Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Oho! Onhan siitä ollut juttua aiemminkin, että nuo taittuvat lukot eivät ole parhaimmillaankaan vahvimmasta päästä, mutta aiemmissa testeissä on kuitenkin käytetty sen verran järeitä työkaluja, että todennäköisyys sellaisten käyttämiseen julkisilla paikoilla on ollut aika pieni. Lisäksi esim. voimapihdit on pitänyt asetella melko tarkasti sopivaan kohtaan lukkoa ja mahdollisesti vieläpä niin että on voinut käyttää maata apuna väännettäessä. Tuo videolla näkyvä menetelmä muuttaa tilannetta. Voihan perse. :D
 
Jaahas, kärkkäisen potkulauta saapui. Ulkoisesti vertasin tuota tähän neo:n testivideoon:
ja sama laitehan tuo on joka nippeliä myöden (jopa varoitustarra on sama) .
Ominaisuuksiltaan tämä on sitten karsitumpi versio, eli ei bluetoothia ja pienempi 5,2Ah akku.
Laite on vielä latauksessa joten ajokokemukset myöhemmin. Kokeilin pikaisesti pyörä ilmassa nopeusalueet, ne olivat 10km/h, 20km/h ja yllättäen 30km/h.
 
Uskaltaako tuolta pswpower.com oikeesti tilata? 13790321373@163.com on paypal osoite ja E-mail:2831684296@qq.com. Sivut ihmehimmelit ja rekisteröityminen ei onnistu. Oliko niin että joku tuolta on ihan menestyksekkäästi tilannut ja maksanut paypalilla?
Tilasin 2017 marraskuussa tuolta akun ja moottorin, paypal oli maksunvälittäjänä. Toimitus onnistui kolmannella kerralla, kun akku jätettiin pois tilauksesta. Paketti tuli 2 ekaa kertaa Hampuriin asti, josta kääntyi takas etelä saksaan, jossa on tuon myyjän varasto. Itselle jäi se käsitys, että akkua yritettiin lentorahtina Suomeen ja siksi paketti käännytettiin takaisin. Kolmannella kerralla tuli pelkkä moottori ongelmitta postiin ja akusta maksetun rahan sain takaisin. Akun tilasin aliexpress/unitpackpower eli tuolta Store josta se tuli ihan ekalla kerralla perille.
 
Oho! Onhan siitä ollut juttua aiemminkin, että nuo taittuvat lukot eivät ole parhaimmillaankaan vahvimmasta päästä, mutta aiemmissa testeissä on kuitenkin käytetty sen verran järeitä työkaluja, että todennäköisyys sellaisten käyttämiseen julkisilla paikoilla on ollut aika pieni. Lisäksi esim. voimapihdit on pitänyt asetella melko tarkasti sopivaan kohtaan lukkoa ja mahdollisesti vieläpä niin että on voinut käyttää maata apuna väännettäessä. Tuo videolla näkyvä menetelmä muuttaa tilannetta. Voihan perse. :D
Niitti on liian heikkoa materiaalia, tai sanotaan että halkaisija on liian pieni, muutama milli lisää halkaisijaa niin voi heittää hyvästit tuolle, mutta onhan toi karu että alle 2min ja lukko auki ja ilman kauheaa meteliä.
 
IMG_20180410_203818.jpg

Nyt on kaasukahva heitetty mäkeen ja peukalokaasu asennettu tilalle.
Pikaisella arviolla parempi tosiaan näin. Katsotaan, että sietääkö tuo aikanaan murtunut peukkuni pidempiaikaista käyttöä.
Peukalokaasun liikerata saisi olla makuuni kyllä hieman lyhyempi. Pitää myös paremmalla ajalla testata, että tuliko jarrukahvat ja kaasu nyt järkeviin kulmiin, kun aika kiireellä tuli tänään palikat laitettua paikalleen.
 
Tarkkaa kulmien säätöä ja jos käytät hanskoja niin katso ettei hanska pakota peukaloa liikaa. Itsellä prätkähanskat aina aiheuttivat kipua mönkkäri kanssa koska eivät sallineet taipumista oikeaan asentoon.
 
Tyhmä kysymys, mutta en löytänyt selkeää vastausta googlella; Olenko ymmärtänyt oikein, että sähköpyörät eivät itse lataa akkua ajossa vaan lataus tapahtuu ainoastaan seinästä ?

Työmatka on noin 15km melko mukavaa reittiä ja sähköpyörällä voisi alkaa "polkemaan" työmatkat. Hintaa noissa on vielä melkoisesti, paitsi Bilteman pyörillä. Tässäkin topicissa näytti olevan niistä ihan hyviä kokemuksia, mutta Googlella löytyi myös huonompia (jatkuvaa takuu-rumbaa).


Sähköpolkupyörä Cruiser 26" 7-vaihteinen
olisi mielenkiintoinen ja hyvän näköinen retroilijan mielestä. Kokemuksia tuosta ei löytynyt, mutta lienevät kaikki suunnilleen samalla tekniikalla. Jostain syystä tosin tuo on 24V/200W kun muut olivat 36V/250W.
 
Älä osta Biltemaa. Pistä euro kaksi enemmän ja hae vaikka Verkkokaupasta. Jos ei muuta niin takuu todennäköisesti parempi jos/kun jotain menee rikki, voit kokeilla ja palauttaa, osavalinnoissa pieniä mutta merkittäviä eroja kuten merkkirenkaat vs no name kura ja yhtenä isona kalibroinneissa eroja koska esim Bilteman fillari oli pirun nykivä on off tyyppinen kun kaverin äskettäin hankkima Verkkokaupan tuotos on nykivä kävelyvauhdissa mutta paljon miellyttävämmin kalibroitu muuten jne jne.
 
Älä osta Biltemaa. Pistä euro kaksi enemmän ja hae vaikka Verkkokaupasta. Jos ei muuta niin takuu todennäköisesti parempi jos/kun jotain menee rikki, voit kokeilla ja palauttaa, osavalinnoissa pieniä mutta merkittäviä eroja kuten merkkirenkaat vs no name kura ja yhtenä isona kalibroinneissa eroja koska esim Bilteman fillari oli pirun nykivä on off tyyppinen kun kaverin äskettäin hankkima Verkkokaupan tuotos on nykivä kävelyvauhdissa mutta paljon miellyttävämmin kalibroitu muuten jne jne.

Näin vähän pelkäsinkin. En ole noista sähköttömistäkään Biltemoista paljoa hyvää kuullut, mutta kun kokemukset ovat olleet aina "tutun tuttuja"

Ehkä se täytyy vaan vaan odottaa hintojen laskua. Nykyisen Jopon sähköistys ei oikein houkutellut kun katselin hintoja ja työtä.
 
Näin vähän pelkäsinkin. En ole noista sähköttömistäkään Biltemoista paljoa hyvää kuullut, mutta kun kokemukset ovat olleet aina "tutun tuttuja"

Ehkä se täytyy vaan vaan odottaa hintojen laskua. Nykyisen Jopon sähköistys ei oikein houkutellut kun katselin hintoja ja työtä.
Mikä on budjetti? Verkkokaupassahan esim on fillareita jo alle 500e luokassa. Tuohon hintaan et saa hyvää peruspyörää edes kaupasta (alumiinirunko, kunnon jarrut jne.) kun taas esim paino ja heikommat vaihteiston osat eivät ole mielestäni niin kriittisiä sähköpyörässä joten sähköpyörä voi olla käyttökelpoisempi kuin saman hintainen perusfillari.
 
Näin vähän pelkäsinkin. En ole noista sähköttömistäkään Biltemoista paljoa hyvää kuullut, mutta kun kokemukset ovat olleet aina "tutun tuttuja"

Ehkä se täytyy vaan vaan odottaa hintojen laskua. Nykyisen Jopon sähköistys ei oikein houkutellut kun katselin hintoja ja työtä.
Biltema myy pääasiassa autoilijan osia joten Bilteman myymät polkupyörät on myös hyviä autoilijan käytössä (ts varastossa pölytymässä odottamassa sitä muka kaunista kesäpäivää milloin mennään töihin muka pyörällä sen auton sijasta).

Eli Bilteman pyörät toimii varsinhyvin kuivassa ja lämpimässä varastossa varastoituna :D

Hox! saanoin kuivassa ja lämpimässä koska muuten ne ruostuu yms.
 
Ei se Biltema niistä pyöristä huonoja tee ja vastaavasti verkkokauppa.com ei todellakaan ole mikään tae laadulle. Ihan samaa kiinakuraa niissä molemmissa myydään ja toisaalta seassa voi olla jotain ihan fiksujakin laitteita, ainakin hintaisekseen siis. Tärkeintä on perehtyä aiheeseen sen verran että ymmärtää pyörän peruskomponentit ja osaa vertailla niitä ja sitten pitää tietenkin osata välttävästi perehtyä myös niihin sähköavustuksen komponentteihin. Aika monessa Bilteman sähköfillarissa on Bafangin moottori, joita DIY-porukka ostaa rakennussarjoina ja ovat ihan tyytyväisiä. Myös muut komponentit ovat nykyään Bilteman fillareissa ihan standardikamaa, joskaan eivät mitään erityisen laadukkaita sarjoja.

Takuustakaan ei kannata suuremmin mutuilla, sillä se toimii omien kokemusten mukaan Biltemassa ihan siinä missä verkkokaupassakin.

Nyrkkisääntöä voi sanoa että hyvää sähköfillaria ei saa edelleenkään alle 1500 eurolla ja silloinkin kyse on vielä jonkinlaisesta kompromissista. Sähköosien puolesta parasta tekniikkaa ovat Bosch ja Yamaha, sekä varauksella myös Shimano.

Mikä on budjetti? Verkkokaupassahan esim on fillareita jo alle 500e luokassa. Tuohon hintaan et saa hyvää peruspyörää edes kaupasta (alumiinirunko, kunnon jarrut jne.) kun taas esim paino ja heikommat vaihteiston osat eivät ole mielestäni niin kriittisiä sähköpyörässä joten sähköpyörä voi olla käyttökelpoisempi kuin saman hintainen perusfillari.
IMO, jos ei ole laittaa rahaa enempää, niin paljon vähemmän ahdistusta aiheutuu kun ostaa tuolla budjetilla kohtuullisen fillarin ilman sähköjä.

Pelkästään laadukas akku voi maksaa 400€ ja risat, joten jos koko fillarin sähköineen saa lähes samalla hinnalla, niin siitä voi jo vähän päätellä kuinka toimivasta setistä on kyse. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei se Biltema niistä pyöristä huonoja tee ja vastaavasti verkkokauppa.com ei todellakaan ole mikään tae laadulle. Ihan samaa kiinakuraa niissä molemmissa myydään ja toisaalta seassa voi olla jotain ihan fiksujakin laitteita, ainakin hintaisekseen siis. Tärkeintä on perehtyä aiheeseen sen verran että ymmärtää pyörän peruskomponentit ja osaa vertailla niitä ja sitten pitää tietenkin osata välttävästi perehtyä myös niihin sähköavustuksen komponentteihin. Aika monessa Bilteman sähköfillarissa on Bafangin moottori, joita DIY-porukka ostaa rakennussarjoina ja ovat ihan tyytyväisiä.

Nyrkkisääntöä voi sanoa että hyvää sähköfillaria ei saa edelleenkään alle 1500 eurolla ja silloinkin kyse on vielä jonkinlaisesta kompromissista. Sähköosien puolesta parasta tekniikkaa ovat Bosch ja Yamaha, sekä varauksella myös Shimano.
Ei mutta pointtina onkin jos haluaa halvalla selvitä ja ostaa sen 600e sähköpyörän niin jotain siitä hajoaa erittäin suurella todennäköisyydellä niin parempi sen on olla ostettu liikkeestä jossa edes yleisesti takuu on normisti toiminut ja varaosia saa. Lisänä juuri nuo pienet mutta olennaiset asiat kuten kalibrointien erot, renkaat jotka ovat kumia vs renkaat jotka ovat mitä lie kumia etäisesti muistuttavaa muovia jne jne. Olen kanssasi samaa mieltä, noin halvalla ei hyvää saa, MUTTA jos se halvempi saa ihmisen liikkeelle niin mikä jottei. Tutun muijalle tosiaan moinen Verkkiksen taittuva ostettu ja pyyhältänyt sillä työmatkat ihan tyytyväisenä. En suositellut noin halvan ostoa tai ylipäätään kyseistä mallia mutta sain sentään pään käännettyä pois Biltemasta.

EDIT: Ja juu, olen samaa mieltä uuden normipyörän hankinnassa, alle tonnilla saa paremma normipyörän. Mutta joskus se kynnys ryhtyä esim työmatkapyöräilyyn on siitä sähköavusta kiinni. Esim itse pystyn ajamaan töihin sähköfillarilla mäkisessä maastossa nopeammin tai samaan aikaan kuin normi laatufillarilla mutta erona se että toisella keskipulssi 178bpm vs toisella hädintuskin hienpoikasta päällä koska mäet mennään sähköllä. Erona mm siis ettei töihin mennessä tarvitse käydä suihkussa koska ei ole hiki.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se Biltema niistä pyöristä huonoja tee ja vastaavasti verkkokauppa.com ei todellakaan ole mikään tae laadulle. Ihan samaa ...
Juu rehellisestipuhuen kaikki edulliset sähköpyörät on suunniteltu sillä olettamalla että ne ostetaan hetkenmielijohteessta eikä ne mene päivittäiseen käyttöön säällä kuin säällä vaan niitä käytetään muutamankerran kesässä kauniina kesäpäivänä.

Ts jos on tarkoitus ostaa sähköpyörä ihan oikeasti päivittäiseenkäytöön säällä kuin säällä niin silloin ei voi ostaa sitä halpaa.

Niin ja jos on tarkoitus käyttää sitä sähköpyörää myös talvikelillä älä osta sellaista jossa on se vetävämootori eturenkaassa varsinkaan jos olet itse suht pitkä (sillä vetävällä etupyörällä ei ole tarpeeksi painoa niin että se sutaisee aina sillontällöin ja tekee talvipyöräilystä "mielenkiintoista").
 
Niin ja jos on tarkoitus käyttää sitä sähköpyörää myös talvikelillä älä osta sellaista jossa on se vetävämootori eturenkaassa varsinkaan jos olet itse suht pitkä (sillä vetävällä etupyörällä ei ole tarpeeksi painoa niin että se sutaisee aina sillontällöin ja tekee talvipyöräilystä "mielenkiintoista").
No jaa, minulla on ollut vuosien varrella molempia, eikä sillä kyllä tuossa suhteessa ole mitään merkittävää eroa kumpi pää on vetävä. 250W moottorilla se rengas ei sudi kuin kirkkaalla jäällä, jos sittenkään, eli sitä ei kyllä tarvitse erityisesti huomioida. Ja se moottori keskiössä painaa kyllä sen verran, että renkaalla on aina ihan riittämiin painoa, liikaakin.

Näin motoristina olen kuitenkin sitä mieltä, että veto kuuluu aina takapyörälle, varsinkin jos puhutaan muustakin käytöstä kuin cityfillareista.
 
No kyllä se 250W mootori ainakin minulla onnistui useasti sutaisemaan aivan väärässä tilanteessa ts risteyksessä jossa täytyy seurata muutaliikennettä ja mahdolisesti kääntyä kun just tollaisessa tilanteessa ei voi nojata eteen sen ohjaustangon yläpuolelle vaan tarvii istua pystymmässä että pystyy vapaasti tarkkailemana liikennett yms.

Samoin silloin kun pyörätiellä on polanteen tai jäänpäällä irtolunta enempi kuin pikkuisen sen etupyörän sutaisut on herkässä jos ei vartavasten nojaa eteen mutta kun se eteennojaaminen on siinätilanteessa typerätempu kun sattuu vähän tiukempi irtolumieteen niin matkustus jatkuu sen ohjaustangonyli.

Noissa kumassakin tilantessa on oleellista se että se polkemisvoima vaihtelee paljon ja pyörännopeus vaihtelee eli sen sähköpyörän tarvii jatkuvasti vaihdella sitä avustustehoa ts sutaisuriski kasvaa myös siksi.

Avustustehon pudotus minimitasolle lopetti sutaisut mutta ei siitä ollut juurikaan järkeä käyttää kun se ei oikeastaan avustanut yhtään ts samaan pääsi kun jätti akun kotiin koska se vähensi sen akunpainonverran polkemisvastusta.


Asiaa ei tietenkään auttanut se että kun kyseessä oli ihan sähköpyöränä ostettu pyörä niin siinä oli myös ne omat kumit sellaiset että niillä oli pyritty minimoimaan vierintävastus ja tärinä ts keskellä kumia suhtleveä pituussuntainen harjanne joka ei ole omiaan parantamaan talvipitoa.
 
No kyllä se 250W mootori ainakin minulla onnistui useasti sutaisemaan aivan väärässä tilanteessa ts risteyksessä jossa täytyy seurata muutaliikennettä ja mahdolisesti kääntyä kun just tollaisessa tilanteessa ei voi nojata eteen sen ohjaustangon yläpuolelle vaan tarvii istua pystymmässä että pystyy vapaasti tarkkailemana liikennett yms.

Samoin silloin kun pyörätiellä on polanteen tai jäänpäällä irtolunta enempi kuin pikkuisen sen etupyörän sutaisut on herkässä jos ei vartavasten nojaa eteen mutta kun se eteennojaaminen on siinätilanteessa typerätempu kun sattuu vähän tiukempi irtolumieteen niin matkustus jatkuu sen ohjaustangonyli.

Noissa kumassakin tilantessa on oleellista se että se polkemisvoima vaihtelee paljon ja pyörännopeus vaihtelee eli sen sähköpyörän tarvii jatkuvasti vaihdella sitä avustustehoa ts sutaisuriski kasvaa myös siksi.

Avustustehon pudotus minimitasolle lopetti sutaisut mutta ei siitä ollut juurikaan järkeä käyttää kun se ei oikeastaan avustanut yhtään ts samaan pääsi kun jätti akun kotiin koska se vähensi sen akunpainonverran polkemisvastusta.


Asiaa ei tietenkään auttanut se että kun kyseessä oli ihan sähköpyöränä ostettu pyörä niin siinä oli myös ne omat kumit sellaiset että niillä oli pyritty minimoimaan vierintävastus ja tärinä ts keskellä kumia suhtleveä pituussuntainen harjanne joka ei ole omiaan parantamaan talvipitoa.
Siinähän ne olennaisimmat ongelmat olivatkin, eli

- Ei poljinvoiman tunnistusta --> moottori pukkaa kaiken voiman saman tien kun polkimia liikutetaan
- Kesärenkaat talvella
- Lisäksi tämä "ei voi nojata ohjaustangon yläpuolelle" kertoo jostakin mummofillarimaisesta geometriasta
 
Pistetääs tännekin päivitystä kärkkäisen E-scooter plus (sxt neo pienemmällä akulla) potkulaudasta.
Tosiaan en ole vielä päässyt laudalla paljoakaan ajelemaan, mutta viikonloppuna heitin tuollaisen 6km lenkin ja tyytyväinen olen.
Laudassa on yllättävän paljon potkua ja tuo 30km/h suurimmalla "vaihteella" onnistuu ainakin omalla painolla (68kg) melko helposti.
tuo 20km/h asetus taitaa olla järkevin, suurimmalla vaihteella ja pienemmillä nopeuksilla vääntö/kiihtyvyys on melko huono.

Lauta on melko tukevaa tekoa ja tosiaan sama laitos kuin SXT Neo rungoltaan, mutta tästä puuttuu tuo bluetooth ja on pykälän pienempi lg:n akku,
samalta tehtaalta luultavasti tulevat (rengasmerkkiä myöten sama laitos).

Painojakauma ei ole paras mahdollinen koska akusto on tuossa pystyputkessa, mutta ei ainakaan minua haitannut.
Sähköinen jarru on todella tehokas, ehkä liiankin koska täysjarrutuksessa on äkkiä takapyörä ilmassa ellei ole laudalla takapainoitteisesti.
Tuo 6km lenkki tuli ajeltua asfaltilla jossa oli talven jäljiltä terävää hiekoistus sepeliä eikä se menoa haitannut juurikaan..
Kantamasta en tosiaan osaa vielä sanoa mitään, mutta 6km jälkeen jäljellä oli vielä kolme-neljä palkkia viidestä ja ajoin myös osan matkaa täysillä joka ilmeisesti syö akkua melko paljon.
Eli suosittelen tuolla 249€ hinnalla, periaatteessa saat sxt neon puoleen hintaan, kylläkin pykälää pienemmällä akulla.
 
Mikä on budjetti? Verkkokaupassahan esim on fillareita jo alle 500e luokassa. Tuohon hintaan et saa hyvää peruspyörää edes kaupasta (alumiinirunko, kunnon jarrut jne.) kun taas esim paino ja heikommat vaihteiston osat eivät ole mielestäni niin kriittisiä sähköpyörässä joten sähköpyörä voi olla käyttökelpoisempi kuin saman hintainen perusfillari.


Ei oikeastaan ole budjettia. Oli vain ajatuksen asteella jos halvalla pääsisi, mutta ehkä sitten tyydyn pyöräilemään pari kertaa vuodessa töihin normipyörällä. Hyötyliikuntaa tulee harrastettua muutenkin niin samallahan tuo olisi mennyt hyötyliikuntana.

Googlettelin noita sähköpyöriä ennenkuin edes huomasin tuon Bilteman. Kovin positiivista juttua ei ollut myöskään Verkkokauppa.com:in GZR-pyöristä. Ilmeisesti noissa se 2000-2500€ on se raja jonka jälkeen saa jo hyviä. Itse kyllä tuossa hintaluokassa valitsen jo muut liikkumismuodot kun varsinaista poltetta pelkkään pyöräilyyn ei ole.
 
Ei oikeastaan ole budjettia. Oli vain ajatuksen asteella jos halvalla pääsisi, mutta ehkä sitten tyydyn pyöräilemään pari kertaa vuodessa töihin normipyörällä. Hyötyliikuntaa tulee harrastettua muutenkin niin samallahan tuo olisi mennyt hyötyliikuntana.

Googlettelin noita sähköpyöriä ennenkuin edes huomasin tuon Bilteman. Kovin positiivista juttua ei ollut myöskään Verkkokauppa.com:in GZR-pyöristä. Ilmeisesti noissa se 2000-2500€ on se raja jonka jälkeen saa jo hyviä. Itse kyllä tuossa hintaluokassa valitsen jo muut liikkumismuodot kun varsinaista poltetta pelkkään pyöräilyyn ei ole.
Juurikin 2000-2500e+ tarjouksista riippuen tuntui olevan omaa hankkiessa se kipuraja. Sillä saa tarpeeksi hyvät osasarjat, kunnon jarrut, 29" vanteet, keskimoottorin jne. 2000e jos olet valmis tinkimään yhdestä tai kahdesta asiasta mallista riippuen, 2500e jos haluat tasapainoisen kokonaisuuden kaikilta osa-alueilta.

Ja juu en missään nimessä väitä että tuo Verkkiksen malli olisi paras tai edes hyvä, mutta väitän että takuukeikat hoituvat nätimmin Verkkokaupan kuin Bilteman kanssa KUN jotain menee pieleen.
 
Ja juu en missään nimessä väitä että tuo Verkkiksen malli olisi paras tai edes hyvä, mutta väitän että takuukeikat hoituvat nätimmin Verkkokaupan kuin Bilteman kanssa KUN jotain menee pieleen.
Joskus voi olla näinkin.

Omalla kohdalla olen muutamia takuukeikkoja asioinut Bilteman kanssa ja täysin ongelmitta ovat hoituneet, joten siksi ajattelin mainita. Viimeksi meni akun lukkopesä rikki vajaat 2v vanhasta Bilteman Yosemitesta ja niin vain hommasivat parissa päivässä siihen uuden lukkopesän täysin mukisematta.
 
Joskus voi olla näinkin.

Omalla kohdalla olen muutamia takuukeikkoja asioinut Bilteman kanssa ja täysin ongelmitta ovat hoituneet, joten siksi ajattelin mainita. Viimeksi meni akun lukkopesä rikki vajaat 2v vanhasta Bilteman Yosemitesta ja niin vain hommasivat parissa päivässä siihen uuden lukkopesän täysin mukisematta.
Lähinnä isoin ongelma on nuo Biltema only viritykset ja sähköt jne. Verkkokaupassa tuntui enemmän olevan kiinalaista standardisettiä kun Biltemassa ainakin OLI kun viimeksi kävin varsin epämääräisiä omia virityksiä joihin tuskin tulee samaan varaosia enää seuraavana vuonna.
 
Lähinnä isoin ongelma on nuo Biltema only viritykset ja sähköt jne. Verkkokaupassa tuntui enemmän olevan kiinalaista standardisettiä kun Biltemassa ainakin OLI kun viimeksi kävin varsin epämääräisiä omia virityksiä joihin tuskin tulee samaan varaosia enää seuraavana vuonna.

Emännälle hommasin viime kesänä tämän Bilteman fillarin kilometrejä reilu 1000 takana ja hyvin on pelannut.
Ihan bafangin sähköiset osat tuosta löytyy eli helposti pitäs osiakin löytyä tarvittaessa.
Sähköpolkupyörä 28", 3-vaihteinen - Polkupyörä - Biltema
 
Kärkkäinen: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/e-scooter-plus-musta-potkulauta--skootteri-

Kävin poistamassa tuon ja pikaisen latauksen ja koeajon perusteella tuo ei kulje kuin 20km/h. Konstruktioltaan vaikuttaa tukevalta ja laadukkaalta.

Latausliitin kipinöi RAJUSTI kun sitä laittoi paikalleen. Tämä ei erityisesti herätä luottamusta ja en uskalla laitetta sisätiloissa ladata.

Ylämäkeen laite tuntui hyytyvän rajusti, mutta voihan omalla elopainollani olla tekemistä asian kanssa. Yllätyksekseni pakkauksessa lukee max. 100kg kun kärkkäisen sivuilla max. 120kg. Akku tyhjentyi hetkessä, mutta en sitä malttanutkaan ladata kuin tunnin verran.

Todennäköisesti palautan laitteen, mutta annan sille vielä huomenna mahdollisuuden täyden akun kera.
Morjes, itse latasin akkua ekan kerran vajaa neljä tuntia ennen kuin täyden latauksen valo paloi.
Netissä luki jossakin ohjeessa että aina latauspiuha ensiksi potkulautaan ja sitten vasta töpseli seinään. Tuossa laudan mukana tulleessa ohjeessa tuota mainintaa ei tainnut olla.
Oletko nyt varma että sulla on suurin vaihde käytössä? suurin vaihde on kolmonen ja sen saa päälle tuplaklikkailemalla virtapainiketta.
 
Mistä päin on arvon tekkiläiset tilanneet noita pyörän keskiöön asennettavia settejä?
 
Latausliitin kipinöi RAJUSTI kun sitä laittoi paikalleen. Tämä ei erityisesti herätä luottamusta ja en uskalla laitetta sisätiloissa ladata.
Ensin piuha akkuu ja sitten töpseliin, muuten tulee kipinää. Näin tapahtuu kaikilla latureilla jos ei oo niin älykästä järjestelmää että tulisi jännite liittimeen vasta kun liitin on kytketty.
 
Näytöistä yms ohjainlaitteista lähtien?

Moottorissa ei ole päälle päin mitään leimoja mutta avasin sen ja sisältä löytyi kyllä tieto että bafang moottori kyseessä.
Näyttöä tuossa ei ole mutta juurikin samalla led kytkin paneelilla bafangia on näkynyt kaupan vaikka missä ainoo et tuohon on raapustettu Bilteman logo.
Ohjaimen kotelosta muuten löytyy valmiiksi liitäntä valloille jos haluaa kytkeä ne suoraan ajoakusta.
Tätä valoa voin suositella pistin sen emännälle nyt näkee pimeässäkin ajella
Näistä toi 3w 100luxin versio
http://s.aliexpress.com/EzqMNVjQ?
Myös kaasukahvalle siellä oli valmis liitin.
 
Ei minua se kiinnosta. Luuletko, että ajan autolla aina rajoitusten mukaan. :D
Eli, onko tämä rajoitus ohitettavissa jollain tavalla?
No lisänä toki tuo typeryys ajaa noin kovaa noin pienien renkaiden kanssa. Good luck kunnon jarrutuksessa tai pompussa/kuopassa noista vauhdeista.
 
Tiedän useitakin sähköpyöriä, jotka on viritetty kulkemaan kovempaa kuin mopedit. Järkevääkö? Ehkä ei. Mutta eipä autoillakaan ole tarvetta yli 120km/h Suomessa ajaa.
No tuota pyörä on aika iso ero. Ajoasento, rengaskoko, jousitus, jarrut. Itsellä on omassa esim paremmat jarrut kuin mitä omassa vanhassa mopossa ns kisapaloilla.
 
Ei vaan laillisuus.
Ei minua se kiinnosta. Luuletko, että ajan autolla aina rajoitusten mukaan. :D
Eli, onko tämä rajoitus ohitettavissa jollain tavalla?
Muistutan tässä vaiheessa, että laittomuuksien tekemisestä keskustelu on tällä foorumilla kielletty :hammer:

Säännöistä: "Noudatamme Suomen lakeja eli kaikki, mikä on kielletty laissa on myös kielletty tällä keskustelupalstalla."
 
Mitä tulee tuohon jeesusteluun lainsäädännöstä, niin tuollaisen virittäminen tai nopeusrajoittimen poistaminen ei ole mikään rikos mikäli laitetta käyttää suljetulla alueella.

Jatkakaa.
Sitäpä ei vaan voi foorumin ylläpito tietää mihin niitä virittämisohjeita käytetään, joten tällöin asian suhteen pelataan mieluummin varman päälle. Asiasta (Suomen lakien noudattamisesta) on kerrottu varsin selvästi foorumin säännöissä ja loppu on moderaattorien tilannekohtaisen tulkinnan varassa. Ei tästä sen enempää, kunhan halusin muistuttaa asiasta kun pisti silmään.
 
En kyllä mitään kiinapyörää sisätiloissa latailisi :tdown:

Videon pyörässä käsittääkseni kyseessä paskat Li-Poly akut jotka "ovat herkkiä" laukeamaan ja lauetessaan räjähtävät katastrofaalisesti.
Suurinosa sähköpyöristä käyttää Li-Ion akkuja mitkä ovat pitkälti erittäin turvallisia.

Jos Kiinan kittiä meinaa kasata niin Kiinasta lienee järkevää ostaa kaikki muu paitsi akku.
 
Pientä tilannepäivitystä Kärkkäisen sähköpotkulaudasta https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/e-scooter-plus-musta-potkulauta--skootteri-#spst
Muutaman kerran tullut ajeltua 10km lenkkiä ja tuolloin akun varaus tippuu kolmeen palkkiin ja pysähtyessä nousee takaisin neljään.
10km ajon jälkeen akun täyteen lataus on yllättävän lyhyt joten saattaa tällä laudalla päästä tuon 20km matkan, pitää testailla kunhan kelit lämpenevät.
Lauta jaksaa viedä meikäläistä hyvin ylämäkeenkin ilman minkäännäköisiä hyytymisen merkkejä, mineraalimies kirjoitteli että ei jaksa ylämäkeen ja tähän saattaa vaikuttaa ajajan painoero melkolailla.
Taittomekanismi kerää helposti kuraa ja pölyä itseensä joten tein pikaisen patenttiratkaisun muovista. Alla pari kuvaa laudasta, poistin teipit tuosta pystyputkesta.

3MCTY1R.jpg


PdocOf5.jpg
 
Osaako joku sanoa mistä pystyisi tilaamaan tähän melko yleiseen moottoriin uuden kylkipaneelin? Suurin osa kiinalaisista keskiömoottoreista käyttää tätä moottorin runkoa mutta mistä siihen saa varaosia? Nämä alumiiniset moottorin osat ei tule kestämään vaadittua vääntöä vaan lohkeavat kuvan mukaisesti. Kyseessä on 1000W versio. Tuli tuo hitsattua takaisin kasaan mutta seurauksena järkyttävä vippaus, jolloin levyjarrua ei voi käyttää.
Ja moottorissa on takuu voimassa mutta ulkomainen kauppias on kiero lurjus eikä suostu tuota takuun piirissä korjaamaan ja ei koskaan lähettänyt uutta kylkipaneelia vaikka siitä maksoin. Kannattaa olla varovainen näitä muuntosarjoja ulkomailta tilatessa kun nämä kaupat on ystävällisiä ja viestintä pelaa siihen asti kunnes tulee tuotteen kanssa ongelmia. Tässä vaiheessa myyjien kaikki viestintävälineet kokee täyspimennon ja ainoa keino on valittaa maksunvälittäjälle rahojen takaisin saamiseksi.
IMG_20170606_093154.jpg IMG_20170612_201749.jpg
 
Kannattaa olla varovainen näitä muuntosarjoja ulkomailta tilatessa kun nämä kaupat on ystävällisiä ja viestintä pelaa siihen asti kunnes tulee tuotteen kanssa ongelmia.

Juuri tämän takia tilasin Kajaanin pojilta Greencyclestä setin. Maksoi enemmän mutta minulla oli melko paljon huonoa tuuria osien kanssa ja asioiden selvittely sujui nopeasti. Palvelu oli aivan loistavaa!
 
Tuli vielä mieleen tuosta oman moottorin hajoamisesta muistuttaa muita miten vaarallisia noi voivat olla. Itsellä tuo lohkesi irti kertaheitolla tasamaalla nopeuden ollessa n. 10km/h. Mutta mitä olisi tapahtunut jos toi olisi päättänyt lohjeta hieman aikaisemmin kun vauhti pitkässä alamäessä tupannut olemaan 37-48 km/h? seuraukset olisivat olleet ilkeät kun vauhdissa takarengas alkaa rajusti vippaamaan ja tekee täyslukkojarrutuksen. Olin kyllä aikaisemmin kuullut riskit alumiinisten etuhaarukkojen lohkeamisesta ilman momenttitukia mutta tätä tuskin useammin huomioidaan. kylkipaneelin kulumista kun ei juuri ennalta näe päällepäin. Hieman googlettamalla löytyy useampi henkilö jolla tämän sama moottorin levinnyt ajon aikana.
 
Juuri tämän takia tilasin Kajaanin pojilta Greencyclestä setin. Maksoi enemmän mutta minulla oli melko paljon huonoa tuuria osien kanssa ja asioiden selvittely sujui nopeasti. Palvelu oli aivan loistavaa!
Meikä teki potkulautansa kanssa ihan saman. Ja sinänsä hyvä, kun ajotietokoneen/näytön USB-liitin ei toiminutkaan. Aina kun laittoi lampun päälle, niin kaasu kytkeytyi myös päälle :D
 
Lyhyt oli lysti Kärkkäisen e-scooterin kanssa joka tässä ketjussa mainittu. Uutena latasin täyteen ja ajoin sen akun melkein tyhjäksi, ja ei suostu enää lataamaan. Laitteen virta tulee päälle vain laturissa ollessaan, muuten ei mitään elämää. Kärkkäisen kanssa nyt huollossa selvittävät mitä tuolle tekis. Laitteella olisi vielä alle 30 päivää, joten voiskohan tuon vielä palauttaa?
 
Lyhyt oli lysti Kärkkäisen e-scooterin kanssa joka tässä ketjussa mainittu. Uutena latasin täyteen ja ajoin sen akun melkein tyhjäksi, ja ei suostu enää lataamaan. Laitteen virta tulee päälle vain laturissa ollessaan, muuten ei mitään elämää. Kärkkäisen kanssa nyt huollossa selvittävät mitä tuolle tekis. Laitteella olisi vielä alle 30 päivää, joten voiskohan tuon vielä palauttaa?
Ei lähde lataamaan vaikka olisi pidemmän aikaan laturissa kiinni? Eivät anna uutta laitetta suoraan tilalle?
 
Ei lähde lataamaan vaikka yön yli oli laturissa. Juuri tuli viesti asiakaspalvelusta, että vaihdetaan koko roska uuteen.
 
Ei lähde lataamaan vaikka yön yli oli laturissa. Juuri tuli viesti asiakaspalvelusta, että vaihdetaan koko roska uuteen.
Kuulostaa laadukkaalta. :D

Mutta hyvä jos saat uuden tilalle, jos se vaikka toimisi paremmin. [sormet ristissä]
 
Huhhuh, kyllä ne ryssät/korealaiset sitten osaavat modata Xiaomin m365 potkulautaa.
Nyt on tullut yleiseen jakoon custom firmwaret mitkä asentamalla saa lisää potkua lautaan. Joku italialainen/ranskalainen väkertänyt vielä näppärän android-softan millä saa napin painalluksella bluetoothin välityksellä asennettua ne puukotetut firmwaret.



850W firmis käytössä (alkuperäisessä 500W) ja hyvin toimii. E-ABS puute on aika iso isku mutta mäen päällä asuessa on lisäwateille tosiaan käyttöä. Talvisin E-ABS on aika ehdoton ominaisuus, mutta nyt alkaa olemaan jo aika keväiset kelit.
 
Viimeksi muokattu:
Pitänee tässä hankkia uusi moottori ja ohjainsetti. L1e-a luokan ajoneuvossa kun saa olla nimellisteho 1KW niin tarkoittaako tämä sitä, että jos 48V ohjainyksikön rated current eli nimellisvirta(?) on sen 21A niin se täyttää tämän vaatimuksen vaikka maksimivirta olisi esim. 35A eli maksimiteho olisi 1680W. Vieläkö tämmöinen olisi laillinen? Nykyisen ohjainsyksikön rated current 11A ja maksimivirta 21A eli todellinen maksimiteho on ollut sen 1KW. Tupannut tämä hyytymään ylämäessä joten ajattelin että pystynkö lain puitteissa hankkimaan tehokkaamman muuntosarjan? Muutenkin tainnut nämä 250W sarjat osa pystyä esim 700W maksimitehoon ollen kummiskin laillisia.
 
Eiköhän sen 1kW tehorajan määritä moottori ja ohjaimessa saa olla vaikka 100kW.
 
Kärkkäisen sähköpotkulauta ongelmat jatkuivat. Toinen potkulauta joka tuli tilalle, oli samanlaisella vialla varustettu. Laite tuli täysin tyhjällä akulla, latasin neljä tuntia kunnes laturin valo vaihtui vihreäksi. Kun laturin otti irti, ei laite käynnistynyt ollenkaan, vain laturin johdon ollessa paikoillaan. Purin koko kaupan, ja molemmat lähtivät tänään postiin. Ei hermot kestäneet enää kolmatta koettaa.
 
Eiköhän sen 1kW tehorajan määritä moottori ja ohjaimessa saa olla vaikka 100kW.

Eisse nyt ihan noinkaan mene? Mulla 6kW moottori jonka akuilta repimä teho pyörii parhaimmillaan lähellä 12kW.

Esim. Jos mulla olis tämä sama setti (150A säädin ja 100V 20Ah akut), mutta vaan 1kW moottori niin kyllä saisin siitä reilusti enemmän kuin tuon 1kW pihalle. Toki todennäköiesti savujen kera jossain vaiheessa.

En tiedä yhtään miten se oikeasti määritellään ja vielä paremmin miten sen joku koppalakki tuolla kentällä voi testata. Eihän näissä itse tehdyissä ole mitään tietoja eikä ole vaadittukkaan, että pitäisi olla?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 539
Viestejä
4 524 116
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom