amazon ei mitään valintaa antanut. Onko Postin automaateissa viivakoodinlukija?
 
Viimeksi muokattu:
En olut lainkaan yhteydessä Amazoniin. Painoin vain palauta nappia jossa sain ohjeet printata DHL paperi jolla sen sai lähetettyä ilmaiseksi. Olisi ollut myös joku jossa sai lähettää ja kuittia vastaan saa postikulut mutta en kokeillut tuota. Kun kyseessä oli 14 euron tuote en hirveästi murehtinut Amazonin lupaa. Kunhan kokeilin "helpointa" tapaa jos tulevaisuudessa tulee lisää palautuksia. Meni vähän sähellykseksi kun minä tai ensimmäinen Posti ei tiennyt miten DHL:n paketti lähetetään.

Saako sen jotenkin jätettyä automaattiin? En ole koskaan automaatilla lähettänyt ja kuvittelin että se pitää valita etukäteen kun pakettikortin tulostaa ja Amazon ei mitään valintaa antanut. Onko Postin automaateissa viivakoodinlukija?

Saa jätettyä DHL:n automaatteihin kyllä. Niissä on lukija.
 
No sellasta se nykyään on, kun lopetettiin kaikki postin omat toimipaikat ja pistettiin asiamiesposteja kauppojen ja kioskien nurkkiin ja irtisanottiin ammattitaitoinen ja koulutettu henkilökunta.
Off-topic, mutta, eikö ole hienoa että tällä saatiin säästöjä ja parannettiin asiakaspalvelua! Ikävä kyllä tämä näkyy asiakkaalle pakettien kanssa sekoiluna, hintojen nousuna ja toimitusaikojen venymisenä. Mutta johtoryhmä sentään sai satojen tuhansien bonukset onnistuneesta muutosjohtamisesta.
 
Postin toiminnasta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin mä henkilökohtaisesti olen huomattavasti enemmän tän nykyisen asiamies joka kylässä, lähiössä ja kaupunginosassa sekä automaatit useimpien kauppojen tuulikaapeissa -järjestelmän kannalla kuin sen vanhan, jossa kaupungeissa oli yksi tai kaksi postin omaa toimipaikkaa joissa sai asioida klo 9-18 arkisin ja 10-15 lauantaisin vitullisen jonotuksen kera. Kyl olis synkeetä nykyisessä verkkokauppakulttuurissa.
 
Postin toiminnasta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin mä henkilökohtaisesti olen huomattavasti enemmän tän nykyisen asiamies joka kylässä, lähiössä ja kaupunginosassa sekä automaatit useimpien kauppojen tuulikaapeissa -järjestelmän kannalla kuin sen vanhan, jossa kaupungeissa oli yksi tai kaksi postin omaa toimipaikkaa joissa sai asioida klo 9-18 arkisin ja 10-15 lauantaisin vitullisen jonotuksen kera. Kyl olis synkeetä nykyisessä verkkokauppakulttuurissa.

Nykyinen postin systeemi on hyvä silloin kun se toimii. Ikävä kyllä erilaiset ongelmat ovat yleisiä.

Tässä muutamnia kokemuksia:

Vanhemmat tilasivat postin siirron kesämökille kesäksi. Kolmena peräkkäisenä vuotena siirto ei alkanut toimivaan ennenkuin siitä erikseen soitti Postille.

Tilasin Kiinasta jotain. Paketista tuli ilmoitus että se on kirjattu kirje ja pitää noutaa pääpostista. Pääpostissa on aina hillitön jono ja sai odotella. Kun viimein pääsin tiskille sanottiin että paketti ei ole heillä. Se kuulemma tulee vasta seuraavana päivänä vaikka lapussa sanottiin muuta. Menin seuraavana päivänä uudelleen pääpostiin ja jonotin taas. Etsivät pakettia eivätkä löytäneet. Noin 10 minuutin kaivelun jälkeen löysivät että se on mennyt jonkun kaupan postipisteeseen. Kyseinen kauppa ei luonnollisesti ollut lähelläään minun osoitettani tai pääpostia. Hain sen sieltä ja vaikka kyseessä piti lapun mukaan olla kirjattu kirje minulta ei edes kysytty henkilötodistusta.

Tilasin jotain suomalaisesta verkkokaupasta läheiseen pakettiautomaattiin. Paketti toimitettiin toisella puolella kaupunkia olevaan automaattiin. Kymmenisen muuta automaattia olisi ollut lähempänä.

Viime Black Fridayna Jimms:illä ei pystynyt maksamaan tilausta suoraan tilisiirtona joten otin sen postiennakolla. Paketti tuli johonkin postin väliaikaiseen postipisteeseen jossa ei suostuttu ottamaan vastaan käteistä postiennakkomaksuna. Jouduin odottamaan pari ylimääräistä päivää kun se lähetettiin kaupan postipisteeseen parin kilometrin päähän.

Viimeisimpänä eilen yritin antaa kaupan postipisteelle DHL palautuspaketin ja siellä neuvottiin minua menemään matkahuollon pisteeseen jossa minulle kerrottiin että kyllä se pitää viedä postille.
 
Itsellä on nyt Bike-discountista ostettu Cube stereo hybrid 140 Race maastopyörä. Saatu tuossa kesäkuun alussa ja heti uutenaan huomasin rungossa halkeamia, mutta ajattelin olla, kun oli niin pientä. Ekan lenkin jälkeen repesivätkin isommiksi ja jokaiseen linkkiin/moottorikiinnikeeseen. Ongelmaa on todella monella muullakin googlailun perusteella.

Noh, suomen maahantuoja Rtech sanoo, että pitäisi korjata, mutta ei heidän kauttaan vaan myyjän kautta. Myyjä oli kysynyt valmistajalta ja vastaus; on kosmeettista, ei vaikuta käyttöön, eikä siis kuulu takuuseen. Hitto, meinaa naama irrota. Myyjä tarjosi nyt 50€ lahjakorttia heidän kauppaansa. Itse laitoin luottokorttiyhtiölle reklamaation ja saan toivottavasti pyörän palautettua sitä kautta. Eipä ole ennen jännittänyt näin paljon reklamaatio, kun on melkein 5k euron laite kyseessä (ja vielä uusi)


Jännä jos ei mene runkotakuuseen. Cubesta en tiedä, mutta itsellä Trek ja Spessu ovat hoitaneet noi asiat hyperhienosti. Tilalle tuli parempaa mitä hajonneena lähti pois.
 
Menee ohi ketjun aiheen, mutta "tai niin kauan kuin tavaraa riittää" -ehto viittaa aikaan jälkeen 14.08.
Varoiksi kannattaa toki ottaa aktivointilinkit ja kuvakaappaukset talteen, jos vaikka joutuu alkaa vääntää. Ja jatkot sitten varmaan täällä.
Kuvakaappaus 2022-08-05 09-13-45.png
Millä perusteella 14.8 jälkeen? Kyl toi selkeesti ainakin omaan lukuun menee että 14.8 TAI kunnes kama loppuu.

Tarjouksen loppuminen on myös ilmoitettu Asuksen sivulla. Gigantti/power ei tätä ole mainostaneet enää 3.8 jälkeen joten tilauksen osalta ei voi vedota siihenkään.

Asus kyllä ryssi tämän homman siitä ei pääse mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Zat
Menee ohi ketjun aiheen, mutta "tai niin kauan kuin tavaraa riittää" -ehto viittaa aikaan jälkeen 14.08.
Varoiksi kannattaa toki ottaa aktivointilinkit ja kuvakaappaukset talteen, jos vaikka joutuu alkaa vääntää. Ja jatkot sitten varmaan täällä.
Kuvakaappaus 2022-08-05 09-13-45.png
Onko tosiaan noin, siis oletko varmistanut asian että nimenomaan tuota tarkoittavat.
Tyypillisesti käytetty "päivämäärä tai niin kauan kuin riittää" tarkoittaa, että voimassa niin pitkään kuin tarjous tavaraa on, mutta enintään mainittuun päivään asti.
Tosin ei tuo ihan vapauta lupauksesta kortti Suomessa ole ollut, tavaraa oltava "riittävästi" tai jos tietty rajattu erä, niin sitten markkinoitava rajattua erää tarkemmin (tarkat suositukset, ohjeet ja tulkinnat voivat poiketa, ja mutuiluni vuosien takaa, joten jos menee riidaksi kannattaa tarkistaa ajantasaiset ja muistaa että ulkolaisia toimijoita vastaan vaikea kinata, joskus voi olla vaikea löytää edes sitä toista osapuolta)


Mutta jos ihan kirjallinen lupaus, niin ehkä sitten rohkeemmin voi ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmoitus löytyy sieltä itse puhelimen sivulta


Tottakai se aktivointilinkki on siellä, milläs muuten sen tarjouksen voisi lunastaa

Se onkin sitten että miten tuo kolmas osapuoli joka tuota kampanjaa hoitaa alkaa tarkistelemaan kuitteja että osuuko ostopäivä ennen 4.8
Eli samaan aikaan markkinoivat tarjousta, ja toisaalla ilmoittavat että tarjous on päättynyt.
Jos kuluttaja ostaa nettitarjouksen perusteella, jossa luvataan toinen laite kaupanpäälle, niin sen mukaan mennään. ei siihen pitäisi vaikuttaa että jossain toisessa mainoksessa ei enään tarjousta luvata.

Mutta tosiaan varautuisin siihen että sitä kaupanpäällistä ei saa. Mutta jos siltikin ostaisin, niin ehdottomasti sitä kaupanpäälistä tilaisin ja tarvittaessa "vaatisin."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 141
Viestejä
4 523 336
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom