Niin minustakin, mutta kovasti oli fillari liikkeen ukot sitä mieltä että täysin normaalia. Siksipä nyt vihdoinkin belt drive pyörään kun työsuhde etu sen mahdollistaa
Kulutus on ollut niin paljon normaalia sähköpyörää suurempaa, että pakko olla kyseessä tavallista hiekkaisempi ketju. Ajat ympäri vuoden suurehkoja määriä. Kesä-syksy 4 tkm/a olisi kevyempää ketjulle, koska pahin on kevään hiekoituskuravelli.
Onko sinulla edessä lyhyt irtolokari vai kiinteä aisallinen pitkä lokari? Jos ensimmäinen, osta pitkä ja asenna vielä sen jatkeeksi kuminen valmis tai itse tehty leveähkö kumiläppä estämään kuran lentäminen eturenkaasta eturattaaseen ja ketjuun. Muuten tulee uusi hihnakin kulumaan tavallista nopeammin. Lisäksi pitää pahimmilla kurakeleillä huuhtoa välillä hiekat pois hihnasta ja hihnapyöristä.
Toissapäivänä olisi pitänyt vähintäänkin öljytä napavaihteisen Helkama E7:n alkuperäinen ketju. Ketjulla oli kuitenkin ajettu jo 3200 km, joten vaihdoin samantien uuden Shimano NX10-ketjun. Mittasin 105 lenkin pituudeksi 1 339 mm. Uuden pitäisi olla 105 * 12,7 mm = 1 333,5 mm, ja niinhän se näyttäisi olevan. Vanha on siis kulunut 3200 km matkalla reilut 0,4 % pidemmäksi. Yleensä 0,5 % on hyvä vaihtokohta, mutta tuon 0,41 % huomasi jo poljintuntumasta, että ei ihan smoothisti enää istunut hampaisiin. Nyt kelpaa taas ajella.
Tietoja:
-25 km/h, 250 W nimellis, noin 50 Nm
-kaksi kuskia, 71 kg ja 65 kg
-fillarin massa pahimmillaan 48 kg (15 kg koiranmuonasäkki pahvilaatikossa + ruokakassit + 2,5 kg lukko ja vaijeri)
-ajoa talvellakin nastarenkailla
-jopa yli 30 cm umpihangessa urheilua nurmikolla
-tulee liian laiskasti vaihdettua pienempää vaihdetta
-ketjua ei ole varsinaisesti pesty ikinä (sadevesi ja ämpäripesun huuhteluvesi ovat ainoat)
-ketjuöljyä 300-400 km välein ja ylimääräiset pyyhitään pois talouspaperilla
Jos vaihtaisi 0,5 %:n kohdalla, olisi vaihtoväli ketjulle noin 4 000 km.
Vähän ihmettelin Helkaman ketjuvalintaa. Varmaan ollut halvin. Shimano Nexus 7v -napavaihde, Shimano 18T takana ja edessä Shimano kampisarja 38T. Yllättäen ketju oli KMC:n 5-8 -lehtiselle tarkoitettu, eli kapeampi kuin napavaihteiselle tarkoitettu uusi Shimano NX10 1s. Vanhan ketjun pikaliitäntää ei siksi voinut käyttää, vaan päädyin yhdistämään perinteisesti tapilla.
Saapa nähdä, miten ehta 1s-ketju kestää (toki rattaiden hammasvälit ovat jo hieman laajentuneet). Siinä on suurempi öljytilavuus. Lisäksi holkkien ja lenkkien välinen rako on suhteellisesti huomattavasti etäämpänä rattaan kurakuorrutetuista hampaista, joten kuraa mahtuu väliin enemmän, ennenkuin se pursuu holkin raosta sisään kuluttamaan holkkien ja vastinparin pintaa, mikä saa ketjun "venymään".