Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Jos on runsaasti ylimääräistä rahaa, niin toinen kiekkosarja toki helpottaa vaihdossa, mutta normaalisti kumin vaihto on sellainen 5-10min homma, joten en ole ainakaan itse lähtenyt tuplakiekkoja hommaamaan. Ja jossain vaiheessa rengas puhkeaa joka tapauksessa, eli ei tuolla siitä hommasta lopullisesti pääse eroon.

Nastat kannattaa laittaa molempiin renkaisiin.

Minä en nyt muutenkaan oikein ymmärrä että mikä siellä teidän renkaanvaihdossa tökkii?
Videosta päätellen tökki että tekniikka oli perseellään. :thumbsup: Kyllä se seuraavalla yrittämällä lähtee.
 
Videosta päätellen tökki että tekniikka oli perseellään. :thumbsup: Kyllä se seuraavalla yrittämällä lähtee.
Eli teillä oli ongelmana, että ette saanet rengasrautaa sinne kumin ja vanteen väliin, vai? Eipä ole omalle kohdalle koskaan sattunut tuollaista.

Nastoista muuten vielä sen verran, että Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Ne Motonetin Suomityresit eivät pärjää missään mielessä.
 
Nastoista muuten vielä sen verran, että Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Ne Motonetin Suomityresit eivät pärjää missään mielessä.
Näinkö on ? Mielenkiintoista. Niin monia mielipiteitä..
Näissä onneksi on vielä vaihtopalautus jäljellä jos niikseen menee. :thumbsup:
 
Eli teillä oli ongelmana, että ette saanet rengasrautaa sinne kumin ja vanteen väliin, vai? Eipä ole omalle kohdalle koskaan sattunut tuollaista.

Nastoista muuten vielä sen verran, että Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Ne Motonetin Suomityresit eivät pärjää missään mielessä.
Suomityresit pitää hyvin, rullaus ei ehkä parasta, mutta edullinen hinta näkyy jossain
 
Näinkö on ? Mielenkiintoista. Niin monia mielipiteitä..
Näissä onneksi on vielä vaihtopalautus jäljellä jos niikseen menee. :thumbsup:
Noista on testejä netti pullollaan. Suomityresit ovat halvat ja se näkyy, kuuluu ja tuntuu. Kyllä niillä pärjää, kun ei odota parasta.

Schwalben renkaisiin saa ostettua myös lisänastoja ja työkalun millä ne saa kiinnitettyä sitten kun nastat väistämättä vähitellen kuluvat tai jäävät matkalle.
 
Videosta päätellen tökki että tekniikka oli perseellään. :thumbsup: Kyllä se seuraavalla yrittämällä lähtee.
Minulla on tismalleen samanlainen Cube ja viikko sitten vaihdoin nastarenkaat. Ne renkaiden kyljet oli kyllä jännästi kiinni vanteen reunassa mutta lähti ihan sormilla painelemalla irti. Painelee vaan joka puolelta ne renkaan kyljet siihen vanteen keskelle uraan niin sitten saa rengasraudan kivasti työnnettyä sinne kumin reunan alle. Omasta mielestä ei ollu erityisen hankalaa saada renkaita pois vanteelta. Paljon tiukemmalta tuo ISP tuntui kun sitä kampesin vanteelle.
 
Mä en omaa 27.5 ice pikeria saa istumaan vanteelle mitenkään. Ei nouse siihe kehän reunalle mitenkää...
 
Minulla on tismalleen samanlainen Cube ja viikko sitten vaihdoin nastarenkaat. Ne renkaiden kyljet oli kyllä jännästi kiinni vanteen reunassa mutta lähti ihan sormilla painelemalla irti. Painelee vaan joka puolelta ne renkaan kyljet siihen vanteen keskelle uraan niin sitten saa rengasraudan kivasti työnnettyä sinne kumin reunan alle. Omasta mielestä ei ollu erityisen hankalaa saada renkaita pois vanteelta. Paljon tiukemmalta tuo ISP tuntui kun sitä kampesin vanteelle.
Kiva kuulla että joku muukin on päätynyt samaan pyörään :thumbsup: . Mitkä nastarenkaat ostit cubeen ?
 
Mä en omaa 27.5 ice pikeria saa istumaan vanteelle mitenkään. Ei nouse siihe kehän reunalle mitenkää...
Tubelessit? Katso kohdasta 3:50 alkaen.


Jos taas ei ole tubelessit, niin kyllähän se sisäkumin kanssa nousee itsekseen?
 
Renkaanvaihto on tekniikka laji, ensin se rengas painetaan vanteen kehältä irti ja sitten rengasrautaa väliin.

Tällä keinolla onnistuu myös auton renkaan vaihto ja itse vaihdan prätkään aina itse renkaat ja tasapainotan myös, helppoa kun tekniikka kunnossa.
 
Kiva kuulla että joku muukin on päätynyt samaan pyörään :thumbsup: . Mitkä nastarenkaat ostit cubeen ?

Minulla oli yhden talven ajetut Schwalbe Ice Spiker Pro Performance -renkaat varastossa ja ne oli vielä kohtuu hyvässä kunnossa. On muistaakseni 2.25 leveä versio eli hiukan kapeammat kuin nuo pyörän mukana tulleet renkaat. Viime talven ajelin niillä työmatkaa ja onhan se mukavampi nyt kun on tuo sähköavustus.

Itse pyörä mulla on ollut vasta pari viikkoa. Ihan laadukkaan oloiselta kyllä tuntuu ja ei mitään ongelmia toistaiseksi.

Mä en omaa 27.5 ice pikeria saa istumaan vanteelle mitenkään. Ei nouse siihe kehän reunalle mitenkää...

Kyllä nuo 29:t ainakin napsahti ihan käsipumpulla hienosti vanteelle.
 
Verkkiksestä jo syksyllä hommattu Vee Tire Snow Avalanche fättinastarengas, onkos muilla kokemuksia tuosta 26 x 4.0 koossa? Vanteelle meni sisureineen nätisti, mutta ajossa tuntuu selvää heittoa siinä 15-25 km/h nopeuksissa. Onko asennuksessa mennyt joku pieleen, vai rengas viallinen?
 
Verkkiksestä jo syksyllä hommattu Vee Tire Snow Avalanche fättinastarengas, onkos muilla kokemuksia tuosta 26 x 4.0 koossa? Vanteelle meni sisureineen nätisti, mutta ajossa tuntuu selvää heittoa siinä 15-25 km/h nopeuksissa. Onko asennuksessa mennyt joku pieleen, vai rengas viallinen?
Onko nastoissa paljon väljempi nyppyläkuvio kuin vanhoissa? Paineita pudottamalla saa vähän lisää pintaa tietä vasten.
 
Verkkiksestä jo syksyllä hommattu Vee Tire Snow Avalanche fättinastarengas, onkos muilla kokemuksia tuosta 26 x 4.0 koossa? Vanteelle meni sisureineen nätisti, mutta ajossa tuntuu selvää heittoa siinä 15-25 km/h nopeuksissa. Onko asennuksessa mennyt joku pieleen, vai rengas viallinen?
Mulla nuo 4.8 koossa ilman nastoja kylläkin.
Nuo on ihan perseestä saada siihen vanteelle nousemaan kunnolla että on tasaisesti. Paljon fairyä, painetta ja useempi yritys niin onnistui lopulta.
 
Onko nastoissa paljon väljempi nyppyläkuvio kuin vanhoissa? Paineita pudottamalla saa vähän lisää pintaa tietä vasten.

Toisinpäin eli kesäkumi aika lailla enempi sliksi. Tuo nastarengas on sellainen taiteltava, eli epäilin ensin että johtuisiko vaan siitä mutta luulen, että tuo fairy-kokeile-erehdy-menetelmä on tässä se tie onneen.
 
Pyörän ostaessa ajattelin, että kerran se vain kirpaisee. Nyt sitten on pakollisen kypärän lisäksi nastarengasta, talvihousuja, talviajokengät, lobsterit, läjä lokareita, valoja, työkaluja, pumppuja, yms. varustetta.

Ei tää nyt ihan ilmaista ole, mutta taas oikein odottaa että pääsee tykittään, vaikka kylmä ja pimeä muuten ei etelän vetelätalvissa houkuta. Nastat heitin eilen tosiaan alle, mutta alkoi kylmä kalvamaan ajossa sen verta, että seuraava varustelukierros tuli heti perään.

Jos nyt jälkikäteen vertailee Shimanon E8000 ja Bosch Gen4:sta, niin molemmat on hyvin suorituskykyisiä ja mukavia ajaa. Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi. Tätä toki poistaa se, että ajan useimmiten musiikkia tai äänikirjaa kuunnellen, mutta muussa tapauksessa suosin nykyistä Gen4:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Pyörän ostaessa ajattelin, että kerran se vain kirpaisee ja kyllä pyöräily sujuu pernyt sitten on pakollisen kypärän lisäksi nastarengasta, talvihousuja, talviajokengät, lobsterit, läjä lokareita, valoja, työkaluja, pumppuja, yms. varustetta.

Ei tää nyt ihan ilmaista ole, mutta taas oikein odottaa että pääsee tykittään, vaikka kylmä ja pimeä muuten ei etelän vetelätalvissa houkuta. Nastat heitin eilen tosiaan alle, mutta alkoi kylmä kalvamaan ajossa sen verta, että seuraava varustelukierros tuli heti perään.

Jos nyt jälkikäteen vertailee Shimanon E8000 ja Bosch Gen4:sta, niin molemmat on hyvin suorituskykyisiä ja mukavia ajaa. Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi. Tätä toki poistaa se, että ajan useimmiten musiikkia tai äänikirjaa kuunnellen, mutta muussa tapauksessa suosin nykyistä Gen4:sta.

Varustelekasta Särmä merinoaluskerrasto. Toimii kuin junan vessa ja lämmittää märkänäkin. Päälle vielä paksu merinoputkikauluri ja ohut merinopipo kypärän alle. Putkikauluri vedetään kypärän hihnoilla leuan suojaksi, jättäen kuitenkin suun vapaaksi.

Itse vedellyt tällä setillä 2-3 tunnin lenkkejä 10 asteen pakkasessa.
 
Shimanon eduksi laskettakoon se, että noin 45e ja kulkee 32 km/h, eli just sopivasti. Lisääkin toki maistuis.
Itse suosittelen Rustan North Outdoor -merinovillaa.. todella hyvät hintaansa nähden. Löytyy myös putkikauluri merinovilla.
 
Pyörän ostaessa ajattelin, että kerran se vain kirpaisee. Nyt sitten on pakollisen kypärän lisäksi nastarengasta, talvihousuja, talviajokengät, lobsterit, läjä lokareita, valoja, työkaluja, pumppuja, yms. varustetta.

Ei tää nyt ihan ilmaista ole, mutta taas oikein odottaa että pääsee tykittään, vaikka kylmä ja pimeä muuten ei etelän vetelätalvissa houkuta. Nastat heitin eilen tosiaan alle, mutta alkoi kylmä kalvamaan ajossa sen verta, että seuraava varustelukierros tuli heti perään.

Jos nyt jälkikäteen vertailee Shimanon E8000 ja Bosch Gen4:sta, niin molemmat on hyvin suorituskykyisiä ja mukavia ajaa. Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi. Tätä toki poistaa se, että ajan useimmiten musiikkia tai äänikirjaa kuunnellen, mutta muussa tapauksessa suosin nykyistä Gen4:sta.
Pätee ihan mihin vain harrastamiseen, itse väline on puolet koko harrastuksesta...
 
Shimanon eduksi laskettakoon se, että noin 45e ja kulkee 32 km/h, eli just sopivasti. Lisääkin toki maistuis.
30€. Tehot saa tuolla softalla myös tuplattua. Noiden muutosten jälkeen pitää kuitenkin vaihtaa tuonne toisen ketjun puolelle kun ei ole enää euroopassa laillinen. Eipä sillä korotetullakaan rajoituksella tietenkään tarvitse täyttä koko aikaa ajaa. ;)

Itsellä tuo henk. koht. varusteiden hankinta vielä vähän puolitiessä. Merinoa kyllä löytyy ja niillä mennytkin. Isoin kysymysmerkki olisi kengät. Lukkokenkiä/polkimia en ole vielä ostamassa, mutta pitäisi keksiä mitkä olisi hyvät kengät varsinkin nyt talvelle. Kaipa sitä pitää vain riittävän lämpöisillä talvikengillä mennä ja viedä työpaikallekin toiset kengät.


Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi.
Ymmärtääkseni tähän vaikuttaa todella paljon pyörän runko. Joissain rungoissa sama moottori pitää kauheaa melua, kun taas toisissa ei kuulu juuri ollenkaan.
 
Pätee ihan mihin vain harrastamiseen, itse väline on puolet koko harrastuksesta...
Joo se oli puoliksi kieli poskella kirjoitettu. Toisaalta kesällä pärjäsi hyvin ilman speciaali varusteita. Nyt ei vaan talveksi osaa lopettaa ja alkoi satojen eurojen varustelukierros. Mutta se on hyvä vain, että innostus kestää ja tulee liikuttua. Huonomminkin voisi rahaa polttaa.
 
Itsellä tuo henk. koht. varusteiden hankinta vielä vähän puolitiessä. Merinoa kyllä löytyy ja niillä mennytkin. Isoin kysymysmerkki olisi kengät. Lukkokenkiä/polkimia en ole vielä ostamassa, mutta pitäisi keksiä mitkä olisi hyvät kengät varsinkin nyt talvelle. Kaipa sitä pitää vain riittävän lämpöisillä talvikengillä mennä ja viedä työpaikallekin toiset kengät.

Duunipyöräilyssä sähkärissä mun mielestä se paras piirre on ollut just se että ei tarvi miettiä niin tarkkaan tuota pukeutumista, tärkeintä että on lämmintä. Vedin viime talvella ennen koronaa aika bussipysäkkikamppeilla, alla oli ihan perus toimistovermeet, farkut, kauluspaita, merinoneule, päälle vähän märällä kelillä paksu villapaita (Lekasta) ja kuoritakki, kylmällä ihan perus parkatakki, housujen päälle joko sadehousut tai softshellit. Kengät oli ihan perus vuorelliset nahkakengät, tai sadekelillä kumpparit. Hanskoina oli joko paksuhkot softshellit tai kylmemmällä laskettelurukkaset. Vaatteet ihan huolella ylilämpimiksi, sitten vaan koittaa maltaa olla runttaamatta avustuksen loppuramppia vasten liikaa, tai jos palelee, niin pistää vähän enemmän lihaswatteja peliin. Kerrastoja en käyttänyt koskaan kun pitkät päällä toimistossa ei istu koko päivää erkkikään ja sitten vaihtamisessa on kauhea säätö.

Ainoastaan mun toiset kuorihousut on pyöräilykamaa, taitaapa olla Vaudet, tosi mukavat, mitoitettu niin että voi pukea farkkujen tai chinojen päälle, mut se huono puoli että noi on vain vettähylkivät, menee ehkä 80% Suomen vesisateista, mutta kaatosateella käy köpelösti. Sit mulla on North Facen paclite goret vaelluskäyttöön, käytän niitä pyöräillessä kovilla sateilla mut suhtaudun vähän skeptisesti niiden kestoon pidemmän päälle pyöräkäytössä. Goretakki on Haglöfsin perus vaelluskuoritakki. Kypärän alla Buff tai vähän kylmemmällä joku halpa H&M fleececappi. Pää harvemmin palelee muuten mutta korvat on hyvä saada piiloon. Myöskään pään sadesuojaukseen en oo panostanut, en ole koskaan häiriintynyt siitä että pää on märkänä (tosin olen kalju, voisi olla eri juttu hiusten kanssa).

Ilman sähköjä pitää lähteä ihan eri asenteella, aluksi lähteä aina liian kylmällä varustuksella, ja kuitenkin varautua siihen että kaikki aluskerrat kastuu hiestä.

Kenkien kanssa koitin kaikennäköistä viritystä, gorelenkkareita (vesi sisään kengänsuusta) ja päälyskenkiä (v-mäinen säätää ja jää helposti vuotamaan) kunnes päädyin vaan vetään nokialaiset jalkaan ja gorehousujen lahkeet siihen päälle - kuivana joka kerta, ja jos polkimet on riittävän isot lapiot niin ihan ok on polkeakin. Duunikengät sitten Ortliebissä tai vaan jättää ne työpaikalle.

Sähkölämmitteisiä hanskoja oon miettinyt kun tuo näppien verenkierto on ihan paska, mutta ne maksaa hitosti ja käyttäjäkokemukset niistä tuntuu olevan vähintään vaihtelevia.
 
Duunipyöräilyssä sähkärissä mun mielestä se paras piirre on ollut just se että ei tarvi miettiä niin tarkkaan tuota pukeutumista, tärkeintä että on lämmintä. Vedin viime talvella ennen koronaa aika bussipysäkkikamppeilla, alla oli ihan perus toimistovermeet, farkut, kauluspaita, merinoneule, päälle vähän märällä kelillä paksu villapaita (Lekasta) ja kuoritakki, kylmällä ihan perus parkatakki, housujen päälle joko sadehousut tai softshellit. Kengät oli ihan perus vuorelliset nahkakengät, tai sadekelillä kumpparit. Hanskoina oli joko paksuhkot softshellit tai kylmemmällä laskettelurukkaset. Vaatteet ihan huolella ylilämpimiksi, sitten vaan koittaa maltaa olla runttaamatta avustuksen loppuramppia vasten liikaa, tai jos palelee, niin pistää vähän enemmän lihaswatteja peliin. Kerrastoja en käyttänyt koskaan kun pitkät päällä toimistossa ei istu koko päivää erkkikään ja sitten vaihtamisessa on kauhea säätö.

Ainoastaan mun toiset kuorihousut on pyöräilykamaa, taitaapa olla Vaudet, tosi mukavat, mitoitettu niin että voi pukea farkkujen tai chinojen päälle, mut se huono puoli että noi on vain vettähylkivät, menee ehkä 80% Suomen vesisateista, mutta kaatosateella käy köpelösti. Sit mulla on North Facen paclite goret vaelluskäyttöön, käytän niitä pyöräillessä kovilla sateilla mut suhtaudun vähän skeptisesti niiden kestoon pidemmän päälle pyöräkäytössä. Goretakki on Haglöfsin perus vaelluskuoritakki. Kypärän alla Buff tai vähän kylmemmällä joku halpa H&M fleececappi. Pää harvemmin palelee muuten mutta korvat on hyvä saada piiloon. Myöskään pään sadesuojaukseen en oo panostanut, en ole koskaan häiriintynyt siitä että pää on märkänä (tosin olen kalju, voisi olla eri juttu hiusten kanssa).

Ilman sähköjä pitää lähteä ihan eri asenteella, aluksi lähteä aina liian kylmällä varustuksella, ja kuitenkin varautua siihen että kaikki aluskerrat kastuu hiestä.

Kenkien kanssa koitin kaikennäköistä viritystä, gorelenkkareita (vesi sisään kengänsuusta) ja päälyskenkiä (v-mäinen säätää ja jää helposti vuotamaan) kunnes päädyin vaan vetään nokialaiset jalkaan ja gorehousujen lahkeet siihen päälle - kuivana joka kerta, ja jos polkimet on riittävän isot lapiot niin ihan ok on polkeakin. Duunikengät sitten Ortliebissä tai vaan jättää ne työpaikalle.

Sähkölämmitteisiä hanskoja oon miettinyt kun tuo näppien verenkierto on ihan paska, mutta ne maksaa hitosti ja käyttäjäkokemukset niistä tuntuu olevan vähintään vaihtelevia.
Joo itse vasta aloittelen aktiivisemmin tuon työmatkan kanssa ja vähän samaa ideaa ollut itsellä. Mukava kuulla myös muiden kommenttia asiasta. Sinällään meillä on ihan kätevästi suihkut yms. työpaikalla että voisi myös ottaa hikitreeniä jos haluaisi. Sähköllä siitä mukava että voi itse valita haluaako hikoilla vai ei, eikä vaikuta silti matka-aikaan juurikaan. :)
 
Joo itse vasta aloittelen aktiivisemmin tuon työmatkan kanssa ja vähän samaa ideaa ollut itsellä. Mukava kuulla myös muiden kommenttia asiasta. Sinällään meillä on ihan kätevästi suihkut yms. työpaikalla että voisi myös ottaa hikitreeniä jos haluaisi. Sähköllä siitä mukava että voi itse valita haluaako hikoilla vai ei, eikä vaikuta silti matka-aikaan juurikaan. :)

Kyllähän siinä vähän totuttelua oli, kun aiemmin puski hikeä kaikissa ylämäissä niin tuolla 25km/h sähkärillä menee päinvastoin, pitää varoa ettei innostu liikaa tykittään alamäissä avustusalueen yläpuolella :)

Tavallaan harmi että juuri kun alkoi olla hyvä rutiini tuohon työmatkapyöräilyyn niin iski koronat ja hommat siirtyi kotiin. Kauppareissut oon ajellut pyörällä, kolmen hengen puolen viikon kauppakamat kulkee suht kätevästi yhden ortliebin ja repun yhdistelmällä.

Siinä kiittää myös pyörän valinnassa sitä että pysyin alkuperäisessä visiossani vähän järeämmästä pyörästä, vaikka koeajoilla vähän alkoi epäilyttää - koeajoin paria vähän kevyempää pyörää kapeammalla rengastuksella, mutta sitten päädyin kuitenkin etujousitettuun ja 27,5+ -rengastettuun ja tukevalla tarakalla varustettuun malliin. Se kulkee kuin juna vaikka lastaisikin saunakaljat ortliebiin tai tenavan istuimeen. Vapaa-ajan lenkeillä sitten olisi kiva ehkä vähän erihenkinen vehje.
 
Joko romutuspalkkio näkyy kohonneina hintoina pyörissä?
Miksi näkyisi. Arvaan että palkkioon oikeuttavan romun omistajat, jotka harkitsevat sähköpyörää, ovat hyvin harvassa. Toisekseen pyörä ostetaan suoraan rahalla ja romutuspalkkio anotaan jälkikäteen eli palkkion siirtäminen hintoihin on hankalaa. Kolmanneksi pyörämarkkinat on kansainväliset, eikä ilmeisesti mikään estä ostamasta pyörää ulkomailta, jonne ei varmasti Suomen romutuspalkkion vaikutus yllä.
 
Pyörän ostaminen Saksasta on helppoa ja hommassa säästää helposti 500€, ellei enemmänkin. Jos vaan himasta löytyy kuusiokoloavain, niin motin saa lähetettyä erikseen takuuhuoltoon jos tarve vaatii. Jos mikä vaan muu osa hajoaa, niin valokuvaa vastaan pistetään usein uusi tulemaan suoraan.
 
Pyörän ostaminen Saksasta on helppoa ja hommassa säästää helposti 500€, ellei enemmänkin. Jos vaan himasta löytyy kuusiokoloavain, niin motin saa lähetettyä erikseen takuuhuoltoon jos tarve vaatii. Jos mikä vaan muu osa hajoaa, niin valokuvaa vastaan pistetään usein uusi tulemaan suoraan.

Itse ostin Cuben sähkömaastopyörän BikeDiscountista ja heidän aspa on ollut kyllä omalla kohdallani joka kerta suoraansanottuna kauheaa paskaa...Pyörän sain 4kk tilauksen jälkeen. Pyörä oli alusta lähtien huonosti säädetty kuntoon vaikka painottavat, että tulee hyvissä säädöissä, jotta voi suorilta lähtä ajamaan...pyörän chainsuck on ollut alusta asti niin paha, että laittoivat uuden eturattaan tulemaan kun laitoin todisteeksi kuvaa ja videota kuinka pyörä vääntää ketjut repimään ketjusuojan paskaksi ja lopulta katkoo ketjut. Lupasivat lähettää minulle uuden eturattaan, joka toivon mukaan korjaa ongelman. Meni aikalailla kuukausi, että saivat uuden eturattaan lähetettyä ja vaikka millaista sähköpostia heille laittoi, että mikä kestää niin tuli aina yhden lauseen "saat osan muutaman päivän kuluttua"-vastausta. Kun meni hermot odotteluun ja kysymysten kiertelyyn, kysyin tarkennusta vaikka seurantakoodin kannalta niin tuleekin lopulta myöntäminen, että heillä ei ole edes kyseistä osaa vaan se tulee Cubelta heille joskus ja lähettävät sen sitten minulle...

Kysyin, että enkö voisi viedä pyörää paikalliselle Cube jälleenmyyjälle, jossa pyörä fiksattaisiin ja lasku menisi BikeDiscountille....Vastaus oli EI. Voin viedä pyörän kyseiseen huoltoon tuon eturattaan vaihtoon vasta kun olen saanut osan...Vain tällöin maksavat laskun...

Tekisi mieli palauttaa koko helvetin pyörä, mutta en tiedä onko tuo mahdollista ja miten takuuasiat yleensä tällaisissa tapauksissa onnistuu. BikeDiscountin aspa ei auta asiassa yhtään, CUBE:lta itseltään ei tule mitään vastausta...

Todellakin viimeinen kerta kun ostan ainakaan BikeDiscountista mitään muuta kuin max jotain osia tai lisähärpäkkeitä. Säästöä pyörälle tuli noin 300e verrattuna paikalliseen liikkeeseen, josta pyörät olivat alkukesästä täysin loppu ja lisää arvailivat tulevan joskus loppusyksystä...
 
Itse ostin Cuben sähkömaastopyörän BikeDiscountista ja heidän aspa on ollut kyllä omalla kohdallani joka kerta suoraansanottuna kauheaa paskaa...Pyörän sain 4kk tilauksen jälkeen. Pyörä oli alusta lähtien huonosti säädetty kuntoon vaikka painottavat, että tulee hyvissä säädöissä, jotta voi suorilta lähtä ajamaan...pyörän chainsuck on ollut alusta asti niin paha, että laittoivat uuden eturattaan tulemaan kun laitoin todisteeksi kuvaa ja videota kuinka pyörä vääntää ketjut repimään ketjusuojan paskaksi ja lopulta katkoo ketjut. Lupasivat lähettää minulle uuden eturattaan, joka toivon mukaan korjaa ongelman. Meni aikalailla kuukausi, että saivat uuden eturattaan lähetettyä ja vaikka millaista sähköpostia heille laittoi, että mikä kestää niin tuli aina yhden lauseen "saat osan muutaman päivän kuluttua"-vastausta. Kun meni hermot odotteluun ja kysymysten kiertelyyn, kysyin tarkennusta vaikka seurantakoodin kannalta niin tuleekin lopulta myöntäminen, että heillä ei ole edes kyseistä osaa vaan se tulee Cubelta heille joskus ja lähettävät sen sitten minulle...

Kysyin, että enkö voisi viedä pyörää paikalliselle Cube jälleenmyyjälle, jossa pyörä fiksattaisiin ja lasku menisi BikeDiscountille....Vastaus oli EI. Voin viedä pyörän kyseiseen huoltoon tuon eturattaan vaihtoon vasta kun olen saanut osan...Vain tällöin maksavat laskun...

Tekisi mieli palauttaa koko helvetin pyörä, mutta en tiedä onko tuo mahdollista ja miten takuuasiat yleensä tällaisissa tapauksissa onnistuu. BikeDiscountin aspa ei auta asiassa yhtään, CUBE:lta itseltään ei tule mitään vastausta...

Todellakin viimeinen kerta kun ostan ainakaan BikeDiscountista mitään muuta kuin max jotain osia tai lisähärpäkkeitä. Säästöä pyörälle tuli noin 300e verrattuna paikalliseen liikkeeseen, josta pyörät olivat alkukesästä täysin loppu ja lisää arvailivat tulevan joskus loppusyksystä...

Sitten kannattaa muistaa että tuolla on tuhansia kenellä kaikki on taas toiminut, ikävää että kokemukset on huonoja, mutta aina ei voi onnistua.
 
Sitten kannattaa muistaa että tuolla on tuhansia kenellä kaikki on taas toiminut, ikävää että kokemukset on huonoja, mutta aina ei voi onnistua.

Kyllä ehdottomasti :) Tuskin pulju kauan pysyisi pystyssä jos kaikilla olisi huonoa kokemusta :) Tuon takia itsekin lähdin kyseisestä kaupasta tilaamaan. Omalle kohdalleni sattui musta pekka kouraan ja kokemuksesta on jäänyt huonot fiilikset.
 
Kyllä ehdottomasti :) Tuskin pulju kauan pysyisi pystyssä jos kaikilla olisi huonoa kokemusta :) Tuon takia itsekin lähdin kyseisestä kaupasta tilaamaan. Omalle kohdalleni sattui musta pekka kouraan ja kokemuksesta on jäänyt huonot fiilikset.
Paljonko oli tämän rattaan arvo?
Onko kulutustavaraa vai ei?
Eikö semmosen olisi voinut käydä vaikka itse ostamassa ja vaihtaa. Jättää sitten sen takuusta saadun hyllyyn odottamaan seuraavaa kertaa... Näin siis olisin ainakin itse tehnyt, ellei kyse ole jostain kalliimmasta tai hankalammasta.
Tietäähän sen nyt jos tilaa jotain kauempaa, niin palvelu ei ole sama kuin kävelisi ovesta sisään.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Paljonko oli tämän rattaan arvo?
Onko kulutustavaraa vai ei?
Eikö semmosen olisi voinut käydä vaikka itse ostamassa ja vaihtaa. Jättää sitten sen takuusta saadun hyllyyn odottamaan seuraavaa kertaa... Näin siis olisin ainakin itse tehnyt, ellei kyse ole jostain kalliimmasta tai hankalammasta.
Tietäähän sen nyt jos tilaa jotain kauempaa, niin palvelu ei ole sama kuin kävelisi ovesta sisään.

Melko noviisi olen näiden kans, joten en lähtenyt askartelemaan itse, jotta lopputulos on varmasti sellainen kuin pitää. Tuohon huoltoon kuuluu muutoinkin ongelman etsiminen kun se ei välttämättä johdu yksinomaan tuosta eturattaasta.

Se, että kuinka hyvin ja millaisella asenteeella aspa toimii ja ottaa pallon haltuun tiketistä ei pitäisi olla riippuvainen siitä kuinka kaukana asiakas sijaitsee.
 
Kävi eilen sitten näin "iloisesti" eilen Giant Dirt-E +1:lle. Kotimatkaa oli reilu 10km, jotka vaarasta huolimatta ajelin hissukseen kotiin, ettei tarvii hylätä fillaria matkan varrelle. Vähän kyllä jännitti matkalla, kun perä heittelehtii ikävästi. Onneksi ei kuitenkaan hajonnu jossain metsän keskellä ja vielä pahemmin, kun viime ajoretki kohdistui Sipoonkorpeen.

Nyt sitten kysellään runkotakuun perään, jonka pitäisi käsittääkseni olla elinikäinen. Toisaalta tässä ois oiva tekosyy hommata uus sähköfillari, kun akku tietenkin neljässä vuodessa alkaa olemaan parhaat päivänsä nähny ja uusi maksaa jonkin verran. Toisaalta vielä tämä on riittäny omiin tarpeisiin, tosin pisimpiä retkiä ei enää uskalla ajella, kun kohtuu raskas ajettava ilman avustusta.

Jos sitä päätyisi uuteen fillariin, niin mikä olisi se moottori, johon suunnistaa katseensa?
 

Liitteet

  • IMG_20201217_184033.jpg
    IMG_20201217_184033.jpg
    2,7 MB · Luettu: 362
Sitten kannattaa muistaa että tuolla on tuhansia kenellä kaikki on taas toiminut, ikävää että kokemukset on huonoja, mutta aina ei voi onnistua.
Ei noilla tuhansilla ”kaikki” ole toiminut, he ovat vain sattuneet samaan toimivan yksilön jonka vuoksi ”kaikki” on toiminut. Kyllähän tuo kerrottu kokemus viittaa siihen että jälkimarkkinointi ei nimenomaan ko. firmassa toimi, tuo on kuitenkin kohtuu olennainen sille promillelle jotka sattuvat saamaan sen huonon yksilön. Väistämättä sekundaakin tulee, jolloin nimenomaan mitataan se toimivuus. Tossakin kohtuu käsittämätöntä että a) ei kerrota koska varaosa on saatavilla b) jos ei tiedetä niin ei kerrota sitäkään c) huolto ei voi hoitaa tuota vaikka sen varaosan kanssa sinne samaan huoltoon on sitten kuitenkin ok mennä.
 
Ei noilla tuhansilla ”kaikki” ole toiminut, he ovat vain sattuneet samaan toimivan yksilön jonka vuoksi ”kaikki” on toiminut. Kyllähän tuo kerrottu kokemus viittaa siihen että jälkimarkkinointi ei nimenomaan ko. firmassa toimi, tuo on kuitenkin kohtuu olennainen sille promillelle jotka sattuvat saamaan sen huonon yksilön. Väistämättä sekundaakin tulee, jolloin nimenomaan mitataan se toimivuus. Tossakin kohtuu käsittämätöntä että a) ei kerrota koska varaosa on saatavilla b) jos ei tiedetä niin ei kerrota sitäkään c) huolto ei voi hoitaa tuota vaikka sen varaosan kanssa sinne samaan huoltoon on sitten kuitenkin ok mennä.
Millään yrityksellä ei aina kaikki toimi...
 
Ainakin itselläni tuli mitta täyteen Bike-Discountin kanssa ja en tilaa sieltä enää mitään, koskaan. Bike24.com toimii kuin junan vessa ja toimitusajatkin paljon lyhemmät kuin BD ssä.

Ihan täyttä perseilyä takuiden kanssa, vaihdetaan kysymättä halvempaa osaa (esim. viimeisimpänä 35mm stemmin tilalla 50mm ja uuden lähetykseen meni 10 mailia ja 2kk aikaa), sekä aivan tolkuttoman pitkät toimitusajat. Kaikkea tätä perseilyä perustellaan Coronalla, siis ihan kaikkea. Ei muilla vastaavilla firmoilla ole mitään ongelmia Coronan kanssa joten vähän ontuva selitys.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Tulipa hieman yllätyksenä, että ainakin Oulun suunnalla Pyörä-Suvala ei ota huoltoon muita kuin itse myymiään pyöriä. Oman sähkö-Cubeni olisin vienyt tuonne huoltoon (ovat Cuben jälleenmyyjä), mutta eivät ota pyörää vastaan kun en ole sitä ostanut suoraan heiltä. Jokseenkin ymmärrän, että on kiirettä ja haluavat toki palvella heiltä tuotteita ostaneita asiakkaita ensin, mutta silti tuntuu oudolta. Täytyy sitten viedä jo näköjään ihan pakostakin rahani muualle.
 
Tulipa hieman yllätyksenä, että ainakin Oulun suunnalla Pyörä-Suvala ei ota huoltoon muita kuin itse myymiään pyöriä. Oman sähkö-Cubeni olisin vienyt tuonne huoltoon (ovat Cuben jälleenmyyjä), mutta eivät ota pyörää vastaan kun en ole sitä ostanut suoraan heiltä. Jokseenkin ymmärrän, että on kiirettä ja haluavat toki palvella heiltä tuotteita ostaneita asiakkaita ensin, mutta silti tuntuu oudolta. Täytyy sitten viedä jo näköjään ihan pakostakin rahani muualle.

Ei muuta kuin palautetta facebookkiin niin tietää muutkin äänestää lompakolla, tarpeeksi kauan kuin yritys sahaa omaa oksaa poikki niin alkaa jossain näkymään...
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Tulipa hieman yllätyksenä, että ainakin Oulun suunnalla Pyörä-Suvala ei ota huoltoon muita kuin itse myymiään pyöriä. Oman sähkö-Cubeni olisin vienyt tuonne huoltoon (ovat Cuben jälleenmyyjä), mutta eivät ota pyörää vastaan kun en ole sitä ostanut suoraan heiltä. Jokseenkin ymmärrän, että on kiirettä ja haluavat toki palvella heiltä tuotteita ostaneita asiakkaita ensin, mutta silti tuntuu oudolta. Täytyy sitten viedä jo näköjään ihan pakostakin rahani muualle.

Kuluttajansuojalain vastaista toimintaa. EU-direktiivit edellyttää että merkkihuoltojen pitää huoltaa pyörä riippumatta mistä se on ostettu. Sama homma takuuasioiden kanssa.

Pyydä tuo kieltäytyminen kirjallisena ja vie asia kuluttaja-asiamiehelle.
 
Tulipa hieman yllätyksenä, että ainakin Oulun suunnalla Pyörä-Suvala ei ota huoltoon muita kuin itse myymiään pyöriä. Oman sähkö-Cubeni olisin vienyt tuonne huoltoon (ovat Cuben jälleenmyyjä), mutta eivät ota pyörää vastaan kun en ole sitä ostanut suoraan heiltä. Jokseenkin ymmärrän, että on kiirettä ja haluavat toki palvella heiltä tuotteita ostaneita asiakkaita ensin, mutta silti tuntuu oudolta. Täytyy sitten viedä jo näköjään ihan pakostakin rahani muualle.

Kannattaa huoltaa itse niin pääsee vähemmällä ja halvemmalla. Yhden huollon hinnalla ostaa tarvittavat työkalut ja netti on täynnä selkeitä ohjeita ja videoita. Melko yksinkertaistahan tuo huoltohomma on eikä sähköpyörä eroa mitenkään normipyörän huollosta kun sille moottorille ei voi itse tehdä mitään eikä se huoltokaan sille tee mitään vaikka enemmän veloittavat sähköpyörän huollosta.

No toki tekevät ehkä jotain, kuten päivittävät softan jolla pahimmassa tapauksessa tuhoat pyörän jälleenmyyntiarvosta siivun. Antituningsoftan päivitys voi tappaa viripalikan toiminnan ja käytetyn ostajalle tällä on paljonkin merkitystä.
 
Kannattaa huoltaa itse niin pääsee vähemmällä ja halvemmalla. Yhden huollon hinnalla ostaa tarvittavat työkalut ja netti on täynnä selkeitä ohjeita ja videoita. Melko yksinkertaistahan tuo huoltohomma on eikä sähköpyörä eroa mitenkään normipyörän huollosta kun sille moottorille ei voi itse tehdä mitään eikä se huoltokaan sille tee mitään vaikka enemmän veloittavat sähköpyörän huollosta.

No toki tekevät ehkä jotain, kuten päivittävät softan jolla pahimmassa tapauksessa tuhoat pyörän jälleenmyyntiarvosta siivun. Antituningsoftan päivitys voi tappaa viripalikan toiminnan ja käytetyn ostajalle tällä on paljonkin merkitystä.

Pyörässä niin paha chainsuck ettei enää omat taidot rehellisesti sanottuna riitä ja kun on kuitenkin takuukin voimassa uudella pyörällä niin ottaisin siitä kaiken ilon irti, mutta hankalaa tuntuu olevan.
 
Pyörässä niin paha chainsuck ettei enää omat taidot rehellisesti sanottuna riitä ja kun on kuitenkin takuukin voimassa uudella pyörällä niin ottaisin siitä kaiken ilon irti, mutta hankalaa tuntuu olevan.
Onhan tuo täälläkin tuotu moneen kertaan esille, että jos jotain takuuasioita pitää hoitaa, niin se on BikeDiscountista (tai mistä tahansa muualta ulkomailta) tilattaessa haastavaa, kun pyörä pitää lähettää sinne takaisin. Se on se riski mikä halvemmasta hinnasta pitää kärsiä. Samaten tosiaan BikeDiscountin aspa on ollut aina melkoisen tahmainen, mutta kaiken olennaisen olen kuitenkin saanut niiden kanssa hoidettua.

Tuo sinun ongelma kuulostaa uudessa pyörässä niin erikoiselta, että arvelen siinä olevan muutakin vikaa kuin vain se ratas. Paska mäihä, mutta minkäs teet.
 
Vaikea uskoa tuota nykypyörissä olevan. Joskus etuvaihtaja-aikoihin tuo oli yleistä kun pitkää ketjua vedetään ristiin ja tipautetaan jättimäiseltä etuleivältä pienelle nopeasti ja voimalla.

Itse olen sanonut kaikille jotka pyöriä minulle tuovat tuomiolle, että kaikkea muuta osaan ja teenkin mutta etuvaihtajan säätöä tai siitä johtuvia ongelmia en suostu tekemään. Ne ovat oikeasti pyöräilyn syöpä ja ihan hyvä kun muoti vei ne mennessään.

Jos kyseessä on 1X systeemi ja aiheuttaa "chainsuck", niin ei siinä montaa kohtaa ole tarkistettavana. Vikahan selviää kun laitat sen videon tänne, tai ennemmin filarifoorumille jossa saat varmasti vastauksen heti.
 
Vaikea uskoa tuota nykypyörissä olevan. Joskus etuvaihtaja-aikoihin tuo oli yleistä kun pitkää ketjua vedetään ristiin ja tipautetaan jättimäiseltä etuleivältä pienelle nopeasti ja voimalla.
Ainakin jälkiasennusmoottoreissa voi hyvinkin esiintyä liian huonoa ketjulinjaa. Esim. omassa maasturissa piti poistaa 4 pienintä vaihdetta kokonaan käytöstä (1X11), koska ketju ei vain pysy niillä vaihteilla paikoillaan. Tämä tosin johtuu siitä, että eturatas tulee noin 3 millimetriä enemmän ulospäin keskiöstä, kuin mitä ilman moottoria (keskiömoottori). Ei ehkä kuulosta suurelta luvulta, mutta Chiselissä on ketjulinja muutenkin aika äärimmilleen vedetty, Specializedin tapaan.

Chain guidella ehkä saisi vähän korjattua linjaa, mutta ei jaksa.

Ei tuo tosin itseä haittaa, koska käytän vain vaihteita 8-11 sähköistettynä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Pyörässä niin paha chainsuck ettei enää omat taidot rehellisesti sanottuna riitä ja kun on kuitenkin takuukin voimassa uudella pyörällä niin ottaisin siitä kaiken ilon irti, mutta hankalaa tuntuu olevan.

Pistä tosiaan videota tänne ja ehkä myös tuonne fillarifoorumiin. Facessa myös on maastopyöräryhmä missä monet kysyvät ongelmista ja sieltä saa hyviä vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Mitä googlettelin, niin tuo ketjun tahmaaminen ei monesta asiasta voi johtua eli sulje ne ensin itse pois. Katso ainakin että sen eturattaan kaikki piikit ovat suorat ja ehjät!
 
Pistä tosiaan videota tänne ja ehkä myös tuonne fillarifoorumiin. Facessa myös on maastopyöräryhmä missä monet kysyvät ongelmista ja sieltä saa hyviä vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Mitä googlettelin, niin tuo ketjun tahmaaminen ei monesta asiasta voi johtua eli sulje ne ensin itse pois. Katso ainakin että sen eturattaan kaikki piikit ovat suorat ja ehjät!

Joo pitää joinia noille facen ryhmiin ja seurata muutoinkin tuota Fillarifoorumia. Varasin nyt huoltoajan toiselta pajalta asialle. Tässä pientä videota loppukesästä kuinka ketjut saattoi ajoittain napata kiinni. Kuva noin kuukausi sitten kun tunteroisen lenkin päätteeksi ketjut tarrasivat pyörätiellä kiinni ja menivät samantien poikki. Tuota ennen oli käytetty osaavamman fiksaajan pajalla, jossa vaihdettu ketjut ja hänen mukaan varman päälle tsekattu eturatas ettei ole teräviä pykäliä ja ovat muutoinkin suorassa. Omaan korvaan tuo ketjulinja kuulostais sellaiselta, että liekkö kohdillaan kun tätä tapahtuu yhä.

IMG_20201201_204654.jpg
 

Liitteet

  • VID_20200729_203755.mp4
    5 MB
Ok, eli kyseessä oli 1x systeemi. Veikkaisin vahvasti että tuollainen pitkäpiikkinen etuleipä ei oikein sovi tuohon runkoon. Varsinkin jos lyhyt chain stay niin ketju menee niin mutkalle että fysiikka tulee vastaan. Ehkä kannattaisi myös mitata onko tuo etuleipä edes sopiva 11s ketjulle (siis piikkien leveys). Jos se on joku 9s ratas niin selittäisi tuon efektin jossa ketju tarttuu kiinni. Ei vaikuta kyllä normaalilta jos ketju pysyy rattaan alapuolella piikeissä kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Tuli itsekkin hankittu työmatkakulkineeksi sähköavusteinen fillari. Malli on runkoakulla oleva.
Se mitä mietiskelin oli akun irroitus työpäivän ajaksi. Varmasti on fiksu viedä akku sisälle lämpimään, mutta tarvitseeko akun kontakteja suojata pyörän päässä sateelta ja erityisesti nyt lumelta?
Onko muut tämmöistä tehneet?

Töissä on kehnohko katos, mutta luultavasti huominen pyry sataa kyllä pyörän päällekkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 768
Viestejä
4 495 643
Jäsenet
74 289
Uusin jäsen
Kaaleppi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom