Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Just tänään tuli Super73 ja odottelen tässä, että akku latautuu niin pääsee koeajolle. Aika helppoa oli laittaa kaikki kiinni ja kuljetuksestakin selvinnyt hyvin.
Katsotaan millaiset tunnelmat on tässä vähän myöhemmin kun ekat ajot takana. Mutta ajoasento tuntuu hyvältä ja normaalistikin polkeminen ei nyt hirveän pahalta tuntunut.
IMG20220826140207.jpg

Tarkka malli siis super 73-zx moon rock
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset ajot tehty ja kyllähän tuo on sellainen kiva vehje. Ei välttämättä mikään pitkän matkan käyttöön soveltuva mutta kaupungissa ehdottomasti erinomainen. Kunhan muistaa aina ennen pysähtymistä laittaa pienempää vaihdetta sisään. Sähköavustuksessa ei hirveästi vääntöä ole tosin 115kg massa mitä se kuljettaa. Mutta menoja tuntuisi olevan sitten enemmänkin etenkin 4-tasolla.
Tänään vielä muutama lenkki alle ja vloppuna pariin kertaan jos akun käyttäisi loppuun. 60kilsaa range joten kai tuolla nyt vähän jonnekin pääsee leikkimään
 
Ensimmäiset ajot tehty ja kyllähän tuo on sellainen kiva vehje. Ei välttämättä mikään pitkän matkan käyttöön soveltuva mutta kaupungissa ehdottomasti erinomainen. Kunhan muistaa aina ennen pysähtymistä laittaa pienempää vaihdetta sisään. Sähköavustuksessa ei hirveästi vääntöä ole tosin 115kg massa mitä se kuljettaa. Mutta menoja tuntuisi olevan sitten enemmänkin etenkin 4-tasolla.
Tänään vielä muutama lenkki alle ja vloppuna pariin kertaan jos akun käyttäisi loppuun. 60kilsaa range joten kai tuolla nyt vähän jonnekin pääsee leikkimään

En tiedä tuosta laitteesta, mutta ainakin Shimanon kanssa ilmoitetun rangen saa käytännössä jakaa kahdella. Keskimmäisellä avustustasolla akku riittää 70-80 km matkalle vaikka akku täytenä näytössä lukee 183/144/110 km tms.
 
Ensimmäiset ajot tehty ja kyllähän tuo on sellainen kiva vehje. Ei välttämättä mikään pitkän matkan käyttöön soveltuva mutta kaupungissa ehdottomasti erinomainen. Kunhan muistaa aina ennen pysähtymistä laittaa pienempää vaihdetta sisään. Sähköavustuksessa ei hirveästi vääntöä ole tosin 115kg massa mitä se kuljettaa. Mutta menoja tuntuisi olevan sitten enemmänkin etenkin 4-tasolla.
Tänään vielä muutama lenkki alle ja vloppuna pariin kertaan jos akun käyttäisi loppuun. 60kilsaa range joten kai tuolla nyt vähän jonnekin pääsee leikkimään
Mitäs tuossa on tehoa ja vääntöä?

Työkaveri meinasi keulia mun säköläskin ympärin heti startista kun käänsi kaasusta kaikki 1000w ja 95Nm.
 
1350W taitaa olla piikkiteho rajattuna kai se 250w. Väännöstä ei hirveästi ole mainintoja. Etupäähän on ihan hemmetin kevyt, mutta ainakaan minun alla vääntö ei tunnu missään. Eli kohtuu turvallinen ja liikkelle lähtö on selkeästi sellainen, että pitää itse vähän voimalla polkea etenkin jos iso vaihde päällä. Tehoja tuntuisi olevan siis enemmän tasolla 4 ja sen kyllä tuntee, että menisi kovempaa mutta pitäisi se kaasuvipu hankkia.

Tässä vetänyt 3-4 tasolla vähän yli 35kilsaa ja n. 10 kilsaa pitäisi olla itse laitteen mukaan rangea. Osassa kilsoissa yöllä oli taka ja etuvalot päällä. En tiedä onko tässä edes kers:siä koska moottori kyllä jarruttaa alamäessä tuntuvasti. Mutta omaan käyttöön ihan kiitettävä matka mitä saa ajettua kun tuolla voi itsekin ihan avustimia polkea ainakin pienen matkan :D
 
1350W taitaa olla piikkiteho rajattuna kai se 250w. Väännöstä ei hirveästi ole mainintoja. Etupäähän on ihan hemmetin kevyt, mutta ainakaan minun alla vääntö ei tunnu missään. Eli kohtuu turvallinen ja liikkelle lähtö on selkeästi sellainen, että pitää itse vähän voimalla polkea etenkin jos iso vaihde päällä. Tehoja tuntuisi olevan siis enemmän tasolla 4 ja sen kyllä tuntee, että menisi kovempaa mutta pitäisi se kaasuvipu hankkia.

Tässä vetänyt 3-4 tasolla vähän yli 35kilsaa ja n. 10 kilsaa pitäisi olla itse laitteen mukaan rangea. Osassa kilsoissa yöllä oli taka ja etuvalot päällä. En tiedä onko tässä edes kers:siä koska moottori kyllä jarruttaa alamäessä tuntuvasti. Mutta omaan käyttöön ihan kiitettävä matka mitä saa ajettua kun tuolla voi itsekin ihan avustimia polkea ainakin pienen matkan :D
Niin, puhuin jatkuvasta tehosta, kyllähän tuo oma sähköläski piikkinä antaa vielä enemmän, mutta ehkä se on se väännön puute?
 
Juu tämä ei siis mikään tehovehje tietääkseni ole ainakaan EU-versio. Sitten ne eri versiot mitä on tarjolla niin niissä kai sitten tehotkin kasvaa tosin itseäni ei ne niin silmään miellyttäneet. Vaikea sanoa kun tuntuu, että siis kyllä tuolla pääsisi kovaakin kun sen verran herkästi kerää nopeutta 4 tasolla. Mutta ehkä enemmän sellainen kaupungissa kulkija tämä vehje ainakin näillä asetuksilla. Ainakaan ei ketään pitäisi säikyttää.

Kummallisen paljon tuntui pitkät lenkit reisissä ja pohkeissa. Vaikka tuntui, että eihän tässä hirveästi poljettu.
 
Tuli tilattua: FitNord Ranger 300 Sähkömaastopyörä (690Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi

en tiiä tuliko ny sikaa säkissä ostettua, ei ole kokemusta sähköpyöristä entuudestaan ja noista hyvää kuullu ja katsoisin tuon riittävän omiin tarpeisiin kaupunki, työmatkat ja ehk pientä maasto ajoa mut lähinnä tarkoitus olisi ajaa ympäri vuoden kun pakkasesta menen pakkaseen (töihin).. eli talviajoa tiedossa paljon siis.

Mitäs mieltä ajaako asiansa vai tuliko paskaa ostettua?
kuulin myös huhua, että tuon saisi kulkemaan helposti 30km/h suoraan sovelluksesta, jos joku tietäneen niin mitenkäs?

aika huti tais olla facebook ryhmästä mitä näin tekstei mut hinta-laatusuhteeltaan ehk mun tarpeisiin ihan pätevä.. mut jos on ehdottaa jotain niin voi ehdotella.
 
Viimeksi muokattu:
Etupäähän on ihan hemmetin kevyt, mutta ainakaan minun alla vääntö ei tunnu missään. Eli kohtuu turvallinen ja liikkelle lähtö on selkeästi sellainen, että pitää itse vähän voimalla polkea etenkin jos iso vaihde päällä.
Napamoottoreissa ei ole momenttitunnostusta, vaan kampien kierrostunnistus. Siksi kampien pitää liikkua että avustus toimii ja isolla vaihteella kammet pyörivät luonnollisesti hiljempaa, eikä liikkeellelähtöön saa avustusta välttämättä ollenkaan. Kokeilepa pistää 1 vaihde ja isoin sähköavustus ja pyörittele vain kevyesti jalkoja (eli kammet pyörii, niin moottori "avustaa", mutta et joudu itse rehkimään). Tuolloin saat selville miten pelkkä moottori jaksaa kiihdyttää ajokkia ja mikä olisi maksiminopeus kaasukahvalla
 
Napamoottoreissa ei ole momenttitunnostusta, vaan kampien kierrostunnistus. Siksi kampien pitää liikkua että avustus toimii ja isolla vaihteella kammet pyörivät luonnollisesti hiljempaa, eikä liikkeellelähtöön saa avustusta välttämättä ollenkaan. Kokeilepa pistää 1 vaihde ja isoin sähköavustus ja pyörittele vain kevyesti jalkoja (eli kammet pyörii, niin moottori "avustaa", mutta et joudu itse rehkimään). Tuolloin saat selville miten pelkkä moottori jaksaa kiihdyttää ajokkia ja mikä olisi maksiminopeus kaasukahvalla
Emännällä on napamoottori sähkis missä momenttitunnistin.
 
Emännällä on napamoottori sähkis missä momenttitunnistin.
Kovin väärässä ei ole, jos väittää että napamoottorit toimii kiertotunnistimella. Tietenkin, tässäkin poikkeus vahvistaa säännön. Onko mikä pyörämalli että on tuollaista luksusta on laitettu napamoottorin oheen?
 
Kovin väärässä ei ole, jos väittää että napamoottorit toimii kiertotunnistimella. Tietenkin, tässäkin poikkeus vahvistaa säännön. Onko mikä pyörämalli että on tuollaista luksusta on laitettu napamoottorin oheen?
Esim tuo muutama viesti ylempänä oleva fitnord näytti olevan momentin tunnistuksella
 
Vielä erikseen näköjään kännykän appilla saa avattua nopeuksia. Suljetulla hiekkatiellä testasin ja kevyesti polkien yli 50km/h. Vääntöä ainakaan alussa ei hirveästi ole tai ainakaan itseäni ei säikäytä. Mutta kyllä se liikkelle lähtee. Ja jostain luin, että se kaasuvipu avaa sitten enemmän tuota off-road tehoja. 32 kilsaa ajoin nyt tuossa putkeen. Akkuun jäi vielä varausta mutta laitoin lataukseen huomista varten. Sitten testataan miten lähelle 60km päästään omassa ajossa.
 
Firmaan tulossa pyöräetu. Fillarin saa tilata EU-alueelta. Nyt kipuilen lähdenkö tähän mukaan.
-Sähköpyörä tulee VAIN työmatkakäyttöön 8km/siivu.
-Kaikilla laskukaavoilla sähköpyörän tulee olla euromääräisesti halvempaa, kuin autolla ajelu työmatkoissa.
-Ajelua olisi tarkoitus harrastaa myös talvella. (Asfaltti)teiden pitäisi pääsääntöisesti olla lanattuna aina.

Vääntäkää nopea rautalankavastaus: Miksi en ota GZR Pedelec 1000€, vaan pakko ostaa JokuMuu 3000€, jos tavoite on päästä pisteestä A pisteeseen B jatkuvasti 25kmh taulussa.
 
Firmaan tulossa pyöräetu. Fillarin saa tilata EU-alueelta. Nyt kipuilen lähdenkö tähän mukaan.
-Sähköpyörä tulee VAIN työmatkakäyttöön 8km/siivu.
-Kaikilla laskukaavoilla sähköpyörän tulee olla euromääräisesti halvempaa, kuin autolla ajelu työmatkoissa.
-Ajelua olisi tarkoitus harrastaa myös talvella. (Asfaltti)teiden pitäisi pääsääntöisesti olla lanattuna aina.

Vääntäkää nopea rautalankavastaus: Miksi en ota GZR Pedelec 1000€, vaan pakko ostaa JokuMuu 3000€, jos tavoite on päästä pisteestä A pisteeseen B jatkuvasti 25kmh taulussa.

Itse ostaisin siis hyvältä merkiltä sähköpyörän jonka arvo pysyy edes jotenkin hyvänä ja pyörässä olisi laadukkaat kestävät osat ja moottorit niin se hankintahinta onkin sitten reippaasti parempi tulevaisuuden kannalta kuin joku tonnin halppis.

Kannattaa käydä testaamassa niitä pyöriä ennen hankintaa niin sen halvan ja kalliin eron kyllä pitäisi näkyä ja tuntua. Etenkin jos talvella meinaat sillä ajaa.

Tämä siis oma mielipide.

Ja itse saan ainakin ladata kaikki sähkövempeleeni työpaikalla. Niin sähköpotkulaudan kuin nyt tuon super73. Eli minun kulut nolla ellen sitten korjaile etc. Ja nyt lomilta kun pääsen pitää kysellä korvaavatko hankintahintaan jotain niin kuin lupasivat.
 
Tuli hankittua alkukesästä Saksasta bike-discountilta sähkömaasturi ja huomasin jo jonkunaikaa sitten, että takarengas/vanne vippaa jonkunverran.
Pinnat tuntuu olevan kireällä, eikä renkaassa näy mitään ulkoista vauriota.
Mikä tuon voi aiheuttaa? Kiero vanne? Takuujutut?
 
Firmaan tulossa pyöräetu. Fillarin saa tilata EU-alueelta. Nyt kipuilen lähdenkö tähän mukaan.
-Sähköpyörä tulee VAIN työmatkakäyttöön 8km/siivu.
-Kaikilla laskukaavoilla sähköpyörän tulee olla euromääräisesti halvempaa, kuin autolla ajelu työmatkoissa.
-Ajelua olisi tarkoitus harrastaa myös talvella. (Asfaltti)teiden pitäisi pääsääntöisesti olla lanattuna aina.

Vääntäkää nopea rautalankavastaus: Miksi en ota GZR Pedelec 1000€, vaan pakko ostaa JokuMuu 3000€, jos tavoite on päästä pisteestä A pisteeseen B jatkuvasti 25kmh taulussa.
Riippuu matkasta ja muista olosuhteista. Ainakin tuo on etupainoinen, joten liukkaalla on helpommin nurin kuin "tavallisella" pyörällä, jossa on siis eturengas kauempana. Muuten tuo gzr on todella mukava ja edullista ajoa tarjoava ajopeli, vaikkakin todella raskastekoinen ja painava kantaa esim rappusissa
 
Tuli hankittua alkukesästä Saksasta bike-discountilta sähkömaasturi ja huomasin jo jonkunaikaa sitten, että takarengas/vanne vippaa jonkunverran.
Pinnat tuntuu olevan kireällä, eikä renkaassa näy mitään ulkoista vauriota.
Mikä tuon voi aiheuttaa? Kiero vanne? Takuujutut?
Paljonko siinä on heittoa, toki vanteet ja pinnat hakee paikkansa joten siksi se ensihuolto parin sadan kilometrin jälkeen on hyvä tehdä.

Netti on täynnä videoita miten vanne suoristetaan
 

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut sähköfatpyörästä ja nyt näyttäisi olevan ihan hyvään tarjoukseen inseran pyörä. Lisäksi koroton luotto houkuttaa vielä lisänä. Tää tulisi kevyeen polkuajoon ja talvella työmatka-ajoon. Onko minkäänlaisia kokemuksia tuosta? Varmasti tuplaamalla rahan saisi paremman, mutta en halua tuplata tuota summaa.
 
Paljonko siinä on heittoa, toki vanteet ja pinnat hakee paikkansa joten siksi se ensihuolto parin sadan kilometrin jälkeen on hyvä tehdä.

Netti on täynnä videoita miten vanne suoristetaan

En ole mittaamalla katsonut, mutta senverran että sen ajaessa selkeästi huomaa kun takarengasta katselee.
Täytyy tutkailla videoita ja äkkiähän tuon johonkin korjaamollekin näytille vie.
 
En ole mittaamalla katsonut, mutta senverran että sen ajaessa selkeästi huomaa kun takarengasta katselee.
Täytyy tutkailla videoita ja äkkiähän tuon johonkin korjaamollekin näytille vie.
Vanteen oikaisu on osaavalta huoltajalta noin 5 minuutin homma ja tämmönen itseoppinut taviskin tekee sen vartissa.

Pinnat tosiaan hakee alussa paikkansa ja voivat vääntää vanteen kieroon. Oikaisu ei kuitenkaan vaadi kuin muutaman pinnan kiristämisen/löysäämisen.
 
En ole mittaamalla katsonut, mutta senverran että sen ajaessa selkeästi huomaa kun takarengasta katselee.
Täytyy tutkailla videoita ja äkkiähän tuon johonkin korjaamollekin näytille vie.
Tarkista aivan ensimmäiseksi, että rengas on noussut kunnolla vanteelle. Eli, että renkaan reunaviivaa on näkyvissä täsmälleen saman verran joka kohdasta. Ei ole tavatonta, että rengas ei ole noussut jostain kohtaa kunnolla vanteelle, jolloin aiheuttaa pompotusta jne.
 
Tarkista aivan ensimmäiseksi, että rengas on noussut kunnolla vanteelle. Eli, että renkaan reunaviivaa on näkyvissä täsmälleen saman verran joka kohdasta. Ei ole tavatonta, että rengas ei ole noussut jostain kohtaa kunnolla vanteelle, jolloin aiheuttaa pompotusta jne.

Mulla aikoinaan maasturissa oli tuo vika heti kun liikkeestä hain. Ilmaa vähän pois, vähän murjomista ja nousi paikalleen.
 
Tullut pakkomielle saada sähköpyörä. Ei auta mikään. Käyttö suurimmaksi osaksi tiellä tai ok kuntoisilla poluilla ajelua. Hintarajaksi olen asettanut ihan maksimissaan 4k ja nyt silmään osui focus jarifa2 6.9. Täällä kun löytyy näistä varmasti minua enemmän ymmärtäviä niin olisin kiitollinen mielipiteistä tästä pyörästä, onko hintansa arvoinen?
 
Eiköhän tuo tarjoushinnalla ole ainakin tieajoon ihan soiva peli. Äkkiä kaupoille niin ehdit vielä ajamaan kesäkumeilla :cool:
 
Sähköfillaria valitsemassa työsuhdepyöräksi. Ajo lyhyttä 5-10km hyviä sora/asfalttiteitä. Oisko 2-3k välissä järkeviä vaihtoehtoja esim. Winora | Yucatan 8 | Trekking E-Bike 2200e, KONA BIKES | ELECTRIC | GRAVEL/COMMUTER | Ecoco 2550e tai https://www.ternbicycles.com/en/bikes/471/quick-haul 2900e? Tai joku täältä alesta? Mikä on semmonen hintataso millä saa keskimoottorisen pyörän hyvillä jarruilla joka ei vituta?

Mikä on asia mikä saa vituttamaan? Tuollaiseen käyttöön käy mikä vain sähköpyörä...
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.
Itse laitan lämpimään varastoon minne se mahtuu juuri ja juuri. Siellä pidin ennen sähköpotkulautaa koska yleiseen pyörävarastoon ei uskalla mitään jättää vaikka pieni taloyhtiö onkin.
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.
Pyöräkellari+prätkän ketjulukko jolla kiinni johonkin kiinteään/toiseen pyörään tms+laadukas U-lukko+näyttö ja akku aina sisälle. Akku maksaa niin paljon että varkaita ei välttämättä kiinnosta niin paljoa jos se ja näyttö puuttuu. Uusi akku esim Boschiin kun on sen 700e+ suomesta ostettuna. On pysynyt nätisti vuosia monta sähköfillaria tallessa myös ei niin hyvässä maineessa olevilla alueilla ja isoin ongelma on ollut liian ahtaisiin väleihin tungettu fillarit jotka vääntävät lokareita tms.
 
Vanteen oikaisu on osaavalta huoltajalta noin 5 minuutin homma ja tämmönen itseoppinut taviskin tekee sen vartissa.

Pinnat tosiaan hakee alussa paikkansa ja voivat vääntää vanteen kieroon. Oikaisu ei kuitenkaan vaadi kuin muutaman pinnan kiristämisen/löysäämisen.
Onnistuu tosiaan itsekin, mutta kyllä se vaatii ensikertalaiselta vähän enemmän aikaa/perehtymistä ja toki myös sopivia apuvälineitä. Helpoimmalla selviää, kun rihtauttaa kiekon liikkeessä, eikä se edes maksa paljoa.

Tässä hyvä tietopaketti, jos haluaa tehdä itse. Alussa on juttua pinnan vaihtamisesta, mutta sekin liittyy kokonaisuuteen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Onnistuu tosiaan itsekin, mutta kyllä se vaatii ensikertalaiselta vähän enemmän aikaa/perehtymistä ja toki myös sopivia apuvälineitä. Helpoimmalla selviää, kun rihtauttaa kiekon liikkeessä, eikä se edes maksa paljoa.

Tässä hyvä tietopaketti, jos haluaa tehdä itse. Alussa on juttua pinnan vaihtamisesta, mutta sekin liittyy kokonaisuuteen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Kukaan ei ole seppä syntyessä, pahin virhe rihlauksessa on kiire, muuten siinä ei voi vikaan mennä kun menee videon ohjeiden mukaan ja muutaman kerran jälkeen siihen ei tarvitse edes ohjeita enää...

Toki jos vanne pitää rihlata kerran parissa vuodessa niin sama kai se on rihlauttaa missä vain, mutta ainakin itse tottunut rihlaamaan pari kolme kertaa vuodessa jos vähänkään heittoa tullut, tuleepa ainakin tarkistettua, eikä ole kyllä yhtään pinnaa mennyt koskaan poikkikaan...
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.

Uuteen taloyhtiöön rakennettiin ns. ostovarastoja ja lunastettiin niitä pari kappaletta. Toinen niistä on pyörä/harrastevarastona, johon keräsin työkalut, sähköpyörät mailat, sukset yms. Vielä on jonkin verran turhaa roinaa muuton jäljiltä mutta kunhan ehtii niin pitää siivota. Kokoa on sen verran että kaksi pyörää sopii suht. hyvin. On vieläpä ensimmäinen varasto ulko-oven jälkeen joten lähteminen ja tuleminen on myös helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Taloyhtiö on pieni ja turvallinen, mutta siitä huolimatta en retki/arkivarusteltua Tunturi E290 -maasturia uskalla jättää katutason pyörävarastoon, jonka pihan puolella sijaitsevan ovilasin läpi näkee varaston sisällönkin. Pyörän vien tämän varaston läpi porraskäytävään ja siitä leveää portaikkoa 21 askelmaa toiseen kerrokseen. Hissiin pyörä pitäisi nostaa osittain pystyasentoon, mutta ei yhden kerroksen portaiden nousu pyörän kanssa ole kummoinen juttu.

Ensin tuumasin vieväni pyörän lasiparvekkeelle jonkinlaiseen pyörä pystyyn -telineeseen, mutta sitten huomasin, että se oikeastaan mahtuu eteisen syvennykseen. Leikkautin pyörän alle kuramaton lattian suojaksi. Pyörän oikealla puolella olevissa kaapeissa on vähemmän tärkeitä tavaroita, joille kuitenkin pääsee pyörää vähän siirtämällä. Ulko-ovi on kuvan oikealla puolella, ja kuva on otettu kylppäristä, jonne kuskin ja pyörän voi peruttaa pestäväksi, jos ovat kovin kuraantuneet.

Tässä pesujutussa oli tärkeä päätös siirtyä öljyistä ketjuvahoihin, jolloin pyörän pesusta ei jää lattiakaakeleihin mitään mustia jälkiä. Hiekat ja muut vastaavat on helppo välillä putsata lattiakaivosta pois. Tällä järjestelyllä pyörän turvallinen säilytys ja puhtaanapito on kohdallani toiminut oikein hyvin, kun sen oikean ratkaisun lopulta keksi.

Pyöränsäilytys.jpg
 
Taloyhtiö on pieni ja turvallinen, mutta siitä huolimatta en retki/arkivarusteltua Tunturi E290 -maasturia uskalla jättää katutason pyörävarastoon, jonka pihan puolella sijaitsevan ovilasin läpi näkee varaston sisällönkin. Pyörän vien tämän varaston läpi porraskäytävään ja siitä leveää portaikkoa 21 askelmaa toiseen kerrokseen. Hissiin pyörä pitäisi nostaa osittain pystyasentoon, mutta ei yhden kerroksen portaiden nousu pyörän kanssa ole kummoinen juttu.

Ensin tuumasin vieväni pyörän lasiparvekkeelle jonkinlaiseen pyörä pystyyn -telineeseen, mutta sitten huomasin, että se oikeastaan mahtuu eteisen syvennykseen. Leikkautin pyörän alle kuramaton lattian suojaksi. Pyörän oikealla puolella olevissa kaapeissa on vähemmän tärkeitä tavaroita, joille kuitenkin pääsee pyörää vähän siirtämällä. Ulko-ovi on kuvan oikealla puolella, ja kuva on otettu kylppäristä, jonne kuskin ja pyörän voi peruttaa pestäväksi, jos ovat kovin kuraantuneet.

Tässä pesujutussa oli tärkeä päätös siirtyä öljyistä ketjuvahoihin, jolloin pyörän pesusta ei jää lattiakaakeleihin mitään mustia jälkiä. Hiekat ja muut vastaavat on helppo välillä putsata lattiakaivosta pois. Tällä järjestelyllä pyörän turvallinen säilytys ja puhtaanapito on kohdallani toiminut oikein hyvin, kun sen oikean ratkaisun lopulta keksi.

Pyöränsäilytys.jpg
Protip: Osta kannettava akullinen painepesuri ja pese pyörä pihalla. Esim. Kärcherillä on tuommoisia.
 
Huonosti löytyi kokemuksia ja arvosteluita GHOST-merkin pyöristä. Onko kellään kokemuksia minkälaisia nämä ovat ja onko tiedossa jotain huomion arvoista? Esimerkiksi tämä täpäri: E-ASX 160 Essential
 
Huonosti löytyi kokemuksia ja arvosteluita GHOST-merkin pyöristä. Onko kellään kokemuksia minkälaisia nämä ovat ja onko tiedossa jotain huomion arvoista? Esimerkiksi tämä täpäri: E-ASX 160 Essential
Ei se rungon merkki ole ihan niin olennainen asia. Osasarjat ratkaisevat ja ne tuossa näyttäisivät olevan ihan kohdallaan.
 
Ei se rungon merkki ole ihan niin olennainen asia. Osasarjat ratkaisevat ja ne tuossa näyttäisivät olevan ihan kohdallaan.
Itse sanoisin että se runko on kaikken oleellisin, kun sitä ei periaatteessa voi sähköpyörissä vaihtaa (eli helposti, kuten tavallisissa sähköttömissä pyörissä). Samaa mieltä kyllä itse merkin osalta, ettei sillä ole suurta merkitystä perusajossa, kunhan siis runko sopii sinulle mitoiltaan. Rajuun maastoajoon en lähtisi halpisrungolla
 
Itse sanoisin että se runko on kaikken oleellisin, kun sitä ei periaatteessa voi sähköpyörissä vaihtaa (eli helposti, kuten tavallisissa sähköttömissä pyörissä). Samaa mieltä kyllä itse merkin osalta, ettei sillä ole suurta merkitystä perusajossa, kunhan siis runko sopii sinulle mitoiltaan. Rajuun maastoajoon en lähtisi halpisrungolla
No joo, ei nyt tietenkään mitään halpisrunkoa koskaan (oikeastaan mihinkään käyttöön), mutta siis noissa tuon hintaluokan vehkeissä sillä ei ole mitään käytännön merkitystä lukeeko kyljessä Cube, Radon, Specialized, vai Ghost.
 
Protip: Osta kannettava akullinen painepesuri ja pese pyörä pihalla. Esim. Kärcherillä on tuommoisia.
Jos pyörä on kovin likainen, niin koukkaan viereisen joen rannan kautta kotiin. Tarvittaessa nakkelen juomapullolla vettä muille likapaikoille. Eli en koe tarvetta millekään painepesurille, enkä sitä pyörää kovin likaisena kotiin koskaan tuo.
 
Jos pyörä on kovin likainen, niin koukkaan viereisen joen rannan kautta kotiin. Tarvittaessa nakkelen juomapullolla vettä muille likapaikoille. Eli en koe tarvetta millekään painepesurille, enkä sitä pyörää kovin likaisena kotiin koskaan tuo.

Tässä pesujutussa oli tärkeä päätös siirtyä öljyistä ketjuvahoihin, jolloin pyörän pesusta ei jää lattiakaakeleihin mitään mustia jälkiä. Hiekat ja muut vastaavat on helppo välillä putsata lattiakaivosta pois. Tällä järjestelyllä pyörän turvallinen säilytys ja puhtaanapito on kohdallani toiminut oikein hyvin, kun sen oikean ratkaisun lopulta keksi.
Ei siltä vaikuta jos joudut tuollaista säätöä harrastamaan vs tuot puhtaan pyörän pihalta himaan. Tee tietenkin niinkun parhaaksi näät.
 
Kertokaa nyt oikein, millaista polkupyörien ketjuvaha on? Ei ole todennäköisesti mitään tekemistä moottoripyörän ketjuvahan kanssa, koska paljon suttaavampaa voiteluainetta en keksi, ellei siisteys perustu siihen, että ei irtoa ketjusta edes painepesurilla. Yleisesti olen oppinut, että ketjun voiteluaineen viskositeetti on hyvä valita ajonopeuden mukaan. Voiteluaineen tarvitsee pysyä ketjussa kohtuullisen ajan, mutta lopulta lähteä pois vieden mukanaan likaa. Moottoripyörissä huomasin ketjuvahan hyväksi tuotteeksi. Esim. Castrol Chain Wax on liuottimen haihduttua hyvin jäykkää vaseliinia paksumpaa tatinaa. Pysyy ketjussa, vaikka ajoittain menisi rikki 300km/h. Mönkijällä nopeudet ovat niin paljon pienempiä, että kohtuulliseen ketjussa pysymiseen pääsi moottori- tai peräöljyllä. Polkupyörällä en itse tahdo päästä paljon yli 40, jolloin Low vis ATF pysyy hyvin ketjussa. Oikeastaan pysyy turhankin hyvin, mutta en ole kekinyt vielä ohuempaa "kunnollista" öljyä. Myönnettäköön, etten ole ketjun puhdistusta paljon harrastanut. Moottoripyörän ketjulla pääsin 35tkm:ä, jonka takia tuntuukin hölmöltä, että polkupyörän ketjun saan vaihtaa oman kokemuksen perusteella ~2000km:n välein.

Katsoin kahta linkattua pyörää:
Focuksessa on kuvissa Rock Shox -haarukka, mutta tiedoissa lukee SR Suntour. Yleensä merkiksi vaihtuu jokin muu, kuin Suntour, kun tullaan pis markettiluokasta. Ghostissa kiinnitti huomion hölmöltä näyttävä takaiskarin kiinnitystapa. Jos iskari nyt ei ihan nurjahda, kuluvat ainakin liukuholkit huomattavasti tavallista enemmän.
 
Ei siltä vaikuta jos joudut tuollaista säätöä harrastamaan vs tuot puhtaan pyörän pihalta himaan. Tee tietenkin niinkun parhaaksi näät.
Jos asuu kerrostalossa ja on välttämätön pakko roudata fillaria eteiseen, niin on tuo nyt helpompaa kuin jonkin erillisen painepesurin kanssa pulaaminen. Ja siis onko niitä edes sellaisia, missä on oma vesisäiliö? Akkukäyttöisyys ei tarkoita että ne toimisivat ilman vettä. :D Edit. On niitä näköjään säiliöllisiäkin, tässä yksi 15 litran säiliöllä.

Tosin tuo kylpyhuoneessa peseminen taas on niin sottaista riippumatta siitä millaista litkua on ketjuissa, että aika erikoinen on kyllä sekin vaihtoehto. Mutta jokainen tavallaan.
Moottoripyörän ketjulla pääsin 35tkm:ä, jonka takia tuntuukin hölmöltä, että polkupyörän ketjun saan vaihtaa oman kokemuksen perusteella ~2000km:n välein.
MP:n ketjut ovat monta kertaa järeämpää tavaraa ja niissä on myös kunnon o/x-renkaat joka välissä jne. Myös hinta on moninkertainen.

Fillareissakin kesto riippuu käytöstä, voitelusta, huollosta ja laadusta. Reilut 5000km meni edellisillä ketjuilla ja kun alkoi olemaan oireita, niin vaihdoin samalla myös rattaat.
 
Tosin tuo kylpyhuoneessa peseminen taas on niin sottaista riippumatta siitä millaista litkua on ketjuissa, että aika erikoinen on kyllä sekin vaihtoehto. Mutta jokainen tavallaan.
Ei minulla mitään sottaa käsisuihkulla suihkuttelusta kylppärin lattialle jää, käytännössä lusikallisen verran hiekkaa, jonka voi lopuksi suihkutella lattiakaivoon, ja sieltä tyhjentää silloin tällöin.
 
Jos asuu kerrostalossa ja on välttämätön pakko roudata fillaria eteiseen, niin on tuo nyt helpompaa kuin jonkin erillisen painepesurin kanssa pulaaminen. Ja siis onko niitä edes sellaisia, missä on oma vesisäiliö? Akkukäyttöisyys ei tarkoita että ne toimisivat ilman vettä. :D Edit. On niitä näköjään säiliöllisiäkin, tässä yksi 15 litran säiliöllä.
Itsellä käytössä tuollainen. Ei ole siis painepesuri, mutta paine riittäää oikein hyvin pyörän pesuun. Akullisella pesee noin 6-7 säiliöllistä, joten ei tarvi ladata edes kauhean usein. Tuo on itselläni aina eteisen kaapissa valmiina vedet sisässä. Helppo nostaa mukaan ja pesaista pyörä kerrostalon pihalla.
Tuosta on myös 4L versio, joka riittää juuri ja juuri pyörän pesuun, mutta tuo isommalla säiliöllä on kyllä mukavampi. Helppo ottaa myös auton perään ja pestä pyörä suoraan ajosta ennen kyytiin nostamista.

 
Tuo 4 litran malli löytyy Kärcherin outletista kohtuu hintaan:

Lisäksi näytti ainakin pirkanmaalla taas olevan taas S-ryhmän asiakasomistajapäivät, niin 15% saisi tuosta 7 litran mallista pois (118€):
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 066
Viestejä
5 061 674
Jäsenet
81 020
Uusin jäsen
Nrvs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom