Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Onko tarkoitus katella ns. mummopyörää (city pyörä), maastopyörää, gravelia vai minkä tyyppistä?
IMG_2650.jpeg

Tämän tyylistä mallia
 
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
 
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
Olisiko kuitenkin niin että on parempi olla jotakin vaikka ei tarvitsisikaan, kuin huomata että joskus tarvitsee ja sitten ei olekaan.

Itse vetelen täysin huoletta läskipyörällä vaikka suurin osa ajoa on päällysteellä. Tämä ihan vain siksi koska halusin sellaisen. Onhan tuota nyt käyty esittelemässä metsäpoluillakin kun kerran sinne kivasti pääsee ja sähköjen myötä se on myös helppoa.
 
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....

Itse ajan nykyään sähköläskillä ympäri vuoden, myin kaikki muut pyörät pois koska nyt voin yhdellä pyörällä ajaa kaupungissa tai maastossa, kesät, talvet.
 
IMG_2650.jpeg

Tämän tyylistä mallia
Eli hybridi, tai ns. urban.
Aika heikosti tuohon budjettiin saa mitään järkevää. Verkkokaupasta voi niitä sen omia GZR merkkisiä saada, mutta moottorit on vähän tuntemattomampia itselle.

Pari satasta jos laittaa lisää, niin saksasta saisi esim. Cuben pyöriä, joissa on Boschin moottori.
 
Eli hybridi, tai ns. urban.
Aika heikosti tuohon budjettiin saa mitään järkevää. Verkkokaupasta voi niitä sen omia GZR merkkisiä saada, mutta moottorit on vähän tuntemattomampia itselle.

Pari satasta jos laittaa lisää, niin saksasta saisi esim. Cuben pyöriä, joissa on Boschin moottori.

Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.
 
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
 
Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.
Se voi tosiaan käydä kalliiksi halpakin pyörä jos akku menee paskaksi talven aikana kylmien kelien vuoksi. Siinä mielessä pidemmän päälle irrotettava akku käy halvemmaksi. Ja onhan se kiva ja helppo latailla sisällä erikseen se akku ettei koko pyörää tarvitse viedä pistokkeen viereen.

Jos halpaa pyörää hakee niin kannattaa oman ja lähikuntien liikkeet käydä läpi. Muutaman kerran olen nähnyt vähän käytetyn pyörän myynnissä pilkkahintaan. Merkkiä en muista, mutta halvin sähkis minkä käytettynä myynnissä näin oli 750€.


Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.

Tässä ollaan samassa jamassa. Mä oon Helkaman Fexin kanssa tilanteessa että 200km on kohta täynnä ja ensihuolto ajankohtainen. Meillä nyt ajan saa vaikka samalle päivälle, ettei ole siitä kiinni, mutta hyvä silti tietää. Ensi viikko on kyllä niin lämmin että taitaa se satanen tulla täyteen ihan työmatkojen puitteissa.
 
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.


Ei ole ehdoton. Senkun poljet menemään, ei se autopuolellakaan ole niin justiinsa.
 
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.

Itselläni meni ainakin komeasti pitkäksi (olikohan 550km taulussa) kun vein ensihuoltoon. Vähän se ukko naureskeli että katotaanpa ja ilmeisesti mittasi ketjuista, että onko venymistä tapahtunut -> Oli kunnossa ja sain ensihuoltona otettua sen. Varmasti liikkeissä on eroja ja kysymällä selviää, niinku olit jo nähtävästi tehnytkin.
 
Nyt alkaa tämä sähkökulkineiden vakuuttaminen menemään vähän liiallisuuksiin. Lasten lelutkin pitää vakuuttaa :rofl:

"Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä."

Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.

Mutta varsinkin täällä maakunnissa voi kestää ihan hetki jos toinenkin ennen kuin poliisi alkaa ratsaamaan polkuautoja, lennäteltäviä droneja (niillekin on oma maksullinen lupansa), akuutteja tai sähköpyöriä. Ehkä sitten jos hiljaisena iltapäivänä 50km/h alueella joku lapsonen päästelee jalkakäytävällä skuutilla poliisiauton ohi niin siinä voi herätä epäilys että nyt kannattaa ehkä kaveri pysäyttää ja vähän kysellä.

Toivottavasti noiden polkuautojen kohdalla kuitenkin osataan pitää järki päässä vakuutussumman kanssa. EU määrää vakuuttamisen pakolliseksi mutta eivät tietääkseni sitä vakuutuksen hintaa. Jos laite painaa sen 25kg+ mutta maksiminopeus on 5km/h ja istuinkorkeus 30cm maasta niin ehkä sellaisille voisi olla ihan joku nimellinen vakuutus joka sitten korvaa ne sellaiset vahingot mitä tuolla laitteella voi sattua. Akun räjähtäminenhän siinä riskinä varmaan eniten on. Tosin se taas voi vakuutuskorvauksena olla melko kallis jos kaikki akun räjähtämisen rikkoma tavara joudutaan vakuutuksen puitteissa korvaamaan. Vaan ehkä siihenkin joku pykälä on ettei omassa varastossa räjähtävä polkumopo mene liikennevakuutuksen korvauksiin kun sillä ei juuri silloin edes ajeta.
 
"Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä."

Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.

Mutta varsinkin täällä maakunnissa voi kestää ihan hetki jos toinenkin ennen kuin poliisi alkaa ratsaamaan polkuautoja, lennäteltäviä droneja (niillekin on oma maksullinen lupansa), akuutteja tai sähköpyöriä. Ehkä sitten jos hiljaisena iltapäivänä 50km/h alueella joku lapsonen päästelee jalkakäytävällä skuutilla poliisiauton ohi niin siinä voi herätä epäilys että nyt kannattaa ehkä kaveri pysäyttää ja vähän kysellä.

Toivottavasti noiden polkuautojen kohdalla kuitenkin osataan pitää järki päässä vakuutussumman kanssa. EU määrää vakuuttamisen pakolliseksi mutta eivät tietääkseni sitä vakuutuksen hintaa. Jos laite painaa sen 25kg+ mutta maksiminopeus on 5km/h ja istuinkorkeus 30cm maasta niin ehkä sellaisille voisi olla ihan joku nimellinen vakuutus joka sitten korvaa ne sellaiset vahingot mitä tuolla laitteella voi sattua. Akun räjähtäminenhän siinä riskinä varmaan eniten on. Tosin se taas voi vakuutuskorvauksena olla melko kallis jos kaikki akun räjähtämisen rikkoma tavara joudutaan vakuutuksen puitteissa korvaamaan. Vaan ehkä siihenkin joku pykälä on ettei omassa varastossa räjähtävä polkumopo mene liikennevakuutuksen korvauksiin kun sillä ei juuri silloin edes ajeta.
Meinaatko että Suomessa joku vakuutus olisi kohtuullinen? Itsellä moottoripyörässä osakaskolla vakuutus 190€/v. L1e-A sähköpyörässä 120€!
 
Keskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.


Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.
 
Keskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.

Tuohon keskusteluun tosiaan parempi ketju on esim. tämä:

 

Onko kellään ollut ylläolevaa pidemmässä käytössä? Saisi vähän kokemuksia.
Tänään käytiin koeajamassa tuota ja perään yli tuplaten kalliimpaa helkamaa. Olihan noissa ero Helkaman hyväksi, mutta jos peilaa hintaa niin ei Bilteman mankeli kovin pahalta tuntunut. Akun koko nyt taitaa olla suurin miinus mitä itsellä tuli mieleen. Onko muuta syytä huomioida?
 
Keskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.


Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.

Tarkoittaako tää nyt yksinkertaisesti sitä, että yli 25kg alle 250w poljettava sähköpyörä edelleen vakuutuksen ulkopuolella. Kovasti nyt ollut joka puolella tuosta 25kg säännöstä ja aika sekavaa ja sekalaista tekstiä, tai sit ite oon sekasin. Oma pyörä just sen 25-26kg :speechless:

Sori offtopic ja tai väärä ketju, mutta tää taitaa koskettaa aika montaa fatbiken omistajaa.

E: Ei varmaan muuten sekoittaisi niin paljon, mutta kun paljon nyt uutisoitu yms. et paljon muutoksia tulossa vaikka todellisuudessa useat noista muutoksista ei edes ole muutoksia tai ne vaan olleet huonosti informoituja aiemmin.
 
Tarkoittaako tää nyt yksinkertaisesti sitä, että yli 25kg alle 250w poljettava sähköpyörä edelleen vakuutuksen ulkopuolella. Kovasti nyt ollut joka puolella tuosta 25kg säännöstä ja aika sekavaa ja sekalaista tekstiä, tai sit ite oon sekasin. Oma pyörä just sen 25-26kg :speechless:

Sori offtopic ja tai väärä ketju, mutta tää taitaa koskettaa aika montaa fatbiken omistajaa.
Eikai aiheesta keskustelu ole offtopicia. Mutta jatkossa jos jokin näistä ylittyy: 25kmh, 250w tai 25kg, niin vakuutus tarvitaan

Edit. Alempana olikin, että poljettava vehje ei omaa painorajaa, kun tehoa on alle 250w. Tehokkaammat on vaatineetkin vakuutuksen jo aiemmin
 
Viimeksi muokattu:
Eikai aiheesta keskustelu ole offtopicia. Mutta jatkossa jos jokin näistä ylittyy: 25kmh, 250w tai 25kg, niin vakuutus tarvitaan
Mikä toi yllä mainittu poikkeus sit on? Offtopic lähinnä heitin, koska lainatussa viestissäkin mainittu vaikkei välttämättä ole otsikoon liittyvät speksit enää vakuutustarpeen ulkopuolella.

E: eiku joo, ilmeisesti tarkoittaa poikkeus tuota kun polkemalla voi lisätä vauhtia. Pitääkin käydä hiomassa pyörän rungosta pari sataa grammaa pois

E2: eiku siis kylläpäs eipäs..laitetaas spoileriin

Mitkä liikkumisvälineet tulee liikennevakuuttaa?
Ei liikennevakuutusta

Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on alle 25 kg JA rakenteellinen nopeus alle 25 km tunnissa.

Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. (Pyörän painolla ei ole merkitystä.)

Yksinomaan vammaisten henkilöiden käyttöön annetut kevyet liikkumisvälineet, kuten sähköpyörätuolit.

Vakuutettava

Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa.

Sähköpolkupyörät, joiden moottori ei kytkeydy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa tai joiden paino on enemmän kuin 25 kg. (Ei koske niitä sähköavusteisia polkupyöriä, jotka täyttävät "Ei liikennevakuutusta" -kohdassa mainitut ehdot.)

Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat riippumatta painosta ja nopeudesta. Yritys vastaa liikennevakuutuksesta.

 
Viimeksi muokattu:
Mikä toi yllä mainittu poikkeus sit on? Offtopic lähinnä heitin, koska lainatussa viestissäkin mainittu vaikkei välttämättä ole otsikoon liittyvät speksit enää vakuutustarpeen ulkopuolella.

E: eiku joo, ilmeisesti tarkoittaa poikkeus tuota kun polkemalla voi lisätä vauhtia. Pitääkin käydä hiomassa pyörän rungosta pari sataa grammaa pois
Joo, tuo on melkoinen viidakko. Pitäisi oikein joku vuokaavio piirtää näistä.

Vakuutus vaaditaan jos 250W, 25km/h tai 25kg menee yli, PAITSI jos se on poljettava niin silloin tuota painorajaa ei tarvitse noudattaa.
250W ja 25km/h silti pätevät niihinkin.

Tämä siis ilmeisesti siitä että tuo poljettava 250W ja 25km/h on aikanaan määritelty luvalliseksi sähköpolkupyöräksi eikä siihen tule muutoksia.

Sitten tuli lainsäädäntö painorajasta mukaan noiden aiempien keralle, niin tuo pyörien mentävä porsaanreikä jäi vielä, eli poljettavuus pelasti ne.
 
Sekavasti kyllä selitetty monessa paikkaa tuo säännöstely, mutta löytyihän se tarkkakin määritelmä:

Ei liikennevakuutusta
  • Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. (Pyörän painolla ei ole merkitystä.)

 
Tuohon keskusteluun tosiaan parempi ketju on esim. tämä:


Ja toisaalta tuo lakiuudistus ei muuta mitään myöskään tuon ketjun fillareille. Vakuutus on vaadittu jo vuosia. Oikea ketju olisi joku sähköpotkulautaketju.
 

Onko kellään ollut ylläolevaa pidemmässä käytössä? Saisi vähän kokemuksia.
Tänään käytiin koeajamassa tuota ja perään yli tuplaten kalliimpaa helkamaa. Olihan noissa ero Helkaman hyväksi, mutta jos peilaa hintaa niin ei Bilteman mankeli kovin pahalta tuntunut. Akun koko nyt taitaa olla suurin miinus mitä itsellä tuli mieleen. Onko muuta syytä huomioida?

Jos käyttö pääasiallisesti se 0-10km työmatka tms. lyhyt retki hyviä teitä pitkin niin aivan varmasti pärjää siinä missä tuplat tai triplat kalliimalla merkkipyörällä.

Jos Biltema lähellä niin takuu asiatkin toimii varmasti ihan hyvin.

Tosiaan jäi pois, akku on pieni, mutta kestopäällystetyllä tiellä ja kunnon rengaspaineilla tuolla ajaa helposti 20km täydellä avustuksella. Itse en ikinä maksaisi kaupunki sähköpyörästä tuota enempää, jos taas tykkää ajella enemmän metsäautoteitä tai ihan polkuja niin sitten katsoisin jotain muuta, ja sekin lähinnä akun koon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yamaha moro 07 omistajia? Onko normaalia kun ajaa n. 24kmh niin moottorista alkaa kuulumaan laahaava ääni? Pienillä nopeuksilla ei mitään ääntä.
 
Jos käyttö pääasiallisesti se 0-10km työmatka tms. lyhyt retki hyviä teitä pitkin niin aivan varmasti pärjää siinä missä tuplat tai triplat kalliimalla merkkipyörällä.

Jos Biltema lähellä niin takuu asiatkin toimii varmasti ihan hyvin.

Tosiaan jäi pois, akku on pieni, mutta kestopäällystetyllä tiellä ja kunnon rengaspaineilla tuolla ajaa helposti 20km täydellä avustuksella. Itse en ikinä maksaisi kaupunki sähköpyörästä tuota enempää, jos taas tykkää ajella enemmän metsäautoteitä tai ihan polkuja niin sitten katsoisin jotain muuta, ja sekin lähinnä akun koon takia.
Tuolla pääsee tosiaan ihan hyvin alkuun, jos vaatimukset eivät ole kummoisia ja ajo nimenomaan jotain semilyhyttä työmatkaa asfaltilla jne. Paljon sen kummoisempaan käyttöön en noita kiinakulkineita itselleni haluaisi, mutta hinta-laatusuhteessa nämä ovat tuollaiseen käyttöön ok.
 
Bilteman pahin kompastuskivi lienee maine. Itselläni on Bilteman Cruiseri aikanaan ollut mutta se oli lyhytikäinen kun mokoma varastettiin työmaan pihasta valvontakameran alta. Joo, lukko oli unohtunut eli oma moka.

Kuitenkin jonkun verran on saanut lukea sitä miten pyörä on hajonnut kesken ajon; joko runko pettänyt tai ohjaustanko irronnut tai muuta vastaavaa. Pelkästään pelko siitä on melkoisen ikävä juttu, vaikka pyörä itsessään olisikin hyvä. Ja sitten mä vielä lietson sitä niiden korviin jota eivät ole kuulleet.

Tokihan se voi olla ettei ne kaikki hajoa, mutta negatiivinen huomio vain tahtoo jäädä mieleen ja sitä puhutaan enemmän kuin positiivista niin voi olla että koko juttu on saanut suuremmat mittasuhteet kuin mitä ne oikeasti ovat.

Mutta etenkin Bilteman pyörällä, jos ei muillakin, kannattaa katsella ne pultit ja mutterit läpi että onko ne kunnolla kiinni ja vähän vaikka kokeilla vääntää että meneekö kuusiokolo pyöreäksi vai pitääkö muotonsa, niin vähän näkee minkälaista metallia ne ovat ja sitten vaihtaa tarvittaessa. Sama vähän muillekin osille.
 
Bilteman pahin kompastuskivi lienee maine. Itselläni on Bilteman Cruiseri aikanaan ollut mutta se oli lyhytikäinen kun mokoma varastettiin työmaan pihasta valvontakameran alta. Joo, lukko oli unohtunut eli oma moka.

Kuitenkin jonkun verran on saanut lukea sitä miten pyörä on hajonnut kesken ajon; joko runko pettänyt tai ohjaustanko irronnut tai muuta vastaavaa. Pelkästään pelko siitä on melkoisen ikävä juttu, vaikka pyörä itsessään olisikin hyvä. Ja sitten mä vielä lietson sitä niiden korviin jota eivät ole kuulleet.

Tokihan se voi olla ettei ne kaikki hajoa, mutta negatiivinen huomio vain tahtoo jäädä mieleen ja sitä puhutaan enemmän kuin positiivista niin voi olla että koko juttu on saanut suuremmat mittasuhteet kuin mitä ne oikeasti ovat.

Mutta etenkin Bilteman pyörällä, jos ei muillakin, kannattaa katsella ne pultit ja mutterit läpi että onko ne kunnolla kiinni ja vähän vaikka kokeilla vääntää että meneekö kuusiokolo pyöreäksi vai pitääkö muotonsa, niin vähän näkee minkälaista metallia ne ovat ja sitten vaihtaa tarvittaessa. Sama vähän muillekin osille.
Pyörien kohdalla Bilteman hyvä tai huono maine ei ole niinkään olennaista, vaan kussakin fillarissa käyteyt komponentit ja tietenkin itse pyörän runko. Yosemite ei ole varsinaisesti kunnostautunut kevyiden ja/tai muutenkaan laadukkaiden runkojen kohdalla. Myös kolmannen osapuolen varaosien saatavuus ja yhteensopivuus voi olla haasteellista. Lisäksi kiinalaisen Bafangin sähkökomponentit ovat parhaimmillaankin vähän niin ja näin. Mutta kuten sanottua, kyllä tuossa varmasti on tuohon hintaan ihan hyvin vastinetta rahalle.
 
Pyörien kohdalla Bilteman hyvä tai huono maine ei ole niinkään olennaista, vaan kussakin fillarissa käyteyt komponentit ja tietenkin itse pyörän runko. Yosemite ei ole varsinaisesti kunnostautunut kevyiden ja/tai muutenkaan laadukkaiden runkojen kohdalla. Myös kolmannen osapuolen varaosien saatavuus ja yhteensopivuus voi olla haasteellista. Lisäksi kiinalaisen Bafangin sähkökomponentit ovat parhaimmillaankin vähän niin ja näin. Mutta kuten sanottua, kyllä tuossa varmasti on tuohon hintaan ihan hyvin vastinetta rahalle.
Joo, niihin komponenetteihinhan se menee, eli siellä on niitä "pommeja" ja ihan hyviäkin, eli ei pidä Biltemaa kaikkinensa syyttämän. Se vain oli sitä aikaa joku vuosikymmen takaperin kun Biltemalla oli sitä Yosemitea lähes kauttaaltaan koko valikoima.

Mutta tuota pultti/ruuvihommaa tosiaan pitää vielä painottaa kun kerran kirjoittamaan aloin. Varsinkin kannattelevissa osissa niiden kestävyys kannattaa testata ihan pyörässä kuin pyörässä. Joskus ihan laatuvehkeissäkin on jotakin metalliseosta muttereissa joka sitten helposti nuljaantuu käytössä. Useimmiten kai sellaisten osien kohdalla joita käyttäjien ei ole tarkoitus itse säätää, mutta kuitenkin joku säätää. Ja tietysti se omien työkalujen toimivuus on hyvä juttu. Joskus on paskottu huonolla työkalulla muttereita, mikä sitten on niiden kestävyyttä hiukan haitannut. Tämäkin kyllä osittain käyttäjän päihin menevää, mutta joo, tarkkana ruuviloisten kanssa kaikkien pyörien kanssa jos niitä säätelee. Vaihtaa vähänkään heikon oloiset hyviin niin säästyy paljolta harmilta. Ei pelkästään Bilteman pyörissä vaan kaikissa.
 
Kellään tietoa miten hitossa spessuista saa valot pois?

Malli Turbo Como SL 5.0 mutta eiköhän toimi kaikissa samalla tavalla.
 
Kellään tietoa miten hitossa spessuista saa valot pois?

Malli Turbo Como SL 5.0 mutta eiköhän toimi kaikissa samalla tavalla.
Miksi pitää valot saada pois? Minulla on Lupine SL SF -etuvalo ja Lezynen takavalo. Valoisallakin Lupinen päivävalo ja takavalo ovat automaattisesti käytössä oman näkyvyyden ja turvallisuuden takia ihan samasta syystä kuin autoissakin. Valojen energiankulutus on minimaalista, eikä niitä sen takia kannata kytkeä pois.
 
Miksi pitää valot saada pois? Minulla on Lupine SL SF -etuvalo ja Lezynen takavalo. Valoisallakin Lupinen päivävalo ja takavalo ovat automaattisesti käytössä oman näkyvyyden ja turvallisuuden takia ihan samasta syystä kuin autoissakin. Valojen energiankulutus on minimaalista, eikä niitä sen takia kannata kytkeä pois.

Koska haluan ajaa stealthina (ettei näytä sähkäriltä) ja sain jo ekat "sul on valot päällä" kommentit. Jotenkin haisee joltain EU vaatimukselta kun ohjekirjassa puhuttiin daylight valoista. Ja syöhän toikin akkua, ei ledit pyhällä hengellä toimi. Äkkiä laskettuna pidät 2 tuntia valoja akusta lähtee huikeat 3-5%.

Joo no pitää katsoa saisiko siihen kytkimen fiksusti..
 
Noita "sul on valot päällä" -kommentteja olen itsekin saanut, eikä ne minua hetkauta. Olen selittänyt, että ne valot on päällä sen takia, että haluan tulla nähdyksi liikenteessä.
 
Noita "sul on valot päällä" -kommentteja olen itsekin saanut, eikä ne minua hetkauta. Olen selittänyt, että ne valot on päällä sen takia, että haluan tulla nähdyksi liikenteessä.

Joo luulevat tietenkin että ovat vahingossa päällä.

En tiedä löytyikö oikea tieto, mutta:

can be turned off via the handlebar remote if desired (long press on F1 button)

Ei ole tuossa mallissa noita handlebar nappeja. En tiedä saisiko ne lisävarusteena.
 
Onko täällä kokemuksia vetokoukkuun asennettavista pyörätelineistä?

Biltemasta saisi telineen 299€:
 
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna

1716282541260.png

Specialized Turbo Tero X 4.0

2990.00 € 4499.00 €

Tero-X on Spessun jokapaikan täysjoustomaastopyörä. Sillä ajat niin maastoa kuin työmatkaakin tai vaikka pitempääkin reissua pakaasien kanssa. Levoon verrattuna pystympi ajoasento.

- Specialized 2.0 moottori. 50 Nm vääntöä ja 530Wh akku
- Akku helposti vivulla irroitettava ja avaimella lukittu
- 130/120mm täysjousto lukittavilla Rockshox Recon Silver keulalla ja Deluxe Select R takaiskarilla.

Ainakin parissa paikassa tarjoushinta voimassa
 
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna

1716282541260.png

Specialized Turbo Tero X 4.0

2990.00 € 4499.00 €

Tero-X on Spessun jokapaikan täysjoustomaastopyörä. Sillä ajat niin maastoa kuin työmatkaakin tai vaikka pitempääkin reissua pakaasien kanssa. Levoon verrattuna pystympi ajoasento.

- Specialized 2.0 moottori. 50 Nm vääntöä ja 530Wh akku
- Akku helposti vivulla irroitettava ja avaimella lukittu
- 130/120mm täysjousto lukittavilla Rockshox Recon Silver keulalla ja Deluxe Select R takaiskarilla.

Ainakin parissa paikassa tarjoushinta voimassa
Tuossa vähän ihmetyttää itseäni moottorin alhainen vääntö? :hmm: Kuvittelisi että sitä on enemmän tuollaisessa rungossa joka viimeisen päälle vielä täysjoustoinen. Itselläni on jäykkäperäisessä 80 Nm. Kertokaa viisaammat onko tuo tarpeeksi.
 
Tuossa vähän ihmetyttää itseäni moottorin alhainen vääntö? :hmm: Kuvittelisi että sitä on enemmän tuollaisessa rungossa joka viimeisen päälle vielä täysjoustoinen. Itselläni on jäykkäperäisessä 80 Nm. Kertokaa viisaammat onko tuo tarpeeksi.
Nimenomaan listasin sen tuohon, että jos tuo on jollekulle kovasti olennaista. Totta on, ettei tuo ole mikään markkinoiden tehokkain moottori -mutta sillä on myös hyvät puolensa, sillä tuo moottori ei siten imaise akkuakaan kovin nopeasti tyhjiin

Jos otetaan huomioon, että tuolla on ihmisiä jotka ajaa sähköttömilläkin täysjoustoilla maastossa, niin varmasti "riittää". Mikä kenellekin on sitten riittävä avustus, se on henkilökohtainen asia. Itsellä EP8rs, jossa on 60nm ja sekin on täysmaastoonkin ihan riittävä -eikä kunto ole mitenkään erinomainen. Vaihteiden käytöstä se on enemmän kiinni kuin moottorin väännöstä. Edes 100nm ei riitä, jos ajaa aina isoimmalla vaihteella. Ykkösvaihteella taas 20nm pääsee jo vaikka puuhun...

Yleissääntönä sanoisin, että peruspolulla ei tarvitse enempää kuin 50nm, ellei ole jotenkin poikkeuksellisen huonokuntoinen, kuten esimerkiksi toipumassa sydäninfarkista, jolloin sykkeen nousua vältettävä. Mutta sellaiselle henkilölle en suosittelisi maastoajoa muutenkaan, vaan tasamaalenkki on varmasti urheilumuotona turvallisempi. Ja tuolla helpommissa olosuhteissa jälleen 50nm pitäisi riittää
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna

1716282541260.png

Specialized Turbo Tero X 4.0

2990.00 € 4499.00 €

Tero-X on Spessun jokapaikan täysjoustomaastopyörä. Sillä ajat niin maastoa kuin työmatkaakin tai vaikka pitempääkin reissua pakaasien kanssa. Levoon verrattuna pystympi ajoasento.

- Specialized 2.0 moottori. 50 Nm vääntöä ja 530Wh akku
- Akku helposti vivulla irroitettava ja avaimella lukittu
- 130/120mm täysjousto lukittavilla Rockshox Recon Silver keulalla ja Deluxe Select R takaiskarilla.

Ainakin parissa paikassa tarjoushinta voimassa

Hyviä pyöriähän nuo on, joskin normaalihinnalla ei mielestäni aina parasta hintalaatua/hinta-ominaisuussuhdetta. Mutta tuohon hintaan kyllä varsin kyvykäs paketti arkikäyttöön. Takajousitusta on vähän yksinkertaistettu normaalista Spessun nelilinkusta, mutta pyörän luonne huomioiden tuskin ongelma. Ja lisäähän se mukavuutta isosti kun takapääkin joustaa.


TM tykkäsi myös tuosta näköjään, eikä moottorin numeroiden valossa pientä vääntöä kannattane huolehtia:

Kaupunkikäytössä ja hiekkateillä moottorin suorituskyky riittää oivallisesti, ja jäljelle jää käyttämätöntä reserviä. Suurempaa vääntömomenttia kaipaa ainoastaan maastossa jyrkkiä nousuja ylös mönkiessä.

Brosen moottorithan on tunnetusti hyväkäytöksisiä, eli avustus mukautuu polkutehoon hyvin eikä ole on-off tyylinen mitä monesti näkee noissa halpispyörissä.
 
Tuossa vähän ihmetyttää itseäni moottorin alhainen vääntö? :hmm: Kuvittelisi että sitä on enemmän tuollaisessa rungossa joka viimeisen päälle vielä täysjoustoinen. Itselläni on jäykkäperäisessä 80 Nm. Kertokaa viisaammat onko tuo tarpeeksi.
Tosiaan tuo lienee ihan hyvä vääntö peruskäyttöön ja vähän metsäänkin. Mulla on omassa fättiksessä 60Nm motti eikä vielä ole ikävä tullut yhtään kovempaa vääntöä, vaikka olen parhaani mukaan yrittänyt metsäpoluille viedä.

Tietysti en ole kokeillut miten tuo 50Nm tai joku 85Nm vertautuu omaani.

Mutta tosiaan tuo täysjousto ja kaikki antaa ymmärtää maastokelpoisuudesta mutta sitä en tiedä ymmärtääkö 50Nm motti antaa tarpeeksi. Valmistajaa ja hintaa kun katsoo niin olen pikemmin taipuvainen uskomaan että kyllä ne pyöristä enemmän tietää kuin minä.

Olisiko näissäkin pyörissä koneen suhteen vähän tuollaista kilpavarustelua että meilläpä myydään näin kovalla väännöllä olevaa pyörää, vaikka käytännössä se 40Nm ihan oikeasti riittäisi 95% käyttäjistä, etenkin jos se maastokäyttö loppupeleissä jää pelkäksi viikonloppukokeiluksi.

Jos jollakulla olisi omakohtaisia kokemuksia kertoa erilaisisten Newtonien metreistä käytännössä niin olisi kiva kuulla, varsinkin saman valmistajan koneen eri mallien välillä.
 
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna

1716282541260.png

Specialized Turbo Tero X 4.0

2990.00 € 4499.00 €

Tero-X on Spessun jokapaikan täysjoustomaastopyörä. Sillä ajat niin maastoa kuin työmatkaakin tai vaikka pitempääkin reissua pakaasien kanssa. Levoon verrattuna pystympi ajoasento.

- Specialized 2.0 moottori. 50 Nm vääntöä ja 530Wh akku
- Akku helposti vivulla irroitettava ja avaimella lukittu
- 130/120mm täysjousto lukittavilla Rockshox Recon Silver keulalla ja Deluxe Select R takaiskarilla.

Ainakin parissa paikassa tarjoushinta voimassa
Tämä oli noin 1kk sitten Specializedin omassa nettikaupassa 2300€ ja hankin sen silloin. Omaan työmatkapyöräilyyn tuo 50Nm riittää mainiosti, jyrkemmät ylämäet menee 50% teholla eli ainakin omaan käyttöön reserviä jää. Akku kestää yllättävän hyvin ja jarrut ja vaihteet toimii ilman ongelmia. Eka sähköpyörä mitä olen omistanut ja suosittelen kyllä.
 
Piti oikein tarkistaa miten olen konfannut oman EP8 tekniikan Grand Canyonin.

Keskimmäistä avustustasoa on laskettu 63Nm lukemaan appin kautta, maksimit on 85Nm. Riittää hyvin omassa käytössä, ja siihen kuuluu pyöräkärryn vetämistä.
Eli tuo 50Nm pitäisi kyllä riittää aivan mainiosti jos ei mitään valtavan jyrkkää nousua koko ajan ole tai vedä raskasta kärryä.
 
Miten tuossa spessun TRP Flow Set Control jarrussa säädettään jarruvipua, etujarru menee melkein tankoon asti? Netistä ei löydy oikein mitään.
 
Miten tuossa spessun TRP Flow Set Control jarrussa säädettään jarruvipua, etujarru menee melkein tankoon asti? Netistä ei löydy oikein mitään.

Kuva kahvasta kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Jos siellä ei ole ilmaa eikä palat loppu niin hirveästi sitä ei pitäisi tarvita säätää, eli olisiko joku muu vika nyt?
 
Joo siis tarkoitan sitä vapaaliikkeen säätöä. Nyt on aika pitkä painallus että tulee bite point verrattuna takajarruun. Koitin pumppailla kahvaa mutta ei tunnu että siellä olisi ilmaa, tosin ei ole aikaisemmin kokemusta tällaisista.

jarrukahva.jpg
 
Onko täällä kokemuksia vetokoukkuun asennettavista pyörätelineistä?

Biltemasta saisi telineen 299€:

Ei ole kalliimmista tuotteista vertailukokemusta, mutta ihan tyytyväisiä ollaan tuohon oltu. Kahta sähköpyörää on kuskattu useampi reissu ilman ongelmia.
 
Joo siis tarkoitan sitä vapaaliikkeen säätöä. Nyt on aika pitkä painallus että tulee bite point verrattuna takajarruun. Koitin pumppailla kahvaa mutta ei tunnu että siellä olisi ilmaa, tosin ei ole aikaisemmin kokemusta tällaisista.

jarrukahva.jpg
Tässä reddit ketjussa taitaa jotain samaa ongelmaa olla ja siellä olevassa kuvassa näkyy tuon kahvan onko se nimeltään sitten "throw adjustment" kuusiokoloruuvi kahvan taitekohdassa, jolla kahvaa saa lähemmäksi/kauemmaksi:

Mutta jos kahva on tosiaan siis löysä ja ottaa miltei grippiin kiinni painettaessa, niin todennäköisesti ilmauksessa käynyt jotain ja se tarvitsisi tehdä uudelleen.
Juuri eilen itse Shimanon jarruja ilmailin ja säädin, niin toimii taas jämäkästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 354
Viestejä
4 553 627
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom