Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.
Työmatka-ajoihin miettinyt itse tällaista hihnavedollista pystyllä hollantilaistyylisellä ajoasennolla olevaa fillaria
windowpicture-cgo800s-blue-2309_dfc3be70-7e7e-47e0-892a-c54d6307822f.webp

AIR28PRO_1_6c470a62-cd14-4835-bac7-fecf9df66137.png
 
Työmatka-ajoihin miettinyt itse tällaista hihnavedollista pystyllä hollantilaistyylisellä ajoasennolla olevaa fillaria
windowpicture-cgo800s-blue-2309_dfc3be70-7e7e-47e0-892a-c54d6307822f.webp

AIR28PRO_1_6c470a62-cd14-4835-bac7-fecf9df66137.png

Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.
Paras just tollanenen, missä alaputki alhaalla ja superhelppo nousta kyytiin ja pois jne. Haibikeissä kohtuu ok, muissa välillä valitettavan korkeita tota mikä toi nyt nimeltään on toi tanko joka ottaa haaroihiin jos seisoo pyörän keskellä.
 
Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.

Puhdasta fysiikkaa joo. Kolmiorakenne on jäykin mahdollinen rakenne painon suhteen joka on samalla järkevän hintainen.

Matala vaakaputki naistenpyörän tyyliin on väistämätön kompromissi joka lisää painoa tai heikentää jäykkyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.
Paras just tollanenen, missä alaputki alhaalla ja superhelppo nousta kyytiin ja pois jne. Haibikeissä kohtuu ok, muissa välillä valitettavan korkeita tota mikä toi nyt nimeltään on toi tanko joka ottaa haaroihiin jos seisoo pyörän keskellä.

Yritin etsiä mutta löytänyt. Joskus katsonut tubesta niin siinä oli jotenkin että historiasta jäänyt jäänne jolla loppujen lopuksi ole hirveästi tekemistä millään. Oli että naisilla on tanko alempana koska hameet ja miehillä piti olla tukevuutta mitä toi kolmio rakenne teki mutta yhtä tukevia ja kestäviä kummatkin ovat (varsinkin jos malli on semmoinen jossa nojataan kovasti eteenpäin, kun "naisten" pyörissä asento on enemmän pystyasento). Yritän vielä etsiä videoo jos jostain löytyis.
 
Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.

Tätä voisinkin vähän taustoittaa lisää. Eli työkaverin sähkömaasturilla sain kokeilla päivän työmatkat ja se meni niin mukavasti, että siitä se ajatus tuli. Pyörä oli Radon 7.0 ja, kun saisi vielä iskarit lukkoon ja vähän renkaisiin lisää painetta niin oikein oiva vehjes omaan työmatkaan. Autoon verrattuna kestokin piteni vain n. 15min (pyörässä oli jokin mekaaninen "virityspalikka"), eikä sitä joka päivä tarvis pyörällä mennäkkään töihin.

Parvekkeella tosiaan pönöttää jäykkä- ja täpärimaasturi niin tämä sähkö korvaisi hienosti molemmat. Omaan tilanteeseen tämä olisi siis tosi hyvä päivitys, yhdellä polkupyörällä kaikki ajot.

Canyonin ale-pyörät vilkaisin, niin ei osunut heti silmiin alle 4k€ Boschin moottorilla olevaa. En tiedä kyllä mistä tämä oma Bosch vaatimus edes kumpuaa, koska Shimano toimisi varmaan ihan yhtä hyvin. Scott Strike Eride 930 tällä hetkellä listani kärjessä. Rungon yläputki jakaa päivittäin mielipiteeni, mutta silti jotenkin kisaisen näköinen. :DTuskin kovin metsään menee, minkä tahansa noista valitseekin.
 
Yritin etsiä mutta löytänyt. Joskus katsonut tubesta niin siinä oli jotenkin että historiasta jäänyt jäänne jolla loppujen lopuksi ole hirveästi tekemistä millään. Oli että naisilla on tanko alempana koska hameet ja miehillä piti olla tukevuutta mitä toi kolmio rakenne teki mutta yhtä tukevia ja kestäviä kummatkin ovat (varsinkin jos malli on semmoinen jossa nojataan kovasti eteenpäin, kun "naisten" pyörissä asento on enemmän pystyasento). Yritän vielä etsiä videoo jos jostain löytyis.
Helkaman teräsrunkoinen Kaunotar (80-luvun) tuntui 80-90 -luvun vaihteessa putkelta kiihdyttäessä aivan lötköltä Nishiki Bushwhacker -maastopyörään tai mihin tahansa timanttirunkoiseen miesten fillariin verrattuna. Vaimon 90-luvun Kaunotar oli myös lötkö, muttei ihan niin pahasti.

Alumiinirunkoinen Kaunotar 00/10 -luvulta oli rungoltaan jo melkein yhtä jäykkä kuin lötkö miesten runko.

Vuonna 2018 ostin 2 kpl Helkama E7 -sähköfillaria, kun sain alennusten ansiosta 1400 €/kpl. Niissä on unisex-alumiinirunko, jonka satulaputkesta lähtevä vaakaputki kiinnittyy alaputkeen jo ennen sen puoliväliä. Alimittaisen vaakaputken takia alumiinikään ei riitä tuomaan asiallista kiertojäykkyyttä. Ohjauksen epätäsmällisyyden takia ei tee mieli ajaa niin rajusti kuin muilla. Erittäin jyrkkään ylämäkeen (24 %) kiihdyttäessä tuntuu kuin kammet ja ohjaustanko olisi yhdistetty toisiinsa paksulla puutarhaletkulla. Vetelyyden kruunaa se, että nuo ovat ainoita ajamiani fillareita, joilla en pysty ajamaan ilman käsiä loputtomasti. Pienestäkin epätasaisuudesta ohjaustanko alkaa "woblaamaan" niin rajusti ja yltyen, että on pakko tarttua tangosta. Yleensä pääsee vain kymmeniä metrejä ennen resonanssin heräämistä. Liittyy vajaaputkiseen runkoon.

Nämä havainnot 71-kiloisen entisen M16/M18 XC-kuskin ajamana. En halua tietää miten löysä tuo unisex-runko on 120-kiloisen alla.

 
Tätä voisinkin vähän taustoittaa lisää. Eli työkaverin sähkömaasturilla sain kokeilla päivän työmatkat ja se meni niin mukavasti, että siitä se ajatus tuli. Pyörä oli Radon 7.0 ja, kun saisi vielä iskarit lukkoon ja vähän renkaisiin lisää painetta niin oikein oiva vehjes omaan työmatkaan. Autoon verrattuna kestokin piteni vain n. 15min (pyörässä oli jokin mekaaninen "virityspalikka"), eikä sitä joka päivä tarvis pyörällä mennäkkään töihin.

Parvekkeella tosiaan pönöttää jäykkä- ja täpärimaasturi niin tämä sähkö korvaisi hienosti molemmat. Omaan tilanteeseen tämä olisi siis tosi hyvä päivitys, yhdellä polkupyörällä kaikki ajot.

Canyonin ale-pyörät vilkaisin, niin ei osunut heti silmiin alle 4k€ Boschin moottorilla olevaa. En tiedä kyllä mistä tämä oma Bosch vaatimus edes kumpuaa, koska Shimano toimisi varmaan ihan yhtä hyvin. Scott Strike Eride 930 tällä hetkellä listani kärjessä. Rungon yläputki jakaa päivittäin mielipiteeni, mutta silti jotenkin kisaisen näköinen. :DTuskin kovin metsään menee, minkä tahansa noista valitseekin.
Trekin Powerfly 5 kaupitellaan reilusti alle 4k. Tai ainakin kaupiteltiin kun keväällä oman ostin
 
Lidl näemmä myy kanssa sähköpyöriä Keski-Euroopassa, saa nähdä koska tulee Suomeen. Vaikuttaa näin muuten aika hyvältä peruspaketilta kaupunkikäyttöön:
Vara-akkukin olisi suht halpa:
 
Viimeksi muokattu:
Miten toi pyörän sähköistys, onko "järkevää"? Porukat jotain puhelee, että 450-600e sais sähköistettyä hyvät pyörät.. Ite taas jo keskimoottorisella sähköpyörällä ajajana pidän tuota vähän sellasena "en ite tekis" tyyppisenä ratkaisuna..
Toisaalta, jos hyvät pyörät ennestään? Niin onko tosiaan järkevä sähköistää?
 
Miten toi pyörän sähköistys, onko "järkevää"? Porukat jotain puhelee, että 450-600e sais sähköistettyä hyvät pyörät.. Ite taas jo keskimoottorisella sähköpyörällä ajajana pidän tuota vähän sellasena "en ite tekis" tyyppisenä ratkaisuna..
Toisaalta, jos hyvät pyörät ennestään? Niin onko tosiaan järkevä sähköistää?
Kyllä varmaan johonkin 600e pääsee, Bafangin keskiömoottorilla ja pienellä akulla, jos Kiinasta on valmis tilaamaan. Onhan se aika kotitekoisen näköinen, mutta halpa toki. Itse kasasin tuollaisen 2019.

Tosin nykyään esim. Biltemasta saa tonnilla keskiömoottorista sähköpyörää, niin jättäisin konversion nykyään jo tekemättä ja myisin vaikka nuo hyvät luomupyörät ja ostaisin sähkärin.

 
Kyllä varmaan johonkin 600e pääsee, Bafangin keskiömoottorilla ja pienellä akulla, jos Kiinasta on valmis tilaamaan. Onhan se aika kotitekoisen näköinen, mutta halpa toki. Itse kasasin tuollaisen 2019.

Tosin nykyään esim. Biltemasta saa tonnilla keskiömoottorista sähköpyörää, niin jättäisin konversion nykyään jo tekemättä ja myisin vaikka nuo hyvät luomupyörät ja ostaisin sähkärin.

Mä suosittelen aina tätä, Shimanon moottori, 20kg ja alle 1500€, jos tarvitsee siis perus sähköpyörää.

 
En ainakaan itse tiedä parempaa yleispyörää kuin täysjoustomaasturin tai läskipyörän. Näiden käyttöä yleispyöränä on ennen sähköistystä rajoittanut vain polkemisen raskaus, mutta sähköistys poistaa tehokkaasta kaikkien narurenkaisten polkupyörien tarpeen. Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella.
 
En ainakaan itse tiedä parempaa yleispyörää kuin täysjoustomaasturin tai läskipyörän. Näiden käyttöä yleispyöränä on ennen sähköistystä rajoittanut vain polkemisen raskaus, mutta sähköistys poistaa tehokkaasta kaikkien narurenkaisten polkupyörien tarpeen. Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella.
Jos haluaa ajaa kädet irti tangosta tyylillä kesät talvet, niin sähköläski on oikea vastaus.

Se on ihan sama oliko lunta 2cm tai 20cm niin menee kuin juna, kapearenkaisilla ei tee talvella metsässä mitään, ellei ole joku valmiiksi kovetettu kouru.
 
Jos haluaa ajaa kädet irti tangosta tyylillä kesät talvet, niin sähköläski on oikea vastaus.

Se on ihan sama oliko lunta 2cm tai 20cm niin menee kuin juna, kapearenkaisilla ei tee talvella metsässä mitään, ellei ole joku valmiiksi kovetettu kouru.

No umpihankeen jos haluaa välttämättä mennä niin läski lienee sitten oikea pyörä mutta nykymaastureissa rengaskoko alkaa olla vakiona 2,6" leveä joka menee kyllä syvässäkin lumessa vakaasti.

Ja läskipyörässä on muuten omat ominaispiirteensä jotka ei kaikkien mieleen ole.

29" renkailla varustettu maasturi joko etu- tai täysjoustolla on sähköavustuksen kanssa kyllä todella monikäyttöinen peli.

Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella

Seisontajalkaan en osaa vastata, mutta nuo SKS mudrockerit on olleet itselle aivan riittävät. Toki joku voi kaivata ns. kokopitkää lokaria eteen ja taakse ja se kyllä on kieltämättä haastavampaa.
 
En ainakaan itse tiedä parempaa yleispyörää kuin täysjoustomaasturin tai läskipyörän. Näiden käyttöä yleispyöränä on ennen sähköistystä rajoittanut vain polkemisen raskaus, mutta sähköistys poistaa tehokkaasta kaikkien narurenkaisten polkupyörien tarpeen. Ainoan tunnistamani miinun täysjoustoissa on niiden hankala varustaminen kunnollisilla lokasuojilla ja seisontuella.
Täysjoustokin vaan lisää melkoisesti huoltotarpeita, jos ajelee ihan asfaltilla kaupungissa työmatkoja, niin en kyllä näe minkäänlaisesta joustosta hirveästi hyötyä. Jotkut paksut 650b renkaat vain alle.
 
No umpihankeen jos haluaa välttämättä mennä niin läski lienee sitten oikea pyörä mutta nykymaastureissa rengaskoko alkaa olla vakiona 2,6" leveä joka menee kyllä syvässäkin lumessa vakaasti.

Ja läskipyörässä on muuten omat ominaispiirteensä jotka ei kaikkien mieleen ole.

29" renkailla varustettu maasturi joko etu- tai täysjoustolla on sähköavustuksen kanssa kyllä todella monikäyttöinen peli.



Seisontajalkaan en osaa vastata, mutta nuo SKS mudrockerit on olleet itselle aivan riittävät. Toki joku voi kaivata ns. kokopitkää lokaria eteen ja taakse ja se kyllä on kieltämättä haastavampaa.
Kavereilla noita 2,6" aina yli 3" ja talvella niitä saa koko ajan odotella jos tuoretta lunta vähänkään enemmän polulla, tunkkaavat ylämäessä kun jatkuvasti vain jumissa eikä pyörä mene edes tasiaisella hetkeäkään suoraan kun hakee kaikki urat ja kallistukset.

Itse saa ajella 4,8" aivan rauhassa ilman mitään ongelmia. Toki jos ajaa pelkkää bikeparkkia tms. niin sitten läskipyörä ei ole vastaus.

Talvella myös hauska naureskella työmatka pyöräilijöille jotka taluttaa munamankelia sirkkelinterillä hangessa ja itse ajaa ilman hikeä kädet irti tangosta 25km/h ohi.

Sähköläski on ihan paras hankinta sitten moottoripyörän.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
Kuten ossid mainitsi, niin varmasti lumipoluilla metsissä läskillä paras mennä. Itsellä 29x2,6" ja ei ollut talven aikana sitten ensimmäistäkään ongelmaa - oli tiet yön jäljiltä aurattu tai ei.
 
No umpihankeen jos haluaa välttämättä mennä niin läski lienee sitten oikea pyörä mutta nykymaastureissa rengaskoko alkaa olla vakiona 2,6" leveä joka menee kyllä syvässäkin lumessa vakaasti.

Ja läskipyörässä on muuten omat ominaispiirteensä jotka ei kaikkien mieleen ole.

29" renkailla varustettu maasturi joko etu- tai täysjoustolla on sähköavustuksen kanssa kyllä todella monikäyttöinen peli.



Seisontajalkaan en osaa vastata, mutta nuo SKS mudrockerit on olleet itselle aivan riittävät. Toki joku voi kaivata ns. kokopitkää lokaria eteen ja taakse ja se kyllä on kieltämättä haastavampaa.
Trekeissä on jonkun standardin mukaiset kierteet seisontajalkaa varten. Ainakin yli 4k€ powerfly 7 asti. Voi olla että täpäreissä ei ole.
 
Meidänkin firmaan viimein saatiin polkupyöräetu ja hiukan tässä katsellut jäykkäperäistä sähkömaasturia ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön maastoajeluun.

Vahvin ehdokas tällä hetkellä Cube Reaction Hybrid Pro 750, jossa ainakin paperilla näyttäisi aika moni asia olevan kunnossa omaan käyttöön:
  • Varustelu vakiona - lokasuojat, valot, seisontatuki jne
  • Helposti irroitettava akku - pystyy lataamaan sisällä
  • Hinta 3000e paikkeilla
Ainoa ongelma ettei Epassi Biken kauppavaihtoehdoissa ole ulkonmaisia verkkokauppoja joista tuota voisi tilata, joten tämä pitää suomesta hankkia jolloin hintalappu jossain 3500e paikkeilla.

Onko muita ehdotuksia vastaavan tyyppisistä jäykkäperämaastureista? Canyonin Grand Canyon:ON voisi muuten olla vaihtoehto mutta akun irroittaminen vaikutti hankalalta? Trek taas alkaa menemään aika kalliiksi ~5000e enkä oo varma saako tuolla rahalla niin paljon parempaa?
 
Meidänkin firmaan viimein saatiin polkupyöräetu ja hiukan tässä katsellut jäykkäperäistä sähkömaasturia ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön maastoajeluun.

Vahvin ehdokas tällä hetkellä Cube Reaction Hybrid Pro 750, jossa ainakin paperilla näyttäisi aika moni asia olevan kunnossa omaan käyttöön:
  • Varustelu vakiona - lokasuojat, valot, seisontatuki jne
  • Helposti irroitettava akku - pystyy lataamaan sisällä
  • Hinta 3000e paikkeilla
Ainoa ongelma ettei Epassi Biken kauppavaihtoehdoissa ole ulkonmaisia verkkokauppoja joista tuota voisi tilata, joten tämä pitää suomesta hankkia jolloin hintalappu jossain 3500e paikkeilla.

Onko muita ehdotuksia vastaavan tyyppisistä jäykkäperämaastureista? Canyonin Grand Canyon:ON voisi muuten olla vaihtoehto mutta akun irroittaminen vaikutti hankalalta? Trek taas alkaa menemään aika kalliiksi ~5000e enkä oo varma saako tuolla rahalla niin paljon parempaa?
Tarkoittanet Allroad -versiota, jossa siis nuo lisävarusteet mukana. 2022 vuosimallin Hybrid SL 750:stä ei juuri pahaa sanottavaa ole.
Rtechilla (Cuben suomen maahantuoja) on huomisesta alkaen pari päivää jotain tarjouksia ilmeisesti luvassa, että kannattanee katsoa ainakin läpi olisiko sopivaa:

1719317036224.png
 
Ainoa ongelma ettei Epassi Biken kauppavaihtoehdoissa ole ulkonmaisia verkkokauppoja joista tuota voisi tilata,

Onpas aika kökköä touhua sitten. Ja tosiaan kun tuota tilauslomakkeen listaa selaa niin siellä on kyllä esim. konkurssissa oleva Pole, mutta ei luotettavaksi ja vakaiksi todettuja saksan kauppoja yms.

Ja kuitenkin Canyon mukana jolla on suomessa vain sivuliike.
 
Tarkoittanet Allroad -versiota, jossa siis nuo lisävarusteet mukana. 2022 vuosimallin Hybrid SL 750:stä ei juuri pahaa sanottavaa ole.
Rtechilla (Cuben suomen maahantuoja) on huomisesta alkaen pari päivää jotain tarjouksia ilmeisesti luvassa, että kannattanee katsoa ainakin läpi olisiko sopivaa:
Joo juurikin Allroad - unohtu tuosta viestistä :)


Onpas aika kökköä touhua sitten. Ja tosiaan kun tuota tilauslomakkeen listaa selaa niin siellä on kyllä esim. konkurssissa oleva Pole, mutta ei luotettavaksi ja vakaiksi todettuja saksan kauppoja yms.

Ja kuitenkin Canyon mukana jolla on suomessa vain sivuliike.

Näimpä - pistin ePassin aspaan kyselyä että onko tuo lista ajantasalla ja pistin ton Polen esimerkkinä että ei olisi. Hiukan nihkeä kauppavalikoima juuri tuon Cuben osalta - suomessa nuo hinnat kuitenkin n. 500-700e kalliimmat. Tuolla rahalla kuitenkin voisi ottaa mukaan muuta tarviketta (kypärä, nastarenkaat, lukko..)
 
Tämä nyt siis verrokiksi lähinnä sellaisille, jotka eivät pelkää jos pieni hiki tulee pyöräillessä ja miettii hybridiä tms ja sellaiseen akkukokoa :)

Kävin juuri ajelemassa kevyehkön 23km lenkin asfaltti/sepeli/hiekkateitä Orbean Rise H30:llä (kevytsähkömaastopyörä EP8RS), jossa on 540wh akku. Nappulakumit on tunnetusti hyvin raskasvetoiset yli 20km nopeudessa, niin vaihdoin alle 2,6" katukumit ja avustusta oli käytössä välillä (kuva alla). Akkua kului 99%->91%. Pyörä rangemittari arvelee, että akku olisi kestänyt tuollaista ajoa n.120km. Itsellä ei kyllä takapuoli kestäisi yli 50km vedellä maastopyörän "ergonomisessa" asennossa. Tosin en muutenkaan juuri pyöräile, eli polkukunto on huono ja paikatkin hellänä aina ajojen jälkeen

Screenshot_20240630-203746.png

-Niin ja pointti, aiemmin väitin ettei yleiskäytössä isoa akkua tarvitse ja edelleen uskon, että nuo 750wh+ akut on tarpeen lähinnä:
jos vetää kärryä tai tarvitsee jostain syystä päästä todella kevyesti polkemalla liikkumaan pitkiäkin matkoja
 
Tämä nyt siis verrokiksi lähinnä sellaisille, jotka eivät pelkää jos pieni hiki tulee pyöräillessä ja miettii hybridiä tms ja sellaiseen akkukokoa :)

Kävin juuri ajelemassa kevyehkön 23km lenkin asfaltti/sepeli/hiekkateitä Orbean Rise H30:llä (kevytsähkömaastopyörä EP8RS), jossa on 540wh akku. Nappulakumit on tunnetusti hyvin raskasvetoiset yli 20km nopeudessa, niin vaihdoin alle 2,6" katukumit ja avustusta oli käytössä välillä (kuva alla). Akkua kului 99%->91%. Pyörä rangemittari arvelee, että akku olisi kestänyt tuollaista ajoa n.120km. Itsellä ei kyllä takapuoli kestäisi yli 50km vedellä maastopyörän "ergonomisessa" asennossa. Tosin en muutenkaan juuri pyöräile, eli polkukunto on huono ja paikatkin hellänä aina ajojen jälkeen

Screenshot_20240630-203746.png

-Niin ja pointti, aiemmin väitin ettei yleiskäytössä isoa akkua tarvitse ja edelleen uskon, että nuo 750wh+ akut on tarpeen lähinnä:
jos vetää kärryä tai tarvitsee jostain syystä päästä todella kevyesti polkemalla liikkumaan pitkiäkin matkoja
Ajele sähköläskillä 0,4bar paineilla 70km maastossa niin ymmärrät miksi mulla on 832wh akku.
 
Ajele sähköläskillä 0,4bar paineilla 70km maastossa niin ymmärrät miksi mulla on 832wh akku.
Eikö tuossa pointti ollut juurikin se, ettei yleiskäytössä tarvii isoa akkua? 70 km maastossa yhtä soittoa tuskin on yleiskäyttöä. Omassa maasturissa on 400 Wh akku ja ei tuu ladattua kuin hyvin satunnaisesti (ajan max 40-50 km lenkkejä). Normaalissa matka-ajossa akku ei kuitenkaan kulu käytännössä ollenkaan, kun nopeus on pääsääntöisesti yli 25 km/h ja maastossa taas lenkit on yleensä huomattavasti lyhyempiä, joten ei tuo range sielläkään lopu.

Toki ei isosta akusta varmasti haittaa ole, mutta monesti tuntuu, että jokaiselle ensimmäistä sähköpyörää ostavalle suositellaan jotain +5k€ täysjoustoa isolla akulla ja pelotellaan miten pienemmällä akulla ei tee mitään. Mielestäni asia ei kuitenkaan ihan näinkään ole.
 
Eikö tuossa pointti ollut juurikin se, ettei yleiskäytössä tarvii isoa akkua? 70 km maastossa yhtä soittoa tuskin on yleiskäyttöä. Omassa maasturissa on 400 Wh akku ja ei tuu ladattua kuin hyvin satunnaisesti (ajan max 40-50 km lenkkejä). Normaalissa matka-ajossa akku ei kuitenkaan kulu käytännössä ollenkaan, kun nopeus on pääsääntöisesti yli 25 km/h ja maastossa taas lenkit on yleensä huomattavasti lyhyempiä, joten ei tuo range sielläkään lopu.

Toki ei isosta akusta varmasti haittaa ole, mutta monesti tuntuu, että jokaiselle ensimmäistä sähköpyörää ostavalle suositellaan jotain +5k€ täysjoustoa isolla akulla ja pelotellaan miten pienemmällä akulla ei tee mitään. Mielestäni asia ei kuitenkaan ihan näinkään ole.
Ymmärsin pointin ja olen samaa mieltä että jos asfaltilla ajetaan ryömatkaa niin se 400wh akku kyllä riittää.

Siitäkin olen samaa mieltä että turha sähköpyörästä on maksaa +5k€, varsinkin jos ei ole mitään maastopyöräily kokemusta, mutta on niitä isoja akkuja saatavilla halvempiikin pyörii.

Iso akku vain mahdollistaa sitten ne pitkät ajot maastossa ilman ahdistusta akun kestämisestä ja kuten itsellä niin tuollainen lähes 30kg sähköläski 4,8" renkailla syö akkua, varsinkin sitten talvella.
 

Kiinnostais kovasti toi Tunturin EMAX EBF600, mutta tossa ei ole runkokokoja kuin L:ään asti, joka on suositeltu 180-190 pitkälle kuskille. Oisko kenelläkään ~190+ cm pitkällä kokemusta tosta tai jostain vastaavien mittojen fatista kuinka mukava tai ei-mukava sillä on ajaa?
 

Kiinnostais kovasti toi Tunturin EMAX EBF600, mutta tossa ei ole runkokokoja kuin L:ään asti, joka on suositeltu 180-190 pitkälle kuskille. Oisko kenelläkään ~190+ cm pitkällä kokemusta tosta tai jostain vastaavien mittojen fatista kuinka mukava tai ei-mukava sillä on ajaa?
Pyörä pitää koeajaa, jotta voi varmistua siitä että varmasti sopii. +190cm toiselle pyörä voi olla sopiva, mutta sulle ei, kaikki me ollaan erilaisia.

Ikinä en ostaisi 5k€ pyörää kokeilematta, no en mä kyllä ostaisi muutenkaan.
 
Kun tässä edellä on ollut kirjoittelua akun kapasiteetin riittävyydestä, niin itse käytän sähkömaasturiani arkiajoihin, retkeilyyn ja kuntoiluun. Tarkoitus on pyöräilyillä kuitenkin myös ylläpitää ja kehittää kuntoani. Siksi käytännössä ajan vain Shimanon keskimmäisellä Eco-asetuksella, joten akun 504 Wh:n kapasiteetti ja E7000-moottorin vääntö riittää vallan hyvin käyttööni maastossa ja erilaisilla teillä. Näillä asetuksilla akkua on riittänyt 80..160 km:n ajeluille. Missään erityisen jyrkkänousuisilla poluilla en ole käynyt, muuten vaikeilla kuitenkin.

Ohessa on Garminin sovelluksen antamia tietoja uusimmasta lenkistäni, jossa oli kelvejä sekä sora- ja asfalttiteitä. Kelloni on Garmin 6 Pro, joka pyöräilyn aikana BT-yhteydellä kerää tietoja Shimanon moottorilta. 62 km:n lenkillä akkua kului 43 %, joten sitä olisi vastaavalla ajolla riittänyt noin 140 km:lle. Tällä lenkillä Eco-asetuksella avustuksen keskimääräinen taso on ollut 10 % moottorin tarjoamasta avusta, maksimissaankin vain 50 %. Akun valinta on sitten tietenkin erilainen, jos pyöräilyynsä kaipaa suurta avustusta.

Ja saa sillä sähköpyöräilyllä kuntonsa erinomaiseksi, vaikka moni luulee sen olevan jotain mopoilun tapaista cruisailua:)

IMG_7105.PNG


Ebike 62 km.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Kun tässä edellä on ollut kirjoittelua akun kapasiteetin riittävyydestä, niin itse käytän sähkömaasturiani arkiajoihin, retkeilyyn ja kuntoiluun. Tarkoitus on pyöräilyillä kuitenkin myös ylläpitää ja kehittää kuntoani. Siksi käytännössä ajan vain Shimanon keskimmäisellä Eco-asetuksella, joten akun 504 Wh:n kapasiteetti ja E7000-moottorin vääntö riittää vallan hyvin käyttööni maastossa ja erilaisilla teillä. Näillä asetuksilla akkua on riittänyt 80..160 km:n ajeluille. Missään erityisen jyrkkänousuisilla poluilla en ole käynyt, muuten vaikeilla kuitenkin.

Hmmm,
Eco-asetus on minulla ainakin se pienin (Eco -->Norm -->High) ja sillä pääsee kaupunkipyörällä asfalttiteitä n. 80-90 km. Sama 504 Wh akku ja 60 Nm Shimanon moottori. Käytännön range on aika tarkkaan 1/2 siitä, mitä mittari kertoo. Täydellä latauksella ja Eco-asetuksella164 km (5500 km ajettu, n. 90 kertaa ladatti, uutena oli täydellä latauksella rangea n 191 km).
 
Hmmm,
Eco-asetus on minulla ainakin se pienin (Eco -->Norm -->High) ja sillä pääsee kaupunkipyörällä asfalttiteitä n. 80-90 km. Sama 504 Wh akku ja 60 Nm Shimanon moottori. Käytännön range on aika tarkkaan 1/2 siitä, mitä mittari kertoo. Täydellä latauksella ja Eco-asetuksella164 km (5500 km ajettu, n. 90 kertaa ladatti, uutena oli täydellä latauksella rangea n 191 km).
Kaupunkipyörän moottorin asetukset ovat erilaiset maasturin E7000-moottorin valintoihin verrattuna, eikä Shimano edes noin ylioptimistisia rangeja näytössään ehdottele, vaan oikeastaan aika realistisia. Etube-sovelluksella asetukset ovat Eco-Trail-Boost, joille jokaiselle on vielä valittavissa kolme eri avustustasoa.

Kolmannen osapuolen tarjoamalla STUnlockerilla avustuksia voi säädellä tarkemminkin, mutta sen käyttöön liittyy riskijä takuuasioissa. Itse kuitenkin sillä aktivoin moottorin valolähdön ja nollasin valojen akusta varaaman kapasiteetin, jolloin moottorin avustus olisi päättynyt paljon aikaisemmin.
 
Kaupunkipyörän moottorin asetukset ovat erilaiset maasturin E7000-moottorin valintoihin verrattuna, eikä Shimano edes noin ylioptimistisia rangeja näytössään ehdottele, vaan oikeastaan aika realistisia. Etube-sovelluksella asetukset ovat Eco-Trail-Boost, joille jokaiselle on vielä valittavissa kolme eri avustustasoa.

Kolmannen osapuolen tarjoamalla STUnlockerilla avustuksia voi säädellä tarkemminkin, mutta sen käyttöön liittyy riskijä takuuasioissa. Itse kuitenkin sillä aktivoin moottorin valolähdön ja nollasin valojen akusta varaaman kapasiteetin, jolloin moottorin avustus olisi päättynyt paljon aikaisemmin.
eTuning softalla voi myös säädellä tarkemmin noita avustustasoja.
IMG_3744.jpeg
 
1720453957029.png


Pahoittelut jos tulee väärään lankaan, mutta ois kysymys tuommoisesta kapistuksesta.
Uusi, ajettu vasta n. 20 kilsaa. Tuntuu ihan hyvältä ja kulkee pirteesti tasamaalla.
Mutta mutta... ylämäissä meinaa hyytyä. Mun neljä vuotta vanha paska e-way e-500 jaksaa
kiivetä pirteämmin samat mäet. Mikähän juttu?
 
1720453957029.png


Pahoittelut jos tulee väärään lankaan, mutta ois kysymys tuommoisesta kapistuksesta.
Uusi, ajettu vasta n. 20 kilsaa. Tuntuu ihan hyvältä ja kulkee pirteesti tasamaalla.
Mutta mutta... ylämäissä meinaa hyytyä. Mun neljä vuotta vanha paska e-way e-500 jaksaa
kiivetä pirteämmin samat mäet. Mikähän juttu?
Parempi ketju tosiaan löytyy täältä:

Nopeasti ajateltuna ensimmäisenä syyttävä sormi osoittaisi moottorin tehoon/vääntöön, eli kannattaa kaivella speksit molemmista ja vertailla.
 
Meillä olisi töissä mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä (vapaus.io). Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta montaa tonnia ei tekisi mieli maksaa, joten olen katsellut edullisempia merkkejä.

Yksi mikä mainostaa ahkerasti on Fiido. Onkohan se ihan käypänen merkki vaikka onkin halpoja nuo pyörät? Varsinkin tämä 1000€ maksava C21 Fiidolta kiinnostaa:

Onko muuten kokemusta, käykö vapaus.io työsuhdepyöräksi tuollainen ulkomailta ostettu, vai pitääkö olla Suomesta?

Olen tuon C21 speksejä katellut, mutta enhän minä niistä mitään ymmärrä tai tiedä onko ok merkki/malli. Eli neuvot ja vinkit kiinnostaisi.
 
Meillä olisi töissä mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä (vapaus.io). Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta montaa tonnia ei tekisi mieli maksaa, joten olen katsellut edullisempia merkkejä.

Yksi mikä mainostaa ahkerasti on Fiido. Onkohan se ihan käypänen merkki vaikka onkin halpoja nuo pyörät? Varsinkin tämä 1000€ maksava C21 Fiidolta kiinnostaa:

Onko muuten kokemusta, käykö vapaus.io työsuhdepyöräksi tuollainen ulkomailta ostettu, vai pitääkö olla Suomesta?

Olen tuon C21 speksejä katellut, mutta enhän minä niistä mitään ymmärrä tai tiedä onko ok merkki/malli. Eli neuvot ja vinkit kiinnostaisi.

työsuhdepyöristä on oma ketju tuossa vähän alempana, missä löytyy myös kokemuksia eri palveluntarjoajista.

vapauden etusivulta copypaste ”Tee löytö Vapauden omasta Precycled-verkkokaupasta, lähde pyöräkaupoille johonkin sadoista paikallisista pyöräliikkeistä, tai shoppaa valikoiduissa EU-alueen verkkokaupoissa.”
 
Meillä olisi töissä mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä (vapaus.io). Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta montaa tonnia ei tekisi mieli maksaa, joten olen katsellut edullisempia merkkejä.

Yksi mikä mainostaa ahkerasti on Fiido. Onkohan se ihan käypänen merkki vaikka onkin halpoja nuo pyörät? Varsinkin tämä 1000€ maksava C21 Fiidolta kiinnostaa:

Onko muuten kokemusta, käykö vapaus.io työsuhdepyöräksi tuollainen ulkomailta ostettu, vai pitääkö olla Suomesta?

Olen tuon C21 speksejä katellut, mutta enhän minä niistä mitään ymmärrä tai tiedä onko ok merkki/malli. Eli neuvot ja vinkit kiinnostaisi.
Halpa ja äänekäs kiinalainen semi-tuntematon sähkösarja (L-TWOO), jonka vääntömomentti on parhaimmillaan vain 40Nm. Akku on kapasiteetiltaan alle keskitason, eikä sitä saa irti kuin huoltoa varten purkamalla, eli latauspisteen on oltava aina säilytyspaikan vieressä. Kaikki muutkin osat ovat hinnat alkaen -tasoa. Positiivisena puolena tuo on melko kevyt ja periaatteessa ihan tyylikäs ja ovat sentään laittaneet jäykän etuhaarukan muiden osasarjojen tasolla olevan hyppykepin sijaan. Myös hinnaltaan kohtuullinen, mutta se todennäköisesti kostautuu käytössä aika pian. Jättäisin kauppaan.
 
Meillä olisi töissä mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä (vapaus.io). Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta montaa tonnia ei tekisi mieli maksaa, joten olen katsellut edullisempia merkkejä.

Yksi mikä mainostaa ahkerasti on Fiido. Onkohan se ihan käypänen merkki vaikka onkin halpoja nuo pyörät? Varsinkin tämä 1000€ maksava C21 Fiidolta kiinnostaa:

Onko muuten kokemusta, käykö vapaus.io työsuhdepyöräksi tuollainen ulkomailta ostettu, vai pitääkö olla Suomesta?

Olen tuon C21 speksejä katellut, mutta enhän minä niistä mitään ymmärrä tai tiedä onko ok merkki/malli. Eli neuvot ja vinkit kiinnostaisi.
Biltemassa ihan hyvä budjettipyörä hiilikuitu keulalla ja shimanon keskiömoottorilla:
 
Meillä olisi töissä mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä (vapaus.io). Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta montaa tonnia ei tekisi mieli maksaa, joten olen katsellut edullisempia merkkejä.

Yksi mikä mainostaa ahkerasti on Fiido. Onkohan se ihan käypänen merkki vaikka onkin halpoja nuo pyörät? Varsinkin tämä 1000€ maksava C21 Fiidolta kiinnostaa:

Onko muuten kokemusta, käykö vapaus.io työsuhdepyöräksi tuollainen ulkomailta ostettu, vai pitääkö olla Suomesta?

Olen tuon C21 speksejä katellut, mutta enhän minä niistä mitään ymmärrä tai tiedä onko ok merkki/malli. Eli neuvot ja vinkit kiinnostaisi.
Työsuhdepyöräasioista en tiedä muuta kuin, että tuo on varsin halpa työsuhdepyöräksi.

Pyörässä mielestäni etuina on halpa hinta, yksinkertaisuus, siisti ulkonäkö ja range extenderin mahdollisuus. Huonoja puolia taas valtavirrasta poikkeava vaihteisto ja moottori sekä pieni akku. Vaihteisto on kiinalainen L-TWOO, joka tekee myös kalliimman pään vaihteistoja eli sinänsä pitäisi olla ihan kelvollista, mutta varaosat pitänee tilata aliexpressistä, enkä tiedä onko se työsuhdepyörän kohdalla ongelma.

Iso ongelma on minusta akku. Tuon akku on vain 200 Wh, joka on miten vain mitattuna todella pieni. Minulla on porakoneessa 160 Wh akku. Nykyään sähköpyörien akuissa jonkinlainen minitaso on 500 Wh ja useimmat haluaa 700 Wh tai jopa enemmän akkukapasiteettia pyöräänsä.

Se on mainittava, että pyörä on luultavasti suhteellisen kevyt ajaa ilman avustustakin (paino 18 kg ja kapeat renkaat) eli isolle akulle ei sinällään ole niin suurta tarvetta ja range extender eli satulaputkeen asennettava lisäakku paikkaa tilannetta. Moottori on ilmeisesti takanavassa, joten kannattaa huomioida, että ilmoitettu vääntölukema 40 Nm eli ole vertailukelpoinen keskiömoottoreiden kanssa. Pyörän vaihteiston välitykset näyttäisi olevan sellaiset, että takarengas pyörii aina nopeammin kuin polkimet eli 40 Nm takanavassa on tässä siis "enemmän" kuin 40 Nm keskiössä.

edit. Pyörän hinta siis 999 €
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten kokemusta, käykö vapaus.io työsuhdepyöräksi tuollainen ulkomailta ostettu, vai pitääkö olla Suomesta?
Olen tuon C21 speksejä katellut, mutta enhän minä niistä mitään ymmärrä tai tiedä onko ok merkki/malli. Eli neuvot ja vinkit kiinnostaisi.

Siellä vapauden sivuilla on listaus kivijalka/nettikaupoista, joista työsuhdepyörän voi hankkia. Tuon mainitsemasi pyörän kauppaa sieltä listalta en löytänyt. Jos fiidokiima käy liian isoksi, niin esim. sähköpyörät.net löytyy siltä listalta ja sitä kautta suomilisineen tuo kulkine maksaakin sen 1900€ :D
 
Meillä olisi töissä mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä (vapaus.io). Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta montaa tonnia ei tekisi mieli maksaa, joten olen katsellut edullisempia merkkejä.

Yksi mikä mainostaa ahkerasti on Fiido. Onkohan se ihan käypänen merkki vaikka onkin halpoja nuo pyörät? Varsinkin tämä 1000€ maksava C21 Fiidolta kiinnostaa:
Juuri tuosta mallista ei ole kokemusta, mutta parista muusta kylläkin.

Fiido X on taittuva citypyörä. Siinä oli suunnitteluvirhe ja jenkeissä joku (lihava) käyttäjä sai rungon poikki. Fiido toimitti kaikille uuden jämäkämmän version. Huono puoli, että sai odottaa korona aikana jonkun kuukauden ja hyvä puoli on, että nyt varaosia (paitsi akku ja runko). Toiminut ok satunnaisessa käytössä.

Fiido Titan FAT nyt käytössä. Yksi vika oli, kun taluttaessa moottori lähti päälle ja oli vääntöä, että sai taltutettua. Ohjelmistopäivitys ilmeisesti korjasi vian. Nämä tuli valittua, koska moottori on takanavassa ja on poljinvoiman tunnistus. Halpa hinta tietty myös, joten minulla tällaiseen satunnaiseen käyttöön ihan passeli. Support vastaa kohtuu ripeästi sähköpostiin.
 
2018-2019 katselin Youtubesta videoita DIY-akkuratkaisuista sähköpyörään. Tästä inspiroituneena suunnittelin ja rakensin akkulaatikon (sähköpyörän varsinaiset akut tuntuivat kalliilta, 450e ylöspäin).
Perinteinen pyörä sähköistetty 250 W etumoottorisarjalla (Bafang). Toiminut viitisen vuotta ilman ongelmia ja toimintamatka laskenut vain muutamia prosentteja. Akut maksoivat yhteensä noin 300e.
Kyseessä Einhell 18V akkutyökalujen akut, 2x 4 Ah ja 4x 5,2 Ah. Moottorin jännite siis 36 V ja kaksi 18 V sarjaan kytkettynä, laatikkoon mahtuu kuusi akkua (14,4 Ah / 518 Wh).
Käytetty kulmarautoja ja Abiko-liittimiä (autosähkö) ja kaksi kytkintä joilla valitaan käytössä oleva akkupari. Tarvikkeet maksoi muutaman kympin.
50+ km pääsee max avustuksella kaikki kuusi akkua mukana, reissun pituudesta riippuen voi ottaa mukaan vain kaksi tai neljä.
Minulla on myös Einhellin akkuporakone, kompressori ja rikkaimuri jotka käyttävät näitä akkuja.

Kuvat:

akkultk1.jpgakkultk2.jpgakkultk3.jpgakkultk4.jpgakkultk5.jpgakkultk6.jpgakkultk8.jpgakku1.jpgakku2.jpgetupyora.jpg
 
Onko täällä kenelläkään kokemuksia noista harley-davidsonin serial 1 sähköpyöristä?

Olisiko ihan soiva peli työmatkailuun jos tuollaisen gen 2 värkin ostaisi noin 4k€ hintaan vai oisko tuossa hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?

Erityisesti kiinnostaa tuo hihnaveto ja automaattivaihteisto.
Tuliko hankittua vai mihin yksilöön päädyit? Näyttäisi olevan 2999e tarjouksessa tuo nakumalli. Itse vielä harkitsen vielä tämän ja eMTB välillä, pitäneen käydä vielä koeajamassa parit polut täpärillä, luomulla olen vain ajellut maastossa.
 
YouTubessa tuli vastaan, että DJI on lähtenyt mukaan sähköpyörämarkkinoille.
Varsin kiinnostava paketti, eli vakiona 850W/105Nm lukemat, mutta "boost"-moodissa jopa 1000W/120Nm.
Lisäksi heidän omaa käsialaa olevat akut ovat kilpailijoihin verrattuna kompakteja ja kevyitä, joten DJI:n oma referenssipyörä AMFLOW on 600Wh akulla ~19kg ja 800Wh akulla ~20kg.
Tällaiselle ei ilmeisesti myöskään tarvitse liikennevakuutusta, jos avustus lakkaa 25km/h nopeudessa ja pyörä on alle 25kg, jos tähän on uskominen Testaa, tarvitseeko ajoneuvosi liikennevakuutuksen

 
Viimeksi muokattu:
YouTubessa tuli vastaan, että DJI on lähtenyt mukaan sähköpyörämarkkinoille.
Varsin kiinnostava paketti, eli vakiona 850W/105Nm lukemat, mutta "boost"-moodissa jopa 1000W/120Nm.
Lisäksi heidän omaa käsialaa olevat akut ovat kilpailijoihin verrattuna kompakteja ja kevyitä, joten DJI:n oma referenssipyörä AMFLOW on 600Wh akulla ~19kg ja 800Wh akulla ~20kg.
Tällaiselle ei ilmeisesti myöskään tarvitse liikennevakuutusta, jos avustus lakkaa 25km/h nopeudessa ja pyörä on alle 25kg, jos tähän on uskominen Testaa, tarvitseeko ajoneuvosi liikennevakuutuksen


Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, alkaa olemaan hyvin kilpailu sähköpyörien markkinoilla.
 
YouTubessa tuli vastaan, että DJI on lähtenyt mukaan sähköpyörämarkkinoille.
Varsin kiinnostava paketti, eli vakiona 850W/105Nm lukemat, mutta "boost"-moodissa jopa 1000W/120Nm.
Lisäksi heidän omaa käsialaa olevat akut ovat kilpailijoihin verrattuna kompakteja ja kevyitä, joten DJI:n oma referenssipyörä AMFLOW on 600Wh akulla ~19kg ja 800Wh akulla ~20kg.
Tällaiselle ei ilmeisesti myöskään tarvitse liikennevakuutusta, jos avustus lakkaa 25km/h nopeudessa ja pyörä on alle 25kg, jos tähän on uskominen Testaa, tarvitseeko ajoneuvosi liikennevakuutuksen



Ei 250W nimellistehon pyörät tarvitse vakuutusta. Vaikka painavat yli 25kg jos avustus lakkaa 25km/h nopeudessa. Kiinalaiset vain tykkäävät markkinoida isoilla luvuilla ja DJI ei näemmä ole poikkeus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 286
Viestejä
4 551 032
Jäsenet
74 952
Uusin jäsen
Filppu32

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom