Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Itsellä ainakin tulee sähköllä se harha, että "eihän tämä avusta kuin vähän" ja miten se voi sitten ilman avustusta muuttua niin raskaaksi. Tuosta kun ottaa sen tavallisen maasturin sitten ajoon, laskee rengaspaineet alas ja lähtee polkemaan 26 km/h vauhtia niin huomaakin, että sehän on aika raskasta ihan sillä tavallisella kevyellä pyörälläkin.

27 km/h vaatii ainakin jonkun taulukon mukaan maantiepyörällä 150w keskitehon, raskaalla ja pystyn ajoasennon maasturilla/kaupunkipyörällä ja huonommin rullavilla renkailla tuohon sitten vielä reilusti päälle niin kylllä siinä saa jo ihan tosissaan polkea, kun se moottorikin yleensä jotain pientä lisävastusta aiheuttaa ja tuulikin on aina vastainen.
 
Onko muilla Boschin moottoreissa sitä että kun koitat mennä kovempaa kun sen 25 niin ihan kun ajaisit ylämäkeä tai tervassa? Sit jos alamäessä lopetat polkemisen niin rullaa kyllä hyvin. Lienee tässä joku ominaisuus

Laita avustus kokonaan pois päältä reilu 20km/h. Tuntuuko samalta?

Jos tuntuu niin tuskin mitään vikaa, avustus vain tuottaa tunteen, että onpas tämä polkeminen kevyttä. Vaikka todellisuudessa yli 20km/h rullaaminen esim. maastopyörällä vaatii kyllä reisistä potkua.

Jos taas selvästi eri tunne kuin yli 25km/h "katkaisussa" niin sitten voisi diagnosoida enemmän.
 
Ihan vastaava efekti on myös Shimanolla. Vähänkin loivaa ylämäkeä ilman tehostusta niin menee mahdottoman raskaaksi, loivaan alamäkeen menee taas kevyesti. Painava pyörä raskas liikuteltava ilman sähkön apua.
 
28kg painavalla sähköläskillä kun ajaa asfaltilla, niin tasaisella maksiminopeus on siinä 35km/h tuntumassa. Tuota vauhtia jaksaa ehkä sen 500m ja ilman sähköä en pääsisi koskaan tuohon nopeuteen koska jo 0-25km/h syö niin paljon voimia reisistä, monelle vain tulee yllätyksenä kuinka paljon se sähkö oikeasti auttaa ajamisessa vaikka avustus on pienimällä.
 
Bosch vastustaa aika paljon. Näin jossain taulukon eri moottoreista.
Ei muuten vastusta, ei ainakaan Boschin gen4. Montaa wattia vastus ei ole. 25 km/h vauhdin ylläpito maastokumeilla vaatii kuitenkin parisataa wattia jaloista ja moottorista.

Syy kovan vastustuksen tunteeseen on avustuksen loppumisessa, jolloin raskaan pyörän ja erityisesti suuren vierintävastuksen renkaiden yhteisvaikutus alkaa tuntumaan nopeasti. Varsinkin, kun vauhtia on 25 km/h, jolloin myös ilmanvastuksella on iso rooli. Tunne kovasta vastuksesta korostuu entisestään, jos renkaissa on alhaiset maastoon tarkoitetut paineet ja tehostus on ollut korkea eli mtb- tai turboasetuksella boschilaisessa. Omassa pyörässäni Bosch CX gen4 avustus alkaa hiipumaan jo 23-24 km/h kohdalla ja ~26,0-26,5 km/h jälkeen avustusta on 0%.

Raskas pyörä ja valmiiksi vauhtia 25 km/h, niin syntyy tunne hyvästä rullaamisesta alamäessä. Sekin hämää.

Renkaiden vierintävastustuksen merkitystä voi testata laittamalla hyvin rullaavat slicksit maasturin alle. Silloin tulee ahaa-elämys vs. esim. 2.6" karkeat maastokumit < 1.5 bar paineilla.
 
Suomalainen Pole konkkaan.

IMG_5444.png
 
Oletteko lisänneet Bosch järjestelmään hälytintä/GPS trackeria? eBike Alarm: For even better protection for your eBike
Onko millaisia kokemuksia, mistä olette tilanneet?
Ymmärsinkö oikein, että tämä vaatii maksullisen Flow+ tilauksen?
Ei äkkiseltään löytynyt tietoa että millä tuo sijaintinsa ilmoittaa, mutta halusin vain mainita että Googlehan julkaisi juuri oman järjestelmänsä joka toimii vastaavalla tavalla kuin Applen oma joka on ollut toiminnassa jo muutamia vuosia. Tämä pitäisi kuitenkin olla Androidin laajuinen homma, eli lainattavia sijaintinsa jakavia pisteitä lienee enemmän.

Ainakin paperilla tuo järjestelmä kuulostaa houkuttelevalta eikä hirveän hintaiselta edes. Kesäkuussa taitaa pari ensimmäistä tätä tekniikkaa käyttävää tuotetta tulla markkinoille.


Tuolla tekstissä on linkattu Chipolo ja Pebblebee jotka on nämä ensimmäiset varsinaiset jäljittimet julkaisevat firmat. Jossakin muualla taisi olla maininta tämän tulevan myös Sonyn ja oliko JBL:n kuulokkeisiin ymsyms.

Ihan noin tuoreena vaihtoehtona näille jäljitinhommille tämän mainitsen.
 
Ei äkkiseltään löytynyt tietoa että millä tuo sijaintinsa ilmoittaa.

Tuo Boschin oma palikka kytketään pyörän sähköjärjestelmään moottorikotelon sisälle. (ymmärtääkseni käytössä oma backup virtalähde)

Pyörää tönittäessä järjestelmä antaa varoitusääniä:


Pyörän lähtiessä liikkeelle GPS jäljitys sekä hälytys kytkeytyy päälle ja puhelimeen tulee tästä ilmoitus:


Tokihan tuohon voisi olla vielä hyvänä backuppina Applen Airtag tai Androidin vastaava palikka akkukoteloon piilotettuna.
 
Onko täällä kenelläkään kokemuksia noista harley-davidsonin serial 1 sähköpyöristä?

Olisiko ihan soiva peli työmatkailuun jos tuollaisen gen 2 värkin ostaisi noin 4k€ hintaan vai oisko tuossa hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?

Erityisesti kiinnostaa tuo hihnaveto ja automaattivaihteisto.
 
Jos testi on tehty 2019 niin ei kannata antaa liikaa painoarvoa. Boschilta on ainakin tullut tässä välissä useampi generaatio.
Juuri niin. Bosch CX gen 4:ssa taisi olla juurikin tuota ominaisuutta parannettu, toki muiden parannusten (mm.maksimivääntö) lisäksi
 
Jos testi on tehty 2019 niin ei kannata antaa liikaa painoarvoa. Boschilta on ainakin tullut tässä välissä useampi generaatio.
Oma pyörä vm.2022 Boschin moottorilla, ja vaimon pyörä viime vuoden Shimanon moottorilla. Kyllä se Bosch on edelleen kuin tervassa polkis verrattuna tuohon toiseen. Ei sitä maastossa huomaa, mutta asfaltilla ei tee mieli juuri mennä ellei saa polkea todella rauhakseen, ennemmin otan niille reissuille cyclon alle silläkin riskillä, että tekee mieli käydä välillä vähän polkua ajamassa.
 
Osa uudemmista Boscheista tosiaan laittaa avustusrajan yläpuolella vastaan selvästi enemmän kuin vanhemmat versiot, tai kilpailijat. Huonoa suunnittelua niiltä osin, vaikka muuten mainioita moottoreita ovatkin. Gen3 (vai olikohan se pienellä eturattaalla varustettu peräti gen2) on tässä mielessä omien kokemusten mukaan paljon parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Oma pyörä vm.2022 Boschin moottorilla, ja vaimon pyörä viime vuoden Shimanon moottorilla. Kyllä se Bosch on edelleen kuin tervassa polkis verrattuna tuohon toiseen. Ei sitä maastossa huomaa, mutta asfaltilla ei tee mieli juuri mennä ellei saa polkea todella rauhakseen, ennemmin otan niille reissuille cyclon alle silläkin riskillä, että tekee mieli käydä välillä vähän polkua ajamassa.

Onkos tuo vielä sitä vuosikertaa, jossa eturatas on todella pieni?

Tämähän käytännössä vaatii sen, että siellä on alennus/ylennysvaihde polkimien ja rattaan välissä. Nykypyörissä kun taas on lähes aina ratas kiinni suoraan kampien kanssa samassa paketissa ja moottori kiinni vapaakytkimen kautta.

Saattaa selittää tuota vanhempien boschien heikkoa poljettavuutta.
 
Onkos tuo vielä sitä vuosikertaa, jossa eturatas on todella pieni?

Tämähän käytännössä vaatii sen, että siellä on alennus/ylennysvaihde polkimien ja rattaan välissä. Nykypyörissä kun taas on lähes aina ratas kiinni suoraan kampien kanssa samassa paketissa ja moottori kiinni vapaakytkimen kautta.

Saattaa selittää tuota vanhempien boschien heikkoa poljettavuutta.
Pienempi eturatas oli vain gen2 moottoreissa. Gen 3 ja gen4 tuli markkinoille 2020. Itseasiassa gen3 moottoreita oli enemmän saatavilla vasta 2021, joten se on periaatteessa uudempi kuin gen4. Toki se on lähinnä citypyörämoottori.
 
Onkos tuo vielä sitä vuosikertaa, jossa eturatas on todella pieni?

Tämähän käytännössä vaatii sen, että siellä on alennus/ylennysvaihde polkimien ja rattaan välissä. Nykypyörissä kun taas on lähes aina ratas kiinni suoraan kampien kanssa samassa paketissa ja moottori kiinni vapaakytkimen kautta.

Saattaa selittää tuota vanhempien boschien heikkoa poljettavuutta.
Gen 4 moottori tuossa, KTM hardtail maasturi kyseessä. Sulevin avaaman logiikan mukaan ei pitäs olla mitään pieniä eturattaita, tms. syitä miksi tuntuu vastustavan noin rankasti kun 25km/h tulee täyteen.
 
Minulla on toisessa fillarissa juuri sellainen pienempi eturatas. En muista onko siinä moottori gen2 vai gen3, mutta joka tapauksessa se ei laita mainittavasti vastaan ilman avustusta. Uudempi versio isolla eturattaalla sen sijaan laittaa vastaan selvästi enemmän. Tykkään tuon vanhemman moottorin käytöksestä muutenkin enemmän.
 
Miulla nyt ollut kuukauden jäykkäperä Trek. Boschin gen4 cx smart system. On tuo ihan vitun raskas polkea yli 25km/h. Johtuu varmaan siitä että renkaat 2.4" ja leveä tanko. Toisena pyöränä tuommoinen alle tonnin city-pyörä asfaltti kumeilla. On aikamoinen ero tasaisella asfaltilla tuon halpiksen hyväksi.

Eli siis en sen suuremmin ole vastusta huomannut moottorista mutta on tuo maastovehje ihan vitun raskas polkea tasaisella.
 
Miulla nyt ollut kuukauden jäykkäperä Trek. Boschin gen4 cx smart system. On tuo ihan vitun raskas polkea yli 25km/h. Johtuu varmaan siitä että renkaat 2.4" ja leveä tanko. Toisena pyöränä tuommoinen alle tonnin city-pyörä asfaltti kumeilla. On aikamoinen ero tasaisella asfaltilla tuon halpiksen hyväksi.

Eli siis en sen suuremmin ole vastusta huomannut moottorista mutta on tuo maastovehje ihan vitun raskas polkea tasaisella.
No onhan se ihan selvä, että 2,4" levyinen maastorengas (oletettavasti pienemmillä paineilla) on raskaampi polkea, kuin kapea cityrengas. Vierintävastus on täysin eri. Tangon leveys ei siihen vaikuta.
 
Miulla nyt ollut kuukauden jäykkäperä Trek. Boschin gen4 cx smart system. On tuo ihan vitun raskas polkea yli 25km/h. Johtuu varmaan siitä että renkaat 2.4" ja leveä tanko. Toisena pyöränä tuommoinen alle tonnin city-pyörä asfaltti kumeilla. On aikamoinen ero tasaisella asfaltilla tuon halpiksen hyväksi.

Eli siis en sen suuremmin ole vastusta huomannut moottorista mutta on tuo maastovehje ihan vitun raskas polkea tasaisella.
Pitäisi olla about samat kumit ja otan vain avustus pois päältä ja aja sitä 15kmh vertailuksi.
Itellä loppui akku joskus ja lievään ylämäkeen oli melko raskas polkea. Ei mennyt renkaiden piikkiin.
 
Saako tuohon boschin systeemiin puhelimen näytöksi? Olis kaksi pyörää kiikarissa, toisessa boschin näyttö ja toisessa ei. Oishan se kiva katella nopeutta, matkaa yms..

edit; tai saako ei näytölliseen tuon näytön jälkiasennettua helposti?
 
Saako tuohon boschin systeemiin puhelimen näytöksi? Olis kaksi pyörää kiikarissa, toisessa boschin näyttö ja toisessa ei. Oishan se kiva katella nopeutta, matkaa yms..

edit; tai saako ei näytölliseen tuon näytön jälkiasennettua helposti?
Täältä löytyy nuo upgrade ja retrofit kitit

Smart Systemiin saa tosiaan tuon SmartphoneGripin, jos haluaa käyttää puhelinta näyttönä.
 
Täältä löytyy nuo upgrade ja retrofit kitit

Smart Systemiin saa tosiaan tuon SmartphoneGripin, jos haluaa käyttää puhelinta näyttönä.
Juu ja eikä tuo grippi ole edes pakollinen, ihan mikä tahansa puhelinteline riittää.
 
Juu ja eikä tuo grippi ole edes pakollinen, ihan mikä tahansa puhelinteline riittää.
Näinhän se taitaa olla, että bluetoothin yli puhelin keskustelee joka tapauksessa.

Etuna tosin gripillä universaali sopivuus, siinä missä noihin pyöriin soveltuviin puhelinkiinnitysjärjestelmiin (SP Connect / Quad Lock, joka lienee suositus, eikä mitään euron kumilenkkiä) pitää hankkia aina puhelinkohtainen kuori.
Lisäksi lataa langattomasti puhelinta pyörän akusta ja jos pyörässä on jo valmiina esim. Kiox 300, niin grip on melkolailla plug&play.

55€ tuota saa ihan suomestakin
 
Näinhän se taitaa olla, että bluetoothin yli puhelin keskustelee joka tapauksessa.

Etuna tosin gripillä universaali sopivuus, siinä missä noihin pyöriin soveltuviin puhelinkiinnitysjärjestelmiin (SP Connect / Quad Lock, joka lienee suositus, eikä mitään euron kumilenkkiä) pitää hankkia aina puhelinkohtainen kuori.
Lisäksi lataa langattomasti puhelinta pyörän akusta ja jos pyörässä on jo valmiina esim. Kiox 300, niin grip on melkolailla plug&play.

55€ tuota saa ihan suomestakin
Jep, tuo tarvitsee vielä kaapelin ja telineen jollei kioxia ole. Joten yhteensä reilu satku Smart Systemiin jossa ei näyttöä ole.
 
Kiitos vastauksista. Taidan kuitenkin kallistua tuohon missä on kiox 300 valmiina. Pyörien hinta kuitenkin melkein sama.
 
Saakohan tuohon yamaha moro 07 mitään fiksumpaa näyttöä?
Näyttäisihän tuolla olevan vaihtoehtoja perus Interface X:n tilalle, eli Display A/B/C, mutta kannattanee ensiksi Yamahalta varmistaa yhteensopivuus

Tosin tuolta Interface X:n puolelta jos lueskelee, niin näyttäisi osaavan kommunikoida myös eri valmistajien pyörätietokoneiden kanssa
 
Viimeksi muokattu:


Ainakin garminiin näyttäisi onnistuvan, halvin garmin edge taitaa olla tämä:
Edge 130 Plus, GPS-pyörätietokone - Pyörätietokoneet - Edge 130 Plus, GPS-pyörätietokone | XXL

Tai täältä joku palautus melko halvalla:
Garmin Edge 130 Plus *poisto, avattu palaus*

Toisaalta näissä huonona puolena että pitää muistaa aina ladata, kun ei ota pyörästä virtoja..

Onnistuu yhteys varmaan Garminin kelloihinkin, jos se täyttää tarpeet. Itse käytän bt-yhteyttä Shimanon moottoriin. Lisäksi jälkikäteen Garminin sovelluksesta näkee paljon muutakin tietoa ajelustaan, sykkeet tietenkin ja reitin tiedot, jopa hyppäyksetkin. Kellona Garmin Fenix 6 Pro.

IMG_5258.JPG
 
Pitääs varmaan tuohon tarjous spessuun kattella joku näyttö. Näytti spessullakin olla joku oma asennettava näyttö.
 
Onnistuu yhteys varmaan Garminin kelloihinkin, jos se täyttää tarpeet. Itse käytän bt-yhteyttä Shimanon moottoriin. Lisäksi jälkikäteen Garminin sovelluksesta näkee paljon muutakin tietoa ajelustaan, sykkeet tietenkin ja reitin tiedot, jopa hyppäyksetkin. Kellona Garmin Fenix 6 Pro.
Osaako kello automaattisesti aloittaa treenilaskurit kun pyörällä polkaisee?

Mulla on Shimanon kone pyörästä BT:llä puhelimeen ja puhelin BT:llä Garminin kelloon, mutta se jos kello osaisi yhdistää moottorin datan kellon omaan sykedataan niin tuo voisi olla näppärämpi noin.

Vähän vain veikkaan että tuo Vivoactive 4 ei tue useampaa BT-yhteyttä kerralla jolloin voi mennä vähän kikkailuksi jos ja kun haluaa taas kellon yhdistää luuriin ilmoituksia varten silloin kun ei pyörään ole tarvetta koskea.

Pitänee ihan vilkaista miten näiden yhteys toimii. Hienoahan se olisi saada kaikki kolmioon keskenään BT:llä.
 
Shimanolla käytän iPhonella välillä E-Tube Ride-sovellusta, joka on näytöltään navigaattorin tyylinen.

Erityisesti polkuajeluille ja muuhunkin ajeluun taas Trailmap on hyvä sovellus. Ohjaustangossa minulla on teline kännykälle, josta on helppo seurata etenemistään ja katsoa muitakin ajelun tietoja.
 
Osaako kello automaattisesti aloittaa treenilaskurit kun pyörällä polkaisee?

Mulla on Shimanon kone pyörästä BT:llä puhelimeen ja puhelin BT:llä Garminin kelloon, mutta se jos kello osaisi yhdistää moottorin datan kellon omaan sykedataan niin tuo voisi olla näppärämpi noin.

Vähän vain veikkaan että tuo Vivoactive 4 ei tue useampaa BT-yhteyttä kerralla jolloin voi mennä vähän kikkailuksi jos ja kun haluaa taas kellon yhdistää luuriin ilmoituksia varten silloin kun ei pyörään ole tarvetta koskea.

Pitänee ihan vilkaista miten näiden yhteys toimii. Hienoahan se olisi saada kaikki kolmioon keskenään BT:llä.
Kellosta pitää lähtiessä käynnistää EMTB-valinta. Tässä kuvia Garmin Connect -sovelluksesta erään pyöräilyn jälkeen. Eli ainakin nämä tiedot kartan lisäksi löytyy:

G2.jpgG3.jpgG4.jpgG5.jpgG6.jpgG7.jpg

BT-yhteyksiä voi olla kerrallaan käytössä vain yksi per laite.
 
Kellosta pitää lähtiessä käynnistää EMTB-valinta. Tässä kuvia Garmin Connect -sovelluksesta erään pyöräilyn jälkeen. Eli ainakin nämä tiedot kartan lisäksi löytyy:

G2.jpgG3.jpgG4.jpgG5.jpgG6.jpgG7.jpg

BT-yhteyksiä voi olla kerrallaan käytössä vain yksi per laite.
Näyttääkö tuo koskaan hyppyjä? Olen ollut siinä uskossa, että hyppyjä varten pitäisi olla tarpeeksi pätevä edge.

Mites näyttääkö kello pyörän rangen? Itsellä kellossa range näyttää aina nollaa.
 
Liitin aikaisemmin oikeastaan väärän kuvan kellostani, millaiseksi olin sen näytön tietokentät määritellyt. Kävin nyt nappaamassa kuvan, kun yhteys oli moottoriin. Tässäkin range näyttää nollaa, mutta muistaakseni range alkaa toimia vasta kun lähden liikkeelle.

Noita hyppyjä en ole seurannut, kun en niitä teekään. Mutta niihin varmaan käytetään kellon kiihtyvyysantureita.

IMG_6658.JPG
 
Jos poluille lähden ajamaan ja muuallekin, niin käytän reitin seuraamiseen Trailmapia puhelimessa, mikä on ohjaustangon telineessä. Nappasin esimerkin Vuokatin poluista.

IMG_6663.PNGIMG_6664.PNG
 
Jos poluille lähden ajamaan ja muuallekin, niin käytän reitin seuraamiseen Trailmapia puhelimessa, mikä on ohjaustangon telineessä. Nappasin esimerkin Vuokatin poluista.

IMG_6663.PNGIMG_6664.PNG
Pitäisikin katsella jotain sopivaa telinettä fätin tankoon Trailmapin seurantaa varten. On ollut käytössä joku tämän tyylinen vaakaputkeen ja stemmiin kiinnitettävä laukku, mutta se alkaa olla jo niin aikansa elänyt, että tarranauhat ei juurikaan enää pidä. Lisäksi ohjaustankoon kiinnitettynä tulisi luurin näyttö paremmin näkökenttään kuin tuossa.

1713851170233.jpeg


Quadlockia tai sen kiinankopiota olen miettinyt, mutta sen kanssa pitäisi olla luuriin kunnon rugged kotelo, että luuri ei ole paskana mahdollisen (todennäköisen) lippojen vetämisen yhteydessä. Toisaalta sitten olisi ihan kiva jos telineessä olisi edelleen hieman säilytystilaa, lompakkoa, avaimia, powerbankia tms. varten.

1713851717883.jpeg
 
@Mustang243 Mä lähdin itse tuohon SPConnectin vehkeeseen joka on omanlaisensa QuadLock kopio. Tuntuu toistaiseksi ihan kivalta käytössä.

Otin siis pyöräpidikkeen ja oman puhelinmallin mukaisen kotelon sille. Kotelo kiinteässä jatkuvassa käytössä, sallii langattoman latauksen ja jostakin syystä siinä on myös magneetti takana (huomasin eilen kun tarttui työmaalla peltityöpöytään kiinni) ja takana itse sellainen vääntökolonen jolla laite varsinaisesti lukitaan.

Ei tuo lippoja vetäessä suojaa tipan vertaa vaan on heti ensimmäisenä tulilinjalla jos pyörä kaatuu. Toki sen voi munanrikkojatankoonkin kiinnittää paremman suojauksen saamiseksi, mutta ei siinä siltikään laitteen ympärille erillistä suojaa ole.

Bonuksena toki se että laitetta voi käyttää tarkasti ilman mitään erillistä muovikalvoa siinä päällä. Vähän tyyriin puoleinen tuo oli ~80€ hintaisena settinä, mutta jos tätä tulisi laajennettua joskus autoon niin sama luurikotelo menisi niissäkin. Työpöydälle ja mihin lie näitä kanssa saa, mutta lähinnä tuo pyörä ja auto on itselle ne oleelliset.

Lidlissähän on muuten torstaihin asti pyöräilyviikot ja sen mukaista kamaa myynnissä. Sieltä voisi varmasti halvalla hakea tuollaisen kuvasi mukaisen kotelon kokeiluun ja todeta onko sen tyyppinen yleensäkään omaan käyttöön sopiva. Sitten sen mukaan ostaa parempilaatuisen jos se miellyttää.

Edit: Meni aiemmin ohi tuo maininta että tuollainen on jo ollut käytössä. Silloinhan kokemusta laukusta jo on ettei Lidlin halpista tarvitse kokeilla.
 
Pitäisikin katsella jotain sopivaa telinettä fätin tankoon Trailmapin seurantaa varten. On ollut käytössä joku tämän tyylinen vaakaputkeen ja stemmiin kiinnitettävä laukku, mutta se alkaa olla jo niin aikansa elänyt, että tarranauhat ei juurikaan enää pidä. Lisäksi ohjaustankoon kiinnitettynä tulisi luurin näyttö paremmin näkökenttään kuin tuossa.

1713851170233.jpeg


Quadlockia tai sen kiinankopiota olen miettinyt, mutta sen kanssa pitäisi olla luuriin kunnon rugged kotelo, että luuri ei ole paskana mahdollisen (todennäköisen) lippojen vetämisen yhteydessä. Toisaalta sitten olisi ihan kiva jos telineessä olisi edelleen hieman säilytystilaa, lompakkoa, avaimia, powerbankia tms. varten.

1713851717883.jpeg

Unohdat kotelot ja Quadlock, jos pelkäät että puhelin hajoaa kaatuessa niin se on pienin murhe siinä kaatumisessa ja sitä varten on kotivakuutus.
 
@Mustang243 Mä lähdin itse tuohon SPConnectin vehkeeseen joka on omanlaisensa QuadLock kopio. Tuntuu toistaiseksi ihan kivalta käytössä.

Otin siis pyöräpidikkeen ja oman puhelinmallin mukaisen kotelon sille. Kotelo kiinteässä jatkuvassa käytössä, sallii langattoman latauksen ja jostakin syystä siinä on myös magneetti takana (huomasin eilen kun tarttui työmaalla peltityöpöytään kiinni) ja takana itse sellainen vääntökolonen jolla laite varsinaisesti lukitaan.

Ei tuo lippoja vetäessä suojaa tipan vertaa vaan on heti ensimmäisenä tulilinjalla jos pyörä kaatuu. Toki sen voi munanrikkojatankoonkin kiinnittää paremman suojauksen saamiseksi, mutta ei siinä siltikään laitteen ympärille erillistä suojaa ole.

Bonuksena toki se että laitetta voi käyttää tarkasti ilman mitään erillistä muovikalvoa siinä päällä. Vähän tyyriin puoleinen tuo oli ~80€ hintaisena settinä, mutta jos tätä tulisi laajennettua joskus autoon niin sama luurikotelo menisi niissäkin. Työpöydälle ja mihin lie näitä kanssa saa, mutta lähinnä tuo pyörä ja auto on itselle ne oleelliset.

Lidlissähän on muuten torstaihin asti pyöräilyviikot ja sen mukaista kamaa myynnissä. Sieltä voisi varmasti halvalla hakea tuollaisen kuvasi mukaisen kotelon kokeiluun ja todeta onko sen tyyppinen yleensäkään omaan käyttöön sopiva. Sitten sen mukaan ostaa parempilaatuisen jos se miellyttää.

Edit: Meni aiemmin ohi tuo maininta että tuollainen on jo ollut käytössä. Silloinhan kokemusta laukusta jo on ettei Lidlin halpista tarvitse kokeilla.

Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.

Unohdat kotelot ja Quadlock, jos pelkäät että puhelin hajoaa kaatuessa niin se on pienin murhe siinä kaatumisessa ja sitä varten on kotivakuutus.
Lähinnä se kaatuminen on todennäköinen talvisilla metsäpoluilla jolloin vauhtia ei ole paljon. Stemmiin kiinnitettynä puhelin ei olisi heti ensimmäisenä tulilinjalla, jos nyt sattuukin kaatumaan ja jos olisi vielä laukkua/rugged koteloa ympärillä, niin aina vain paremmat todennäköisyydet selvitä. Ei suurin huoli ole siinä, että mitä jos puhelin hajoaa vaan se että mitäs jos se hajoaa ja sitä tarvitsisi, että voisi soittaa apua tai katsoa trailmapsista, että mistä helvetistä täältä pääsee pois. Siinä ei hetkessä ei paljon kotivakuutus lohduta. Jos nyt huomasit, niin ennenkin on puhelin kulkenut pyörään kiinnitetyssä laukussa, nyt vain etsinnässä uutta telinettä vanhan tilalle.

Viime kesänä eksyin sellaisille poluille missä en ollut koskaan käynyt ja ilman kännykkää ja Trailmapsia olisi ollut aika orpo olo, kun ei ollut mitään hajua mihin päin pitäisi lähteä, että löytää edes lähimmän talon :) Tai no tuokin eksyminen tapahtui oikeastaan siksi, että olin ennakkoon katsonut Jälki.fistä reitin, mutta en huomannutkaan että se oli talvireitti. Kesäaikaan ei polku luonnollisesti kulkenutkaan samoissa paikoissa. Jälki kulki suurimmalta osin selkeitä polkuja pitkin, mutta about 2/3 reitistä kuljettuna ei jälkeä päässyt enää seuraamaan ja joutuikin todenteolla kaivella Trailmapsia, että mihin päin pitää mennä. Tietysti aina olisi voinut lähteä takaisin päin, mutta Trailmaps pelasti tunnin-puolentoista ylimääräiseltä kierrokselta :)
 
Viimeksi muokattu:
Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.


Lähinnä se kaatuminen on todennäköinen talvisilla metsäpoluilla jolloin vauhtia ei ole paljon. Stemmiin kiinnitettynä puhelin ei olisi heti ensimmäisenä tulilinjalla, jos nyt sattuukin kaatumaan ja jos olisi vielä laukkua/rugged koteloa ympärillä, niin aina vain paremmat todennäköisyydet selvitä. Ei suurin huoli ole siinä, että mitä jos puhelin hajoaa vaan se että mitäs jos se hajoaa ja sitä tarvitsisi, että voisi soittaa apua tai katsoa trailmapsista, että mistä helvetistä täältä pääsee pois. Siinä ei hetkessä ei paljon kotivakuutus lohduta. Jos nyt huomasit, niin ennenkin on puhelin kulkenut pyörään kiinnitetyssä laukussa, nyt vain etsinnässä uutta telinettä vanhan tilalle.

Viime kesänä eksyin sellaisille poluille missä en ollut koskaan käynyt ja ilman kännykkää ja Trailmapsia olisi ollut aika orpo olo, kun ei ollut mitään hajua mihin päin pitäisi lähteä, että löytää edes lähimmän talon :) Tai no tuokin eksyminen tapahtui oikeastaan siksi, että olin ennakkoon katsonut Jälki.fistä reitin, mutta en huomannutkaan että se oli talvireitti. Kesäaikaan ei polku luonnollisesti kulkenutkaan samoissa paikoissa. Jälki kulki suurimmalta osin selkeitä polkuja pitkin, mutta about 2/3 reitistä kuljettuna ei jälkeä päässyt enää seuraamaan ja joutuikin todenteolla kaivella Trailmapsia, että mihin päin pitää mennä. Tietysti aina olisi voinut lähteä takaisin päin, mutta Trailmaps pelasti tunnin-puolentoista ylimääräiseltä kierrokselta :)
Quadlockilla on stemmikiinnitys myös.
 
Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.
Näitähän löytyy myös Spigeniltä omansa. Kaikilla mainituilla taitaa olla se 10-20% hinnasta pois kun laitat heidän uutiskirjeensä tilaukseen ennen ostoa.

Mutta kokemuksia ei kyllä ole tuosta kiinnitysruuvin tilalle tulevasta mallista. Muuten jos tuntuu heppoiselta niin noissa taitaa kaikissa olla moottoripyöräversio myös saatavilla. Uskoisin sen olevan vähän vahvempi.

Mulla on tää malli ja hyvin on ihan normaalissa maantieajossa pitänyt. Ihan hirveästi en ole ehtinyt testiin laittaa vielä kun kelit on mitä on.

Kyllä tuo omaan käyttöön ihan riittävän tukevalta tuntuu mutta jos oikein meinaa mennä metsäpoluilla rytyyttämään niin en mä välttämättä ihan tähän uskaltaisi luottaa.

Optimihan olisi kyllä kun olisi joku tuon tyylinen ja sitten samaan kantaan liitettävä kovamuovinen kotelo niihin menoihin joissa vaaditaan enemmän kestävyyttä. Jos tuollaisesta varsi katkeaa niin se ei ole iso tappio, jos luuri vain pysyy kotelon sisällä ehjänä, vaikka sitä tantereelta saisikin keräillä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240423-095649.png
    Screenshot_20240423-095649.png
    406,9 KB · Luettu: 5
Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.
Olikin SKS Compit minkä stemmikorkkiin tulevaa kiinnitystä oli haukuttu rimpulaksi. Siltähän tuo myös näyttää SPConnectiin tai Quadlockiin verrattuna.
1713855518431.png


Quadlockilla on stemmikiinnitys myös.
Niin näyttäisi olevan. Ei kuitenkaan taida löytyä valikoimista muita kuin noita liimattavia kiinnikkeitä tai kännykkäkoteloita? Tuollainen SKS Compitin tyylinen olisi kyllä paras ratkaisu, että kännykän saa sujautettua omaan laukkuunsa ja laukku on pikakiinnityksellä kiinni pyörässä. Näin ei tarvitsisi ostella mallikohtaisia suojakuoria.
 
Näitähän löytyy myös Spigeniltä omansa. Kaikilla mainituilla taitaa olla se 10-20% hinnasta pois kun laitat heidän uutiskirjeensä tilaukseen ennen ostoa.

Mutta kokemuksia ei kyllä ole tuosta kiinnitysruuvin tilalle tulevasta mallista. Muuten jos tuntuu heppoiselta niin noissa taitaa kaikissa olla moottoripyöräversio myös saatavilla. Uskoisin sen olevan vähän vahvempi.

Mulla on tää malli ja hyvin on ihan normaalissa maantieajossa pitänyt. Ihan hirveästi en ole ehtinyt testiin laittaa vielä kun kelit on mitä on.

Kyllä tuo omaan käyttöön ihan riittävän tukevalta tuntuu mutta jos oikein meinaa mennä metsäpoluilla rytyyttämään niin en mä välttämättä ihan tähän uskaltaisi luottaa.

Optimihan olisi kyllä kun olisi joku tuon tyylinen ja sitten samaan kantaan liitettävä kovamuovinen kotelo niihin menoihin joissa vaaditaan enemmän kestävyyttä. Jos tuollaisesta varsi katkeaa niin se ei ole iso tappio, jos luuri vain pysyy kotelon sisällä ehjänä, vaikka sitä tantereelta saisikin keräillä.
Juuri ehdinkin vastailla, että sekoitin tuon SP Connectin SKS Compitin kiinnityssysteemiin. Tuo SP Connect vaikuttaa paljon tukevammalta kuin Compit, vaikkakin varmaan tuonkin saa irtoamaan oikein rajussa maastossa. En nyt mitään hyppyreitä aioa sähköfätillä alkaa harrastamaan, mutta melko kivikkoista rytyymmistä välillä on, että olisi ihan kiva jos sellaisessa pysyisi mukana :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 411
Viestejä
4 555 496
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom