Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Onko liikkeitä PK-seudulla mitä voisi suositella?

Työmatkakulkineeksi (7km) olen vähän pohtinut sähköpyörää, mutta vertailu on aika hankalaa. Mitkä nyt ovat ne "ratkaisevat" speksit? Meneekö näissä nyt silleen, että jos ostaa jonkun alle tonnin pyörän, se ei kestä ja varaosia ei saa mutta jos hintaluokan nostaa reiluun kahteen tonniin niin alkaa löytyä jo takuuta? Mieluummin ostaisi suoraan sen hyvän kuin ensin halvan ja sitten sen hyvän.

Tavoitteena siis päästä töihin suht ripeästi ilman että olisi suihkun tarpeessa perillä. Nykyisellään on mäkeä sen verran että hiki tulee vaikka yrittää miten rauhassa polkea. Ehkä jopa ympäri vuoden, miten nuo kestävät pakkasta?
 
Paikallisessa Prismassa olisi ollut -50% alennuksessa Ghost Kato 2 AL 29" 9-Shimano 250W sähköfillari. Ovh oli 2290€, eli viivan alle olisi jäänyt vain 1145€. Alennuksen syy oli syysalen lisäksi se, että toinen jarruletku oli vioittunut ja se olisi pitänyt uusia. Jos olisi ollut pykälää isompi runkokoko, niin olisi melkein pitänyt tuolla hinnalla ostaa, vaikka ei välttämättä olisi ollut tarvettakaan. Keula oli tosin ihan kökkö, mutta onneksi sentään lukittava. Shimanon tekniikasta ei ole kokemuksia, mutta olisi ollut kiva testata.

Samanlainen kuin tässä:
Erä Ghost Kato 2 AL 29" 9-Shimano 250W sähköpyö...

Lisäksi olisi ollut samanlaisessa tarjouksessa S-rungolla varustettu Boschin tekniikalla varustettu 27,5" toinen Ghostin maasturi hieman varastossa naarmuuntuneena (en tosin silmämääräisesti nähnyt mitään vikaa). Siinä oli vielä edellistäkin huonompi keula, mutta Boschin tekniikka on loistava.

Kauppaan siis jäivät molemmat, mutta ihan vaan vinkkinä muillekin, että nyt on oiva aika kytätä noita markettifillareiden tarjouksia.

Edit.
Ja siis toki pitää muistaa huomioida, että mm. Cuben ja Radonin (ja neuvottelemalla Trekin) mallistoista löytyy tuolla ovh:lla paljon laadukkaampia e-fillareita, mutta niitä ei missään vaiheessa irtoa yhtä kovalla alella. Varsinkin tuo Boschin tekniikalla ja Intuivia-ohjaimella varustettu Ghost jäi vähän harmittamaan, kun muu kokonaisuus oli niin kakkelia.
 
Viimeksi muokattu:
Osaiskohan tekkiläiset auttaa tällaisessa ongelmassa. Nyt on ajossa tällainen pyörä: Sähköpolkupyörä Apollo Orion BigBoy Fatbike 990 € | Sähköpolkupyörät | Kone-Glans

Muuten pyörä on oikein hyvä, mutta pyörässä on vain 3 avustustehoa ja näistä vain tehokkain tuntuu käyttökelpoiselta. Mietinkin lähtisikö pyörä ilman isompaa säätämistä toimimaan tällaisella ohjausyksiköllä: RisunMotor KT LCD3 Display Meter Remote Control 24/36/48/60/72V Electric Bicycle | eBay

Ainakin tuo liitäntä näyttäisi samanlaiselta ja ilmeisesti Bafang/RisunMotor ovat melkein sama asia?
 
Osaiskohan tekkiläiset auttaa tällaisessa ongelmassa. Nyt on ajossa tällainen pyörä: Sähköpolkupyörä Apollo Orion BigBoy Fatbike 990 € | Sähköpolkupyörät | Kone-Glans

Muuten pyörä on oikein hyvä, mutta pyörässä on vain 3 avustustehoa ja näistä vain tehokkain tuntuu käyttökelpoiselta. Mietinkin lähtisikö pyörä ilman isompaa säätämistä toimimaan tällaisella ohjausyksiköllä: RisunMotor KT LCD3 Display Meter Remote Control 24/36/48/60/72V Electric Bicycle | eBay

Ainakin tuo liitäntä näyttäisi samanlaiselta ja ilmeisesti Bafang/RisunMotor ovat melkein sama asia?
En osaa sanoa yhteensopivuudesta, mutta ei siihen fillariin yhtään lisää tehoa pelkästään ohjainyksikköä vaihtamalla saa kuitenkaan. Huippunopeus on ainoa asia mihin voi yrittää vaikuttaa, mutta 250W moottorin rajat tulevat silti aika nopeasti vastaan.
 
En osaa sanoa yhteensopivuudesta, mutta ei siihen fillariin yhtään lisää tehoa pelkästään ohjainyksikköä vaihtamalla saa kuitenkaan. Huippunopeus on ainoa asia mihin voi yrittää vaikuttaa, mutta 250W moottorin rajat tulevat silti aika nopeasti vastaan.
En tässä huipputehon perässä olekaan. Tämän hetken tehot riittävät kyllä hyvin vaikka moottori selvästi rajoittaa menonsa nopeuteen eikä pyörintänopeuteensa. Sitä tarkoitin tuolla käyttökelpoisuudella, että vain suurin teho antaa mielestäni tarpeeksi avustusta. Keskiavustusteho avustaa vain n. 15km/h asti ja isoin teho sitten avustaa n. 28km/h asti. Mukavempi olisi jos avustustehot saisi säädettyä pykälittäin esim. 15-20-25-30 km/h.
 
En tässä huipputehon perässä olekaan. Tämän hetken tehot riittävät kyllä hyvin vaikka moottori selvästi rajoittaa menonsa nopeuteen eikä pyörintänopeuteensa. Sitä tarkoitin tuolla käyttökelpoisuudella, että vain suurin teho antaa mielestäni tarpeeksi avustusta. Keskiavustusteho avustaa vain n. 15km/h asti ja isoin teho sitten avustaa n. 28km/h asti. Mukavempi olisi jos avustustehot saisi säädettyä pykälittäin esim. 15-20-25-30 km/h.
Jaa-a, en tiedä miten tuossa toimii, mutta yleensä avustustehon säätö ei vaikuta nopeuteen, vaan pelkästään siihen minkä verran moottori antaa lisäpotkua omien lihasten päälle.
 
Eikös laki sano että avustuksen pitää loppua 25kmhn kohdalla. Jos avustaa 30kmh asti niin olisi laiton laite
 
Eikös laki sano että avustuksen pitää loppua 25kmhn kohdalla. Jos avustaa 30kmh asti niin olisi laiton laite
Joo niin sanoo ja hieman yllättynyt olenkin siitä, että tuo selvästi avustaa vielä tuon 25km/h jälkeenkin. Verkkiksen 250w GZR Ramblerissa ei ollut mitään rajoittimia ja se kulki hieman päälle 35km/h suurimalla avustuksella.
 
Noh tulipahan nyt tilattua tuollainen lcd-näyttö ebaysta. Pitää sitten raportoida lähteekö sillä toimimaan.
 
Helkama Jopo Electron ja ihan valmistajan säädöissä. Mites tuan saisi avustamaan kolmeenkymppiin saakka, kun tua 25km/h tulee vastaan melko kevyesti?
Entä parempi näyttö, joka olisi informatiivisempi nykyiseen?
 
Joo niin sanoo ja hieman yllättynyt olenkin siitä, että tuo selvästi avustaa vielä tuon 25km/h jälkeenkin. Verkkiksen 250w GZR Ramblerissa ei ollut mitään rajoittimia ja se kulki hieman päälle 35km/h suurimalla avustuksella.
Tuo nopeuden heittäminen johtuu melko varmasti siitä, ettei sitä ole koskaan edes kalibroitu oikein. Ja jos rajoitusta ei ole, niin sekin menee about samaan koriin, sillä noissa kiinalaisissa on kaikki parhaimmillaankin vain vähän sinne päin. :D
 
Tuo nopeuden heittäminen johtuu melko varmasti siitä, ettei sitä ole koskaan edes kalibroitu oikein. Ja jos rajoitusta ei ole, niin sekin menee about samaan koriin, sillä noissa kiinalaisissa on kaikki parhaimmillaankin vain vähän sinne päin. :D
Tai sitten on tuotu Euroopan markkinoille mallia joka on tarkoitettu Yhdysvaltojen markkinoille seillä kun tuo nopeusraja on korkeampi.
 
Veli meni hankkimaan itselleen Xiaomi M365 sähköpotkulaudan työmatkoja varten, ja pitihän sitä vempelettä mennä itsekkin koeajamaan.
Täytyy kyllä myöntää että kyseessä on aika vinkeä kulkuneuvo. Akku kestää näin Kuopion mäkisessä maastossa sellaiset 16km, ja jopa Neulamäen (500m matkalla korkeuseroa 40m) pääsee kuulemma ylös vähän potkuilla avustamalla ollen samalla kuitenkin nopeampi kuin vierellä kulkevat pyöräilijät.
Onhan tuossa aika makoisat varustelut E-ABS jarruista lähtien, eli talvikeleilläkin ajelu onnistuu. Painonsa ja kokonsa puolesta laite on helppo kantaa ja säilyttää sisällä taikka vaikka auton takakontissa.

Nyt on tullut vielä markkinoille "Youth Edition", missä on hintaa ja akkukapasiteettia viilattu alaspäin. Akkua on 33% vähemmän, eli karkeasti arvioitu akun kantama tässä maastossa on 11km mikä menee kyllä itselle liian alhaiseksi.

Onkos tekkiläisissä sähköpotkulautojen omistajia, vai onko kaikki pyöräilijöitä?
 
Veli meni hankkimaan itselleen Xiaomi M365 sähköpotkulaudan työmatkoja varten, ja pitihän sitä vempelettä mennä itsekkin koeajamaan.
Täytyy kyllä myöntää että kyseessä on aika vinkeä kulkuneuvo. Akku kestää näin Kuopion mäkisessä maastossa sellaiset 16km, ja jopa Neulamäen (500m matkalla korkeuseroa 40m) pääsee kuulemma ylös vähän potkuilla avustamalla ollen samalla kuitenkin nopeampi kuin vierellä kulkevat pyöräilijät.
Onhan tuossa aika makoisat varustelut E-ABS jarruista lähtien, eli talvikeleilläkin ajelu onnistuu. Painonsa ja kokonsa puolesta laite on helppo kantaa ja säilyttää sisällä taikka vaikka auton takakontissa.

Nyt on tullut vielä markkinoille "Youth Edition", missä on hintaa ja akkukapasiteettia viilattu alaspäin. Akkua on 33% vähemmän, eli karkeasti arvioitu akun kantama tässä maastossa on 11km mikä menee kyllä itselle liian alhaiseksi.

Onkos tekkiläisissä sähköpotkulautojen omistajia, vai onko kaikki pyöräilijöitä?
Mielenkiintoinen laitos tuolla hinnalla. En minä potkulaudalla voisi fillaria korvata mitenkään, mutta joku tuollainen voisi silti olla kätevä mm. auton peräkontissa reissuilla jne.

Miinuksena:
- Kaupungilla tällaisen kanssa on kusessa, kun ei sitä saa oikein kätevästi lukkoon mitenkään ja varmaan houkuttelee pitkäkyntisiä muutenkin aika lailla
- Akkua ei näytä saavan irti, joten kurat kantautuvat väkisinkin sisälle, jos ei ole autotallia tms, jossa säilyttää ja ladata
- Moottorin vääntö on spekseissäkin vaivaiset 16Nm ja todellisuudessa varmaan vielä vähemmän, joten tällä ei kirjaimellisesti mennä kuuhun
- 12,5kg painossa on 5kg liikaa, mutta tällä hinnalla ei passaa toivoa kevyempiä materiaaleja
 
Mielenkiintoinen laitos tuolla hinnalla. En minä potkulaudalla voisi fillaria korvata mitenkään, mutta joku tuollainen voisi silti olla kätevä mm. auton peräkontissa reissuilla jne.

Miinuksena:
- Kaupungilla tällaisen kanssa on kusessa, kun ei sitä saa oikein kätevästi lukkoon mitenkään ja varmaan houkuttelee pitkäkyntisiä muutenkin aika lailla
- Akkua ei näytä saavan irti, joten kurat kantautuvat väkisinkin sisälle, jos ei ole autotallia tms, jossa säilyttää ja ladata
- Moottorin vääntö on spekseissäkin vaivaiset 16Nm ja todellisuudessa varmaan vielä vähemmän, joten tällä ei kirjaimellisesti mennä kuuhun
- 12,5kg painossa on 5kg liikaa, mutta tällä hinnalla ei passaa toivoa kevyempiä materiaaleja
Kyse on niiiiiin pienestä laitoksesta että sen saa kirjaimellisesti yhdellä kädellä kannettua työhuoneen nurkkaan ladattavaksi, eikä se kyllä näytä likaakaan keräävän ulkoa.

Ja se että tuollaisilla ominaisuuksilla varustettu vehje pitäisi painaa alle 10kg on kyllä niin utopistista ajattelua että olla ja voi... Mistä avaruusmuovista sellainen pitäisi rakentaa ettei se katkea keskeltä halki ensimmäisen katukiveyksen kohdalla? Nyt puhutaan suomalaisista raavaista 100kg miehistä eikä mistään kiinalaisista 50kg tateista.
 
Itse hommasin tuossa elokuussa SXT Neo sähköpotkulaudan. Tähän päivään mennessä on tullut ajeltua sillä noin 800 km päivittäisiä työ- ja muita matkoja. Akku kestää noin 20 km yhdellä latauksella ja huippunopeus hyvissä olosuhteissa on hieman vajaa 30km/h. Laitteen nopeutta toki saa rajoitettua älypuhelimen appin kautta. Reitilläni on jokunen suht jyrkkä mäki ja yllättävän hyvin se kiipeää ne ylös jopa ilman potkemalla avustamista.

Asun kerrostalossa ja vien vehkeen hissillä eteiseen, jossa myös latailen sitä. Olen ollut pirun tyytyväinen lautaan ja se onkin korvannut loppukesän ja alkusyksyn aikana auton/moottoripyörän lähes täydellisesti päivittäisissä alle 10 km matkoissa. Olen myös omistanut sähköfillarin, mutta jollain tavalla tämä on huomattavasti näppärämpi ja hauskempi ajaa. Ja myös kanssaliikkujien huomio, pikkupojista aikuisiin, on taattu :)
 
Minä hankin STX S1001 sähköpotkulaudan ja komppaan edellistä kirjoittajaa. Kokemusta on nyt kolmesta (3) eri laudasta kokemusta ja ajettuna 3000 km.
Nykyinen on jo ihan toimiva vekotin. Akku kesti 28 km matkan, kun en ajanut kaasu pohjassa.
Tällä kokemuksella, suosittelen tämän merkkisiä sähköpotkulautoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen laitos tuolla hinnalla. En minä potkulaudalla voisi fillaria korvata mitenkään, mutta joku tuollainen voisi silti olla kätevä mm. auton peräkontissa reissuilla jne.

Miinuksena:
- Kaupungilla tällaisen kanssa on kusessa, kun ei sitä saa oikein kätevästi lukkoon mitenkään ja varmaan houkuttelee pitkäkyntisiä muutenkin aika lailla
- Akkua ei näytä saavan irti, joten kurat kantautuvat väkisinkin sisälle, jos ei ole autotallia tms, jossa säilyttää ja ladata
- Moottorin vääntö on spekseissäkin vaivaiset 16Nm ja todellisuudessa varmaan vielä vähemmän, joten tällä ei kirjaimellisesti mennä kuuhun
- 12,5kg painossa on 5kg liikaa, mutta tällä hinnalla ei passaa toivoa kevyempiä materiaaleja
Mikä vika tuossa 16Nm:ssä on? Se nyt on selvää, että on lussu verrattuna kilowattivehkeisiin, mutta meinaatko että on jotenkin laiska vs. muut 250W:n laitteet?

Itse olen ihmetellyt sitä, kun sähköpyörien (keskiömoottoristen) spekseissä ilmoitetaan vääntö, esim. Shimano steps 70Nm ja Bosch 75Nm. Pyöriikö noissa moottori samalla kierrosnopeudella kuin kammet vai onko välissä joku välityssuhde? Jos pyörivät 1:1, niin silloin vääntö kertoisikin mäennousukyvystä jotain, mutta muussa tapauksessa moottorin vääntö on turha tieto, kun ei tiedetä kokonaisvälitystä.

Välityksistä puheenollen, tuossa potkulaudassa taitaa olla moottori etunavassa ilman minkäänlaista välitystä.

Lasketaanpa:
hetkellinen P=500W
Huiput 25km/h
Renkaan säde 8,5*2,54/2=10,8cm
Max. voima renkaalla@huipputehon rpm 500W/12,5*3,6=144N (oman kokemuksen mukaan kovimmat Watit tulee noin puolinopeudella ja siitä hiipuvat nopeuden noustessa)
Vääntö renkaalla 144N*0,108m=15,6Nm

Sanoisin noiden laskujen perusteella, että potkulaudassa on täysin suora veto, eli moottorin vääntö on sama kuin vääntö renkaalla. Stepsien ja Boschien voima renkaalla on samaa 144N:n luokkaa@12,5km/h, kun ajetaan vaihteella, jolla pääsisi avustettuna juuri ja juuri 25km/h. Ok, noista keskiömoottorisista löytyy pienempiäkin vaihteita, joilla voiman renkaalla saa kasvatettua jopa 500N:n asti. Tästä on hyötyä maastossa ja portaiden luiskia noustessa, mutta liikenteessä 15-25km/h nopeuksilla potkulauta kiihtyy, kulkee ja nousee mäkiä ihan siinä missä muutkin 250W laitteet. Moottorin vääntö on pieni, mutta vääntöä alentavia välityksiä ei näyttäisi olevan ja lisäksi vetävän pyörän halkaisija on alle kolmasosan polkupyörien vastaavasta.

Vertasitko siis vain, että 16Nm on paljon pienempi arvo kuin 75Nm?
 
Vertasitko siis vain, että 16Nm on paljon pienempi arvo kuin 75Nm?
Pointti oli ihan vaan se, että tuolla väännöllä potkulauta on auttamattoman laiska kiihtymään mistään, tai ainakaan minkäänlaiseen ylämäkeen jne. Videoidenkin perusteella laite on aika todella laiska kulkija, mutta omakohtaisia kokemuksia minulla ei ole, joten voin olla väärässäkin. Varmasti se on hauska peli, kunhan käyttötarkoitus on kohdallaan.
 
Pointti oli ihan vaan se, että tuolla väännöllä potkulauta on auttamattoman laiska kiihtymään mistään, tai ainakaan minkäänlaiseen ylämäkeen jne. Videoidenkin perusteella laite on aika todella laiska kulkija, mutta omakohtaisia kokemuksia minulla ei ole, joten voin olla väärässäkin. Varmasti se on hauska peli, kunhan käyttötarkoitus on kohdallaan.

16 Nm vääntömomentti ja kuuden tuuman renkaat. Renkaan ja tien väliin saadaan noilla luvuilla maksimissaan se noin 210 N voimaa. Tämä on kyllä ihan riittävästi, kun huomioi, että lauta+ajaja painaa noin 100 kg.

Ei kai sitä paljoa enempää vääntöä voi 500 W laitteesta olettaakaan? Täydessä vauhdissa renkaalle ei edes voi saada tuota enempää (tai edes tuota määrää) vääntöä:
  • P = F × v ,
joten
  • F = P / v = 500 W / 25 km/h = 72 N .
Siispä vääntömomentti maksimivauhdissa on enää vain noin 5,5 Nm. Oleellisesti tuo tarkoittanee, että jos tuossa on oikeasti 16 Nm maksimivääntömomentti, niin se täysi 500 W moottoriteho saadaan irti noin 10 km/h nopeudesta alkaen... Sitä alemmilla nopeuksilla sitten vastaan tulee moottorin maksimivääntö. Joten nollasta kahteenkymppiin kiihdytys sujunee alle viidessä sekunnissa, tosi hidasta?
 
16 Nm vääntömomentti ja kuuden tuuman renkaat. Renkaan ja tien väliin saadaan noilla luvuilla maksimissaan se noin 210 N voimaa. Tämä on kyllä ihan riittävästi, kun huomioi, että lauta+ajaja painaa noin 100 kg.

Ei kai sitä paljoa enempää vääntöä voi 500 W laitteesta olettaakaan? Täydessä vauhdissa renkaalle ei edes voi saada tuota enempää (tai edes tuota määrää) vääntöä:
  • P = F × v ,
joten
  • F = P / v = 500 W / 25 km/h = 72 N .
Siispä vääntömomentti maksimivauhdissa on enää vain noin 5,5 Nm. Oleellisesti tuo tarkoittanee, että jos tuossa on oikeasti 16 Nm maksimivääntömomentti, niin se täysi 500 W moottoriteho saadaan irti noin 10 km/h nopeudesta alkaen... Sitä alemmilla nopeuksilla sitten vastaan tulee moottorin maksimivääntö. Joten nollasta kahteenkymppiin kiihdytys sujunee alle viidessä sekunnissa, tosi hidasta?
No jaa, verrattuna siihen miten laiskaa meno on spekseiltään monta kertaa vääntävämmällä sähköfillarilla aikuisen miehen alla ilman lihasvoimaa, niin eipä tuo hirveästi hetkauta, mutta ehkä nämä sähköpotkulaudat ovat sitten kuitenkin paljon kovempia kulkineita, kun renkaat ovat halkaisijaltaan pienemmät ja kaikkee. :D

Edelleenkään omia kokemuksia ei ole, mutta speksien ja videoiden perusteella ovat lähinnä sellaisia kulkineita, joilla voisi keskustassa siirtyä kaupasta toiseen ja illalla ehkä pari korttelia baarista toiseen. Varmasti ihan kivoja leikkikaluja siis, mutta aika lailla on vielä matkaa siihen että alkaisin tällaista harkitsemaan työmatkakulkineeksi muuten kuin korkeintaan tasaiselle asfaltille.

Edit.
Ja siis nämähän olivat kaikki 250W laitteita 25km/h rajoituksella mistä tässä puhuttiin.

Edit2.
Täällä olit muuten itsekin sitä mieltä, että 250W sähkömoottori ei riitä pelkän moottorin voimin etenemiselle --> Sähköpolkupyörät

Lisäksi potkulaudoissa se "moottorin avustaminen" ei ole yhtä kätevää/saumatonta kuin sähköavusteisissa fillareissa.

Jos oman fillarin Boschin 250W moottorilla pitäisi tehdä mitään pelkän moottorin avustamana, niin heittäisin koko paskan järveen. Onneksi se moottori on mukana vain avustavana sopivissa paikoissa ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan käytännön kokemuksista tuolla potkulaudalla: Kiihtyy 25 km/h vauhtiin yllättävänkin nopeasti (parilla potkaisulla pari kolme sekuntia). Jyrkähkössä ylämäessä ilman potkemalla avustamista vauhti laskee ehkä johonkin 19-20 km/h.
 
Ollessani Aasiassa, niin huomasin paikallisessa ostoskeskuksessa myynnissä vähän tehokkaampi sähköpotkulauta, kun ainakin myyntipuheissa se kulki muistaakseni 80km/h ja lataustakin riitti melko pitkälle matkalle. Hintaa sillä oli reilu pari tonnia eli melko paljon paikallisella hintatasoa. Ei mitään muistikuvaa valmistajasta.
 
No jaa, verrattuna siihen miten laiskaa meno on spekseiltään monta kertaa vääntävämmällä sähköfillarilla aikuisen miehen alla ilman lihasvoimaa, niin eipä tuo hirveästi hetkauta, mutta ehkä nämä sähköpotkulaudat ovat sitten kuitenkin paljon kovempia kulkineita, kun renkaat ovat halkaisijaltaan pienemmät ja kaikkee. :D

Edelleenkään omia kokemuksia ei ole, mutta speksien ja videoiden perusteella ovat lähinnä sellaisia kulkineita, joilla voisi keskustassa siirtyä kaupasta toiseen ja illalla ehkä pari korttelia baarista toiseen. Varmasti ihan kivoja leikkikaluja siis, mutta aika lailla on vielä matkaa siihen että alkaisin tällaista harkitsemaan työmatkakulkineeksi muuten kuin korkeintaan tasaiselle asfaltille.

Edit.
Ja siis nämähän olivat kaikki 250W laitteita 25km/h rajoituksella mistä tässä puhuttiin.

Edit2.
Täällä olit muuten itsekin sitä mieltä, että 250W sähkömoottori ei riitä pelkän moottorin voimin etenemiselle --> Sähköpolkupyörät

Lisäksi potkulaudoissa se "moottorin avustaminen" ei ole yhtä kätevää/saumatonta kuin sähköavusteisissa fillareissa.

Jos oman fillarin Boschin 250W moottorilla pitäisi tehdä mitään pelkän moottorin avustamana, niin heittäisin koko paskan järveen. Onneksi se moottori on mukana vain avustavana sopivissa paikoissa ja hyvä niin.

Renkaalle ajettavia vääntömomentteja ei kannata vertailla erikokoisten renkaiden välillä... Pieni rengas ja pienemmällä vääntömomentilla saadaan sama voima tiehen (ja myös sama teho, tietenkin). Vääntömomentti yksinään on siitä ongelmallinen, että samalla pitäisi tietää se renkaan pyörimisnopeus, jotta saa tehon, ja renkaan koko, jotta saa voiman.

Koska kotimainen kaikkivaltias, lainsäätäjä, on suuressa viisaudessaan niin suonut, niin nämä (istuimettomat) sähköavusteiset eivät ole 250 W vehkeitä, vaan kuten tässä 500 W tai jopa 1 kW laitteita. ( Trafi.fi - Sähköiset liikkumisvälineet )

Tuplateho, tuplasuorituskyky. 500 W on – varmaan täysin sattumalta tai sitten joku muu insinööri on saman järkeillyt – sama luku kuin tuon edellisen ketjun viestini alaraja sille teholle, millä voi mennä yksinään käyttämättä lihasvoimaa liikkeellelähdöissä tai ylämäissä. Tyypillinen ajonaikainen keskiteho näillä toki jää sinne selvästi alle 250 watin, tuo 500 W on juurikin sitä liikkeellelähtöä varten – tuplavääntö liikkeellelähtöön. Kilowatti olisi toki, edellistä postaustani lainaten, parempi määrä tähän käyttöön: ”Ajomoottorimitoitus olisi sitten esim. sille hetkelliselle (5 s) teholle, jota amatöörikuskista löytyy joku 13–16 W/kg, eli noin 1–1,5 kW. Ei varmaan ole suuri yllätys, että tässä kohtaa tarvitaan siis melkein mopon kone.”

Ihan käytännön kokemuksista tuolla potkulaudalla: Kiihtyy 25 km/h vauhtiin yllättävänkin nopeasti (parilla potkaisulla pari kolme sekuntia). Jyrkähkössä ylämäessä ilman potkemalla avustamista vauhti laskee ehkä johonkin 19-20 km/h.

Eli yllättäen valmistaja on mitoittanut laitteen järkevästi. Hmm... tämä olisi kyllä aika siisti työmatkakulkine melkein käveltävälle matkalle. Talvikäyttö tosin lienee mahdotonta?
 
No jaa, verrattuna siihen miten laiskaa meno on spekseiltään monta kertaa vääntävämmällä sähköfillarilla aikuisen miehen alla ilman lihasvoimaa, niin eipä tuo hirveästi hetkauta, mutta ehkä nämä sähköpotkulaudat ovat sitten kuitenkin paljon kovempia kulkineita, kun renkaat ovat halkaisijaltaan pienemmät ja kaikkee. :D

Edelleenkään omia kokemuksia ei ole, mutta speksien ja videoiden perusteella ovat lähinnä sellaisia kulkineita, joilla voisi keskustassa siirtyä kaupasta toiseen ja illalla ehkä pari korttelia baarista toiseen. Varmasti ihan kivoja leikkikaluja siis, mutta aika lailla on vielä matkaa siihen että alkaisin tällaista harkitsemaan työmatkakulkineeksi muuten kuin korkeintaan tasaiselle asfaltille.

Edit.
Ja siis nämähän olivat kaikki 250W laitteita 25km/h rajoituksella mistä tässä puhuttiin.

Edit2.
Täällä olit muuten itsekin sitä mieltä, että 250W sähkömoottori ei riitä pelkän moottorin voimin etenemiselle --> Sähköpolkupyörät

Lisäksi potkulaudoissa se "moottorin avustaminen" ei ole yhtä kätevää/saumatonta kuin sähköavusteisissa fillareissa.

Jos oman fillarin Boschin 250W moottorilla pitäisi tehdä mitään pelkän moottorin avustamana, niin heittäisin koko paskan järveen. Onneksi se moottori on mukana vain avustavana sopivissa paikoissa ja hyvä niin.
Arvasin siis oikein, että vertasit vain 16Nm vs. 75Nm, koska edelleen puhut tuossa ensimmäisessä kappaleessa "...spekseiltään monta kertaa vääntävämmällä sähköpyörällä...". Et ole ajatellut/opetellut loppuun asti moottorin väännön, voimansiirron välityssuhteen sekä renkaan säteen yhteisvaikutusta mäennousukykyyn tai kiihtyvyyteen.

Moottorin vääntö on yksinään turha speksi, jos vertaillaan eri välityksisiä ja/tai eri halkaisijan vetäviä pyöriä. Yhtä hyvin potkulaudan spekseissä olisi voinut lukea moottorin vääntönä 75Nm ja sitten olisi perinteisesti jätetty mainitsematta etunavan sisäinen ylennysvaihde (R=0,213 tai 4,69:1), jotta pienipyöräinen potkulauta kulkisi edelleen sen 25km/h. Nyt kun spekseissä lukisi 75Nm, niin muuttuisiko suhtautumisesi laudan käyttökelpoisuuteen? Ei ainakaan pitäisi muuttua, koska lauta kiihtyisi, nousisi ja kulkisi täsmälleen yhtä hyvin tai huonosti, kuin sillä 16Nm ilman navansisäistä ylennysvaihdetta.

Oikeastaan tämän kuvitteellisen 75Nm laudan suorituskyky olisi kaikin puolin heikompi kuin 16Nm laudan, koska ylennysvaihteen hammaskosketusten kitkalämpö hukkaa aavistuksen verran vääntöä ja tehoa. Lisäksi 75Nm moottori olisi painavampi ja myös ylennysvaihde toisi lisää massaa.

Mennäänkö 1000-kuutioisella prätkällä "kuuhun" tai nouseeko mäkiä, koska spekseissä lukee moottorin vääntönä vain 100-115Nm, mikä on selvästi vähemmän kuin sinun Boschin 75Nm, kun suhteutetaan kokonaismassaan? Tai 600-kuutioisen 60-70Nm? Eihän mun bensaskootterin 5Nm:llä pitäisi kulkea edes tasamaalla. No, oikeasti sillä pääsee jyrkänkin ylämäen 30km/h kakspäällä laivatuliaisineen juomineen olutsalkkuineen.

Helpoiten asiasta pääsee jyvälle, kun luet vaikka Wikipediasta välityssuhteesta ja sen vaikutuksesta momenttiin. Voima renkaalla on momentti jaettuna renkaan säteellä metreinä. Tämä voima renkaalla on se voima, mikä konkreettisesti kiihdyttää laitetta tai aikaansaa kitkavoiman avulla voiman ylämäen suuntaan. Teho kertoo sitten nopeudesta siinä mäessä, mutta tässähän vertailtiin koko ajan samantehoisia 250W/500W laitteita. Tuo 250W on siis laudan jatkuva teho ja 500W hetkellinen. Sähköpyörissä hetkellinen on myös usein 500W.
 
Eli yllättäen valmistaja on mitoittanut laitteen järkevästi. Hmm... tämä olisi kyllä aika siisti työmatkakulkine melkein käveltävälle matkalle. Talvikäyttö tosin lienee mahdotonta?

Renkaiden puolesta talvikäyttö on mahdotonta mikäli tiellä on lunta tai se on jäässä. Märällä asfaltilla pitoa on vielä hyvin, mutta esimerkiksi märkä lehtimoska on jo hieman petollista. Nurmipinnalla en ole koittanut ajaa, mutta tiiviillä sora/hiekkapinnalla ajaminen onnistuu.

Viileillä keleillä tai parin asteen pakkasella en ole huomannut merkittävää akun hiipumista. Toki lähden lämpimällä akulla ja ohjausyksikkö/akku tuottaa itsessään sen verran lämpöä, että lyhyillä matkoilla akku pysyy lämpimänä.
 
Arvasin siis oikein, että vertasit vain 16Nm vs. 75Nm, koska edelleen puhut tuossa ensimmäisessä kappaleessa "...spekseiltään monta kertaa vääntävämmällä sähköpyörällä...". Et ole ajatellut/opetellut loppuun asti moottorin väännön, voimansiirron välityssuhteen sekä renkaan säteen yhteisvaikutusta mäennousukykyyn tai kiihtyvyyteen.

Moottorin vääntö on yksinään turha speksi, jos vertaillaan eri välityksisiä ja/tai eri halkaisijan vetäviä pyöriä. Yhtä hyvin potkulaudan spekseissä olisi voinut lukea moottorin vääntönä 75Nm ja sitten olisi perinteisesti jätetty mainitsematta etunavan sisäinen ylennysvaihde (R=0,213 tai 4,69:1), jotta pienipyöräinen potkulauta kulkisi edelleen sen 25km/h. Nyt kun spekseissä lukisi 75Nm, niin muuttuisiko suhtautumisesi laudan käyttökelpoisuuteen? Ei ainakaan pitäisi muuttua, koska lauta kiihtyisi, nousisi ja kulkisi täsmälleen yhtä hyvin tai huonosti, kuin sillä 16Nm ilman navansisäistä ylennysvaihdetta.

Oikeastaan tämän kuvitteellisen 75Nm laudan suorituskyky olisi kaikin puolin heikompi kuin 16Nm laudan, koska ylennysvaihteen hammaskosketusten kitkalämpö hukkaa aavistuksen verran vääntöä ja tehoa. Lisäksi 75Nm moottori olisi painavampi ja myös ylennysvaihde toisi lisää massaa.

Mennäänkö 1000-kuutioisella prätkällä "kuuhun" tai nouseeko mäkiä, koska spekseissä lukee moottorin vääntönä vain 100-115Nm, mikä on selvästi vähemmän kuin sinun Boschin 75Nm, kun suhteutetaan kokonaismassaan? Tai 600-kuutioisen 60-70Nm? Eihän mun bensaskootterin 5Nm:llä pitäisi kulkea edes tasamaalla. No, oikeasti sillä pääsee jyrkänkin ylämäen 30km/h kakspäällä laivatuliaisineen juomineen olutsalkkuineen.

Helpoiten asiasta pääsee jyvälle, kun luet vaikka Wikipediasta välityssuhteesta ja sen vaikutuksesta momenttiin. Voima renkaalla on momentti jaettuna renkaan säteellä metreinä. Tämä voima renkaalla on se voima, mikä konkreettisesti kiihdyttää laitetta tai aikaansaa kitkavoiman avulla voiman ylämäen suuntaan. Teho kertoo sitten nopeudesta siinä mäessä, mutta tässähän vertailtiin koko ajan samantehoisia 250W/500W laitteita. Tuo 250W on siis laudan jatkuva teho ja 500W hetkellinen. Sähköpyörissä hetkellinen on myös usein 500W.
En nyt oikein tiedä mitä ja miksi yrität päteä, eikä varsinaisesti edes kiinnosta. Kyllä minä tiedän mitä teho, vääntö ja välityssuhde tarkoittavat. Ongelmia näissä aina aiheuttavat pikemminkin juuri erilaiset välitykset ja eri valmistajien erilaiset tavat mitata ja ilmoittaa lukemia.

Olennaista kuitenkin on ymmärtää, että 250W tehoisella moottorilla ei aikuista ihmistä (noin 90-100kg) ole mahdollista kovinkaan ketterästi liikuttaa ilman lihasvoimaa. Se on fakta ja juuri se minua eniten tökkii näissä sähköpotkulaudoissa sen lisäksi että pienet renkaat ovat epäkäytännölliset. Varmaan tehokkaampiakin on jossakin saatavana, mutta nyt oli puhe laitteesta jossa on vain 250W moottori.
 
En nyt oikein tiedä mitä ja miksi yrität päteä, eikä varsinaisesti edes kiinnosta. Kyllä minä tiedän mitä teho, vääntö ja välityssuhde tarkoittavat. Ongelmia näissä aina aiheuttavat pikemminkin juuri erilaiset välitykset ja eri valmistajien erilaiset tavat mitata ja ilmoittaa lukemia.

Olennaista kuitenkin on ymmärtää, että 250W tehoisella moottorilla ei aikuista ihmistä (noin 90-100kg) ole mahdollista kovinkaan ketterästi liikuttaa ilman lihasvoimaa. Se on fakta ja juuri se minua eniten tökkii näissä sähköpotkulaudoissa sen lisäksi että pienet renkaat ovat epäkäytännölliset. Varmaan tehokkaampiakin on jossakin saatavana, mutta nyt oli puhe laitteesta jossa on vain 250W moottori.

Mikä 250 W tehoinen potkulauta nyt on kyseessä? Eikö tuon Xiaomin ominaisuuslistauksessa lue, että 500 W maksimiteho, 250 W jatkuvaa? Sama myös tuossa STX Neossa (jossa tosin markkinamies on keksinyt myydä sitä 500 W mallina, vaikka samat luvatut 250/500 watin tehot siinä onkin).
 
Mikä 250 W tehoinen potkulauta nyt on kyseessä? Eikö tuon Xiaomin ominaisuuslistauksessa lue, että 500 W maksimiteho, 250 W jatkuvaa? Sama myös tuossa STX Neossa (jossa tosin markkinamies on keksinyt myydä sitä 500 W mallina, vaikka samat luvatut 250/500 watin tehot siinä onkin).
Jostain syystä oletin, että sekä Xiaomissa ja SXT:ssä on molemmissa oikeasti 250W moottori ja muu on markkinamiehen mainoslausetta. Jos näissä oikeasti on 500W moottori, niin menohalujakin on toki astetta enemmän. Pahoittelut väärinkäsityksestä.

Tällaiset videot aiheuttavat kuitenkin kummastusta (videossa SXT Buddy, jossa on kaiketi vastaava moottori?):

 
Minun sähköpotkulaudassa on 400 W napamoottori. Ja verrattuna edelliseen 250 W mootoriin, niin ero on aika suuri.
Niin kiihtyvyyden osalta, kuin myös huippunopeuden.
 
Jos haluaisi alkaa harrastelemaan sähköpolkupyöriä, mikä olisi halvin jollain tavalla kestävä harjaton muunnospaketti?

Eli hakusassa hinta/laatu suhteeltaan paras muunnossarja DIY-mielessä.

Kolvi pysyy kädessä,tieto-,ja elektroniikkatietoutta löytyy jonkinverran. Asennuksen vaikeus ei ole este jos jostain löytyy jonkinlaiset ohjeet. Ihan pajatasaoista remppaa ei pysty tekemään, mutta esim normivanteen pinnoitus onnistuu.

Ilmeisesti jonkinäköinen kombo: säätimet kiinasta, moottorit saksasta taitaisi olla hintatehokkain vaihtoehto? :think:
 
Onko täällä kokemuksia noista Grin Technologies firman säätimistä ja näytöistä ? Kovasti kiinnostaisi tollasta kokeilla :think: Grin News
 
23.3.2016 kirjoittelin muroon näin:
Vaimolla lähinnä työmatkakäytössä olevassa 4v vanhassa kiinalaisessa sähkärissä alkaa olemaan kilometrit täynnä (akku ei kestä enää kuin 10-15km, kuluneet rattaat ja muutenkin on klappia vähän siellä sun täällä). Viime kesästä lähtien on katseltu eri vaihtoehtoja kohtuuhintaisten luokassa. Bilteman 7-vaihteinen Yosemite 29er MTB kiinnosti jo viime vuonna, vaikka sillä oli silloin hintaa 999€. Kipuraja kuitenkin ylittyi ja päädyin jatkamaan vanhan fillarin elinaikaa. Nyt tuota näytti kuitenkin saavan 799 eurolla, joten oli pakko tarttua tarjoukseen ja päästää vanhus tuskistaan.

Ulkonäkö on ok ja akku on integroitu siististi runkoon. Moottori on toimivaksi havaittu Bafang/8Fun takapotku ja ohjauspaneeli mallia 800S. Osat ovat ylipäätään ihan kohtuullisia hintaan nähden, eikä muutenkaan löydy mitään merkittävää valittamista. Lokasuojat pitää tosin hommata erikseen.

Tämä siis:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika...hkopolkupyora-MTB-29-7-vaihteinen-2000036017/

DpQDw.jpg


Rd1pe.jpg


Tuota saa myös miesten versiona, mutta sen hinta on jostain syystä edelleen 999€ (kliks). Runko ja osat ovat poikkiputkea lukuun ottamatta täysin samat, joten hinnoittelua pitää vähän ihmetellä. Tässä tapauksessa tuo ei kuitenkaan haitannut, kun joku tällainen semifiksu naisten versio oli hakusalla muutenkin.

Btw. Muistan lukeneeni jostakin (ehkä jopa tästä ketjusta), että tässä mallissa oli helppo ohittaa rajoitin suoraan ohjauspaneelista jollakin taikakoodilla. Jos tulee vinkkejä tähän liittyen vastaan, niin saa linkittää. :D

Edit.
Täällähän tuosta näköjään olikin puhetta:
http://murobbs.muropaketti.com/posts/1715930074/
http://murobbs.muropaketti.com/posts/1715932458/
Tuo fillari on palvellut kuulemma mainiosti päivittäisenä työmatkakulkineena nyt vajaat 2v. Nyt kuitenkin iski sellainen tenkkapoo, että rungossa akkua paikallaan pitävän lukon mekanismi petti ja avain pyörii paikallaan ilman mitään vastetta. Akkua ei siis saa irti fillarista lainkaan, mutta onneksi siinä on edes latauspistoke kyljessä, niin saa akun ladattua kun käyttää koko fillaria sisällä. Akun säilytys pakkasessa ei ole kuitenkaan koskaan hyvä asia, varsinkaan tyhjänä.

Biltema ei myöntänyt tuolle ostettaessa kuin 1v takuun, mutta käsittääkseni tällainen kuuluu alle 2v vanhana vielä virhevastuun piiriin, kun kyllähän tämän voisi olettaa kestävän vähintään näin kauan. Biltemassa ei ole lukkomekanismia varaosana, mutta lupasivat selvitellä saako niitä jostakin valmistajalta tms.

Pitää varmaan porata vikonloppuna lukkopesä auki ja selvitellä mikä siellä on tarkalleen ottaen rikki.
 
Tuli kasattua vanhaan jäykkä peräiseen maastofillariin bafang bbs002 750e motti.
hiton hauska peli tuli :)
 

Liitteet

  • Fillari.JPG
    Fillari.JPG
    378,5 KB · Luettu: 410
Tuli kasattua vanhaan jäykkä peräiseen maastofillariin bafang bbs002 750e motti.
hiton hauska peli tuli :)
Ei kai tuo akku ole nippusiteillä kiinni? Jos on, niin ei varmasti kestä kauaa paikoillaan varsinkaan talvella.
 
Ei kai tuo akku ole nippusiteillä kiinni? Jos on, niin ei varmasti kestä kauaa paikoillaan varsinkaan talvella.
Kestää... Kelkan perässä laukku ollut kiinni nippusiteillä ja on patikossa tullut hyvin mukana. Sisällä parhaillaan 6-packki kaljaa + muut romut. :D
 
Ei kai tuo akku ole nippusiteillä kiinni? Jos on, niin ei varmasti kestä kauaa paikoillaan varsinkaan talvella.

Ei oo akku ihan akun omalla telakalla kiinni rungossa.
Nippusiteillä on johdot kiinni pitää nekin jossain välissä laittaa vähän siistimmin mutta kun ei kerkiä kun pitää päästä ajeleen :D
 
Mitä tekkiläisillä on talvella alla?

Vaihdoin eteen: Schwalbe Ice Spiker Pro Evolution nastarengas, 29 x 2.25" 79,90 € ja meno on ihan samaa kuin kesällä. En ole hakenut rajoja, mutta ei ole vielä tullut tilannetta vastaan että olisi eturengas liukumassa. Löytyy myös taakse kumi, mutta en taida vaihtaa. Pieni sutiminen ei haittaa ja ihan kiva vaan, että joku rengas kertoo kuinka liukasta alla on. Todellisin syy on siinä, että helvetin työläs vaihtaa taakse kumia :).

Ilman tuota en uskaltaisi pyörällä ajaa. Sen verran monta kertaa kaatunut tavallisella pyörällä. Tällä tiedän, että tulee rumaa jälkeä kalustolle ja itselle jos nuppaan hiljaisestakin vauhdista.

Eipä ole kuvaa tullut laitettua uudella rungolla:

2018-01-15%2001.15.07%20%28Medium%29.jpg


Lokarit on rumat, mutta tollanen kootut osat mitä nurkista löyty. Lähtee pois kun ilmat sallii tai no ei pakkasella tarttis... Ekan kerran syksyllä kun ajoin niin jumaliste oli kuranen. Sitä kuraa lensi naamaankiin jo vähänkin kovemmista vauhdeista.

Jos joku etsii DC sulakkeita niin täältä löytyy 125A asti: danielrlee1980 | eBay

Etsin noita pitkään...

Toinen turvallinen tapa tehdä pyörä jännitteettömäksi jos esim tuo sulake on akkukotelossa: JETImodel ASC 8mm (Anti-Blitz-Steckersatz 8mm) | eBay tavallinen bulletti kipinöi ja sulaa pikkuhiljaa. Tällä ei tule sitä ongelmaa. Ei ainuttakaan kipinää...
 
Nastarengas vain edessä ja takana joku semisliksi, miksi näin? Eihän tuolla pääse mitään yhtään jyrkempiä mäkiä ylös tuollaisena ja takarengas liitelee mutkissa missä sattuu, vai onko se tarkoituskin?

Aika hurjan näköinen monsteri tuo viritys muutenkin. Oletan ettei sovellu tieliikennekäyttöön minkään lain vaatimuksen osalta? :D

Täällä on ISP:t sekä edessä että takana ja meno on tosiaan melkein kuin kesällä.
 
Täällä nokian 24" nastat alla 2 talvea ja hyvin kulkee peilijäälläkin :tup:

Edit: korjaan Suomi Tyres renkaat
 
Viimeksi muokattu:
Tunturi widowmaker odottelee kevättä...moottori 350w tsdz2, xh18 display, akku 17ah talvisäilytyksessä. Alkuperäinen 42 eturatas oli pienehkö, vaihdoin sen 50 piikkiseen.
IMG_20180119_121124.jpg
 
Nastarengas vain edessä ja takana joku semisliksi, miksi näin? Eihän tuolla pääse mitään yhtään jyrkempiä mäkiä ylös tuollaisena ja takarengas liitelee mutkissa missä sattuu, vai onko se tarkoituskin?

Aika hurjan näköinen monsteri tuo viritys muutenkin. Oletan ettei sovellu tieliikennekäyttöön minkään lain vaatimuksen osalta? :D

Täällä on ISP:t sekä edessä että takana ja meno on tosiaan melkein kuin kesällä.

Joo ei tolla pääsekkään yhtään missään maastossa talvella, kesällä poluilla toimi sen verran hyvin ettei ollut tarvetta vaihtaa. Töihin olen ajanut muutamia kertoja siinä nyt niin ole väliä kun tasasella pitää ihan ok ja tosiaan mukava mennä kahva edellä paikotellen.

Eipä tuosta laillista taida saada tekemälläkään. On taas vaihteeksi ketjutkin pois kun otti jostian kiinni. Sähköpyöriä ollut yli 5v eikä niistä mikään ole ollut laillinen. Ajelen sen verran harvoin enkä paljoa yleisillä teillä niin ei oikein ole ollut motivaatiota nähdä vaivaa tai maksaa siitä asiasta. Eri asia sitten kun näyttää siltä, että ehkä luovutaan toisesta autosta ja alkaisi työmatkaa kulkemaan niin asialle pitäisi tehdä jotain... Tehot saan rajoitettua, mutta ei se taida riittää.
 
Tunturi widowmaker odottelee kevättä...moottori 350w tsdz2, xh18 display, akku 17ah talvisäilytyksessä. Alkuperäinen 42 eturatas oli pienehkö, vaihdoin sen 50 piikkiseen.
IMG_20180119_121124.jpg

Oletko nyt saanut läjään tuon vai onko jo tullut kilometrejä tuolla tsdz2 moottorilla?
Mulla oli tuo viime keväänä yhtenä vaihtoehtona mutta aika hitnsusti löytyi silloin siitä kokemuksia ja päädyin sitten bafangiin.
Tuota moottoria vaan saa aika edullisesti ja siinähän on momentin tunnistus.
 
Juuri tällänen setti TSDZ2 Torque Sensor Mid Drive Motor 36V 350W XH18 LCD Retrofitting DIY Ebike Kit | eBay ?

Tehnyt mieli laittaa läskiin sähköä ja tuo olis aika edullinen ja tuo momentin tunnistin on aika ehdoton. Mahtaakohan ottaa nokkiinsa 48V:stä? Sopis runkoon suoraan nuo nykyiset 20Ah pakat.

Mistä tuohon mahtaa saada pidemmän keskiakselin vai mikä tuo nyt lienee nimeltään? Veikkaisin ettei sovi läskiin heittämällä.
 
Oletko nyt saanut läjään tuon vai onko jo tullut kilometrejä tuolla tsdz2 moottorilla?
Mulla oli tuo viime keväänä yhtenä vaihtoehtona mutta aika hitnsusti löytyi silloin siitä kokemuksia ja päädyin sitten bafangiin.
Tuota moottoria vaan saa aika edullisesti ja siinähän on momentin tunnistus.
15 km testiajoa takana:) mutta sekin riitti toteamukseen, että vaihteet on liian tiheät. Liikkeellelähtö kutosella ja pari pykälää kun pisti isommaksi, oli 25-30 kmh nopeutena. Moottorin avustus on asetettu 45 kmh, mutta tietääkseni avustus loppuu myös, jos polkimien pyörintänopeus ylittää 90 rpm. Kerkesin testaamaan muutaman kilometrin tota 50 eturatasta ja huomasin välitysten tuntuvan paremmilta, huiputkin nousi 10 kmh. Momenttitunnistus tuntuu toimivan hyvin ja ajelu tolla on samanlaista kun normipyörällä. Ostin osat pswpower.com kaupasta. Sähköistys vähän viivästyi, kun yrittivät lähettää akkua ja moottoria samalla kertaa. Kolmannella yrityksellä tuli pelkkä moottori, akun tilasin erikseen aliexpress/unitpackpower. Täytyy odotella lumien sulamista, että pääsee paremmin testailemaan.
 
Juuri tällänen setti TSDZ2 Torque Sensor Mid Drive Motor 36V 350W XH18 LCD Retrofitting DIY Ebike Kit | eBay ?

Tehnyt mieli laittaa läskiin sähköä ja tuo olis aika edullinen ja tuo momentin tunnistin on aika ehdoton. Mahtaakohan ottaa nokkiinsa 48V:stä? Sopis runkoon suoraan nuo nykyiset 20Ah pakat.

Mistä tuohon mahtaa saada pidemmän keskiakselin vai mikä tuo nyt lienee nimeltään? Veikkaisin ettei sovi läskiin heittämällä.
Juu, sama setti pswpower kaupasta vaan ostettuna. Siellä näyttää olevan myös 48v motteja tarjolla US$355.44 näköjään suomeen toimitettuna. 68 tai 73 mm keskiölle, onko tuo isompi sit läskifillariin sopiva leveys?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 650
Viestejä
4 494 770
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom