Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Ei kai nyt sentään ihan Teslamainen hinta, toki näiden lelujen hinnalla muutamia kauppakasseja ostelisi.



Ilmeisesti tollasen kumin saa paikattua myös. Joku tubeless/litkutettu vai mikä lie rakenne. Minä noista mitään tiedä kun sisureita joskus vaan paikkaillut. Vissiin pitänee googlailla taas hetki. Nyt mutulla lonkalta laittaisin vaan normi paikan renkaan sisäpintaan.
 
Tjoo perinteinen sisurihan se sielä oli.

Eilen lensin ensimmäisen kerran tangon yli ja nyt meni tuollainen alumiini osa särki, missä takavaihtaja on kiinni: Dropbox - 2018-06-15 07.46.40.jpg

Osaisiko joku täältä lonkalta sanoa mitä palikkaa pitäisi googlata kun ei ole tuo fillari termistö hallussa. Tuohon kiertyy taka-akseli jossa pikalukko, mutta oletettavasti siinä on myös kierteet runkoon kun ei vaihtaja tippunut pois akselin irroituksessa.

e: Löytyhän se googlaamalla Derailleur Hangers - Felt Bicycles ja google kääntäjä sanoo: Derailleur-ripustimet ei varmaan ole osan oikea nimi. Oisko tietoa mistä Suomesta sais tilattu?
 
Viimeksi muokattu:
Tjoo perinteinen sisurihan se sielä oli.

Eilen lensin ensimmäisen kerran tangon yli ja nyt meni tuollainen alumiini osa särki, missä takavaihtaja on kiinni: Dropbox - 2018-06-15 07.46.40.jpg

Osaisiko joku täältä lonkalta sanoa mitä palikkaa pitäisi googlata kun ei ole tuo fillari termistö hallussa. Tuohon kiertyy taka-akseli jossa pikalukko, mutta oletettavasti siinä on myös kierteet runkoon kun ei vaihtaja tippunut pois akselin irroituksessa.

e: Löytyhän se googlaamalla Derailleur Hangers - Felt Bicycles ja google kääntäjä sanoo: Derailleur-ripustimet ei varmaan ole osan oikea nimi. Oisko tietoa mistä Suomesta sais tilattu?

Takavaihtajan korvake -termillä pitäisi löytyä Suomesta.
 
Iltaa, päivää ja huomenta kaikille tasapuolisesti,

Työmatkalle katselen tässä kesän aikana sähköavusteista pyörää. Kesän aikana siis tarkoitus ostaa, ajella sitten ympäri vuoden sen mitä pystyy. En millään 20 asteen pakkasilla tai hirveen huonoissa keleissä lähde mitään ajamaan kuitenkaan. En näistä hirveästi ymmärrä, mutta alla kuvauksia ja pohdintoja kun olen näitä katsellu. Täällä kun tietämystä näyttää löytyvän, niin josko kehtaisitte avustaa ja kyllähän te kehtaatte.

Matka noin 8km. Kaupungissa pyöräteitä mennään. Metsään ei mennä. Budjettina max 2500 euroa, mutta jos vähemmällä pääsis niin voisi ostaa muitakin leluja. Säilytys taloyhtiön pyörävajassa. Jokuhan sen rikkoo tai varastaa kuitenkin, mutta minkäs teet.

Voiko sen akun joka päivä ottaa irti ja sisään mukaan vai meneekö se kiinnitys rikki pitemmän päälle? Uskaltaako näitä ladata kotona vai räjähtääkö ne?

Verkkokauppa.com näyttää tarjousta GRZ commuter mallille:

GZR 28" Commuter ‐sähköpyörä 999,90 €

999 euroa. Hinta siis hyvä. Siinä lukee että keskimoottori. Internetistä luin, että sellainen on hyvä. Ja momentintunnistinkin että ei lähde nykimään. Luinko internettiä oikein? Mikä kaikki tässä on vikana kun on liian halpa? Paitsi että se on loppuunmyyty.

Toinen on tämä kokoontaitettava malli:

GZR Pedelec Plus, musta ‐sähköpyörä taittuvalla rungolla, 20" 699,90 €

699 euroa normihinta eli hyvinkin halpa näistä. Taitaa akku kalliimmissa olla melkein saman hintainen. Näitä ostaisi vaikka 3 kalliimman hinnalla. Toki eihän tämä näytä edes oikealta pyörältä ja keski-ikäinen it-nörtti kun tällä hinkkaisi niin olisihan se hieman noloa, mutta kai siitä yli pääsisi. Hienoin varuste on USB-laturi puhelimelle. Ajatelkaa kun kurvaisi Pokemon Go:ta pelatessa pokestopille ja puhelin pyörän akussa kiinni. Kyllä olisivan muut keski-ikäiset nörtit otettuja. Onko muissa pyörissä vastaavaa kun ei missään mainintaa? Mutta tämä on muuten varmaan ihan huono?

Noissa verkkokaupan vehkeissä tuo mahdollisuus kaasukahvaan on sinällään kiinnostava, vaikka ei kai sitä kehtaisi pyörään laittaa. Viimeistään törmäisin sillä laittomalla mopolla random jalankulkijaan ja joutuisin vankilaan.


Verkkokaupassa myös Helkama E7 2240 euroa:

Helkama E7 28" ‐sähköpyörä. 7-v, mustaharmaa, 2018 2 239,90 €

Kotimaiselta kuulostava yritys (Helkama) luo uskoa osien turvallisuuteen ja huollon toimivuuteen. Mutta miten nämä Verkkokaupan pyörät huolletaan? Ainakin yhdessä pyöräliikkeessä kun Oulussa näitä vehkeitä kyselin niin sanoivat huoltavansa vain itse myymiään sähköpyöriä. Jotain muminaa ettei muuten tiedä mitä lie. Onko tämä E7 muuten hyvä pyörä?

Paikallinen pyörähuoltoliike myy Madison E-Electric mallia 2350 eurolla:

E-Electric sähköpyörä

Tässä alkaa jo hintaa olemaan, mutta huolto ja takuuasiat olisi helpommat sijainnista johtuen. Merkki kuulostaa hieman mystiseltä, mutta näyttää johtavan jonkinlaisille suomalaisille juurille sekin. Onko tämä hyvä?

Suosituksia näillä tarpeilla, spekseillä, pohdinnoilla ja budjetilla? Tai muuten kokemuksia ja huomioitavia asioita?
Täältä minun tiivistetyt kommentit vastaavaan tarpeeseen. Tiivistetysti alle 1500 euron ei saa minkäänlaista järkevää sähköfillaria ja tekniikan puolesta kannattaa katsella fillari, jossa on laadukas osakokonaisuus ja sähkötekniikka Boschin, Yamahan, tai varauksella Shimanon linjastolta.

Laatumerkkejä uskaltaa ladata kotona, eikä tarvitse pelätä kiinapommien ongelmia. Toimivat ihan hyvin myös talvella, kunhan säilyttää ja lataa akkua lampimässä. Kovimmilla pakkasilla voi laittaa akun ympärille lämmikettä myös ajaessa, jos huomaa puhdin katoavan liian nopeasti, mutta käytännössä esim. Boschin akku ei ole Suomen keleistä ollut moksiskaan.

Noista listaamistasi jättäisin kaikki kauppaan ja tilaisin fillarin suosiolla ulkomailta, esim. Bike Discountista, joka on Cuben ja Radonin oma verkkokauppa ilman välikäsiä. Molemmat näistä ovat siis paljon enemmän laatumerkkejä kuin joku Helkama. Huollot onnistuvat asiantuntevissa huoltoliikkeeissä varmasti paremmin kuin näiden geneeristen kiinalaisten kikkareiden huolto. Ja se kotimainen merkki ei todellakaan tarjoa sen kummempaa luotettavuutta, vaan pikemminkin päinvastoin merkkiä tuijottamalla saa helposti kalliin kompromissiratkaisun, joka ei ole hyvä missään.

Yleisesti ottaen kehotan aina miettimään tarvitseeko tosiaan tuollaista hybridimallista fillaria ja jos tarvitsee, niin miksi? Fiksu maastofillari leveillä ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön valituilla renkailla on kuitenkin käytännössä aina ja kaikessa parempi/joustavampi, niiden tarpeettoman kategorioivasta nimestään huolimatta. Lokasuojat niihin saa helposti ja jonkinlaisen tarakankin, jos sille on tarvetta. Hybridit eivät ole välttämättä aina täysin susipaskoja, mutta en näe niillä hirveästi potentiaalia missään muualla kuin markkinointimateriaaleissa.

Vaikka et ole maastoon menossa, niin silti ottaisin sinuna tällaisen sopivassa runkokoossa:
Cube Reaction Hybrid Pro 500 iridium´n´green | E-Bike Hardtail Shop

Tuohon sitten tavalliset polkimet ja lokasuojat muutamalla kympillä ja se on siinä. Mahdollisesti renkaat voi vielä vaihtaa rullaavammiksi, esim. Schwalbe Big Applet ja talveksi sitten Ice Spiker -nastat. Varmasti on riittävän laadukas kuvaamiisi tarpeisiin (sähkötekniikan osalta parempaa ei saakaan) ja tarjoaa ihan kivasti mahdollisuuksia vaikka sitten sinne maastoonkin jos sellaisesta joskus innostut.

Jos on ihan pakko saada valmis toimisto-uskottava hybridipaketti lokasuojilla, tarakalla, hyvällä sähkötekniikalla (tosin moottori tässäkin on jo vaatimattomampi Bosch Activeline-versio) ja muilla kikkareilla ilman järkyttäviä kompromissiratkaisuja, niin sitten hommaisin varmaan jonkin tällaisen:
Cube Touring Hybrid ONE 500 iridium´n´black | Men Shop
 
Hybridi kiinnittää vähemmän huomiota kuin neonvihreä maastopyörä. Lisäksi ajoasento saattaa olla pystympi (parempi) eikä siihen hävetä vaihtaa leveämpää geelipenkkiä pakaroiden säästämiseksi. Hybridissä on valmiina hyvin rullaavat renkaat eikä tarvitse siten ostaa kallista maastokompromissipyörää ja alkaa sitten vaihtelemaan polkimia, kumeja ja muuta että saa just sellaisen minkä oikeasti halusi.

Imo jokin Jopon mallinen pyörä olisi paras koska se on mukavin kruisailla eikä sen tarkoitus ole päästä mahdollisimman lujaa lumisohjossa ja poluilla.
 
Hybridi kiinnittää vähemmän huomiota kuin neonvihreä maastopyörä. Lisäksi ajoasento saattaa olla pystympi (parempi) eikä siihen hävetä vaihtaa leveämpää geelipenkkiä pakaroiden säästämiseksi. Hybridissä on valmiina hyvin rullaavat renkaat eikä tarvitse siten ostaa kallista maastokompromissipyörää ja alkaa sitten vaihtelemaan polkimia, kumeja ja muuta että saa just sellaisen minkä oikeasti halusi.
Värin voi yleensä valita ihan mielen mukaan, mutta se on totta, että hybridit yleisesti ottaen kiinnostanevat varkaita hieman vähemmän, kun niiden jälleenmyyntiarvo on heikompi sekä kokonaisena että osina.

Ajoasentoa voi maastureissakin tietyissä rajoissa säätää ja hybrideissä asento/geometria harvemmin on piiruakaan parempi missään muualla kuin kokemattomien mielikuvituksessa. En sano etteikö sellaisia ihmeitä voisi olla, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.

Geelipenkin tarve on kyseenalainen muissa paitsi mummomankeleissa ja niissäkin vain siksi koska normaali penkki uppoaa muuten mummojen hanuriin. Voi sellaisen toki laittaa siihen maasturiinkin, mutta en nyt ihan heti keksi miksi niin pitäisi tehdä.

Hybridi voi tulla valmiiksi "rullaavilla renkailla", mutta poikkeuksetta epämukavan kapeilla sellaisilla ja kapean haarukan ja kapeiden lokasuojien vuoksi niihin harvemmin edes saa leveämpiä vaikka haluaisikin.

Kommenttia polkimien vaihtelusta ja maastopyöräkompromissista en ymmärtänyt.

Missä mielessä maastopyörä on mielestäsi kompromissi? Tämä olisi jännä kuulla.

Imo jokin Jopon mallinen pyörä olisi paras koska se on mukavin kruisailla eikä sen tarkoitus ole päästä mahdollisimman lujaa lumisohjossa ja poluilla.
Ääh, nyt vasta hoksasin että taisin mennä trolliin.
 
Itsehän ehdotit että pitäisi nähdä vaivaa polkimien, lokasuojien, renkaiden vaihtamiseen ja tarakan lisäämiseen, että maastopyörästä saisi tehtyä jotain muuta kuin maastopyörän :) Miksi sitten ostaa maastopyörää? Menee aika harrastelunäpertelyksi kun haluaisi vaan rahalla hyvän pyörän jonka saa heti ajoon. Ihan tosissani olen enkä trollaa. Kaikenlaisilla pyörillä olen ajellut kunnes sain ajokortin ja jopot sekä mummomankelit selvästi mukavimpia. Noh mutta samoista syistä toiset tykkää bemareista ja toiset tojotista :rofl:
 
Jos on tarkoitus vaan ostaa pyörä paikasta toiseen liikkumiseen ilman mitään pyöräilyn iloon liittyviä tavoitteita ja Jopotkin kiinnostaa, niin hommaa tuo Verkkokaupan halvin sähköpyörä minkä linkkasit. Jos sen ostamisen jälkeen jostain syystä syttyykin innostus ostaa parempi pyörä ja halu käyttää pyörää mahdollisesti harrastusvälineenäkin, niin ei mene paljoa rahaa hukkaan ja tuollaisen käyttämisen jälkeen ehkä myös tietää paremmin mitä haluaa.
 
Itsehän ehdotit että pitäisi nähdä vaivaa polkimien, lokasuojien, renkaiden vaihtamiseen ja tarakan lisäämiseen, että maastopyörästä saisi tehtyä jotain muuta kuin maastopyörän :) Miksi sitten ostaa maastopyörää? Menee aika harrastelunäpertelyksi kun haluaisi vaan rahalla hyvän pyörän jonka saa heti ajoon. Ihan tosissani olen enkä trollaa. Kaikenlaisilla pyörillä olen ajellut kunnes sain ajokortin ja jopot sekä mummomankelit selvästi mukavimpia. Noh mutta samoista syistä toiset tykkää bemareista ja toiset tojotista :rofl:
Kysyjä haki pyörää työmatkoille. Aika kaukana mukavasta olisi vedellä ympäri vuoden 8km työmatkoja jollakin jopolla tai mummomankelilla, oli niissä sitten sähköjä tai ei.

Polkimet mainitsin siksi, kun noissa bike discountin pyörissä ei tule oletuksena polkimia lainkaan, jotta asiakas voi valita kerrasta mukaan haluamansa. Lokasuojien kiinnittäminen ei muuta pyörän luonnetta miksikään, enkä myöskään ymmärrä miten se kerran tehtävä 10min homma on "harrastelunäpertelyä".

Ihan saat sinäkin ajaa sellaisella fillarilla millä haluat, mutta pewlo tuossa kyseli kommetteja/suosituksia ja minä annoin niitä. Nimestään huolimatta maastopyörä on useimmille fiksuin valinta ja siinä on myös paras geometria ja siten ajomukavuus. Ne geelipenkit sun muut eivät todellakaan edusta mukavuutta laajemmassa mittakaavassa.

Ja kuten sanoin, on hybrideissäkin puolensa, jos vain onnistuu löytämään hyvän ja tarkoitusta vastaavan, mutta aika paljon niiden kanssa joutuu silti tekemään kompromisseja.

Jos on tarkoitus vaan ostaa pyörä paikasta toiseen liikkumiseen ilman mitään pyöräilyn iloon liittyviä tavoitteita ja Jopotkin kiinnostaa, niin hommaa tuo Verkkokaupan halvin sähköpyörä minkä linkkasit. Jos sen ostamisen jälkeen jostain syystä syttyykin innostus ostaa parempi pyörä ja halu käyttää pyörää mahdollisesti harrastusvälineenäkin, niin ei mene paljoa rahaa hukkaan ja tuollaisen käyttämisen jälkeen ehkä myös tietää paremmin mitä haluaa.
Tavallaan toki näinkin, mutta vanhan sanonnan mukaan huonot välineet tapaavat hyvän harrastuksen. Pointtina siis, että jos tosiaan ajetaan päivittäistä 8km työmatkaa, niin kyllä noilla kiinarimpuloilla tulee aika nopeasti äitiä ikävä. Niiden toimivuus ja käyttömukavuus on kuitenkin ihan eri tasolla kuin noissa laadukkaammissa kulkineissa.

Itsekin aloitin aikoinaan halvemmista, mutta näin vuosien jälkeen kun on enemmän kokemusta, niin voisin vetää silloista itseäni avarilla poskelle ja sanoa että älä hyvä mies tuhlaa rahoja niihin rimpuloihin, vaan osta kerralla kunnollinen.

Ja jos mieli muuttuu, nin laatupelillä on vielä myös jälleenmyyntiarvoa, toisin kuin noilla tonnin "halpiksilla".
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajelen täysin tyytyväisenä bilteman 800€ sähköpolkupyörällä 8km työmatkaa. Kyseistä mallia ei enää näy biltemalla olevan myynnissä, mutta tämä on ilmeisesti tuon oman pyöräni ”seuraaja”: https://www.biltema.fi/vapaa-aika/p...kupyora-city-sport-28-8-vaihteinen-2000041081

Ainakin näin raskaammalla kuljettajalla en ole mitään nykimistä huomannut, tosin vauhti pysyy itsellä aikalailla siinä 20-25km/h tuolla ajellessa, säädän vaan avustuksen sopivaksi tilanteen mukaan. Kaikki jyrkemmätkin mäet on päässyt ylös vaihteisiin juuri koskematta. Akku lähtee irti avaimella ja se täytyykin irroittaa lataamista varten. Miinuksia tuosta tulee mieleen: hiukan kova ääni (minulla moottori etupyörässä), ”ajotietokonetta” ei ole, kaasukahvan puute ja se että valot toimivat pattereilla.

Omasta mielestä tuo on täyttä puppua että kalliit pyörät pitävät paremmin hintansa, ehkä suhteessa näin, mutta absoluuttinen arvo on se mitä viivan alle jää. 3000€ pyörä pitää arvonsa hyvin ja saat sen myytyä käytettynä 2000€:lla, 1000€ pyörä pitää arvonsa huonommin ja saat sen myytyä 500€:lla. Toisessa esimerkissä tuli takkiin tonni ja toisessa 500€.
 
No mielestäni tarpeeksi kertoo se että vauhti on 20-25kmh ja että mäkiin pitää joskus jopa pykältää pienempää. Ajoin prkl kovempaa 16km työmatkan mäkisessä maastossa normi maastopyörällä normaalisti n.27kmh keskinopeudella pysähdyksineen valoihin yms ja 29" sähköfillarilla keskinopeus on helposti 30kmh tuolla matkalla mäkineen ja pysähdyksineen. Ja mäissä ei ole koskaan tarvinnut pykältää. Itselläni on siis Cuben keskimoottorinen 29" renkainen maasturi nappularenkailla ajossa kaupungissa.

EDIT: Niin ja olen koeajanut pariakin eri Bilteman sähköfillaria ja todennut ne ala-arvoisiksi vs kalliimmat. Käyttökelpoisia, EHKÄ, miellyttäviä ajaa tai käyttää, ei helvetissä.
 
Itse ajelen täysin tyytyväisenä bilteman 800€ sähköpolkupyörällä 8km työmatkaa. Kyseistä mallia ei enää näy biltemalla olevan myynnissä, mutta tämä on ilmeisesti tuon oman pyöräni ”seuraaja”: Sähköpolkupyörä City Sport 28”, 8-vaihteinen

Ainakin näin raskaammalla kuljettajalla en ole mitään nykimistä huomannut, tosin vauhti pysyy itsellä aikalailla siinä 20-25km/h tuolla ajellessa, säädän vaan avustuksen sopivaksi tilanteen mukaan. Kaikki jyrkemmätkin mäet on päässyt ylös vaihteisiin juuri koskematta. Akku lähtee irti avaimella ja se täytyykin irroittaa lataamista varten. Miinuksia tuosta tulee mieleen: hiukan kova ääni (minulla moottori etupyörässä), ”ajotietokonetta” ei ole, kaasukahvan puute ja se että valot toimivat pattereilla.

Omasta mielestä tuo on täyttä puppua että kalliit pyörät pitävät paremmin hintansa, ehkä suhteessa näin, mutta absoluuttinen arvo on se mitä viivan alle jää. 3000€ pyörä pitää arvonsa hyvin ja saat sen myytyä käytettynä 2000€:lla, 1000€ pyörä pitää arvonsa huonommin ja saat sen myytyä 500€:lla. Toisessa esimerkissä tuli takkiin tonni ja toisessa 500€.
Vaimolla oli tuosta se maastopyöräversio, jossa moottori on takana. Olihan se ensimmäisen vuoden ajan melkein siedettävä jos ei vaatimustaso ole alinta rimaa korkeammalla, mutta sen lisäksi että runko on rimpula, geometria huono ja osavalikoima kakkaa, ei moottorissa ole voimaa nimeksikään, poljinvoiman tunnistusta ei löydy ja muutenkin vajaatehoinen akku kusee noista parissa vuodessa. Uusi akku maksaa 500€. Aika tuubaa nämä ovat ja niitä kehuvat eivät vain tiedä paremmasta, mutta hyvä jos olet tyytyväinen.
 
Aika tuubaa nämä ovat ja niitä kehuvat eivät vain tiedä paremmasta, mutta hyvä jos olet tyytyväinen.

Tiedän kyllä paremmasta (parilla työkaverilla on tommoiset 3k€ pyörät), sijoitan vain ne 2000€ mielummin esimerkiksi harrastuksiin, koska pyöräily on MINULLE vain keino liikkua paikasta a paikkaan b.
 
Tiedän kyllä paremmasta (parilla työkaverilla on tommoiset 3k€ pyörät), sijoitan vain ne 2000€ mielummin esimerkiksi harrastuksiin, koska pyöräily on MINULLE vain keino liikkua paikasta a paikkaan b.
Tuo on sama kun sanoisi että ostin Ladan koska se on vain keino liikkua paikasta A paikkaan B.
 
No mielestäni tarpeeksi kertoo se että vauhti on 20-25kmh ja että mäkiin pitää joskus jopa pykältää pienempää. Ajoin prkl kovempaa 16km työmatkan mäkisessä maastossa normi maastopyörällä normaalisti n.27kmh keskinopeudella pysähdyksineen valoihin yms ja 29" sähköfillarilla keskinopeus on helposti 30kmh tuolla matkalla mäkineen ja pysähdyksineen. Ja mäissä ei ole koskaan tarvinnut pykältää. Itselläni on siis Cuben keskimoottorinen 29" renkainen maasturi nappularenkailla ajossa kaupungissa.

EDIT: Niin ja olen koeajanut pariakin eri Bilteman sähköfillaria ja todennut ne ala-arvoisiksi vs kalliimmat. Käyttökelpoisia, EHKÄ, miellyttäviä ajaa tai käyttää, ei helvetissä.

Tässäkin juuri on taas kyse aivan eri asioista kuin mistä käsittääkseni on ap:ssa kyse. Mikset ostanut mopoa? Se kulkee 45km/h tai moottoripyörällä pääsee jo 300km/h?
 
Tässäkin juuri on taas kyse aivan eri asioista kuin mistä käsittääkseni on ap:ssa kyse. Mikset ostanut mopoa? Se kulkee 45km/h tai moottoripyörällä pääsee jo 300km/h?
No miksi ostaa sähköpyörä jos silti joutuu hiki hatussa polkemaan että pääsee ajamaan hitaammin kuin mitä esim tämä läski pääsee normi pyörällä.
 
No miksi ostaa sähköpyörä jos silti joutuu hiki hatussa polkemaan että pääsee ajamaan hitaammin kuin mitä esim tämä läski pääsee normi pyörällä.

Oletko ihan tosissasi? Jos vauhdin tarve on yli 25km/h ei ole mitään järkeä ostaa sähköpyörää, koska se on laiton avustaessaan tuon nopeuden yli.

Ja tuon nopeuden alla ei tosiaan tarvitse polkea hiki hatussa. Ainakaan bilteman sähköpyörällä.
 
Oletko ihan tosissasi? Jos vauhdin tarve on yli 25km/h ei ole mitään järkeä ostaa sähköpyörää, koska se on laiton avustaessaan tuon nopeuden yli.

Ja tuon nopeuden alla ei tosiaan tarvitse polkea hiki hatussa. Ainakaan bilteman sähköpyörällä.
No laatupyörä rullaa sen verran hyvin ettei tasamaalla tarvitse polkea melkein yhtään 30kmh vauhtiin päästäkseen. Käytän sähköä kiihdytyksissä ja nousuissa ja varmaan 80% ajasta mennään yli 25kmh ilman sähköä. Ja ostin sähköpyörän juuri ettei tarvitse työmatkan jälkeen haista hielle vaan voi hypätä työhön ilman että on hiestä märkä heti päivän alussa koska työmatkan mäet ovat varsin mukavan kokoisia ja valoja on paljon.
 
No miksi ostaa sähköpyörä jos silti joutuu hiki hatussa polkemaan että pääsee ajamaan hitaammin kuin mitä esim tämä läski pääsee normi pyörällä.
Minullakin on sähkömaasturi ja ajan sillä käytännössä koko ajan kuntoilumielessä hiki hatussa yli sen 25km/h avustusrajan. Avustusta tarvitsen vain pitääkseni harrastuksen mielekkäänä myös maastossa/ylämäissä ja myös työmatkoilla liiallisen hikoilun välttämiseksi. Loistava laite kerrassaan näihin tarkoitusperiin.

Onhan se hyvä että näitä e-fillareita on eri tasoisia ja että valikoimasta löytyy jokaiselle jotain, mutta meidän talouden kohdalla olen kuitenkin todennut, että nuo halvimmat vaihtoehdot eivät riitä kovinkaan pitkälle edes satunnaisessa käytössä ja että aika pian niistä tulee vain vitutusta aiheuttavia rahareikiä (joihin tosin ei saa välttämättä edes rahalla sopivia varaosia).

Sitten vielä lisäksi kiinapommien akkujen/laturien epävarmuustekijät, jotka ovat polttaneet useampiakin taloja ja aiheuttaneet kaikenlaisia läheltä piti -tilanteita.
 
Mä ymmärrän tuon sähköjopon tai sähköhybridin pointin ja totta kai jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja ostaa sellaisen pyörän kuin tarvitsee, mutta jopolla ajat kuin jopolla ajetaan, hybridissä on kapeat renkaat jotka tekee hiekalla ajamisesta huteraa, mutta maastopyörällä voi tehdä kaikkea mitä noilla kahdella ja lisäksi paljon muuta! Pitää myös muistaa että leveärenkainen maastopyörä sähköavulla menee yhtä kevyesti kuin hybridi sähköavulla, mutta rengaspaineita muuttamalla maasturi toimii paremmin myös pehmeämmällä alustalla tai vaikka talvella.
 
Mä ymmärrän tuon sähköjopon tai sähköhybridin pointin ja totta kai jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja ostaa sellaisen pyörän kuin tarvitsee, mutta jopolla ajat kuin jopolla ajetaan, hybridissä on kapeat renkaat jotka tekee hiekalla ajamisesta huteraa, mutta maastopyörällä voi tehdä kaikkea mitä noilla kahdella ja lisäksi paljon muuta! Pitää myös muistaa että leveärenkainen maastopyörä sähköavulla menee yhtä kevyesti kuin hybridi sähköavulla, mutta rengaspaineita muuttamalla maasturi toimii paremmin myös pehmeämmällä alustalla tai vaikka talvella.
Ehdottomasti tämä. Paperilla katsottuna omaan ajoon paras olisi hybridi. Käytännössä paras kompromissi on maastopyörä jossa keskeltä sliksit renkaat ja 29" rengaskokona. Hybridissä joutuu luopumaan kunnon etuhaarukasta, monesti outoa kyllä jarruista ainakin kun viimeksi katselin (vaijeri vs hydrauli levyt) ja vielä jopa huonolla tuurilla maksamaan saman kuin maasturista paremmilla osilla. Katupyörä taas on liian herkkä omaan ajoon ja paskoisin vanteet ja renkaat varmaan tunnissa. Joten tämä on jo neljäs fillari jossa ostan maasturin, vaihdan korkeapaine sisäkumit ja ulkokumit (näissä on eroja, osa kestää pari bar painetta osa 4bar+) joissa keskellä sliksiä tai hyvin mietoa kuviota ja nappulaa sivussa jotta löytyy jotain pitoa hiekalla tai muussa pehmeämmässä ja lyön kunnon lokarit ja puolinousukahvat kiinni. Kestää kantterihyppelyt ja muut paljon rankemmat pomput, ajoasento on mukavampi kuin katupyörässä, ei tarvitse väistellä pikkkukiviä ja ei tarvitse pelätä hiekkateitä tai juurakkoisia oikoteitä antamatta kuitenkaan liikaa vierintävastuksessa tai muussa muiden eduksi. Etenkin kun kyse sähköpyörästä niin suosittelen ehdottomasti maasturista alkaa rakentamaan. Nykyiseen en ole edes vaivautunut vaihtamaan kumeja koska nuo 29":t rullaavat niin nätisti vs 26".
 
Tilasin Verkkokaupasta GZR Pedelec Plus vekottimen repun ja ajotietoneen kanssa. Tässä on LiPo -akku. Onko turvallista ladata sisällä? Ulkona en pysty lataamaan :p

Tiedän että tämä ei ole mikään ihannepyörä, mutta mahtuu budjettiini tällä hetkellä ja ensi kesänä ostan paremman, josko sähköpyörä tuntuu omalta jutulta, ja miksei vaikka ei tuntuisikaan. Tarkoitus ajaa kesät noin 15km yhdensuuhtaiset matkat ja mahdollisesti ladata kummassakin päässä. Hyvää tuossa on taittuva runko, jolloin kuljetus Volvolla on helppoa, ja USB-piste kännykälle sekä laturin kuljetuslaukku.

Huonoa on ensi näkemältä poljinvoiman tunnistuksen puute, joten mennään sitten 6km/h käsikaasulla, tai 10, 17 ja 25km/h polkemalla sähköavusteisesti. Saattaa myös olla että rimpula brakaa taittoliitoksistaan ja niihin pitää ehkä keksiä varmistukset. Ja akku ei varmaan kestä kovin pitkään tuossa käytössä, mutta ainakin tämän kesän se kestää.

Laitteessa on takana napamoottori... Kumminkin keskimoottori on ilmeisesti jostain syystä parempi, vaikka se rasittaneekin enempi voimansiirtoa eli kettinkejä? Miksi näin?

En ole siis pyöräillyt ainakaan 30 vuoteen, mutta nuorena tuli poljettua parhaimmillaan 170km Espoosta Turkuun yhdellä vedolla laukut päällä ja seuraavalla vedolla Ahvenanmaan ympäri. Nyt ei enää pohkeet kestäisi ilman sähköavustusta.
 
Pedelec Plussassa akku lähtee minun tiedon mukaan irti kun rungon taittaa auki. Ja voi ladata sisällä. Ehdottomasti palautan laitteen, mikäli näin ei ole.
 
Pedelec Plussassa akku lähtee minun tiedon mukaan irti kun rungon taittaa auki. Ja voi ladata sisällä. Ehdottomasti palautan laitteen, mikäli näin ei ole.
Juu lähtee mutta jos sen joutu irroittamana jokakerta lataustavarten (ei pistoketta pyörävarastossa) se alkaa hyvinnopeasti kyrpimään.

Kun se pyörän runko on taitettuna auki akun iroritustavarten se vaatii tilaa eikä se pyörä pysy helposti pystyssä.
 
No arvosteluja lukiessa tuo näyttäisi tosiaan, että akku on otettavissa ulos. Jos tässä ehdin niin käyn vielä tänään tuolla muutenkin, pitää ehkä pyytää vielä näyttämään tuota. Miten mahtaa nuo taitokset olla jos sitä pitää koko ajan avata ja sulkea akun ottaakseen?
Jos ei akkua saa irti latausta varten, niin se on sitten ensimmäinen lajiaan.

Minkä ajotietokoneen tuohon otit? Kyselin sitäkin myyjältä ja ei tiennyt, että heillä olisi mitään sellaista. Onhan tuolla tietenkin romua laidasta laitaan, että ehkä se on vaikea kaikesta tietää. Mutta sama myyjä siinä oli sitä pyörää kaikille aina näyttämässä..
Ei niihin jälkikäteen mitään "ajotietokoneita" voi lisätä. Se tulee sellaisena kuin tulee ja sillä siisti. Itse kolvailemalla voi tietenkin tuunata vaikka mitä, mutta oletan ettei sellainen puuhastelu tule tässä tapauksessa kyseeseen.

Jos verkkokauppa.com on ainoa mahdollinen ostopaikka, niin vähiten huonolta vaihtoehdoilta niistä listaamistasi vaikuttaa siellä se 25kg painava Commuter.
 
Ajotietokoneella tarkoitan tällaista: Wahoo ELEMNT MINI ‐pyöräilytietokone 89,90 €

Pyörän elektroniikkaan se ei tietenkään integroidu, mutta pystynee näyttämään ajonopeuden ja matkan ja jotain muuta. Se ei näytä akun tilaa tai käytettyä tehoa mutta tuo riittänee tähän tarkoitukseen.

Tuo integroituu Android softaan ilmeisesti ja lisäinfoa ja grafiikkaa.
 
Ei kai sen rullaamisen niin väliä kun on sähköavustus.

Avustus väkisinkin loppuu itse kultakin siinä vaiheessa kun resurssit on käytetty. Itse katselin FAT 4.0 fillaria verkkokaupasta mutta panin merkille että sen polkeminen on tervanjuontia ilman avustusta ja muutenkin Pedelec Plus näytti fiksummalta joten sellainen.
 
Ei kai sen rullaamisen niin väliä kun on sähköavustus.
Tottakai sillä on väliä. Joku sen energian kuluttaa liikuttaakseen moista, oli se sähkö tai sinä. Ja kun sähkö loppuu 25kmh kohdalla niin huonosti rullaavalla jumitut siihen aika tehokkaasti kun hyvin rullaava kiihtyy sähkön avulla siihen ja jatkaa polkien kovempaa minimaalisella työllä. Käytännössä sähöpyörän minimi matkavauhti on 25kmh ja kaikki sen yli on sitten lihasvoimin mentävää eli helpommin rullaavalla pääset varsin nätisti. Nykypyörillä joissa on hyvät renkaat, levyjarrut jne tuo 25kmh ei tunnu yhtään missään. Eriasia sitten kaahata 60kmh lasissa alamäkeen mutta 40kmh vauhtiin asti varsin nätisti kulkevia ja hyvin pysähtyviä laitteita. Sanoisin että moni paikoin jopa vanhoja mopoja paremmin käyttäytyviä kunhan osaat siirtää jarruttaessa painon oikeaoppisesti taakse ettet lennä stongan yli jarrutuksessa etkä pelkää kallistaa pyörää mutkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei ole mitään tietoa tai kokemusta asiasta, niin kannattaa pitää tällaiset möläytykset omassa päässä.

Komeasti sitä tehdään yleistyksiä. Mulla on Bafang BBS02 750W:llä varustettu sähköfillari johon on tullut koodattua hiukan alkuperäistä parempi moottorinohjaus. Sillä on tullut nyt monta vuotta tuupattua menemään (ostin heti kun BBS02 tuli saataville) ensin lähinnä maastokäytössä ja nykyisin oikeastaan vaan ipanoita kärryn kanssa kuskatessa. Aikaisemmin mulla oli BBS01 250W motti, ja se oli oikeastaan maastossa mukavampi.

Rullaavuudella on sitten toki väliä jos halutaan akun kestävän mahdollisimman pitkään, mutta jos nyt jostain työmatkapyöräilystä puhutaan niin oman kokemuksen mukaan, jota on siis viittä vaille vitusti, sanoisin että ihan yhtä hyvin on mennyt leveillä nastarenkailla, kapeilla katunakeilla ja kaikella siitä välistä - jos sen vauhdin pitää siinä 25km/h huiteilla.

Edit: lisätään nyt sen verran että oma motivaatio hankkia sähköpyörä oli nimenomaan se, että työmatkapyöräilyssä aiemmin otti aivoon se alituinen suihkussa ramppaaminen, ja päätin asentaa sen moottorin maasturiin joka ei todellakaan muuten olisi ollut sovelias työmatkapyöräilyyn. Samalla sai maastopyöräilykin uusia ulottuvuuksia. Eikä tullut työmatkalla hiki. Tällä valinnalla sain ainakin itselleni kasattua kaikkeen omaan käyttööni sopivan sähköfillarin.
 
Viimeksi muokattu:
Komeasti sitä tehdään yleistyksiä.
Niin tehdään, koska se edellinen kommenttisi oli niin saakelin typerä.

Mulla on Bafang BBS02 750W:llä varustettu sähköfillari johon on tullut koodattua hiukan alkuperäistä parempi moottorinohjaus.
Ja tämä selittää miksi se oli typerä kommentti. Olisi kannattanut avata ensin vähän omia taustoja. Ei massoilla ole tuollaisia monsterimoottoreita erikoissäätöineen. Tuollaisella ei välttämättä olekaan pakko välittää muista ominaisuuksista, kuten rullaavuudesta niin paljoa, mutta meidän muiden kuolevaisten on syytä huomioida tällaiset seikat tarkemmin.

Sitä paitsi ainakin itse haluan fillarin toimivan mahdollisimman ketterästi myös ilman moottoria. Jos ei välitä rullaavuudesta, niin se on vähän sama kuin laittaisi matalapaineiset offroad-renkaat johonkin m5 bemariin. Voimaa on kyllä, mutta ei moisessa mitään järkeä ole, kun kaikki muut ominaisuudet kärsivät.

Rullaavuudella on sitten toki väliä jos halutaan akun kestävän mahdollisimman pitkään, mutta jos nyt jostain työmatkapyöräilystä puhutaan niin oman kokemuksen mukaan, jota on siis viittä vaille vitusti, sanoisin että ihan yhtä hyvin on mennyt leveillä nastarenkailla, kapeilla katunakeilla ja kaikella siitä välistä - jos sen vauhdin pitää siinä 25km/h huiteilla.
Oletat että kaikki muutkin ajelevat käytännössä pelkästään moottorin voimin ja pelkästään työmatkaa. Ok, eipä siinä mitään, mutta se oletus menee aika monen kohdalla pieleen.

...päätin asentaa sen moottorin maasturiin joka ei todellakaan muuten olisi ollut sovelias työmatkapyöräilyyn.
Tarkoitatko että maasturi ei ole yleisesti ottaen soveltuva työmatkapyöräilyyn, vai ettei se sinun maasturisi ollut siihen jostain syystä aiemmin soveltuva?

Jos tarkoitit ensimmäistä, niin olisi jännä kuulla tarkempia perusteluita moiseen päätelmään.
 
Maasturi työmatkapyöränä, lähinnä nyt ensimmäinen ”miksi ei” on nappularenkaat. Paitsi jos työmatka on maastossa. Eikä maastureiden geo nyt ole se parhain vaikkapa tommoseen 20km matkantekoon. YMMV.
 
Maasturi työmatkapyöränä, lähinnä nyt ensimmäinen ”miksi ei” on nappularenkaat. Paitsi jos työmatka on maastossa. Eikä maastureiden geo nyt ole se parhain vaikkapa tommoseen 20km matkantekoon. YMMV.
Eihän nappuloiden huonolla rullaavuudella pitänyt olla väliä. Ja mikäs geometriassa niin kusee. Varsin saman oloista kuin hybridit mitä tuli testattua. Merkkikohtaisia eroja huomattavasti.
 
Eihän nappuloiden huonolla rullaavuudella pitänyt olla väliä. Ja mikäs geometriassa niin kusee. Varsin saman oloista kuin hybridit mitä tuli testattua. Merkkikohtaisia eroja huomattavasti.

Jäi olennainen lause lisäämättä, ”sähköavustuksen lisäämällä kyseinen fillari onkin sovelias.”

Minusta sen sähkömoottorin yksi hienous on että se myös lisää pyörän käyttötarkoituksia.
 
Maasturi työmatkapyöränä, lähinnä nyt ensimmäinen ”miksi ei” on nappularenkaat. Paitsi jos työmatka on maastossa. Eikä maastureiden geo nyt ole se parhain vaikkapa tommoseen 20km matkantekoon. YMMV.
Tuo ymmv oli tarpeellinen lisäys, sillä muuten tuo olisi taas yksi täysin merkityksetön ja perustelematon kommentti muiden joukossa. Renkaita on vaikka millaisiin tarpeisiin ja maastureiden rungon geometriassa ei ole mitään vikaa tällaista käyttöä ajatellen, vaan juuri päinvastoin.

Näin siis yleisesti. Voi olla että sinulla on joku sellainen fillari, johon kommenttisi sopivat, mutta ei kannata yleistää sitä tilannetta kaikkiin.
 
Noniin. Kiinasta saapui kotia tällanen sähköpyörä 2018 Frey Am1000 Full Suspension Electric Mountain Bicycle Emtb 48v 1000w Bafang Ultra G510 Mid Drive System - Buy Electric Mountain Bicycle,Mountain Electric Bicycle,Bafang Ultra Product on Alibaba.com Täytyy sanoa heti, että todella hyvin toimi asiakaspalvelu ja pyörän pystyi räätälöimään todella hyvin mieleisillänsä osilla tilausvaiheessa. Toimitusaika n. 2,5kk ja hirveä pelko oli kokoajan, että tuleeko sieltä kasa pa*skaa vai mitä. Sieltä kuitenkin tuli oikeasti laatuosilla varustettu hemmetin hyvä sähköpyörä, mistä ei tehot eikä akku lopu kesken. Painoa pyörällä on jonkinverran johtuen isosta 1000w moottorista ja 1000wh akusta, mutta eipä tuota painoa huomaa ajossa. Eli näköjään rahoille saa vastinetta ainakin tässä tapauksessa.
 
[QUOTE="Sieltä kuitenkin tuli oikeasti laatuosilla varustettu hemmetin hyvä sähköpyörä, mistä ei tehot eikä akku lopu kesken. Painoa pyörällä on jonkinverran johtuen isosta 1000w moottorista ja 1000wh akusta, mutta eipä tuota painoa huomaa ajossa. Eli näköjään rahoille saa vastinetta ainakin tässä tapauksessa.[/QUOTE]

No nyt on akulla kokoa :lol:
Mutta asiaakin. Ihan mielenkiintoiselta paketilta näyttää. Ootellaan mielenkiinnolla miten on toiminut , kun ajellut vaikka 6kk niin alkaa tapansa näyttää. :geek:
 
Renkaita on vaikka millaisiin tarpeisiin ja maastureiden rungon geometriassa ei ole mitään vikaa tällaista käyttöä ajatellen, vaan juuri päinvastoin.

Näin siis yleisesti. Voi olla että sinulla on joku sellainen fillari, johon kommenttisi sopivat, mutta ei kannata yleistää sitä tilannetta kaikkiin.

Oli se matka mitä vaan joka menee enempi kestävyysurheiluksi niin väittäisin että sujuu maantiepyörägeolla maastopyörää paremmin. Muutenhan kaikki pyöräkilpailut ajettaisiin maastureilla. Kun nyt kerran sillä rullaavuudella on väliä niin pitäis kai sitten aerodynamiikallakin olla? Sukkiksia ja säärikarvan ajeluja unohtamatta.

Sähköavusteisista puhuttaessa valitsisin toki lähes mihin käyttöön vaan mieluimmin maastopyörän.
 
Oli se matka mitä vaan joka menee enempi kestävyysurheiluksi niin väittäisin että sujuu maantiepyörägeolla maastopyörää paremmin. Muutenhan kaikki pyöräkilpailut ajettaisiin maastureilla. Kun nyt kerran sillä rullaavuudella on väliä niin pitäis kai sitten aerodynamiikallakin olla? Sukkiksia ja säärikarvan ajeluja unohtamatta.

Sähköavusteisista puhuttaessa valitsisin toki lähes mihin käyttöön vaan mieluimmin maastopyörän.
Ongelma katupyörissä esim omaan käyttöön on rehellisesti liian hennot osat ja liian herkät renkaat yms. Viety liian pitkälle. Vähän sama kun yrittäisit kilpa-autolla ajaa katukäytössä. Onnistuu, mutta ei se kivaa ole. Niinkin simppelit asiat kuin kiireessä katukivien varomiset, juurakkoiset oikotiet jne jne eivät oikein moisella onnistu. Toki takuulla sitten kun oikeasti ajaa pitkää matkaa niin on jo järkeäkin moisessa. Mutta esim 50km lenkki ei maasturilla ole ongelma kunhan on paikat kunnossa ja rengastus oikea.
 
[QUOTE="Sieltä kuitenkin tuli oikeasti laatuosilla varustettu hemmetin hyvä sähköpyörä, mistä ei tehot eikä akku lopu kesken. Painoa pyörällä on jonkinverran johtuen isosta 1000w moottorista ja 1000wh akusta, mutta eipä tuota painoa huomaa ajossa. Eli näköjään rahoille saa vastinetta ainakin tässä tapauksessa.

No nyt on akulla kokoa :lol:
Mutta asiaakin. Ihan mielenkiintoiselta paketilta näyttää. Ootellaan mielenkiinnolla miten on toiminut , kun ajellut vaikka 6kk niin alkaa tapansa näyttää. :geek:

Juu kyllä tuolla akulla tovin ajelee...:D Tosin kyllä toikin akku aika äkkiä tuntuu kuluvan kun metsässä ajelee pelkällä kaasulla. Jatketaan testauksia...
 
Rekisteröitkö mopoksi tommosen vai saako noilla ajella metissä ilman rekkarikilpiä? :)
 
Jotenkin en itse näe pointtia tuollaisessa 1kW polkypyörässä muutakuin ehkä rekisteröitynä työmatka-ajoon jos ei yhtään jaksa polkea. Ja siihenkin joku skootteri olisi parempi.

Metsässä ajon voisin kuvitella aika erikoiseksi kun ei oikein ole enää normaalia polkupyörällä ajamisen ja kuntoilun iloa eikä toisaalta enduropyörääkään korvaa kun ei tehoa ole tarpeeksi.

Vähän jää erikoiseksi välimalliksi.
 
Ongelma katupyörissä esim omaan käyttöön on rehellisesti liian hennot osat ja liian herkät renkaat yms. Viety liian pitkälle. Vähän sama kun yrittäisit kilpa-autolla ajaa katukäytössä. Onnistuu, mutta ei se kivaa ole. Niinkin simppelit asiat kuin kiireessä katukivien varomiset, juurakkoiset oikotiet jne jne eivät oikein moisella onnistu. Toki takuulla sitten kun oikeasti ajaa pitkää matkaa niin on jo järkeäkin moisessa. Mutta esim 50km lenkki ei maasturilla ole ongelma kunhan on paikat kunnossa ja rengastus oikea.

Keskiömoottoria joo ei edes saa hiilarirunkoon tungettua, ainakaan noita bafangeja, ja takapakan kestävyyden saa äkkiä selville.. Joku cyclocrossari tietty vois kestääkin. Itelle ostaisin nykytiedon varassa jonkin valmiin 250W maasturin täysjoustolla. Maksavat vaan niin helkkarin paljon ettei taida ihan hetkeen tulla kauppoja. Katotaan sitten kun toi nykyinen 750W eläin joskus kuolee.
 
Jotenkin en itse näe pointtia tuollaisessa 1kW polkypyörässä muutakuin ehkä rekisteröitynä työmatka-ajoon jos ei yhtään jaksa polkea. Ja siihenkin joku skootteri olisi parempi.

Metsässä ajon voisin kuvitella aika erikoiseksi kun ei oikein ole enää normaalia polkupyörällä ajamisen ja kuntoilun iloa eikä toisaalta enduropyörääkään korvaa kun ei tehoa ole tarpeeksi.

Vähän jää erikoiseksi välimalliksi.
En ymmärrä minäkään. Ei toimi erityisen hyvin iikuntavälineenä (jos aikoo hyödyntää moottorin rajoja), eikä tosiaan ole kuitenkaan mikään enduropyörä. Lisäksi pitää karttaa virkavaltaa sakkojen pelossa, tai sitten rajoittaa nopeus lain sallimaan ja menettää tehokkaamman moottorin hyödyt.
 
Omaksi iloksihan noita hommataan. En aja työmatkaa pyörällä enkä voi väittää harrastavani kovin tosissaan ainakaan pyöräilyäkään. Olisiko sitä nyt joku 50-100km takana tänävuonna. Silti löytyy 5 fillaria joista 3 sähköllä.

Näissä vehkeissä monesti on siitä kysymys, että voit mennä niillä ihan missä vaan. Heti kun on jotain pärisevää alla niin huomattavasti rajoitetumpaa ja kokonaisuudessa kalliimpaa huvittelut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 631
Viestejä
4 494 148
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom