Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tekisi mieli vaihtaa bosch cx gen 4 moottorilliseen pyörään etuhammasratas isompaan, jotta poljinnopeutta kovissa vauhdeissa saisi pienemmäksi.
Tykkääkö ajojärjestelmä kyttyrää tästä, vai voiko vain vaihtaa kylmästi isomman tilalle?
Googlaamalla löytyy vääntökäyriä näille ja Gen4 moottori tarjoaa hieman lähteestä riippuen maksimiväännön tuonne 65-80rpm kadenssin tienoille.
Vaihtamalla rattaan isompaan kadenssi tippuu, joka pitäisi olla täysin ok. Tosin jos kyseessä on 1x12 vaihteinen laite, niin melkoista vauhtia saa ajella jos ei tuo 12. vaihde riitä, sillä melko harvoin tulee tuolla ajeltua ja pääsääntöisesti käytössä 8-11 vaihteet.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Mä vaihdoin Brosen koneella olevaan Fanticiin alkuperäisen 34 rattaan 38 rattaaseen eikä siinä ollut muuta vaikutusta kuin parempaan vaan muuttui. 27.5 takana

Toki tässä on 11-50 takapakka ja laskennallisesti muuttaa noin yhden rattaan takaa.

Nyt tuo 38-11 käy alamäkeen tai myötätuuleen ja muuten 38-13 tai 38-15 eli auttaa ketjulinjaankin.

Maastossa edelleen yhdistelmä 38-50 on sellainen jolla ei tee mitään joten sen puolesta ehdottomasti kannattaa vaihtaa Boschiinkin. Kokeilu ei maksa ihmeitä, minulle maksoi 19.90e uusi eturatas ja tällä nyt jo ajettu yli 1700km.

Älä tee kuitenkaan sitä virhettä että jurnutat väkisin edelleen pienimmällä, varsinkin 10 ratas on kuulemma todella helppo pilata. Itse olen aikaisemmin ajanut noin 1000km ajettua pyörää jossa todella helposti ketju löi yli kymppi rattaalla ja tiedän pyörän jossa takapakka rikottu sillä että jatkuvasti pienin ratas ajossa. Vuokrafirman kaveri kertoi että joutunut opastamaan vuokraajia.
 
Mä vaihdoin Brosen koneella olevaan Fanticiin alkuperäisen 34 rattaan 38 rattaaseen eikä siinä ollut muuta vaikutusta kuin parempaan vaan muuttui. 27.5 takana

Toki tässä on 11-50 takapakka ja laskennallisesti muuttaa noin yhden rattaan takaa.

Nyt tuo 38-11 käy alamäkeen tai myötätuuleen ja muuten 38-13 tai 38-15 eli auttaa ketjulinjaankin.

Maastossa edelleen yhdistelmä 38-50 on sellainen jolla ei tee mitään joten sen puolesta ehdottomasti kannattaa vaihtaa Boschiinkin. Kokeilu ei maksa ihmeitä, minulle maksoi 19.90e uusi eturatas ja tällä nyt jo ajettu yli 1700km.

Älä tee kuitenkaan sitä virhettä että jurnutat väkisin edelleen pienimmällä, varsinkin 10 ratas on kuulemma todella helppo pilata. Itse olen aikaisemmin ajanut noin 1000km ajettua pyörää jossa todella helposti ketju löi yli kymppi rattaalla ja tiedän pyörän jossa takapakka rikottu sillä että jatkuvasti pienin ratas ajossa. Vuokrafirman kaveri kertoi että joutunut opastamaan vuokraajia.
Ainakin SRAM-pakkaan saa pienempiä rattaita vaihdettua, eikä 12 rattaan pakkakaan maksa kuin noin 90 euroa.

Pikkurattaat
 
Lisäksi itse kierrätän kahta SRAM Eagle X01 12s -ketjua, vaihto noin 1500 km:n välein. Kun olen oman käyttöni kulumisia seurannut, niin tällä systeemillä pitäisi mennä noin 8000 km tinkimättä 0,5 %:n venymäsuosituksista. Tietenkin vaihtoehtona on ajaa rattaat ja ketjut siihen tilaan, että jonkunlaisia ongelmia alkaa tulla. Tällöin kilometrejä voi paljon enemmänkin ennen osien pakkovaihtoa kertyä.
 
Oman jäykkäperämaasturin nypytys pienissä epätasaisuuksissa on vähän ajomukavuutta haitannut, varsinkin korkeilla rengaspaineilla. Päätin kokeilla jousitettua satulatolppaa, vaikka kokemukset kalliimmistakin laitteista tuntuivat olevan aika ristiriitaisia. Loppuharkinnassa olivat Suntour noin 100 euroa ja Cane Creek noin 200 euroa. Näiden kokemusten epävarmuuksien takia päädyin kokeilemaan halvempaa Suntourin tolppaa.

Viikossa tolppa tuli Saksasta, ja sitten vaan kokeilemaan! Valmistajan asetuksilla satula alkukauhukseni tuntui kuin olisi istunut kengurupallon päällä! Tolpan jousta säätämällä jousitus meni ensin ihan liian jäykäksi, mutta asetusta löysentämällä löytyi sopiva vaimennus. Nyt olen erittäin tyytyväinen joustotolpan toimintaan, esim. suojatiemaalausten yli ajaminen ei enää nypytä persuuksissa millään tavalla. Samoin muidenkin esteiden yli voi paljon kovempaa ajaa takaliston mukavuudesta tinkimättä. Eli ainakin jäykkäperään tällaista joustotolppaa voin suositella, ajelujen mukavuus nousee monta pykälää korkeammalle!
 
Oman jäykkäperämaasturin nypytys pienissä epätasaisuuksissa on vähän ajomukavuutta haitannut, varsinkin korkeilla rengaspaineilla. Päätin kokeilla jousitettua satulatolppaa, vaikka kokemukset kalliimmistakin laitteista tuntuivat olevan aika ristiriitaisia. Loppuharkinnassa olivat Suntour noin 100 euroa ja Cane Creek noin 200 euroa. Näiden kokemusten epävarmuuksien takia päädyin kokeilemaan halvempaa Suntourin tolppaa.

Viikossa tolppa tuli Saksasta, ja sitten vaan kokeilemaan! Valmistajan asetuksilla satula alkukauhukseni tuntui kuin olisi istunut kengurupallon päällä! Tolpan jousta säätämällä jousitus meni ensin ihan liian jäykäksi, mutta asetusta löysentämällä löytyi sopiva vaimennus. Nyt olen erittäin tyytyväinen joustotolpan toimintaan, esim. suojatiemaalausten yli ajaminen ei enää nypytä persuuksissa millään tavalla. Samoin muidenkin esteiden yli voi paljon kovempaa ajaa takaliston mukavuudesta tinkimättä. Eli ainakin jäykkäperään tällaista joustotolppaa voin suositella, ajelujen mukavuus nousee monta pykälää korkeammalle!
Suntour SP17 NCX mahdollisesti kyseessä? Itselleni moinen tulossa todennäköisesti alkuviikosta ja tarkoituksena juurikin jäykkäperästä tehdä köyhän miehen täysjousto (todellisuudessa siis työsuhde-etuun ei oikein moiset hinnaltaan mahtuneet).
 
Suntour SP17 NCX mahdollisesti kyseessä? Itselleni moinen tulossa todennäköisesti alkuviikosta ja tarkoituksena juurikin jäykkäperästä tehdä köyhän miehen täysjousto (todellisuudessa siis työsuhde-etuun ei oikein moiset hinnaltaan mahtuneet).
SR Suntour SP 12 / 17 NCX 400mm 31,6 mm
 
Onko täällä muita lyhyitä pyöräilijöitä? Itse 160cm ja jalan sisämitta vain noin 68cm. Saatavuusongelmien vuoksi ei näytä pääsevän testaamaan mitään pyörää etukäteen, joten pitäisi ostaa "sokkona" nettikaupasta heti kun joku löytyy.

Esimerkiksi Canyonin laskurin mukaan edes heidän XS-koon pyörät eivät ole sopivia. Voiko se olla mahdollista? Vuokratuilla sähköfäteillä ajanut joskus S ja M-koossa ja on hyvin ajoasennon saanut. Onko teillä kokemuksia onko nuo Canyonin (Neuron:ON 6) pyörät normaalia isompia? Geometrioiden mukaan mitat näyttäisi kuitenkin suurinpiirtein samalta vaikuttavan. En osaa hahmottaa kuinka paljon jokunen sentti sinne tänne vaikuttaa ajoasentoon...
 
Onko täällä muita lyhyitä pyöräilijöitä? Itse 160cm ja jalan sisämitta vain noin 68cm. Saatavuusongelmien vuoksi ei näytä pääsevän testaamaan mitään pyörää etukäteen, joten pitäisi ostaa "sokkona" nettikaupasta heti kun joku löytyy.

Esimerkiksi Canyonin laskurin mukaan edes heidän XS-koon pyörät eivät ole sopivia. Voiko se olla mahdollista? Vuokratuilla sähköfäteillä ajanut joskus S ja M-koossa ja on hyvin ajoasennon saanut. Onko teillä kokemuksia onko nuo Canyonin (Neuron:ON 6) pyörät normaalia isompia? Geometrioiden mukaan mitat näyttäisi kuitenkin suurinpiirtein samalta vaikuttavan. En osaa hahmottaa kuinka paljon jokunen sentti sinne tänne vaikuttaa ajoasentoon...
On noissa isojakin eroja. Olikohan trek vai mikä itsellä aikanaan ja myyjä ohjasi heti eri kokoon vs muut merkit. Keula oli huomattavasti muita korkeammalla joten ajoasento oli mukavampi ja sopi omalle epäsuhdalle kropalle paremmin. Jos taas olisi ollut pitkä yläkroppa, olisi jäänyt aika nopeasti sama runkokoko ahtaaksi.
 
Just tänään tuli Super73 ja odottelen tässä, että akku latautuu niin pääsee koeajolle. Aika helppoa oli laittaa kaikki kiinni ja kuljetuksestakin selvinnyt hyvin.
Katsotaan millaiset tunnelmat on tässä vähän myöhemmin kun ekat ajot takana. Mutta ajoasento tuntuu hyvältä ja normaalistikin polkeminen ei nyt hirveän pahalta tuntunut.
IMG20220826140207.jpg

Tarkka malli siis super 73-zx moon rock
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset ajot tehty ja kyllähän tuo on sellainen kiva vehje. Ei välttämättä mikään pitkän matkan käyttöön soveltuva mutta kaupungissa ehdottomasti erinomainen. Kunhan muistaa aina ennen pysähtymistä laittaa pienempää vaihdetta sisään. Sähköavustuksessa ei hirveästi vääntöä ole tosin 115kg massa mitä se kuljettaa. Mutta menoja tuntuisi olevan sitten enemmänkin etenkin 4-tasolla.
Tänään vielä muutama lenkki alle ja vloppuna pariin kertaan jos akun käyttäisi loppuun. 60kilsaa range joten kai tuolla nyt vähän jonnekin pääsee leikkimään
 
Ensimmäiset ajot tehty ja kyllähän tuo on sellainen kiva vehje. Ei välttämättä mikään pitkän matkan käyttöön soveltuva mutta kaupungissa ehdottomasti erinomainen. Kunhan muistaa aina ennen pysähtymistä laittaa pienempää vaihdetta sisään. Sähköavustuksessa ei hirveästi vääntöä ole tosin 115kg massa mitä se kuljettaa. Mutta menoja tuntuisi olevan sitten enemmänkin etenkin 4-tasolla.
Tänään vielä muutama lenkki alle ja vloppuna pariin kertaan jos akun käyttäisi loppuun. 60kilsaa range joten kai tuolla nyt vähän jonnekin pääsee leikkimään

En tiedä tuosta laitteesta, mutta ainakin Shimanon kanssa ilmoitetun rangen saa käytännössä jakaa kahdella. Keskimmäisellä avustustasolla akku riittää 70-80 km matkalle vaikka akku täytenä näytössä lukee 183/144/110 km tms.
 
Ensimmäiset ajot tehty ja kyllähän tuo on sellainen kiva vehje. Ei välttämättä mikään pitkän matkan käyttöön soveltuva mutta kaupungissa ehdottomasti erinomainen. Kunhan muistaa aina ennen pysähtymistä laittaa pienempää vaihdetta sisään. Sähköavustuksessa ei hirveästi vääntöä ole tosin 115kg massa mitä se kuljettaa. Mutta menoja tuntuisi olevan sitten enemmänkin etenkin 4-tasolla.
Tänään vielä muutama lenkki alle ja vloppuna pariin kertaan jos akun käyttäisi loppuun. 60kilsaa range joten kai tuolla nyt vähän jonnekin pääsee leikkimään
Mitäs tuossa on tehoa ja vääntöä?

Työkaveri meinasi keulia mun säköläskin ympärin heti startista kun käänsi kaasusta kaikki 1000w ja 95Nm.
 
1350W taitaa olla piikkiteho rajattuna kai se 250w. Väännöstä ei hirveästi ole mainintoja. Etupäähän on ihan hemmetin kevyt, mutta ainakaan minun alla vääntö ei tunnu missään. Eli kohtuu turvallinen ja liikkelle lähtö on selkeästi sellainen, että pitää itse vähän voimalla polkea etenkin jos iso vaihde päällä. Tehoja tuntuisi olevan siis enemmän tasolla 4 ja sen kyllä tuntee, että menisi kovempaa mutta pitäisi se kaasuvipu hankkia.

Tässä vetänyt 3-4 tasolla vähän yli 35kilsaa ja n. 10 kilsaa pitäisi olla itse laitteen mukaan rangea. Osassa kilsoissa yöllä oli taka ja etuvalot päällä. En tiedä onko tässä edes kers:siä koska moottori kyllä jarruttaa alamäessä tuntuvasti. Mutta omaan käyttöön ihan kiitettävä matka mitä saa ajettua kun tuolla voi itsekin ihan avustimia polkea ainakin pienen matkan :D
 
1350W taitaa olla piikkiteho rajattuna kai se 250w. Väännöstä ei hirveästi ole mainintoja. Etupäähän on ihan hemmetin kevyt, mutta ainakaan minun alla vääntö ei tunnu missään. Eli kohtuu turvallinen ja liikkelle lähtö on selkeästi sellainen, että pitää itse vähän voimalla polkea etenkin jos iso vaihde päällä. Tehoja tuntuisi olevan siis enemmän tasolla 4 ja sen kyllä tuntee, että menisi kovempaa mutta pitäisi se kaasuvipu hankkia.

Tässä vetänyt 3-4 tasolla vähän yli 35kilsaa ja n. 10 kilsaa pitäisi olla itse laitteen mukaan rangea. Osassa kilsoissa yöllä oli taka ja etuvalot päällä. En tiedä onko tässä edes kers:siä koska moottori kyllä jarruttaa alamäessä tuntuvasti. Mutta omaan käyttöön ihan kiitettävä matka mitä saa ajettua kun tuolla voi itsekin ihan avustimia polkea ainakin pienen matkan :D
Niin, puhuin jatkuvasta tehosta, kyllähän tuo oma sähköläski piikkinä antaa vielä enemmän, mutta ehkä se on se väännön puute?
 
Juu tämä ei siis mikään tehovehje tietääkseni ole ainakaan EU-versio. Sitten ne eri versiot mitä on tarjolla niin niissä kai sitten tehotkin kasvaa tosin itseäni ei ne niin silmään miellyttäneet. Vaikea sanoa kun tuntuu, että siis kyllä tuolla pääsisi kovaakin kun sen verran herkästi kerää nopeutta 4 tasolla. Mutta ehkä enemmän sellainen kaupungissa kulkija tämä vehje ainakin näillä asetuksilla. Ainakaan ei ketään pitäisi säikyttää.

Kummallisen paljon tuntui pitkät lenkit reisissä ja pohkeissa. Vaikka tuntui, että eihän tässä hirveästi poljettu.
 
Tuli tilattua: FitNord Ranger 300 Sähkömaastopyörä (690Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi

en tiiä tuliko ny sikaa säkissä ostettua, ei ole kokemusta sähköpyöristä entuudestaan ja noista hyvää kuullu ja katsoisin tuon riittävän omiin tarpeisiin kaupunki, työmatkat ja ehk pientä maasto ajoa mut lähinnä tarkoitus olisi ajaa ympäri vuoden kun pakkasesta menen pakkaseen (töihin).. eli talviajoa tiedossa paljon siis.

Mitäs mieltä ajaako asiansa vai tuliko paskaa ostettua?
kuulin myös huhua, että tuon saisi kulkemaan helposti 30km/h suoraan sovelluksesta, jos joku tietäneen niin mitenkäs?

aika huti tais olla facebook ryhmästä mitä näin tekstei mut hinta-laatusuhteeltaan ehk mun tarpeisiin ihan pätevä.. mut jos on ehdottaa jotain niin voi ehdotella.
 
Viimeksi muokattu:
Etupäähän on ihan hemmetin kevyt, mutta ainakaan minun alla vääntö ei tunnu missään. Eli kohtuu turvallinen ja liikkelle lähtö on selkeästi sellainen, että pitää itse vähän voimalla polkea etenkin jos iso vaihde päällä.
Napamoottoreissa ei ole momenttitunnostusta, vaan kampien kierrostunnistus. Siksi kampien pitää liikkua että avustus toimii ja isolla vaihteella kammet pyörivät luonnollisesti hiljempaa, eikä liikkeellelähtöön saa avustusta välttämättä ollenkaan. Kokeilepa pistää 1 vaihde ja isoin sähköavustus ja pyörittele vain kevyesti jalkoja (eli kammet pyörii, niin moottori "avustaa", mutta et joudu itse rehkimään). Tuolloin saat selville miten pelkkä moottori jaksaa kiihdyttää ajokkia ja mikä olisi maksiminopeus kaasukahvalla
 
Napamoottoreissa ei ole momenttitunnostusta, vaan kampien kierrostunnistus. Siksi kampien pitää liikkua että avustus toimii ja isolla vaihteella kammet pyörivät luonnollisesti hiljempaa, eikä liikkeellelähtöön saa avustusta välttämättä ollenkaan. Kokeilepa pistää 1 vaihde ja isoin sähköavustus ja pyörittele vain kevyesti jalkoja (eli kammet pyörii, niin moottori "avustaa", mutta et joudu itse rehkimään). Tuolloin saat selville miten pelkkä moottori jaksaa kiihdyttää ajokkia ja mikä olisi maksiminopeus kaasukahvalla
Emännällä on napamoottori sähkis missä momenttitunnistin.
 
Emännällä on napamoottori sähkis missä momenttitunnistin.
Kovin väärässä ei ole, jos väittää että napamoottorit toimii kiertotunnistimella. Tietenkin, tässäkin poikkeus vahvistaa säännön. Onko mikä pyörämalli että on tuollaista luksusta on laitettu napamoottorin oheen?
 
Kovin väärässä ei ole, jos väittää että napamoottorit toimii kiertotunnistimella. Tietenkin, tässäkin poikkeus vahvistaa säännön. Onko mikä pyörämalli että on tuollaista luksusta on laitettu napamoottorin oheen?
Esim tuo muutama viesti ylempänä oleva fitnord näytti olevan momentin tunnistuksella
 
Vielä erikseen näköjään kännykän appilla saa avattua nopeuksia. Suljetulla hiekkatiellä testasin ja kevyesti polkien yli 50km/h. Vääntöä ainakaan alussa ei hirveästi ole tai ainakaan itseäni ei säikäytä. Mutta kyllä se liikkelle lähtee. Ja jostain luin, että se kaasuvipu avaa sitten enemmän tuota off-road tehoja. 32 kilsaa ajoin nyt tuossa putkeen. Akkuun jäi vielä varausta mutta laitoin lataukseen huomista varten. Sitten testataan miten lähelle 60km päästään omassa ajossa.
 
Firmaan tulossa pyöräetu. Fillarin saa tilata EU-alueelta. Nyt kipuilen lähdenkö tähän mukaan.
-Sähköpyörä tulee VAIN työmatkakäyttöön 8km/siivu.
-Kaikilla laskukaavoilla sähköpyörän tulee olla euromääräisesti halvempaa, kuin autolla ajelu työmatkoissa.
-Ajelua olisi tarkoitus harrastaa myös talvella. (Asfaltti)teiden pitäisi pääsääntöisesti olla lanattuna aina.

Vääntäkää nopea rautalankavastaus: Miksi en ota GZR Pedelec 1000€, vaan pakko ostaa JokuMuu 3000€, jos tavoite on päästä pisteestä A pisteeseen B jatkuvasti 25kmh taulussa.
 
Firmaan tulossa pyöräetu. Fillarin saa tilata EU-alueelta. Nyt kipuilen lähdenkö tähän mukaan.
-Sähköpyörä tulee VAIN työmatkakäyttöön 8km/siivu.
-Kaikilla laskukaavoilla sähköpyörän tulee olla euromääräisesti halvempaa, kuin autolla ajelu työmatkoissa.
-Ajelua olisi tarkoitus harrastaa myös talvella. (Asfaltti)teiden pitäisi pääsääntöisesti olla lanattuna aina.

Vääntäkää nopea rautalankavastaus: Miksi en ota GZR Pedelec 1000€, vaan pakko ostaa JokuMuu 3000€, jos tavoite on päästä pisteestä A pisteeseen B jatkuvasti 25kmh taulussa.

Itse ostaisin siis hyvältä merkiltä sähköpyörän jonka arvo pysyy edes jotenkin hyvänä ja pyörässä olisi laadukkaat kestävät osat ja moottorit niin se hankintahinta onkin sitten reippaasti parempi tulevaisuuden kannalta kuin joku tonnin halppis.

Kannattaa käydä testaamassa niitä pyöriä ennen hankintaa niin sen halvan ja kalliin eron kyllä pitäisi näkyä ja tuntua. Etenkin jos talvella meinaat sillä ajaa.

Tämä siis oma mielipide.

Ja itse saan ainakin ladata kaikki sähkövempeleeni työpaikalla. Niin sähköpotkulaudan kuin nyt tuon super73. Eli minun kulut nolla ellen sitten korjaile etc. Ja nyt lomilta kun pääsen pitää kysellä korvaavatko hankintahintaan jotain niin kuin lupasivat.
 
Tuli hankittua alkukesästä Saksasta bike-discountilta sähkömaasturi ja huomasin jo jonkunaikaa sitten, että takarengas/vanne vippaa jonkunverran.
Pinnat tuntuu olevan kireällä, eikä renkaassa näy mitään ulkoista vauriota.
Mikä tuon voi aiheuttaa? Kiero vanne? Takuujutut?
 
Firmaan tulossa pyöräetu. Fillarin saa tilata EU-alueelta. Nyt kipuilen lähdenkö tähän mukaan.
-Sähköpyörä tulee VAIN työmatkakäyttöön 8km/siivu.
-Kaikilla laskukaavoilla sähköpyörän tulee olla euromääräisesti halvempaa, kuin autolla ajelu työmatkoissa.
-Ajelua olisi tarkoitus harrastaa myös talvella. (Asfaltti)teiden pitäisi pääsääntöisesti olla lanattuna aina.

Vääntäkää nopea rautalankavastaus: Miksi en ota GZR Pedelec 1000€, vaan pakko ostaa JokuMuu 3000€, jos tavoite on päästä pisteestä A pisteeseen B jatkuvasti 25kmh taulussa.
Riippuu matkasta ja muista olosuhteista. Ainakin tuo on etupainoinen, joten liukkaalla on helpommin nurin kuin "tavallisella" pyörällä, jossa on siis eturengas kauempana. Muuten tuo gzr on todella mukava ja edullista ajoa tarjoava ajopeli, vaikkakin todella raskastekoinen ja painava kantaa esim rappusissa
 
Tuli hankittua alkukesästä Saksasta bike-discountilta sähkömaasturi ja huomasin jo jonkunaikaa sitten, että takarengas/vanne vippaa jonkunverran.
Pinnat tuntuu olevan kireällä, eikä renkaassa näy mitään ulkoista vauriota.
Mikä tuon voi aiheuttaa? Kiero vanne? Takuujutut?
Paljonko siinä on heittoa, toki vanteet ja pinnat hakee paikkansa joten siksi se ensihuolto parin sadan kilometrin jälkeen on hyvä tehdä.

Netti on täynnä videoita miten vanne suoristetaan
 

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut sähköfatpyörästä ja nyt näyttäisi olevan ihan hyvään tarjoukseen inseran pyörä. Lisäksi koroton luotto houkuttaa vielä lisänä. Tää tulisi kevyeen polkuajoon ja talvella työmatka-ajoon. Onko minkäänlaisia kokemuksia tuosta? Varmasti tuplaamalla rahan saisi paremman, mutta en halua tuplata tuota summaa.
 
Paljonko siinä on heittoa, toki vanteet ja pinnat hakee paikkansa joten siksi se ensihuolto parin sadan kilometrin jälkeen on hyvä tehdä.

Netti on täynnä videoita miten vanne suoristetaan

En ole mittaamalla katsonut, mutta senverran että sen ajaessa selkeästi huomaa kun takarengasta katselee.
Täytyy tutkailla videoita ja äkkiähän tuon johonkin korjaamollekin näytille vie.
 
En ole mittaamalla katsonut, mutta senverran että sen ajaessa selkeästi huomaa kun takarengasta katselee.
Täytyy tutkailla videoita ja äkkiähän tuon johonkin korjaamollekin näytille vie.
Vanteen oikaisu on osaavalta huoltajalta noin 5 minuutin homma ja tämmönen itseoppinut taviskin tekee sen vartissa.

Pinnat tosiaan hakee alussa paikkansa ja voivat vääntää vanteen kieroon. Oikaisu ei kuitenkaan vaadi kuin muutaman pinnan kiristämisen/löysäämisen.
 
En ole mittaamalla katsonut, mutta senverran että sen ajaessa selkeästi huomaa kun takarengasta katselee.
Täytyy tutkailla videoita ja äkkiähän tuon johonkin korjaamollekin näytille vie.
Tarkista aivan ensimmäiseksi, että rengas on noussut kunnolla vanteelle. Eli, että renkaan reunaviivaa on näkyvissä täsmälleen saman verran joka kohdasta. Ei ole tavatonta, että rengas ei ole noussut jostain kohtaa kunnolla vanteelle, jolloin aiheuttaa pompotusta jne.
 
Tarkista aivan ensimmäiseksi, että rengas on noussut kunnolla vanteelle. Eli, että renkaan reunaviivaa on näkyvissä täsmälleen saman verran joka kohdasta. Ei ole tavatonta, että rengas ei ole noussut jostain kohtaa kunnolla vanteelle, jolloin aiheuttaa pompotusta jne.

Mulla aikoinaan maasturissa oli tuo vika heti kun liikkeestä hain. Ilmaa vähän pois, vähän murjomista ja nousi paikalleen.
 
Tullut pakkomielle saada sähköpyörä. Ei auta mikään. Käyttö suurimmaksi osaksi tiellä tai ok kuntoisilla poluilla ajelua. Hintarajaksi olen asettanut ihan maksimissaan 4k ja nyt silmään osui focus jarifa2 6.9. Täällä kun löytyy näistä varmasti minua enemmän ymmärtäviä niin olisin kiitollinen mielipiteistä tästä pyörästä, onko hintansa arvoinen?
 
Eiköhän tuo tarjoushinnalla ole ainakin tieajoon ihan soiva peli. Äkkiä kaupoille niin ehdit vielä ajamaan kesäkumeilla :cool:
 
Sähköfillaria valitsemassa työsuhdepyöräksi. Ajo lyhyttä 5-10km hyviä sora/asfalttiteitä. Oisko 2-3k välissä järkeviä vaihtoehtoja esim. Winora | Yucatan 8 | Trekking E-Bike 2200e, KONA BIKES | ELECTRIC | GRAVEL/COMMUTER | Ecoco 2550e tai https://www.ternbicycles.com/en/bikes/471/quick-haul 2900e? Tai joku täältä alesta? Mikä on semmonen hintataso millä saa keskimoottorisen pyörän hyvillä jarruilla joka ei vituta?

Mikä on asia mikä saa vituttamaan? Tuollaiseen käyttöön käy mikä vain sähköpyörä...
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.
Itse laitan lämpimään varastoon minne se mahtuu juuri ja juuri. Siellä pidin ennen sähköpotkulautaa koska yleiseen pyörävarastoon ei uskalla mitään jättää vaikka pieni taloyhtiö onkin.
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.
Pyöräkellari+prätkän ketjulukko jolla kiinni johonkin kiinteään/toiseen pyörään tms+laadukas U-lukko+näyttö ja akku aina sisälle. Akku maksaa niin paljon että varkaita ei välttämättä kiinnosta niin paljoa jos se ja näyttö puuttuu. Uusi akku esim Boschiin kun on sen 700e+ suomesta ostettuna. On pysynyt nätisti vuosia monta sähköfillaria tallessa myös ei niin hyvässä maineessa olevilla alueilla ja isoin ongelma on ollut liian ahtaisiin väleihin tungettu fillarit jotka vääntävät lokareita tms.
 
Vanteen oikaisu on osaavalta huoltajalta noin 5 minuutin homma ja tämmönen itseoppinut taviskin tekee sen vartissa.

Pinnat tosiaan hakee alussa paikkansa ja voivat vääntää vanteen kieroon. Oikaisu ei kuitenkaan vaadi kuin muutaman pinnan kiristämisen/löysäämisen.
Onnistuu tosiaan itsekin, mutta kyllä se vaatii ensikertalaiselta vähän enemmän aikaa/perehtymistä ja toki myös sopivia apuvälineitä. Helpoimmalla selviää, kun rihtauttaa kiekon liikkeessä, eikä se edes maksa paljoa.

Tässä hyvä tietopaketti, jos haluaa tehdä itse. Alussa on juttua pinnan vaihtamisesta, mutta sekin liittyy kokonaisuuteen.

 
Onnistuu tosiaan itsekin, mutta kyllä se vaatii ensikertalaiselta vähän enemmän aikaa/perehtymistä ja toki myös sopivia apuvälineitä. Helpoimmalla selviää, kun rihtauttaa kiekon liikkeessä, eikä se edes maksa paljoa.

Tässä hyvä tietopaketti, jos haluaa tehdä itse. Alussa on juttua pinnan vaihtamisesta, mutta sekin liittyy kokonaisuuteen.


Kukaan ei ole seppä syntyessä, pahin virhe rihlauksessa on kiire, muuten siinä ei voi vikaan mennä kun menee videon ohjeiden mukaan ja muutaman kerran jälkeen siihen ei tarvitse edes ohjeita enää...

Toki jos vanne pitää rihlata kerran parissa vuodessa niin sama kai se on rihlauttaa missä vain, mutta ainakin itse tottunut rihlaamaan pari kolme kertaa vuodessa jos vähänkään heittoa tullut, tuleepa ainakin tarkistettua, eikä ole kyllä yhtään pinnaa mennyt koskaan poikkikaan...
 
Missäs porukka säilyttelee sähköpyöriään? Itse täytyy pitää pyörää parvekkeella kun pyörävarastoon ei uskaltaisi jättää ilman että köyttää koko pyörän kattoon kädenvahvuisella kettingillä. Mietinpähän vaan että miten pyörä jakselee ulkoruokinnassa tulevan talven? Akku tietenkin sisälle säilöön.

Uuteen taloyhtiöön rakennettiin ns. ostovarastoja ja lunastettiin niitä pari kappaletta. Toinen niistä on pyörä/harrastevarastona, johon keräsin työkalut, sähköpyörät mailat, sukset yms. Vielä on jonkin verran turhaa roinaa muuton jäljiltä mutta kunhan ehtii niin pitää siivota. Kokoa on sen verran että kaksi pyörää sopii suht. hyvin. On vieläpä ensimmäinen varasto ulko-oven jälkeen joten lähteminen ja tuleminen on myös helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Taloyhtiö on pieni ja turvallinen, mutta siitä huolimatta en retki/arkivarusteltua Tunturi E290 -maasturia uskalla jättää katutason pyörävarastoon, jonka pihan puolella sijaitsevan ovilasin läpi näkee varaston sisällönkin. Pyörän vien tämän varaston läpi porraskäytävään ja siitä leveää portaikkoa 21 askelmaa toiseen kerrokseen. Hissiin pyörä pitäisi nostaa osittain pystyasentoon, mutta ei yhden kerroksen portaiden nousu pyörän kanssa ole kummoinen juttu.

Ensin tuumasin vieväni pyörän lasiparvekkeelle jonkinlaiseen pyörä pystyyn -telineeseen, mutta sitten huomasin, että se oikeastaan mahtuu eteisen syvennykseen. Leikkautin pyörän alle kuramaton lattian suojaksi. Pyörän oikealla puolella olevissa kaapeissa on vähemmän tärkeitä tavaroita, joille kuitenkin pääsee pyörää vähän siirtämällä. Ulko-ovi on kuvan oikealla puolella, ja kuva on otettu kylppäristä, jonne kuskin ja pyörän voi peruttaa pestäväksi, jos ovat kovin kuraantuneet.

Tässä pesujutussa oli tärkeä päätös siirtyä öljyistä ketjuvahoihin, jolloin pyörän pesusta ei jää lattiakaakeleihin mitään mustia jälkiä. Hiekat ja muut vastaavat on helppo välillä putsata lattiakaivosta pois. Tällä järjestelyllä pyörän turvallinen säilytys ja puhtaanapito on kohdallani toiminut oikein hyvin, kun sen oikean ratkaisun lopulta keksi.

Pyöränsäilytys.jpg
 
Taloyhtiö on pieni ja turvallinen, mutta siitä huolimatta en retki/arkivarusteltua Tunturi E290 -maasturia uskalla jättää katutason pyörävarastoon, jonka pihan puolella sijaitsevan ovilasin läpi näkee varaston sisällönkin. Pyörän vien tämän varaston läpi porraskäytävään ja siitä leveää portaikkoa 21 askelmaa toiseen kerrokseen. Hissiin pyörä pitäisi nostaa osittain pystyasentoon, mutta ei yhden kerroksen portaiden nousu pyörän kanssa ole kummoinen juttu.

Ensin tuumasin vieväni pyörän lasiparvekkeelle jonkinlaiseen pyörä pystyyn -telineeseen, mutta sitten huomasin, että se oikeastaan mahtuu eteisen syvennykseen. Leikkautin pyörän alle kuramaton lattian suojaksi. Pyörän oikealla puolella olevissa kaapeissa on vähemmän tärkeitä tavaroita, joille kuitenkin pääsee pyörää vähän siirtämällä. Ulko-ovi on kuvan oikealla puolella, ja kuva on otettu kylppäristä, jonne kuskin ja pyörän voi peruttaa pestäväksi, jos ovat kovin kuraantuneet.

Tässä pesujutussa oli tärkeä päätös siirtyä öljyistä ketjuvahoihin, jolloin pyörän pesusta ei jää lattiakaakeleihin mitään mustia jälkiä. Hiekat ja muut vastaavat on helppo välillä putsata lattiakaivosta pois. Tällä järjestelyllä pyörän turvallinen säilytys ja puhtaanapito on kohdallani toiminut oikein hyvin, kun sen oikean ratkaisun lopulta keksi.

Pyöränsäilytys.jpg
Protip: Osta kannettava akullinen painepesuri ja pese pyörä pihalla. Esim. Kärcherillä on tuommoisia.
 
Huonosti löytyi kokemuksia ja arvosteluita GHOST-merkin pyöristä. Onko kellään kokemuksia minkälaisia nämä ovat ja onko tiedossa jotain huomion arvoista? Esimerkiksi tämä täpäri: E-ASX 160 Essential
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 116
Viestejä
4 522 588
Jäsenet
74 533
Uusin jäsen
x4ngel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom