Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Eiköhän sen 1kW tehorajan määritä moottori ja ohjaimessa saa olla vaikka 100kW.
Olen elmon kanssa samaa mieltä ettei se kai nyt noin voi olla mutta ulkomaisia lähteitä katselemalla vaikuttaa siltä, että ei pelitys väärässä ole jos tätä on uskominen: The Myth of Ebike Wattage - EbikeSchool.com

Mitä trafi sanoo l1e-a luokasta "Suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho < 1000W" "moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW" Okei tämähän hyödyllinen tieto:facepalm:

Tähän asti homma on tosiaan mennyt siten että moottori on 1KW, koska valmistaja niin sanoo eikä asialla taida olla väliä, että täysin samaa moottoria myydään myös 750-1500W moottorina. Lainsäätäjät taitaa olla hieman pihalla. Jopa greencycle suomessa myy 1000W muuntosarjaa, jonka ohjain tarjoaa 48V 30A eli 1440W maksimitehon. Taidan laittaa kyselyä trafiin, että kuinka tämän teho määritetään jos edes itsekkään tietävät:confused2: Asiaa ei ainakaan virkailijan näkökulmasta helpota yhtään ettei l1e-a vaadi tyyppihyväksyntää.
 
Eihän sähkömoottorilla olekaan varsinaista tehorajaa. Sama moottori eri käyttösuhteel voi olla 100W ja 1000W. Noi kiinamoottorit ei ole 100% käyttösuhteel nähnytkään 1000W tehoja vaan olivat sula möykky metallia. Eli kyllä se ohjaimesta kiinni on paljonko moottorin teho on.

Toi seikka puhutaanko otto vai lähtötehosta lainsäädännös niin käsittänyt et kyse on lähtö.
Mjuuh, esimerkiksi Xiaomin (==Ninebot/Segway) sähköpotkulaudassa poksahtelee akun sulakkeet Custom firmiksellä jos alla ei ole uudemman valmistuserän rauta. Vanhassa valmistuserässä yksi sulake ja uudessa kaksi. Moottori ei ole moksiskaan vaikka sellaisia mehuja otetaan irti akusta verrattuna vakioon.
 
Kärkkäisen sähköpotkulauta ongelmat jatkuivat. Toinen potkulauta joka tuli tilalle, oli samanlaisella vialla varustettu. Laite tuli täysin tyhjällä akulla, latasin neljä tuntia kunnes laturin valo vaihtui vihreäksi. Kun laturin otti irti, ei laite käynnistynyt ollenkaan, vain laturin johdon ollessa paikoillaan. Purin koko kaupan, ja molemmat lähtivät tänään postiin. Ei hermot kestäneet enää kolmatta koettaa.
On kyllä huono tuuri, tai sitten minulla oli hyvä tuuri kun löytyi yksi toimiva yksilö. Onkohan osa potkulaudoista ollut varastoituna liian kauan ja akut kuoleentuneet.
 
Niin. Se hetkellinen virta voi olla hurja varsinkin hitaasti pyöries. Mutta jos sitä täyttä tehoa kokoajan käytettäisiin niin lämpöön se moottorikin kuolisi kunnei pysty mahdottomasti siirtämään sitä pois. Isommilla kierroksilla moottorien ottama virtakin laskee. Jollei sitten akustoa katsottu jännitteeltään niin isoks että alemmilla nopeuksilla ohjaimen virtarajoitinta vasten mennään kokoajan.

Joa noi laitteet on suunniteltu johonkin nopeuteen niin sitä ajatellaan myös et moottorin kuorma pienenee nopeuden saavuttaes. Jolloin moottori pääsee kiihdyttämises tulleen lämmön luovuttaan pois eikä ylikuumene. Mitkä sitten onkaan varmuusvarat jotka jää on täysin arvotus. Mut selvää on et tuollaisen potkulaudan moottori sulaisi jos sitä sillä 1kW teholla oikeasti kokoajan ajettaisiin. 1kW jatkuvasti käyvä moottori on kooltaan ja jäähdytykseltään moninkertainen.
500W/850W/1000W onkin Xiaomissa se piikkiteho. rms/normiteho sitten korkeintaan puolet siitä.
Ainahan nämä rms ja piikkitehot on markkinoinnissa sekoitettu tahallaan keskenään, oli sitten kyseessä äänentoisto taikka sähkömoottori.
70-luvulla jo osattiin se hattiwattien käytön jalo taito markkinoinnissa, etenkin äänentoistossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kärkkäisen sähköpotkulauta ongelmat jatkuivat. Toinen potkulauta joka tuli tilalle, oli samanlaisella vialla varustettu. Laite tuli täysin tyhjällä akulla, latasin neljä tuntia kunnes laturin valo vaihtui vihreäksi. Kun laturin otti irti, ei laite käynnistynyt ollenkaan, vain laturin johdon ollessa paikoillaan. Purin koko kaupan, ja molemmat lähtivät tänään postiin. Ei hermot kestäneet enää kolmatta koettaa.

Kuulostaa turvalliselta tuotteelta, laatua niin eikun yöksi latautumaan sisälle komeroon.
 
Kärkkäisen sähköpotkulauta ongelmat jatkuivat. Toinen potkulauta joka tuli tilalle, oli samanlaisella vialla varustettu. Laite tuli täysin tyhjällä akulla, latasin neljä tuntia kunnes laturin valo vaihtui vihreäksi. Kun laturin otti irti, ei laite käynnistynyt ollenkaan, vain laturin johdon ollessa paikoillaan. Purin koko kaupan, ja molemmat lähtivät tänään postiin. Ei hermot kestäneet enää kolmatta koettaa.
Nämä tuntuu olevan suht yleisiä ongelmia näiden halpojen kiinalaisten laitteiden kanssa (potkulaudat, longboardit yms.). Toimivat parhaimmillaan 1-2kk kunnes sitten mystisesti koko laite kuolee ja ei suostu millään käynnistymään. Yleensä toki kokemukset ovat että jo muutaman käyttökerran jälkeen lataus ei onnistu tai sitten laite ei muuten vaan tahdo lähteä käyntiin. Tähän toki vielä se, että noita ei kannata pahemmin jättää latautumaan valvomatta, toki Kärkkäisen kohdalla myyjä/maahantuoja on vastuussa jos kämppä palaa tuotteen takia.
 
Mulla oli ensinmäisenä 200e maksanut sähköpotkulauta. Ihan paska. Onneksi sain palauttaa ja sain rahani takaisin.
Nykyinen on hankittu kicker:in kautta ja on ihan toimiva. Toki, hintaa on enenmän.
 
Onko jollain käytössä E-Scoot Ultra 2000W? Kiinnostaa miten jaksaa nousta noita mäki ylös.
 
Hyvin kesti, 100km tienoille ellei ylikin. Pyörä meni juuri kaupaksi ja uusi omistaja oli yhtä hymyä.
 
Videon pyörässä käsittääkseni kyseessä paskat Li-Poly akut jotka "ovat herkkiä" laukeamaan ja lauetessaan räjähtävät katastrofaalisesti.
Suurinosa sähköpyöristä käyttää Li-Ion akkuja mitkä ovat pitkälti erittäin turvallisia.

Jos Kiinan kittiä meinaa kasata niin Kiinasta lienee järkevää ostaa kaikki muu paitsi akku.
Tässä parin vuoden säädöllä voisin sanoa, että osaava saa kiina-akuistakin ihan soivia. Etenkin isommissa akuissa säästö on merkittävä. Muutama vinkki:
- kannattaa hankkia turvallista akkutekniikkaa, esim LiFePo
- Akun mukana kannattaa tilata muutama varakenno. Yksikin sekundakenno tuhoaa akun kapasiteetin ja kennojen tilaus jälkikäteen voi olla todella kallista toimituskulujen takia.
- Jos haluaa pelata varman päälle niin BMS:n voi vaihtaa laadukkaampaan. Saksasta saa EU-laatuista elektroniikkaa muutamalla kympillä.
 
Eihän sähkömoottorilla olekaan varsinaista tehorajaa. Sama moottori eri käyttösuhteel voi olla 100W ja 1000W. Noi kiinamoottorit ei ole 100% käyttösuhteel nähnytkään 1000W tehoja vaan olivat sula möykky metallia. Eli kyllä se ohjaimesta kiinni on paljonko moottorin teho on.

Toi seikka puhutaanko otto vai lähtötehosta lainsäädännös niin käsittänyt et kyse on lähtö.
Mulla on suht vahva käsitys että ajoneuvojen tehot mitataan vetävistä pyöristä ja sähköfillareissa tämä tarkoittaa nimenomaan jatkuvaa tehoa. Ja tosissaan tehon määrittää ohjain ja osaltaan sitä rajoittaa moottorin kesto. Munkin pyörän elektroniikka antaisi periksi syöttää 350W napamoottorille vaikka 2kW, mutta tuolla teholla ajomatka jäis varmasti kohtuu lyhyeksi. Nyt teho on säädetty niin että laitteiston hyötysuhde hihavakiolla huomioiden takarenkaan teho on noin 250W. Tosin tuokaan teho ei ole käytössä kuin reilummalla vastatuulella tai ylämäissä, kun tasasella 25km/h nopeuteen ei 250W tehoja vaadita - etenkään jos mukana poljetaan vähääkään.
 
- Akun mukana kannattaa tilata muutama varakenno. Yksikin sekundakenno tuhoaa akun kapasiteetin ja kennojen tilaus jälkikäteen voi olla todella kallista toimituskulujen takia.
Minun pyörässä on alunperin 4kpl 12V/12Ah lyijyhyytelöakkuja, joten testin vuoksi tilasin tilalle yhden 6S6P 25,2V/12Ah Litiumi paketin (+laturin) ja tyytyväinen olen ollut. Jos siitä yksi kenno pimenee, niin kapasiteetista häviää maksimissaan 1/6. Sillä akulla pääsee yhtä kauas (~25km) kuin kahdella lyijyhyytelöakulla, mutta lyijyhyytelöt painaa 6,5kg ja litiumi 1,8kg. Kun kuvat ei näy, niin laitan linkkinä: https://i.imgur.com/K0n6cAU.jpg
Nuita kiinalaisia sähköavusteisia pyöriä saa käytettynä satasella ja minun mielestäni ihan pätevä peli. Omastani maksoin 45€, mutta siinä oli ketjut katki 12€.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on pistetty tilaukseen täysjoustollinen sähköpyörä 1000w bafangin ultra moottorilla (sisältää momenttitunnistimen) ja 48v 21ah (1008wh) akulla :D Hetken meinasin toista pyörätyyppiä, mutta aika äkkiä se mieli muuttukin...

upload_2018-5-11_18-2-2.png
 
Nyt on pistetty tilaukseen täysjoustollinen sähköpyörä 1000w bafangin ultra moottorilla (sisältää momenttitunnistimen) ja 48v 21ah (1008wh) akulla :D Hetken meinasin toista pyörätyyppiä, mutta aika äkkiä se mieli muuttukin...

Hauskan oloinen peli, kerrotko pyörästä lisää, tuleeko Alibabasta? Mitä arvioit kulujen olevan ostohinnan päälle?
 
Pyörästä löytyy -> täältä <- lisää tietoa. Laadukkaat osat pitäisi olla, mutta saas nähdä mitä sieltä tulee... Ei todellakaan mikään halpa pyörä tule olemaan, kun toimituskustannuksineen pyörän hinta on n. 3300e + siihen verot ja tullit n. 800e = 4100e. Lisäksi se riski minkä otin, että en ole päässyt edes pyörää koeajamaan ja jos pyörässä ilmenee vikoja, niin ei oikein voi mitään laittaa takuun piikkiin. Houkutus kuitenkin kasvoi niin suureksi noiden speksien myötä, että oli pakko ottaa riski. Suomessa kun tuppaa kaikissa myynnissä olevissa sähköpyörissä olemaan 250-350w moottori ja korkeintaan joku 500wh akku. Jotakin tietoa tuosta pyörästä löytyy netistä ja jonkin verran kehuja, mutta siltikin olen skeptinen ennen kuin tuon pyörän käsiini saan.
 
Pyörästä löytyy -> täältä <- lisää tietoa. Laadukkaat osat pitäisi olla, mutta saas nähdä mitä sieltä tulee... Ei todellakaan mikään halpa pyörä tule olemaan, kun toimituskustannuksineen pyörän hinta on n. 3300e + siihen verot ja tullit n. 800e = 4100e. Lisäksi se riski minkä otin, että en ole päässyt edes pyörää koeajamaan ja jos pyörässä ilmenee vikoja, niin ei oikein voi mitään laittaa takuun piikkiin. Houkutus kuitenkin kasvoi niin suureksi noiden speksien myötä, että oli pakko ottaa riski. Suomessa kun tuppaa kaikissa myynnissä olevissa sähköpyörissä olemaan 250-350w moottori ja korkeintaan joku 500wh akku. Jotakin tietoa tuosta pyörästä löytyy netistä ja jonkin verran kehuja, mutta siltikin olen skeptinen ennen kuin tuon pyörän käsiini saan.
Otitko huomioon mahdollisen polkumyyntitullin? Tulli vinkkaa – verkosta tilattu polkupyörä tai sen osat voivat tulla kalliiksi Tuossa ei lue mitään sähköpyöristä, mutta saattaa mennä samalla tavalla kuin tavallisilla polkupyörillä.
 
Paljonko tuollaisen pyörän vakuutus on?
Ei se tarvitse vakuutusta, jos avustus lakkaa toimimasta 25km/h nopeudessa. Se on sitten eri asia tekeekö se niin. :D

Henkilökohtaisesti en olisi missään nimessä ottanut noin kallista kiinapommin riskiä, enkä varsinkaan Bafangin tekniikalla, mutta toivotaan että sieltä irtoaa rahalle vastinetta peloista huolimatta. Komean näköinen menopeli se ainakin on ja muut osasarjat ovat speksien mukaan ok.
 
Mulla oli ensinmäisenä 200e maksanut sähköpotkulauta. Ihan paska. Onneksi sain palauttaa ja sain rahani takaisin.
Nykyinen on hankittu kicker:in kautta ja on ihan toimiva. Toki, hintaa on enenmän.
Oliko sulla sxt neo? Olisi mielenkiintoista selvittää tuleeko tämä kärkkäisen laite samalta pajalta, ainakin rengasmerkkiä myöden sama laite(bluetooth puuttuu ja pienempi akku). Oma lauta tosiaan toiminut moitteetta (toisin kuin muilla foorumilaisilla) ja ajelen tällä päivittäin 6km työmatkaa edestakaisin.
 
Ei ollut sxt neo:n. Merkkiä en enään muista. Akku riitti 7 kilometriin ja nopeus oli 17 tunnissa.
 
Kestääkö nämä jatkuvaa ulkosäilytystä? Heikkeneekö esim. akku nopeasti pakkasilla tai muuta ongelmaa? Äiti olisi kiinnostunut mutta epäileepi tuota toimivuutta ja ei kellään tutulla mitään kokemusta.
 
Akkua ei kannata ladata pakkasessa ja sen purkaminenkaan kovin kylmässä ei tee akulle hyvää. Mutta jos akun ottaa talvella sisälle latautumaan, niin se ei kerkiä jäähtymään ”nurkka-ajoissa” liiaksi ja talveksi akkuun voi askarrella vaikka retkipatjasta eristyksen. Muuten osat kestää kyllä pakkasta.
 
Otitko huomioon mahdollisen polkumyyntitullin? Tulli vinkkaa – verkosta tilattu polkupyörä tai sen osat voivat tulla kalliiksi Tuossa ei lue mitään sähköpyöristä, mutta saattaa mennä samalla tavalla kuin tavallisilla polkupyörillä.

On otettu huomioon ja asia varmistettu tullilta, että Suomessa ja EU:ssa ei vielä mitään polkumyyntitulleja kerätä sähköpyörien osalta. Ainoastaan tiedot hinnoista kerätään ylös tällä hetkellä. Tällaisen vastauksen sain tullilta:

"Tulli on 6.00 % kun kyseessä on tullinimikkeeseen 8711 60 10 luettavat apumoottoreilla varustetut kaksi-, kolmi- ja nelipyöräiset polkupyörät, joissa on jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin sähkömoottori, tai nimikkeeseen 8711 60 90 10 luettavat tehokkammilla apumoottoreilla varustetut polkupyörät

Polkumyyntitilastoja kerätään jo näistäkin parhaillaan, eli seurannassa ovat, nämäkin ja polkumyyntitulli saattaa olla tulossa."

Ja tosiaan pitää ottaa huomioon se, että tavallinen polkupyörä on eri asia, kuin sähköpolkupyörä. Tämä on hieman ehkä mennyt sekaisin joillain ihmisillä.

Ei se tarvitse vakuutusta, jos avustus lakkaa toimimasta 25km/h nopeudessa. Se on sitten eri asia tekeekö se niin. :D

Henkilökohtaisesti en olisi missään nimessä ottanut noin kallista kiinapommin riskiä, enkä varsinkaan Bafangin tekniikalla, mutta toivotaan että sieltä irtoaa rahalle vastinetta peloista huolimatta. Komean näköinen menopeli se ainakin on ja muut osasarjat ovat speksien mukaan ok.

Kieltämättä riski on aika melkoinen, jos pyörä on täyttä p*skaa, mutta tehdäänhän ne monet muutkin asiat Kiinassa nykyisin. Jännityksellä odottelen.

Pyörä taitaa kulkea ~55km/h pelkällä kaasulla, mutta ei sitä sovi ajella tommosia nopeuksia yleisillä teillä. Metsässä sitten eri asia, jonne tämän pyörän haluan ja jossa haluan ajella myös pelkällä kaasulla. Liikennevakuutus tähän pitää ainakin ottaa. Ja täytyy myös muistaa tosiaan rajoittaa avustus max. 25km/h jos yleisillä teillä ajelee.

Bafang merkkinä ei ehkä kuulosta niin houkuttelevata, mutta he ovat kuitenkin taineet pisimpään tehdä näitä sähkömoottoreita pyöriin ja ei netissä näitä nyt aivan maan rakoon ole tuomittu. Itse ainakin pidin aiemmassa sähköpyörässäni tästä bafangin tehosta/väännöstä ja helposta ohjelmoitavuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan ainkin nuo Bafangin bbs02 ja bbsHD hyviä keskimootoreita.
Vara osia löytyy hyvin ja helppo itsekin pistää atomeiksi ja huoltaa.
 
Hei, kasaan taittuva sorakelpoinen mutta katulaillinen potkulauta pitäisi löytää.
Eli noin 10" ilmarenkailla ja 1kw tehoiltaan.

Entä tuleeko muuten laillisesta laitteesta laiton jos siihen lisätään toinen moottori eteen, mutta se on poiskytketty kadulla?
 
Eilen tuli sähköpyörä XXL:n -20% aleista. Ghostin Hyb Teru b2.9. Niin paljon tekemistä ettei ole päässyt ajamaan ensimmäistä lenkkiä. Ainoa miinus omasta mielestä tuo joustokeula, mutta ei anneta sen häiritä nyt. Jostain noissa sähkiksissä täytyy karsia ettei budjetti räjähdä.
 
Mitä pitää ottaa huomioon, jos haluaa ostaa sähköpyörän ympärivuotiseen työmatka-ajoon ja toisaalta toivoo pyörältä vähäistä vastustusta sähkön loppuessa? Vai vastustaako ne aina?
Matkat olisi luokkaa 20km suuntaansa max ja asfalttia ja soraa ja katukiveyksiä, mutta maastoon ei tee mieli.
 
Huomenna tulee tupaan kolmas sähköpyörä: Felt Lebowsk E 10

Jo ennenkun on fillari alla niin piti googlailla miten tosta 25kmh rajotuksesta pääsee eroon. Ja näemmä siihenkin löytyy palikka: Speedbox 2 for Bosch Gen2 käsikaasua noihin ei näytä saavan edes viripalikkana. Pitää nyt ensin ottaa testiin kunnolla vakiona ja todennäkösesti ei ole edes tarvetta. Voi tolla toisella pyörällä sitten uhmata onnea virkavallan kanssa.

Boschin akut on aika suolasen hintasia 1000€ 500Wh 36V akusta... Onkoihan noissa jotain älyä mukana? Kun löytyy 20Ah 6s lipoja x4 ja jos ostaisi yhden 20Ah 4s lipon niin voisi laittaa tuohon vähän enempi jerkkua akunkin muodossa eikä painokaan nousisi. Eri asia sitten jos tuossa on kaikkea hifistelyä (lämpötilaa, kennojen tasapainoa jne.) säätimen ja akun välillä niin tuskin onnistuu. Tai pitää varmaan googlata aiheesta.
 
Huomenna tulee tupaan kolmas sähköpyörä: Felt Lebowsk E 10
https://www.bikeshop.fi/Felt-Lebowsk-E-10/ekauppa/pFELEBOWSK/
Sähköfillarien hinnat ovat joskus aika korkeat, eikä hinnalle välttämättä tunnu löytyvän katetta ainakaan ilman tarkempaa perehtymistä, mutta tuossa on jo sellainen setti, että en kykene minkäänlaisella perehtymisellä keksimään mikä tuossa oikeuttaa yli 5000e hinnan?

Varmaan hyvä peli, ei siinä mitään, mutta että 5000€?

Jo ennenkun on fillari alla niin piti googlailla miten tosta 25kmh rajotuksesta pääsee eroon. Ja näemmä siihenkin löytyy palikka: Speedbox 2 for Bosch Gen2 käsikaasua noihin ei näytä saavan edes viripalikkana. Pitää nyt ensin ottaa testiin kunnolla vakiona ja todennäkösesti ei ole edes tarvetta. Voi tolla toisella pyörällä sitten uhmata onnea virkavallan kanssa.

Käsikaasua ei saa, kun idea on että tunnistetaan polkijan tekemä työ ja lisätään siihen sitten x prosenttia avustusta päälle sen mukaan mitä on ohjaimesta määritelty.

Boschin akut on aika suolasen hintasia 1000€ 500Wh 36V akusta... Onkoihan noissa jotain älyä mukana? Kun löytyy 20Ah 6s lipoja x4 ja jos ostaisi yhden 20Ah 4s lipon niin voisi laittaa tuohon vähän enempi jerkkua akunkin muodossa eikä painokaan nousisi. Eri asia sitten jos tuossa on kaikkea hifistelyä (lämpötilaa, kennojen tasapainoa jne.) säätimen ja akun välillä niin tuskin onnistuu. Tai pitää varmaan googlata aiheesta.
On niissä kaikki mahdollinen äly mitä nyt voisi kuvitella ja siksi kestävyys ja luotettavuuskin on huippuluokkaa, mutta ei kai ne siltikään ihan noin paljoa maksa?
 
Eikö tuo Felt ole ihan hiton ylihintainen? Max 2500e vehje? 5000 eurolla pitäisi saada reippaasti paremman pyörän.
 
Eikö tuo Felt ole ihan hiton ylihintainen? Max 2500e vehje? 5000 eurolla pitäisi saada reippaasti paremman pyörän.
Sitä minäkin tuossa edellisessä ihmettelin. Ei todellakaan ole yli 2500€ arvoinen fillari.
 
Ehä mää nyt 5k€ pyörää ostaisi (paitsi tähän laittomaan on kyllä mennyt melkein noin paljon rahaa yhteensä). Käytettynä 2000€ Feltistä.

Kyllä nuo boschin akut maksaa... Bosch 500Wh akku sähköpyörään kait jostain saa halvemmalla noitakin.

Lähinnä siksi tuota pohdin kun käytetty fillari niin tuo on siinä ensimmäinen vaihtokuntoon menevä sähkö-osa.

Ajattelin vaan sitä kun on niin suosittu tuo bosch ja siihen tuota viripalikkaa tehdään niin siihen olisi saatu sellainen yhdistelmä mikä sammuttaa momentin tunnistuksen ja voi siirtyä käsikaasulle.
 
Ehä mää nyt 5k€ pyörää ostaisi (paitsi tähän laittomaan on kyllä mennyt melkein noin paljon rahaa yhteensä). Käytettynä 2000€ Feltistä.
No se kuulostaa jo vähän järkevämmältä. Tuo 5000€ on tosiaan ihan vitsi.

Kyllä nuo boschin akut maksaa... Bosch 500Wh akku sähköpyörään kait jostain saa halvemmalla noitakin.

Lähinnä siksi tuota pohdin kun käytetty fillari niin tuo on siinä ensimmäinen vaihtokuntoon menevä sähkö-osa.
Tuo Electrobike on varmaan kallein mahdollinen vaihtoehto. Reilut 400€ saa pois hinnasta kun vähän katselee muualta, varsinkin jos ei ole pakko saada kotimaisesta liikkeestä (kliks). Edit. Eivät taidakaan tuolta toimittaa akkuja Suomeen, koska "Due to legal restrictions this product can't be send to your chosen delivery country". No, eiköhän niitä saa muualtakin.

Bosch lupaa akuilleen 1000 täyttä lataussykliä (esim. viisi kappaletta 20% latauksia on yksi täysi lataus), joten ihan heti se akku ei varmaankaan ole antautumassa.

How to look after and extend the life of your Bosch eBike Battery - E-bikeshop News

Ajattelin vaan sitä kun on niin suosittu tuo bosch ja siihen tuota viripalikkaa tehdään niin siihen olisi saatu sellainen yhdistelmä mikä sammuttaa momentin tunnistuksen ja voi siirtyä käsikaasulle.
Kai se teknisesti mahdollista olisi, mutta ei ole tosiaan näkynyt moisia markkinoilla, joten epäilen että on siinä määrin hankalaa tai kallista, ettei ole kannattanut alkaa valmistamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tossa pyörässäkin ilmaa jo jos joku siitä on oikeasti 5000€ paikkeilla maksanut. Aivan sairas hinta, mutta ilmeisesti sillä tehnyt kauppaansa kun ei se varmaan muuten tarkoituksella korkea olisi. Tosin enää Feltin valikoimissa ei sähköläskiä ole... kertoo kyllä jotain.

700€:kin aika sairas hinta akusta. Toki taitaa olla sähköpyörän akkujen kärkeä puhumatakaan jostain C luokan RC lipoista mitä saa vähän pienemmällä rahalla 2000Wh edestä... Ja eiköhän se kauan tuossa vielä toimi. Ja tuo kestää varmaan omassa ajossa oikein hyvin. Ei nyt äkkiä tule mieleen kuin jos tekisi jonkun uber eräjormailu reissun ja olisi lipottimia mukana vara-akkuna. Tosin tollanen reissu olisi kyllä helvetin kiva kesällä tehdä. Haaveilin sitä jo vähän tolla nykyisellä, mutta rehelliseti sanottuna ei tolla voi polkea. Tai voi, mutta jos sähkö loppuu niin kyllä on parikin kilometriä niin vittumaista sotkea, että ei kiitos.
 
Sähköpyörien hinnoittelut muutenki sai lisää ilmaa kun Berner ehdotti sähköpyörille 400e alennusta, jolloin liikkeet nosti saman verran pyörän hintoja.

Sähköpyörät on nyt todella kasvava trendi ja valmistuskustannukset "kalliita", ihan samaa on sähköautoissa, mutta suhteet eri vielä.

Pelkkää hintaa ei voi suoraa tuijottaa, koska tuossa Feltissä maksaa runko, jarrut, nimikin.

Uusi tekniikka maksaa aina tai ainakin siihen on helppo vedota ja näin ollen laittaa kohtuullisen kova hintalappu päälle.
 
Sähköpyörien hinnoittelut muutenki sai lisää ilmaa kun Berner ehdotti sähköpyörille 400e alennusta, jolloin liikkeet nosti saman verran pyörän hintoja.

Sähköpyörät on nyt todella kasvava trendi ja valmistuskustannukset "kalliita", ihan samaa on sähköautoissa, mutta suhteet eri vielä.

Pelkkää hintaa ei voi suoraa tuijottaa, koska tuossa Feltissä maksaa runko, jarrut, nimikin.

Uusi tekniikka maksaa aina tai ainakin siihen on helppo vedota ja näin ollen laittaa kohtuullisen kova hintalappu päälle.
BS. Tuo runko näyttää joltain pari vuotta vanhalta designilta. Monissa on jo paremmin integroitu akku ja ties mitä pieniä kikkoja optimoimassa sähköpuolta. Vaikka olis kuinka fat niin niin on hintakin.
 
Onhan tossa pyörässäkin ilmaa jo jos joku siitä on oikeasti 5000€ paikkeilla maksanut. Aivan sairas hinta, mutta ilmeisesti sillä tehnyt kauppaansa kun ei se varmaan muuten tarkoituksella korkea olisi. Tosin enää Feltin valikoimissa ei sähköläskiä ole... kertoo kyllä jotain.
Joskus näkee sellaisia, että varastosta poistuneet mallit pidetään listoilla, mutta niiden hinnat nostetaan jostain syystä pilviin. En tiedä mikä tuon idean taustalla on, mutta ei tuota 5000€ hintaa voi selittää oikein millään muulla. Tai sitten se on ollut markkinoille tullessaan jotenkin mullistava laite ja hinta on peruja sieltä tms.

700€:kin aika sairas hinta akusta. Toki taitaa olla sähköpyörän akkujen kärkeä puhumatakaan jostain C luokan RC lipoista mitä saa vähän pienemmällä rahalla 2000Wh edestä... Ja eiköhän se kauan tuossa vielä toimi. Ja tuo kestää varmaan omassa ajossa oikein hyvin. Ei nyt äkkiä tule mieleen kuin jos tekisi jonkun uber eräjormailu reissun ja olisi lipottimia mukana vara-akkuna.
Mikäli Boschin lupaus 1000 täydestä lataussyklistä pitää kutinsa, niin jos vaikka ajattelee että keskimäärin joka päivä ajaisi ja lataisi akusta 20%, niin se tarkoittaisi noin 73 täyttä sykliä per vuosi, josta taas päästään edelleen noin 13 vuoden käyttöikään. :D
 
BS. Tuo runko näyttää joltain pari vuotta vanhalta designilta. Monissa on jo paremmin integroitu akku ja ties mitä pieniä kikkoja optimoimassa sähköpuolta. Vaikka olis kuinka fat niin niin on hintakin.

Tuo onkin parivuotta vanha malli. Kuten sanoin Feltillä ei ole nykyisessä mallistossa edes sähköläskiä.
 
Sähköpyörien hinnoittelut muutenki sai lisää ilmaa kun Berner ehdotti sähköpyörille 400e alennusta, jolloin liikkeet nosti saman verran pyörän hintoja.
Ei se Bernerin aivopieru vaikuttanut mitään, kun sehän kumottiin käytännössä saman tien.
 
BS. Tuo runko näyttää joltain pari vuotta vanhalta designilta. Monissa on jo paremmin integroitu akku ja ties mitä pieniä kikkoja optimoimassa sähköpuolta. Vaikka olis kuinka fat niin niin on hintakin.

Niin sinänsä hassua, ettei vastaaja edes sanonut että maksoi tuon hinnan tuosta niin siihen silti tartutaan :D

Puhuin ylipäätään hinnoitteluista ja polkupyörän merkkien hinnoittelusta, en pidä Felt:tiä ylipäätään halpana pyöränä.
 
Mikäli Boschin lupaus 1000 täydestä lataussyklistä pitää kutinsa, niin jos vaikka ajattelee että keskimäärin joka päivä ajaisi ja lataisi akusta 20%, niin se tarkoittaisi noin 73 täyttä sykliä per vuosi, josta taas päästään edelleen noin 13 vuoden käyttöikään. :D

Joo kyllähän tuo on ihan omassa luokassaan jos oikeasti pitää paikkansa. Se, että joku akku on about hapessaan vielä 5v jälkeen on jo imo extremeä. Kait tuolta googlesta löytyy kaikkea tarinaa tuosta akusta enempi kun tosiaan specsit on kovat.

Kait tuossa on samanmoista automatiikka kuin Phantomien akuissa, että jos on käyttämättä pitkään niin purkaa itsensä varastointi jänniteeseen? Vai sysätäänköhän siinä käyttäjän vastuulle akun huolenpito. Tai eihän normi ebike latureissa ole edes mahdollisuutta valita yhtään mitään. Ja käyttäjät lataa sen kuitenkin aina täyteen.



No hetken päästä on vähän viisaampi kun on kamat käsissä. Yleensä menty vaan budjetti ja diy kamoilla vaikka välillä vähän kalliisti (osa kerrallaan kun hommaa niin lopputulos voi olla vähän liian kallis mitä alunperin piti) niin pitää katsoa kun ensikertaa lyö kätensä kalliimpaan pyörämerkkiin ja kalliimpiin sähköpalikoihin. Vakuuttaako niin hyvin, että takaisin ei ole siirtymistä enää diy paskeisiin. Mukavuudenhalu ja laiskuus sorvata vehkeitä on ainakin kasvaneet tässä viime vuosina jotta voi olla, että paluuta ei enää ole.
 
Dodii ekat tyypit heitetty asfaltilla kun tuli tyttö haettua kaverilta (yksin jaksanut pyöräillä takaisin...) ja sen jälkeen metsään. Hyvin lyhyet kokemukset, mutta muutamalla sanalla kuitenkin jotain...

Tiellä kulkee ilman avustusta ihan samalla tavalla kuin normi fätti. Moottoria ei huomaa yhtään ja painokin on hyvin maltillinen. Ei varmaan montaa kiloa enempää vs. halpis Mongose. Avustuksella ei juuri tarvitse jalkoja rasittaa. 25kmh tulee kyllä todella nopeasti vastaan. Muttta eipä tolla kaupungissa kovempaa ole tarvis päästäkkään.

Maastoonhan tuo on tarkoitettu ja siinä kyllä tuo momentti motti pääsee oikeuksiinsa. Kädet saa pidettyä tiukasta tangossa ja keskityttyä kivien, juurien yms. väistelyyn niin en kyllä keksi miten haastavammilla osuuksilla ainakaan aloittelijalla riittäisi kykyä hallita vielä käsikaasu puhumattakaan jos kaasu olisi mallia on/off.

Tällä kun vetelee polkuja niin kyllä hengästyy ihan samalla tavalla kuin ennenkin ja ei mene kauaa kun soijjaa pukkaa enempi kuin tarpeeksi. Missä sen sähkön sitten huomaa niin siinä, että nopeus tuplaantuu ellei kolminkertaistu omalla kohdalla. Polut lennetään eteenpäin entiseen verrattuna ja suurin haaste tulee ajoreittien valinnasta.

Parit fiilistely kuvat nappasin lähimetsästä. Vaikka onkin laakeeta saviseutua niin löytyy tuolta vähän kivikkoisempaakin ja jyrkempää reittiä perinteisen metsäpolkuilun lisäksi.

2018-06-12%2020.41.39%20%28Large%29.jpg


2018-06-12%2020.44.43%20%28Large%29.jpg


2018-06-12%2020.54.54%20%28Large%29.jpg


Viimisestä kuvasta: Jottei olisi ollut liian hauska reissu niin kun lähdin jotain vanhaa metsätarkotrin jälkiä/peurapolkua menemään niin kuulu räps ja piffff... En tiedä mikä meni läpi, mutta takarengas puhki. Keskelle tuli vekki, oletettavasti terävä kuivunut oksa osui tarpeeksi sopivasti.

Eli se siitä huvista toistaiseksi. Onneksi ei tarvinnut kävelyttää kilometriä pidempään takaisin... Nyt sitten pitäisi lähetä pika pikaa kumikaupoille. 4.8 nakit mahtuu pyörään joten onko nyt sitten hyvä syy päivittää Jumbo Jimit alle vai jotain muita suosituksia? Schwalbe Jumbo Jim HS466 SnakeSkin läskipyörän rengas, 26 x 4.80" 89,90 €

Tosiaan pelkkään maastoajoon tulee, taidan mennä töihin tolla toisella niin ei kaivata asfaltti ominaisuuksia nimeksikään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 632
Viestejä
4 494 191
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom