Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän tuolla napamoottorillakin kiihtyvyys kunnossa ja vääntöäkin löytyy noista vaihteistetuista napamoottoreista. Tässä esimerkiksi kaasulla kiihdyttelyä tuolla 1000W MXUS XF19 vaihteistetulla napamoottorilla:Miten tuosta saa 1000w irti vai annatko isompaa jännitettä
@Nikket
Perjantaina sain ensimmäisen akun. Äsken sain sen koteloon ja vauhdilla 350w napamoottorifillariani koeajamaan. Kyllä hymyilytti, kun nappikaasulla pyörä kiihtyy kuten mopo. En malta odottaa että saan sen 1000w moottorin itselleni ja vieläpä kiinni jonnekin. Ainoa mikä jäi mieltä askarruttamaan, niin takapyörä ei pyöri nyt vapaasti. En tiedä jarruttaako moottori vai mitä on tapahtunut. Toivottavasti lokari tms laahaa, mutta pahoin pelkään moottorin olevan sekundaa...
Kerrottakoon, että luullakseni napamoottoreissa on ilmeisesti aika vakioitu vääntö, eli suuremmalla teholla käytetään isompia välityksiä->suurempi maksiminopeus. Tuostahan seuraa, ettei sitten saa välttämättä parempaa kiihtyvyyttä ja mäen nousuakykyä, ja siksi meinaankin itse asentaa 1000w moottorini ratasvälityksellä keskiömoottoriksi (googlaa vaikka electric motoped), jotta saan kaiken kiihtyvyyden käyttöön. Moottorin maksiminopeudeksi luvattiin 60kmh, joten 1/2 välitys lienee aika kohdillaan
Kyllähän tuolla napamoottorillakin kiihtyvyys kunnossa ja vääntöäkin löytyy noista vaihteistetuista napamoottoreista. Tässä esimerkiksi kaasulla kiihdyttelyä tuolla 1000W MXUS XF19 vaihteistetulla napamoottorilla:
Katselin tuon videon, mutta eipä kai tuossa moottorissa itsessään vaihteita ole (kuten noissa yleensä ei taida olla). Moottorin rungossa on kyllä rataspakka, mutta ei sillä mitään tee jos ei ole polkimia...Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan, vaihteistettu napamoottori taitaa olla se hauskin valinta. Tuo XF19 vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, juuri sopiva tuollaiseen projektiin, eikä ihan mahdottoman hintainenkaan AIO-kittinä.
Mitähän ajat takaa että ei tee mitään, jos ei ole polkimia? Vaihteistetuissa napamoottorissa eli ns. Geared hub löytyy planeettavaihde moottorista, jota taas direct drive moottorissa ei ole: Yksinkertainen planeettavaihde – Wikipedia tuo napamoottori tulee renkaassa navan paikalle ja se ei ole riippuvainen polkupyörän omasta voimansiirrosta ja sen voi sijoittaa etupyörään tai takapyörään.Katselin tuon videon, mutta eipä kai tuossa moottorissa itsessään vaihteita ole (kuten noissa yleensä ei taida olla). Moottorin rungossa on kyllä rataspakka, mutta ei sillä mitään tee jos ei ole polkimia...
Vastaus: Keskimoottorin keksiössa kiinni olevilla vaihderattailla(vaihteisto) ei tee mitään, mikäli ei ole polkimia.Mitähän ajat takaa että ei tee mitään, jos ei ole polkimia? Plameettavaihde noissa on sisällä: Yksinkertainen planeettavaihde – Wikipedia
![]()
Puhuin vaihteistetusta napamoottorista, koska se oli suomennos, jonka löysin geared hub motorille en ole varma oikeasta suomenkielisestä termistä. Napamoottoreita tosiaan saatavana kahtena vaihtoehtona eli geared hub ja direct drive. Ylläolevassa Viliz03 kuvassa direct drive vasemmalla ja geared hub oikealla.Vastaus: Keskimoottorin keksiössa kiinni olevilla vaihderattailla(vaihteisto) ei tee mitään, mikäli ei ole polkimia.
Muutenhan tuossa oli ilmeisesti kommunikaatio-ongelma, jonka syy oli että puhuit vaihteistosta: Planeettavaihde ei ole vaihteisto, vaan kiinteä välitys moottorin sisällä(ja kaikissa napamoottoreissa vieläpä on planettavaihde). Luulin että olet löytänyt jostain keskiömoottorin jossa on myös vaihdettavat vaihteet. Eipä mitään, jatketaan sähköpyöristä
edit. Korjaus alla olevan mukaan
Tuplaa budjetti niin voi alkaa löytymään jo ihan hyviä...Pitäisi saada sähköpyörä, hinta max 250€ onko tällaista olemassakaan? käytettyjä olen katsonut, mutta tuohon hintaan ei saa kuin viallisia.
Ajattelin laittaa tehdä itse sähköläskin ja siihen liittyy kysymys että minkälaisiin välityksiin nuo takavaihtajat taipuu? Jos on takana isoin ratas 42t niin pystyykö eteen laittaa 42t rattaan tai jopa isomman?
Maastoajossa eturatas voisi olla tietenkin pienempi mutta maantiellä pienellä rattaalla joutuu pyörittämään melko vauhdikkaasti joten sen takia mieluummin eteen vähän normaalia isompi.
Tuplaa budjetti niin voi alkaa löytymään jo ihan hyviä...
Biltemasta esimerkiksi löytyy halvalla tuollaisia kaupunkipyöriä, tosin en tiedä mikä on luokittelusi mukaan laadukkaat osat.Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.
Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.
Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.
Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.
Veikkaan että tyttöystävä ei kaupungissa noita rikki ajamalla saa, luulisi riittävän laaduksi.Biltemasta esimerkiksi löytyy halvalla tuollaisia kaupunkipyöriä, tosin en tiedä mikä on luokittelusi mukaan laadukkaat osat.
![]()
![]()
Sähköpolkupyörä 28" 7-vaihteinen
Runkoon integroidun akun ja keskeiselle paikalle kampisarjaan sijoitetun moottorin ansiosta pyörä on sekä ulkonäöltään että ajo-ominaisuuksiltaan paljolti kuten tavallinen pyörä. Joka avustaa tehokkaasti polkemisessa! Alumiinirunko on vakaa ja kiertojäykkä. Laadukkaiden komponenttien ansiosta...www.biltema.fi![]()
Sähköpolkupyörä 28" 7-vaihteinen
Runkoon integroidun akun ja keskeiselle paikalle kampisarjaan sijoitetun moottorin ansiosta pyörä on sekä ulkonäöltään että ajo-ominaisuuksiltaan paljolti kuten tavallinen pyörä. Joka avustaa tehokkaasti polkemisessa! Alumiinirunko on vakaa ja kiertojäykkä. Laadukkaiden komponenttien ansiosta...www.biltema.fi
Pyörä voi kestää, mutta hermot eivät välttämättä niinkään. Ja se koskee sekä pyörän käyttäjää, sekä sitä henkilöä joka joutuu sitä korjaamaan. Noissa kiinahalpiksissa tekniikka on sellaista luokkaa, että ei enää ikinä.Veikkaan että tyttöystävä ei kaupungissa noita rikki ajamalla saa, luulisi riittävän laaduksi.
Eipä taida tuohon hintaan löytyä, Pelkkä akku maksaa jo enemmän. Sähköpotkulaudan voi tuohon hintaan saada.Pitäisi saada sähköpyörä, hinta max 250€ onko tällaista olemassakaan? käytettyjä olen katsonut, mutta tuohon hintaan ei saa kuin viallisia.
Onkos kellään kokemuksia Focus Jam2 sähkömaasturista?
Eipä taida tuohon hintaan löytyä, Pelkkä akku maksaa jo enemmän. Sähköpotkulaudan voi tuohon hintaan saada.
Joo Bosch Gen4 kiikarissa ja siinä irroitettava akku, eikä tarvitse adaptereita lataukseen. 29” renkailla ajattelin mennä. Pyörän jalkaa saa harvemmin täpäreihin, ainakaan näihin paremman pään malleihin, joten siinä ei paljon vaikuttamaan pääse. Enemmän tää ois sellainen harrastus/seikkailu pyörä tiukoille poluille. Ajatuksissani päädyin 6.8 malliin. 6.9 olis tavallaan aika valmis pyörä kaikkeen, mutta jotain siitä aina löytäis uusimista niin säästäisi ne rahat nyt välimallin paranteluun sitten joskus.On ainaki Focus Jam 6.7 Plus täysjoustosta. Erinomainen pyörä. Uudet taitaa olla jo Bosch CX 4 -moottorilla, itsellä vielä Shimano E8000.
Anna mennä vaa, hyvä pyörä. Ainut heikkous, että siihen ei saa pyöränjalkaa edes pyöräliikkeessä tai isolla rahallakaan.
Tosin kannattaa miettiä oma käyttö, että missä akun lataa. Itellä kaks akkua (integroitu ja irrallinen). Monesti Suomessa tuo integroitu "saattaa olla" huonompi, jos ei oo näppärää paikkaa tallissa tai jossain missä latailla.
Mieluummin ottaisin irrotettavan akun lataussyistä.
Sähkömaastopyörän ostossa kannattaa muistaa -->
- ota heti täysjousto alkuun, jäykkäperä jää kuitenkin välimalliksi ja se on kivaa hommaa
- drobberisatula on näppärä sekä maastossa, mutta myös arkiajossa esim. liikennevaloissa odotellessa valojen vaihtumista
- akun lataaminen - missä lataat? voi olla, että irrotettava akku on Suomen oloissa parempi
On luotettava. Yksi Saksan suurimmista kaupoista. Monia kertoja tilaillut sieltä osia, viimeksi tänään.Onko bike-discount.de luotettava paikka?
Suosittelen myös 29" renkailla. Jos et mitään bikepark ajoa pääasiassa aja niin 29" on huomattavasti mukavempi polku yms. ajossa.Joo Bosch Gen4 kiikarissa ja siinä irroitettava akku, eikä tarvitse adaptereita lataukseen. 29” renkailla ajattelin mennä. Pyörän jalkaa saa harvemmin täpäreihin, ainakaan näihin paremman pään malleihin, joten siinä ei paljon vaikuttamaan pääse. Enemmän tää ois sellainen harrastus/seikkailu pyörä tiukoille poluille. Ajatuksissani päädyin 6.8 malliin. 6.9 olis tavallaan aika valmis pyörä kaikkeen, mutta jotain siitä aina löytäis uusimista niin säästäisi ne rahat nyt välimallin paranteluun sitten joskus.
Onko bike-discount.de luotettava paikka?
Ei oikein Suomesta löydy 29” versiota. Virittelemällä toki voi tehdä muutoksen, mutta siinä on jo saman verta säätöä kuin mahdollisessa takuuhommassa ulkomaille.Suosittelen myös 29" renkailla. Jos et mitään bikepark ajoa pääasiassa aja niin 29" on huomattavasti mukavempi polku yms. ajossa.
Kannatta myös miettiä kannattaako säästää muutama satanen, ostaa ulkomailta ja hoitaa takuuasioita vaikeammin ja mahdollisesti hitaammin. Larunpyörä on Focuksen maahantuoja ja sieltä ehkä kannattaa kysyä tarjousta ja miettiä olisiko "paikallinen" jälleenmyyjä mahdollisesti parempi vaihtoehto.
Esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 1000–2000 euroa uuden auton hankkijalle. Summaan vaikuttaisi hankittavan auton käyttövoima. Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisesta saisi romutuspalkkiota enintään 1000 euroa.
![]()
Kohta voit saada jopa 4000 euron avustuksen uuden auton hankintaan, jos nämä ehdot täyttyvät
Hallituksen esitysluonnoksen mukaan valtio voisi maksaa romutuspalkkiota 1000–2000 euroa uuden auton hankintaan.www.kauppalehti.fi
Pitäisikö sitä valmiiksi ostaa joku halpa kärry, jonka voi sitten hinata romutettavaksi?![]()
Miten tämä aihe nyt liittyy polkupyöriin?Pitää vain odotella 12kk jotta pääsee hyödyntämään, nettiautosta saa 150-200e ihan ajokuntoisia autojakin, ei tarvitse hinauttaa![]()
No artikkelissahan se olisi ollut heti alussa:Miten tämä aihe nyt liittyy polkupyöriin?
Esityksen perusteella romutuspalkkio voitaisiin antaa yksityishenkilölle vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköavusteisella polkupyörällä tai joukkoliikennelipulla.
Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisesta saisi romutuspalkkiota enintään 1000 euroa.
Miten tämä aihe nyt liittyy polkupyöriin?
Bosch on kyllä hyvä, ehkä huonona puolena voisi sanoa että kevyin avustus on melko suuri eli ehkä yks vaihde lisää off ja eco väliin ois hyvä.
Mulla on hankinnassa maastopyörä mutta ei oikein tiedä vielä mikä. Fatbike/täysjousto/etujousto, itsekasattu/tehdas malli. Monia vaihtoehtoja. Boshin moottorilla oleva kiinnostaa kun todennut sen maastokäytössä hyväksi. Toisaalta bafang olis hyvä monipuolisten säädösten ja halvemman korjauksen ansiosta.
Jos bosh hajoaa takuuajan päätettyä, saako korjattua enää millään hinnalla? Todennäköisesti uusi moottori jos niitä edes saa ja silloin hinta vähintään 1000e. Bafangin voi ostaa paljon yksittäisiä halpoja osia.
Ei osaa päättää.
Edit. Saako tuosta Boschin uusimmasta moottorista speedlimitttiä pois, kuulemma aika älykäs tunnistamaan kaikenlaisia virityksiä?
Bafang Ultra 1500W vs. Bosch CX Performance line 4th gen (250W=700W)
Voin sanoa että molemmat on kyllä huikeita motteja. Tyyliltään eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Bafang on rujo, muriseva, tärisevä ja repivä voimanpesä, kun taas Bosch on tarkka, äänetön, pehmeä ja täysin lineaarinen avustaja.
Bafangista löytyy tarkka ja reaaliaikainen tehonkulutusmittari. Vaihtamalla pyöriä ristiin kesken lenkin, saatiin arvioitua Boschin Turbo-moden todellinen teho, joka liikkuu 600 ja 700 watin välillä. Vääntö ei kummassakaan lopu kesken, ainakaan ennen kuin takapyörä menettää pitonsa...
625Wh akulla Boschilla ajelisi kolme tuntia raastavaa maastoajoa. Bafangilla samaa vauhtia pystyisi 1000Wh akulla pitämään yllä 4 tuntia. Isompi pata vie enemmän mehua, tämä on selvä.
Boschia suosittelen lähinnä kaikille ja kaikkeen ajoon. Kyseessä on monissa vertailuissa vuoden 2020 paras ”250W” motti. Tästä ei ole epäselvyyttä. Vääntö huitelee Brosen tienoilla, mutta ääni on puolta pienempi.
Itse en silti alleni Boschia ottaisi. Bafangilla ajelussa on sitä jotain, jonka ainoastaan harrikkakuski voi ymmärtää. Vääntöä ja ryminää löytyy kaasukahvasta, mutta maastopoluilla tämä ei ole optimaalista. 700W ECO2/5 sopii parhaiten maastoajoon helpomman kontrolloitavuutensa ansiosta. Siirtymät hiekkateitä pitkin ainakin sujuvat vauhdilla 1500 watilla...
![]()
Eikös se ole 1000w Bafang BBSHD josta saa viritettynä 1500w?Millainen paketti tuo bafang oli kun oot tilannu jostain? Kiinnostaisi kovastikin, yritin googlailla mutta ei osunut oikein silmiin. Muutakuin yksi tori ilmoitus..
AliExpressistä löytyy hyvin erilaisia bafang keskiömoottoripaketteja Euroopan varastoilta toimitettavaksi:Millainen paketti tuo bafang oli kun oot tilannu jostain? Kiinnostaisi kovastikin, yritin googlailla mutta ei osunut oikein silmiin. Muutakuin yksi tori ilmoitus..
Eikös se ole 1000w Bafang BBSHD josta saa viritettynä 1500w?
Bafang bbshd on bsa keskiöön sopiva jälkiasennusmoottori. Ultra on bafangin tehdas pyöriin. Molemmat tehokkaita mutta bbshd motissa ei ole momenttitunnistusta.
Bafang Ultra itsellä. Kokeilin viritystä 2300 Wattiin, mutta ei ollut mitään järkeä, koska alkoi syömään takapakkoja ja ketjuja aamiaiseksi. Huippunopeus ei juurikaan noussut, koska välitykset loppuu kesken. 62 -> 67 km/h.
Palasin vakioon, joka on muka 1000W. Oikeasti lähempänä 1700 wattia SPORT-modella (Bafangin versio Turbosta). Vääntöä on niin paljon liikaa että tarpeen vaatiessa keulii nappikaasulla ympäri 110 kg kuski selässä.
![]()
Ootko enduroa ajanut? Miten vertautuu? Itellä iha perus keskiömoottori, mutta kyllä kieltämättä välillä nappikaasua tekee mieli kun oja tulee vastaan (keulan nosto).
Nämä sähkömopokeskustelut voisi kyllä siirtää omaan keskusteluketjuunsa. 60km/h nappikaasulla kulkevilla menopeleillä ei ole enää mitään tekemistä polkupyörien kanssa, vaikka polkimet löytyisivätkin.
Ja muistakaahan sähkömopoilijat, ettei jokamiehenoikeuksilla saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.
Nämä sähkömopokeskustelut voisi kyllä siirtää omaan keskusteluketjuunsa. 60km/h nappikaasulla kulkevilla menopeleillä ei ole enää mitään tekemistä polkupyörien kanssa, vaikka polkimet löytyisivätkin.
Ja muistakaahan sähkömopoilijat, ettei jokamiehenoikeuksilla saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.
Nämä sähkömopokeskustelut voisi kyllä siirtää omaan keskusteluketjuunsa. 60km/h nappikaasulla kulkevilla menopeleillä ei ole enää mitään tekemistä polkupyörien kanssa, vaikka polkimet löytyisivätkin.
Ja muistakaahan sähkömopoilijat, ettei jokamiehenoikeuksilla saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.