• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Turha nyt lähteä kiistelemään jostain seisontajalan olemassaolosta.

Maastopyörä sähköisenä on ihan hyvä väline työmatkoihin ympäri vuoden ja jos säilytyspaikoissa ei ole soveltuvaa telinettä niin sitten sen jalan voi halutessaan laittaa.

Samaan aikaan on totta, että varsinaisessa maastoajossa jalka on tarpeeton, turha ja potentiaalisesti jopa riski vaurioille/kaatumisille.
 
En ole nähnyt yhdessäkään vakavasti otettavammassa maastopyörässä tukijalkaa koskaan.

Näissäkään ei ole yhdessäkään

Toisaalta yksikään noista ei kaupunkihybridiksi muutu, vaikka niihin jalan kiinnittäisi. Kyllä maastopyörä on maastopyörä vaikka siihen jalan tai korinkin kiinni pistää. Maastopyörä joka ei sovellu polulle ihan niin hyvin kuin ilman, mutta kyllä se runko samana pysyy vaikka siihen ylimääräisiä lisävarusteita pulttaakin.

Muutenkin vähän kyseenalaista ottaa alaraja ammattilaisten työkaluista, sille tielle kun lähtee niin mikään alle 10 000 laite ei ole pyörä ollenkaan.
 
Ihme portinvartijatouhua. Kai se nyt on sama miten sen ostamansa maastopyörän varustelee, jos haluaa tehdä siitä optimaalisen omaan käyttötarkoitukseen. Oli ne sitten lokarit, joustotolppa, seisontajalka, valot tai jotain muuta.

Itsellä on isot sks mudrockerit ja taka-akselin tilalla pyöräkärryvalmistajan oma läpiakseli Grand Canyonissa. Nuo varmaan puristien mielestä muuttaa pyörän maastopyörästä johonkin toiseen lajiin?
 
Maastopyörään ei kuulu ”tukijalkaa”.
Huh, onneksi täpärini oli vielä syksyllä edes hetken "harrastaja approved" maastopyörä, kun kunnollinen jalka oli hakusessa.
1712401846100.png
 
Huh, onneksi täpärini oli vielä syksyllä edes hetken "harrastaja approved" maastopyörä, kun kunnollinen jalka oli hakusessa.
1712401846100.png

Jos alkaa käymään kuvan pyörää läpi niin

-heijastimet takavanteessa
-satula päin persettä
-täyspitkät lokasuojat
-jokin oma kuraläppäviritys alaputkessa lähellä keskiötä
-kori ja lastenistuin
-muoviläpyskä takapakan ja vanteen välissä
-semisliksit renkaat

Muitakin voisi mainita mm. etujarrulevyn koko

Suurimpana syntinä jälkikäteen sähköistetty ja vaarallisimpana jos joustohaarukka olisi koko mitaltaan käytössä.

Ehdottomasti pääsee rumimmat pyörät listalla Top10 suomiskenessä

Editoidaan omaa viestiä.

Lisätään vielä listalle

runkolukko
mahdollinen vannejarrullinen kehä

Vielä kun lisättäisiin aerotangot niin olisi melkoinen nistikasaus pelissä

Vahvaa suorittamista
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa sain vasta nyt palat irti ja onnekkaalla haulla ensimäisestä osumasta löytyi mittoihin sopiva pala. Eli, jos joku toinen etsii näitä 29,8 mm leveitä ja palan kohdalta 17 mm korkeita paloja, nämä sähköpotkulautaan tarkoitetut palat ovat todennäköisesti oikeat.
Yhtäkkiä näyttäisi samalta kuin Magura Type 7 palat. Eli pitäisi sopia Maguran kaksi mäntäisen jarrun (MT2, MT4 jne. ) palat. Hyvät palat saa Galferilta eikä ole hirmukalliita nuo violet FD436 G1652 sähkiksiin suunnitellut palat.

1712296219952.jpeg



Hyvä että tämä tuotiin esille, vaikka pitäisihän paloja periaatteessa saada Radilta.

Viimeisimmissä ketjun viesteissä viisaan ja tyhmän trollaajan erot....
 
Hyvä että tämä tuotiin esille, vaikka pitäisihän paloja periaatteessa saada Radilta.

Viimeisimmissä ketjun viesteissä viisaan ja tyhmän trollaajan erot....

Saahan niitä Radilta, mutta 25,25 dollaria per pari + posti jenkeistä + alvit. Tilasin testiksi nuo itse linkkaamani. Ensi viikolla pääsee testaamaan.
 
Tässä on nyt kyllä hienoa "väärinpyöräilyä" - taitaa olla vieläpä slicksit alla?
Tällä hetkellä on nastarenkaat alla, mutta kesäkumit ovat juu varsin sileät. Pyörä on tosiaan varusteltu omaan käyttöön sopivaksi välittämättä "harrastaja approved" -jutuista. Niitä pidän pitkälti naurettavina, koska merkittävä osa niistä on aiheellisia, jos harjoittelee Olympialaisiin ja muuten elättää itsensä pyöräilyllä. Suurin osa pyöräilijöistä ei tee kumpaakaan, eli "harrastaja approved" -jutut eivät yleisesti ole kovin relevantteja.

Ajelen tuolla työmatkaa ympäri vuoden ja muuten toimii auton korvikkeena 20km:n säteellä, kun ei tarvitse saada mitään kookasta mukaan. En aja edes sorateillä, mutta täysjousto on tarpeen ja talvisin joustovarat saisivat olla pidemmätkin. 20cm:n heitot teiden ylityksissä eivät ole mikään harvinaisuus talvella. Etuveto on matkapyöräilyssä hyvä. Jakaa painoa etupyörällekin ja tasoittaa rankaiden kulumista. Pelkällä takavedolla ajelee takarenkaalla 5tkm:ä ja eturenkaalla ajelisi vähintään 100tkm:ä, ellei happanisi ennen. Runkoon kiinnitetty kuran ohjain suojaa ketjuja ja kenkiä kuralta. Leveä runkoputki roiskii tehokkaasti eturenkaan heittämän kuran ympärilleen. Sarvet on väännelty alkuperäisistä omiin käsiin sopiviksi. Eturattaana on niin iso, kuin sopii, mutta saisi olla isompikin. Muuten olen todella tyytyväinen pyörään, mutta takalokasuojan kiinnitys on jatkuva murheen kryyni. Sille on paremmat kiinnikkeet jo olemassa, mutta ei ole vielä asennettu. Lokasuojan kiinnityksen uskon tulevan kuntoon, kun sille antaa aikaa ja vaivaa. Jos saisi muuta toivoa, olisi napavaihde ja hihnaveto kova.
 
Maastopyörään ei kuulu ”tukijalkaa”.

Ostamasi HELKAMA FE8 on fatbike joka on tarkoitettu maastossa ajamiseen. Jos lisäät tukijalan voit kutsua sitä kaupunkipyöräksi.
Älä viitsi. Maastopyörä on vanhanaikainen nimitys ja sitä kautta jotkut pitävät nimeämistä ehdottomana kriteerinä myös sille, missä niillä tulisi ajaa. Todellisuus kuitenkin on, että "maastopyörät" ovat pienellä lisävarustelulla käytännössä parhaita jokapaikan käyttöfillareita. Ostettaessa niissä ei ole tukijalkaa, jotta jokainen voi päättää tarpeesta itse, eikä tarvitse ostaa ylimääräistä, jos ei ole tarvetta. Lähtökohtaisesti kaikissa on niiden käyttöön mahdollisuus, eli rungossa on valmiit kiinnityspisteet, tai sitten voi käyttää jotain yleismallista tukijalkaa.

Jos alkaa käymään kuvan pyörää läpi niin

-heijastimet takavanteessa
-satula päin persettä
-täyspitkät lokasuojat
-jokin oma kuraläppäviritys alaputkessa lähellä keskiötä
-kori ja lastenistuin
-muoviläpyskä takapakan ja vanteen välissä
-semisliksit renkaat

Muitakin voisi mainita mm. etujarrulevyn koko

Suurimpana syntinä jälkikäteen sähköistetty ja vaarallisimpana jos joustohaarukka olisi koko mitaltaan käytössä.

Ehdottomasti pääsee rumimmat pyörät listalla Top10 suomiskenessä

Editoidaan omaa viestiä.

Lisätään vielä listalle

runkolukko
mahdollinen vannejarrullinen kehä

Vielä kun lisättäisiin aerotangot niin olisi melkoinen nistikasaus pelissä

Vahvaa suorittamista
Onhan tuo ruma, mutta mitä ihmettä se kenellekään muulle kuuluu millaisella fillarilla kukakin ajaa? Ihme ulinaa.
 
Sarvet on väännelty alkuperäisistä omiin käsiin sopiviksi.

Muuten ei herätä tuntemuksia suuntaan tai toiseen, mutta olet varmaan varmistanut että materiaali on sellaista että sitä ensinnäkin voi taivuttaa jälkikäteen?

Itse en ainakaan nykyisiä alumiinisia ohjaustankoja lähtisi taivuttelemaan.
 
Huomautus - keskity rakentavaan asialliseen keskusteluun provoamisen sijaan
Älä viitsi. Maastopyörä on vanhanaikainen nimitys

Maastopyörä on vanhanaikainen nimitys, sössönsöö.

Onhan tuo ruma, mutta mitä ihmettä se kenellekään muulle kuuluu millaisella fillarilla kukakin ajaa? Ihme ulinaa.

Esittele kuva pyörästäsi, saa siitä kommentteja. Ihme ulinaa.
 
olet varmaan varmistanut että materiaali on sellaista että sitä ensinnäkin voi taivuttaa jälkikäteen?
Kyllä, varmistin taivuttaessa. Ei revennyt, eli sieti taivuttaa kylmänä. Olisi jo lähtökohtaisesti varsin huono materiaali stongaan, jos myötö- ja murtolujuus olisi ihan lähekkäin. Hiilikuitu sellaista on, mutta en ymmärräkään, että joku hyväksyy sen pyörän materiaaliksi, jos pyöräilystä ei makseta.
 
Jos on saumatonta putkea kuten oletan niin miksei voisi taivuttaa itse kunhan ei samaa kohtaa vedä takaisinpäin.
 
Hiilikuitu sellaista on, mutta en ymmärräkään, että joku hyväksyy sen pyörän materiaaliksi, jos pyöräilystä ei makseta.

Kaikilla materiaaleilla on hyvät ja huonot puolensa.

Hiilikuidulla on lukuisia hyviä tai erinomaisia ominaisuuksia ja sille on syynsä miksi se on varsin yleinen materiaali.

Ja jos se mitoitetaan oikein se ei ole yhtään sen vaarallisempi materiaali kuin mikään muukaan materiaali.
 
Aiemmin kun oli noista pyörän huoltotelineistä puhetta, niin nyt Lidl:n sovelluksesta voi click&pick tilata tuon heidän kauppaaman Crivitin.
Vielä ei ainakaan näy mainoslehden valikoimassa, mutta eiköhän niitä pian suoraan hyllyynkin tule, tosin tällä click&pickillä ei tule mitään toimituskuluja.
Kantokykyä lupaillaan 30kg, joten katsotaan miten kestää tuon sähkö-Cuben (~24kg, lienee ilmoitettu akun kanssa?) kunhan saapuu noudettavaksi.

20240405_120921000_iOS.png
Lidlin pyöräteline tuli tänään noudettavaksi ja pikaisen testauksen perusteella toimii ihan hyvin sähköpyörän kanssa ainakin akku irroitettuna.
Vaakaputkeen kiinnitettynä itsekin yllätyin kuinka stabiilisti pyörä tuossa pysyy, odotin että huojuisi ja vaappuisi enemmän, mutta ehkä tuo nelijalkainen rakenne sitten vaikuttaa.
Vaakaputki melko lailla maksimiasennossa mahtuu polkimia pyörittämään, eli kyllä tämä asiansa ajanee satunnaisissa rassailuissa ja pestäessä.
Pystyputkeen kiinnitystä en kokeillut, sillä kuten kuvastakin huomaa, niin ei ole omassa pyörässä riittävän pitkää osaa vapaata putkea, johon saisi kiinni.

20240407_134458186_iOS.jpg
 
Pyöräni on Cube Bosch 4gen. CX line 2022 ostettu ja kysymys kuuluu, että onko kaikissa, myös Shimanoissa niin että kun vähennät avustustasoa, niin nopeus putoaa automaattisesti sillä poljentavastus kasvaa eli et pysty jatkamaan automaattisesti polkemista samasta nopeudesta, josta pudotti avustuksen? Osasinko selittää mitä tarkoitin?
Ja toinen kysymys , että paljonkohan maksaa moottorin päivitys uusimpaan Smart Systemsiin, ja onko se edes mahdollista tehdä ilman runkoremonttia? Paljonko on vanhan motin arvo kun ajettu on 10k?
Kiitos vastauksista!
 
Pyöräni on Cube Bosch 4gen. CX line 2022 ostettu ja kysymys kuuluu, että onko kaikissa, myös Shimanoissa niin että kun vähennät avustustasoa, niin nopeus putoaa automaattisesti sillä poljentavastus kasvaa eli et pysty jatkamaan automaattisesti polkemista samasta nopeudesta, josta pudotti avustuksen? Osasinko selittää mitä tarkoitin?
Ja toinen kysymys , että paljonkohan maksaa moottorin päivitys uusimpaan Smart Systemsiin, ja onko se edes mahdollista tehdä ilman runkoremonttia? Paljonko on vanhan motin arvo kun ajettu on 10k?
Kiitos vastauksista!
Itse ainakin ajelen usein maastopyörällä yli 25kmh, niin ei avustus vaikuta ollenkaan, eli ei, vauhti ei putoa vaikka avustusta laskee. Jos taas poljen pienellä teholla vaikka 20kmh ja lasken avustusta, niin silloin samalla teholla polkeminen johtaa nopeuden laskuun tai pitää lisätä poljintehoa, säilyttääkseen aiemman nopeuden.

Hieman erikoinen kysymys, kyllä. Vähänkuin kysyisi pitääkö ylämäessä polkea suuremmalla teholla, jos haluaa jatkaa samalla vauhdilla kuin tasaisella -ellen sitten ymmärtänyt kysymystä väärin
 
Itse ainakin ajelen usein maastopyörällä yli 25kmh, niin ei avustus vaikuta ollenkaan, eli ei, vauhti ei putoa vaikka avustusta laskee. Jos taas poljen pienellä teholla vaikka 20kmh ja lasken avustusta, niin silloin samalla teholla polkeminen johtaa nopeuden laskuun tai pitää lisätä poljintehoa, säilyttääkseen aiemman nopeuden.

Hieman erikoinen kysymys, kyllä. Vähänkuin kysyisi pitääkö ylämäessä polkea suuremmalla teholla, jos haluaa jatkaa samalla vauhdilla kuin tasaisella -ellen sitten ymmärtänyt kysymystä väärin
Yritän selittää paremmin, nimittäin muistelen että aiemmissa pyörissäni avustuksen vaihto pienempään tapahtui ikäänkuin liukuvasti, kun nyt turbolla polkiessa 25km/t. Vaihdat tour+ niin moottori jarruttaa äkisti nopeutta n. 5km/t. ja siitä jatkat sitten survomista. Tilanne on varmasti harvinainen, mutta muutaman kerran on tuo tapahtunut itselleni.
 
Yritän selittää paremmin, nimittäin muistelen että aiemmissa pyörissäni avustuksen vaihto pienempään tapahtui ikäänkuin liukuvasti, kun nyt turbolla polkiessa 25km/t. Vaihdat tour+ niin moottori jarruttaa äkisti nopeutta n. 5km/t. ja siitä jatkat sitten survomista. Tilanne on varmasti harvinainen, mutta muutaman kerran on tuo tapahtunut itselleni.
En edelleenkään taida tuntea tilannetta. Bosch CX performancella kuitenkin jos tuli avustuksella suuresta vauhdista alamäkeen, runnoo vauhtiin nähden liian pienen vaihteen ja lähtee siitä äkkiä polkemaan 200+ kadenssilla, että saisi vetoja niin bosch jarrutti voimakkaasti, ikäänkuin generaattorina. Shimanon EP8:lla en ole törmännyt samaan, joten eroja on
 
En edelleenkään taida tuntea tilannetta. Bosch CX performancella kuitenkin jos tuli avustuksella suuresta vauhdista alamäkeen, runnoo vauhtiin nähden liian pienen vaihteen ja lähtee siitä äkkiä polkemaan 200+ kadenssilla, että saisi vetoja niin bosch jarrutti voimakkaasti, ikäänkuin generaattorina. Shimanon EP8:lla en ole törmännyt samaan, joten eroja on
Tätä juuri tarkoitin että jos vaikka varaudut mäen alkaessa pudottamalla avustusta, niin vauhti tökkää. Kaverin Shimanoa kun kokeilin niin siinä eri avustustehot ovat miellyttävämpiä käyttää kun taas Boschilla selkeästi esim. turbon ja tourin ero on todella suuri. Smart Systemsissä pystyy kaiketi noihin vaikuttamaan itse.
 
Tätä juuri tarkoitin että jos vaikka varaudut mäen alkaessa pudottamalla avustusta, niin vauhti tökkää. Kaverin Shimanoa kun kokeilin niin siinä eri avustustehot ovat miellyttävämpiä käyttää kun taas Boschilla selkeästi esim. turbon ja tourin ero on todella suuri. Smart Systemsissä pystyy kaiketi noihin vaikuttamaan itse.
Smart Systemissä pystyy tosiaan säätämään mm. vääntöä ja kiihtyvyyttä, mutta jossain päivityksessä tuli myös tuo dynaaminen eMTB -tila
In eMTB mode, the support power moves dynamically, automatically and continuously between the Tour and Turbo riding modes. You will have the least support in Tour mode and the most support in Turbo mode. This saves you from having to switch between riding modes.

En siis itse Smartin kanssa ole törmännyt tuollaiseen töksäyttävään muutokseen tilojen välillä, mutta käytänkin pääsääntöisesti tuota eMTB -tilaa muutoinkin.

Gen4 CX on sekä uutta (Smart) ja vanhaa versiota, eli kaiketi tarvitsee koko moottorin vaihdon, jos haluaa Smart Systemin (?)
Löytyy myös retrofit kittejä, mutta ilmeisesti näiden kanssa edelleen säilyisi eBike Connect -sovellus, eikä tuoreempi eBike Flow
 
Omassani on tuo EMTB ja sitä maastossa käytänkin. Kun ostin tuon ei smartversion niin kämmäsin itse sillä smarttia olisi silloin jo saanut. Harmikseni en sitä silloin hoksannut.
Moottori pitää tosiaankin vaihtaa eikä retrofitti ei auta kun ei edes toimi CX linessa.
 
Onko täällä kellään kokemusta Yamahan Moro 07 sähkömaastopyörästä? Vai onko jotakin parempaa merkkiä/mallia suositella noin 3k€ hintaluokassa?
 
Onko täällä kellään kokemusta Yamahan Moro 07 sähkömaastopyörästä? Vai onko jotakin parempaa merkkiä/mallia suositella noin 3k€ hintaluokassa?
Tuo Morohan näkyy olevan +4.8k€ pyörä. Ei kai Yamahassa mitään vikaa merkkinä ole. Hankala suositella parempaa 3k€ hintaluokassa. Minkälaista pyörää haet? Minkälaiseen ajuun? Pitääkö olla täysjousitettu? Jos pitää niin sanoisin, että euroja saa tunkea pyörään +4k.
 
Tuo Morohan näkyy olevan +4.8k€ pyörä. Ei kai Yamahassa mitään vikaa merkkinä ole. Hankala suositella parempaa 3k€ hintaluokassa. Minkälaista pyörää haet? Minkälaiseen ajuun? Pitääkö olla täysjousitettu? Jos pitää niin sanoisin, että euroja saa tunkea pyörään +4k.
Tuota Yamahaa saa nyt karvan alta 3k niin siksi sitä mietin. Pyörä tulossa sekalaiseen ajoon elikkä: Ihan asfaltti/hiekkatie/maastoajoon. Ensimmäistä sähköpyörää tosiaan hommaamassa niin en tiedä onko "pakko" olla täysjousitettu, mutta varmaankin mielellään, kun tarkoitus on metsässä yms myös päästellä.
 
Tuota Yamahaa saa nyt karvan alta 3k niin siksi sitä mietin. Pyörä tulossa sekalaiseen ajoon elikkä: Ihan asfaltti/hiekkatie/maastoajoon. Ensimmäistä sähköpyörää tosiaan hommaamassa niin en tiedä onko "pakko" olla täysjousitettu, mutta varmaankin mielellään, kun tarkoitus on metsässä yms myös päästellä.
Mistä saa alle 3k?
 
Maahantuojalta saa sähköpostiin -40% koodin ja pyörä tilataan netistä, noutopaikaksi ilmoitetaan haluttu jälleenmyyjä tai kotiin toimitus suoraan.
 
Maahantuojalta saa sähköpostiin -40% koodin ja pyörä tilataan netistä, noutopaikaksi ilmoitetaan haluttu jälleenmyyjä tai kotiin toimitus suoraan.
Jos tosiaan on kyse tuosta Moro07 pyörästä, josta löytyy mm. Rockshox lyric- jousto keulasta niin alle 3k hintaan et tule parempaa löytämään. Nopeasti katsottuna hyviä komponentteja on. Geometriasta en osaa sanoa muuta kuin, että jotkut tuntui haukkuvan vanhanaikaiseksi. 27,5" renkaat ei ehkä ole optimit asfaltti/hiekkatie ajoon. Akku näytti olevan vaan 500wh mikä kuulostaa aika pieneltä varsinkin kun pyörän paino on siitä huolimatta päälle 24kg. On syytä muistaa näissä täpäreissä, että liikkuvin osien lisääntyessä huoltojen määrä ja tarve myös lisii.

Laitetaan vielä oma huomio jousituksesta. Sähköpyörien painot huitelee yleisimmin siellä 25kg tuntumassa. Jos pelkkä pyörä painaa jo tuon verran niin voi jäykkäperäisellä olla luvassa kovaa kyytiä maastossa. Kävin ennen omaa ostopäätöstä koeajamassa useampaa pyörää. Omalla kohdalla lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin täysjousitettu, vaikka linkkujen, joustojen jne. huoltoja olisin mielelläni välttänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Yritän selittää paremmin, nimittäin muistelen että aiemmissa pyörissäni avustuksen vaihto pienempään tapahtui ikäänkuin liukuvasti, kun nyt turbolla polkiessa 25km/t. Vaihdat tour+ niin moottori jarruttaa äkisti nopeutta n. 5km/t. ja siitä jatkat sitten survomista. Tilanne on varmasti harvinainen, mutta muutaman kerran on tuo tapahtunut itselleni.
Minulla on toisessa fillarissa gen3 Bosch Performance, eikä siinä ole mitään tuollaista typeryyttä. Moottori avustaa valitun tehotason mukaisesti 25km/h saakka ja vähentää siinä paikkeilla avustuksen pois/päälle pehmeästi ja töksähtämättä. Tai no, korkeimmalla avustustasolla töksähtää hieman jos lopettaa polkemisen ja sitten taas jatkaa, mutta missään vaiheessa moottori ei tee mitään jarrutuksia.
 
Minulla on toisessa fillarissa gen3 Bosch Performance, eikä siinä ole mitään tuollaista typeryyttä. Moottori avustaa valitun tehotason mukaisesti 25km/h saakka ja vähentää siinä paikkeilla avustuksen pois/päälle pehmeästi ja töksähtämättä. Tai no, korkeimmalla avustustasolla töksähtää hieman jos lopettaa polkemisen ja sitten taas jatkaa, mutta missään vaiheessa moottori ei tee mitään jarrutuksia.
Pitää huollossa udella tästä
 
Kesä lähenee ja samalla myös tietenkin pyöräkuume nousee. Tarkoituksena olisi hankkia sähköpyörä työsuhde-etuna Etufillarin kautta. Nettikauppoja selatessa meinaa mennä sormi suuhun kun vaihtoehtoja piisaa. Mitä pyörää ehdottaisitte seuraavin kriteerein:
  • Retki-/hybridipyörä
  • Budjetti 3000€
  • Ajot asfaltilla pääasiassa
  • Lokarit, valot ja joppari saisi olla valmiina
  • Irroitettava akku
Bike-discountista, bike24:sta, mhw-bikestä alustavasti pyöriä vilkuillu, mutta Etufillarin kautta oli onneksi aika vapaata mistä pyörän ostaa.
 
Kesä lähenee ja samalla myös tietenkin pyöräkuume nousee. Tarkoituksena olisi hankkia sähköpyörä työsuhde-etuna Etufillarin kautta. Nettikauppoja selatessa meinaa mennä sormi suuhun kun vaihtoehtoja piisaa. Mitä pyörää ehdottaisitte seuraavin kriteerein:
  • Retki-/hybridipyörä
  • Budjetti 3000€
  • Ajot asfaltilla pääasiassa
  • Lokarit, valot ja joppari saisi olla valmiina
  • Irroitettava akku
Bike-discountista, bike24:sta, mhw-bikestä alustavasti pyöriä vilkuillu, mutta Etufillarin kautta oli onneksi aika vapaata mistä pyörän ostaa.
Tämä Cube voisi olla varsin pätevä peli, jos koko sattuu osumaan, sillä jäljellä S ja M koot. MWH:lla sama pyörä ~700€ kalliimpi.

Tuossa nyt kuitenkin hyvinä ominaisuuksina ilmakeula, Bosch Smart System (=itse päivitettävissä yms.) Kiox 300 näytöllä, 750Wh helposti irroitettava akku jne.
 
Kesä lähenee ja samalla myös tietenkin pyöräkuume nousee. Tarkoituksena olisi hankkia sähköpyörä työsuhde-etuna Etufillarin kautta. Nettikauppoja selatessa meinaa mennä sormi suuhun kun vaihtoehtoja piisaa. Mitä pyörää ehdottaisitte seuraavin kriteerein:
  • Retki-/hybridipyörä
  • Budjetti 3000€
  • Ajot asfaltilla pääasiassa
  • Lokarit, valot ja joppari saisi olla valmiina
  • Irroitettava akku
Bike-discountista, bike24:sta, mhw-bikestä alustavasti pyöriä vilkuillu, mutta Etufillarin kautta oli onneksi aika vapaata mistä pyörän ostaa.

Tuohon on paha vastata, kun henkilökohtaiset mieltymyksetkin vaikuttaa mikä sopii ja mikä ei.

Tekniikanmaailman 16/2023 numerossa oli vertailu sähköpyöristä työmatka/retkikäyttöön.
Voittajaksi selviytyi napavaihteellinen ja hihnavetoinen Canyon Precede:ON 7 mutta muita testattuja oli mm. Trek Allant, Specialized Turbo Como ja vaihtoehdot Helkamalta ja Tunturiltakin.

Pyöräliikkeessähän aina voi käydä koeajolla, ostopakkoa ei ole.

Akun irroitettavuuden helppous kannattaa tarkistaa, osassa se on "irroitettava" ja toisissa oikeasti irroitettava.

Trekin pyörissä käytetty "RIB" akkumekanismi on omasta mielestä tähän mennessä markkinoiden paras toteutus. Eli kannattaa tsekata jos jostain saisi Allant+:n budjettiin mahtumaan ja pyörä on muuten sopiva itselle.
 
Kesä lähenee ja samalla myös tietenkin pyöräkuume nousee. Tarkoituksena olisi hankkia sähköpyörä työsuhde-etuna Etufillarin kautta. Nettikauppoja selatessa meinaa mennä sormi suuhun kun vaihtoehtoja piisaa. Mitä pyörää ehdottaisitte seuraavin kriteerein:
  • Retki-/hybridipyörä
  • Budjetti 3000€
  • Ajot asfaltilla pääasiassa
  • Lokarit, valot ja joppari saisi olla valmiina
  • Irroitettava akku
Bike-discountista, bike24:sta, mhw-bikestä alustavasti pyöriä vilkuillu, mutta Etufillarin kautta oli onneksi aika vapaata mistä pyörän ostaa.

Samoilla spekseillä tarttui pari vuotta sitten mukaan


Nyt on 4000 km rullailtu ja tyytyväinen olen edelleen.

Tuossa toinen, käsittääkseni kotimaassa tehty vaihtoehto

 
Viimeksi muokattu:
Samoilla spekseillä tarttui pari vuotta sitten mukaan


Nyt on 4000 km rullailtu ja tyytyväinen olen edelleen.

Tuossa toinen, käsittääkseni kotimaassa tehty vaihtoehto

Onko käytännössä laadussa eroa Boschin ja Shimanon sähkömoottoreissa jos puhutaan tuon hintaluokan pyöristä?
 
Kesä lähenee ja samalla myös tietenkin pyöräkuume nousee. Tarkoituksena olisi hankkia sähköpyörä työsuhde-etuna Etufillarin kautta. Nettikauppoja selatessa meinaa mennä sormi suuhun kun vaihtoehtoja piisaa. Mitä pyörää ehdottaisitte seuraavin kriteerein:
  • Retki-/hybridipyörä
  • Budjetti 3000€
  • Ajot asfaltilla pääasiassa
  • Lokarit, valot ja joppari saisi olla valmiina
  • Irroitettava akku
Bike-discountista, bike24:sta, mhw-bikestä alustavasti pyöriä vilkuillu, mutta Etufillarin kautta oli onneksi aika vapaata mistä pyörän ostaa.

Samalla spekseillä ostin tämän, ei ole kertaakaan kaduttanut ja säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa muuta.


27-2210_xxl_1.jpg
 
Samalla spekseillä ostin tämän, ei ole kertaakaan kaduttanut ja säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa muuta.


27-2210_xxl_1.jpg
Tuo on varmaan ihan asiallinen kampe (geometriaa tuntematta) hintaisekseen. En vain itse oikein ole ymmärtänyt miksi ihmiset ostavat (varsinkaan kalliimpia) sähköpyöriä asfaltilla ajeluun. Oma kokemus oli, että sähköistä ei ollut hyötyä kuin isoissa ylämäissä, koska asfaltilla jo hybridi, saati maantiepyörä on niin kevyt polkea (tietysti tarvitaan rullaavat kumit) ettei sähköavusta oikeasti ole apua kuin ylämäissä. Tietysti jos on todella huono peruskunto (puhumattakaan jokin sairaus, ettei syke esim saa nousta yllättäen), matkat ovat 10km+ tai halutaan ajella selkä suorassa täysin hikoilematta 25kmh ihan vaan muuten, niin ymmärrän.

Itsellä on pienoinen pettymys n.5k€ sähköpyörään siirtymisestä. Ei siksi, että se olisi huono, vaan siksi että nyt pystyy ajamaan maastossa ja nauttimaan siitä, mutta missään muualla ajamisesta tuolla ei enää nauti. Avaan tätä asiaa hieman:
Itse hankin sähkömaastopyörän ja muut pyörät (hybridi ja citypyörä) joutuivat korjaustarpeen (raha) ja tilanpuutteen vuoksi myyntiin. Nyt kuitenkin on vain kallis maastopyörä, eikä sillä ei ole kiva ajella asfalttia edes sähköllä, vaikka teknisesti se on mahdollista. Miksi? Maasturilla asfaltilla ajo tuntuu jotenkin väärältä ja epätodelliselta. Sitä on hieman vaikea selittää. Kun hybridillä saat ilman sähköjä ajettua 35kmh ilman suurempaa hikeä, pienellä myötätuulella -tulee siitä todella hyvä fiilis. Nyt sähkömaasturilla joutuu asfaltilla kokoajan polkemaan ja meno on aina "tahmaista" -ei siis tule sellaista flow tunnetta, IKINÄ. Ei edes myötätuulessa...

Enkä kyseenalaista asfalttipyörien sähköistystä, haluaisin vain kuulla näkemyksiä niiltä ketkä sen osti ja oliko sähköpyörä asfaltille oikeasti wörtti?

Mitä nyt kertoisin muita samanlaista "muutosta" harkitseville. Pidä asfalttiajeluihin jokin peruspyörä, jolla voi ajella kuntolenkit ja kauppareissut, vaikka metsärynkytykseen tulisikin 10k€ bomber. Näin voit nauttia molemmista ajoista, ainakin enemmän kuin ajamalla jommallakummalla molemmat ajot :)
 
Enkä kyseenalaista asfalttipyörien sähköistystä, haluaisin vain kuulla näkemyksiä niiltä ketkä sen osti ja oliko sähköpyörä oikeasti sinulle wörtti?
Mä otin työsuhde-etuna läskin pyörän koska tykkään sen näöstä. Toki raskaampi polkea kuin katupyörä, mutta moottori kompensoi.

Oikeasti olisi sitten korvailla edestakaista 25km työmatkaa tuolla, niin ettei autolla tarvitsisi niin paljon kulkea, mielellään loskaiseen ja lumiseenkin aikaan, mikäli vain mukavuudenhalu antaa periksi sen verran.

Aiemmin peruspyörällä on joskus muinoin vauriota kokenut polvi tullut kipeäksi kun viikoittainen pyöräily yltyy johonkin 100km+ matkaan. Toiveissa on että tämä sähköinen ei niin paljoa rasittaisi kuin manuaalinen teki. Siitä syystä tuli jo pari vuotta sitten myytyä peruspyörä pois.

Mulle siis sähköpyörä katuajeluun oli vähän pakollinen, mikäli pyörällä aioin lainkaan ajaa. Miksi maastopyörä? Osittain esteettisistä syistä, osittain tykkään siitä että sillä on varmempi ajaa maastossa kuin maastossa, karkeamman kuvioinnin ja leveämmän renkaan vuoksi.

Tietysti nyt on jo huomannut että sähkö ja maastoinen olemus pyörässä on saanut etsimään sen pyhimmän asfalttireitin sijaan vaihtoehtoisia mäkisempiä reittejä ja metsäpolkuja, eli tämä pyörävalinta on nostanut ukon sohvalta vähän liikkumaan enempi.

Muuten kyllä asfaltilla matkaa ajaessa tulee tuo avustus vastaan. Siihen 25km/h:hon asti on kiva ajella mutta sitten kun pitäisi oikeasti polkea niin vähän ryssää into. Pikkuhiljaa yritän kuitenkin aina kiriä hiukan lisävauhtia ja sitten kun pyöräilykeli tästä vielä paranee ja kilometrit lisääntyy niin saa nähdä mitä polvi tykkää ja jos tykkää niin sitten ehkä lisää tuota vauhtia uskaltaa laittaakin ilman sitä pelkoa että taas joku jänne kipeytyy ja saa linkata sen viikon ajan ennen kuin paranee.

Mutta vinha pointti tosiaan tuo että köykäisellä pyörällä polkaisisi perusreitit asfaltilla melkein yhtä kevyesti kuin sähköisellä. Mäkien nousut ja niiden jälkeiset tasaiset tietysti menevät sillä 25km/h tasavauhdilla nyt kun ennen ylämäet hitaasti ja sen jälkeiset pätkät semisti puuskuttaen.

Se olenko töissä yhtään vähemmän hikisenä kuin aiemmin, en osaa sanoa. Vähän veikkaan että kun työmatkaa pääsee tosissaan polkemaan ihan aikataulun kanssa niin tulee silti puskettua hikeen asti kun ei tyydy siihen tasaiseen köröttelyyn.
 
Tuo on varmaan ihan asiallinen kampe (geometriaa tuntematta) hintaisekseen. En vain itse oikein ole ymmärtänyt miksi ihmiset ostavat (varsinkaan kalliimpia) sähköpyöriä asfaltilla ajeluun. Oma kokemus oli, että sähköistä ei ollut hyötyä kuin isoissa ylämäissä, koska asfaltilla jo hybridi, saati maantiepyörä on niin kevyt polkea (tietysti tarvitaan rullaavat kumit) ettei sähköavusta oikeasti ole apua kuin ylämäissä. Tietysti jos on todella huono peruskunto (puhumattakaan jokin sairaus, ettei syke esim saa nousta yllättäen), matkat ovat 10km+ tai halutaan ajella selkä suorassa täysin hikoilematta 25kmh ihan vaan muuten, niin ymmärrän.

Itsellä on pienoinen pettymys n.5k€ sähköpyörään siirtymisestä. Ei siksi, että se olisi huono, vaan siksi että nyt pystyy ajamaan maastossa ja nauttimaan siitä, mutta missään muualla ajamisesta tuolla ei enää nauti. Avaan tätä asiaa hieman:
Itse hankin sähkömaastopyörän ja muut pyörät (hybridi ja citypyörä) joutuivat korjaustarpeen (raha) ja tilanpuutteen vuoksi myyntiin. Nyt kuitenkin on vain kallis maastopyörä, eikä sillä ei ole kiva ajella asfalttia edes sähköllä, vaikka teknisesti se on mahdollista. Miksi? Maasturilla asfaltilla ajo tuntuu jotenkin väärältä ja epätodelliselta. Sitä on hieman vaikea selittää. Kun hybridillä saat ilman sähköjä ajettua 35kmh ilman suurempaa hikeä, pienellä myötätuulella -tulee siitä todella hyvä fiilis. Nyt sähkömaasturilla joutuu asfaltilla kokoajan polkemaan ja meno on aina "tahmaista" -ei siis tule sellaista flow tunnetta, IKINÄ. Ei edes myötätuulessa...

Enkä kyseenalaista asfalttipyörien sähköistystä, haluaisin vain kuulla näkemyksiä niiltä ketkä sen osti ja oliko sähköpyörä asfaltille oikeasti wörtti?

Mitä nyt kertoisin muita samanlaista "muutosta" harkitseville. Pidä asfalttiajeluihin jokin peruspyörä, jolla voi ajella kuntolenkit ja kauppareissut, vaikka metsärynkytykseen tulisikin 10k€ bomber. Näin voit nauttia molemmista ajoista, ainakin enemmän kuin ajamalla jommallakummalla molemmat ajot :)
Tavoitan kyllä hyvin mitä tarkoitat. Ei maasturilla minusta silti noin ikävää ole polkea asfaltillakaan. Varmaan sekin riippuu kuinka rullaavat renkaat maasturissa on (esim. 27,5"vs29"). Kuntoilu mielessä polkisin mieluummin sillä maantie/gravel ja ehkä hybridillä ilman sähköä. Maasturilla asfaltilla meno on vaan siirtymiä varten :)
 
Tuo on varmaan ihan asiallinen kampe (geometriaa tuntematta) hintaisekseen. En vain itse oikein ole ymmärtänyt miksi ihmiset ostavat (varsinkaan kalliimpia) sähköpyöriä asfaltilla ajeluun. Oma kokemus oli, että sähköistä ei ollut hyötyä kuin isoissa ylämäissä, koska asfaltilla jo hybridi, saati maantiepyörä on niin kevyt polkea (tietysti tarvitaan rullaavat kumit) ettei sähköavusta oikeasti ole apua kuin ylämäissä. Tietysti jos on todella huono peruskunto (puhumattakaan jokin sairaus, ettei syke esim saa nousta yllättäen), matkat ovat 10km+ tai halutaan ajella selkä suorassa täysin hikoilematta 25kmh ihan vaan muuten, niin ymmärrän.

Itsellä on pienoinen pettymys n.5k€ sähköpyörään siirtymisestä. Ei siksi, että se olisi huono, vaan siksi että nyt pystyy ajamaan maastossa ja nauttimaan siitä, mutta missään muualla ajamisesta tuolla ei enää nauti. Avaan tätä asiaa hieman:
Itse hankin sähkömaastopyörän ja muut pyörät (hybridi ja citypyörä) joutuivat korjaustarpeen (raha) ja tilanpuutteen vuoksi myyntiin. Nyt kuitenkin on vain kallis maastopyörä, eikä sillä ei ole kiva ajella asfalttia edes sähköllä, vaikka teknisesti se on mahdollista. Miksi? Maasturilla asfaltilla ajo tuntuu jotenkin väärältä ja epätodelliselta. Sitä on hieman vaikea selittää. Kun hybridillä saat ilman sähköjä ajettua 35kmh ilman suurempaa hikeä, pienellä myötätuulella -tulee siitä todella hyvä fiilis. Nyt sähkömaasturilla joutuu asfaltilla kokoajan polkemaan ja meno on aina "tahmaista" -ei siis tule sellaista flow tunnetta, IKINÄ. Ei edes myötätuulessa...

Enkä kyseenalaista asfalttipyörien sähköistystä, haluaisin vain kuulla näkemyksiä niiltä ketkä sen osti ja oliko sähköpyörä asfaltille oikeasti wörtti?

Mitä nyt kertoisin muita samanlaista "muutosta" harkitseville. Pidä asfalttiajeluihin jokin peruspyörä, jolla voi ajella kuntolenkit ja kauppareissut, vaikka metsärynkytykseen tulisikin 10k€ bomber. Näin voit nauttia molemmista ajoista, ainakin enemmän kuin ajamalla jommallakummalla molemmat ajot :)
Pyörällä tulee ajettua ensisijaisesti työmatkaa (23 km edestakaisin lyhintä reittiä), toissijaisesti "hyötyajoa" esim kauppaan ja takaisin ja kolmanneksi huviajoa. Näihin kolmeen en kaipaa pisaraakaan ylimääräistä hikeä tai metriäkään hiekkatietä maastosta puhumattakaan. Sähköpyörä on ollut tarpeeseeni oivallinen peli ja polkupyöräedun kanssa n. 54 €/kk x 33 kk nettovaikutuksella mielestäni hyvä diili. Jos nyt jotain toivoisi, niin avustuksen toimimista vaikkapa jenkkirajaan 20 mph saakka. Nyt tulee 95% matkasta ajettua siinä 24-25 km/h nopeusalueella.
 
Viimeksi muokattu:
Onko käytännössä laadussa eroa Boschin ja Shimanon sähkömoottoreissa jos puhutaan tuon hintaluokan pyöristä?

Molemmissa on ominaispiirteensä, mutta suorituskyky hyvin lähellä toisiaan. Shimanoa taidetaan pitää enemmän "kierroskoneena" eli tehot saa irti kunnolla vasta isommalla kadenssilla.

Ja eroja on myös siinä, että alkaako avustus jo ns. 0 rpm tilanteessa eli kun polkimelle antaa painetta ilman että pyörii mikään. Brose(specialized) on kai tuossa parhaimmillaan.

Mutta moottorivalmistajien kehitys on ollut aika kovaa viime aikoina eli nuo tiedot voi olla jo vanhentuneita.
 
Molemmissa on ominaispiirteensä, mutta suorituskyky hyvin lähellä toisiaan. Shimanoa taidetaan pitää enemmän "kierroskoneena" eli tehot saa irti kunnolla vasta isommalla kadenssilla.

Ja eroja on myös siinä, että alkaako avustus jo ns. 0 rpm tilanteessa eli kun polkimelle antaa painetta ilman että pyörii mikään. Brose(specialized) on kai tuossa parhaimmillaan.

Mutta moottorivalmistajien kehitys on ollut aika kovaa viime aikoina eli nuo tiedot voi olla jo vanhentuneita.
En osaa sanoa Brosesta tosikäytössä, kun oma ajo jäi pyörämessujen metsätestipätkään kokemus. Kuitenkin testiajolla se tuntui tasaisen vahvalta eikä hyökkäillyt (kuten bosch). Se on kuitenkin selkeästi kallein, mutta mielestäni paras. Aiemmin itsellä oli Bosch CX Performance gen 4 ja nyt EP8. Näiden mukaan itse tykkään että bosch on avustavin, mutta huonolla tavalla. Shimano on luonteva ajaa, mutta vaatii tosiaan kierroksia (siinä on tavoiteltu luonnollista avustusta). Itse en palaisi boschiin missään nimessä.

HUOM kommenttini on annettu näkemyksestä maastopyörä maastoajossa!
Peruskatupyörään on mielestäni aivan sama mikä moottori noista on -kaikki hoitavat kadulla hommat hienosti. Jopa yamaha, joka tuntuu letkeältä kuin lammas (maastopyörässä), mutta kadulla silläkin pärjää mainiosti. Edullisimmistä valmistajien moottoreista itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta, eli olen ajanut vain noita tehokkaimpia malleja
 
Miten tuon moottorin 40 Nm vääntömomentti riittää? Markkinoilla on kuitenkin 100 Nm väännöllä varustettuja moottoreita!

Asfaltilla ja hiekkatiellä 40Nm riittää siihen että mikään ylämäki tai vastatuuli ei aiheuta sykkeen nousemista jos ajaa täydellä avustuksella.

Auttaa myös siihen ettei voimansiirto kulu vaikka vaihteita ei jaksaisi koko ajan käyttää optimaalisesti, 100Nm saa ketjut nopeasti poikki.
 
Asfaltilla ja hiekkatiellä 40Nm riittää siihen että mikään ylämäki tai vastatuuli ei aiheuta sykkeen nousemista jos ajaa täydellä avustuksella.

Auttaa myös siihen ettei voimansiirto kulu vaikka vaihteita ei jaksaisi koko ajan käyttää optimaalisesti, 100Nm saa ketjut nopeasti poikki.
Vielä 2v sitten ajelin 40Nm ja ja nyt ajanut 10k 85Nm niin onhan reitit muuttuneet vaativimmiksi ja jos vaan luonto sietää niin niin voi tuupata huoletta liki mihin tahansa mäkeen. Ero on melkoinen. Eikä ketjujen katkeamisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 454
Viestejä
4 557 167
Jäsenet
74 966
Uusin jäsen
Hautamagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom