Tuo on varmaan ihan asiallinen kampe (geometriaa tuntematta) hintaisekseen. En vain itse oikein ole ymmärtänyt miksi ihmiset ostavat (varsinkaan kalliimpia) sähköpyöriä asfaltilla ajeluun. Oma kokemus oli, että sähköistä ei ollut hyötyä kuin isoissa ylämäissä, koska asfaltilla jo hybridi, saati maantiepyörä on niin kevyt polkea (tietysti tarvitaan rullaavat kumit) ettei sähköavusta oikeasti ole apua kuin ylämäissä. Tietysti jos on todella huono peruskunto (puhumattakaan jokin sairaus, ettei syke esim saa nousta yllättäen), matkat ovat 10km+ tai halutaan ajella selkä suorassa täysin hikoilematta 25kmh ihan vaan muuten, niin ymmärrän.
Itsellä on pienoinen pettymys n.5k€ sähköpyörään siirtymisestä. Ei siksi, että se olisi huono, vaan siksi että nyt pystyy ajamaan maastossa ja nauttimaan siitä, mutta missään muualla ajamisesta tuolla ei enää nauti. Avaan tätä asiaa hieman:
Itse hankin sähkömaastopyörän ja muut pyörät (hybridi ja citypyörä) joutuivat korjaustarpeen (raha) ja tilanpuutteen vuoksi myyntiin. Nyt kuitenkin on vain kallis maastopyörä, eikä sillä ei ole kiva ajella asfalttia edes sähköllä, vaikka teknisesti se on mahdollista. Miksi? Maasturilla asfaltilla ajo tuntuu jotenkin väärältä ja epätodelliselta. Sitä on hieman vaikea selittää. Kun hybridillä saat ilman sähköjä ajettua 35kmh ilman suurempaa hikeä, pienellä myötätuulella -tulee siitä todella hyvä fiilis. Nyt sähkömaasturilla joutuu asfaltilla kokoajan polkemaan ja meno on aina "tahmaista" -ei siis tule sellaista flow tunnetta, IKINÄ. Ei edes myötätuulessa...
Enkä kyseenalaista asfalttipyörien sähköistystä, haluaisin vain kuulla näkemyksiä niiltä ketkä sen osti ja oliko sähköpyörä asfaltille oikeasti wörtti?
Mitä nyt kertoisin muita samanlaista "muutosta" harkitseville. Pidä asfalttiajeluihin jokin peruspyörä, jolla voi ajella kuntolenkit ja kauppareissut, vaikka metsärynkytykseen tulisikin 10k€ bomber. Näin voit nauttia molemmista ajoista, ainakin enemmän kuin ajamalla jommallakummalla molemmat ajot