Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen huomannut että monella foorumilla nämä ovat sekaisin ja niiden sallitaankin mennä sekaisin. Ei näillä kuitenkaan mielestäni ole oikein mitään tarttumapintaa toisiinsa mistä molemmat osapuolet voisivat hyötyä. Sähköenduroilla ajelijat toki saattavat samoja polkuja käyttää mutta siinä se.
Näiden kulkupelien laittomuus tieliikenteessä on kuitenkin omiaan vieraannuttamaan keskusteluihin osallistuvia potentiaalisia sähköavusteisen pyörän hankkijoita.
Mutta tehokkaasta sähköpyörästä maksetaan liikennevakuutusta. Rajoitettuna ne ovat tieliikennekelpoisia. Se että napista saa rajoittimen poistettua, ei tee pyörästä tieliikenteeseen kelpaamatonta.Niistähän ei makseta veroja eikä vakuutuksia.
Samaa mieltä. Eivät kuulu tänne, eivätkä liikenteeseen. Samiii voi perustaa sähkökrosseilleen oman ketjun.Fillarifoorumilla taidettiin lopettaa kokonaan tieliikenteessä laittomista sähköpyöristä keskusteleminen. Olisi kyllä hyvä, jos olisivat omassa ketjussaan.
Samaa mieltä. Eivät kuulu tänne, eivätkä liikenteeseen. Samiii voi perustaa sähkökrosseilleen oman ketjun.
Voin lyödä vaikka vetoa, että yksikään noista viriviri-fillarien omistajista ei aja niillä normiliikenteessä lain kirjaimen mukaisesti, vaikka kuinka valikosta sellainen asetus löytyisi.
Sieltähän pukkaa angstaavaa kommenttia kuin jossakin hiekkalaatikolla. Ei, en minä ole estämässä mitään, mutta mielestäni nuo laittomat kulkineet eivät vaan kuulu tänne. Moderaattorit eivät ole tähän ottaneet kantaa, mutta josko kysyttäisiin, niin saadaan selvyys.Sinäkö estät? Mennään ylläpidon linjausten mukaan. Siihen asti kirjoittelen mihin huvittaa.
Ilmeisesti vanhat softat vielä käytössä, ainakin itsellä muuttui päivityksen jälkee eMTB -> Sport modeksi. Tiedä sitten onko noilla päivityksillä suurta merkitystä, mutta itse tykkään pitää ajantasalla.Tänään ajoin Jam2 Plus:lla (Bosch Gen4) noin 70km lenkin. Noin puolet eco-tour moodeilla parempia polkuja/teitä ja puolet eMTB-Turbo moodeilla huonompia polkuja rytäten. Mehut loppu tuolla matkalla niin puörästä kuin miehestäkin. Aikaa meni nelisen tuntia, joskin välissä kävin vetäisemässä makkaraperunat ja munkin + pienemmät tauot päälle, joten keskinopeutta ei pääse ihan noin vain laskemaan. Jossain 20km/h varmaan mentiin.
Varmaan noin 100-120km pääsis optimaalisissa olosuhteissa puhtaasti ecolla ajaen siirtymätaipaletta. Riippuu toki rengastuksesta, rengaspaineista, maastosta ja ajotavasta.
Katotaan muuttuuko kun saan kapeammat 29 kumit alle. Ihan todella hauskaa oli taas. Huomaa kyllä että vauhdit kasvoi jäykkäperään verrattuna. Huomenna perinteisempi n. 50km lenkki tiedossa, niin pääsee vertaamaan kunnolla edelliseen pyörään.
Ai... luulin niiden liikkeessä päivittäneen, mutta ei tullut tarkastettua. Mä kun ajattelin että on niin pirusti vääntöä kun emtb-turbo moodeissa tahtoo keula keventyä ja jyrkässä ylämäessä pari kertaa potkassut kunnolla ylös.Ilmeisesti vanhat softat vielä käytössä, ainakin itsellä muuttui päivityksen jälkee eMTB -> Sport modeksi. Tiedä sitten onko noilla päivityksillä suurta merkitystä, mutta itse tykkään pitää ajantasalla.
Samaa mieltä. Eivät kuulu tänne, eivätkä liikenteeseen. Samiii voi perustaa sähkökrosseilleen oman ketjun.
Voin lyödä vaikka vetoa, että yksikään noista viriviri-fillarien omistajista ei aja niillä normiliikenteessä lain kirjaimen mukaisesti, vaikka kuinka valikosta sellainen asetus löytyisi.
Mutta tehokkaasta sähköpyörästä maksetaan liikennevakuutusta. Rajoitettuna ne ovat tieliikennekelpoisia. Se että napista saa rajoittimen poistettua, ei tee pyörästä tieliikenteeseen kelpaamatonta.
Ilmeisesti vanhat softat vielä käytössä, ainakin itsellä muuttui päivityksen jälkee eMTB -> Sport modeksi. Tiedä sitten onko noilla päivityksillä suurta merkitystä, mutta itse tykkään pitää ajantasalla.
Ai... luulin niiden liikkeessä päivittäneen, mutta ei tullut tarkastettua. Mä kun ajattelin että on niin pirusti vääntöä kun emtb-turbo moodeissa tahtoo keula keventyä ja jyrkässä ylämäessä pari kertaa potkassut kunnolla ylös.
Onko todella näin, että fillarit ovat rajoitettuna laillisia, vaikka helppo rajoituksen poisto todettaisiin viranomaisen toimesta? Eli laillinen käyttö ratkaisisi laillisuuden, eikä laitteen ominaisuudet?
Traficomille terveisiä että jos sen max asetuksen laittaa ennen ajamista niin onko pyörä silloin laillinen? /Sarkasmi
Paskapuheet sikseen, takaisin aiheeseen.Sun täytyy alkaa valistaa tällaisia kuskeja. Tietenkin sillä edellytyksellä että saat sellaisen ensin kiinni...
Ajoneuvolaki hyvin yksiselitteisesti määrittelee L1e-a -luokan sähköpolkupyöräksi laitteen, jonka moottori toimii vain poljettaessa.Nappikaasu ei tee L1e-A laitteesta laitonta.
Ihan näin lukee trafilla.Ajoneuvolaki hyvin yksiselitteisesti määrittelee L1e-a -luokan sähköpolkupyöräksi laitteen, jonka moottori toimii vain poljettaessa.
Nappikaasu voi olla muussa kevyessä sähköajoneuvossa, mutta silloin siinä ei saa olla polkimia. Se, että nappikaasu ei toimi aina, tai ettei sitä käytetä tiellä, ei tee laitteesta yhtään sen laillisempaa; ainoastaan rakenteelliset ominaisuudet määräävät.
Pakko tarkentaa tätä sen verran, että riippuu pyörästä ja pyöräilijästä. Minä ainakin pidän omassa Boschin tekniikalla varustetussa fillarissa käytännössä aina avustusta eco tai tour -asennossa, joka tarkoittaa sitä että avustusta tarjotaan vain hyvin maltillisesti sen päälle mitä omista reisistä pukkaa ja aina vain alle 25km/h nopeudessa. Koska tasaisella nopeus on yleensä aika liki tuo 25km/h tai yli, ei moottori tee silloin käytännössä mitään, eli se on olemassa ylämäkiä tai rauhallisempaa fiilistelyä varten.Jos siis sähköavusteisella ajelee teitä pitkin niin eipä paljoa tarvitse itse polkea.
Pakko tarkentaa tätä sen verran, että riippuu pyörästä ja pyöräilijästä. Minä ainakin pidän omassa Boschin tekniikalla varustetussa fillarissa käytännössä aina avustusta eco tai tour -asennossa, joka tarkoittaa sitä että avustusta tarjotaan vain hyvin maltillisesti sen päälle mitä omista reisistä pukkaa ja aina vain alle 25km/h nopeudessa. Koska tasaisella nopeus on yleensä aika liki tuo 25km/h tai yli, ei moottori tee silloin käytännössä mitään, eli se on olemassa ylämäkiä tai rauhallisempaa fiilistelyä varten.
Jos taas fillarissa on sähkötekniikka, joka ei tunnista poljinvoimaa ja moottori työntää aina kaiken ulos kerralla, niin sitten ei tosiaan tarvitse hirveästi polkea, mutta sellaisilla ei kannata paljon kuvitella kuntoilevansa, vaikka millaisen lenkin heittäisi, jos ei koko ajan aja avustusrajan yläpuolella.
Viimeisin ei pidä enää paikkaansa, jos vertaa Bosch Gen4 moottoriin. Vastus on olematon, eikä eroa esim. aiemmin omistamaani Shimanon E8000 moottorin sen suhteen ole. Shimano on kyllä lähempänä luomupyörää tuntumaltaan niin hyvässä kuin pahassakin. Toisaalta tuntuma on rauhallisempi aina, mutta alemmilla moodeilla Bosch myös mukavan luonnollinen poljettava. Ero tulee siitä että Bosch antaa pahassa paikassa välitöntä apua vs. Shimano paljon maltillisempi väännön ulostulo (en siis vettaile maksimi vääntöä, vaan sitä miten se ulosmitataan). Boschia muuttuu kahdella ylemmällä tasolla todella räjähtäväksi, jota pitää jopa varoa joissain paikoissa.Shimanon keskimoottorille vahva suositus. Aikaisemmin oli boschin ensimmäisiä keskimoottoreitä, ja nyt ollut vuoden ahimanon e7000. Avustus on enemmän luomupyörämainen. Eli ei revi, vaan tulee tasaisesti voima momentin kasvaessa. Lisäksi ilman sähköä kevyempi kun boschi, jossa oli se joku ylimääräinen ratas vastusta antamassa.
Jotakin juttua olikin että tulevissa boscheissa olisi tuo huollettava pyörivä ratas olisi poistunut, ja olisivat moottorin rakennetta muutettu huoltovapaammaksi. Yamahaa joskus koitin ja oli myös miellyttävä peli. Kakkospyöränä nykyään bafangin keskimoottori. Maastossa ei oikein pärjää, mutta asfaltilla ihan sopiva hintaisekseen.Viimeisin ei pidä enää paikkaansa, jos vertaa Bosch Gen4 moottoriin. Vastus on olematon, eikä eroa esim. aiemmin omistamaani Shimanon E8000 moottorin sen suhteen ole. Shimano on kyllä lähempänä luomupyörää tuntumaltaan niin hyvässä kuin pahassakin. Toisaalta tuntuma on rauhallisempi aina, mutta alemmilla moodeilla Bosch myös mukavan luonnollinen poljettava. Ero tulee siitä että Bosch antaa pahassa paikassa välitöntä apua vs. Shimano paljon maltillisempi väännön ulostulo (en siis vettaile maksimi vääntöä, vaan sitä miten se ulosmitataan). Boschia muuttuu kahdella ylemmällä tasolla todella räjähtäväksi, jota pitää jopa varoa joissain paikoissa.
Molemmat on hienoja laitteita.
Shimanon E8000 + 504Wh akulla ajoin elokussa 109km päivälenkin. Välissä ruokatauolla sain ladattua 14% lisää akkua ja perille tultiin ihan höyryillä (seuraavana päivänä kokeilin pääseekö vielä ja pyörä sammui n. 150m kotoa). Reitti oli pääosin polkuja ja hiekkateitä pienimmällä avustuksella. Asfalttia ehkä n. 10km. Noin 1km/1% akun varausta siis päästiin.
Nyt pitäis saada tuunattua tuo Bosch pyörä yhtä energiatehokkaaksi kevääseen mennessä. Akku on isompi 625Wh, mutta liukkaat mutaiset kelit, leveämpi rengastus yms. syö prosentteja paljon nopeampaa. Parilla asfalttisiirtymällä olen päässyt noin 1,4km/ akun varaus %, mutta poluilla häviää sitten varausta todella paljon.
Sanamuoto olikin "tarvitse", eli jos haluaa mennä sähköllä niin ei tarvitse juuri sykettä nostaa. Tietenkin myös kadulla voi käyttää niitä eco/trail modeja tai muiden merkkien vastaavia tiloja ja polkea itse enemmän.Pakko tarkentaa tätä sen verran, että riippuu pyörästä ja pyöräilijästä. Minä ainakin pidän omassa Boschin tekniikalla varustetussa fillarissa käytännössä aina avustusta eco tai tour -asennossa, joka tarkoittaa sitä että avustusta tarjotaan vain hyvin maltillisesti sen päälle mitä omista reisistä pukkaa ja aina vain alle 25km/h nopeudessa. Koska tasaisella nopeus on yleensä aika liki tuo 25km/h tai yli, ei moottori tee silloin käytännössä mitään, eli se on olemassa ylämäkiä tai rauhallisempaa fiilistelyä varten.
Shimanon E8000 on hyvin tarkka momentin suhteen ja soveltuu siksi myös tuonne maastoon. Maastoon koko mallisarja on tehtykin. Maastossa tuollaisella "tyhmällä" mallilla pääsisi lähinnä hengestään, ainakin täällä jkl seudulla, kun saattaa ajella 5+m syvien jyrkänteiden reunoilla kivikossa/juurakossa niin moottorin tuntuman pitää olla aika tarkasti ennustettava. Noissa paikoissa se eco tai offi on oikea asento. E8000 kanssa "boost" on taas lähempänä noita "tyhmiä" pyöriä, koska sen avustuskäyrä on todella, todella äkkijyrkkä. Eli pienikin polkaisu niin boosti työntää vauhtia oikein kunnolla. Kyllä siinäkin momenttitunnistus on, mutta avustuskäyrä on kaikkea muuta kuin "luonteva" tai "luomumainen".Jos taas fillarissa on sähkötekniikka, joka ei tunnista poljinvoimaa ja moottori työntää aina kaiken ulos kerralla, niin sitten ei tosiaan tarvitse hirveästi polkea, mutta sellaisilla ei kannata paljon kuvitella kuntoilevansa, vaikka millaisen lenkin heittäisi, jos ei koko ajan aja avustusrajan yläpuolella.
Yllättävän mukava tuo shimano on tosiaan ilman avustustakin. Kyllähän sen huomaa että painava pyörä alla ja esim maastossa puuttuu se "keveys" menosta. Moottori itsessään ei tunnu paljoa jarruttavan, toisin kuin joillain pyörillä.Shimanon keskimoottorille vahva suositus. Aikaisemmin oli boschin ensimmäisiä keskimoottoreitä, ja nyt ollut vuoden shimanon e7000. Avustus on enemmän luomupyörämainen. Eli ei revi, vaan tulee tasaisesti voima momentin kasvaessa. Lisäksi ilman sähköä kevyempi kun boschi, jossa oli se joku ylimääräinen ratas vastusta antamassa.
Pyörällä ajetaan niin erilaisissa olosuhteissa ja maastoissa ettei mittaus ole ihan niin yksinkertaista. Pelkästään alueen mäkisyys ja tuuli vaikuttaa paljon. Tuolla omalla 500Wh shimanollakin menisi varmasti yli 100km tietä pitkin, mutta toisaalta kunnon maastossa trail modella akun saa kyllä kulumaan loppuun alle 30km matkalla. Tuo 60km vaikeaa maastoa vaati siis ihan reilua akun säästelyä ja lihastyötä että onnistuu. Tällä alueella on paljon metsäreittejä, joissa juoksemalla pääsisi paljon nopeammin ja kevyemmin.Mielestäni ihan järkevä säästöpaikka jos 500Wh akku kestää jo 100km.
Ihme ettei Saksalaiset ole kehittäneet näihin mitään standardoituja testausmenetelmiä .
Shimanolla tämä raja on tunnetusti hieman huonompi. 25km/h kohdalla meno loppuu aika yhtäkkiä. Tämän huomaa varsinkin isommilla avustustehoilla. Tasaisella tiellä boostin kanssa meno voi muuttua jopa sellaiseksi on/off/on/off ajoksi, kun pyörä kiihdyttää niin paljon ja sitten heittää avustuksen kokonaan pois. Toki tästä pääsee eroon polkemalla joko "ei ollenkaan" tai enemmän (trail/eco).Pyörä on kevyt polkea vielä avustuksen loputtua, ja tuossa 25km/h rajalla ajessa ei tule minkäänlaista nykimistä siitä kun avustus katkaisee/alkaa.
Shimanossa on se mukava puoli, että voit muokata tuota käyrää haluamaksesi. Tuon laitteen käytös muuttuu merkittävästi kun ottaa luurilla BT yhteyden ja vähän tuunaa asetuksia eri modeille. Joko shimanon omalla softalla rajatut asetusmuutokset, tai sitten "STunlocker" sovelluksella vähän tarkemmat säädöt. Jälkimmäiseen voi sitten ostaa lisenssin ja nostaa nopeusrajoitintakin, mutta ilman lisenssiä pääsee säätämään noita avustustasoja mieleisekseen, valolle varattua vara-akkua pienemmäksi, yms arvoja huomattavasti tarkemmin. Saman tekijän "STride" sovellus taas sopii ajon aikaiseksi näytöksi ja sillä saa tallennettua myös reitit, kadenssit, avustustasot, akkutilanteen ja sykkeen kivaksi statistiikaksi.Shimano on kyllä lähempänä luomupyörää tuntumaltaan niin hyvässä kuin pahassakin. Toisaalta tuntuma on rauhallisempi aina, mutta alemmilla moodeilla Bosch myös mukavan luonnollinen poljettava. Ero tulee siitä että Bosch antaa pahassa paikassa välitöntä apua vs. Shimano paljon maltillisempi väännön ulostulo (en siis vettaile maksimi vääntöä, vaan sitä miten se ulosmitataan). Boschia muuttuu kahdella ylemmällä tasolla todella räjähtäväksi, jota pitää jopa varoa joissain paikoissa.
Jep, Boschissa tämä on hoidettu hienosti, eli avustus lakkaa vaikuttamasta tasaisen huomaamattomasti noin 25km/h-26,5km/h välillä. Toki isommilla avustustehoilla raja on selkeämpi siltikin.Shimanolla tämä raja on tunnetusti hieman huonompi. 25km/h kohdalla meno loppuu aika yhtäkkiä. Tämän huomaa varsinkin isommilla avustustehoilla. Tasaisella tiellä boostin kanssa meno voi muuttua jopa sellaiseksi on/off/on/off ajoksi, kun pyörä kiihdyttää niin paljon ja sitten heittää avustuksen kokonaan pois. Toki tästä pääsee eroon polkemalla joko "ei ollenkaan" tai enemmän (trail/eco).
Pieni tarkennus, se ei ole Shimanon softa.Shimanon st unlocker toimii myös e7000 mallissa, aukeaa lisää mahdollisuuksia.
Hyvin sanottu takapenkilla st unlocker shimanon polkupyöriinPieni tarkennus, se ei ole Shimanon softa.
Ajoneuvolaki hyvin yksiselitteisesti määrittelee L1e-a -luokan sähköpolkupyöräksi laitteen, jonka moottori toimii vain poljettaessa.
Nappikaasu voi olla muussa kevyessä sähköajoneuvossa, mutta silloin siinä ei saa olla polkimia. Se, että nappikaasu ei toimi aina, tai ettei sitä käytetä tiellä, ei tee laitteesta yhtään sen laillisempaa; ainoastaan rakenteelliset ominaisuudet määräävät.
Jep, Boschissa tämä on hoidettu hienosti, eli avustus lakkaa vaikuttamasta tasaisen huomaamattomasti noin 25km/h-26,5km/h välillä. Toki isommilla avustustehoilla raja on selkeämpi siltikin.
Omassa Shimanon E6100:ssa (Helkama SE10) avustuksen hiipuminen toimii juuri näin. 25-26km/h avustus pienenee tasaisesti pois ja hidastaessa toisinpäin. Maksimiavustus päällä ja vauhdin tippuessa esim. ylämäkeen tultaessa polkimissa tuntee loksahduksen kun moottorin vapaaratas kytkeytyy. Pienemmillä avustuksilla moottorin mukaantulo on täydellisen pehmeä. eTubella ajotavaksi on myös säädetty sportive comfortin sijasta, ehkä comfort silottaisi tuon viimeisenkin loksahduksen pois. En ole kokeillut.Jep, Boschissa tämä on hoidettu hienosti, eli avustus lakkaa vaikuttamasta tasaisen huomaamattomasti noin 25km/h-26,5km/h välillä. Toki isommilla avustustehoilla raja on selkeämpi siltikin.
Tällaista en ole havainnut. Ajelen usein maksimiavustuksella töistä kotiin, jolloin matkanopeus tasaantuu jonnekin 25.6km/h tienoille eli avustusta on vielä hieman mukana. Veto ei nyi ollenkaan.mRkukov sanoi:Tasaisella tiellä boostin kanssa meno voi muuttua jopa sellaiseksi on/off/on/off ajoksi, kun pyörä kiihdyttää niin paljon ja sitten heittää avustuksen kokonaan pois. Toki tästä pääsee eroon polkemalla joko "ei ollenkaan" tai enemmän (trail/eco).
Tuo taitaa olla pari vuotta tuoreempi moottori. E8000 avustuksen nopeasta loppumisesta löytyy kyllä tietoa. Toisaalta kyseisellä moottorilla saa niin rivakasti lisää vauhtia että avustuksen saa irtoamaan vasta lähempänä 30km/h kun tekee vain riittävän kovan kiihdytyksen.Omassa Shimanon E6100:ssa (Helkama SE10) avustuksen hiipuminen toimii juuri näin. 25-26km/h avustus pienenee tasaisesti pois ja hidastaessa toisinpäin.
”Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h”
Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom
www.traficom.fi
Ulkoavaruudessa on eri ajoneuvolait, mutta mennään me Suomen lakien puitteissa.
Päivityksessä liikkeen pitää laittaa ruksi ruutuun, että halutaanko eMTB vai Sport -mode käyttöön. eMTB säätää dynaamisesti avustusta 140-340% välilllä, kun taas Sport on tasainen 240% avustus. Tästä tosiaan voi olla montaa mieltä kumman kokee miellyttävämmäksi.Tietääkseni tuon pystyy erikseen valitsemaan päivittäessä, että onko eMtb vai sport -mode käytettävissä. Itsellä ainakin päivitettiin viimeksi 1.1.2.0 versioon ja säilytettiin tuo eMtb asetus pyörässä. Nuo ilmeisesti jonkun verran erilaisia käytökseltään, vähän molempien puolesta tuntuu porukka olevan. Ei ole kyllä itsellä tarkempaa tietoa eroista, eikä ole tuosta sport asetuksesta kokemusta.
Mites se etuosa? Painoa eteen -> ääni häviää painon takia?Ääni myös häviää jos nostan persauksen penkistä ja laitan painon eteen, olen nyt tiukkaillut kaikennäköisiä pultteja takaosasta mutta ei ole auttanut. Polkemisella ei ole ääneen vaikutusta.
Pitääpä kokeilla, kiitokset Eipä jostain syystä käynyt mielessäkään tutkia etupäätä kun ääni tulee niin "selvästi" takaa, Tietystihän se runkoa pitkin voi kuulua vaikka mistä.Mites se etuosa? Painoa eteen -> ääni häviää painon takia?
Vaikuttaako se jos ensin pyörittelet tankoa pari minsaa edes takaisin ennen kuin lähdet ajelemaan?
Nitinää tulee monesti, jos siellä on jotain pientä hiekanmurua jossakin välissä. Kannattaa ottaa kaikki mahdolliset palikat irti ja puhdistaa, voidella ja kiristää uudestaan. Kiristäminen ei useinkaan auta, jos syy on tuo.Mikäköhän voisi olla kun on alkanut viime aikoina kuulumaan ihmeellistä narinaa pyörästä
Ääni on kovimmillaan kun aamulla lähden töihin ja illalla töistä lähtiessä, häviää lähes kokonaan ~3km ajelun jälkeen.
Epäilin että satula voisi olla löysällä ja resonoi siitä, mutta ei auttanut tiukkaus.
Ääni myös häviää jos nostan persauksen penkistä ja laitan painon eteen, olen nyt tiukkaillut kaikennäköisiä pultteja takaosasta mutta ei ole auttanut. Polkemisella ei ole ääneen vaikutusta.
Pyörälle on varattu ensihuolto 1pv joulukuuta, en vain haluaisi sinne asti kuumotella tuosta, jos vaikka jotain onkin hajoamassa.
Minulla on useammassa pyörässä löystynyt ohjaustangon kiinnitys etuhaarukkaan. Oireena aluksi juuri tuollaista epämääräistä ääntä, joka katoaa laittamalla painoa eteen.Mikäköhän voisi olla kun on alkanut viime aikoina kuulumaan ihmeellistä narinaa pyörästä
Ääni on kovimmillaan kun aamulla lähden töihin ja illalla töistä lähtiessä, häviää lähes kokonaan ~3km ajelun jälkeen.
Epäilin että satula voisi olla löysällä ja resonoi siitä, mutta ei auttanut tiukkaus.
Ääni myös häviää jos nostan persauksen penkistä ja laitan painon eteen, olen nyt tiukkaillut kaikennäköisiä pultteja takaosasta mutta ei ole auttanut. Polkemisella ei ole ääneen vaikutusta.
Pyörälle on varattu ensihuolto 1pv joulukuuta, en vain haluaisi sinne asti kuumotella tuosta, jos vaikka jotain onkin hajoamassa.
Nastat vain taakse kuulostaa kyllä todella hazardilta. Liikkeelle pääsee ongelmitta, mutta ekassa mutkassa täydellä vauhdilla kumoon.2. Nasta eteen vai taakse vai molempiin ? Lukenut paljon että ainakin eteen kannattaa laittaa.
Kiitoksia selvennyksestä !Nastat vain taakse kuulostaa kyllä todella hazardilta. Liikkeelle pääsee ongelmitta, mutta ekassa mutkassa täydellä vauhdilla kumoon.
Eteen -> pystyy ohjaamaan ja pysyy pystyssä. Takapyörän luistelu ei niin kovin helposti kuskia kaada.
Molemmat -> voi pyöräillä lähes "normaalisti". Nastat tekee polkemisesta raskaampaa, mutta sähkön kanssa se ei ole ongelma. Oma suositus olisi siis molempiin, jos tarkoitus ajaa liukkailla keleillä.
Kiitoksia selvennyksestä !
Kuinkas vaikea tuollaisen takarenkaan vaihto on sähkäriin ? Olen melko tumpelo tälläisten asioiden kanssa.
Itse olen käyttänyt aina liikkeessä vaihattamassa, hintaa alle 30€. Itsellä menisi varmaan enemmän rahaa asennus kaljoihinKiitoksia selvennyksestä !
Kuinkas vaikea tuollaisen takarenkaan vaihto on sähkäriin ? Olen melko tumpelo tälläisten asioiden kanssa.
Me pihimmät pyöräilijät katsomme kerran vaihtovideon Youtubesta ja haemme kaupasta alle 5e maksavat rengasraudat ja teemme työn itse.Itse olen käyttänyt aina liikkeessä vaihattamassa, hintaa alle 30€. Itsellä menisi varmaan enemmän rahaa asennus kaljoihin