Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Itselle tulossa luultavasti tässä kuussa MXUS XF15 vaihteistettu napamoottori 500W, mutta siitä lähtee yli 1000W. Tämän lisäksi 48V 23Ah akku, johon on integroitu kontrolleri ja veden pitävillä liittimillä. 48V akulla pitäisi huippunopeuden olla siinä n. 50km/h tienoilla.

500W kitti, joka itselle tulossa

1000W kitti:

Endless-spheressä arvostelua näistä:
1000W:
500W:
Miten tuosta saa 1000w irti vai annatko isompaa jännitettä

@Nikket
Perjantaina sain ensimmäisen akun. Äsken sain sen koteloon ja vauhdilla 350w napamoottorifillariani koeajamaan. Kyllä hymyilytti, kun nappikaasulla pyörä kiihtyy kuten mopo. En malta odottaa että saan sen 1000w moottorin itselleni ja vieläpä kiinni jonnekin. Ainoa mikä jäi mieltä askarruttamaan, niin takapyörä ei pyöri nyt vapaasti. En tiedä jarruttaako moottori vai mitä on tapahtunut. Toivottavasti lokari tms laahaa, mutta pahoin pelkään moottorin olevan sekundaa...

Kerrottakoon, että luullakseni napamoottoreissa on ilmeisesti aika vakioitu vääntö, eli suuremmalla teholla käytetään isompia välityksiä->suurempi maksiminopeus. Tuostahan seuraa, ettei sitten saa välttämättä parempaa kiihtyvyyttä ja mäen nousuakykyä, ja siksi meinaankin itse asentaa 1000w moottorini ratasvälityksellä keskiömoottoriksi (googlaa vaikka electric motoped), jotta saan kaiken kiihtyvyyden käyttöön. Moottorin maksiminopeudeksi luvattiin 60kmh, joten 1/2 välitys lienee aika kohdillaan
 
Paikaltaan lähdössä controllerin virrananto kyky määrää väännön. Akun jännite sitten huippunopeuden. Käämityksen vahvuus vaikuttaa siihen kauanko sitä suurta vääntöä voi ottaa irti ennen kuin moottori palaa.
 
Miten tuosta saa 1000w irti vai annatko isompaa jännitettä

@Nikket
Perjantaina sain ensimmäisen akun. Äsken sain sen koteloon ja vauhdilla 350w napamoottorifillariani koeajamaan. Kyllä hymyilytti, kun nappikaasulla pyörä kiihtyy kuten mopo. En malta odottaa että saan sen 1000w moottorin itselleni ja vieläpä kiinni jonnekin. Ainoa mikä jäi mieltä askarruttamaan, niin takapyörä ei pyöri nyt vapaasti. En tiedä jarruttaako moottori vai mitä on tapahtunut. Toivottavasti lokari tms laahaa, mutta pahoin pelkään moottorin olevan sekundaa...

Kerrottakoon, että luullakseni napamoottoreissa on ilmeisesti aika vakioitu vääntö, eli suuremmalla teholla käytetään isompia välityksiä->suurempi maksiminopeus. Tuostahan seuraa, ettei sitten saa välttämättä parempaa kiihtyvyyttä ja mäen nousuakykyä, ja siksi meinaankin itse asentaa 1000w moottorini ratasvälityksellä keskiömoottoriksi (googlaa vaikka electric motoped), jotta saan kaiken kiihtyvyyden käyttöön. Moottorin maksiminopeudeksi luvattiin 60kmh, joten 1/2 välitys lienee aika kohdillaan
Kyllähän tuolla napamoottorillakin kiihtyvyys kunnossa ja vääntöäkin löytyy noista vaihteistetuista napamoottoreista. Tässä esimerkiksi kaasulla kiihdyttelyä tuolla 1000W MXUS XF19 vaihteistetulla napamoottorilla:
 
Kyllähän tuolla napamoottorillakin kiihtyvyys kunnossa ja vääntöäkin löytyy noista vaihteistetuista napamoottoreista. Tässä esimerkiksi kaasulla kiihdyttelyä tuolla 1000W MXUS XF19 vaihteistetulla napamoottorilla:


Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan, vaihteistettu napamoottori taitaa olla se hauskin valinta. Tuo XF19 vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, juuri sopiva tuollaiseen projektiin, eikä ihan mahdottoman hintainenkaan AIO-kittinä.
 
Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan, vaihteistettu napamoottori taitaa olla se hauskin valinta. Tuo XF19 vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, juuri sopiva tuollaiseen projektiin, eikä ihan mahdottoman hintainenkaan AIO-kittinä.
Katselin tuon videon, mutta eipä kai tuossa moottorissa itsessään vaihteita ole (kuten noissa yleensä ei taida olla). Moottorin rungossa on kyllä rataspakka, mutta ei sillä mitään tee jos ei ole polkimia...
 
Katselin tuon videon, mutta eipä kai tuossa moottorissa itsessään vaihteita ole (kuten noissa yleensä ei taida olla). Moottorin rungossa on kyllä rataspakka, mutta ei sillä mitään tee jos ei ole polkimia...
Mitähän ajat takaa että ei tee mitään, jos ei ole polkimia? Vaihteistetuissa napamoottorissa eli ns. Geared hub löytyy planeettavaihde moottorista, jota taas direct drive moottorissa ei ole: Yksinkertainen planeettavaihde – Wikipedia tuo napamoottori tulee renkaassa navan paikalle ja se ei ole riippuvainen polkupyörän omasta voimansiirrosta ja sen voi sijoittaa etupyörään tai takapyörään.

Kuva vaihteistetun/geared hub moottorin sisältä:

file.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän ajat takaa että ei tee mitään, jos ei ole polkimia? Plameettavaihde noissa on sisällä: Yksinkertainen planeettavaihde – Wikipedia

file.jpg
Vastaus: Keskimoottorin keksiössa kiinni olevilla vaihderattailla(vaihteisto) ei tee mitään, mikäli ei ole polkimia.

Muutenhan tuossa oli ilmeisesti kommunikaatio-ongelma, jonka syy oli että puhuit vaihteistosta: Planeettavaihde ei ole vaihteisto, vaan kiinteä välitys moottorin sisällä (ja kaikissa napamoottoreissa vieläpä on planettavaihde). Luulin että olet löytänyt jostain keskiömoottorin jossa on myös vaihdettavat vaihteet. Eipä mitään, jatketaan sähköpyöristä :lol:
edit. Korjaus alla olevan mukaan
 
Vastaus: Keskimoottorin keksiössa kiinni olevilla vaihderattailla(vaihteisto) ei tee mitään, mikäli ei ole polkimia.

Muutenhan tuossa oli ilmeisesti kommunikaatio-ongelma, jonka syy oli että puhuit vaihteistosta: Planeettavaihde ei ole vaihteisto, vaan kiinteä välitys moottorin sisällä (ja kaikissa napamoottoreissa vieläpä on planettavaihde). Luulin että olet löytänyt jostain keskiömoottorin jossa on myös vaihdettavat vaihteet. Eipä mitään, jatketaan sähköpyöristä :lol:
edit. Korjaus alla olevan mukaan
Puhuin vaihteistetusta napamoottorista, koska se oli suomennos, jonka löysin geared hub motorille en ole varma oikeasta suomenkielisestä termistä. Napamoottoreita tosiaan saatavana kahtena vaihtoehtona eli geared hub ja direct drive. Ylläolevassa Viliz03 kuvassa direct drive vasemmalla ja geared hub oikealla.
 
Ajattelin laittaa tehdä itse sähköläskin ja siihen liittyy kysymys että minkälaisiin välityksiin nuo takavaihtajat taipuu? Jos on takana isoin ratas 42t niin pystyykö eteen laittaa 42t rattaan tai jopa isomman?

Maastoajossa eturatas voisi olla tietenkin pienempi mutta maantiellä pienellä rattaalla joutuu pyörittämään melko vauhdikkaasti joten sen takia mieluummin eteen vähän normaalia isompi.
 
Pitäisi saada sähköpyörä, hinta max 250€ onko tällaista olemassakaan? käytettyjä olen katsonut, mutta tuohon hintaan ei saa kuin viallisia.
 
Ajattelin laittaa tehdä itse sähköläskin ja siihen liittyy kysymys että minkälaisiin välityksiin nuo takavaihtajat taipuu? Jos on takana isoin ratas 42t niin pystyykö eteen laittaa 42t rattaan tai jopa isomman?

Maastoajossa eturatas voisi olla tietenkin pienempi mutta maantiellä pienellä rattaalla joutuu pyörittämään melko vauhdikkaasti joten sen takia mieluummin eteen vähän normaalia isompi.

Voi laittaa kunhan muistaa ettei polta kontrolleria, eli kannattaa ajella siten että jaksaa kulkea. Itselläni 29" kulkee 36-42 välityksillä ykkösellä peukalokaasulla 15km/h, huippuja noin 47km/h

Eli kannattaa ensin kokeilla lyhyemmälläkin.
 
Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.

Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.
 
Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.

Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.
Biltemasta esimerkiksi löytyy halvalla tuollaisia kaupunkipyöriä, tosin en tiedä mikä on luokittelusi mukaan laadukkaat osat.

 
Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.

Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.


Jos laatua etsii,niin tuolta saa jäykkäkeulaisia viimeisimmällä tekniikalla:

 
Biltemasta esimerkiksi löytyy halvalla tuollaisia kaupunkipyöriä, tosin en tiedä mikä on luokittelusi mukaan laadukkaat osat.

Veikkaan että tyttöystävä ei kaupungissa noita rikki ajamalla saa, luulisi riittävän laaduksi.
 
Veikkaan että tyttöystävä ei kaupungissa noita rikki ajamalla saa, luulisi riittävän laaduksi.
Pyörä voi kestää, mutta hermot eivät välttämättä niinkään. Ja se koskee sekä pyörän käyttäjää, sekä sitä henkilöä joka joutuu sitä korjaamaan. Noissa kiinahalpiksissa tekniikka on sellaista luokkaa, että ei enää ikinä.
 
Pitäisi saada sähköpyörä, hinta max 250€ onko tällaista olemassakaan? käytettyjä olen katsonut, mutta tuohon hintaan ei saa kuin viallisia.
Eipä taida tuohon hintaan löytyä, Pelkkä akku maksaa jo enemmän. Sähköpotkulaudan voi tuohon hintaan saada.
 
Onkos kellään kokemuksia Focus Jam2 sähkömaasturista?

On ainaki Focus Jam 6.7 Plus täysjoustosta. Erinomainen pyörä. Uudet taitaa olla jo Bosch CX 4 -moottorilla, itsellä vielä Shimano E8000.
Anna mennä vaa, hyvä pyörä. Ainut heikkous, että siihen ei saa pyöränjalkaa edes pyöräliikkeessä tai isolla rahallakaan.

Tosin kannattaa miettiä oma käyttö, että missä akun lataa. Itellä kaks akkua (integroitu ja irrallinen). Monesti Suomessa tuo integroitu "saattaa olla" huonompi, jos ei oo näppärää paikkaa tallissa tai jossain missä latailla.
Mieluummin ottaisin irrotettavan akun lataussyistä.

Sähkömaastopyörän ostossa kannattaa muistaa -->
- ota heti täysjousto alkuun, jäykkäperä jää kuitenkin välimalliksi ja se on kivaa hommaa
- drobberisatula on näppärä sekä maastossa, mutta myös arkiajossa esim. liikennevaloissa odotellessa valojen vaihtumista
- akun lataaminen - missä lataat? voi olla, että irrotettava akku on Suomen oloissa parempi
 
Eipä taida tuohon hintaan löytyä, Pelkkä akku maksaa jo enemmän. Sähköpotkulaudan voi tuohon hintaan saada.

Näin taitaa ikävä kyllä olla. Biltemassa oli joskus se tarjous jostain taittosähköpyörästä, ei tainnut paria sataa enempää maksaa, harmittaa vieläkin, kun en siihen kerennyt. Noh, täytyy jäädä odottelemaan seuraavia tarjouksia.
 
On ainaki Focus Jam 6.7 Plus täysjoustosta. Erinomainen pyörä. Uudet taitaa olla jo Bosch CX 4 -moottorilla, itsellä vielä Shimano E8000.
Anna mennä vaa, hyvä pyörä. Ainut heikkous, että siihen ei saa pyöränjalkaa edes pyöräliikkeessä tai isolla rahallakaan.

Tosin kannattaa miettiä oma käyttö, että missä akun lataa. Itellä kaks akkua (integroitu ja irrallinen). Monesti Suomessa tuo integroitu "saattaa olla" huonompi, jos ei oo näppärää paikkaa tallissa tai jossain missä latailla.
Mieluummin ottaisin irrotettavan akun lataussyistä.

Sähkömaastopyörän ostossa kannattaa muistaa -->
- ota heti täysjousto alkuun, jäykkäperä jää kuitenkin välimalliksi ja se on kivaa hommaa
- drobberisatula on näppärä sekä maastossa, mutta myös arkiajossa esim. liikennevaloissa odotellessa valojen vaihtumista
- akun lataaminen - missä lataat? voi olla, että irrotettava akku on Suomen oloissa parempi
Joo Bosch Gen4 kiikarissa ja siinä irroitettava akku, eikä tarvitse adaptereita lataukseen. 29” renkailla ajattelin mennä. Pyörän jalkaa saa harvemmin täpäreihin, ainakaan näihin paremman pään malleihin, joten siinä ei paljon vaikuttamaan pääse. Enemmän tää ois sellainen harrastus/seikkailu pyörä tiukoille poluille. Ajatuksissani päädyin 6.8 malliin. 6.9 olis tavallaan aika valmis pyörä kaikkeen, mutta jotain siitä aina löytäis uusimista niin säästäisi ne rahat nyt välimallin paranteluun sitten joskus.

Onko bike-discount.de luotettava paikka?
 
Vihdoin sain oman valoprojektini päätökseen!
IMG_20201010_182252.jpg
Fischer Montis 6.0 Brose Drive S -moottorilla.
Valot ja tarvikkeet:
HERRMANS H-Black MR8 E-Bike
HERRMANS handlebar light mount
HERRMANS H-Trace Mini E-Bike
Supernova Etuvalon Liitäntäkaapeli Brose moottoriin, black (2020)
Supernova Rear Light Connection Cable for Brose Drive, black (2020)

Takavaloille on saatavilla myös kolminapainen liitin, mutta ainakin omaan pyörääni sopi tuo kaksinapainen.
Kuvittelin että takavalo H-Trace mini sisältää satulatolppakiinnikkeen, mutta lampun saatuani tajusin että seat stay mount ei tosiaan tarkoita satulatolppaa :asif:. Lampun mukana tulee siis kiinnike johonkin takahaarukan vinoputken ympärille. Takavalon kiinnikkeen tein vanhasta etuheijastimesta ja pellinpätkästä. Itselleni tuo ainakin kelpaa. Ehkä hiukan järeä pyörään, eikä lamppu ole ihan keskellä takaa katsottuna.
Etuvaloon piti ostaa erikseen ohjaustankokiinnike. Kiinnike on ohuesta pellistä tehty rimpula, mutta sopii ihan hyvin pyörän ohjaustangon ympärille.

Sähkö valoille otetaan moottorinsuojan takaa. Sieltä löytyy kaksi liitintä, etuvaloille oma ja takavaloille oma. Suojakorkit vain vetämällä irti ja tilatut liittimet tilalle. Johdot sai todella helposti tuotua moottorikopasta ulos, kiitos irroitettavan akun joka paljastaa rungon sisustan.

Valoja ei tarvitse mitenkään aktivoida myyjän toimesta, vaan liittimiin tulee sähkö kun näyttöyksikön napista painaa.

Yllättävän vaikeaa oli löytyy valot ohjaustankoon ja satulatolppaan kohtuuhinnalla. Saksankaupoista kun valoja katsoo niin lähes kaikki on tarkoitettu kiinnitettäväksi etuheijastimen tilalle ja takavalot takaloksiin tai tarakkaan. Ohjaustankoon ja satulatolppaan kiinnitettävät sitten taas hävyttömän kalliita. Mitään yleismallisia kiinnikkeitä/adaptereita ei näytä olevan että valot saisi jonnekin muualle kuin tarkoitettuun paikkaan kiinni. Valmistajilla on ehkä jotain omia kiinnikkeitä, mutta niiden saatavuus selvästi heikkoa. Eikä niistäkään löydy aina edes valmistajan omilta sivuilta tietoja mihin ne sopivat kiinni. Ainakin takavalon kohdalla meni aika rakenteluksi. Kaupoissa on saatavilla kiinnikeitä, jolla saa tarakkalampun satulan alle kiinni. Sellaisella olisi päässyt helpommalla, ja lopputulos olisi isommasta lampusta huolimatta ollut siistimpi.

Lopputulokseen olen tyytyväinen. Etuvalon valoteho on riittävä pimeille pyörä- ja autoteille. Säkkipimeässä metsässä ehkä tilanne eri. Valosta löytyy myös StVZO-hyväksyntä ja toivonmukaan ei häikäisisi muita turhan paljoa. Itse valo on muovinen rimpula ja painellessa kaikki osat natisevat ja kääntyilevät. Katsotaan miten kauan kestää. Olihan se myös yksi halvimmista.

Projektiin kului rahaa 75,68e + postikuluja n. 20e. Tilaamalla kaiken kerralla samasta paikkaa säästää yllätävästi. Rakentelun kannalta itse otin tämän, eikä hinta mielestäni ole älytön. Ehkä nyt kuitenkin arvostaa myös pyöriä joissa valot löytyy valmiina.
 
Joo Bosch Gen4 kiikarissa ja siinä irroitettava akku, eikä tarvitse adaptereita lataukseen. 29” renkailla ajattelin mennä. Pyörän jalkaa saa harvemmin täpäreihin, ainakaan näihin paremman pään malleihin, joten siinä ei paljon vaikuttamaan pääse. Enemmän tää ois sellainen harrastus/seikkailu pyörä tiukoille poluille. Ajatuksissani päädyin 6.8 malliin. 6.9 olis tavallaan aika valmis pyörä kaikkeen, mutta jotain siitä aina löytäis uusimista niin säästäisi ne rahat nyt välimallin paranteluun sitten joskus.

Onko bike-discount.de luotettava paikka?
Suosittelen myös 29" renkailla. Jos et mitään bikepark ajoa pääasiassa aja niin 29" on huomattavasti mukavempi polku yms. ajossa.
Kannatta myös miettiä kannattaako säästää muutama satanen, ostaa ulkomailta ja hoitaa takuuasioita vaikeammin ja mahdollisesti hitaammin. Larunpyörä on Focuksen maahantuoja ja sieltä ehkä kannattaa kysyä tarjousta ja miettiä olisiko "paikallinen" jälleenmyyjä mahdollisesti parempi vaihtoehto.
 
Suosittelen myös 29" renkailla. Jos et mitään bikepark ajoa pääasiassa aja niin 29" on huomattavasti mukavempi polku yms. ajossa.
Kannatta myös miettiä kannattaako säästää muutama satanen, ostaa ulkomailta ja hoitaa takuuasioita vaikeammin ja mahdollisesti hitaammin. Larunpyörä on Focuksen maahantuoja ja sieltä ehkä kannattaa kysyä tarjousta ja miettiä olisiko "paikallinen" jälleenmyyjä mahdollisesti parempi vaihtoehto.
Ei oikein Suomesta löydy 29” versiota. Virittelemällä toki voi tehdä muutoksen, mutta siinä on jo saman verta säätöä kuin mahdollisessa takuuhommassa ulkomaille.
 
Hain nyt kuitenkin Larunpyörästä viimeisen itselle sopivan koon plus kumeilla. Hieman alhaisempi ostohinta kääntyy noin pari sataa kalliimmaksi, kun hankin tulevaisuudessa 29 vanteet ja renkaat, mutta oli niillä niin hyvä palvelu, että maksan sen ihan suosiolla. Ja voi noilla pienemmillä plussilla nyt jonkin aikaa räpätä. Noi osat on ihan huiput kun molemmilla voi ajaa ja flip-chipillä muuttaa geometrian sopivaksi. Tosi nätti pyörä.

Ja tosiaan Larunpyörälle isot plus pisteet heidän palvelusta ja avusta. Se oikeastaan muutti kaiken. Mukavampi asioida jatkossakin jos tarve tulee.
 
Esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 1000–2000 euroa uuden auton hankkijalle. Summaan vaikuttaisi hankittavan auton käyttövoima. Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisesta saisi romutuspalkkiota enintään 1000 euroa.

Pitäisikö sitä valmiiksi ostaa joku halpa kärry, jonka voi sitten hinata romutettavaksi? :cigar2:
 
Bafang Ultra 1500W vs. Bosch CX Performance line 4th gen (250W:lol: =700W)

Voin sanoa että molemmat on kyllä huikeita motteja. Tyyliltään eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Bafang on rujo, muriseva, tärisevä ja repivä voimanpesä, kun taas Bosch on tarkka, äänetön, pehmeä ja täysin lineaarinen avustaja.

Bafangista löytyy tarkka ja reaaliaikainen tehonkulutusmittari. Vaihtamalla pyöriä ristiin kesken lenkin, saatiin arvioitua Boschin Turbo-moden todellinen teho, joka liikkuu 600 ja 700 watin välillä. Vääntö ei kummassakaan lopu kesken, ainakaan ennen kuin takapyörä menettää pitonsa...

625Wh akulla Boschilla ajelisi kolme tuntia raastavaa maastoajoa. Bafangilla samaa vauhtia pystyisi 1000Wh akulla pitämään yllä 4 tuntia. Isompi pata vie enemmän mehua, tämä on selvä.

Boschia suosittelen lähinnä kaikille ja kaikkeen ajoon. Kyseessä on monissa vertailuissa vuoden 2020 paras ”250W” motti. Tästä ei ole epäselvyyttä. Vääntö huitelee Brosen tienoilla, mutta ääni on puolta pienempi.

Itse en silti alleni Boschia ottaisi. Bafangilla ajelussa on sitä jotain, jonka ainoastaan harrikkakuski voi ymmärtää. Vääntöä ja ryminää löytyy kaasukahvasta, mutta maastopoluilla tämä ei ole optimaalista. 700W ECO2/5 sopii parhaiten maastoajoon helpomman kontrolloitavuutensa ansiosta. Siirtymät hiekkateitä pitkin ainakin sujuvat vauhdilla 1500 watilla...

AB5EECF7-89CB-4521-BDA2-D3EE53B65BDA.jpeg
 


Pitäisikö sitä valmiiksi ostaa joku halpa kärry, jonka voi sitten hinata romutettavaksi? :cigar2:

Pitää vain odotella 12kk jotta pääsee hyödyntämään, nettiautosta saa 150-200e ihan ajokuntoisia autojakin, ei tarvitse hinauttaa :D
 
Miten tämä aihe nyt liittyy polkupyöriin?
No artikkelissahan se olisi ollut heti alussa:
Esityksen perusteella romutuspalkkio voitaisiin antaa yksityishenkilölle vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköavusteisella polkupyörällä tai joukkoliikennelipulla.

Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisesta saisi romutuspalkkiota enintään 1000 euroa.
 
Ihan fiksu palkkio silti, vaikka osa saakin helppoa ilmaista rahaa. Kyllä sähköpyöräily päästöjä vähentää vaikka kaksi autoa meilläkin jatkossa on. Uuteen autoon en tuota rolutuspalkkiota raaskisi käyttää (ei vara), mutta uusi sähköpyörä menee kyllä.. Vielä jos myisi vaikka eteenpäin, niin melkein voitolle :P..
 
Bafang Ultra 1500W vs. Bosch CX Performance line 4th gen (250W:lol: =700W)


Itse en silti alleni Boschia ottaisi. Bafangilla ajelussa on sitä jotain, jonka ainoastaan harrikkakuski voi ymmärtää.
AB5EECF7-89CB-4521-BDA2-D3EE53B65BDA.jpeg

Bosch on kyllä hyvä, ehkä huonona puolena voisi sanoa että kevyin avustus on melko suuri eli ehkä yks vaihde lisää off ja eco väliin ois hyvä.

Mulla on hankinnassa maastopyörä mutta ei oikein tiedä vielä mikä. Fatbike/täysjousto/etujousto, itsekasattu/tehdas malli. Monia vaihtoehtoja. Boshin moottorilla oleva kiinnostaa kun todennut sen maastokäytössä hyväksi. Toisaalta bafang olis hyvä monipuolisten säädösten ja halvemman korjauksen ansiosta.

Jos bosh hajoaa takuuajan päätettyä, saako korjattua enää millään hinnalla? Todennäköisesti uusi moottori jos niitä edes saa ja silloin hinta vähintään 1000e. Bafangin voi ostaa paljon yksittäisiä halpoja osia.


Ei osaa päättää.

Edit. Saako tuosta Boschin uusimmasta moottorista speedlimitttiä pois, kuulemma aika älykäs tunnistamaan kaikenlaisia virityksiä?
 
Viimeksi muokattu:
Bosch on kyllä hyvä, ehkä huonona puolena voisi sanoa että kevyin avustus on melko suuri eli ehkä yks vaihde lisää off ja eco väliin ois hyvä.

Mulla on hankinnassa maastopyörä mutta ei oikein tiedä vielä mikä. Fatbike/täysjousto/etujousto, itsekasattu/tehdas malli. Monia vaihtoehtoja. Boshin moottorilla oleva kiinnostaa kun todennut sen maastokäytössä hyväksi. Toisaalta bafang olis hyvä monipuolisten säädösten ja halvemman korjauksen ansiosta.

Jos bosh hajoaa takuuajan päätettyä, saako korjattua enää millään hinnalla? Todennäköisesti uusi moottori jos niitä edes saa ja silloin hinta vähintään 1000e. Bafangin voi ostaa paljon yksittäisiä halpoja osia.


Ei osaa päättää.

Edit. Saako tuosta Boschin uusimmasta moottorista speedlimitttiä pois, kuulemma aika älykäs tunnistamaan kaikenlaisia virityksiä?

En ole kokeillut, kun Bosch ei ole omassa fillarissa.

Bosch on aika varma valinta ja varaosasaatavuuskin on kohtuullinen jopa takuuajan jälkeen. Eiköhän näitä säpy-huoltoja ole kohta joka kylässä.

Bafangissa huollon saa ja joutuu myös tekemään itse. 3300 km kohdalla meni kytkin ja pääratas. Osat sain takuuseen, mutta huolto piti tehdä itse. Kolmen tunnin homma. Motti sopii ehkä kokeneemmille harrastajille, joilta löytyy työkalut ja osaaminen. Tietenkin jos mekaniikka ja tekniikka kiinnostaa, niin Tube on täynnä korjausvideoita myös Bafangiin.

Boschin optimikäyttömaasto on todella laaja. Aina vaikeasta ja kivikkoisesta enduropätkästä, siistiin työmatka-ajeluun kaupungin keskustassa. Bafang Ultra pesee Boschin ja muut valtavirtavehkeet lähinnä kahdessa käyttötarkoituksessa. Taajamissa ajelu ajoradoilla autojen mukana 40 kmh, ja landella missä polut ovat lähinnä jotain metsäkoneen uraa, joka ei vielä 25 kmh vauhdeissa toisi riittävästi haastetta. Itsellä ajelu muodostuu pitkälti kahdesta viimeisestä. Bosch on softaltaan ja ajotuntumaltaan valovuosia Bafangia edellä, mutta kuten sanoin niin silti en Boschiin vaihtaisi. Bafangissa on sitä asennetta:cool:
 
Bafang Ultra 1500W vs. Bosch CX Performance line 4th gen (250W:lol: =700W)

Voin sanoa että molemmat on kyllä huikeita motteja. Tyyliltään eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Bafang on rujo, muriseva, tärisevä ja repivä voimanpesä, kun taas Bosch on tarkka, äänetön, pehmeä ja täysin lineaarinen avustaja.

Bafangista löytyy tarkka ja reaaliaikainen tehonkulutusmittari. Vaihtamalla pyöriä ristiin kesken lenkin, saatiin arvioitua Boschin Turbo-moden todellinen teho, joka liikkuu 600 ja 700 watin välillä. Vääntö ei kummassakaan lopu kesken, ainakaan ennen kuin takapyörä menettää pitonsa...

625Wh akulla Boschilla ajelisi kolme tuntia raastavaa maastoajoa. Bafangilla samaa vauhtia pystyisi 1000Wh akulla pitämään yllä 4 tuntia. Isompi pata vie enemmän mehua, tämä on selvä.

Boschia suosittelen lähinnä kaikille ja kaikkeen ajoon. Kyseessä on monissa vertailuissa vuoden 2020 paras ”250W” motti. Tästä ei ole epäselvyyttä. Vääntö huitelee Brosen tienoilla, mutta ääni on puolta pienempi.

Itse en silti alleni Boschia ottaisi. Bafangilla ajelussa on sitä jotain, jonka ainoastaan harrikkakuski voi ymmärtää. Vääntöä ja ryminää löytyy kaasukahvasta, mutta maastopoluilla tämä ei ole optimaalista. 700W ECO2/5 sopii parhaiten maastoajoon helpomman kontrolloitavuutensa ansiosta. Siirtymät hiekkateitä pitkin ainakin sujuvat vauhdilla 1500 watilla...

AB5EECF7-89CB-4521-BDA2-D3EE53B65BDA.jpeg

Millainen paketti tuo bafang oli kun oot tilannu jostain? Kiinnostaisi kovastikin, yritin googlailla mutta ei osunut oikein silmiin. Muutakuin yksi tori ilmoitus..
 
Bafang bbshd on bsa keskiöön sopiva jälkiasennusmoottori. Ultra on bafangin tehdas pyöriin. Molemmat tehokkaita mutta bbshd motissa ei ole momenttitunnistusta.
 
Millainen paketti tuo bafang oli kun oot tilannu jostain? Kiinnostaisi kovastikin, yritin googlailla mutta ei osunut oikein silmiin. Muutakuin yksi tori ilmoitus..
AliExpressistä löytyy hyvin erilaisia bafang keskiömoottoripaketteja Euroopan varastoilta toimitettavaksi:


Kannattaa järjestää tilausmäärien mukaan.
 
Tänään ajoin Jam2 Plus:lla (Bosch Gen4) noin 70km lenkin. Noin puolet eco-tour moodeilla parempia polkuja/teitä ja puolet eMTB-Turbo moodeilla huonompia polkuja rytäten. Mehut loppu tuolla matkalla niin puörästä kuin miehestäkin. Aikaa meni nelisen tuntia, joskin välissä kävin vetäisemässä makkaraperunat ja munkin + pienemmät tauot päälle, joten keskinopeutta ei pääse ihan noin vain laskemaan. Jossain 20km/h varmaan mentiin.

Varmaan noin 100-120km pääsis optimaalisissa olosuhteissa puhtaasti ecolla ajaen siirtymätaipaletta. Riippuu toki rengastuksesta, rengaspaineista, maastosta ja ajotavasta.

Katotaan muuttuuko kun saan kapeammat 29 kumit alle. Ihan todella hauskaa oli taas. Huomaa kyllä että vauhdit kasvoi jäykkäperään verrattuna. Huomenna perinteisempi n. 50km lenkki tiedossa, niin pääsee vertaamaan kunnolla edelliseen pyörään.
 
Eikös se ole 1000w Bafang BBSHD josta saa viritettynä 1500w?
Bafang bbshd on bsa keskiöön sopiva jälkiasennusmoottori. Ultra on bafangin tehdas pyöriin. Molemmat tehokkaita mutta bbshd motissa ei ole momenttitunnistusta.

Bafang Ultra itsellä. Kokeilin viritystä 2300 Wattiin, mutta ei ollut mitään järkeä, koska alkoi syömään takapakkoja ja ketjuja aamiaiseksi. Huippunopeus ei juurikaan noussut, koska välitykset loppuu kesken. 62 -> 67 km/h.

Palasin vakioon, joka on muka 1000W. Oikeasti lähempänä 1700 wattia SPORT-modella (Bafangin versio Turbosta). Vääntöä on niin paljon liikaa että tarpeen vaatiessa keulii nappikaasulla ympäri 110 kg kuski selässä.

6651E7E0-D3BB-4197-88BC-E9867D77E791.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Bafang Ultra itsellä. Kokeilin viritystä 2300 Wattiin, mutta ei ollut mitään järkeä, koska alkoi syömään takapakkoja ja ketjuja aamiaiseksi. Huippunopeus ei juurikaan noussut, koska välitykset loppuu kesken. 62 -> 67 km/h.

Palasin vakioon, joka on muka 1000W. Oikeasti lähempänä 1700 wattia SPORT-modella (Bafangin versio Turbosta). Vääntöä on niin paljon liikaa että tarpeen vaatiessa keulii nappikaasulla ympäri 110 kg kuski selässä.

6651E7E0-D3BB-4197-88BC-E9867D77E791.jpeg

Ootko enduroa ajanut? Miten vertautuu? Itellä iha perus keskiömoottori, mutta kyllä kieltämättä välillä nappikaasua tekee mieli kun oja tulee vastaan (keulan nosto).
 
Ootko enduroa ajanut? Miten vertautuu? Itellä iha perus keskiömoottori, mutta kyllä kieltämättä välillä nappikaasua tekee mieli kun oja tulee vastaan (keulan nosto).

Olen ajanut. Nappikaasua tulee käytettyä mutakohdissa ja paikaltaan lähdettäessä ylämäkeen. Jalat ylös ja kaasu puoleen väliin. Joskus tulee myös vedeltyä prätkätyyliin kaltevissa kohdissa, ylämäen puoleinen jalka alhaalla.

En silti suosittele tätä Ultraa mihinkään tekniseen kivikkoon ja juurakkoon. Avustuksen tarkkuus puuttuu ja väännön annostelu on vähän sinne päin. Lisäksi fillari on aivan saatanan painava, 32 kg. Parhaimmillaan tämä fillari on nopeilla poluilla.

Sikäli tällaisen uskaltaa ostaa, kun juuri Espoosta myytiin käytetty Frey M600 Torissa 900€ voitolla. Jos ei tykkää niin myyntiin vaan.
 
Nämä sähkömopokeskustelut voisi kyllä siirtää omaan keskusteluketjuunsa. 60km/h nappikaasulla kulkevilla menopeleillä ei ole enää mitään tekemistä polkupyörien kanssa, vaikka polkimet löytyisivätkin.

Ja muistakaahan sähkömopoilijat, ettei jokamiehenoikeuksilla saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.
 
Nämä sähkömopokeskustelut voisi kyllä siirtää omaan keskusteluketjuunsa. 60km/h nappikaasulla kulkevilla menopeleillä ei ole enää mitään tekemistä polkupyörien kanssa, vaikka polkimet löytyisivätkin.

Ja muistakaahan sähkömopoilijat, ettei jokamiehenoikeuksilla saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.

Ei mitään hätää. Olen gangsteri, eli teen mitä huvittaa.

A0B0274B-6B87-45E4-B924-E9C4D912758C.jpeg
 
Nämä sähkömopokeskustelut voisi kyllä siirtää omaan keskusteluketjuunsa. 60km/h nappikaasulla kulkevilla menopeleillä ei ole enää mitään tekemistä polkupyörien kanssa, vaikka polkimet löytyisivätkin.

Ja muistakaahan sähkömopoilijat, ettei jokamiehenoikeuksilla saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.

Aika samoilla linjoilla olen. Sähkömopot erikseen ja sähköavusteiset erikseen.
 
Nämä sähkömopokeskustelut voisi kyllä siirtää omaan keskusteluketjuunsa. 60km/h nappikaasulla kulkevilla menopeleillä ei ole enää mitään tekemistä polkupyörien kanssa, vaikka polkimet löytyisivätkin.

Ja muistakaahan sähkömopoilijat, ettei jokamiehenoikeuksilla saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.

Olen huomannut että monella foorumilla nämä ovat sekaisin ja niiden sallitaankin mennä sekaisin. Ei näillä kuitenkaan mielestäni ole oikein mitään tarttumapintaa toisiinsa mistä molemmat osapuolet voisivat hyötyä. Sähköenduroilla ajelijat toki saattavat samoja polkuja käyttää mutta siinä se.

Näiden kulkupelien laittomuus tieliikenteessä on kuitenkin omiaan vieraannuttamaan keskusteluihin osallistuvia potentiaalisia sähköavusteisen pyörän hankkijoita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 746
Viestejä
4 494 757
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom