Toki, ja siihen yritin viitata maininnalla polkemisesta. Itsellä kun ei ole polvissa vikaa niin vaikea tietää, onko tuo pelkkä vaadittava polkemisliike ilman rasitusta sitten jo liikaa vai ei.
Joo tää on vielä vähän kysymysmerkki itsellekin. Kaikki polkuhomma tähän asti on tehty enemmän tai vähemmän jonkinmoisen rasituksen alla. Mutta tosiaan jos kaasukahvallista ja yli 25km/h kulkevaa ei työmatkapyöräedulla saa, niin sellainen pitää sitten jättää väliin ja tosissaan luottaa siihen että poljettavalla vehkeellä mennään.
Tuo akun irrotettavuus ei taida ihan hirveän yleinen homma olla. Itselle se tuntuu kuitenkin tarpeelliselta ominaisuudelta. Lataaminen sisällä olisi tällöin helppoa ja akun saisi talveksi sisätiloihin pois pakkasesta.
Fitnordilta tällaisia löytyy (Kuntokauppa.fi) ja näöltään sekä hinnaltaan heidän pyöränsä ovat sopivan tuntuisia. Tosin Fitnordin sähköpotkulauta löytyy taloudesta enkä ihan hirveän vaikuttunut ole, kun vertaa talouden toiseen, Xiaomin vehkeeseen.
Moottorin sijainti polkimissa tai takarenkaassa on vähän hepreaa itselleni. Kuvausten perusteella ajotuntuma keskimoottorilla olisi varmaan se mikä olisi ehkä enemmän se oma juttu.
Sitten oli näitä 'Singlespeed' pyöriä jotka varmaan olisi sopivan simppeleitä itselleni, mutta onko ne muuten jotenkin huonompia? Oma peruskonkeli kun sillä tuli vielä joku vuosi takaperin ajeltua oli 21-vaihteinen ja aika vähiin se niiden vaihtelu kyllä jäi. Joku 5-7 vaihdetta oli varmaan se todellinen käyttö.
Fättikset taas muuten miellyttävät, mutta meneekö ne taas kalliimmaksi? Tuollainen perusmaasturi jossa nyt on hiukan katupyörää leveämmät kumit on kyllä jo ihan silmää miellyttävä sekin, eli ei tuo fättis nyt pakollinen ole. Perinteinen A-runkoinen miesten pyörä on eniten mieleen, vaikka sellaiset sporttisen näköiset hiukan matalamman tangon pyörät on kanssa mieleen. Ajoasento kuitenkin saa olla menevämpi eteenpäin nojaava, ei sellainen pystyssä istuttava mummopyörä.
Kantama pyörissä taitaa tuon oman kriteerin täyttää melko lailla pienimmilläkin akuilla. Kun tehokkaimmalla avustuksella pääsee sen 30km viileämmälläkin kelillä niin se pitäisi riittää. Sitten kun pidempää tulee ajeltua niin on varaa kyllä avustuksen määrästä vähentää, mutta mikäli en aivan innostu pyöräilemään niin tuo pieni kantama varmasti riittänee.
Muuta ihmeempää kriteeriä ei juuri ole. Taisi tuossa tulla kaikki. Jos johonkin 2-3k€ väliin saa hyvän pyörän joka nämä täyttää niin hieno homma. Tietysti en pahakseni pistä jos halvemmallakin saa kelvollisen pyörän. Tarve ei ole yliampua speksien suhteen ihan huvin vuoksi.
Aiemmin kehuttua Nuride Hybrid Allrounderia tuli käytyä katsomassa kaupassa tänään ja ihan pätevän näköinen vehje päällepäin näkyi olevan. Henkilökunnalla vain oli sen verran kiire että katseluksi se sitten jäikin siltä osaa.
Trek FX2 taas oli jonkun kyselyn mukaan mieltymyksiäni vastaava pyörä ja sekin näyttäisi täyttävän kriteerit.
Edit: Ja jousitukset on tosiaan tähänkin asti olleet yhtä tyhjän kanssa, eli niille en usko tulevan äkillistä tarvetta tulevaisuudessakaan.