Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Lähibutiikista saisi 250W sähköpyörää edullisesti 399€ hintaan. Tälläinen peli:
Amazon.com : Nakto 26" 250W Cargo-Electric Bicycle 6 speed e-Bike 36V Lithium Battery Aadult/Young Adult-Women (Black) : Sports & Outdoors

Lähinnä talveksi työmatkaan jne kevyeen satunnaiseen käyttöön meinasin moista kun on sen verran isoa mäkeä kotimatkalla ja paita on hiestä märkä jo kun taluttaa koko mäkiosuuden. Tuolla rungolla eukkokin voi sillä ajaa. Ei taida olla kuitenkaan ihan lainmukainen peli kun vempele kulkee ilman polkemista kun kaasusta vääntää. Kiinanlaatua tietenkin eli ei kestä varmaan kauan ehjänä. Saa haukkua.
 
Lähibutiikista saisi 250W sähköpyörää edullisesti 399€ hintaan. Tälläinen peli:
Amazon.com : Nakto 26" 250W Cargo-Electric Bicycle 6 speed e-Bike 36V Lithium Battery Aadult/Young Adult-Women (Black) : Sports & Outdoors

Lähinnä talveksi työmatkaan jne kevyeen satunnaiseen käyttöön meinasin moista kun on sen verran isoa mäkeä kotimatkalla ja paita on hiestä märkä jo kun taluttaa koko mäkiosuuden. Tuolla rungolla eukkokin voi sillä ajaa. Ei taida olla kuitenkaan ihan lainmukainen peli kun vempele kulkee ilman polkemista kun kaasusta vääntää. Kiinanlaatua tietenkin eli ei kestä varmaan kauan ehjänä. Saa haukkua.
Hinta on halpa, mutta veikkaan että tuolla et saa kuin sielun kipeäksi ja akun hyydyttyä hikeäkin pukkaa tuplaten (ylämäkien lisäksi myös tasaisella). Samaa fillaria on myyty vaikka millä nimillä Soliferista lähtien, tosin aiemmin lyijyakuilla. Sen lisäksi että ovat ihan karseita ajaa, noista katkeavat yleensä runkoputket. Ovat tosin näköjään hitsailleet sinne jotain tukiputkia, mutta niillä ei kuuhun mennä.
 
Tarkoitus ei ollut ajaa ilman sähköavustusta. Akku jos jättää niin kait niitä nyt uusia saa?
Ajomukavuus nyt tosiaan ei varmaan ole kaksinen mutta ei tuo nyt olisi tulossakaan kovaan ajoon eikä kuumatkoihin.
 
Tarkoitus ei ollut ajaa ilman sähköavustusta. Akku jos jättää niin kait niitä nyt uusia saa?
Ajomukavuus nyt tosiaan ei varmaan ole kaksinen mutta ei tuo nyt olisi tulossakaan kovaan ajoon eikä kuumatkoihin.
Akkuja tuskin saat noihin varaosana ainakaan halvemmalla kuin uutta fillaria, jos lainkaan. Lisäksi noissa oli ainakin aiemmin tekniikka toteutettu niin, että moottorin vastus lisääntyi akun jännitteen pudotessa ja sitä lähinnä tarkoitin sanomalla että akun hyydyttyä hikeäkin pukkaa tuplaten.

En suosittelisi noita pahimmalle vihamiehellekään, eikä tämä ole pelkkää mutua kun yksi vastaava Solifer on aikoinaan ollut meilläkin. Sen jälkeen oli muutama vähän laadukkaampi kiinalainen ja lopulta tulin järkiini ja ostin kunnollisen sähköavusteisen fillarin Boschin tekniikalla, eikä ole tarvinnut katua hetkeäkään.

Ne kiinalaiset eivät ole välttämättä kaikki ihan susipaskoja, mutta hyviä niistä ei ole taatusti yksikään ja tuo tuskin ylttää edes välttävien kategoriaan.
 
Lisä tai jälkiostoakkujen osalta noissa sähköpyörissä taitaa olla ongelmana standardien puuttuminen. Ulkoinen mitoitus ja kytkentäboksi sekä sitä kautta asennus entisen tilalle tulee usein vaikeaksi. Jo parin vuoden päästä on aika vaikeaa löytää samanlaista korvike- tai lisäakkua.
 
Totta, pienellä harrastuksella tai vaikka maksamalla jollekkin niin toki uudelleen kennotus on aina mahdollista, ainut standardi akkujen välillä kun taitaa olla 18650 kennot
 
Veikkaan, että harrastuksen puolelle menisi ja itse tekisi 18650 akuista uusi kennoja, tahi koko kennoston jossei löytyisi helpolla korvaavaa tuotetta markkinoilta.

Kieltämättä tuo Katiumin mainitsema polkuvastuksen kasvaminen jännitteen laskiessa hieman arvelluttaa. Oletan toki, että kun on lithiumakku tuossa versiossa niin tuo jännitteen tippuminen ei ole häiritsevää niin kuin jossain lyijy tahi nikkelikadmium versioissa aikaisemmin.

Itse olen vuosia kiinanskootterien kanssa leikkinyt ja kunhan on tietoinen mihin soppaan on itsensä laittamassa niin hyvin noilla pärjää ja varaosien saatavuus on ollut helppoa ja halpaa ja itse voi kaikki korjausoperaatiot tehdä. En tosin tiedä onko sähköpuolella niin kukkaista tilannetta.

Tosiaan kun tuo vempele ei nyt tulisi 24/7 käyttöön vaan ajottaiseen ajoon niin en näe mitään järkeä ostaa laitetta missä on 1:n hintalapun edessä seisomaan pihalle.
 
Veikkaan, että harrastuksen puolelle menisi ja itse tekisi 18650 akuista uusi kennoja, tahi koko kennoston jossei löytyisi helpolla korvaavaa tuotetta markkinoilta.

...
Tuo aikaisemmin postaamani akku kannattaa tarkistaa kun mitä siitä on plajastunut lisää postauksenin jälkeen vaikuttaa hyvältä eli se on just niin hyvä kuin voikin olla.
 
Tuo aikaisemmin postaamani akku kannattaa tarkistaa kun mitä siitä on plajastunut lisää postauksenin jälkeen vaikuttaa hyvältä eli se on just niin hyvä kuin voikin olla.

Olen haaveillut veneeni sähköistämisestä ja tuosta saisi 260€/kwh akkua joka on minun kipurajani. Nyt on vain ongelma aika ja ei noita viitsi varastoon ostaa koska ensi vuonna voi saada halvemmalla.
 
Tsekkasin kyllä tuon aikaisemman akkuvinkin. USA:lainen myyjä. Ei suoraan lukenut, mitä maksaa kustit suomeen mutta luulisi olevan aikalailla jos edes lähetävät suomeen.
12kk takuu tuossa kiinanihmeessä joten ei vielä tarvitse hätäillä 18650 kennojen kanssa.
 
Naapurilla olisi sähköavusteinen kiinalainen myynnissä 150€
Onko se halpa vai kallis ja onko akku kuivanut, kun on seisonut tuvan nurkassa 5v
E: tarkoituksena olisi korvata auto pikkumatkoilla. Siihen tuo kai toimii niinkuin tavallinenkin pyörä.
 
Viimeksi muokattu:
Naapurilla olisi sähköavusteinen kiinalainen myynnissä 150€
Onko se halpa vai kallis ja onko akku kuivanut, kun on seisonut tuvan nurkassa 5v
E: tarkoituksena olisi korvata auto pikkumatkoilla. Siihen tuo kai toimii niinkuin tavallinenkin pyörä.

Hinta on halpa mutta isolla tod.näk. akku on kaputt ja uuden hinta ja saatavuus kandee selvittää ennen ostamista. Veikkaan, että akku maksaa 200-300€ jossei itse kasaa akkua kuten edellä on keskusteltu.
 
Sähköavusteista pyörää pitkään himoinnut ja mieluiten fatbikenä.
Millä jännitteellä nuo yleensä toimii?
Onko mahdollista vaihtaa akkupatteri vaikka Optima akkuun, joka kestäisi pitkään ja sille akulle olisi tarvittaessa muutakin käyttöä?

36V ja siitä ylöspäin ymmärtääkseni ovat usein. Kait sitä teoriassa voi saada säädettyä jotain muitakin akkuja noihin kunhan saa ulos oikean volttimäärän ja tarpeeksi virtaa ja pistokkeet saa täsmäämään. Voi vaatia aikalailla säätämistä. En tiedä sen enempää eli älä luota mun jorinoihin. Googlaa.
 
Tsekkasin kyllä tuon aikaisemman akkuvinkin. USA:lainen myyjä. Ei suoraan lukenut, mitä maksaa kustit suomeen mutta luulisi olevan aikalailla jos edes lähetävät suomeen.
12kk takuu tuossa kiinanihmeessä joten ei vielä tarvitse hätäillä 18650 kennojen kanssa.
Siitä samasta akusta on myös edullisempia pakettitarjouksia usealle akulle niin että halvimmillaan yhden kennon hinta jää yhteen dollariin, eli esim. veneeseen halpa ratkaisu.

Se tubettaja jonka linkitin kasaa niistä sähköautoja ja on siksi myyjältä hankkinut isompien akkupakettien tarjoukset.
 
Avasinpas sitten tuon moottorin huoltoo varten ja paljastuhan sieltä pian entinen laakeri, jännästi kiinanpojat laitteneet toiselle puolella stefalla varustetun laakerin ja toiselle puolelle tuollaisen ilman stefaa missä on tuommosia pieniä reikiä? Eipä ihme että vesi mennyt sisälle ja pieni klappi löytyy jo 2000km jälkeen.
Pitänee huomenna käydä paikallisesta liikkeestä hakemassa parempi laakeri :)
 

Liitteet

  • IMG_20170521_160059.jpg
    IMG_20170521_160059.jpg
    2,9 MB · Luettu: 238
  • IMG_20170521_161449.jpg
    IMG_20170521_161449.jpg
    4,4 MB · Luettu: 233
Miten ja missä tuollaista isoa Li akkua kannattaisi säilöä kun lähtee esim lomille? Netti täynnä varotteluja (ml. MOT pyörä pyromaanina), että Li akut voi syttyä niin aina kalvaa takaraivossa, että mitä jos...
 
Tuli tuossa emännälle hommattua Velocity electricity one, kun odottelen omaan pyörääni osia. Pakkohan sitä oli koeajaa ja 35 km tuli sillä päästeltyä tänään täydellä avustuksella. Kyllä sitä yhtä hymyä oli tuohon noin 400 euron hintaan mitä siitä maksoi. Joltain xxl trokarilta siis, kun oli itse äkännyt pyörän hakea talvella halpaan hintaan. Onhan se ohjainyksikkö siinä aika onneton reagoimaan, mutta ajoi kuitenkin asiansa. Akku ja moottori todellakin jaksoi hyvin viedä tällaista melkein 0,1 tonnin palikkaa.
 
Sain tuolta polkupyörä topikista vinkkiä tulla tänne kyselemään... Onko kellään kokemusta näistä sähköpolkupyöristä työmatkoilla. Lääkäri vei ajokortin kolmeksi kuukaudeksi ja pitäisi töihin päästä ja kauppaan yms olisi kiva päästä joten mietin ihan keskimoottoristasähköpolkupyörää. Onko mitään mitä olette havainneet ajossa mitä huomioida vs mopo vs normi fillari? Cube Reaction Hybrid HPA Race 500 olisi mielessä. Hintaa se 2500e. Monta nyt käynyt koeajamasta ja tuo vaikutti parhaalta kompromissilta osasarjan, etuhaarukan yms juttujen kohdalla.
 
Mä keväällä kasailin vanhaan trekin hybridiin Bafangin BBS02 750w keskimoottori setin 52v 14Ah akulla.
Nyt on 1750km takana suurin osa on työmatka ajoa 19 km suuntaansa.
Hyvä peli halpa ajella ja kuntokin on hieman noussut kesän aikana.

Jos käytät facebookia niin tuonne kannattaa liittyä
https://www.facebook.com/groups/sahkopyorat/
 
Mä keväällä kasailin vanhaan trekin hybridiin Bafangin BBS02 750w keskimoottori setin 52v 14Ah akulla.
Nyt on 1750km takana suurin osa on työmatka ajoa 19 km suuntaansa.
Hyvä peli halpa ajella ja kuntokin on hieman noussut kesän aikana.

Jos käytät facebookia niin tuonne kannattaa liittyä
https://www.facebook.com/groups/sahkopyorat/
Miten tuo sinun laitteesi vertautuu Boschin keskimoottorisiin edes about?
 
Miten tuo sinun laitteesi vertautuu Boschin keskimoottorisiin edes about?

Mun kulkee tarvittaessa 50km/h peukku kaasulla tasasella.
Enemmän voimaa (52v akulla 1.3Kw maksimi) mitä Boschin vehkeessä.
Boschissa on taas momenttiin perustuva tuo avustus se on sieltä iso plussa.
 
Mun kulkee tarvittaessa 50km/h peukku kaasulla tasasella.
Enemmän voimaa (52v akulla 1.3Kw maksimi) mitä Boschin vehkeessä.
Boschissa on taas momenttiin perustuva tuo avustus se on sieltä iso plussa.
Juu tuo momenttiin perustuva tuntui ainakin koeajolla luontevimmalta. Tottunut polkemaan ns tyhjää jarruttaessa normi pyörällä niin jotkut mallit vaan puskivat lisää vauhtia kun yritti jarruttaa.
 
Juu tuo momenttiin perustuva tuntui ainakin koeajolla luontevimmalta. Tottunut polkemaan ns tyhjää jarruttaessa normi pyörällä niin jotkut mallit vaan puskivat lisää vauhtia kun yritti jarruttaa.

bafangissa katkee moottorista veto kun jarrua painaa.
 
Miten tuo sinun laitteesi vertautuu Boschin keskimoottorisiin edes about?
Boschin avustustekniikka on edelleen parasta mitä rahalla saa. Hintaahan sillä on, mutta ei ihan suotta.

Käytännössä kaikkia muitakin vaihtoehtoja olen kokeillut, mutta Bosch vie voiton. Sitä ei tarvitse ajatella akun lataamisen lisäksi lainkaan, eli säätää paneelista halutun maksimiavustustehon ja antaa palaa. Sitten on vain omista pohkeista kiinni missä vaiheessa haluaa sitä avustusta käytettävän ja kuinka paljon. Jotain takuun evääviä tuning-moduuleitakin niihin löytyy, jos se lain sallima 25km/h ei riitä, mutta ei sillä 250W moottorilla mahdottomia nopeuksia ajella siltikään. Itse pidän tuosta rajasta, koska omalla kohdalla matkanopeus on melkein koko ajan hieman sen yli ja avustus tulee peliin automaattisesti ylämäissä jne (ja avustusteho riippuu omasta poljinvoimasta, sekä valitusta avustusrajasta) ja saa pidettyä veivaamisen ja maisemien vaihtumisen tasaisena.

Uusista maastofillareissa käytetyistä Boschin performance cx moottoreista irtoaa vääntöä maksimissaan 75Nm joka riittää vaikka mihin. Kokokin on aiempaa pienempi. Jos rahaa on eikä ole pakko saada laitonta moponkorviketta, niin en muita vaihtoehtoja katselisi.
 
Boschin avustustekniikka on edelleen parasta mitä rahalla saa. Hintaahan sillä on, mutta ei ihan suotta.

Käytännössä kaikkia muitakin vaihtoehtoja olen kokeillut, mutta Bosch vie voiton. Sitä ei tarvitse ajatella akun lataamisen lisäksi lainkaan, eli säätää paneelista halutun maksimiavustustehon ja antaa palaa. Sitten on vain omista pohkeista kiinni missä vaiheessa haluaa sitä avustusta käytettävän ja kuinka paljon. Jotain takuun evääviä tuning-moduuleitakin niihin löytyy, jos se lain sallima 25km/h ei riitä, mutta ei sillä 250W moottorilla mahdottomia nopeuksia ajella siltikään. Itse pidän tuosta rajasta, koska omalla kohdalla matkanopeus on melkein koko ajan hieman sen yli ja avustus tulee peliin automaattisesti ylämäissä jne (ja avustusteho riippuu omasta poljinvoimasta, sekä valitusta avustusrajasta) ja saa pidettyä veivaamisen ja maisemien vaihtumisen tasaisena.

Uusista maastofillareissa käytetyistä Boschin performance cx moottoreista irtoaa vääntöä maksimissaan 75Nm joka riittää vaikka mihin. Kokokin on aiempaa pienempi. Jos rahaa on eikä ole pakko saada laitonta moponkorviketta, niin en muita vaihtoehtoja katselisi.
No eihän tuo 25kmh juuri mihinkään riitä kun vertaa mitä vauhtia itse tulee pidettyä omalla fillarilla reilu 15km työmatkalla (keskinopeus maasturilla melkein 30kmh mäkisellä reitillä jossa paljon liikennevaloja) mutta ajattelin että ainakin sen 25kmh saisi pidettyä ilman liikaa hikeä ja mukaanlukien ylämäet. Tein tuossa jo sinällään ratkaisun että varasin yhden itselle ja huomenna kaupoille tekemään viimeinen päätös. Ajatuksena on itsellä ottaa paremmat Formula RX jarrut vanhasta fillarista, repiä kaikki perusvarusteet kuten nousukahvat, lokarit yms niin saa suoraan ns varsin varustellun/rakennellun fillarin jossa yhtä astetta parempi osasarja kuin nykyisessä normi munamankelissa.

Mitäs kikkakolmosia tms erikoisuuksia näissä on mitä kannattaisi tietää? Esimerkiksi onko "ajotietokoneessa" jotain salavalikoita tai muita millä saa lisädataa tai lisäominaisuuksia? Ja huoltohan noissa lienee samaa settiä kuin normi polkupyörässä erikoisuutena vain nuo sähkökamat. Ja mitenkäs muuten lakipykälät näissä. Ymmärtääkseni täysin polkupyörään verrattavissa eli fillarin oikeudet/velvoitteet mutta ei mitään vakuutuspakkoa tai muuta ihmeellisyyksiä mitä joidenkin näki eri paikoissa väittävän.
 
No eihän tuo 25kmh juuri mihinkään riitä kun vertaa mitä vauhtia itse tulee pidettyä omalla fillarilla reilu 15km työmatkalla (keskinopeus maasturilla melkein 30kmh mäkisellä reitillä jossa paljon liikennevaloja) mutta ajattelin että ainakin sen 25kmh saisi pidettyä ilman liikaa hikeä ja mukaanlukien ylämäet.
Avustus ei saa toimia lain mukaan yli 25km/h nopeudessa ja näissä Boscheissa sun muissa laatuvehkeissä se tosiaan toteutuu (avustus lakkaa pehmeästi 25km/h alkaen ja loppuu kokonaan noin 26,5km/h nopeudessa). Pelkällä moottorilla Boschin vehkeet eivät kulje, eli ne vain lisäävät tuohon rajaan saakka halutun määrän lisää potkua lihasvoiman päälle. Lähtökohtana Boschin kamoja valitessa voi mielestäni pitää sitä, että ne on tarkoitettu kuntoiluun, mutta sykkeen ja vauhdin saa pidettyä tasaisempana myös mäkisessä maastossa. Rauhallisemmalla vauhdilla ne toimivat toki hienosti myös työmatkakulkineena, mutta sitten pitää malttaa pitää nopeus maksimissaan siinä 25km/h kieppeillä, koska sen päälle mentäessä kaikki voima tulee lihaksista.

Mm. täältä saa jotain tuning-palikoita, joilla avustus toimii kovammassakin nopeudessa, mutta takuu menee samalla:
ASA eSPEED B25.14 - Tuning für Bosch Ebikes

Takuun raukeamisen lisäksi kulkineesta tulee tuollaisen kanssa laiton. Kiinnijääminen ei ole tällä hetkellä erityisen todennäköistä, mutta sähköpyörät yleistyvät niin kovaa tahtia, että on vain ajan kysymys milloin niitä aletaan valvomaan ja testaamaan tarkemmin.

Henkilökohtaisesti ymmärrän kyllä tarpeen tehokkaampiin moottoreihin ja kovempiin nopeuksiin maastossa jne, mutta en yleisillä kulkureiteillä. Siellä ei kaivata yhtään nykyistä enempää kaahareita. Jos kuitenkin sellaisia mieli halajaa, niin sitten kannattaa mielestäni kääntää katse johonkin diy-settiin, eli hommaat jostakin haluamasi rungon ja tilaat ja asentelet siihen itse haluamasi sähkösetin. Lopputulos riippuu valituista komponenteista ja asentajan taidoista, mutta väitän että visuaalisesti ja toiminnallisesti tällä tavalla ei päästä ikinä laadukkaan valmiin fillarin tasolle, mutta sellaiset puutteet pitää tyytyä kompensoimaan hillittömällä nopeudella. :D

Tein tuossa jo sinällään ratkaisun että varasin yhden itselle ja huomenna kaupoille tekemään viimeinen päätös. Ajatuksena on itsellä ottaa paremmat Formula RX jarrut vanhasta fillarista, repiä kaikki perusvarusteet kuten nousukahvat, lokarit yms niin saa suoraan ns varsin varustellun/rakennellun fillarin jossa yhtä astetta parempi osasarja kuin nykyisessä normi munamankelissa.
Kuulostaa hyvältä. Tuo mainitsemasi Cube vaikuttaa muutenkin varsin hyvältä paketilta. Hinta on tosin mielestäni vähän suolainen, eli siitä voisi yrittää tingata vielä vähän pois, varsinkin kun ollaan kuitenkin jo loppukesässä ja kaikkee. :D

Itselläni on kutakuinkin vastaava Trek Powerfly 5+ Foxin keulalla (fillari on ostettu 2015, mutta se on vuoden 2016 malli Performance-moottorilla jne). Kilometrejä on takana jotain reilut 4000, sekä työmatkoja että kuntoilua. Paras hankinta ikinä, en ole katunut päivääkään.

Mitäs kikkakolmosia tms erikoisuuksia näissä on mitä kannattaisi tietää? Esimerkiksi onko "ajotietokoneessa" jotain salavalikoita tai muita millä saa lisädataa tai lisäominaisuuksia? Ja huoltohan noissa lienee samaa settiä kuin normi polkupyörässä erikoisuutena vain nuo sähkökamat. Ja mitenkäs muuten lakipykälät näissä. Ymmärtääkseni täysin polkupyörään verrattavissa eli fillarin oikeudet/velvoitteet mutta ei mitään vakuutuspakkoa tai muuta ihmeellisyyksiä mitä joidenkin näki eri paikoissa väittävän.
Boschin kamoissa ei ole hirveästi mitään kikkakolmosia. Ei ole ainakaan tullut vastaan mitään erikoisuuksia. Tuossa Cubessa on tosin se Boschin uusi Purion -näyttö/tietokone, josta ei ole suoranaisia kokemuksia, mutta videoiden perusteella en siitä henkilökohtaisesti välitä yhtään sijoittelun, ulkonäön ja pelkistysten vuoksi. Lisäksi se taitaa olla kiinteästi fillarissa, joka on sekin mielestäni miinus. Intuvia-paneelilla tuota pyörää ei kuitenkaan taida saada, mutta eiköhän Purionillakin pärjää.

Muuten huolto fillarissa toimii tosiaan täysin normaalisti, mutta sähköpuolen osalta kannattaa varmistua siitä, että myyjällä/huoltoliikkeellä on tarvittavat sertifioinnit ja sitä kautta työkalut ja diagnostiikkasoftat jne. Bosch on siitä tarkka, että eivät anna edes tarvittavia erikoistyökaluja jälleenmyyjille ilman koulutuksia/sertifiointeja, eikä niille moottoreille ole juuri mitään tehtävissä ilman niitä.

Sellainen vinkki, että jos ajelet pääosin maantiellä, niin kannattaa vaihtaa renkaiksi esim. Schwalbe Big Applet. Rullaavat helvetin paljon maastokumeja paremmin ja toimivat muutenkin loistavasti. Tuollaisia on ollut itselläni kaksi sarjaa, enkä keksi mitään moitittavaa. Toimivat myös maastossa, eli eivät ole mitkään 100% asfalttikumit ulkomuodostaan huolimatta.

Myös Schwalbe Almotioneita on kehuttu pyöräketjussa, mutta niistä ei ole itselläni kokemuksia. Ilmeisesti ovat aika samantyyppiset renkaat kuin nuo Big Applet.

Edit.
Vielä sen verran, että paikallinen myyjä/huolto on näissä sähköfillareissa ehdottomasti plussaa juuri huoltojen ja mahdollisten takuukeikkojen vuoksi. Hinnan suhteen kannattaa kuitenkin väläyttää, että Cuben omasta webbikaupasta tuota saa tällä hetkellä hintaan 2343,50€ (kliks). Toki paikallisen myyjän pitää saada katteensa, mutta ehkä tuota voi silti käyttää apuna neuvotteluissa. :D

Tosin tuo tarjoushinta koskee vain ainoaa jäljellä olevaa 18" runkokokoa, joka tarkoittaa 27,5 renkaita, eli se ei ole suositumpi 29er. Henkilökohtaisesti sanoisin että ehdottomasti 29er ja renkaiksi 2,35" Big Applet.

Frame sizes 16" and 18" come with 27.5" wheels, sizes 17", 19", 21" and 23" are 29ers.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan näi
Avustus ei saa toimia lain mukaan yli 25km/h nopeudessa ja näissä Boscheissa sun muissa laatuvehkeissä se tosiaan toteutuu (avustus lakkaa pehmeästi 25km/h alkaen ja loppuu kokonaan noin 26,5km/h nopeudessa). Pelkällä moottorilla Boschin vehkeet eivät kulje, eli ne vain lisäävät tuohon rajaan saakka halutun määrän lisää potkua lihasvoiman päälle. Lähtökohtana Boschin kamoja valitessa voi mielestäni pitää sitä, että ne on tarkoitettu kuntoiluun, mutta sykkeen ja vauhdin saa pidettyä tasaisempana myös mäkisessä maastossa. Rauhallisemmalla vauhdilla ne toimivat toki hienosti myös työmatkakulkineena, mutta sitten pitää malttaa pitää nopeus maksimissaan siinä 25km/h kieppeillä, koska sen päälle mentäessä kaikki voima tulee lihaksista.

NIPS

Tosin tuo tarjoushinta koskee vain ainoaa jäljellä olevaa 18" runkokokoa, joka tarkoittaa 27,5 renkaita, eli se ei ole suositumpi 29er. Henkilökohtaisesti sanoisin että ehdottomasti 29er ja renkaiksi 2,35" Big Applet.

Lähinnä tuntuu siinä mielessä typerältä tuo 25kmh kun paukutin kuitenkin 2.4" leveillä läskirenkailla varustetulla maastopyörällä sitä about 30kmh keskinopeutta joten tuo 25kmh tuntuu varsin mitättömältä vauhdilta suhteutettuna muihin tiellä vastaan tuleviin fillareihin. Ottaen kuitenkin huomioon että itse olin sieltä korkeintaan keskikastista nopeudessa kun katsoi muita työmatkaa taittavia fillaristeja. Mutta aikomus silti on nakuttaa sitä 25kmh vauhtia maksimi avustuksella saavuttaen minimi effort ettei tarvitsisi hyvällä tuurilla käydä töissä suihkussa ennen töiden alkua. Tosin itseni tuntien paukutan silti töihin sillä tutulla ja turvallisella 178bpm keskipulssilla koska on osaa ajaa vain puoliteholla.

Sanotaan näin, hinta ei onneksi oli ihan tuo tarjoushinnan mukainen mutta silti liian lähellä sitä. Pikkusen on viilattu hintaa alemmas ja ollaan aika liki tuota Cuben nettikaupan hintaa. Ja muuten etsisin juurikin 29 vanteisia mutta kaikissa oli sitten vastineena tuohon hintaluokkaan huonompaa etuhaarukkaa tai jotain muita selkeitä puutteita. Siksi tuo Cube kiinnostaa. Ainakin omaan jokusen vuoden fillareista ulkona olleen silmään näyttää hyvältä kompromissilta osia ja ominaisuuksia. Kokeilin myös toista Cubea mutta Suntourin huomattavasti löysempi keula (säätämätön mutta silti keulan toiminta ei herättänyt juuri luottamusta) ja astetta heikompi osasarja saivat kääntämään pään tuohon malliin. Pitää vielä varmistaa tuo koko täysin huomenna mutta todennäköisesti tuo tulee haettua. Hybridi tai täysi katupyörä olisi muuten varmaan se itselle "oikein" omaan käyttöön mutta kun en perkule osaa väistellä kanttareita junnuna maastopyörän satulassa vietettyjen vuosien jälkeen joten kanttareita ja hyppyjä pelkäämätön malli sen olla pitää. Toinen mikä noissa hybrideissä suoraan sanottuna vituttaa on tuo kunnon etuhaarukan puute. Juu tajuan että keveys on kivaa jne ja ymmärrän sen jokseenkin täysin jousittamattomalla mutta kenen idiootin idea on rakentaa kunnon keulan painoisia "joustohaarukoita" joissa joustovara on alle 5cm. Hyvin säädetty etujousitus tuo kuitekin pirusti enemmän iloa ja myös turvaa vs pari senttiä epämääräistä "joustoa".

Mitä renkaisiin tulee niin Big Apple kloonit löytyvät jo tuosta huoneen nurkasta mutta luonnollisesti 26" koossa. Samoin kun Continentalin Travel Contact setti joka on nyt fillarin alla mutta sekin tietenkin 26" koossa. Applet ja niiden tyyppiset renkaat eivät vaan kertakaikkiaan sovi itselle. Renkaissa on liikaa joustoa aiheuttaen tunnottomuuden etenkin hiekalla alamäissä. Ensin on syntisesti pitoa ja seuraavassa hetkessä meinaa keula mennä alta.

Ja syy miksi todennäköisesti nyt tuolta Oxygen&Velosta tuon Cuben haen on juurikin takuun toiminta. Kolme pyörää jo aiemmin heiltä ostaneena ei ole koskaan tarvinnut miettiä etteikö takuu toimisi tai pyörä tulisi kuntoon. Ovat jopa pariin kertaan korjanneet fillaria takuuajan ulkopuolella oma-aloitteisesti koska olivat sitä mieltä että ei saisi kulua jokin niin nopeasti tai hajota niin nopeasti jne. Kävin aika monessa eri liikkeessä ja ylivoimaisesti paskinta palvelua tuli kyllä Tammiston Electrobikestä. Myyjä joka ei kuunnellut mitä halusin tai mistä yleensä pidin ja tyrkytti mm ensimmäisenä tiukan budjetin mainittuani heti ekana 4000e fillareita, haukkui kilpailijan valikoiman ja tuotteen paskaksi ja oli kyllä yksi rasvaisimpia myyjiä mitä olen hetkeen tavannut.
 
Lähinnä tuntuu siinä mielessä typerältä tuo 25kmh kun paukutin kuitenkin 2.4" leveillä läskirenkailla varustetulla maastopyörällä sitä about 30kmh keskinopeutta joten tuo 25kmh tuntuu varsin mitättömältä vauhdilta suhteutettuna muihin tiellä vastaan tuleviin fillareihin. Ottaen kuitenkin huomioon että itse olin sieltä korkeintaan keskikastista nopeudessa kun katsoi muita työmatkaa taittavia fillaristeja. Mutta aikomus silti on nakuttaa sitä 25kmh vauhtia maksimi avustuksella saavuttaen minimi effort ettei tarvitsisi hyvällä tuurilla käydä töissä suihkussa ennen töiden alkua. Tosin itseni tuntien paukutan silti töihin sillä tutulla ja turvallisella 178bpm keskipulssilla koska on osaa ajaa vain puoliteholla.
25km/h on tosiaan aika vähän, mutta onneksi siitä voi poiketa välillä ja sitten taas himmata takaisin.

Ja muuten etsisin juurikin 29 vanteisia mutta kaikissa oli sitten vastineena tuohon hintaluokkaan huonompaa etuhaarukkaa tai jotain muita selkeitä puutteita. Siksi tuo Cube kiinnostaa.
Tuota saa kyllä 29erina, kunhan valitsee oikean runkokoon. Vaihtoehdot oli listattu sen edellisen viestini lopussa. Sitä en sitten tiedä onko liikkeessä valittavissa kaikkia, ilmeisesti ei ole.
 
25km/h on tosiaan aika vähän, mutta onneksi siitä voi poiketa välillä ja sitten taas himmata takaisin.


Tuota saa kyllä 29erina, kunhan valitsee oikean runkokoon. Vaihtoehdot oli listattu sen edellisen viestini lopussa. Sitä en sitten tiedä onko liikkeessä valittavissa kaikkia, ilmeisesti ei ole.
Nope, ainoa runkokoko jäljellä. Pakko kokeilla vielä huomenna soitella liikkeet läpi josko jossain olisi moinen jäljellä. Velon sivuilla kun ei kaikkia malleja löydy.
 
Nope, ainoa runkokoko jäljellä. Pakko kokeilla vielä huomenna soitella liikkeet läpi josko jossain olisi moinen jäljellä. Velon sivuilla kun ei kaikkia malleja löydy.
En ole nähnyt Cubeja Suomessa kuin parissa liikkeessä (Velo ja rtech) joten aika heikot mahdollisuudet taitaa olla.

Kannattaa ehkä vilkuilla myös Trekin valikoima läpi, jos löytyy paikallisia edustajia. Taitavat tosin olla aika pitkälti tilaustavaraa ja hintakin nousee, jos haluaa saman tason osasarjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
En ole nähnyt Cubeja Suomessa kuin parissa liikkeessä (Velo ja rtech) joten aika heikot mahdollisuudet taitaa olla.

Kannattaa ehkä vilkuilla myös Trekin valikoima läpi, jos löytyy paikallisia edustajia. Taitavat tosin olla aika pitkälti tilaustavaraa ja hintakin nousee, jos haluaa saman tason osasarjoilla.
Trek olisi jees. Tykkäsin vanhan 4400 discin ajoasennosta kyllä yms mutta hinta kyllä ollut ainakin ennen aika suolainen.
 
Trek olisi jees. Tykkäsin vanhan 4400 discin ajoasennosta kyllä yms mutta hinta kyllä ollut ainakin ennen aika suolainen.
Kyllä ne käsittääkseni aika lähelle tuota samaa hintaluokkaa ovat olleet, vaikka toki ovh onkin korkeampi. Riippuu toki vähän mallista ja varastotilanteesta. Ja vielä jos sattuisi saamaan 2017 malleja, niin varmaan olisi hinta ja ominaisuudet kohdallaan. Kannattaa ainakin kysäistä.

Lisäksi myös Radonin valikoimat kannattaa tarkistaa. Esim. Radon ZR Race Hybrid 500 vaikuttaa mainiolta. Myös Radonia myydään bike-discount.de:n kautta.
 
Kyllä ne käsittääkseni aika lähelle tuota samaa hintaluokkaa ovat olleet, vaikka toki ovh onkin korkeampi. Riippuu toki vähän mallista ja varastotilanteesta. Ja vielä jos sattuisi saamaan 2017 malleja, niin varmaan olisi hinta ja ominaisuudet kohdallaan. Kannattaa ainakin kysäistä.

Lisäksi myös Radonin valikoimat kannattaa tarkistaa. Esim. Radon ZR Race Hybrid 500 vaikuttaa mainiolta. Myös Radonia myydään bike-discount.de:n kautta.
No nyt kävi tuuri, soitin tuossa Velolle missä kävin noita eilen koeajamassa. 1kpl 29" renkailla olevia löytyi. Ja olinkin sillä jo ajellut. Sen takia mietinkin että olen muuten aika satavarma että koeajopyörässäni luki rungossa 29 viitaten rengaskokoon. Nyt vain neuvottelen saman hinnan kuin toisessa liikkeessä ja haen fillarin illalla itselle :P.
 
No nyt kävi tuuri, soitin tuossa Velolle missä kävin noita eilen koeajamassa. 1kpl 29" renkailla olevia löytyi. Ja olinkin sillä jo ajellut. Sen takia mietinkin että olen muuten aika satavarma että koeajopyörässäni luki rungossa 29 viitaten rengaskokoon. Nyt vain neuvottelen saman hinnan kuin toisessa liikkeessä ja haen fillarin illalla itselle :p.
No niin, siitä se lähtee. Ilmeisesti oli sitten sopiva runkokoko muutenkin? Sitten ei vaan muuta kuin fiksumpaa rengasta alle ja baanalle. Henkilökohtaisesti en halua pitää fillarissa lokasuojia kuin sadekeleillä, joten sekunnissa irrotettavat ja kiinnitettävät SKS:n lokasuojat ovat olleet loistava hankinta.

Jos akun lataamistekniikkaa ja säilytystä jne jossakin vaiheessa ihmettelet, niin täällä on aika kattavasti selostettu Boschin suosituksia:
How to look after and extend the life of your Bosch eBike Battery - E-bikeshop News
http://www.electriccyclery.com/wp-content/uploads/2017/04/Bosch-eBike-battery-guide-MY2016-EN.pdf
 
No niin, siitä se lähtee. Ilmeisesti oli sitten sopiva runkokoko muutenkin? Sitten ei vaan muuta kuin fiksumpaa rengasta alle ja baanalle. Henkilökohtaisesti en halua pitää fillarissa lokasuojia kuin sadekeleillä, joten sekunnissa irrotettavat ja kiinnitettävät SKS:n lokasuojat ovat olleet loistava hankinta.

Jos akun lataamistekniikkaa ja säilytystä jne jossakin vaiheessa ihmettelet, niin täällä on aika kattavasti selostettu Boschin suosituksia:
How to look after and extend the life of your Bosch eBike Battery - E-bikeshop News
http://www.electriccyclery.com/wp-content/uploads/2017/04/Bosch-eBike-battery-guide-MY2016-EN.pdf
No molemmat koot kävivät. Pidin vain isommasta koska sain kädet vähän lunkimpaan asentoon ja ei tarvinnut nostaa satulaa niin paljoa. Ja lokasuojat ovat itsellä vanhat Dashbladet eli juurikin minuutti niin ovat kiinni tai irti mutta työmatkalle pakko pistää kiinni että selviää kotiin ilman kuran juontia kun eturengas heittää.
 
Nyt on laite kotiutettu ja otin perus metalli flat polkimet, Kryptonite? U-lukon ja pitää vielä etsiä tuohon jostain kunnon metalliketju ja lukko niin ei lähde kellarista kävelemään. Mutta johan on perkule laite, painelin 10km liikkeeltä kotiin ja sain toki hien pintaan mutta on kyllä älytön ero minkä nuo renkaat tekevät. Kiitos todellakin tuosta 29" rengas vinkista Kautium en olisi itse tajunnut että koko on tosiaan eri ellet olisi maininnut koska olivat kuitenkin jo pienemmässäkin mallissa selkästi vanhoja 26" renkaita isommat. Ajossa nopeus ei laskenut koskaan alle 25kmh ja yleensä tasamaalla sellainen leppoisa kruisailuvauhti oli 27-30kmh. Tasamaalla mentiin helposti yli 30kmh ihan vaan mukana polkien. Kävin kaupassakin ja rykäisin rinkan selkään ja otin lavallisen kivennäisvettä kantoon muiden ruokien lisänä ja ei tuo hillinnyt vauhtia pätkääkään. Jyrkempään ylämäkeen jouduin hidastamaan ja jopa pari polkaisua seisomaan polkimilla jotta sain vauhdin taas sinne 20kmh+. Ihan sama minkälainen mäki tuntuu olevan niin tuo vaan repii ylös. Perkuleen miellyttävä poljettava tuo on. Tämä kaikki vielä takarenkaalla joka on täytetty väärin aiheuttaen renkaan viipotusta koska toinen puoli renkaasta on jäänyt vanteen ja sisäkumin väliin. En vain omista presto? venttiilille sopivaa pumppua niin en saa tuota tyhjennettyä ja täytettyä kunnolla joten pitää soittaa huomenna ja kysyä että eikös tässä pitänyt tulla joku adapteri jolla saa huoltoasemalla pumppailtua.

Tuli jo lyötyä taakse SKS Dashblade mutta eteen pitää pistää jotain filliä koska etuhaarukan putken sisähalkaisija on niin paljon suurempi kuin vanhassa että Dashbladen etulokarin kiinnitys tarvitsee jotain paksumpaa kumia tms jotta saa etulokarin paikalleen. Samoin löin jo takavalon kiinni, pitäisi etsiä vielä jostain kiinnike tuolle etuvalolle aka 1000lumenen fikkari jossa fillarikiinnitys. Pakko pitää tuota puolella teholla syys iltaisin ja silti osa autoista vilkuttelee pitkiä vaikkei ole edes ylös suunnattu.

EDIT: Tuli käytyä fiksaamassa tuo takarenkaan huono istuvuus. Kumin asettumisesta päätellen kumi on ollut jossain vaiheessa varsin tyhjä ja siitä täytetty semi tyhjäksi. Löin kunnon paineet sisään niin asettui kunnolla vanteelle. Asentelin samalla SKS:n Dasboardin (ei ollutkaan samalla nimellä edessä kuin takana) eteen niin ei pitäisi välttämättä kastua niin totaalisesti jos sade iskee. Tosin jos vanhat merkit ja tuuri osuvat kohdilleen niin tuo heittää kaiken veden naamaan juuri parhaassa cruisailuvauhdissa kuten vanha fillari teki. Piti joko polkea kuin hullu tai hidastaa älyttömästi jos halusi ettei huku kuraan.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykös täältä io-tekin puolelta kilowatti vehkeiden harrastajia? Mielipiteitä tai kokemuksia kuulisin muilta mieluusti. En ole juurikaan suomalaisilla foorumeilla törmännyt build logeihin tai vastaaviin keskusteuilin näistä laitteista. Endless-Spherestä sitten löytyy senkin edestä kyllä ympäri muailmaa.

Itsellä on tällä hetkellä tämän näköinen laitos:
2017-04-22%2018.43.36%20%28Small%29.jpg


Tehoa löytyy moottorista 6kW ja säätimen näytön mukaan piikit pyörii 12kW paikkeilla. Metsässä ajellessa ei tule tilannetta vastaan missä ei tehoa riittäisi. Lähinnä tuota pitää rajoittaa kun ilman vaihteita se kaikki vääntö on suoraan yhden ranneliikkeen varassa mikä taas johtaa liian helposti turhiin keulimisiin. Maastossa loistava ominaisuus on tuo akkujen tunkeminen reppuun niin pyörä on vielä pyöränä hallittavissa (akut painaa 14kg repussa). Kuitenkin kun käytän tuota rajoitetuilla tehoilla muuallakin niin akkureppu ei ole mikään käytännöllinen ratkaisu. Joten tilasin nyt uuden rungon ja 100V 20Ah lipot mitkä sopii runkoon. Kunhan palikat on täällä ja kasassa niin fillarin pitäisi näyttää tältä:

jatkot.JPG


Alkaa näyttämään jo vähän enemmän joltain muulta kuin pyörältä ja painoakin laitteelle tulee rungon ja akkujen myötä taas ihan eri tavalla. Saas nähdä miten käyttäytyy.
 
lokareita ei kannata poistaa, ellei halua kuravanaa selkään.
Eipä sillä rehellisesti juurikaan ole väliä maastopyörässä. Nimimerkillä lokasuojat paikallaan ja reppu aivan läpimärkä ja hiekkainen tämän aamun jäljiltä.
 
Ihan näin mielenkiinosta, niin mitä tapahtuu jos tuommoisella vetää lepikossa itsensä neliraajahalvaantuneeksi, niin miten vakuutusyhtiöt yms. suhtautuu kun eikös tuommoinen lasketa jo moottoripyöräksi ja moista tuskin rekisteröity/vakuutettu moiseksi?
Eiköhän ne suhtaudu ihan samalla tavalla kuin vaikka motocross-pyörällä samaisessa lepikossa ryvettäessä, eli huonosti tai ei lainkaan. Ei niitä ole välttämättä rekisteröity/vakuutettu sen kummemmin.
 
Mistäs ne nyt tietää millasella virityksellä itsensä metsässä teloo. Tietenkin jos aletaan olla tasoa neliraajahalvaus niin ei välttämättä usko, että fillaroidessa tapahtunut ellei sitten puhuta jostain alamäkipyöräilystä. Toki onhan kaikki mahdollista hitaissakin vauhdeissa jos vain sattuu osumaan huonosti. Ihan aattelin tapaturmavakuutusta käyttää normi haavereissa jos vaativat jotain ihmeempää.

Kerran tangon yli olen lentänyt ja tais hiusmurtuma tulla vasempaan ranteeseen kun rasituksessa vähän aristelee, mutta nuo nyt menee itsellään. Joskus juniorina mennyt myös ranne vastaavasti kun lentänyt fillarin tangon yli.

Vakuutusta tai rekisteröintiä ei tuohon varmaan edes tosiaan saa. Vaikka tolla nyt tulee yleisillä pyöräteillä ajettua lähinnä töihin tai siirtymiä niin en koe isoksi ongelmaksi. Jos paikallisia poliiseja sattuu asia kiinnostamaan niin luottoa on, että ensimmäisestä kerrasta selviää puhumalla varsinkin jos ei tee mitään lakipykälien vastaista liikenteessä. Jos nyt täällä edes hokaisivat alkaa pyytämään papereita.

Kalliiksihan se voi tulla jos kahdeksaakymppiä ajelee torin reunaa oikealta tulevan auton kylkeen tai muuta vastaavaa eksoottista törttöilyä julkisilla teillä.
 
Niin, vakuutuspetos on tietenkin aina mahdollinen olettaen että saa tilanteen naamioitua joksikin muuksi, tai että pelastuslaitoksen tyypit ovat mukana juonessa, mutta varmaan tuossa nyt kuitenkin haettiin sitä laillista linjausta haavoja suurempien onnettomuuksien osalta.
 
Niin onhan niitä skenaarioita. Mietin vaan, että milläköhän ne löytää mut neliraajahalvaantuneena kun ei voi itsekkään apua soittaa ja hyvä jos itsekkään tietää missä on. Jos ei ehtooksi kotio kuuluu niin emäntä soittaa häkeen ja ne paikantaa puhelimen? Vai odotellaanko siinä sitten pari päivää ja etsintäpartioita tai kopteria lämpökameralla jos nyt ruumissaa enää lämpöä on?

Tietenkin voi olla hyvä lukea tuollaistenkin skenaarioiden tai lievempien varalta mitä ne omat tapaturma yms. vakuutukset sanoo vai sanooko mitään että jääkö se 100 000€ saamatta kun halvaantuu rekisteröimättömällä ajoneuvolla tunaroidessa.

No mutta nuo on mulle vähän samaa sarjaa kuin ämpäriinkin voi hukkua. Ei sillä, että ymmärrän kyllä, että moni haluaa näiden asioiden olevan kunnossa.

lokareita ei kannata poistaa, ellei halua kuravanaa selkään.

Jotkut lokarit tulee säilymään ettei työmatkalla kastu aina vaatteet...
 
lokareita ei kannata poistaa, ellei halua kuravanaa selkään.
Minulla on pikakiinnikkeiset SKS:n lokarit. Laitan ne kiinni vain silloin kun on mahdollista, että tulee kurakelit. En halua pitää niitä rumia muovilärpäkkeitä missään fillarissa sekuntiakaan enempää kuin on pakko.
 
Jännä juttu noi polkimet 6kW moottoripyörässä, ei niillä suomen lainsäädännön kanssa ole mitään tekemistä, eikö moottoripyörä ole parempi ilman polkimia?

...Itellä KTM Machina Force 293 sähköavusteinen 250W konkeli :)
 
Helkama Jopo Electroniin vaihtanut taakse 7 -vaihteisen navan ja vauhti helposti yli tuan Panasonic -sähkömoottorin avun eli 25km/h. Aattelin tollasen Sx2 Donglen asentaa, mutta ei löydy oikeaa kokoa (24"). Mikä olisi paras mahdollinen, kun kokoja 20" - 29" pyörille, mutta 24" puuttuu valikoimasta? Kokemuksia tuasta donglesta muilla?
 
Eihän tollasta voi moottoripyörään verrata yksistään paino tekee siitä ihan erillaisen ajettavan samoten se äänettömyys.

Runko taitaa tulla ensi viikolla FedEx:in mukaan. Se on taas 100€ veroja ja tulleja maksettava. Säätimestäkin meni se 100€ ja akuista 200€ :/. Nousee fillarin hinta mukavasti.

Tuli kokeiltua 0-60km/h jollain kännykkä aplikaatiolla. Tiedä yhtään voiko näihin luottaa:

default_image%20%28Mobile%29.png


Parastahan tuossa on juuri kiihtyvyys. Ei sillä huippunopeudella niin väliä. Hyvän etunojan kun ottaa niin ei tuo keuli ympäri.

Kun saa rungon kasaan niin voi laajentaa reviiriä. Akkurepulla reissu ja käyttää rungon akut montulla rälläämiseen.
 
Näkisin markkinarakoa kaasukahvalliselle 1 kW sähkömaastopyörälle, jossa veto katkeaa 25 km/h kohdalla. 100-200e liikennevakuutuksella se olisi laillinen ajoradalla sekä pyöräteillä, joka tekee siitä todella käyttökelpoisen kaupunkialueella ja jopa auton korvikkeen yksin liikkuvalle. 1 kW moottorista voi ottaa hetkellisesti ainakin 1,5 kW ja sillä teholla pyörä kiipeää normaalit mäet polkematta ja vaihdetta pienemmälle vaihtamatta lähes 25 km/h nopeudella. Jousittamattomaan läskipyörään rakennettuna tuollaisen pystyisi valmistuttamaan alle 2000 eurolla kiinassa ja tuskin länsimaisilla sähköosillakaan kovin kalliiksi tulisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 783
Viestejä
4 565 701
Jäsenet
75 021
Uusin jäsen
nlksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom