Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Itsellä tulee tosiaan pyörällä +4000km vuoteen, autoa ei omisteta. Tuossa meni hermot tuohon perinteiseen ketjuun ja pakkaan kun tuollaisella tehokkaamalla sähköpyörällä näköjään pitää 2x vuoteen vaihtaa koko pakka ja ketju 3-4x, muutenkin tuntui jotain ongelmaa nuiden kanssa olevan. Kallista lystiä Varmasti omaa laiskuutta ettei huoltanut ja putsaillut tarpeeksi välissä, mutta varsinkaan talvella ei napostella ulkona tälläistä harrastaa.
Ei noilla kilometreillä ainakaan omien kokemusten mukaan osien vaihtovälit ihan täsmää. Kuinka tehokkaasta pyörästä ja vastaavasti kuinka olemattomasta huollosta nyt puhutaan?

Minä olen vaihtanut omassa fillarissa viimeisen 8tkm aikana rataspakan+eturattaan kerran ja ketjut kahdesti.
 
Ei noilla kilometreillä ainakaan omien kokemusten mukaan osien vaihtovälit ihan täsmää. Kuinka tehokkaasta pyörästä ja vastaavasti kuinka olemattomasta huollosta nyt puhutaan?

Minä olen vaihtanut omassa fillarissa viimeisen 8tkm aikana rataspakan+eturattaan kerran ja ketjut kahdesti.
85nM väännöllä 12 vaihteen shimanon speedsift pakalla ja vaihteilla. Varsinkin talvisin joutuu aika paljon menemään täällä hangissa täyden avustuksen varassa kärry perässä, niin tuo varmasti syö pakkaa nopeammin. Paikallisen pyöräliikkeen ukot meinasi että ihan normaalia että voi kulua tuolla käytöllä nuin nopeaa.
Muuten tulee perus pesua ja kettinkien rasvausta tehtyä, mutta talvipakkasilla se jäänyt kyllä melko vähälle.
 
85nM väännöllä 12 vaihteen shimanon speedsift pakalla ja vaihteilla. Varsinkin talvisin joutuu aika paljon menemään täällä hangissa täyden avustuksen varassa kärry perässä, niin tuo varmasti syö pakkaa nopeammin. Paikallisen pyöräliikkeen ukot meinasi että ihan normaalia että voi kulua tuolla käytöllä nuin nopeaa.
Muuten tulee perus pesua ja kettinkien rasvausta tehtyä, mutta talvipakkasilla se jäänyt kyllä melko vähälle.
Ok, kärryn lisäkuorma ja paljon täyttä avustusta toki selittää kulumista, vaikka tuo silti aika kovalta kuulostaakin.
 
Ok, kärryn lisäkuorma ja paljon täyttä avustusta toki selittää kulumista, vaikka tuo silti aika kovalta kuulostaakin.
Niin minustakin, mutta kovasti oli fillari liikkeen ukot sitä mieltä että täysin normaalia. Siksipä nyt vihdoinkin belt drive pyörään kun työsuhde etu sen mahdollistaa
 
Niin minustakin, mutta kovasti oli fillari liikkeen ukot sitä mieltä että täysin normaalia. Siksipä nyt vihdoinkin belt drive pyörään kun työsuhde etu sen mahdollistaa
Kulutus on ollut niin paljon normaalia sähköpyörää suurempaa, että pakko olla kyseessä tavallista hiekkaisempi ketju. Ajat ympäri vuoden suurehkoja määriä. Kesä-syksy 4 tkm/a olisi kevyempää ketjulle, koska pahin on kevään hiekoituskuravelli.

Onko sinulla edessä lyhyt irtolokari vai kiinteä aisallinen pitkä lokari? Jos ensimmäinen, osta pitkä ja asenna vielä sen jatkeeksi kuminen valmis tai itse tehty leveähkö kumiläppä estämään kuran lentäminen eturenkaasta eturattaaseen ja ketjuun. Muuten tulee uusi hihnakin kulumaan tavallista nopeammin. Lisäksi pitää pahimmilla kurakeleillä huuhtoa välillä hiekat pois hihnasta ja hihnapyöristä.


Toissapäivänä olisi pitänyt vähintäänkin öljytä napavaihteisen Helkama E7:n alkuperäinen ketju. Ketjulla oli kuitenkin ajettu jo 3200 km, joten vaihdoin samantien uuden Shimano NX10-ketjun. Mittasin 105 lenkin pituudeksi 1 339 mm. Uuden pitäisi olla 105 * 12,7 mm = 1 333,5 mm, ja niinhän se näyttäisi olevan. Vanha on siis kulunut 3200 km matkalla reilut 0,4 % pidemmäksi. Yleensä 0,5 % on hyvä vaihtokohta, mutta tuon 0,41 % huomasi jo poljintuntumasta, että ei ihan smoothisti enää istunut hampaisiin. Nyt kelpaa taas ajella.

Tietoja:
-25 km/h, 250 W nimellis, noin 50 Nm
-kaksi kuskia, 71 kg ja 65 kg
-fillarin massa pahimmillaan 48 kg (15 kg koiranmuonasäkki pahvilaatikossa + ruokakassit + 2,5 kg lukko ja vaijeri)
-ajoa talvellakin nastarenkailla
-jopa yli 30 cm umpihangessa urheilua nurmikolla
-tulee liian laiskasti vaihdettua pienempää vaihdetta
-ketjua ei ole varsinaisesti pesty ikinä (sadevesi ja ämpäripesun huuhteluvesi ovat ainoat)
-ketjuöljyä 300-400 km välein ja ylimääräiset pyyhitään pois talouspaperilla

Jos vaihtaisi 0,5 %:n kohdalla, olisi vaihtoväli ketjulle noin 4 000 km.

Vähän ihmettelin Helkaman ketjuvalintaa. Varmaan ollut halvin. Shimano Nexus 7v -napavaihde, Shimano 18T takana ja edessä Shimano kampisarja 38T. Yllättäen ketju oli KMC:n 5-8 -lehtiselle tarkoitettu, eli kapeampi kuin napavaihteiselle tarkoitettu uusi Shimano NX10 1s. Vanhan ketjun pikaliitäntää ei siksi voinut käyttää, vaan päädyin yhdistämään perinteisesti tapilla.

Saapa nähdä, miten ehta 1s-ketju kestää (toki rattaiden hammasvälit ovat jo hieman laajentuneet). Siinä on suurempi öljytilavuus. Lisäksi holkkien ja lenkkien välinen rako on suhteellisesti huomattavasti etäämpänä rattaan kurakuorrutetuista hampaista, joten kuraa mahtuu väliin enemmän, ennenkuin se pursuu holkin raosta sisään kuluttamaan holkkien ja vastinparin pintaa, mikä saa ketjun "venymään".
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-06-04-10-42-44-20_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-06-04-10-42-44-20_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    285 KB · Luettu: 34
Viimeksi muokattu:
Kulutus on ollut niin paljon normaalia sähköpyörää suurempaa, että pakko olla kyseessä tavallista hiekkaisempi ketju. Ajat ympäri vuoden suurehkoja määriä. Kesä-syksy 4 tkm/a olisi kevyempää ketjulle, koska pahin on kevään hiekoituskuravelli.

Onko sinulla edessä lyhyt irtolokari vai kiinteä aisallinen pitkä lokari? Jos ensimmäinen, osta pitkä ja asenna vielä sen jatkeeksi kuminen valmis tai itse tehty leveähkö kumiläppä estämään kuran lentäminen eturenkaasta eturattaaseen ja ketjuun. Muuten tulee uusi hihnakin kulumaan tavallista nopeammin. Lisäksi pitää pahimmilla kurakeleillä huuhtoa välillä hiekat pois hihnasta ja hihnapyöristä.


Toissapäivänä olisi pitänyt vähintäänkin öljytä napavaihteisen Helkama E7:n alkuperäinen ketju. Ketjulla oli kuitenkin ajettu jo 3200 km, joten vaihdoin samantien uuden Shimano NX10-ketjun. Mittasin 105 lenkin pituudeksi 1 339 mm. Uuden pitäisi olla 105 * 12,7 mm = 1 333,5 mm, ja niinhän se näyttäisi olevan. Vanha on siis kulunut 3200 km matkalla reilut 0,4 % pidemmäksi. Yleensä 0,5 % on hyvä vaihtokohta, mutta tuon 0,41 % huomasi jo poljintuntumasta, että ei ihan smoothisti enää istunut hampaisiin. Nyt kelpaa taas ajella.

Tietoja:
-25 km/h, 250 W nimellis, noin 50 Nm
-kaksi kuskia, 71 kg ja 65 kg
-fillarin massa pahimmillaan 48 kg (15 kg koiranmuonasäkki pahvilaatikossa + ruokakassit + 2,5 kg lukko ja vaijeri)
-ajoa talvellakin nastarenkailla
-jopa yli 30 cm umpihangessa urheilua nurmikolla
-tulee liian laiskasti vaihdettua pienempää vaihdetta
-ketjua ei ole varsinaisesti pesty ikinä (sadevesi ja ämpäripesun huuhteluvesi ovat ainoat)
-ketjuöljyä 300-400 km välein ja ylimääräiset pyyhitään pois talouspaperilla

Jos vaihtaisi 0,5 %:n kohdalla, olisi vaihtoväli ketjulle noin 4 000 km.

Vähän ihmettelin Helkaman ketjuvalintaa. Varmaan ollut halvin. Shimano Nexus 7v -napavaihde, Shimano 18T takana ja edessä Shimano kampisarja 38T. Yllättäen ketju oli KMC:n 5-8 -lehtiselle tarkoitettu, eli kapeampi kuin napavaihteiselle tarkoitettu uusi Shimano NX10 1s. Vanhan ketjun pikaliitäntää ei siksi voinut käyttää, vaan päädyin yhdistämään perinteisesti tapilla.

Saapa nähdä, miten ehta 1s-ketju kestää (toki rattaiden hammasvälit ovat jo hieman laajentuneet). Siinä on suurempi öljytilavuus. Lisäksi holkkien ja lenkkien välinen rako on suhteellisesti huomattavasti etäämpänä rattaan kurakuorrutetuista hampaista, joten kuraa mahtuu väliin enemmän, ennenkuin se pursuu holkin raosta sisään kuluttamaan holkkien sisäpintaa ja tappeja, mikä saa ketjun "venymään".
Kunnon pitkä lokari oli ja pyörä on haettu jo poissa minulta. Tosiaan keväällä/kesällä/syksyllä aikaajoin putsailin alipaine pesurilla ja välillä ihan aineella, ja ketjut ihan erikseen pesin omalla harjalla. En tiiä mikä tuon kanssa oli ongelma kun kulutti nuin pahasti osat. Painoa toki kuljettajalla +100kg ja välillä tyttö istuu takana (+25kg), tai sitten kärryssä perässä), mutta sama setuppi oli edellisessä pyörässä. Itseasiassa edellinen pyörä jolla ajoin yhtä paljon ei ollut lähellekkään nuin paha kuluttamaan osia. Siinä tosin oli paljon tehottomampi moottori (oisko ollut 35nM) ja muutenkin hieman halvemmat osat. Ns. 2700€ pyörä vs 4900€ pyörä.
 
Kunnon pitkä lokari oli ja pyörä on haettu jo poissa minulta. Tosiaan keväällä/kesällä/syksyllä aikaajoin putsailin alipaine pesurilla ja välillä ihan aineella, ja ketjut ihan erikseen pesin omalla harjalla. En tiiä mikä tuon kanssa oli ongelma kun kulutti nuin pahasti osat. Painoa toki kuljettajalla +100kg ja välillä tyttö istuu takana (+25kg), tai sitten kärryssä perässä), mutta sama setuppi oli edellisessä pyörässä. Itseasiassa edellinen pyörä jolla ajoin yhtä paljon ei ollut lähellekkään nuin paha kuluttamaan osia. Siinä tosin oli paljon tehottomampi moottori (oisko ollut 35nM) ja muutenkin hieman halvemmat osat. Ns. 2700€ pyörä vs 4900€ pyörä.
Osan nopeasta kulumisesta selittää +100 kg ja 85 Nm, jos vielä jättää vaihtamatta pienemmälle vaihteelle valoihin tai ylämäkeen, ja keulii valoista ns. täysillä vauhtiin.

Pakko kuitenkin olla pääsyynä hiekkaa ja/tai pehmeää metallia. Voisiko olla, että pesuri ja harja ovat tuupanneet hiekan liikkeelle holkin sisälle, mutta sinne se on jäänyt muhimaan ja kuluttamaan? Paras olisi perusteellinen pesu ja voitelu, mutta pesemättömyys on parempi kuin puolivillainen pesu? Itse ainakin aion jatkaa pelkkää öljyämistä ja talouspaperilla pyyhkimistä. On kestänyt luomuilla ja sähköpyörillä 4-6 tkm 0,5 %:n venymään, joten en ala ylimääräisiin hommiin. Tuon Shimanon ketjunkin sain takavuosina alennuksesta 7 eurolla, eli ei montaa euroa saisi säästettyä, vaikka huolellinen pesu toisi 2 tkm lisää kestoa.


Edit. Vai oliskos oktomurskepölystä kyse?

"
Oktomurske on tiemateriaaliksi poikkeuksellisen kova materiaali, mutta se kuluu siitä huolimatta nastarenkaiden vaikutuksesta ja muodostaa pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä.
Tutkimusta varten rakennetussa koejärjestelyssä havaittiin, että oktomurskeen kuluttamisnopeus on jopa 20–30-kertainen verrattuna muihin Oulun seudulla asfaltin kiviaineksena käytettyihin materiaaleihin.
– Sadan tunnin testissä graniittisella pölyllä ei syntynyt juuri minkäänlaista kulumaa hammasrattaissa, mutta oktomurskeella puuttui puolet hampaista, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jonne Untinen Oulun yliopistosta."

"Oulun seudulla huomattiin 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, että jostain syystä autojen jakohihnat eivät kestäneet luvattua ajomatkaa. Niitä täytyi vaihtaa tiheämpään tahtiin kuin muualla maassa tai maailmassa.

Jakohihnojen käyttöikä on lyhentynyt puoleen tai joissain malleissa vain kolmannekseen valmistajan ilmoittamasta."
 
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin meni pakka vaihtoon 1300km kohdalla, mutta varsinkin alkuun oli laiminlyöntiä ketjun puhdistuksessa. Ajo oli kelistä riippumatta jyrkässä maastossa polkuja pitkin, joka varmasti selittää osittain kulumisen ja ukollakin painoo riittävästi. Kyseessä sähköläski shimano e8000 moottorilla. Uutta ketjua kun koitti tuohon pakkaan heittää, niin ketju hyppäs rattailla eteenpäin.

Nyt uus pakka on ollut noin tuhat kilometriä ja koitan kierrättää kolmea ketjua n.300km välein. Katsotaan kestääkö nyt paremmin vai oliko huono ajatus. Nyt tulee myös puhdistettua ja rasvattua etjuja ja rattaita huomattavasti useammin. Myöski kilometrejä tulee enemmän ihan tavan pyörätiellä eikä varmaan kauheasti tule sateessa ja kuravellissa ajeltua, kun into on laantunut.
 
Olen pitkään miettinyt, että mikä työsuhdepyöräksi. Pitkän harkinnan ja monien koeajojen jälkeen valinta kallistui Spealized turbo levo comp pyörään. Nyt kun olen valmis sen hankkimaan, niitä ei enää saa mistään. Vielä pari viikkoa sitten niitä sai isolla alennuksella. Nyt täytys sitten kehitellä joku plan B.
 
Harkinnassa sähkömaastopyörä, mutta käyttäjänä noin 164 cm nainen. Rajaa kaikki suurirunkoiset siis pois. Arveluttaa jopa 17" runko, onko sekin liian korkea. Harvoissa on tarjolla 15" runkoa ja onko se sitten jo liian pieni?

Listalla on tällä hetkellä ainakin pienirunkoinen Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex - Sähköpyörät - Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex | XXL ja täysjoustoinen GZR Heritag-e -sähköpyörä, 44 cm 3 299,99 - onko näistä kokemuksia?
 
Harkinnassa sähkömaastopyörä, mutta käyttäjänä noin 164 cm nainen. Rajaa kaikki suurirunkoiset siis pois. Arveluttaa jopa 17" runko, onko sekin liian korkea. Harvoissa on tarjolla 15" runkoa ja onko se sitten jo liian pieni?

Listalla on tällä hetkellä ainakin pienirunkoinen Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex - Sähköpyörät - Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex | XXL ja täysjoustoinen GZR Heritag-e -sähköpyörä, 44 cm 3 299,99 - onko näistä kokemuksia?
Jos koko on ongelma, niin suosittelen menemään tutustumaan ensin niihin pyöriin ja ajamaan niillä. Väärän kokoinen/mallinen pyörä saa vain harrastuksen loppumaan ennen kuin edes alkaa.

Harvoin se runko on liian korkea, vaan liian pitkä jolloin paino jää käsille ja ranteet väsyy.

Tuossa hintaluokassa ja bosch sähköt niin ei niillä nyt kauhean metsään mennä, eri asia jos haluaa oikeasti jotain DH ajoa ja kovaa mennä poluilla niin sitten alkaa pyörä rajoittaa.
 
Kuinkahan paske tuollainen etuvetoinen Madison -sähkis mahtaisi olla? https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/madison-e-venice-28-3-v-43cm-lavent--6418641069999

Meillä on teinille mietinnässä sähköpyörä, mutta kun tuolla on paha tapa jättää nykyinenkin luomupyörä lukitsematta eikä aina ole intoa silläkään kulkea, niin ei viitsisi investoida ihan hirveitä rahoja. Bonuksena kuitenkin se että vaimo voi ajoittain lainata pyörää omiin ajoihinsa.

Hinnan puolesta (1100€ (OVH 2k€)) aika kiva ja vaihteet on teinin kestävät (eli ei useita rattaita) mutta etuvetoisuus on vähän kysymysmerkki.

Sitten kun katsoo vaikka Shimanon keskimoottorilla olevia pyöriä niin hinta pomppaakin hiukan kipurajoille jo.

Tietysti sitten voisi katsella käytettynä pyörää.

Ajatuksena olisi siis tonnilla sähköpyörä hyvin kevyeen ajoon teinitytölle. Asioista ja tavaroista huolehtiminen hiukan heikohkoa.
 
Kuinkahan paske tuollainen etuvetoinen Madison -sähkis mahtaisi olla? https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/madison-e-venice-28-3-v-43cm-lavent--6418641069999

Meillä on teinille mietinnässä sähköpyörä, mutta kun tuolla on paha tapa jättää nykyinenkin luomupyörä lukitsematta eikä aina ole intoa silläkään kulkea, niin ei viitsisi investoida ihan hirveitä rahoja. Bonuksena kuitenkin se että vaimo voi ajoittain lainata pyörää omiin ajoihinsa.

Hinnan puolesta (1100€ (OVH 2k€)) aika kiva ja vaihteet on teinin kestävät (eli ei useita rattaita) mutta etuvetoisuus on vähän kysymysmerkki.

Sitten kun katsoo vaikka Shimanon keskimoottorilla olevia pyöriä niin hinta pomppaakin hiukan kipurajoille jo.

Tietysti sitten voisi katsella käytettynä pyörää.

Ajatuksena olisi siis tonnilla sähköpyörä hyvin kevyeen ajoon teinitytölle. Asioista ja tavaroista huolehtiminen hiukan heikohkoa.
Katso bilteman mallisto jos sattuu sellainen olemaan lähellä.
 
On tämä sähköpyöräily kyllä kivaa puuhaa. Nyt käynyt miltei päivittäin 30km maastolenkillä, josta sora/asfalttitietä on ehkä 9km ja loput neulaspolkua tai muuta polkua. Omalle reitille mahtuu paljon nousuja ja laskuja, kivikkoista väylää missä kyllä taitoa ja kanttiakin mitataan. Huomannut kyllä, että mitä enemmän ajaa niin sitä enemmän ymmärtää, että vauhti auttaa monessa paikkaa.

Muutamia paikkoja oli alussa mistä ei päässyt taluttamatta läpi ja nyt ne oikeasti vaikeimmat paikat ovat todella paljon vaikeampia kuin mitä alun "vaikeat". Siinä onkin pähkinä aina purtavana, että miten mistäkin nyt yrittää yli mennä. Reitillä on nyt enää 3 paikkaa, missä joutuu jalkautumaan kun ei vaan kantti yksinkertaisesti kestä kallellaan olevassa rinteessä vetää liukkauden kantojen ja kivien päältä. Pari läheltä piti tilannetta on ehtinyt jo käymään, jossa lopputuloksena meinasin lentää ohjaustangon yli. Jostain kumman syystä ei mennyt yli vaan sain pysyttyä pystyssä. Toinen näistä tilanteista oli puhtaasti liian kovaan vauhtiin liittyvä. Ajoin melko jyrkkää polkua rinnettä alas ja aiemmin olen kahden koivun välistä päässyt nätisti läpi. Nyt oli vauhtia liikaa ja ohjaustangon pää kolahti toiseen koivuun ja sitten mentiin.. mutta ei ympäri.

Canyonilla tulee ajeltua ja eco-mode on itselle poluilla osuvin, trail on niin helvetin äkäinen, että sillä on helposti kyljellään jos poluilla käyttää.
Kävin nyt hankkimassa itselle satulalaukun, ettei tarvitse reppua kantaa enää mukana. Tänään tuli vielä ajaessa mieleen, että laukkuun pitää laittaa ohkanen pipo ihan kesäääkin varten. Tuulessa kun ajeli, niin sattuu kyllä korviin vaikka kohta keskikesää eletään.

Kivaa puuhaa.
 
@Kuka_kusi_muroihini en tiedä mikä motti tuossa on, mutta ainakin omassa shimanon moottorissa niitä avustuksia pystyy säätämään ihan kännykästä. Otin itsekkin trailille avustuksia pienemmäksi omasta.
 
Nyt ois tuon pyörän tilalle tulossa canyonilta belt drive ebike. Jospa tuo nyt ois niin huoltovapaa ja helppo kun lupailevat.
Onko tää joku Pinion MGU pyörä? Mikä malli, itse olen vahdannut Bulls Vuca Evo Am 2:sta, mutta alkaa loppua usko sen suhteen.
 

Tämä tuli hommattua. Istuu hiton hyvin, testasin liikkessä 150 euron kypäriä ja eivät olleet yhtään sen mukavampia.

Ainoa pieni miinus itsellä on se että tuo kohta jossa remmi haarautuu (trifix) jää itsellä liian ylös, korvannipukan päälle. Sitä ei voi säätää kuin vähän sivusuunnassa. Jos viittis niin tämän voisi korjata ompelukoneella pidentämällä remmejä 15 mm mutta en taida jaksaa kun ei tuo haittaa.

Koko on L ja oma pää noin 60 cm muistaakseni. Ympäryysmitta riittää reilusti mutta korkeus siis rajoittava tekijä. Kannattaa huomioida jos on pitkä pää ja isot korvannipukat.

Jos enemmän pyöräilisin niin varmaan panostaisin sellaiseen ruotsalaiseen airbagiin niin ei mene hiukset sekaisin.
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?

Tätä käyttää niin ei sotkeennu ketjut ja pakat niin helposti.
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?

Mikä on usein?

Ja ei siihen oikein ole oikotietä. Ketjupesurit on vähän niin ja näin. Halvoista ei ole mihinkään, kalliimmat toimivat maksaa sen verran että sillä rahalla saa useamman ketjun.

Hyvä ketjuöljy tai vaha käyttöön, ketjun puhdistus pyyhkimällä hiekasta tai vesipesu lämpimällä vedellä + uudelleenöljyäminen.
 
Tämä tuli hommattua. Istuu hiton hyvin, testasin liikkessä 150 euron kypäriä ja eivät olleet yhtään sen mukavampia.

Ainoa pieni miinus itsellä on se että tuo kohta jossa remmi haarautuu (trifix) jää itsellä liian ylös, korvannipukan päälle. Sitä ei voi säätää kuin vähän sivusuunnassa. Jos viittis niin tämän voisi korjata ompelukoneella pidentämällä remmejä 15 mm mutta en taida jaksaa kun ei tuo haittaa.

Koko on L ja oma pää noin 60 cm muistaakseni. Ympäryysmitta riittää reilusti mutta korkeus siis rajoittava tekijä. Kannattaa huomioida jos on pitkä pää ja isot korvannipukat.

Jos enemmän pyöräilisin niin varmaan panostaisin sellaiseen ruotsalaiseen airbagiin niin ei mene hiukset sekaisin.
Onko tuo solki johon tulee ylhäältä kaksi ja alas tuo leukahihna, kiinteää mallia? Mulla eri mallisessa kypärässä niitä yläletkuja voi vapaasti juoksuttaa läpi siitä, eli kiristän etummaista ja löysään takimmaista niin leukahihna siirtyy eteenpäin ja päinvastoin. Sillä olen saanut itse korvat oikeaan paikkaan.

Mutta kuvasta katsoen aika kivan näköinen. Oma on Limar-merkkinen BMX ja näin isopäiselle moinen kypärä näyttää siellä isommalta. Monesti on tehnyt mieli maalauttaa se kärpässienen väriseksi niin olisin kuin Super Marion sienimies.
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?

Mä ostin motonetista sellaisen halvan ketjupesurin. Käytin vettä ja fairya, ja lopputulos oli kyllä ihan ok. Mekanismissa olevat harjat työntävät lenkkien sisältä hiekat yms. pois. Samassa setissä tuli erilaisia harjoja, mutta mikä tahansa pikkuharja toimii takavaihtajan rattaiden putsaamiseen. Tämä on ainakin itsellä ollut se eniten likaa keräävä komponentti ja vaikuttaa myös vaihteiden toimivuuteen. Käytän nykyään vain öljyä ketjuun mitä motonetista 3,9€:lla löytyi. Näyttää ajavan asiansa hyvin. Aiemmin ehdin sprayaamaan jotain ketjulle tarkoitettua voiteluainetta ja ketjuista ja rattaista tuli tahmeat ja keräävät likaa kuin viimeistä päivää. Nämä tuli onneksi siivottua pois ja nyt ihan perus ketjuöljyllä mennään.
Mä laitan öljyä joka pyörän pesun jälkeen. Jos mä vedän metässä pyörän likaiseksi, niin nopea vesipesu ja öljyt ketjuun. Ketjuja putsaan ehkä 2-3x kuukaudessa, varmaan voisi useamminkin.
 
Onko tuo solki johon tulee ylhäältä kaksi ja alas tuo leukahihna, kiinteää mallia? Mulla eri mallisessa kypärässä niitä yläletkuja voi vapaasti juoksuttaa läpi siitä, eli kiristän etummaista ja löysään takimmaista niin leukahihna siirtyy eteenpäin ja päinvastoin. Sillä olen saanut itse korvat oikeaan paikkaan.

Joo tuo säätö kyllä onnistuu mutta pituus ei silti ihan riitä vaikka vertikaalisesti laittaa ”oikealle” paikalle. Vanha kypärä on BMX tyylinen ja se näyttää joo vähän huvittavalta isossa päässä.
 
Lasten läskipyörässä on kampeen prässätty eturatas, eli se tarvii vaihtaa kammen kanssa. Hampaita on 32 ja haluaisin lyhentää välitystä. Kammen pituus on 140mm. Seuraavasta saisi 25-piikkisen rattaan saman mittaisilla kammilla, mutta hinta 70€ on liian kova. Mistä löytyy edukkaammin?

Tätä käyttää niin ei sotkeennu ketjut ja pakat niin helposti.
Onko kukaan perehtynyt, mitä tuo on? Onko kynttilän jämät samaa ainetta? Onko sen käytöstä kokemusta? Olisiko mustassa kokkareessa hieman mukana grafiittia?
 
Onko kukaan perehtynyt, mitä tuo on? Onko kynttilän jämät samaa ainetta? Onko sen käytöstä kokemusta? Olisiko mustassa kokkareessa hieman mukana grafiittia?
Velogilta löytyy video tuotteesta



Olisi ihan mielenkiintoista tavaraa kokeilla, jos (kun?) kerta pitää ketjut puhtaampina ja tunkeutuu paremmin linkkeihin.
Ilmeisesti ihan riittoisaakin, kun edellisen pannullisen voi lämmittää aina uudelleen kunnes tavara loppuu.
 
Mikä on usein?

Ja ei siihen oikein ole oikotietä. Ketjupesurit on vähän niin ja näin. Halvoista ei ole mihinkään, kalliimmat toimivat maksaa sen verran että sillä rahalla saa useamman ketjun.

Hyvä ketjuöljy tai vaha käyttöön, ketjun puhdistus pyyhkimällä hiekasta tai vesipesu lämpimällä vedellä + uudelleenöljyäminen.

Samaa mieltä. Mikä on usein? Ekat ketjut ja takapakka meni vaihtoon 3000 km jälkeen. Mitään vikaa ei toiminnassa ollut, mutta huollossa päättivät vaihtaa. Ilmeisesti venymisen takia. Kustannus 50 €. Moottoripyörässä on tullut vaihdettua vasta siinä vaiheessa, kun rattaan piikit ovat kuluneet ohueksi, tosin siinä on vain yhdet rattaat.

Kovasti tuntuu polkupyöriä olevan liikenteessä, joissa ketjut ovat täysin kuivat ja kirskuvat. Rasvauksella säästäisi paljon ainakin hukkaan kuluvassa lihasvoimassa.
 
Samaa mieltä. Mikä on usein? Ekat ketjut ja takapakka meni vaihtoon 3000 km jälkeen. Mitään vikaa ei toiminnassa ollut, mutta huollossa päättivät vaihtaa. Ilmeisesti venymisen takia. Kustannus 50 €. Moottoripyörässä on tullut vaihdettua vasta siinä vaiheessa, kun rattaan piikit ovat kuluneet ohueksi, tosin siinä on vain yhdet rattaat.

Kovasti tuntuu polkupyöriä olevan liikenteessä, joissa ketjut ovat täysin kuivat ja kirskuvat. Rasvauksella säästäisi paljon ainakin hukkaan kuluvassa lihasvoimassa.
Jos 3000 kilometrin jälkeen takapakka menee vaihtoon, niin on kyllä laiminlyöty ketjujen huolto. Kyllä pakalla ajaa vähintään 3x tuon määrän, jos ketjuista pitää huolta.

Toki jos se pakka on joku hinnat alkaen 8 speed pakka, niin eihän sen uusiminen paljoa maksa. 11 ja 12 vaihteiden paremmat pakat taas maksaa sen 200e niin silloin kannattaa jo vähän tiheämmin ketjuja huoltaa ja vaihtaa.
 
Jos 3000 kilometrin jälkeen takapakka menee vaihtoon, niin on kyllä laiminlyöty ketjujen huolto. Kyllä pakalla ajaa vähintään 3x tuon määrän, jos ketjuista pitää huolta.

Toki jos se pakka on joku hinnat alkaen 8 speed pakka, niin eihän sen uusiminen paljoa maksa. 11 ja 12 vaihteiden paremmat pakat taas maksaa sen 200e niin silloin kannattaa jo vähän tiheämmin ketjuja huoltaa ja vaihtaa.
Juurikin 8x pakka ja kuten sanoin, ei olisi ennennäkemätöntä, että huolto vaihtaa osia turhaan. Mutta melko olematon kustannus, jos joka toinen vuosi vaihtuu ketjut ja pakka.
 
E-SPIN Nishiki Durango 1000W Premium Fatbike. - Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy
Mitä mieltä foorumilaiset on tuommoisesta ? (Saatavilla 250w, 1000w 1,6kw moottorilla)

Tuolla toisessa ketjussa on enemmän juttua noista eri ajoneuvoluokan pyöristä.


Mutta kun mielipide kysyttiin niin annetaan sekin:

Aivan järkyttävän näköinen kiinalaisista osista kasattu kötöstys. Ja tuosta pitäisi maksaa melkein neljä tonnia?

Tuohon rahaan saa oikeasti hyvän pyörän laatuvalmistajilta laadukkailla osilla. Ja ei kannata antaa 250W tehon hämätä näissä normaaleissa pyörissä. Mittaustavasta johtuen se ei ole huipputeho vaan todellisuudessa nämä n. 85Nm vääntöspeksillä olevat moottorit ottaa tehoa hetkellisesti lähemmäs kilowatin. Käy koeajamassa joku kunnon peli tuossa hintaluokassa, niin ehkä huomaat että kyllä sitä tehoa riittää. Ja kun valitsee pyörän ja rengaskoon oikein, niin läskirenkaatkaan ei ole välttämättömyys useimmille.
 
Minultahan siis löytyy ihan sähköpyörä tälläkin hetkellä, mutta miettinyt jos myisi pois ja hommaisi uuden tuossa syksyllä kun firmaan tulee työsuhdepyörä etu
 
Nopea kysymys eturenkaan pikalukosta. Canyon pyörässä pikalukon vipu on todella löysä. Sen siis voisi vaikkapa vauva kääntää auki asentoon. Itse rengashas ei tuosta vielä irti lähde vaan sitten pitää kierittää akseli auki. Mietin vain, että kuuluuko pikalukon vivun olla tuollainen. Onko teillä muilla napakka vipu vai sellainen joka pyörii esim ympäri jos sormella kääntää? Painotan vielä.. Itse akselia pikalukko ei tuosta löystä vaan puhun vain siitä pikalukon vivusta.

edit. kuusiokoloavaimella vivun sisältä löytyy ruuvi jota kiristää/löysentää ja vivun saa sopivalle kireydelle.
 
Viimeksi muokattu:
Mielipiteitä seuraavista kikkareista? M runko, max. 4k€, 625wh akku ja Bosch Performance CX pohjalta ajateltu. Työmatkaan (22km suunta) ja korvaamaan luomutäpärin maastoajoon.

Cube Stereo Hybrid 140
Scott Strike Eride 930
Radon Render AL 7.0 625 - Rendereissä ei saa pumppuja lukkoon(?) on itselle miinus.
Radon Render AL 7.0 625 - tämän ois tilannut varmaan jo hintansa puolesta (vaikka pumput) mutta M runkoa ei varastossa.

Kovin samanlaisia nämä toki on ja vastaus saattaakin olla, "se mikä miellyttää silmää".
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Moottorin sekä akkukoon pitäisin samana ja Suntourin keula ei natsaa :D
 
Canyon Neuron On6:sta on paljastunut ominaisuus/vika. Muuten akku kuluu tasaisesti, mutta eilenkin lähtiessäni töistä kotiin varausta oli mittarin mukaan 17% ja akku loppui jo 3 km jälkeen. Tehnyt aiemminkin tätä, että viimeiset prosentit kuluvat hujauksessa. Onko tälläisestä kokemuksia, onko jokin softavika, että näyttää pinnat väärin vai onko akussa jotain kipua? Pitää käydä näyttämässä tuota jossain kohtaa huollossa, on aika raivostuttavaa kun ei voi olla varma miten pitkälle pääsee.
Canyonin omalle pajalle vain on yli 100 km niin pitänee tyytyä johonkin muuhun.
 
Canyon Neuron On6:sta on paljastunut ominaisuus/vika. Muuten akku kuluu tasaisesti, mutta eilenkin lähtiessäni töistä kotiin varausta oli mittarin mukaan 17% ja akku loppui jo 3 km jälkeen. Tehnyt aiemminkin tätä, että viimeiset prosentit kuluvat hujauksessa. Onko tälläisestä kokemuksia, onko jokin softavika, että näyttää pinnat väärin vai onko akussa jotain kipua? Pitää käydä näyttämässä tuota jossain kohtaa huollossa, on aika raivostuttavaa kun ei voi olla varma miten pitkälle pääsee.
Canyonin omalle pajalle vain on yli 100 km niin pitänee tyytyä johonkin muuhun.
Eikai tuossa mitään vikaa ole, ihan normaalilta kuulostaa.

Se range on arvio, eikä mikään eksakti määrä minkä ainakin pääsee. Henkilökohtaisesti pidän alle 20km näyttämää käytännössä liki tyhjänä.
 
Mielipiteitä seuraavista kikkareista? M runko, max. 4k€, 625wh akku ja Bosch Performance CX pohjalta ajateltu. Työmatkaan (22km suunta) ja korvaamaan luomutäpärin maastoajoon.

Cube Stereo Hybrid 140
Scott Strike Eride 930
Radon Render AL 7.0 625 - Rendereissä ei saa pumppuja lukkoon(?) on itselle miinus.
Radon Render AL 7.0 625 - tämän ois tilannut varmaan jo hintansa puolesta (vaikka pumput) mutta M runkoa ei varastossa.

Kovin samanlaisia nämä toki on ja vastaus saattaakin olla, "se mikä miellyttää silmää".
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Moottorin sekä akkukoon pitäisin samana ja Suntourin keula ei natsaa :D
22km suunta työmatka ajoon en katsoisi kyllä maastopyöriä alkuunkaan..
 
Mielipiteitä seuraavista kikkareista? M runko, max. 4k€, 625wh akku ja Bosch Performance CX pohjalta ajateltu. Työmatkaan (22km suunta) ja korvaamaan luomutäpärin maastoajoon.

Cube Stereo Hybrid 140
Scott Strike Eride 930
Radon Render AL 7.0 625 - Rendereissä ei saa pumppuja lukkoon(?) on itselle miinus.
Radon Render AL 7.0 625 - tämän ois tilannut varmaan jo hintansa puolesta (vaikka pumput) mutta M runkoa ei varastossa.

Kovin samanlaisia nämä toki on ja vastaus saattaakin olla, "se mikä miellyttää silmää".
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Moottorin sekä akkukoon pitäisin samana ja Suntourin keula ei natsaa :D

Canyonilla alkoi juuri alet. Ja Canyonin suomen facebookissa on koeajotilaisuuksista tietoa, niitä on ajoittain ympäri suomen.

22km suunta työmatka ajoon en katsoisi kyllä maastopyöriä alkuunkaan..

Millä perusteella? Maastopyörällä taittaa tuon matkan siinä missä muullakin ja lähes kelissä kuin kelissä.
 
Eikai tuossa mitään vikaa ole, ihan normaalilta kuulostaa.

Se range on arvio, eikä mikään eksakti määrä minkä ainakin pääsee. Henkilökohtaisesti pidän alle 20km näyttämää käytännössä liki tyhjänä.
No jos tuo on 630Wh akku (taisi olla pyörän koon mukaan joko 504 tai 630) ja 17% on kuudennes siitä niin kyllä arvio heittää aika rankasti häränpyllyä jos sillä pääsee 3km.

Toki tuossa on Shimanon EP6 kone joka eri kuin omani E7000, mutta silti en omassani kyllä tuollaista arpomista ole nähnyt. Täytyy sanoa että melko tarkka on oma arvio ollut.

Toki tuo lennosta saattaa niitä muuttaa viimeisimmän kulutuksen mukaan, eli jos vaikka sen 83% ajelet pois maantiellä ja viimeisen 17% kohdalla menetkin metsäpolulle niin toki arvio vähän pyllähtää.

Oma tarkin arvio on ollut kun lähdin heittämään vähän pidempää lenkkiä. Pyöreät 70km oli takana ja matkaa kotiin vähän reilu 30km. Pyörä arvioi että jos nyt Ecosta vaihdan Boostille niin pääsen vielä 34km. Reidet oli vähän jo hapoilla ja arvio riitti minulle joten heitin Boostin päälle ja kotiin tultiin 104km lenkin jälkeen niin että arvion mukaista olisi vielä jäljellä 1km (vai oliko 3km, toinen tiukka lenkki oli kanssa tullut heitettyä niin en muista kumpi oli kampi) eli aika hyvä.

Ajo oli toki helposti arvioitavaa maantietä, mutta mitä lähemmäs kotia päästiin (viimeiset 15km) sitä mäkisemmäksi ja mutkikkaammaksi kuin myös enemmän liikennöidyksi meni.

Kyllä jos @Siitoimenpeku pyörä on suht uusi ja ajo oli ennustettavaa (eli ei yhtäkkisiä ylämäkiä) niin kyllä mä vähän katselisin sähköpostilla huoltoliikkeen mielipidettä että kannattaako pyöräyttää heidän kauttaan vai meneekö ihan normaaliin virhemarginaaliin.

Akussahan se vika todennäköisesti on ja täyteen ladatun akun voltit voivat jo jotakin huollolle ehkä kertoa. Tai sitten ei. En ole alan ammattilainen.
 
Millä perusteella? Maastopyörällä taittaa tuon matkan siinä missä muullakin ja lähes kelissä kuin kelissä.

taittaahan sen yksipyöräisellä tai kolmipyörälläkin, mutta kyllähän tuommoisen pidemmän siivun veivaaminen (oletettavasti) asfalttia on paljon mukavampaa siihen tehdyllä fillarilla.

toki jokainen menee tyylillään, mutta itse ihmettelen sitä miksi ei valita käyttötarkoitukseen sopivinta vehjettä.
 
taittaahan sen yksipyöräisellä tai kolmipyörälläkin, mutta kyllähän tuommoisen pidemmän siivun veivaaminen (oletettavasti) asfalttia on paljon mukavampaa siihen tehdyllä fillarilla.

toki jokainen menee tyylillään, mutta itse ihmettelen sitä miksi ei valita käyttötarkoitukseen sopivinta vehjettä.
Hänhän kirjoitti että pyörä tulee työmatkaan JA korvaamaan luomutäpärin maastoajoon. Eli maastopyörä on silloin se oikea.
 
No jos tuo on 630Wh akku (taisi olla pyörän koon mukaan joko 504 tai 630) ja 17% on kuudennes siitä niin kyllä arvio heittää aika rankasti häränpyllyä jos sillä pääsee 3km.

Toki tuossa on Shimanon EP6 kone joka eri kuin omani E7000, mutta silti en omassani kyllä tuollaista arpomista ole nähnyt. Täytyy sanoa että melko tarkka on oma arvio ollut.

Toki tuo lennosta saattaa niitä muuttaa viimeisimmän kulutuksen mukaan, eli jos vaikka sen 83% ajelet pois maantiellä ja viimeisen 17% kohdalla menetkin metsäpolulle niin toki arvio vähän pyllähtää.

Oma tarkin arvio on ollut kun lähdin heittämään vähän pidempää lenkkiä. Pyöreät 70km oli takana ja matkaa kotiin vähän reilu 30km. Pyörä arvioi että jos nyt Ecosta vaihdan Boostille niin pääsen vielä 34km. Reidet oli vähän jo hapoilla ja arvio riitti minulle joten heitin Boostin päälle ja kotiin tultiin 104km lenkin jälkeen niin että arvion mukaista olisi vielä jäljellä 1km (vai oliko 3km, toinen tiukka lenkki oli kanssa tullut heitettyä niin en muista kumpi oli kampi) eli aika hyvä.

Ajo oli toki helposti arvioitavaa maantietä, mutta mitä lähemmäs kotia päästiin (viimeiset 15km) sitä mäkisemmäksi ja mutkikkaammaksi kuin myös enemmän liikennöidyksi meni.

Kyllä jos @Siitoimenpeku pyörä on suht uusi ja ajo oli ennustettavaa (eli ei yhtäkkisiä ylämäkiä) niin kyllä mä vähän katselisin sähköpostilla huoltoliikkeen mielipidettä että kannattaako pyöräyttää heidän kauttaan vai meneekö ihan normaaliin virhemarginaaliin.

Akussahan se vika todennäköisesti on ja täyteen ladatun akun voltit voivat jo jotakin huollolle ehkä kertoa. Tai sitten ei. En ole alan ammattilainen.
Pitää tiedustella mielipidettä koska ajo on ollut vain työmatka-ajoa nyt hetken. Olen kyllä tietoinen rangen muutoksista ajotapaan liittyen joten siitä ei ole kyse.
 
Mulla menee läskillä ihan hyvin maantiet, tosin töihin ei ole kuin vajaa 13km suuntaansa, mutta on noita pidempiä tullut huvikseen ajeltua myös.

Oma perustelu oli se että haluan läskipyörän ja sellaisen voin rahoillani ostaa. Yhtä lailla se menee sorapätkät ja metsätiet kuin myös maantiet, kaikki nätisti läpi. Mikäli olisin ostanut maantiepyörän ja halunnut sitten vähän laajentaa ajelureittejä työmatkojen päälle niin se olisi ollut toinen ostos sitten. Siinä missä se käyttötarkoitusta varten erikoistunut peli ajaa hienosti oman käyttönsä mukaiset reitit niin hybridi tai muuten rankempaan maastoon tehty peli ajaa kyllä ne kevyemmätkin maastot kelvollisesti, siinä missä maantiepyörä ei metsään tykkää lähteä.

Ovat kuitenkin kalliita pelejä monelle meistä niin se että sillä voi tehdä useampaa hommaa ja ajaa moninaisemmissa maastoissa niin se on monelle hieno juttu.
 
taittaahan sen yksipyöräisellä tai kolmipyörälläkin, mutta kyllähän tuommoisen pidemmän siivun veivaaminen (oletettavasti) asfalttia on paljon mukavampaa siihen tehdyllä fillarilla.

toki jokainen menee tyylillään, mutta itse ihmettelen sitä miksi ei valita käyttötarkoitukseen sopivinta vehjettä.

Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.
 
Mulla menee läskillä ihan hyvin maantiet, tosin töihin ei ole kuin vajaa 13km suuntaansa, mutta on noita pidempiä tullut huvikseen ajeltua myös.

Oma perustelu oli se että haluan läskipyörän ja sellaisen voin rahoillani ostaa. Yhtä lailla se menee sorapätkät ja metsätiet kuin myös maantiet, kaikki nätisti läpi. Mikäli olisin ostanut maantiepyörän ja halunnut sitten vähän laajentaa ajelureittejä työmatkojen päälle niin se olisi ollut toinen ostos sitten. Siinä missä se käyttötarkoitusta varten erikoistunut peli ajaa hienosti oman käyttönsä mukaiset reitit niin hybridi tai muuten rankempaan maastoon tehty peli ajaa kyllä ne kevyemmätkin maastot kelvollisesti, siinä missä maantiepyörä ei metsään tykkää lähteä.

Ovat kuitenkin kalliita pelejä monelle meistä niin se että sillä voi tehdä useampaa hommaa ja ajaa moninaisemmissa maastoissa niin se on monelle hieno juttu.

Mulla oli ennen kaksi pyörää, ostin sitten sähköläskin ja nyt voin yhdellä pyörällä ajaa kesät talvet ihan missä vain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 291
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom