Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

e-Scooter Lite sähköpotkulauta

E-Vllessä olis tollanen mutta, näyttää hepposemmalta jo

Jotain videon kaltaist olisi itellä hakusessa

Aivan kaikki myös akku tuon takanavan sisällä se takanapa on pieni ja sinne on ahdettu hirveästi kamaa, missähänmäärin luotettavuutta/tehoa/kestävyyttä on uhrattu että kaikki on saatu mahtumaan tuohon napaan.
 
Liitytäänpä tähän keskusteluun mukaan.

Rakensin viime vuonna itselleni täysin uuden sähköpyörän. Pitkään mietin, että kokoanko sähköpyörän vai ostanko valmiin paketin. Valmiiden sähköpyörien hintoja tutkiessani sekä niiden tehoja/akkuja vertaillessani totesin, että hinnat ovat aivan käsittämättömän kovia, jos yhtään haluaa tehokkaamman/laadukkaamman sähköpyörän. Pyöräksi siis hankin giant talon 2:n ja ostin bafangin bbs02 750w moottorin 48v 14.5ah akulla. Paketin koko hinnaksi tuli n. 1500 euroa pyörän kanssa(?) Pelkällä kaasulla pääsee täydellä teholla ~25-30km ja polkemalla helposti yli 100km, riippuen avustustehosta. Pyörään on tulossa kesäki hieman isompi akku 52v 17.5ah, joten saa nähdä kuinka paljon pidempiä matkoja tällä vielä pääsee.

Täytyy sanoa, että on kyllä hemmetin hauska laite! Miinuksensa voidaan sanoa, että se mitä kaipaa on momenttitunnistin, mikä löytyy kalliimmista kaupan sähköfillareista. Tosin ohjelmoimalla tuon moottorin, olen saanut siitä varsin mukavan itselleni. Eli ei mm. ampase kuin kuuraketti liikenteeseen keulien enää jne. (alkuun oli pieni säikähdys näin pienen moottorin vääntövoima)

DSC_0404.jpg
 
Eihän 750w mikään pikkuinen ole, mulla 250w etunavassa ja 12ah akku ja sillä ajelee täydellä avustuksella +50km ja tasasella menee sen +30km/h (avustus loppuu 35km/h)

ruV4LQwl.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kooltaansa ainakin alkuun ajattelin, että miten tommosesta moottorista voi muka irrota 750w :D Pitkään mietin myös, että ostanko 1000w moottorin vaiko 750w. Järjellä kun aloin ajattelee, niin en ainakaan itse kaipaa sitä, että pyörä kulkee yli 60km/h. Nytkin tuolla 750w moottorilla on huiput n. 55km/h. Tosin nykyisin pyörässä on pienempi eturatas ja huiput jäävät pelkällä kaasulla 40km/h, mikä sekin on aivan riittävä itselleni. Taittuu nykyisin ylämäet kevyemmin pienemmällä eturattaalla.

Kuntoiluunhan tällasta laitetta ei voi "suositella", koska eihän tässä ole mitään järkeä. Ainoastaan hauska liikkumaväline tämä pyöräni. Tuollainen 250w moottorikin on tosin varmasti riittävä ja mukava esim. työmatkoille, jos haluaa samalla vähän kuntoa kohottaa, mutta ei halua pyöräilyn kuitenkaan olevan liian hikistä hommaa.

E: Lisätään vielä liittyen tuohon pyörääni, että tarkoituksena oli rakentaa mahdollisimman huomaamaton sähköpyörä, joka ei juurikaan päitä kääntäisi.
 
Kooltaansa ainakin alkuun ajattelin, että miten tommosesta moottorista voi muka irrota 750w :D Pitkään mietin myös, että ostanko 1000w moottorin vaiko 750w. Järjellä kun aloin ajattelee, niin en ainakaan itse kaipaa sitä, että pyörä kulkee yli 60km/h. Nytkin tuolla 750w moottorilla on huiput n. 55km/h. Tosin nykyisin pyörässä on pienempi eturatas ja huiput jäävät pelkällä kaasulla 40km/h, mikä sekin on aivan riittävä itselleni. Taittuu nykyisin ylämäet kevyemmin pienemmällä eturattaalla.
Tuolla ei paljon passaa ainakaan julkisilla pyöräteillä teillä liikkua. Valvonta on toki edelleen vähäistä, mutta noilla nopeuksilla voi kakka osua tuulettimeen.

Varmasti tuo on kiva kulkine tietyissä tarpeissa, mutta ikävänä sivuilmiönä nämä mopojen nopeuksilla suhaavat monsterit aiheuttavat helposti vaaratilanteita kelveillä liikkuessaan ja lokaavat sitä kautta tavallisten pykälät täyttävien sähköfillaristien mainetta.

Kuntoiluunhan tällasta laitetta ei voi "suositella", koska eihän tässä ole mitään järkeä. Ainoastaan hauska liikkumaväline tämä pyöräni. Tuollainen 250w moottorikin on tosin varmasti riittävä ja mukava esim. työmatkoille, jos haluaa samalla vähän kuntoa kohottaa, mutta ei halua pyöräilyn kuitenkaan olevan liian hikistä hommaa.
Joo, tuollaisella ei välttämättä paljon kuntopuoli edisty, mutta lakipykälät täyttävällä, momentin tunnistavalla 250W sähkärillä tilanne on toinen -->

https://www.sahkofillari.fi/epages/...ategories/Blogi/S_hk_py_r_ilyk_ei_ole_urheilu
 
Kooltaansa ainakin alkuun ajattelin, että miten tommosesta moottorista voi muka irrota 750w :D Pitkään mietin myös, että ostanko 1000w moottorin vaiko 750w. Järjellä kun aloin ajattelee, niin en ainakaan itse kaipaa sitä, että pyörä kulkee yli 60km/h. Nytkin tuolla 750w moottorilla on huiput n. 55km/h. Tosin nykyisin pyörässä on pienempi eturatas ja huiput jäävät pelkällä kaasulla 40km/h, mikä sekin on aivan riittävä itselleni. Taittuu nykyisin ylämäet kevyemmin pienemmällä eturattaalla.

Kuntoiluunhan tällasta laitetta ei voi "suositella", koska eihän tässä ole mitään järkeä. Ainoastaan hauska liikkumaväline tämä pyöräni. Tuollainen 250w moottorikin on tosin varmasti riittävä ja mukava esim. työmatkoille, jos haluaa samalla vähän kuntoa kohottaa, mutta ei halua pyöräilyn kuitenkaan olevan liian hikistä hommaa.

E: Lisätään vielä liittyen tuohon pyörääni, että tarkoituksena oli rakentaa mahdollisimman huomaamaton sähköpyörä, joka ei juurikaan päitä kääntäisi.

250watilla ei mun 75kg tarvi kuin pyörittää jalkoja mukana että avustaa niin moottori jaksaa vetää tosiaan sen +30km/h mikä on ihan sopiva vauhti kelvillä.


35km/h on sellainen normi matkavauhti mitä menen 12km matkan ilman hengästymistä ja sen jälkeen moottorin tehot loppuu kesken joten kovempaa jos haluaa niin kaikki pitää antaa omista jaloista, ylämäet pudottaa toki vauhtia jonkun verran, mutta se hyöty tulee sen ylämäen jälkeen, ilman moottoria menee pitkään että saa vauhdin takas sinne +30km/h kun taas moottorilla riittää että pyörittää jalkoja mukana niin moottori itse tekee työn ja nostaa nopeuden kun itse saa levätä ja tasata hengityksen.

Kanssapyöräilijät jotka ei huomaa tuota sähkösarjaa saavat kyllä kokea karvaan pettymyksen kun maasturi menee heittämällä maantiepyörästä ohi ja viimeistään sen ensimmäisen ylämäen jälkeen luovuttavat kun ovat tappaneet reitensä siihen.:rofl:
 
Tuolla ei paljon passaa ainakaan julkisilla pyöräteillä teillä liikkua. Valvonta on toki edelleen vähäistä, mutta noilla nopeuksilla voi kakka osua tuulettimeen.

Varmasti tuo on kiva kulkine tietyissä tarpeissa, mutta ikävänä sivuilmiönä nämä mopojen nopeuksilla suhaavat monsterit aiheuttavat helposti vaaratilanteita kelveillä liikkuessaan ja lokaavat sitä kautta tavallisten pykälät täyttävien sähköfillaristien mainetta.

Juu ei. Paikat joissa tuollaisia nopeuksia olen ajanut on ollut aivan muualla kuin ihmisten seassa. Itse muutenkin hieman karsastan noita mopoja, jotka painavat tuhatta ja sataa kävelyteillä missä kävelee ihmisiä paljon.

Kanssapyöräilijät jotka ei huomaa tuota sähkösarjaa saavat kyllä kokea karvaan pettymyksen kun maasturi menee heittämällä maantiepyörästä ohi ja viimeistään sen ensimmäisen ylämäen jälkeen luovuttavat kun ovat tappaneet reitensä siihen.

Kieltämättä kerran hekottelin itsekseni yhden ohituksen jälkeen, kun ajelin maantiepyöräilijän ohi, joka polki hullun lailla vimmatusti :D
 
Tuolla ei paljon passaa ainakaan julkisilla pyöräteillä teillä liikkua. Valvonta on toki edelleen vähäistä, mutta noilla nopeuksilla voi kakka osua tuulettimeen.

Varmasti tuo on kiva kulkine tietyissä tarpeissa, mutta ikävänä sivuilmiönä nämä mopojen nopeuksilla suhaavat monsterit aiheuttavat helposti vaaratilanteita kelveillä liikkuessaan ja lokaavat sitä kautta tavallisten pykälät täyttävien sähköfillaristien mainetta.


Joo, tuollaisella ei välttämättä paljon kuntopuoli edisty, mutta lakipykälät täyttävällä, momentin tunnistavalla 250W sähkärillä tilanne on toinen -->

Bafangin saapi itse säädettyä laillisiin nopeuksiin.
Ja ihan itsestään se on kiinni nouseeko kunto vai ei ja paljonko sitä avustusta käyttää itsellä töistä tullessa yleensä paita märkänä.
Tässä mun viimeisimmässä kuosissa bafang bbs02 750w terästetty fillari.
Akkuna on 52v 13.6Ah LG:n kennoilla valot toimii 12v jännitteellä suoraan ajoakusta.
 

Liitteet

  • OI000041.jpg
    OI000041.jpg
    1,1 MB · Luettu: 382
No en nyt tyrmäis täysin tätä, onhan tuo todella avokätinen tuki mutta kyllä sitä rahaa kuluu huonompiikin projekteihin. Hyvänä sysäyksenähän tämä toimii massoille, 3v tukea ja sitten loppu jolloin sähkis on jo uusi normi :tup:

Toisaalta sähköautoon tungetaan 2000€ joka vielä kuluttaa valtion teitä vuosia(plus tuo vähemmän veroeuroja polttoaineen ja ajoneuvoveron ansiosta)? Pyörällä on mahdollista jopa laskea pitkässä juoksussa kuluja tien kulumisen ja ihmisten liikkuvuuden ansiosta.
 
No jaa, eiköhän tuo tuki siirry aika suoraan fillarien hintoihin (olettaen että edellyttävät pyörän ostoa jostakin kotimaisesta liikkeestä). Vaikka muuten ajatusta jonkinlaisesta tuesta kannatankin, niin en ihan suoraan usko tähän malliin. Olisivat laittaneet nuokin rahat vaikka parempaan fillari-infraan. :D
 
Jos tulee 400€ tuki niin sitten halvimman mahdollisen sähköpyörän "ostamalla" saa myös noin 50€ käteistä sen pyörän lisäksi :facepalm:

Ei missäännimessä mitään könttäsumma tukea kun se pahentaa tilannetta kun ihmiset ostais enempi halppis sähköpyöriä jotka tuo sähköpyörälle vain huonon maineen epäluotettavana rakkineena.

...

Toisaalta sähköautoon tungetaan 2000€ joka vielä kuluttaa valtion teitä vuosia(plus tuo vähemmän veroeuroja polttoaineen ja ajoneuvoveron ansiosta)? Pyörällä on mahdollista jopa laskea pitkässä juoksussa kuluja tien kulumisen ja ihmisten liikkuvuuden ansiosta.
Tuo 2000€ Sähköautotuki pitäisi antaa myös siinätapauksessa kun muuttaa polttomootoriauton sähköautoksi (tuo muutossarjojen asennus toisi ihanoikeasti työtä Suomeen mitä uusien sähköautojjen osto ei tee).
 
Tuo 2000€ Sähköautotuki pitäisi antaa myös siinätapauksessa kun muuttaa polttomootoriauton sähköautoksi (tuo muutossarjojen asennus toisi ihanoikeasti työtä Suomeen mitä uusien sähköautojjen osto ei tee).
Tämä kuuluu paremminkin sähköauto-ketjuun, mutta kommentoin silti että eipä tule äkkiseltään paljon typerämpää ideaa mieleen kuin polttomoottoriauton muuttaminen sähköautoksi. Rahaa palaa uuden auton verran ja lopputulos on rakenteellisesti arveluttava kasa paskaa. Ei valtion pidä sellaista idiotismia tukea.
 
Kun kerran kommentoit. En näen miten metallilevyn pulttaaminen kytkinkoppaan ja siihen moottorin pulttaus on arveluttava mekaanisestin kun tilaa on yllin kyllin sähkömoottorin ollessa fyysisesti pienempi. Väliin tarvitaan vain ihan tavallinen joustonivel vai miksi nyt sitä kutsittiinkaan joka mahdollistaa sen ettei akselit ole välttämättä ihan kohdikkain. Tai runkoon hitsatut akkutelineet. Todella yksinkertaista teknisesti eikä välttämättä tarvi edes kovin kummoisia työkaluja. Rahallisesti ei nii järkevää edes tuettuna. Niin marginaalista olis muutenkin ettei merkitystä vaikka olisi. Tukihan tulee vasta jälkikäteen niin ei ne räpellykset mitä ei lailliseksi saa mene läpi katsastuksista.
Marginaalista tosiaan. Ensimmäiseksi esteeksi tulee tietenkin rahallinen näkökulma, eli operaatiossa ei ole järkeä muuten kuin harrastuspohjalta. Polttoainekulujen säästö ei tule parhaimmassakaan tapauksessa koskaan korvaamaan sijoitettua rahasummaa.

Muutosprojekti ei onnistu "helpoissakaan tapauksissa" lyhyessä ajassa, saati sitten jos tekee ajatuksen kanssa yhtään monimutkaisempaa settiä uudempaan autoon. Toisekseen nykyisissä autoissa on niin paljon kaikenlaisia lisälaitteita, että ei ole ihan yhtä simppeli juttu vaihtaa niihin moottoria kuin johonkin 90-luvun alun Fiattiin, olettaen että haluaa kaiken toimivan myös moottorin vaihdon jälkeen.

Kolariturvallisuuden osalta moottori on uudemmissa autoissa osa korirakennetta, joten sen radikaali muuttaminen ilman kokonaiskuvaa voi olla huonompi juttu ja samaten arveluttaa miten turvallisesti ja minne se useamman sadan kilon akusto saadaan sijoitettua jälkiasennuksena. Muutossarjoissa akustot ovat yleensä kompromissina sellaisia, ettei niillä voi tehdä juuri muuta kuin käydä kaupassa, koska kunnon akusto vie tilaa ja painaa huimasti. Painojakauman vuoksi akuston pitäisi sijaita mahdollisimman alhaalla ja tietenkin hyvin suojattuna. Vuotta 2002 uudemmat autot pitää lisäksi testauttaa Trafin laboratoriossa sähkömagneettisten vuotojen varalta ja määräyksiä on muutenkin vähän joka lähtöön. Että se siitä yksinkertaisuudesta, jossa ei tarvita edes kummoisia työkaluja. :D

Vanhasta autosta voi rakentaa itse sähköauton

/Offtopic
 
Vaikka muuten ajatusta jonkinlaisesta tuesta kannatankin, niin en ihan suoraan usko tähän malliin. Olisivat laittaneet nuokin rahat vaikka parempaan fillari-infraan. :D
Tämä kirjoittaja on vähän samoilla linjoilla, joskin pahasti liioitellen ja muutenkin taitaa setä olla aika pihalla sähköpyörien olemuksesta:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/JJTJe7tV

Tiestö on paikoin jo samassa kunnossa kuin rajan takana Karjalassa. Kulkemaan pääsee korkeintaan jalkapatikalla tai nelivetomaasturilla.

Jos väylät ovat reikäisiä kuin emmental-juusto ja talvikunnossapito ontuu, on sähköpyörällä yhtä paljon käyttöä kuin kahvinkeittimellä leirinuotiolla.
Joo-o, ei taida olla paljon fillarikilometrejä takana kirjoittajalla, mutta ei se estä höpöttämästä. Talvikunnossapidosta olen tosin samaa mieltä, mutta sekin on kovin alueellista. Ei ole realistista toivoa samanlaista ylläpitoa haja-asutusalueille kuin keskustoihin.
 
Kuusi vuotta (kesät talvet) tuli poljettua naturel maastopyörällä työmatkoja hieman yli 20km per päivä 5 kertaa viikossa kelissä kuin kelissä. Viime syksynä ajattelin tarttua suomalaisen Greencyclen tarjoukseen ja ostin 250w kitin eturenkaaseen.
Ehdottomasti elämäni top 3 parhaimpia ostoksia. Elämänlaatu parani merkittävästi kun vastatuulta ja ylämäkiä ei käytännössä enää ole eikä paksukaan lumi haittaa menoa ollenkaan. Kesällä sähköpyörällä ajo vaihtuu takaisin normaaliin pyörään kun kelit eivät enää haittaa menoa.
Autoa en tarvitse vieläkään, siksi pyörällä niin pitkään kuin mahdollista.
 
Itsellä tarkoitus laittaa tälle kesälle TSDZ2 48V etu-/täysjousitettuun 29 renkailla olevaan maasturiin. Palikat tällä hetkellä hakusessa, mutta alle 1500e on tarkoitus päästä. Todennäköisesti runko käytettynä kunhan sopiva Oulun seudulta löytyy ja sähköt aliexpress tms. Reilun kympin työmatkaa tarkoitus kulkea ilman hikeä ja pohjoiseen pyörä mukaan retkeilyyn, jolloin voi sitä 25km/h rajoitusta nostaa. Työmatka kaupungin laidalla, niin ei viitsi yli 30km/h ajella.

Onko antaa suositusta akkumyyjästä aliexpress tai muuta huomioitavaa suunnitelmassa? Yli 10Ah hakusessa.
 
Vähän ot mutta ei alamäkien pyöräilyssä kovatkaan nopeudet ole vaikeita. Oma pyöräily kattaa hetkellisen nopeuden 65 km/t täällä eräässä varsin pitkässä alamäessä. Nopeusrajoitus oli 70, ei siis vielä sakkonopeutta.
 
Kiva jos se sähköpyörän hankintatuki toteutuu nyt, just viimevuonna sain itse tungettua roposeni sähköpyörään niin eikös näitä ruveta oikeen valtiovallan puolesta sitten toisille tukemaan :grumpy::p

Pitää varmaan anoa lisäakkuun tukea tai takautuvasti edellisvuoden hankintaan :rofl:
 
Kuvassa ei näy moottoria ja akun paikalla näkyy jalka ja ruudullinen sukka. Tuollaisella pyörällä 43km/h ei ole temppu eikä mikään, varsinkaan alamäessä.
Sopivassa alamäessä tulee itsekin paineltua välillä viittäkymppiä ihan perushybridillä. Joku sen sijaan suhaisi autostani "pyörällä" ohi neljänkympin alueella ylämäkeen.

Raportoin tästä jo tuonne kanssa-autoilijakeskusteluunkin, mutta meni tosiaan fatbike polkematta ohi pyörätietä pitkin. Ei näkynyt rekisterikilpeä, mutta kevariksi taitaisi mennä jos tuollaista kulkupeliä yrittäisi katsastuskonttoriin tarjota.
 
Mitä tekkiläisillä on talvella alla?

Vaihdoin eteen: Schwalbe Ice Spiker Pro Evolution nastarengas, 29 x 2.25" 79,90 € ja meno on ihan samaa kuin kesällä. En ole hakenut rajoja, mutta ei ole vielä tullut tilannetta vastaan että olisi eturengas liukumassa. Löytyy myös taakse kumi, mutta en taida vaihtaa. Pieni sutiminen ei haittaa ja ihan kiva vaan, että joku rengas kertoo kuinka liukasta alla on. Todellisin syy on siinä, että helvetin työläs vaihtaa taakse kumia :).

Ilman tuota en uskaltaisi pyörällä ajaa. Sen verran monta kertaa kaatunut tavallisella pyörällä. Tällä tiedän, että tulee rumaa jälkeä kalustolle ja itselle jos nuppaan hiljaisestakin vauhdista.

Eipä ole kuvaa tullut laitettua uudella rungolla:

2018-01-15%2001.15.07%20%28Medium%29.jpg


Lokarit on rumat, mutta tollanen kootut osat mitä nurkista löyty. Lähtee pois kun ilmat sallii tai no ei pakkasella tarttis... Ekan kerran syksyllä kun ajoin niin jumaliste oli kuranen. Sitä kuraa lensi naamaankiin jo vähänkin kovemmista vauhdeista.

Jos joku etsii DC sulakkeita niin täältä löytyy 125A asti: danielrlee1980 | eBay

Etsin noita pitkään...

Toinen turvallinen tapa tehdä pyörä jännitteettömäksi jos esim tuo sulake on akkukotelossa: JETImodel ASC 8mm (Anti-Blitz-Steckersatz 8mm) | eBay tavallinen bulletti kipinöi ja sulaa pikkuhiljaa. Tällä ei tule sitä ongelmaa. Ei ainuttakaan kipinää...

Onko itse tehty koko runko. Tässähän iskee kohta rakentelu kuume kun näitä kattoo.
 
Tällaisella on tullut mentyä lähes kaikki työmatkat ja muut liikkumiset viimeisen 8 kk ajan.

Pelinä siis Kickbiken Cruise MAX 20, johon laitettu Greencyclen 500W sarja. Tosiasiallisesti akku kestää potkulautakäytössä noin 12-20km, kun ajaa kaupungissa potkimatta.

Lisäksi laitettu tuplana ledlamput, kaasukahva, kello vaihdettu "trigger bell":iin ja sarvia on korotettu 10cm. Talvella toki kunnon nastat alla. Kilometrit olleet tähän asti huolettomia.

Alun perin yritin löytää valmista mallia, mutta yksinkertaisesti mielestä valmista ei löytynyt, kun kriteerinä oli talvikäyttöisyys ja se, että potkimiseen ei ole tarvetta.

Potkulauta on hieman raskaampi ajaa, kuin pyörä ja vaatii enemmän keskittymistä. Esimerkiksi yhdellä kädellä ajaen ei tee mieli potkulaudalla kurvailla.Toisaalta ketteryys on sitten ihan omaa luokkaansa ja siirtyminen taluttamiseen tapahtuu täysin vaivatta, mikä on hyvin kätevää keskustassa ajaessa.
IMG_20180331_105701.jpg
 
Oletko miettinyt peukalokaasua kuten kelkoissa ja mönkijöistä? Itse ainakin mieltäisin kaasukahvan varsin epävakaaksi kun potkulaudalla kuitenkin kuski liikkuu ja tasapainottaa toisin kuin fillarissa yms missä on satula.
 
Oletko miettinyt peukalokaasua kuten kelkoissa ja mönkijöistä? Itse ainakin mieltäisin kaasukahvan varsin epävakaaksi kun potkulaudalla kuitenkin kuski liikkuu ja tasapainottaa toisin kuin fillarissa yms missä on satula.

Joo, kaasukahva ei ole optimaalinen potkulaudassa juuri mainitsemastasi syystä ja sen käyttö ottaa yllättävän paljon ranteeseen pidemmän päälle johtuen suht pitkästä liikeradasta, jolloin helposti ajaa ranne vääntyneenä taakse.

Alun perin päädyin kaasukahvaan, koska olen murtanut oikean käden peukaloni ja siinä on ollut jo aikaisemmin ongelmia jännetupen kanssa. Kuitenkin olen tässä pyöritellyt kyllä ajatusta, että jos helposti onnistuu, niin voisi peukakaasua kuitenkin kokeilla. Palaa sitten kaasukahvaan, jos peukkukaasu on huonompi.
 
Toinen vaihtoehto olisi ns pikakaasu joka ehkä keventäisi rasitusta. Eli normi kaasu mutta aikalailla minimaalisella liikeradalla voisi olla talvella aika veikeä.
 
Toinen vaihtoehto olisi ns pikakaasu joka ehkä keventäisi rasitusta. Eli normi kaasu mutta aikalailla minimaalisella liikeradalla voisi olla talvella aika veikeä.
Ihan varteenotettava idea, kiitos! Ja rehellisesti tuollaisen 500w moottorin kanssa tulee muutenkin käytettyä aika on/off -tyyppisesti kaasukahvaa. Välillä pidän vain kaasukahvaa koko ajan pohjassa ja käytän pelkkää jarrukahvaa, joka samalla katkaisee kaasun :D

Voisi silti ensiksi kokeilla tuota peukalokahvaa ja jos se ei toimi, niin sitten etsiä tuollainen pikakaasu.
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaako tuolta pswpower.com oikeesti tilata? 13790321373@163.com on paypal osoite ja E-mail:2831684296@qq.com. Sivut ihmehimmelit ja rekisteröityminen ei onnistu. Oliko niin että joku tuolta on ihan menestyksekkäästi tilannut ja maksanut paypalilla?
 
Onkohan tämä kärkkäisen myymä laite sama kuin SXT Neo?
Kärkkäinen: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/e-scooter-plus-musta-potkulauta--skootteri-
SXT Neo: Sähköpotkulauta SXT Neo

Ainakin ulkoisesti vaikuttavat melko identtisiltä.
Itse itselleni vastaten, tuli nyt tilattua tuo kärkkäisen vekotin kun on kohtuu kovassa alessa 249€+3€ toimituskulut.
Googlettelun perusteella olisi sama laitos kuin Neo akkua ja ehkä moottoria lukuunottamatta (hetkellinen teho neossa 500w, tästä laitteesta ei tietoa?), android softakin on sama ainakin youtuben videoiden perusteella.
Ideana olisi päivitellä akku joskus jos kantama jää liian lyhyeksi.. tarkoitus olisi taittaa maksimissaan noin 5km matkoja..
 
Viimeksi muokattu:
Itse itselleni vastaten, tuli nyt tilattua tuo kärkkäisen vekotin kun on kohtuu kovassa alessa 249€+3€ toimituskulut.
Googlettelun perusteella olisi sama laitos kuin Neo akkua ja ehkä moottoria lukuunottamatta (hetkellinen teho neossa 500w, tästä laitteesta ei tietoa?), android softakin on sama ainakin youtuben videoiden perusteella.
Ideana olisi päivitellä akku joskus jos kantama jää liian lyhyeksi.. tarkoitus olisi taittaa maksimissaan noin 5km matkoja..

Pistä kommenttia kun laitos saapunut. Näyttää olevan 18.4 asti tarjouksessa. Juniori on tovin hinkunut sähköpotkulautaa ja näyttää ihan ok laitokselta.
 
Pistä kommenttia kun laitos saapunut. Näyttää olevan 18.4 asti tarjouksessa. Juniori on tovin hinkunut sähköpotkulautaa ja näyttää ihan ok laitokselta.
Joo pistän, tarkoitus olisi hommata toinen lauta jos ei ihan rimpula ole.
 
Mulla oli jossain vaiheessa ajatus ostaa myös tällainen kevyempi sähkölauta, mutta tulin sitten toisiin aatoksiin luettuani tän ja amazonin arvosteluja vastaavan tyyppisistä laudoista: Berlin broke my AliV2 electric scooter and how I’m planning to fix it

Toki laatueroja varmasti löytyy eri mallien ja valmistajien välillä ja ajotyyli, kadut sekä käyttäjän paino vaikuttavat varmasti paljon.
Erityisesti olisi kiva kuulla kokemuksia siitä, miten tällaiset kestää vaikka sen 1000km tai vuoden ajelemisen. Onko jollain pidempiaikaisia kokemuksia näistä kevyistä sähkölaudoista?
Inokim vaikuttaa hyvin kestävältä, mutta siinäkin hinta ja paino ovat molemmat aika korkeita. Toisaalta verrattuna omaan sähkökickbikeen, niin tuollaisen Inokimin ottaisi vielä esim. junaan tai bussiin suht vaivattomasti.
 
Yksi noiden sähköpotkulautojen käytännön ongelma on mielestäni siinä, että vaikka ne ovat kooltaan todella näppäriä, on niiden lukitseminen hieman ongelmallista jos vaikka haluaisi käydä kaupungilla/terassilla tms. Kokoa ja painoa on kuitenkin sen verran, että ei niitä voi mukanakaan kaikkialle ottaa.

Toinen miinus tulee pienistä renkaista, jotka ovat ihan aunuksesta vähänkään huonommalla alustalla. Tosin kai sieltä valikoimista löytyy jotain malleja isommillakin renkailla, jos vain on valmis löysäämään lompakkoa.
 
Yksi noiden sähköpotkulautojen käytännön ongelma on mielestäni siinä, että vaikka ne ovat kooltaan todella näppäriä, on niiden lukitseminen hieman ongelmallista jos vaikka haluaisi käydä kaupungilla/terassilla tms. Kokoa ja painoa on kuitenkin sen verran, että ei niitä voi mukanakaan kaikkialle ottaa.

Toinen miinus tulee pienistä renkaista, jotka ovat ihan aunuksesta vähänkään huonommalla alustalla. Tosin kai sieltä valikoimista löytyy jotain malleja isommillakin renkailla, jos vain on valmis löysäämään lompakkoa.
Ainakin tuossa kärkkäisen/sxt:n laitteessa on tuuman isommat kummit kuin vastaavissa muissa.. tiedä sitten auttaako, lähinnä hyvällä asfaltilla tarkoitus ajella. Xiaomin m356 olisi 8" renkaat, mutta hintaakin on tuplaten sitten.
 
Uskaltaako tuolta pswpower.com oikeesti tilata? 13790321373@163.com on paypal osoite ja E-mail:2831684296@qq.com. Sivut ihmehimmelit ja rekisteröityminen ei onnistu. Oliko niin että joku tuolta on ihan menestyksekkäästi tilannut ja maksanut paypalilla?

Itse tilasin tuolta samalta myyjältä moottorin aliexpress kautta. Moottori odottaa tällä hetkellä DHL noutopisteellä minua. Kaikki meni hyvin ja toimitus nopea. Noin 12vrk meni tullauksineen. Suosittelen, mutta ehdottomasti esim aliexpress kautta, jotta saa varmuudella perille. Hyvin ymmärtääkseni toimii tuo buyer protection.

-JP
 
Ainakin tuossa kärkkäisen/sxt:n laitteessa on tuuman isommat kummit kuin vastaavissa muissa.. tiedä sitten auttaako, lähinnä hyvällä asfaltilla tarkoitus ajella. Xiaomin m356 olisi 8" renkaat, mutta hintaakin on tuplaten sitten.
Mulla on 5 tuumaiset ilmarengaat, todella hyvä ajaa.
Lukitseminen ei tuota ongelmaa. Laitan lukon renkaan ja seisonta laudan väliseen palkkiin ja siitä tolppaan kiinni.
Lukkkona on poliisin testaama:
Turvalukko - Polkupyörälukko - Biltema
 
Lukko kuin lukko, lähinnä hidaste ja vain rehellisiä ihmisiä varten, mutta hyvän se on ostaa laatua.
 
Lukko kuin lukko, lähinnä hidaste ja vain rehellisiä ihmisiä varten, mutta hyvän se on ostaa laatua.
Juu ja ei. Rehellisesti, isoin asia on se että se on lukko mikä riittää vakuutusyhtiölle eli ei mikään ohut kaapelilukko tms. Olen mm joskus seurannut sivusta kuinka monta kiinnosti pyörän lukon sahaaminen Rautatiesasemalla akkukäyttöisillä työkaluilla ja Itäkeskuksessa rautasahalla. Rautatieasemalla pysäyttivät hyvän tovin jälkeen sivulliset sen jälkeen kun poliisit oli jo soitettu kauan sitten ja odoteltiin että saapuvat paikalle (nistin näköisiä äijiä ja itse en niiden kanssa lähde painimaan ellei pakko). Itäkeskuksessa vartiointi reagoi asiaan mutta kukaan sivullinen ei. Ihmisiä ei joko kiinnosta, tai eivät uskalla puuttua. On itsellä myös lähtenyt pyörä toisen kerroksen parvekkeelta ja kukaan ei nähnyt tai kuullut mitään. Eli vakuutukset ja lukot tarpeeksi hyvät mutta ei itseä liikaa haittaavat ja homma on lopulta tuurin varassa jos et saa pyörää johonkin sisään talteen kun et aja.
 
Juu ja ei. Rehellisesti, isoin asia on se että se on lukko mikä riittää vakuutusyhtiölle eli ei mikään ohut kaapelilukko tms. Olen mm joskus seurannut sivusta kuinka monta kiinnosti pyörän lukon sahaaminen Rautatiesasemalla akkukäyttöisillä työkaluilla ja Itäkeskuksessa rautasahalla. Rautatieasemalla pysäyttivät hyvän tovin jälkeen sivulliset sen jälkeen kun poliisit oli jo soitettu kauan sitten ja odoteltiin että saapuvat paikalle (nistin näköisiä äijiä ja itse en niiden kanssa lähde painimaan ellei pakko). Itäkeskuksessa vartiointi reagoi asiaan mutta kukaan sivullinen ei. Ihmisiä ei joko kiinnosta, tai eivät uskalla puuttua. On itsellä myös lähtenyt pyörä toisen kerroksen parvekkeelta ja kukaan ei nähnyt tai kuullut mitään. Eli vakuutukset ja lukot tarpeeksi hyvät mutta ei itseä liikaa haittaavat ja homma on lopulta tuurin varassa jos et saa pyörää johonkin sisään talteen kun et aja.

Siis pointti juuri oli että ostaa tarpeeksi laadukkaan että on kestävä ja helppo käyttää, fakta vain siinä että lukko kuin lukko lopulta antautuu mutta toki se laadukas kestää vähän pidempään, halvimmat hajoaa sitten jo vääntämällä ilman sahaamista tai leikkaamista.
 
Siis pointti juuri oli että ostaa tarpeeksi laadukkaan että on kestävä ja helppo käyttää, fakta vain siinä että lukko kuin lukko lopulta antautuu mutta toki se laadukas kestää vähän pidempään, halvimmat hajoaa sitten jo vääntämällä ilman sahaamista tai leikkaamista.
Sepä se, hauska tasapainoilla hyvän mutta tarpeeksi helpon lukon kohdalla. Itsellä käytössä paksu prätkien lukkoketju kotona u-lukon lisänä ja reissuun otan aina tuon u-lukon sitten. Mutta monesti kyllä vituttaa tuo lukkojen kanssa perseily ja akkujen irroitus kiinnitys yms. Etenkin kotiin tullessa ahtaaseen rakoon lukitsemaan niin ai ai kun on mukavaa. Mutta pakko se on telineeseen lukita ja u-lukolla sitten pitää edes vanteet toinen vanteista osana fillaria. Muuten lähtisi liian nopeasti olkapäälle kantoon ja kohti uutta omistajaa/tori.fi:tä.
 
Siis pointti juuri oli että ostaa tarpeeksi laadukkaan että on kestävä ja helppo käyttää, fakta vain siinä että lukko kuin lukko lopulta antautuu mutta toki se laadukas kestää vähän pidempään, halvimmat hajoaa sitten jo vääntämällä ilman sahaamista tai leikkaamista.
Riittää että lukko on parempi kuin muissa fillareissa. Pitkäkyntiset valitsevat aina helpoimman kohteen, olettaen etteivät ole kiinnostuneet juuri jostakin tietystä pyörämallista.

Tuo linkitetty Bilteman U-lukko on hintalaatusuhteeltaan loistava. Minulla on fillarissa Abus Bordo 6500 (tai 6000, en nyt muista kumpi), joka on kokoontaittuvana tosi kätevä. Halvemmissa fillareissa on sitten ihan niitä tavallisia runkoon kiinnitettäviä versioita, jotka eivät ole mitään erityisen järeitä, mutta sitäkin käytettävämpiä.
 
Riittää että lukko on parempi kuin muissa fillareissa. Pitkäkyntiset valitsevat aina helpoimman kohteen, olettaen etteivät ole kiinnostuneet juuri jostakin tietystä pyörämallista.

Tuo linkitetty Bilteman U-lukko on hintalaatusuhteeltaan loistava. Minulla on fillarissa Abus Bordo 6500 (tai 6000, en nyt muista kumpi), joka on kokoontaittuvana tosi kätevä. Halvemmissa fillareissa on sitten ihan niitä tavallisia runkoon kiinnitettäviä versioita, jotka eivät ole mitään erityisen järeitä, mutta sitäkin käytettävämpiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 631
Viestejä
4 494 148
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom