Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Kyllähän ton saisi ulkoisilla akuilla pelaamaan. Vanhoilta akuilta tulevat eriliset piuhat vaan pitää jättää kotelon piirilevyyn kiinni. Nuo piuhat varmaan ilmoittaa akun varaustason? Jos tuo liitin ei ole paikoillaan ei näyttöön tule virtaa. Sitähän ei taas tiedä mitä tuo tekee jos nuo akut on täysin tyhjät. Nyt näyttö vilkutti alhaista jännitettä.

Onko tässä vielä järkeä on pitäskö suosiolla katsoa vaan koko setti uusiksi? 20240302_174524.jpg
 
Kyllähän ton saisi ulkoisilla akuilla pelaamaan. Vanhoilta akuilta tulevat eriliset piuhat vaan pitää jättää kotelon piirilevyyn kiinni. Nuo piuhat varmaan ilmoittaa akun varaustason? Jos tuo liitin ei ole paikoillaan ei näyttöön tule virtaa. Sitähän ei taas tiedä mitä tuo tekee jos nuo akut on täysin tyhjät. Nyt näyttö vilkutti alhaista jännitettä.

Onko tässä vielä järkeä on pitäskö suosiolla katsoa vaan koko setti uusiksi? 20240302_174524.jpg
Tuossa lyijyakkuvirityksessä ei ole järkeä. Syitä on ainakin pari:
  • Lyijyakut painaa tolkuttomasta
  • Lyijyakut ei kestä syväpurkamista eli on väärä kemia sähköpyörään
Uutta akkua tai kennotusta vaan hankintaan. Äänestän uutta akkua.
 
Tuossa lyijyakkuvirityksessä ei ole järkeä. Syitä on ainakin pari:
  • Lyijyakut painaa tolkuttomasta
  • Lyijyakut ei kestä syväpurkamista eli on väärä kemia sähköpyörään
Uutta akkua tai kennotusta vaan hankintaan. Äänestän uutta akkua.
Tarkoitus ei siis noita akkuja ollut tuohon jättää vaan demota, että systeemi toimii ulkoisilla akuilla.
 
Mulla alkaa omassa laatikkopyörässä akku vedellä viimeisiään, niin pitäisi varmaan a) uusia akku tai b) uusia samalla akku ja moottori. Kyselin jo tuon nykyisen akun uudelleen kennottamista ja samalla katoin kyseisen firman akkuja, niin siellä löytyy hyllystä isompi akku samalla voltti määrällä.

Kysyin jo tuolta firmalta onnistuisiko tuo isompi akku kytkeä pyörään jotenkin, mutta eipä ole vastausta kuulunut niin kysytään täältä. Tuossa nyt lähtee akun telakasta 4kpl johtoja eri paikkoihin, niin mietin jos tuon uuden akun kytkisi nykyisen akun tilalle eli siis vanhan akun kotelo jäisi paikoilleen ja toisin vain tuolta uudelta akun kaapeli vanhan kotelon sisään.
Tee tuolle akulle sisäinen bms-reset, niin se saattaa herätä henkiin. Itellä 2 akkua ja molemmat on kertaalleen vaatineet Resetin 5 vuoden aikana.
 
Sähköpyöränyyppä kyselee: Muutamia vuosia on tullut sählättyä sähköskuutin kanssa, mutta omalla elopainolla ei 45km kantaman laite jaksa 13km työmatkaa molempiin suuntiin, eikä työmaalla lataaminen on oikein suositeltu toimenpide. Ja rehellisyyden nimissä on myönnettävä että onhan se vaihtelevassa maastossa onnettomuusaltis laite verrattuna pyörään jonka remgaskoko on suurempi.

Työnantajan puolesta meillä olisi Gobybike-pyöräetu ja sitä myötä vähän kiinnostaisi sähköpyörä jota tulisi käytettyä lähinnä kesäisin tai yleisesti yli 5°C lämmöissä (mieluummin 10°C), eli lumien aikana ei ole ajolle tarvetta.

Pyörällä ajettaisiin työmatkaa kestopäällysteistä tietä 13km suuntaansa ja irrotettava sisätiloihin tuotava (ja mieluusti myös irrallaan ladattava) akku olisi oltava. Muuta ajoa vaihtelevasti, mutta merkittävin paikka olisi tuo työmatka. Todellinen kantama max. 100kg käyttäjällä saisi olla se 30km niin ettei viimeiset kilometrit ala olemaan todella heikkoa sähköavustusta. Tämä pahimmillaan täydellä avustuksella ilman polkemista (syystä lisää myöhemmin). Mallin puolesta läskipyörä kuumottelee kovasti, vaikka maaston puolesta sellaiselle ei ole varsinaista tarvetta. Perinteisellä hiukan leveämpirenkaisella hybridipyörällä on aiemmin pärjännyt ihan hyvin.

Mikäli löytyy läskipyörä joka ajaa itsekseen sen 30km polkematta ja kestää pienet pakkaset myös (irrotettavalla akulla ainakin ajon ajan) niin ei ole mahdoton ajatus että toppavaatteissa tulisi ajettua työmatkat talvisemmallakin kaudella.

Mutta sitten se merkittävin juttu: oma polvi on alkanut vanhemmiten olemaan hankala; juostessa ei ole mitään ongelmia mutta perinteisestä pyöräilystä se ei tykkää koska persaus pysyy penkissä ja polkimen myötä myös jalan asento on jämpti. Pidemmät (kolme työmatkaa (yht. 70+km/vko) viikossa tekevät ajamisesta tuskaa polvelle). Tästä syystä olisi oltava mahdollisuus sille että pyörä voisi polkematta ajaa pahimmillaan sen puolikkaan työmatkan töihin ja täyden matkan takaisin, eli yli 20km täydellä akulla avustamatta (ylämäkiä on matkalla).

Tähän asti on sähköskuutilla vedetty tuunattuna melkein 40km/h ja jos pyörällä avustamatta pääsisi yli tuon 25km/h niin ei olisi mahdoton ajatus maksaa kohtuullista vakuutusta tms.

Kysymys siis kuuluu että mikä pyörä täyttäisi tällaiset kriteerit ja mihin hintaan. Onko tällaisessa tilanteessa väliä missä vetävä moottori sijaitsee, jos tarkoitus on se että pyörä jaksaa vetää polkematta pidempääkin matkaa (tähän pitäisi saada ensin pyörä lainaksi/vuokralle testiajoa varten jotta tietäisin miten polvi kestää aähköpyörällä polkemista)?

Jos ihan kylmiltään lähtisi ostamaan sähköpyörän ja sillä joutuisi loppupeleissä polven vuoksi ajamaan polkematta suurimman osan ajasta polkematta) mitä nyt ehkä ylämäet tjsp) niin olisiko siinä mitään järkeä verrattuna johonkin sähkömopoon (hinnan puolesta, polttomoottorimopoa en enää osta koska autokin on olemassa)?

Sähköpyöräilyn kokemukset itsellä on muutaman kilometrin matkalla kokeillut vuokrapyörät (Lime, Tier yms. -tyyppiset) jotka sellaisenaan on tuntuneet ihan kivoilta.

Suositukset tietyistä pyöristä kiinnostavat, mieluummin kevyemmästä hintaluokasta käyttötarpeeseen nähden. Ammattilainen en ole, merkittävän pitkää matkaa en aja, tarve kovaan nopeuteen ei ole (tosin se ~40km/h sähköskuutilla maistuu enemmän kuin 25km/h), mutta jos polvi kestää niin ei haittaa lainkaan jos pääsee polkaisemaan vaikka viittäkymppiäkin.

Pyörän ei tarvitse olla vuosikymmeniä kestävä vaan tekniikan kehittyessä ja oman motivaation hiipuessa uskoisin että realistinen ajoaika olisi ehkä kymmenkunta vuotta maksimissaan. Bensakustannusten säästäminen on yksi osasyy, mutta ulkona olosta nauttiminen on toinen kuin myös polven kestävyydestä riippuen myös pieni liikunta/kuntouttaminen.

Kiirettä ei ole pyörän hankkimiseen (mitä nyt vähän kummittelee) joten hyvien tarjousten odottaminen ei sinällään ole ongelma.

Kiitos tästä jokaiselle joka jaksoi tämän romaanin lukea loppuun.

Edit: Äkkiä joitakin pyörävaihtoehtoja tarkastettuani pitää lisätä että ja joustohaarukka (edessä eikä takana) ei ole perinteisessä pyörässä ollut koskaan tarpeellinen juttu, eikä sitä myötä ole sähköpyörässäkään. Jarruteho ei tai vaihteet eivät myöskään ole suuri juttu koska osaan ennakoivan ajon ja kuten aiemmin mainitsin niin polkemiseen keveys ei ole juttu, vaan pikemmin se että sitä ei ole. Jos polvi kestää polkemista niin taakalla ei ole väliä. Raskaskin taakka kyllä menee, jos polvi kestää. Jos ei kestä niin sitten ajetaan akkuhyödyllä.
 
Viimeksi muokattu:
ja jos pyörällä avustamatta pääsisi yli tuon 25km/h niin ei olisi mahdoton ajatus maksaa kohtuullista vakuutusta tms.
Jos haluaa, että pyörä avustaa yli 25 km/h, niin se pitää rekisteröidä mopoksi.

Jos max 25 km/h avustus riittää, niin kaasukahvalla varustettuna siihen pitää ottaa L1e-a luokan liikennevakuutus, noin 70-100e vuodessa. Tällöin moottori saa olla max 1000w. Mutta avustuksen pitää tosiaan loppua 25 km/h.
 
Jos haluaa, että pyörä avustaa yli 25 km/h, niin se pitää rekisteröidä mopoksi.

Jos max 25 km/h avustus riittää, niin kaasukahvalla varustettuna siihen pitää ottaa L1e-a luokan liikennevakuutus, noin 70-100e vuodessa. Tällöin moottori saa olla max 1000w. Mutta avustuksen pitää tosiaan loppua 25 km/h.
Tack! Tuo 70-100€ vuosi on ihan ok, mutta jos tosiaan sillä pääsee vain 25km/h asti niin on se nyt kumma. Sen ylittävästä tehosta olisi voinut tuon maksaa, mutta että siihen asti yltävästä erikseen vielä maksaa niin pitää katsella. Voi olla että tuoreimmat lakimuutokset näistä on itsellä jääneet opiskelematta.
 
Ja jos hyvin käy voi löytyä pyörä mikä ei ota polveen, kaikissa pyörissä ei ole sama geometria.
 
Ja jos hyvin käy voi löytyä pyörä mikä ei ota polveen, kaikissa pyörissä ei ole sama geometria.
Toivotaan, vaikka en ole kovin toiveikas. Kuntosalin lukkopolkimilla ongelma tapahtuu kuin myös oman perinteisen polkupyörän erikseen ostetuilla lukkopolkimila. Sama ilman lukkoja vaikka koetin jalan asentoa myötäillä luonnolliseksi.

Juostessa toki lonkan asento on vapaa ja nilkan myös, mutta pyöräillessä kumpikin on lukittu, jolloin polvi joutuu jonkinmoiseen lukitukseen niiden välillä. Ehkä jollakin kokeilulla voisi löytyä hyvä nilkan asento penkissä olevalla persiillä, mutta varmuuden vuoksi haluaisin mieluummin panostaa pyörään joka pelastaa siinä tapauksessa että polvi kuitenkin pettää.

Aiemmin pahimmassa tapauksessa on oire alkanut viisi kilometriä ennen kotia (tosin aina ennen kotia, eli ehkä ylämäkien kuormitus on ollut osatekijä) ja pahimmillaan koitunut matkan aikana sellaiseksi että viimeiset kaksi kilometriä on pitänyt taluttaa vaikka kuormitus olisi ollut melko pitkälti tasaista matkaa. Kun kerran kuormittuu kipeäksi asti niin kipu jatkuu melkein viikon ajan kaikessa tekemisessä, eli ei kova juttu.

En mä lääkäriapua tähän etsi, mutta jos jonkinlaisen siedätyksen tähän saisi ajan myötä kehitettyä niin ei olisi pahitteeksi. Siihen asti tuo pyörän sähköavusteisuuden pelastus olisi kyllä siunaus. Jos viikon pyöräilykuormitus koituu polvelle liiaksi niin autolla pääsee aina, mutta ikävä juttu on se jos polvi kipeytyy työmatkan aikana niin ettei kotiin pääse enää avusteisesti vaan joutuu taluttamaan jonkun tunnin verran. Siinä vaiheessa mieluummin jatkan sähköpotkulaudalla tai ostan sähkömopon.

Lähinnä tuo mietityttää näin sähköpyöränyyppänä että onko täysin avustettu 30km kantama absurdi odote alle 2k€ pyörissä. Todennäköisesti polvi kuitenkin päivittäin kestää jonkinmoista rasitetta, mutta ei mitään käryä kuinka paljon oma polkuavustus säästää akkua. Vähän omakohtaisia kokemuksia joltakin samassa jamassa olevilta olisi iso juttu kuulla.
 
Lähinnä tuo mietityttää näin sähköpyöränyyppänä että onko täysin avustettu 30km kantama absurdi odote alle 2k€ pyörissä. Todennäköisesti polvi kuitenkin päivittäin kestää jonkinmoista rasitetta, mutta ei mitään käryä kuinka paljon oma polkuavustus säästää akkua.
250W/80nm moottorilla varustettuna 750Wh akku kestää noin 115km.
Tämä tosin siis aina itse poljettuna, kun nämä perinteiset sähköpyörät aina vaativat sen polkemisen, jotta avustus tulee mukaan.

Joku 500Wh akulla varustettu laite varmaan menisi 30km "käsikaasulla", mutta näille on jopa oma keskustelu täällä, josta voisi löytyä jopa valmiita vinkkejä, kun taas tämä ketju on nimensä mukaisesti vain avustaville
 
Sähköpyöränyyppä kyselee: Muutamia vuosia on tullut sählättyä sähköskuutin kanssa, mutta omalla elopainolla ei 45km kantaman laite jaksa 13km työmatkaa molempiin suuntiin, eikä työmaalla lataaminen on oikein suositeltu toimenpide. Ja rehellisyyden nimissä on myönnettävä että onhan se vaihtelevassa maastossa onnettomuusaltis laite verrattuna pyörään jonka remgaskoko on suurempi.

Työnantajan puolesta meillä olisi Gobybike-pyöräetu ja sitä myötä vähän kiinnostaisi sähköpyörä jota tulisi käytettyä lähinnä kesäisin tai yleisesti yli 5°C lämmöissä (mieluummin 10°C), eli lumien aikana ei ole ajolle tarvetta.

Pyörällä ajettaisiin työmatkaa kestopäällysteistä tietä 13km suuntaansa ja irrotettava sisätiloihin tuotava (ja mieluusti myös irrallaan ladattava) akku olisi oltava. Muuta ajoa vaihtelevasti, mutta merkittävin paikka olisi tuo työmatka. Todellinen kantama max. 100kg käyttäjällä saisi olla se 30km niin ettei viimeiset kilometrit ala olemaan todella heikkoa sähköavustusta. Tämä pahimmillaan täydellä avustuksella ilman polkemista (syystä lisää myöhemmin). Mallin puolesta läskipyörä kuumottelee kovasti, vaikka maaston puolesta sellaiselle ei ole varsinaista tarvetta. Perinteisellä hiukan leveämpirenkaisella hybridipyörällä on aiemmin pärjännyt ihan hyvin.

Mikäli löytyy läskipyörä joka ajaa itsekseen sen 30km polkematta ja kestää pienet pakkaset myös (irrotettavalla akulla ainakin ajon ajan) niin ei ole mahdoton ajatus että toppavaatteissa tulisi ajettua työmatkat talvisemmallakin kaudella.

Mutta sitten se merkittävin juttu: oma polvi on alkanut vanhemmiten olemaan hankala; juostessa ei ole mitään ongelmia mutta perinteisestä pyöräilystä se ei tykkää koska persaus pysyy penkissä ja polkimen myötä myös jalan asento on jämpti. Pidemmät (kolme työmatkaa (yht. 70+km/vko) viikossa tekevät ajamisesta tuskaa polvelle). Tästä syystä olisi oltava mahdollisuus sille että pyörä voisi polkematta ajaa pahimmillaan sen puolikkaan työmatkan töihin ja täyden matkan takaisin, eli yli 20km täydellä akulla avustamatta (ylämäkiä on matkalla).

Tähän asti on sähköskuutilla vedetty tuunattuna melkein 40km/h ja jos pyörällä avustamatta pääsisi yli tuon 25km/h niin ei olisi mahdoton ajatus maksaa kohtuullista vakuutusta tms.

Kysymys siis kuuluu että mikä pyörä täyttäisi tällaiset kriteerit ja mihin hintaan. Onko tällaisessa tilanteessa väliä missä vetävä moottori sijaitsee, jos tarkoitus on se että pyörä jaksaa vetää polkematta pidempääkin matkaa (tähän pitäisi saada ensin pyörä lainaksi/vuokralle testiajoa varten jotta tietäisin miten polvi kestää aähköpyörällä polkemista)?

Jos ihan kylmiltään lähtisi ostamaan sähköpyörän ja sillä joutuisi loppupeleissä polven vuoksi ajamaan polkematta suurimman osan ajasta polkematta) mitä nyt ehkä ylämäet tjsp) niin olisiko siinä mitään järkeä verrattuna johonkin sähkömopoon (hinnan puolesta, polttomoottorimopoa en enää osta koska autokin on olemassa)?

Sähköpyöräilyn kokemukset itsellä on muutaman kilometrin matkalla kokeillut vuokrapyörät (Lime, Tier yms. -tyyppiset) jotka sellaisenaan on tuntuneet ihan kivoilta.

Suositukset tietyistä pyöristä kiinnostavat, mieluummin kevyemmästä hintaluokasta käyttötarpeeseen nähden. Ammattilainen en ole, merkittävän pitkää matkaa en aja, tarve kovaan nopeuteen ei ole (tosin se ~40km/h sähköskuutilla maistuu enemmän kuin 25km/h), mutta jos polvi kestää niin ei haittaa lainkaan jos pääsee polkaisemaan vaikka viittäkymppiäkin.

Pyörän ei tarvitse olla vuosikymmeniä kestävä vaan tekniikan kehittyessä ja oman motivaation hiipuessa uskoisin että realistinen ajoaika olisi ehkä kymmenkunta vuotta maksimissaan. Bensakustannusten säästäminen on yksi osasyy, mutta ulkona olosta nauttiminen on toinen kuin myös polven kestävyydestä riippuen myös pieni liikunta/kuntouttaminen.

Kiirettä ei ole pyörän hankkimiseen (mitä nyt vähän kummittelee) joten hyvien tarjousten odottaminen ei sinällään ole ongelma.

Kiitos tästä jokaiselle joka jaksoi tämän romaanin lukea loppuun.

Edit: Äkkiä joitakin pyörävaihtoehtoja tarkastettuani pitää lisätä että ja joustohaarukka (edessä eikä takana) ei ole perinteisessä pyörässä ollut koskaan tarpeellinen juttu, eikä sitä myötä ole sähköpyörässäkään. Jarruteho ei tai vaihteet eivät myöskään ole suuri juttu koska osaan ennakoivan ajon ja kuten aiemmin mainitsin niin polkemiseen keveys ei ole juttu, vaan pikemmin se että sitä ei ole. Jos polvi kestää polkemista niin taakalla ei ole väliä. Raskaskin taakka kyllä menee, jos polvi kestää. Jos ei kestä niin sitten ajetaan akkuhyödyllä.

Tervehdys.

Polvien kuluman ja alkavan nivelrikon takia en ollut pyörällyt 5vuoteen kuin 100km yhteensä. Hankin Boschin moottorilla Cuben n.3000 hintaan saksan maalta Gobybiken kautta ja olen nyt 1,5 aikana ajanut 6500km. Työmatka suuntaansa 15km.
En ole ostnut yhtään kuukausilippua lähiliikenteeseen enkä kulkenut autolla kuin kerran pari huonoimmillaan säillä. Enkä todellakaan ollut koskaan talvipyöräily. Avustus ylämäessä on ollut erinomainen ja tasasella polkenut pienimmällä. Kilot ja kolesteroliarvot kiittäneet ja yleinen hyvinvointi kohentunut. Testaisin ehkä kunnolla tuollaista optiota, että menisikö ihan vaan polkemallakin avustuksen kanssa. Laadukas moottori ja pyörä teki ihmeitä.
GoByBikeltä saat varmaan jopa testiin pyörän viikoksi. Ainakin mulle huollon ajaksi tarjottiin. Toki nouto ja palautus Espooseen. Kai noita jotain vuokrallekin saisi.

On kyllä tuonut sellaista lapsenomaista seikkailufiilistä ja iloa suuresti. Auton käyttö jäänyt ainoastaan lasten kuskaamiseen ja suurempiin kauppareissuihin.

Cube Nuride hybrid allroad 625w akulla ja Boschin 90nm moottorilla. Vahva suositus. Akku kantaa sen 120km tai vaihtoehtoisesti täydellä avustuksella about 60
 
Tervehdys.

Polvien kuluman ja alkavan nivelrikon takia en ollut pyörällyt 5vuoteen kuin 100km yhteensä. Hankin Boschin moottorilla Cuben n.3000 hintaan saksan maalta Gobybiken kautta ja olen nyt 1,5 aikana ajanut 6500km. Työmatka suuntaansa 15km.
En ole ostnut yhtään kuukausilippua lähiliikenteeseen enkä kulkenut autolla kuin kerran pari huonoimmillaan säillä. Enkä todellakaan ollut koskaan talvipyöräily. Avustus ylämäessä on ollut erinomainen ja tasasella polkenut pienimmällä. Kilot ja kolesteroliarvot kiittäneet ja yleinen hyvinvointi kohentunut. Testaisin ehkä kunnolla tuollaista optiota, että menisikö ihan vaan polkemallakin avustuksen kanssa. Laadukas moottori ja pyörä teki ihmeitä.
GoByBikeltä saat varmaan jopa testiin pyörän viikoksi. Ainakin mulle huollon ajaksi tarjottiin. Toki nouto ja palautus Espooseen. Kai noita jotain vuokrallekin saisi.

On kyllä tuonut sellaista lapsenomaista seikkailufiilistä ja iloa suuresti. Auton käyttö jäänyt ainoastaan lasten kuskaamiseen ja suurempiin kauppareissuihin.

Cube Nuride hybrid allroad 625w akulla ja Boschin 90nm moottorilla. Vahva suositus. Akku kantaa sen 120km tai vaihtoehtoisesti täydellä avustuksella about 60
Tämä menee ehdottomasti mietintään. Yhdeltä työkaverilta löytyy muutama sähköpyörä mutta voi olla kynnyksen takana kysyä vuokraan/lainaksi.
Muutensa kyllä vahva kiinnostus pyörää kohtaan ja pitöö katsoa mikä on oman alueen saatavuus ja pyörän tarkemmat speksit. Kiitos!
 
@Teosto huomioi myös, ettei kaasukahvallista pyörää saa verovapaana työsuhde-etuna.
Kannattanee sekin huomioida, että täydellä avustuksella ilman kaasukahvaa oleva pyörä menee käytännössä lähes itsestään sen maksimin tasaisella ja pienissä ylämäissäkin. Toki siinä joutuu polkemaan ja sen verran jalkoja liikuttamaan, mutta mitään rasitusta jalkoihin ei tuossa tule.
 
Kannattanee sekin huomioida, että täydellä avustuksella ilman kaasukahvaa oleva pyörä menee käytännössä lähes itsestään sen maksimin tasaisella ja pienissä ylämäissäkin. Toki siinä joutuu polkemaan ja sen verran jalkoja liikuttamaan, mutta mitään rasitusta jalkoihin ei tuossa tule.
Paitsi jos on polvivamma mikä ei tykkää siitä pyörivästä liikkeestä.
 
Kokemuksia ja tietoa ATALA -sähköpyöristä?

Budget Sportilla olis esim. ATALA Clever 8.1 LT10 MAN -25% alessa.
 
Kokemuksia ja tietoa ATALA -sähköpyöristä?

Budget Sportilla olis esim. ATALA Clever 8.1 LT10 MAN -25% alessa.
Ei kyllä oikein vakuuta edes tarjoushinnalla, varsin tuntemattomista palikoista kasattu jne.

Kannattaa katsastaa esim. mhw-biken tarjoukset

Ja myös bike-discountin valikoima, esimerkiksi tämä näyttää varsin pätevältä hintaisekseen
 
Toki, ja siihen yritin viitata maininnalla polkemisesta. Itsellä kun ei ole polvissa vikaa niin vaikea tietää, onko tuo pelkkä vaadittava polkemisliike ilman rasitusta sitten jo liikaa vai ei.
Joo tää on vielä vähän kysymysmerkki itsellekin. Kaikki polkuhomma tähän asti on tehty enemmän tai vähemmän jonkinmoisen rasituksen alla. Mutta tosiaan jos kaasukahvallista ja yli 25km/h kulkevaa ei työmatkapyöräedulla saa, niin sellainen pitää sitten jättää väliin ja tosissaan luottaa siihen että poljettavalla vehkeellä mennään.


Tuo akun irrotettavuus ei taida ihan hirveän yleinen homma olla. Itselle se tuntuu kuitenkin tarpeelliselta ominaisuudelta. Lataaminen sisällä olisi tällöin helppoa ja akun saisi talveksi sisätiloihin pois pakkasesta.

Fitnordilta tällaisia löytyy (Kuntokauppa.fi) ja näöltään sekä hinnaltaan heidän pyöränsä ovat sopivan tuntuisia. Tosin Fitnordin sähköpotkulauta löytyy taloudesta enkä ihan hirveän vaikuttunut ole, kun vertaa talouden toiseen, Xiaomin vehkeeseen.

Moottorin sijainti polkimissa tai takarenkaassa on vähän hepreaa itselleni. Kuvausten perusteella ajotuntuma keskimoottorilla olisi varmaan se mikä olisi ehkä enemmän se oma juttu.

Sitten oli näitä 'Singlespeed' pyöriä jotka varmaan olisi sopivan simppeleitä itselleni, mutta onko ne muuten jotenkin huonompia? Oma peruskonkeli kun sillä tuli vielä joku vuosi takaperin ajeltua oli 21-vaihteinen ja aika vähiin se niiden vaihtelu kyllä jäi. Joku 5-7 vaihdetta oli varmaan se todellinen käyttö.

Fättikset taas muuten miellyttävät, mutta meneekö ne taas kalliimmaksi? Tuollainen perusmaasturi jossa nyt on hiukan katupyörää leveämmät kumit on kyllä jo ihan silmää miellyttävä sekin, eli ei tuo fättis nyt pakollinen ole. Perinteinen A-runkoinen miesten pyörä on eniten mieleen, vaikka sellaiset sporttisen näköiset hiukan matalamman tangon pyörät on kanssa mieleen. Ajoasento kuitenkin saa olla menevämpi eteenpäin nojaava, ei sellainen pystyssä istuttava mummopyörä.

Kantama pyörissä taitaa tuon oman kriteerin täyttää melko lailla pienimmilläkin akuilla. Kun tehokkaimmalla avustuksella pääsee sen 30km viileämmälläkin kelillä niin se pitäisi riittää. Sitten kun pidempää tulee ajeltua niin on varaa kyllä avustuksen määrästä vähentää, mutta mikäli en aivan innostu pyöräilemään niin tuo pieni kantama varmasti riittänee.

Muuta ihmeempää kriteeriä ei juuri ole. Taisi tuossa tulla kaikki. Jos johonkin 2-3k€ väliin saa hyvän pyörän joka nämä täyttää niin hieno homma. Tietysti en pahakseni pistä jos halvemmallakin saa kelvollisen pyörän. Tarve ei ole yliampua speksien suhteen ihan huvin vuoksi.

Aiemmin kehuttua Nuride Hybrid Allrounderia tuli käytyä katsomassa kaupassa tänään ja ihan pätevän näköinen vehje päällepäin näkyi olevan. Henkilökunnalla vain oli sen verran kiire että katseluksi se sitten jäikin siltä osaa.

Trek FX2 taas oli jonkun kyselyn mukaan mieltymyksiäni vastaava pyörä ja sekin näyttäisi täyttävän kriteerit.

Edit: Ja jousitukset on tosiaan tähänkin asti olleet yhtä tyhjän kanssa, eli niille en usko tulevan äkillistä tarvetta tulevaisuudessakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Poistan lainauksen ja kommentoin yleisellä tasolla tuota

Akun irroitettavuus vaihtelee vähän merkistä ja mallista riippuen, osassa vaatii pyörän kääntämistä ympäri, osassa taas irtoaa kahvasta kääntämällä (trekin RIB, joka on mielestäni varmaan markkinoiden paras toteutus)

Fitnord on kiinakuraa, en sekaantuisi.

Sille lienee syynsä, miksi 99%:sti kaikissa "oikeissa" sähköpyörissä on moottori keskiössä eikä navassa.

Jousituksen olemassaolon kanssa tärkeä asia on myös rengaskoko. Isomman ilmatilan renkaat ei välttämättä peruskäytössä vaadi jousitusta.
 
Minulla on Tunturi E290, jonka olen varustellut retkeilypyöräksi, siinä helposti irroitettava lukittava akku. Olen lisännyt lokasuojat, tavaratelineen, huippuvalot ja vähän muutakin. Ihan tyytyväinen olen pyörään ollut kolmen vuoden kokemuksella. Löytyy esim. Prisman verkkokaupasta.

Tunturi E290

IMG_5184.jpeg
 
Oon ollut todella laiska tuon sähköpyörän suhteen ja se on kuukauden päivät odottanut tallissa. Eilen elohopea kävi +7 ja sain aikaiseksi laittaa tuon ensimmäisen kerran lataukseen, vaan maaliskuu päätti yön aikana sataa uutta lunta joten jääköön neitsytmatka tänäänkin tekemättä :btooth:
IMG_20240316_085217~2.jpg
 
Minulla on Tunturi E290, jonka olen varustellut retkeilypyöräksi, siinä helposti irroitettava lukittava akku. Olen lisännyt lokasuojat, tavaratelineen, huippuvalot ja vähän muutakin. Ihan tyytyväinen olen pyörään ollut kolmen vuoden kokemuksella. Löytyy esim. Prisman verkkokaupasta.

Tunturi E290

IMG_5184.jpeg
Mulla Tunturin kaupunkimalli eMotion, jossa em. varusteet olivat vakiona. Tosin valot nyt mitkään kummoiset ole, mutta minulle riittävät. Kun ei tarvitse maastoon mennä, niin kapeat katurenkaat rullaavat paremmin.

 
Oon ollut todella laiska tuon sähköpyörän suhteen ja se on kuukauden päivät odottanut tallissa. Eilen elohopea kävi +7 ja sain aikaiseksi laittaa tuon ensimmäisen kerran lataukseen, vaan maaliskuu päätti yön aikana sataa uutta lunta joten jääköön neitsytmatka tänäänkin tekemättä :btooth:
IMG_20240316_085217~2.jpg
No enpä malttanut olla ajamatta. Pyörä toimii hienosti, alkuun vähän range-näyttämä aiheutti ihmetystä kun se laski parissa kilometrissä 214 > 145, kunnes tajusin sen olevan mukautuva lukema. Eihän tuossa edes tarvitse noita suurempia avustuksia kun ykköstehollakin kiipeää kovinkin jyrkkää mäkeä.

Myös Yokon kuoritakki ja pyöräilyhousut tuli todettua oikein toimiviksi, sen sijaan Foxin markkinaosaston kanssa mulla on eriäviä mielipide siitä mikä on hyvä talvihanska :hammer:
 
No enpä malttanut olla ajamatta. Pyörä toimii hienosti, alkuun vähän range-näyttämä aiheutti ihmetystä kun se laski parissa kilometrissä 214 > 145, kunnes tajusin sen olevan mukautuva lukema. Eihän tuossa edes tarvitse noita suurempia avustuksia kun ykköstehollakin kiipeää kovinkin jyrkkää mäkeä.

Myös Yokon kuoritakki ja pyöräilyhousut tuli todettua oikein toimiviksi, sen sijaan Foxin markkinaosaston kanssa mulla on eriäviä mielipide siitä mikä on hyvä talvihanska :hammer:
Hieno pyörä, joskin etulokarista on valtaosa unohtunut jonnekin :D Onhan hanskoista riittävän iso koko, sillä kun kahvojen päällä maatessa sormet menee ihan erilailla kuin perinteisiä talvihanskoja käyttäessä. Itsellä kävi tuollainen moka ensimmäisiä moottoripyöråhanskoja ostaessa ja kyllä harmitti...
 
Hieno pyörä, joskin etulokarista on valtaosa unohtunut jonnekin :D Onhan hanskoista riittävän iso koko, sillä kun kahvojen päällä maatessa sormet menee ihan erilailla kuin perinteisiä talvihanskoja käyttäessä. Itsellä kävi tuollainen moka ensimmäisiä moottoripyöråhanskoja ostaessa ja kyllä harmitti...
Siinä on vielä alkuperäinen etulokari kiinni, tarkoitus on ruuvata se irti ja laittaa tuo kuvassa taustalla roikkuva tilalle. Sen verran sain pyörälenkillä maistella hiekkatien pintakerrosta :darra:

Hanskat on kyllä oikean kokoiset, mutta varmaan sopivimmat johonkin +5 asteeseen, veden ne kyllä piti ihan oikealla puolella jos jotain hyvää pitää sanoa..
 
tuli tuo Kaisda pyörä Puolsta. Pari naarmua maalipinnassa, saa nähdä saako siitä mitään hyvitystä. Pari huomiota kasauksesta, no ei paljon kasattavaa sinällään ollut. Etutangon taittomekansimiin lisäsin prikan, tuntui liian pieneltä se joka siinä oli, että olisi turvallisesti puristanut pikalukon kiinni. Akun yksi kiskon ruuvi on paskottu, kisko oli ylhäältä irti, tottakai vinoon että oli tiukassa ja kiinalainen ruuvi ei kestä yhtään nylpääntymättä, papukaijoilla sai irti ja uudelleen kiinni kiskoineen. Elektroniikka ei käytännössä suojattu ollenkaan kosteudelta, en heti keksi miten voisi suojata, jos luukun kannen silikoinoi, voi olla, että aiheuttaa uuden ongelman kun johtoreiän kautta mennyt vesi ei pääse pois.. Akku lepää muovitarjottimella ja siinä on vedenpoistoreiät reunassa. Lisäsin tollasta sähköliitinrasvaa napoihin kaikelta varalta.
Mukana tuli myös kaasukahva sekä jotain työkaluja jotka vaikuttaa neuvostoaikaisilta.
 

Liitteet

  • 2024-03-17 11.06.30.jpg
    2024-03-17 11.06.30.jpg
    215,1 KB · Luettu: 113
  • 2024-03-17 12.11.43.jpg
    2024-03-17 12.11.43.jpg
    266,4 KB · Luettu: 113
  • 2024-03-17 12.11.39.jpg
    2024-03-17 12.11.39.jpg
    326,7 KB · Luettu: 118
  • 2024-03-17 12.11.47.jpg
    2024-03-17 12.11.47.jpg
    337,8 KB · Luettu: 109
Viimeksi muokattu:
Kyllä tässä on hyvin vahvasti myyty itselleni ajatus sähköfättiksestä, kun taas on kulunut päivä yrittäen opiskella asioita.

Olikos tämä nyt jotenkin täyttä kuraa, kun hinta on näinkin houkutteleva? GZR Rough-e Fatbike -sähköpyörä, 19" runko 1 299,99

Perämoottori tuossa nyt näkyi olevan, mikä ei vissiin ole niin suositeltu kuin tuo keskimoottori, vaikka omanlaiaeeni tiellä ajettavaan työmatkailuun tuollaista perämoottoria on suositeltu.

Helkama ja Tunturi on alkaneet kummasti vetoamaan valmistajina noin muuten. Tunturin Emaxit vain tahtoo mennä vähän hintavaksi, siinä kun Helkaman pyörää saa karvan verran parempaan hintaan. Joku 3k hintalappu alkaa vähän kuumottamaan mutta joku 2-2.5k on vielä ok.

Tosiaan oma ajo ei ole ihan hirveän vaativaa, lähinnä päällystettyä työmatkaa muutamilla nousuilla. Ja kyllähän se nälkä kasvaa syödessä että ehkä sitä käyttöä tulee enemmän sitten kun vauhtiin pääsee, mutta ei taida pururataa kummempaan maastoon mennä, eli mitään hyppyjä kivien yli ei vanha ukko enää lähde tekemään.

Oma edellinen sähkötön pyörä oli Focus Cross Lost Lagoon ja se oli ihan riittävää laatua omaan käyttööni. Voisihan noita kai osia verrata ja katsoa että vähintään vastaavat löytyy.

Edit: Helkama FE8 8v 26"

Tämä ei nyt paljoa kalliimmaksi kuitenkaan nouse, joten voisi olla pätevämpi vaihtoehto, vai?
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon hintaan pyörässä on jouduttu väistämättä tekemään isojakin kompromisseja.

"Toimintamatka sähköllä jopa 40km" tuohan on naurettavan vähän vai onko fateissa kaikissa noin onneton range?

Omalla pyörällä(29" renkainen jäykkäperä maasturi 630Wh akulla) pääsee luokkaa yli 50km melkein täydellä avustuksella.

Fatin lisäksi kannattaa kyllä yrittää koeajaa ns. plussakoon renkailla oleva maasturi. 27,5x2,8" tai 29x2,6" alkaa olla jo niin iso ilmatilaltaan, että mukavuuttakin on ilman täysjoustoa.
 
Tuohon hintaan pyörässä on jouduttu väistämättä tekemään isojakin kompromisseja.

"Toimintamatka sähköllä jopa 40km" tuohan on naurettavan vähän vai onko fateissa kaikissa noin onneton range?

Omalla pyörällä(29" renkainen jäykkäperä maasturi 630Wh akulla) pääsee luokkaa yli 50km melkein täydellä avustuksella.

Fatin lisäksi kannattaa kyllä yrittää koeajaa ns. plussakoon renkailla oleva maasturi. 27,5x2,8" tai 29x2,6" alkaa olla jo niin iso ilmatilaltaan, että mukavuuttakin on ilman täysjoustoa.
Joo, vähän jää 40km rajoille. Tarve on 30km mutta käyttäjän paino ja mahdolliset kylmät kelit saattavat kyllä sakottaa hiukan liikaa, että ehkä varman päälle isommalla akulla voisi olla fiksu. Sähköskuuteissa ainakin valmistajan ilmoittama kantama tipahtaa isommalla kuskilla heti puoleen, pyöristä en tiedä.

Nuo jousitukset tosiaan on itselle turhat olleet historiassa ja oikeastaan vain yksi mahdollinen vikaantuva osa.

Tuollainen paksumpirenkainen hybridi voisi kyllä olla hyvä optio myös. Varmaan rullaa karvan verran paremmin kuin paksummilla. Pitää laittaa vielä tarkkailuun.
 
Joo, vähän jää 40km rajoille. Tarve on 30km mutta käyttäjän paino ja mahdolliset kylmät kelit saattavat kyllä sakottaa hiukan liikaa, että ehkä varman päälle isommalla akulla voisi olla fiksu. Sähköskuuteissa ainakin valmistajan ilmoittama kantama tipahtaa isommalla kuskilla heti puoleen, pyöristä en tiedä.

Nuo jousitukset tosiaan on itselle turhat olleet historiassa ja oikeastaan vain yksi mahdollinen vikaantuva osa.

Tuollainen paksumpirenkainen hybridi voisi kyllä olla hyvä optio myös. Varmaan rullaa karvan verran paremmin kuin paksummilla. Pitää laittaa vielä tarkkailuun.
Valmistajan ilmoittamarange kannattaa jakaa kahdella. Tunturin 504 Wh akku riittää omassa käytössä n. 80 km, vaikka lauatuksen jälkeen rangea muka on 170 km.
 
Siihen ei pitkääkään koeajoa tarvinnut kun päätin että otetaan nyt tuosta pyörä pois kuljeksimasta. Mukaan siis tarttui Helkaman FEX, 8-vaihteinen mankeli.

Kotiin ehdin ajaa sen ~4km ja päätin että satulahan menee ensimmäisenä vaihtoon. Mieli tekisi sellaista lokoisaa pienellä selkänojalla olevaa penkkiä jossa on chilli istua, mutta saa nähdä minkälaisia hissiputkeen saa kiinni etteivät väänny. Melko lailla putken yläpuolella se painopisteen pitää olla.

Muuten vähän arvelutti 18" runkokoko, joka suositusten mukaan on oman pituuden rajoilla, kun mittaa on 180cm. Ei se kuitenkaan huonolta tuntunut. Toivotaan ettei vielä sittenkään kun satulan ja ohjaustangon viilaa viimeisen päälle hyvään korkeuteen.

Kunnon käyttöönotto ja testaaminen jääköön huomiselle.

Lisälaitteitahan pitää tietysti alkaa seuraavaksi katselemaan ja niitä saa vinkata jos mielessä on hyviä. Kaupasta ei mielestä lukkoa löytynyt kun olisin halunnut jonkun U-mallisen ettei ketjua tai vaijeria tarvitse laittaa roikkumaan ja kolisemaan mihinkään.

GoByBiken ehdoissa varkauden kohdalla mainittiin että pitäisi pystyä esittämään kaksi lukon avainta, minkä käsitin että numerokoodilukkoa ei sallita. Se olisi muuten ollut mieleisempi vaihtoehto.

Valot tuli napattua jotkut myyjän suosittelemat USB-ladattavat periaatteella että sakkoja en ainakaan ota niiden puuttumisen takia. Pitänee katsella myöhemmin optioita asentaa akulta lähtevät versiot niin säästyy ylimääräiseltä valojen naksuttelulta.

Lokasuojat ja seisontatuki menivät tilaukseen ja saan ne sitten kun tulevat perille.

Luurille joutuu myös jonkinmoisen telineen hommaamaan. Muutamia sellaisia on ennen ollut eikö vielä ole oikeasti hyvää löytynyt. QuadLock näyttää hyvältä ja muuten olisi varmasti hyvä vaihtoehto mutta karsastan hiukan ajatusta lyödä luurin suojakuoreen joku ankkuri sellaista varten. Näytön tykkäsin pitää käytettävissä, eli mitään muovipussukkaa en myöskään tykkää käyttää.

Tuossa nyt varmastikin ne olennaiset. Kypärää ja pumppua löytyy jo ennestään, mutta jos nyt jotakin lisähyödykkeitä on joita en ole keksinyt miettiä niin vinkata saa.

Nyt sitten vain kovaa opiskelua sähköpyörän kommervenkeistä ja huomenna kovaa ajoa.
 
Kaupasta ei mielestä lukkoa löytynyt kun olisin halunnut jonkun U-mallisen ettei ketjua tai vaijeria tarvitse laittaa roikkumaan ja kolisemaan mihinkään.

GoByBiken ehdoissa varkauden kohdalla mainittiin että pitäisi pystyä esittämään kaksi lukon avainta, minkä käsitin että numerokoodilukkoa ei sallita. Se olisi muuten ollut mieleisempi vaihtoehto.
Kannattaa ne ehdot vielä tosiaan lukaista, että mitä vaatimuksia lukolle on

Itse omaani otin suoraan GoByBikelta Abus Bordo 6000/90, kun oli budjetissa vielä varaa ja on heidän hyväksyttyjen listalla Lista hyväksytyistä lukoista - GoByBike UKK
Tuo on kätevä kun menee pieneen tilaan ja kotelon saa asennettua joko ruuvaamalla pullopidikkeen paikalle tai kiristysremmillä mihinkä tahansa putkeen, niin kulkee aina pyörän mukana.
Nykyinen versio lienee tämä Abus Bordo X-Plus 6000K/90 BK SH taittolukko | Motonet Oy

Ei taida olla yhtä vankkaa tekoa kuin järeimmät U-lukot, mutta itse ainakin koin, että tuollaista U-lukkoa on hankala asennella pyörään mukana kuljetettavaksi (erityisesti jos pyörän geometria ei oikein sitä mahdollista) ja GoByBiken vakuutus kun on tuollaisella taittolukolla kuitenkin voimassa.
 
Ei taida olla yhtä vankkaa tekoa kuin järeimmät U-lukot, mutta itse ainakin koin, että tuollaista U-lukkoa on hankala asennella pyörään mukana kuljetettavaksi (erityisesti jos pyörän geometria ei oikein sitä mahdollista) ja GoByBiken vakuutus kun on tuollaisella taittolukolla kuitenkin voimassa.
Tuollaista taittolukkoa katselin myymälässä. Ainakin se menisi pieneen tilaan ja pysyisi kyydissä kilisemättä.
U-malli olisi se optimi mutta taitaa olla vähän hankala Fätille käypäsiä sellaisia löytää kun on paksut rungot ja renkaat.
Oma ajo sijoittuu kuitenkin sellaisiin paikkoihin joissa ei ole varkaita (metsäpolut yms), työmaan piha tai hetkellinen kaupassa käynti. Niiden puolesta melkein satunnaista varasta tarkoittava pienikokoisin sallittu lukko olisi varmasti poikaa. Sellaiseen paikkaan missä ammattivaras pyörisi touhuamassa, ei ole tarvetta itse lukita pyörää. Ehkä joku pieni runkoon kiinnitettävä pussukka pitäisi U-lukon lisävaijerin nätisti paikallaan ajon aikana, jos nyt joku vähän isompi U-malli löytyy.

Joku Kryptonite ketjulukko olisi kohtuuhintainen ja näppärä käyttää, mutta sellaisen kiinnittäminen pyörään ilman että se kilisee ja heiluu jossakin ei taas oli oikein kivaa.

Edit: Trelockin SK415:sta on näköjään tarjolla sekä koodilla että avaimella toimiva versio. Tuollaisen jäykän vaijerin voisi saadakin runkoon kivasti ettei se turhia heilu. Vanha saman mallinen halpis taas heilui kovasti. Pitänee vielä varmistaa GBB:ltä että koskeeko tuo myös koodilukituksella toimivia vai pelkkiä avainmalleja.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan hommattua pitkän selailun jälkeen rapiaa ranskalaista eli Moustache game5 täpäri. Pyörän hinta oli pikkusen reilu 4300€ cykelkraftin sivuilla ja noilla komponenteilla sanoisin sen olleen hyvä diili (ainakin näinä päivinä). Moottorina on Bosch gen 4, akku 750wh ja näyttönä Kiox. Jouston pituuden puolesta menee enduro kategoriaan, mutta onhan tuolla mukavasti työmatkakin jo taittunut. Eipä malttais odottaa, että polut ja muut mettäreitit sulaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
QuadLock näyttää hyvältä ja muuten olisi varmasti hyvä vaihtoehto mutta karsastan hiukan ajatusta lyödä luurin suojakuoreen joku ankkuri sellaista varten.
Jos puhelin on sellainen mihin saa quadlockin oman suojakuoren, niin ehdottomasti sellainen. Yksinkertaisesti paras ja toimivin kännykkäteline oman kokemuksen perusteella.

Edit. Harmi ettei omaan nykyiseen puhelimeen saa quadlockin kuorea, niin ei ole nyt mitään telinettä pyörässä. Siitä quadlockin universal kitistä en tykkää.
 
U-lukoista suosittelisin joko kompaktia ja kevyttä mutta laadukasta Hiplok DX:ää tai sitten Abus Granit X, joka niin ikään hyvä ja vähän isommalla kaarella.
 
Jos puhelin on sellainen mihin saa quadlockin oman suojakuoren, niin ehdottomasti sellainen. Yksinkertaisesti paras ja toimivin kännykkäteline oman kokemuksen perusteella.

Edit. Harmi ettei omaan nykyiseen puhelimeen saa quadlockin kuorea, niin ei ole nyt mitään telinettä pyörässä. Siitä quadlockin universal kitistä en tykkää.
Näköjään saa. On vain kallis pirulainen, kolminumeroinen summa jo ennen postikuluja ja näyttää vielä järkyttävältä tuo kraatteri tuossa kuoren pohjassa. Mutta niin kai se menee että halvalla ei saa hyvää eikä siro ole kestävä.
 
Vaihtoehtoinen kiinnityspaikka lukolle:
1710964016651.png1710964053045.png1710964101958.png

Ei ole ollut käytössä tiellä. Haarukka on edukkaassa pyörässä tasapaksua putkea, eli panta istuu tuossa kuin tauti. Sen verran silti jännitti mahdollisuus löstymisestä ja pinnojen väliin kääntymisestä, että pannan ja putken välissä on vielä liimaakin.

Puolisolla on sähköläski, josta ei fiksua paikkaa löytynyt lukolle. Siihen löytyi Biltemasta pieni runkolaukku ja ketjulukko kulkee siellä.
 
Näköjään saa. On vain kallis pirulainen, kolminumeroinen summa jo ennen postikuluja ja näyttää vielä järkyttävältä tuo kraatteri tuossa kuoren pohjassa. Mutta niin kai se menee että halvalla ei saa hyvää eikä siro ole kestävä.
Mikä puhelin? iPhone, Samsung, pixel ja Huawei laitteisiin nuo on halvimmillaan 60e kuori+stemmi kiinnitys. Toki jos haluaa sitten erilaista kiinnitystä niin maksaa lisää.

Edit. Ja se kraatteri ei ole oikeasti kovin iso noissa uusissa kuorissa. Ei se vanhan mallisissakaan mahdoton ollut. Ja eihän sitä ole pakko käyttää kuin pyöräilessä.
 
Mikä puhelin? iPhone, Samsung, pixel ja Huawei laitteisiin nuo on halvimmillaan 60e kuori+stemmi kiinnitys. Toki jos haluaa sitten erilaista kiinnitystä niin maksaa lisää.
Pixel 8. Mä tosin katselin sen Pro-malliin pidikkeen joka varmaan oli se kallein.
Yllättäen kun QuadLockia on katsonut niin sitähän mainostaa myös FB. Siellä oli joku kommentoinut ettei QL hänen pyöräänsä näytön vuoksi sovi, joten oli ostanut jonkun moottoripyörän puhelintelineen. Niitä katselen juuri, mutta ei oikein ole sellaisia mitkä sykähdyttäisivät erityisen kovasti.
Kyllä se voi olla että tuota Quadia pitää ihan tosissaan harkita jos ei mitään parempaa löydy.

Edit: Tuossa on tosiaan se etu että samaa koteloa voi käyttää eri yhteyksissä. Autoon ja pyörään pidikkeet molempiin niin saa hyötyä kotelosta joka paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Pixel 8. Mä tosin katselin sen Pro-malliin pidikkeen joka varmaan oli se kallein.
Yllättäen kun QuadLockia on katsonut niin sitähän mainostaa myös FB. Siellä oli joku kommentoinut ettei QL hänen pyöräänsä näytön vuoksi sovi, joten oli ostanut jonkun moottoripyörän puhelintelineen. Niitä katselen juuri, mutta ei oikein ole sellaisia mitkä sykähdyttäisivät erityisen kovasti.
Kyllä se voi olla että tuota Quadia pitää ihan tosissaan harkita jos ei mitään parempaa löydy.

Edit: Tuossa on tosiaan se etu että samaa koteloa voi käyttää eri yhteyksissä. Autoon ja pyörään pidikkeet molempiin niin saa hyötyä kotelosta joka paikassa.
Kannattaa tarkastaa myös spconnect. Itsellä pixel8 + spconnect kuoret+ wedge case ja tyytyväinen. Spc vs quadlock en ota kantaa, koska ei kokemusta. Lähinnä vaan valintaa vaikeuttamaan lisä vaihtoehdoksi
 
Pixel 8. Mä tosin katselin sen Pro-malliin pidikkeen joka varmaan oli se kallein.
Yllättäen kun QuadLockia on katsonut niin sitähän mainostaa myös FB. Siellä oli joku kommentoinut ettei QL hänen pyöräänsä näytön vuoksi sovi, joten oli ostanut jonkun moottoripyörän puhelintelineen. Niitä katselen juuri, mutta ei oikein ole sellaisia mitkä sykähdyttäisivät erityisen kovasti.
Kyllä se voi olla että tuota Quadia pitää ihan tosissaan harkita jos ei mitään parempaa löydy.

Edit: Tuossa on tosiaan se etu että samaa koteloa voi käyttää eri yhteyksissä. Autoon ja pyörään pidikkeet molempiin niin saa hyötyä kotelosta joka paikassa.
Minä olen ollut todella tyytyväinen tuohon Putkikiinnike ohjaustankoon Ram Mounts X-grip/Tough-Claw | Clas Ohlson
Samaa telinettä käyttänyt myös veneessä ja moottorikelkassa. On todella tukeva ja kestää kaikki röykyt. Ja puhelimen vaihtuessa sama teline pysyy.
 
Minä olen ollut todella tyytyväinen tuohon Putkikiinnike ohjaustankoon Ram Mounts X-grip/Tough-Claw | Clas Ohlson
Samaa telinettä käyttänyt myös veneessä ja moottorikelkassa. On todella tukeva ja kestää kaikki röykyt. Ja puhelimen vaihtuessa sama teline pysyy.
Tää on monissa nettisivujen vertailuissa ollut kovassa suosiossa, mutta nuo tapit on vähän korkeat. Muistan kun itsellä on aikanaan ollut vastaavanlaisen teknologian vehje ja se oli ainakin haastava käytössä noiden tolppien vuoksi. Tuolloin tuli sijaintiriippuvaista peliä pelattua aktiivisesti, eli aktiivista käyttöä luurille oli enemmän kuin pelkkä sijainnin tarkistaminen välillä. Kallis tuo on myös.

Narvakaali sanoi:
On kanssa tullut vastaan. Vähän kuin köyhän miehen QuadLock, tai pikemmin halvempi vaihtoehto vastaavalla tekniikalla. Kumpi oli ensin, muna vai kana, ja kumpi on parempi ja kumpi vain paremmin brändätty? Jos tuo olisi jossakin kivijalassa kokeiltavana niin voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Tämän tyyppinen (Mobile phone mounts bicycle) on ollut itselläni aiemmin käytössä sähköskuutilla ja ajaa asiansa. On säädettävissä, aika matala profiili ja pitää luurin kiinni. En kuitenkaan tykkää heppoisista tarroista jotka irtoavat käytössä ja tekevät kynsistä vähän luurin kotelolle ikävämmät. Eniten ehkä kuitenkin se että jännittää tuleeko kirittyä liiaksi ettei kuoren läpi puhelimen sisälmykset kärsi. Mutta tämä varmaan tulee vaihdettua pyörään ja käytettyä siihen asti kunnes joku parempi sattuu vastaan.
 
Tää on monissa nettisivujen vertailuissa ollut kovassa suosiossa, mutta nuo tapit on vähän korkeat. Muistan kun itsellä on aikanaan ollut vastaavanlaisen teknologian vehje ja se oli ainakin haastava käytössä noiden tolppien vuoksi. Tuolloin tuli sijaintiriippuvaista peliä pelattua aktiivisesti, eli aktiivista käyttöä luurille oli enemmän kuin pelkkä sijainnin tarkistaminen välillä. Kallis tuo on myös.


On kanssa tullut vastaan. Vähän kuin köyhän miehen QuadLock, tai pikemmin halvempi vaihtoehto vastaavalla tekniikalla. Kumpi oli ensin, muna vai kana, ja kumpi on parempi ja kumpi vain paremmin brändätty? Jos tuo olisi jossakin kivijalassa kokeiltavana niin voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Tämän tyyppinen (Mobile phone mounts bicycle) on ollut itselläni aiemmin käytössä sähköskuutilla ja ajaa asiansa. On säädettävissä, aika matala profiili ja pitää luurin kiinni. En kuitenkaan tykkää heppoisista tarroista jotka irtoavat käytössä ja tekevät kynsistä vähän luurin kotelolle ikävämmät. Eniten ehkä kuitenkin se että jännittää tuleeko kirittyä liiaksi ettei kuoren läpi puhelimen sisälmykset kärsi. Mutta tämä varmaan tulee vaihdettua pyörään ja käytettyä siihen asti kunnes joku parempi sattuu vastaan.

Quadlock tai Spconnect, makuasia, itse otin aikanaan Quadlockin ja palvellut kaikissa välineissä 100% varmuudella.

Parasta noissa on pieni ja yksinkertainen ja laajennettavuus, langatonlataus ym. lisävarusteet
 
Quadlock tai Spconnect, makuasia, itse otin aikanaan Quadlockin ja palvellut kaikissa välineissä 100% varmuudella.

Parasta noissa on pieni ja yksinkertainen ja laajennettavuus, langatonlataus ym. lisävarusteet
Joo, tuo laajennettavuus on kyllä kova (itsellä auto ja pyörä (toistaiseksi)) mutta vielä en ole kyllä perehtynyt tuohon miten pyörässä langaton lataus käytännössä toimii. Onko luvallista takuun sun muiden kannalta vetää akusta johdot langattomaan laturiin vai kuljettaako mieluummin mukana kannettavaa virtapankkia.

Käytännössähän nuo on itselle gain mukavuusasioita, eikä niinkään elämän ja kuoleman kysymyksiä että jäänkö ilman lisävirtaa vai en.
 
Quadlock tai Spconnect, makuasia, itse otin aikanaan Quadlockin ja palvellut kaikissa välineissä 100% varmuudella.

Parasta noissa on pieni ja yksinkertainen ja laajennettavuus, langatonlataus ym. lisävarusteet
Itsellä on kokemusta kummastakin. Quadlockista tykkään enemmän. SP Connectin kiinnitys on pienempi ja se meni itsellä rikki aika pienestä osumasta. Heilui myös vähän telineessä ollessa. Ihan toimiva se SP Connect on kuitenkin, mutta itse suosin Quadlockia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 126
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom